Dat Europa beter en efficienter bestuurd kan worden. Dat het EP meer zeggenschap krijgt. Dat er een Europese minister van Buza komt. Dat nationale parlementen meer mogelijkheden krijgen om EU richtlijnen te stoppen. Dat er meer mogelijkheden komen om met kleine kopgroepjes verder te werken op bepaalde beleidsterreinen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:51 schreef Danielson het volgende:
[..]
Wat is er volgens jou wel goed aan de grondwet dan? Vraag ik toch wel eens af... Of je moet het goed vinden dat je hier straks een masale inloop van polen krijgt die hier gaan werken!
Exact, dat heb ik nu ookquote:Op woensdag 11 mei 2005 18:00 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, als ik me een muisarm moet scrollen tijdens het lezen vergaat me de behoefte inhoudelijk te reageren.
Er zijn op internet genoeg sites met voor en tegen argumenten.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:01 schreef longinus het volgende:
Als je dat boekje bedoelt met een beknopte beschrijving van de grondwetdat is pure propaganda,
negatieve zaken staan er niet in. Dus zeg maar ja tegen iets waarvan je de tekst niet weet, dat is hetzelfde als een kontrakt ondertekenen zonder het te hebben gelezen, dom dus.
Laat Nederland eens zijn verantwoording nemen en goed voor te lichten.
Er word nu al op veel beleidsterreinen zonder veto en met gekwalificeerde meerderheid gestemt. Bovendien is een Europa van 25 landen die allemaal een veto hebben onbestuurbaar. En houden we wel een veto bij belangrijke zaken als de begroting,buitenlands beleid, inzet militairen en toetreding van nieuwe lidstaten.quote:
Al ben ik daar allemaal tegen. Hebben ze gelijk. Dat is cultuur erfgoed, net zoals het rapen van kievits eieren Fries (Nederlands) erfgoed is. En de EU zich daar niet mee hoeft te bemoeien.quote:Het toelaten van beestachtige 'tradities' zoals stierenvechten, de drijfjacht en het dwangvoeren van ganzen.
Die zouden cultureel erfgoed zijn.
quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:23 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Er word nu al op veel beleidsterreinen zonder veto en met gekwalificeerde meerderheid gestemt. Bovendien is een Europa van 25 landen die allemaal een veto hebben onbestuurbaar. En houden we wel een veto bij belangrijke zaken als de begroting,buitenlands beleid, inzet militairen en toetreding van nieuwe lidstaten.
Al ben ik daar allemaal tegen. Hebben ze gelijk. Dat is cultuur erfgoed, net zoals het rapen van kievits eieren Fries (Nederlands) erfgoed is. En de EU zich daar niet mee hoeft te bemoeien.
En wat het dierenleed betreft, vind ik het onzin dat we ons daar niet mee zouden bemoeien, m.a.w als kinderoffering erfgoed zou zijn zou dat ook mogen? Dierenmishandeling en onnodig vermoorden mag gewoon niet kunnen.quote:Nederland verliest op veel terreinen haar vetorecht. Dit maakt Nederland, en andere kleine landen, tot speelbal van de grote landen.
Op gebieden waar Nederland haar veto wil uitspreken kunnen Duitsland en Frankrijk eenvoudigweg dreigen met voor ons nadelige wetgeving op terreinen waar we geen vetorecht hebben.
Punt van de grondwet is dat het ook een hoop terreinen vastlegd waar de Europese Unie zich gewoon niet mee heeft te bemoeien...quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:23 schreef Lonewolf2003 het volgende:
En de EU zich daar niet mee hoeft te bemoeien.
Ik zie dat eigenlijk niet aan de lopende band. Als Nederland straks eventueel voorstemt merk je daar in den beginne niets van, de effecten zijn op de middellange termijn te verwachten. Het eerste wat je kunt verwachten is een verdergaande uitkleding van het sociaal stelsel, dat door toegenomen arbeidsmigratie gewoon onbetaalbaar wordt. Verder, maar dat is voor velen nog een ver van hun bed show, komt de oudedagsvoorziening op de tocht te staan, dat heeft bijvoorbeeld te maken met dat in de andere europese landen de voorzieningen duidelijk minder zijn dan in Nederland. Verder zullen allerlei nationale aangelegenheden nog meer dan nu door Brussel geregeld gaan worden. Voor Nederland pakt het op termijn gewoon zodanig uit dat Nederland door de nummerieke ondervertegenwoordiging effectief geregeerd wordt door de EU. En dat lijkt mij dus niet wenselijk. Zo wordt ons waarschijnlijk een quotum aan immigranten opgelegd.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:36 schreef chairman.fx het volgende:
Waarom zeggen de tegenstanders aan het einde van hun post telkens iets in de trend van: 'Ik stem TEGEN de grondwet'. Zijn jullie bang dat Nederland straks voor stemt?
Om iets te zien, moet je eerst goed kijken:quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:48 schreef Lemmeb het volgende:
En intussen heb ik nog geen enkel goed argument langs zien komen waarom die Grondwet nou zo cruciaal zou zijn voor de hervorming in de Europese politiek.
quote:Op maandag 9 mei 2005 21:19 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind het trouwens heel erg simpel hoe deze grondwet voor de nodige verbeteringen gaat zorgen: De bevoegdheden van de EU zijn beter afgebakend, en zijn er mogelijkheden voor lidstaten om aan te geven dat een bepaalde beslissing beter op nationaal vlak kan worden genomen. Verder krijgt het democratisch gekozen orgaan het Europees parlement op veel meer onderwerpen invloed, moet de Europese Raad meer besluiten nemen met een gekwalificeerde meerderheid (dus dat enkele grote landen niet op eigen houtje kunnen opereren) en het Europese Hof krijgt meer bevoegdheden. De democratie in Europa wordt dus verbeterd, Europa Monsterstaat wordt stevig in bedwang gehouden, en bindende afspraken kunnen eindelijk eens goed worden nageleefd. Het is gewoon een stap in de goede richting, en een tegenstem zou dergelijke positieve veranderingen alleen maar uitstellen, zonder garantie op een eventuele betere grondwet.
Jij vindt het een goed argument, een ander wellicht niet.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:54 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Om iets te zien, moet je eerst goed kijken:
[..]
Nee, wij als Nederland hebben een veto op gebieden als zorg en onderwijs dus als wij zelf geen meer martkwerking willen komt er geen meer martkwerking.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:12 schreef Logician het volgende:
Ik stem tegen:
Nog meer economische marktwerking en winstbejag; zelfs bij ziekenhuizen en verpleeghuizen, de thuiszorg, op scholen en universiteiten. Zorg en onderwijs als handel dus.
Hun verliezen ook zetels in het Europees parlement.quote:Meer invloed voor grote landen als Duitsland en Frankrijk, ten koste van de kleinere zoals het onze.![]()
Die worden ook niet afgeschaft met de oude verdragen dus geen argument om tegen te stemmen. Bovendien willen landen als Spanje dat zelf regelen en willen niet dat Europa daarover gaat net zoals wij ons eigen drugsbeleid willen regelen wat ook heel Europa verwerpelijk vind.quote:Het toelaten van beestachtige 'tradities' zoals stierenvechten, de drijfjacht en het dwangvoeren van ganzen.
Die zouden cultureel erfgoed zijn.
En wat heeft dat in godsnaam met de grondwet te maken?quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:12 schreef Dromenvanger het volgende:
De euro heeft ook nog niet veel goeds laten zien.
Dat heeft niet zozeer met Europa te maken, maar omt omdat het sociale stelsel i nederland teveel luxe is, die gedragen wordt door te weinig werkenden...quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:51 schreef speedfreak1 het volgende:
Het eerste wat je kunt verwachten is een verdergaande uitkleding van het sociaal stelsel, dat door toegenomen arbeidsmigratie gewoon onbetaalbaar wordt. Verder, maar dat is voor velen nog een ver van hun bed show, komt de oudedagsvoorziening op de tocht te staan, dat heeft bijvoorbeeld te maken met dat in de andere europese landen de voorzieningen duidelijk minder zijn dan in Nederland.
Welk artikel spreekt hierover?quote:Op woensdag 11 mei 2005 22:09 schreef DaveM het volgende:
Is de voorkeurspositie van het gezin al genoemd als 1 van de 100+ redenen om tegen te stemmen?
Ook al zou ik een gezin van 10 kinderen hebben, dan nog zou ik het onzin vinden als 1 samenlevingsvorm voorgetrokken wordt.
En dan te bedenken dat de zogenaamd "moderne" partijen als D66, VVD en GL dit nog steunen ook!![]()
quote:Artikel II-67
Eenieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn communicatie.
quote:Artikel II-69
Het recht te huwen en het recht een gezin te stichten worden gewaarborgd volgens de nationale wetten die de uitoefening van deze rechten beheersen.
II-69 geeft ook nog eens duidelijk aan dat Nederland zijn eigen homohuwelijk-beleid mag voeren.quote:Artikel II-93
1. Het gezin geniet bescherming op juridisch, economisch en sociaal vlak.
2. Teneinde beroeps- en gezinsleven te kunnen combineren, heeft eenieder recht op bescherming tegen ontslag om een reden die verband houdt met moederschap, alsmede recht op betaald moederschapsverlof en recht op ouderschapsverlof na de geboorte of de adoptie van een kind.
In het korte termijndenken van politici destijds was het een zeer begrijpelijke beslissing; de goedkope gulden had wel wat voordelen. Het toont wel de na-mij-komt-de-zondvloed-mentaliteit weer mooi aan.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:30 schreef Kokomo het volgende:
Waren ze inderdaad niet blij mee. En Zalm had er een heel slechte uitleg over bij Barend en van Dorp
Dan vorm je dus het zoveelste voorbeeld van hoe slecht menig voorstander de Grondwet interpreteert.quote:Op woensdag 11 mei 2005 22:24 schreef Sidekick het volgende:
Er is geen sprake van een voorkeurspositie, als ik de artikelen doorlees die ik over het gezinsleven vond:
slecht? kom op.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:30 schreef Kokomo het volgende:
Waren ze inderdaad niet blij mee. En Zalm had er een heel slechte uitleg over bij Barend en van Dorp
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=61769quote:Sterker Europa in de wereld is nodig
door Kor Mollema
In de krant van 7 mei schrijft prof. J. Douma op deze pagina een bijdrage over de christenen en de Europese grondwet. Zijn betoog onderschrijf ik van harte. In de krant van 10 mei schrijft de heer Leerling een weinig overtuigende reactie op Douma. Weliswaar geeft hij Douma toe dat Europese samenwerking tot goede resultaten heeft geleid (o.a. op het terrein van vrede), maar zijn euroscepsis overwint.
Die scepsis deelt hij met de ChristenUnie, die daarvoor drie pijlers aangeeft: De Nederlandse stem zou worden gesmoord, de lidstaten zouden de controle kwijtraken en vaagheid zou troef zijn. Kortom, de ChristenUnie wil geen Verenigde Staten van Europa. Een kortzichtig standpunt. De wereld wordt gedomineerd door superstaat Amerika en nieuwe superstaten als China en India zijn in rap tempo bezig de VS naar de kroon te steken. Wil Europa straks niet naar een machteloze derderangs positie terugvallen, dan zal het een sterke politieke en economische macht moeten vormen.
Buitenlands beleid
De ChristenUnie plengt tranen over het verlies van een eigen buitenlands beleid. Alsof de optelsom van het huidige verdeelde buitenlandse beleid van de Europese lidstaten ook maar iets zou voorstellen in de wereld. Juist in de eenheid van standpunt groeit de invloed van alle Europese landen. De afzonderlijke Amerikaanse staten zijn qua omvang vergelijkbaar met Europese landen. Toch hebben ze geen eigen buitenlands beleid.
Economisch kent Europa allang geen binnengrenzen meer. Europees aanbesteden en zaken doen zijn er bewijs van. Ook internet kent geen landsgrenzen en als Spanje een generaal pardon verleent aan duizenden immigranten, krijgt Europa er idem zoveel nieuwe euro-ingezetenen bij. Regelgeving op deze en dergelijke terreinen heeft alleen zin op Europees niveau en kan op nationaal niveau niet effectief zijn. Kortom, tegen de Euroscepsis van de ChristenUnie valt het nodige in te brengen.
Maar zelfs als je Euroscepticus bent, is het beter om voor de grondwet te stemmen. Europa is in rap tempo uitgebreid naar het Oosten. De politieke spelregels zijn sterk verouderd en niet opgewassen tegen een verenigd Europa van de huidige omvang. Het gevolg is moeizame besluitvorming (o.a. door het vetorecht), weinig parlementaire controle op de besluitvorming en zelfs geen begin van een gezamenlijk buitenlands beleid. Europa is zo te gemakkelijk voorbij te streven door China en India.
Superstaat
De nieuwe grondwet reguleert in belangrijke mate het Europa van nu en baart niet de o.a. door Leerling zo gevreesde superstaat Europa. Een discussie over de staatsvorm die Europa uiteindelijk moet krijgen, zal uiteindelijk op Europees niveau moeten worden gevoerd en zal nog jaren voortduren. De nieuwe grondwet zal die discussie transparanter en beter controleerbaar maken en intussen Europa op de wereldkaart meer invloed, gezag en economische kracht geven.
Het kwalijkste in het ChristenUnie standpunt vind ik dat men 'tegen Europa' vereenzelvigt met 'tegen de Europese grondwet'. Dat is populistisch en past niet bij deze partij. Men zou veel opener moeten zijn over de gevolgen van het verwerpen van deze grondwet. De discussie gaat niet over voor of tegen Europa, maar over de vraag of we met deze grondwet beter of slechter af zijn dan zonder. Voor mij is het antwoord helder. Met de nieuwe grondwet, al is die niet ideaal, zijn we stukken beter af dan met de huidige inadequate spelregels.
Ronduit verbazingwekkend is het dat de Christenunie op dit punt zo fel stelling neemt. Die stijl past meer bij de heer Van Bommel van de SP, die over dit onderwerp ook in deze krant schreef. Door zo fanatiek stelling te nemen loopt de ChristenUnie het gevaar haar traditionele stemmers in de armen van het CDA te drijven. Dat is toch niet wat ze zou willen.
Prof. dr. Kornelis Mollema heeft gewerkt in het internationale bedrijfsleven en is parttime hoogleraar.
Het eerste punt, over de euro is nooit een referendum geweest, dus is het onzin dat men die wisselkoers zou hebben verzwegen, om te voorkomen dat mensen 'tegenstemmen' ..quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:16 schreef Kokomo het volgende:
Vraag me wel af of er ook dit keer door de regering zaken worden verzwegen om de burger maar voor te laten stemmen. Net als dat de Euro niet F2.20 maar eigenlijk F2.00 had moeten kosten.
Als dat Veto-recht, en bv het unanimiteitsbeginsel van de Regeringen der Lidstaten dusdanig belangrijk is...?quote:
Wat is er verzwegen, heeft Zalm gepoogd de wisselkoers van 2.20 verborgen te houden?quote:Op donderdag 12 mei 2005 11:33 schreef Kokomo het volgende:
Nederland heeft inderdaad nog nooit een referendum gekend. En de in wezen verkeerde koers is wel terdege verzwegen door de regering.
Dus jij vindt het niet erg dat jij 10% te weinig euro's voor je spaargeld hebt gekregen en je buurman met een dikke hypotheek 10% minder hoeft af te lossen, zolang het nettoresultaat voor alle mensen maar 0 is?quote:Op donderdag 12 mei 2005 01:33 schreef evert het volgende:
[..]
slecht? kom op.
hij maakte nogmaals duidelijk dat het per saldo niets uitgemaakt heeft. het komt er eigenlijk op neer dat het voor mensen met veel bezit het ongunstiger is geweest dan voor mensen met schulden (ook hypotheken!)
feitelijk was de spaarkoers sinds de EMU 1.14 tov de mark, en met de euro is dat 2.20 geworden waar de mark 2.00 werd, je bent er dus zelfs 4% op vooruit gegaan tov de situatie eerder..quote:Op donderdag 12 mei 2005 11:56 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dus jij vindt het niet erg dat jij 10% te weinig euro's voor je spaargeld hebt gekregen en je buurman met een dikke hypotheek 10% minder hoeft af te lossen, zolang het nettoresultaat voor alle mensen maar 0 is?![]()
En feitelijk heeft de persoon die er iets van kan weten gezegd dat de gulden ondergewaardeerd was. Niet gaan verdraaien ten opzichte van een nog slechtere positie. Je kan op deze manier elke beslissing wel goedpraten omdat het beter is dan een willekeurig moment in het verleden.quote:Op donderdag 12 mei 2005 12:05 schreef RM-rf het volgende:
feitelijk was de spaarkoers sinds de EMU 1.14 tov de mark, en met de euro is dat 2.20 geworden waar de mark 2.00 werd, je bent er dus zelfs 4% op vooruit gegaan tov de situatie eerder..
Wel dus. 2.20 of 2.00 is 10% minder spaargeld te besteden.quote:oftewel, je berekening is zelf nogal 'kortzichtig' er is heus niet op de dag van invoering van de euro opeens 10% minder vermogen op je spaarrekening komen te staan,
Wel voor mensen met spaargeld. Jij hebt het over het bedrijfsleven dat moet exporteren of mensen met schulden. Dat wil ik als keurige burger die altijd spaart NIET financieren!quote:Het gaat om een wisselkoersverhouding tov andere valuta's en het is heus niet zo dat 'hoe hoger, hoe beter'
http://www2.rnw.nl/rnw/nl(...)050511?view=Standardquote:In Den Haag, Parijs en Brussel wordt het openlijk toegegeven: het ziet er slecht uit voor het EU-referendum. De opiniepeilingen geven aan dat ongeveer 60 procent van de Nederlanders en de Fransen van plan is tegen de Europese grondwet te stemmen. Politiek Den Haag is op kousenvoeten met de ja-campagne begonnen in de hoop dat het nog niet te laat is. Hoe kon het pro-Europese Nederland veranderen in een volk van Eurosceptici? En wat zijn de gevolgen voor de grondwet als in een van de landen een 'nee' uit de stembussen rolt?
In de beleving van veel Nederlanders is Brussel een anonieme, grote en vooral dure moloch geworden, waar ambtenaren en politici onnodige dingen verzinnen die het leven van de gewone burger verzuren. Herman Tjeenk Willink, vice-president van de Raad van State, windt er geen doekjes om. De Nederlandse regering en de Tweede Kamer hebben er volgens hem hard aan meegewerkt om in het traditioneel pro-Europese Nederland een antistemming te creëren. Er wordt altijd gedaan alsof wetten uit Brussel uit de lucht komen vallen. Dat het ons zomaar overkomt.
Afwezig
De Raad van State is het belangrijkste adviesorgaan van de regering. Bij de presentatie van het jaarverslag van de Raad bekritiseerde Tjeenk Willink de opstelling van Nederland bij het totstandkomen van nieuwe Europese wetten. Er wordt "te weinig alert en te verkokerd gereageerd om tijdig invloed te kunnen uitoefenen op Europese wetten", zegt hij. Invloed uitoefenen kan wel degelijk, maar Nederland schittert bij het vooroverleg door afwezigheid. Willink vindt ook dat de Tweede Kamer onvoldoende controleert of het kabinet zijn werk in Brussel wel goed doet.
Afkeer van machtspolitiek
De Kamer zou een voorbeeld kunnen nemen aan het Franse parlement. Dat zit met vijftien ambtenaren bij de Brusselse onderhandelingen om de parlementariërs in Parijs goed op de hoogte te houden. Sjerp van der Vaart, directeur van de vertegenwoordiging van het Europees Parlement in Den Haag deelt de kritiek van Willink. "De Fransen proberen in een vroeg stadium nieuwe Europese regels en wetten aan te passen in hun richting. Nederland komt bij wijze van spreken pas in actie als het brood al gebakken is. Te laat dus om nog iets aan de vorm of de smaak van het brood te veranderen. De Tweede Kamer heeft sinds vorig jaar welgeteld één ambtenaar in Brussel rondlopen". Van der Vaart verklaart de Nederlandse laksheid door een afkeer van machtspolitiek. "Den Haag denkt te vaak; we hebben gelijk, dus we krijgen ook wel gelijk."
Van der Vaart praat zich deze weken de blaren op de tong. Hij reist heel Nederland rond voor debatten en informatieavonden over het referendum en de grondwet. Hij ondervindt hoe sceptisch de stemming is, zegt hij. "Alle frustraties over Europa krijg ik over me heen. Mensen is jarenlang nooit iets gevraagd. Beslissingen over Europa werden in Brussel of Den Haag genomen. Nu opeens mogen we stemmen over de grondwet. Ja, dan komen de opgekropte negatieve emoties er opeens uit en dat vertaalt zich in een nee."
Onvrede
Van der Vaart doelt op onvrede over de snelle EU-uitbreiding met tien landen uit Oost-Europa, de invoering van de euro, de prijsstijgingen, de bemoeizucht van Brussel. Dat hoort hij in alle plaatsen waar hij komt. Evenals de angst overvleugeld te worden door de grote landen van de EU. Van der Vaart: "De voordelen van de EU hoor je zelden en eigenlijk doen die er bij de mensen ook niet meer toe. Tegelijkertijd is het gebrek aan kennis over Europa en de grondwet onthutsend groot."
Veeg uit de pan
De Zweedse eurocommissaris Margot Wallstrom is verantwoordelijk voor de manier waarop Europa zich presenteert aan de burgers. Als communicatiedeskundige geeft zij minister Donner van justitie een veeg uit de pan. Donner dreigde de CDA-achterban met Balkan-achtige oorlogen als de grondwet wordt verworpen. Op bezoek in Den Haag zei Wallstrom eufemistisch dat "het aanjagen van angst geen succesformule is om mensen voor je standpunt te winnen."
Positieve kracht
In het weekend van 23 en 24 april bespraken alle 25 Eurocommissarissen wat de nieuwe boodschap van Europa moet worden. Zij verklaren een dreigend 'nee' vooral uit apathie en onwetendheid over de grondwet. Vroeger was het voldoende erop te wijzen dat een verenigd Europa vrede en welvaart heeft gebracht. Dat spreekt nieuwe generaties niet meer aan. Daarom luidt de nieuwe boodschap van Wallstrom dat Europa een positieve stimulerende kracht is achter de ontwikkeling van de derde wereld en het milieu.
Consequenties 'nee'
Als één van de EU-landen de grondwet verwerpt, wordt hij niet aangenomen, is de officiële lezing. "In de praktijk zal het anders gaan", zegt Van der Vaart. "Een Frans 'nee' betekent het einde van de grondwet. Bij een Nederlands 'nee' blijft de grondwet op hoofdlijnen intact en zal er heronderhandeld worden op kleine onderdelen."
Dit wist ik al, maar het is toch eigenlijk best ernstig... Wij stemmen straks tegen, dan wordt het een beetje aangepast en vervolgens zonder nieuw referendum toch gewoon ingevoerd. We worden gewoon voor de gek gehoudenquote:Consequenties 'nee'
Als één van de EU-landen de grondwet verwerpt, wordt hij niet aangenomen, is de officiële lezing. "In de praktijk zal het anders gaan", zegt Van der Vaart. "Een Frans 'nee' betekent het einde van de grondwet. Bij een Nederlands 'nee' blijft de grondwet op hoofdlijnen intact en zal er heronderhandeld worden op kleine onderdelen."
Deze klets spreekt me nog minder aan...quote:Daarom luidt de nieuwe boodschap van Wallstrom dat Europa een positieve stimulerende kracht is achter de ontwikkeling van de derde wereld en het milieu.
Jawel dan gaan we verder met de oude verdragen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 16:06 schreef Kokomo het volgende:
Balkenende weet in het geheel geen antwoord te geven op de vraag wat er gebeurd als het nee wordt. En regeren is toch vooruit zien of niet soms.
http://www.ukomttochook.nl/FAQVragen.asp?showdetail=1&iId=120#link_20quote:Wanneer het parlement tegenstemt, kan de Europese Grondwet niet door Nederland goedgekeurd worden. Indien één of enkele lidstaten (maximaal vijf) de Europese Grondwet niet op tijd hebben kunnen goedkeuren, zullen de staatshoofden en regeringsleiders bijeenkomen om de situatie te bespreken. Indien meer dan vijf landen de Europese Grondwet niet op tijd hebben goedgekeurd, gaat de Europese Grondwet niet door. In dat geval blijven de huidige verdragen van kracht.
Bekend, maar de voor-lobby houdt ons hel en verdoemenis voor, er zullen grote economische rampen gebeuren en we krijgen oorlog.quote:Op donderdag 12 mei 2005 16:12 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Jawel dan gaan we verder met de oude verdragen.
Ik bedoel dus als de uitslag van het referendum nee is.quote:Op donderdag 12 mei 2005 16:16 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.ukomttochook.nl/FAQVragen.asp?showdetail=1&iId=120#link_20
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |