gras is groen, groen is geen gras !quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:35 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Ow een koe is wel een beest, meer ieder beest is geen koe ?
Ja, niet dus.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Dus hoogbegaafde mensen zijn per definitie depressief.
nee, wel tussen autisme en hoogbegaafdheid, of auditief/visueel gehandicapten en hoogbegaafdheid.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Wat ik me afvraag is het volgende;
Is er een verband tussen Bi polair (manisch) en hoogbegaafd.
En dan in de zin van,
* manisch depressief ---> vaak (of soms) zijn deze mensen hoogbegaafd.
andersom gaat deze vlieger niet op.
is er niet; die mensen kunnen zich totaal niet concentreren, al is het wel niet door manie dan wel door depressie.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:52 schreef petitlapin het volgende:
en waarom denk je in godsnaam dat er een verband is ?
1 probleem dat al die mensen de wereld anders zien....quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Ik had laatst een theorie![]()
Misschien is het wel zo dat de "normale" mens [l]niet[/l] normaal is en dom. Dat ze mensen met een "geestelijke afwijking of ziekte" als "anders" zien, maar misschien zijn ze zelf wel "anders". Ze plakken een etiketje op je hoofd, depressief of schrizofreen, omdat wij de wereld niet zien zoals men wil dat die gezien wordt. Misschien is het zo wel begonnen met dat stomme etiketje. Misschien zijn mensen die o.a depressief zijn juist wel normaal, omdat (manisch) depressieve mensen e.d de wereld in zijn werkelijke vorm zien. Misschien zien schrizofrene mensen wel dimensies die écht bestaan. Misschien is de mensheid dom en kortzichtig. Maar ja, dat was maar een rare gedachte
Wie weet heb je wel gelijk, alleen jammer dat de meerderheid beslist wat normaal isquote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Misschien is het wel zo dat de "normale" mens [l]niet[/l] normaal is en dom. Dat ze mensen met een "geestelijke afwijking of ziekte" als "anders" zien, maar misschien zijn ze zelf wel "anders". Ze plakken een etiketje op je hoofd, depressief of schrizofreen, omdat wij de wereld niet zien zoals men wil dat die gezien wordt. Misschien is het zo wel begonnen met dat stomme etiketje. Misschien zijn mensen die o.a depressief zijn juist wel normaal, omdat (manisch) depressieve mensen e.d de wereld in zijn werkelijke vorm zien. Misschien zien schrizofrene mensen wel dimensies die écht bestaan. Misschien is de mensheid dom en kortzichtig. Maar ja, dat was maar een rare gedachte
foute gedachte, depressie is toch een heel ander fenomeen dan jij beschrijft. lees er maar even de DSM IV definitie op naquote:Op vrijdag 1 april 2005 12:12 schreef Henkuzz het volgende:
Daar is wel een "link" tussen.
Volgens mij komt dat soms doordat hoogbegaafden zichzelf in een bepaald hoekje duwen.
Zichzelf niet goed kunnen uiten en daardoor ook niet begrepen (willen) worden.
Vroeger had ik vrienden die dat dus niet begrepen. En ze begrepen niet helemaal hoogbegaafd zijn. Wat dat is. Oh dan ben je slim hoeveel is 1000x3524412?? Weet je niet he.. Je bent niet slim.
Als je daar gevoelig voor bent ga je je dus "dom" voelen en maar niet doen zoals je zelf bent.
Maar dit is mijn ervaring.
in een bepaalde manie stemming, kan je je zeker wel concentreren en zie je alles zeer helder en duidelijk, veel duidelijker dan voorheen, dit is geen waanbeeld maar echt zo.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:11 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
is er niet; die mensen kunnen zich totaal niet concentreren, al is het wel niet door manie dan wel door depressie.
jij bent dus echt naar de klote en moet zelf hoognodig worden opgenomen met zulke waandenkbeelden!quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Ik krijg herinneringen aan een borderlinetopic van een paar jaar geleden, waarin een aantal mensen met borderline meldden dat borderline vaker voorkomt bij intellligente mensen en dat combineerden met een "dat herken ik wel, ik ben ook erg slim". Prachtig.quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:32 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
Ik loop stage op een afdeling met minderbegaafde psychiatrische patienten, en een aantal van hen hebben een bipolaire stoornis. Gaat dus niet op, of het moeten toevallig allemaal uitzonderingen zijn die de regel bevestigen
....maar in veruit de meeste gevallen een psychische afwijking bepaald niet samengaat met briljantiequote:Op vrijdag 1 april 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk zelf wel dat briljantie vaak samengaat met een psychische afwijking.
Hahahaquote:Op vrijdag 1 april 2005 13:35 schreef Sleus het volgende:
jij bent dus echt naar de klote en moet zelf hoognodig worden opgenomen met zulke waandenkbeelden!
Leuke gedachte maar het klopt niet. Schizofrenie wordt veroorzaakt door teveel dopamine of serotonine, of door niet goed werkenden interneuronen waardoor minder gaba wordt vrijgegeven met het uiteindelijke effect dat de corticale pyramidale neuronen te veel gestimuleerd worden. Je moet daar iets meer voorkennis voor hebben waardoor hallucinaties worden veroorzaakt. Je zou dan moeten kijken naar het pyramidale systeem, limbisch, corticaal etc. Ik kan je vertertellen dat ze niet dimensies zien die echt bestaan.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
aaaaahquote:Op vrijdag 1 april 2005 15:53 schreef ssebass het volgende:
[..]
Leuke gedachte maar het klopt niet. Schizofrenie wordt veroorzaakt door teveel dopamine of serotonine, of door niet goed werkenden interneuronen waardoor minder gaba wordt vrijgegeven met het uiteindelijke effect dat de corticale pyramidale neuronen te veel gestimuleerd worden. Je moet daar iets meer voorkennis voor hebben waardoor hallucinaties worden veroorzaakt. Je zou dan moeten kijken naar het pyramidale systeem, limbisch, corticaal etc. Ik kan je vertertellen dat ze niet dimensies zien die echt bestaan.
Zo'n zelfde probleem is er met bipolaire stoornissen. De "electrische" circuits in de hersenen functioneren niet naar behoren. Bipolaire stoornissen en bv hoogbegaafdheid maken allebei gebruik van dit soort circuits alleen dit is niet dezelfde
Het verband is dus dat het beide in je hoofd zit en misschien wel zelfde type neurotransmitters worden gebruikt maar daar houdt het wel op. Het grote verschil is dat er bij bipolaire stoornissen wel iets mis is met het circuit en bij hoogbegaafdheid niet.
Maar goed om het echt uit te leggen moet ik veel meer vertellen en daar heb ik geen zin in
En zo lekker allitererend ookquote:Op vrijdag 1 april 2005 17:51 schreef Aardwetenschapper het volgende:
woordgrapje
Menstruatie en IQ? een verband?quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:44 schreef milagro het volgende:
ik heb ineens een IQ van 257 sinds 19.41 uur vandaag, zo gek?!
neuh, meneer.quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:46 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Menstruatie en IQ? een verband?
??quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:50 schreef milagro het volgende:
[..]
neuh, meneer.
was u iets opmerkzamer geweest, dan... maar helaas
waanbeeld dus.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:18 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
in een bepaalde manie stemming, kan je je zeker wel concentreren en zie je alles zeer helder en duidelijk, veel duidelijker dan voorheen, dit is geen waanbeeld maar echt zo.
Als je hoogbegaafd bent ben je niet per definitie depressief.. maar ik vind het gewoon opmerkelijk dat veel depressieve mensen hoogbegaafd zijn. Ehmmm..quote:Op vrijdag 1 april 2005 15:53 schreef ssebass het volgende:
Leuke gedachte maar het klopt niet. Schizofrenie wordt veroorzaakt door teveel dopamine of serotonine, of door niet goed werkenden interneuronen waardoor minder gaba wordt vrijgegeven met het uiteindelijke effect dat de corticale pyramidale neuronen te veel gestimuleerd worden. Je moet daar iets meer voorkennis voor hebben waardoor hallucinaties worden veroorzaakt. Je zou dan moeten kijken naar het pyramidale systeem, limbisch, corticaal etc. Ik kan je vertertellen dat ze niet dimensies zien die echt bestaan.
Zo'n zelfde probleem is er met bipolaire stoornissen. De "electrische" circuits in de hersenen functioneren niet naar behoren. Bipolaire stoornissen en bv hoogbegaafdheid maken allebei gebruik van dit soort circuits alleen dit is niet dezelfde
Het verband is dus dat het beide in je hoofd zit en misschien wel zelfde type neurotransmitters worden gebruikt maar daar houdt het wel op. Het grote verschil is dat er bij bipolaire stoornissen wel iets mis is met het circuit en bij hoogbegaafdheid niet.
Maar goed om het echt uit te leggen moet ik veel meer vertellen en daar heb ik geen zin in
Doet er verder niet toe, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Einstein AD(h)D had..quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Tja, er zijn genoeg briljante mensen die vrij normaal zijn. Ik noem zelf ff natuurkundigen als Feynmann, Einstein, Bohr etc. Maar wiskundigen als John Nash,Grothendieck, Godel, Boltzmann etc laten zien dat briljante mensen nogal es naar de manische kant neigen. Moeilijk. Ik denk zelf wel dat briljantie vaak samengaat met een psychische afwijking.
Dat verhaals wat ssebass opschreef, is wel degelijk waar. Als je naar een "gewone arts" gaat en je legt hem dit voor, verklaart ie je voor gekquote:Op zaterdag 2 april 2005 01:07 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Als je hoogbegaafd bent ben je niet per definitie depressief.. maar ik vind het gewoon opmerkelijk dat veel depressieve mensen hoogbegaafd zijn. Ehmmm..juist
Heb je overigens mooi opgezocht in een boek, maar als je dan de helft vertelt dan begrijpen we ook maar de helft
Mijn gedachtes maakten een andere wending, in een poging mijn broer en zijn vriendin op te vrolijken.
En dat komt omdat we continu van dit soort dom gelul moeten aanhoren.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Jaquote:Op zaterdag 2 april 2005 10:29 schreef Aphrodite het volgende:
In principe zijn er twee systemen die bij schizofrenie een rol spelen: Een teveel aan dopamine in je mesolimbische systeem (dit veroorzaakt wanen, hallucinaties en psychoses) en teweinig dopamine in je mesocorticale systeem (dit veroorzaakt concentratieverlies en afgevlakte stemming). Vandaar ook, dat als iemand behandeld wordt met medicijnen voor schizofrenie (zogenaamde dopamine 2 receptor blokkers), dat je het teveel aan dopamine in het ene systeem weghaalt, wat gunstig is, maar het te weinig in het andere systeem juist nog minder maakt, wat opzich niet zo gunstig is..
Zo iets duidelijker?
Gister tentamen psychiatrische stoornissen gehad![]()
Ik zal wel even kijken. Ik heb een paar artikelen liggen en een boek hier. Ben toevallig met mijn studie hier mee bezig. Ik heb dacht ik weinig op de computer staan maar ik zal eens kijken. Het staat in ieder geval niet op deze.quote:Op vrijdag 1 april 2005 17:51 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
aaaaah
Heb je ook plaatjes dan wordt het wat duidelijker, ben namelijk visueel ingesteld.
Vindt alles in en om het brein interresant, omdat het voor een groot gedeelte nog een grijs gebied is.( woordgrapje)
Ja remming van dopamine in de basale ganglia van substantia nigra pars compacta naar het corpus striatum zorgt weer uiteindelijk voor te weinig glutamaat naar het motor centrum in de cortex en krijg je dus parkinson achtige verschijnselen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 10:29 schreef Aphrodite het volgende:
[..]
Vandaar ook, dat als iemand behandeld wordt met medicijnen voor schizofrenie (zogenaamde dopamine 2 receptor blokkers), dat je het teveel aan dopamine in het ene systeem weghaalt, wat gunstig is, maar het te weinig in het andere systeem juist nog minder maakt, wat opzich niet zo gunstig is..
Zo iets duidelijker?
Gister tentamen psychiatrische stoornissen gehad![]()
Escher heeft veel voornamelijk via wiskundige berekeningen gemaakt en Dali las iets teveel weteschappelijke artikelen. Ik heb een keer een documentaire gezien waar dat toch wel uit bleek. Hij wilde altijd op de hoogte zijn van de nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen. Vandaar ook veel dubbele helices en atomen c.q. kernsplitsing waar ze mee bezig waren toen. Hij bezocht veel symposia en werd ook vaak uitgenodigd door de wetenschappers zelf. Zie daar de inspiratie van de kunstenaarsquote:Op zaterdag 2 april 2005 01:13 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Doet er verder niet toe, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Einstein AD(h)D had..http://www.beroemde.hersenstorm.com/
Maar! Neem bijvoorbeeld Dali of Escher.. de schilderijen die zij gemaakt hebben. Ik had het er toevallig vandaag nog over. Ik denk dat je zoiets niet echt eventjes doet, als "normaal" persoon. Dan moet je denk ik echt iets zien wat normale mensen niet kunnen zien ofzo.
Wat probeer je nu te vertellen.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
En dan in de zin van,
Nee niet zo,quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:22 schreef misterikke het volgende:
[..]
Wat probeer je nu te vertellen.
Als je hoog begaafd bent ben je soms manisch depresief. Dat klopt. Als je laag begaafd ben, ben je ook soms manisch depresief.
Duidelijke uitleg van je![]()
Tja, Dali leidde aan grootheidswaanzin, en schatte zichzelf veels te hoog in. Aardig is, dat Dali en Godel beide meenden dat ze het bestaan van God hadden bewezen. Dali via een drogreden van jewelste, Godel via een "bewijsvoering" die door zijn eigen onvolledigheids stelling onderuit werd gehaald.quote:Op zaterdag 2 april 2005 01:13 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Doet er verder niet toe, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Einstein AD(h)D had..http://www.beroemde.hersenstorm.com/
Maar! Neem bijvoorbeeld Dali of Escher.. de schilderijen die zij gemaakt hebben. Ik had het er toevallig vandaag nog over. Ik denk dat je zoiets niet echt eventjes doet, als "normaal" persoon. Dan moet je denk ik echt iets zien wat normale mensen niet kunnen zien ofzo.
Einstein deed volgens discovery ook nog eens aan incestquote:Op zaterdag 2 april 2005 20:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, Dali leidde aan grootheidswaanzin, en schatte zichzelf veels te hoog in. Aardig is, dat Dali en Godel beide meenden dat ze het bestaan van God hadden bewezen. Dali via een drogreden van jewelste, Godel via een "bewijsvoering" die door zijn eigen onvolledigheids stelling onderuit werd gehaald.
En Einstein had zelf ook merkwaardige trekjes. Het verhaal gaat dat hij, terwijl zijn ex-vrouw Mileva aan het sterven was, hij rustig in de kamer ernaast opper-geconcentreerd met zijn ideeen bezig ging.
Componisten schijnen ook nogal es erg excentriek geweest te zijn. Beethoven, Schumann, Satie, allemaal (in mijn ogen dan) briljante componisten die toch aardig wat steekjes lieten vallen.
Ja!quote:Op zaterdag 2 april 2005 20:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, Dali leidde aan grootheidswaanzin, en schatte zichzelf veels te hoog in. Aardig is, dat Dali en Godel beide meenden dat ze het bestaan van God hadden bewezen. Dali via een drogreden van jewelste, Godel via een "bewijsvoering" die door zijn eigen onvolledigheids stelling onderuit werd gehaald.
En Einstein had zelf ook merkwaardige trekjes. Het verhaal gaat dat hij, terwijl zijn ex-vrouw Mileva aan het sterven was, hij rustig in de kamer ernaast opper-geconcentreerd met zijn ideeen bezig ging.
Componisten schijnen ook nogal es erg excentriek geweest te zijn. Beethoven, Schumann, Satie, allemaal (in mijn ogen dan) briljante componisten die toch aardig wat steekjes lieten vallen.
En ik tik net Tab > backspace aan ofzo ipv Tab Tab Enterquote:Op zaterdag 2 april 2005 20:08 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Ja!Zo, Einstein, haha.. typisch geval van: "ik weet niet hoe ik met mijn gevoelens om moet gaan"
Wat ik zo begrepen heb was einstein meer van 'ik weet prima hoe ik met mijn gevoelens om kan gaan, alleen heb ik er geen zin in om dat te doen.'quote:Op zaterdag 2 april 2005 20:08 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Ja!Zo, Einstein, haha.. typisch geval van: "ik weet niet hoe ik met mijn gevoelens om moet gaan"
Hij was briljant. Hij was pacifist. Hij kamde nooit zijn haar. En hij had nooit sokken aan. Hij is mijn held, voor zover ik aan helden doe.quote:Op zaterdag 2 april 2005 20:34 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Wat ik zo begrepen heb was einstein meer van 'ik weet prima hoe ik met mijn gevoelens om kan gaan, alleen heb ik er geen zin in om dat te doen.'
Alsof je zoiets expres gaat doen, medogenloos is zoiets.quote:Op zaterdag 2 april 2005 20:34 schreef joshus_cat het volgende:
Wat ik zo begrepen heb was einstein meer van 'ik weet prima hoe ik met mijn gevoelens om kan gaan, alleen heb ik er geen zin in om dat te doen.'
Natuurkundigen hebben een groot ego. Einstein was de grootste natuurkundige van z'n tijd. Natuurlijk was ie meedogenloos.quote:Op zaterdag 2 april 2005 22:17 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Alsof je zoiets expres gaat doen, medogenloos is zoiets.
Ook de mode ziektes op fok zijn leuk om te volgen. Van die periodes dat iedereen ineens dezelfde ziekte heeft (bijvoorbeeld tijdje geleden een borderline).quote:Op zaterdag 2 april 2005 23:11 schreef Xaran het volgende:
Altijd fijn om te lezen dat de helf van de mensen op Fok! een IQ van >130 heeft. Doet mij deugd. Dat er toch nog zo veel slimme mensen op deze aardbol zijn. Aan deze mensen ; Ga naar buiten en verblij de wereld met uw wijsheden! Wij simpele zielen hebben het nodig.
Wat ben ik blij dat ik zo lekker gemiddeld ben.Gemiddeld manisch-depresief, gemiddeld IQ. Lekker hoor!
Ach ja... de mens wil zich graag onderscheiden.Ik haat dat soort mensen: die vrolijk gaan vertellen dat ze dyslectisch zijn (alsof het een gave is).quote:Op zondag 3 april 2005 01:49 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ook de mode ziektes op fok zijn leuk om te volgen. Van die periodes dat iedereen ineens dezelfde ziekte heeft (bijvoorbeeld tijdje geleden een borderline).
Laat me raden, jij of iemand in je directe omgeving is depressief en doet de gehele dag niets onder het mom van; "ik ben depressief en géén lui varken hoor!".quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
En dan in de zin van,
Is dat niet een beetje generaliserend?quote:Op zaterdag 2 april 2005 22:25 schreef joshus_cat het volgende:
Natuurkundigen hebben een groot ego. Einstein was de grootste natuurkundige van z'n tijd. Natuurlijk was ie meedogenloos.
Wat een onzin, alsof het leuk is zo'n ziekte te hebben. Ik denk dat mensen er niet zo snel over praten, maar wanneer er dan een topic over geopend wordt, je dan wat meer durft, en het er dan uit komt.quote:Op zondag 3 april 2005 01:49 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ook de mode ziektes op fok zijn leuk om te volgen. Van die periodes dat iedereen ineens dezelfde ziekte heeft (bijvoorbeeld tijdje geleden een borderline).
Dan heb ik het verkeerd begrepen, want ik heb zelf iets van: een ziekte is pas een ziekte, als dat door een arts is geconstateerd. Maar het zou inderdaad best kunnen zijn dat mensen dan kenmerken van een ziekte aan zichzelf toeschreven. Maar ik nam dus aan dat de ziekte bij hen dus ook geconstateerd was.quote:Op zondag 3 april 2005 10:39 schreef Tranceptor het volgende:
Op Fok! heb je echt wel modes, mensen passen graag in een ziektebeeld als het niet goed gaat. Dan kunnen ze makkelijker verklaren wat er met hen is en dan ligt het niet aan henzelf maar aan de ziekte. Het is gewoon een deel van de Nederlandse excuuscultuur.
Voorbeelden hier op Fok!: hoog-sensitief, hoogbegaafd, autisme, ADHD, etc etc
Ja. Natuurkundigen hebben daar geen probleem mee. Andere mensen vaak wel. Maar da's hun probleem.quote:Op zondag 3 april 2005 09:58 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje generaliserend?
Je moest eens weten wat mensen allemaal niet doen om aandacht te trekken of om (zelf)medelijden op te wekken.quote:Op zondag 3 april 2005 10:33 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
[..]
Wat een onzin, alsof het leuk is zo'n ziekte te hebben.
Een hoop. En dat is ook weer een ziekte. Denk maar eens aan het Munchausen-syndrome.quote:Op zondag 3 april 2005 12:07 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Je moest eens weten wat mensen allemaal niet doen om aandacht te trekken of om (zelf)medelijden op te wekken.
Of hypochondrie.quote:Op zondag 3 april 2005 12:14 schreef Xaran het volgende:
Een hoop. En dat is ook weer een ziekte. Denk maar eens aan het Munchausen-syndrome.
Neu, de bron van alle kwaad is de opponeerbare duim.quote:Op zondag 3 april 2005 12:56 schreef Tranceptor het volgende:
Het enige dat ons doet verschillen van het dier op wezenlijk nivo is onze ratio.
Offtopic:quote:Op zondag 3 april 2005 13:17 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Neu, de bron van alle kwaad is de opponeerbare duim.
Koekje: "I've been told by supposedly reputable sources that the opposable thumb leads to the evolution of the wankers we have to do battle with every day."
Yep, zit wat in.quote:Op zondag 3 april 2005 12:56 schreef Tranceptor het volgende:
Ik denk gewoon dat de mens over het algemeen verdrinkt in eigen superioriteitsdenken ten opzichte van het dier en zijn eigen ratio. Het enige dat ons doet verschillen van het dier op wezenlijk nivo is onze ratio en die brengt ons enkel in de problemen. Te weinig kennis of potentie doet ons de wereld niet afdoende begrijpen en brengt daarin frustratie met zich mee en teveel kennis of potentie kunnen we klaarblijkelijk niet aan.
Einstein: "Het verschil tussen een genie en een gek is dat een gek zijn grenzen heeftquote:Op vrijdag 1 april 2005 19:13 schreef Copycat het volgende:
[..]
En zo lekker allitererend ook.
OT weet ik niet of er een verband is, maar genialiteit en waanzin schijnen tegen elkaar aan te schurken, dus...
Ik ken genoeg bizar slimme mensen die ook grote sociale capaciteiten hebben alleen die vallen minder op. Excentrieke personen daarentegen blijft iedereen onthouden.quote:Op zondag 3 april 2005 13:41 schreef sweetgirly het volgende:
Mijn conclusie blijft: hoe groter de geest, hoe gekker het beest (kan zijn).
En gek of niet, ach, misschien is het soms de maatschappij die gemiddeldheid prefereert, maar het maakt het straatbeeld rooskleuriger met Einsteins, blonde of bruine Dolly's en stoere Johnny's.
True, ik ken ze ook idd.quote:Op zondag 3 april 2005 22:11 schreef ssebass het volgende:
Ik ken genoeg bizar slimme mensen die ook grote sociale capaciteiten hebben alleen die vallen minder op. Excentrieke personen daarentegen blijft iedereen onthouden.
Zekers, is of klinkt ook erg logisch.quote:Ik denk dat de sociale problemen bij echt hoogbegaafden voornamelijk voortkomt uit een sociaal milieu waar zij nooit inpasten. NIemand begreep hen ze voelen zich buitengesloten, werden vroeger raar aangekeken en gepest door jaloerse kinderen, slaan meerdere klassen over en komen terecht in groepen waar ze niets mee hebben. Dit hebben ze geaccepteerd en worden zonderlingen. Deze kunnen dan rare dingen gaan doen met het idee dat ze toch altijd al een zonderling zijn.
Mooie theorie hoorquote:Ik heb het idee dat ze hierdoor ook erg ongelukkig kunnen zijn en deze combinatie van lange tijd ongelukkig en gefrustreerd zijn kan leiden tot depressies. Ik denk dat dit het verband is dat je ertussen kan trekken. Zo heb je dus veel hoogbegaafden die depressief zijn maar andersom niet noodzakelijk veel depressieven die hoogbegaafd zijn. Qua ziektebeeld is er an sich geen direct verband, als je puur naar de pathofysiologie kijkt. Tja het is maar een theorie.
Misschien is een goede grijze massa wel gewoon te trainen en heb je een hoog iq juist doordat je zoveel nadenkt.quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:41 schreef Muck het volgende:
ik denk wel dat er een verband is. Ik ben lange tijd depressief geweest, en ik heb een iq van 142.
Ik heb er wel vaker over na gedacht, maar ik denk dat hoogbegaafde mensen soms te veel nadenken en zich moeiijk uiten, omdat mensen ze vaak verkeerd (of helemaal niet) begrijpen.
Daarom zeggen ze steeds minder wat ze denken, en gaan ze alles opkroppen, waardoor ze heel gesloten of soms zelf depressief worden.
Mag ik je er op wijzen dat je er geen kaas van gegeten hebt.quote:Op zondag 3 april 2005 02:17 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Laat me raden, jij of iemand in je directe omgeving is depressief en doet de gehele dag niets onder het mom van; "ik ben depressief en géén lui varken hoor!".
Mensen in de directe omgeving worden daar zat van en proberen persoon in kwestie weer naar school te krijgen en er voor te zorgen dat persoon in kwestie weer huiswerk doet.
Iemand die depressief is heeft daar immers geen behoefte aan want je kunt ook 20 uur per dag achter de pc hangen, porno kijken, gamen en chatten met mede lotgenoten die vertellen hoe kut het leven wel niet is.
Dus hang je een kut excuus op dat ongeveer zo zal hebben geklonken "Ook al weet ik dat ik depressief ben dat betekend nog niet dat ik dom ben. Ik denk juist teveel na over de dingen van het leven. En die intens moeilijke gedachten heb ik kunnen verklaren en ordenen. Dit betekend dat mijn superieure intelligentie de oorzaak is van mijn depressie. Mijn hoogbegaafdheid is de aanleiding tot deze manische depressie..."
Mijn advies is dan ook: spring samen met je hoogbegaafdheid van een flat dan ben je er ook vanaf... voorgoed.
En dat baseer je op eigen inzichten die jij verkregen hebt als dr. in de psychologie na jaren onderzoek neem ik aan?quote:Op maandag 4 april 2005 09:04 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
Mag ik je er op wijzen dat je er geen kaas van gegeten hebt.
Om inzicht in jou te krijgen is een blik voldoende, van jou lopen er echt wel meer dan een hand vol rond op deze aarbol.quote:Op maandag 4 april 2005 11:10 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
En dat baseer je op eigen inzichten die jij verkregen hebt als dr. in de psychologie na jaren onderzoek neem ik aan?
Kan allemaal wel zijn, maar hij was geen Grothendieck.quote:Op zaterdag 2 april 2005 20:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hij was briljant. Hij was pacifist. Hij kamde nooit zijn haar. En hij had nooit sokken aan. Hij is mijn held, voor zover ik aan helden doe.
Toch lijkt het me wel interessant als wetenschappers grotere populariteit krijgen. Stel dat grote wetenschappers net zo aanbeden werden als Britney Spears. Mensen die er naar streven om iets belangrijks voor de maatschappij te betekenen, dat wetenschap de plaats in zou nemen van de huidige popmuziek. Dit zou de wetenschap misschien een grote boost geven, hoewel ik me afvraag of je niet het tegenovergestelde bewerkstelligd met inderdaad het met de eer gaan strijken van andermans onderzoeken wat overigens nu ook al erg veel gebeurt. Maargoed dat heeft niets met het topic te maken.quote:Op maandag 4 april 2005 11:52 schreef thabit het volgende:
Einstein was bovendien een enorme populist. Iemand die een beetje ideeen van anderen (Riemann, Lorentz) naar z'n eigen naam toe wist te schrijven en verder allerlei pseudo-diepzinnige flauwekuluitspraken deed om z'n populariteit bij het volk te vergroten. De Geert Wilders onder de wetenschappers zullen we maar zeggen.
Oh god, we gaan op die tourquote:Op maandag 4 april 2005 11:14 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
Om inzicht in jou te krijgen is een blik voldoende, van jou lopen er echt wel meer dan een hand vol rond op deze aarbol.
Nee, je hebt het weer fout, jij bent zo een persoon waarvan 13 in een dozijn passen, zoals ik al heb gezegd, een blik is voldoende en dat blijkt wel weer door deze bovenstaande reactie.quote:Op maandag 4 april 2005 13:47 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Oh god, we gaan op die tour?
Jij baseert mijn basale gedachten op iets wat ik op een forum schrijf.. Zelfs een daadwerkelijk psychiater zou daar geen waarde oordeel over kunnen vellen. Mijn woorden zijn misschien maar 3% van mijn volledige psyche.
Dus wat mij betreft mag je vooral doorgaan met je 'inzichten'. Ik ben namelijk zwáár onder de indruk.
Trouwens: Van iedereen lopen er wel meer rond, alles is in hokjes te proppen. Jij met je verwaande gedrag dus ook.
Tot dusver kom je op mij over als een kleuter die zich aangevallen voelt door mijn woordjes. Ah gossiequote:Op maandag 4 april 2005 14:21 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
Nee, je hebt het weer fout, jij bent zo een persoon waarvan 13 in een dozijn passen, zoals ik al heb gezegd, een blik is voldoende en dat blijkt wel weer door deze bovenstaande reactie.
Mensen vegen hun blote bips met jou af.
En dat zijn nu de woorden van een tactloze lul.quote:Op maandag 4 april 2005 14:34 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Tot dusver kom je op mij over als een kleuter die zich aangevallen voelt door mijn woordjes. Ah gossie.
Enkel je retoriek die bestaat uit: "één blik en ik weet wie je bent" getuigt in ieder geval niet van hoogbegaafdheid.
En daarom per definitie niet geloofwaardig?quote:Op maandag 4 april 2005 14:42 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
En dat zijn nu de woorden van een tactloze lul.
Ja, je had me inderdaad meermalen te pakken met opmerkingen als:quote:Op maandag 4 april 2005 14:42 schreef onbrokenwings het volgende:
Wees verder niet bang hoor, ik voel me zeker niet door jou aangevallen, eerder andersom.
Zie jezelf nu toch eens reageren, het .... druipt er af.quote:Op maandag 4 april 2005 14:50 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ja, je had me inderdaad meermalen te pakken met opmerkingen als:
"Ik gun je maar 1 blik waardig".
"13 in een dozijn figuur".
"tactloze lul".
Onderbouwde argumenten van de bovenste plank m'n beste Watson...
Je zou er haast despressief van worden...quote:Op maandag 4 april 2005 15:17 schreef onbrokenwings het volgende:
Tot hier en niet verder.
Back on topic
En... heb je er wat van opgestoken ?quote:Op maandag 4 april 2005 17:12 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Je zou er haast despressief van worden...
quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Jahoor Thabit. Jij weet heel veel van Einstein.quote:Op maandag 4 april 2005 11:52 schreef thabit het volgende:
Einstein was bovendien een enorme populist. Iemand die een beetje ideeen van anderen (Riemann, Lorentz) naar z'n eigen naam toe wist te schrijven en verder allerlei pseudo-diepzinnige flauwekuluitspraken deed om z'n populariteit bij het volk te vergroten. De Geert Wilders onder de wetenschappers zullen we maar zeggen.
Ik heb in mijn post uitgelegd waarom dit niet het geval is. Daarbij is het evolutionair niet de beste optie en in vergelijking met de rest van het lichaam incorrect en wel degelijk een afwijking. Daarbij wordt hetgeen normaal is bepaald door het grote geheel dat gelijk is aan normaal. Je mag denken wat je wil maar ga er maar vanuit dat het wel degelijk een pathofysiologisch beeld is. De theorie die je opperd zou dan ook geextrapoleerd kunnen worden naar trisomie van chromosoom 21met de veronderstelling dat dat normaal zou zijn en is zoals het bedoeld is.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |