Zo he, die hele camping op z'n kop... Straf windjequote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:29 schreef leviathanfd het volgende:
Zeer berucht: 11 augustus 1972 Ameland 4 doden en honderden gewonden. In 1992 was er op Ameland weer een tornado.
http://www.duinoord.net/indexnl.html
[afbeelding]
Dat is toch een stofduivel?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:46 schreef Logician het volgende:
Ik stond zo'n 9jr terug met een vriend te liften aan de ring van Zwolle, het was enorm warm en drukkend weer en in de verte hoorden en zagen wij het onweer op ons af komen, opeens begon op het gras schuin achter ons een klein cirkeltje te ontstaan door de wind (gras en zand waaide in rondjes) ik heb dit wel vaker gezien en het is niets bijzonders alleen begon deze zomaar ineens te groeien en kwam onze richting op, die vriend van me trok me naar de grond (anders had ik waarschijnlijk op de autobaan gelegen) het "ding" was zo'n 2,5 meter hoog en ondanks dat het dus best klein was in vergelijking tot "echte tornado’s" had het toch nog een enorme kracht, we waaiden letterlijk om!
Geen idee waar je het over hebt. Maareuh, het waait hard vandaag, so what?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:29 schreef leviathanfd het volgende:
De laatste jaren is er volgens mij een duidelijk toename in het aantal zware onweersbuien (lees: MCS en Supercells). 17 Julie is bij iedereen wel bekend (en berucht).
Er zit een verschil tussen hard waaren en een Supercell... Je moet je er maar eens in verdiepen. TIs best interessantquote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:53 schreef FicoF het volgende:
[..]
Geen idee waar je het over hebt. Maareuh, het waait hard vandaag, so what?![]()
Windhozen en tornado's zijn nog altijd het zelfde hoor.. Is ook eens ter sprake gekomen op weerwoordquote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:57 schreef Weerman het volgende:
Hier valt het nog wel mee. Als het warm is in Nederland zo'n 30C kun je een week erna wel onweersbuien verwachten. Het enige wat Nederland kan krijgen zijn windhoosjes. Grote broertjes zoals Tornado's zijn niet in Nederland.
In Engeland is vorige week geloof ik een kleine tornado waargenomen.
Die laatste is toch niet echt hequote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:01 schreef drelletje het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen hard waaren en een Supercell... Je moet je er maar eens in verdiepen. TIs best interessant [afbeelding]
Shelfcloud
[afbeelding]
En wat je wat vaker ziet en ook leuk is de whalesmouth:
[afbeelding]
En bij een goede onweerswolk hoort ook mammatus (overdreven amerikaans voorbeeld):
[afbeelding]
Dat soort wolken komt voor aan de rand van een zware onweersbui.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:07 schreef Steve-O het volgende:
[..]
Die laatste is toch niet echt he?
ik bedoel al hangt er zoiets boven je zou ik me niet echt op me gemak meer voelen.
Wel echtquote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:07 schreef Steve-O het volgende:
[..]
Die laatste is toch niet echt he?
ik bedoel al hangt er zoiets boven je zou ik me niet echt op me gemak meer voelen.
Wauw! Dat is toch wel iets wat ik ook wel mee had willen maken.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:46 schreef Logician het volgende:
Ik stond zo'n 9jr terug met een vriend te liften aan de ring van Zwolle, het was enorm warm en drukkend weer en in de verte hoorden en zagen wij het onweer op ons af komen, opeens begon op het gras schuin achter ons een klein cirkeltje te ontstaan door de wind (gras en zand waaide in rondjes) ik heb dit wel vaker gezien en het is niets bijzonders alleen begon deze zomaar ineens te groeien en kwam onze richting op, die vriend van me trok me naar de grond (anders had ik waarschijnlijk op de autobaan gelegen) het "ding" was zo'n 2,5 meter hoog en ondanks dat het dus best klein was in vergelijking tot "echte tornado’s" had het toch nog een enorme kracht, we waaiden letterlijk om!
Ik ben sindsdien echt helemaal in de ban van alle soorten stormquote:Op vrijdag 6 mei 2005 14:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Wauw! Dat is toch wel iets wat ik ook wel mee had willen maken.
Ben al jaren geboeid door tornado's (wervelstormen, alles in die strekking) maar heb er nog nooit eentje gezien. Zelfs niet een klein hoosje ergens. Wel is er in Beilen (als ik het me goed herinner) nog niet zo lang geleden een wervelwind gesignaleerd. Nu woon ik daar maar 10 minuten vanaf. Baal dus echt dat ie niet een paar kilometertjes dichterbij heeft plaatsgevonden.
Of was het nu Borger?
Je kan ook gaan chasen in nederland. Dit jaar al 2 supercells... (of meer?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 14:08 schreef Logician het volgende:
[..]
Ik ben sindsdien echt helemaal in de ban van alle soorten stormIk ben ook zeker van plan ooit nog eens naar tornado valley af te reizen
![]()
![]()
Idd, die heb ik ook een keer gezien. We waren buiten aan het skateboarden, toen er zo'n ding kwam. Er waaiden een paar fietsen om en wat jassen en tassen waaiden een stuk door de lucht. Dat was cool.quote:
We hebben meer gemeen dan onze naamquote:Op vrijdag 6 mei 2005 14:08 schreef Logician het volgende:
Ik ben sindsdien echt helemaal in de ban van alle soorten stormIk ben ook zeker van plan ooit nog eens naar tornado valley af te reizen
![]()
![]()
Gaan we samenquote:Op vrijdag 6 mei 2005 14:23 schreef Natalie het volgende:
We hebben meer gemeen dan onze naam
Count me in!
Kunnen we nog een mooi topic over openen danquote:
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:02 schreef Steve-O het volgende:
17 juli was toch met dat pikzwarte weer aan het eind van de middag ?
tering zat in de auto midden in amsterdam je zag geen klap voor ogen en er stond 10 cm water
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:50 schreef DemonRage het volgende:
Mammatus kan mooi zijn (andere foto van dezelfde bui als die drelletje liet zien):
[afbeelding]
Nog een indrukwekkende:
[afbeelding]
Nog zo'n monsterbui met mammatus:
[afbeelding]
Dat zijn inderdaad indrukwekkende wolken.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:50 schreef DemonRage het volgende:
Mammatus kan mooi zijn (andere foto van dezelfde bui als die drelletje liet zien):
[afbeelding]
Nog een indrukwekkende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er erg indrukwekkend uit......quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:15 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad indrukwekkende wolken.
Ik schrok al toen ik de volgende op me af zag komen:
[afbeelding]
Deze foto heb ik op 17-7-2004 genomen.
Prachtig hoe 17-7-4 zo'n bergip is gewordenquote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:15 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
[afbeelding]
Volgenes mij haal je orkanen en tornado's nu door elkaar...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:56 schreef Lucille het volgende:
Overigens is de kans op een F5 erg klein hier in West Europa, omdat je daarvoor een wateroppervlak moet hebben met een temperatuur van minstens 27 graden celcius. En dat komt hier niet voor.
Ze komen toch ook voor als warme en koude lucht zich met elkaar gaan mengen?quote:Op zaterdag 7 mei 2005 00:14 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Volgenes mij haal je orkanen en tornado's nu door elkaar...
Orkanen hebben een zeewatertemperatuur van tenminste 27°C nodig om te ontwikkelen. Dat is de brandstof.
Het ontstaan van tornado's hangt juist van hele andere factoren af... o.a. windsnelheid en-draaiïng en temperatuurgradiënt tussen de grond en km's hoogte.
Was laatst een filmpje van die plek... Weet alleen niet meer waar. Waren geen hozen... maar wel die plekquote:Op zaterdag 7 mei 2005 09:49 schreef leviathanfd het volgende:
Trouwens, je kunt hier ook eigen foto's posten! Misschien heeft iemand actie foto's van de Rode Klif? Dat is The place to be in Nederland voor hozen!
Dat filmpje ken ik. Was via weerwoord.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 11:46 schreef drelletje het volgende:
[..]
Was laatst een filmpje van die plek... Weet alleen niet meer waar. Waren geen hozen... maar wel die plek
Wat is je naam op weerwoord? Van mij Francis (De Bilt)quote:Op zaterdag 7 mei 2005 13:46 schreef leviathanfd het volgende:
[..]
Dat filmpje ken ik. Was via weerwoord.
Mammatus heb ik eens meegemaakt aan de rand van de Pyreneeen. Wolken trokken tegen de wind in richting zee. Werd ik overigens niet blij van, was met kamperen. En de shelfcloud ken ik van vorig jaar inderdaad. Mooie maar beangstigende verschijnselen, vooral ook door de schade die ze aanrichten. Over een tijdje ook meer in Nederland trouwens, een extremer klimaat immers.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:50 schreef DemonRage het volgende:
[afbeelding]
Nog een indrukwekkende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat zullen we wel zien... extremer klimaat hoeft nog niet zoiets te veroorzaken... en het zijn allemaal hypotheses.. De tijd zal het zeggenquote:Op zaterdag 7 mei 2005 20:52 schreef okee6 het volgende:
[..]
Mammatus heb ik eens meegemaakt aan de rand van de Pyreneeen. Wolken trokken tegen de wind in richting zee. Werd ik overigens niet blij van, was met kamperen. En de shelfcloud ken ik van vorig jaar inderdaad. Mooie maar beangstigende verschijnselen, vooral ook door de schade die ze aanrichten. Over een tijdje ook meer in Nederland trouwens, een extremer klimaat immers.
Wolken trokken ws tegen de grondwind in en die hoeft niet perse gelijk te zijn aan de wind op (enkele kilometers) hoogte (waarmee de wolken zich verplaatsen). Daarbij kunnen zware buien ook hun eigen grondwinden veroorzaken, agv aanzuigen van lucht of uitstroom van lucht (met evt windstoten). De richting van de grondwind hoeft daarom dus niet gelijk te zijn aan de verplaatsingsrichting vna de wolken.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 20:52 schreef okee6 het volgende:
[..]
Mammatus heb ik eens meegemaakt aan de rand van de Pyreneeen. Wolken trokken tegen de wind in richting zee. Werd ik overigens niet blij van, was met kamperen. En de shelfcloud ken ik van vorig jaar inderdaad. Mooie maar beangstigende verschijnselen, vooral ook door de schade die ze aanrichten.
Bron: http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=onweer&verhaal=wateenonweer18072004quote:Blijft nog over de vraag hoe die indrukwekkende wolkenpartijen ontstonden, die aan de voorzijde van de buien zichtbaar waren. Dergelijke wolken ontwikkelen zich altijd op de plaats waar de warme lucht, die dient als energiebron voor de bui, aan de voorzijde de buienwolk wordt ingezogen, en de koude lucht (die met de neerslag in de bui mee het aardoppervlak bereikt en vandaar naar de voorzijde van de bui wordt gestuwd) elkaar tegenkomen. Op dat grensvlak ontstaat een dunne, vaak helwit oplichtende wolkenlaag die aan zijn warme kant (aan de voorzijde dus) omhoog de buienwolk in wordt getrokken en aan zijn koude kant de bui wordt uitgeduwd. Vaak maakt de wolk hierdoor een schuine helling richting de wolk. En tegelijkertijd zijn in die wolk, door de tegengestelde windrichtingen die er vat op hebben, allerlei turbulente bewegingen zichtbaar. Dit type wolk wordt een shelfcloud genoemd, zolang hij aan de buienwolk vast zit.
Soms is de uitstroom vanuit de bui zo sterk, dat de shelfcloud losraakt van de buienwolk en er dan vooruit gaat snellen. Op dat moment ontstaat een wolkenrol, die naar achter rolt, terwijl hij voorwaarts beweegt. Dit type wolk wordt rolwolk genoemd.
Sassie --- Saskia (wageningen)? Van het WW forum ofniet?quote:Op zondag 8 mei 2005 23:50 schreef Sassie het volgende:
[..]
Wolken trokken ws tegen de grondwind in en die hoeft niet perse gelijk te zijn aan de wind op (enkele kilometers) hoogte (waarmee de wolken zich verplaatsen). Daarbij kunnen zware buien ook hun eigen grondwinden veroorzaken, agv aanzuigen van lucht of uitstroom van lucht (met evt windstoten). De richting van de grondwind hoeft daarom dus niet gelijk te zijn aan de verplaatsingsrichting vna de wolken.
Hier een doorsnede van een zware bui:
[afbeelding]
En een plaatje vna de processen bij een shelfcloud:
[afbeelding]
(gust front is zeg maar een windstotenfront)
En het verschil tussen een shelfcloud en een rolwolk:
[..]
Bron: http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=onweer&verhaal=wateenonweer18072004
Door die stomme bui boven limburg was die rolwolk hier enorm slecht te zienquote:
Kijk mijn foto! Dat is Maastricht! Was dus wel te zien!quote:Op maandag 9 mei 2005 04:16 schreef Prowl het volgende:
[..]
Door die stomme bui boven limburg was die rolwolk hier enorm slecht te zien
Wel waren er een paar flinke bomen ontworteld hier in de buurt
Als ik me niet vergis was dat 17 juli toch?quote:Op maandag 9 mei 2005 08:58 schreef DarkElf het volgende:
[afbeelding]
zoiets heb ik idd ook verleden jaar ergens gezien in nederland.
erg indrukwekkend
Ik woon dus in midden limburgquote:Op maandag 9 mei 2005 08:42 schreef leviathanfd het volgende:
[..]
Kijk mijn foto! Dat is Maastricht! Was dus wel te zien!
Yupquote:Op maandag 9 mei 2005 00:19 schreef drelletje het volgende:
[..]
Sassie --- Saskia (wageningen)? Van het WW forum ofniet?
Thnx voor de uitleg.
Doe jij ook Bodem Water en Atmosfeer? Als het oged is doe ik dat volgens jaar namelijkKom ik ook daar in de flats. Iig beter uitzicht voor het weer dan waar ik nu zit tussen de bomen
Laten we hopen dat we mooie foto's kunnen maken. Zou wel mooi zijn als er een slurfje tevoorschijn komt...quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:05 schreef leviathanfd het volgende:
Ik heb net weerwoord gevolgd en de voorspelling van estofex gezien. En er zijn vandaag mogelijkheden! Er nadert een MCS vanuit het kanaal/ Frankrijk.
Grote hagelstenen, windstoten van 80-120 (?) km/h en natuurlijk onweer. Er is een redelijke kans op multicells en een enkele supercell, dus ook op tornado's.
Conclusie: houdt het foto toestel klaar en houdt het in de gaten!
schitterende fotoos, en bij die onderste zou ik niet zo rustig buiten lopen als dat boven mijn hoofd hingquote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:50 schreef DemonRage het volgende:
[afbeelding]
Nog een indrukwekkende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Die is nep. En dat is bevestigd door de maker er van. Alleen middelste hoos is echt. De andere twee zijn gesoept.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:45 schreef Bensel het volgende:
kheb hier een foto die op de noordzee is gemaakt, waarop 3 windhozen/tornado's staan
http://img117.echo.cx/my.php?image=hoekvanholland23juni203qp.jpg
Onweer!!!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:15 schreef Logician het volgende:
Er komt weer onweer aan
ps: de buiten thermo geeft nu 36 graden aan, en die hangt in de schaduw![]()
Ik kon geen ander topic vinden waar dit in zou passenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:25 schreef Natalie het volgende:
Denk niet dat we tornado's hoeven te verwachten btw
kewlquote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Gisteren was er hier in Goor nog een dust devil die een paar zijschotten van een viskraam in de lucht heeft geslingerd. Mini tornado's zijn echt cool, maar zeker niet ongevaarlijk.
Cool filmpje van een dust devil
wow dat filmpje is best wel cool om te zien!! ik heb in Turkije al 2 dust devols mee gemaakt, maar dat was eng... Ik zat er middenin en alles om me heen lag in het water... Gelukkig stopte die dustdevil op het water, want hij was echt rete hoog!!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Gisteren was er hier in Goor nog een dust devil die een paar zijschotten van een viskraam in de lucht heeft geslingerd. Mini tornado's zijn echt cool, maar zeker niet ongevaarlijk.
Damn. Ben je rustig aan 't voetballen, ontstaat ineens zoietsquote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Waar studeer je?quote:Op zondag 26 juni 2005 11:56 schreef maniack28 het volgende:
Ik ga over een jaartje of 2 proberen voor mijn studie (meteorologie) naar Amerika te gaan om tornado's te chasen. Ben nu 1e jaars, dus tegen die tijd moet dat wel kunnen. En anders ga ik gewoon een keer zelf daarheen
Het TT veranderen? Een einde maken aan de legendarische reeksquote:Op zondag 26 juni 2005 13:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
Misschien kan het topic titel wel veranderd worden.
Het gaat nu ook over andere (nood)weers verschijnselen.
WHy not??quote:Op zondag 26 juni 2005 13:38 schreef drelletje het volgende:
[..]
Het TT veranderen? Een einde maken aan de legendarische reeks
Oeps verkeerde topic!quote:Op zondag 26 juni 2005 16:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
WHy not??
Ik bedoel, het gaat over tornado's, rolwolken, self clouts, whales wouth, etc
DASOO blijft gewoon
Ik hoop wel dat we snel weer eens noodweer krijgen met een tornado erbij
NAJAAAAAAAA ZEGquote:
Woon jij toevallig in de Biltquote:Op zondag 26 juni 2005 12:11 schreef drelletje het volgende:
[..]
Waar studeer je?
Utrecht of wageningen?
Ik ga na de zomer in wageningen aan Bodem Water en Atmosfeer beginnen
Zo op het eerste gezicht een F2.. (kn natuurlijk wel groter zijn, mar weet niet hoeveel schade deze aangericht heeft.. En qua fot is het 1 van de mooiste die ik gezien heb, heel erg mooi contrastquote:Op zondag 26 juni 2005 17:28 schreef i2Them2 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zijn geen pics uit Europa, maar zijn wel supa mooi![]()
Wow werkelijk prachtigquote:Op zondag 26 juni 2005 17:28 schreef i2Them2 het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zijn geen pics uit Europa, maar zijn wel supa mooi![]()
Zijn 2 dezelfde foto's alleen de 2de is een crop.quote:Op zondag 26 juni 2005 22:40 schreef Bensel het volgende:
[..]
Zo op het eerste gezicht een F2.. (kn natuurlijk wel groter zijn, mar weet niet hoeveel schade deze aangericht heeft.. En qua fot is het 1 van de mooiste die ik gezien heb, heel erg mooi contrast
Ik zat er midden in..ik was toen volgens mij ook 4quote:Op zondag 26 juni 2005 11:14 schreef i2Them2 het volgende:
Leg is uut wat een Whales Mouth is.
Na dat ik die sites heb gezien ben ik er achter gekomen dat ik de tonado uit '92 boven Ameland heb meegemaakt (gezien). Was toen nog maar 4, maar toch![]()
Ik heb het gezien.quote:Op zondag 26 juni 2005 22:55 schreef Bensel het volgende:
Ze zijn niet hetzelfde.. kijk maar eens naar de vorm van de slurf en de dustcloud..
Gelukkig? In zo een caravan zitten kan dodelijk zijn bij een tornado. Dat ding wordt zo vermozeld door rondvliegende stukken puin, heb ik eens gezien op docu in Amerika.... Nee dan kan je beter in een huis met een goeie betonnen muur zitten!!!quote:Op zondag 26 juni 2005 23:02 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik zat er midden in..ik was toen volgens mij ook 4... Ik weet nog wel dat ik het heeeel erg eng vond en dat ik er daarna nog nachtmerries aan over had gehouden..
...maar toen was ik nog klein
... Owja ik zat gelukkig in een caravan
Nee op ameland zit je veilig in een tent wil je zeggen. Ik was op vakantie en we zaten toen in zo'n sta-caravan...vandaar.quote:Op zondag 26 juni 2005 23:21 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Gelukkig? In zo een caravan zitten kan dodelijk zijn bij een tornado. Dat ding wordt zo vermozeld door rondvliegende stukken puin, heb ik eens gezien op docu in Amerika.... Nee dan kan je beter in een huis met een goeie betonnen muur zitten!!!
Het probleem is dat ze die op ameland niet hebben geloof ik...quote:Op maandag 27 juni 2005 09:24 schreef maniack28 het volgende:
rofl nee idd dan niet nee
Maar caravan blijft gevaarlijk heZe hebben niet voor niks schuilkelders in Amerika!!
hahahaquote:Op zondag 26 juni 2005 22:23 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Woon jij toevallig in de Bilt![]()
Ik studeer in Utrecht
Edit - Laat maar, je bent Francisje kent me toch van weerwoord? ik ben Joralf
Ik zat gelukkig in een bungalowquote:Op zondag 26 juni 2005 23:02 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik zat er midden in..ik was toen volgens mij ook 4... Ik weet nog wel dat ik het heeeel erg eng vond en dat ik er daarna nog nachtmerries aan over had gehouden..
...maar toen was ik nog klein
... Owja ik zat gelukkig in een caravan
Als ik woensdag had gekund was ik naar je toe komen fietsen vanuit Amersfoort.quote:Op maandag 27 juni 2005 11:45 schreef drelletje het volgende:
Trouwens maniack28 gaan we woensdag chasen op de fiets?of iig wanneer het onweer zich aanbiedt
Ik vinnut prima, ik geef je mn mobiele nummer wel via msnquote:Op maandag 27 juni 2005 11:45 schreef drelletje het volgende:
Trouwens maniack28 gaan we woensdag chasen op de fiets?of iig wanneer het onweer zich aanbiedt
dat zie ik ook als ik het plaatje een kwartslag draai. Maar ik heb hem zo genomen, kijk naar het huis. Het lijkt net een bui achterstevoren en dan is die ronding de rolwolk, de ronding goed te zien door de strepen die er in zittenquote:Op woensdag 6 juli 2005 21:58 schreef Bensel het volgende:
het lijkt me een aanzicht van de zijkant van het aambeeld, vooral vanbwege die ronde vorm.. voor dce rest zou ik het ook niet weten
Dat is een mooie, gemaakt op 2002:08:04 - 13.32.32 volgens de Exif info van de foto.quote:Op donderdag 7 juli 2005 17:42 schreef TeeWee het volgende:
Volgens mij een jaar of 3/4 geleden gemaakt op Ameland:
http://home.hetnet.nl/~nielstw/windhoos/DSC00178.JPG
http://home.hetnet.nl/~nielstw/windhoos/DSC00179.JPG
http://home.hetnet.nl/~nielstw/windhoos/DSC00180.JPG
http://home.hetnet.nl/~nielstw/windhoos/DSC00181.JPG
http://home.hetnet.nl/~nielstw/windhoos/DSC00182.JPG
quote:Donderdag: Het weer verklaard
Windhozen
Miniwindhoos tussen Almelo en Wierden
foto: Karin Gombert, Almelo, 21.15 uur bij de brug over het Twentekanaal tussen Almelo en Wierden (aan de kant van Wierden)
José Roelands uit Medemblik berichtte mij gisteren, dat er maandag 4 juli noodweer is geweest in haar omgeving. Een boerderij vloog in de brand in de zuidermeer door een soort vuurbal, een bolbliksem en een windhoos hield huis in Boven-Karspel en de windhoos duurde 10 tot 15 minuten. Ongeveer 3000 dakpannen werden van de huizen gezogen met de nodige ravage en in Twisk sloeg de bast van een boom af. Opvallend was dat die stukken hout volkomen blank werden teruggevonden zonder een brandwond.
Ook gisteren werden windhoosachtige verschijnselen waargenomen. Karin Gombert zag gisteravond bij de brug over het Twentekanaal tussen Wierden en Almelo, aan de Wierdense kant een slurf (zie foto).Frits Westra zag vanuit zijn flat in Almelo een waar schouwspel. De hoos kwam aan de rand van de woonwijk Aalderinkshoek aan de grond, maar trok gelukkig niet de wijk in. Wel werd een grote tuintent als een krant recht omhoog de lucht ingezogen
Vooral in de zomerperiode kunnen tijdens zware onweersbuien vergezeld gaan van windhozen. Een windhoos is een wervelwind, een snel draaiende klom lucht, die vaak als een trechtervormige slurf onder een onweerswolk zichtbaar is. De hoos trekt met de bui mee en laat door wind en grote luchtdrukverschillen een spoor van vernielingen achter. Soms bevat de windhoos objecten die tijden de tocht over het aardoppervlak zijn opgezogen. Zo is bekend dat tijdens de windhoos van Tricht in 1967, huisraad werd teruggevonden in het IJsselmeer.
De zichtbare slurf bestaat net als een wolk uit waterdruppeltjes. De windsnelheden kunnen bij een windhoos oplopen tot enkele honderden kilometers per uur. De passage gaat gepaard met een enorm lawaai.
ik sprak gister iemand die vertelde ooggetuige te zijn ... van dichtbijquote:Op donderdag 7 juli 2005 21:31 schreef coz het volgende:
Ook maar een keer naar Apeldoornquote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:36 schreef Bloemkoolsoep het volgende:
Vanuit mijn huiskamerraam kijk ik op de kroondomeinen in Apeldoorn en daar zitten 2 heuvels en daar trekken de meeste onweersbuien achterlangs. Daar zie ik wel vaak onrustige buien met 'trechters' onderhangen. Ziet er altijd reuze spannend uit.Maar wie kan mij uitleggen waarom die buien achter de heuvels blijven?
Damn.quote:Op donderdag 7 juli 2005 17:30 schreef drelletje het volgende:
Net ook een report van de hoos in wageningen. Was een foto van gemaakt en was op het gelderland nieuws. Ik heb de foto nog niet kunnen vinden
Ze hebben het eerder druk met de infrastructuur (lees: files) hier.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:25 schreef wimpietokkie het volgende:
stormchasers in Nederland![]()
Die zullen het wel druk hebben met al die tornado's hier![]()
Die windhoos was gewoon super dichtbij. Om 15:00 was hij het dichtst bij, toen hoorde ik een paar donders. Echt jammer, maar ook wel lache dat het toch kan; een hoos in de buurt zienquote:Op dinsdag 26 juli 2005 14:22 schreef Sassie het volgende:
Ook bij Hasselt is een windhoos/kleine tornado gezien en gefotografeerd, zie:
http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=tornado&verhaal=Hondsdagen26072005
Waarschijnlijk komt deze uit dezelfde bui die een tijdje door Flevoland gechased is door een stormchaser uit Soest:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=309169&tid=309169
Nog wat over de tornado in Soest:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=309103&tid=309103
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=309352&tid=309352
quote:Nederland windhoosland
Bron : Noorderlicht
Vergeet tornadoland Amerika: als het gaat om windhozen, zou Nederland wel eens koploper kunnen zijn. Met tachtig tot 135 windhozen per jaar is Nederland in elk geval kampioen windhozen in Europa, zo blijkt uit Duits onderzoek.
De windhoos die op 25 juni 1967 over Nederland trok. Secondes nadat de foto door de voorruit van een auto werd genomen, zou de windhoos auto's opwerpen en een bedrijf pletten. Op de dag stierven zeven mensen en raakten er vijfhonderd dakloos. (Foto: KNMI)
Hollandse hoos: een windhoos bij Bodegraven, 6 augustus 2002. (Foto: KNMI)
Windhoos boven de Noordzee, 2002 gefotografeerd door een particulier (Foto: KNMI)
Twintig waargenomen windhozen boven land, en zestig boven watervlaktes als het IJsselmeer en de Waddenzee. Het is een twijfelachtig genoegen, maar met die cijfers mag Nederland zich het land met de meeste windhozen van Europa noemen. Engeland is tweede, met 33 landwindhozen en vijftien te water - hoewel de BBC met de eer aan de haal probeert te gaan door alleen de windhozen boven het land te tellen. Het Britse onderzoekscentrum Torro komt intussen tot de bevinding dat Nederland de meeste windhozen per vierkante kilometer telt - meer misschien zelfs dan de Verenigde Staten. Anders dan in de VS, gaat het in Europa in de regel om kleine, nauwelijks schadelijke hoosjes.
Het probleem met windhozen is dat ze vaak niet worden opgemerkt. Er moet maar net een getuige in de buurt zijn die ook nog eens op het idee komt om de autoriteiten te bellen. Daarom denkt de Duitse atmosfeerfysicus Nikolai Dotzek dat Europa veel meer windhozen telt dan de meeste mensen denken. In een nog te verschijnen onderzoeksrapport schat Dotzek het aantal Europese windhozen op zevenhonderd per jaar. Daarvan duiken er 135 op in het kleine Nederland: 35 te land, en honderd te water. Veel windhozen moeten er ook zijn in Engeland, Spanje, Duitsland en Italië. Als de schatting van Dotzek klopt, ligt het aantal windhozen in Europa maar liefst zeven keer hoger dan de honderd waar weersonderzoekers altijd van uitgaan.
Maar Dotzek geeft toe: als het gaat om windhozen, zijn de cijfers zacht als boter. Een ander probleem is dat een windhoos niet altijd zichtbaar is. Alleen bij hoge luchtvochtigheid manifesteert de hoos zich als de bekende 'vinger van God': een slurf die uit de wolken komt. "En dan zit je met het probleem: wat is een windstoot, en wat een windhoos?" zegt woordvoerder Harry Groen van het KNMI. Het KNMI zag het aantal windhoosmeldingen in Nederland de afgelopen jaren fors stijgen. "Maar dat heeft alles te maken met de mobiele telefoon en internet. Men ziet iets, en belt ons meteen op."
Onderzoeker Dotzek baseert zijn schatting op een enquête onder meteorologen. Gelukkig worden de statistieken de komende jaren betrouwbaarder, zo verwacht hij. De aandacht voor klimaatverandering neemt toe, en de afgelopen tijd alleen al zijn er vier nieuwe onderzoeksconglomeraten gestart die zich speciaal met de studie van zwaar weer bezighouden. Meer extreem weer is een van de verwachte gevolgen van de opwarming van de aarde. Wat dat betreft ligt het voor de hand dat er de komende decennia ook meer en grotere windhozen over het land zullen jagen. Het wordt een hele klus om zo'n toename hard te maken, zegt Groen. "Extremen als windhozen komen zo weinig voor, dat het niet makkelijk is om er statistische uitspraken over te doen."
Waarom Nederland windhoosland nummer één is, is niet helemaal duidelijk. Volgens het stormcentrum Torro speelt de noordelijke ligging van landen als Nederland en Engeland een rol; Dotzek wijst erop dat de Noordzeevlakte vanouds meer kans heeft op windhozen. KNMI-zegsman Groen denkt aan de wisselvalligheid van het Nederlandse weer. Door het grotere tempo van het weer, kunnen meer weerverschijnselen de revue passeren.
De afgelopen eeuw trokken zeker dertig windhozen van enig formaat over het land (klasse 'F2', met een windsnelheid tot 250 kilometer per uur). Een paar keer werd Nederland getroffen door een tornado met de Amerikaanse omvang van F3 of F4, met windsnelheden tot ruim vierhonderd kilometer per uur. In 1925 eiste de 'cycloon van Borculo' drie mensenlevens, twee jaar later doodde een F4-tornado tien inwoners van Gelderland. De meest beruchte windramp van de eeuw vond plaats op 25 juni 1967. Toen joeg een windhoos door de Brabantse stadjes Chaam en Tricht: zeven doden, 32 gewonden en vijfhonderd mensen dakloos.
Dat het altijd nog erger kan, werd duidelijk op 1 augustus 1674. Op die beruchte rampdag trok de slurf van een tornado door hartje Utrecht. De tornado plette zeker vijf kerktorens en twee windmolens - en scheidde de Domtoren van zijn kathedraal.
Maarten Keulemans, NOS Online (2003)
Windhozen, Stofhozen, Waterhozen, Tornado's.... nader verklaardquote:Windhoos Tricht
Op zondag 25 juni 1967 werden Chaam in Brabant en Tricht in de Betuwe getroffen door windhozen die tot de zwaarste van de eeuw horen. Een windhoos is een snel draaiende kolom lucht onder een onweersbui die als een slurf over het aardoppervlak trekt. De windsnelheden bij de windhoos kunnen oplopen tot enkele honderden kilometers per uur, waardoor een spoor van vernielingen wordt getrokken.
Zware onweersbuien die windhozen kunnen veroorzaken ontstaan in een overgangsgebied dat zeer warme en vochtige lucht scheidt van veel koelere lucht. Bovendien moet het op grote hoogte in de atmosfeer hard waaien. Op de rampzalige dag werd vóór het onweersgebied uit droge lucht aangevoerd, waardoor een unieke combinatie van drie luchtsoorten ontstond.
Uniek was ook de waarschuwing die het KNMI die ochtend gaf. Omdat er daags tevoren al zware windhozen in Frankrijk waren voorgekomen en het buiengebied ons land op het warmste moment van de dag in de namiddag zou bereiken werd al in de vroege ochtend in het weerbericht via de radionieuwsdienst een waarschuwing gegeven voor windhozen.
Helaas is die verwachting werkelijkheid geworden en die zondagmiddag trof de windhoos eerst het Belgische Oostmalle om vervolgens een spoor van vernielingen achter te laten via Chaam en Tricht. In Chaam trok de slurf onder meer over een café en een camping en in Tricht werd een woonwijk met de grond gelijk gemaakt. Zeven mensen vonden de dood, 32 raakten gewond en een derde van de 1500 Trichtenaren werd in 15 seconden dakloos.
In de verre omtrek, tot voorbij Gorinchem, vielen brokstukken, golfplaten en graspollen die de hoos waren opgezogen. Volgens het KNMI hadden de windhozen de kracht van Amerikaanse tornado's. Het noodweer riep herinneringen op aan de ramp die op 10 augustus 1925 Borculo teisterde. Twee jaar na 'de cycloon van Borculo', zoals die wel wordt genoemd, werd het oosten van Gelderland getroffen door zware hozen, in augustus 1950 vielen de bossen op de Veluwe ten prooi aan een zware hoos.
Ook na de tornado in Tricht zijn verscheidene lichtere hozen voorgekomen, waarbij met name de hozen op Ameland in 1972 en 1992 rampzalige gevolgen hadden doordat ze over campings trokken. Hozen die de kracht van een tornado bereiken komen in Nederland weinig voor. Lichtere hozen worden vrijwel jaarlijks op een aantal plaatsen waargenomen.
Je zal hier onder staan... angstaanjagend en toch mooi...quote:Op vrijdag 6 mei 2005 13:01 schreef drelletje het volgende:
[..]
En bij een goede onweerswolk hoort ook mammatus (overdreven amerikaans voorbeeld):
[afbeelding]
't gaat wel niet over west europa, maar toch:quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:56 schreef JoeKurr het volgende:
Dat wat Logician beschrijft is idd een stofduivel.
Best leuk om in te gaan staan, zeker als je wat losse kleding aan hebt
quote:
quote:Op donderdag 19 juli 2007 08:39 schreef Tamaartje het volgende:
http://youtube.com/watch?v=kEUXr6FMtWk
dit filmpje... echt scary
Niet een echte tornado maar een "dust devil"... Toch erg indrukwekkendquote:Op donderdag 19 juli 2007 14:30 schreef Eveli het volgende:
Deze is ook wel heftig:
http://youtube.com/watch?v=2rK-ctpFBz8
Daarvan heb ik ook nog een krant bewaard (van de dag er na), met daarin ook schadefoto's. Die waren ook best imposant.quote:Op woensdag 18 juli 2007 19:57 schreef Eveli het volgende:
Ikzelf heb helaas nog nooit een windhoos of tornado gezien, terwijl er in 1998 eentje dwars door mn woonplaats Deventer trok. Heb toen alle krantenberichten enzo bewaard. Was echt de heftigste storm die ik ooit heb meegemaakt. Ziekelijk veel bliksemflitsen en donder, enorme slagregens, een lucht die steeds om zo'n half 6 's avonds pik en pikzwart werd en daarna geel. Was toen echt wel ff bang, maar ja toen was ik ook 10 ofzo. Daken weggewaaid, flink veel bomen om, o.a. in het historische plantsoen, geen gewonden gevallen gelukkig, maar het spookte echt behoorlijk toen.
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:29 schreef leviathanfd het volgende:
Dit is meer iets voor een apart topic en niet voor de atmosfeer.
De laatste jaren is er volgens mij een duidelijk toename in het aantal zware onweersbuien (lees: MCS en Supercells). 17 Julie is bij iedereen wel bekend (en berucht). Die dag hadden wij in maastricht een valwind met een tornado (F2?). De schade was groot. Rond 17 juli zijn er ook in de ons omringende landen meldingen geweest van tornado's. 18 Juli was Duitsland aaan de beurt (Duisburg binnenstad oa). Dit was vermoedelijk een F3 (300 km/h!). Ook hier was weer extreme schade.
Ik weet dat veel mensen denken dat tornado's alleen in de VS voorkomen. Maar uit waarnemingen van mensen in de Benelux en Duitsland, blijkt dat het hier in de omgeving best vaak voorkomt!
Doel van het topic:
discussie, meldingen, foto's (het liefst zelfgemaakt), etc.
Die 2e foto uit dat artikel, die windhoos heb ik zelf gezien toen, wilden gaan varen, maar bij het zien van die windhoos toch maar niet gegaan.quote:
Dat was een legendarische shelf. Ik heb hem ook 'ondergaan'quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:15 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |