abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26979246
Submission heeft alleen maar bijgedragen (Niets op zich bereikt) aan het weer eens onder de aandacht brengen van de positie van de vrouw in de Islam. Dat is op zich het goede punt ervan. Jammer alleen dat dat moest gebeuren op een kwetsende wijze, waardoor de spanningen in de samenleving flink zijn opgelopen.

Iets opgelost heeft het niet. De positie van de vrouw is 0,0 veranderd en zal op deze manier ook niet veranderen. Als je mensen kwetst, krijg je juist niets van ze gedaan en hoewel ze gelijk heeft met haar standpunten over de positie van de vrouw in de Islam, zou Hirshi er verstandiger aan doen om het op andere wijze aan te pakken, als ze er ten minste echt voor wil zorgen dat de positie van de vrouw verbeterd.
pi_26979270
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:44 schreef HassieBassie het volgende:
Deze manier? Trauma's?
Precies ja.
quote:
Ik beweer ook nergens iets bewezen te hebben, ik zeg alleen dat ik het niet van plan ben te bewijzen omdat het wat jou en mij betreft niets toevoegt.
Je stelt wat, bewijs het dan ook. Anders vind ik het pure stemmingmakerij, waar je grote voorbeeld AHA ook goed in is.
quote:
Misschien is het tijd om je los te maken van dat juk, je ogen open te doen en zelf na te gaan denken?
Misschien is dat mijn denkwijze, die is anders dan de jouwe. (thank god, we leven niet in een of ander communistisch land)
Allah Al Watan Al Malik
pi_26979285
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:46 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Waarom is dat dan een onjuist beeld? Er bestaan toch ook geen gematigde nazi's?
Maar wel moslims die zich niet als een barbaarse, onderdrukkende, kamelenneukende zelfmoordterrorist gedragen....vreemd genoeg
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_26979288
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:36 schreef Mutant01 het volgende:
De islam kent geen "stichter"
Oh en de profeet Mohammed dan, is dat geen sitchter van het geloof?
pi_26979304
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:47 schreef Vhiper het volgende:
[...]

Iets opgelost heeft het niet. De positie van de vrouw is 0,0 veranderd en zal op deze manier ook niet veranderen. [...]
Hoe weet je dat?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:48:45 #106
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26979317
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:40 schreef Mutant01 het volgende:
Net als deze manier van het verwerken van trauma's een bekend verschijnsel is in de psychologie niet waar?
Lees de autobiografie van Waris Dirie eens.
pi_26979341
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:46 schreef JanPoedel het volgende:
Je hebt zeker nooit het Oude Testament gelezen? Je weet wel, onderdeel van de Bijbel? Het boek van je vredelievende religie?
Waarom heet het ook alweer ''Oud''? Het wil me maar niet te binnen schieten...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:51:24 #108
3542 Gia
User under construction
pi_26979425
Het heeft er wel toe geleid dat bij meer mensen de ogen geopend zijn. Veel mensen wilden niet zien dat sommige moslimvrouwen uit naam van het geloof onderdrukt worden. Kijk, overal worden vrouwen onderdrukt, vaak omdat ze gewoon een zak van een echtgenoot hebben. Dat komt in de beste families voor. Maar onderdrukking van vrouwen goed praten, omdat het volgens hun boekje mag, moet gewoon onder de aandacht gebracht worden. Deze vrouwen moeten leren dat ze dit niet hoeven te accepteren. De mannen moeten leren dat dit gewoon niet acceptabel is. En alle andere mensen moeten inzien dat dit gewoon echt gebeurt. De politiek moet hier iets aan doen.
pi_26979465
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:44 schreef MrX1982 het volgende:
Waarvoor liggen Mekka en Medina dan in het Midden-Oosten?
Waarom komt daar de meeste haat vandaan richting niet-moslims?
Waarom richten moslims hun satellieten richting dat werelddeel?
In het Midden-Oosten ligt de basis van de islam. Het is niet meer dan logisch dat moslims in de rest van de wereld zich enigszins anders ontwikkelen op cultureel gebied maar de religieuze basis is hetzelfde. Door de verbintenis met het Midden-Oosten.
Het achterlijke is dat het Christendom ook haar basis in het Midden-Oosten heeft, je lult jezelf nu hard omver. Daarnaast is het omzin om te zeggen dat "de BASIS" van de islam in het midden-oosten ligt. De Koran maakt namelijk geen onderscheid tussen nationaliteiten of regio's, maar ziet de wereld als een geheel. Mekka en Medina zijn religieuze steden, wat hebben die daarmee te maken? Je stelt nutteloze vragen.
quote:
Nee in die landen ben ik nog nooit geweest.
Het gaat bovendien om de rigide en vrome houding van de islam als geloof. Dat er islamitische landen zijn met moderne faciliteiten heeft niets te maken met het geloof maar eerder met Westerse invloeden.
Je bent er niet geweest, maar je oordeelt indirect wel over hen. Het is maar goed dat je daar niet geweest bent want dan zouden in 1 slag alle vooroordelen over moslims weggevaagd zijn. (Heeft overigens niets met faciliteiten te maken)
[..]
quote:
Nee maar het is wel een teken aan de wand hoe moslims denken over hun roots.
Die vinden het belangrijk, net als menig ander rationeel denkend mens.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:52:30 #110
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26979479
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:49 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

De Bijbel bestaat uit 2 werken, niet enkel uit het nieuwe testament. Het heet niet oud, omdat het niet meer geldig zou zijn. Schiet het je dan nu wel te binnen?
Het verstand van degenen die op alles een materialistische visie hebben, zit in hun ogen. En de ogen zijn blind in de spiritualiteit.
- www.islamendialoog.nl
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:52:32 #111
3542 Gia
User under construction
pi_26979482
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:48 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Welnee, volgens veel moslims was de Islam het eerste geloof. Alleen wist men er nog niet vanaf. Mohammed heeft de mensen geleerd wat de Islam is.

Heb ik dat goed?
pi_26979506
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:48 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nee, dat is hooguit de verspreider, en die wordt dan ook niet aanbeden.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:53:32 #113
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_26979530
quote:

[..]

Je hebt zeker nooit het Oude Testament gelezen? Je weet wel, onderdeel van de Bijbel? Het boek van je vredelievende religie?
Dan heb je niet veel van de Bijbel en het Christendom begrepen. Het Christendom gaat over het accepteren dat Jezus (nieuwe testament) de messias was die in het oude testament voorspeld was als de zoon van God die tot de mensheid zou komen. Als christen accepteer je dus wat in het nieuwe testament staat en is dus de rol het oude testament zo goed als uitgespeeld.
pi_26979534
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:49 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Dus het oude testament kan je in de prullenbak gooien? Wat is de basis van het nieuwe testament dan?
Allah Al Watan Al Malik
pi_26979535
quote:
Ik wilde niet reageren in een topic over deze economische vluchteling, maar deze was te lachwekkend om voorbij te laten gaan.

Ik ken het oude-testament.
Dat is idd niet vredelievend maar dat is een joods geschrift.
Het christendom begon als een kleine oriëntaalse sekte, die door de Romeinen werd vervolgd maar ondanks die vervolging zichzelf kon verspreiden door bekering.
Dat is heel anders dan hoe de islam is verspreid namelijk met geweld.
pi_26979540
quote:
Submission heeft alleen maar bijgedragen (Niets op zich bereikt) aan het weer eens onder de aandacht brengen van de positie van de vrouw in de Islam. Dat is op zich het goede punt ervan. Jammer alleen dat dat moest gebeuren op een kwetsende wijze, waardoor de spanningen in de samenleving flink zijn opgelopen.

Iets opgelost heeft het niet. De positie van de vrouw is 0,0 veranderd en zal op deze manier ook niet veranderen. Als je mensen kwetst, krijg je juist niets van ze gedaan en hoewel ze gelijk heeft met haar standpunten over de positie van de vrouw in de Islam, zou Hirshi er verstandiger aan doen om het op andere wijze aan te pakken, als ze er ten minste echt voor wil zorgen dat de positie van de vrouw verbeterd.
Ik ben het eens met je eerste alinea. Maar ik ben het niet helemaal eens met je 2de alinea.
Ik zal even doorstrepen wat niet bewezen is.
quote:
Als je mensen kwetst, krijg je juist niets van ze gedaan en hoewel ze gelijk heeft met haar standpunten over de positie van de vrouw in de Islam, zou Hirshi er verstandiger aan doen om het op andere wijze aan te pakken, als ze er ten minste echt voor wil zorgen dat de positie van de vrouw verbeterd.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:54:01 #117
3542 Gia
User under construction
pi_26979555
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:52 schreef JanPoedel het volgende:

[..]

De Bijbel bestaat uit 2 werken, niet enkel uit het nieuwe testament. Het heet niet oud, omdat het niet meer geldig zou zijn. Schiet het je dan nu wel te binnen?
Het oude testament verhaalt over hoe het voor Jezus was. Het nieuwe testament verhaalt over hoe Jezus wil dat het is. En dat is wat de Christenen volgen.
pi_26979562
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:46 schreef Lithion het volgende:
De vraag wat de film Submission nu bereikt heeft is van hetzelfde kaliber als de vraag wat Cohen's dogma 'de boel bij elkaar houden' bereikt heeft.
Goed voorbeeld.
pi_26979581
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Welnee, volgens veel moslims was de Islam het eerste geloof. Alleen wist men er nog niet vanaf. Mohammed heeft de mensen geleerd wat de Islam is.

Heb ik dat goed?
Nee, want ik heb geen idee waar je het over hebt.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:55:01 #120
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26979599
quote:
Jammer alleen dat dat moest gebeuren op een kwetsende wijze, waardoor de spanningen in de samenleving flink zijn opgelopen.
Dit is altijd zo'n leuke opmerking in dit soort discussies die het hardnekkige cultuurrelativisme in Nederland goed weergeeft. Of iets kwetsend is, is namelijk van twee factoren afhankelijk. Van degene die een opmerking maakt of een mening geeft... én van degene die het als kwetsend oppikt.
Om de één of andere reden wordt, wanneer het kritiek op de Islam betreft, door lieden als Vhiper hier, niet wat in de Nederlandse cultuur gangbaar is als norm genomen, maar wat in de Islam gangbaar is genomen om te beoordelen wat kwetsend is en wat niet. Hoogst merkwaardig, ook gezien het feit dat wanneer eenzelfde soort film over het christendom gemaakt zou worden een compleet andere maatstaf wordt genomen.

Typisch. .
pi_26979636
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:53 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het christendom begon als een kleine oriëntaalse sekte, die door de Romeinen werd vervolgd maar ondanks die vervolging zichzelf kon verspreiden door bekering.
Dan ken jij niet het verhaal van de Islam. Overigens zal ik over het Christendom en de Kruistochten maar niet beginnen he.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:55:56 #122
3542 Gia
User under construction
pi_26979638
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:54 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, want ik heb geen idee waar je het over hebt.
Als Mohammed niet de stichter was, waar komt het dan vandaan?
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:56:34 #123
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26979653
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:51 schreef Gia het volgende:
Het heeft er wel toe geleid dat bij meer mensen de ogen geopend zijn. Veel mensen wilden niet zien dat sommige moslimvrouwen uit naam van het geloof onderdrukt worden. Kijk, overal worden vrouwen onderdrukt, vaak omdat ze gewoon een zak van een echtgenoot hebben. Dat komt in de beste families voor. Maar onderdrukking van vrouwen goed praten, omdat het volgens hun boekje mag, moet gewoon onder de aandacht gebracht worden. Deze vrouwen moeten leren dat ze dit niet hoeven te accepteren. De mannen moeten leren dat dit gewoon niet acceptabel is. En alle andere mensen moeten inzien dat dit gewoon echt gebeurt. De politiek moet hier iets aan doen.
Gebrek aan kennis over een boek is geen reden om maar te kunnen beweren dat er iets in staat wat er niet in staat. Je hebt gelijk dat onderdrukking voorkomt omdat de echtgenoot een zak is.

Zolang je met degelijke cijfers en bronnen niet kunt aantonen dat deze mannen handelen uit naam van een boek, kun je er niet over spreken als zijnde feiten. Zeg dan dat het jouw mening is. Zo niet, zien we graag onderzoeken hierover.
Het verstand van degenen die op alles een materialistische visie hebben, zit in hun ogen. En de ogen zijn blind in de spiritualiteit.
- www.islamendialoog.nl
pi_26979669
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Overigens zal ik over het Christendom en de Kruistochten maar niet beginnen he.
Defensieve oorlogen zijn niet onrechtvaardig.
pi_26979677
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:55 schreef Lithion het volgende:
Hoogst merkwaardig, ook gezien het feit dat wanneer eenzelfde soort film over het christendom gemaakt zou worden een compleet andere maatstaf wordt genomen.
Dan zou hetzelfde gelden.
pi_26979688
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:56 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

pi_26979690
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:55 schreef Gia het volgende:

[..]

De Profeet Mohammed wordt gezien als de verspreider van het geloof. Het komt van God vandaan, daarom zeggen moslims ook altijd dat de Profeet de boodschapper van God was.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26979694
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Kun je een voorbeeld noemen?
pi_26979696
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, dat is hooguit de verspreider, en die wordt dan ook niet aanbeden.
Nou ja, hij heeft een religieuze onschendbaarheid dus aanbedeb wordt hij wel in zekere zin.

Dat blijkt ook uit zinsneden van islamieten die vaak het volgende huisvesten blablabla (niet dirsrespectvol hoor).. Mohammed, Vrede zij met Hem, blablabla...
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:57:49 #130
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26979711
quote:

[..]

Kun je het ook met woorden zeggen? Wat is er mis met die uitspraak?
pi_26979714
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:56 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Dus feitelijk zijn Bin laden en co goed bezig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26979740
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zijn ze dan aangevallen?
pi_26979760
quote:

[..]

Als je het opvat als Johan de With heb je gelijk ja.
De aanval is de beste verdediging
Yeah baby Yeah!
pi_26979783
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:57 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Nou ja, hij heeft een religieuze onschendbaarheid dus aanbedeb wordt hij wel in zekere zin.

Dat blijkt ook uit zinsneden van islamieten die vaak het volgende huisvesten blablabla (niet dirsrespectvol hoor).. Mohammed, Vrede zij met Hem, blablabla...
Religieuze onschendbaarheid is iets anders dan aanbeden worden, volgens de Koran mogen we de Profeet als persoon zelfs niet aanbidden. Overigens is het voor moslims net zo goed Jezus, vrede zij met Hem, en dat geldt niet alleen voor de Profeet Mohammed
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:59:54 #136
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26979795
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:53 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

....
Dat zullen onze joodse medemensen leuk vinden. Je begrijpt dat je je op glad ijs begeeft mbt anti-semitisme?
quote:
Dat hoor ik wel vaker, maar niemand kan het mij aantonen. In bijvoorbeeld Indonesie heeft geen moslim voet gezet om het geloof met geweld te bestrijden, maar toch is het het grootste islamitische land. Hoe verklaar je dat?

Als je niet waar je over praat en je kunt niet met bronnen komen, zeg dan gewoon niets.
- www.islamendialoog.nl
pi_26979797
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:58 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Zijn ze dan aangevallen?
Volgens hun wel.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26979816
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:58 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Als je het opvat als Johan de With heb je gelijk ja.
De aanval is de beste verdediging
Er is wel een verschil tussen een bandietenleider die zich ''beledigd'' voelt en staatshoofden aan wie hulp wordt verzocht.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:00:28 #139
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26979819
quote:
Achja, vandaar het ontbreken van onder meer jouw persoon in al die topics over de nieuwe paus waarin hij met de grond gelijk gemaakt werd. Dat was allemaal stukken platvloerser dan een kunstzinnige film als Submission...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:00:28 #140
93744 Finder_elf_towns
pi_26979821
quote:

[..]

Net zoals de inval van Irak en Afganistan en de toekomstige aanval op Iran.
pi_26979833
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:52 schreef Mutant01 het volgende:
Het achterlijke is dat het Christendom ook haar basis in het Midden-Oosten heeft, je lult jezelf nu hard omver. Daarnaast is het omzin om te zeggen dat "de BASIS" van de islam in het midden-oosten ligt. De Koran maakt namelijk geen onderscheid tussen nationaliteiten of regio's, maar ziet de wereld als een geheel. Mekka en Medina zijn religieuze steden, wat hebben die daarmee te maken? Je stelt nutteloze vragen.
De basis van het christendom ligt idd ook in het Midden-Oosten maar heeft zichzelf verspreid naar Europa waar het is uitgegroeid.
De islam heeft zich altijd sterk geconcentreerd in het Midden-Oosten en heeft zich vandaar uit verspreid.
quote:
Je bent er niet geweest, maar je oordeelt indirect wel over hen. Het is maar goed dat je daar niet geweest bent want dan zouden in 1 slag alle vooroordelen over moslims weggevaagd zijn. (Heeft overigens niets met faciliteiten te maken)
Je kunt best een mening vormen zonder daadwerkelijk ergens geweest te zijn. Dit gaat namelijk over de islam als geheel en niet over individuele landen.
Het ene islamitische land zal ongetwijfeld verder ontwikkelt zijn dan het andere. Maar dat heeft meer te maken met Westerse invloeden.
Je denkt toch niet dat de rijkdommen in olie-staatjes het gevolg zijn van de intellectuele ontwikkeling van de mensen aldaar. Ze hebben puur geluk gehad dat daar olie in de grond zit.
quote:
Die vinden het belangrijk, net als menig ander rationeel denkend mens.
Maar dat is wel een teken hoe ze de islam zien. Namelijk als een geloof die haar roots heeft in het Midden-Oosten.
Ik vind mijn roots ook belangrijk. Maar ik richt mijn satelliet niet naar het Midden-Oosten
pi_26979839
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:59 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Religieuze onschendbaarheid is iets anders dan aanbeden worden, volgens de Koran mogen we de Profeet als persoon zelfs niet aanbidden. Overigens is het voor moslims net zo goed Jezus, vrede zij met Hem, en dat geldt niet alleen voor de Profeet Mohammed
Dat klopt, maar Jezus wordt imo ook aanbeden..

Als je de persoon in kwestie niet mag aanbidden, waarom mag er dan geen onvertogen woord over hem vallen?
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:01:15 #143
3542 Gia
User under construction
pi_26979859
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:56 schreef JanPoedel het volgende:

[..]

Gebrek aan kennis over een boek is geen reden om maar te kunnen beweren dat er iets in staat wat er niet in staat. Je hebt gelijk dat onderdrukking voorkomt omdat de echtgenoot een zak is.

Zolang je met degelijke cijfers en bronnen niet kunt aantonen dat deze mannen handelen uit naam van een boek, kun je er niet over spreken als zijnde feiten. Zeg dan dat het jouw mening is. Zo niet, zien we graag onderzoeken hierover.
Er staat letterlijk in de koran dat mannen hun vrouwen mogen slaan als ze alleen al denken dat ze misschien vreemd gaan. Dat houdt ze namelijk gehoorzaam.

An nissa vers 34, geloof ik.
pi_26979872
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:59 schreef JanPoedel het volgende:

[..]

Dat zullen onze joodse medemensen leuk vinden. Je begrijpt dat je je op glad ijs begeeft mbt anti-semitisme?.
Het is toch een Joods geschrift? Het Nieuw-Testament in essentie ook, maar er is niets mis met die uitspraak.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:02:12 #145
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26979908
quote:
Dat hoor ik wel vaker, maar niemand kan het mij aantonen. In bijvoorbeeld Indonesie heeft geen moslim voet gezet om het geloof met geweld te bestrijden, maar toch is het het grootste islamitische land. Hoe verklaar je dat?
Pardon ?!?
pi_26979932
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:00 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Er is wel een verschil tussen een bandietenleider die zich ''beledigd'' voelt en staatshoofden aan wie hulp wordt verzocht.
Das waar Bin Laden is zelfbenoemd leider, maar in feite niks meer dan jij of ik. Aan hem ook niet de taak om oorlog te verklaren of de rechten van alle moslims te verdedigen naar zijn inzicht.

Pfoe dit wordt weer een lastig topic heb ik het idee.
Yeah baby Yeah!
pi_26979946
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:55 schreef Mutant01 het volgende:
Dan ken jij niet het verhaal van de Islam. Overigens zal ik over het Christendom en de Kruistochten maar niet beginnen he.
Ik ken het verhaal over de basis van de islam wel.
De kruistochten zijn een heel ander fenomeen en hebben niets te maken met de basis van het Christendom.
pi_26979957
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:48 schreef sizzler het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?
Ik heb nog nergens gezien c.q. gelezen dat de positie van de vrouw in de islam is verandert sinds Submission. Correct me if I'm wrong.

Ik geloof verder ook niet dat kwetsen de manier is om verandering voor elkaar te krijgen.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:03:14 #149
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26979960
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Een boodschapper is geen stichter. Abraham (as) was de enige stichter van het geloof. Je kunt immers iets niet stichten wat al gesticht is. Je kunt enkel de boodschap aan anderen overbrengen dat iets gesticht is.
- www.islamendialoog.nl
pi_26979982
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:00 schreef MrX1982 het volgende:
De basis van het christendom ligt idd ook in het Midden-Oosten maar heeft zichzelf verspreid naar Europa waar het is uitgegroeid.
De islam heeft zich altijd sterk geconcentreerd in het Midden-Oosten en heeft zich vandaar uit verspreid.
Slechts 20% van de moslims woont in de arabische wereld, als we dit reduceren tot het Midden-oosten kun je ongeveer zeggen dat 10% van de moslims in het Midden-Oosten woont.
[..]
quote:
Je kunt best een mening vormen zonder daadwerkelijk ergens geweest te zijn. Dit gaat namelijk over de islam als geheel en niet over individuele landen.
Het ene islamitische land zal ongetwijfeld verder ontwikkelt zijn dan het andere. Maar dat heeft meer te maken met Westerse invloeden.Je denkt toch niet dat de rijkdommen in olie-staatjes het gevolg zijn van de intellectuele ontwikkeling van de mensen aldaar. Ze hebben puur geluk gehad dat daar olie in de grond zit.
Je haalt zaken door elkaar, want de Islam verschilt per landen in de manier waarop het beleden wordt. Daar doel ik op, de essentie van de Islam verschilt praktisch niets van de essentie van het Christendom en of Jodendom.
quote:
Maar dat is wel een teken hoe ze de islam zien. Namelijk als een geloof die haar roots heeft in het Midden-Oosten.
Ik vind mijn roots ook belangrijk. Maar ik richt mijn satelliet niet naar het Midden-Oosten
De schotels geven aan hoe ze de Islam zien. Yeah whatever, de hitte is naar je hoofd gestegen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980043
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:00 schreef Elgigante het volgende:
Dat klopt, maar Jezus wordt imo ook aanbeden..
Jezus wordt door de Christenen duidelijk aanbeden.
quote:
Als je de persoon in kwestie niet mag aanbidden, waarom mag er dan geen onvertogen woord over hem vallen?
Omdat het wel een belangrijk figuur blijft binnen de Islam natuurlijk.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:05:13 #152
3542 Gia
User under construction
pi_26980044
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:03 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ik heb nog nergens gezien c.q. gelezen dat de positie van de vrouw in de islam is verandert sinds Submission. Correct me if I'm wrong.

Ik geloof verder ook niet dat kwetsen de manier is om verandering voor elkaar te krijgen.
Volgens mij zijn er toch steeds meer jonge meiden die het niet meer pikken onderdrukt te worden en van huis weglopen om uithuwelijking te voorkomen.
Dat zal niet alleen door submission komen, maar ook omdat ze op school in contact komen met westerse meisjes en zodoende leren dat het ook anders kan.

In elk geval een goede zaak.
pi_26980073
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:05 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er toch steeds meer jonge meiden die het niet meer pikken onderdrukt te worden en van huis weglopen om uithuwelijking te voorkomen.
Dat zal niet alleen door submission komen, maar ook omdat ze op school in contact komen met westerse meisjes en zodoende leren dat het ook anders kan.

In elk geval een goede zaak.
Je haalt hier duidelijk een traditionele kwestie naar boven, en geen religieuze.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980075
quote:

[..]

Van zaken, die in een open land als Nederland decennia duren, verwacht jij dat ze in een gesloten getaboeiseerde gemeenschap binnen 2 jaar zijn opgelost danwel verbeterd?

Komen we weer terg bij het 'kwetsen'.
Dat is en blijft een subjectief begrip.

Als iedere nederlander belasting als iets kwetsends zou ervaren geeft dat nog niet het recht om Zalm daarop aan te vallen.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:06:06 #155
117328 JanPoedel
XS4ALL CSS-02
pi_26980084
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Er staat letterlijk in de koran dat mannen hun vrouwen mogen slaan als ze alleen al denken dat ze misschien vreemd gaan. Dat houdt ze namelijk gehoorzaam.

An nissa vers 34, geloof ik.
Eventuele foutieve vertaling zijn hier niet het onderwerp. Wat je wel zou kunnen doen is met je bronnen aankomen die voort zijn gekomen uit onderzoek naar de reden waarom bepaalde mannen hun vrouwen mishandelen. Dan pas kunnen we bepalen of het een religieuze achtergrond heeft of niet.

Een beetje verstandig mens baseert zijn mening dan ook op dit soort feiten en niet op eventuele onderbuikgevoelens en vooroordelen. Jij bent toch zeker niet zo'n iemand?
- www.islamendialoog.nl
pi_26980089
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:05 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jezus wordt door de Christenen duidelijk aanbeden.
[..]

Omdat het wel een belangrijk figuur blijft binnen de Islam natuurlijk.
Dat ie belangrijk is staat buiten kijf, maar dan nog vind ik het vreemd dat belichting als iets provocatiefs of beldeigends wordt ervaren (hoewel 9 van de 10 aantijgingen op provocatie neerkomen, vind ik het geen excuus).
Yeah baby Yeah!
pi_26980106
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:02 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ken het verhaal over de basis van de islam wel.
De kruistochten zijn een heel ander fenomeen en hebben niets te maken met de basis van het Christendom.
Evenmin hebben vrouwenonderdrukking, jihaad of weet ik veel wat in NAAM van de Islam te maken met de basis van de Islam.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:07:06 #158
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26980120
"Grote teleurstelling onder bevolking. Rome na 1 dag nog niet opgeleverd"
pi_26980138
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:55 schreef Lithion het volgende:

[..]

Dit is altijd zo'n leuke opmerking in dit soort discussies die het hardnekkige cultuurrelativisme in Nederland goed weergeeft. Of iets kwetsend is, is namelijk van twee factoren afhankelijk. Van degene die een opmerking maakt of een mening geeft... én van degene die het als kwetsend oppikt.
Om de één of andere reden wordt, wanneer het kritiek op de Islam betreft, door lieden als Vhiper hier, niet wat in de Nederlandse cultuur gangbaar is als norm genomen, maar wat in de Islam gangbaar is genomen om te beoordelen wat kwetsend is en wat niet. Hoogst merkwaardig, ook gezien het feit dat wanneer eenzelfde soort film over het christendom gemaakt zou worden een compleet andere maatstaf wordt genomen.
Grappig dat je mij een islamitische blik toedicht, terwijl ik geboren en getogen Protestants Christelijk ben...

Persoonlijk doet die film me dus ook niets, heb hem niet eens gezien en ik zal die moeite ook niet eens nemen. Maar ik zie dat hij Moslims kwetst, terwijl de film een boodschap van verandering uit zou moeten dragen, aangezien dat is wat Hirshi wil.
quote:
Typisch. .
Typisch staaltje onzin van jouw kant dus weer.
pi_26980148
Waarom hebben landen als Marokko geen Submission nodig om toch over vrouwenrechten te praten en deze zelfs uit te breiden? Kan iemand mij dat verklaren?
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:08:58 #161
3542 Gia
User under construction
pi_26980196
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:03 schreef JanPoedel het volgende:

[..]

Een boodschapper is geen stichter. Abraham (as) was de enige stichter van het geloof. Je kunt immers iets niet stichten wat al gesticht is. Je kunt enkel de boodschap aan anderen overbrengen dat iets gesticht is.
Voor zover ik weet is Abraham de stichter van het Jodendom en niet van de Islam.
Jezus is niet de stichter van het Christendom, maar wel de reden waarom het ontstaan is vanuit het Jodendom.
Ook de Islam is een afsplitsing van het Jodendom. Daarom zien zij ook Abraham als hun voorvader. En daarom zijn er ook zoveel overeenkomsten tussen de Koran en de Torah en tussen de bijbel en de Torah. Gewoon allemaal afsplitsingen.

Het maakt het ene geloof geen haar beter dan het andere. Maar jezelf vanuit je geloof zover boven je vrouw verheffen dat je meent dat je haar eigenaar bent, is gewoon helemaal fout.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:09:10 #162
93744 Finder_elf_towns
pi_26980202
quote:

[..]

Ja, want totaal gestoorde mensen luisteren ook zo goed naar wel-doordachte argumenten
pi_26980233
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:07 schreef Mutant01 het volgende:
Waarom hebben landen als Marokko geen Submission nodig om toch over vrouwenrechten te praten en deze zelfs uit te breiden? Kan iemand mij dat verklaren?
Nou, of het een verklaring is weet ik niet, maar het is natuurlijk wel bekend dat mensen die naar het buitenland verhuizen maar nog wel binding voelen met hun thuisland, hun best zullen doen hun tradities te behouden en daarin soms Roomser dan de Paus (om die ook eens te noemen ) worden.
pi_26980239
quote:
Omdat de inwoners van turkije en Marokko moderner van geest zijn dan de hier wonenden Islamieten welke zijn blijven hangen in de tijdsgeest van de oversteek.

Je ziet hetzelfde terug bij Amerikaanse en Canadese boeren van Neerlands komaf, die eten nog van Delfts Blauw.
Yeah baby Yeah!
pi_26980247
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 15:58 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Zijn ze dan aangevallen?
Kom zeg, Franken en Noormannen zijn toch zeker niet aangevallen door vanuit de Levant en Klein-Azië opererende woestelingen?
pi_26980259
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:05 schreef Elgigante het volgende:

Komen we weer terg bij het 'kwetsen'.
Dat is en blijft een subjectief begrip.

Als iedere nederlander belasting als iets kwetsends zou ervaren geeft dat nog niet het recht om Zalm daarop aan te vallen.
Waar stel ik dat je iemand er op moet aanvallen??

Nogmaals, ik kijk naar wat Hirshi wil, die wil een verbetering van de positie van de vrouw in de islam. Die wil dus verandering, dat bereik je niet door te kwetsen. Ze mag van mij haar goddelijke gang gaan, maar zo bereikt ze haar doel niet.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:11:49 #167
3542 Gia
User under construction
pi_26980306
quote:
Omdat Marokko wel mee wil moderniseren. Marokkanen die echter uit Marokko vertrokken zijn voor de modernisatie blijven vasthouden aan oude tradities. Dit verschijnsel zie je ook bij Nederlanders die vroeger naar Australie of Canada of zo vertrokken zijn. Ook zij houden nog steeds vast aan oude tradities en zijn bijlange niet zo modern als mensen die hier zijn blijven wonen.
pi_26980313
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:09 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Nou, of het een verklaring is weet ik niet, maar het is natuurlijk wel bekend dat mensen die naar het buitenland verhuizen maar nog wel binding voelen met hun thuisland, hun best zullen doen hun tradities te behouden en daarin soms Roomser dan de Paus (om die ook eens te noemen ) worden.
KIJK, en hier zien we het ook direct, je hebt het ook CORRECT gezien over tradities. En dat klopt ook. De vrouwenonderdrukkers hier komen uit die landen (30/40 jaar terug), en hebben die tradities geimporteerd. Dat terwijl die landen als van die tradities afkomen....daar is geen submission voor nodig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980348
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Ja, want totaal gestoorde mensen luisteren ook zo goed naar wel-doordachte argumenten
Totaal gestoorde idioten a la Mohammed B. luisteren helemaal nergens naar, die leven in hun eigen bekrompen wereldje. Dat is ook niet waar Hirshi zich op (zou moeten) richten. Die moet zich bezig houden met de alledaagse gang van zaken, waarin de positie van de vrouw verbetering behoeft.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:13:21 #170
92222 lionsguy18
sportbeest
pi_26980372
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

KIJK, en hier zien we het ook direct, je hebt het ook CORRECT gezien over tradities. En dat klopt ook. De vrouwenonderdrukkers hier komen uit die landen (30/40 jaar terug), en hebben die tradities geimporteerd. Dat terwijl die landen als van die tradities afkomen....daar is geen submission voor nodig.
Een marokkaanse mening is totaal onbelangrijk.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:13:28 #171
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26980378
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:07 schreef Vhiper het volgende:
Grappig dat je mij een islamitische blik toedicht, terwijl ik geboren en getogen Protestants Christelijk ben...
Ik dicht je helemaal geen Islamitische blik toe, je leest niet goed.

Ik dicht je toe dat je er een cultuurrelativistische visie op nahoudt omdat je met twee maten meet voor wat betreft het kwetsen van andere mensen. Dat je om de één of andere reden niet de Nederlandse cultuur (en wat daarin gangbaar is) als norm neemt in de beoordeling of iets al dan niet kwetsend is, maar de opvatting van wat fundamentalistische moslims. In Nederland is het namelijk gangbaar om gelovigen en geloven op de hak te nemen en kritisch te belichten, precies wat er in Submission gebeurt.
quote:
Maar ik zie dat hij Moslims kwetst, terwijl de film een boodschap van verandering uit zou moeten dragen, aangezien dat is wat Hirshi wil.
Je kiest dus voor de langste tenen. Dat zal een leuke samenleving worden als je dat consequent doortrekt. .
Sowieso, wie ben jij in godsnaam om te bepalen welke boodschap een film uit zou moeten dragen? Wat een arrogantie zeg. .
pi_26980386
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:10 schreef Monidique het volgende:

[..]

Kom zeg, Franken en Noormannen zijn toch zeker niet aangevallen door vanuit de Levant en Klein-Azië opererende woestelingen?
Ken je Poitiers?
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:14:10 #173
3542 Gia
User under construction
pi_26980410
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:11 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Submission is dan ook vooral gericht op vrouwen HIER. En hier blijven ze vasthouden aan die oude tradities. Als moslims in Nederland nu eens net zo moderniseren als de mensen in hun thuisland, dan was er geen submission nodig.
pi_26980420
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:13 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Wacht....en dat is 18?

Dolletjes
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980423
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:10 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Waar stel ik dat je iemand er op moet aanvallen??

Nogmaals, ik kijk naar wat Hirshi wil, die wil een verbetering van de positie van de vrouw in de islam. Die wil dus verandering, dat bereik je niet door te kwetsen. Ze mag van mij haar goddelijke gang gaan, maar zo bereikt ze haar doel niet.
Ik bedoelde aanvallen niet in fysieke zin (hoewel Theo dat inmiddels in destijds levende lijve heeft ondervonden), maar verbaal of de boel frustreren en niet openstaan voor een andere visie of argumenten, kortom boycotten.

M.I. is Hirsi Ali ook deels haar doel voorbij geschoten en heeft ze misschien niet de juiste manier getracht om de zaak onder een breder publiek onder de aandacht te brengen, maar ze heeft tenminste iets geprobeerd waar andere vanaf de zijlijn alleen maar commentaar geven.
Dat Islamieten zich gekwetst voelen maakt het nog niet tot een belediging of iets kwetsends, ik hoop dat je dat inziet.
Kampers toespreken op het niet naar school gaan en het verbouwen van wiet wordt daar ook als discriminatie en/of kwetsend ervaren.
Yeah baby Yeah!
pi_26980446
quote:
Dat zullen onze joodse medemensen leuk vinden. Je begrijpt dat je je op glad ijs begeeft mbt anti-semitisme?
Dat heeft totaal niets met antisemitisme te maken. Selectief lezen.
Het oude-testament is over het algemeen een gewelddadig boek. Dat zal elk rationeel mens erkennen wat dat vervolgens met antisemitisme te maken heeft ontgaat mij volledig.
quote:

Als je niet waar je over praat en je kunt niet met bronnen komen, zeg dan gewoon niets.
Mss zou je op Indonesië eens naar de Molukken moeten kijken
De islam is begonnen met veroveringen om zichzelf te verspreiden. Als je goede boeken zou lezen ipv islamitische propaganda zou je kunnen zien dat de basis van de islam gewelddadig is en in feite nog steeds is.

Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk er geen historisch-kritische versie van de Koran is?
Waarom is de filosofie in de moslimwereld nooit als vak geïnstitutionaliseerd.
In de islam doet de mens er veel minder toe.
Het scheppingsverhaal in de Bijbel is bijv. anders dan in de Koran.
pi_26980492
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Submission is dan ook vooral gericht op vrouwen HIER. En hier blijven ze vasthouden aan die oude tradities. Als moslims in Nederland nu eens net zo moderniseren als de mensen in hun thuisland, dan was er geen submission nodig.
Nee, maar dat is nu haar fout. Ze richt zich op de Islam en niet op de tradities. Van mij mag ze doen wat ze wil hoor, ze kan echter beter de ontwikkelingen in Noord-afrika op de voet volgen en deze proberen over te brengen op de vrouwen HIER.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980501
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:13 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Doe eens Christelijk.
pi_26980512
Ontopic:
quote:
Submission werd uitgezonden als onderdeel van het actualiteiten- en discussieprogramma 'punto e a capo'. Na de beelden werd er door vertegenwoordigers van moslimorganisaties en politici over de film en het behandelde onderwerp gediscussieerd.
Deel 'Submission' op Italiaanse TV vertoond

Er wordt over gesproken. Er wordt over gediscussieerd. Al lang niet meer alleen in Nederland, maar ook in Italië en daarvoor al in Denemarken. Er wordt over gesproken in het Europees Parlement, er wordt over geschreven in Newsweek (waardoor die uitgave weer verboden wordt in Pakistan), Hirsi Ali heeft er al vele prijzen voor gekregen (waaronder de Nederlandse Freezerring, in Madrid de Prijs voor de Tolerantie, ze is uitverkozen to Nederlander van het jaar, heeft een vermelding in de Times gekregen voor meest invloedrijke persoon... etc) en dat allemaal voor die ene boodschap. Dan vind ik wel dat je wat bereikt hebt. Het is een stroming die ze heeft teweeggebracht. Een balletje dat ze heeft laten rollen. Over de hele wereld heen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_26980568
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:16 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, maar dat is nu haar fout. Ze richt zich op de Islam en niet op de tradities. Van mij mag ze doen wat ze wil hoor, ze kan echter beter de ontwikkelingen in Noord-afrika op de voet volgen en deze proberen over te brengen op de vrouwen HIER.
Ik denk dat men dat van haar niet aanneemt, maar dat er bijv een uitwisselingsproject wordt opgestart wat ervoor zorgt dat invloedrijke (ook bij Nederlandse Islamieten) mensen vanuit daar hier de mensen wijzen op vooruitgang en emancipatie.
Yeah baby Yeah!
pi_26980582
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:06 schreef Mutant01 het volgende:
Evenmin hebben vrouwenonderdrukking, jihaad of weet ik veel wat in NAAM van de Islam te maken met de basis van de Islam.
Het past anders wel goed in het straatje van een gewelddadig geloof.
Binnen de islam ontbreekt elke vorm van zelfkritiek. Ze blijven zichzelf teveel focussen op de basis en aangezien de basis gewelddadig is zijn de tradities en gedachtes van vandaag de dag ook gewelddadig.
Dus een jihad uit naam van de islam is in mijn optiek wel degelijk het gevolg van de basis van de islam.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:20:09 #182
16715 Mylene
*schatje*
pi_26980651
Ik ben het niet eens met de bewering van Hirsi Ali dat het niet zinnig is om te discussiëren over de strategie om je doel te bereiken omdat mensen zoals Cohen, Aboutaleb en de uit Iran afkomstige activiste en in Frankrijk wonende Chadortt Djavann ook worden bedreigd. Er zijn mensen die een ander aanpak hanteren en daarbij ook nog eens succes hebben. De Franse Loubna Méliane die niet de Islam zelf tot het mikpunt van haar strijd maakt is zo'n iemand. Zij geniet een grote populariteit onder de Franse moslima's. Haar aanpak werpt zodanig haar vruchten af dat ze haar aanbidden als een heldin. Haar boeken gaan als warme broodjes over de toonbank. Moslima's komen in grote getale naar signeersessies voor een krabbel in het gekochte boek.

Volgens mij heeft het eigenlijk niet zozeer te maken met het feit dat ze niet de Islam zelf tot mikpunt van haar strijd maakt maar dat ze echt weet waar ze over praat. Ze is opgegroeid binnen die Marokkaanse cultuur. Ze werd uitgehuwelijk op 19-jarige leeftijd, vervolgens onderdrukt en mishandeld door haar man en schoonfamilie en wat uiteindelijk uitdraaide in een pijnlijke en moeizame echtscheiding. Sindsdien vecht zij voor de vrouwen die zich in dezelfde positie bevinden en tegen het dragen van de hoofddoek. Zo reist ze ook heel Frankrijk af om de achterstandswijken te bezoeken, een luisterend oor te bieden en te discussiëren over de problematiek. Regelmatig wordt er door de moslima's ook geprotesteerd met kreten als "geen hoer, geen slavin, wij zijn de onderdrukking zat".

Ik denk dus wel dat het in jouw voordeel werkt als je binding hebt met de mensen waar je zegt voorop te komen. Ik denk dat voor veel Marokkaanse vrouwen Hirsi Ali maar een vreemde eend in de bijt is waardoor het niet echt klikt. Ze is iemand die uit Somalië komt en waar in tegenstelling tot Marokko besnijdenis bij vrouwen op grote schaal voorkomt. Haar verhaal zal dan ook moslima's uit Somalië meer aanspreken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mylene op 13-05-2005 16:40:52 ]
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:20:46 #183
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26980676
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:16 schreef Mutant01 het volgende:
Nee, maar dat is nu haar fout. Ze richt zich op de Islam en niet op de tradities.
Tradities waarvan de volgers een bevestiging vinden in de Koran. De totale besnijdenis zoals die in Somalië plaatsvindt is ook een traditie, maar wél een waarvan de bevolking de rechtvaardiging ervan in hun religie terugvinden. Dan is het helemaal niet raar om je juist op die diepere laag te richten.
pi_26980682
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:15 schreef MrX1982 het volgende:
Dat heeft totaal niets met antisemitisme te maken. Selectief lezen.
Het oude-testament is over het algemeen een gewelddadig boek. Dat zal elk rationeel mens erkennen wat dat vervolgens met antisemitisme te maken heeft ontgaat mij volledig.
Je vermeld er zo haastig mogelijk "maar het is een Joods geschrift" bij, om je eigen geloof (het Christendom) te vrijwaren. Je schreeuwt altijd tegen moslims dat ze enige zelfkritiek moeten tonen, bij jou is het ver te zoeken.
quote:
Mss zou je op Indonesië eens naar de Molukken moeten kijken
De islam is begonnen met veroveringen om zichzelf te verspreiden. Als je goede boeken zou lezen ipv islamitische propaganda zou je kunnen zien dat de basis van de islam gewelddadig is en in feite nog steeds is.
Zo is het helemaal niet "begonnen". Misschien moet je iets meer historisch besef hebben voordat je dat zou begrijpen. De islam is ook niet door dood en verderf verspreid, de niet-moslims behielden zelfs vaak hun religie onder het gezag van de moslims. Ze moesten alleen extra belasting betalen.
quote:
Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk er geen historisch-kritische versie van de Koran is?
Waarom is de filosofie in de moslimwereld nooit als vak geïnstitutionaliseerd.
In de islam doet de mens er veel minder toe.
Het scheppingsverhaal in de Bijbel is bijv. anders dan in de Koran.
Omdat (je kan trouwens niet eens spreken van de moslimwereld) een heel andere ontwikkeling heeft gemaakt dan Europa. Denk je nu werkelijk dat de hele wereld precies hetzelfde heeft meegemaakt als Europa ofzo? Denk je dat Europa het middelpunt van de aarde is?
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980727
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:20 schreef Lithion het volgende:

[..]

Tradities waarvan de volgers een bevestiging vinden in de Koran. De totale besnijdenis zoals die in Somalië plaatsvindt is ook een traditie, maar wél een waarvan de bevolking de rechtvaardiging ervan in hun religie terugvinden. Dan is het helemaal niet raar om je juist op die diepere laag te richten.
Rechtvaardiging? Pardon? Totale besnijdenis is zelfs verboden volgens de Islam, next to that heeft de Islam gepoogd vrouwenbesnijdenis te beindigen in dat soort gebieden. Ten derde is het zo dat vrouwenbesnijdenis daar al VOOR de islam plaatsvond.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980807
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:18 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het past anders wel goed in het straatje van een gewelddadig geloof.
Binnen de islam ontbreekt elke vorm van zelfkritiek. Ze blijven zichzelf teveel focussen op de basis en aangezien de basis gewelddadig is zijn de tradities en gedachtes van vandaag de dag ook gewelddadig.
Dus een jihad uit naam van de islam is in mijn optiek wel degelijk het gevolg van de basis van de islam.
-edit- lama

[ Bericht 7% gewijzigd door Mutant01 op 13-05-2005 17:06:00 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980831
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:13 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ken je Poitiers?
13 september 1359?

Toch lijkt mij een veldslag, of invasie als je het zo wilt noemen, in zevenhonderd-nogwat betrekking hebbende op moslims uit Noord-Afrika niet tellen.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:24:46 #188
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26980835
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:16 schreef sizzler het volgende:
Dan vind ik wel dat je wat bereikt hebt. Het is een stroming die ze heeft teweeggebracht. Een balletje dat ze heeft laten rollen. Over de hele wereld heen.
Exact, buiten de voorbeelden die je al noemde hebben verschillende vrouwen in het buitenland (o.m. Duitsland, Frankrijk en Canada) al aangegeven zich geïnspireerd te voelen door hetgeen Ali doet.

Maar nogmaals, de vraag wat Ali nu met Submission precies heeft bereikt is eenzelfde vraag als wat Cohen met zijn 'de boel bij elkaar houden' nu precies heeft bereikt. Dat zijn zaken waar je pas na een aantal jaren op terug kunt kijken en waar je dan eventueel een antwoord op kunt geven.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:26:36 #189
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26980917
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:22 schreef Mutant01 het volgende:
Rechtvaardiging? Pardon? Totale besnijdenis is zelfs verboden volgens de Islam, next to that heeft de Islam gepoogd vrouwenbesnijdenis te beindigen in dat soort gebieden. Ten derde is het zo dat vrouwenbesnijdenis daar al VOOR de islam plaatsvond.
Hey, IK zeg niet dat die rechtvaardiging er ook daadwerkelijk is, ik zeg alleen dat die mensen een rechtvaardiging daarvoor in de Koran vinden. Net zoals er mensen zijn die in de Koran een rechtvaardiging vinden om zichzelf in een bus in Israël temidden van vrouwen en kinderen op te blazen, terwijl dat óók nadrukkelijk verboden wordt in de Islam.
pi_26980932
Welke stroming heeft zij teweeggebracht?
pi_26980955
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:20 schreef schatje het volgende:
Ik denk dus wel dat het in jouw voordeel werkt als je binding hebt met de mensen waar je zegt voorop te komen. Ik denk dat voor veel Marokkaanse vrouwen Hirsi Ali maar een vreemde eend in de bijt is waardoor het niet echt klikt. Ze is iemand die uit Somalië komt en waar in tegenstelling tot Marokko besnijdenis bij vrouwen op grote schaal voorkomt. Haar verhaal zal dan ook moslima's uit Somalië meer aanspreken.
Dat soort mensen kan ik wel gewoon waarderen. Al die tradities en taboes aan de kaak stellen. Van een geheel ander kaliber dan AHA.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26980985
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:13 schreef Lithion het volgende:

[..]

Ik dicht je helemaal geen Islamitische blik toe, je leest niet goed.

Ik dicht je toe dat je er een cultuurrelativistische visie op nahoudt omdat je met twee maten meet voor wat betreft het kwetsen van andere mensen. Dat je om de één of andere reden niet de Nederlandse cultuur (en wat daarin gangbaar is) als norm neemt in de beoordeling of iets al dan niet kwetsend is, maar de opvatting van wat fundamentalistische moslims. In Nederland is het namelijk gangbaar om gelovigen en geloven op de hak te nemen en kritisch te belichten, precies wat er in Submission gebeurt.
*zucht* Nogmaals: Ik heb niets tegen Submission, van mijn part maakt ze nog 10 delen. Ik meet ook niet met twee maten, als zo'n film over het Christendom gemaakt wordt, vind ik het ook kwetsend voor die groep, maar zeg ik ook, maak van mijn part nog 10 delen, het interesseert me niets.

Het gaat er mij om, wat wilde Hirshi ermee? Verbeteren van de positie van de vrouw? Dat doe je niet door middel van iets op de hak te nemen en kritisch te belichten in een film, wetende dat de doelgroep snel op z'n pik getrapt is en grapjes over hun geloof over het algemeen niet zo grappig vinden.
quote:
Je kiest dus voor de langste tenen. Dat zal een leuke samenleving worden als je dat consequent doortrekt. .
Sowieso, wie ben jij in godsnaam om te bepalen welke boodschap een film uit zou moeten dragen? Wat een arrogantie zeg. .
Nogmaals, het interesseert me geen worst welke boodschap die film uitdraagt, ik stel alleen dat wat de film uitdraagt en het doel dat de makers ermee wilde bereiken niet overeenkomen.
pi_26981004
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:26 schreef Monidique het volgende:
Welke stroming heeft zij teweeggebracht?
Ayaan Hirsinasisme
Allah Al Watan Al Malik
pi_26981190
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:14 schreef Elgigante het volgende:

M.I. is Hirsi Ali ook deels haar doel voorbij geschoten en heeft ze misschien niet de juiste manier getracht om de zaak onder een breder publiek onder de aandacht te brengen, maar ze heeft tenminste iets geprobeerd waar andere vanaf de zijlijn alleen maar commentaar geven.
Dat is dus alles wat ik ook stelde
quote:
Dat Islamieten zich gekwetst voelen maakt het nog niet tot een belediging of iets kwetsends, ik hoop dat je dat inziet.
Het is voor jou niet kwetsend, voor mij niet kwetsend, maar voor Islamieten blijkbaar wel. Heb ik ook nog geen moeite mee, maar aangzien juist die Islamieten de doelgroep is waar Hirshi verandering van wil, lukt dat niet als je die mensen het gevoel geeft "Die meid probeert ons alleen maar op de hak te nemen, we gaan dan toch zeker niet doen wat zij wil??"
quote:
Kampers toespreken op het niet naar school gaan en het verbouwen van wiet wordt daar ook als discriminatie en/of kwetsend ervaren.
En stoppen ze er dus mee? Nope. Het lost dus niets op, dat is het enige wat ik wilde zeggen
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:36:04 #195
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_26981260
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:12 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Totaal gestoorde idioten a la Mohammed B. luisteren helemaal nergens naar, die leven in hun eigen bekrompen wereldje. Dat is ook niet waar Hirshi zich op (zou moeten) richten. Die moet zich bezig houden met de alledaagse gang van zaken, waarin de positie van de vrouw verbetering behoeft.
De AIVD schat dat 5% van de NLse moslims geradicaliseerd is, we spreken dan over 50.000e Bouyeri's in spe. De oorlog tussen het westen en de Islam is net begonnen en de aanslagen door moslims in NL zullen blijven doorgaan. Totdat beide bevolkingsgroepen niet meer bij elkaar wonen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_26981309
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:20 schreef Mutant01 het volgende:
Je vermeld er zo haastig mogelijk "maar het is een Joods geschrift" bij, om je eigen geloof (het Christendom) te vrijwaren. Je schreeuwt altijd tegen moslims dat ze enige zelfkritiek moeten tonen, bij jou is het ver te zoeken.
Tuurlijk vermeld ik erbij dat het oude testament een joods geschrift is. Dat is toch ook zo
Ik heb genoeg kritiek op het christendom maar daar gaat het nu niet om. De rigide en vrome houding van elk geloof keur ik af.
quote:
Zo is het helemaal niet "begonnen". Misschien moet je iets meer historisch besef hebben voordat je dat zou begrijpen. De islam is ook niet door dood en verderf verspreid, de niet-moslims behielden zelfs vaak hun religie onder het gezag van de moslims. Ze moesten alleen extra belasting betalen.
Wellicht heb jij andere bronnen over de oorsprong dan ik.
Om even jouw tekst te verwerpen over het feit dat niet-moslims het best goed hadden onder een islamitische overheersing het volgende stukje:
Wie als jood of christen tijdens de Middeleeuwen de pech had om in een land met islamitische heersers te wonen, viel onder de zogeheten djimaa. Dat betekent wel zoiets als beschutting of bescherming, maar in de praktijk stond het voor de degradatie tot tweederangs burgers. joden werden geacht in het geel gekleed te gaan, christenen in het blauw, hun geloof mocht op geen enkele wijze de aandacht trekken en zij dienden speciale belastingen te betalen. Dat soort pesterijen waren natuurlijk voor hun eigen bestwil. Ze waren immers gericht op hun spoedige bekering tot de islam.
Dat is idd een prettig geloof

Om ook nog een concreet voorbeeld te geven het volgende stukje:
Wat hewt leven onder de dhimma concreet betekent, kunnen we leren uit een tekst van de jood Ibn Kammoena, die in het dertiende-eeuwse Bagdad leefde. Ibn Kammoena schreef een Onderzoek van de drie religies en het bijzondere van zijn boek is dat hij als vrijdenker de waarheidsaanspraken van jodendom, christendom en islam aan een examen onderwerpt waarin de rede de enige scheidsrechter is. Hij is zeer kritisch over de islam, en die houding kwam hem duur te staan. Bekeringen tot het islamitische geloof zijn niet meer dan hwet gevolg van sociale druk. 'Tot op deze dag',aldus Ibn Kammoena, 'zien we niemand zich tot de islam bekeren tenzij als gevolg van een denkfout, of uit zucht naar macht, of als poging zware belastingen te ontwijken en aan vernedering te ontkomen, of omdat hij gevangen is genomen op verliefd op een moslimvrouw, of om vergelijkbare redenen. Een gerespecteerde, welgestelde en vrome niet-moslim die zowel in zijn eigen geloof als in de islam goed is onderwezen, gaat nooit over tot het islamitische geloof dan om een van de hier genoemde of vergelijkbare redenen.'Ibn Kammoena ontkwam slechts door te onvluchten aan een opstandige menigte die hem buiten de stadsmuren wilde verbranden.

Treffend bovenstaand stukje zou bijna een verhaal kunnen zijn over een hedendaags islamitische land. Iran bijv.
quote:
Omdat (je kan trouwens niet eens spreken van de moslimwereld) een heel andere ontwikkeling heeft gemaakt dan Europa. Denk je nu werkelijk dat de hele wereld precies hetzelfde heeft meegemaakt als Europa ofzo? Denk je dat Europa het middelpunt van de aarde is?
Nee ik denk niet dat Europa het middelpunt van de aarde is. Maar ik hecht wel waarde aan mijn cultuur en afkomst en zie die niet graag verloederen vanwege het feit dat er hier mensen komen die een middeleeuws geloof aanhangen en dat proberen te verspreiden.
pi_26981331
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:36 schreef Kaalhei het volgende:
De oorlog tussen het westen en de Islam is net begonnen
Goedemorgen.
pi_26981365
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:36 schreef Kaalhei het volgende:
De oorlog tussen het westen en de Islam is net begonnen
Bron?
pi_26981404
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:24 schreef Mutant01 het volgende:
-lama-
Maar de kruistochten hebben een andere oorzaak. Dat ligt meer op het psychologische vlak van de toemalige mensen in Europa.

[ Bericht 12% gewijzigd door Mutant01 op 13-05-2005 17:06:19 ]
pi_26981418
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:33 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dat is dus alles wat ik ook stelde
[..]

Het is voor jou niet kwetsend, voor mij niet kwetsend, maar voor Islamieten blijkbaar wel. Heb ik ook nog geen moeite mee, maar aangzien juist die Islamieten de doelgroep is waar Hirshi verandering van wil, lukt dat niet als je die mensen het gevoel geeft "Die meid probeert ons alleen maar op de hak te nemen, we gaan dan toch zeker niet doen wat zij wil??"
[..]

En stoppen ze er dus mee? Nope. Het lost dus niets op, dat is het enige wat ik wilde zeggen
Ik zal er eerlijk in zijn.
De Nederlandse Islamieten zijn in het verleden met alle egards behandeld en alles wat hen tegen zou kunnen staan werd iet uitgevoerd.
Daarom weet men dat als je het als kwetsend uitlegt, het gevolg zal zijn dat de zaak teniet wordt gedaan.
Bovendien hebben we het overreligieuzen en dan gelden er andere zaken qua belediging, kijk eens wat een onschuldig spotje van Versatel allemaal teweeg kan brengen.
Als Ajax of Oranje fans Peijnenburg aan zouden klagen wegens het spotten met Rinus Michels zouden die echt niet serieus worden genomen.
Wat dat betreft genieten religieuzen een voorkeurspositie, dat is nu eenmaal zo.

Maar we zitten dus met een probleem, en de gemeenschap vind dat degene die de eerste steen geworpen heeft dat te hard gedaan heeft, derhalve pleit ik ervoor (als Islamieten ook de ernst van de situatie inzien) om zélf met oplossingen te komen, maar initiatieven op theeclubjes na, heb ik nog niet gezien.
Yeah baby Yeah!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')