Mammatus heb ik eens meegemaakt aan de rand van de Pyreneeen. Wolken trokken tegen de wind in richting zee. Werd ik overigens niet blij van, was met kamperen. En de shelfcloud ken ik van vorig jaar inderdaad. Mooie maar beangstigende verschijnselen, vooral ook door de schade die ze aanrichten. Over een tijdje ook meer in Nederland trouwens, een extremer klimaat immers.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:50 schreef DemonRage het volgende:
Mammatus kan mooi zijn (andere foto van dezelfde bui als die drelletje liet zien):
[afbeelding]
Nog een indrukwekkende:
[afbeelding]
Nog zo'n monsterbui met mammatus:
[afbeelding]
Dat zullen we wel zien... extremer klimaat hoeft nog niet zoiets te veroorzaken... en het zijn allemaal hypotheses.. De tijd zal het zeggenquote:Op zaterdag 7 mei 2005 20:52 schreef okee6 het volgende:
[..]
Mammatus heb ik eens meegemaakt aan de rand van de Pyreneeen. Wolken trokken tegen de wind in richting zee. Werd ik overigens niet blij van, was met kamperen. En de shelfcloud ken ik van vorig jaar inderdaad. Mooie maar beangstigende verschijnselen, vooral ook door de schade die ze aanrichten. Over een tijdje ook meer in Nederland trouwens, een extremer klimaat immers.
Wolken trokken ws tegen de grondwind in en die hoeft niet perse gelijk te zijn aan de wind op (enkele kilometers) hoogte (waarmee de wolken zich verplaatsen). Daarbij kunnen zware buien ook hun eigen grondwinden veroorzaken, agv aanzuigen van lucht of uitstroom van lucht (met evt windstoten). De richting van de grondwind hoeft daarom dus niet gelijk te zijn aan de verplaatsingsrichting vna de wolken.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 20:52 schreef okee6 het volgende:
[..]
Mammatus heb ik eens meegemaakt aan de rand van de Pyreneeen. Wolken trokken tegen de wind in richting zee. Werd ik overigens niet blij van, was met kamperen. En de shelfcloud ken ik van vorig jaar inderdaad. Mooie maar beangstigende verschijnselen, vooral ook door de schade die ze aanrichten.
Bron: http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=onweer&verhaal=wateenonweer18072004quote:Blijft nog over de vraag hoe die indrukwekkende wolkenpartijen ontstonden, die aan de voorzijde van de buien zichtbaar waren. Dergelijke wolken ontwikkelen zich altijd op de plaats waar de warme lucht, die dient als energiebron voor de bui, aan de voorzijde de buienwolk wordt ingezogen, en de koude lucht (die met de neerslag in de bui mee het aardoppervlak bereikt en vandaar naar de voorzijde van de bui wordt gestuwd) elkaar tegenkomen. Op dat grensvlak ontstaat een dunne, vaak helwit oplichtende wolkenlaag die aan zijn warme kant (aan de voorzijde dus) omhoog de buienwolk in wordt getrokken en aan zijn koude kant de bui wordt uitgeduwd. Vaak maakt de wolk hierdoor een schuine helling richting de wolk. En tegelijkertijd zijn in die wolk, door de tegengestelde windrichtingen die er vat op hebben, allerlei turbulente bewegingen zichtbaar. Dit type wolk wordt een shelfcloud genoemd, zolang hij aan de buienwolk vast zit.
Soms is de uitstroom vanuit de bui zo sterk, dat de shelfcloud losraakt van de buienwolk en er dan vooruit gaat snellen. Op dat moment ontstaat een wolkenrol, die naar achter rolt, terwijl hij voorwaarts beweegt. Dit type wolk wordt rolwolk genoemd.
Sassie --- Saskia (wageningen)? Van het WW forum ofniet?quote:Op zondag 8 mei 2005 23:50 schreef Sassie het volgende:
[..]
Wolken trokken ws tegen de grondwind in en die hoeft niet perse gelijk te zijn aan de wind op (enkele kilometers) hoogte (waarmee de wolken zich verplaatsen). Daarbij kunnen zware buien ook hun eigen grondwinden veroorzaken, agv aanzuigen van lucht of uitstroom van lucht (met evt windstoten). De richting van de grondwind hoeft daarom dus niet gelijk te zijn aan de verplaatsingsrichting vna de wolken.
Hier een doorsnede van een zware bui:
[afbeelding]
En een plaatje vna de processen bij een shelfcloud:
[afbeelding]
(gust front is zeg maar een windstotenfront)
En het verschil tussen een shelfcloud en een rolwolk:
[..]
Bron: http://www.weer.nl/bijzonder/verhaal.phtml?onderwerpnaam=onweer&verhaal=wateenonweer18072004
Door die stomme bui boven limburg was die rolwolk hier enorm slecht te zienquote:
Kijk mijn foto! Dat is Maastricht! Was dus wel te zien!quote:Op maandag 9 mei 2005 04:16 schreef Prowl het volgende:
[..]
Door die stomme bui boven limburg was die rolwolk hier enorm slecht te zien
Wel waren er een paar flinke bomen ontworteld hier in de buurt
Als ik me niet vergis was dat 17 juli toch?quote:Op maandag 9 mei 2005 08:58 schreef DarkElf het volgende:
[afbeelding]
zoiets heb ik idd ook verleden jaar ergens gezien in nederland.
erg indrukwekkend
Ik woon dus in midden limburgquote:Op maandag 9 mei 2005 08:42 schreef leviathanfd het volgende:
[..]
Kijk mijn foto! Dat is Maastricht! Was dus wel te zien!
Yupquote:Op maandag 9 mei 2005 00:19 schreef drelletje het volgende:
[..]
Sassie --- Saskia (wageningen)? Van het WW forum ofniet?
Thnx voor de uitleg.
Doe jij ook Bodem Water en Atmosfeer? Als het oged is doe ik dat volgens jaar namelijkKom ik ook daar in de flats. Iig beter uitzicht voor het weer dan waar ik nu zit tussen de bomen
Laten we hopen dat we mooie foto's kunnen maken. Zou wel mooi zijn als er een slurfje tevoorschijn komt...quote:Op vrijdag 3 juni 2005 12:05 schreef leviathanfd het volgende:
Ik heb net weerwoord gevolgd en de voorspelling van estofex gezien. En er zijn vandaag mogelijkheden! Er nadert een MCS vanuit het kanaal/ Frankrijk.
Grote hagelstenen, windstoten van 80-120 (?) km/h en natuurlijk onweer. Er is een redelijke kans op multicells en een enkele supercell, dus ook op tornado's.
Conclusie: houdt het foto toestel klaar en houdt het in de gaten!
schitterende fotoos, en bij die onderste zou ik niet zo rustig buiten lopen als dat boven mijn hoofd hingquote:Op vrijdag 6 mei 2005 20:50 schreef DemonRage het volgende:
Mammatus kan mooi zijn (andere foto van dezelfde bui als die drelletje liet zien):
[afbeelding]
Nog een indrukwekkende:
[afbeelding]
Nog zo'n monsterbui met mammatus:
[afbeelding]
Die is nep. En dat is bevestigd door de maker er van. Alleen middelste hoos is echt. De andere twee zijn gesoept.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 13:45 schreef Bensel het volgende:
kheb hier een foto die op de noordzee is gemaakt, waarop 3 windhozen/tornado's staan
http://img117.echo.cx/my.php?image=hoekvanholland23juni203qp.jpg
Onweer!!!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:15 schreef Logician het volgende:
Er komt weer onweer aan
ps: de buiten thermo geeft nu 36 graden aan, en die hangt in de schaduw![]()
Ik kon geen ander topic vinden waar dit in zou passenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:25 schreef Natalie het volgende:
Denk niet dat we tornado's hoeven te verwachten btw
kewlquote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Gisteren was er hier in Goor nog een dust devil die een paar zijschotten van een viskraam in de lucht heeft geslingerd. Mini tornado's zijn echt cool, maar zeker niet ongevaarlijk.
Cool filmpje van een dust devil
wow dat filmpje is best wel cool om te zien!! ik heb in Turkije al 2 dust devols mee gemaakt, maar dat was eng... Ik zat er middenin en alles om me heen lag in het water... Gelukkig stopte die dustdevil op het water, want hij was echt rete hoog!!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Gisteren was er hier in Goor nog een dust devil die een paar zijschotten van een viskraam in de lucht heeft geslingerd. Mini tornado's zijn echt cool, maar zeker niet ongevaarlijk.
Damn. Ben je rustig aan 't voetballen, ontstaat ineens zoietsquote:Op vrijdag 24 juni 2005 18:44 schreef ACT-F het volgende:
Waar studeer je?quote:Op zondag 26 juni 2005 11:56 schreef maniack28 het volgende:
Ik ga over een jaartje of 2 proberen voor mijn studie (meteorologie) naar Amerika te gaan om tornado's te chasen. Ben nu 1e jaars, dus tegen die tijd moet dat wel kunnen. En anders ga ik gewoon een keer zelf daarheen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |