abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26538516
iemand het recept voor lasagna of een variatie recept hiermee?
wil het voor me vriendin gaan koken
you never know what you had untill its gone
pi_26538566
Recept uit Italie

voor 4 personen

Ingredienten
6 ons rundergehakt
2 glazen witte wijn
2 kopjes bouillon
3 tenen knoflook
Italiaanse kruiden
1 pakje boursin
olijfolie
2 blikken gepelde tomaten in stukjes
2 pakjes gezeefde tomaten
4 stengels selderij
0,5 bosje worteltjes
2 grote uien
2 grote paprika’s
0,5 rol zoute roomboter
4 eetlepels bloem
0,5 liter melk
4 ons zeer oude kaas in plakjes of geraspt
Lasagnebladen (Grand Italia groen of wit)

Bereiding
Snij de selderij, worteltjes, uien, paprika’s en knoflook heel fijn (gebruik anders keukenmachine). Roerbak deze groenten in de wok in ruim olijfolie zo’n 10 minuten totdat ze glazig zijn. Haal de groenten uit de wok en doe deze alvast in een grote hoge pan. Rul het gehakt goed gaar in de wok. Voeg nu het gehakt samen met de met de tomaten, wijn en bouillon bij de groenten. Even goed roeren! Het is nu (als het goed is) een dunne tomatenmassa. Dit moet wel een paar uur heel zachtjes inkoken totdat het een stevige massa geworden is. Houdt het wel in de gaten en zo nu en dan alles goed doorroeren.

Voor de bechamelsaus. Smelt in de kleine pan heel zachtjes de roomboter, voeg de bloem erbij en ga heel hard roeren totdat alle bloem opgenomen is door de boter. Op dit moment voeg je een grote scheut melk toe en ga je nog harder roeren. Voeg nu om en om melk en kaas toe en blijven roeren totdat het een smeuïge massa is.

Als de tomatensaus voldoende is ingekookt, verwarm je de oven voor op 200 graden. De lasagneschaal invetten en een kleine schep tomatensaus op de bodem aanbrengen. Daarna een laag lasagnabladen, een dikkere laag tomatensaus en weer bladen. Nu een laag bechamelsaus en weer een laag bladen enz. Eindig altijd met een laag bechamelsaus. Zet de schaal in de voorverwarmde oven en na ruim een half uur even in de over kijken. Is de bovenkant bruin en pruttelt het lekker, dan is de lasagne klaar!!

www.tastyweb.nl
Forget about the reasons why you can't in life
And start to try, cause it's your time
Time to fly
  woensdag 27 april 2005 @ 09:54:06 #3
62210 Double-U
Yeah I'm a girl
pi_26538722

met een beetje veel extra kaas erop
Nee hoor, mijn hond bijt niet .... hij knuffelt je dood!
pi_26538929
zalmlasagna van borntocook, te vinden op de website van het programma, mjam (als je van vis houdt)
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
  woensdag 27 april 2005 @ 10:34:13 #5
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26539479
Spinazie-Champignon-Lasagne:
Help mee met het maken van het FOK!kookboek!

Vegetarische lasagna:
[Centraal] Vegetarisch eten

Heel topic vol:
de beste lasagna

En uitkijken als het uit de oven komt $#^#&&%@@^# LASAGNE!!!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  woensdag 27 april 2005 @ 11:06:07 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26540194
quote:
Op woensdag 27 april 2005 09:46 schreef mystique_ het volgende:
Recept uit Italie

[....................]

1 pakje boursin

[....................]
Sinds wanneer komt boursin uit Italie?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26547746
quote:
Op woensdag 27 april 2005 11:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Sinds wanneer komt boursin uit Italie?
lmaaoo

ik zou gewoon zo'n pakje van honig kopen en dat fixen...
dat is gewoon hoppa sausmix, 500 gram gehakt erbij dikke laag kaas erbovenop klaar
Do not take life too seriously. You will never get out of it alive.
pi_26574614
quote:
Op woensdag 27 april 2005 09:46 schreef mystique_ het volgende:
Recept uit Italie
Damn die ga ik morgen eens maken

Zonder knoflook wel.
Holler
pi_26574677
honger
pi_26574736
quote:
Op donderdag 28 april 2005 17:22 schreef goddess-in-heaven het volgende:
honger
Als je wat dichterbij woonde maakte ik je morgen een lasagna schotel onder het genot van een glas wijn en een liveset van In Qontrol 2005

Een liveset van Dana ofzo

Maar waar moet die Boursin nou bij in dat eerste recept?

[ Bericht 7% gewijzigd door R-Alph op 28-04-2005 17:32:58 ]
Holler
pi_26650445
zelf gooi ik altijd annanas door de lasgne. ik hou wel van die smaak er bij (wel in heel kleine stukjes snijden want het blijft stukken langer warm als de rest.

en je mond verbranden terwijl de rest van de lasgne al bijna koud is. das niet echt prettig
pi_60222903
quote:
Op donderdag 28 april 2005 17:24 schreef R-Alph het volgende:

[..]

Maar waar moet die Boursin nou bij in dat eerste recept?
Ik zoek het antwoord op deze vraag. .
Gisteren dat recept lukraak van internet geplukt, alle boodschappen voor gedaan maar ik begrijp nu niet waar die Boursin in moet! En bij verder zoeken op internet kwam ik uit op dit topic. Help?

En vier ons kaas lijkt me ook wat veel voor die bechamelsaus? Of hoort dat zo?
pi_60223065
En toen Ryan gisteren met een pakje met zo'n kant en klaar pakketje liep te zwaaien heb ik nogal een grote mond gehad dat ik alles vers maak en niet uit die pakjes zou eten en hier te kort en daar te breed enzo.... .

En hier zit ik op zondag (winkels dicht) met een flutrecept wat maar 3 sterren waardering heeft gekregen. .
  zondag 20 juli 2008 @ 12:53:34 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60223127
Ik denk dat je de boursin wel weg kunt laten. Ik gok dat 'ie door de bechamelsaus moet. Voor kaasliefhebbers lijkt me die hoeveelheid kaas geen probleem. Je maakt ook flink wat saus.
The love you take is equal to the love you make.
pi_60223260
quote:
Op zondag 20 juli 2008 12:53 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat je de boursin wel weg kunt laten. Ik gok dat 'ie door de bechamelsaus moet. Voor kaasliefhebbers lijkt me die hoeveelheid kaas geen probleem. Je maakt ook flink wat saus.
Okay dan doe ik die Boursin wel op een toastje. Bedankt. .
Maar wat vind jij? Kloppen de verhoudingen wel een beetje in het recept.
Het lijkt me nogal een flinke hoeveelheid allemaal en ik heb maar een kleine Tefal oven.
  zondag 20 juli 2008 @ 13:03:42 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60223320
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:00 schreef Stali het volgende:

[..]

Okay dan doe ik die Boursin wel op een toastje. Bedankt. .
Maar wat vind jij? Kloppen de verhoudingen wel een beetje in het recept.
Het lijkt me nogal een flinke hoeveelheid allemaal en ik heb maar een kleine Tefal oven.
Zoals ik het inschat, zijn dit wel hoeveelheden voor vier flinke eters. Punt is denk ik of je daar wel een geschikte schaal voor hebt (groot genoeg, dus)?
pi_60223407
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zoals ik het inschat, zijn dit wel hoeveelheden voor vier flinke eters. Punt is denk ik of je daar wel een geschikte schaal voor hebt (groot genoeg, dus)?
Heb net even gekeken maar heb gelukkig wel twee geschikte ovenschalen.
Het is inderdaad allemaal niet groot genoeg, denk ik. Nu ja, ga het wel proberen.
Volgende keer maar een beetje inbinden met commentaar op pakketjes. .

Bedankt voor je hulp, Lienekien!
  zondag 20 juli 2008 @ 13:14:33 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60223500
quote:
Op zondag 20 juli 2008 13:08 schreef Stali het volgende:

[..]

Heb net even gekeken maar heb gelukkig wel twee geschikte ovenschalen.
Het is inderdaad allemaal niet groot genoeg, denk ik. Nu ja, ga het wel proberen.
Volgende keer maar een beetje inbinden met commentaar op pakketjes. .

Bedankt voor je hulp, Lienekien!
Eet smakelijk!
pi_60225983
Erg lekker is spinazie tussen de lasagne; dan doe ik bij elke laag ook een laagje spinazie.
pi_60227889
Gehakt
Paar tenen knoflook + uitje gesnipperd.
Gezeefde tomaten

Melk
Bloem
Boter

Lasagnebladen (im neem altijd verdi)
Kaas

Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij en even later ook de gezeefde tomaten. Op smaak brengen met zout en peper. Bechamelsaus maken door de boter te smelten, daar de bloem bij te doen en beetje voor beetje melk toevoegen.
Nu afwisselend lagen tomatensaus, bechamelsaus en lasagnebladen stapelen en tenslotte geraspte kaas erover.
30 a 40 minuten in de oven en klaar!
Sweet and innocent...
pi_60228622
Laat iedereen fijn een pakje kopen of het recept van Innocence volgen.
Ik ben nog bezig met dat eerste dramarecept.... .
En dat is echt diepe ellende wanneer je geen keukenmachine hebt want ik sta al anderhalf uur alles fijn te hakken en er komt geen end aan.

Heb er wel een bel wijn bij ingeschonken... .

Okay, op naar de paprika en de uien... Grmbl.
pi_60228711
Haha, je hoeft toch alleen
4 stengels selderij
0,5 bosje worteltjes
2 grote uien
2 grote paprika’s
Zoveel meer als in mijn recept is dat ook niet...

Maak anders gelijk een grote pan, gebruik je het de volgende keer als pastasaus (y)
Sweet and innocent...
pi_60229515
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:53 schreef Innocence het volgende:
Haha, je hoeft toch alleen
4 stengels selderij
0,5 bosje worteltjes
2 grote uien
2 grote paprika’s
Zoveel meer als in mijn recept is dat ook niet...

Maak anders gelijk een grote pan, gebruik je het de volgende keer als pastasaus (y)
Even pauze weer:

Ik sta hier grote hoeveelheden te splinteren en bij jouw recept hoef je helemaal niks te fijn te hakken. .
Je vergeet de tenen knoflook btw. .
De reden dat ik het zat ben is omdat ik vanmiddag ook nog een Spaans hartige taart heb gebakken. Was bedoeld als lunch maar die lunch is nogal naar 16:00 uur uitgelopen. .

Dat van de saus is trouwens wel een goed idee want met de hoeveelheid fijngehakte groente alleen al kan ik nu 2 ovenschalen vullen. .

Ik zie zo op tegen die Bechamelsaus trouwens... oooh ik doe dit nooit meer he? .
pi_60230225
ik heb toevallig net op. Ik heb het heel simpel gemaakt, maar het was echt wel lekker, had ik eigenlijk niet verwacht.
Gehakt rul gebakken, 2 al wat oudere paprika's kleingesneden, ui kleingesneden. Alles samen gebakken, 2 potten pastasaus erdoor (piccante en een restje van de Spar), laagje in de schaal, lasagnebladen erover, weer laagje gehaktmengsel, lasagnebladen, nog 'n beetje gehakt en flink mozzarella en parmezaanse kaas. Half uurtje in de oven, glaasje wijn erbij, salade erbij (eventueel) en smakelijk!!
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
pi_60230306
quote:
Bereiding
Snij de selderij, worteltjes, uien, paprika’s en knoflook heel fijn (gebruik anders keukenmachine). Roerbak deze groenten in de wok in ruim olijfolie zo’n 10 minuten totdat ze glazig zijn. Haal de groenten uit de wok en doe deze alvast in een grote hoge pan. Rul het gehakt goed gaar in de wok. Voeg nu het gehakt samen met de met de tomaten, wijn en bouillon bij de groenten. Even goed roeren! Het is nu (als het goed is) een dunne tomatenmassa. Dit moet wel een paar uur heel zachtjes inkoken totdat het een stevige massa geworden is. Houdt het wel in de gaten en zo nu en dan alles goed doorroeren.
Hier heb ik naar toegeleefd... .

Maar het recept raakt natuurlijk kant nog wal he? Allemaal gezonde groenten + een kilo AH gehakt wat in de pan vanzelf wel 600 gram wordt, d.w.z. als je geluk hebt en die prut moet dan een paar uur(!) sudderen in twee pakken tomatensaus en 2 blikken gepureerde tomaten...
Ik heb nu een volle soeppan met saus geschikt om straks 25 man van Lasagne te voorzien. .
pi_60230354
quote:
Op zondag 20 juli 2008 19:19 schreef sieske het volgende:
ik heb toevallig net op. Ik heb het heel simpel gemaakt, maar het was echt wel lekker, had ik eigenlijk niet verwacht.
Gehakt rul gebakken, 2 al wat oudere paprika's kleingesneden, ui kleingesneden. Alles samen gebakken, 2 potten pastasaus erdoor (piccante en een restje van de Spar), laagje in de schaal, lasagnebladen erover, weer laagje gehaktmengsel, lasagnebladen, nog 'n beetje gehakt en flink mozzarella en parmezaanse kaas. Half uurtje in de oven, glaasje wijn erbij, salade erbij (eventueel) en smakelijk!!
*jaloers*
Zo ga ik het voortaan ook doen he.

Ik heb natuurlijk wel een glaasje wijn, dat wel. .
  zondag 20 juli 2008 @ 19:30:14 #27
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60230392
Lasagna met pasta die je zelf moet voorkoken (bv. DeCecco) smaakt anders/beter dan met de standaard GrandeItalia 40-45 min. Ben je; met enige planning ook stuk sneller klaar.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 20 juli 2008 @ 19:37:15 #28
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_60230498
quote:
Op zondag 20 juli 2008 19:27 schreef Stali het volgende:

[..]

*jaloers*
Zo ga ik het voortaan ook doen he.

Ik heb natuurlijk wel een glaasje wijn, dat wel. .
Saluté
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
pi_60230599
.
quote:
Op zondag 20 juli 2008 19:37 schreef fotoloog het volgende:

[..]

Saluté
Proost. .

Overigens heb ik die hele Boursin ook maar in de tomatensaus gedaan.
Lost wel snel op en je merkt het amper in zo'n gigantische pan vol saus. .
pi_60230690
quote:
Op zondag 20 juli 2008 19:30 schreef Hyperdude het volgende:
Lasagna met pasta die je zelf moet voorkoken (bv. DeCecco) smaakt anders/beter dan met de standaard GrandeItalia 40-45 min. Ben je; met enige planning ook stuk sneller klaar.
Ik heb 26 bladen van Grand'Italia... 13 per doosje om precies te zijn. .
Staat niks op van kooktijden... wel makkelijke snelle recepten van binnen 40 minuten klaar.

Wat een ellende dit. Volgens mij eten we hier niet meer voor 23:00 uur. .
pi_60230736
quote:
Op zondag 20 juli 2008 19:51 schreef Stali het volgende:

[..]

Ik heb 26 bladen van Grand'Italia... 13 per doosje om precies te zijn. .
Staat niks op van kooktijden... wel makkelijke snelle recepten van binnen 40 minuten klaar.

Wat een ellende dit. Volgens mij eten we hier niet meer voor 23:00 uur. .
Ik vind je geweldig, ik zit met een grote glimlach je posts hierover te lezen
Geeft niets dat je laat eet, hopelijk was het het waard!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
  zondag 20 juli 2008 @ 19:58:42 #32
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_60230813
26 bladen lijkt mij wel genoeg.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_60230918
quote:
Op zondag 20 juli 2008 19:54 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Ik vind je geweldig, ik zit met een grote glimlach je posts hierover te lezen
Geeft niets dat je laat eet, hopelijk was het het waard!

Beloof dat je nooit zo'n bespottelijk recept zult maken he?
Je kunt in die gigantische pan saus onopgemerkt wel drie Boursins verdrinken. .

Hier wordt nu gevraagd of ik iets wil eten. .
pi_60230970
Oh Stali Ik zie het echt helemaal voor me.
Dit zijn echt recepten waar je een paar uur voor uit moet trekken en een keukenmachine is inderdaad geen overbodige luxe. Hopelijk smaakt het straks wel goed.
Een troost, de rest van de saus kan je in bakjes invriezen zodat je de volgende keer alleen een bakje uit de vriezer hoeft te trekken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_60231010
Dit is trouwens mijn favoriete recept.
Ik houd alleen echt niet van bechamelsaus dus die laat ik altijd weg als ik er een lasagne mee maak.
pi_60231240
Ik heb de link aangeklikt maar kan jouw post niet vinden toch. (Heb em op 100 posts p.p. ingesteld).
Ze hebben de lunch hier nu volledig opgepeuzeld en ik af en toe maar roeren in die enorme pan. (Normaal de pan die ik gebruik voor het bereiden van mosselen)...

Ben al lichtelijk aangeschoten door de wachtwijn... .
Nu is de Bechamelsaus aan de beurt. .
pi_60231506
Hij moet nog in het kookboek gezet worden, dan linkt het makkelijker. Maar het is een van de laatste posts in dat topic.
  zondag 20 juli 2008 @ 20:53:39 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60231977
quote:
Op woensdag 27 april 2005 09:54 schreef Double-U het volgende:
[ afbeelding ]

met een beetje veel extra kaas erop
Zal ik iets bekennen? Ik maak die van Knorr al jaren en ik vind het nog steeds lekker.
pi_60232204
Update: 21.00 uur.

Bijna vijf uur bezig maar het ziet er goed uit toch. .

De Lasagne-saus dikt stadig aan in en net heb ik een Bechamelsaus gemaakt.
Ryan moest er aan te pas komen m.b.t. roeren maar hij vindt het allemaal lekker ruiken en er goed uitzien.
Die Bechamelsaus lijkt verdacht veel op kaasfondue trouwens en het is echt veel teveel.
Een aardige Lasagne voor vier personen daar hoef je maar een kwart van de benodigdheden te gebruiken uit het hoofdrecept.

Voorlopig is er nog lang geen eten in zicht. .
Wijn wel trouwens. .
pi_60232263
quote:
Op zondag 20 juli 2008 20:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zal ik iets bekennen? Ik maak die van Knorr al jaren en ik vind het nog steeds lekker.
En hoe snel is die klaar?

Vijf uur onderweg... dit wil toch helemaal niemand voor zo'n pokkelasagne he. .
pi_60232506
quote:
Op zondag 20 juli 2008 21:08 schreef Stali het volgende:

[..]

Je moet dat ook gewoon een keer op een zaterdag- of zondagmiddag maken en de saus dan gewoon met pasta eten en de rest invriezen. En dan later een keer lasagne eten met een bakje uit de vriezer.

Wel fijn dat de wijn lekker is en zo te horen hebben jullie het ook nog wel gezellig in de keuken.
pi_60232526
Oh en Stali: houd er even rekening mee dat dit soort saus veeeeeel meer vult dan saus uit een pot of pakje. Je hebt er dus minder van nodig.
  zondag 20 juli 2008 @ 21:21:02 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_60232554
quote:
Op zondag 20 juli 2008 21:08 schreef Stali het volgende:

[..]

Die staat van start tot finish wel binnen een uur op tafel. Maar die van jou is vast lekkerder.
pi_60232837
Ik ben nog aan het roeren.... .
Het dikt wel in maar heel veel weglopen zit er niet in want dan voel je een laagje aan de bodem vastplakken.
pi_60233000
Kan je als noodgreep niet een beetje maizena of aardappelmeel erin mikken?
Dat is het sneller dik. Ik neem tenminste aan dat jullie deze zondag nog willen eten niet niet maandagmorgen pas.
pi_60233222
quote:
Op zondag 20 juli 2008 21:39 schreef MinderMutsig het volgende:
Kan je als noodgreep niet een beetje maizena of aardappelmeel erin mikken?
Dat is het sneller dik. Ik neem tenminste aan dat jullie deze zondag nog willen eten niet niet maandagmorgen pas.
Ik heb er tabak van...
Gas uit onder de enorme pan met saus en verder zit er inmiddels al een vaag gelig dakwerk op de Bechamel-saus en ben ik inmiddels zo zwaar aangeschoten dat ik voor de zekerheid maar een emmer mee naar bed neem.

Ik ben allemaal zo ontzettend klaar mee. Gewoon nooit meer.
Het is echt helemaal klaar nu. .
pi_60233413
Slaap lekker Stali!

PS: Lasagne is de dag erna altijd veel lekkerder .

Voor echte zelf-maak lasagne: zelf lasagnebladen maken is simpel. Bloem, ei, water, zou, mengen & keden tot stevig deeg, uitrollen met deegroller (hard werken!). Eventueel plakken wat op maat snijden.

Vulling: geruld gehakt naar smaak gekruid & bliktomaten / -puree. Indien gewenst frutsels als kappertjes olijven etc naar smaak. Bovenop wat plakjes mozzarella.

Alternatief: Spinazie (diepvries, van die fijngesneden). Met zo je wil boursin en/of ham of zalm.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60233442

Misschien nog even een boterham eten om toch wat maagvulling te hebben naast de wijn?
pi_60233495
Je brengt me op een idee sigme. Even kijken of er in CUL ergens een topic is over zelf pasta maken want ik heb laatst een pastamaker gekregen en die is nog niet gebruikt.
Knof, sjalotjes en halve kerstomaatjes even wokken, pasta koken, prut erdoor, scheut olijfolie en verse basilicum.
  zondag 20 juli 2008 @ 22:11:08 #50
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_60233673
Wat een verhaal dit

Ik koop altijd de lasagnabladeren en koop er een pakje lasagnesaus van de ah bij (gewoon van die rode saus die je aan moet leggen met water). Dan een klap verse groenten die ik tegenkom in de groentela (meestal rode paprika, lenteui, courgette en champignons) snijden, knoflook erbij en eventueel vegetarisch gehakt.
Soms bechamelsaus en / of mozzarella voor er overheen.
Half uurtje snijden en roeren en dan nog even in de oven!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_60267423
quote:
Op zondag 20 juli 2008 21:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Oh en Stali: houd er even rekening mee dat dit soort saus veeeeeel meer vult dan saus uit een pot of pakje. Je hebt er dus minder van nodig.
Dit klopt inderdaad.
We hebben het gisteravond gegeten. Het rook allemaal heerlijk maar het viel als een baksteen op onze magen.
pi_60268119
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 13:36 schreef Stali het volgende:

[..]

Dit klopt inderdaad.
We hebben het gisteravond gegeten. Het rook allemaal heerlijk maar het viel als een baksteen op onze magen.
Was hij lekker?
pi_60270006
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 14:02 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Was hij lekker?
Veel te machtig maar de smaak was zeer goed. Gisteren nauwelijks werk aan gehad, gewoon laden in een bakblik en nog 45 min. in de oven. Maar dat was me zondagavond echt niet meer gelukt. Helemaal toetertje. .
pi_60277378
Stali

Ik maak mijn lasagne op de volgende manier (recept voor 4 personen)

Ingrediënten
- 500 gram gehakt
- geraspte kaas
- 4 blikjes tomatenpuree
- 3 of 4 uien
- 25 gram boter
-30 gram bloem (2 zeer volle eetlepels)
- circa 3 deciliter melk
- pak kant en klare lasagnebladen

Rode lasagnesaus:
Snijd de uien en fruit ze in de koekenpan. Kruid het gehakt en bak dat mooi rul in dezelfde pan als de uien. Gooi de blikjes tomatenpuree erbij en een evenredige hoeveelheid water. Laten inkoken en eventueel kruiden naar smaak.

Bechamelsaus:

Smelt de boter in een steelpan en roer de bloem er door, laat de bloem niet bruin worden.Roer er, op laag tot matig vuur, beetje bij beetje melk door maar roer het mengsel steeds eerst glad met een garde voordat er nieuwe melk toegevoegd wordt.

Breng, als circa 2/3 deel van de melk op is, de saus aan de kook en laat de saus even al roerend zachtjes doorkoken. Breng de saus op dikte met nog zoveel melk als nodig is, kook nog even kort door en breng de saus op smaak met zout.
Houd de saus tot gebruik warm, pas op voor aanbranden. roer er vaak in.

Dan een ovenschaal invetten, en een laagje rode saus erin gieten. Dan afdekken met lasagnebladen, dan bechamelsaus erover en dan weer rode saus en dan weer lasagnebladen. Ga zo door totdat de schaal vol is en eindig met een laag rode saus. Strooi er een laagje geraspte kaas over en een half uur de oven in

Soms gooi ik er paprika bij, of gril ik eerst courgettes die ik er dan bij doe. Ook erg lekker!
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_60277379
Edit: daar ging iets fout. 2 x dezelfde reactie is niet de bedoeling.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_60277507
Nou, ik heb de hele pan vanmiddag in het riool laten weglopen hoor.
Met dank aan de hongerende kindertjes in Afrika, zeg maar.
Daar had een heel continent een dag op kunnen overleven, wat wegspoelde. .
I´m back.
pi_60277669
Waarom hebben jullie het niet ingevroren?
pi_60277723
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:42 schreef MinderMutsig het volgende:
Waarom hebben jullie het niet ingevroren?
Logistieke problemen: twee dagen staan en we hadden geen bakje meer. .
I´m back.
pi_60277738
We hadden geen bakjes meer en de pan was zo groot dat het niet in de koeling kon...
Durfde het niet meer aan.
En de ondankbaarheid was groot in Huize Ryan & Stali. .
pi_60277753
Als ze in midden-Nederland nog rioleringsproblemen krijgen vandaag,m dan weet je waardoor dit werd veroorzaakt.
I´m back.
pi_60277766
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Logistieke problemen: twee dagen staan en we hadden geen bakje meer. .

He hoi,

Koffie? .
pi_60277786
foutske
I´m back.
pi_60277795
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:46 schreef Ryan3 het volgende:
Mwoah, het lag als een betonbrok op de maag hoor. .
I´m back.
pi_60277807
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:46 schreef Stali het volgende:

[..]

He hoi,

Koffie? .
Ja, koffij. .
JIj zet.
I´m back.
pi_60277812
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:46 schreef Ryan3 het volgende:
Mwoah, het lag als een betonbrok op de3 maag hoor. .
Zo en jij kookt voortaan he? .
pi_60277837
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je bent er wel aan toe, denk ik? .
pi_60277839
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:47 schreef Stali het volgende:

[..]

Zo en jij kookt voortaan he? .
Morgen weer een ovenmaaltijd van mij. .
I´m back.
pi_60277856
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:48 schreef Stali het volgende:

[..]

Je bent er wel aan toe, denk ik? .
Mwoah, ik kan wel een bakje koffij hendelen hoor. .
I´m back.
pi_60277911
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Morgen weer een ovenmaaltijd van mij. .
Voortaan en ik zet dan wel koffie.
pi_60277922
Wat zijn jullie lief zo.

Na twee dagen zou ik het ook niet meer durven trouwens.
pi_60277933
ps. Schat, zet je MSN es aan?
pi_60277948
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:52 schreef Stali het volgende:
ps. Schat, zet je MSN es aan?
Je zit 2 meter van me vandaan hè.
I´m back.
pi_60277984
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:51 schreef Stali het volgende:

[..]

Voortaan en ik zet dan wel koffie.
Ja....
I´m back.
pi_60278023
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 20:52 schreef MinderMutsig het volgende:
Wat zijn jullie lief zo.

Na twee dagen zou ik het ook niet meer durven trouwens.
Eik is het triest...
Ik zit nu in de tuin en meneer zit binnen... anderhalve meter afstand is veel hoor. .

Nee, twee dagen is teveel he? Eik was de saus maar van zondagavond laat... maar vandaag was het redelijk warm... dus maar weg ermee. Wel schandalig, want we hadden het vandaag ook kunnen eten.
Denk niet dat er hier ooit nog lasagne wordt gemaakt, zelfs niet van de Knorr. .
pi_60278041
Hij gaat toch koffie zetten. Kiddyup.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 20:58:31 #76
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60278050
dit is best te doen:

Ingredienten
500 gram gehakt
1 grote ui
1 pak lasagnabladeren (witte)
1 blik geconcasseerde tomaten
1 blikje tomatenpuree
1 pakje gezeefde tomaten
1.5dl room culinaire
Geraspte kaas
peper, zout, paprikapoeder, knoflookpoeder,basilicum
Voor de bechamelsaus ;
1L melk
bloem
boter (margarine of halvarine)
peper, zout en nootmuskaat

Bereiding
***Rull het gehakt in de koekenpan, en bak daarna de fijngesneden ui mee.
*** voeg peper, zout, paprikapoeder, knoflookpoeder en basilicum toe en bak dit goed door (omwille van babies gebruik ik knoflookpoeder, dat is minder sterk van smaak, als het hier enkel voor volwassenen bedoeld is, is verse knoflook natuurlijk lekkerder)
***voeg nu de tomatenpuree ,toe en laat dit goed in het gehakt trekken
*** voeg nu de geoncasseerde tomaten toe de gezeefde tomaten

laat dit alles een tioen min op een zacht vuurtje doorpruttelen
Ondertussen maak je de bechamelsaus
laat een ong 100 gram boter in een steelpannetje smelten, voeg bloem erbij, tot het een droge massa wordt en begin de melk en beetje bij beetje aan toe te voegen, tot je een mooie gladde witte saus hebt.
Afkruiden met peper, zout, nootmuskaat en voor het een mooie gladde saus te houden, nog een klein nootje boter eraan toevoegen.
Voeg bij de tomatensaus de room toe, maar laat dit niet meer koken, (anders schift de room)
vet nu een braadslede in en begin met een bodem bechamelsaus erin te scheppen, daarbovenop een laag tomatensaus, dan volledig bedekken met lasagnabladeren. Herhaal dit drie keer en op de bovenste laag voeg je bij de resterende bechamelsaus geraspte kaas en je schept dit uit. Bestrooi de bovenkant met gemalen kaas en doe er aluminiumfolie over.

Verwarm de oven voor en plaats de schaal ong een half uurtje in de oven.Laat dan 10 doorverwarmen zonder de folie en strooi nog klein beetje geraspte kaas erbovenop !

let wel, als je de lasagna in de schaal schept, hou ong een cm vrij van de bovenkant, door de hitte in de oven, gaat de saus borrelen en anders loopt alles over je schaal heen.

Heel gemakkelijk en alles bij elkaar misschien een 45 min werk.µ

http://www.tastyweb.nl/recept/lasagne/bolognese
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  donderdag 24 juli 2008 @ 21:25:05 #77
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60328461
Ik doe het zo:

een stevig deeg maken van bloem, ei en water. Daar dunne vellen van rollen en laten drogen.

Saus maken van rundergehakt, een blik tomaten, kwakkie tomatenpuree, veel knoflook, rode ui, een paar flinke scheuten rode wijn en een beetje oregano. Lekker laten pruttelen.

Ovenschaal invetten en met bloem bestrooien. Daar een vel deeg op leggen en om en om afwisselen met de saus, waarbij je eindigt met de saus.

Voor daarbovenop maak je bechamelsaus van roomboter, melk en bloem.
Daar weer bovenop een hele bende parmezaan.

Doe de boel 30-45 min. in een voorverwarmde oven op 200 graden.

Lekkerder heb ik het nog niet gegeten.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  maandag 28 juli 2008 @ 13:36:25 #78
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_60394743
quote:
Op zondag 20 juli 2008 17:11 schreef Innocence het volgende:
Gehakt
Paar tenen knoflook + uitje gesnipperd.
Gezeefde tomaten

Melk
Bloem
Boter

Lasagnebladen (im neem altijd verdi)
Kaas

Gehakt rul bakken, ui en knoflook erbij en even later ook de gezeefde tomaten. Op smaak brengen met zout en peper. Bechamelsaus maken door de boter te smelten, daar de bloem bij te doen en beetje voor beetje melk toevoegen.
Nu afwisselend lagen tomatensaus, bechamelsaus en lasagnebladen stapelen en tenslotte geraspte kaas erover.
30 a 40 minuten in de oven en klaar!
Zo ziet mijn favoriete lasagnagerecht er ook ongeveer uit. Alleen gooi ik nog wat kleingesneden zongedroogde tomaatjes door de saus. O ja en het gehakt afblussen met wat rode wijn (klein beetje )
  maandag 28 juli 2008 @ 14:36:13 #79
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60396106
oh en ik was de laurierblaadjes nog vergeten, die moeten er ook in
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_60396371
quote:
Op donderdag 24 juli 2008 21:25 schreef -Mellow- het volgende:
Ik doe het zo:

een stevig deeg maken van bloem, ei en water. Daar dunne vellen van rollen en laten drogen.

Ovenschaal invetten en met bloem bestrooien. Daar een vel deeg op leggen en om en om afwisselen met de saus, waarbij je eindigt met de saus.
He, jij doet onderop niet eerst saus maar direct een vel? Hmmm. Ga ik ook eens doen dan .

Oh en hoe lang (en waarom?) laat jij je vellen drogen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 28 juli 2008 @ 17:52:09 #81
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_60400302
quote:
Op maandag 28 juli 2008 14:47 schreef sigme het volgende:

[..]

He, jij doet onderop niet eerst saus maar direct een vel? Hmmm. Ga ik ook eens doen dan .

Oh en hoe lang (en waarom?) laat jij je vellen drogen?
ja als je eerst saus doet dan wordt dat lastig opscheppen.

laten drogen hoeft niet per se, dus doe ik alleen als ik ruim de tijd heb. kan een half uur, of een paar uurtjes als ik het deeg ruim van te voren maak. Dan plakt het minder aan t bakblik. Maar als je eerst saus doet zal dat niet nodig zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')