En jij bent atheist?quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Ieder levend wezen kent het verschil tussen goed en kwaad, dat is aangeboren.
Nee.quote:
Ik denk eerder dat hij met zichzelf in de knoop zitquote:Op donderdag 28 april 2005 18:59 schreef Heavana het volgende:
Een atheist gelooft wel ergens in maar niet in god. Hij/zij gelooft bijvoorbeeld in zichzelf. Een nihilist daarintegen gelooft in niks. Ik denk dat je misschien met elkaar in de knoop zit.
Hoe kom je daar nou bij? Het verschil tussen goed en kwaad is een typisch menselijke gedachte. In de dierenwereld gaat het alleen maar om wie de beste is.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Je zou (theïstische) religie kunnen opvatten als projectie van moraliteit. Dat impliceert dat die moraliteit er in zekere zin al is voordat het wordt 'ingepakt' (of 'geopenbaard' voor de theïsten onder onsquote:Op donderdag 28 april 2005 18:45 schreef cyber_rebel het volgende:
[..] Zo vinden we bv het vermoorden van een medemens verkeerd. Maar waarom? Hiermee wil ik niet voor het afschaffen van morale waardes pleiten. Ik wil enkel meer inzicht krijgen in de reden voor het goed/afkeuren van bepaalde acties.
Pff een atheist heeft geen opgelegd levensdoel, maar iedereen streeft wel ergens naar, op zijn minst naar zoveel mogelijk geluk of het voortzetten van de eigen bloedlijn maar een beetje mens vaak ook iets echt idealistisch.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:02 schreef Xebrozius het volgende:
Je ziet het verkeerd, elk persoon heeft wel een moraal. Hetzij door opvoeding, tv, demografie etc etc.
Het enige wat ontbreekt bij een Atheist is een levensdoel Voor mensen zoals ik is er geen hoger streven, geen eeuwig leven, geen verplichte deugdzaamheid of het aanbidden van een bepaalde God.
Daar zit hem het verschil...
Ik denk het tegendeel. Hoe verklaar je anders dat kleine kinderen speelgoed van elkaar afpakken? Schijnbaar zonder enige vorm van spijt achteraf.quote:Op donderdag 28 april 2005 18:48 schreef deGVR het volgende:
Er zijn genoeg religieuzen hoor die het afdwingen van een religie net zo hypocriet vinden als jij en ik.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:11 schreef Megumi het volgende:
Ach met al die terroristen die geen atheist zijn, en de massamoorden die door de kerk en uit het geloof gepleegd zijn ben ik blij dat ik dan atheist ben. Wereldvrede? Dan moet je of in boedha geloven of atheist zijn.
Waarom kun jij als atheist wel voor wereldvrede zorgen en ik als Christen niet?quote:Op donderdag 28 april 2005 19:11 schreef Megumi het volgende:
Ach met al die terroristen die geen atheist zijn, en de massamoorden die door de kerk en uit het geloof gepleegd zijn ben ik blij dat ik dan atheist ben. Wereldvrede? Dan moet je of in boedha geloven of atheist zijn.
Dus jij ziet moraal als een afspraak zodat de maatschappij in stand blijft? Zit op zich wat in. Beetje wederzijds voordeel.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:05 schreef IndemnitY het volgende:
Het beredeneren of iets goed of slecht is, ligt toch los van geloof? Wij weten of iets goed of slecht is aan de hand van afspraken die we met elkaar hebben gemaakt als samenleving, zodat we elkaar niet meteen af gaan slachten.
Hoe bedoel je precies dat een moraal nergens op gebaseerd kan zijn? Gebaseerd op dat het een de basis vorm van het ander.quote:Op donderdag 28 april 2005 19:22 schreef speknek het volgende:
Vooropgesteld kan niemand z'n moraal ergens op baseren, dus theïsten netzomin als atheïsten.
...
Jij gaat dan in principe uit van de norm "doe een ander niet aan wat je zelf niet wilt" oid. Op zich een goede norm, maar waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 28 april 2005 19:19 schreef FlamejoB het volgende:
Zelf geloof ik niets, noem het atheist, noem het agnost.
Waarom ik niet moordend en plunderend door het leven ga? Ik spiegel alles... "als iemand het bij mij doet, wat zou ik er dan van vinden?". Daar heb je geen god voor nodig toch?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |