abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 15:53:42 #1
47213 ArmaniMania
pi_25832247
Iedereen weet dat roken niet gezond is en uiteraard hoef ik de dokter maar te bellen of roken tijdens de zwangerschap schadelijk is. Het antwoord van de dokter weet ik al, dus bij deze het gaat mij om de discussie.

Vandaar mijn stelling:

Je bent zwanger en je kunt het maar niet laten om te roken, wat doe je?

En even een vraag:

Hoe is het met de kinderen, baby`s van de moeder die tijdens de zwangerschap van hun kindje in de maak hebben gerookt. Zijn er veel problemen ontstaan of is het gewoon kern gezond?

pi_25832372
Ik vind dat als je de verantwoordelijkheid hebt voor een ander leven, dat je dat roken maar gewoon een tijdje moet laten. Als je het niet kunt laten zul je wel ook niet veel om je kind geven lijkt me dan
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_25832386
In mijn omgeving (familie en vrienden) is gewoon gerookt tijdens de zwangerschap. Met kinderen is nix mis.

Bij een collega van mij zei de dokter dat je beter kunt roken dan dat je gestress bent omdat je niet mag roken.
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 15:59:25 #4
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_25832387
De meesten zijn kerngezond, omdat het nogal relatief vaak voorkomt bij rokende moeders dat ze een vroege miskraam (eerste periode van de zwangerschap) ofwel spontane abortus krijgen of dat de vrucht in de baarmoeder vroegtijdig sneuvelt.
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:00:28 #5
47213 ArmaniMania
pi_25832413
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:58 schreef rena het volgende:
Ik vind dat als je de verantwoordelijkheid hebt voor een ander leven, dat je dat roken maar gewoon een tijdje moet laten. Als je het niet kunt laten zul je wel ook niet veel om je kind geven lijkt me dan
Mee eens, maar rokers hebben nou eenmaal die verslaving. Ook al willen ze niet roken, het lichaam gaat protesteren en vraagt om nicotine. Wat te doen in zo`n geval?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:01:18 #6
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_25832438
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:59 schreef Allantois het volgende:
De meesten zijn kerngezond, omdat het nogal relatief vaak voorkomt bij rokende moeders dat ze een vroege miskraam (eerste periode van de zwangerschap) ofwel spontane abortus krijgen of dat de vrucht in de baarmoeder vroegtijdig sneuvelt.
Nuttig weetje in deze context, lijkt me.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_25832449
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:59 schreef Allantois het volgende:
oftewel:
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:02:20 #8
47213 ArmaniMania
pi_25832465
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:59 schreef MeNicole het volgende:
In mijn omgeving (familie en vrienden) is gewoon gerookt tijdens de zwangerschap. Met kinderen is nix mis.

Bij een collega van mij zei de dokter dat je beter kunt roken dan dat je gestress bent omdat je niet mag roken.
Jah dat heb ik ook vaker gehoord. Maar wat zou dat voor een ongeboren kind dan uitmaken als de moeder gestresst is op het werk bijvoorbeeld?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:02:57 #9
33035 Gaatjeniksan
het grote voordeel van ....
pi_25832480
die lichamelijke afhankelijkheid is binnen 2 weken echt wel verdwenen...daarna is het gewoon de gewoonte die je mist. EVen doorbijten en anders gewoon nog niet aan kinderen beginnen...
het gaatjeniksan
pi_25832512
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:02 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Jah dat heb ik ook vaker gehoord. Maar wat zou dat voor een ongeboren kind dan uitmaken als de moeder gestresst is op het werk bijvoorbeeld?
Dat maakt zeker wel uit, maar wanneer jij zwanger bent, dan zou er "een knopje" moeten omgaan, zodat jij die behoefte niet meer hebt.
Heb je dat niet, dan mankeert er gewoon iets aan je.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:04:43 #11
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_25832521
Domme vraag gewoon stoppen

Vriendin van me rookt nog steeds haar keus moet ze zelf weten, zelfs met de waarschuwing kindje zal kleiner zijn dan normaal heeft ze vrede mee. Kindje liep met 19 wk al in groei achter kun je nagaan dalijk met de geboorte, ze is wel heel erg gaan minderen en zit nu gemiddeld op een sigaret/shaggie van gemiddeld 10 voor een goede roker als zij is dat heel erg geminderd.

Er zijn genoeg verhalen bekend wat roken toericht op je kindje en laat Neva dat maar is bekijken en dan maar beslissen of ze het risico wil nemen voor het kindje.
pi_25832530
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:00 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Mee eens, maar rokers hebben nou eenmaal die verslaving. Ook al willen ze niet roken, het lichaam gaat protesteren en vraagt om nicotine. Wat te doen in zo`n geval?

Lastig Daar moet ik even over nadenken.
And you know I might
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:05:38 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_25832540
quote:
Rokende zwangerende vrouwen in Taiwan worden gestraft

In het kader van de strijd tegen tabak lopen zwangere Taïwanese vrouwen kans op een boete indien ze roken. "Roken is een belangrijke oorzaak van miskramen, voortijdige geboortes en doodgeboren baby's. Vrouwen die roken, moeten bewust zijn van de gezondheidsrisico's", zei Yu Po-tsun, een verantwoordelijke ter promotie van de gezondheid.

Een wetsontwerp tegen het roken voorziet een boete van 10.000 Taïwanese dollar (243 euro) voor vrouwen die er tijdens hun zwangerschap eentje opsteken.

De boete wordt ingetrokken als de vrouwen lessen volgen om van hun kwalijke gewoonte af te geraken. In Taïwan roken ongeveer 500.000 vrouwen.
Bron Het Laatste nieuws

Zouden ze hier ook moeten doen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_25832558
Mijn schoonmams heeft inderdaad ook lustig doorgepaft, en uit het feit dat ze mijn schoonmoeder is, blijkt dat er in ieder geval één nog levend product uit is gekomen (twee zelfs, maar goed).

Toch vind ik het niet verstandig. Natuurlijk zijn er gevallen waarin het goed gaat, maar je kunt één iemand, of zelfs tien mensen, niet als voorbeeld nemen als het gaat om statistieken. Want er ís een verhoogde kans op miskramen, er ís een verhoogde kans op vroeggeboortes en er ís een verhoogde kans op afwijkingen. Denk dat het op zou moeten wegen tegen je eigen geneugten en dat, als je nog niet eens voor de bescherming van je eigen nageslacht wilt stoppen, je onverantwoordelijk en zelfs een beetje egoistisch bezig bent...

Ik zou het risico niet nemen, but then, ik rook uberhaupt niet omdat ik het ongezond vind...
pi_25832579
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:04 schreef Rottdog het volgende:
Er zijn genoeg verhalen bekend wat roken toericht op je kindje en laat Neva dat maar is bekijken en dan maar beslissen of ze het risico wil nemen voor het kindje.

Waar haal jij vandaan dat dit over Neva gaat
And you know I might
pi_25832609
Plus nog een gevolg:
Roken tijdens de zwangerschap brengt schade toe aan het genetische materiaal van het kind
quote:
Waar is roken nu allemaal slecht voor? En wat zijn de nadelige gevolgen van roken tijdens de zwangerschap? Het lijstje groeit aan met de dag. Nu blijkt dat roken tijdens de zwangerschap ook een schadelijke invloed heeft op de chromosomen van de baby en dus genetische schade toebrengt aan onze nakomelingen.

Een specifieke soort schade aan die chromosomen door het roken van de mama verhoogt zo bijvoorbeeld het risico op bloedkanker. De Spaanse wetenschappers die het onderzoek verrichtten analyseerden foetuscellen van 25 rokende moeders (minstens 10 sigaretten per dag) en 25 niet-rokende moeders. De cellen werden bekomen tijdens routine amniocentese onderzoeken. Het aantal structurele abnormaliteiten bij de cellen van foetussen van de rokende moeders lag bijna vier keer zo hoog als bij niet-rokende mama’s. Het onderzoek moet nog bevestigd worden door verdere onderzoeken waarbij men ook wil nagaan wat de effecten zijn van indirect roken tijdens de zwangerschap (bijvoorbeeld omdat de partner rookt).

http://www.health24.com/news/Smoking/1-1250,31143.asp
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:09:16 #17
75259 DaDemoMan
Alleen in Demo beschikbaar.
pi_25832619
Gewoon even 2 weken cold-turky worden.
30 dagen op proef. Niet goed, geld terug garantie
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:09:35 #18
47213 ArmaniMania
pi_25832626
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:04 schreef Rottdog het volgende:
Domme vraag gewoon stoppen

Vriendin van me rookt nog steeds haar keus moet ze zelf weten, zelfs met de waarschuwing kindje zal kleiner zijn dan normaal heeft ze vrede mee. Kindje liep met 19 wk al in groei achter kun je nagaan dalijk met de geboorte, ze is wel heel erg gaan minderen en zit nu gemiddeld op een sigaret/shaggie van gemiddeld 10 voor een goede roker als zij is dat heel erg geminderd.

Er bestaan geen domme vragen, dat zou je toch moeten weten.

Neva zelf is gestopt met roken, alleen ik ben zo`n neurootje die zich misschien te veel zorgen maakt over het eventuele welzijn van het ongeboren kindje.
Voorbeeldje: Zelf stopt ze met roken, maar inhaleert wel de rook van haar rokende (schoon) moeder of vriendinnen.

Je zou je vriendin toch bijna in een afgesloten ruimte leggen. Uiteraard is dat onzin, maar toch rookt het meeste van de wereldbevolking.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:10:37 #19
47213 ArmaniMania
pi_25832653
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:06 schreef rena het volgende:

[..]

Waar haal jij vandaan dat dit over Neva gaat
Misschien omdat Neva en ik bezig zijn met een kindje?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:11:25 #20
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25832673
quote:

[..]

Gewoon niet roken dan Alsof je doodgaat van stoppen met roken. Ik vind dat als je het niet kunt opbrengen de belangen van je ongeboren kind boven je eigen verslaving te stellen dat je helemaal geen kinderen zou moeten krijgen.
Ik snap niet dat mensen kunnen beweren dat hun kind het allerbelangrijkste in hun leven is, degene waar ze het meest van houden terwijl ze lekker door blijven paffen. Hoe kun je je kind recht in de ogen kijken en dat beweren terwijl je ze 9 maanden lang willens en wetens hebt lopen vergiftigen?
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  Redactie Frontpage dinsdag 29 maart 2005 @ 16:11:26 #21
37941 crew  Days-Of-Wild
Gerard Ekdom fan
pi_25832674
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:53 schreef ArmaniMania het volgende:
Iedereen weet dat roken niet gezond is en uiteraard hoef ik de dokter maar te bellen of roken tijdens de zwangerschap schadelijk is. Het antwoord van de dokter weet ik al, dus bij deze het gaat mij om de discussie.

Vandaar mijn stelling:

Je bent zwanger en je kunt het maar niet laten om te roken, wat doe je?

En even een vraag:

Hoe is het met de kinderen, baby`s van de moeder die tijdens de zwangerschap van hun kindje in de maak hebben gerookt. Zijn er veel problemen ontstaan of is het gewoon kern gezond?

Doorroken. Volgens de dokter zijn de ontwenningsverschijnselen van het niet meer meeroken van de vrucht schadelijk dan het meeroken.
http://www.patriots.com - New England Patriots - 6-Time Super Bowl Champions XXXVI, XXXVIII, XXXIX, XLIX, LI, LIII
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:11:34 #22
27929 piere
doe mij maar bier
pi_25832681
Als je maar een stuk minder rookt dan je normaal doet dan kan het geen kwaad.
Een paar peukies per dag en je kindje komt er heus wel gezond uit.
fok you ja!
pi_25832701
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:09 schreef ArmaniMania het volgende:

Voorbeeldje: Zelf stopt ze met roken, maar inhaleert wel de rook van haar rokende (schoon) moeder of vriendinnen.
Dat jouw (schoon-)moeder en haar vriendinnen niet het fatsoen kunnen opbrengen om dan maar even naar buiten te gaan? (kijk, een café zoek je zelf op, maar dit??)
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:12:24 #24
47213 ArmaniMania
pi_25832704
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:05 schreef Megumi het volgende:

[..]

Bron Het Laatste nieuws

Zouden ze hier ook moeten doen.
Inderdaad
pi_25832724
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:11 schreef piere het volgende:
Als je maar een stuk minder rookt dan je normaal doet dan kan het geen kwaad.
Een paar peukies per dag en je kindje komt er heus wel gezond uit.
En jij weet dus niet waar je het over hebt....
pi_25832726
quote:
Das ook een leuke inderdaad... Al die ouders met (jonge) kinderen die roepen "ach, het maakt niks uit, hij doet het toch?" vergeten dat er ook gevolgen zijn op de lange termijn. Baal jij even als paps of mams als je kind op latere leeftijd (voor mijn part 40 ofzo) alsnog ziek wordt door de gevolgen van jouw verslaving... En dan nog niet eens de minste ziekte, maar meteen kanker, ook heel gezellig.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:14:20 #27
27929 piere
doe mij maar bier
pi_25832754
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En jij weet dus niet waar je het over hebt....
Sure
fok you ja!
pi_25832758
Zit ik net een heel verhaal te typen, is het weg....

NEway, ik heb 15 jaar lang gerookt en ben gestopt toen we bezig waren met zwanger worden. Uiteindelijk ben ik 10 maanden na het stoppen met roken ook zwanger geraakt (had overigens niets met elkaar te maken) Vanaf dat ik zwanger ben word ik onwijs misselijk van de lucht van rook en min vriend moest dus ook vanaf dat moment buiten roken. Er mag bij ons binnen niet meer gerookt worden sinds ik zwanger ben. Mede door het feit dat ik compleet over m'n nek ga van de geur maar ook omdat ik geen risico's wil lopen. Tuurlijk ga ik niet buiten met een zuurstofmasker lopen en ook in restaurants e.d. ontkom je niet aan het feit dat er mensen in je buurt roken. Ik vind wel dat mensen die je kent er rekening mee kunnen houden. Toen ik nog rookte, rookte ik nooit in huis bij een zwangere vriendin of familielid of i.d. gewoon uit respect voor het ongeboren wezentje....

Maar ieder z'n eigen ding....
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:15:19 #29
47213 ArmaniMania
pi_25832780
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat jouw (schoon-)moeder en haar vriendinnen niet het fatsoen kunnen opbrengen om dan maar even naar buiten te gaan? (kijk, een café zoek je zelf op, maar dit??)
Tot nu toe is dat niet ter sprake Maar stel...
pi_25832820
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:14 schreef piere het volgende:

[..]

Sure
Wel dan:?

Heb jij dit weleens van dichtbij gezien? Dat jij zo denkt, maakt je alleen maar egoïstisch en dom (maar dat zagen we in WGR al)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:17:20 #31
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_25832831
Roken tijdens de zwangerschap vond ik altijd al
Als ik zelf ooit zwanger raak, dan vraag ik vriendelijk even buiten te roken.. Geen domme vraag lijkt me! Me kind gaat dan boven alles..
Mijn moeder kreeg het ook voor mekaar, dus waarom ik niet!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:17:38 #32
47213 ArmaniMania
pi_25832835
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:14 schreef Igraine het volgende:
Zit ik net een heel verhaal te typen, is het weg....

NEway, ik heb 15 jaar lang gerookt en ben gestopt toen we bezig waren met zwanger worden. Uiteindelijk ben ik 10 maanden na het stoppen met roken ook zwanger geraakt (had overigens niets met elkaar te maken) Vanaf dat ik zwanger ben word ik onwijs misselijk van de lucht van rook en min vriend moest dus ook vanaf dat moment buiten roken. Er mag bij ons binnen niet meer gerookt worden sinds ik zwanger ben. Mede door het feit dat ik compleet over m'n nek ga van de geur maar ook omdat ik geen risico's wil lopen. Tuurlijk ga ik niet buiten met een zuurstofmasker lopen en ook in restaurants e.d. ontkom je niet aan het feit dat er mensen in je buurt roken. Ik vind wel dat mensen die je kent er rekening mee kunnen houden. Toen ik nog rookte, rookte ik nooit in huis bij een zwangere vriendin of familielid of i.d. gewoon uit respect voor het ongeboren wezentje....

Maar ieder z'n eigen ding....
Geweldig dit!

Zelf rook ik niet, maar ik kan me voorstellen hoe moeilijk het is voor rokers om niet te roken.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:18:34 #33
43556 miss_dynastie
pi_25832863
quote:
Ik ben vooralsnog gezond, het is niet bewezen dat ik geen problemen heb door het roken c.q. dat die nooit zullen ontstaan, volgens mijn moeder was er aan de placenta niet te zien dat ze gerookt had, de (verstopte) papieren van de vlos zeggen anders. Ik (let wel: ik persoonlijk) heb het mijn moeder nooit vergeven dat ze het roken (een pakje drum halfzware shag) niet kon laten. Ik zeg altijd heel hard dat het iemands eigen verantwoordelijkheid is, en dat probeer ik mezelf ook maar voor te houden, zodat ik niet al te boos word. Het ergste vind ik dat mijn moeder heel geen spijt heeft. Je bent toch gezond? Ja, ja...
pi_25832870
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:15 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Tot nu toe is dat niet ter sprake Maar stel...
Nu roken mijn (schoon-)ouders niet, maar stel dat ze dat wel deden en zij doen geen moeite om mijn vrouw te ontzien wat dat betreft, dan zou ik daar iets van zeggen of er zelfs helemaal niet komen.
pi_25832889
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:17 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Geweldig dit!

Zelf rook ik niet, maar ik kan me voorstellen hoe moeilijk het is voor rokers om niet te roken.
Mijn vrouw is drie keer direct gestopt...
pi_25832918
quote:

[..]

Wat te doen in zo`n geval?
Discipline laten zien.
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_25832949
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:14 schreef piere het volgende:

[..]

Sure
Piere je weet dat je fout zit....
Denk ff na....
pi_25832955
mijn vader rookte gewoon toen ik op komst was.
Extremistisch gematigd.
pi_25832965
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Mijn vrouw is drie keer direct gestopt...
En ook 3 keer weer begonnen?
pi_25833008
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:11 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Gewoon niet roken dan Alsof je doodgaat van stoppen met roken. Ik vind dat als je het niet kunt opbrengen de belangen van je ongeboren kind boven je eigen verslaving te stellen dat je helemaal geen kinderen zou moeten krijgen.
Ik snap niet dat mensen kunnen beweren dat hun kind het allerbelangrijkste in hun leven is, degene waar ze het meest van houden terwijl ze lekker door blijven paffen. Hoe kun je je kind recht in de ogen kijken en dat beweren terwijl je ze 9 maanden lang willens en wetens hebt lopen vergiftigen?
Goed gezegd....
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:24:46 #41
43556 miss_dynastie
pi_25833017
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou... er zijn echt mensen (ja, ja) die menen dat roken geen kwaad kan, 'want we zijn er zelf ook groot mee geworden'. Mijn overburen zijn zo. Hij en zij rookten tijdens de zwangerschap en nu ook gewoon in huis. Het komt gewoon niet in ze op. Het is zelfs zo erg, dat ik ze niet uitnodig waar andere kinderen bij zijn, omdat ze ook dan niet het fatsoen op kunnen brengen om op andermans verzoek niet te roken. Ergo: die kennissen zijn geen kennissen meer als baby_d ooit wordt geboren, want dan wordt er in mijn huis niet meer gerookt
pi_25833039
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:23 schreef Igraine het volgende:

[..]

En ook 3 keer weer begonnen?
Als ze drie keer gestopt is, is ze minimaal twee keer weer begonnen, ja....
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:26:50 #43
47213 ArmaniMania
pi_25833072
Meningen zijn verdeeld... zelf blijf ik bij mijn eigen standpunt dat er niet gerookt wordt tijdens de zwangerschap, maar ook niet vóór de zwangerschap of bevruchten.

Toch is het interessant om te zien hoe andere mensen hier over denken.
pi_25833095
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:26 schreef ArmaniMania het volgende:
Meningen zijn verdeeld... zelf blijf ik bij mijn eigen standpunt dat er niet gerookt wordt tijdens de zwangerschap, maar ook niet vóór de zwangerschap of bevruchten.

Toch is het interessant om te zien hoe andere mensen hier over denken.
Ik zou (eerlijk gezegd) niet weten waarom dat interessant is, aangezien het gewoon een feit is dat het slecht is.
pi_25833104
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:25 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als ze drie keer gestopt is, is ze minimaal twee keer weer begonnen, ja....
Daarom vraag ik ook 3 keer?

Maar heeft ze dan ook thuis gerookt toen ze niet zwanger was maar er wel kleintjes in huis ronddwarrelden?
Ik begrijp trouwens nooit waarom mensen alleen maar stoppen als ze zwanger zijn, als je toch 9 maanden niet hebt gerookt waarom zou je dan weer beginnnen? Alle ontwenningsverschijnselen zijn allang voorbij...
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:30:24 #46
47213 ArmaniMania
pi_25833148
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik zou (eerlijk gezegd) niet weten waarom dat interessant is, aangezien het gewoon een feit is dat het slecht is.
Dat het een feit is daar gelaten. Maar gewoon om te ziendat er mensen zijn die hun verslaving niet kunnen weerstaan en toch door blijven roken. Of dat er mensen zijn die stoppen tijdens de zwangerschap, maar wel direct weer gaan roken als het kind is geboren en het hele huis vol roko hebben terwijl ze de baby de borstvoeding geven naast hun brandende sigaret.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:31:16 #47
43556 miss_dynastie
pi_25833172
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:28 schreef Igraine het volgende:
Alle ontwenningsverschijnselen zijn allang voorbij...
Vaak de geestelijke verslaving, en 'het is zo gezellig'
pi_25833179
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:28 schreef Igraine het volgende:

[..]

Daarom vraag ik ook 3 keer?

Maar heeft ze dan ook thuis gerookt toen ze niet zwanger was maar er wel kleintjes in huis ronddwarrelden?
Ik begrijp trouwens nooit waarom mensen alleen maar stoppen als ze zwanger zijn, als je toch 9 maanden niet hebt gerookt waarom zou je dan weer beginnnen? Alle ontwenningsverschijnselen zijn allang voorbij...
Hier in huis wordt niet gerookt Alleen buiten.

en die kleintjes "dwarrelen" nog steeds rond....
pi_25833215
Wat een slappe hap zeg.
Welbewust de gezondheid van je ongeboren kind in gevaar brengen zodat jij een paar keer per dag aan zo'n stokkie kan lurken.

Mongolen
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_25833230
Ik word ook altijd een beetje misselijk als ik mensen met een kinderwagen zie roken of ergens zie zitten terwijl ze er lustig op los zitten te paffen...

Tja..., het is altijd een beetje sneu dat mensen geen discipline hebben.
pi_25833305
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:31 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Vaak de geestelijke verslaving, en 'het is zo gezellig'
Ja, ik heb het zelf 15 jaar gedaan dus ik weet wel hoe 'gezellig' het is. Ik zeg ook niet dat ik nooit meer een sigaret op zal steken, maar ik zeg ook niet dat het wel gaat gebeuren. Als de kleine er dalijk is mag er binnen ook niet meer gerookt worden, nu ik zwanger ben ook al niet dus verandert er niet veel Iedereen kan in de tuin gaan staan en anders blijven ze maar weg.....
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:38:18 #52
27929 piere
doe mij maar bier
pi_25833350
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wel dan:?

Heb jij dit weleens van dichtbij gezien? Dat jij zo denkt, maakt je alleen maar egoïstisch en dom (maar dat zagen we in WGR al)
Sinds de vroedvrouw mij er uitleg over heeft gegeven denk ik er wel iets van te weten ja. Zij beaamt ook dat de stress van het stoppen een slechtere invloed op het kind kan hebben dan een paar peukies. En om me nou meteen dom te noemen...
fok you ja!
pi_25833377
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:31 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hier in huis wordt niet gerookt Alleen buiten.

en die kleintjes "dwarrelen" nog steeds rond....
Beter!

ja dat weet ik. Ik 'dwarrel' hier zelf ook al een tijdje hoor...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:41:46 #54
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25833446
Ik vind die "de stress van het stoppen is erger dan het roken zelf" smoes zo'n dooddoener. Dan stop je toch voor je zwanger raakt.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 16:43:14 #55
43556 miss_dynastie
pi_25833489
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:38 schreef piere het volgende:

[..]

Sinds de vroedvrouw mij er uitleg over heeft gegeven denk ik er wel iets van te weten ja. Zij beaamt ook dat de stress van het stoppen een slechtere invloed op het kind kan hebben dan een paar peukies. En om me nou meteen dom te noemen...
Nou ja, ik vind dat ook vrij dom hoor. Lekker makkelijk... ga dan op yoga tegen de stress, of mijn part koop zo'n balletje. Dit is wel heeeel makkelijk zeg!
pi_25833537
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:41 schreef Spindizzy het volgende:
Ik vind die "de stress van het stoppen is erger dan het roken zelf" smoes zo'n dooddoener. Dan stop je toch voor je zwanger raakt.
Ja vind ik ook hoor, en trouwens alsof die stress nou zo heavy is dat 't echt niet om door te komen is. 't duurt hooguit een week daarna is de ergste 'stress' voorbij. Het is niet alsof je cold turkey af moet kicken van de heroine of iets...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:46:40 #57
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25833588
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:44 schreef Igraine het volgende:

[..]

Ja vind ik ook hoor, en trouwens alsof die stress nou zo heavy is dat 't echt niet om door te komen is. 't duurt hooguit een week daarna is de ergste 'stress' voorbij.
Bij de adoptievoorlichting werd verteld dat je je niet moet verkijken op de gevolgen van stress tijdens de zwangerschap. Maar dan hebben we het over zwangere vrouwen in oorlogsgebieden. Lijkt me toch een heel ander verhaal dan stoppen met je kind vertieven
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:46:55 #58
27929 piere
doe mij maar bier
pi_25833592
Ieder zijn mening maar om een ander direct dom te noemen is not my style
fok you ja!
pi_25833610
Mensen zoeken een excuus om perse te moeten roken...
pi_25833647
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:38 schreef piere het volgende:

[..]

Ik (en bovenstaande reacties geven weer dat ik daarin niet de enige ben) vind dat dom, ja.

Eens zien:

Mijn vrouw is (ex-)verpleegkundige geweest op een kraamafdeling. En wat zij daar heeft gezien aan vrouwen die gewoon stug hebben doorgerookt. (en ja, dat is praktijkervaring).

Dat je stress hebt van het stoppen, daar kan ik echt niet bij (zeker niet in het geval van een zwangerschap). Dan ben je gewoon een domme
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:51:07 #61
27929 piere
doe mij maar bier
pi_25833707
Yeah en dat je weer lekker (2X) gaat roken en daarmee je eigen lichaam verneukt getuigt wel van intelligentie.
fok you ja!
pi_25833828
ik rook, en ik ben tijdens mijn 3 de zwangerschappen altijd gestopt, na de 2e zwangerschap had ik het zelfs 3jr vol gehouden, tot ik helaas weer terugviel. Ik rook alleen in de tuin omdat mijn kinderen niet te hoeven lijden onder mijn verslaving. Mijn mening is dan ook stellig, roken en kinderen gaat niet samen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2005 16:58:42 ]
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:58:55 #63
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_25833928
Roken is altijd dom, of je nou zwanger bent dan niet.

Maarja, bij rokers gaat een sigaret nou eenmaal voor alles.
Voor een roker is een sigaret belangrijker dan de gezondheid en welzijn van een ander.
Maarja, rokers zijn dan ook over het algemeen (net zoals junkies) een zooitje verslaafden waarbij een aantal hersencellen ontbreken.

Maar goed, mevrouw de roker, rookt u maar lekker fijn door als u zwanger bent, maar gaan dan niet miepen als je een miskraam krijgt of als je kindje allemaal "fijne" ziektes heeft.
So we just called him Fred
pi_25833991
Ik heb hier ook al het voorbeeld gezien van iemand wiens kind enorm last kreeg van allergieën. En de hond en kat moesten dus het huis uit...
pi_25833995
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:51 schreef piere het volgende:
Yeah en dat je weer lekker (2X) gaat roken en daarmee je eigen lichaam verneukt getuigt wel van intelligentie.
3x zelfs

Dit draagt lekker bij aan de discussie, namelijk het risico van schade die je aan iemand anders toebrengt....

dinsdag 29 maart 2005 @ 17:11:49 #66
27929 piere
doe mij maar bier
pi_25834290
edit: ik ga me niet ook verlagen...
fok you ja!
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 17:12:39 #67
43556 miss_dynastie
pi_25834312
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:58 schreef FredvZ het volgende:
Maar goed, mevrouw de roker, rookt u maar lekker fijn door als u zwanger bent, maar gaan dan niet miepen als je een miskraam krijgt of als je kindje allemaal "fijne" ziektes heeft.
Nou ja, miepen boeit me niet, miep maar lekker.
Maar het kindje dan?? Hoe leg je dat uit?
Ja, ik weet wel hoe... het komt vast niet van het roken.
Neeee hoor
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 17:21:39 #68
47213 ArmaniMania
pi_25834567
Misschien helpt het om de mensen die roken (tijdens hun zwangerschap), bewust te maken van de feiten hoe schadelijk roken is voor hun ongeboren kindje.
pi_25834771
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:21 schreef ArmaniMania het volgende:
Misschien helpt het om de mensen die roken (tijdens hun zwangerschap), bewust te maken van de feiten hoe schadelijk roken is voor hun ongeboren kindje.
Het helpt iets ja.....

Maar sommige mensen willen gewoon echt niet stoppen.....
Het zijn in een soort van manier ook junks, ook al heeft dat woord een iets te grote negatieve lading...
pi_25834898
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:01 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik heb hier ook al het voorbeeld gezien van iemand wiens kind enorm last kreeg van allergieën. En de hond en kat moesten dus het huis uit...
Ja idd, en dat gaat me nu net even te ver...

Mede daarom heb ik ook tegen iedereen die hier binnenkomt gezegd dat er niet meer gerookt mag worden, inclusief m'n vriend waar ik mee samenwoon (en die de vader van mijn kind is)
Ik zit er niet op te wachten dat iedereen lekker stug doorrookt in mijn huis waardoor ik straks een kind heb met astma en ik mijn katten weg kan doen...

tuurlijk is de kans dat je kind astma of i.d. heeft/krijgt altijd aanwezig ookal sluit je jezelf op in een zuurstoftank bij wijze van spreken. Maar ik wil in ieder geval alles eraan gedaan hebben om het te voorkomen.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 17:35:50 #71
43556 miss_dynastie
pi_25835010
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:21 schreef ArmaniMania het volgende:
Uhm... nee, want mensen zoals mijn moeder en overburen kun je niet overtuigen, ze geloven het niet!
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 17:38:02 #72
7074 moussy
kuttekop
pi_25835060
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:01 schreef Bass-Miss het volgende:
en het enorm lage geboortegewicht.

Ik heb bij de laatste zwangerschap ook gerookt, fout, ik weet het, het was dan ook een heel klein pieterig pukkerig kindje Gelukkig hier geen allergiën en alle dieren zijn er nog
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_25835097
Gezocht: Goed huis voor 2 katers

En het dan maar negeren als ze met de neus op de feiten gedrukt worden.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 17:39:47 #74
47213 ArmaniMania
pi_25835106
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:35 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Uhm... nee, want mensen zoals mijn moeder en overburen kun je niet overtuigen, ze geloven het niet!
Dat is een soort opzich, het zogenaamde betonmuur voor de kop.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 17:40:44 #75
43556 miss_dynastie
pi_25835131
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:39 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Dat is een soort opzich, het zogenaamde betonmuur voor de kop.
Hoe zeg ik dat nu vriendelijk..... ehm... ik ken behoorlijk wat rokers met die betonmuur
  dinsdag 29 maart 2005 @ 17:59:48 #76
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_25835560
Waarom stoppen met roken?
Kun jij jezelf nog recht in de ogen kijken als jouw kindje verslaafd ter wereld komt? (Want als jij die nicotine-verslaving hebt, heeft je kind dat ook.)
En stress-beleving vind ik nogal subjectief, itt gevaren van roken. (-> waar NATUURLIJK uitzonderingen op bestaan.)
pi_25835821
Ik vind het schandalig dat verloskundigen nota bene gaan beweren dat de stress van het stoppen erger is dan doorroken, die zouden toch echt beter moeten weten. Het is gewoon aantoonbaar flauwekul, dat is al heel lang bekend en wordt alleen nog maar geloofd door mensen die het voor zichzelf goed willen praten dat ze blijven doorroken.

Doorroken tijdens een zwangerschap is je eigen verantwoordelijkheid, jij moet er later mee in het reine komen als je kind daardoor ongezond is, maar je moet dan niet net gaan doen of het beter is dat je blijft roken. Kom er dan gewoon eerlijk voor uit dat het enorm veel schade kan aanrichten, maar dat je er ondanks dat voor kiest om door te gaan.
mooi he, alles
pi_25836122
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:02 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Stress is stress. Of dat nou komt omdat je stopt met roken of omdat het giga druk is op het werk bijvoorbeeld.
Die collega waar ik het over had was gestopt met roken en min of meer op aanraden van de dokter weer begonnen omdat ze te gestrest was. Later werd het op het werk een gekte en is ze vanaf maand 4 zo'n beetje in de ziektewet gegaan!!

Stress is slechter!!
Liefde
pi_25836176
Ik wist de eerste paar weken niet eens dat ik zwanger was, maar nadat ik echo gezien had ben ik van de één op andere moment gestopt en nog steeds, (sinds 5 maart 2003) de echo kreeg ik pas met 14,5 week dus die ow zo belangrijke eerste 12 weken heeft deze mama gewoon gerookt, het was wel te zien in de placenta want er zaten witte puntjes in.

Maar ik heb hier nu op de grond een gezonde hollandse knul zitten hoor
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 18:47:38 #80
47213 ArmaniMania
pi_25836596
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 18:25 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Stress is stress. Of dat nou komt omdat je stopt met roken of omdat het giga druk is op het werk bijvoorbeeld.
Die collega waar ik het over had was gestopt met roken en min of meer op aanraden van de dokter weer begonnen omdat ze te gestrest was. Later werd het op het werk een gekte en is ze vanaf maand 4 zo'n beetje in de ziektewet gegaan!!

Stress is slechter!!
Helaas kan ik dat niet geloven dat stress slechter is dan roken.

In stress zit geen:

Nicotine
Koolmonoxide
Teer
Benzeen
Nitrosaminen
Formaldehyde
Waterstofcyanide
En zo nog een aantal duizenden chemische stoffen.
etc.

En stress zorgt ook niet voor achterstand van de groei van het ongeboren kindje.

En een sigaret doet dit wel.

Stress kun je reduceren, roken ook mits er voor gevochten wordt. Bij stress ligt het er net allemaal aan.
pi_25836611
Ik rookte ook toen ik zwanger werd. De zwangerschap was niet gepland en ik wist met 5 weken dat ik zwanger was. Toen ben ik ook meteen gestopt. Ik heb in de eerste maanden van de zwangerschap nog wel zin in sigaretten gehad, maar ik heb gewoon even op mijn tanden gebeten. Stress van het stoppen had ik totaal niet. Na de bevalling vroeg de verloskundige of ik had gerookt, want er zaten witte puntjes in de placenta en hij was best klein voor zo'n grote baby. En dat van die 5 weekjes, kun je nagaan als ik de hele zwangerschap had gerookt! Ik kon het gewoon niet opbrengen om een peuk op te steken, ik zou het mezelf nooit vergeven hebben. Nu rook ik wel weer, maar niet thuis. Er wordt hier sowiezo niet meer gerookt.
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:07:14 #82
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25838593
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:11 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Precies, ik ben het hier helemaal mee eens.
Ik vind het echt schandalig als je door rookt in de zwangerschap, heb er geen goed woord voor over.

Toen ik wist dat ik zwanger was, kreeg ik het niet meer over mijn hart om nog een sigaretje op te steken, het stoppen is me nog nooit eerder zo makkelijk af gegaan.
Remco kon niet stoppen en is vanaf dat moment op het balkon gaan staan paffen.
Gezondheid van je kind staat boven alles!

Een kennis van mij rookte ook gewoon door, met het excuus dat stoppen stressvoller en dus slechter was voor de baby. En nu moet je dr horen over astmatische aanvallen, een puf die erbij gehaald moet worden, benauwde nachten, etc. etc. Ik denk dan echt dat je dat had kunnen voorkomen door niet te roken in de zwangerschap.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_25839341
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 18:47 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

In stress zit geen:

Nicotine
Koolmonoxide
Teer
Benzeen
Nitrosaminen
Formaldehyde
Waterstofcyanide
etc.

En stress zorgt ook niet voor achterstand van de groei van het ongeboren kindje.

Stress kun je reduceren, roken ook mits er voor gevochten wordt. Bij stress ligt het er net allemaal aan.
Van stress kun je in een korte tijd heel veel afvallen. Dat lijkt me toch ook niet echt prettig voor zo'n kleine.
Tja ik weet het niet hoor. Ben natuurlijk geen dokter. Ik rook zelf niet maar als ik het zou doen zou ik wel proberen om te stoppen als ik zwanger zou zijn!!
Je hebt nix te verliezen!!
Liefde
pi_25839390
Waar ik trouwens niet goed tegen kan. (En das beetje offtopic) Maar ik zie wel eens in mijn omgeving vrouwen die de fles of borstvoeding aan het geven zijn en dan roken. Dat kan er bij mij echt niet in!!
Liefde
pi_25839911
Roken in huis als je een kind hebt vind ik ook not done Ga gewoon lekker naar buiten
pi_25840619
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 20:07 schreef melonovy het volgende:
Een kennis van mij rookte ook gewoon door, met het excuus dat stoppen stressvoller en dus slechter was voor de baby. En nu moet je dr horen over astmatische aanvallen, een puf die erbij gehaald moet worden, benauwde nachten, etc. etc. Ik denk dan echt dat je dat had kunnen voorkomen door niet te roken in de zwangerschap.
Ik heb ooit een nog veel leuker excuus gehoord: "Ik ga niet stoppen, want het is hypocriet om meteen na de bevalling weer te beginnen". Uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh niemand die je zegt dat dat moet, hoor!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:25:05 #87
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25840740
quote:
Zorgen dat je BEIDE gestopt bent voordat je zwanger raakt...

Zei de zwaar verslaafde die redelijk vaak een schietgebedje doet dat zij de kracht (en idd liefde voor het kindje) zal hebben om gewoon te kunnen stoppen tegen die tijd.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 21:34:57 #88
43556 miss_dynastie
pi_25841044
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 18:11 schreef phileine het volgende:
Ik vind het schandalig dat verloskundigen nota bene gaan beweren dat de stress van het stoppen erger is dan doorroken, die zouden toch echt beter moeten weten.
Uhm... Phil, is het ook niet een beetje 'horen wat je wilt horen'. Nu ben ik nog nooit bij een vlos geweest, en als ik er naar toe zal gaan zal ik toch niet roken dus die preek ook niet horen, maar op tv zie je weleens iemand die rookt en die krijgt toch echt niet te horen: 'ach, meid, stoppen met roken hoeft niet hoor, stress is erger voor de baby' of iets van gelijke strekking. Sterker nog, ze krijgen vaak het dringende advies om te stoppen of in elk geval te minderen en ik heb dat stressverhaaltje zelf niet voorbij zien komen!
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 21:37:19 #89
43556 miss_dynastie
pi_25841118
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 20:34 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Van stress kun je in een korte tijd heel veel afvallen. Dat lijkt me toch ook niet echt prettig voor zo'n kleine.
Uhm... die stress uit zich juist vaak in snoepen en snaaien, althans, dat heb ik begrepen, vandaar dat zoveel stoppers veel aankomen (en vandaar ook het vaak gehoorde 'tja, ik zou wel willen stoppen, maar ik word er zo dik van'). Je komt er dus juist vaak van aan, omdat snoepjes en chocolaatjes erg naar je lonken. Oh, enne, je moet wel heel veel afvallen wil de kleine er last van hebben hoor, het is echt niet zo dat je dat na een kilo of twee al hebt!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:40:22 #90
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25841205
Zwanger van mijn eerste en net een dag gestopt met roken (nog geen 5 weken zwanger) kon ik werkelijk niet recht uit mijn ogen kijken van de afkickverschijnselen (rookte vèèl). Ik moest toch bij de huisarts zijn, en meldde dat dus ook.

Hij was er niet van onder de indruk... beter een weekje rottig in je vel, als een hele zwangerschap roken, waren zijn woorden.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:43:12 #91
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_25841275
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 18:47 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

In stress zit geen:

Nicotine
Koolmonoxide
Teer
Benzeen
Nitrosaminen
Formaldehyde
Waterstofcyanide
etc.

Ik ook niet. Toen ik wist dat ik zwanger was van Indy (ongepland), ben ik accuut gestopt met roken, ookal was dat op mijn trouwdag (!). Ik ben ook nooit meer begonnen met roken. Waarom zou ik?

Daarentegen heb ik een vreselijk stressvolle zwangerschap achter de rug. Gelukkig niet te vergelijken met een leven in een oorlogsgebied, maar qua stressgehalte zat ik er niet ver vandaan. Ik ben na de bevalling dan ook met een depressie en uitputtingsverschijnselen opgenomen in het ziekenhuis. Je zou verwachten dat dat gevolgen heeft voor de psyche van een kindje. Het tegendeel is waar. Ik zelf (en de meeste mensen in mijn omgeving) ken geen gelukkiger, zelfstandiger, vrolijker kind vol zelfvertrouwen dan zij. Ze is (voorzover we dat nu kunnen zien natuurlijk) ook helemaal gezond, heeft op het moment en ontwikkelingsvoorsprong van een jaar (ze is 2) en is qua grootte en gewicht precies gemiddeld.

Maak mij niet wijs dat stress slechter is dan roken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkepink op 29-03-2005 21:46:07 (roken en stress per ongeluk omgedraaid) ]
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:05:29 #92
1087 Merisse
broddeltante
pi_25841918
Ik ken ook een stel dat is blijven roken tijdens twee zwangerschappen, de oudste heeft eczeem en de jongste had een laag geboortegewicht en heeft astmatische bronchitis... Allemaal zaken die aan het roken geweten kunnen worden. Vreselijk toch. Zij had toen ook steeds dat smoesje dat stress van het niet roken erger was. Wat erg is is dat beide kinderen waarschijnlijk hun leven lang met de gevolgen zitten. Ze hadden m.i. geen eczeem of bronchitis gekregen van de stress van hun moeder, wedden?

Bron: o.a. allergieplein
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 22:09:43 #93
43556 miss_dynastie
pi_25842038
En wat ik nu ga zeggen stuit misschien op verweer, maar hoezo is roken stressverlagend??
Mijn moeder belde me toen het rookverbod in de trein erdoor was helemaal in paniek op, hoe moet ze nu naar familie, want niet roken in de trein, hoe overleef je dat? Let wel, het gaat om twee keer een half uur, met twintig minuten pauze daartussen ook nog! Hetzelfde geldt in een vliegtuig; die keer dat er niet gerookt mocht worden, zat ze echt met trillende handen van het afkicken en een opgejaagd gevoel. Dus hoezo stressverlagend? Laat staan de maatschappelijke druk die er op roken ligt, hoe denken mensen over me, niet op visite kunnen bij mensen waar niet gerookt mag worden, enz....

Edit: en die druk heb je al helemaal als zwangere. De maatschappelijke, bedoel ik dan, want roken in het openbaar zou IK niet durven, in elk geval.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:11:12 #94
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25842071
Mijn beide kinderen zijn te vroeg geboren, waarvan de eerste met een placenta die totaal "op" was, en bomvol met infarcten.
Wat ben ik blij dat ik niet gerookt heb, ik had het mezelf nooit vergeven, om nog maar niet te spreken over het feit dat roken misschien net het zetje de verkeerde kant op gegeven had.

Ik las laatst in Elsevier dat er jaarlijks 6 kinderen tijdens de zwangerschap of vlak daarna overlijden als direct gevolg van roken tijdens de zwangerschap , dat is dus vele malen hoger als bijv de gevolgen van toxoplasmose/listeria, terwijl de gemiddelde zwangere op het neurotische af let op rauw vlees/ rauwe kaas.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:30:00 #95
30488 coolbabe
My little pwny
pi_25842585
Buurvrouw van me rookte stug door tijdens haar zwangerschap en na de bavalling in bijzijn van haar kind. Gevolg? Meisje woog amper 4 pond bij de geboorte en nu, na 9 maanden weegt ze nog geen 5 kilo

Zodra ik wist dat ik zwanger was ben ik gestopt met roken, na de periode van borstvoeding rokte ik af en toe nog een sigaretje (nooit waar kind bij was) en bij de volgende zwangerschap ben ik totaal gestopt met roken. In mijn huis mag niet gerookt worden en ik zal met mijn kinderen ook nergens naartoe gaan waarvan ik weet dat er veel gerookt wordt.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:53:21 #96
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25843247
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:09 schreef miss_dynastie het volgende:
En wat ik nu ga zeggen stuit misschien op verweer, maar hoezo is roken stressverlagend??
Niet om het goed te praten, maar wat er gezegd word is niet dat roken stressverlagend werkt, maar dat het voor sommige zwangere vrouwen blijkbaar zo ontzettend moeilijk is te stoppen met roken dat de stress die dat veroorzaakt schadelijker voor de baby zou zijn dan 1 of 2 sigaretjes per dag.

Althans, zo is het mij ooit verteld door een kennisje die het dus ook niet lukte. Die rookte nog 2 sigaretjes op een dag... Haar dokter/VK (weet ik niet precies) had haar dus ook gezegd dat ze dan maar beter die 1-2 sigaretjes kon roken dan compleet gestressed raken...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:55:04 #97
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25843290
Ik heb in de eerste maanden gerookt, gedronken en erger. Eerst wist ik niet eens dat ik zwanger was, daarna zou ik het toch weg laten halen. Op 14 januari 2004 besloot ik het kindje te houden en heb ik het roer omgegooid en heb die dingen tijdens de zwangerschap niet meer gedaan. Nu overigens nog steeds niet behalve een keertje wat drinken.

Maar ik was wel onwijs bang toen ze in de weken naar d'r geboorte af en toe paarsig aan liep en schuldig dat ik me voelde. Nooit maar dan ook nooit meer zou ik zoiets doen en van mij mag iedereen die het wel doet die angst wel eventjes voelen....
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 22:57:16 #98
43556 miss_dynastie
pi_25843344
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:53 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Niet om het goed te praten, maar wat er gezegd word is niet dat roken stressverlagend werkt, maar dat het voor sommige zwangere vrouwen blijkbaar zo ontzettend moeilijk is te stoppen met roken dat de stress die dat veroorzaakt schadelijker voor de baby zou zijn dan 1 of 2 sigaretjes per dag.

Althans, zo is het mij ooit verteld door een kennisje die het dus ook niet lukte. Die rookte nog 2 sigaretjes op een dag... Haar dokter/VK (weet ik niet precies) had haar dus ook gezegd dat ze dan maar beter die 1-2 sigaretjes kon roken dan compleet gestressed raken...
Nee, maar de meeste mensen roken toch als 'ontspanning', dat bedoelde ik... zo van 'ik moet roken, anders word ik zo gestresst' terwijl ze stressig op zoek gaan naar een rookgelegenheid
pi_25843532
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:53 schreef Brighteyes het volgende:

Ja maar als je normaal gesproken bijv. 15 tot 20 sigaretten rookt op een dag, nemen die 1 a 2 de stress niet weg hoor. Je bent dan nog steeds gestresst omdat je maar 1 of 2 sigaretjes mag roken...

En als je altijd maar 1 of 2 sigaretten per dag rookte, lijkt het me ook niet zo'n onwijs probleem om ermee te stoppen...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:05:05 #100
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25843571
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:57 schreef miss_dynastie het volgende:
Nee, maar de meeste mensen roken toch als 'ontspanning', dat bedoelde ik... zo van 'ik moet roken, anders word ik zo gestresst' terwijl ze stressig op zoek gaan naar een rookgelegenheid
Ja, ok, maar dat staat los van deze discussie, dacht ik.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:08:18 #101
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25843659
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:03 schreef Igraine het volgende:
Ja maar als je normaal gesproken bijv. 15 tot 20 sigaretten rookt op een dag, nemen die 1 a 2 de stress niet weg hoor. Je bent dan nog steeds gestresst omdat je maar 1 of 2 sigaretjes mag roken...

En als je altijd maar 1 of 2 sigaretten per dag rookte, lijkt het me ook niet zo'n onwijs probleem om ermee te stoppen...
Natuurlijk. Dat lijkt mij ook. Maar goed, de psychologie van de mens is soms ondoorgrondelijk. Niet voor niets dat de veel 'stoppen met roken' programma's werken via het principe je hoeft niet te zeggen 'ik rook nooit meer' maar 'ik rook NU niet meer'... Hierboven kwam daarvan nog een heel mooi voorbeeld langs. 'Ik zeg niet dat ik nooit meer een sigaretje zal roken...' je moest eens weten hoeveel mensen zich daaraan vast houden.
En ik kan me voorstellen dat het feit dat je die 1-2 sigaretjes nog 'mag' een heel stuk scheelt tov je mag helemaal niets meer...
pi_25843705
Ja mooi voorbeeld was dat he, die was van mij
Het is ook zo, maar ik blijf 't een belachelijk excuss vinden (als ex-roker zijnde)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:13:09 #103
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25843796
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:10 schreef Igraine het volgende:
Ja mooi voorbeeld was dat he, die was van mij
Het is ook zo, maar ik blijf 't een belachelijk excuss vinden (als ex-roker zijnde)
Natuurlijk is het een excuus, maar blijkbaar wordt het dus door sommige huisartsen en verloskundigen wel gezegd... Dus waar blijf je dan als verstokt roker die het echt niet voor elkaar krijgt. Dan zou ik dat excuus ook met beide handen aangrijpen lijkt mij. Want dan is het voor jezelf iig iets minder erg dat je door blijft roken.
Want er zullen er zat zijn die zich wel schuldig voelen dat ze niet (kunnen) stoppen...
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 23:15:38 #104
43556 miss_dynastie
pi_25843869
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:05 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, ok, maar dat staat los van deze discussie, dacht ik.
Nou... het is dus 'ontspanning', het is 'stress' om het op te moeten geven, daarom maar zwanger zijn en doorroken, maar ondertussen moeten stressen om a. een plaats te vinden waar je mag roken en b. het commentaar van anderen als rokende zwangere te moeten aanvaarden. Das toch net zoveel stress als stoppen met roken? Zo zat ik te denken
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:17:56 #105
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25843940
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:15 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou... het is dus 'ontspanning', het is 'stress' om het op te moeten geven, daarom maar zwanger zijn en doorroken, maar ondertussen moeten stressen om a. een plaats te vinden waar je mag roken en b. het commentaar van anderen als rokende zwangere te moeten aanvaarden. Das toch net zoveel stress als stoppen met roken? Zo zat ik te denken
Ja, ok. Dan wel ja. Maar goed, ik kan me nog zo voorstellen dat je je zo ongeveer in je eigen toilet verstopt als je dan toch per sé wil blijven roken als zwangere zijnde. Dus dat zoeken naar een plekje...

Wat ik me trouwens af vraag. Natuurlijk is het het slimste om te stoppen voordat je zwanger raakt, maar stel nou dat dat dus niet gebeurd. Mag je dan als zwangere dingen als pleisters en kauwgom gebruiken? Wat is daar dan de schade van versus roken zelf?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:27:04 #106
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25844234
BE mijn huisarts zei dat er op die dingen onvoldoende is getest en onderzoek naar gedaan is om te zeggen dat het goed of slechts is. Maar het wordt wel afgeraden, dus omdat er te weinig onderzoek nog naar gedaan is. En omdat het ook gewoon dezelfde soort stoffen bevat.

Ik heb wel eens gelezen dat het tijdens een zwangerschap makkelijker zou zijn om ineens te stoppen met roken. Dacht omdat je smaak enzo ook verandert.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:28:18 #107
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25844267
Ja, ik ken ook de verhalen van meiden die idd ineens kotsmisselijk werden van de lucht alleen al. Daar hoop ik dan ook van harte op. Niet dat ik het nou zo leuk vind om misselijk te zijn, maar dat maakt het wel een heel stuk makkelijker kan ik me zo voorstellen.
pi_25844298
quote:

[..]

gewoon stoppen.

ik rookte tot aan het moment dat ik wist dat ik zwanger was (en dat was ondanks niet gepland, vrij snel in de zwangerschap) , en ben meteen gestopt, en nee, ik rookte niet weinig en nee het koste geen moeite, en had het dat wel gedaan, jammer dan voor mij.

Ik vind als je dat offer niet op kan of wil brengen, nou, berg je dan maar, er komen nog wel zwaardere dan dat. Als je al zoeits als stoppen met iets dat ook voor jou vreselijk ongezond is als een onzettende aderlating opvat dan tenminste)

Kan me echt dood ergeren aan rokende moeders in spé, ook aan flink paffende kersverse moeders, die er totaal geen moeite hebben DAT hun babietjes helemaal naar sigarettenrook ruiken als je ze oppakt, wiegje dat naar rook stinkt, haartjes, kleertjes, laten hun kotertjes lekker in hun rook slapen, omdat zij hun rokertje "toch echt niet willen missen, hoor, kom nou, ik moet al zoveel laten".
Driewerf bah!

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:52:21 #109
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_25844893
Kreeg bij mijn eerste echo al direct de gyn in me nek, eerste wat er uit kwam en nu heb je je kindje gezien ga je dan nu ook stoppen met roken ze kon het ruiken
Nu rook ik dus niet maar mijn moeder wel en laat die onze auto geleend te hebben die ochtend, stond gewoon met mijn bek vol tanden zo scherp was ze erop en haast niet te overtuigen van het feit dat we beiden allang niet meer rookten.

Ik stopte met de pil en samen stopten wij met roken

ps: Neva sorry voor de valse beschuldiging
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:58:43 #110
77938 melanie_the_miss
De enige echte.
pi_25845052
mijn tante is nu zwanger van mijn nichtje/neefje (ik dacht nu 5maanden) en ze is een ware kettingroker...
Ze laat acohol wel links liggen maar we vinden het toch niet zo... ze heeft ook een obsessie om slank te blijven en sport zich helemaal suf elke dag, en ze wil geen borstvoeding geven...
Als dat maar goed gaat
Voices tell me I'm the shit.
pi_25845601
Ja het word echt gezegd. Tegen mijn vriendin ook. Veel te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap Je kan beter 2 sigaretjes roken dan de stress die t meebrengt als je t niet doet. Echt het is dat het mijn vriendin is anders geloof je dat toch niet? Maar weet je. De verloskundige van haar rookt zelf ook als een ketter. Ik denk dus dat daar t verschil nogal eens inzit.

Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat roken tijdens je zwangerschap gewoon ongezond is voor je kindje.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25845694
weet je wat ik het risico vind van die uitspraken van 2 per dag mag wel? Dat het een hellend vlak is. Je laat mij niet geloven dat een roker met die 2 per dag genoegen neemt, dus dan ga je denken "ach, dan zal 4 ook wel niet uitmaken" etc. etc.
mooi he, alles
pi_25845729
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:22 schreef jessie het volgende:
Ja het word echt gezegd. Tegen mijn vriendin ook. Veel te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap Je kan beter 2 sigaretjes roken dan de stress die t meebrengt als je t niet doet. Echt het is dat het mijn vriendin is anders geloof je dat toch niet? Maar weet je. De verloskundige van haar rookt zelf ook als een ketter. Ik denk dus dat daar t verschil nogal eens inzit.

Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat roken tijdens je zwangerschap gewoon ongezond is voor je kindje.
erna ook.

9 maanden niet roken, maar wel met een sigaret in de hand, je baby op de arm, het flesje opwarmen
pi_25845953
Ja ook dat nog Phileine.
En inderdaad Milagro. Daarna natuurlijk ook niet in t bijzijn van je baby/kind. Tot het 7e jaar van je kindje rijpen de longentjes nog!!!!
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 01:49:28 #115
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_25847438
Ik ben ook gestopt met roken, op t.v. nog wel zoals sommige weten.

Mensen onderschatten wel vaak de verslaving van roken, het is zelfs zo dat het makkelijker is om van de drugs en alcohol af te komen dan van het roken.
In amsterdam is een afkickcliniek die nu ook roken in het programma wil brengen naast alcohol en drugs.

Ik ben blij dat ik ben gestopt met roken en mijn man rookt nog wel maar alleen nog op zijn werk in het rookhok en niet meer in huis.

Over dat stress slechtre is dan roken dat geloof ik niet zo, aangezien juist mijn verloskundige me erop attendeerde hoe slecht roken is.
Nog steeds als ik kom vraagt ze hoe het met het stoppen met roken gaat en nog steeds kan ik trots zeggen dat ik nog steeds gestopt ben en niet meer van plan ben ooit weer te beginnen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:00:16 #116
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_25848838
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:34 schreef jessie het volgende:
Ja ook dat nog Phileine.
En inderdaad Milagro. Daarna natuurlijk ook niet in t bijzijn van je baby/kind. Tot het 7e jaar van je kindje rijpen de longentjes nog!!!!
En vergeet de kans op wiegedood niet...
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_25848900
Dat wiegedood is eigenlijk niks anders dan dood gaan waarvan de oorzaak niet bekend is. Maar dat is weer een andere discussie
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25848960
En de rokers negeren dit topic maar gemakshalve....
pi_25848965
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:06 schreef jessie het volgende:
Dat wiegedood is eigenlijk niks anders dan dood gaan waarvan de oorzaak niet bekend is. Maar dat is weer een andere discussie
Toch hoort roken bij het lijstje dat het risico zou vergroten.
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 09:21:51 #120
5428 crew  miss_sly
pi_25849068
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 20:34 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Tja ik weet het niet hoor. Ben natuurlijk geen dokter. Ik rook zelf niet maar als ik het zou doen zou ik wel proberen om te stoppen als ik zwanger zou zijn!!
Je hebt nix te verliezen!!
Van stress kun je inderdaad afvallen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook aankomen, of hoofdpijn krijgen, of je alleen gestresst voelen en verder niets.
Van roken krijg je op zeker die vieze schadelijke stoffen binnen.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je stopt als je zwanger bent. Dat heb je toch vanzelfsprekend over voor dat kindje dat dan al afhankelijk is van jouw goede zorgen? Dat begint niet pas als het geboren is!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:23:47 #121
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_25849093
Interessant te zien hoe druk men zich maakt over roken
Ik werd bij elke zwangerschap zo misselijk dat ik stopte met roken , ik kreeg even goed babies met een laag geboorte gewicht ( alledrie nét 5 pond )
Mijn schoonmoeder rookte als een schoorsteen en kreeg 5 flinke kindertjes enne zonder astma en dat soort zaken.
Tegenwoordig hebben kinderen om de een of andere reden veel vaker allergiën en luchtweg problemen, maar of dat aan 't roken van de ouders ligt ? Ik betwijfel het eerlijk gezegd de meeste ouders van die kinderen roken niet.
Persoonlijk vind ik het drinken van alcohol, óók al is 't maar één glaasje erger als het dagelijks roken van een paar sigaretten. Ik ben zelf overgens al heel lang gestopt met roken. Ik vond het te duur worden
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:28:14 #122
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_25849158
Wat vinden mensen hier van als je zwanger bent dat je ook niet uren in cafe's moet rondhangen, want hier hangt natuurlijk ook een enorme nicotine wolk.
En ik weet dan niet of de term mee roken is slechter dan zelf roken opgaat?

En nog een vraag, als drugs verslaafden zwanger zijn, dan is het toch ook zo dat de baby dan toch ook meteen verslaaft is aan coke, (of wat dan ook) geld dit ook niet zo voor nicotine?
wat?
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:31:03 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_25849209
Ik snap niet dat er mensen zijn die het risico willen lopen dat hun verslaving hun kindje zal schaden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 09:32:23 #124
5428 crew  miss_sly
pi_25849225
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:23 schreef deedeetee het volgende:
Interessant te zien hoe druk men zich maakt over roken
Ik werd bij elke zwangerschap zo misselijk dat ik stopte met roken , ik kreeg even goed babies met een laag geboorte gewicht ( alledrie nét 5 pond )
Mijn schoonmoeder rookte als een schoorsteen en kreeg 5 flinke kindertjes enne zonder astma en dat soort zaken.
Tegenwoordig hebben kinderen om de een of andere reden veel vaker allergiën en luchtweg problemen, maar of dat aan 't roken van de ouders ligt ? Ik betwijfel het eerlijk gezegd de meeste ouders van die kinderen roken niet.
Persoonlijk vind ik het drinken van alcohol, óók al is 't maar één glaasje erger als het dagelijks roken van een paar sigaretten. Ik ben zelf overgens al heel lang gestopt met roken. Ik vond het te duur worden
Toch apart dat medisch onderzoek aangetoond heeft dat roken (zelfs een beetje) vele malen schadelijker is dan een glaasje wijn tijdens de zwangerschap
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:37:50 #125
78780 deedeetee
pi_25849311
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Toch apart dat medisch onderzoek aangetoond heeft dat roken (zelfs een beetje) vele malen schadelijker is dan een glaasje wijn tijdens de zwangerschap
Ik heb anders pas nog gelezen dat een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat elk glas alcohol tijdens de zwangerschap al een negatief effect heeft op het ongeboren kind.
Teveel alcohol tijdens de zwangerschap kan b.v. akelige dingen doen met de hersencellen van de baby, dat is nog wel iets anders als wat er over roken beweerd wordt.
pi_25849360
quote:

Als je schoonmoeder echt als een schoorsteen rookte (dus zeker 10 per dag) bij al haar zwangerschappen dan zijn er echt wel gevolgen aanwezig.
De kans dat alle 5 supergezond zonder gevolgen ter wereld komen zijn erg klein.

Pluis alle medische zaken maar eens af, gevolgen zijn er echt wel.
En astma e.d is maar een topje van de ijsberg van de gevolgen van roken.
pi_25849408
dat wordt ook allemaal beweerd over roken. Naast een hogere kans op allergieën, astma, vroeggeboorte, wiegedood, etc., verhoogt het ook de kans op AHDH-achtige stoornissen en leerproblemen later op school.

Die beweringen van "ik rookte niet en mijn kinderen waren klein" of "ik rookte wel maar mijn kinderen zijn gezond" vind ik altijd zo merkwaardig. Mijn opa rookte vanaf zijn 20e een pakje sigaretten per dag, en toch is hij 96 geworden zonder longproblemen. Dat is dan toch niet gelijk bewijs voor het feit dat roken geen longkanker veroorzaakt? Hij heeft gewoon mazzel gehad.

Dat alcohol onderzoek wijst inderdaad in de richting dat alcohol nog veel schadelijker is dan men al dacht, maar bij roken weten ze het in ieder geval zeker. Alle reden dus om je druk te maken over roken tijdens de zwangerschap.
mooi he, alles
pi_25849435
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:37 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb anders pas nog gelezen dat een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat elk glas alcohol tijdens de zwangerschap al een negatief effect heeft op het ongeboren kind.
Teveel alcohol tijdens de zwangerschap kan b.v. akelige dingen doen met de hersencellen van de baby, dat is nog wel iets anders als wat er over roken beweerd wordt.
Het gaat er toch niet om of het een schadelijker is dan het ander, beetje weldenkend mens doet allebei niet als ze zwanger is...

Er zijn altijd dingen nog slechter, een oude vriendin van mij zat aan de methadon toen ze zwanger was en haar zoon is ook gezond, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen kwaad zou kunnen...

Elke zwangere vrouw krijgt een lijst met dingen die ze niet of niet te veel mag eten, en de meeste houden zich daar heel strikt aan. Dan zal je wel maar gewoon drinken en roken...?

Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 09:46:07 #129
5428 crew  miss_sly
pi_25849454
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:37 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik zag inderdaad dat er miv 2005 een negatief advies ligt mbt drinken.
Het negatieve advies voor roken ligt er al veel langer!

Waar het me eigenlijk meer om gaat, is dat je als verslaafde roker gauw wijst op iets anders dat veeeeel erger is dan je eigen gevaarlijke verslaving, om voor jezelf maar goed te praten dat je rookt(e) tijdens de zwangerschap.
pi_25849554
Feit is gewoon dat zowel roken als drinken (laat staan drugs) slecht is voor je (on)geboren kind.
En het zegt wel wat als je dat soort dingen niet kunt laten staan, je kind gaat toch voor alles?
pi_25849665
Willens en wetens dingen doen als roken en alcohol drinken terwijl je weet dat er kans is op schade bij je kindje, een kindje dat totaal aan jou doen en laten is overgeleverd, is gewoon dom en meg egoistisch.

Als iemand gedurende die periode niet eens wilt stoppen en dan aankomt met allerlei slappe excuses, de bekende voorbeelden "ik heb een oma en die rookte 24 sigaren op een dag plus 60 sigaretten en dronk als een Maleier bladibla" geeft wmb alleen maar aan dat je verdomd goed weet dat je fout zit, je probeert niet die ander te overtuigen , maar jezelf , en je zelf schoon te praten of een geliefd familielid of vriendin, die lekker door pafte tijdens de zwangerschap en daarna.

Een ongeboren kind, een babietje, een peutertje opzadelen met jouw ongezonde levensstijl, schijt hebben dat jouw roken ook je kind schaadt, ik begrijp daar werkelijk niets van.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:04:10 #132
43556 miss_dynastie
pi_25849793
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:43 schreef phileine het volgende:
dat wordt ook allemaal beweerd over roken. Naast een hogere kans op allergieën, astma, vroeggeboorte, wiegedood, etc., verhoogt het ook de kans op AHDH-achtige stoornissen en leerproblemen later op school.
En in zo'n discussie komt mijn moeder dan aan met 'Ik rookte een pakje shag per dag en mijn dochter zit gezond op de universiteit hoor' Nou ja, ik moet het nog maar zien wat de schade voor mij op langere termijn is, ik ben tenslotte pas twintig. Maar dat soort verhalen hoor je dus best veel onder rokende ouders. Ik heb mijn overbuuf dan ook straal uitgelachen toen ze zwanger en wel zat te paffen, maar daarna wel verzuchtte dat ze bij het draaien van gehaktballetjes het even proeven van rauw gehakt zo mistte. Maar hé, die mensen willen het gewoon niet snappen of zo...
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:04:39 #133
78780 deedeetee
pi_25849807
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zag inderdaad dat er miv 2005 een negatief advies ligt mbt drinken.
Het negatieve advies voor roken ligt er al veel langer!

Waar het me eigenlijk meer om gaat, is dat je als verslaafde roker gauw wijst op iets anders dat veeeeel erger is dan je eigen gevaarlijke verslaving, om voor jezelf maar goed te praten dat je rookt(e) tijdens de zwangerschap.
Er zijn zoveel dingen niet goed tijdens de zwangerschap en vaak doen mensen die zo fanatiek kritiek hebben op rokers één van die andere dingen. Kijk maar hoe jij het alcohol gebruik onder de tafel schuift.

Mensen een schuld gevoel aan praten vind ik óók niet zo prijzenswaardig, ik heb zelf dus niet gerookt tijdens de zwangerschap maar ik heb er weinig behoefte aan kritiek te uiten jegens mensen die hun best doen om het roken zoveel mogelijk te beperken. Geen mens is volmaakt en een kind heeft ook geen behoefte aan een volmaakte ouder. Die heeft het meest aan een ouder die heel erg zijn/haar best doet.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:06:05 #134
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25849835
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:04 schreef deedeetee het volgende:

Die heeft het meest aan een ouder die heel erg zijn/haar best doet.
Een kind heeft meer aan een ouder die hem niet probeert te vergiftigen, vind ik
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:06:12 #135
78780 deedeetee
pi_25849842
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:04 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En in zo'n discussie komt mijn moeder dan aan met 'Ik rookte een pakje shag per dag en mijn dochter zit gezond op de universiteit hoor' Nou ja, ik moet het nog maar zien wat de schade voor mij op langere termijn is, ik ben tenslotte pas twintig. Maar dat soort verhalen hoor je dus best veel onder rokende ouders. Ik heb mijn overbuuf dan ook straal uitgelachen toen ze zwanger en wel zat te paffen, maar daarna wel verzuchtte dat ze bij het draaien van gehaktballetjes het even proeven van rauw gehakt zo mistte. Maar hé, die mensen willen het gewoon niet snappen of zo...
Rauw gehakt is kan veeeeeeeel schadelijker zijn !!!!! Dat had je buurvrouw goed begrepen.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:09:22 #136
43556 miss_dynastie
pi_25849903
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:06 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Rauw gehakt is kan veeeeeeeel schadelijker zijn !!!!! Dat had je buurvrouw goed begrepen.
KAN ja, en met roken is er een zekerheid dat je elke keer dat je een trekje neemt, je kind ff zonder zuurstof zet. Maar ach...
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:12:39 #137
5428 crew  miss_sly
pi_25849963
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:04 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Er zijn zoveel dingen niet goed tijdens de zwangerschap en vaak doen mensen die zo fanatiek kritiek hebben op rokers één van die andere dingen. Kijk maar hoe jij het alcohol gebruik onder de tafel schuift.

Mensen een schuld gevoel aan praten vind ik óók niet zo prijzenswaardig, ik heb zelf dus niet gerookt tijdens de zwangerschap maar ik heb er weinig behoefte aan kritiek te uiten jegens mensen die hun best doen om het roken zoveel mogelijk te beperken. Geen mens is volmaakt en een kind heeft ook geen behoefte aan een volmaakte ouder. Die heeft het meest aan een ouder die heel erg zijn/haar best doet.
Ik schuif het alcoholgebruik niet onder de tafel, maar tot voor kort werd dus gezegd dat 'een glaasje wijn' tijdens de zwangerschap geen kwaad kon. 'Alcohol drinken' tijdens de zwangerschap is ten eerste van een geheel andere orde, en ten tweede heb ik ook nergens gezegd dat dat geen kwaad zou kunnen.

Ik vind het nogal tegenstrijdig: een ouder die heel erg zijn/haar best doet, maar niet kan stoppen met roken? Dat is nog eens je best doen....

Ik denk dat veel dingen die slecht zijn (rauw vlees, franse kazen, kattenbak verschonen, in de tuin werken) door veel zwangere vrouwen niet gedaan wordt, maar dat er veel zijn die roken niet in dat zelfde kader vatten.

Een schuldgevoel is niet helemaal onterecht als ze gerookt hebben tijdens de zwangerschap, zeker heden ten dagen, omdat er zoveel meer bekend is over de gevolgen.
pi_25849970
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:43 schreef phileine het volgende:

Die beweringen van "ik rookte niet en mijn kinderen waren klein" of "ik rookte wel maar mijn kinderen zijn gezond" vind ik altijd zo merkwaardig. Mijn opa rookte vanaf zijn 20e een pakje sigaretten per dag, en toch is hij 96 geworden zonder longproblemen. Dat is dan toch niet gelijk bewijs voor het feit dat roken geen longkanker veroorzaakt? Hij heeft gewoon mazzel gehad
Ja daar moest ik ook net aan denken. Cognitieve dissonantie!

Maar ik begrijp werkelijk niet dat mensen roken tijdens hun zwangerschap. Dat je het op je geweten wilt hebben dat je kinderen iets kunnen mankeren doordat jij het niet even kon laten om te roken! Onbegrijpelijk!
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:14:03 #139
78780 deedeetee
pi_25849998
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:06 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Een kind heeft meer aan een ouder die hem niet probeert te vergiftigen, vind ik
Wat een drama maken tegenstanders van roken er toch van
Een heleboel dingen die je eet en drinkt kunnen een beetje schadelijk zijn voor de baby, wat stel je dan voor dat ieder zwangere vrouw een streng dieëet gaat volgen ?
Veel suiker eten kan b.v. een baby overgevoelig maken voor die stof vandaar dat tegenwoordig hypoglikemie onder kinderen vaker voorkomt......
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:15:26 #140
43556 miss_dynastie
pi_25850041
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:12 schreef miss_sly het volgende:
Een schuldgevoel is niet helemaal onterecht als ze gerookt hebben tijdens de zwangerschap, zeker heden ten dagen, omdat er zoveel meer bekend is over de gevolgen.
En nog veel erger is het ontbreken van schuldgevoel.
Ik kan daar echt om huilen (en heb dat weleens gedaan). Was ik dan zo onbelangrijk, dat je BEWUST zwanger werd, de RISICO's kende en ze gewoon NAM zonder ook maar twee keer na te denken?? In principe is mijn vader natuurlijk net zo fout, ik zou als man zijnde never nooit een vrouw zwanger willen maken die al niet eens wil minderen met het roken van een pakje shag per dag. Maar voor mijn gevoel is (zeker na de gesprekken met mijn moeder hierover) de mishandeling van haar jegens mij al in de baarmoeder begonnen.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:16:00 #141
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25850050
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:12 schreef miss_sly het volgende:

Ik vind het nogal tegenstrijdig: een ouder die heel erg zijn/haar best doet, maar niet kan stoppen met roken? Dat is nog eens je best doen....
"Nou kind, ik vind het echt zoooooooo erg dat je veel en veel te klein was bij je geboorte. Dat je de rest van je leven medicijnen moet slikken. Dat je al maandenlang van arts naar arts wordt gesleept. Dat de huisdieren wegmoesten. Dat je nooit het plezier van een huisdier zult kennen. Maar ik hou heel veel van je En ik heb echt mijn best gedaan. Want je bent het mooiste dat me ooit is overkomen en mama heeft echt ALLES voor je over

Zo en nu ga ik lekker een bakkie koffie met een peukkie doen"
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:17:31 #142
43556 miss_dynastie
pi_25850080
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:14 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Een heleboel dingen die je eet en drinkt kunnen een beetje schadelijk zijn voor de baby, wat stel je dan voor dat ieder zwangere vrouw een streng dieëet gaat volgen ?
Veel suiker eten kan b.v. een baby overgevoelig maken voor die stof vandaar dat tegenwoordig hypoglikemie onder kinderen vaker voorkomt......
Elke keer dat je een trekje neemt, zet je je kind ff zonder zuurstof! Dat noem ik een behoorlijk drama hoor, maar het kan aan mij liggen Tuurlijk hoef je geen strikt dieet te volgen en in een zuurstoftank te gaan liggen, maar de dingen waarvan bewezen is dat het schadelijk is voor je kind, elke keer dat je het doet (en dus geen risico-analyse, maar gewoon voor de volle 100% ) zou je moeten laten als ouder!
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:18:11 #143
5428 crew  miss_sly
pi_25850098
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:16 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

"Nou kind, ik vind het echt zoooooooo erg dat je veel en veel te klein was bij je geboorte. Dat je de rest van je leven medicijnen moet slikken. Dat je al maandenlang van arts naar arts wordt gesleept. Dat de huisdieren wegmoesten. Dat je nooit het plezier van een huisdier zult kennen. Maar ik hou heel veel van je En ik heb echt mijn best gedaan. Want je bent het mooiste dat me ooit is overkomen en mama heeft echt ALLES voor je over

Zo en nu ga ik lekker een bakkie koffie met een peukkie doen"

Zoiets ja
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:19:44 #144
47213 ArmaniMania
pi_25850130
Damm, als je sommige verhalen leest, wordt je er kwaad en verdrietig tegelijk van. Eigenlijk moesten ze ook eens campagnes maken, een anti tijdens de zwangerschap roken. Met beelden wat er gebeurt met het ongeboren kindje terwijl de moeder er vrolijk op los rookt.
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:21:12 #145
5428 crew  miss_sly
pi_25850159
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:14 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En jij maakt een drama van alcohol en rauw vlees, dat allebei veeeeeeel erger (quote) is dan roken.

Er zijn veel dingen die schadelijk kunnen, maar dat is iets anders dan altijd schadelijk zijn.

"nee ik eet geen filet americain, ik ben zwanger" zei ze, terwijl ze nog een sigaret opstak
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:23:04 #146
43556 miss_dynastie
pi_25850183
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:21 schreef miss_sly het volgende:
"nee ik eet geen filet americain, ik ben zwanger" zei ze, terwijl ze nog een sigaret opstak
Jaaa, dat bedoel ik dus!
Terwijl.... nou ja, dat heb ik al eens gezegd
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:27:05 #147
78780 deedeetee
pi_25850261
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:15 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En nog veel erger is het ontbreken van schuldgevoel.
Ik kan daar echt om huilen (en heb dat weleens gedaan). Was ik dan zo onbelangrijk, dat je BEWUST zwanger werd, de RISICO's kende en ze gewoon NAM zonder ook maar twee keer na te denken?? In principe is mijn vader natuurlijk net zo fout, ik zou als man zijnde never nooit een vrouw zwanger willen maken die al niet eens wil minderen met het roken van een pakje shag per dag. Maar voor mijn gevoel is (zeker na de gesprekken met mijn moeder hierover) de mishandeling van haar jegens mij al in de baarmoeder begonnen.
Als dat alles is wat je je moeder hebt te verwijten zal ik maar niet zeggen wat ik over jou als dochter denk.

Ben wel benieuwd hoe jij je uit de door jou gemaakte fouten gaat kletsen als je zelf kinderen hebt. Is je oordeel over je zelf óók zo zwaar ? Vast niet daarvoor vind je jezelf té belangrijk.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:29:15 #148
78780 deedeetee
pi_25850317
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En jij maakt een drama van alcohol en rauw vlees, dat allebei veeeeeeel erger (quote) is dan roken.

Er zijn veel dingen die schadelijk kunnen, maar dat is iets anders dan altijd schadelijk zijn.

Ik maak nergens een drama van ik haal alleen aan dat er zat andere schadelijke dingen zijn, het dramatiseren van zaken laat ik graag aan anderen over
pi_25850357
quote:

[..]

Ja kan schadelijker zijn en dus ga je niet willens en wetens dagelijks rauw gehakt naar binnen proppen omdat "je het zooooo lekker vindt en niet wilt missen" en ga je ook niet tegen je partner zeggen "zolang ik zwanger ben, zal ik de kattenbak wel verschonen" puur en alleen om je punt te maken dat het allemaal wel meevalt, want je kent iemand die AT kattestront en haar kindje mankeert niets........

Het gaat er gewoon om dat je het op zou moeten kunnen en willen brengen die dingen te mijden die bewezen schadelijk (kunnen) zijn en niet een "ja maar ik wil het niet missen " zwaarder laat wegen.
Waarom onnodig risico's nemen als het om je eigen kind gaat? Is een sigaret dan zooo belangrijk, je drankje? 9 maanden die dingen laten staan, nou, god, wat een offer
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:32:13 #150
43556 miss_dynastie
pi_25850374
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:27 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Als dat alles is wat je je moeder hebt te verwijten zal ik maar niet zeggen wat ik over jou als dochter denk.
Nee. Mijn moeder heeft me daarna zowel geestelijk als lichamelijk mishandeld. Misschien dat mijn oordeel ook daardoor beinvloed is, dat geef ik eerlijk toe.
quote:
Ben wel benieuwd hoe jij je uit de door jou gemaakte fouten gaat kletsen als je zelf kinderen hebt. Is je oordeel over je zelf óók zo zwaar ? Vast niet daarvoor vind je jezelf té belangrijk.

Hartstikke grappig hoor!
Nou, als ik willens en wetens een pakje shag per dag rook, dan mogen mijn kinderen me daar best op aanspreken hoor. Als ik het uiteraard al op kan brengen om ze recht in de ogen te kijken.
pi_25850415
Is dat gehakt, rauwe groenten, brie en zo eigenlijk alleen maar om toxoplasmose te verhinderen?
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:33:59 #152
5428 crew  miss_sly
pi_25850423
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik maak nergens een drama van ik haal alleen aan dat er zat andere schadelijke dingen zijn, het dramatiseren van zaken laat ik graag aan anderen over
quote:

[..]

quote:
-knip-
Zo duidelijk?
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:41:17 #153
78780 deedeetee
pi_25850609
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:32 schreef miss_dynastie het volgende:

Nee. Mijn moeder heeft me daarna zowel geestelijk als lichamelijk mishandeld. Misschien dat mijn oordeel ook daardoor beinvloed is, dat geef ik eerlijk toe.
Dan begrijp ik nu je reactie óók beter , jij hébt recht van klagen dus

* leeft mee , is zelf een ongewenste baby en heeft dat vaak te horen gekregen enzo.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:42:26 #154
78780 deedeetee
pi_25850630
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[..]

[..]

Zo duidelijk?

Nee mij is 't nou helemaal niet duidelijk.

Verklaar jezelf ff nader

[ Bericht 13% gewijzigd door deedeetee op 30-03-2005 10:55:06 ]
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 11:03:33 #155
5428 crew  miss_sly
pi_25851047
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:42 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nee mij is 't nou helemaal niet duidelijk.

Verklaar jezelf ff nader
- rauw vlees is veeeeeeeeeeel schadelijker is.
- een glaasje alcohol is veel erger dan een paar sigaretjes per dag

Daarmee bagatelliseer je het roken en je dramatiseert de andere zaken.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 11:11:36 #156
7074 moussy
kuttekop
pi_25851192
Het gaat hier dan wel om het roken tijdens de zwangerschap. Maar ik vind de afzuigkaprokers ook al zo triest. Néé ik rook niet bij mn kind hoor, ik ga braaf onder de afzuigkap staan, in de open keuken, terwijl mijn kindje in de box ligt te kraaien
  woensdag 30 maart 2005 @ 11:16:15 #157
78780 deedeetee
pi_25851299
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

- rauw vlees is veeeeeeeeeeel schadelijker is.
- een glaasje alcohol is veel erger dan een paar sigaretjes per dag

Daarmee bagatelliseer je het roken en je dramatiseert de andere zaken.
Onzin ik toon alleen maar aan dat er zat andere zaken zijn die ook niet goed zijn en vaak veel slechter.

En wat dramatiseren betreft :
ik doe alleen de manier na waarop die fanatieke anti-rokers het brengen : erg overdreven !

tsja als je dát zelfs niet kunt zien.....
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 11:26:04 #158
5428 crew  miss_sly
pi_25851504
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:16 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Onzin ik toon alleen maar aan dat er zat andere zaken zijn die ook niet goed zijn en vaak veel slechter.

En wat dramatiseren betreft :
ik doe alleen de manier na waarop die fanatieke anti-rokers het brengen : erg overdreven !

tsja als je dát zelfs niet kunt zien.....
Jij bent nogal snel met het uitdelen van etiketjes geloof ik. Aparte manier van een gesprek voeren.
Voor wat het waard is: ik ben geen fanatieke anti-roker, maar vind dat je tijdens een zwangerschap inderdaad zoveel mogelijk alles wat slecht is moet vermijden, dus zeker ook roken.

Ook nu zeg je weer: veel slechter, terwijl dat helemaal niet zo is. Even slecht, wellicht, dan kom je dichter in de buurt.

pi_25851589
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:41 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dan begrijp ik nu je reactie óók beter , jij hébt recht van klagen dus
Waarom heeft iemand die dat niet heeft meegemaakt, maar wél willens en wetens vergiftigd is, geen recht van klagen dan? Is het dan "ineens" niet meer schadelijk? Zijn de gevolgen op lange termijn (Ik geloof dat het Phileine was, die een nieuw onderzoek over bloedkanker plaatste en genetische veranderingen) dan ineens weg?

Daarnaast, ja, ik vind dat een zwangere vrouw zich dan maar even aan een streng dieet moet onderwerpen. Suiker slecht? Dan geen suiker. Ik doe het al twee jaar, prima te overleven, en ach, het is maar 9 maanden! Wat zijn 9 maanden nou helemaal op een mensenleven. Het is een keuze, jij 9 maanden beperkt in je doen en laten, of je kind zijn/haar hele leven. Ik kies voor het eerste. Dan maar geen wijn, dan maar geen franse kazen, dan maar geen kattenbakken verschonen en dan maar even kant en klare gehaktballen halen, om het zo te zeggen. Ik kan het mezelf niet vergeven als ik mijn nageslacht iets aan doe omdat ik niet het lef had, niet de ruggegraat had, om het mezelf te ontzeggen...

@ miss_d, ik ken ook mensen die "gewoon" alleen vergast werden, en die daar nu ook moeite mee hebben en het hun ouders kwalijk nemen. Heb één van hen wel eens, quasigrappig maar met een serieuze ondertoon, zich hardop horen afvragen of hij zijn ouders niet aan kon klagen als hij er ooit de gevolgen van zou ondervinden...
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:01:09 #160
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_25852244
Ik lees dat hier geschreven word dat stress ergere gevolgen heeft dan roken tijdens de zwangerschap.
En op aanraden van de vk enz best 1 a 2 peukies gerookt mag worden.

nu lijkt mij dat als je dat doet je dubbel "slecht" bezig bent. Want roken is niet goed en stress niet. Je gaat tijdens de zwnagerschap dan toch extra stressen of je kind wel gezond op de wereld komt omdat je gerookt hebt?

Of zie ik het nu verkeerd.

Groetjes klein_spookje
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:30:41 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_25852813
Sommige mensen gaan enorm stressen als ze stoppen met roken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25852837
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:30 schreef Troel het volgende:
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 12:36:56 #163
5428 crew  miss_sly
pi_25852906
quote:
1) Had je het hele topic al gelezen? Aanradertje
2) Slecht excuus.
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:39:37 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_25852945
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

1) Had je het hele topic al gelezen? Aanradertje
2) Slecht excuus.
Hey, er zijn mensen die dat serieus denken dat ze dan gaan stressen

En ja, het is een slecht excuus, maar het is helaas een excuus dat ik sommigen hoor gebruiken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:41:07 #165
78780 deedeetee
pi_25852961
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jij bent nogal snel met het uitdelen van etiketjes geloof ik.
de pot verwijt de ketel....
quote:
Ook nu zeg je weer: veel slechter, terwijl dat helemaal niet zo is. Even slecht, wellicht, dan kom je dichter in de buurt.

Je bekent niet bekend met de risico 's van het eten van rauw vlees geloof ik. Daar zou ik me dan eerst 'ns in verdiepen als ik jou was.

enne ik vind jouw manier van gesprek voeren helemaal niet apart hoor, een hoop mensen brengen het er niet beter vanaf
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:53:25 #166
78780 deedeetee
pi_25853169
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:30 schreef innovative het volgende:

[..]

Waarom heeft iemand die dat niet heeft meegemaakt, maar wél willens en wetens vergiftigd is, geen recht van klagen dan? Is het dan "ineens" niet meer schadelijk? Zijn de gevolgen op lange termijn (Ik geloof dat het Phileine was, die een nieuw onderzoek over bloedkanker plaatste en genetische veranderingen) dan ineens weg?
Laat ik maar voorop stellen dat roken tijdens de zwangerschap gewoon slecht is.
Ik heb er geen problemen mee om dat toe te geven. Ik heb er problemen mee dat er zo zwaar wordt geoordeeld over mensen die niet álles op kunnen geven omdat ze zwanger zijn. Omdat er ook zat andere dingen niet zo best zijn. Lekker op vakantie gaan, heeft ook wel 'ns slechte gevolgen, hoe onschuldig het ook klinkt. Ik vind gewoon dat je naar het geheel moet kijken. Doet die a.s. moeder haar best om het goed te doen voor haar kindje. En als het dan niet helemaal lukt om alles goed te doen vind ik het onhebbelijk om zo iemand de grond in te meppen.
Er wordt door sommige users zó ontzettend bot gepost.
Nu is dat tegenwoordig heel normaal, maar er worden IMO ontzettend zware eisen gesteld aan ouders. Ik snap niet dat er mensen zijn die er nog zin in hebben om eraan te beginnen. Ik zou er écht geen zin meer in hebben.

Ouders zijn óók mensen en kinderen die hun ouders zaken als roken tijdens de zwangerschap zo zwaar aan rekenen zijn IMO zelf * slechte kinderen * Alleen over dat onderwerp hoor ik zelden iets terwijl het een trent schijnt te zijn geworden om op ouders af te geven.

En daarom zit ik hier ff protest aan te tekenen.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:06:12 #167
7074 moussy
kuttekop
pi_25853429
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:01 schreef S-A-I-N-T het volgende:

nu lijkt mij dat als je dat doet je dubbel "slecht" bezig bent. Want roken is niet goed en stress niet. Je gaat tijdens de zwnagerschap dan toch extra stressen of je kind wel gezond op de wereld komt omdat je gerookt hebt?
Denk je nou echt dat de zwangerschapsrokers bij ieder haaltje denken, ow shit mn kind is weer een gram lichter bij de geboorte?

woensdag 30 maart 2005 @ 13:07:22 #168
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_25853463
Met die laatste post van Deedeetee ben ik het wel een beetje eens. Ik heb nooit gerookt, dus is dit voor mij geen issue, maar ik vind wel dat we er met zijn allen voor moeten waken dat we niet alleen maar bezig zijn met alle moeders een gigantisch schuldcomplex aan te praten.
Als je zwanger bent en ook als je al kinderen hebt, kun je het bijna alleen nog maar fout doen in de ogen van anderen. Het is niet alleen met roken en drinken tijdens de zwangerschap, het is ook met het wel of niet gaan werken als je kinderen hebt, het is met de manier van opvoeding, met het houden aan alle veiligheidsvoorschriften, enz. enz..
Laten we er alsjeblieft toch van proberen uit te gaan dat de meeste mensen in eerste instantie proberen het juiste te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door livelink op 30-03-2005 13:13:25 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:14:16 #169
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853622
Roken is slecht ( en niet alleen als je zwanger bent ).

Enkele feiten ( volgens de verloskundigen die ik gehad heb )
- stress is niet goed. ( niet de stress die je krijgt van het niet roken, maar de stress waar je beter mee om gaat als je wel rookt ).
- roken is ( kan zijn ) schadelijk vooor je kind.
- Tot 5 sigaretten per dag maakt het geen bal uit. ( volgens mijn verloskundigen )

Ik vind het heel jammer als mensen niet helemaal stoppen met roken.
Ik vind het walgelijk als ze niet eens moeite doen/ zich er niet eens een beetje schuldig over voelen.
Ik heb zeker wel begrip voor mensen die het niet helemaal voor elkaar krijgen.

Ervaringen ?
Genoeg in mijn omgeving. De meeste niet de moeite waard om te noemen, want ik weet niet hoe het de kindjes zal vergaan en ik kan natuurlijk alleen de buiten kant zien.
Maar enkele voorbeelden:
Een verstokte roker ( ongeveer pakje per dag !! )heeft een gezonde tweeling gekregen ( inmiddels 6 jaar oud ).
Een rokende moeder heeft ene kindje gekregen ( inmiddels 2 jaar ) en wat mij bij dit kindje opvalt is dat het ontzettend vaak "verkoudheids verschijnselen" heeft. ( of dat samen hangt ? Dat hoeft natuurlijk niet, maar voor mijn gevoel doet dat het wel )

Toenik ontdekte dat ik zwanger was van mijn 1e kindje ben ik accuut gestopt met roken ( de zwangerschap was een verrasssing ).
De 2e zwangerschap ben ik tig keer gestopt met roken.. ervoor...tijdens meerdere malen etc... toch heb ik deze zwangerschap niet helemaal sigaret vrij door gebracht.
Er zijn perioden geweest dat ik niet rookte en perioden dat ik gemiddeld 3 sigaretten/ dag rookte.
Tijdens deze zwangerschap waren er ook redelijk wat "stress" factoren.. ( zoals bijv een naderende rechtzaak ).
Ikzelf vond het heel jammer van de 2e zwangerschap, maar ik ben blij dat ik gedaan heb wat ik kon op dat moment.

Wijn ?
persoonlijk denk ik dat een enkel wijntje niet zo'n ramp is. Ikzelf hou erg van wijn, heb de hele zwangerschap wel wijn vrij doorlopen op oudejaarsdag na. Toen heb ik een klein glaasje gedronken.

De boete in Taiwan (?) vind ik trouwens een gezond initiatief.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:14:18 #170
7074 moussy
kuttekop
pi_25853625
Ik krijg hier geen schuldcomplex van hoor, zelfs mijn gyn heeft me dat toen niet aangepraat, zelfs niet geprobeerd. Ik wéét dat het niet goed is, ik wéét wat de gevolgen hadden kúnnen zijn, maar het lukte me gewoon echt niet om te stoppen.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:15:00 #171
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853646
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:07 schreef livelink het volgende:
Met die laatste post van Deedeetee ben ik het wel een beetje eens. Ik heb nooit gerookt, dus is dit voor mij geen issue, maar ik vind wel dat we er met zijn allen voor moeten waken dat we niet alleen maar bezig zijn met alle moeders een gigantisch schuldcomplex aan te praten.
Als je zwanger bent en ook als je al kinderen hebt, kun je het bijna alleen nog maar fout doen in de ogen van anderen. Het is niet alleen met roken en drinken tijdens de zwangerschap, het is ook met het wel of niet gaan werken als je kinderen hebt, het is met de manier van opvoeding, met het houden aan alle veiligheidsvoorschriften, enz. enz..
Laten we er alsjeblieft toch van proberen uit te gaan dat de meeste mensen in eerste instantie proberen het juiste te doen.
Helemaal mee eens. !
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:16:26 #172
7074 moussy
kuttekop
pi_25853686
Mirage, mijn gyn had het over 10 sigaretten.
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 13:19:56 #173
5428 crew  miss_sly
pi_25853765
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:07 schreef livelink het volgende:
Gedeeltelijk.
Ik ben het met je eens dat je het niet gauw goed doet in de ogen van anderen. Je hoeft je zeker niet over alles druk te maken. Ik vind echter wel een verschil tussen roken/drinken/enz tijdens de zwangerschap of manier van opvoeden, gaan werken, enz.

Roken/drinken/enz tijdens de zwangerschap is gewoon slecht, of men dat nou leuk vindt of niet. Dat is door onderzoek aangetoond, en daar valt niet over te discussieren. Als je dat dan afzet tegen een kind alleen maar friet te eten geven en geen gezonde dingen, of tot 12 uur 's avonds alleen op straat laten spelen als het 4 jaar is, of geen ontbijt geven, dan zijn we het er allemaal over eens dat dat niet kan, dat dat ongezond is. En ik denk dat je het daarmee moet vergelijken, niet met bepaalde ideeen omtrent de opvoeding.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:20:16 #174
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853772
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:16 schreef moussy het volgende:
Mirage, mijn gyn had het over 10 sigaretten.
Dat zou best kunnen.
Waarschijnlijk wilde ze mij niet wijzer maken dan ik was, want ik rookte onder normale omstandigheden "maar" 10 sigaretten / dag.
Zij zei "Als je dat terug weet te brengen tot 5 dan wordt je kindje hier absoluut niet slechter van ".
Formele melde ze erachteraan "maar ik heb natuurlijk liever dat je helemaal stopt, want roken is gewoon slecht"
Sir Winston Churchill
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:25:48 #175
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25853880
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:20 schreef Mirage het volgende:

[..]
Zij zei "Als je dat terug weet te brengen tot 5 dan wordt je kindje hier absoluut niet slechter van ".
Niet slechter dan bij 10 sigaretten per dag idd.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:28:10 #176
37150 livelink
pi_25853943
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Gedeeltelijk.
Ik ben het met je eens dat je het niet gauw goed doet in de ogen van anderen. Je hoeft je zeker niet over alles druk te maken. Ik vind echter wel een verschil tussen roken/drinken/enz tijdens de zwangerschap of manier van opvoeden, gaan werken, enz.
Ja, daar is natuurlijk wel een verschil tussen, maar niet als je naar de reacties van anderen kijkt. Men reageert bijna net zo fel op het wel of niet werken, het wel of niet handen wassen na het bezoek aan een kinderboerderij en noem maar op. Kijk, ik kan gewoon niet goed meepraten over dit onderwerp. Ik heb zelf nooit gerookt en ik kan me niks voorstellen bij het zo verslaafd zijn dat je niet kunt stoppen met roken. Maar juist omdat ik me dat niet kan voorstellen kan ik mensen ook niet keihard veroordelen omdat het niet lukt. Ik ga er toch vanuit dat de meeste moeders en vaders het wel zullen proberen en hun uiterste best doen.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:28:30 #177
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853950
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:25 schreef Grijs het volgende:

[..]

Niet slechter dan bij 10 sigaretten per dag idd.
Ik vind het grappig als mensen het beter dneken te weten dan mensen die "ervoor"
geleerd hebben.

Wat mij betreft mag je de discussie met haar aangaan.
Sir Winston Churchill
pi_25854035
Mirage was er vast 1 die zelf rookte
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:31:50 #179
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854039
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:34 schreef jessie het volgende:
Ja ook dat nog Phileine.
En daarna zijnz e waarschijnlijk oud genoeg om te zeggen dat ze het vies vinden en niet willen dat je het in hun buurt doet
Sir Winston Churchill
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:32:20 #180
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854051
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:31 schreef jessie het volgende:
Mirage was er vast 1 die zelf rookte
jessie is vast iemand die de afgelopen 10 posts niet heeft gelezen.
Sir Winston Churchill
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 13:33:24 #181
5428 crew  miss_sly
pi_25854073
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:33:34 #182
43556 miss_dynastie
pi_25854077
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:30 schreef innovative het volgende:
@ miss_d, ik ken ook mensen die "gewoon" alleen vergast werden, en die daar nu ook moeite mee hebben en het hun ouders kwalijk nemen. Heb één van hen wel eens, quasigrappig maar met een serieuze ondertoon, zich hardop horen afvragen of hij zijn ouders niet aan kon klagen als hij er ooit de gevolgen van zou ondervinden...
Aha, oké, dankjewel
Het zijn namelijk niet dingen die je zomaar ff bespreekt in het dagelijks leven plus dat er van mij uit een stuk plaatsvervangende schaamte optreedt, waardoor ik het er niet graag over heb
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:34:45 #183
43556 miss_dynastie
pi_25854109
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:31 schreef Mirage het volgende:

[..]

En daarna zijnz e waarschijnlijk oud genoeg om te zeggen dat ze het vies vinden en niet willen dat je het in hun buurt doet
Waarna je ouders er zich geen kloot van aantrekken en er nog eentje opsteken. Jij woont in hun huis en hebt je te schikken naar hun regels (ja, echt). Overigens meer van mijn moeder uit dan van mijn vader, want mijn vader kon zonder problemen stoppen met roken
pi_25854129
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:32 schreef Mirage het volgende:

[..]

jessie is vast iemand die de afgelopen 10 posts niet heeft gelezen.
Ik lees niet dat je dat al ergens gezegd heb.
Maar er zijn verloskundige die zeggen dat het slecht is, en er zijn er die zeggen dat t geen kwaad kan (de laatste groep zal er wel voor geleerd hebben dan ) Maar mijn ervaring is dat de verloskundige vinden dat het geen kwaad kan (niet slechter is dan de stress of wat dan ook) vaak zelf rokers zijn!

O en Mirage was er vast 1 die zelf rookte, daarmee bedoelde ik dus de verloskundige en niet jou Je begreep me neit en ik daardoor jou niet.
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:36:07 #185
78780 deedeetee
pi_25854136
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:31 schreef Mirage het volgende:

[..]

en daarna gaan ze naar de middelbareschool en lekker stoer zélf roken !!
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:36:59 #186
43556 miss_dynastie
pi_25854159
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:35 schreef jessie het volgende:

[..]

Roken tijdens zwangerschap...
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:38:33 #187
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854194
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:35 schreef jessie het volgende:

[..]

Maar er zijn verloskundige die zeggen dat het slecht is, en er zijn er die zeggen dat t geen kwaad kan (de laatste groep zal er wel voor geleerd hebben dan ) Maar mijn ervaring is dat de verloskundige vinden dat het geen kwaad kan (niet slechter is dan de stress of wat dan ook) vaak zelf rokers zijn!

O en Mirage was er vast 1 die zelf rookte, daarmee bedoelde ik dus de verloskundige en niet jou Je begreep me neit en ik daardoor jou niet.
Ah !
Ik begrijp de zin nu idd !
Hahahaha
Sir Winston Churchill
pi_25854200
Nee Miss D ik bedoelde: Mirage komma die rookt vast zelf!!! Die verloskundige dus.
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:39:54 #189
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854225
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:36 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Roken tijdens zwangerschap...
ik doelde eigenlijk op nog een post daarvoor.

maar het is al helder, ze had hte over de verloskundigen die ik gehad heb.

Het was ene zin die je op twee manieren kan lezen
Sir Winston Churchill
pi_25854240
Jaja Jessie is namelijk wel zo iemand die alles leest ja
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:40:54 #191
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854251
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:36 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Als het goed is is dat inmiddels moeilijker... de winkels waar ik kom letten de verkopers behoorlijk goed ( tot mijn verbazing ) op de leeftijd van de klant.
Sir Winston Churchill
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:42:00 #192
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25854278
quote:
Dat lijkt mij toch vooral een psychisch effect. Ik heb zelf nergens last van gehad toen ik stopte met roken, en het was toch wel een periode waarin er de nodige mogelijkheden tot stress aanwezig waren.

Mensen kunnen zichzelf heel goed voor de gek houden door zichzelf dat soort angsten te pretenderen. Mocht het tot stressen komen leer je daar ook snel genoeg mee omgaan...
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:42:18 #193
43556 miss_dynastie
pi_25854290
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:38 schreef jessie het volgende:
Nee Miss D ik bedoelde: Mirage komma die rookt vast zelf!!! Die verloskundige dus.
Jooooaaaah, zeg, dan volg ik het niet meer hoor
Maar tis me nu duidelijk
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:42:51 #194
7074 moussy
kuttekop
pi_25854305
hier niet, zelfs mijn dochter van 5 krijgt het voor elkaar om een pakkie peuken te kopen
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:44:49 #195
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854349
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:42 schreef moussy het volgende:
hier niet, zelfs mijn dochter van 5 krijgt het voor elkaar om een pakkie peuken te kopen
* Mirage haar mond zakt vér open......
Sir Winston Churchill
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 13:46:41 #196
5428 crew  miss_sly
pi_25854393
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:36 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En dat is dan in ieder geval hun eigen keus.
Besides, alsof alle pubers maar beginnen met roken
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:53:36 #197
7074 moussy
kuttekop
pi_25854578
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:44 schreef Mirage het volgende:

[..]

* Mirage haar mond zakt vér open......
Probeer het maar uit, jouw zoon krijgt ze ook mee als ze je kennen bij de winkel. "Voor mama hè?!"
pi_25854658
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:53 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Uiteraard.... = feit
quote:
Ik heb er geen problemen mee om dat toe te geven. Ik heb er problemen mee dat er zo zwaar wordt geoordeeld over mensen die niet álles op kunnen geven omdat ze zwanger zijn.
Wat een onzin! Het gaat om je kind! Alsof zwanger zijn vanzelfsprekend is. Jouw kinderen kunnen daar niet voor kiezen. Kies je er dus bewust voor om je ongeboren kind (wellicht, ach, eigenlijk wel zeker) te vergiftigen, dan ben je in mijn ogen gewoon een dom wicht.
quote:
Omdat er ook zat andere dingen niet zo best zijn.

En die laat je dan ook maar, als dat anderen in gevaar brengt.
quote:
Lekker op vakantie gaan, heeft ook wel 'ns slechte gevolgen, hoe onschuldig het ook klinkt.

Die mag je toelichten. (en heb het dan niet over mensen die op vakantie een infarct krijgen, dat heeft andere oorzaken.
quote:
Ik vind gewoon dat je naar het geheel moet kijken. Doet die a.s. moeder haar best om het goed te doen voor haar kindje. En als het dan niet helemaal lukt om alles goed te doen vind ik het onhebbelijk om zo iemand de grond in te meppen.

Als ik werkelijk zou schrijven wat ik van dat soort idioten vind, krijg ik een [OUD]-ban (ach, sommigen zouden dat niet eens erg vinden )
quote:
Er wordt door sommige users zó ontzettend bot gepost.

Gek he? Het is gewoon dom en vooral egoïstisch! Als je dat voor jezelf niet kunt laten, prima, geen probleem; het is jouw lichaam. Maar het feit dat je dat voor je bloedeigen kind niet kunt laten en dat INDIVIDU dus gewoonweg in gevaar brengt (te klein, allergieën noem maar op), dan heb je gewoon een Chinese Muur voor je debiele harses.
quote:
Nu is dat tegenwoordig heel normaal, maar er worden IMO ontzettend zware eisen gesteld aan ouders. Ik snap niet dat er mensen zijn die er nog zin in hebben om eraan te beginnen. Ik zou er écht geen zin meer in hebben.

Ik ga het gewoon zeggen: Als ik jou was, zou ik er inderdaad niet aan beginnen.
Zware eisen? Als je dit al zwaar vindt, dan moet je het inderdaad gewoon niet doen. Blijkbaar kun je dit niet aan en ben je IMHO niet geschikt voor het ouderschap.
Alsof opvoeden van kinderen zo zwaar is. Er worden geen zware eisen gesteld, je moet gewoon normaal doen, dan komt het best goed.
quote:
Ouders zijn óók mensen en kinderen die hun ouders zaken als roken tijdens de zwangerschap zo zwaar aan rekenen zijn IMO zelf * slechte kinderen *
Kinderen zijn (voor een groot gedeelte) een product van hun opvoeding, dus waar bovenstaande op slaat, weet ik ook niet.
quote:
Alleen over dat onderwerp hoor ik zelden iets terwijl het een trentD schijnt te zijn geworden om op ouders af te geven.

Ook dit slaat wat mij betreft he-le-maal nergens op. Een trend?
quote:

En daarom zit ik hier ff protest aan te tekenen.
Waar ik dus tegenin ga.
pi_25854727
Ik ben het helemaal eens met Five_Horizons.....
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:08:31 #200
78780 deedeetee
pi_25854965
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb een brugklassertje en kijk mijn ogen uit als ik die met de auto oppik voor de school, de jongeren rennen naar buiten en steken een peuk op. Of roepen naar een ander om een sigaretje als ze zelf niks hebben.
De leraren jagen de meute dan voor de school weg en dan gaan ze ergens verder op om de hoek staan roken.

De school doet zijn best om roken tegen te gaan......
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:09:15 #201
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25854986
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:08 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Wat wil een school er uberhaupt tegen beginnen?
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 14:10:53 #202
5428 crew  miss_sly
pi_25855028
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:08 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb een brugklassertje en kijk mijn ogen uit als ik die met de auto oppik voor de school, de jongeren rennen naar buiten en steken een peuk op. Of roepen naar een ander om een sigaretje als ze zelf niks hebben.
De leraren jagen de meute dan voor de school weg en dan gaan ze ergens verder op om de hoek staan roken.

your point being...?
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:44:23 #203
78780 deedeetee
pi_25855906
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

your point being...?
je eigen woorden
quote:
Ik zeg dus dat er zat pubers zijn die dat idd doen. Ik ken zelf iemand die op de basisschool gezeten heftige discussies voerde met zijn ouders die toen rookten en dezelfde jongen ging naderhand ook roken en toen waren zijn ouders inmiddels gestopt en helemaal niet blij met hun rokende zoon.
Toen waren er dus weer de zelfde heftige discussies.......
pi_25855945
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Uiteraard.... = feit
[..]

Wat een onzin! Het gaat om je kind! Alsof zwanger zijn vanzelfsprekend is. Jouw kinderen kunnen daar niet voor kiezen. Kies je er dus bewust voor om je ongeboren kind (wellicht, ach, eigenlijk wel zeker) te vergiftigen, dan ben je in mijn ogen gewoon een dom wicht.
[..]

[..]

Die mag je toelichten. (en heb het dan niet over mensen die op vakantie een infarct krijgen, dat heeft andere oorzaken.
[..]

Als ik werkelijk zou schrijven wat ik van dat soort idioten vind, krijg ik een [OUD]-ban (ach, sommigen zouden dat niet eens erg vinden )
[..]

Gek he? Het is gewoon dom en vooral egoïstisch! Als je dat voor jezelf niet kunt laten, prima, geen probleem; het is jouw lichaam. Maar het feit dat je dat voor je bloedeigen kind niet kunt laten en dat INDIVIDU dus gewoonweg in gevaar brengt (te klein, allergieën noem maar op), dan heb je gewoon een Chinese Muur voor je debiele harses.
[..]

Zware eisen? Als je dit al zwaar vindt, dan moet je het inderdaad gewoon niet doen. Blijkbaar kun je dit niet aan en ben je IMHO niet geschikt voor het ouderschap.
Alsof opvoeden van kinderen zo zwaar is. Er worden geen zware eisen gesteld, je moet gewoon normaal doen, dan komt het best goed.
[..]

Kinderen zijn (voor een groot gedeelte) een product van hun opvoeding, dus waar bovenstaande op slaat, weet ik ook niet.
[..]

[..]

Waar ik dus tegenin ga.
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 14:49:21 #205
5428 crew  miss_sly
pi_25856015
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:44 schreef deedeetee het volgende:

[..]

je eigen woorden
[quote]
quote:
Ik zeg dus dat er zat pubers zijn die dat idd doen. Ik ken zelf iemand die op de basisschool gezeten heftige discussies voerde met zijn ouders die toen rookten en dezelfde jongen ging naderhand ook roken en toen waren zijn ouders inmiddels gestopt en helemaal niet blij met hun rokende zoon.
Toen waren er dus weer de zelfde heftige discussies.......
Ja, zat en alle zijn inderdaad precies hetzelfde

En, herhaling, het is dan in ieder geval hun keus, niet opgedrongen in de baarmoeder.
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:53:00 #206
78780 deedeetee
pi_25856093
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:09 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat wil een school er uberhaupt tegen beginnen?
In feite heel weinig, ze geven voorlichting, treden streng op als er een leerling betrapt wordt en verder kunnen ze er niks aan doen.
Ze gaan in ieder geval niet zelf voor de school staan roken. Op de basisschool was er wel een leraar die dat deed. Die man was zo'n verstokte roker dat hij zodra de bel ging naar buiten rende en een sigaret opstak, ik vraag me nu af of hij dat eigenlijk wel mocht
Recht voor de school op het schoolterrein dus.
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:58:22 #207
78780 deedeetee
pi_25856204
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[..]

Ja, zat en alle zijn inderdaad precies hetzelfde
Een échte discussie zit er bij jou niet in hé ?
pi_25856220
Kom op deedeetee, lees je eigen reacties eens terug.
Een sterke discussietechniek heb je zelf ook niet, ook kom je erg naief over.
pi_25856257
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:59 schreef vdo28 het volgende:
Inderdaad en ik wacht nog steeds op een reactie....

Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 15:12:43 #210
5428 crew  miss_sly
pi_25856524
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:58 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Een échte discussie zit er bij jou niet in hé ?
Kijk eerst eens na hoe je zelf de hele tijd hebt gereageerd. Je wordt nogal snel persoonlijk, je reageert zelden to the point, maar komt met allerlei voorbeelden die net niet raken waar het over ging en je reageert erg selectief, zowe; op personen als op wat er in een post werd gezegd.

Misschien dat een echte discussie er best in zit, als je je iets anders opstelt.
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:16:16 #211
78780 deedeetee
pi_25856601
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:01 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Inderdaad en ik wacht nog steeds op een reactie....

Zul je ff op moeten wachten want ik ben ondertussen aan 't werken en krijg problemen dat ik niet opschiet
Daarom mis ik ook wel eens eens reactie van iemand
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:21:56 #212
78780 deedeetee
pi_25856754
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:59 schreef vdo28 het volgende:

Ik vind hakketakken zo ontzettend flauw en dat is wat ze doet

En * naïef * ikke
pi_25860290
ach mensen, wind je niet zo op. Er zitten hier gewoon wat lui in de discussie die het denken beter te weten dan alle deskundigen en jarenlang onderzoek. "een wijntje kan volgens mij geen kwaad", "de stress is erger dan het stoppen". Dan hebben argumenten ook geen zin, dat lijkt me inmiddels wel duidelijk.

Ik vind het -nogmaals- ieders eigen verantwoordelijkheid. Ik kan me heel goed voorstellen dat er omstandigheden zijn waaronder het stoppen gewoonweg niet lukt (ik denk bijvoorbeeld aan Moussy's laatste zwangerschap), maar ik vind het belachelijk als je het dan wilt gaan goedpraten door andere dingen te noemen die nog slechter zijn. Er is gewoon aangetoond dat roken ongeveer het slechtste is voor de baby dat je kunt doen, en geen enkele drogreden in de wereld verandert daar iets aan.

Wat schuldgevoel betreft. Ik heb tijdens het tweede trimester van mijn zwangerschap en ook tijdens de bv-periode regelmatig een wijntje gedronken. Was zelfs op advies van mijn vk, het hielp goed tegen de misselijkheid en was prima om te ontspannen. Inmiddels blijkt dus dat zelfs dat ene wijntje schadelijk kan zijn en besef ik hoeveel mazzel ik dus heb gehad. Mocht ik ooit nog zwanger raken, dan zou ik dus dat ene wijntje ook niet meer doen. Zelfs als loopt er hier eentje rond die er schijnbaar geen nadelen van heeft ondervonden.
mooi he, alles
  woensdag 30 maart 2005 @ 19:26:16 #214
78780 deedeetee
pi_25862748
Goh hier heeft de grote stilte toegeslagen !

Ik ga ff terug lezen want daar had ik vanmiddag niet echt de tijd voor

Maar eerst ff thee zetten
  woensdag 30 maart 2005 @ 20:34:13 #215
78780 deedeetee
pi_25864583
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Vergiftigen Van overdrijven gesproken, voordat er zo'n hetze tegen kwam zijn er al hele generaties kinderen geboren van rokende moeders en die waren écht niet vergiftigd hoor.
Blijf bij de feiten , roken is erg ongezond voor het ongeboren kind dus je zou het moeten laten.

Ik krijg de indruk dat iedereen die niet jouw mening deelt * dom * is in jouw ogen.

quote:
Als je het kunt vermijden dan natuurlijk.
quote:

Nee hoor ik bedoel mensen die dingen eten en drinken die ook kwaad kunnen voor het ongeboren kind, het ligt er natuurlijk wél aan waar je op vakantie gaat maar in sommige landen is het eten van een ijsje al gevaarlijk.
En dan zijn de artsen er niet altijd zo goed en voorzichtig als in Nederland. Het reizen op zich kan te inspannend blijken te zijn. Kortom het is veel veiliger om lekker thuis te blijven.
quote:
Van mij hoef je geen ban hoor, ik vind je wel grappig met je enhousiaste * slechte ouders * tik

quote:
Voor sommige vrouwen zal dat best wel opgaan, ik ken zelf óók een hele ris onverantwoordelijke idioten. Maar ik ben toch niet bereid om dan maar iedereen over één kam te scheren.
quote:

TE LAAT !!

Beter inlezen , ik heb al drie kinderen......
er is er eentje bij die hier wel 'ns mee leest en mij dan van passend commentaar voorziet, dit topic zal ook wel niet onbesproken voorbij gaan
quote:
Ik vind niet dat kinderen hun ouders zo gemakkelijk overal om moeten veroordelen en als dat met de opvoeding te maken heeft heb ik dát dus wél goed gedaan doen ze dat wel dan deugen ze zelf ook niet zo best.
Ik geloof overgens niet dat de opvoeding zo alles bepalend is voor het gedrag van een kind. Ik ben van opvatting dat aanleg minstens zo'n grote rol speelt.
quote:

oei had ik een T getypt

Ouders bashen lijkt * in * te zijn, zal wel een bijverschijnsel zijn van de welvarendheid van de mensen. Als de ouders keihard moeten werken om hun kinderen te eten te geven zijn, de kinderen niet zo gauw geneigd om ze om van alles en nog wat te bekritiseren. Zeker niet als de kinderen weten dat het straks hún beurt is om hard te moeten werken om hun eigen kinderen in leven te houden. Ik vind dat als er zulke hoge eisen aan ouders gesteld mogen worden er ook van die hoge eisen voor kinderen moeten komen. Ik sta er soms stomverbaast van te kijken wat sommige kinderen over en tegen hun ouders durven te zeggen. Mijn kinderen kunnen daar zeer smakelijk verhalen over vertellen met de opmerking dat zijzelf dat wel uit hun hoofd zouden laten.
Het beste is natuurlijk wat minder eisen en wat meer verdraagzaamheid naar beide partijen toe.
Heel vroeger vond men dat kinderen hun ouders dankbaar moesten zijn voor hun bestaan, tegen woordig is dat héél anders. Niet dat ik nu het oude idee aanhang, maar een beetje minder kritiek en niet zulke toren hoge eisen komen ouders IMO toch wel toe.
quote:
Waar ik dus tegenin ga.
Uiteraard !
pi_25865391
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 20:34 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Vergiftigen Van overdrijven gesproken, voordat er zo'n hetze tegen kwam zijn er al hele generaties kinderen geboren van rokende moeders en die waren écht niet vergiftigd hoor.
Blijf bij de feiten , roken is erg ongezond voor het ongeboren kind dus je zou het moeten laten.
Vergiftigen ja. Hoe wil je het anders noemen?? Je spreekt jezelf constant tegen, zie je eerste zin en je laatste zin.
Zeker je zin over "de hetze". Dat gaat echt helemaal nergens over. Dat is geen hetze, maar gewoon iets waar men achter is gekomen. Kinderen worden geboren met een groeiachterstand, met allergieën (en dit openbaart zich vaak pas op latere leeftijd). Niet vergiftigd zei je? Mwoa.
quote:
Ik krijg de indruk dat iedereen die niet jouw mening deelt * dom * is in jouw ogen.

Dat is niet waar. Ik vind gewoon iemand die FEITEN als overdrijvingen ziet, heel dom zelfs.

quote:
Als je het kunt vermijden dan natuurlijk.
Er zijn niet veel zaken die je NIET kunt vermijden:
Roken? Kun je laten.
Rauw vlees? Kun je laten/voorkomen
Kattenbak? Kun je laten.
Drinken? Kun je laten.

Oftewel: In principe kun je *alles* laten wat gevaar oplevert voor je ongeboren kind.
quote:
Nee hoor ik bedoel mensen die dingen eten en drinken die ook kwaad kunnen voor het ongeboren kind, het ligt er natuurlijk wél aan waar je op vakantie gaat maar in sommige landen is het eten van een ijsje al gevaarlijk.

In Nederland kan het eten van een ijsje net zo goed gevaar opleveren. Dit vind ik gewoon vergezocht.
quote:
En dan zijn de artsen er niet altijd zo goed en voorzichtig als in Nederland. Het reizen op zich kan te inspannend blijken te zijn. Kortom het is veel veiliger om lekker thuis te blijven.
Ja, misschien kun je je maar beter in huis opsluiten met de ramen dicht en de telefoonstekker eruit.

quote:
Voor sommige vrouwen zal dat best wel opgaan, ik ken zelf óók een hele ris onverantwoordelijke idioten. Maar ik ben toch niet bereid om dan maar iedereen over één kam te scheren.
Ik wel. Het is gewoon geen excuus, klaar.
quote:
TE LAAT !!

Beter inlezen , ik heb al drie kinderen......
er is er eentje bij die hier wel 'ns mee leest en mij dan van passend commentaar voorziet, dit topic zal ook wel niet onbesproken voorbij gaan
Wat erg voor je kinderen en voor jou, dat je het er zo zwaar mee hebt. (er worden hele zware eisen aan je gesteld, las ik?)
quote:
Ik vind niet dat kinderen hun ouders zo gemakkelijk overal om moeten veroordelen en als dat met de opvoeding te maken heeft heb ik dát dus wél goed gedaan doen ze dat wel dan deugen ze zelf ook niet zo best.
Jij deugt ook niet, volgens jouw theorie, want jij beklaagt je erover dat er zo vaak tegen je gezegd is dat je "een ongewenst kind bent". (let wel: ik vind dat je je ouders daar zeker op aan mag vallen, als dat over je gezegd wordt, maar daar ben je het zelf niet echt mee eens geloof ik)
quote:
Ik geloof overgens niet dat de opvoeding zo alles bepalend is voor het gedrag van een kind. Ik ben van opvatting dat aanleg minstens zo'n grote rol speelt.

En die genen krijgen ze van de buurman soms wel, maar ik heb het over de 90% waarvan de "gewezen" vader ook daadwerkelijk de vader is.

En dat aanleg een even grote rol speelt, is ook niet waar. Je kunt een kind helemaal naar je hand vormen, in de zin dat je hem goed of slecht maakt. Aanleg heeft wat mij betreft alleen invloed op de manier waarop mensen dingen benaderen. (het voert mij te ver om dit helemaal uit te leggen)
quote:
Ouders bashen lijkt * in * te zijn, zal wel een bijverschijnsel zijn van de welvarendheid van de mensen. Als de ouders keihard moeten werken om hun kinderen te eten te geven zijn, de kinderen niet zo gauw geneigd om ze om van alles en nog wat te bekritiseren. Zeker niet als de kinderen weten dat het straks hún beurt is om hard te moeten werken om hun eigen kinderen in leven te houden. Ik vind dat als er zulke hoge eisen aan ouders gesteld mogen worden er ook van die hoge eisen voor kinderen moeten komen. Ik sta er soms stomverbaast van te kijken wat sommige kinderen over en tegen hun ouders durven te zeggen. Mijn kinderen kunnen daar zeer smakelijk verhalen over vertellen met de opmerking dat zijzelf dat wel uit hun hoofd zouden laten.
Het beste is natuurlijk wat minder eisen en wat meer verdraagzaamheid naar beide partijen toe.
Heel vroeger vond men dat kinderen hun ouders dankbaar moesten zijn voor hun bestaan, tegen woordig is dat héél anders. Niet dat ik nu het oude idee aanhang, maar een beetje minder kritiek en niet zulke toren hoge eisen komen ouders IMO toch wel toe.

Ik begrijp werkelijk niets van bovenstaand verhaal. Wonen de Tokkies bij jou in de buurt ofzo? Ik ervaar dit helemaal niet, echt niet. En als dat al zo is, dan is dat de schuld van de ouders zelf.
pi_25866023
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:22 schreef jessie het volgende:
Ja het word echt gezegd. Tegen mijn vriendin ook. Veel te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap
Roken verhoogt toch ook de bloeddruk?
pi_25866221
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:28 schreef mrdjey het volgende:
Wat vinden mensen hier van als je zwanger bent dat je ook niet uren in cafe's moet rondhangen, want hier hangt natuurlijk ook een enorme nicotine wolk.
Vind ik inderdaad ook fout. Ik meed dan ook feestjes e.d. als ik wist dat er binnen gerookt zou worden. Ook neem ik mijn kind daar nu niet mee naartoe. Dat valt wat mij betreft onder het kopje 'zorgen voor je kind'.
  woensdag 30 maart 2005 @ 21:41:34 #219
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25866242
Ik heb weleens gelezen dat rokende zwangeren minder kans hebben op zwangerschapsvergiftiging.
  woensdag 30 maart 2005 @ 21:54:55 #220
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25866691
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 21:34 schreef beefcake het volgende:

[..]

Roken verhoogt toch ook de bloeddruk?
Ja verbaasde mij ook al over dat "advies". Vrouwen met een verhoogde bloeddruk hebben al een slechter doorbloedde placenta. Steek een sigaret op en de vaten van die toch al slecht doorbloedde placenta trekken zich samen en je kindje krijgt dan echt even weinig zuurstof. Daarbij komt dat bij hoge bloeddruk kleine infactjes kunnen optreden in de placenta en aan de andere kant zorgen de sigaretjes weer voor tromboses in de placenta. Nee geweldig advies hoor
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_25866830
Ach, er was hier toch ook eens iemand die expres bleef roken omdat ze anders bloedarmoede zou krijgen en dat was nog veel erger.
mooi he, alles
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:01:06 #222
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25866905
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 21:59 schreef phileine het volgende:
Ach, er was hier toch ook eens iemand die expres bleef roken omdat ze anders bloedarmoede zou krijgen en dat was nog veel erger.
Dat noem ik nog eens dom!!! Dat roken masceert alleen je lage Hb!!!
Hyves!
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:03:42 #223
78780 deedeetee
pi_25866997
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 21:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Vergiftigen ja. Hoe wil je het anders noemen?? Je spreekt jezelf constant tegen, zie je eerste zin en je laatste zin.
Zeker je zin over "de hetze". Dat gaat echt helemaal nergens over. Dat is geen hetze, maar gewoon iets waar men achter is gekomen. Kinderen worden geboren met een groeiachterstand, met allergieën (en dit openbaart zich vaak pas op latere leeftijd). Niet vergiftigd zei je? Mwoa.
Het komt voor, dat er kinderen in hun gezondheid door geschaad worden. Een vergiftiging is iets anders.
quote:

Dat is niet waar. Ik vind gewoon iemand die FEITEN als overdrijvingen ziet, heel dom zelfs.

En ik vind dat jij de feiten erg overdrijft
quote:
Er zijn niet veel zaken die je NIET kunt vermijden:
Roken? Kun je laten.
Rauw vlees? Kun je laten/voorkomen
Kattenbak? Kun je laten.
Drinken? Kun je laten.

Oftewel: In principe kun je *alles* laten wat gevaar oplevert voor je ongeboren kind.
Nietwaar ,maar die dingen die je opnoemt die zou je kunnen laten. Dat is wel waar.
quote:
In Nederland kan het eten van een ijsje net zo goed gevaar opleveren. Dit vind ik gewoon vergezocht.
Onzin ,maar ik begrijp wel dat mijn verhaal niet in jouw kraam te pas komt en dus vrolijk onder de tafel wordt geveegd.
quote:
Ja, misschien kun je je maar beter in huis opsluiten met de ramen dicht en de telefoonstekker eruit.
Lachen dat wilde ik nou tegen jou zeggen met je overdrijvingen over * het kwaad van roken en andere zaken *
quote:
Ik wel. Het is gewoon geen excuus, klaar.
Je geeft dus toe dat je iedereen over een kam scheert !
quote:
Wat erg voor je kinderen en voor jou, dat je het er zo zwaar mee hebt. (er worden hele zware eisen aan je gesteld, las ik?)
Je trekt weer overdreven conclusies maar daar heb jij nogal een handje van.
quote:
Jij deugt ook niet, volgens jouw theorie, want jij beklaagt je erover dat er zo vaak tegen je gezegd is dat je "een ongewenst kind bent". (let wel: ik vind dat je je ouders daar zeker op aan mag vallen, als dat over je gezegd wordt, maar daar ben je het zelf niet echt mee eens geloof ik)
Zijn mijn ouders in de buurt dan ? Je trekt ook graag dingen uit hun verband hé ?
quote:

En die genen krijgen ze van de buurman soms wel, maar ik heb het over de 90% waarvan de "gewezen" vader ook daadwerkelijk de vader is.

En dat aanleg een even grote rol speelt, is ook niet waar. Je kunt een kind helemaal naar je hand vormen, in de zin dat je hem goed of slecht maakt. Aanleg heeft wat mij betreft alleen invloed op de manier waarop mensen dingen benaderen. (het voert mij te ver om dit helemaal uit te leggen)
Dit gooi ik ff op de grote hoop als : onzin. En bespaar me je * uitleg * maar dat is aan mij niet besteed. Ik heb al genoeg gelezen over dat onderwerp.

quote:
Ik begrijp werkelijk niets van bovenstaand verhaal. Wonen de Tokkies bij jou in de buurt ofzo?
Nee, hoor maar ik zou er ook van opkijken als je uberhaupt iets zou begrijpen wat niet precies in jouw straatje past. Als het je niet uitkomt ga je onzin kletsen.
quote:
Ik ervaar dit helemaal niet, echt niet. En als dat al zo is, dan is dat de schuld van de ouders zelf.
Tuurlijk álles is de schuld van de ouders.
ehh waar doe jij jouw * ervaringen* op want je lijkt me een beetje wereldvreemd alles is zwart/wit bij jou. Misschien ben je kleurenblind ?
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:09:35 #224
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25867196
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:03 schreef deedeetee het volgende:

ehh waar doe jij jouw * ervaringen* op want je lijkt me een beetje wereldvreemd alles is zwart/wit bij jou. Misschien ben je kleurenblind ?
Zit wel goed hoor met die ervaring *óók pappa tot de derde macht is*
Hyves!
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:12:39 #225
78780 deedeetee
pi_25867299
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:09 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Zit wel goed hoor met die ervaring *óók pappa tot de derde macht is*
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:15:04 #226
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25867376
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 21:54 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ja verbaasde mij ook al over dat "advies". Vrouwen met een verhoogde bloeddruk hebben al een slechter doorbloedde placenta. Steek een sigaret op en de vaten van die toch al slecht doorbloedde placenta trekken zich samen en je kindje krijgt dan echt even weinig zuurstof. Daarbij komt dat bij hoge bloeddruk kleine infactjes kunnen optreden in de placenta en aan de andere kant zorgen de sigaretjes weer voor tromboses in de placenta. Nee geweldig advies hoor
Daarom wil ik er niet eens over nadenken wat er gebeurd zou zijn als ik wèl gerookt had, met een niet ondekte zwangerschapsdiabetes, en een gevalletje HELLP . Ik denk maar zo dat een klein kereltje het dan niet gered had...
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:20:41 #227
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25867562
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:15 schreef Leah het volgende:

[..]

Daarom wil ik er niet eens over nadenken wat er gebeurd zou zijn als ik wèl gerookt had, met een niet ondekte zwangerschapsdiabetes, en een gevalletje HELLP . Ik denk maar zo dat een klein kereltje het dan niet gered had...
Moet je idd maar niet aan denken, word je toch helemaal naar van?

Maar tja ik citeer:"er zijn zat andere zaken zijn die ook niet goed zijn en vaak veel slechter"
Hyves!
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:24:12 #228
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25867674
Hij hobbelt hier gelukkig helemaal gezond een dwarse peuter te zijn .
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:26:16 #229
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25867734
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:20 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Maar tja ik citeer:"er zijn zat andere zaken zijn die ook niet goed zijn en vaak veel slechter"
Maar daar ging dit topic niet over .
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:28:27 #230
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25867786
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:26 schreef Leah het volgende:

[..]

Maar daar ging dit topic niet over .
Idd ja laten wij nu maar wél ontopic blijven
Hyves!
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 22:41:36 #231
47213 ArmaniMania
pi_25868165
Damm, ik ben weer helemaal bij gelezen. Ook al ging het effe oftopic, toch blijven sommige verhalen onbegrijpelijk.
pi_25868942
Five_Horizons waarom blijf je met deedeetee discussieren?
Ze is naief, die kun je echt niet van mening laten veranderen.
Het is net als een motorrijder die niet inziet dat 268 km per uur op een dijk in Zeeland echt te hard is (zie ander topic)....
Daar doe je niets aan, een bord voor de kop, of beter gezegd dus de Chinese muur voor de kop.

Maar dat mag, het is een vrij land.
Ieder zijn eigen.
pi_25869782
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:03 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Het komt voor, dat er kinderen in hun gezondheid door geschaad worden. Een vergiftiging is iets anders.

Jij bent wel op de hoogte waardoor die schade veroorzaakt wordt? Juist: de ingrediënten in de sigaret; wat is dat? Juist: Gif.
Conclusie: vergiftiging en niet anders.
quote:
En ik vind dat jij de feiten erg overdrijft
Feiten zijn waarheden en die kan ik niet overdrijven.
quote:
Nietwaar ,maar die dingen die je opnoemt die zou je kunnen laten. Dat is wel waar.

Ik ben heel benieuwd naar meerdere voorbeelden....
quote:
Onzin ,maar ik begrijp wel dat mijn verhaal niet in jouw kraam te pas komt en dus vrolijk onder de tafel wordt geveegd.
Onzin? Lees jij wel eens een krant?
quote:
Lachen dat wilde ik nou tegen jou zeggen met je overdrijvingen over * het kwaad van roken en andere zaken *

Ik kom niet met onzin-argumenten dat "op vakantie gaan" gevaarlijk is. Dan reageer ik met een schromelijke overdrijving.
quote:
Je geeft dus toe dat je iedereen over een kam scheert !

Iedereen die zo dom en egoïstisch is om niet voldoende op zijn nageslacht te letten, scheer ik over 1 kam ja. Lijkt me logisch.
quote:
Je trekt weer overdreven conclusies maar daar heb jij nogal een handje van.

Ik heb niet gezegd dat het ouderschap zwaar is, dat was jij. Jij stelde dat er hoge eisen gesteld worden aan het ouderschap en ik zeg dat het onzin is.
quote:
Zijn mijn ouders in de buurt dan ? Je trekt ook graag dingen uit hun verband hé ?

Nee, jij gaf zelf aan dat "je ongewenst was".
quote:
Dit gooi ik ff op de grote hoop als : onzin. En bespaar me je * uitleg * maar dat is aan mij niet besteed. Ik heb al genoeg gelezen over dat onderwerp.

Ja, dat blijkt, inderdaad. Ik zou een theorie als bijvoorbeeld het fictieve broertje van Hitler nog eens bestuderen.
quote:
Nee, hoor maar ik zou er ook van opkijken als je uberhaupt iets zou begrijpen wat niet precies in jouw straatje past. Als het je niet uitkomt ga je onzin kletsen.

Ik heb er in elk geval nooit van gehoord en nogmaals: als dat waar is, is het de schuld van de ouders. Die voeden die kinderen op.
quote:
Tuurlijk álles is de schuld van de ouders.

Tja, ik mag aannemen dat je zelf verantwoordelijk bent voor het aanleren van de spreekwoordelijke normen en waarden en dat je ervoor zorgt dat je kinderen die zelf op hun eigen manier kunnen toepassen. Als dat niet goed gaat, heeft je kind dus de verkeerde "lessen" geleerd en/of toegepast.
Maar goed, dat zal wel weer zwart/wit zijn
quote:

Zoals al gezegd: Ik zou me beter inlezen.....

Dit is wel het laatste van jou waar ik op reageer (bedankt voor het advies vdo ), want die metersdikke plaat voor je naïve hoofd is toch niet te slechten met feiten en gezond verstand. Over wereldvreemd gesproken.

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom dit topic in een discussie zou moeten uitmonden. Iedereen (voor- en tegenstanders) zijn het er over eens: Roken is slecht tijdens de zwangerschap.

Maar toch blijven er een aantal excuses zoeken om het toch maar te doen of maar af te doen als "hetze"...

pi_25871691
De vreselijke blijdschap een kind op de wereld te mogen zetten, het gelukzalige gevoel, de oerkracht die direct al zegt: ' ik wil het kind veilig op de wereld zetten, beschermen en het allerbeste geven'
Dit zijn voor mij gevoelens/ gedachtes die zwaar, maar dan ook heel zwaar voorkomen dat ik ooit nog 1 peuk zal opsteken-vlak voor/tijdens, na een zwangerschap & daarna voor de rest van mijn leven.
Zo heb ik er tot op heden altijd over (na)gedacht.

Stoppen met roken is niet makkelijk, maar kom op..

Je weet dat het roken ernstige schade aan een (ongeboren) kind kan brengen, je wilt je kind veilig, gezond en gelukkig opvoeden... je hebt waarschijnlijk alle bovenstaande gevoelens en gedachtes..
Waarom kan je dan niet stoppen?
Ik kan niet begrijpen dat stellen blijven roken tijdens en na een zwangerschap.
Echt onbegrijpelijk.

Het is bijna 3 weken geleden dat ik mijn laatste peuk heb gerookt. ( om meerdere redenen) 11 jaar lang was ik een tevreden paffer.
Het is echter zo dat ik als tevreden paffer nooit heb kunnen begrijpen dat mensen onder bepaalde omstandigheden blijven roken.
Nu ik ben gestopt met roken is dat gevoel niet anders.
Dat men ( zonder zwanger te zijn) blijft roken en hun eigen lijf verziekt maakt me niet uit, zal ook niet openlijk veroordelen.
Ieders verantwoording. ( zou niet durven, ben zelf net gestopt. Kan alleen info geven als daar behoefte aan is)
Dat vrouwen en partners roken en de verantwoording voor hun baby/kind niet nemen .. ja, dat vind ik erg kwalijk. ( Geldt overigens ook voor mensen die wat roken betreft nooit rekening met anderen willen houden- kinderen etc.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Brennie op 31-03-2005 01:17:14 ]
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  † In Memoriam † donderdag 31 maart 2005 @ 10:26:53 #235
37843 lady-wrb
kortaf
pi_25875312
luca is in zijn hele jonge jaren (de eerste twee) heel erg astmatisch geweest. (ik had nog nooit gerookt, en dus ook niet tijdens de zwangerschap) maar zijn vader was een kettingroker. het ergste vond ik dat als we in de auto zaten, er dus gewoon doorgepaft werd en als ik vroeg of hij niet kon wachten, er een raampje openging
pi_25875759
Lekkere vent heb je dan....
  donderdag 31 maart 2005 @ 12:29:08 #237
78780 deedeetee
pi_25878048
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 22:15 schreef Leah het volgende:

Kijk, dat is nou een opmerking die mij serieus doet overwegen of ik het gevaar niet onderschat

Je moet er idd niet aan denken dat het helemaal fout had kunnen gaan met zo'n klein mannetje.

Daar kan ik wat mee
Botheden en meppen onder de gordel doen mij niet zo veel
  Moderator donderdag 31 maart 2005 @ 12:41:16 #238
5428 crew  miss_sly
pi_25878272
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Botheden en meppen onder de gordel doen mij niet zo veel
Maar kennelijk doen links naar sites van mensen die onderzoek hebben gedaan en er verstand van hebben je ook niet zoveel. Dat begrijp ik dan niet zo goed. Op al die sites staat dat roken vreselijk slecht is, met alle risico's erbij, en dat is dan niet afdoende? En een opmerking die nog niet eens is gestaafd met onderzoek maar meer emotioneel is (hoe terech took hoor, ik kan me haar woorden en gevoelens goed voorstellen) die helpt je over de streep om er nog eens over na te denken?

Dat vind ik vreemd.
  donderdag 31 maart 2005 @ 12:49:28 #239
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25878438
Nou ja, niet gestaafd door onderzoek is natuurlijk niet helemaal waar roken is slecht voor de placenta, HELLP en (niet behandelde) zwangerschapsdiabetes ook. 't Is meer een optelsom dus, en ik denk dat roken in mijn geval misschien het verschil tussen leven en dood had kunnen zijn.
  Moderator donderdag 31 maart 2005 @ 12:59:45 #240
5428 crew  miss_sly
pi_25878690
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:49 schreef Leah het volgende:
Nou ja, niet gestaafd door onderzoek is natuurlijk niet helemaal waar roken is slecht voor de placenta, HELLP en (niet behandelde) zwangerschapsdiabetes ook. 't Is meer een optelsom dus, en ik denk dat roken in mijn geval misschien het verschil tussen leven en dood had kunnen zijn.
Zo bedoelde ik het niet

Ik bedoel dat er al meerdere links zijn gepost in dit topic, die het standpunt van deedeetee geen van allen ook maar enigszins aan het wankelen konden brengen. Deze links gingen allemaal naar sites van instanties die weten waar ze over praten en hetadvies om niet te roken geven op basis van onderzoek.
Jij bent geen onafhankelijk onderzoeker, je mening is voor een groot deel toch ook gebaseerd op hetgeen je van dezelfde soort instanties en onderzoeken hebt als waar de links heenwijzen, en toch is jouw opmerking ineens wel voldoende om deedeetee te laten bedenken dat ze haar mening nog eens onder de loep zou kunnen nemen.

ik vind dat dus vreemd.
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:18:01 #241
78780 deedeetee
pi_25879136
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 12:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het niet

Ik bedoel dat er al meerdere links zijn gepost in dit topic, die het standpunt van deedeetee geen van allen ook maar enigszins aan het wankelen konden brengen. Deze links gingen allemaal naar sites van instanties die weten waar ze over praten en hetadvies om niet te roken geven op basis van onderzoek.
Jij bent geen onafhankelijk onderzoeker, je mening is voor een groot deel toch ook gebaseerd op hetgeen je van dezelfde soort instanties en onderzoeken hebt als waar de links heenwijzen, en toch is jouw opmerking ineens wel voldoende om deedeetee te laten bedenken dat ze haar mening nog eens onder de loep zou kunnen nemen.

ik vind dat dus vreemd.
Dit was het punt waar het mij om ging :
quote:
Ik heb er geen problemen mee om dat toe te geven. Ik heb er problemen mee dat er zo zwaar wordt geoordeeld over mensen die niet álles op kunnen geven omdat ze zwanger zijn.
Door het verhaal van Leah realiseerde ik me dat het écht erg gevaarlijk kan zijn, die linkjes lieten mij een heleboel * verhalen * zien waarvan ik zo niet kan beoordelen wat die waard zijn.
Maar de opmerking van Leah drukte me met de neus op échte feiten. Zoiets maakt op mij nou eenmaal meer indruk....

enne ingaan op rotopmerkingen geuit door iemand die al had aangekondigd dat te gaan doen vind ik wel 'ns leuk..........

off topic dus nu ben ik weg hier

[ Bericht 19% gewijzigd door deedeetee op 31-03-2005 13:30:35 ]
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:18:51 #242
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_25879160
quote:

[..]

ik vind dat dus vreemd.
Wat maakt het uit. Gaat het je erom dat ddt haar mening nog eens onder de loep neemt, of dat zij dat doen naar aanleiding van punten die jij aangedragen hebt? Iedereen wordt getriggerd door andere zaken: voor ddt heeft 'eigen ervaring' een hogere waarde dan onderzoeken en voor jou ligt dat weer net andersom. Prima toch?
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:21:56 #243
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_25879239
quote:

Hier kan ik me overigens wel in vinden. En ik meen me te kunnen herinneren dat Sugar ook ooit eens een topic geplaatst heeft over 'verantwoord zijn' na de bevalling.

(wat natuurlijk niet wegneemt dat je natuurlijk niet moet roken tijdens en na de zwangerschap)
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:31:49 #244
78780 deedeetee
pi_25879461
oeps Tinkepink had het al gesnapt
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:01:33 #245
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_25880207
Ja, dat deeltje van deedeetee snap ik dus ook. (Dat van: alles moet helemaal precies zoals het moet en hoort en steriel en verantwoord en politiek correct is).

Maar stoppen met roken voor je zwanger bent of meteen als je zwanger bent, dat vind ik echt een must. Dat valt voor mij buiten de categorie waarover ik het had in dat topic.

Ik vind het alleen te ver gaan om je kindje áltijd strict buiten rokerige ruimtes te houden. Dat vind ik niet reeel ofzo, dat voelt als te krampachtig voor mij.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:40:44 #246
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25881225
quote:
ik vind dat dus vreemd.
Ik vind dat dus gewoon dom. Zie het maar als een botte opmerking/trap onder de gordel of wat ook, misschien begrijp je mijn irritatie(en die van Five) wat beter als je wat gevolgen van roken voor het kind hebt meegemaakt. Tja veel verhalen zul je er niet over vinden van ervaringsdeskundigen(hiermee doel ik op de rokende moeders) op dat gebied, welke moeder zou aan Jan en alleman toegeven dat zij haar kind schade heeft toegebracht of erger
"Helaas" heb ik mijn beroepsgeheim, ik had graag wat voorbeelden over de balk gegooid om jouw laconieke mond te snoeren
Hyves!
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:42:21 #247
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25881261
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:40 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ik vind dat dus gewoon dom. Zie het maar als een botte opmerking/trap onder de gordel of wat ook, misschien begrijp je mijn irritatie(en die van Five) wat beter als je wat gevolgen van roken voor het kind hebt meegemaakt. Tja veel verhalen zul je er niet over vinden van ervaringsdeskundigen(hiermee doel ik op de rokende moeders) op dat gebied, welke moeder zou aan Jan en alleman toegeven dat zij haar kind schade heeft toegebracht of erger
"Helaas" heb ik mijn beroepsgeheim, ik had graag wat voorbeelden over de balk gegooid om jouw laconieke mond te snoeren
rode lap
pi_25881270
met een beetje rondkijken hier op het forum kom je ook al een heel eind...
mooi he, alles
  Moderator donderdag 31 maart 2005 @ 14:47:23 #249
5428 crew  miss_sly
pi_25881385
quote:

[..]

Ik meen toch niet dat ik laconiek ben, integendeel....
Ik zal het wel niet kunnen volgen...blond enzo
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:48:36 #250
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25881414
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

rode lap
Ik ben een flapuit, maar geheimpjes kan ik heel goed bewaren en beroepsgeheimpjes in het bijzonder

of bedoelde je dat niet?

Trouwens wat doe jij hier? Five heeft hoofdpijn hoor
Hyves!
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:49:55 #251
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25881454
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:48 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ik ben een flapuit, maar geheimpjes kan ik heel goed bewaren en beroepsgeheimpjes in het bijzonder

of bedoelde je dat niet?
Ik bedoelde vooral dat je direct overal tegen ingaat, zonder te kijken tegen wie je reageert.
quote:
Trouwens wat doe jij hier? Five heeft hoofdpijn hoor
Wat ik hier doe? Mag dat niet?
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:50:08 #252
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25881461
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik meen toch niet dat ik laconiek ben, integendeel....
Ik zal het wel niet kunnen volgen...blond enzo
LOL nee ik doelde op ddt

In de zin van: Jij vond haar manier van denken vreemd, ik vind haar dus gewoon dom...

edit: nog ietsje duidelijker.
Hyves!
pi_25881465
Volgens mij slaat het niet op jou, miss_sly, maar op degene die jij weer quotte

Loena vindt het niet enkel "vreemd" maar zelfs dom...

althans zo begrijp ik het
  Moderator donderdag 31 maart 2005 @ 14:52:18 #254
5428 crew  miss_sly
pi_25881514
OK, dan ben ik er weer bij
Ik was even het spoor volledig bijster, maar zoals gezegd ook blond

Ik probeerde juist om rustig enzo te reageren op ddt vanwege het feit dat ik al was beschuldigd van gebrek aan discussietechnieken, komt Loena aan
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:53:01 #255
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25881538
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:49 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik bedoelde vooral dat je direct overal tegen ingaat, zonder te kijken tegen wie je reageert.
[..]

Wat ik hier doe? Mag dat niet?
Had wel gekeken hoor, zie mijn post hierboven...

En tuurlijk mag je van mij hier komen Was gewoon een dom geintje(flapuit he )
Hyves!
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:54:45 #256
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25881577
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:53 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Had wel gekeken hoor, zie mijn post hierboven...
Het leek nogal anders.
quote:
En tuurlijk mag je van mij hier komen Was gewoon een dom geintje(flapuit he )
Da's dan weer lief
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:55:53 #257
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25881600
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:52 schreef miss_sly het volgende:
Ik probeerde juist om rustig enzo te reageren op ddt vanwege het feit dat ik al was beschuldigd van gebrek aan discussietechnieken, komt Loena aan
Tja, rood haar én ongesteld
Hyves!
pi_25881698
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:42 schreef phileine het volgende:
Nee, dan heeft het roken er heeeeelemaal niks mee te maken.
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 08:45 schreef Bass-Miss het volgende:
Arme beestjes. En veel kans dat het niet nodig was geweest moest je die sigaretten laten liggen hebben....
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 13:32 schreef Catootje het volgende:

[..]

tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk. Volgens mij was haar kind gewoon getest op allergie voor katten en dergelijke hoor.
  donderdag 31 maart 2005 @ 15:00:26 #259
78780 deedeetee
pi_25881704
quote:

[..]

Nee ik vind * dom * niet bot en al helemaal niet onder de gordel. Ik vind het wél dom om mensen op die manier te willen overtuigen van je gelijk

ik wordt daar erg koppig van

Bekijk het van de positieve kant : er hebben misschien a.s. moeders meegekeken die van schrik hun sigaretjes in de prullebak hebben gegooid

Ik schijn hier de boel nogal op stelten gezet te hebben

Nu weten jullie meteen waarom ik zelden in OUD kom, ik ben tamelijk laconiek......

zit ik op deze post te zwoegen vind er intussen * het spel der vergissingen* plaats

[ Bericht 6% gewijzigd door deedeetee op 31-03-2005 15:08:25 (naschrift !) ]
  † In Memoriam † donderdag 31 maart 2005 @ 15:03:08 #260
43556 miss_dynastie
pi_25881773
Loena, is er dan eigenlijk een wetenschappelijke verklaring voor dat ik toch (in elk geval op het oog) geen schade van het roken heb ondervonden, terwijl mijn moeder toch een pakje shag per dag rookte? Of is dat echt hele dikke mazzel en had een tweede bijv. wel halfdood ter wereld kunnen komen?
  donderdag 31 maart 2005 @ 15:10:44 #261
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25881975
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Loena, is er dan eigenlijk een wetenschappelijke verklaring voor dat ik toch (in elk geval op het oog) geen schade van het roken heb ondervonden, terwijl mijn moeder toch een pakje shag per dag rookte? Of is dat echt hele dikke mazzel en had een tweede bijv. wel halfdood ter wereld kunnen komen?
Je verhoogt de kansen op een kind met afwijkingen door te roken. Dat betekent niet dat je per definitie een kind met afwijkingen krijgt, maar wel een (ernstig) verhoogd risico.
  donderdag 31 maart 2005 @ 15:11:56 #262
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25882010
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Tis denk gewoon mazzel hebben of niet...
Hyves!
  † In Memoriam † donderdag 31 maart 2005 @ 15:14:13 #263
43556 miss_dynastie
pi_25882060
Hmmm, geen echte verklaring dus... ik weet wel dat de kans verhoogd is Alicey, maar met 40 a 50 shaggies per dag is het risico wel heel ernstig verhoogd, zou je denken, toch Ik heb me er weleens over verwonderd dat ik dat overleefd heb
  donderdag 31 maart 2005 @ 15:16:02 #264
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25882110
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:14 schreef miss_dynastie het volgende:
Hmmm, geen echte verklaring dus... ik weet wel dat de kans verhoogd is Alicey, maar met 40 a 50 shaggies per dag is het risico wel heel ernstig verhoogd, zou je denken, toch Ik heb me er weleens over verwonderd dat ik dat overleefd heb
Ik weet niet de precieze cijfers waar het om gaat. Er zijn natuurlijk wel veel meer factoren van belang, en natuurlijk is geluk hebben ook nog een reeele mogelijkheid.
  donderdag 31 maart 2005 @ 15:18:02 #265
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_25882162
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:00 schreef deedeetee het volgende:

ik wordt daar erg koppig van
Koppigheid, hmmm, ben ik helemaal niet bekend mee
quote:
Bekijk het van de positieve kant : er hebben misschien a.s. moeders meegekeken die van schrik hun sigaretjes in de prullebak hebben gegooid
Ik hoop het echt
quote:
Ik schijn hier de boel nogal op stelten gezet te hebben
Geen problemen mee, ik was het niet met je eens, maar goed dit is een discussieforum toch? Als we het altijd maar met elkaar eens zouden zijn was het hier geen hol aan toch?
Hyves!
  donderdag 31 maart 2005 @ 22:27:25 #266
34891 melonovy
La Kutschie
pi_25892652
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:42 schreef phileine het volgende:
Ja Subtiel gebracht, er valt mij ook regelmatig wat op...
Het voelt goed hè?
A je to!
  zaterdag 2 april 2005 @ 09:43:58 #267
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_25925475
quote:

En even een vraag:

Wat heeft dat nou voor zin, om hier naar te vragen? Er zijn talloze onderzoeken die zonder twijfel vaststellen dat roken schadelijk is voor het kind. Punt.
Denk je werkelijk dat de reacties die je hier krijgt (van rokende ouders, die melden dat hun kind geen schade heeft ondervonden) meer de waarheid zijn dan alle onderzoeken bij elkaar?
Je vraagt het waarschijnlijk alleen maar om je gerust te laten stellen, dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. Dat vind ik - om het mild uit te drukken - nogal naief.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 12:22:43 #268
47213 ArmaniMania
pi_25927897
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 09:43 schreef Icaä het volgende:

[..]

Wat heeft dat nou voor zin, om hier naar te vragen? Er zijn talloze onderzoeken die zonder twijfel vaststellen dat roken schadelijk is voor het kind. Punt.
Denk je werkelijk dat de reacties die je hier krijgt (van rokende ouders, die melden dat hun kind geen schade heeft ondervonden) meer de waarheid zijn dan alle onderzoeken bij elkaar?
Je vraagt het waarschijnlijk alleen maar om je gerust te laten stellen, dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. Dat vind ik - om het mild uit te drukken - nogal naief.
-edit- niet nodig

Zeker heeft het zin om er naar te vragen en niet om mij gerust te stelle, wat een domme nutteloze reactie is dat.
Het feit dat ik er naar vraag is om te weten wat de gevolgen voor het kind zijn geweest om dat de moeder zo dom is geweest om te roken tijdens de zwangerschap.
Ik zie wel verhalen dat mensen bos zijn op hun moeder omdat ze rookte, maar waarom en wat vor gevolgen het heeft gehad voor hun leven staat er niet bij.

Mede vind ik deze vraag belangrijk zodat mensen nog meer gemotiveerd raken om te stoppen met roken rijdens de zwangerschap. Wanner er iemand kan vertellen wat voor nare gevolgen het heeft gehad voor hun kind, of wat voor nare gevolgen voor hunzelf toen hun moeder rookte, dat andere mensen eens wakker geschud worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door ArmaniMania op 02-04-2005 13:42:16 ]
pi_25928150
Groot voorbeeld. Kijk naar die arme Djullian van Anitra. Dat kind heeft de één na de andere gezondheidsklacht.
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 12:40:33 #270
43556 miss_dynastie
pi_25928277
Nou ArmaniMania, je hoeft niet gelijk zo lelijk te doen. Waarschijnlijk heeft Icaa met een vers babietje niet echt tijd gehad de hele discussie door te lezen, en als ze al een beetje aangetast zou zijn, dan is het waarschijnlijk van het slaapgebrek door haar kleintje hele dikke knipoog En je openingspost kan inderdaad ook zo geinterpreteerd worden, je hebt dat rechtgezet, dus oké
pi_25928412
Mijn moeder heeft gerookt tijdens haar zwangerschap (als in 21 jaar geleden, het enige risico was toen een te klein kind...dat risico wilde ze wel nemen) en ik was als baby licht astmatisch ofzo en ik heb heel veel problemen met mijn keel, neus en oren. Vaak buisjes gehad en een keer geopereerd aan mijn bijholtes, die moesten schoongemaakt want die zaten vol prut. Mijn keelamandelen zijn er ook uit. Nu nog steeds buisjes trouwens, anders zit alles vol snot enzo... Mijn broertje (18) heeft als kind ook heel veel kno-problemen gehad, die is er nu overheen gegroeid. Mijn zusje (7) heeft nergens last van en mijn moeder rookte toen ook niet tijdens de zwangerschap.

Als mijn moeder toen wist wat ze nu wist over roken tijdens de zwangerschap had ze het nooit gedaan, ik heb wel eens het idee dat ze er onwijs veel spijt van heeft, maar dat hoeft niet vind ik, er was toen nog niet zo goed onderzoek naar gedaan.
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 13:42:55 #272
47213 ArmaniMania
pi_25929515
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou ArmaniMania, je hoeft niet gelijk zo lelijk te doen. Waarschijnlijk heeft Icaa met een vers babietje niet echt tijd gehad de hele discussie door te lezen, en als ze al een beetje aangetast zou zijn, dan is het waarschijnlijk van het slaapgebrek door haar kleintje hele dikke knipoog En je openingspost kan inderdaad ook zo geinterpreteerd worden, je hebt dat rechtgezet, dus oké
Je hebt gelijk... heb effe ge-edit...
  zaterdag 2 april 2005 @ 14:15:04 #273
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_25930135
Mijn moeder heeft ook gerookt maar alleen de eerste 4 maanden normaal aangezien ze er toen pas achterkwam dat ze zwanger was.
En daarna nog maar heel weing.

Ik was een hele kleine baby, woog maar net 2300 gram.
Maar ik heb er verders "nog" niks aan overgehouden.

Mijn moeder is ook wel eens boos op haar eigen maar ik totaal niet op haar.
Mijn moeder is een schat van een mens en zou geen andere moeder willen, of ze nu wel of niet rookt.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 14:36:15 #274
43556 miss_dynastie
pi_25930566
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 13:42 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Je hebt gelijk... heb effe ge-edit...
pi_25930904
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:15 schreef snakelady het volgende:

Mijn moeder is ook wel eens boos op haar eigen maar ik totaal niet op haar.
Mijn moeder is een schat van een mens en zou geen andere moeder willen, of ze nu wel of niet rookt.
Ja maar toentertijd wisten ze toch niet beter? Als mijn moeder toen wist dat het zó slecht kon zijn en ze had doorgerookt, dan was ik denk ik best wel boos geweest.
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 17:58:39 #276
7074 moussy
kuttekop
pi_25935088
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 14:51 schreef mallemeid het volgende:

[..]

Ja maar toentertijd wisten ze toch niet beter? Als mijn moeder toen wist dat het zó slecht kon zijn en ze had doorgerookt, dan was ik denk ik best wel boos geweest.
Jawel hoor!! Zeker 30 jaar terug wisten ze al dat het slecht was. Zelfs in de tijd dat mijn oma zwanger was wisten ze dat al volgens haar

-edit- niet alleen volgens haar bedenk ik me nu. Ik heb haar trouwboekje gezien en daar staat zelfs een stukje in over roken en borstvoeding.
  zaterdag 2 april 2005 @ 18:44:38 #277
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_25935986
Ze wisten wel dat het slecht was maar niet zo erg als dat we nu weten.
  zaterdag 2 april 2005 @ 18:46:17 #278
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25936021
Want een klein beetje slecht geeft niet?
pi_25936295
Nouja, wat mijn moeder vertelde was dat het enige risico een te klein kindje was. Aangezien ze dat niet erg genoeg vond om te stoppen is ze gewoon doorgegaan. Maar ze kon het dus wel weten..

Als ik zelf zwanger ben zal ik echt never nooit een sigaret opsteken! Misschien ook wel omdat ik nu ruim een jaar gestopt ben met roken .
pi_25936408
Mijn moeder heeft (volgens mij) gerookt tijdens mijn zwangerschap, en in ieder geval toen ik nog een baby was want ik heb een foto van haar met peuk terwijl ik ernaast zit. Ik was twee weken over tijd maar toch maar heel klein, heb heel veel last van allergieen. Mijn broertje heeft bronchitis klachten gehad toen hij jong was. Naar mijn idee zeer goed mogelijk dat dit van het roken / meeroken is gekomen. Gelukkig is ze gestopt met roken toen mijn broertje nog klein was (en is nu fel anti-rookster LOL). Ik ken twee stellen die kampen/kampten met moeilijk zwanger raken en waarbij allebei de partners fiks roken, en vooral niet stoppen met roken he ondanks al die teksten op de pakjes sigaretten dat roken de vruchtbaarheid verminderd. 1 van die stellen is dus nog steeds aan het proberen zwanger te raken, oorzaak ligt bij de man die veel afwijkende en dode spermacellen heeft. Maar lekker doorrookt ondertussen Het andere stel heeft inmiddels twee kinderen, tweede kindje is twee weken overtijd gekomen maar woog maar 2700 gram. Moeder rookt wel heel verantwoord onder de afzuigkap trouwens en kwam ook met de smoes dat de verloskundige had gezegd dat de stress van het stoppen erger was dan doorroken.
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 19:05:49 #281
43556 miss_dynastie
pi_25936454
Mijn moeder is in 1983 zwanger geraakt en wist van een behoorlijk aantal risico's, naar eigen zeggen.
pi_25936539
Mijn moeder raakte ook in 1983 zwanger . Misschien had ze ook wel een vlos die het allemaal niet uitmaakte .
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 19:22:47 #283
43556 miss_dynastie
pi_25936835
Ik zit te zoeken, ik kan het uiteraard niet vinden , maar ik ben ineens wel benieuwd wanneer welke risico's bekend werden. Poemojn????????????????? Hellup !!!
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 19:30:35 #284
7074 moussy
kuttekop
pi_25936980
Volgens mij ligt het trouwboekje van mijn oma bij mn moeder, zal wel eens vragen of ze het in wil scannen en anders doe ik het volgende week zelf wel even als ik daar ben.
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 19:32:07 #285
43556 miss_dynastie
pi_25937023
Oh, dat zou tof zijn moussy
Ik heb namelijk ooit eens gelezen dat halverwege de jaren zeventig al een hoop risico's bekend waren en eind jaren zeventig er een grootse campagne is geweest anti roken, maar ik was er toen nog niet dus weet daar niks van
  zaterdag 2 april 2005 @ 19:55:51 #286
37150 livelink
pi_25937559
Ik weet dat er in de 70'er jaren inderdaad een campagne is geweest met als leus "Ben jij ook een na-aper?" Dat stond dan op zo'n poster met een aap erop.
Ik kan me dat herinneren omdat we met die campagne mijn vader van het roken afgekregen hebben. Iedere keer als hij een sigaar opstak riepen wij in koor: Na-aper!!! En dat werd hij zo zat, dat hij maar gestopt is.
Ik neem aan dat die campagne is gestart omdat de gevaren van het roken toen al aardig bekend raakten.
pi_25937724
En waarom is dat zo interessant dan? Om zeker te weten dat je rechtmatig met een vingertje kan zwaaien?

Zoals eerder geschreven zijn er schijnbaar nog steeds VK die pretenderen dat een "paar" sigaretjes geen kwaad kunnen. Het is dus maar net de vraag met welke informatiestromen een zwangere te maken krijgt. Ik denk wel dat we er tegenwoordig meer bij stil staan mede omdat de informatievoorzieningen beter zijn. Ik kan mij dus gewoon niet voorstellen dat er daadwerkelijk nog zwangeren zijn die niet weten dat het schadelijk is voor het ongeboren kind. Dit was vroeger wel anders, ook al waren er risico's bekend, zal niet een ieder deze info bereikt hebben. Op een of andere manier denk ik bij vroeger aan de jaren 60/70, dus over mijn moeder haar wilde jaren
pi_25937815
Miss_d, ik heb even gezocht maar zie het zo snel niet. We hebben familiebezoek dit weekend dus ik ga ook geen uren achter de pc hangen maar Stivoro weet het vast wel.. dus misschien maandag even bellen?
  zaterdag 2 april 2005 @ 20:09:47 #289
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_25937880
Niet zo janken, gewoon stoppen.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 20:13:10 #290
43556 miss_dynastie
pi_25937958
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 20:06 schreef poemojn het volgende:
Miss_d, ik heb even gezocht maar zie het zo snel niet.
Nee, ik kon ook niks vinden
Thanks in elk geval!
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 20:13:58 #291
43556 miss_dynastie
pi_25937977
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 20:03 schreef danosa het volgende:
En waarom is dat zo interessant dan? Om zeker te weten dat je rechtmatig met een vingertje kan zwaaien?
Nee hoor, gewoon voor de beeldvorming, mijn moeder heeft al gezegd dat een hoop risico's haar bekend waren.
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2005 @ 20:14:22 #292
43556 miss_dynastie
pi_25937987
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 19:55 schreef livelink het volgende:
Ik weet dat er in de 70'er jaren inderdaad een campagne is geweest met als leus "Ben jij ook een na-aper?" Dat stond dan op zo'n poster met een aap erop.
Ik kan me dat herinneren omdat we met die campagne mijn vader van het roken afgekregen hebben. Iedere keer als hij een sigaar opstak riepen wij in koor: Na-aper!!! En dat werd hij zo zat, dat hij maar gestopt is.
Ik neem aan dat die campagne is gestart omdat de gevaren van het roken toen al aardig bekend raakten.
pi_25938132
Mijn moeder heeft ook stug doorgerookt bij ons alle 3. Ik was dan ook maar 46 cm Maar mijn broertje weer 56 De andere 52.
Ik ben allergisch voor alles wat los en vast zit. Maar dat komt ook wel weer in de hele familie voor. Of die andere daaraan gekomen zijn omdat hun moeder weer rookte, of dat dit toch erfelijk is weet ik verder niet. Mijn broertjes hebben er geen last van.
In de tijd dat mijn moeder dus rookte en zwanger was (ik ben uit 70) was dit wel bekend hoor. Alleen heb ik het idee dat de sociale controle veel minder was. Nu spreek men de schande uit. Vroeger volgens mij niet. Mijn moeder doet er nog heel lichtjes over. Zo van ik heb toch 3 gezonde kinderen, wat een gezeik (dat zegt ze niet, maar hoor ik haar denken)
Ik blijf erbij dat ik het gewoon niet vind kunnen samengaan.
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 2 april 2005 @ 20:46:14 #294
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_25938653
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 12:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Ja, ik beken, en het is vanwege de redenen die miss_dynastie hierboven geeft (*schaam)
Ik las de openingspost, het raakte een snaar, en voor ik het wist kwam er bovenstaande reactie.

Ik zal het niet meer doen
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_25939250
Hier nog een roker tijdens haar eerste zwangerschap. Ik rookte zo'n uiterlijk 3 sigaretten per avond maar wist verdomde goed dat het slecht was/is. En heb de hele zwangerschap met een schuldgevoel rond gelopen. Niemand kon mij echt overtuigen dat de stress erger was dan het roken. Onzin, dat is puur jezelf voor de gek houden. Tussendoor was ik trouwens wel gestopt, maar zoveel rokers om mij heen die me de een na de ander aanboden kon ik dus niet weerstaan.

Mijn baby was een behoorlijk groot kindje en ook goed op gewicht. Helaas kan ik ook nooit nagaan of hij nadelen eraan overhoudt, aangezien er astma en allergien behoorlijk veel in de familie zitten. Ik zelf heb het dus ook allemaal.

Ik rookte ook na de geboorte van mijn zoon. En vondt het walgelijk van mijzelf dat ik soms over hem heen gebogen stond en ik net gerookt had. Ik probeerde altijd wel een paar minuten even de rook uit te ademen, maar dat neemt niet weg dat het stinkt en gewoon puur slecht is voor je gezondheid.

Nu ben ik weer zwanger, heb de eerste 10 weken nog gerookt totdat ik het goed zat was van mijzelf om mijn eigen voor de gek te blijven houden. Ik kon niet meer met het schuldgevoel leven. Dus ben gestopt en ben daar heel blij om.

Ik zal niet zo snel met mijn vingertje wijzen omdat dat niet aan mij is. Maar zoals sommige fokkers hier bepaalde mensen naar beneden halen ben ik het niet mee eens. Een ieder moet er voor zich mee leven wat ie fout doet of niet, en denk nou werkelijk niet dat sommige mensen dat diep in hun hart niet bewust zouden zijn dat wat ze gedaan hebben fout was.

Dat als je rookt tijdens de zwangerschap zou betekenen dat je niet genoeg van je kind houd of overhebt vindt ik persoonlijk erg ver gaan.

En wat dan als je tijdens de zwangerschap niet rookt en daarna wel. Dan doe je jezelf toch nog steeds wat aan. Hoe ga jij je kind vertellen dat 1 van de ouders ernstig ziek is bijvoorbeeld en het niet gaat overleven!!

Ja helaas als je eenmaal een roker bent zal dat altijd wel een aantrekkingskracht hebben. Bij ons (tijdens de stoppen met roken cursus) werd het vergeleken als een verslaving aan heroine. Is ook vreselijk moeilijk om vanaf te komen.
pi_25939726
Wat ik zo moeilijk vind om te begrijpen, is hoe je steeds die enorme dringende boodschappen kunt negeren die heel duidelijk op sigarettenpakjes staan (Lewis, is dat in Engeland bij jullie ook zo?). "Roken tijdens de zwangerschap is schadelijk voor uw baby", ik kan niet begrijpen dat mensen die die tekst lezen tóch nog die sigaret uit dat pakje halen en hem opsteken. Want dan word je er wel heel erg met je neus opgedrukt. Of went dat gewoon?
mooi he, alles
pi_25940110
Ja dat is hier ook zo. En nee dat went niet, niet voor mij in ieder geval.
Maar de ketting roker zit daar niet zo heel erg mee, diegene die ik dan ken he.
  zaterdag 2 april 2005 @ 21:45:57 #298
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_25940170
quote:
Op zaterdag 2 april 2005 18:46 schreef Spindizzy het volgende:
Want een klein beetje slecht geeft niet?
Zeg ik dat dan ??
pi_25940227
Wat ik me afvraag is of kinderen waarvan de moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap ook achterstand kunnen oplopen kwa hersens. Laat ik het zo zeggen, ik ken dus een jongen die (hij is nu 18) echt super kinderlijk is en in alles wat hij doet zegt, gewoon bij mij overkomt als een 10 jarige koter.
  zaterdag 2 april 2005 @ 21:53:54 #300
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_25940345
Ik dacht van roken niet, maar van drinken wel.
pi_25940882
Ja moeders is ook een stevige drinker, en ook tijdens haar zwangerschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')