gras is groen, groen is geen gras !quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:35 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Ow een koe is wel een beest, meer ieder beest is geen koe ?
Ja, niet dus.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Dus hoogbegaafde mensen zijn per definitie depressief.
nee, wel tussen autisme en hoogbegaafdheid, of auditief/visueel gehandicapten en hoogbegaafdheid.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Wat ik me afvraag is het volgende;
Is er een verband tussen Bi polair (manisch) en hoogbegaafd.
En dan in de zin van,
* manisch depressief ---> vaak (of soms) zijn deze mensen hoogbegaafd.
andersom gaat deze vlieger niet op.
is er niet; die mensen kunnen zich totaal niet concentreren, al is het wel niet door manie dan wel door depressie.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:52 schreef petitlapin het volgende:
en waarom denk je in godsnaam dat er een verband is ?
1 probleem dat al die mensen de wereld anders zien....quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Ik had laatst een theorie![]()
Misschien is het wel zo dat de "normale" mens [l]niet[/l] normaal is en dom. Dat ze mensen met een "geestelijke afwijking of ziekte" als "anders" zien, maar misschien zijn ze zelf wel "anders". Ze plakken een etiketje op je hoofd, depressief of schrizofreen, omdat wij de wereld niet zien zoals men wil dat die gezien wordt. Misschien is het zo wel begonnen met dat stomme etiketje. Misschien zijn mensen die o.a depressief zijn juist wel normaal, omdat (manisch) depressieve mensen e.d de wereld in zijn werkelijke vorm zien. Misschien zien schrizofrene mensen wel dimensies die écht bestaan. Misschien is de mensheid dom en kortzichtig. Maar ja, dat was maar een rare gedachte
Wie weet heb je wel gelijk, alleen jammer dat de meerderheid beslist wat normaal isquote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Misschien is het wel zo dat de "normale" mens [l]niet[/l] normaal is en dom. Dat ze mensen met een "geestelijke afwijking of ziekte" als "anders" zien, maar misschien zijn ze zelf wel "anders". Ze plakken een etiketje op je hoofd, depressief of schrizofreen, omdat wij de wereld niet zien zoals men wil dat die gezien wordt. Misschien is het zo wel begonnen met dat stomme etiketje. Misschien zijn mensen die o.a depressief zijn juist wel normaal, omdat (manisch) depressieve mensen e.d de wereld in zijn werkelijke vorm zien. Misschien zien schrizofrene mensen wel dimensies die écht bestaan. Misschien is de mensheid dom en kortzichtig. Maar ja, dat was maar een rare gedachte
foute gedachte, depressie is toch een heel ander fenomeen dan jij beschrijft. lees er maar even de DSM IV definitie op naquote:Op vrijdag 1 april 2005 12:12 schreef Henkuzz het volgende:
Daar is wel een "link" tussen.
Volgens mij komt dat soms doordat hoogbegaafden zichzelf in een bepaald hoekje duwen.
Zichzelf niet goed kunnen uiten en daardoor ook niet begrepen (willen) worden.
Vroeger had ik vrienden die dat dus niet begrepen. En ze begrepen niet helemaal hoogbegaafd zijn. Wat dat is. Oh dan ben je slim hoeveel is 1000x3524412?? Weet je niet he.. Je bent niet slim.
Als je daar gevoelig voor bent ga je je dus "dom" voelen en maar niet doen zoals je zelf bent.
Maar dit is mijn ervaring.
in een bepaalde manie stemming, kan je je zeker wel concentreren en zie je alles zeer helder en duidelijk, veel duidelijker dan voorheen, dit is geen waanbeeld maar echt zo.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:11 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
is er niet; die mensen kunnen zich totaal niet concentreren, al is het wel niet door manie dan wel door depressie.
