Egoïst.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:45 schreef cyber_rebel het volgende:
Klopt, maar met deze provocerende TT hoop ik de aandacht meer te trekken.
Je hebt een vrij enge definitie van egoist. Het vernietigen van anderen is iets waar ik niet gelukkiger van wordt, en wat ik ook niet nodig heb. Dat is op zichzelf al een reden om het na te laten. (Bron: egoisme).quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:39 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Als iedereen egoist is is het beter om zich bezig te houden met het vernietigen van anderen voor hun eigendommen, omdat die dan aan jou toekomen.
Ethiek is fase 2 in dit voorbeeld.quote:Alleen ethiek werkt dat tegen, wellicht instinct.
Survival of the fittest betekent iets heel anders dan wat je hier pretendeert dat het betekent.quote:Puur egoisme is darwinistisch denken: Wet van de sterkste, survival of the fittest, je kent het wel.
Op zich is het wel grappig dat je die link maakt. Ik ben vrij asociaal (Als in ik heb weinig op met onderdeel uitmaken van grote groepen). Misschien ook door mijn egoisme.quote:De andere kant van de medaille bestaat niet eens, het totale sociale denken, aangezien je onderdeel van je groep bent.
Voeg ergens 'denk ik' toe, ik wil niet arrogant zijn.
Kijk ten eerste ga je natuurlijk al van andere vastigheden uit dan ik, je lichaam is van jezelf je mag ermee doen wat je wil. Maar je ziet dat iets wat tot gevolg, totale destructie heeft, je op grond van je moraal en ethiek niet zou kunnen afkeuren. Filosofisch zou ik zoiets niet kunnen verklaren, alles wat als gevolg bijvoorbeeld de dood of enige andere negatief gevolg kan alleen maar voortkomen uit iets wat 'slecht', 'niet goed' dus afkeurbaar is.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Niet moreel afkeurbaar. Je lichaam behoort jou toe en je mag ermee doen wat je wilt. Het is in de meeste gevallen wel ziekelijk en zo iemand heeft wrs. professionele hulp nodig.
[..]
Ja, je kunt je standpunten namelijk niet verantwoorden. Ik vraag je waarom homoseksualiteit afkeurenswaardig is, maar daar kun je geen antwoord op geven.
[..]
Ik doe nooit uitspraken over waarheid. Wel vind ik het persoonlijk moreel afkeurenswaardig om te oordelen over andermans leven, zeker zolang die ander geen mensen schaadt. En zéker als je iets afkeurt wat deel uitmaakt van iemands wezen. Hoe absurd zou het zijn als ik jouw heteroseksualiteit zou afkeuren...?
Dat is toch geen ontkenning van gemeenschappelijk handelen ..quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat doen ze niet om de ander te helpen, dat doen ze omdat het hun eigen kans op een goeie maaltijd vergroot.
De dood is per definitie slecht? Gekke mening voor iemand die in een leven na dit leven gelooft.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:49 schreef Pracissor het volgende:
Kijk ten eerste ga je natuurlijk al van andere vastigheden uit dan ik, je lichaam is van jezelf je mag ermee doen wat je wil. Maar je ziet dat iets wat tot gevolg, totale destructie heeft, je op grond van je moraal en ethiek niet zou kunnen afkeuren. Filosofisch zou ik zoiets niet kunnen verklaren, alles wat als gevolg bijvoorbeeld de dood of enige andere negatief gevolg kan alleen maar voortkomen uit iets wat 'slecht', 'niet goed' dus afkeurbaar is.
Dat heb je mis. Ik oordeelde over jouw mening. Die vind ik moreel afkeurenswaardig. Homoseksualiteit is geen mening maar een integraal onderdeel van iemands menselijke wezen. Als je dat afkeurt, keur je iemands wezen deels af.quote:Ik oordeel over andermans levens? Dat deed jij,
Wat heeft 'een diep innerlijk gevoel' te maken met ethiek? Ethiek is een rationele zaak. En je gaf zelf al aan dat je homoseksualiteit niet op ethische of filosofische gronden kùnt afkeuren. Op welke gronden dan wel? Je onderbuikgevoelens? Je homofobie? Je angst voor dat wat 'anders' is dan jij?quote:daarnaast zou ik het helemaal niet absurd vinden dat jij mijn heteroseksualiteit zou afkeuren, als jij dat op grond van jouw ethiek/filosofie zou doen respecteer ik dat net zo goed.
Ik hoop niet dat je hier een 1-op-1-relatie ziet... Ik denk dat de wetenschap bijvoorbeeld ook een grote rol speelt in het afnemen van religiositeit.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:51 schreef RM-rf het volgende:
Veel kerkelijken zullen melden dat hun religieuze binding hen ook de 'steun' van de kerkgemeente oplevert, kerken doen vaak veel aan sociale hulp van 'zwakkeren'..
Natuurlijk, met het overheidgebonden sociale stelsel is de noodzaak voor religie minder geworden (je ziet in europa ook een sterke ontkerkelijking, nadat in de 60'er jaren de sociale zekerheid steeds beter werd, terwijl in amerika religie een grotere rol speelt, warbij natuurlijk dat gerelateerd daaraan is, dat de staat daar weinig sociale zekerheid biedt)..
Lupa zegt dat jij jouw lichaam mag beschouwen en gebruiken zoals jij dat wilt. Jij wil die weg -ook voor anderen- bij voorbaat al blokkeren. Immers, het is niet aan onszelf om met ons lichaam te doen wat we willen. Waarom niet?quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:49 schreef Pracissor het volgende:
Kijk ten eerste ga je natuurlijk al van andere vastigheden uit dan ik, je lichaam is van jezelf je mag ermee doen wat je wil.
Ik vind het gebruik van begrippen als 'goed' en 'slecht' bijzonder 'eng', zeker als dat -zoals jij doet- vanuit een ivoren toren decreteert. Jij vind de dood bijvoorbeeld 'negatief', maar ik zie niet in waarom dat zo zou moeten zijn. Met andere woorden: jij projecteert jouw subjectieve ideeen op een algemene moraal. Dat vind ik arrogant, aanmatigend en gevaarlijk.quote:Maar je ziet dat iets wat tot gevolg, totale destructie heeft, je op grond van je moraal en ethiek niet zou kunnen afkeuren. Filosofisch zou ik zoiets niet kunnen verklaren, alles wat als gevolg bijvoorbeeld de dood of enige andere negatief gevolg kan alleen maar voortkomen uit iets wat 'slecht', 'niet goed' dus afkeurbaar is.
Iets zegt me dat dat in de praktijk niet zo zou zijn, met een beroep op 'de natuur' en 'de meerderheid'.quote:Ik oordeel over andermans levens? Dat deed jij, daarnaast zou ik het helemaal niet absurd vinden dat jij mijn heteroseksualiteit zou afkeuren, als jij dat op grond van jouw ethiek/filosofie zou doen respecteer ik dat net zo goed.
Het lijkt mij dat elk moraal wel een basis heeft. In het geval van theïsten is dat een relatief gemakkelijke, zij geloven in een absoluut moraal opgelegd door een absoluut Iets. Atheïsten hebben zeker niet dat door het zijn al absoluut moraal, maar kunnen dan nog wel een basis daarvoor hebben, een basis gebaseerd op rede, bijvoorbeeld (of waarschijnlijk?), of weet ik veel wat.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:25 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Eigenlijk is de TT verkeerd. Natuurlijk hebben atheïsten een moraal, alleen een andere dan theïsten. Een betere titel zou dan ook zijn 'Atheïsten hebben geen basis voor hun moraal'.
http://www.geocities.com/paulntobin/euthyphro.html
Wanneer het op een activiteit aankomt die op jezelf slaat kan dat inderdaad niet. Wanneer je er anderen bij gaat betrekken, dan is die vaak wel mogelijk. Doe een ander niet aan wat je zelf niet aangedaan wil worden is een voorbeeld van een morele regel die iedereen op basis van gezond verstand kan bedenken.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:49 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Kijk ten eerste ga je natuurlijk al van andere vastigheden uit dan ik, je lichaam is van jezelf je mag ermee doen wat je wil. Maar je ziet dat iets wat tot gevolg, totale destructie heeft, je op grond van je moraal en ethiek niet zou kunnen afkeuren.
De dood opzich zelf is slecht ja (helemaal als gevolg van eigen handelen), riep Jezus ooit op tot massale zelfmoord acties ofzo?quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De dood is per definitie slecht? Gekke mening voor iemand die in een leven na dit leven gelooft.
[..]
Dat heb je mis. Ik oordeelde over jouw mening. Die vind ik moreel afkeurenswaardig. Homoseksualiteit is geen mening maar een integraal onderdeel van iemands menselijke wezen. Als je dat afkeurt, keur je iemands wezen deels af.
[..]
Wat heeft 'een diep innerlijk gevoel' te maken met ethiek? Ethiek is een rationele zaak. En je gaf zelf al aan dat je homoseksualiteit niet op ethische of filosofische gronden kùnt afkeuren. Op welke gronden dan wel? Je onderbuikgevoelens? Je homofobie? Je angst voor dat wat 'anders' is dan jij?
tja, ik denk dat de wetenschap hooguit de 'onderbouwing' bood voor een besluit dat men kon nemen, omdat men de 'religieuze gemeenschap' niet meer nodig had...quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat je hier een 1-op-1-relatie ziet... Ik denk dat de wetenschap bijvoorbeeld ook een grote rol speelt in het afnemen van religiositeit.
Ook de staat doet dat, ik denk bv aan het recente voorbeeld waar een uitkeringsambtenaar een uitkering mag weigeren als de aanvrager geen hand wil geven.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het grote verschil is natuurlijk dat religieuzen menen dat hun moraal voor iedereen geldt (het is immers een absolute moraal) of zou moeten gelden.
En gelukkig maar, want absolutisme is levensgevaarlijk.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:59 schreef Monidique het volgende:
Maar inderdaad niet absoluut.
Dat is een dogma. geen argument.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:01 schreef Pracissor het volgende:
De dood opzich zelf is slecht ja (helemaal door eigen handelen), riep Jezus ooit op tot massale zelfmoord acties ofzo?![]()
Jaja, 'vermanen in liefde' he... kortom, een vrijbrief voor hypocrisie en onnadenkendheid. Het ging hier niet over de moraal van de Bijbel, maar over de herkomst van moraal in het algemeen.quote:Iemand betichten van idiote en inhumane standpunten innemen valt bij mij niet onder iemand anders mening (volgens jouw) moraal afkeurenswaardig noemen. Wat een onzin, als iemand andere problemen zou hebben met zijn seksualiteit en die zou ik problemen ansich zou ik afwijzen, wijs ik nog niet diegene als persoon af... je kent de Bijbel zelf ook en je weet dat Jezus handelen een voorbeeld is voor een Christen, je weet ook dat die nooit iemand om zijn zonde zou afwijzen.
Religie is een projectie van de ingeboren moraal op iets dat 'buiten' de mens staat, zodat het als een primitief soort 'wet' kan gelden. Dat werkt prima in middeleeuwse boerengemeenschappen, maar niet meer in een open en complexe samenleving als die van vandaag.quote:Ik filosofeerde net dat wanneer je iets niet op de 'wereldse ethiek' zou kunnen afkeuren en naar mijn filosfie nog steeds afkeurbaar kan zijn.
Filosofie is een rationele wetenschap. Wanneer je iets op basis van je filosofie kan afkeuren, is het dus te rationaliseren.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:01 schreef Pracissor het volgende:
Ik filosofeerde net dat wanneer je iets niet op de 'wereldse ethiek' zou kunnen afkeuren en naar mijn filosfie nog steeds afkeurbaar kan zijn.
Ik heb met Jezus niks te maken. Voor mij is de dood niet per definitie slecht. Voor sommige mensen is de dood iets heerlijks.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:01 schreef Pracissor het volgende:
De dood opzich zelf is slecht ja (helemaal door eigen handelen), riep Jezus ooit op tot massale zelfmoord acties ofzo?![]()
Ik vind jouw mening moreel afkeurenswaardig (en dat is dus subjectief!) èn ik vind hem belachelijk. Beide mijn mening en niks met waarheid te maken.quote:Iemand betichten van idiote en inhumane standpunten innemen valt bij mij niet onder iemand anders mening (volgens jouw) moraal afkeurenswaardig noemen.
Homoseksualiteit is hetzelfde als 'problemen hebben met je seksualiteit'??? Homoseksualiteit is geen ziekte, geen psychische aandoening, het is een deel van je wezen, het is aangeboren. Het afkeuren van homoseksualiteit is zoiets als het afkeuren van het Syndroom van Down. En daarmee keur je wel degelijk de aard van een mens af.quote:Wat een onzin, als iemand andere problemen zou hebben met zijn seksualiteit en die zou ik problemen ansich zou ik afwijzen, wijs ik nog niet diegene als persoon af...
Je aard kan geen zonde zijn. Je blauwe ogen kunnen ook geen zonde zijn.quote:je kent de Bijbel zelf ook en je weet dat Jezus handelen een voorbeeld is voor een Christen, je weet ook dat die nooit iemand om zijn zonde zou afwijzen.
Ik moet wel gaan raden, want zelf kun je blijkbaar niet beredeneren waarom homoseksualiteit slecht is. Onderbuikgevoelens zijn geen beredenering.quote:Ik filosofeerde net dat wanneer je iets niet op de 'wereldse ethiek' zou kunnen afkeuren en naar mijn filosfie nog steeds afkeurbaar kan zijn. Daarnaast is het beetje triest om te suggeren dat ik homofoob of iets dergelijks ben, jammer.
Nog ff snel dan, rationeel was de dood of enige fysiek letsel het gevolg van handelen wat niet volgens jullie(?) ethiek af te keuren zou zijn, maar de onnodige dood of letsel van een persoon zou wel weer een zinloze dood of zinloos lijden zijn, dus rationeel gezien niet wenselijk.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Filosofie is een rationele wetenschap. Wanneer je iets op basis van je filosofie kan afkeuren, is het dus te rationaliseren.
Ik 'geloof' in een ingeboren grond voor een moraal, die tijdens de opvoeding 'ingekleurd' wordt. Maar, net als bij taal, moeten er in de hersenen structuren aanwezig zijn, waarop dit 'kleuren' plaats kan vinden. Net als dat een hond of kat in principe zijn behoefte nooit zal doen in z'n eigen 'huis', zal er een terughoudendheid zijn om geweld toe te passen; maar zitten er ook grenzen aan die terughoudendheid. Dus in zoverre geloof ik in 'aangeboren' concepten, ja.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Doffy, geloof jij in een ingeboren moraal?
Als iemand zelf dood wil, hoe kun je dat dan zinloos noemen?quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:08 schreef Pracissor het volgende:
Nog ff snel dan, rationeel was de dood of enige fysiek letsel het gevolg van handelen wat niet volgens jullie(?) ethiek af te keuren zou zijn, maar de onnodige dood of letsel van een persoon zou wel weer een zinloze dood of zinloos lijden zijn, dus rationeel gezien niet wenselijk.
Nee, okee, dan begrijpen we elkaar. Tabula rasa is onzin idd.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:10 schreef Doffy het volgende:
Ik 'geloof' in een ingeboren grond voor een moraal, die tijdens de opvoeding 'ingekleurd' wordt. Maar, net als bij taal, moeten er in de hersenen structuren aanwezig zijn, waarop dit 'kleuren' plaats kan vinden. Net als dat een hond of kat in principe zijn behoefte nooit zal doen in z'n eigen 'huis', zal er een terughoudendheid zijn om geweld toe te passen; maar zitten er ook grenzen aan die terughoudendheid. Dus in zoverre geloof ik in 'aangeboren' concepten, ja.
Ik geloof in elk geval absoluut niet in het 'tabula rasa' idee.
Iemand die dood wil en zichzelf in leven houdt kan ook "zinloos lijden". Lijden is ook iets wat subjectief is, en per mens verschillend is voor de situaties, de aard en hoe sterk het lijden is.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:08 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Nog ff snel dan, rationeel was de dood of enige fysiek letsel het gevolg van handelen wat niet volgens jullie(?) ethiek af te keuren zou zijn, maar de onnodige dood of letsel van een persoon zou wel weer een zinloze dood of zinloos lijden zijn, dus rationeel gezien niet wenselijk.
Nu ga ik echt.
Jawel. Romeo & Juliet, bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 29 april 2005 11:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kun je ook zinvol lijden trouwens?
Ja. Zelfkastijding, bijvoorbeeld. Zin is behoorlijk subjectief, dus het kán als zinvol worden gezien. Daarentegen is lijden ook subjectief en... nou ja... Maar ik denk dat zelfkastijding wel gezien kan worden als zinvol lijden. Zinvol in de ogen van degenen die het doen, uiteraard.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kun je ook zinvol lijden trouwens?
Dat noemen we tegenwoordig SMquote:Op vrijdag 29 april 2005 11:18 schreef Monidique het volgende:
Ja. Zelfkastijding, bijvoorbeeld. Zin is behoorlijk subjectief, dus het kán als zinvol worden gezien. Daarentegen is lijden ook subjectief en... nou ja... Maar ik denk dat zelfkastijding wel gezien kan worden als zinvol lijden. Zinvol in de ogen van degenen die het doen, uiteraard.
Ja, dat laatste vooral. In mijn ogen is het het meest zinloze lijden dat je maar kunt verzinnen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:18 schreef Monidique het volgende:
Ja. Zelfkastijding, bijvoorbeeld. Zin is behoorlijk subjectief, dus het kán als zinvol worden gezien. Daarentegen is lijden ook subjectief en... nou ja... Maar ik denk dat zelfkastijding wel gezien kan worden als zinvol lijden. Zinvol in de ogen van degenen die het doen, uiteraard.
Oh oh, pain is so close to pleasure, ahhh yeahquote:Op vrijdag 29 april 2005 11:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nee, want dan lijdt je niet, dan geniet je.
ik zou dan eerder denken aan een geloofsgemeenschap als Opus Deï. Daar is het lijden een verademing voor de mensen.quote:
Give it to me babyquote:Op vrijdag 29 april 2005 11:21 schreef Doffy het volgende:
Oh oh, pain is so close to pleasure, ahhh yeah
Zelfs voor een theist ben je er dan niet. Wat doe je immers met zaken die als 'goed' aangemerkt worden en in de praktijk 'slecht' uitvallen? 'Goed' en 'kwaad' klinken leuk, maar verdwijnen als concepten als je goed naar problemen kijkt.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:21 schreef Viking84 het volgende:
Interessant topic. Momenteel volg ik het vak 'Goed en kwaad' als bijvak aan de RuG en in dit vak worden theorieën verschaft om over goed en kwaad na te denken. Een eenduidig antwoord is er echter niet. Met God ben je snel klaar: wat God goed vindt, is goed, wat God slecht vindt, is ook voor de mens slecht. Maar waar blijf je dan als atheïst?
Lijkt me prima uitgangspunt.quote:Mijn persoonlijke opvatting van moraal is dat je jezelf als uitgangspunt neemt en dan kijkt wat jij wel of niet prettig zou vinden. Als je bijvoorbeeld denkt aan verkrachting. Waarom zou je dat verwerpelijk vinden? Dan bedenk je je dat je het zelf ook niet fijn zou vinden om verkracht te worden (SM-fetisjisten even daar gelaten). Idem dito voor stelen, moord, etcetera.
Maar kan je het dan 'lijden' noemen?quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:22 schreef Viking84 het volgende:
ik zou dan eerder denken aan een geloofsgemeenschap als Opus Deï. Daar is het lijden een verademing voor de mensen.
Een soort kan best vijand van zichzelf zijn. De mens behoort tot die groep. Ik heb vroeger gerbils gehad, daar zat een gehandicapte bij, die werd opgegeten door de anderen op een gegeven moment (was ranzig).quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Fout. De mindere elementen worden uitgeschakeld door invloeden die niet van hun soort afkomen. Een vogel die niet kan vliegen zal niet door zijn soort worden afgemaakt, maar zal sneller ten prooi vallen aan rovers.
Hier staat het e.e.a. uitgelegd
inderdaad. Het leven wordt een stuk eenvoudiger als je handelingen classificeert als goed danwel slecht (terug naar het absolutisme, volgens de nieuwe paus), maar dat is niet haalbaar, want:quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:23 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zelfs voor een theist ben je er dan niet. Wat doe je immers met zaken die als 'goed' aangemerkt worden en in de praktijk 'slecht' uitvallen? 'Goed' en 'kwaad' klinken leuk, maar verdwijnen als concepten als je goed naar problemen kijkt.
Ik weet het niet. Ze willen de lijdensweg van Jezus nastreven. Jij doelt waarschijnlijk op ‘lijden’ als het ‘onvrijwillig ondergaan van pijn en daar verdriet van hebben’. Dat kan van Opus Deï niet gezegd worden. Ze doen immers bewust aan zelfkastijding en vinden daar op hun manier vreugde in. Moeilijk probleem.quote:
Dan zijn individuen vijanden van elkaar, niet de soort van 'zichzelf'. Een soort die elkaar onderling uitmoord, sterft odd uit. Tenzij er sprake is van overbevolking, bij voorbeeld. Dan kan onderlinge concurrentie juist een evolutionair mechanisme zijn dat voor de soort als geheel een gunstige invloed heeft.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:25 schreef Zzyzx het volgende:
Een soort kan best vijand van zichzelf zijn.
Zie boven.quote:De mens behoort tot die groep. Ik heb vroeger gerbils gehad, daar zat een gehandicapte bij, die werd opgegeten door de anderen op een gegeven moment (was ranzig).
Dat doet er niet toe. Het gaat niet altijd om de individuen, maar vooral om de soort.quote:Komt bij dat dat niet uitmaakt wie de mindere elementen sloopt. Feit is dat ze een groter risico lopen.
Precies. Lichamelijke straf hoeft nog geen lijden te betekenen. Vice versa ook niet, trouwens.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:29 schreef Viking84 het volgende:
Ik weet het niet. Ze willen de lijdensweg van Jezus nastreven. Jij doelt waarschijnlijk op ‘lijden’ als het ‘onvrijwillig ondergaan van pijn en daar verdriet van hebben’. Dat kan van Opus Deï niet gezegd worden. Ze doen immers bewust aan zelfkastijding en vinden daar op hun manier vreugde in. Moeilijk probleem.
Dat is allemaal evolutieleer. Dan is louter darwinisme in de enge zin. Bij egoisme is er sprake van concurrentie per individu.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:31 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dan zijn individuen vijanden van elkaar, niet de soort van 'zichzelf'. Een soort die elkaar onderling uitmoord, sterft odd uit. Tenzij er sprake is van overbevolking, bij voorbeeld. Dan kan onderlinge concurrentie juist een evolutionair mechanisme zijn dat voor de soort als geheel een gunstige invloed heeft.
[..]
Zie boven.
[..]
Dat doet er niet toe. Het gaat niet altijd om de individuen, maar vooral om de soort.
onzin, dan noem de clichematige 'krassers' dus mensen die zinvol lijden..?quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja. Zelfkastijding, bijvoorbeeld. Zin is behoorlijk subjectief, dus het kán als zinvol worden gezien. Daarentegen is lijden ook subjectief en... nou ja... Maar ik denk dat zelfkastijding wel gezien kan worden als zinvol lijden. Zinvol in de ogen van degenen die het doen, uiteraard.
Of je in alle gevallen niet lijdt durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, want dan lijdt je niet, dan geniet je.
Ik dacht eigenlijk meer aan religieuze zelfkastijding, dat is in hun ogen ongetwijfeld zinvol.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
onzin, dan noem de clichematige 'krassers' dus mensen die zinvol lijden..?
zogenaamd omdat ze het 'willen' ...
Een belangrijk punt is denk ik inbreuk op je persoonlijke integriteit. Lichamelijke integriteit bij verkrachting bijvoorbeeld, en zo is het meeste wel in een vorm van integriteit te gieten. Homoseksualiteit veroordelen is ook een inbreuk op iemand integriteit, en zou op die basis immoreel beschouwd kunnen worden.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:21 schreef Viking84 het volgende:
Als je bijvoorbeeld denkt aan verkrachting. Waarom zou je dat verwerpelijk vinden? Dan bedenk je je dat je het zelf ook niet fijn zou vinden om verkracht te worden (SM-fetisjisten even daar gelaten).
Ja, dus?quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:35 schreef Zzyzx het volgende:
Dat is allemaal evolutieleer. Dan is louter darwinisme in de enge zin. Bij egoisme is er sprake van concurrentie per individu.
Een voorbeeld met een atheïstische absolute moraal:quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:59 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat elk moraal wel een basis heeft. In het geval van theïsten is dat een relatief gemakkelijke, zij geloven in een absoluut moraal opgelegd door een absoluut Iets. Atheïsten hebben zeker niet dat door het zijn al absoluut moraal, maar kunnen dan nog wel een basis daarvoor hebben, een basis gebaseerd op rede, bijvoorbeeld (of waarschijnlijk?), of weet ik veel wat.
Maar inderdaad niet absoluut.
Die lopen inderdaad een groter risico. Het soort gedrag komt echter overal wel zo'n beetje voor. In een kerkgemeenschap lopen homoseksuelen weer een groter risico omdat ze buiten de groep dreigen te vallen. De soort is hiermee denk ik geen vijand van zichzelf, maar de soort overleeft door zwakke elementen (Lees : Elementen die de groep verstoren) te verwijderen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:25 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Een soort kan best vijand van zichzelf zijn. De mens behoort tot die groep. Ik heb vroeger gerbils gehad, daar zat een gehandicapte bij, die werd opgegeten door de anderen op een gegeven moment (was ranzig).
Komt bij dat dat niet uitmaakt wie de mindere elementen sloopt. Feit is dat ze een groter risico lopen.
Goed en kwaad is een relatief ietsquote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Ieder levend wezen kent het verschil tussen goed en kwaad, dat is aangeboren.
Je bedoelt dat het werk van Sartre de absolute moraal is? Sartre had ook weer een basis nodig, natuurlijk, in tegenstelling tot een god.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:41 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Een voorbeeld met een atheïstische absolute moraal:
Sartre, een atheïst bij uitstek, en ook een moraalfilosoof.
Zijn être et le néant, maar nog meer zijn Lexistentialisme est un humanisme zijn werken waarin de basis van een goddeloze moraal gelegd wordt.
Ook niet waar. Ik ervaar weinig drang tot concurrentie vanuit mijn egoistische standpunt gezien..quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:35 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Bij egoisme is er sprake van concurrentie per individu.
Het punt is dat mensen zich deze redenering nog wel eens willen toe-eigenen, door hun idee van 'zwak' te projecteren op (groepen) mensen. Of het nu gaat om Joden, homo's, zigeuners, zwart-harigen, of ander tuig, deze redenering is al te vaak misbruikt. Het klopt wel, maar dan slechts 'zwak' in darwinistische zin: in een gebied met beperkte bronnen als voedsel, partners, ed, is zulke concurrentie misschien te rechtvaardigen. In onze maatschappij, waar die problemen niet heersen, is het NIET gerechtvaardigd. De enige vorm van 'zwak' is de nauwelijks meetbare bijdrage van een individu tot het voortbestaan van de soort - dat is alleen evolutionair te bepalen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
De soort is hiermee denk ik geen vijand van zichzelf, maar de soort overleeft door zwakke elementen (Lees : Elementen die de groep verstoren) te verwijderen.
De mens is een individualistisch-sociaal wezen: sociaal in slechte tijden, individueel in goede. Wat niet wegneemt dat de neiging tot gezelschap gewoon goeddeels aangeboren is.quote:Het is ook een risico van het willen leven in een groep, waar mensen de keuze voor hebben om dit al dan niet te doen. Het bizarre hier is echter dat veel mensen zelfs hun groepswaarden proberen op te leggen aan mensen die buiten hun groep vallen.
Nee, het is enerzijds het Zijn en anderzijds het Humanisme (de ander) die de basis vormen voor zijn moraal.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het werk van Sartre de absolute moraal is? Sartre had ook weer een basis nodig, natuurlijk, in tegenstelling tot een god.
hoho, het principe van 'homoseksualiteit veroordelen' is geen aanval op een individueel persoon, maar een mening over een sexuele activiteit ...quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:38 schreef Alicey het volgende:
Homoseksualiteit veroordelen is ook een inbreuk op iemand integriteit, en zou op die basis immoreel beschouwd kunnen worden.
nee, zeer veel homsexuelen hebben veel ruimte binnen kerkelijke gemeenschappen, enkel gaat dat vaak gepaard met een gemeenschappelijke wens dat zij deze niet praktiseren (bv Anthony Bodar' een homsexuele katholieke priester) of zeker hun homosexuele praktisering niet openlijk uitten ... indirekt kan het wel, religieuze geschriften staan vol van onverholen sexuele symboliek.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:42 schreef Alicey het volgende:
Die lopen inderdaad een groter risico. Het soort gedrag komt echter overal wel zo'n beetje voor. In een kerkgemeenschap lopen homoseksuelen weer een groter risico omdat ze buiten de groep dreigen te vallen.
Ja, maar het humanisme is ook weer gebaseerd op iets.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:50 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Nee, het is enerzijds het Zijn en anderzijds het Humanisme (de ander) die de basis vormen voor zijn moraal.
Hohoquote:Op vrijdag 29 april 2005 11:52 schreef RM-rf het volgende:
hoho, het principe van 'homoseksualiteit veroordelen' is geen aanval op een individueel persoon, maar een mening over een sexuele activiteit ...
En wat is er publiekelijk afkeurenswaardig aan een (die) seksuele activiteit?quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:52 schreef RM-rf het volgende:
hoho, het principe van 'homoseksualiteit veroordelen' is geen aanval op een individueel persoon, maar een mening over een sexuele activiteit ...
Dat doet iedereen. Ik heb het hier over zwak als in de hechte groep verstoren. Een homoseksueel in een kerk, een vrouw tussen allemaal mannen, het zijn 2 voorbeelden van situaties waarin de groepsorde wordt verstoord.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:48 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het punt is dat mensen zich deze redenering nog wel eens willen toe-eigenen, door hun idee van 'zwak' te projecteren op (groepen) mensen.
Ik denk niet dat het een redenering is, maar een instinct.quote:deze redenering is al te vaak misbruikt.
Laat even duidelijk zijn dat ik het niet rechtvaardig! De mens is in staat om instincten te onderdrukken en kan dit instinct imo prima onderdrukken. Het is echter wel een oorsprong er van..quote:waar die problemen niet heersen, is het NIET gerechtvaardigd. De enige vorm van 'zwak' is de nauwelijks meetbare bijdrage van een individu tot het voortbestaan van de soort - dat is alleen evolutionair te bepalen.
Hmm.. Het feit dat ik minder aan gezelschap zit, is gecultiveerd?quote:De mens is een individualistisch-sociaal wezen: sociaal in slechte tijden, individueel in goede. Wat niet wegneemt dat de neiging tot gezelschap gewoon goeddeels aangeboren is.
Klopt. Of liever, het vooroordeel verstoort de zaken erger dan het daadwerkelijke feit. Of het moet gaan om een homo in een hetero-parenclubquote:Op vrijdag 29 april 2005 11:56 schreef Alicey het volgende:
Dat doet iedereen. Ik heb het hier over zwak als in de hechte groep verstoren. Een homoseksueel in een kerk, een vrouw tussen allemaal mannen, het zijn 2 voorbeelden van situaties waarin de groepsorde wordt verstoord.
Die twee konden wel eens dichter bij elkaar liggen dan de meeste denkenquote:Ik denk niet dat het een redenering is, maar een instinct.
Nee, het is een psychische stoornisquote:Hmm.. Het feit dat ik minder aan gezelschap zit, is gecultiveerd?
Ik zie niet in waarom iemand een zekere sexuele moraal altijd _moet_ goedkeuren...quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:56 schreef Doffy het volgende:
[..]
En wat is er publiekelijk afkeurenswaardig aan een (die) seksuele activiteit?
Ik ben ook de laatste die dat zegt. Niemand moet iets goedkeuren, wat nog iets anders is dan het anderen te willen verbieden!quote:Op vrijdag 29 april 2005 12:02 schreef RM-rf het volgende:
Ik zie niet in waarom iemand een zekere sexuele moraal altijd _moet_ goedkeuren...
Mijn vrijheid eindigt waar de jouwe begint. En vice versa. Dat is een eeuwige discussie, maar wel het beste houvast.quote:misschien hebben sommigen het er moeilijk mee, willen er niet mee geconfronteerd worden ..
Absoluut.quote:Dat is evenzeer een sexuele moraal, een puriteinse en daar kan je het ook mee oneens zijn, maar mensen die gewoon problemen hebben met homosexualiteit hebben evenveel recht op _hun_ individuele sexuele moraal...
als een homosexueel zelf ...
De overheid moet de vrijheid en de ontplooiingsmogelijkheden van het individu bewaken en waar nodig -beperkt- stimuleren. En dus grenzen stellen waar de knelpunten zitten. Dat gaat dus mn. over de openbare ruimte, en nooit over wat er zich achter de muren van een huis afspeelt.quote:de spanning ontstaat in de vraag of gemeenschappen met verschillende sexuele moraal naast elkaar kunnen leven, ik denk dat dat bv een overheid moet garanderen,
dat het niet tot openlijk geweld of direkte benadling komt van deze mensen. (waarbij ik dus beide gemeenschappen bedoel, de homsexuele gemeenschap, en de puriteinse gemeenschap)
Dat snap je toch zeker zelf wel? Anale seksquote:Op vrijdag 29 april 2005 11:56 schreef Doffy het volgende:
En wat is er publiekelijk afkeurenswaardig aan een (die) seksuele activiteit?
Volgens mij vind je stiekem een erg fijne gedachte, jij perverseling!quote:Op vrijdag 29 april 2005 12:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat snap je toch zeker zelf wel? Anale seks![]()
![]()
Ook al doen jullie het niet in het openbaar, alleen al de gedàchte dat jullie het doen is erg genoeg!
Ik bedoel meer.. Mannen delen veel dingen met elkaar. Met vrouwen er bij wordt dat belemmerd, en is dat instinctief gezien een gevaar voor de hechtheid van de groep.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Klopt. Of liever, het vooroordeel verstoort de zaken erger dan het daadwerkelijke feit. Of het moet gaan om een homo in een hetero-parenclub![]()
Ik denk het best wel. Ik denk ook best vaak dat je eerst een conclusie trekt, en daarna een leuke beredenering er bij bedenkt.quote:Die twee konden wel eens dichter bij elkaar liggen dan de meeste denken
Het zal wel meevallen. Hoewel het naar voren is gekomen in een psychologisch onderzoek, was de uiteindelijk diagnose toch dat ik niet aan andere stoornissen lijd dan datgene waarvoor ik kwam.quote:Nee, het is een psychische stoornis![]()
quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Ieder levend wezen MENS kent het verschil tussen goed en kwaad, dat is aangeboren.
Klopt. Daarom wil ik er ook geen vrouwen bijquote:Op vrijdag 29 april 2005 12:10 schreef Alicey het volgende:
Ik bedoel meer.. Mannen delen veel dingen met elkaar. Met vrouwen er bij wordt dat belemmerd, en is dat instinctief gezien een gevaar voor de hechtheid van de groep.
Neurologisch onderzoek toont aan dat heel vaak 'redenaties' achteraf plaatsvinden. Je kan al eerder activiteiten meten in de hersengebieden die een bepaalde actie uitvoeren, dan dat er activiteit plaatsvindt in het gebied dat de rederingen doet over die actie. Kortom: geen woorden maar daden. Dat moet jou toch aansprekenquote:Ik denk het best wel. Ik denk ook best vaak dat je eerst een conclusie trekt, en daarna een leuke beredenering er bij bedenkt.
Dus toen kreeg je een tuinbroek en een cd van Anouk om er mee te leren leven?quote:Het zal wel meevallen. Hoewel het naar voren is gekomen in een psychologisch onderzoek, was de uiteindelijk diagnose toch dat ik niet aan andere stoornissen lijd dan datgene waarvoor ik kwam.
Klinkt logisch.quote:Op vrijdag 29 april 2005 12:13 schreef Doffy het volgende:
[..]
Klopt. Daarom wil ik er ook geen vrouwen bij
Het spreekt mij wel aan hoor, maar dat omdat ik van aanpakken houd, niet omdat er een vandalismeclub voetbalclub is die dat als slogan gebruikt.quote:Neurologisch onderzoek toont aan dat heel vaak 'redenaties' achteraf plaatsvinden. Je kan al eerder activiteiten meten in de hersengebieden die een bepaalde actie uitvoeren, dan dat er activiteit plaatsvindt in het gebied dat de rederingen doet over die actie. Kortom: geen woorden maar daden. Dat moet jou toch aanspreken
LOLquote:Dus toen kreeg je een tuinbroek en een cd van Anouk om er mee te leren leven?![]()
Wat U wil dat ook U niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. Een filosofie waar ik geen enkel godsgeloof voor nodig heb.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:45 schreef cyber_rebel het volgende:
Oke voor ik geflamed wordt voor deze openingspost laat ik vooropstellen dat ik zelf atheist ben. Ik vraag me echter af waar de andere atheisten hun moraal op baseren. Tenslotte is er geen absolute goedheid in het atheistische wereldbeeld zoals religies wel (denken te) hebben. Toch zouden wij net zo min een medemens kwetsen als de gemiddelde gelovige en hebben zekere waardes waaraan we ons houden.
Zo vinden we bv het vermoorden van een medemens verkeerd. Maar waarom? Hiermee wil ik niet voor het afschaffen van morale waardes pleiten. Ik wil enkel meer inzicht krijgen in de reden voor het goed/afkeuren van bepaalde acties.
Waarom heb jij er behoeft aan om keer op keer leuk lopende topics met dit soort opmerkingen tot een halt te roepen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 18:56 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wat U wil dat ook U niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. Een filosofie waar ik geen enkel godsgeloof voor nodig heb.
Verder hebben veel christenen en moslims juist nep-waarden. Zoals wanneer ik hun "profeten" geestesziek noem worden ze kwaad. Als je het goed bekijkt slaat dat toch nergens op.
Helemaal niet.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En gelukkig maar, want absolutisme is levensgevaarlijk.
Moraal heeft dat niets met normen en waarden te maken ? Het is alleen mijn constatering dat (behalve dat atheisten weldegelijk een moraal hebben) veel gelovigen (de tegenhangers van de atheisten waar dit topic over gaat) bovendien gewoon nep-waarden hebben. Eén daarvan is hoe je de voor hen heilige personen noemt.quote:Op zaterdag 30 april 2005 00:26 schreef Yosomite het volgende:
[Wat U wil dat ook U niet geschiedt, doe dat ook een ander niet. Een filosofie waar ik geen enkel godsgeloof voor nodig heb.
Verder hebben veel christenen en moslims juist nep-waarden. Zoals wanneer ik hun "profeten" geestesziek noem worden ze kwaad. Als je het goed bekijkt slaat dat toch nergens op]
Waarom heb jij er behoeft aan om keer op keer leuk lopende topics met dit soort opmerkingen tot een halt te roepen.
Bevredigt dit jou? Heb je hier plezier in?
Kun je niet in je eigen aangemaakte topics blijven zodat mensen, die, nadat ze jou hebben leren kennen, zich van jou af kunnen keren om jou te laten rotten in je eigen braaksel, of andere rotzooi wat je constant denkt te moeten spugen?
Doen hetero's dat dan nooit? GAAAAATVERDAMME! HETERO'S!!!!!! AAANAAAAALE SEKSquote:Op vrijdag 29 april 2005 12:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Dat snap je toch zeker zelf wel? Anale seks![]()
![]()
Ook al doen jullie het niet in het openbaar, alleen al de gedàchte dat jullie het doen is erg genoeg!
Lieverd, het was een grapje.quote:Op zaterdag 30 april 2005 19:02 schreef KarmaniaK het volgende:
Doen hetero's dat dan nooit? GAAAAATVERDAMME! HETERO'S!!!!!! AAANAAAAALE SEKS![]()
Het you pas absolutisme zijn wanneer dat geluk KOSTE WAT KOST bereikt moet worden. Met andere woorden, als je om het geluk te bereiken desnoods over lijken mag gaan.quote:Op zaterdag 30 april 2005 10:43 schreef Yosomite het volgende:
Helemaal niet
Hedonisme is een humanisme dat als absolute eis het geluk van de persoon heeft.
quote:Het kan geen kwaad absolute eisen te stellen, in realties e.d.
Wat grappig dat jij dit in het persoonlijke trekt, naar jezelf toe.quote:Op zondag 1 mei 2005 08:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het you pas absolutisme zijn wanneer dat geluk KOSTE WAT KOST bereikt moet worden. Met andere woorden, als je om het geluk te bereiken desnoods over lijken mag gaan.
[..]Ik ben blij dat ik geen relatie heb met jou. Ik zit niet te wachten op een partner met totalitaire neigingen. Ik vind ´eisen stellen´ als iets dat niet in een relatie thuishoort, laat staan absolute eisen.
Er staat een bijzonder, jou tegensprekend, artikel in het NRC van zaterdag: "Een stabiele relatie is gebaat bij wederzijds onbegrip".quote:Op zondag 1 mei 2005 08:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:Ik ben blij dat ik geen relatie heb met jou. Ik zit niet te wachten op een partner met totalitaire neigingen. Ik vind ´eisen stellen´ als iets dat niet in een relatie thuishoort, laat staan absolute eisen.
quote:Op zaterdag 30 april 2005 18:47 schreef Akkersloot het volgende:
Moraal heeft dat niets met normen en waarden te maken ? Het is alleen mijn constatering dat (behalve dat atheisten weldegelijk een moraal hebben) veel gelovigen (de tegenhangers van de atheisten waar dit topic over gaat) bovendien gewoon nep-waarden hebben. Eén daarvan is hoe je de voor hen heilige personen noemt.
Precies. Homo's zijn dan ook uitgestorven.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:12 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
De onmogelijkheid van voortplanting bij homo's, dat is niet zo moeilijk. En aangezien voortplanting je enige biologisch opgelegde doel in het leven is, is het onnatuurlijk om homo te zijn en heeft God het niet zo bedoeld. Ik begrijp homo's ook niet. Zolang het niemand deert is er echter geen reden om het wettelijk af te keuren zoals de kerk dat zou willen.
Alleen is het wel zo dat die christelijke waarden en normen behoorlijk verschillen. Ik ben ook christelijk opgevoed maar niets komt bij mij op om mensen die kritisch staan tegenover het geloof geestesziek te noemen of zo. Zo als Benniek doet. Of kots, zoals topic starter. Yosomite.quote:Op zondag 1 mei 2005 13:40 schreef Overlast het volgende:
De Nederlandse normen en waarden zijn gebaseerd op christelijke normen en waarden.
Niet geloven is iets moderns. Dus niet-gelovigen baseren hun moraal op christelijke ideeen.
Het is wel beetje suf te stellen dat moraal alleen kan worden ontleend aan het geloof.
ANdere instituties zorgen daar net zo goed voor: Gezin, school, werk etc
Waarschijnlijk, omdat je zelf geen homo bent... Voor de mens is het altijd moeilijk om te accepteren dát het zo is.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:12 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
De onmogelijkheid van voortplanting bij homo's, dat is niet zo moeilijk. En aangezien voortplanting je enige biologisch opgelegde doel in het leven is, is het onnatuurlijk om homo te zijn en heeft God het niet zo bedoeld. Ik begrijp homo's ook niet. Zolang het niemand deert is er echter geen reden om het wettelijk af te keuren zoals de kerk dat zou willen.
Ik bedoel precies wat jij denkt dat ik bedoel (denk ikquote:Op zondag 1 mei 2005 11:22 schreef Yosomite het volgende:
En nog frappanter dat je geen eisen in een relatie wenst te stellen. (ik geloof ook niet dat je dat bedoelt, en ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen).
vb in een monogame relatie eis je monogamie, anders is het: ophoepelen.
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.quote:Op zondag 1 mei 2005 19:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik bedoel precies wat jij denkt dat ik bedoel (denk ik). Afspraken maken is echter iets anders dan eisen stellen. Iet van iemand eisen heeft te maken met dwang en dwang hoort niet thuis in een relatie.
quote:ag·nost m,v -en aanhanger vh agnosticisme
Ik kan me dan ineens wel redelijk binnen die termen vinden...quote:ag·nos·ti·cis·me o theorie volgens welke het niet mogelijk is
iets te weten van God
Ja. Er zitten ook wel een aantal goeden tussen hoor.quote:
Ik bedoel meer onderbouwing waarom het zo is enzo.quote:Op maandag 2 mei 2005 09:01 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Ja. Er zitten ook wel een aantal goeden tussen hoor.
Oke, dat geeft nietquote:Op maandag 2 mei 2005 09:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik bedoel meer onderbouwing waarom het zo is enzo.
Ik wil dat boek best eens lezen, maar n.a.v. de titel komt al een vraag in me op: wat versta je onder onredelijk?quote:Op zondag 1 mei 2005 23:19 schreef speknek het volgende:
[afbeelding]
Bevat ook heel aardige essays over het eventuele bestaan van een basis van ethiek, voor gelovigen en ongelovigen.
Ik denk in dit geval dat onredelijk vooral bedoeld wordt als niet gebaseerd op rede.quote:Op maandag 2 mei 2005 10:17 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik wil dat boek best eens lezen, maar n.a.v. de titel komt al een vraag in me op: wat versta je onder onredelijk?
Hmmm, ik vrag me af wat de auteur onder de rede verstaat...quote:Op maandag 2 mei 2005 10:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk in dit geval dat onredelijk vooral bedoeld wordt als niet gebaseerd op rede.
Die hangen we apart.quote:Op maandag 2 mei 2005 09:01 schreef JanPoedel het volgende:
Ja. Er zitten ook wel een aantal goeden tussen hoor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |