hier even mijn gedachte over zevenblad. er staat waarschijnlijk niks nuttigs in, dus je hoeft het niet te lezen. voor mij lucht het wel enorm op
hehe sorry dat ik moet lachen, maar dat verhaal met dat omspitten vond ik heel stiekem best grappig
ik dacht dat het algemeen bekend was dat het uitroeien van zevenblad bijna onmogelijk was, maar goed. hier wat tips:
Als je een stukje zevenblad in je tuin ziet: stip het direct (als de weersomstandigheden daar geschikt voor zijn) aan met Round-up. Ook als je van ecologisch tuinieren + een mooie tuin houd, gewoon met Round-up. Er bestaat bijna geen ander wettelijk chemisch middel dat tegen zevenblad bestand is. Als het na anderhalve week nog niet bruin begint te worden, stip dat dan nog een keertje aan, net zolang totdat het plantje dood gaat.
Als je hele tuin vergeven staat van het zevenblad: hmm dat is jammer! ik zou adviseren om alles volledig dood te spuiten (nee, niet dat ene kleine leuke plantje nog proberen te redden en de wortels van het zevenblad eruit halen, alles moet dood!) dan om de 2 maanden spuiten met Round-up. Het volgende voorjaar spuit je nog een keertje met Round-up, en ondertussen kon je een schitterend beplantingsplan maken. Na 6 weken is het vergif uit de grond gespoelt, en kun je dus opnieuw gaan inplanten met nieuwe planten. Er zit niets anders op, al klinkt het wat bruut natuurlijk.
Het spuiten met Round-up is de enige oplossing mensen. Fabeltjes als: pluk het blad zeven jaar achter elkaar weg dan gaat het dood, als ik het omspit komt het niet meer terug en zeker met ecologisch tuinieren: je schiet er geen steek mee op!
en om even op de vraag terug te komen met de roos: je hebt kans dat ze mekaar aanvullen, maar ik heb er nog nooit van gehoord (en heb toch al heel wat zevenblad voorbij zien komen!)
tot zover mijn geraas, tips en gezeik over zevenblad. neem het ter harte, dan zorgen we er met zen allen voor dat zevenblad voorgoed uit Nederland verdwijnt
en nou ga ik eten, ben keikapot van men stage...
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...