jij bent dus echt naar de klote en moet zelf hoognodig worden opgenomen met zulke waandenkbeelden!quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
Ik krijg herinneringen aan een borderlinetopic van een paar jaar geleden, waarin een aantal mensen met borderline meldden dat borderline vaker voorkomt bij intellligente mensen en dat combineerden met een "dat herken ik wel, ik ben ook erg slim". Prachtig.quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:32 schreef HetwasietsmeteenF het volgende:
Ik loop stage op een afdeling met minderbegaafde psychiatrische patienten, en een aantal van hen hebben een bipolaire stoornis. Gaat dus niet op, of het moeten toevallig allemaal uitzonderingen zijn die de regel bevestigen
....maar in veruit de meeste gevallen een psychische afwijking bepaald niet samengaat met briljantiequote:Op vrijdag 1 april 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk zelf wel dat briljantie vaak samengaat met een psychische afwijking.
Hahahaquote:Op vrijdag 1 april 2005 13:35 schreef Sleus het volgende:
jij bent dus echt naar de klote en moet zelf hoognodig worden opgenomen met zulke waandenkbeelden!
Leuke gedachte maar het klopt niet. Schizofrenie wordt veroorzaakt door teveel dopamine of serotonine, of door niet goed werkenden interneuronen waardoor minder gaba wordt vrijgegeven met het uiteindelijke effect dat de corticale pyramidale neuronen te veel gestimuleerd worden. Je moet daar iets meer voorkennis voor hebben waardoor hallucinaties worden veroorzaakt. Je zou dan moeten kijken naar het pyramidale systeem, limbisch, corticaal etc. Ik kan je vertertellen dat ze niet dimensies zien die echt bestaan.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:10 schreef gekke_sandra het volgende:
aaaaahquote:Op vrijdag 1 april 2005 15:53 schreef ssebass het volgende:
[..]
Leuke gedachte maar het klopt niet. Schizofrenie wordt veroorzaakt door teveel dopamine of serotonine, of door niet goed werkenden interneuronen waardoor minder gaba wordt vrijgegeven met het uiteindelijke effect dat de corticale pyramidale neuronen te veel gestimuleerd worden. Je moet daar iets meer voorkennis voor hebben waardoor hallucinaties worden veroorzaakt. Je zou dan moeten kijken naar het pyramidale systeem, limbisch, corticaal etc. Ik kan je vertertellen dat ze niet dimensies zien die echt bestaan.
Zo'n zelfde probleem is er met bipolaire stoornissen. De "electrische" circuits in de hersenen functioneren niet naar behoren. Bipolaire stoornissen en bv hoogbegaafdheid maken allebei gebruik van dit soort circuits alleen dit is niet dezelfde
Het verband is dus dat het beide in je hoofd zit en misschien wel zelfde type neurotransmitters worden gebruikt maar daar houdt het wel op. Het grote verschil is dat er bij bipolaire stoornissen wel iets mis is met het circuit en bij hoogbegaafdheid niet.
Maar goed om het echt uit te leggen moet ik veel meer vertellen en daar heb ik geen zin in
En zo lekker allitererend ookquote:Op vrijdag 1 april 2005 17:51 schreef Aardwetenschapper het volgende:
woordgrapje
Menstruatie en IQ? een verband?quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:44 schreef milagro het volgende:
ik heb ineens een IQ van 257 sinds 19.41 uur vandaag, zo gek?!
neuh, meneer.quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:46 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Menstruatie en IQ? een verband?
??quote:Op vrijdag 1 april 2005 19:50 schreef milagro het volgende:
[..]
neuh, meneer.
was u iets opmerkzamer geweest, dan... maar helaas
waanbeeld dus.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:18 schreef onbrokenwings het volgende:
[..]
in een bepaalde manie stemming, kan je je zeker wel concentreren en zie je alles zeer helder en duidelijk, veel duidelijker dan voorheen, dit is geen waanbeeld maar echt zo.
Als je hoogbegaafd bent ben je niet per definitie depressief.. maar ik vind het gewoon opmerkelijk dat veel depressieve mensen hoogbegaafd zijn. Ehmmm..quote:Op vrijdag 1 april 2005 15:53 schreef ssebass het volgende:
Leuke gedachte maar het klopt niet. Schizofrenie wordt veroorzaakt door teveel dopamine of serotonine, of door niet goed werkenden interneuronen waardoor minder gaba wordt vrijgegeven met het uiteindelijke effect dat de corticale pyramidale neuronen te veel gestimuleerd worden. Je moet daar iets meer voorkennis voor hebben waardoor hallucinaties worden veroorzaakt. Je zou dan moeten kijken naar het pyramidale systeem, limbisch, corticaal etc. Ik kan je vertertellen dat ze niet dimensies zien die echt bestaan.
Zo'n zelfde probleem is er met bipolaire stoornissen. De "electrische" circuits in de hersenen functioneren niet naar behoren. Bipolaire stoornissen en bv hoogbegaafdheid maken allebei gebruik van dit soort circuits alleen dit is niet dezelfde
Het verband is dus dat het beide in je hoofd zit en misschien wel zelfde type neurotransmitters worden gebruikt maar daar houdt het wel op. Het grote verschil is dat er bij bipolaire stoornissen wel iets mis is met het circuit en bij hoogbegaafdheid niet.
Maar goed om het echt uit te leggen moet ik veel meer vertellen en daar heb ik geen zin in
Doet er verder niet toe, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Einstein AD(h)D had..quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Tja, er zijn genoeg briljante mensen die vrij normaal zijn. Ik noem zelf ff natuurkundigen als Feynmann, Einstein, Bohr etc. Maar wiskundigen als John Nash,Grothendieck, Godel, Boltzmann etc laten zien dat briljante mensen nogal es naar de manische kant neigen. Moeilijk. Ik denk zelf wel dat briljantie vaak samengaat met een psychische afwijking.
Dat verhaals wat ssebass opschreef, is wel degelijk waar. Als je naar een "gewone arts" gaat en je legt hem dit voor, verklaart ie je voor gekquote:Op zaterdag 2 april 2005 01:07 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Als je hoogbegaafd bent ben je niet per definitie depressief.. maar ik vind het gewoon opmerkelijk dat veel depressieve mensen hoogbegaafd zijn. Ehmmm..juist
Heb je overigens mooi opgezocht in een boek, maar als je dan de helft vertelt dan begrijpen we ook maar de helft
Mijn gedachtes maakten een andere wending, in een poging mijn broer en zijn vriendin op te vrolijken.
En dat komt omdat we continu van dit soort dom gelul moeten aanhoren.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Jaquote:Op zaterdag 2 april 2005 10:29 schreef Aphrodite het volgende:
In principe zijn er twee systemen die bij schizofrenie een rol spelen: Een teveel aan dopamine in je mesolimbische systeem (dit veroorzaakt wanen, hallucinaties en psychoses) en teweinig dopamine in je mesocorticale systeem (dit veroorzaakt concentratieverlies en afgevlakte stemming). Vandaar ook, dat als iemand behandeld wordt met medicijnen voor schizofrenie (zogenaamde dopamine 2 receptor blokkers), dat je het teveel aan dopamine in het ene systeem weghaalt, wat gunstig is, maar het te weinig in het andere systeem juist nog minder maakt, wat opzich niet zo gunstig is..
Zo iets duidelijker?
Gister tentamen psychiatrische stoornissen gehad![]()
Ik zal wel even kijken. Ik heb een paar artikelen liggen en een boek hier. Ben toevallig met mijn studie hier mee bezig. Ik heb dacht ik weinig op de computer staan maar ik zal eens kijken. Het staat in ieder geval niet op deze.quote:Op vrijdag 1 april 2005 17:51 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
aaaaah
Heb je ook plaatjes dan wordt het wat duidelijker, ben namelijk visueel ingesteld.
Vindt alles in en om het brein interresant, omdat het voor een groot gedeelte nog een grijs gebied is.( woordgrapje)
Ja remming van dopamine in de basale ganglia van substantia nigra pars compacta naar het corpus striatum zorgt weer uiteindelijk voor te weinig glutamaat naar het motor centrum in de cortex en krijg je dus parkinson achtige verschijnselen.quote:Op zaterdag 2 april 2005 10:29 schreef Aphrodite het volgende:
[..]
Vandaar ook, dat als iemand behandeld wordt met medicijnen voor schizofrenie (zogenaamde dopamine 2 receptor blokkers), dat je het teveel aan dopamine in het ene systeem weghaalt, wat gunstig is, maar het te weinig in het andere systeem juist nog minder maakt, wat opzich niet zo gunstig is..
Zo iets duidelijker?
Gister tentamen psychiatrische stoornissen gehad![]()
Escher heeft veel voornamelijk via wiskundige berekeningen gemaakt en Dali las iets teveel weteschappelijke artikelen. Ik heb een keer een documentaire gezien waar dat toch wel uit bleek. Hij wilde altijd op de hoogte zijn van de nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen. Vandaar ook veel dubbele helices en atomen c.q. kernsplitsing waar ze mee bezig waren toen. Hij bezocht veel symposia en werd ook vaak uitgenodigd door de wetenschappers zelf. Zie daar de inspiratie van de kunstenaarsquote:Op zaterdag 2 april 2005 01:13 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Doet er verder niet toe, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Einstein AD(h)D had..http://www.beroemde.hersenstorm.com/
Maar! Neem bijvoorbeeld Dali of Escher.. de schilderijen die zij gemaakt hebben. Ik had het er toevallig vandaag nog over. Ik denk dat je zoiets niet echt eventjes doet, als "normaal" persoon. Dan moet je denk ik echt iets zien wat normale mensen niet kunnen zien ofzo.
Wat probeer je nu te vertellen.quote:Op vrijdag 1 april 2005 11:33 schreef onbrokenwings het volgende:
Wat ik me afvraag is het volgende;
Is er een verband tussen Bi polair (manisch) en hoogbegaafd.
En dan in de zin van,
* manisch depressief ---> vaak (of soms) zijn deze mensen hoogbegaafd.
andersom gaat deze vlieger niet op.
Nee niet zo,quote:Op zaterdag 2 april 2005 18:22 schreef misterikke het volgende:
[..]
Wat probeer je nu te vertellen.
Als je hoog begaafd bent ben je soms manisch depresief. Dat klopt. Als je laag begaafd ben, ben je ook soms manisch depresief.
Duidelijke uitleg van je![]()
Tja, Dali leidde aan grootheidswaanzin, en schatte zichzelf veels te hoog in. Aardig is, dat Dali en Godel beide meenden dat ze het bestaan van God hadden bewezen. Dali via een drogreden van jewelste, Godel via een "bewijsvoering" die door zijn eigen onvolledigheids stelling onderuit werd gehaald.quote:Op zaterdag 2 april 2005 01:13 schreef gekke_sandra het volgende:
[..]
Doet er verder niet toe, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Einstein AD(h)D had..http://www.beroemde.hersenstorm.com/
Maar! Neem bijvoorbeeld Dali of Escher.. de schilderijen die zij gemaakt hebben. Ik had het er toevallig vandaag nog over. Ik denk dat je zoiets niet echt eventjes doet, als "normaal" persoon. Dan moet je denk ik echt iets zien wat normale mensen niet kunnen zien ofzo.
Einstein deed volgens discovery ook nog eens aan incestquote:Op zaterdag 2 april 2005 20:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, Dali leidde aan grootheidswaanzin, en schatte zichzelf veels te hoog in. Aardig is, dat Dali en Godel beide meenden dat ze het bestaan van God hadden bewezen. Dali via een drogreden van jewelste, Godel via een "bewijsvoering" die door zijn eigen onvolledigheids stelling onderuit werd gehaald.
En Einstein had zelf ook merkwaardige trekjes. Het verhaal gaat dat hij, terwijl zijn ex-vrouw Mileva aan het sterven was, hij rustig in de kamer ernaast opper-geconcentreerd met zijn ideeen bezig ging.
Componisten schijnen ook nogal es erg excentriek geweest te zijn. Beethoven, Schumann, Satie, allemaal (in mijn ogen dan) briljante componisten die toch aardig wat steekjes lieten vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |