Hoe groter je partij, hoe kleiner de andere partijen. Hoe kleiner de kans dus ook dat andere partijen zonder je een coalitie kunnen vormen. Als D66 had vastgehouden aan zijn verkiezingsbelofte om niet met CDA en VVD te regeren, was de enige reële mogelijkheid een CDA/PvdA-coalitie geweest. Die was er dan gekomen. Ik vermoed dat het een ongelooflijk vechtkabinet was geweest, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 27 juli 2005 00:01 schreef vanthof het volgende:
Even los van de vraag of je nu voor een linkse regering bent of niet. Ik stel vast dat jij het met mij eens bent dat de SP met 35 moeilijk buiten de regering te houden is. Probeer dan eens een regering te vormen met de SP erin.
De nek aan nek race is een echec gebleken (voor de linkse? PvdA kiezer) bij de vorige verkiezingen. Waarom zou dat nu dan wel in het voordeel van de PvdA uitpakken. Dat is puur gokwerk.
Een informateur kijkt welke coalities redelijkerwijs mogelijk zijn. Dus ook wat de partijen willen. Als de SP die 35 zetels haalt, zal er zeker gekeken worden of de SP in een coalitie valt in te passen. Zo niet, dan wordt het oppositie. Het Vlaams Blok is in België ook heel groot, toch regeren ze nergens. Omdat geen enkele andere partij dat wil.quote:Als de SP enorm stijgt, mede gelet op de uitslag bij het europees referendum, kan geen enkele informateur of formateur meer om die partij heen. Bij de komende raadsverkiezingen gaat de SP bovendien stijgen in het aantal raadszetels. Ze zijn nu nog lang niet in alle plaatsen vertegenwoordigd. Dit effekt zal de sp een enorme boost geven naar de landelijke verkiezingen.
Zoals ik hierboven al zei: een kleine PvdA kan makkelijker terzijde worden geschoven. Een grote PvdA een stuk moeilijker. Een PvdA die voor de verkiezingen zegt dat ze graag met GroenLinks en de SP willen regeren pleegt overigens politieke zelfmoord.quote:SP stemmen is dus (paradoxaal genoeg) meer zekerheid om de PvdA in de regering te helpen dan gokken op een overwinning van de PvdA in een nek-aan-nek race.
Een cordon sanitair zou ik het niet noemen. Dat andere partijen niet happig zijn om met de SP te regeren wel, en andersom dat de SP zelf niet graag regeert wel. Ook in gemeenteraden is dat te zien. De SP zit alleen in de colleges in Oss, Nijmegen, Doesburg, Boxmeer en Schijndel met in totaal negen wethouders. Nogal karig op 170 raadsleden. Ter vergelijking: de SGP heeft veertig wethouders, in veertig gemeenten, op 275 raadsleden. En dan reken ik de CU-wethouders namens een gecombineerde CU/SGP-fractie niet eens mee.quote:Op woensdag 27 juli 2005 12:14 schreef vanthof het volgende:
Freako, mijn hele redenering gaat uit van de aanname dat de SP 35 zetels zou halen. De consequentie zou zijn dat de SP betrokken wordt bij een nieuwe regering lijkt mij. Een cordon sanitair om de SP lijkt me volledig uit de lucht gegrepen.
Het CDA zit denk ik niet te springen om te regeren met een partij die er een sport van maakt om CDA-bewindslieden tot op het bot te beledigen (Bakellende e.d.). Bovendien hebben ze al moeite genoeg om met de PvdA te regeren. Voorgaande CDA/PvdA-kabinetten waren ook vechtkabinetten (Den Uyl, Van Agt-Den Uyl, Lubbers-III). Het CDA regeert veel liever met de VVD. Ze zeggen dan wel dat ze alle opties open houden, maar de PvdA vinden ze al links genoeg.quote:Vervolgens stel je dat de SP alleen kan regeren met GroenLinks en PvdA. Dat zou mij dan hoogelijk verbazen van het CDA. Deze partij sluit toch nooit een toekomstige coalitie partner uit?
Ik had het anders moeten stellen. De CU wil best met de PvdA regeren. Er zit echter een addertje onder het gras. Als de CU in de regering wil, willen ze wel een aantal duidelijke punten binnenhalen. En die liggen dan niet op het sociale vlak, maar eerder op het ethisch-christelijke vlak. Strengere abortuswet enzo. Dat kan de PvdA nooit verkopen aan z'n achterban. Dus CU en PvdA in een coalitie is nogal onrealistisch.quote:Vervolgens sstel je dat CU niet met de PvdA zou willen regeren. Waar baseer je dat op?
Laten we eerst die verkiezingen maar eens afwachten. Bij de vorige raadsverkiezingen (maart 2002) stond het CDA op een zetel of 30 in de peilingen, net zoals nu. Als een partij flink gaat verliezen, is dat "Leefbaar ..." en de VVD. Ik vermoed dat het CDA consolideert, misschien iets verliest maar ik acht het waarschijnlijker dat er licht gewonnen gaat worden.quote:Raadsverkiezingen worden beinvloed door landelijke politiek(zeg jij ook). Dus:
1)Balkenende verliest in de peilingen
2)Balkenende verliest het referendum over de Europese grondwet.
3) Balkenende verliest de raadsverkiezingen.
Bij deze raadsverkiezingen kan Balkenende niet meer zeggen "Ach, weet u, het zijn maar peilingen".
Een flink deel van de mensen die nu aangeven dat ze PvdA stemmen in de peilingen lijken me teleurgestelde VVD- en CDA-stemmers, en teleurgestelde LPF'ers. Die geven nu aan dat ze PvdA stemmen, omdat die Wouter Bos zo'n gematigd tegengeluid geeft. Gematigde mensen. Daarom heeft nu ook de rechtervleugel de overhand binnen de PvdA, omdat ze weten dat daar de stemmen zitten. Daarom wijst Bos een samenwerking met SP en GroenLinks in een links blok voor de verkiezingen ook af. Hij weet namelijk dat hem dat stemmen gaat kosten. De echte bevlogen PvdA-man, altijd op de linkervleugel gezeten, is allang teleurgesteld in dat slappe gelul van Bos, en stemt op Marijnissen, want die heeft nog wel een mening.quote:Begrijp me goed, ik zeg niet wat de PvdA zou moeten doen. Ik zeg alleen maar dat een PvdA kiezer in de peilingen van nu er slimmer aan doet bij de echte verkiezingen SP te stemmen. Want op die manier weet je zeker dat zelfs als PvdA kleiner dan het CDA wordt, de SP toch de sleutel in handen zal hebben tot een nieuw kabinet. En neem van mij aan dat de PvdA dan zeker uitgenodigd wordt voor onderhandelingen. Het zij door SP. Hetzij door CDA/VVD. zoals jijzelf hierboven terecht opmerkte ("De enige andere mogelijkheid lijkt me dan een coalitie PvdA/CDA/VVD").
Nogal logisch, sinds de registratie door De Vries van de partijnaam bij de Kiesraad hebben we niets meer van de partij vernomen. Aangezien de volgende verkiezingen pas over een kleine twee jaar zijn, zal dat nog wel komen. Die registratie is alleen maar gebeurd voor de zekerheid, daarom staat de partij van Wilders ook geregistreerd als "Groep-Wilders". Als het kabinet valt, en er vervroegde verkiezingen worden uitgeschreven, is er maar een korte periode voor nieuwe partijen om hun naam te registreren bij de Kiesraad. Doen die partijen dat niet, komen ze zonder naam op het stembiljet te staan (net zoals Ratelband in 2003)quote:Op vrijdag 29 juli 2005 23:45 schreef pberends het volgende:
Geen enkeling van de 1500 ondervraagden stemt nog PRVD, en heeft daarmee 0 zetels en 0,0% van de gepeilden achter zich....
quote:
www.xyzyx.nlquote:De Kiesvereniging XyZyX (spreek uit als: Ksi-ZikS) en haar politieke partij XyZyX 4U2 (spreek uit als: Ksi-ZikS-For-You-Too) hebben zich tot doel gesteld om de Nederlandse kiezers dagelijks te betrekken bij de politieke besluitvorming in de gemeentelijke, provinciale, landelijke en Europese politieke colleges.
De oprichters van de Kiesvereniging XyZyX zijn van mening dat het voor de kiezers momenteel absoluut onmogelijk is om het werkelijke stemgedrag van een politieke partij na de verkiezingen juist in te schatten of te beīnvloeden. De kiezer heeft immers aan een politieke partij feitelijk een mandaat gegeven om zijn stem tot de volgende verkiezing naar eigen goeddunken te gebruiken. Voor politiek betrokken kiezers, die dagelijks voeling willen houden met het denken en doen van de politici, is dat een uiterst vervelende zaak vooral omdat het raadplegen van de kiezer, binnen de huidige snelle communicatie mogelijkheden, zeer eenvoudig is.
quote:In de PERVOTEST, een afkorting van PERsoonlijke Voor Of TEgen STandpuntenlijst, heeft de XyZyX 4U2 politicus een strikt persoonlijk standpunt ingenomen inzake meer dan 1.000 gewone agendapunten. De PERVOTEST wordt door de (kandidaat) politicus voor zijn kandidaatstelling gedetailleerd ingevuld en blijft geldig tot zijn volgende kandidaatstelling of herijking in januari van elk EVEN jaar. Leden en donateurs kunnen de XyZyX 4U2 politicus voordragen voor een BLOGARP als hij of zij een ander stemgedrag in een politiek college heeft vertoont dan op basis van zijn of haar PERVOTEST vooraf te verwachten was.
Via een BLOGARP, een afkorting van BLijf Of GA Raadplegings Procedure, kan een XyZyX 4U2 politicus dwingend uit een college verwijdert worden als hij of zij zich niet aan hun PERVOTEST gehouden hebben.
Samenvattend kan gesteld worden dat de XyZyX 4U2 politicus in de gemeentelijke, provinciale, landelijke en Europese politieke colleges direct door de kiezer gekozen wordt, mede op basis van zijn of haar PERVOTEST. Heeft hij of zij kiezersbedrog gepleegd, dan hebben de leden en donateurs via de BLOGARP de mogelijkheid hem of haar tussentijds naar huis te sturen.
Nogal geschifte club, zo te zien.quote:
Nee, het is dus met name een kieskring, zoals ze al zeggen. Als het al serieus is willen ze een duidelijk andere manier van invulling geven aan de democratie, waarbij dus individuen gekozen worden op basis van hun persoonlijke standpunten. Op zich wel interessant, maar het lijkt me bijzonder frustrerend.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 00:36 schreef freako het volgende:
[..]
Nogal geschifte club, zo te zien.. Een kandidaat-politicus dient een lijstje in te vullen met zijn standpunten over zo'n 1000 dingen. Aan de hand van die standpunten wordt door de leden van de partij bepaald op welke plaats van de lijst hij komt. Wordt hij gekozen, en vinden de leden dat hij kiezersbedrog pleegt, dan wordt hij uit de Gemeenteraad of de Kamer geschopt door de partij. Recht op wachtgeld heeft ie niet, want hij is verwijtbaar werkloos, aldus de statuten. Lijkt me juridisch aanvechtbaar, maar goed. Meningen hebben ze (of heeft hij, het lijkt me een eenmansclub) in ieder geval niet.
Dit soort clubs duiken wel vaker op. Meestal is het een enkele man (of twee mannen) die de hele democratie wil gaan hervormen, via een of ander systeem. In het verleden heb je bijvoorbeeld het KiezersCollectief gehad in 1998 (http://www.sdnl.nl/kieshome.htm), die de fractie wilde laten stemmen volgens uitslagen van opiniepeilingen.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 00:40 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nee, het is dus met name een kieskring, zoals ze al zeggen. Als het al serieus is willen ze een duidelijk andere manier van invulling geven aan de democratie, waarbij dus individuen gekozen worden op basis van hun persoonlijke standpunten. Op zich wel interessant, maar het lijkt me bijzonder frustrerend.
Mijn gok is dat de de PvdD meer stemmen haalt dan de LPF, maar dat beide geen zetel weten te halen.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 22:47 schreef dVTB het volgende:
In de nieuwste Politieke Barometer klimt het CDA van 30 naar 32 zetels. PvdA gaat van 50 naar 51, VVD zakt van 25 naar 23. SP verliest 1 zetel en komt op 18, terwijl GroenLinks er juist eentje wint en op 9 komt. D66, CU en SGP blijven stabiel op respectievelijk 4, 6 en 2 zetels. Wilders mag op 5 zetels rekenen.
De LPF krijgt slechts 0,5 procent van de stemmen en verspeelt daarmee zijn laatste kamerzetel. Nul zetels over in de peilingen, dus...
Bij de Europese verkiezingen hadden ze toch 140k kiezers, lijkt me wel dat PvdDieren minimaal 1 zetel haalt.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 17:07 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Mijn gok is dat de de PvdD meer stemmen haalt dan de LPF, maar dat beide geen zetel weten te halen.
You forgot Herben.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 17:17 schreef pberends het volgende:
Vraag me trouwens af of de LPF nog vut heeft om mee te doen; Eerdmans die zich bij Wilders of Sorensen aansluit, Nawijn met z'n eigen lijst, andere LPF-kamerleden zijn nietszeggend.
Ow ja, tien zetelsquote:
En bijvoorbeeld http://forum.fok.nl/topic/227714quote:Op zaterdag 30 juli 2005 16:39 schreef freako het volgende:
[..]
Dit soort clubs duiken wel vaker op. Meestal is het een enkele man (of twee mannen) die de hele democratie wil gaan hervormen, via een of ander systeem. In het verleden heb je bijvoorbeeld het KiezersCollectief gehad in 1998 (http://www.sdnl.nl/kieshome.htm), die de fractie wilde laten stemmen volgens uitslagen van opiniepeilingen.
Uit het Repertorium Kleine Politieke Partijen 1918-1967 blijkt wel dat ze niet de eersten zijn. Er staan 186 partijen in, die allemaal aan Tweede-Kamerverkiezingen hebben meegedaan, van redelijk succesvolle clubs als SGP, CPN en D'66 tot eenmanspartijen als de Zuiderzeepartij en de Partij voor Opbouw en Algemeene Verbroedering (respectievelijk 338 en 142 stemmen in 1933).quote:Op zaterdag 30 juli 2005 18:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
En bijvoorbeeld Directe Democraten
Echt kansloze initiatieven, maar ieder zijn pleziertje.
het debat gezien van donderdag? viel alleszins mee!quote:Op vrijdag 17 juni 2005 22:57 schreef Sidekick het volgende:
[..]
, en Wien van den Brink zal na zijn ziekte wrs ook niet meer veel hooi op zijn vork nemen.
Dat geeft maar weer aan waarom wekelijkse opiniepeilingen zinloos zijn.quote:Op maandag 28 november 2005 15:19 schreef IntroV het volgende:
[afbeelding]
Er verandert dus zo goed als niks. Ja, de SP heeft in de loop der tijd wat gewonnen en Wilders is bijna helemaal weggezakt. De PvdA, CDA en VVD bewegen alle drie binnen hun eigen kleine marge.
Die zijn helemaal niet zinloos. Zonder wekelijkse peilingen hadden we geeen POL peilingen-aandelenmarkt spel gehad.quote:Op maandag 28 november 2005 16:18 schreef freako het volgende:
[..]
Dat geeft maar weer aan waarom wekelijkse opiniepeilingen zinloos zijn.
Ach ja, mensen vreten ervan he.quote:Op maandag 28 november 2005 16:18 schreef freako het volgende:
[..]
Dat geeft maar weer aan waarom wekelijkse opiniepeilingen zinloos zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |