Ik moet nog op tweakers reageren...quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:00 schreef zakjapannertje het volgende:
gelukkig is er Microsoft om het tij te keren
Consumentenbond: MS AntiSpyware beter dan Hitman Pro
Er zijn ook talloze engelse sitesquote:Op woensdag 4 mei 2005 14:01 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Deze site is wel propaganda
http://www.multiplechoice.org/bevrijding/marokko.html
Die 2 andere sites lijken idd een stuk betrouwbaarder.
misschien is dat nu juist waarom nu erover wordt gepraat en wordt herdachtquote:Op woensdag 4 mei 2005 13:57 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
...
Moeten we elk jaar op 4 mei de hedendaagse Marokkaanse gemeenschap bedanken? Een gemeenschap die blijkbaar zelf ook niet veel weet van de eigen achtergrond.
Ik heb dat stuk tekst van Trouw gelezen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:59 schreef Mutant01 het volgende:
Slechts erkenning, zie die link die ik gaf @ trouw. Men wil slechts erkenning. Overigens had elk land wel een bepaald belang bij de oorlog, of dat nu de Amerikanen, Russen, Polen, Nederlanders, Fransen of Engelsn waren.
Daar zat ik gisteren ook al aan te denken.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:03 schreef zakjapannertje het volgende:
misschien is dat nu juist waarom nu erover wordt gepraat en wordt herdachtis ook in het kader vd integratie bevorderen, de Tweede Wereldoorlog maakt de band nog hechter
Meneer Achahboun heeft het bij het juiste eind. Hij weet precies wat er mankeert met de relschoppers, geen binding met Nederland. Maar wel trots zijn op hun vaderland. Je moet die trotsheid (op hun vaderland) gebruiken om die binding met Nederland te maken. Vandaar ook die initiatieven als 400 jaar Marokko-Nederland, die goed bezocht werd door Nederlanders met Marokkaanse achtergrond!quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:06 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik heb dat stuk tekst van Trouw gelezen.
Maar dan nog. Als die erkenning er is zitten we nog steeds met problemen. Ik zie niet in wat die erkenning kan bijdragen aan een betere Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
Op die site zegt meneer Achahboun dat we een bindingselement moeten zoeken. Wat voor bindingselement heeft die erkenning met de hedendaagse problematiek? Dat is enkel symptoombestrijding
Maak mensen bewust van hun eigen identiteit en een stukje geschiedenis (en de positieve rol die ze hierin kunnen spelen).quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:06 schreef MrX1982 het volgende:
Ik heb dat stuk tekst van Trouw gelezen.
Maar dan nog. Als die erkenning er is zitten we nog steeds met problemen. Ik zie niet in wat die erkenning kan bijdragen aan een betere Marokkaanse gemeenschap in Nederland.
Op die site zegt meneer Achahboun dat we een bindingselement moeten zoeken. Wat voor bindingselement heeft die erkenning met de hedendaagse problematiek? Dat is enkel symptoombestrijding
Maar ik snap het nog niet, hoor. De laatste jaren hoor ik de hele tijd maar dat Marokkanen wat moeten doen aan hun slechte imago, in plaats van zeuren over diszzzcriminaszzzie, dan is het, vanuit die gedachtegang, toch héél goed, begrijpelijk en logisch dat er gewezen wordt op de Marokkaanse betrokkenheid bij de Tweede Wereldoorlog?quote:Op woensdag 4 mei 2005 13:47 schreef MrX1982 het volgende:
Maar mijn vraag blijft wat willen Marokkanen met de rol in WOII bereiken?
Waarom lijkt men daar nu ineens zo gebrand op te zijn. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat het de bedoeling is om goodwill te kweken vanwege de slechte beeldvorming die er nu heerst omtrent Marokkanen.
Ach ik geloof niet zo in het feit dat een band hechter kan worden gemaakt als er erkenning is voor een gemeenschappelijk verleden.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:03 schreef zakjapannertje het volgende:
misschien is dat nu juist waarom nu erover wordt gepraat en wordt herdachtis ook in het kader vd integratie bevorderen, de Tweede Wereldoorlog maakt de band nog hechter
Same here, ff lekker staatsrecht lerenquote:Op woensdag 4 mei 2005 14:15 schreef George-Butters het volgende:tijd om s wat nuttigs te gaan doen.
Studie roept!![]()
Nou je moet toch toegeven dat, wanneer je tegen iemand zegt: "wij hebben min of meer het zelfde verleden" dat er dan toch een connectie is... Right?quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:14 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ach ik geloof niet zo in het feit dat een band hechter kan worden gemaakt als er erkenning is voor een gemeenschappelijk verleden.
De hedendaagse problematiek heeft namelijk niets te maken met WOII dus een band versterken door WOII is naïef.
het probleem van nu is dat men geen binding ervaart met sommige landgenoten die niet uit Europa komen, en nu probeert men dat op te lossen dmv bv. taalcursussen en ook door bewustzijn kweken over de rol van Marokko in Europaquote:Op woensdag 4 mei 2005 14:14 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ach ik geloof niet zo in het feit dat een band hechter kan worden gemaakt als er erkenning is voor een gemeenschappelijk verleden.
De hedendaagse problematiek heeft namelijk niets te maken met WOII dus een band versterken door WOII is naïef.
Maar de trots op hun vaderland is een gevoel. Ik denk niet dat je een gevoel zomaar kunt veranderen door het aandragen van gemeenschappelijke overeenkomsten.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:10 schreef Mutant01 het volgende:
Meneer Achahboun heeft het bij het juiste eind. Hij weet precies wat er mankeert met de relschoppers, geen binding met Nederland. Maar wel trots zijn op hun vaderland. Je moet die trotsheid (op hun vaderland) gebruiken om die binding met Nederland te maken. Vandaar ook die initiatieven als 400 jaar Marokko-Nederland, die goed bezocht werd door Nederlanders met Marokkaanse achtergrond!
Eenschquote:Op woensdag 4 mei 2005 14:19 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Maar de trots op hun vaderland is een gevoel. Ik denk niet dat je een gevoel zomaar kunt veranderen door het aandragen van gemeenschappelijke overeenkomsten.
Die relschoppers veranderen echt niet ineens van relschoppers in nette burgers alleen maar door te vertellen dat er een band is tussen Marokko en Nederland.
Dat is wellicht goed voor de erkenning van Marokkaanse veteranen maar dat staat toch volkomen lost van het slechte imago van sommige hedendaagse Marokkanen?quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:12 schreef Monidique het volgende:
Maar ik snap het nog niet, hoor. De laatste jaren hoor ik de hele tijd maar dat Marokkanen wat moeten doen aan hun slechte imago, in plaats van zeuren over diszzzcriminaszzzie, dan is het, vanuit die gedachtegang, toch héél goed, begrijpelijk en logisch dat er gewezen wordt op de Marokkaanse betrokkenheid bij de Tweede Wereldoorlog?
Ja, nou, er staan wel meer dingen los van het imago van sommige hedendaagse Marokkanen, maar kennelijk worden die er wel vaak bij betrokken, daarom heet het imago.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:22 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is wellicht goed voor de erkenning van Marokkaanse veteranen maar dat staat toch volkomen lost van het slechte imago van sommige hedendaagse Marokkanen?
Wie bedoel je ?!quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:20 schreef Monidique het volgende:
Het banmeldtopic. We're the dream team!
Het banmeldtopic. We're the dream team!.
Dan is er idd een connectie in het verleden maar of je die connectie kunt gebruiken om het heden te binden weet ik niet.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:17 schreef TGT het volgende:
Nou je moet toch toegeven dat, wanneer je tegen iemand zegt: "wij hebben min of meer het zelfde verleden" dat er dan toch een connectie is... Right?
Juistquote:Neemt niet weg dat inderdaad de hedendaagse problematiek niets met de Wo2 te maken heeft.
Dat is een andere discussie. Als minderheid loop je nou eenmaal de kans eerder als gemeenschap ergens op te worden aangekeken dan als meerderheid.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:24 schreef Monidique het volgende:
Ja, nou, er staan wel meer dingen los van het imago van sommige hedendaagse Marokkanen, maar kennelijk worden die er wel vaak bij betrokken, daarom heet het imago.
Ah, dus bij negatieve beeldvorming geldt "maar dat staat toch volkomen lost van het slechte imago van sommige hedendaagse Marokkanen?" kennelijk niet. Oké.quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:30 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is een andere discussie. Als minderheid loop je nou eenmaal de kans eerder als gemeenschap ergens op te worden aangekeken dan als meerderheid.
Dat is omdat een minderheid kwetsbaarder is voor negatieve beeldvorming.
Interessant om de verschillen tussen de verschillende culturen te zien.quote:BELEVING VAN DE ISLAM IN NEDERLAND
Naast religieuze stromingen zijn er sociaal-politieke en culturele verschillen
tussen de etnische groepen. Deze komen voort uit de cultuur en de gebruiken
van het land van herkomst. Binnen de Turkse moslimgemeenschap bestaan er
bovendien belangrijke sociaal-politieke verschillen. In deze paragraaf worden
deze verschillen kort behandeld en er wordt aangegeven welke moskeeën in
Rotterdam tot welke groep behoren.
De beleving van de islam vanuit de Turkse cultuur
A. Diyanet
De grootste groep soennieten in Nederland behoort tot de Turkse Diyanet. De
Turkse staat heeft een seculier karakter, maar de staat organiseert wel de opleidingen
van imams en het godsdienstonderwijs. De Diyanet is het ‘presidium van
godsdienstzaken’ en houdt zich bezig met de geloofsleer en de eredienst van de
islam. De president en de leden van de Hoge Raad voor Religieuze Zaken, het
hoogste orgaan binnen de Diyanet, zijn benoemd door de regering. Sinds het
begin van de jaren tachtig stuurt de Turkse Diyanet, op verzoek van Nederlandse
moslims, imams naar Nederland voor een periode van maximaal vier jaar. De
Diyanet betaalt ook de salarissen van de imam, maar bemoeit zich verder niet
met de wijze waarop de imam zijn werk doet. De imam volgt, voor hij wordt
uitgezonden, in Turkije een intensieve taalcursus en een oriëntatiecursus over
Nederland. Bij de benoeming speelt het lokale bestuur van de moskee een
belangrijke adviserende rol.
De Diyanet-moskeeën zijn geen voorstander van een Nederlandse imamopleiding,
omdat de Turkse opleiding goed is. Wel zijn ze voorstander van inburgeringcursussen.
De opvatting van de Diyanet is dat godsdienst tot de persoonlijke levenssfeer
van een individu behoort. De Diyanet heeft derhalve geen contacten met
een politieke beweging. De Diyanet verlangt ook van haar medewerkers dat zij
zich in hun werk politiek neutraal opstellen.
De Diyanet is eigenaar van en beheert zeven moskeeën in Rotterdam:
Gultepe, Kocatepe, Mevlana, Anadolu, Ulu, Laleli en de Turkse Culturele
Vereniging in Hoogvliet. Deze moskeeën zijn onderdeel van de koepelorganisatie
Islamitische Stichting Nederland (ISN), die op zijn beurt weer nauw samenwerkt
met de attaché voor godsdienstzaken van de Turkse ambassade.
De andere Turkse soennitische moskeeën wijken niet theologisch, maar
vooral sociaal-maatschappelijk af van de officiële Turkse staatsislam. De groepen
zijn: de Milli Görüs, Süleymanli’s en Nurcu’s. De moskeebesturen van deze
groepen zoeken en vinden hun imam via eigen netwerken. De aanstelling vindt
in principe plaats voor een onbepaalde duur.
B. De Milli Görüs
De Milli Görüs is een sociale en politieke beweging in Turkije maar ook in Europa
en Nederland. De beweging is niet star. Men vindt dat de islam vertaald moet
worden naar de huidige tijd en moet trachten antwoorden te vinden voor de
hedendaagse maatschappelijke problemen van het land waarin de leden zich
bevinden. De naam Milli Görüs heeft twee betekenissen. In het Turks betekent
dit letterlijk ‘Nationale Visie’. De aanhangers van deze beweging geven echter
de voorkeur aan de Arabische betekenis ‘Religieus Perspectief’.
De beweging is in West-Europa in opspraak geraakt vanwege de sympathie
voor de islamitische Welvaartspartij, die inmiddels is vervangen door de Partij
voor de Deugd. Vanuit de Milli Görüs splitste zich in Duitsland een kleine groep af
die pleitte voor een Islamitische Staat waarin de sharia volledig wordt ingevoerd.
Deze groep is altijd klein gebleven, maar heeft wel veel invloed gehad op het
imago van de Milli Görüs.
Inmiddels heeft de Milli Görüs Nederland besloten zich niet meer te
bemoeien met de ingewikkelde Turkse politieke verhoudingen. Ze wil zich, vanuit
de eigen islamitische inspiratie, geheel richten op de integratie van de Turkse
moslims in de Nederlandse samenleving. De Milli Görüs-moskeeën zijn vaak
brede sociaal-culturele centra, waarin, afgezien van de gemeenschappelijke
gebedsruimte, verschillende groepen eigen activiteiten organiseren.
De Milli Görüs kent in Nederland twee landelijke koepelorganisaties: de
Milli Görüs Noord-Nederland en de Milli Görüs Zuid-Nederland. De plaatselijke
moskeeën functioneren redelijk autonoom. De Milli Görüs heeft drie (sociaal culturele
of) moskeeorganisaties in Rotterdam: Ayasofya, Birlik en Iskender Pasa.
Landelijk georganiseerde activiteiten zijn: o.a. de zomercursussen voor kinderen,
de inburgeringscursus voor imams, de bedevaart naar Mekka en de hulpacties
voor arme landen tijdens ramadan en het offerfeest.
C. De Süleymanli’s/SICN
De beweging van de Süleymanli’s is vooral gericht op het organiseren van
korancursussen voor kinderen en jongeren. De naam is afgeleid van de
oprichter van de beweging Süleyman Hilmi Tunahan. Ook de beweging van
de Süleymanli’s heeft een landelijke koepelorganisatie, de Stichting Islamitisch
Centrum Nederland (SICN). De Süleymanli’s noemen zichzelf bij voorkeur de
SICN-groep omdat dit neutraler is. In Rotterdam zijn twee moskeeën aangesloten
bij de SICN: Merkez en Fatih.
D. De Nurcu’s
De Nurcu’s zijn een kleine beweging. De leden hiervan bestuderen naast de
koran ook de werken (Risale-i Nur) van hun inspirator. In deze werken wordt
een brug geslagen tussen de natuurwetenschap en de islam. De Nurcu’s staan
bekend als open naar andersdenkenden. De naam van de groep is afgeleid van
de inspirator van de beweging, Said Nursi. Deze groep heeft gebedsruimtes
gekoppeld aan studiehuizen (madrasa’s). Eén gebedsruimte van deze groep,
Cemaat un Nur, is in het onderzoek betrokken.
De beleving van de islam vanuit de Marokkaanse cultuur
De Marokkaanse soennieten hebben een persoonlijke beleving van de islam. Die
is echter wel geworteld in dezelfde wereldbeschouwing als de orthodoxe. In alle
aspecten van het Marokkaanse sociaal-culturele leven neemt de islam een belangrijke
plaats in. Er zijn wel verschillende sociaal-politieke of culturele stromingen binnen
de Marokkaanse islam, maar deze hebben niet duidelijk vorm gekregen. Volgens
de grondwet van Marokko is de islam de staatsgodsdienst. De koning moet erop
toezien dat de staat volgens de principes van de islam wordt bestuurd. De vorst benadrukt
vooral dat hij een rechtstreekse afstammeling is van de profeet Mohammed.
De Marokkaanse moskeeën in Nederland hebben ook een koepelorganisatie, de
Unie van Marokkaanse Moslim Organisaties (UMMON). De meeste Marokkaanse
moskeeën waren daarbij tot 1993 aangesloten. Nadat de GroenLinks-politicus
Rabbae in een publicatie had beschreven dat de UMMON samenwerkte met de
Marokkaanse autoriteiten, besloot het merendeel van de Marokkaanse moskeeën
hun lidmaatschap te beëindigen. Daardoor is in Nederland geen representatief
orgaan meer waarbinnen de Marokkaanse moskeeën ervaringen uitwisselen en
samenwerken. In Rotterdam is één van de zes moskeeën (Al-Nasr) aangesloten
bij de UMMON. De andere vijf, Al Mohcinine, Othman, Al Wahda, Abu Bakr en
Esselaam, zijn autonoom.
Binnen de Marokkaanse gemeenschap in Nederland is de ‘politieke islam’ in
opkomst, vooral bij jongeren van de tweede en de derde generatie. Deze jongeren
sluiten zich aan bij de Salafiyya-groep of de groepering van Moslimbroeders.
De Salafiyya-groep heeft een orthodox uitgangspunt en streeft naar het
herstel van de traditionele normen van de islam, zoals die golden ten tijde van
de profeet Mohammed en de eerste aanhangers. De groepering van de Moslimbroeders
is vooral actief op cultureel en sociaal gebied. Daarnaast is binnen de
Marokkaanse gemeenschap de Tabligh-organisatie actief. De aanhangers van
deze organisatie houden zich bezig met de traditionele betekenis van de islam,
maar beperken zich daarbij tot verheldering van de grondslagen van de islam en
doen dat binnen moskeeën. Ze richten zich niet op de politieke participatie van
moslims in de Nederlandse samenleving.
Het merendeel van de Tabligh-aanhangers behoort tot de eerste generatie
Marokkanen. De aantallen aanhangers van Salafyya en Tabligh zijn onbekend.
Het zijn ongeorganiseerde minderheidsgroepen.
De Surinaams-Hindoestaanse islam
De Surinaamse moslimgemeenschap behoort deels tot de soennitische islam en
deels tot de ahmadiyya-beweging.
Er zijn drie soennitische Surinaamse moskeeën in Rotterdam, die onafhankelijk
van elkaar opereren: Shane Mustafa, Shaan-E-Islam en de moskee van
de Nederlandse Moslim Stichting. De moskee van de ahmadiyya-beweging heet
de Ahmadiyya-moskee. De ahmadiyya-beweging kent meer gebedshuizen in
Rotterdam, maar die voldoen niet aan de in dit onderzoek gebruikte definitie van
een moskee.
De Surinaams-Javaanse islam
De Surinaams-Javaanse moslims zijn eveneens soennitisch en werken samen
met de Indonesische moslims in Rotterdam. Zij maken gebruik van de tijdelijke
gebedsruimte die zich bevindt in het sociaal-cultureel centrum van Stichting
Setasan. Samen met de Indonesische moslims willen zij een bescheiden nieuwbouwmoskee
realiseren in Rotterdam. Onder deze groep bevinden zich relatief
veel autochtone Nederlanders die overgegaan zijn tot de islam.
De Pakistaanse islam
De Pakistaanse moslimgemeenschap vertoont in cultureel, religieus en organisatorisch
opzicht overeenkomsten met de Surinaams-Hindoestaanse moslims.
Deels maakt zij gebruik van de religieuze voorzieningen die door de Surinamers
tot stand zijn gebracht en participeren zij in hun organisaties. In Nederland wonen
de Pakistanen voornamelijk in de drie grote steden. Daar zijn ook vrijwel alle
Pakistaans-islamitische organisaties te vinden. In Rotterdam zijn er drie
Pakistaanse moskeeën: het Pakistan Islamic Centre, Ghaussiya en Stichting
Minhadjulquran. Er is een vierde gebedshuis, dat niet onder de definitie van
moskee valt.
Indonesiërs, Somaliërs, Bosniërs en anderen
In Rotterdam zijn twee relatief kleine Indonesische gebedsruimten cq moskeeën
gevestigd. Eén in Rotterdam-Zuid (die samenwerkt met de Surinaams-Javaanse
moslims, zoals hierboven beschreven) en één in Rotterdam-Centrum/Noord. In de
jaren negentig zijn er kleine Bosnische en Somalische moslimgemeenschappen
in Nederland ontstaan ten gevolge van oorlogen in de herkomstlanden. Deze
gemeenschappen zijn actief betrokken bij de ontwikkelingen in het land van herkomst
en hun eigen religieuze en culturele identiteit. De naam van de Bosnische
moskee is Selam. De Somalische moskee heet Dar al Hijra.
En juist vamwege die verschillen is het vrijwel onmogelijk om een democratische islamitische partij in Nederland op te richten ?quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:44 schreef JanPoedel het volgende:
Interessant om de verschillen tussen de verschillende culturen te zien.
quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:48 schreef Drugshond het volgende:
[..]
En juist vamwege die verschillen is het vrijwel onmogelijk om een democratische islamitische partij in Nederland op te richten ?
Dan ben je waarschijnlijk vergeten wat democratie eigenlijk inhoud (en dat op 4-mei).quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:51 schreef TGT het volgende:
Nou laten we het iig proberen te voorkomen dat zo'n partij er komt..
Nee hoor... Het mooie van een democratie is dat je zoiets kan voorkomen door er niet op te stemmenquote:Op woensdag 4 mei 2005 14:54 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dan ben je waarschijnlijk vergeten wat democratie eigenlijk inhoud (en dat op 4-mei).
"Some pigs are more equal than other pigs - G.Orwell."
Ik stel voor: 1 waarschuwing en een boete aan elke gebruiker die er last van heeft of zegt te hebben (gehad) en daarna naar Siberie!quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:00 schreef Drugshond het volgende:
[..]
idd, Strafbaar stellen die hap.... En dan gaan werken met kruimeltjes boetes.
Ik zag hem ook eens op Amsterdam CS. Zielig he, verdient hij nog niet genoeg om een auto te kopen.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:03 schreef pberends het volgende:
Ik zag vanmiddag Paultje Rosenmuller alias Zakkenvuller.
Op Utrecht Centraal... ik dacht: Hey dat is die Rosenlul, maar ik kon het niet echt goed zien dus liep ik 2 seconden achter 'm aan... toen keek ie heel schichtig achter zich om alsof hij brandende ogen in z'n rug voelde...
Die gast is wel lang zeg, hij's zo 1,95...
quote:Ik wilde nog zeggen "Dit is niet normaal rechts, maar extreem rechts", maar ik ben een fatsoenlijke man watje.
Reken er maar op dat die flikker eerste kas reist, maar dat GroenLinks zelf voor het afschaffen van eerste klas isquote:Op woensdag 4 mei 2005 16:06 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik zag hem ook eens op Amsterdam CS. Zielig he, verdient hij nog niet genoeg om een auto te kopen.
[..]
Die 70k vind ik niet echt boeiend. Wel dat hij maar 1 dag per week daarvoor moet werken.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:07 schreef TGT het volgende:
70.000 per jaar vangt die knakker eyPrettig hoor.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4412655quote:Chávez geeft problemen olieproductie toe
De Venezolaanse president Chávez heeft voor het eerst toegegeven dat zijn land minder olie produceert dan de geplande 3,1 miljoen vaten per dag. Volgens Chávez schiet de productie met 100.000 vaten per dag te kort.
Chávez wijt de achterstand vooral aan verkeerd management bij de staatsoliemaatschappij PDVSA. Bij het bedrijf, dat eind 2002 volledig lam werd gelegd door een langdurige staking, zijn alleen dit jaar dertig leidinggevenden ontslagen. Overigens kondigde Chávez ook een onderzoek aan naar mogelijke sabotage.
Zelfs het herdenkingsgeluid is nep.quote:Signaal Waalsdorpervlakte komt van geluidsband
Het hoornsignaal dat ook vanavond weer zal klinken bij de traditionele Dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte in Den Haag is niet live. Het signaal wordt al vijftien jaar 'geplaybackt'.
Dat bevestigt Vincent Gaal, tot voor kort voorzitter van het Erepeloton Waalsdorp. Het Erepeloton Waalsdorp is een vereniging die bestaat uit vrijwilligers. Zij organiseren de jaarlijkse Dodenherdenking in het duingebied op 4 mei.
Het signaal 'taptoe' gaat vooraf aan de twee minuten stilte die om 20 uur in acht wordt genomen ter herdenking van de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Nu pas blijkt dat het signaal al zeker vijftien jaar afkomstig is van een geluidstape.
Partijen hou je niet tegen door er niet op te stemmen, alleen hun aantal zetels.quote:Op woensdag 4 mei 2005 15:00 schreef TGT het volgende:
[..]
Nee hoor... Het mooie van een democratie is dat je zoiets kan voorkomen door er niet op te stemmen
quote:Brazilië wijst voorwaarden hulp VS af
ROTTERDAM, 4 MEI. Brazilië heeft gisteren een Amerikaanse donatie van 40 miljoen dollar geweigerd wegens het standpunt van de regering-Bush over de bestrijding van aids/hiv.
Washington stelde als voorwaarde voor het geld dat Brazilië zijn aids-beleid zou richten op seksuele onthouding en trouw, in plaats van de nadruk te leggen op veilig vrijen. Ook vroegen de VS om instemming met een verklaring over de verwerpelijkheid van prostitutie.
Verschillende landen en organisaties hebben de afgelopen jaren geklaagd over wat de Amerikaanse ,,muilkorf'' wordt genoemd: organisaties die zich inzetten voor veilig vrijen of abortus niet verwerpen, krijgen geen Amerikaanse donaties.
,,Ik wil graag bevestigen dat Brazilië deze beslissing heeft genomen om zijn autonomie over zaken gerelateerd aan het nationale aids-beleid te bewaren en vanwege ethische en mensenrechtelijke principes'', zei Pedro Chequer, directeur van het Braziliaanse aids-programma gisteren tegen de Britse krant The Guardian.
Brazilië is een van de weinige landen ter wereld waar het aantal aids-doden de afgelopen jaren is gedaald. Dat is volgens velen te danken aan het eigengereide aids-beleid: Brazilië herstructureerde met hulp van de Wereldbank de gezondheidszorg en zorgde ervoor dat klinieken en voorlichtingsprogramma's werden opgezet. Behandelingen, bloedtesten, aids-remmende medicijnen en condooms worden gratis aangeboden.
Aids-activisten verwelkomden gisteren het besluit van de Braziliaanse regering. Met name het Amerikaanse standpunt over prostitutie zou volgens hen een belemmering kunnen worden voor prostituees in hun poging klanten te dwingen tot het gebruik van condooms. ,,Het is een feit dat het om aids te bestrijden noodzakelijk is om samen te werken met die bevolkingsgroepen die het grootste risico lopen om besmet te raken. Het zou een schending van mensenrechten zijn om hun, louter op basis van morele overwegingen, hulp te weigeren die hun leven kan redden'', zei de Braziliaan Atila Roque, directeur van ActionAid USA.
Sonia Correa van de Associação Brasileira Interdisciplinar de AIDS, was eveneens tevreden, maar stelde wel dat ,,de VS hetzelfde doen bij andere landen en dat niet ieder land de mogelijkheid heeft 'nee' te zeggen. Zo waren hulporganisaties verbolgen over het feit dat Oeganda - een lichtend voorbeeld in Afrika - is overgegaan op een door de VS gefinancierd aids-programma dat seksuele onthouding in plaats van condoomgebruik bepleit.
Right onquote:Op woensdag 4 mei 2005 16:48 schreef Harry_Sack het volgende:
http://www.designavagina.com/gameShaved/
Michiel Smit is zelf een neger.quote:Op woensdag 4 mei 2005 17:04 schreef Sidekick het volgende:
De grootste neo-nazi van Nederland is niet meer welkom op het 5meidebat. Verrassend.
http://www.standaard.be/nieuws/uitsmijter/index.asp?Snel=1&ArticleID=DMF04052005_031quote:Ratzingers kat mag Vaticaan niet binnen
16:09:24
VATICAANSTAD - Verhuizen is een hele klus, ook voor de nieuwe paus Benedictus XVI. Nadat verhuizers eerder al hemel en aarde moesten bewegen om zijn piano in de pauselijke vertrekken te krijgen, kreeg de nieuwe paus nu het verbod om zijn katten mee te nemen naar het pauselijk paleis. Dat meldt KerkNet Vlaanderen vandaag.
,,Iedereen kent de liefde van de nieuwe paus voor poezen'', zegt een medewerkster van de paus. ,,Hij brengt nu noodgedwongen regelmatig een bezoek aan zijn vorige appartementje buiten Rome om er zijn katten te verzorgen."
Iedereen hoopt dat het Vaticaan dan toch toestemming verleent om de poezen in het pauselijk paleis toe te laten, aldus KerkNet Vlaanderen.
Kardinaal Tarcisio Bertone vertelde dat de paus bijzonder oog heeft voor de straatkatten rond het Vaticaan. Sommige poezen wandelen dan ook gewoon met hem mee als hij naar zijn kantoor stapt. De kardinaal voegde luidens KerkNet er met een knipoog aan toe dat ook de Zwitserse Wacht al eens moest tussenkomen, en de paus erop wees dat de katten het Vaticaan belegeren.
De nieuwe paus staat met zijn liefde voor dieren alvast in een lange christelijke traditie, benadrukt het katholieke persbureau. ,,De liefde van St.-Franciscus van Assisi voor dieren is alom bekend en van de orthodoxe heilige Sergius van Radonezh en Serafim wordt zelfs gezegd dat hij de beren temde."
Ik wist wel dat je het leuk zou vindenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |