abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27322052
Nadeel van Spaanse margrieten (ook wel Osteospermum) is wel dat ze vrij snel na het poten hun bloemen verliezen, en dat deze eigenlijk pas eind augustus begin september terug komen. Dit is wel een belangrijk punt voor verbetering, maar daar zijn de heren en dames veredelaars druk mee doende.
pi_27328582
quote:
Op maandag 23 mei 2005 19:30 schreef Veersesmurf het volgende:
jammer dat jullie zevenblad in de moestuin hebben staan! niet dat de aardappels er minder van zullen groeien, maar zevenblad is gewoon nooit leuk! (nee, ook niet als het in bloei staat )
Inderdaad, vertel mij wat... Wij hebben dat spul ook al jarenlang als onkruid in de tuin, en slagen er maar niet in om er van af te komen.

Ff een (Google-)plaatje, voor de duidelijkheid:

Zo ziet de onze er dus ook uit, alleen wat feller groen dan op deze foto.
De witte bloemschermen zien eruit als die van fluitekruid.

Jaren geleden hebben we de hele boel om laten spitten, in de hoop dat al die voortwoekerende wortels nu eindelijk eens het loodje zouden leggen, maar nee hoor... die zooi komt net zo vrolijk weer op, ook als je denkt dat je alles eruit hebt.
Sindsdien al meerdere keren gekortwiekt met de elektrische heggenschaar, maar dat helpt natuurlijk ook niets, daar gaan ze niet mee weg.

Ze gedijen vooral goed rond onze rozenstruik, is me opgevallen. De buurvrouw vertelde ons toen dat ze meende te weten dat die twee soorten elkaar aanvullen qua voedingsstoffen, weet iemand of dat klopt? De rozenstruik bloeit elk jaar weer prachtig inderdaad, maar ik zou het liever zien zónder die vervelende woekerplant eronder...

Op sommige tuinsites wordt gif en/of ecologische bestrijding aanbevolen, maar er staat ook meteen bij dat dat vaak niet afdoende is. Weet iemand iets wat wél goed helpt? Ervaringen ermee enzo?
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27330474
Ja, tips tegen zevenblad, ook hier graag!

Word er helemaal gek van, en ik zal het moeten aanpakken in samenwerking met de buren, anders schiet het nog geen donder op, rotplantjes.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  woensdag 25 mei 2005 @ 20:22:30 #204
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27351197
hier even mijn gedachte over zevenblad. er staat waarschijnlijk niks nuttigs in, dus je hoeft het niet te lezen. voor mij lucht het wel enorm op

hehe sorry dat ik moet lachen, maar dat verhaal met dat omspitten vond ik heel stiekem best grappig

ik dacht dat het algemeen bekend was dat het uitroeien van zevenblad bijna onmogelijk was, maar goed. hier wat tips:

Als je een stukje zevenblad in je tuin ziet: stip het direct (als de weersomstandigheden daar geschikt voor zijn) aan met Round-up. Ook als je van ecologisch tuinieren + een mooie tuin houd, gewoon met Round-up. Er bestaat bijna geen ander wettelijk chemisch middel dat tegen zevenblad bestand is. Als het na anderhalve week nog niet bruin begint te worden, stip dat dan nog een keertje aan, net zolang totdat het plantje dood gaat.

Als je hele tuin vergeven staat van het zevenblad: hmm dat is jammer! ik zou adviseren om alles volledig dood te spuiten (nee, niet dat ene kleine leuke plantje nog proberen te redden en de wortels van het zevenblad eruit halen, alles moet dood!) dan om de 2 maanden spuiten met Round-up. Het volgende voorjaar spuit je nog een keertje met Round-up, en ondertussen kon je een schitterend beplantingsplan maken. Na 6 weken is het vergif uit de grond gespoelt, en kun je dus opnieuw gaan inplanten met nieuwe planten. Er zit niets anders op, al klinkt het wat bruut natuurlijk.

Het spuiten met Round-up is de enige oplossing mensen. Fabeltjes als: pluk het blad zeven jaar achter elkaar weg dan gaat het dood, als ik het omspit komt het niet meer terug en zeker met ecologisch tuinieren: je schiet er geen steek mee op!

en om even op de vraag terug te komen met de roos: je hebt kans dat ze mekaar aanvullen, maar ik heb er nog nooit van gehoord (en heb toch al heel wat zevenblad voorbij zien komen!)

tot zover mijn geraas, tips en gezeik over zevenblad. neem het ter harte, dan zorgen we er met zen allen voor dat zevenblad voorgoed uit Nederland verdwijnt

en nou ga ik eten, ben keikapot van men stage...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_27351444
Als er een duivel voor de tuinier bestaat, is het wel zevenblad! (En kweek hoor ik)
Idd, round-up is het enige wat helpt.
Het is het equivalent van de disney-film: de tovenaarsleerling. Elk stukje bezem groeit uit tot een nieuwe bezem. Zo gaat het ook met de wortels van zevenblad.
Mocht je kiezen om het niet uit te roeien, laat het dan aub geen zaad schieten......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 25 mei 2005 @ 21:38:13 #206
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27354181
kweekgras is idd ook vrij vervelend (net als heermoes bijv.) maar zevenblad...
pi_27354771
Ik had de zonnebloemen die nu goed opkomen afgelopen zaterdag gestut met afgesnoeide takken van de kerria (vond ik wel vindingrijk van mezelf) er is nu alweer zo'n 7 cm bijgekomen
Ze staan gelukkig tegen een oude schutting dus als ze 2 meter worden kunnen ze ook nog genoeg steun krijgen....
oh oh wat is dat toch leuk om te zien....
pi_27355733
Onderschat lelies van dalen niet

Erfenisje van de vorige bewoonster van dit huis. Ja, ik weet dat sommige mensen ze leuk vinden, maar ik haat ze, ik haat ze en ik haat ze. Bij sommige mensen doen ze het ook niet goed, maar hier wel.
pi_27359487
Bedankt voor de uitgebreide info, Veersesmurf!
Bij gelegenheid eens kijken of ze die Round-up bij het tuincentrum hebben, daar ga ik sowieso binnenkort naartoe om even wat lavendel te halen die nu in de aanbieding is.

Zevenblad, here we come ! Gna gna...
pi_27360397
Zevenblad moet je idd verwijderen voordat het gaat bloeien!

Tot zover mijn nuttige bijdrage
Children of the night. What music they make.
pi_27373025
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:44 schreef Bluezz het volgende:

Tink maak je nog een foto voor de dag om is dan?
De daglelie. Deze bloem is van vandaag, die er half achter van gister.

pi_27374486
Mooooi tink, de mijne moet nog "aanslaan" staat net in de volle grond, ben benieuwd
Er zitten wel knoppen in de hortensia, benieuwd wat voor kleur.
pi_27374930
De Clematis...

En de ijsbloemetjes...
Zijn altijd zo rommelig....

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27378363
de Clematis die in mn achtertuin staat:

Het plaatje is helaas erg klein...ik host het bij photobucket.
pi_27384846
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 16:19 schreef DeHovenier het volgende:
de Clematis die in mn achtertuin staat:

[afbeelding]

Het plaatje is helaas erg klein...ik host het bij photobucket.
Mooie clematis, DeHovenier! En die van Oblivion ook, ik vind paarse clematissen altijd prachtig.

Maarre... DeHovenier, ik host mijn foto's ook bij Photobucket, maar ik kan ze daar altijd gewoon op groot formaat plaatsen hoor. 550 pixels breed (en meer) kan makkelijk bij hun, en nog wel groter ook... Of bedoel je TinyPic? Dat is ook van Photobucket, maar dan alleen voor kleine plaatjes dacht ik.
pi_27385611
TinyPic? Nooit van gehoord!

Ik ben benieuwd wat ik dan fout doe
pi_27386493
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 20:36 schreef DeHovenier het volgende:
Ik ben benieuwd wat ik dan fout doe
Ja, ik ook...
Ik heb er nooit problemen mee in ieder geval.

En TinyPic is een heel simpele image hosting-site van Photobucket. Je hoeft je er niet te registreren en kunt zo wat uploaden, maar alle plaatjes die je daar neerzet zijn door iedereen te zien, dus je hebt geen 'privacy' daar, en je kunt ook niets editten of wissen. Ik heb daar ook een tijdje een paar plaatjes gehost, maar wilde uiteindelijk toch een echte eigen account en uitgebreide editmogelijkheden. Heb dus een account genomen bij Photobucket, met alle voordelen van dien. Ben er erg tevreden over.
pi_27389939
*iets met ontopic enzo

morgen moet ik dus een heg gaan knippen van 40 meter lang en 1.80 hoog (Crataegus ook nog) in die hitte. zal nog leuk worden! misschien neem ik nog wel wat foto's en load ze hier up, al is het niet de haag in mijn eigen tuin...
pi_27391087
*noteert, Round-up in groot inslaan*
Tnx.

Vandaag maar eens mijn tuinontwerp op papier gezet, dat geeft een beter beeld dan uit de losse pols, en volgens mij wordt het helemaal geweldig.
Tis nog wel een teringjopie berg werk, want opeens komen er allerlei rare krachten vrij die bijv roepen: "Shmoooopy, je moet een leuke zaaibak metselen voor de kiiiiiids...!"

Okee.

Obli, dat ijsbloemen in een hangbak ga ik na-apen.

Mijn Fuchsia staat te bloeien alsof het morgen op de bon gaat, wat een paar dagen zon al niet kunnen doen.

Binnenkort meer foto's dus, en ga vooral door met die van jullie, is zo leuk om te zien.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_27413604
Yes!! Vanmiddag naar het tuincentrum geweest en een flinke spuitfles Roundup gekocht. Zo eentje dus, klaar voor gebruik. 11,50 eurootjes.

En natuurlijk ook de lavendelplantjes. (Lavandula Angustifolia 'Hidcote', om precies te zijn.)
Plaatje van Google:

Ik heb nu 6 stuks in een bakje, maar het zijn nog wel kleintjes, hoor... Die zie ik dit jaar nog niet bloeien, vrees ik.
Maar goed, anders zijn ze volgend jaar wel zover. Eens kijken of ik ergens ook nog een bloeiende lavendel op de kop kan tikken.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 20:21:22 #221
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27416591
mensen willen altijd alles groot, bloeiend en het liefst volgroeid...beetje jammer als je het mij vraagt, want het is juist leuker om een plant op te zien groeien, en als er dan na 3 jaar de eerste bloemen inkomen ben je veel meer blij dan dat je hem bloeiend heb gekocht. ma goed het is wel begrijpelijk ook natuurlijk dat mensen gelijk iets leuks willen hebben

ik zal zo even wat foto's uploaden van wat ik vandaag gedaan heb (die heg knippen). dat viel nog niet mee in de volle zon zeg! 2 liter water + heel wat energie was het gelukkig dan toch gelukt met wat collega's. daarna werd uiteraard een biertje gedaan, want zo hoort dat!
  vrijdag 27 mei 2005 @ 20:35:36 #222
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27416882
zo, hier dus een foto'tje van de heg. ik weet het, hij is een beetje onduidelijk hoe lang de heg nou ongeveer is, maar neem van mij aan, hij was minstig 50 meter (lang)
uiteindelijk is het toch nog allemaal goed gekomen gelukkig, dus de klant was tevreden

hebben er nog meer mensen in de tuin gewerkt vandaag met dit heerlijke weer?
pi_27417171
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 20:21 schreef Veersesmurf het volgende:
mensen willen altijd alles groot, bloeiend en het liefst volgroeid...beetje jammer als je het mij vraagt, want het is juist leuker om een plant op te zien groeien, en als er dan na 3 jaar de eerste bloemen inkomen ben je veel meer blij dan dat je hem bloeiend heb gekocht.
Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in eigenlijk. Maar goed, ik heb er nu nog 2 'volwassen' (bloeiende) lavendels bij gekocht, dus ik kan nu mooi van twee walletjes eten... Zowel van de nu bloeiende (en geurende!) planten genieten als van het groeiproces van de kleintjes.

Pffff, je zult het wel warm gehad hebben zeg, tijdens het snoeien van die heg... ik moet er zelf niet aan denken, maar het geeft natuurlijk heel veel voldoening als jij en de klant er allebei over tevreden zijn!
  vrijdag 27 mei 2005 @ 21:33:50 #224
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27418123
hehe, heb je goed geregeld scootmobiel

en ja, het was best warm, het zweet gutste van men kop, maar gek genoeg vind ik toch echt het beste weer om in te werken! heerlijk!

morgen weer werken (gras maaien + borders onderhouden van een hotel) wie gaat er morgen nog meer de tuin in? en worden er dan ook foto's van geschoten?
pi_27422518
Goed zo veersesmurf, ziet er netjes uit

Alles groeit en bloeit waar je bij staat momenteel . Aan de druif zitten al heel wat meer bladeren van vanmorgen en zelfs al kleine druifjes. Als dat zo door gaat kan ik eerdaags al gaan krenten

Zit er ook ineens een roos aan de roos, zag ik net

[ Bericht 2% gewijzigd door Tinkerbell op 28-05-2005 00:19:50 ]
pi_27422598
Wát een end veersesmurf Pfoe... nog zin in een haagje in bloemendaal

Tink! Ik heb geloof ik toen we hier net kwamen wonen een roos uitgegraven en weggemieterd... heb er spijt van
pi_27422738
Hartstikke zonde

Ik ben dol op rozen
pi_27428082
Onze roos staat er sinds kort ook weer prachtig bij... Het is al een hele oude struik, hij heeft jarenlang bij m'n oma en opa in de tuin gestaan, toen heeft m'n vader hem overgenomen en nu staat hij alweer heel wat jaren in onze tuin. In totaal moet hij iets van 40 jaar oud zijn, nog ouder dan ik dus!
En hij doet het nog steeds prima, zoals je ziet.

En hier nog even een kiekje van onze nieuwe lavendeltjes...

Ze ruiken in ieder geval al lekker!
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 12:57:44 #229
5428 crew  miss_sly
pi_27449697
En dan ga je een weekje op vakantie en tref je bij thuiskomst de pieonroos in volle bloei aan:

En de klimroos heeft ook zijn eerste roos al in bloei:
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_27450924
quote:
Op zondag 29 mei 2005 12:57 schreef miss_sly het volgende:
En dan ga je een weekje op vakantie en tref je bij thuiskomst de pieonroos in volle bloei aan:

[afbeelding]
En de klimroos heeft ook zijn eerste roos al in bloei:
[afbeelding]
Wow, prachtig, miss_sly!!
  zondag 29 mei 2005 @ 14:06:34 #231
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27451479
mooie foto's inderdaad!

smurf heeft gisteren een grasje geverticuteerd (machinaal) Als er nog meer mensen zijn die hun gras moeten verticuteren zou ik toch aanraden dit binnenkort te gaan doen, anders wordt het een beetje te laat. (waarom weet ik niet, maar dat zei mijn 'baas' gisteren )
  maandag 30 mei 2005 @ 12:32:52 #232
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27478553
Hallo iedereen

Heb net alle bladzijdes zitten lezen van deze topic, keileuk!
Ik heb ook een tuintje van 4 bij 6 meter ongeveer, zal binnekort foto plaatsen.
Ik word helemaal blij als ik al die mooie foto's zie en kan niet wachten om wat van mijn tuin te laten zien. Alles wat nog niet bloeit heb ik gezaaid, daar moet ik nog wat geduld voor opbrengen.

Dit is mijn weigelia, alhoewel die al bezig is met uitbloeien.

Groetjes

[ Bericht 7% gewijzigd door madelief68 op 30-05-2005 12:41:22 ]
allesj komt goet - najib amhali
pi_27479171
Mooie dieproze kleur, madelief68!
De mijne heeft ook zijn beste tijd weer gehad helaas, maar zo hier en daar zijn nog wel mooie roze plekken.
  maandag 30 mei 2005 @ 13:07:56 #234
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27479544
Dankje Scootmobiel,
  maandag 30 mei 2005 @ 13:13:28 #235
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27479700
Nou ik toch bezig ben,
weet iemand wat er mis is met deze primula?

maandag 30 mei 2005 @ 13:39:55 #236
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27480413
Een beetje rare foto, maar ik moest er wat mensen afhalen...

Dit is de rechterzijde van mijn tuin

pi_27480477
Dat ziet er gezellig uit madelief (je hebt je naam helemaal mee voor dit topic )

En iemand, wie oh wie was dat ook alweer, zou een foto plaatsen van zijn of haar KIWI! Ik wacht er met smart op!
pi_27481585
quote:
Op maandag 30 mei 2005 13:13 schreef madelief68 het volgende:
Nou ik toch bezig ben,
weet iemand wat er mis is met deze primula?
Weet je wel zeker dat het een primula is? Het lijkt me eerder op een lupine als je het mij vraagt, gezien de bladeren... Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben hoor.
pi_27481667
Volgens mij is het ook een lupine
pi_27481881
Over lupines gesproken

Even een stukje voortuin laten zien, met lupines. Van boven genomen vanwege de regen en ik moet er nog in werken hoor

pi_27482031
Hier bloeit er nog maar weinig... ik denk dat ik deze week maar eens wat bloeiends ga kopen in het tuincentrum... die lupines zien er leuk uit
En madeliefs tuin ook Leuk zo met al die bloeiers in bakken en potten
  maandag 30 mei 2005 @ 15:49:47 #242
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27484261
dat is volgens mij ook een lupine madelief, en ik denk dat hij een beetje last heeft gehad van de warmte

*maakt een foto van de kiwi als het mooi weer is sorry was ik vergeten, maar nou regent het dus doe het wel als het droog is. hij bloeit overigens nog steeds niet had ik wel verwacht!
  maandag 30 mei 2005 @ 21:05:21 #243
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27493093
ja, dom dom dom, jullie hebben helemaal gelijk
dat bedoelde ik ook.
Maar zou dit echt door de hitte kunnen komen???
Heb toch goed water bijgegeven en zo. Ik zat zelf aan slakken te denken, heb al zo'n stuk of 995 slakken verwijderd...
pi_27503028
quote:
Op maandag 30 mei 2005 21:05 schreef madelief68 het volgende:
Ik zat zelf aan slakken te denken, heb al zo'n stuk of 995 slakken verwijderd...
Oef, daar zal je een tijdje mee bezig geweest zijn...!

Ja, die slijmerds kunnen behoorlijk hardnekkig zijn soms. Wij hadden er ook veel last van, ze vraten vorig jaar een groot deel van de bloemen van onze viooltjes en primula's op. Dit jaar heb ik het gelukkig niet zover laten komen, want ik heb eens bij het tuincentrum om advies gevraagd, en toen hebben ze me dit spul aangeraden. Dat heeft bij de verkoopster zelf ook goed geholpen, vertelde ze, en inderdaad, ik heb er ook goede ervaringen mee. En het is nog milieuvriendelijk ook.

Het zijn kleine blauwgroene korreltjes, die je hier en daar tussen de planten strooit. Sindsdien zowat geen slak meer gezien, ze gaan in hun hol pas dood en je vindt dus ook nergens dode slakken. Ideale oplossing!
  dinsdag 31 mei 2005 @ 12:08:13 #245
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27508742
Dank je Bluezz en Tinkerbel, jullie foto's van de tuin zien er ook mooi uit.

Wat die slakken betreft Scootmobiel, ik dat dat ik dat spul ook maar ga kopen, wordt er echt gek van . Zowel naaktslakken als met huisje, ik pluk ze regelmatig uit mijn plantjes en van de schutting. Ik wil er geen zout op strooien, dat vind ik zielig,
(gooi ze nu eigelijk met een zwiep naar 3 tuinen verder ahum )
Maar jouw idee klinkt eigelijk wel beter.

wish me luck,
doeiiiiiiiii
pi_27509744
Ja, ik hoop dat het bij jou ook goed helpt.
Succes ermee!
pi_27588298
Hééééj mensen, ik lees net ergens dat ons aller Bluezz gisteren jarig was!

Alsnog van harte gefeliciteerd hoor!

Zo, nu weer ff ontopic...
Ik heb laatst zo gauw mogelijk alle bloemschermen van het zevenblad verwijderd, zodat die zich straks in ieder geval niet meteen weer gaat uitzaaien. Ik wacht nog steeds met smart op een paar droge dagen, zodat ik die boel eindelijk eens goed met Roundup te lijf kan gaan.

(Op de fles staat namelijk dat je het niet moet gebruiken als het vermoedelijk binnen 6 uur weer gaat regenen, want dan spoelt het er weer af voordat het goed door de planten opgenomen is.)
pi_27590153
Scoot Tnxxx, ik moest lachen toen ik het topic opende!

Ik hoorde gisteren een tip van mijn zus over de slakken die alles opvreten.
Je zou glaasje met bier in de aarde moeten zetten
Hebben jullie er wel eens wat over gehoord?
pi_27597338
Klopt! Slakken zijn dol op bier (wie niet).. Ze kruipen in de glaasjes, in het bier, en raken binnen de korste keren zo bezopen dat ze een mooie dood sterven.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 08:22:20 #250
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27597574
zonde van het bier

wij gooien altijd de as van de houtkachel in een circel rond de hosta's e.d. want daar willen slakken niet doorheen kruipen. het werkt ook als het geregend heeft! maja dan moet je wel een houtkachel hebben natuurlijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')