abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27600140
Ik gebruik ook bier inderdaad.
pi_27604066
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:42 schreef Bluezz het volgende:[/b]
Scoot Tnxxx, ik moest lachen toen ik het topic opende!
Graag gedaan...

Oh ja, vanmorgen om half 11 heb ik even een vrijstaand struikje zevenblad onder handen genomen met Roundup. 't Is lekker weer, dus nu kan het mooi z'n werk doen, dacht ik zo. Ben benieuwd hoe het nu verdergaat...

[ Bericht 76% gewijzigd door Scootmobiel op 03-06-2005 12:22:32 ]
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_27609289
Néé hè, nou lees ik net dit bericht op de Frontpage.

Baal.
pi_27616776
Mn waterlelie en er komen nog 2 knoppen boven .
pi_27652263
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 19:25 schreef idiotforaliving het volgende:
Mn waterlelie en er komen nog 2 knoppen boven .
[afbeelding]
Mooi

Mijn klimroos doet het zo goed en is zo mooi

En elke dag een roos in een vaasje binnen. Twee eigenlijk, op mijn nieuwe slaapkamer ook 1
pi_27655190
Zonnebloemen voortgang

Vanmiddag :

maandag 6 juni 2005 @ 11:05:19 #257
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27668901
Ja, bier heb ik geprobeerd,
maar óf ze ruiken ander lekkers óf ik heb slimme slakken, want ze trappen er niet in!

Maar heb nu esgar-go gekocht, en hoop dat het helpt. Telde laatst na de regen 22 slakken tegen de schutting, en de volgende dag 28!!
Na het strooien de volgende dag toch maar 16 dus ik heb goede hoop.

Ik heb nog een vraag je, heb een aantal rotsplantjes gekocht. Als ik die in een teil met keien zet, moeten er in de teil dan toch nog gaten zitten? Zodat het water weg kan?
Alvast bedankt.

OHH dit **** *****weer , waarom gaat de zon niet schijnen en blijft het niet lekker droog
Heb allemaal kleine wondermooie plantjes gekocht, die nu in de schuur staan te wachten op beter weer, zucht...

Groetjes, Madelief68
allesj komt goet - najib amhali
pi_27669065
Ik heb dit weekend ook lekker in de tuin gewerkt.
De buxus gesnoeid, de klimop bij gesnoeid (het is eigenlijk die van de buren, maar hij komt ver bij ons over de schutting) en zo alles netjes geschoffeld en opgeruimd. Ziet er weer heerlijk uit.

Alleen jammer dat ik telkens gestoord werd door een stortbui.
  maandag 6 juni 2005 @ 11:10:30 #259
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27669074
Bluez,

gezellig hoekje wordt dat.
kan je ook niet wachten totdat het allemaal mooi groen is en vol staat met bloemen?
pi_27672994
Ja zeker, maar aan de overkant van dit hoekje staan allemaal piepkleine plantjes die volgens de foto enorm moeten worden met enorm mooie bloemen..... geduld is een schone zaak.
Ik ga vanmiddag bierpotjes neerzetten, anders zijn de hosta's gewoon gatenplanten, en ik vind ze al niet zo bie
  maandag 6 juni 2005 @ 15:17:10 #261
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27677034
Iemand nog enig idee hoe ik een rotsplantje op rotsen kan planten en wat hierbij belangrijk is?
Is weinig over te vinden op internet.
Heb nl. een aster (D) en aquilegia flabellata gekocht. Worden respectievelijk 25 en 15 cm hoog.
Tips???
  maandag 6 juni 2005 @ 16:14:11 #262
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27679220
gewoon grond tussen de rotsen strooien rotsplantjes groeien niet op steen, maar in de grond. het enige verschil met 'normale plantjes' is dat ze beter tegen arme grond kunnen, het hoeft dus geen compost te zijn wat je tussen de rotsen gooid.

ik zat van het weekend in de ardennen. ontzettend naar mijn zin gehad daar, maar heb dus niks kunnen doen in de tuin. toen ik gisteravond thuis kwam zag ik wel dat er een paar lelie's bloemen aan het vormen zijn. ook zijn er weer aardbeien en er komt een nieuw blad aan mijn cactus die ik mee heb genomen uit monaco
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
  maandag 6 juni 2005 @ 19:45:57 #263
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27685989
Zo, en dan nu even een foto-verslagje van onze tuin op dit moment...

Dit is dus die cactus die ik had meegenomen van zomerstage in Monaco. Het blad dat onder het nieuwe blad zit is ook in Nederland gegroeid, maar omdat hij nogal onstabiel werd heb ik dat kleine blad ingegraven zeg maar.

Ons aardbeienveldje.

Een behoorlijke vingerhoedskruid (digitalis). daarachter weigelia.

Slakvrije hosta's door het principe met de houtkachel-as. En ja, we hebben best last van kattenstaart.

Onze kiwi. Hij staat nog niet in bloei, en het is niet zo'n hele mooie foto maar ik had beloofd hem te fotograferen dus bij deze:

Dit is de vijg die in de tuin staat. Hij was eerst echt een heel stuk groter, maar toen kwam er een nieuwe garage en hebben we hem afgelegd. Daar kwam deze uit (nu zo'n 4 jaar oud)

Pioenrozen (Paeonia officinalis) vol in bloei.

Volgens mij een hemerocallis maar dat weet ik niet zeker. vaste planten zijn niet mijn sterkste punt kan iemand bevestigen dat dit een hemerocallis is?

Een oud bankje waar je bijna doorheen zakt als je er op gaat zitten. Hier laten we kamperfoelie over groeien. Hij staat bijna in bloei en dat betekend een heerlijke geur

Dit is de zijkant van ons huis. De roosjes staan bijna in bloei.

En dan als laatste (he he, eindelijk) een foto'tje uit het huis genomen van de bloemen-tuin (moestuin ligt links) er moet nog veel onkruid weg gehaald worden, maar van een afstandje ziet het er best redelijk uit.
pi_27686163
MY GOD smurfje wat práchtig woon jij
En die lavendel voor die rozen wauwww.

Zat ik met mijn mond open
pi_27686234
Hemerocallis volgens mijn leukste site "neerlandstuin.nl"
http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/daglelie.html

En zoals beloofd :

Net na de bloei

Gesnoeid (niet helemaal goed maar ok)

Vanmiddag, uitlopers

[ Bericht 58% gewijzigd door Blues op 06-06-2005 19:58:55 ]
  maandag 6 juni 2005 @ 19:56:10 #266
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27686345
[opschepmodus] Ik heb het wel naar mijn zin hier idd zeker met zo'n tuin [/opschepmodus]

maar goed, de reden waarom ik zat te twijfelen over die hemerocallis was omdat de bloemen er nou al een week aanzitten, terwijl ze na een dag uitgebloeid zouden moeten zijn (toch?)
  maandag 6 juni 2005 @ 19:58:29 #267
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_27686432
quote:
Op maandag 30 mei 2005 12:32 schreef madelief68 het volgende:
Hallo iedereen

Heb net alle bladzijdes zitten lezen van deze topic, keileuk!
Ik heb ook een tuintje van 4 bij 6 meter ongeveer, zal binnekort foto plaatsen.
Ik word helemaal blij als ik al die mooie foto's zie en kan niet wachten om wat van mijn tuin te laten zien. Alles wat nog niet bloeit heb ik gezaaid, daar moet ik nog wat geduld voor opbrengen.

[afbeelding]
Dit is mijn weigelia, alhoewel die al bezig is met uitbloeien.

Groetjes
Die hebben wij ook.
Ik zal straks en anders morgen even wat foto's maken.
Ik denk alleen voor, achter is momenteel een zooitje
pi_27686538
Uit een gesloten topic :
Snoeien Prunus triloba
pi_27686552
Aha zo moet die van ons dus ook weer gaan uitlopen Bluezz! Thx voor de foto's!
If gymnastics were easy, it would be called football!
  maandag 6 juni 2005 @ 20:06:02 #270
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27686714
2 SpeedyGJ: whehe dat geeft toch niks alleen maar leuk om te laten zien hoe het nu is, en straks als het weer netjes is (als dat de plannen zijn natuurlijk anders is het hier niet echt relevant )

ah, de prunus met de uitlopers hij loopt mooier uit dan ik had gedacht met die snoeiwijze! normaal zie je dan 5 of 10 kleine groene takjes zitten tussen al die dooie takjes zeg maar.
het beste kun je zo'n prunus triloba net zo knotten als een knotwilg. tot op de stam, zodat de stomp meer licht krijgt. meer licht is meer uitlopers in de zomer. meer uitlopers in de zomer betekend meer bloemen in het voorjaar en dat is nou juist de bedoeling van de prunus

als je de natuur eenmaal een beetje begrijpt kan tuinieren ook een stuk leuker worden, omdat je weet waarom je bepaalde dingen doet
pi_27686837
quote:
Op maandag 6 juni 2005 20:06 schreef Veersesmurf het volgende:
2 SpeedyGJ: whehe dat geeft toch niks alleen maar leuk om te laten zien hoe het nu is, en straks als het weer netjes is (als dat de plannen zijn natuurlijk anders is het hier niet echt relevant )

ah, de prunus met de uitlopers hij loopt mooier uit dan ik had gedacht met die snoeiwijze! normaal zie je dan 5 of 10 kleine groene takjes zitten tussen al die dooie takjes zeg maar.
het beste kun je zo'n prunus triloba net zo knotten als een knotwilg. tot op de stam, zodat de stomp meer licht krijgt. meer licht is meer uitlopers in de zomer. meer uitlopers in de zomer betekend meer bloemen in het voorjaar en dat is nou juist de bedoeling van de prunus

als je de natuur eenmaal een beetje begrijpt kan tuinieren ook een stuk leuker worden, omdat je weet waarom je bepaalde dingen doet
Juist, en het begint te komen hier
Alleen ontbreekt me ook soms het juiste gereedschap ben ik achter.
pi_27686876

dit vind ik zo leuk.
  maandag 6 juni 2005 @ 20:11:52 #273
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27686932
goed gereedschap is het halve werk Bluezz je kunt bijvoorbeeld een half uur een tak uit een heester proberen te knippen met je snoeischaar, maar een takkenschaar werkt dan zoveel beter. het kost wat, maar het maakt het tuinieren wel een stuk leuker en gemakkelijker!
pi_27686967
*noteert takkenschaar*

Dat bankje is idd
pi_27687068
Veersesmurf bedankt voor de uitleg over het snoeien! We gaan hem morgen meteen kortwieken!
Voor zover ik gezien heb, leuk topic dit!
  maandag 6 juni 2005 @ 20:31:00 #276
34663 SpeedyGJ
pi_27687607
quote:
Op maandag 6 juni 2005 20:06 schreef Veersesmurf het volgende:

thnx voor deze reactie
Morgen maak ik foto's

Awel, had met moederdag nog foto's gemaakt, toen net gekocht

[ Bericht 19% gewijzigd door SpeedyGJ op 06-06-2005 20:37:31 (Foto's toegevoegt :)) ]
pi_27689358
Die kabouters
  maandag 6 juni 2005 @ 21:25:51 #278
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27689669
hehehe die tuinkabouters zijn wel een gave invulling voor de weinige beplanting die er (nog) staat! voor de rest denk ik dat je, zeker als je naar de opp. van de grond kijkt, op de lange duur wel behoorlijk moet gaan snoeien aan de rhododendron en de hibiscus
  maandag 6 juni 2005 @ 21:42:00 #279
34663 SpeedyGJ
pi_27690329
Mijn moeder is kabouter gek dan krijg je dat dus
De tuin is idd nog wat leeg maar wordt zeker nog opgevult.
Snoeien komt zeker wel.
We hebben ook nog 5 bomen staan die in 1 jaar tijd zo'n 3/4 meter de lengte en breete stijgt
  maandag 6 juni 2005 @ 21:42:03 #280
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_27690332
'Mééééééééén, wat hebben jullie allemaal mooie en/of grote tuinen zeg!
Ben zwaar jaloers

Prachtig prachtig prachtig,
Ga snel fototoestel lenen, want ik wil jullie ook jaloers maken met mijn terrasje
En mijn ander hoekjes natuurlijk.
En nog bedankt over de uitleg van de rotstuin
Ga morgen lekker aan de slag.

Doeiiii
Madelief68
  maandag 6 juni 2005 @ 21:48:24 #281
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27690585
zo'n grote tuin is ook niet alles hoor kost enorm veel tijd! maar goed, als je dat hebt en je houd van tuinieren is dat meestal niet zo erg en het resultaat is er vaak wel naar!
pi_27692508
Mooie tuinen! Mooie foto's!!

*dansje maakt...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27698987
Mooie kiwi! Ik heb ook kiwiplanten gekocht, maar die staan nu nog in een pot, omdat ik binnenkort ga verhuizen. Bij het nieuwe huis krijgen ze een mooie muur tot hun beschikking! Aaah ik kan gewoon bijna niet wachten tot ik LOS kan in die tuin!
pi_27717580
We hebben net de prunus gesnoeid..

Voor:

Na, korter als dit durfde ik niet aan.. of moet er nog meer af?

En eentje extra, vind deze kleur zo mooi!

pi_27723145
Wat een liev prunussie
Volgens mij kan je wat groen is ook nog ff eraf halen hoor

Is het een roze?
pi_27723711
Ja het is inderdaad een roze!
Hoop dat ie mooi weer opgroeit volgend seizoen!
pi_27723757
Enne.. moet wel even wennen aan zo'n kort stompje in de tuin. Lijkt net of er gewoon een houten paal staat. Ongezellig!
pi_27726237
Dat had ik ook, en ik zag de buurvrouw van 2 huizen verder, die heeft hem ook in haar voortstukje (het zijn stukjes tuin bij het opritje voor onze garages) zich rot schrikken toen ze de onze zag

Bij haar staat ie ongesnoeid.
Benieuwd wie de mooiste bloemen krijgt
pi_27735954
Schattig user-icon, Nilasha!

Ik heb vanochtend om half 10 het spuiten met Roundup op onze hardnekkige zevenblad-populatie nog maar eens dunnetjes (lees: dik ) overgedaan, want de vorige keer (zie een paar posts terug) spoelde alles eraf door de regen, later op de dag.
Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Vandaag zou het droog en zonnig blijven, dus ik beloof me er wel wat van...
pi_27737644
Ik heb gisteren ná sproeien, weer gras gezaaid
Op de kale plekken
En owee als ik straks nog 1 kale plek zie
pi_27737767
Sinds kort heb ik een eigen tuin (en een flinke, 15x6)
Voorheen was het een soort van maaiveld, we hebben moeten werken met een bosmaaier en een 16pk grondfrees om het een beetje begaanbaar te krijgen.
Inmiddels ligt er een mooi terras en zijn er al aardig wat planten gezet, maar ...
het onkruid begint ook al lekker door te komen. Aangezien het een grote wildgroei was is het ook aardig veel wat naar boven komt.

Nu begreep ik dat met veel bodembedekkers het onkruid weinig kans krijgt..
iemand goede tips voor mooie (en snelgroeiende) bodembedekkers?
pi_27739512
Wij hebben zelf de Vinca minor (maagdenpalm) als bodembedekker, en zijn er erg tevreden over. Mooi groenblijvend blad, niet overdreven opdringerig en mooie paarse bloemen. Deze plant dus:

Verder heb ik niet zoveel ervaring en kennis daarover, maar hier zijn in ieder geval een paar linkjes waar je vast wat aan hebt:

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2639
http://www.tuinkrant.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3220

pi_27739778
quote:
http://www.tuinkrant.com/modules.php?name=News&file=article&sid=3220
Vele mensen hebben een natuurlijke hekel aan de gifspuit en voor nauwgezet wieden en schoffelen ontbreekt hen vaak de tijd en de goesting.
het ontbreekt me inderdaad nogal aan de 'goesting' om dat vervelende ongevraagde groen uit de tuin te halen
Bedankt, leuke artikeltjes en die maagdenpalm ziet er mooi uit!
pi_27739801
Heb ik ook de maagdenpalm, mooie bloemetjes

pi_27740023
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:38 schreef Fiorenza het volgende:
het ontbreekt me inderdaad nogal aan de 'goesting' om dat vervelende ongevraagde groen uit de tuin te halen
Bedankt, leuke artikeltjes en die maagdenpalm ziet er mooi uit!
Tja, Belgische site hè, dan krijg je dat.

Maarre...ff ontopic: graag gedaan, ik vond het zelf ook leerzaam om te lezen. Kan ik ook m'n voordeel weer mee doen.

P.S.: Leuk dat jij 'm ook hebt, Tink! Mooi spul, en weinig onderhoud nodig.
pi_27740211
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 13:45 schreef Scootmobiel het volgende:

P.S.: Leuk dat jij 'm ook hebt, Tink! Mooi spul, en weinig onderhoud nodig.
De eenden broeden er elk jaar onder

pi_27744502
*noteert Maagdenpalm*
Heerlijk toch he, dit topic
pi_27745034
Ik heb ook maagdenpalm in mijn tuin, zowel die met witte bloemetjes als die met paarse, maar ik vind dat je er wel goed op moet letten, anders groeit hij door je hele tuin.
Ik snoei hem vaak en hij is nu lekker vol. Overigens stekt deze plant heel makkelijk. Dat is wel een voordeel.
pi_27745320
Ik heb op het moment Lithodora 'heavenly blue' in de testfase.

Bij mij ziet het er natuurlijk niet zo mooi uit als op de foto....
Het nare van tuinieren is dat je zoooooveel geduld moet hebben
  woensdag 8 juni 2005 @ 19:56:07 #300
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_27752630
Dat is idd een mooi bodembedekkertje Fiorenza! Maar het onkruid krijgt bij deze nog wel een redelijke kans. (De kleur van de bloemetjes doet me een beetje denken aan Ceanothus)
Een betere bodembedekker zou een Cotoneaster (kruipende variëteit) zijn denk ik. Hij groot sneller, en onderdrukt het onkruid echt geweldig! In het voorjaar komen er roze of witte bloemetjes aan. Ik kan nu even niet op de naam komen van die cultivar, maar zal het morgen even op school vragen en dan laat ik het vrijdag wel weten

2 Nilasha: Hij is echt enorm goed gesnoeid die Prunus zo! Dat groen hoeft er niet per see af hoor (zijn nieuwe uitlopers voor volgend jaar) maar is niet erg als het al is gebeurd. Je hebt redelijke kans dat je volgend voorjaar geen/weinig bloemen krijgt omdat je hem nu pas hebt gesnoeid, maar het jaar daarop zal hij schitterend bloeien als je hem in mei/na de snoei snoeid.

2 Bluezz: heb je de grond eerst opengehaald voordat je het graszaad hebt gezaaid? want als je dat niet doet blijft het zaad gewoon op de kale plekken liggen en ontkiemt het (zeker met dit weer) een stuk lastiger! ook kunnen vogels zoals duiven en merels de zaden opeten. Ik zou eerst even de open plek openhalen met een riekje ofzo en daarna het zaad erin strooien. Als laatste dan nog een keertje met die riek de boel een keer doorhalen, zodat er wat grond op het graszaad komt. Niet te diep, zomaar 3 cm. ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')