En jij bent atheist?quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Ieder levend wezen kent het verschil tussen goed en kwaad, dat is aangeboren.
Nee.quote:
Ik denk eerder dat hij met zichzelf in de knoop zitquote:Op donderdag 28 april 2005 18:59 schreef Heavana het volgende:
Een atheist gelooft wel ergens in maar niet in god. Hij/zij gelooft bijvoorbeeld in zichzelf. Een nihilist daarintegen gelooft in niks. Ik denk dat je misschien met elkaar in de knoop zit.
Hoe kom je daar nou bij? Het verschil tussen goed en kwaad is een typisch menselijke gedachte. In de dierenwereld gaat het alleen maar om wie de beste is.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Je zou (theïstische) religie kunnen opvatten als projectie van moraliteit. Dat impliceert dat die moraliteit er in zekere zin al is voordat het wordt 'ingepakt' (of 'geopenbaard' voor de theïsten onder onsquote:Op donderdag 28 april 2005 18:45 schreef cyber_rebel het volgende:
[..] Zo vinden we bv het vermoorden van een medemens verkeerd. Maar waarom? Hiermee wil ik niet voor het afschaffen van morale waardes pleiten. Ik wil enkel meer inzicht krijgen in de reden voor het goed/afkeuren van bepaalde acties.
Pff een atheist heeft geen opgelegd levensdoel, maar iedereen streeft wel ergens naar, op zijn minst naar zoveel mogelijk geluk of het voortzetten van de eigen bloedlijn maar een beetje mens vaak ook iets echt idealistisch.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:02 schreef Xebrozius het volgende:
Je ziet het verkeerd, elk persoon heeft wel een moraal. Hetzij door opvoeding, tv, demografie etc etc.
Het enige wat ontbreekt bij een Atheist is een levensdoel Voor mensen zoals ik is er geen hoger streven, geen eeuwig leven, geen verplichte deugdzaamheid of het aanbidden van een bepaalde God.
Daar zit hem het verschil...
Ik denk het tegendeel. Hoe verklaar je anders dat kleine kinderen speelgoed van elkaar afpakken? Schijnbaar zonder enige vorm van spijt achteraf.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Er zijn genoeg religieuzen hoor die het afdwingen van een religie net zo hypocriet vinden als jij en ik.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:11 schreef Megumi het volgende:
Ach met al die terroristen die geen atheist zijn, en de massamoorden die door de kerk en uit het geloof gepleegd zijn ben ik blij dat ik dan atheist ben. Wereldvrede? Dan moet je of in boedha geloven of atheist zijn.
Waarom kun jij als atheist wel voor wereldvrede zorgen en ik als Christen niet?quote:Op donderdag 28 april 2005 19:11 schreef Megumi het volgende:
Ach met al die terroristen die geen atheist zijn, en de massamoorden die door de kerk en uit het geloof gepleegd zijn ben ik blij dat ik dan atheist ben. Wereldvrede? Dan moet je of in boedha geloven of atheist zijn.
Dus jij ziet moraal als een afspraak zodat de maatschappij in stand blijft? Zit op zich wat in. Beetje wederzijds voordeel.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:05 schreef IndemnitY het volgende:
Het beredeneren of iets goed of slecht is, ligt toch los van geloof? Wij weten of iets goed of slecht is aan de hand van afspraken die we met elkaar hebben gemaakt als samenleving, zodat we elkaar niet meteen af gaan slachten.
Hoe bedoel je precies dat een moraal nergens op gebaseerd kan zijn? Gebaseerd op dat het een de basis vorm van het ander.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:22 schreef speknek het volgende:
Vooropgesteld kan niemand z'n moraal ergens op baseren, dus theïsten netzomin als atheïsten.
...
Jij gaat dan in principe uit van de norm "doe een ander niet aan wat je zelf niet wilt" oid. Op zich een goede norm, maar waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 28 april 2005 19:19 schreef FlamejoB het volgende:
Zelf geloof ik niets, noem het atheist, noem het agnost.
Waarom ik niet moordend en plunderend door het leven ga? Ik spiegel alles... "als iemand het bij mij doet, wat zou ik er dan van vinden?". Daar heb je geen god voor nodig toch?
iedereen heeft op zich wel een doel, alleen bij mensen die in een religie geloven zit het doel dat het leven een voorbereiding is op hetgene wat erna komt, de hemel of hel of wat dan ook.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:02 schreef Xebrozius het volgende:
Je ziet het verkeerd, elk persoon heeft wel een moraal. Hetzij door opvoeding, tv, demografie etc etc.
Het enige wat ontbreekt bij een Atheist is een levensdoel Voor mensen zoals ik is er geen hoger streven, geen eeuwig leven, geen verplichte deugdzaamheid of het aanbidden van een bepaalde God.
Daar zit hem het verschil...
Voor een atheist is er idd geen verschil. Echter gelovigen hebben nog (de illusie ? ) dat hun normen absoluut zijn, atheisten niet. Dus dan moeten atheisten een andere reden hebben om toch normen in stand te houden.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:14 schreef EnderOnline het volgende:
Als je zelf atheist bent dan moet je er toch vanuit gaan dat de moraal van de godsdiensten ook door mensen is bedacht, dus waar ligt dan het verschil?
Dat er inderdaad geen zékere eerste beginselen van zo'n rechtvaardiging van moraal zijn.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:26 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Hoe bedoel je precies dat een moraal nergens op gebaseerd kan zijn? Gebaseerd op dat het een de basis vorm van het ander.
Als we die normen niet hadden, hadden we nu dan nog geleefd?quote:Op donderdag 28 april 2005 19:31 schreef cyber_rebel het volgende:
Voor een atheist is er idd geen verschil. Echter gelovigen hebben nog (de illusie ? ) dat hun normen absoluut zijn, atheisten niet. Dus dan moeten atheisten een andere reden hebben om toch normen in stand te houden.
Zeg dat maar eens tegen een hulpeloze ree waar een leeuw aan het peuzelen is.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
voedselketen is niet iets wat door de mens verzonnen isquote:Op donderdag 28 april 2005 19:53 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Zeg dat maar eens tegen een hulpeloze ree waar een leeuw aan het peuzelen is.
Gij zult niet doden is anders helemaal niet zo absoluut voor de meeste gelovigen.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:31 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Voor een atheist is er idd geen verschil. Echter gelovigen hebben nog (de illusie ? ) dat hun normen absoluut zijn, atheisten niet. Dus dan moeten atheisten een andere reden hebben om toch normen in stand te houden.
quote:Op donderdag 28 april 2005 18:59 schreef wadgem het volgende:
Wat u niet wilt dat u geschiedt, etc.
Sterker: ik denk dat de mens van alle diersoorten nog het minst met goed en kwaad kan omgaan. De mens weet wellicht wat goed en kwaad is, maar (de meeste) dieren moorden niet meer dan noodzakelijk.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:56 schreef Jerruh het volgende:
voedselketen is niet iets wat door de mens verzonnen is.
Nee hoor. Ik ben heel ruim denkend, soms niet geäccepteerd door anderen, want ik baseer me in mijn moralen meer op de schadelijkheid van bepaalde dingen en de eerlijkheid van bepaalde dingen. Maar er zijn hele "kwade" dingen die ik gewoon kan accepteren zolang ze niet schadelijk zijn. Homofilie is zeker ook puur kwaad, en het is aangeboren om ze niet te accepteren?quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Is dat ethiek of instinct? Ik neem tenminste aan dat je nu bijvoorbeeld er op doelt dat wanneer honden vechten, en een blijft op de rug liggen, dat de andere hond niets meer doet.quote:Op vrijdag 29 april 2005 00:38 schreef Zzyzx het volgende:
Ethiek is in mijn optiek een covenant om samenleven in bewustzijn mogelijk te maken. Honden hebben bijvoorbeeld ook basale ethiek.
Een pupje is op te voeden aangezien zo'n dier een aantal basisregels heeft, waarvan er eentje loyaliteit aan de baas is. Of bijvoorbeeld het verdedigen van de eigen roedel. Ethiek, instinct? De lijn tussen ethiek en instinct is heel dun. Het valt aan te nemen dat de hond zich bewust is van deze doelen, waarna het ethiek te noemen is (weliswaar zeer basaal) ben ik van mening.quote:Op vrijdag 29 april 2005 07:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is dat ethiek of instinct? Ik neem tenminste aan dat je nu bijvoorbeeld er op doelt dat wanneer honden vechten, en een blijft op de rug liggen, dat de andere hond niets meer doet.
Nee, de hond is zich niet bewust van doelen. Het zijn puur instinctieve handelingen die een hond niet hoeft aan te leren. Hij kan ze ook niet onderdrukken, wat inhoudt dat hij zich er dus niet van bewust is.quote:Op vrijdag 29 april 2005 08:58 schreef Zzyzx het volgende:
Een pupje is op te voeden aangezien zo'n dier een aantal basisregels heeft, waarvan er eentje loyaliteit aan de baas is. Of bijvoorbeeld het verdedigen van de eigen roedel. Ethiek, instinct? De lijn tussen ethiek en instinct is heel dun. Het valt aan te nemen dat de hond zich bewust is van deze doelen, waarna het ethiek te noemen is (weliswaar zeer basaal) ben ik van mening.
De empathie met een fictieve persoon die daar verdrietig van wordt.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Volgens mij komen mensen die zelf door nadenken tot een moraal komen, tot een betere moraal dan mensen die hun moraal uit een 'heilig' boek halen. Wat is bijvoorbeeld in vredesnaam de morele grond voor het afkeuren van homoseksualiteit?
Dat hij ze niet kan onderdrukken houdt niet in dat hij zich er niet van bewust is, die gedachtegang kan ik niet volgen. Het is dat het doel niet acuut is, dat er vooruitgedacht wordt teneinde het doel te bereiken, dat ik denk dat het doel bewust is.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, de hond is zich niet bewust van doelen. Het zijn puur instinctieve handelingen die een hond niet hoeft aan te leren. Hij kan ze ook niet onderdrukken, wat inhoudt dat hij zich er dus niet van bewust is.
Ja, maar als een ander iets doet waar een derde persoon zich verdrietig om maakt, dan zie ik het niet als mijn taak om in te grijpen. Dat is iets tussen die derde persoon en de 'dader'.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:08 schreef Alicey het volgende:
De empathie met een fictieve persoon die daar verdrietig van wordt.
Er wordt niet vooruitgedacht, honden kunnen niet vooruitdenken. Ze reageren puur instinctief. Ze kunnen niet anticiperen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:10 schreef Zzyzx het volgende:
Dat hij ze niet kan onderdrukken houdt niet in dat hij zich er niet van bewust is, die gedachtegang kan ik niet volgen. Het is dat het doel niet acuut is, dat er vooruitgedacht wordt teneinde het doel te bereiken, dat ik denk dat het doel bewust is.
De onmogelijkheid van voortplanting bij homo's, dat is niet zo moeilijk. En aangezien voortplanting je enige biologisch opgelegde doel in het leven is, is het onnatuurlijk om homo te zijn en heeft God het niet zo bedoeld. Ik begrijp homo's ook niet. Zolang het niemand deert is er echter geen reden om het wettelijk af te keuren zoals de kerk dat zou willen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Volgens mij komen mensen die zelf door nadenken tot een moraal komen, tot een betere moraal dan mensen die hun moraal uit een 'heilig' boek halen. Wat is bijvoorbeeld in vredesnaam de morele grond voor het afkeuren van homoseksualiteit?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |