abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26419975
Beste,

Dit topic open ik niet omdat ik NIET tegen de zigeuners ben, maar gewonn interesse heb wat de mensen van dit volkje denken.

De vraag is daarom ook, wat vinden jullie van zigeuners? Kom a.u.b niet met reacties als "aso stuk tuig" maar met een goede reden wat jullie van hun vinden.

TS: Begint,

Zigeuners, Aardige mensen lijken mij het. Heb geen last van hun en zij ook niet van mij.
Altijd gastvrij zijn ze.
pi_26420006
Ik ken geen zigeuners. Het lijkt me geen doelgroep om over een kam te scheren. Of zo.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:25:15 #3
46511 Linz
held der helden
pi_26420010
hoe zien ze er uit, waar kan je ze vinden?

want ik ben er nog nooit één tegengekomen.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_26420011
Zoveel zigneurs wonen er toch niet in Nederland. Of bedoel je woonwagenbewoners?
pi_26420038
zigeuners/woonwagenbewoners wat je maar wilt
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:28:49 #6
87044 MisterICE
The Superstar Bum
pi_26420103
Ze schijnen geen stroom te willen betalen
Tell him the liberator who destroyed my property has realigned my perception.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:30:01 #7
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_26420136
Mijn beeldvorming van zigeuners komt uit kuifje en de juwelen van Bianca Castafiore. Ik ken geen zigeuners, woon niet naast een kamp oid.

Wat mij wel opvalt is dat mensen die wel direct zigeuners kennen spreken met veel respect en aandacht voor hun specifieke manier om tegen de wereld aan te kijken. Hele spiritiele mensen die tegelijk in en naast de wereld van de niet zigeuner leven.

Ben eigenlijk erg benieuwd naar meer en tegelijk beschaamd dat ik het altijd te druk heb om me in dit soort zaken te verdiepen en het dus laat bij mijn platte zwart/wit beeld en vooroordelen.
If at first you fail, re-define your objective.
pi_26420156
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:26 schreef jiigg het volgende:
Hmm dat zijn toch twee verschillende groepen.

Maar die scheer je bij deze meteen over één kam.
pi_26420239
Ik zie zigeuners/woonwagenbewoners als gelijk. Ga niet moeilijk doen dat een zigeuner een reiziger is en een woonwagenbewoner in woonwagen leeft op 1 plaats.

Nee ze leven in een woonwagen klaar zo denk ik dat, niet negatief hoor. Maar heb juist eigenlijk best wel respect voor die mensen
pi_26420263
Ik ken er geen

[ Bericht 41% gewijzigd door Mylene op 22-04-2005 10:56:04 (niet nodig) ]
pi_26420310
Dan geef ik over beide groepen mijn mening.
Zigeuners: Geen mening over. Weet alleen dat ze in Oost-Europa voor problemen zorgen maar voor de rest weet ik er niet veel van. Ik heb hier iig geen last van ze.
Woonwagenbewoners: Tsja komen niet altijd even positief in het nieuws. Mijn perceptie omtrent die mensen is ietswat negatief.
pi_26420323

[ Bericht 100% gewijzigd door Mylene op 22-04-2005 10:56:49 (reactie op verwijderd, en niet nodig) ]
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_26420535
-edit: doe normaal

[ Bericht 46% gewijzigd door Mylene op 22-04-2005 10:57:43 ]
pi_26420678
-edit: niet generaliseren

[ Bericht 73% gewijzigd door Mylene op 22-04-2005 10:46:32 ]
pi_26420809
-edit: foto's plaatsen uit het fotoboek zonder toestemming is niet gewenst

[ Bericht 78% gewijzigd door Mylene op 22-04-2005 10:45:55 ]
pi_26421144
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:34 schreef jiigg het volgende:
Ik zie zigeuners/woonwagenbewoners als gelijk. Ga niet moeilijk doen dat een zigeuner een reiziger is en een woonwagenbewoner in woonwagen leeft op 1 plaats.
Zigeuners zijn een volk. Woonwagenbewoners zijn van oorsprong vaak gewoon Nederlands. Toch een niet al te subtiel verschil.

Zigeuners: ok, maar ze moeten niet voor de 1024ste keer hetzelfde deuntje voor mijn deur spelen :-)
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  vrijdag 22 april 2005 @ 02:20:40 #17
20758 Stringer
You have a nice day
pi_26422054
nog nooit een zigeuner gezien, behalve 1 keer een bloedmooi meisje.. dus ehm?
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
pi_26422283
Van degene die ik meegemaakt heb en gekend heb, is er niet een die niet onder de noemer tuig of crimineel kan vallen.
  vrijdag 22 april 2005 @ 03:11:21 #19
111260 Charmian
a little joy
pi_26422704
Ik heb een keer meegemaakt dat ik samen met mijn buurmeisje in een winkelstraat liep (vlak bij een kamp) en dat we zomaar met een mes werden bedreigd door 2 van die kampjochies (ok het was een kleine zakmes, maar toch als je pas een jaar of 13 bent schijt je 80 kleuren). We reageerden niet en zijn heel snel doorgelopen. In ieder geval, mijn mening over kampers is dan ook negatief (was het eigenlijk al maar dat voorval was slechts een bevestiging).
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_26422741
Ik ben 1/4 zigeuner en blond.
pi_26422828
Ik ken zigeuners.
slettebak [@] gmail.com
pi_26423196
oke woonwagen bewoners zijn niet hetzelfe als zigeuners ken stuk of 10 kampers, en allemaal aardige respectvolle lui.

ik ken stuk of 40/50 zigeuners en zijn er maar 3 die ik vertrouw dat ze hun eigen moeder niet zouden verkopen voor een goede prijs.
Heb je comentaar op mijn spelling/gramatica? hou het lekker voor je! mij boeit het niet
comentaar via email (ambong[@]gmail)
dit is een stupide tekstje, waar heel veel mensen 3 seconden van hun leven aan verspillen door het te lezen
pi_26423200
quote:
Had je portmonee nog?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 22 april 2005 @ 05:11:43 #24
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_26423203
Ok je doelt dus op kampers .

Je hebt aardige en je hebt stoute .

Ik ken hele aardige kampers waar ik kei goed mee op kan schieten, maar die wonen helaas niet echt dichtbij en ik ken kampers die superassociaal/agresief/enz zijn, die wonen helaas wel in de buurt.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_26425987
zigeuners ken ik niet, maar wel een aantal kampers. Daar zitten wel een aantal asosiale paupers tussen.
pi_26426650
-edit: topic opgeschoond en een schopje naar C&H
  vrijdag 22 april 2005 @ 12:43:50 #27
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26429261
Thanks, schatje
(Un)masking for the greater good.
pi_26431693
Zigeuners ken ik niet, maar op de basisschool zat er wel een meisje uit een woonwagenkamp bij me op school. En ik ben er al eens op verjaardag geweest. Wat ik me er nog van herinner: Haar vader reed auto en hij stuurde met z'n benen We aten ribbelpatat. De vader was die middag aan het kaarten met andere mannen (om geld). Meisje had een vriend van 17 jaar. En de woonwagens zijn eigenlijk net huisjes. En verder waren het eigenlijk hele aardige mensen.

PS. De politie is 1 a 2 jaar geleden nog op bezoek geweest in het kamp en ze troffen wel wat hennepkwekerijen aan
pi_26431889
Niet echt een positief beeld van... Naast het feit dat ik denk dat er door niet-zigeuners ook wel slecht wordt om gegaan met zigeuners (kijk naar de Balkan) denk ik dat ze dat ook wel deels daan zichzelf hebben te danken. Zoals ik er tegenaan kijk vindt ik ze eigenzinnig/asociaal in de zin van "wij bepalen zelf wel wat we doen" zonder rekening te houden met anderen... verder heb ik er een onbetrouwbaar beeld van... rijden in dikke auto's, zielig doen, op een vol terras (marktplein) 3 minuten viool spelen terwijl op dat zelfde moment een ander rond gaat met de pet en dan direct weer verdwenen zijn (even snel geld vangen...), irritant rozen en speelgoed-troep verkopen op plekken waar veel mensen zijn, etc... Ik zeg niet dat ze er zelf direct wat aan kunnen doen (het is wel een beetje een uitgekotst volk denk ik...) of dat ze allemaal zo zijn... het is alleen het beeld wat ik ervan heb... en dat is helaas niet positief

Btw: een zigeuner is vaak een kamper, maar een kamper is niet vaak een zigeuner...
Vroeger woonder er bij mij in de buurt een zigeunervrouw, wiens neus was afgebeten door haar man...
pi_26433321
Daarom worden ze ook opgesloten op een kamp zodat de rest van de Nederlanders geen last hebben van die zigeuners en kampers en niet vergiftigd worden en wel normaal gedrag ten toon spreiden
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_26433360
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 15:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Daarom worden ze ook opgesloten op een kamp zodat de rest van de Nederlanders geen last hebben van die zigeuners en kampers en niet vergiftigd worden en wel normaal gedrag ten toon spreiden
Wat een onzin.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_26433409
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 02:20 schreef Stringer het volgende:
Het schijnt dat je die kunt kopen.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_26433518
quote:
Wat een onzin.
Stap 2: Ik ga het proberen te onderbouwen
  vrijdag 22 april 2005 @ 15:38:24 #34
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_26433554
Ze maken lekkere -saus voor over de glijknamige schnitzel

Aardig volk, family values hoog in het vaandel, wat ik cool vind...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_26433584
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 15:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Stap 2: Ik ga het proberen te onderbouwen
Wat maakt jou beter dan reizigers?
pi_26433605
Ik bijt geen neus af
pi_26433619
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 15:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik bijt geen neus af
Generaliseren is jouw beroep
pi_26433633
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 15:38 schreef dribbel79 het volgende:
Aardig volk, family values hoog in het vaandel, wat ik cool vind...
Sorry, die schijn kan er richting de buitenwereld wel zijn, maar vind je het erg dat ik daar niet zo in geloof...?
pi_26433754
quote:
Generaliseren is jouw beroep
Fout, wanneer ga je stap 2 uitvoeren?
  vrijdag 22 april 2005 @ 16:24:54 #40
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_26434670
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 15:42 schreef Kjew het volgende:

[..]

Sorry, die schijn kan er richting de buitenwereld wel zijn, maar vind je het erg dat ik daar niet zo in geloof...?
Nee, kan jij het betwijfelen van die schijn/ mijn interpretatie onderbouwen met (zelf ondervonden) feiten?
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_26435214
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 16:24 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

Nee, kan jij het betwijfelen van die schijn/ mijn interpretatie onderbouwen met (zelf ondervonden) feiten?
Laat ik het zo zeggen: Ik ken alleen verhalen zigeunergezinnen waar niet naar de kinderen wordt omgekeken, man en vrouw elkaar en kinderen als honden behandelen, kinderen van 7 die op straat lopen te blowen (en dit is geen verhaal, eigen ervaring), agressief en klierig gedrag tegen mensen op straat, etc. Maar wel een kruis om de nek, 20 mariabeelden in huis, etc...
Ik hoef verder niks te onderbouwen, ik ben overtuigd en ik niet op een generaliserende manier; ik denk echt niet dat ze allemaal zo zijn en weet ook wel dat andere volkeren dit ook kunnen.

Kortom: ik zou dr over het algemeen niet mee in een huis willen/kunnen wonen.
  zondag 24 april 2005 @ 01:35:58 #42
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466197
Ik kende geen zigeuners totdat ik een paar jaar geleden stage liep op een school in Madrid, in Spanje zijn sowieso veel zigeuners en op die school zaten ook veel zigeuner kindjes.

Ik wist van tevoren wel al hoe mensen in Spanje die ik ken over zigeuners dachten en dat was meestal niet positief. Maar wilde zelf geen oordeel vellen op basis van wat anderen tegen mij zeiden. Eigenlijk wil ik nu nog niet een hele bevolkingsgroep over 1 kam scheren want dat kun je niet maken en ik geloof daar niet in.

Heb wel mogen zien hoe sommige zigeuners leven en ik moet zeggen dat veel van wat ik gezien heb wel aan een bepaald stereotype voldoet, maar zij hebben gewoon een hele andere manier van leven die totaal niet lijkt op hoe 'wij' leven. Maar dat bedelen, ik spreek dan over in Spanje, dat vind ik dus onzin, ze zijn jong en gezond en bedelen en kijken je vuil aan als je niks geeft. Of als je ergens zit te eten pakken ze je beker drinken, dan word ik dus pissig.

Maar goed heb dus weinig positiefs gezien en gehoord, maar toch vind ik niet dat je dan maar kan spreken in termen als stuk tuig of aardige mensen.
De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
pi_26466239
In Spanje moet je ze of uit de weg gaan of je portomonee heel goed vast houden.

En geloof maar van mij dat Spanjaarden niet verzot zijn op zigeuners, of Roma
  zondag 24 april 2005 @ 01:42:57 #44
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466286
Ik weet er alles van, Spanjaarden, de meesten hebben een hekel aan zigeuners.

En ik heb ze ook zien stelen en de kindjes op school waren vies en ongewassen etc. Maar wat ik nooit snap is dat de zigeuners toch ook een groot deel uitmaken van de Spaanse cultuur, denk aan flamenco, en toch hebben de meeste Spanjaarden geen goed woord voor ze over.
De Madrid al cielo
pi_26466385
Is ook niet gek dat ze geen goed woord over hebben voor niet aangepaste stelende en rovende mensen.
  zondag 24 april 2005 @ 01:54:04 #46
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466433
Ja, dat zeg je nu heel mooi, maar niet alle zigeuners zijn zo al geef ik toe dat ik er veel gezien heb die wel zo zijn. Maar sorry hoor, ze zijn niet allemaal 'onaangepast', en wie bepaald wat de juiste manier van leven is? Stelen nagelaten dan he, dat is gewoon fout.

Maar die grote flamenco artiesten zijn ook zigeuners dus die theorie gaat dan niet op.
De Madrid al cielo
pi_26466447
Tot nu toe alleen slechte ervaringen mee, zowel in NL als daarbuiten... Daarmee hebben ze het voor mij eigenlijk verpest.
pi_26466485
quote:
Maar die grote flamenco artiesten zijn ook zigeuners dus die theorie gaat dan niet op.
Reyes, de voetballer van Arsenal is ook een zigeuner.

Ik ben redelijk bekend in Granada en dat is samen met Sevilla(en omgeving) het centrum van de Roma in Spanje maar als je kijkt met wat voor problemen de Roma hebben in Spanje dan mag je in Nederland nog in je handjes klappen.
pi_26466506
Sinti en Roma zijn echte zigeuners; Daarvan heb je er in Nederland niet veel. De meeste mensen die in woonwagens wonen zijn gewoon kampers.
  zondag 24 april 2005 @ 02:01:16 #50
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466519
Nee, dat begrijp ik wel, ik bedoel alleen dat die flamenco zangers etc. zijn geen ontspoorde 'onaangepaste' mensen.

Want ik zeg je al, dat ik ook genoeg ervaringen heb hiermee in Spanje, ik woonde tot voor kort namelijk in Madrid en ga in september weer, dus het is niet zo dat ik niet weet wat je bedoelt.

Ik vroeg me alleen af hoe tegenstrijdig dat dan is aan de ene kant, dat men er geen goed woord voor over heeft en aan de andere kant trots is op de flamenco cultuur.
De Madrid al cielo
pi_26466610
Omdat de Flamenco cultuur euro's oplevert.

In Spanje zijn het vooral Roma en Sinti
  zondag 24 april 2005 @ 02:10:33 #52
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26466629
Het zijn best vriendelijke mensen, maar wel wat snel op hun teentjes getrapt.

Voor de rest kom ik voor m'n werk geregeld op een woonwagenkamp en ik heb daar eigenlijk nog nooit problemen gehad. Dat is iets wat ik vantevoren niet gedacht had.
Vampire Romance O+
pi_26466638
Waarom kom je er?

Waarschijnlijk niet om de meter stand af te lezen vermoed ik
  zondag 24 april 2005 @ 02:13:06 #54
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26466655
quote:
Op zondag 24 april 2005 02:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom kom je er?

Waarschijnlijk niet om de meter stand af te lezen vermoed ik
Nee. Taxi.
Vampire Romance O+
  zondag 24 april 2005 @ 02:13:06 #55
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466656
Ja ok, maar dan nog.

Maar goed, ik weet wat je verder bedoelt en heb ook de chabolas gezien waar ze wonen, maar op die school bijvoorbeeld werden de zigeunerkindjes ook anders behandelt door leraren en dat werkt stigmatisering in de hand.

Dus ik geloof niet dat je kunt zeggen dat het allemaal 'tuig' is zoals in de topic titel staat. Ik blijf bij wat ik altijd zeg en dat is : Hay de todo...
De Madrid al cielo
pi_26466686
Ik heb ook een hekel aan dat generaliseren. Je hebt tussen elke cultuur en elk ras goede en slechte mensen. Het "Rosenberg trio" heeft vast geen coke-handel op zolder, bijvoorbeeld .
  zondag 24 april 2005 @ 02:21:19 #57
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_26466722
Ik kan alleen maar vaststellen dat waar groepen rondtrekkende zigeuners ook verschijnen een sterke stijging in woninginbraken met 'een zeker soort buit' en een grote diversiteit aan oplichtingspraktijken en zakkenrollerij waarneembaar zijn.

De gastvrijheid en het aardige karakter dragen daar niet aan bij en doen daar niet aan af.
Jawohl Herr Kaloin!
  zondag 24 april 2005 @ 02:22:49 #58
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466737
Nee, lijkt me niet, ik snap best waar het generaliseren vandaan komt, maar probeer daar voor mezelf toch wat genuanceerder naar te kijken.
De Madrid al cielo
  zondag 24 april 2005 @ 02:23:25 #59
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466741
Mijn reactie was een reactie op cultheld trouwens
De Madrid al cielo
pi_26466758
quote:
Op zondag 24 april 2005 02:21 schreef Captain_Chaos het volgende:
Ik kan alleen maar vaststellen dat waar groepen rondtrekkende zigeuners ook verschijnen een sterke stijging in woninginbraken met 'een zeker soort buit' en een grote diversiteit aan oplichtingspraktijken en zakkenrollerij waarneembaar zijn.

De gastvrijheid en het aardige karakter dragen daar niet aan bij en doen daar niet aan af.
Zij vormen een maatschappij op zichzelf. In iedere maatschappij heb je tuig, maar omdat zij er apart uit zien vallen zij op.
pi_26466775
Ik heb tyfus generaliseren.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 24 april 2005 @ 02:30:28 #62
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466782
Snap de zin niet geloof ik.
De Madrid al cielo
pi_26466800
Ook in zigeuners heb je arme mensen....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 24 april 2005 @ 02:33:14 #64
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_26466806
quote:
Op zondag 24 april 2005 02:26 schreef cultheld het volgende:

[..]

Zij vormen een maatschappij op zichzelf. In iedere maatschappij heb je tuig, maar omdat zij er apart uit zien vallen zij op.
Ik heb toch wel de stellige indruk dat de boeven er oververtegenwoordigd zijn. De rondtrekkende zigeuners die mijn woonplaats aandoen vallen vanwege de samenstelling van de bevolking niet op; ze zien er dus helemaal niet apart uit. Het feit dat de plaatselijke koddebeier extra aan de bak kan zegt volgens mij voldoende.
Jawohl Herr Kaloin!
pi_26466808
snap dat dan la guiri..........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zondag 24 april 2005 @ 02:35:40 #66
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466832
quote:
Op zondag 24 april 2005 02:32 schreef krakkemieke het volgende:
Ook in zigeuners heb je arme mensen....
Ok, das mooi om te weten. Ik ga slapen, ik ben niet meer helder genoeg geloof ik om de boel goed te interpreteren.
De Madrid al cielo
  zondag 24 april 2005 @ 02:37:15 #67
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466846
quote:
Op zondag 24 april 2005 02:33 schreef krakkemieke het volgende:
snap dat dan la guiri..........
Als jij de dingen duidelijker neerzet doe ik dat.
De Madrid al cielo
pi_26466864
Stel het volgende gebeurt: Niet-generaliserende medelander loopt in Granada rond en er komt een zigeuner langs met een dennetakje om te gaan bedelen. Wat doe je?

1: Je zegt dat ze op moet rotten en let niet op je portomonee(en waardevolle spullen)
2: Je zegt dat ze op moet rotten en let op je portomonee(en waardevolle spullen)
3: Je zegt dat je geen interesse hebt en let niet op je portomonee(en waardevolle spullen)
4: Je zegt dat je geen interesse hebt en let wel op je portomonee(en waardevolle spullen)
5: Je gaat een gesprek aan geeft een euro en je let niet op je spullen
6: Idem, maar nu let je wel op
7: Je denkt het zijn toch maar criminelen, stel er voorbij komen
  zondag 24 april 2005 @ 02:45:42 #69
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_26466920
Nou ik kies voor 4, omdat ik dus wel generaliseer, maar wat ik bedoel is dat ze niet allemaal zo zijn, maar dat wel vaak die lui die op straat bedelen en verkopen zo zijn in mijn ervaring. Maar goed, dat zou je weten als je goed had gelezen.

Ik wil niet generaliseren, maar tuurlijk doe ik dat ook tot op zekere hoogte. Maar ik had al gezegd dat ik begreep wat je bedoelde en dat ook veel gezien heb.
De Madrid al cielo
pi_26467099
http://www.smo-ov.nl/PDF/HetWiel42002.pdf

Doorsnee zigeunerkrant: Lees die advertenties
pi_26467121
Welke optie kies je Cultie?
pi_26467141
Van der Vaart caravans
pi_26467160
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Welke optie kies je Cultie?
optie 8- Ik breek z'n nek
pi_26467167
En dat is niet generaliseren natuurlijk?
pi_26467178
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 03:14 schreef schvvmert het volgende:

Ik ben 1/4 zigeuner en blond.
Zigeuners passen niet zo goed in het Europeese plaatje.
pi_26467185
Waar hoort een zigeuner wel thuis?
pi_26467197
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En dat is niet generaliseren natuurlijk?
Nee hoor, als ik daar loop en zo'n gladjanus komt me een roos aanbieden voor een euro dan weet ik genoeg. Normale zigeuners vallen je namelijk niet lastig met een roos voor een euro; Dat zijn standaard de zakkenrollers.
pi_26467214
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar hoort een zigeuner wel thuis?
Ze hebben een andere beschouwing van "thuis".
pi_26467262
Maar ik zeg niet dat alle zigeuners per definitie fout zijn. Maar "de Roos" is een standaard-truc van het roversgilde binnen de zigeuner-gemeenschap. Onlangs was, of all places, Doetinchem nog in het nieuws omdat een paar zigeuner-vrouwen een aantal rozen die een euro per stuk zou moeten kosten voor 100 - 500 euro wisten te slijten.
pi_26467285
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:32 schreef cultheld het volgende:
Maar ik zeg niet dat alle zigeuners per definitie fout zijn. Maar "de Roos" is een standaard-truc van het roversgilde binnen de zigeuner-gemeenschap. Onlangs was, of all places, Doetinchem nog in het nieuws omdat een paar zigeuner-vrouwen een aantal rozen die een euro per stuk zou moeten kosten voor 100 - 500 euro wisten te slijten.
En waarop is kapitalisme gebaseerd?
pi_26467293
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:36 schreef schvvmert het volgende:

[..]

En waarop is kapitalisme gebaseerd?
Je begrijpt mijn post niet. De handen van die vrouwen gingen vliegensvlug richting portemonnee en zo werd er op die dag een paar duizend euro buit gemaakt....
  zondag 24 april 2005 @ 04:03:24 #82
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26467445
toffe gasten, altijd gezellig en veel viool spelen en leuke dochterjes die dansen. veel zuipen ook.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_26467455
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:03 schreef zoalshetis het volgende:
toffe gasten, altijd gezellig en veel viool spelen en leuke dochterjes die dansen. veel zuipen ook.
Kijk iemand die 't snapt.
pi_26467471
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:03 schreef zoalshetis het volgende:
Dat zijn de aardige. De bloemen-bende moet je mijden als de pest.
  zondag 24 april 2005 @ 04:09:12 #85
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26467482
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:06 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat zijn de aardige. De bloemen-bende moet je mijden als de pest.
lol. je bedoelt de roos-foto-mannen?
pi_26467491
Mozart en met hem vele componisten hebben goed geluistert naar die Zigeuners met hun orkestje.
pi_26467494
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:09 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

lol. je bedoelt de roos-foto-mannen?
Hier in Doetinchem (is op Hart van Nederland geweest trouwens) waren van die zigeuner-vrouwen die in café's volwassen mannen van 30+ (die dus geld hebben) lastig vielen met de vraag of ze een roos wilden kopen voor een euro. Dit deden ze telkens net zo lang totdat er gehapt werd om maar van het gezeik af te zijn. Die mannen kochten dus die rozen en die vrouwen verdwenen weer, terwijl die mannen er stuk voor stuk te laat achter kwamen dat ze gerold waren.
  zondag 24 april 2005 @ 04:14:06 #88
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26467500
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:11 schreef cultheld het volgende:

[..]

Hier in Doetinchem (is op Hart van Nederland geweest trouwens) waren van die zigeuner-vrouwen die in café's volwassen mannen van 30+ (die dus geld hebben) lastig vielen met de vraag of ze een roos wilden kopen voor een euro. Dit deden ze telkens net zo lang totdat er gehapt werd om maar van het gezeik af te zijn. Die mannen kochten dus die rozen en die vrouwen verdwenen weer, terwijl die mannen er stuk voor stuk te laat achter kwamen dat ze gerold waren.
dat verhaal kende ik nog niet. ::)
pi_26467514
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:14 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat verhaal kende ik nog niet. ::)
Zegt dat nu wat over die 30+ kerels of over die zigeuners?
pi_26467517
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:18 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Zegt dat nu wat over die 30+ kerels of over die zigeuners?
Doetinchem weet je wel.... Daar is geen één kamp met zigeuners in de buurt; Die vrouwen waren waarschijnlijk gewoon op rooftocht.
pi_26467539
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:19 schreef cultheld het volgende:

[..]

Doetinchem weet je wel.... Daar is geen één kamp met zigeuners in de buurt; Die vrouwen waren waarschijnlijk gewoon op rooftocht.
Toch kunnen ze na hun rooftocht erg aardig zijn.
pi_26467548
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:22 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Toch kunnen ze na hun rooftocht erg aardig zijn.
Ik zeg ook niet dat ze onaardig zijn. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met zigeuners, maar ik laat me niet om de tuin leiden door "rozen-trucjes" of andere foefjes.
pi_26467559
quote:
Op zondag 24 april 2005 04:24 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat ze onaardig zijn. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met zigeuners, maar ik laat me niet om de tuin leiden door "rozen-trucjes" of andere foefjes.
Ok dan hoor je niet bij de doelgroep "potentiele slachtoffers"
  zondag 24 april 2005 @ 10:18:36 #94
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26468702
Beetje geveegd in dit topic.

Kunnen we het gegeneraliseer en de vooroordelen er svp buiten laten?

Zelf heb ik weinig tot geen ervaring met zigeuners, dus kan me er geen goed beeld van vormen. Ik zie soms artikelen opduiken tijdens het avondnieuws of ik de krant, maar op basis van dat alleen: nee, zou 't niet kunnen zeggen.
Daar ik nooit slechte ervaringen heb meegemaakt, ga ik dus maar uit van het goede in de mens.
  zondag 24 april 2005 @ 12:38:40 #95
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_26471064
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:10 schreef cultheld het volgende:

Interessante link. Ook opvallend hoe neutraal die partijstandpunten uitgelegd zijn. Maareh, die ad's zijn idd prachtig
Vampire Romance O+
pi_26485960
quote:
Godverdomme, Wesley. Hier ook al.
Helpt waar hij kan!
  maandag 25 april 2005 @ 00:46:46 #97
93590 DHuuf
Mad as can be...
pi_26488688
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:19 schreef schvvmert het volgende:

[..]

Zigeuners passen niet zo goed in het Europeese plaatje.
Jij past niet zo goed in mijn plaatje. Misschien moet ik je maar uit mijn plaatje verwijderen.
Kadett 2.1 8v GSI met BITURBO, dikke intercooler, waterinjectie en lachgas: 433pk, 386Nm. Volle Gaas Sinterklaas!!
Corvette 5,7V8 supercharged 860pk 930Nm.
pi_26488722
quote:
Op maandag 25 april 2005 00:46 schreef DHuuf het volgende:

[..]

Jij past niet zo goed in mijn plaatje. Misschien moet ik je maar uit mijn plaatje verwijderen.
Dhuuf, daar help ik je graag bij.
  maandag 25 april 2005 @ 14:20:38 #99
93590 DHuuf
Mad as can be...
pi_26497294
quote:
Op zondag 24 april 2005 03:10 schreef cultheld het volgende:

Jij kunt blijkbaar niet eens je eigen bronnen lezen? Da's dus geen zigeunerkrant heino.
Kadett 2.1 8v GSI met BITURBO, dikke intercooler, waterinjectie en lachgas: 433pk, 386Nm. Volle Gaas Sinterklaas!!
Corvette 5,7V8 supercharged 860pk 930Nm.
pi_26499034
quote:
Op maandag 25 april 2005 14:20 schreef DHuuf het volgende:

[..]

Jij kunt blijkbaar niet eens je eigen bronnen lezen? Da's dus geen zigeunerkrant heino.
Met name voor Sinti en Roma.
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:08:46 #101
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_26516495
In Nederland heb je inderdaad weinig zigeuners, wél veel kampers daarentegen.

Vanuit mijn ervaringen (in Bosnië en Servië heb je veel Roma) kan ik zeggen dat het best ingewikkeld zit. Op de Balkan is er een soort van symbiose tussen de twee ontstaan, Roma pikken van de mensen, maar pompen dat geld weer keihard terug in de economie. Zo zouden er in heel voormalig Joegoslavië geen taxi's meer bestaan zonder de Roma.

Ze stelen? Ja. Liegen, bedriegen? Ja. Dat maakt het geen slechte mensen. Het punt is niet dat ze persé slechter of crimineler aangelegd zijn. Het is eerder een kwestie van afwijkende culturele opvattingen: wat mijn is, is dijn, zogezegd.

's Avonds op het Servische platteland kan je dan ook geregeld een paar Roma van het land wegsluipen met een paar sappige watermeloenen of maïskolven. Een heerlijk gezicht vind ik dat altijd, heb er altijd bewondering voor gehad dat die mensen hun cultuur zó staande weten hebben te houden.

Voor een leuke documentaire over Roma, probeer The Shutka Book of Records ergens te pakken te krijgen. Het laat een aparte kant zien van dit intrigerende volk, niet alleen het bedrog en stelen komt aan bod, maar ook de grootheidswaanzin, ijdelheid en bijgeloof.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_26685585
Desaparacido, sommige punten heb ej gelijk
  dinsdag 3 mei 2005 @ 03:25:21 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26685633
de moeder van mijn grootmoeder (moeders kant) was van een spaanse zigeunerfamilie die op de grens van rusland woonden. de groep hield gewoon van de natuur en leefde daarnaar. ze zijn met opgooiende babies op bajonetten het zwijgen opgelegd door de binnendringende duitsers destijds en allemaal afgeslacht verder. ja ik hebt respect voor de echte zigeuners en niet voor woonwagenbewoners die met belastingontduiking en criminaliteit de zigeuner in een heel verkeerd daglicht stellen.
pi_27388896
ach doe er niet moeilijk over hoor
  zondag 29 mei 2005 @ 11:26:42 #105
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27447254
In Finland (en dan vooral in Helsinki) kwam ik ook zigeuners tegen. Vond ze erg mooi gekleed. Dames in lange kleurrijke rokken. 't Leek wel of ze iets onder hun rok hadden wat hun heupen breder moest maken ofzo, want je zag duidelijk dat het niet de natuurlijke heupopvang kon zijn. Maar ze leken me erg vriendelijk.
pi_27467161
Ik heb immer ruzie met kampers, vandaar mijn negatieve oppinie over dit volkje.
  zondag 26 juni 2005 @ 14:42:15 #107
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_28249248
De posts verwijderd.

Oké De_Godlasteraar, ik begin nu wat moe te worden van jouw generaliserende opmerkingen. Post normaal en vanuit je eigen mening, en als die negatief is, so be it, maar zoals jij het hier neerzet: weg ermee. Wil geen gegeneraliseer in dit topic
  zondag 26 juni 2005 @ 15:39:20 #108
122873 De_Godlasteraar
God bestaat niet
pi_28250632
Mijn mening is niet generaliserend. Het is mijn eigen mening. Als ik zigeuners (geen kampers dus) tuig vind, dan vind ik dat. Dat is mijn mening. En zoals ik al 2 x heb gezegd, daar heb ik een mening voor. Dat jij ze blijkbaar zo graag mag moet je zelf weten, waarschijnlijk wonen ze niet in jou gemeente, en ben je ze voor de rest nog nooit tegengekomen.

Ik heb al gezegd waarom ik ze niet mag. In mijn jeugd hebben ze redelijk vaak geprobeerd mijn eigendommen afhandig te maken. Fietsen en scooters stelen is hun favoriete bezigheid. Ook ik ben op de Ramblas geweest, en daar heb ik natuurlijk ook gezien hoe ze heel onschuldig lijken te zijn door bloemetjes proberen te verkopen, maar ondertussen proberen om toeristen te leeg te strippen van camera's, portemonnees, paspoorten en andere kostbare zaken. Roma zijn gewoon crimineel, al honderden jaren worden deze mensen in de gaten gehouden, niet ten onrechte kan ik je vertellen. De cultuur van deze nomaden is gewelddadig en gericht op de eigen groep, alle anderen mogen stikken van ze, en daarom schromen ze het ook niet te stelen wat niet van hen is.

Btw, The gipsy kings kan ik wel waarderen
Jij en ik weten het
pi_28250700
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:26 schreef jiigg het volgende:
Totaal verschillende groepen waar je het over hebt.

En zigeuners zijn mensen met goede en kwade kanten. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat je meestal je vingers moet natellen als je ze een hand geeft. En ze zijn vaak alleen aardig zolang ze denken je nodig te hebben. Maar dat is met meer mensen zo. Verder zijn ze vaak een zeer hechte groep als familie..heb je ruzie met 1 heb je ruzie met allen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zondag 26 juni 2005 @ 15:55:01 #110
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_28251022
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:39 schreef De_Godlasteraar het volgende:
Mijn mening is niet generaliserend. Het is mijn eigen mening. Als ik zigeuners (geen kampers dus) tuig vind, dan vind ik dat. Dat is mijn mening. En zoals ik al 2 x heb gezegd, daar heb ik een mening voor. Dat jij ze blijkbaar zo graag mag moet je zelf weten, waarschijnlijk wonen ze niet in jou gemeente, en ben je ze voor de rest nog nooit tegengekomen.
Volgens mij weet je niet helemaal hoe je iets verkondigt als mening. Alle respect.
En wat ik er zelf van vindt, dan doet er in deze niet toe.
quote:
Ik heb al gezegd waarom ik ze niet mag. In mijn jeugd hebben ze redelijk vaak geprobeerd mijn eigendommen afhandig te maken. Fietsen en scooters stelen is hun favoriete bezigheid. Ook ik ben op de Ramblas geweest, en daar heb ik natuurlijk ook gezien hoe ze heel onschuldig lijken te zijn door bloemetjes proberen te verkopen, maar ondertussen proberen om toeristen te leeg te strippen van camera's, portemonnees, paspoorten en andere kostbare zaken.
Kijk hierboven doe je het goed. Je spreekt vanuit jezelf. Vanuit je eigen ervaring.
quote:
Roma zijn gewoon crimineel, al honderden jaren worden deze mensen in de gaten gehouden, niet ten onrechte kan ik je vertellen. De cultuur van deze nomaden is gewelddadig en gericht op de eigen groep, alle anderen mogen stikken van ze, en daarom schromen ze het ook niet te stelen wat niet van hen is.
En dit bovenstaande stukje is dus weer generaliserend.
Kijk, DG, het is duidelijk dat je het niet zo hebt op op deze bevolkingsgroep. Van mij mag je. Geen probleem. Het is meer dat de manier waarop je het uit kwetsend kan zijn voor bepaalde mensen en ook zulke reacties kan oproepen. En je snapt dat we daar niet erg blij mee zijn.

Zeg dan: 'ik vind Roma een crimineel en geweldadig volk'. Dat is al een stuk beter dan 'Roma zijn crimineel en deze cultuur van nomaden is geweldig'.
quote:
Btw, The gipsy kings kan ik wel waarderen
Bamboleooooooooo Bamboleaaaaaa
  maandag 27 juni 2005 @ 20:13:50 #111
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_28282841
-edit-

Ja, effies niet zulke taal hierzo

[ Bericht 58% gewijzigd door Natalie op 27-06-2005 20:28:10 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_28375672
Hier is het echt bijna allemaal tuig (alleen om positieve meningen vragen is wel erg naief he ), dit zijn dan (ex-)kampers, weet niet of het ook echt zigeuners zijn.

Heb er ook ooit bij een in de klas gezeten, vrij asociaal joch was het. Zijn familie was ook wel aardig berucht en zijn oom is al omgelegd.

Ze hebben hier trouwens wel meer kampers omgelegd, fris volk zal het dus niet wezen.
pi_28375762
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:08 schreef desaparacido het volgende:

Ze stelen? Ja. Liegen, bedriegen? Ja. Dat maakt het geen slechte mensen. Het punt is niet dat ze persé slechter of crimineler aangelegd zijn. Het is eerder een kwestie van afwijkende culturele opvattingen: wat mijn is, is dijn, zogezegd.
Afwijkende cultuur?

Goh, waar heb ik dat meer gehoord.
pi_28505737
Mwah... Niet echt ervaring met echte zigeuners, wel kampers, maar niet echt negatief.

Mijn moeder is vorig jaar in Sevilla geweest en heeft daar een zigeunerjoch een draai om z'n oren gegeven omdat hij met z'n klauwtjes in de tas van een andere vrouw zat. Wist niet hoe snel ie weg moest komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')