In Nederland heb je inderdaad weinig zigeuners, wél veel kampers daarentegen.
Vanuit mijn ervaringen (in Bosnië en Servië heb je veel Roma) kan ik zeggen dat het best ingewikkeld zit. Op de Balkan is er een soort van symbiose tussen de twee ontstaan, Roma pikken van de mensen, maar pompen dat geld weer keihard terug in de economie. Zo zouden er in heel voormalig Joegoslavië geen taxi's meer bestaan zonder de Roma.
Ze stelen? Ja. Liegen, bedriegen? Ja. Dat maakt het geen slechte mensen. Het punt is niet dat ze persé slechter of crimineler aangelegd zijn. Het is eerder een kwestie van afwijkende culturele opvattingen: wat mijn is, is dijn, zogezegd.
's Avonds op het Servische platteland kan je dan ook geregeld een paar Roma van het land wegsluipen met een paar sappige watermeloenen of maďskolven. Een heerlijk gezicht vind ik dat altijd, heb er altijd bewondering voor gehad dat die mensen hun cultuur zó staande weten hebben te houden.
Voor een leuke documentaire over Roma, probeer
The Shutka Book of Records ergens te pakken te krijgen. Het laat een aparte kant zien van dit intrigerende volk, niet alleen het bedrog en stelen komt aan bod, maar ook de grootheidswaanzin, ijdelheid en bijgeloof.