''90%" gaat heel ver hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2005 08:26 schreef tha_dus het volgende:
Wat een zinlose discussie eigenlijk.. want het draait er eigenlijk om of MBO'ers studenten zijn toch? in mijn verre verleden heb ik MLO (mbo) gedaan..en op dat pasje stond Student (terwijl ik toendertijd dacht dat MBO'ers officieel gezien geen studenten zijn). Maar who cares, je zit op een school/onderwijsinstelling (houd je van de straat).
Nog even over dat "Hoger"
Je vindt dus dat HBO'ers hoger zijn dan MBO'ers toch? ik heb eerst MBO gedaan..ben ik vanaf gegaan (niet afgemaakt) en havo4/5 in 1jaar gedaan en nu doe ik HBO (3de jaars)...ben ik nu inneens hoger?volgens mij ben ik nog steeds dezelfde als toen op het MBO, doch met meer inzet en de wil om wat te doen op school... het verschil tussen MBO, HBO en WO heeft vooral veel te maken met de wil en inzet.. Ik denk dat 90% van nederland een HBO diploma kan halen als ze dat echt willen en er voorgaan.
Tja, de wil en inzet zijn juist onderdeel van dat 'hoger'. Dus met jouw hogere inzet en wil kun je nu inderdaad een treetje hoger aan. Verder denk ik dat je een grote groep mensen overschat als je denkt dat 90% HBO aankan als ze zich maar inzetten. Velen kunnen gewoon écht niet leren.quote:Op woensdag 11 mei 2005 08:26 schreef tha_dus het volgende:
Nog even over dat "Hoger"
Je vindt dus dat HBO'ers hoger zijn dan MBO'ers toch? ik heb eerst MBO gedaan..ben ik vanaf gegaan (niet afgemaakt) en havo4/5 in 1jaar gedaan en nu doe ik HBO (3de jaars)...ben ik nu inneens hoger?volgens mij ben ik nog steeds dezelfde als toen op het MBO, doch met meer inzet en de wil om wat te doen op school... het verschil tussen MBO, HBO en WO heeft vooral veel te maken met de wil en inzet.. Ik denk dat 90% van nederland een HBO diploma kan halen als ze dat echt willen en er voorgaan.
Je kunt het vaak al aan de blik in iemands ogen zien. Een Frank de Boer zal bijvoorbeeld niet eens een VMBO TL-diploma kunnen halen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 08:32 schreef Pool het volgende:
[..]
Tja, de wil en inzet zijn juist onderdeel van dat 'hoger'. Dus met jouw hogere inzet en wil kun je nu inderdaad een treetje hoger aan. Verder denk ik dat je een grote groep mensen overschat als je denkt dat 90% HBO aankan als ze zich maar inzetten. Velen kunnen gewoon écht niet leren.
hahaha en ALEX?quote:Op woensdag 11 mei 2005 08:36 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je kunt het vaak al aan de blik in iemands ogen zien. Een Frank de Boer zal bijvoorbeeld niet eens een VMBO TL-diploma kunnen halen.
dat koppig zijn mag toch, iig geen meeloop gedrag..maja je zal er mee moeten leren leven. keek net even op google en overal staat mbo studenten.quote:Op woensdag 11 mei 2005 09:02 schreef kwakveense het volgende:
I'm out....er zijn geen gegronde redenene voor en er is geen oplossing....en toch blijf ik mbo-student irritant vinden...:P ben ik ook eens een keertje koppig en tegendraads....
Dan zijn veel HBO'ers dus geen studenten?quote:Op woensdag 11 mei 2005 09:48 schreef jeloo het volgende:
als je naar school gaat
ben je een scholier geen student.
het type onderwijs mbo > wo is ook erg groot.
bij het mbo wordt je aan je de hand vast gehouden en
er door gelootst, op het wo moet je het zelf maar uitzoeken
Nee, HBO'ers zijn gewoon scholieren. Dûh.quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:23 schreef tha_dus het volgende:
[..]
Dan zijn veel HBO'ers dus geen studenten?
immers HBO..is op een Hoge SCHOOL..
Laat me raden.. Corpslid.quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:26 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, HBO'ers zijn gewoon scholieren. Dûh.
Klopt. Ze hebben hier alleen een wannabe-corps en daar zit ik inderdaad niet bij.quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:28 schreef Quickbeam het volgende:
hij studeert in tilburg dus dat lijkt mij sterk.
quote:Op woensdag 11 mei 2005 11:44 schreef Pool het volgende:
[..]
Klopt. Ze hebben hier alleen een wannabe-corps en daar zit ik inderdaad niet bij.
En dus studenten van het WO zijn geen scholieren omdat je hun 'school' een 'universiteit' noemt.. Het woord student heeft alleen betrekking op 'studeren', kortom, een lerend persoon. HBO'ers zijn dus óók studenten.quote:Op woensdag 11 mei 2005 10:26 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, HBO'ers zijn gewoon scholieren. Dûh.
Nee, het zit hem er meer in dat WO'ers bij de elite horen en HBO'ers slechts het topje van het plebs zijn. Bij de elite past dan ook de meer elitaire term 'student' en bij het HBO de proletarisch term 'scholier'. Dit topic heeft echter weinig zin, aangezien je de HBO'ers moeilijk kunt verwijten dat het inzicht in het elitaire taalgebruik voor hen te hooggegrepen is. Het zijn immers niet voor niets slechts HBO'ers.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:23 schreef Taurus het volgende:
[..]
En dus studenten van het WO zijn geen scholieren omdat je hun 'school' een 'universiteit' noemt.. Het woord student heeft alleen betrekking op 'studeren', kortom, een lerend persoon.
Oei, jij had echt graag wel bij het corps gezeten, of niet?quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:31 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, het zit hem er meer in dat WO'ers bij de elite horen en HBO'ers slechts het topje van het plebs zijn. Bij de elite past dan ook de meer elitaire term 'student' en bij het HBO de proletarisch term 'scholier'. Dit topic heeft echter weinig zin, aangezien je de HBO'ers moeilijk kunt verwijten dat het inzicht in het elitaire taalgebruik voor hen te hooggegrepen is. Het zijn immers niet voor niets slechts HBO'ers.
Nee die scheiding zie ik absoluut niet. Sterker nog, het merendeel uit mijn werkgroep bestaat uit 'arme' studenten die zelf hun kamer of zelfs hun collegegeld moeten dokken.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:31 schreef Pool het volgende:
[..]
Nee, het zit hem er meer in dat WO'ers bij de elite horen en HBO'ers slechts het topje van het plebs zijn. Bij de elite past dan ook de meer elitaire term 'student' en bij het HBO de proletarisch term 'scholier'. Dit topic heeft echter weinig zin, aangezien je de HBO'ers moeilijk kunt verwijten dat het inzicht in het elitaire taalgebruik voor hen te hooggegrepen is. Het zijn immers niet voor niets slechts HBO'ers.
quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:31 schreef Pool het volgende:
[..]
Bauma ook nietquote:Op woensdag 11 mei 2005 08:36 schreef cultheld het volgende:
[..]
Je kunt het vaak al aan de blik in iemands ogen zien. Een Frank de Boer zal bijvoorbeeld niet eens een VMBO TL-diploma kunnen halen.
Hier zit wel een kern van waarheid in. WO-studenten hebben gemiddeld egzien hoger opgeleide en rijkere ouders dan HBO-scholieren. Voor mensen afkomstig uit "lagere klassen" (dat is verder geen waardeoordeel) is de stap naar het HBO vaak net wat kleiner dan die naar het WO.quote:Op woensdag 11 mei 2005 12:31 schreef Pool het volgende:
Misschien hoorde hij volgens de corpsballen zelf ook bij de bovenkant van het plebs, zonder dat hij dat zelf doorhad uiteraardquote:Op woensdag 11 mei 2005 12:48 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Oei, jij had echt graag wel bij het corps gezeten, of niet?
Hij stelt het erg extreem, maar er zit statistisch gezien wel een kern van waarheid in.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:06 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Misschien hoorde hij volgens hun zelf ook bij de bovenkant van het plebs, zonder dat zelf door te hebben uiteraard
Extremen zijn vaak een goede methode om ideeen duidelijk te maken. Zal er eens over denken.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:08 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Hij stelt het erg extreem, maar er zit statistisch gezien wel een kern van waarheid in.![]()
Die kans schat ik inderdaad ook vrij hoog in....quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:06 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Misschien hoorde hij volgens de corpsballen zelf ook bij de bovenkant van het plebs, zonder dat hij dat zelf doorhad uiteraard
Rechten? Daar had ik overheen gelezen.. dat is toch een van de weinige niet-wetenschappelijke universitaire opleidingen?quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:57 schreef Maverick_tfd het volgende:
Pool, je hebt toch wel een grote mond voor een rechtencursus-leerling.
Onzin.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:06 schreef MouseOver het volgende:
Rechten? Daar had ik overheen gelezen.. dat is toch een van de weinige niet-wetenschappelijke universitaire opleidingen?
Interessant, maar zeg nou even, was je niet graag bij het corps gegaan?quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:45 schreef Pool het volgende:
Mên, het wordt toch eens tijd voor een cursus PI-lezen voor SES'ers.
Nouja, ik zou het iets genuanceerder willen brengen, ik denk dat een fatsoenlijke HTS studie en studie rechten (of andere niet-technische uni-studie) geen gigantisch niveauverschil draagt zoals zoveel mensen hier beweren.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:06 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Rechten? Daar had ik overheen gelezen.. dat is toch een van de weinige niet-wetenschappelijke universitaire opleidingen?
Had me dolletjes geleken, werkelijk waar.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:48 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Interessant, maar zeg nou even, was je niet graag bij het corps gegaan?
Toch lullig dan, dat je zoiets niet hebt in Tilburg. Maar goed, je redt je er goed mee, zie ik!quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:22 schreef Pool het volgende:
[..]
Had me dolletjes geleken, werkelijk waar.![]()
Inderdaad, op de voorlichtingsactiviteiten heeft T.S."C." Olof mooi verzwegen dat ze de boel lopen te neppen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:55 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Toch lullig dan, dat je zoiets niet hebt in Tilburg. Maar goed, je redt je er goed mee, zie ik!![]()
Want met je kraag omhoog zie je er toch corporaal uit?quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:59 schreef Pool het volgende:
[..]
Inderdaad, op de voorlichtingsactiviteiten heeft T.S."C." Olof mooi verzwegen dat ze de boel lopen te neppen.Maar gelukkig kan ik mijn corporale geest hier op fok! botvieren. En als ik alleen thuis ben, doe ik stiekem mijn kraag omhoog.
![]()
Waarom worden MBO'ers door hun school dan beschouwd als student?quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:07 schreef jeloo het volgende:
stu·de·ren2 (ov.ww., ook abs.)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling
2 zich praktisch in de muziek oefenen
mbo studeren niet en zijn dus geen student
dat die discussie gestopt kan worden
Omdat MBO denigrerend staat, wordt vaak 'student' gebruikt in kranten denk ik, en scholen willen natuurlijk HELEMAAL niet hun leerlingen denigreren.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:11 schreef tha_dus het volgende:
[..]
Waarom worden MBO'ers door hun school dan beschouwd als student?
en zie je in kranten vaak staan MBO-student...
Je moet ook niet alles geloven wat je in De Telegraaf leest.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:11 schreef tha_dus het volgende:
[..]
Waarom worden MBO'ers door hun school dan beschouwd als student?
en zie je in kranten vaak staan MBO-student...
die helemaal terecht isquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:33 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Onzin.Krijgen we die discussie weer.
Dat is inderdaad nog zo'n verschil tussen elitair en proletarisch taalgebruik. WO'ers noemen de Telegraaf geen krant, maar een dagblad of zelfs een vod.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:32 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Je moet ook niet alles geloven wat je in De Telegraaf leest.![]()
Meeste WO'ers denken hetzelfde over rechtenstudenten uit Tilburg... de groeten!quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:36 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat is inderdaad nog zo'n verschil tussen elitair en proletarisch taalgebruik. WO'ers noemen de Telegraaf geen krant, maar een dagblad of zelfs een vod.![]()
De vraag blijft natuurlijk of veel niet-technische WO-ers een HTS-studie kunnen en andersom... Lijkt me an sich wel een leuk onderzoekje om te doenquote:
Nou ja, meeste mensen die in Delft afhaken en overstappen op de HTS, lopen er daar fluitend doorheen. Ik ken er in mijn omgeving al redelijk wat die het allemaal daar nominaal lopen. Maar goed, dat hoeft niet representatief te zijn, slechts een hint vanuit mijn omgeving.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:39 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
De vraag blijft natuurlijk of veel WO-ers een HTS-studie kunnen en andersom... Lijkt me an sich wel een leuk onderzoekje om te doen![]()
Oh, sorryquote:Op woensdag 11 mei 2005 17:41 schreef Maverick_tfd het volgende:
Ik bedoel allicht een niet-technische WO-studie, mijn fout.
Nee de vraag is of een HTS-scholier de TU aankan. Ik durf te stellen dat praktisch iedere TU-student de HTS aankan, terwijl dat andersom lang niet voor iedereen geldt.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:39 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
De vraag blijft natuurlijk of veel niet-technische WO-ers een HTS-studie kunnen en andersom... Lijkt me an sich wel een leuk onderzoekje om te doen![]()
Oja, die briljante discussie met als enige slotconclusie dat jij niet kunt spellen.quote:
quote:Op zondag 24 april 2005 17:34 schreef donald_dick het volgende:
[..]
in principe leer je hetzelfde op het HBO, er wordt uitgelegt hoe je met het strafboek omgaat
Nee dat lijkt me logisch, daar is het niveauverschil voor. Men moet alleen niet alle Uni's en hbo's bij elkaar nemen, om daarna te zeggen dat het niveauverschil tussen uni en hbo zo groot is, dat klopt simpelweg niet.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:54 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Nee de vraag is of een HTS-scholier de TU aankan. Ik durf te stellen dat praktisch iedere TU-student de HTS aankan, terwijl dat andersom lang niet voor iedereen geldt.
Maar de stelling dat het gemiddelde niveau op een technische universiteit hoger ligt dan op een andere universiteit klopt evenmin.quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:59 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Nee dat lijkt me logisch, daar is het niveauverschil voor. Men moet alleen niet alle Uni's en hbo's bij elkaar nemen, om daarna te zeggen dat het niveauverschil tussen uni en hbo zo groot is, dat klopt simpelweg niet.
Die heb ik ook niet zien valllen, enkel wat opmerkingen over rechtenstudenten. Maar goed, denk je niet dat de technisch student gemiddeld iets intelligenter is dan die van andere studies? Daar kun je volgens mij vast wel wat over vinden...quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:10 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Maar de stelling dat het gemiddelde niveau op een technische universiteit hoger ligt dan op een andere universiteit klopt evenmin.
jawel, HBO natuurkunde is wat moeilijker dan een leesvakje zoals rechtenquote:Op woensdag 11 mei 2005 18:10 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Maar de stelling dat het gemiddelde niveau op een technische universiteit hoger ligt dan op een andere universiteit klopt evenmin.
Op een andere manier intelligent, of te wel het klassieke verschil tussen A en B.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:11 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Die heb ik ook niet zien valllen, enkel wat opmerkingen over rechtenstudenten. Maar goed, denk je niet dat de technisch student gemiddeld iets intelligenter is dan die van andere studies? Daar kun je volgens mij vast wel wat over vinden...
Jij doet zeker geen technische studie?quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:10 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Ik heb HBO TN gedaan, en ik zeg "nee".quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:12 schreef donald_dick het volgende:
jawel, HBO natuurkunde is wat moeilijker dan een leesvakje zoals rechten![]()
komaar komaar, hap hap hap
Alfa bestaat zeker niet alleen uit dingen uit je hoofd leren, dan heb je toch echt een heel verkeerd beeld van een alfastudie in je hoofd. Als je denkt dat het topografie uit je hoofd leren voor gevorderden is heb je het echt volledig mis.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Jij doet zeker geen technische studie?
alfa-WO: uit-de-kop-stampers
beta-WO: analytisch
beta-HBO: mindere mate analytisch, meer toepassingsgericht.
Verder durf ik mn hand ervoor in het vuur te houden dat een gemiddelde TU-student/HTS-student een hogere intelligentie heeft dan een gemiddelde vrijetijdskundige bijv.
hoezo kortzichtigquote:Op woensdag 11 mei 2005 18:24 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Jij doet zeker geen technische studie?
alfa-WO: uit-de-kop-stampers
beta-WO: analytisch
beta-HBO: mindere mate analytisch, meer toepassingsgericht.
Verder durf ik mn hand ervoor in het vuur te houden dat een gemiddelde TU-student/HTS-student een hogere intelligentie heeft dan een gemiddelde vrijetijdskundige bijv.
Een misvatting die bestaat bij veel beta studenten.quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:30 schreef Plato1980 het volgende:
Alfa bestaat zeker niet alleen uit dingen uit je hoofd leren, dan heb je toch echt een heel verkeerd beeld van een alfastudie in je hoofd. Als je denkt dat het topografie uit je hoofd leren voor gevorderden is heb je het echt volledig mis.
Tot de meeste technische WO'ers van nu over tien jaar bijstandtrekken en juristen die in Tilburg zijn afgestudeerd in een Jaguar zien rondrijden... Ajuquote:Op woensdag 11 mei 2005 17:38 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Meeste WO'ers denken hetzelfde over rechtenstudenten uit Tilburg... de groeten!
Ach ja, kijk es in het lijstje van studies met meeste marktwaarde. Technische natuurkunde staat dan net onder geneeskunde,tandheelkunde, econometrie en fiscaal recht.quote:DeTinux:
Tot de meeste technische WO'ers van nu over tien jaar bijstandtrekken en juristen die in Tilburg zijn afgestudeerd in een Jaguar zien rondrijden... Aju
quote:WO'er: zich kapotzuipende student
quote:Maar ja, bètastudenten kunnen niet argumenteren en met hun retoriek is het doorgaans net zo goed gesteld als die van een MBO'er. No offence.
Bron?quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:38 schreef Haushofer het volgende:
Ach ja, kijk es in het lijstje van studies met meeste marktwaarde. Technische natuurkunde staat dan net onder geneeskunde,tandheelkunde, econometrie en fiscaal recht.
Op internet zou ik het zo gauw niet wetenquote:
Van de site van TU-delft. In ieder gevak eentjequote:In een recent ESB* artikel over de relatieve marktwaarde van 59 verschillende academische programma's is Technische Natuurkunde geplaatst in de top 10. (nummer 6 om precies te zijn). De studies met een numerus fixus, te weten Tandheelkunde, Farmacie en Geneeskunde, nemen de top 3 posities in
Hm, dat lijstje van de elsevier heb ik net even opgezocht, die wil ik hier best posten.. maar als ik die moet posten tot aan technische natuurkunde wordt het wel een beetje lang, omdat hij op plek 34 staat, toch doen?quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op internet zou ik het zo gauw niet wetenSlecht ej? Werd volgens mij vorig jaar gepubliceerd in de Elsevier. Ik vond het alleen wat een mongole uitspraak dat technici niet een goede baan zouden kunnen krijgen; vooral technische natuurkundigen kunnen na de studie vaak regelrecht naar Shell, Unilever, Phillips.... En een universiteitsbaan is ook niet verkeerd.
Als ik naar de uni wilde gaan, zou ik dat gedaan hebben (heb VWO-diploma). Dus in mijn geval - en alle andere VWO'ers op het HBO - slaat je opmerking nergens op.quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:47 schreef BennieK het volgende:
HBO'ers zijn wannabees, dat is het enige verschil
hoezo?quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:55 schreef BennieK het volgende:
[..]
Over jou en al je soortgenoten zeg ik maar liever niets![]()
quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:52 schreef flubub het volgende:
maar als ik die moet posten tot aan technische natuurkunde wordt het wel een beetje lang, omdat hij op plek 34 staat, toch doen?
Oh ik ben wel benieuwd eigenlijk wat je kwijt had gewild.quote:Op woensdag 11 mei 2005 20:55 schreef BennieK het volgende:
[..]
Over jou en al je soortgenoten zeg ik maar liever niets![]()
Jij bent WO'er zeker.quote:Op woensdag 11 mei 2005 22:18 schreef Was het volgende:
begrijpen <> oefenen
single malt <> dimple'tje cola
studeren <> leren
belegging <> PL'etje
troll <> hap
hockey <> voetbal
denkers <> doeners
bonus <> salaris
student <> scholier
audi <> opel
2-knoops <> 3-knoops
onderneminkje <> bijbaan
bier <> pils
vrienden <> papa/mama
sociëteit <> buurthuis
waterman <> parker
mijn taalgebruik <> me taal
manchetknoop <> ketting
collegezaal <> leslokaal
Als je weet aan welke kant je zit ben je WO-er. Als je weet aan welke kant je in ieder geval niet zit, ben je HBO-er.
ja je moet de schijn ophouden datje beter bentquote:Op woensdag 11 mei 2005 22:31 schreef Anthraxx het volgende:
Als je aan een klaslokaal of een collegezaal kan zien dat je Uni doet dan doe ik Universiteit terwijl ik op een HBO zitWazige gedachtes hier volgens sommige mensen.
kennelijk heb je het nog niet begrepenquote:Op woensdag 11 mei 2005 22:18 schreef Was het volgende:
begrijpen <> oefenen
studeren <> leren
belegging <> PL'etje
troll <> hap
hockey <> voetbal
denkers <> doeners
bonus <> salaris
student <> scholier
onderneminkje <> bijbaan
bier <> pils
vrienden <> papa/mama
sociëteit <> buurthuis
waterman <> parker
mijn taalgebruik <> me taal
collegezaal <> leslokaal
InHolland van de optielijst afstreeptquote:Op woensdag 11 mei 2005 23:30 schreef Jummy het volgende:
Hogeschool Inholland [...]
en de jongetjes gooien nog steeds propjes als de meester niet kijkt!
[...]
Dit topic moet gewoon op oneindig gesteld worden, op zeker dat je de 1000 reacties wel haaltquote:Op woensdag 11 mei 2005 23:27 schreef Drive-r het volgende:
Heerlijk, het is een HBO vs. WO + Alfa vs. Beta topic geworden!!! Haha, vecht het maar uit jongens!
Ik heb dus ongeveer hetzelfde als dat jij hebt. Ik heb havo gedaan, 1 jaar mbo en daarna havo 4/5.quote:Op woensdag 11 mei 2005 08:26 schreef tha_dus het volgende:
Ik denk dat 90% van nederland een HBO diploma kan halen als ze dat echt willen en er voorgaan.
Als ik mij niet vergis verschilt herseninhoud niet erg veel tussen mensen. Waarschijnlijker is het dat iemands hersenen beter zijn uitgerust voor de uitoefening van een bepaalde taak, maar ik denk dat het vooral te maken heeft met opvoeding en aanwezige kennis. Ik ben vroeger overladen met boeken over vanalles en met domme, kortgeschoren, voetballende jongetjes mocht ik (terecht) niet omgaan want die hadden een slechte invloed. Daardoor ontwikkel je gewoon een andere instelling, ookal kan een mongool nog beter hoofdrekenen dan ik, bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:20 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Ik heb dus ongeveer hetzelfde als dat jij hebt. Ik heb havo gedaan, 1 jaar mbo en daarna havo 4/5.
Ik ben het niet helemaal eens met je uitspraak over dat 90% een hbo diploma kan halen als ze dat willen. Volgens mij overschat je de Nederlandse bevolking behoorlijk...Het is niet zo dat als je, je inzet je per definitie scoort. Er moeten ook nog enigzins wat hersencellen aanwezig zijn om te kunnen scoren.
er stond toch eerst iets met dom in?quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:20 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Ik heb dus ongeveer hetzelfde als dat jij hebt. Ik heb havo gedaan, 1 jaar mbo en daarna havo 4/5.
Ik ben het niet helemaal eens met je uitspraak over dat 90% een hbo diploma kan halen als ze dat willen. Volgens mij overschat je de Nederlandse bevolking behoorlijk...Het is niet zo dat als je, je inzet je per definitie scoort. Er moeten ook nog enigzins wat hersencellen aanwezig zijn om te kunnen scoren.
Inderdaad, wat een visie op de wereld krijg je danquote:
Mijn god.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:29 schreef Speth het volgende:
[..]
Als ik mij niet vergis verschilt herseninhoud niet erg veel tussen mensen. Waarschijnlijker is het dat iemands hersenen beter zijn uitgerust voor de uitoefening van een bepaalde taak, maar ik denk dat het vooral te maken heeft met opvoeding en aanwezige kennis. Ik ben vroeger overladen met boeken over vanalles en met domme, kortgeschoren, voetballende jongetjes mocht ik (terecht) niet omgaan want die hadden een slechte invloed. Daardoor ontwikkel je gewoon een andere instelling, ookal kan een mongool nog beter hoofdrekenen dan ik, bijvoorbeeld.
Dat niet per se.. het is ook deels erfelijk. Ik denk niet dat intelligentie alleen maar aan te leren is..quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:29 schreef Speth het volgende:
Als ik mij niet vergis verschilt herseninhoud niet erg veel tussen mensen. Waarschijnlijker is het dat iemands hersenen beter zijn uitgerust voor de uitoefening van een bepaalde taak, maar ik denk dat het vooral te maken heeft met opvoeding en aanwezige kennis. Ik ben vroeger overladen met boeken over vanalles en met domme, kortgeschoren, voetballende jongetjes mocht ik (terecht) niet omgaan want die hadden een slechte invloed. Daardoor ontwikkel je gewoon een andere instelling, ookal kan een mongool nog beter hoofdrekenen dan ik, bijvoorbeeld.
Ik zeg niet dat ze dom zijn (mijn post weerspreekt dat hele idee zelfs), of onwelwillend of iets dergelijks, maar onder de kinderen die ik bedoel heerst gewoon een heel andere mentaliteit die mijn ouders liever niet bij mij zagen.quote:
En nu zit je gewoon late @ night te posten, terwijl morgen iedereen weer school heeft, of wakker wordt met een normaal ritme,quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:39 schreef Speth het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ze dom zijn (mijn post weerspreekt dat hele idee zelfs), of onwelwillend of iets dergelijks, maar onder de kinderen die ik bedoel heerst gewoon een heel andere mentaliteit die mijn ouders liever niet bij mij zagen.
Het ligt er ook heel erg aan waar je goed in bent. Beta-intelligentie valt vaak veel minder op dan alfa intelligentie bij kinderen. Een van nature welbespraakt kind (of persoon in het algemeen) kan veel intelligenter lijken en aan de hand daarvan opgevoed worden.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:37 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Dat niet per se.. het is ook deels erfelijk. Ik denk niet dat intelligentie alleen maar aan te leren is..![]()
Dat lijkt zo.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:41 schreef Speth het volgende:
[..]
Het ligt er ook heel erg aan waar je goed in bent. Beta-intelligentie valt vaak veel minder op dan alfa intelligentie bij kinderen. Een van nature welbespraakt kind (of persoon in het algemeen) kan veel intelligenter lijken en aan de hand daarvan opgevoed worden.
uhm...als je ergens analytisch leert denken is het bij een taalstudie....(i know..hap...)quote:alfa-WO: uit-de-kop-stampers
Alsof Mbo-ers, vakmensen zoals jij ze noemt, daarom slimmer zijn dan Hbo-ers. Het is maar net wat je trekt en waar je meer respect voor opbrengt. Dat verschilt per persoon. Kijk ehm, Mbo is gewoon één en al praktijk met een beetje theorie. Mij trok het totaal niet, omdat ik liever met mijn neus in de boeken zit. Ik wil dmv kennis in mijn hoofd te stampen het gevoel hebben te leren en slimmer te worden. Ik voelde me op mbo op een gegeven moment écht hersendood, dat lag er gewoon aan dat ik er niet thuis hoorde. Alle leraren waren pro mbo, maar gelukkig was er één zo eerlijk om me de waarheid te vertellen. Ik voelde me ook steeds beter toen ik weer naar de havo ging. Echt dat ik thuis kwam met een voldaan gevoel als; wauw ik weet iets nieuws. Mbo was voor mij persoonlijk geen uitdaging.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:31 schreef mechatronics het volgende:
Het valt me wel op dat het HBO soms ietwat kinderachtiger is, maar dat ongeveer 1/3 tot de helft op het MBO echte vakmensen zijn. Zo van die mensen die gouden handen hebben.
Inderdaad, de andere helft fluit maar wat aan, en óf ze leren er geen hol en krijgen een diploma, óf ze kunnen het gewoon echt niet, maar omdat ze hun best doen halen ze het wel.
Het is gewoon zo dat als je meedoet, je een 5,5 haalt, en je het super kent, je een 9,0 haalt. Klaar.
Dat verlaagd wel een beetje de motivatie bij sommigen. Ik denk dan weer zo van, zit je op school om te leren, of zit je er om vrij te krijgen, zodat je kan bijklussen? Tijd is ook maar relatief.
Het is IMO dus , dit hele topic, appels met peren vergelijken eigenlijk. En de Uni is een paprika.
En dat de een het ene voedsel nou lekker vind, en de ander het andere, boeit mij vrij weinig.
Maar ik merk wel dat soms lessen op het HBO onrustiger zijn, dat de studenten niet eens een concentratievermogen van 40 minuten hebben, maar 15 ofzo.
En dat valt me gewoon op in andere college's waar ik voorbijloop, in mijn klas valt het wel mee, we hebben nl. niet veel college, en dat wat we hebben, hebben we hard nodig, maar das persoonlijk.
dat is zoquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |