abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 mei 2005 @ 12:48:43 #201
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26910241
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 11:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Waar hebben _we_ dan behoeft aan?

je 'mentatliteitsverandering' ...?
Tja, misschien kunnen we Balkenende een 'europese normen-en-waarden-discussie' op laten zetten
Je hebt werkelijk geen idee waar ik op doel heh?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  woensdag 11 mei 2005 @ 13:10:23 #202
33189 RM-rf
1/998001
pi_26910901
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 12:48 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Je hebt werkelijk geen idee waar ik op doel heh?
Nee, ik probeer me te baseren op de argumenten en opinies die mensen posten, als die ontbreken wordt het idd wat moeilijk.

Als je weer wilt discussieren over de Europese Grondwet, doe ik graag mee, anders niet
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 11 mei 2005 @ 13:25:48 #203
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26911366
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 13:10 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Nee, ik probeer me te baseren op de argumenten en opinies die mensen posten, als die ontbreken wordt het idd wat moeilijk.

Als je weer wilt discussieren over de Europese Grondwet, doe ik graag mee, anders niet
Is het voor jou niet duidelijk dat men dat regentencultuurtje in Brussel meer dan zat is? Dat cultuurtje waarbij de bestuurders hun best doen om maar zover mogelijk van de burger af te staan, zodat zij die burger van alles en nog wat ongestraft door de strot kunnen duwen?

Ik kan dit soort zaken wel in hele dure en moeilijke bewoordingen gaan vatten, maar ik zie niet wat dat toe zou voegen. En bovendien is dat mijn stijl niet.
pi_26911617
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 09:38 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Gij hebt geen ervaring met de ambtelijke mallemolen?
Het hoeft helemaal niet door de ambtelijke molen. Eén partij in het parlement vraagt stemming aan, de partijen stemmen en het bezwaar is er bij gewone meerderheid. Hoe makkelijk wil je het hebben?
  woensdag 11 mei 2005 @ 13:35:32 #205
33189 RM-rf
1/998001
pi_26911659
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 13:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Is het voor jou niet duidelijk dat men dat regentencultuurtje in Brussel meer dan zat is? Dat cultuurtje waarbij men z'n best doet om maar zover mogelijk van de burger af te staan, zodat men die burger van alles en nog wat ongestraft door de strot kan duwen?
En ik probeer je uit te leggen dat die 'regenten' niet in brussel zetelen, maar dat beslissingen in Europa genomen worden door Chirac, Schröder, Balkenende (al heeft die weinig te zeggen), Belusconi ... nationaal gekozen politici ... die via 'verdragen' zoals in Maastricht, Amsterdam, Dublin, Rome, Nice handje-klap uitvoeren ....

pas als het impopulaire besluiten bij het publiek zijn, geven de nationale politici opeens niet thuis, doen ze net alsof dat enkel 'bureaucraten in Brussel' zijn, die dat beslissen.. en _zij_ daar vooral niks aan zouden kunnen doen.

Hypocrieten als Zalm met zijn dominee-houding tov de duitse schending van het stabiliteitspact, terwijl hij godnondanju zelf in de Raad der Minister weigerde iets aan te doen toen deze duitsland vrijspraken van een vervolging, welke de commissie en het parlement wel wilden opleggen, maar door de raad der Ministers overrulled werden.

Wil je dat voorkomen, is het juist de zaak niet je kop in het zand te steken... een TEGEN-stem tegen de grondwet is dat. Juist binen de grondwet wordt de macht van nationale politici teruggebracht; met hun veto's en unanieme besluiten, waardoor de achterkamertjes wel nodig zijn om beleid te vormen.

Een TEGEN-stem zal betekenen dat Europa juist van 'de regeringsleiders' afhankelijk blijft .. en ja, Balkenende en Zalm gaan zich dan weer eens publiekelijk presenteren als 'wij gaan nu nederland redden, want het volk is tegen europa' ..

en wat doen ze, juist ja, ze duiken diezelfde achterkamertjes in ... om 'te onderhandelen'.
En alle TEGEN-stemmers geven nu al aan daarop te 'hopen', hoe bedoel je, afkeer van 'achterkamertjespolitiek' en 'regentencultuur'?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:41:58 #206
54636 Eb
Le Big Mac
pi_26913691
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 13:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Is het voor jou niet duidelijk dat men dat regentencultuurtje in Brussel meer dan zat is? Dat cultuurtje waarbij de bestuurders hun best doen om maar zover mogelijk van de burger af te staan, zodat zij die burger van alles en nog wat ongestraft door de strot kunnen duwen?

Ik kan dit soort zaken wel in hele dure en moeilijke bewoordingen gaan vatten, maar ik zie niet wat dat toe zou voegen. En bovendien is dat mijn stijl niet.
Helaas ziet het ernaar uit dat de meerderheid van de Nederlanders het met je eens is, hetgeen betekent dat het referendum over de Europese Grondwet dreigt te worden misbruikt voor rebellie tegen de vermeende ivoren toren van de politiek.

Een 'nee' tegen de Europese Grondwet is om meer dan 1 reden onverstandig.

1. Indien je van mening bent dat de politiek niet naar behoren functioneert, zijn er andere mogelijkheden om die mening te uiten. In het ergste geval kun je je onthouden van stemming.

2. In essentie zal de Europese Grondwet het functioneren van de politiek ten goede komen. een 'nee' tegen de Europese Grondwet vertraagt dat proces alleen maar; je zou je zelf in de vingers snijden.

3. Oneigenlijk gebruik van een volksraadpleging ('nee' uit ongenoegen met 'de hoge heren') komt de ontwikkeling van interactief beleid niet ten goede.

Die Europese Grondwet is nu juist een van de betere initiatieven, ik kan er met mijn kop niet bij dat mensen daar op zo'n rare manier mee omgaan.
pi_26914293
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:41 schreef Eb het volgende:

[..]

Helaas ziet het ernaar uit dat de meerderheid van de Nederlanders het met je eens is, hetgeen betekent dat het referendum over de Europese Grondwet dreigt te worden misbruikt voor rebellie tegen de vermeende ivoren toren van de politiek.

Een 'nee' tegen de Europese Grondwet is om meer dan 1 reden onverstandig.

1. Indien je van mening bent dat de politiek niet naar behoren functioneert, zijn er andere mogelijkheden om die mening te uiten. In het ergste geval kun je je onthouden van stemming.
Dit argument wordt door degenen die kritiek hebben op de tegenstemmers altijd van stal gehaald, maar is niet valide. Het is een dooddoener, een discussiestopper.
quote:
2. In essentie zal de Europese Grondwet het functioneren van de politiek ten goede komen. een 'nee' tegen de Europese Grondwet vertraagt dat proces alleen maar; je zou je zelf in de vingers snijden.
Dit is wat de voorstanders ons zo graag willen laten geloven. Het blijkt werkelijk nergens uit, eerder het tegendeel.
quote:
3. Oneigenlijk gebruik van een volksraadpleging ('nee' uit ongenoegen met 'de hoge heren') komt de ontwikkeling van interactief beleid niet ten goede.
Dit is exact hetzelfde wat je zegt in je eerste punt. Niet valide dus.
quote:
Die Europese Grondwet is nu juist een van de betere initiatieven, ik kan er met mijn kop niet bij dat mensen daar op zo'n rare manier mee omgaan.
Misschien moet je jezelf eens op de hoogte stellen van de echte redenen waarom mensen er tegen zijn. Die zijn er namelijk bij bosjes. Redenen om er voor te zijn, dat zijn de slappe inhoudsloze populistische uitspraken van meneer Donner, Brinkhorst, Balkenende etc. zijn zonder uitzondering drogredenen, bovendien zeer mager en slecht onderbouwd met alternatieve waarheden.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:23:51 #208
33189 RM-rf
1/998001
pi_26915129
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:01 schreef speedfreak1 het volgende:

dat zijn de slappe inhoudsloze populistische uitspraken van meneer Donner, Brinkhorst, Balkenende etc. zijn zonder uitzondering drogredenen, bovendien zeer mager en slecht onderbouwd met alternatieve waarheden.
Hiermee lijk je voornamelijk te erkennen dat het jou gaat om 'nationale' politici, en je dit is een nationaal politiek thema ziet ... en je tegen gaat stemmen vanwege je afkeer van de brinkhorsten, Zalmen, Balkenende's...

En op 'wie' zet je nu je hoop, mocht het lukken de ratificatie weg te stemmen via dat referendum, én er een mogelijk geschapen worden de europese grondwet voor nederland te 'heronderhandelen ...?
Precies op die politici als Brinkhorst, Balkenende en Zalm, die dan jouw belangen in een afgesloten achterkamertje gaan 'beschermen' ... en daar heb je dan zelf direkt voor gekozen, en daar zullen zij zich dan op beroepen, dat 'het volk van nederland' wil dat ZIJ de belangen van nederland beheren door gesloten achterkamertjes-onderhandelingen.
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:40:49 #209
54636 Eb
Le Big Mac
pi_26915799
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:01 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Dit argument wordt door degenen die kritiek hebben op de tegenstemmers altijd van stal gehaald, maar is niet valide. Het is een dooddoener, een discussiestopper.
[..]
Een andere user zei geen trek te hebben in wat 'Brussel ons door de strot wil duwen'. Dat noem ik een oneigenlijk argument. Het staat je vrij om aan te geven wat je niet bevalt aan die Europese grondwet, dat zou de discussie juist ten goede komen.
quote:
Dit is wat de voorstanders ons zo graag willen laten geloven. Het blijkt werkelijk nergens uit, eerder het tegendeel.
Het gaat om universeel geldende grondbeginselen voor de Europese Unie. Eén grondwet in plaats van tig grondwetjes die allemaal onderling verschillen. Dat lijkt me een efficiente oplossing, maar ik ben benieuwd naar je tegendeel.
Wilders heeft het niet zo op Europa als idee in algemene zin, misschien bedoelde je dat te zeggen?
quote:
Dit is exact hetzelfde wat je zegt in je eerste punt. Niet valide dus.
Nee, het is niet hetzelfde. In het eerste punt pleit ik ervoor om je ongenoegen met de politiek in het algemeen via andere kanalen te uiten en hiervoor niet het referendum over de Europese Grondwet te misbruiken.
In het derde punt betoog ik dat een oprecht referendum over de Europese Grondwet de kracht van het referendum als democratisch instrument zal bewijzen en daarmee de inzet ervan in de toekomst.
quote:
Misschien moet je jezelf eens op de hoogte stellen van de echte redenen waarom mensen er tegen zijn. Die zijn er namelijk bij bosjes.
Weet ik toch... Bosjes domme en inhoudsloze mensen die achter populistische griezels als Geert Wilders aanhobbelen. Mensen die eigenlijk alleen maar kunnen voelen en niet in staat zijn na te denken. Die voelen dat ze boos zijn, en bang, en daar geen raad mee weten.
pi_26916352
Regering voert referendumwet niet uit

10-05-2005 • De Europese grondwet lijkt in de meeste gemeentehuizen in Nederland niet gratis verkrijgbaar, terwijl de overheid wettelijk verplicht is hem beschikbaar te stellen. De SP heeft in 24 gemeenten gecontroleerd of de overheid aan haar informatieplicht voldoet. In verreweg de meeste gevallen is slechts een inkijkexemplaar beschikbaar. In een derde van de gemeenten is géén enkel exemplaar beschikbaar, zelfs niet ter inzage. Volgens de wet moeten burgers vier weken voor het referendum een gratis exemplaar kunnen afhalen. Tweede-Kamerlid Harry van Bommel heeft het kabinet om opheldering gevraagd.

Op 9 mei, de Dag van Europa, togen in 24 plaatsen SP’ers naar het gemeentehuis om te controleren of de regering aan haar informatieplicht voldoet. Op verschillende plaatsen kregen SP’ers de Grondwetkrant aangeboden, als alternatief voor een boek of een cd-rom.

Tweede-Kamerlid Harry van Bommel vindt de gang van zaken schandalig. "Hiermee wordt de schijn opgehouden dat in de Grondwetkrant het hele Verdrag staat, terwijl de belangrijke protocollen, bijlagen en verklaringen eruit zijn weggelaten. Daarin staat onder meer dat de miljoenenverslindende maandelijkse verhuizing van Europarlementariërs tussen Brussel naar Straatsburg blijft bestaan. Dat hoeven de burgers blijkbaar niet te weten. De regering verzaakt de burgers volledig te informeren en handelt dus in strijd met de Wet raadplegend referendum Europese grondwet. De regering moet dit falen onmiddellijk herstellen."

Bron: www.sp.nl

Tsja...
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:59:01 #211
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_26916561
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:40 schreef Eb het volgende:
Weet ik toch... Bosjes domme en inhoudsloze mensen die achter populistische griezels als Geert Wilders aanhobbelen. Mensen die eigenlijk alleen maar kunnen voelen en niet in staat zijn na te denken. Die voelen dat ze boos zijn, en bang, en daar geen raad mee weten.
Het zwartmaken van de tegenstander (letterlijk, hier.) gaat je niet goed af. Probeer het nog een keer.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_26918275
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 15:40 schreef Eb het volgende:

[..]

Een andere user zei geen trek te hebben in wat 'Brussel ons door de strot wil duwen'. Dat noem ik een oneigenlijk argument. Het staat je vrij om aan te geven wat je niet bevalt aan die Europese grondwet, dat zou de discussie juist ten goede komen.
Als jij enigszins moeite had gedaan om bijvoorbeeld de talrijke topics op dit gebied door te spitten was je de argumenten tegen in meervoud tegengekomen. Je zou ook eens kunnen kijken op de site van Elsevier. Het staat je vrij om jezelf van te voren op de hoogte te stellen van de argumenten die er zijn, dat liever dan dat je uit een soort bevooroordeelde arrogantie mensen dingen gaat toedichten.
[..]
quote:
Het gaat om universeel geldende grondbeginselen voor de Europese Unie. Eén grondwet in plaats van tig grondwetjes die allemaal onderling verschillen. Dat lijkt me een efficiente oplossing, maar ik ben benieuwd naar je tegendeel.
Voor zo ver je het niet in de gaten hebt, het is zeker geen grondwet, het heeft er zelfs niets mee te maken. Wat hier wordt voorgesteld is een reeks verdragen die zeer zeker geen liberalisering inhouden, wel een groot aantal extra regels.
quote:
Wilders heeft het niet zo op Europa als idee in algemene zin, misschien bedoelde je dat te zeggen?
Ik zit hier weliswaar niet om de heer Wilders te verdedigen, al vind ik dat hij goede standpunten heeft, maar wat je hier opmerkt slaat werkelijk als een lul op een drumstel. Wederom, stel jezelf eerst eens op de hoogte voordat je iets roept. Een geschikte bron daartoe is wellicht www.groepwilders.nl , waar je uit eerste hand kunt vernemen wat de heer Wilders wel zegt, en dat is zeer vaak iets anders dan dat jij, anderen, de media, en de gedrukte pers er van maken.
[..]
quote:
Nee, het is niet hetzelfde. In het eerste punt pleit ik ervoor om je ongenoegen met de politiek in het algemeen via andere kanalen te uiten en hiervoor niet het referendum over de Europese Grondwet te misbruiken.
In het derde punt betoog ik dat een oprecht referendum over de Europese Grondwet de kracht van het referendum als democratisch instrument zal bewijzen en daarmee de inzet ervan in de toekomst.
OK, ik had iets over het hoofd gezien, het democratisch instrument blijkt trouwens slechts zolang de heren politici de uitslag serieus nemen. Vooralsnog lijkt het er op dat men nu al zoekt naar uitwegen, mocht de uitslag een ondubbelzinnig nee inhouden.
[..]
quote:
En jij bent? Arrogant? In hoge mate! Je begrijpt wellicht dat ik je na deze laatste strofe niet erg serieus wens te nemen. Misschien pas je nog in die zandbak met gelijkgestemden.
Gelukkig zijn grote groepen uit elke politieke geleding tegen, het maakt je opmerking des te belachelijker.

[ Bericht 1% gewijzigd door speedfreak1 op 11-05-2005 17:03:45 ]
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 11 mei 2005 @ 16:48:05 #213
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26918314
En intussen heb ik nog geen enkel goed argument langs zien komen waarom die Grondwet nou zo cruciaal zou zijn voor de hervorming in de Europese politiek .

Mijn stelling: zonder Grondwet kan het ook. En sterker nog: als men het zonder Grondwet niet kan, lukt het mèt ook niet. En dat het zonder niet lukt hebben we wel gemerkt, dus waar hebben we het in godsnaam nog over?

Tegenstemmen is het enige valide antwoord!
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:00:41 #214
33189 RM-rf
1/998001
pi_26918685
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:48 schreef Lemmeb het volgende:

Mijn stelling: zonder Grondwet kan het ook. En sterker nog: als men het zonder Grondwet niet kan, lukt het mèt ook niet. En dat het zonder niet lukt hebben we wel gemerkt, dus waar hebben we het in godsnaam nog over?
Zie je zelf dat je jezelf keihard tegenspreekt in één alinea ..?

eerst geef je aan dat het _zonder_ grondwet wél zou kunnen...

en vervolgens gebruik je het argument dat het zonder Grondwet duidelijk niet lekker gaat, als argument om daar vooral niks aan te veranderen...

Tja, dan is het aloude SP-motto inderdaad het beste voor jou, 'Stem tégen' ... want dat is de meest 'veilig' aanvoelende weg, tegen-zijn is makkelijk.... vooral als dat enkel gebaseerd is op een 'alles is slecht, alles blijft slecht, en iedere poging om het beter te maken, maakt het enkel slechter'-idee
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:03:48 #215
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26918780
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Zie je zelf dat je jezelf keihard tegenspreekt in één alinea ..?

eerst geef je aan dat het _zonder_ grondwet wél zou kunnen...

en vervolgens gebruik je het argument dat het zonder Grondwet duidelijk niet lekker gaat, als argument om daar vooral niks aan te veranderen...
Het enige argument dat de goede verstaander daaruit zou kunnen halen, is dat die hele EU, zoals die op dit moment vormgegeven is, één grote farce is. En dat het nooit meer goed gaat komen, tenzij men het hele systeem eens op de schop gooit.
pi_26918900
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:03 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Het enige argument dat de goede verstaander daaruit zou kunnen halen, is dat die hele EU, zoals die op dit moment vormgegeven is, één grote farce is. En dat het nooit meer goed gaat komen, tenzij men het hele systeem eens op de schop gooit.
Dus je bent niet tegen de grondwet maar tegen de hele Europese Unie op zich. Dan heb ik goed voor argument voor jou. Met de grondwet kan Nederland uit de EU stappen.
lollig
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:09:33 #217
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26918952
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:07 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Dus je bent niet tegen de grondwet maar tegen de hele Europese Unie op zich. Dan heb ik goed voor argument voor jou. Met de grondwet kan Nederland uit de EU stappen.
Nu ook . Gewoon doen.
pi_26919046
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:09 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Nu ook . Gewoon doen.
Met als consequentie dat je geen of in ieder geval veel minder handel meer kan drijven met de EU landen omdat zij het zien als verraad. En omdat een groot deel van ons BBP komt van de export naar die landen lijkt mij dat niet zo'n goed idee.
lollig
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:21:11 #219
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26919277
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:13 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Met als consequentie dat je geen of in ieder geval veel minder handel meer kan drijven met de EU landen omdat zij het zien als verraad.
Daar verandert die Grondwet echt helemaal niks aan hoor . Weglopen=weglopen.
pi_26919671
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 23:05 schreef chairman.fx het volgende:

[..]

Het is toch 1/3e, dus 8

Deze en de data van de grondwet had ik fout.

edit: 8 is zelfs ook niet genoeg bij 25 lidstaten, was het niet 1/3e?
Ze hebben het inmiddels aangepast, maar volgens mij niet terecht, er zijn 8 leden voor nodig, dus zal een regering inderdaad 7 medestanders moeten zoeken.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26919672
Binnenkort is er een referendum voor de Europese grondwet. Ben jij hier voor of tegen?

Stem jij voor de Europese grondwet?
» Ja
» Nee
» Geen idee/Ik stem nie

Ik zelf ga er tegen stemmen. Nederland is al zo'n klein en ik ben bang dat we hierdoor nog minder zeggenschap krijgen over Europa.

Jullie?
pi_26919719
Hij werkt niet?
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:35:52 #223
90400 longinus
Hollander
pi_26919729
Ze willen de arbeidstijden ook affschaffen in de grondwet, kan je gedwongen worden 60 uur te werken.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_26919756
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:35 schreef iamredleader het volgende:
Hij werkt niet?
nee ik merk t
raar ding

naja reageer maar gewoon voor of tegen
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:37:20 #225
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_26919786
Goede poll!

Wat we ook stemmen, de grondwet komt er toch wel
Wie er nu nog over mijn avatar begint, is officieel een mongool. (Artikel 29.c)
pi_26919789
Nu werkt ieee!!
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:38:07 #227
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_26919807
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:35 schreef longinus het volgende:
Ze willen de arbeidstijden ook affschaffen in de grondwet, kan je gedwongen worden 60 uur te werken.
Mogen ze me gelijk in de rolstoel gooien
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:38:46 #228
82589 S-Two
barba macacu
pi_26919828
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:37 schreef Ondergrond het volgende:
Goede poll!

Wat we ook stemmen, de grondwet komt er toch wel
Idd
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
pi_26919852
Wie stemde er "ja" en waarom?
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:42:35 #230
90400 longinus
Hollander
pi_26919956
Jan Peter en Gerrit Zalm zitten ook op Fok! (2xja)
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:44:20 #231
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26920013
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:39 schreef Woutey het volgende:
Ik omdat ik voor de grondwet ben. En nog geen enkel goed ]inhoudelijk argument tegen heb gehoord.
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:44:46 #232
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26920031
Afijn, ik proef een fundamenteel verschil in denkwijze tussen de voor- en tegenstanders.

Waar de voorstanders vooral hun best doen om in lange uitweidingen uit de doeken te doen waarom we die Grondwet zo ontzettend hard nodig hebben, zijn de tegenstanders vooral van mening dat een dergelijke argumentatie in 2 regels ook zou moeten kunnen als die Grondwet echt zo belangrijk was.
pi_26920068
Ik stem ook voor.
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:46:48 #234
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_26920101
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:44 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Ik omdat ik voor de grondwet ben. En nog geen enkel goed ]inhoudelijk argument voor heb gehoord.
.
Wie er nu nog over mijn avatar begint, is officieel een mongool. (Artikel 29.c)
pi_26920119
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:42 schreef longinus het volgende:
Jan Peter en Gerrit Zalm zitten ook op Fok! (2xja)
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:48:37 #236
33189 RM-rf
1/998001
pi_26920159
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:44 schreef Lemmeb het volgende:
Afijn, ik proef een fundamenteel verschil in denkwijze tussen de voor- en tegenstanders.

Waar de voorstanders vooral hun best doen om in lange uitweidingen uit de doeken te doen waarom we die Grondwet zo ontzettend hard nodig hebben, zijn de tegenstanders vooral van mening dat een dergelijke argumentatie in 2 regels ook zou moeten kunnen als die Grondwet echt zo belangrijk was.
tja, fastfood-cultuur noem ik dat...
Waarom een cullinair verfijnde maaltijd, als je in 30 seconden ook een hap bij de mcDonalds kunt halen?

De 'massa' kan inderdaad een voorkeur hebben voor de mcdonalds-argumentatie, het onderbuikgevoel ... ik heb het idee dat democratieen die zich baseren op zulke gevoelens, meestal niet de grootste politici en hervormers voorbtrengen, maar populisten, en korte-termijnspolitiek.
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:50:17 #237
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26920223
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:13 schreef ub40_bboy het volgende:
Met als consequentie dat je geen of in ieder geval veel minder handel meer kan drijven met de EU landen omdat zij het zien als verraad.
Dit lijkt me pure speculatie en heeft niks met de feiten te maken. Bangmakerij uit de categorie "oorlog".
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_26920259
quote:

[..]

Ik omdat ik voor de grondwet ben. En nog geen enkel goed ]inhoudelijk argument tegen heb gehoord.
Wat is er volgens jou wel goed aan de grondwet dan? Vraag ik toch wel eens af... Of je moet het goed vinden dat je hier straks een masale inloop van polen krijgt die hier gaan werken!
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:52:20 #239
90400 longinus
Hollander
pi_26920281
quote:

[..]

En welke argumenten voor heb je dan gehoord
pi_26920285
of het nou van ons afhangt of niet nee stemmen doe ik toch wel
God must be an asshole, let's find him and beat the fuck out of him!
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:52:42 #241
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26920289
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:48 schreef RM-rf het volgende:

[..]

tja, fastfood-cultuur noem ik dat...
Waarom een cullinair verfijnde maaltijd, als je in 30 seconden ook een hap bij de mcDonalds kunt halen?
* schouders ophaalt

Ja jij mag dat zo vinden. Mij heb je er echt niet mee.
quote:
De 'massa' kan inderdaad een voorkeur hebben voor de mcdonalds-argumentatie, het onderbuikgevoel ... ik heb het idee dat democratieen die zich baseren op zulke gevoelens, meestal niet de grootste politici en hervormers voorbtrengen, maar populisten, en korte-termijnspolitiek.
Het is altijd weer verbazingwekkend hoe van die alfa-achtige types compleet rechtlijnige en valide argumenten weten om te buigen tot 'mcdonalds-argumentatie' of 'onderbuikgevoelens', alleen omdat het niet omschreven is in een lap tekst van 4,5 kantje. Ik noem dat ambtenarij op het hoogste niveau .
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:52:59 #242
82589 S-Two
barba macacu
pi_26920296
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:39 schreef Woutey het volgende:

Ach, er was hier zo'n krantje en daar was ik het wel mee eens. Heb me er verder nog niet echt in verdiept ofso, maar ga dat ook niet doen. Door de nieuwe europese grondwet zullen de landen onderling beter samen kunnen werken, maar ach... ik denk dat als we voor of tegen stemmen we er toch weinig van zullen merken. En dat de europese grondwet er komt is toch alleen maaar een kwestie van tijd dus...
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:53:23 #243
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_26920307
Ik stem voor:

- omdat Nederland een klein land is en het moet hebben van export, zal het wel mee moeten gaan om niet uitgesloten te worden door de landen die (massaal) JA gestemd hebben.
- omdat er achterop een boekje dat ik eens gekregen heb staat dat er bij één NEE van een van de lidstaten er opnieuw vergaderd gaat worden om een JA te kunnen krijgen. Dus dat gaat nog meer geld kosten dan dat het nu al gekost heeft.
- omdat de regels welke in deze grondwet worden verzameld reeds bestaan. Deze bestaan nu uit verschillende regels welke per lang zijn opgenomen in hun wetboek, om het te centraliseren is gekozen om de bestaande regels in één Europeese grondwet te voegen. Er veranderd dus niks aan die regelgeving.
- omdat ik nagedacht heb waarom ik NEE zou stemmen,.. en ik wist geen betere reden dan welke ik heb om op JA te stemmen.

Dus ik stem JA,..
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
pi_26920333
Ik ga niet eens stemmen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_26920334
Ik denk dat dat krantje van de nederlandse staat komt of niet?

Dat moet je niet eens doorlezen want dat is pure propaganda.
Eigenlijk moet je ergens een onafhankelijk document zoeken, maar die heb ik ook niet gezien
pi_26920388
Ja dat krantje! Lullig vond ik dat. Een en al subjectief gebrabbel over die grondwet... alsof je niet zonder kunt.
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:56:53 #247
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26920406
Je moet nodig leren sjunnen, Lemmeb.
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:58:04 #248
82589 S-Two
barba macacu
pi_26920432
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:54 schreef Woutey het volgende:
Ik denk dat dat krantje van de nederlandse staat komt of niet?

Dat moet je niet eens doorlezen want dat is pure propaganda.
Eigenlijk moet je ergens een onafhankelijk document zoeken, maar die heb ik ook niet gezien
Uhu, ja tuurlijk is dat zo... maar ik heb geen zin om overal van alles te gaan zoeken en te lezen.. en wat ik al eerder zei: er zal toch weinig verandering komen naar mijn mening...
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:58:56 #249
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26920461
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:56 schreef PJORourke het volgende:
Je moet nodig leren sjunnen, Lemmeb.
LOL mensen eruit lullen op grond van postlengte is óók een kwaliteit .
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:00:45 #250
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26920501
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:58 schreef Lemmeb het volgende:
LOL mensen eruit lullen op grond van postlengte is óók een kwaliteit .
Ja, als ik me een muisarm moet scrollen tijdens het lezen vergaat me de behoefte inhoudelijk te reageren.
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:01:27 #251
90400 longinus
Hollander
pi_26920519
Als je dat boekje bedoelt met een beknopte beschrijving van de grondwet dat is pure propaganda,
negatieve zaken staan er niet in. Dus zeg maar ja tegen iets waarvan je de tekst niet weet, dat is hetzelfde als een kontrakt ondertekenen zonder het te hebben gelezen, dom dus.
Laat Nederland eens zijn verantwoording nemen en goed voor te lichten.
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:02:01 #252
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26920526
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:51 schreef Danielson het volgende:

[..]

Wat is er volgens jou wel goed aan de grondwet dan? Vraag ik toch wel eens af... Of je moet het goed vinden dat je hier straks een masale inloop van polen krijgt die hier gaan werken!
Dat Europa beter en efficienter bestuurd kan worden. Dat het EP meer zeggenschap krijgt. Dat er een Europese minister van Buza komt. Dat nationale parlementen meer mogelijkheden krijgen om EU richtlijnen te stoppen. Dat er meer mogelijkheden komen om met kleine kopgroepjes verder te werken op bepaalde beleidsterreinen.
Bovendien heeft Nederland nu nog de veto voor de meerjarenbegroting kunnen houden. Wat ik betwijfel als er opnieuw onderhandelt gaat worden.

En alsof die Polen niet komen als je tegen de grondwet stemt.
pi_26920532
Ik ga toch maar voor stemmen, de grondwet is niet ideaal, maar vooruit.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:02:24 #254
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26920535
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja, als ik me een muisarm moet scrollen tijdens het lezen vergaat me de behoefte inhoudelijk te reageren.
Exact, dat heb ik nu ook .
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:02:41 #255
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26920546
Dit kan niet in de topics daarover in POL?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:04:47 #256
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26920606
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:01 schreef longinus het volgende:
Als je dat boekje bedoelt met een beknopte beschrijving van de grondwet dat is pure propaganda,
negatieve zaken staan er niet in. Dus zeg maar ja tegen iets waarvan je de tekst niet weet, dat is hetzelfde als een kontrakt ondertekenen zonder het te hebben gelezen, dom dus.
Laat Nederland eens zijn verantwoording nemen en goed voor te lichten.
Er zijn op internet genoeg sites met voor en tegen argumenten.
Voor http://www.grondweteu.nl/
Tegen: http://www.grondwetnee.org/
En een goede met voors en tegens: http://www.europeesreferendum.nl
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:12:01 #257
33189 RM-rf
1/998001
pi_26920785
Ik heb JA gestemd...

Binnen de grondwet krijgt de Europese Commissie meer macht en is het aan het Europees Parlement deze duidelijk te controleren, en krijgt het EP daartoe ook meer bevoegdheid.

De Grote winst daarvan is dat het niet meer, zoals voorheen altijd de regeringschefs zijn van de Lidtstaten die bepalen wat er in europa gebeurt ..
Juist die almacht van nationaal gekozen politici, de Raad der Ministers zie ik als het grootste struikelblok momenteel ...

De controle van parlementen over de handelswijze van hun eigen ministers voldoet niet, zie bv recentelijk Brinkhorst... en ook bv Zalm is niet teruggefloten toe de raad der Ministers De Duitse en Franse schendingen van het Stabiliteitspact vrijuit liet gaan..
(ja, het waren Zalm en collega's die dat, tegen de wil van de commissie en europees parlement besloten)..

Een stem tegen de Grondwet, is wat mij betreft vooral een stem voor de achterkamertjespolitiek van regeringsleiders van lidstaten, die dan altijd gezamelijk 'handjeklap' doen over verdragen ...
zo is die grondwet zelf ook tot stand gekomen (nee, ik vind het zeker geen sterk voorstel, maar dat komt juist door het bestuurlijk proces waarmee hij ontwikkeld is)

Het grootste voordel is dat die grondwet zelf ook juist die europese politiek hervormt en er opener over beleid gesproken kan worden en men daardoor meer direkte invloed kan hebben;

Nu moeten we maar geloven dat minsiters als Zalm, Brinkhorst en Balkenende de belangen van nederland 'goed' verdedigen (waarvan ik niet overtuigd ben).
pi_26920805
Ik stem tegen:

Verlies Veto recht

Afschaffen arbeidstijden (harder werken voor minder loon, minder bescherming en minder sociale zekerheid).

Nog meer economische marktwerking en winstbejag; zelfs bij ziekenhuizen en verpleeghuizen, de thuiszorg, op scholen en universiteiten. Zorg en onderwijs als handel dus.

Meer invloed voor grote landen als Duitsland en Frankrijk, ten koste van de kleinere zoals het onze.

Het toelaten van beestachtige 'tradities' zoals stierenvechten, de drijfjacht en het dwangvoeren van ganzen.
Die zouden cultureel erfgoed zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2005 18:14:24 ]
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:12:40 #259
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_26920806
Ik stem tegen, ik ben vaker voor groter is beter maar qua dit denk ik dat kleiner beter is. Zodra ze van bovenaf teveel voor het zeggen krijgen over een groter gebied kunnen de gevolgen dramatisch zijn.

Kleinschaligheid kan dus ook beter zijn.

De euro heeft ook nog niet veel goeds laten zien.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:23:18 #260
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26921124
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:12 schreef Logician het volgende:
Ik stem tegen:

Verlies Veto recht
Er word nu al op veel beleidsterreinen zonder veto en met gekwalificeerde meerderheid gestemt. Bovendien is een Europa van 25 landen die allemaal een veto hebben onbestuurbaar. En houden we wel een veto bij belangrijke zaken als de begroting,buitenlands beleid, inzet militairen en toetreding van nieuwe lidstaten.
quote:
Het toelaten van beestachtige 'tradities' zoals stierenvechten, de drijfjacht en het dwangvoeren van ganzen.
Al ben ik daar allemaal tegen. Hebben ze gelijk. Dat is cultuur erfgoed, net zoals het rapen van kievits eieren Fries (Nederlands) erfgoed is. En de EU zich daar niet mee hoeft te bemoeien.
pi_26921414
Ik stem nee.
Logician beschrijft mijn punten ook.
pi_26921463
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:23 schreef Lonewolf2003 het volgende:

Er word nu al op veel beleidsterreinen zonder veto en met gekwalificeerde meerderheid gestemt. Bovendien is een Europa van 25 landen die allemaal een veto hebben onbestuurbaar. En houden we wel een veto bij belangrijke zaken als de begroting,buitenlands beleid, inzet militairen en toetreding van nieuwe lidstaten.

Al ben ik daar allemaal tegen. Hebben ze gelijk. Dat is cultuur erfgoed, net zoals het rapen van kievits eieren Fries (Nederlands) erfgoed is. En de EU zich daar niet mee hoeft te bemoeien.
quote:
Nederland verliest op veel terreinen haar vetorecht. Dit maakt Nederland, en andere kleine landen, tot speelbal van de grote landen.
Op gebieden waar Nederland haar veto wil uitspreken kunnen Duitsland en Frankrijk eenvoudigweg dreigen met voor ons nadelige wetgeving op terreinen waar we geen vetorecht hebben.
En wat het dierenleed betreft, vind ik het onzin dat we ons daar niet mee zouden bemoeien, m.a.w als kinderoffering erfgoed zou zijn zou dat ook mogen? Dierenmishandeling en onnodig vermoorden mag gewoon niet kunnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2005 18:36:56 ]
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:35:50 #263
33189 RM-rf
1/998001
pi_26921489
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:23 schreef Lonewolf2003 het volgende:

En de EU zich daar niet mee hoeft te bemoeien.
Punt van de grondwet is dat het ook een hoop terreinen vastlegd waar de Europese Unie zich gewoon niet mee heeft te bemoeien...

Zaken als locatie van het parlement, stierenvechten, arbeidstijden horen ook niet vastgelegd te worden in de grondwet (zijn dat bv ook niet in de nederlandse grondwet) en zijn dat dus ook niet in de EU Grondwet ...

Een aantal tegenstanders gebruiken dat nu als argument 'tegen', omdat de grondwet dat nu zou toelaten of niet beschermen ... Dit terwijl die grondwet dar gewoon de zeggenschap overlaat aan de lidstaten zelf.

Verder, ook zaken als burgerlijk recht en lokale wetgeving en -handhaving blijft specifiek onder de soevereiniteit van de verschillende lidstaten vallen..

er bestaat een stemwijzer op internet die bij voorstanders van het homohuwelijk aanraad tegen de grondwet te stemmen, omdat die het homohuwelijk niet insteld, en ook tegenstanders van het homohuwelijk aanraad vooral tegen de grondwet te stemmen, omdat deze mogelijkheden biedt een homohuwelijk in landen toe te laten ...

De Grondwet regelt vooral het bestuurlijke proces, de machtsverhouding tussen EU Parlement, Commissie en de regeringen van lidstaten (die blijven een behoorlijke rol spelen)..
verder definieert het gebieden waarop de EU wat te zeggen heeft, maar ook waar het voorrang moet geven aan de soevereine beslissingen van regeringen van lidstaten.
pi_26921506
Waarom zeggen de tegenstanders aan het einde van hun post telkens iets in de trend van: 'Ik stem TEGEN de grondwet'. Zijn jullie bang dat Nederland straks voor stemt?
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:39:10 #265
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26921584
Dit is uiteraard een POL-topic, en omdat een wildgroei aan regerendum-topics niet erg wenselijk is, zal ik dit topic even laten mergen met Deel II: Steeds meer mensen tegen de Europese Grondwet.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26921927
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:36 schreef chairman.fx het volgende:
Waarom zeggen de tegenstanders aan het einde van hun post telkens iets in de trend van: 'Ik stem TEGEN de grondwet'. Zijn jullie bang dat Nederland straks voor stemt?
Ik zie dat eigenlijk niet aan de lopende band. Als Nederland straks eventueel voorstemt merk je daar in den beginne niets van, de effecten zijn op de middellange termijn te verwachten. Het eerste wat je kunt verwachten is een verdergaande uitkleding van het sociaal stelsel, dat door toegenomen arbeidsmigratie gewoon onbetaalbaar wordt. Verder, maar dat is voor velen nog een ver van hun bed show, komt de oudedagsvoorziening op de tocht te staan, dat heeft bijvoorbeeld te maken met dat in de andere europese landen de voorzieningen duidelijk minder zijn dan in Nederland. Verder zullen allerlei nationale aangelegenheden nog meer dan nu door Brussel geregeld gaan worden. Voor Nederland pakt het op termijn gewoon zodanig uit dat Nederland door de nummerieke ondervertegenwoordiging effectief geregeerd wordt door de EU. En dat lijkt mij dus niet wenselijk. Zo wordt ons waarschijnlijk een quotum aan immigranten opgelegd.
Ik stem Wilders. U ook?
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:54:16 #267
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26921997
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
En intussen heb ik nog geen enkel goed argument langs zien komen waarom die Grondwet nou zo cruciaal zou zijn voor de hervorming in de Europese politiek .
Om iets te zien, moet je eerst goed kijken:
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:19 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind het trouwens heel erg simpel hoe deze grondwet voor de nodige verbeteringen gaat zorgen: De bevoegdheden van de EU zijn beter afgebakend, en zijn er mogelijkheden voor lidstaten om aan te geven dat een bepaalde beslissing beter op nationaal vlak kan worden genomen. Verder krijgt het democratisch gekozen orgaan het Europees parlement op veel meer onderwerpen invloed, moet de Europese Raad meer besluiten nemen met een gekwalificeerde meerderheid (dus dat enkele grote landen niet op eigen houtje kunnen opereren) en het Europese Hof krijgt meer bevoegdheden. De democratie in Europa wordt dus verbeterd, Europa Monsterstaat wordt stevig in bedwang gehouden, en bindende afspraken kunnen eindelijk eens goed worden nageleefd. Het is gewoon een stap in de goede richting, en een tegenstem zou dergelijke positieve veranderingen alleen maar uitstellen, zonder garantie op een eventuele betere grondwet.
pi_26922994
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:54 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Om iets te zien, moet je eerst goed kijken:
[..]
Jij vindt het een goed argument, een ander wellicht niet.
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
pi_26926199
quote:
Ik stem tegen:

Nog meer economische marktwerking en winstbejag; zelfs bij ziekenhuizen en verpleeghuizen, de thuiszorg, op scholen en universiteiten. Zorg en onderwijs als handel dus.
Nee, wij als Nederland hebben een veto op gebieden als zorg en onderwijs dus als wij zelf geen meer martkwerking willen komt er geen meer martkwerking.
quote:
Meer invloed voor grote landen als Duitsland en Frankrijk, ten koste van de kleinere zoals het onze.
Hun verliezen ook zetels in het Europees parlement.
quote:
Die worden ook niet afgeschaft met de oude verdragen dus geen argument om tegen te stemmen. Bovendien willen landen als Spanje dat zelf regelen en willen niet dat Europa daarover gaat net zoals wij ons eigen drugsbeleid willen regelen wat ook heel Europa verwerpelijk vind.
lollig
pi_26926223
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:12 schreef Dromenvanger het volgende:
De euro heeft ook nog niet veel goeds laten zien.
En wat heeft dat in godsnaam met de grondwet te maken?
lollig
  woensdag 11 mei 2005 @ 21:43:16 #271
33189 RM-rf
1/998001
pi_26927019
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 18:51 schreef speedfreak1 het volgende:

Het eerste wat je kunt verwachten is een verdergaande uitkleding van het sociaal stelsel, dat door toegenomen arbeidsmigratie gewoon onbetaalbaar wordt. Verder, maar dat is voor velen nog een ver van hun bed show, komt de oudedagsvoorziening op de tocht te staan, dat heeft bijvoorbeeld te maken met dat in de andere europese landen de voorzieningen duidelijk minder zijn dan in Nederland.
Dat heeft niet zozeer met Europa te maken, maar omt omdat het sociale stelsel i nederland teveel luxe is, die gedragen wordt door te weinig werkenden...

Kijk gerust is naar wat die man in je icoon bijvoorbeeld te zeggen heeft over de afbouw van het verzorgingsstelsel, die noodzakelijk is.. mét europa, of zonder ....
zonder europa denk ik eerder dat de klap voornamelijk des te harder aankomt, omdat europa nederland momenteel eerder sterk beperkt in protectionisme op de arbeidsmarkt, welke de lonen voornamelijk hoger zou doen stijgen en onze concurrentiepositie geheel om zeep zou helpen.

godzijdank dat er ook arbeidsconcurrentie door lage lonen arbeiders uit Polen is, juist de EU is een prima verzekering tegen problemen met gastarbeiders, zoals het bv in het verleden is gebleken dat de gastarbeiders uit Italie, Griekenland en Spanje momenteel geen problemen met tweede en derde generatie allochtonen brengen, de gastarbeiders uit landen waarmee geen europese samenwerking is daarentegen zijn wel een kwestie geworden.
  woensdag 11 mei 2005 @ 22:09:17 #272
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26927964
Is de voorkeurspositie van het gezin al genoemd als 1 van de 100+ redenen om tegen te stemmen?
Ook al zou ik een gezin van 10 kinderen hebben, dan nog zou ik het onzin vinden als 1 samenlevingsvorm voorgetrokken wordt.

En dan te bedenken dat de zogenaamd "moderne" partijen als D66, VVD en GL dit nog steunen ook!
pi_26928129
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 22:09 schreef DaveM het volgende:
Is de voorkeurspositie van het gezin al genoemd als 1 van de 100+ redenen om tegen te stemmen?
Ook al zou ik een gezin van 10 kinderen hebben, dan nog zou ik het onzin vinden als 1 samenlevingsvorm voorgetrokken wordt.

En dan te bedenken dat de zogenaamd "moderne" partijen als D66, VVD en GL dit nog steunen ook!
Welk artikel spreekt hierover?
  woensdag 11 mei 2005 @ 22:24:33 #274
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26928525
Er is geen sprake van een voorkeurspositie, als ik de artikelen doorlees die ik over het gezinsleven vond:
quote:
Artikel II-67

Eenieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn communicatie.
quote:
Artikel II-69

Het recht te huwen en het recht een gezin te stichten worden gewaarborgd volgens de nationale wetten die de uitoefening van deze rechten beheersen.
quote:
Artikel II-93

1. Het gezin geniet bescherming op juridisch, economisch en sociaal vlak.

2. Teneinde beroeps- en gezinsleven te kunnen combineren, heeft eenieder recht op bescherming tegen ontslag om een reden die verband houdt met moederschap, alsmede recht op betaald moederschapsverlof en recht op ouderschapsverlof na de geboorte of de adoptie van een kind.
II-69 geeft ook nog eens duidelijk aan dat Nederland zijn eigen homohuwelijk-beleid mag voeren.
Maar er is dus geen sprake van een voorkeursbehandeling; enkel rechten om een gezin te starten en dat een gezin niet als aanleiding mag worden aangegrepen voor ontslag.
pi_26931956
Vraag me wel af of er ook dit keer door de regering zaken worden verzwegen om de burger maar voor te laten stemmen. Net als dat de Euro niet F2.20 maar eigenlijk F2.00 had moeten kosten.

Ik stem tegen trouwens
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:28:56 #276
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26932250
De timing van dat mea culpa viel voor de regering zeer slecht uit.
pi_26932278
Waren ze inderdaad niet blij mee. En Zalm had er een heel slechte uitleg over bij Barend en van Dorp
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:33:49 #278
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26932351
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 00:30 schreef Kokomo het volgende:
Waren ze inderdaad niet blij mee. En Zalm had er een heel slechte uitleg over bij Barend en van Dorp
In het korte termijndenken van politici destijds was het een zeer begrijpelijke beslissing; de goedkope gulden had wel wat voordelen. Het toont wel de na-mij-komt-de-zondvloed-mentaliteit weer mooi aan.
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:41:22 #279
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26932524
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 22:13 schreef chairman.fx het volgende:

[..]

Welk artikel spreekt hierover?
Artikel II-93-1
  donderdag 12 mei 2005 @ 00:47:49 #280
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26932654
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 22:24 schreef Sidekick het volgende:
Er is geen sprake van een voorkeurspositie, als ik de artikelen doorlees die ik over het gezinsleven vond:
Dan vorm je dus het zoveelste voorbeeld van hoe slecht menig voorstander de Grondwet interpreteert.

Hoe zou jij het vinden als er stond: Heterosexuele mensen genieten wettelijke bescherming, blablabla?
Dan zou je waarschijnlijk (al ben je dan geen SCH) onmiddelijk met kritiek komen in de trant van: waar is de bescherming van homosexuelen?

Opmerkelijk dat je kritisch vermogen het nu ineens laat afweten.
  donderdag 12 mei 2005 @ 01:33:21 #282
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_26933274
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 00:30 schreef Kokomo het volgende:
slecht? kom op.
hij maakte nogmaals duidelijk dat het per saldo niets uitgemaakt heeft. het komt er eigenlijk op neer dat het voor mensen met veel bezit het ongunstiger is geweest dan voor mensen met schulden (ook hypotheken!)
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_26937281
quote:
Sterker Europa in de wereld is nodig

door Kor Mollema
In de krant van 7 mei schrijft prof. J. Douma op deze pagina een bijdrage over de christenen en de Europese grondwet. Zijn betoog onderschrijf ik van harte. In de krant van 10 mei schrijft de heer Leerling een weinig overtuigende reactie op Douma. Weliswaar geeft hij Douma toe dat Europese samenwerking tot goede resultaten heeft geleid (o.a. op het terrein van vrede), maar zijn euroscepsis overwint.

Die scepsis deelt hij met de ChristenUnie, die daarvoor drie pijlers aangeeft: De Nederlandse stem zou worden gesmoord, de lidstaten zouden de controle kwijtraken en vaagheid zou troef zijn. Kortom, de ChristenUnie wil geen Verenigde Staten van Europa. Een kortzichtig standpunt. De wereld wordt gedomineerd door superstaat Amerika en nieuwe superstaten als China en India zijn in rap tempo bezig de VS naar de kroon te steken. Wil Europa straks niet naar een machteloze derderangs positie terugvallen, dan zal het een sterke politieke en economische macht moeten vormen.

Buitenlands beleid

De ChristenUnie plengt tranen over het verlies van een eigen buitenlands beleid. Alsof de optelsom van het huidige verdeelde buitenlandse beleid van de Europese lidstaten ook maar iets zou voorstellen in de wereld. Juist in de eenheid van standpunt groeit de invloed van alle Europese landen. De afzonderlijke Amerikaanse staten zijn qua omvang vergelijkbaar met Europese landen. Toch hebben ze geen eigen buitenlands beleid.

Economisch kent Europa allang geen binnengrenzen meer. Europees aanbesteden en zaken doen zijn er bewijs van. Ook internet kent geen landsgrenzen en als Spanje een generaal pardon verleent aan duizenden immigranten, krijgt Europa er idem zoveel nieuwe euro-ingezetenen bij. Regelgeving op deze en dergelijke terreinen heeft alleen zin op Europees niveau en kan op nationaal niveau niet effectief zijn. Kortom, tegen de Euroscepsis van de ChristenUnie valt het nodige in te brengen.

Maar zelfs als je Euroscepticus bent, is het beter om voor de grondwet te stemmen. Europa is in rap tempo uitgebreid naar het Oosten. De politieke spelregels zijn sterk verouderd en niet opgewassen tegen een verenigd Europa van de huidige omvang. Het gevolg is moeizame besluitvorming (o.a. door het vetorecht), weinig parlementaire controle op de besluitvorming en zelfs geen begin van een gezamenlijk buitenlands beleid. Europa is zo te gemakkelijk voorbij te streven door China en India.

Superstaat

De nieuwe grondwet reguleert in belangrijke mate het Europa van nu en baart niet de o.a. door Leerling zo gevreesde superstaat Europa. Een discussie over de staatsvorm die Europa uiteindelijk moet krijgen, zal uiteindelijk op Europees niveau moeten worden gevoerd en zal nog jaren voortduren. De nieuwe grondwet zal die discussie transparanter en beter controleerbaar maken en intussen Europa op de wereldkaart meer invloed, gezag en economische kracht geven.

Het kwalijkste in het ChristenUnie standpunt vind ik dat men 'tegen Europa' vereenzelvigt met 'tegen de Europese grondwet'. Dat is populistisch en past niet bij deze partij. Men zou veel opener moeten zijn over de gevolgen van het verwerpen van deze grondwet. De discussie gaat niet over voor of tegen Europa, maar over de vraag of we met deze grondwet beter of slechter af zijn dan zonder. Voor mij is het antwoord helder. Met de nieuwe grondwet, al is die niet ideaal, zijn we stukken beter af dan met de huidige inadequate spelregels.

Ronduit verbazingwekkend is het dat de Christenunie op dit punt zo fel stelling neemt. Die stijl past meer bij de heer Van Bommel van de SP, die over dit onderwerp ook in deze krant schreef. Door zo fanatiek stelling te nemen loopt de ChristenUnie het gevaar haar traditionele stemmers in de armen van het CDA te drijven. Dat is toch niet wat ze zou willen.

Prof. dr. Kornelis Mollema heeft gewerkt in het internationale bedrijfsleven en is parttime hoogleraar.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=61769
  donderdag 12 mei 2005 @ 10:41:00 #284
33189 RM-rf
1/998001
pi_26937590
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 00:16 schreef Kokomo het volgende:
Vraag me wel af of er ook dit keer door de regering zaken worden verzwegen om de burger maar voor te laten stemmen. Net als dat de Euro niet F2.20 maar eigenlijk F2.00 had moeten kosten.
Het eerste punt, over de euro is nooit een referendum geweest, dus is het onzin dat men die wisselkoers zou hebben verzwegen, om te voorkomen dat mensen 'tegenstemmen' ..

verder, die wisselkoers die de gulden tov de mark onderwaardeerde was ook voor de euro bekend en ook toen al onderwerp van een economen-discussie, vanaf eind jaren 80, begin jaren 90 voerde men toen al een discussie over opwaardering van de gulden tov de mark of het loslaten van de strakke koppeling ...
Toen was altijd al het motief dat dat zeer nadelig zou zijn voor de direkte handel met duitsland, onze grootste handelspartner, het zou nederlandse producten in DLD een stuk duurder maken..

Interessant is ook misschien om te kijken of DLD bv voordeel heeft van hun 'lage koers' en dan zie je dat juist in Duitsland de binnenlandse consumptie veel meer ingezakt is na de euro..
tov de oorspronkelijke EMU vaste wisselkoers, die naar ik meen 1.14 gulden voor een mark was, is nederland wel degelijk vooruit gegaan, immers dan had de wisselkoers 2.28 geweest.
quote:
Ik stem tegen:

Verlies Veto recht
Als dat Veto-recht, en bv het unanimiteitsbeginsel van de Regeringen der Lidstaten dusdanig belangrijk is...?

Kun je een voorbeeld opnoemen waarbij dat principe absoluut in het voordeel van nederland is gebruikt ..
dat de regering ooit kon teruggrijpen op hun veto-recht in europa, of dat ze via het feit dat alle grote besluiten unaniem door alle europese landen gesteund moesten worden, betekende dat men beleid kon doorvoeren dat specifiek voor nederland van belang was?
pi_26939218
Nederland heeft inderdaad nog nooit een referendum gekend. En de in wezen verkeerde koers is wel terdege verzwegen door de regering. Wat ik mij nu alleen afvraag is of de regering nu eventuele nadelige gevolgen voor invoering, die bij hen bekend zijn wel openbaar maken en op dezelfde wijze bekend maken als de voordelen van de grondwet. Naar mijn mening is het een taak van de overheid om objektieve voorlichting te geven en ik betwijfel of dat gebeurd. De regering is wat dat betreft bevooroordeeld.
En dat Nederland bij tegenstemmen in een kwaad daglicht wordt gesteld is op dit moment de belangrijkste reden volgens de regering om voor te stemmen. So be it. Laat Nederland mar eens gewoon voor z'n eigen mening uit komen en niet maar voor stemmen omdat ze bang zijn voor de grotere jongens van de klas. We zijn geen Harry Potter.
  donderdag 12 mei 2005 @ 11:39:51 #286
33189 RM-rf
1/998001
pi_26939472
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 11:33 schreef Kokomo het volgende:
Nederland heeft inderdaad nog nooit een referendum gekend. En de in wezen verkeerde koers is wel terdege verzwegen door de regering.
Wat is er verzwegen, heeft Zalm gepoogd de wisselkoers van 2.20 verborgen te houden?
Dan is hem dat slecht gelukt, die was al direkt bekend.

Er is domweg een bepaald verdrag onderhandeld door de regeringen van de lidstaten, waarbij de euro, en de omwisselkoersen voor nationale valuta bedongen werd via achterkamertjespolitiek ... ja.
maar daar is verder niet 'geheim' aan, behalve dat je niet weet welke deals de nationale politici als Zalm en toen Kok bedongen hebben, welke overwegingen ze hadden om juist die wisselkoers te accepteren...

Dat is bijvoorbeeld ook nooit gevraagd in het nationale parlement (ook niet door onze SP-helden, die nu juist vinden dat de nationale parlementen een betere controle bieden voor europese politiek), aan de regering die dat toen bedong;
Ook al was het bij economen best bekend dat Nederland eventueel een daling van de EMU-wisselkoers, op basis van zijn economie had _kunnen_ afdwingen, als het dat toen had gewild (wat echter juist voor de handel dan nadelige gevolgen had, maar voor de spaartegoeden van burgers een positief; het is dus een afweging, welk voordeel je zou willen hebben, niet dat een hoge of lage wisselkoers per definitie beter zou zijn)

Dat onze regering toen zoiets achter gesloten deuren 'uithandelde', komt juist door dat huidige unanimiteitsbeginsel in de Europese besluitvorming,
De 'almacht' van de nationale regeringsleiders.

Juist dat is een essentieel principe dat men nu via die Grondwet wil veranderen, de europese politiek moet niet langer door de nationale regeringsleiders bepaald worden via unanieme 'verdragen', die uitgehandeld worden door diplomaten en ambtenaren ...

maar door een normaal democratisch proces, waarbij je een regerende partij hebt (de commissie) en een controlerende (het parlement).

[ Bericht 0% gewijzigd door RM-rf op 12-05-2005 11:46:31 ]
  donderdag 12 mei 2005 @ 11:56:58 #287
61927 DaveM
uitgefokt
pi_26939988
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 01:33 schreef evert het volgende:

[..]

slecht? kom op.
hij maakte nogmaals duidelijk dat het per saldo niets uitgemaakt heeft. het komt er eigenlijk op neer dat het voor mensen met veel bezit het ongunstiger is geweest dan voor mensen met schulden (ook hypotheken!)
Dus jij vindt het niet erg dat jij 10% te weinig euro's voor je spaargeld hebt gekregen en je buurman met een dikke hypotheek 10% minder hoeft af te lossen, zolang het nettoresultaat voor alle mensen maar 0 is?
  donderdag 12 mei 2005 @ 12:01:32 #288
22526 The_T
Shenzhen, China
pi_26940105
Vandaag staat er echt een grappig artikel op de voorpagina van de Volkskrant over de Grondwet

Ministers krijgen spiekbriefjes voor 'ja' tegen EU

Waar gaat het over? Maandenlang is er in het diepste geheim gewerkt aan 39 geplastificeerde kaartjes met daarop de allerbeste argumenten voor de Europese Grondwet. Speciaal voor de ministers om de Grondwet te gaan verkopen. Kennelijk staan de ministers ook niet te popelen om de hele grondwet te lezen (zoals op kaart 31 wordt gezegd over de burgers van Nederland).

Enkele grappige voorbeelden:
  • kaart 11: onze uitgaven aan Brussel kosten "niet meer dan onze uitgaven voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer". Op dezelfde kaart staat ook dat we dat geld (180 euro per inwoner per jaar) met enige vreugde Brussel binnenrijden: "Willen we elkaar in Europa kunnen verstaan dan kost dat geld en mensen". Dit kaartje is des te grappiger omdat opeenvolgende kabinetten de burger in het hoofd geramd hebben dat Nederland buitensporig veel geld aan Brussel betaalt.

• kaart 33: gaat nog iets verder: "Hoezo alleen betalen. Moet je eens kijken wat we terug krijgen van Europa."

• kaart 34 geeft dan de conclusie "Nederland profiteert enorm van de EU". En dan wordt van Zalm verwacht dat hij dit de komende weken met overtuiging gaat uitspreken _/-\o_

• kaart 12 geeft gewoon een leugentje om eigen bestwil "een reden te meer om voor de grondwet te stemmen is dat Nederland een veto krijgt om de EU begroting te blokkeren". Dit veto bestaat al sinds jaar en dag, maar dat hoeft de burger kennelijk niet te weten

• kaart 18 richt zich op mensen die zeggen dat Nederland een Europese provincie wordt: "De Grondwet creëert dus geen SUPERstaat. (...) Dat is goedkope bangmakerij (en dus SUPERdom)." Wel een erg sterk argument

• kaart 32 over de Nederlandse identiteit: "Wij houden onze vlag, ons volkslied en onze leeuw. Ook onze taal, ons koningshuis, onze feestdagen zijn van ons". Alsof dat een argument is om voor de Grondwet te stemmen

Het kabinet heeft overigens geen plannen om de set huis-aan-huis te verspreiden. Dat zou het nee-kamp te veel in de kaart spelen
  • Bezoek ook eens m'n website: http://www.startinchina.com
      donderdag 12 mei 2005 @ 12:05:21 #289
    33189 RM-rf
    1/998001
    pi_26940238
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 11:56 schreef DaveM het volgende:

[..]

Dus jij vindt het niet erg dat jij 10% te weinig euro's voor je spaargeld hebt gekregen en je buurman met een dikke hypotheek 10% minder hoeft af te lossen, zolang het nettoresultaat voor alle mensen maar 0 is?
    feitelijk was de spaarkoers sinds de EMU 1.14 tov de mark, en met de euro is dat 2.20 geworden waar de mark 2.00 werd, je bent er dus zelfs 4% op vooruit gegaan tov de situatie eerder..

oftewel, je berekening is zelf nogal 'kortzichtig' er is heus niet op de dag van invoering van de euro opeens 10% minder vermogen op je spaarrekening komen te staan,
    Het gaat om een wisselkoersverhouding tov andere valuta's en het is heus niet zo dat 'hoe hoger, hoe beter', momenteel is de enorm lage dollar en de sterke euro zelfs een grote beperking voor het economische herstel van de EU, omdat dat de concurrentiepositie van de USA nu kunstmatig beter maakt (kunstmatig omdat de amerikanen gewoon idioot hun budget overschrijden en hun staatsschuld rasant stijgt)
    pi_26940802
    Wilders wil dat die spiekbriefjes openbaar worden gemaakt (iig voor de Kamer)

Wilders vraagt inzage in spiekbriefjes
      donderdag 12 mei 2005 @ 12:23:04 #291
    22526 The_T
    Shenzhen, China
    pi_26940823
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 12:05 schreef RM-rf het volgende:
    feitelijk was de spaarkoers sinds de EMU 1.14 tov de mark, en met de euro is dat 2.20 geworden waar de mark 2.00 werd, je bent er dus zelfs 4% op vooruit gegaan tov de situatie eerder..
    En feitelijk heeft de persoon die er iets van kan weten gezegd dat de gulden ondergewaardeerd was. Niet gaan verdraaien ten opzichte van een nog slechtere positie. Je kan op deze manier elke beslissing wel goedpraten omdat het beter is dan een willekeurig moment in het verleden.
    quote:
    oftewel, je berekening is zelf nogal 'kortzichtig' er is heus niet op de dag van invoering van de euro opeens 10% minder vermogen op je spaarrekening komen te staan,
    Wel dus. 2.20 of 2.00 is 10% minder spaargeld te besteden.
    quote:
    Het gaat om een wisselkoersverhouding tov andere valuta's en het is heus niet zo dat 'hoe hoger, hoe beter'
    Wel voor mensen met spaargeld. Jij hebt het over het bedrijfsleven dat moet exporteren of mensen met schulden. Dat wil ik als keurige burger die altijd spaart NIET financieren!
    Bezoek ook eens m'n website: http://www.startinchina.com
    pi_26941080
    quote:
    In Den Haag, Parijs en Brussel wordt het openlijk toegegeven: het ziet er slecht uit voor het EU-referendum. De opiniepeilingen geven aan dat ongeveer 60 procent van de Nederlanders en de Fransen van plan is tegen de Europese grondwet te stemmen. Politiek Den Haag is op kousenvoeten met de ja-campagne begonnen in de hoop dat het nog niet te laat is. Hoe kon het pro-Europese Nederland veranderen in een volk van Eurosceptici? En wat zijn de gevolgen voor de grondwet als in een van de landen een 'nee' uit de stembussen rolt?

In de beleving van veel Nederlanders is Brussel een anonieme, grote en vooral dure moloch geworden, waar ambtenaren en politici onnodige dingen verzinnen die het leven van de gewone burger verzuren. Herman Tjeenk Willink, vice-president van de Raad van State, windt er geen doekjes om. De Nederlandse regering en de Tweede Kamer hebben er volgens hem hard aan meegewerkt om in het traditioneel pro-Europese Nederland een antistemming te creëren. Er wordt altijd gedaan alsof wetten uit Brussel uit de lucht komen vallen. Dat het ons zomaar overkomt.

Afwezig
    De Raad van State is het belangrijkste adviesorgaan van de regering. Bij de presentatie van het jaarverslag van de Raad bekritiseerde Tjeenk Willink de opstelling van Nederland bij het totstandkomen van nieuwe Europese wetten. Er wordt "te weinig alert en te verkokerd gereageerd om tijdig invloed te kunnen uitoefenen op Europese wetten", zegt hij. Invloed uitoefenen kan wel degelijk, maar Nederland schittert bij het vooroverleg door afwezigheid. Willink vindt ook dat de Tweede Kamer onvoldoende controleert of het kabinet zijn werk in Brussel wel goed doet.

Afkeer van machtspolitiek
    De Kamer zou een voorbeeld kunnen nemen aan het Franse parlement. Dat zit met vijftien ambtenaren bij de Brusselse onderhandelingen om de parlementariërs in Parijs goed op de hoogte te houden. Sjerp van der Vaart, directeur van de vertegenwoordiging van het Europees Parlement in Den Haag deelt de kritiek van Willink. "De Fransen proberen in een vroeg stadium nieuwe Europese regels en wetten aan te passen in hun richting. Nederland komt bij wijze van spreken pas in actie als het brood al gebakken is. Te laat dus om nog iets aan de vorm of de smaak van het brood te veranderen. De Tweede Kamer heeft sinds vorig jaar welgeteld één ambtenaar in Brussel rondlopen". Van der Vaart verklaart de Nederlandse laksheid door een afkeer van machtspolitiek. "Den Haag denkt te vaak; we hebben gelijk, dus we krijgen ook wel gelijk."

Van der Vaart praat zich deze weken de blaren op de tong. Hij reist heel Nederland rond voor debatten en informatieavonden over het referendum en de grondwet. Hij ondervindt hoe sceptisch de stemming is, zegt hij. "Alle frustraties over Europa krijg ik over me heen. Mensen is jarenlang nooit iets gevraagd. Beslissingen over Europa werden in Brussel of Den Haag genomen. Nu opeens mogen we stemmen over de grondwet. Ja, dan komen de opgekropte negatieve emoties er opeens uit en dat vertaalt zich in een nee."

Onvrede
    Van der Vaart doelt op onvrede over de snelle EU-uitbreiding met tien landen uit Oost-Europa, de invoering van de euro, de prijsstijgingen, de bemoeizucht van Brussel. Dat hoort hij in alle plaatsen waar hij komt. Evenals de angst overvleugeld te worden door de grote landen van de EU. Van der Vaart: "De voordelen van de EU hoor je zelden en eigenlijk doen die er bij de mensen ook niet meer toe. Tegelijkertijd is het gebrek aan kennis over Europa en de grondwet onthutsend groot."

Veeg uit de pan
    De Zweedse eurocommissaris Margot Wallstrom is verantwoordelijk voor de manier waarop Europa zich presenteert aan de burgers. Als communicatiedeskundige geeft zij minister Donner van justitie een veeg uit de pan. Donner dreigde de CDA-achterban met Balkan-achtige oorlogen als de grondwet wordt verworpen. Op bezoek in Den Haag zei Wallstrom eufemistisch dat "het aanjagen van angst geen succesformule is om mensen voor je standpunt te winnen."

Positieve kracht
    In het weekend van 23 en 24 april bespraken alle 25 Eurocommissarissen wat de nieuwe boodschap van Europa moet worden. Zij verklaren een dreigend 'nee' vooral uit apathie en onwetendheid over de grondwet. Vroeger was het voldoende erop te wijzen dat een verenigd Europa vrede en welvaart heeft gebracht. Dat spreekt nieuwe generaties niet meer aan. Daarom luidt de nieuwe boodschap van Wallstrom dat Europa een positieve stimulerende kracht is achter de ontwikkeling van de derde wereld en het milieu.

Consequenties 'nee'
    Als één van de EU-landen de grondwet verwerpt, wordt hij niet aangenomen, is de officiële lezing. "In de praktijk zal het anders gaan", zegt Van der Vaart. "Een Frans 'nee' betekent het einde van de grondwet. Bij een Nederlands 'nee' blijft de grondwet op hoofdlijnen intact en zal er heronderhandeld worden op kleine onderdelen."
    http://www2.rnw.nl/rnw/nl(...)050511?view=Standard
      donderdag 12 mei 2005 @ 12:34:31 #293
    22526 The_T
    Shenzhen, China
    pi_26941206
    quote:
    Consequenties 'nee'
    Als één van de EU-landen de grondwet verwerpt, wordt hij niet aangenomen, is de officiële lezing. "In de praktijk zal het anders gaan", zegt Van der Vaart. "Een Frans 'nee' betekent het einde van de grondwet. Bij een Nederlands 'nee' blijft de grondwet op hoofdlijnen intact en zal er heronderhandeld worden op kleine onderdelen."
    Dit wist ik al, maar het is toch eigenlijk best ernstig... Wij stemmen straks tegen, dan wordt het een beetje aangepast en vervolgens zonder nieuw referendum toch gewoon ingevoerd. We worden gewoon voor de gek gehouden
    Bezoek ook eens m'n website: http://www.startinchina.com
      donderdag 12 mei 2005 @ 12:39:43 #294
    33189 RM-rf
    1/998001
    pi_26941354
    Interessante kritiek van Tjeenk Willink, dat het negatieve beeld van europa de schuld is van juist het falen van Nationale politici..
    Ook zijn opmerking dat de Tweede kamer absoluut tekort schiet bij de controle van wat de regering doet op europees beleid...

Wel lullig dat juist een plan in die onwerkbare structuur verandering te brengen, nu slachtoffer wordt van de fouten die door anderen gemaakt zijn, en vooral dat het in geval van heronderhandelingen weer aan die nationale politici zou moeten zijn om onder exact dezelfde omstandigheden, opeens wel iets te doen wat eigenlijk exact hetzelfde gevolg zou moeten hebben als die Grondwet, namelijk een democratische beleidsproces en controlerende instanties inbouwen in de europese besluitvorming.
      donderdag 12 mei 2005 @ 13:28:52 #295
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26942770
    quote:
    Daarom luidt de nieuwe boodschap van Wallstrom dat Europa een positieve stimulerende kracht is achter de ontwikkeling van de derde wereld en het milieu.
    Deze klets spreekt me nog minder aan...
    pi_26948017
    Ik denk dat ook als het nederlandse volk zich tegen de grondwet uitspreekt, de nederlandse regering een of andere kutsmoes heeft klaarliggen om toch voor te stemmen.
    Balkenende weet in het geheel geen antwoord te geven op de vraag wat er gebeurd als het nee wordt. En regeren is toch vooruit zien of niet soms.
    pi_26948210
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 16:06 schreef Kokomo het volgende:
    Balkenende weet in het geheel geen antwoord te geven op de vraag wat er gebeurd als het nee wordt. En regeren is toch vooruit zien of niet soms.
    Jawel dan gaan we verder met de oude verdragen.
    lollig
    pi_26948344
    quote:
    Wanneer het parlement tegenstemt, kan de Europese Grondwet niet door Nederland goedgekeurd worden. Indien één of enkele lidstaten (maximaal vijf) de Europese Grondwet niet op tijd hebben kunnen goedkeuren, zullen de staatshoofden en regeringsleiders bijeenkomen om de situatie te bespreken. Indien meer dan vijf landen de Europese Grondwet niet op tijd hebben goedgekeurd, gaat de Europese Grondwet niet door. In dat geval blijven de huidige verdragen van kracht.
    http://www.ukomttochook.nl/FAQVragen.asp?showdetail=1&iId=120#link_20
    pi_26948721
    quote:
    Op donderdag 12 mei 2005 16:12 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Jawel dan gaan we verder met de oude verdragen.
    Bekend, maar de voor-lobby houdt ons hel en verdoemenis voor, er zullen grote economische rampen gebeuren en we krijgen oorlog.
    Ik stem Wilders. U ook?
    pi_26948856
    quote:
    Ik bedoel dus als de uitslag van het referendum nee is.
    Ik bedoelde dus niet onze volksvertgenwoordiging in de kamer, die al lang geen weerspiegeling meer is van de voorkeuren van het volk.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')