abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:08:46 #101
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_26516495
In Nederland heb je inderdaad weinig zigeuners, wél veel kampers daarentegen.

Vanuit mijn ervaringen (in Bosnië en Servië heb je veel Roma) kan ik zeggen dat het best ingewikkeld zit. Op de Balkan is er een soort van symbiose tussen de twee ontstaan, Roma pikken van de mensen, maar pompen dat geld weer keihard terug in de economie. Zo zouden er in heel voormalig Joegoslavië geen taxi's meer bestaan zonder de Roma.

Ze stelen? Ja. Liegen, bedriegen? Ja. Dat maakt het geen slechte mensen. Het punt is niet dat ze persé slechter of crimineler aangelegd zijn. Het is eerder een kwestie van afwijkende culturele opvattingen: wat mijn is, is dijn, zogezegd.

's Avonds op het Servische platteland kan je dan ook geregeld een paar Roma van het land wegsluipen met een paar sappige watermeloenen of maďskolven. Een heerlijk gezicht vind ik dat altijd, heb er altijd bewondering voor gehad dat die mensen hun cultuur zó staande weten hebben te houden.

Voor een leuke documentaire over Roma, probeer The Shutka Book of Records ergens te pakken te krijgen. Het laat een aparte kant zien van dit intrigerende volk, niet alleen het bedrog en stelen komt aan bod, maar ook de grootheidswaanzin, ijdelheid en bijgeloof.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
pi_26685585
Desaparacido, sommige punten heb ej gelijk
  dinsdag 3 mei 2005 @ 03:25:21 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26685633
de moeder van mijn grootmoeder (moeders kant) was van een spaanse zigeunerfamilie die op de grens van rusland woonden. de groep hield gewoon van de natuur en leefde daarnaar. ze zijn met opgooiende babies op bajonetten het zwijgen opgelegd door de binnendringende duitsers destijds en allemaal afgeslacht verder. ja ik hebt respect voor de echte zigeuners en niet voor woonwagenbewoners die met belastingontduiking en criminaliteit de zigeuner in een heel verkeerd daglicht stellen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27388896
ach doe er niet moeilijk over hoor
  zondag 29 mei 2005 @ 11:26:42 #105
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_27447254
In Finland (en dan vooral in Helsinki) kwam ik ook zigeuners tegen. Vond ze erg mooi gekleed. Dames in lange kleurrijke rokken. 't Leek wel of ze iets onder hun rok hadden wat hun heupen breder moest maken ofzo, want je zag duidelijk dat het niet de natuurlijke heupopvang kon zijn. Maar ze leken me erg vriendelijk.
(Un)masking for the greater good.
pi_27467161
Ik heb immer ruzie met kampers, vandaar mijn negatieve oppinie over dit volkje.
  zondag 26 juni 2005 @ 14:42:15 #107
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_28249248
De posts verwijderd.

Oké De_Godlasteraar, ik begin nu wat moe te worden van jouw generaliserende opmerkingen. Post normaal en vanuit je eigen mening, en als die negatief is, so be it, maar zoals jij het hier neerzet: weg ermee. Wil geen gegeneraliseer in dit topic
  zondag 26 juni 2005 @ 15:39:20 #108
122873 De_Godlasteraar
God bestaat niet
pi_28250632
Mijn mening is niet generaliserend. Het is mijn eigen mening. Als ik zigeuners (geen kampers dus) tuig vind, dan vind ik dat. Dat is mijn mening. En zoals ik al 2 x heb gezegd, daar heb ik een mening voor. Dat jij ze blijkbaar zo graag mag moet je zelf weten, waarschijnlijk wonen ze niet in jou gemeente, en ben je ze voor de rest nog nooit tegengekomen.

Ik heb al gezegd waarom ik ze niet mag. In mijn jeugd hebben ze redelijk vaak geprobeerd mijn eigendommen afhandig te maken. Fietsen en scooters stelen is hun favoriete bezigheid. Ook ik ben op de Ramblas geweest, en daar heb ik natuurlijk ook gezien hoe ze heel onschuldig lijken te zijn door bloemetjes proberen te verkopen, maar ondertussen proberen om toeristen te leeg te strippen van camera's, portemonnees, paspoorten en andere kostbare zaken. Roma zijn gewoon crimineel, al honderden jaren worden deze mensen in de gaten gehouden, niet ten onrechte kan ik je vertellen. De cultuur van deze nomaden is gewelddadig en gericht op de eigen groep, alle anderen mogen stikken van ze, en daarom schromen ze het ook niet te stelen wat niet van hen is.

Btw, The gipsy kings kan ik wel waarderen
Jij en ik weten het
pi_28250700
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:26 schreef jiigg het volgende:
zigeuners/woonwagenbewoners wat je maar wilt
Totaal verschillende groepen waar je het over hebt.

En zigeuners zijn mensen met goede en kwade kanten. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat je meestal je vingers moet natellen als je ze een hand geeft. En ze zijn vaak alleen aardig zolang ze denken je nodig te hebben. Maar dat is met meer mensen zo. Verder zijn ze vaak een zeer hechte groep als familie..heb je ruzie met 1 heb je ruzie met allen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zondag 26 juni 2005 @ 15:55:01 #110
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_28251022
quote:
Op zondag 26 juni 2005 15:39 schreef De_Godlasteraar het volgende:
Mijn mening is niet generaliserend. Het is mijn eigen mening. Als ik zigeuners (geen kampers dus) tuig vind, dan vind ik dat. Dat is mijn mening. En zoals ik al 2 x heb gezegd, daar heb ik een mening voor. Dat jij ze blijkbaar zo graag mag moet je zelf weten, waarschijnlijk wonen ze niet in jou gemeente, en ben je ze voor de rest nog nooit tegengekomen.
Volgens mij weet je niet helemaal hoe je iets verkondigt als mening. Alle respect.
En wat ik er zelf van vindt, dan doet er in deze niet toe.
quote:
Ik heb al gezegd waarom ik ze niet mag. In mijn jeugd hebben ze redelijk vaak geprobeerd mijn eigendommen afhandig te maken. Fietsen en scooters stelen is hun favoriete bezigheid. Ook ik ben op de Ramblas geweest, en daar heb ik natuurlijk ook gezien hoe ze heel onschuldig lijken te zijn door bloemetjes proberen te verkopen, maar ondertussen proberen om toeristen te leeg te strippen van camera's, portemonnees, paspoorten en andere kostbare zaken.
Kijk hierboven doe je het goed. Je spreekt vanuit jezelf. Vanuit je eigen ervaring.
quote:
Roma zijn gewoon crimineel, al honderden jaren worden deze mensen in de gaten gehouden, niet ten onrechte kan ik je vertellen. De cultuur van deze nomaden is gewelddadig en gericht op de eigen groep, alle anderen mogen stikken van ze, en daarom schromen ze het ook niet te stelen wat niet van hen is.
En dit bovenstaande stukje is dus weer generaliserend.
Kijk, DG, het is duidelijk dat je het niet zo hebt op op deze bevolkingsgroep. Van mij mag je. Geen probleem. Het is meer dat de manier waarop je het uit kwetsend kan zijn voor bepaalde mensen en ook zulke reacties kan oproepen. En je snapt dat we daar niet erg blij mee zijn.

Zeg dan: 'ik vind Roma een crimineel en geweldadig volk'. Dat is al een stuk beter dan 'Roma zijn crimineel en deze cultuur van nomaden is geweldig'.
quote:
Btw, The gipsy kings kan ik wel waarderen
Bamboleooooooooo Bamboleaaaaaa
  maandag 27 juni 2005 @ 20:13:50 #111
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_28282841
-edit-

Ja, effies niet zulke taal hierzo

[ Bericht 58% gewijzigd door Natalie op 27-06-2005 20:28:10 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_28375672
Hier is het echt bijna allemaal tuig (alleen om positieve meningen vragen is wel erg naief he ), dit zijn dan (ex-)kampers, weet niet of het ook echt zigeuners zijn.

Heb er ook ooit bij een in de klas gezeten, vrij asociaal joch was het. Zijn familie was ook wel aardig berucht en zijn oom is al omgelegd.

Ze hebben hier trouwens wel meer kampers omgelegd, fris volk zal het dus niet wezen.
pi_28375762
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:08 schreef desaparacido het volgende:

Ze stelen? Ja. Liegen, bedriegen? Ja. Dat maakt het geen slechte mensen. Het punt is niet dat ze persé slechter of crimineler aangelegd zijn. Het is eerder een kwestie van afwijkende culturele opvattingen: wat mijn is, is dijn, zogezegd.
Afwijkende cultuur?

Goh, waar heb ik dat meer gehoord.
pi_28505737
Mwah... Niet echt ervaring met echte zigeuners, wel kampers, maar niet echt negatief.

Mijn moeder is vorig jaar in Sevilla geweest en heeft daar een zigeunerjoch een draai om z'n oren gegeven omdat hij met z'n klauwtjes in de tas van een andere vrouw zat. Wist niet hoe snel ie weg moest komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')