abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25843705
Ja mooi voorbeeld was dat he, die was van mij
Het is ook zo, maar ik blijf 't een belachelijk excuss vinden (als ex-roker zijnde)
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:13:09 #103
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25843796
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:10 schreef Igraine het volgende:
Ja mooi voorbeeld was dat he, die was van mij
Het is ook zo, maar ik blijf 't een belachelijk excuss vinden (als ex-roker zijnde)
Natuurlijk is het een excuus, maar blijkbaar wordt het dus door sommige huisartsen en verloskundigen wel gezegd... Dus waar blijf je dan als verstokt roker die het echt niet voor elkaar krijgt. Dan zou ik dat excuus ook met beide handen aangrijpen lijkt mij. Want dan is het voor jezelf iig iets minder erg dat je door blijft roken.
Want er zullen er zat zijn die zich wel schuldig voelen dat ze niet (kunnen) stoppen...
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 23:15:38 #104
43556 miss_dynastie
pi_25843869
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:05 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ja, ok, maar dat staat los van deze discussie, dacht ik.
Nou... het is dus 'ontspanning', het is 'stress' om het op te moeten geven, daarom maar zwanger zijn en doorroken, maar ondertussen moeten stressen om a. een plaats te vinden waar je mag roken en b. het commentaar van anderen als rokende zwangere te moeten aanvaarden. Das toch net zoveel stress als stoppen met roken? Zo zat ik te denken
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:17:56 #105
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25843940
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 23:15 schreef miss_dynastie het volgende:
Nou... het is dus 'ontspanning', het is 'stress' om het op te moeten geven, daarom maar zwanger zijn en doorroken, maar ondertussen moeten stressen om a. een plaats te vinden waar je mag roken en b. het commentaar van anderen als rokende zwangere te moeten aanvaarden. Das toch net zoveel stress als stoppen met roken? Zo zat ik te denken
Ja, ok. Dan wel ja. Maar goed, ik kan me nog zo voorstellen dat je je zo ongeveer in je eigen toilet verstopt als je dan toch per sé wil blijven roken als zwangere zijnde. Dus dat zoeken naar een plekje...

Wat ik me trouwens af vraag. Natuurlijk is het het slimste om te stoppen voordat je zwanger raakt, maar stel nou dat dat dus niet gebeurd. Mag je dan als zwangere dingen als pleisters en kauwgom gebruiken? Wat is daar dan de schade van versus roken zelf?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:27:04 #106
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25844234
BE mijn huisarts zei dat er op die dingen onvoldoende is getest en onderzoek naar gedaan is om te zeggen dat het goed of slechts is. Maar het wordt wel afgeraden, dus omdat er te weinig onderzoek nog naar gedaan is. En omdat het ook gewoon dezelfde soort stoffen bevat.

Ik heb wel eens gelezen dat het tijdens een zwangerschap makkelijker zou zijn om ineens te stoppen met roken. Dacht omdat je smaak enzo ook verandert.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:28:18 #107
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25844267
Ja, ik ken ook de verhalen van meiden die idd ineens kotsmisselijk werden van de lucht alleen al. Daar hoop ik dan ook van harte op. Niet dat ik het nou zo leuk vind om misselijk te zijn, maar dat maakt het wel een heel stuk makkelijker kan ik me zo voorstellen.
pi_25844298
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 16:00 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Mee eens, maar rokers hebben nou eenmaal die verslaving. Ook al willen ze niet roken, het lichaam gaat protesteren en vraagt om nicotine. Wat te doen in zo`n geval?
gewoon stoppen.

ik rookte tot aan het moment dat ik wist dat ik zwanger was (en dat was ondanks niet gepland, vrij snel in de zwangerschap) , en ben meteen gestopt, en nee, ik rookte niet weinig en nee het koste geen moeite, en had het dat wel gedaan, jammer dan voor mij.

Ik vind als je dat offer niet op kan of wil brengen, nou, berg je dan maar, er komen nog wel zwaardere dan dat. Als je al zoeits als stoppen met iets dat ook voor jou vreselijk ongezond is als een onzettende aderlating opvat dan tenminste)

Kan me echt dood ergeren aan rokende moeders in spé, ook aan flink paffende kersverse moeders, die er totaal geen moeite hebben DAT hun babietjes helemaal naar sigarettenrook ruiken als je ze oppakt, wiegje dat naar rook stinkt, haartjes, kleertjes, laten hun kotertjes lekker in hun rook slapen, omdat zij hun rokertje "toch echt niet willen missen, hoor, kom nou, ik moet al zoveel laten".
Driewerf bah!

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:52:21 #109
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_25844893
Kreeg bij mijn eerste echo al direct de gyn in me nek, eerste wat er uit kwam en nu heb je je kindje gezien ga je dan nu ook stoppen met roken ze kon het ruiken
Nu rook ik dus niet maar mijn moeder wel en laat die onze auto geleend te hebben die ochtend, stond gewoon met mijn bek vol tanden zo scherp was ze erop en haast niet te overtuigen van het feit dat we beiden allang niet meer rookten.

Ik stopte met de pil en samen stopten wij met roken

ps: Neva sorry voor de valse beschuldiging
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:58:43 #110
77938 melanie_the_miss
De enige echte.
pi_25845052
mijn tante is nu zwanger van mijn nichtje/neefje (ik dacht nu 5maanden) en ze is een ware kettingroker...
Ze laat acohol wel links liggen maar we vinden het toch niet zo... ze heeft ook een obsessie om slank te blijven en sport zich helemaal suf elke dag, en ze wil geen borstvoeding geven...
Als dat maar goed gaat
Voices tell me I'm the shit.
pi_25845601
Ja het word echt gezegd. Tegen mijn vriendin ook. Veel te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap Je kan beter 2 sigaretjes roken dan de stress die t meebrengt als je t niet doet. Echt het is dat het mijn vriendin is anders geloof je dat toch niet? Maar weet je. De verloskundige van haar rookt zelf ook als een ketter. Ik denk dus dat daar t verschil nogal eens inzit.

Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat roken tijdens je zwangerschap gewoon ongezond is voor je kindje.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25845694
weet je wat ik het risico vind van die uitspraken van 2 per dag mag wel? Dat het een hellend vlak is. Je laat mij niet geloven dat een roker met die 2 per dag genoegen neemt, dus dan ga je denken "ach, dan zal 4 ook wel niet uitmaken" etc. etc.
mooi he, alles
pi_25845729
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:22 schreef jessie het volgende:
Ja het word echt gezegd. Tegen mijn vriendin ook. Veel te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap Je kan beter 2 sigaretjes roken dan de stress die t meebrengt als je t niet doet. Echt het is dat het mijn vriendin is anders geloof je dat toch niet? Maar weet je. De verloskundige van haar rookt zelf ook als een ketter. Ik denk dus dat daar t verschil nogal eens inzit.

Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat roken tijdens je zwangerschap gewoon ongezond is voor je kindje.
erna ook.

9 maanden niet roken, maar wel met een sigaret in de hand, je baby op de arm, het flesje opwarmen
pi_25845953
Ja ook dat nog Phileine.
En inderdaad Milagro. Daarna natuurlijk ook niet in t bijzijn van je baby/kind. Tot het 7e jaar van je kindje rijpen de longentjes nog!!!!
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 01:49:28 #115
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_25847438
Ik ben ook gestopt met roken, op t.v. nog wel zoals sommige weten.

Mensen onderschatten wel vaak de verslaving van roken, het is zelfs zo dat het makkelijker is om van de drugs en alcohol af te komen dan van het roken.
In amsterdam is een afkickcliniek die nu ook roken in het programma wil brengen naast alcohol en drugs.

Ik ben blij dat ik ben gestopt met roken en mijn man rookt nog wel maar alleen nog op zijn werk in het rookhok en niet meer in huis.

Over dat stress slechtre is dan roken dat geloof ik niet zo, aangezien juist mijn verloskundige me erop attendeerde hoe slecht roken is.
Nog steeds als ik kom vraagt ze hoe het met het stoppen met roken gaat en nog steeds kan ik trots zeggen dat ik nog steeds gestopt ben en niet meer van plan ben ooit weer te beginnen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:00:16 #116
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_25848838
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:34 schreef jessie het volgende:
Ja ook dat nog Phileine.
En inderdaad Milagro. Daarna natuurlijk ook niet in t bijzijn van je baby/kind. Tot het 7e jaar van je kindje rijpen de longentjes nog!!!!
En vergeet de kans op wiegedood niet...
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_25848900
Dat wiegedood is eigenlijk niks anders dan dood gaan waarvan de oorzaak niet bekend is. Maar dat is weer een andere discussie
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25848960
En de rokers negeren dit topic maar gemakshalve....
pi_25848965
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:06 schreef jessie het volgende:
Dat wiegedood is eigenlijk niks anders dan dood gaan waarvan de oorzaak niet bekend is. Maar dat is weer een andere discussie
Toch hoort roken bij het lijstje dat het risico zou vergroten.
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 09:21:51 #120
5428 crew  miss_sly
pi_25849068
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 20:34 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Van stress kun je in een korte tijd heel veel afvallen. Dat lijkt me toch ook niet echt prettig voor zo'n kleine.
Tja ik weet het niet hoor. Ben natuurlijk geen dokter. Ik rook zelf niet maar als ik het zou doen zou ik wel proberen om te stoppen als ik zwanger zou zijn!!
Je hebt nix te verliezen!!
Van stress kun je inderdaad afvallen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook aankomen, of hoofdpijn krijgen, of je alleen gestresst voelen en verder niets.
Van roken krijg je op zeker die vieze schadelijke stoffen binnen.

Ik vind het niet meer dan normaal dat je stopt als je zwanger bent. Dat heb je toch vanzelfsprekend over voor dat kindje dat dan al afhankelijk is van jouw goede zorgen? Dat begint niet pas als het geboren is!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:23:47 #121
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_25849093
Interessant te zien hoe druk men zich maakt over roken
Ik werd bij elke zwangerschap zo misselijk dat ik stopte met roken , ik kreeg even goed babies met een laag geboorte gewicht ( alledrie nét 5 pond )
Mijn schoonmoeder rookte als een schoorsteen en kreeg 5 flinke kindertjes enne zonder astma en dat soort zaken.
Tegenwoordig hebben kinderen om de een of andere reden veel vaker allergiën en luchtweg problemen, maar of dat aan 't roken van de ouders ligt ? Ik betwijfel het eerlijk gezegd de meeste ouders van die kinderen roken niet.
Persoonlijk vind ik het drinken van alcohol, óók al is 't maar één glaasje erger als het dagelijks roken van een paar sigaretten. Ik ben zelf overgens al heel lang gestopt met roken. Ik vond het te duur worden
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:28:14 #122
47185 mrdjey
Bernie und Ert
pi_25849158
Wat vinden mensen hier van als je zwanger bent dat je ook niet uren in cafe's moet rondhangen, want hier hangt natuurlijk ook een enorme nicotine wolk.
En ik weet dan niet of de term mee roken is slechter dan zelf roken opgaat?

En nog een vraag, als drugs verslaafden zwanger zijn, dan is het toch ook zo dat de baby dan toch ook meteen verslaaft is aan coke, (of wat dan ook) geld dit ook niet zo voor nicotine?
wat?
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:31:03 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_25849209
Ik snap niet dat er mensen zijn die het risico willen lopen dat hun verslaving hun kindje zal schaden.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 09:32:23 #124
5428 crew  miss_sly
pi_25849225
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:23 schreef deedeetee het volgende:
Interessant te zien hoe druk men zich maakt over roken
Ik werd bij elke zwangerschap zo misselijk dat ik stopte met roken , ik kreeg even goed babies met een laag geboorte gewicht ( alledrie nét 5 pond )
Mijn schoonmoeder rookte als een schoorsteen en kreeg 5 flinke kindertjes enne zonder astma en dat soort zaken.
Tegenwoordig hebben kinderen om de een of andere reden veel vaker allergiën en luchtweg problemen, maar of dat aan 't roken van de ouders ligt ? Ik betwijfel het eerlijk gezegd de meeste ouders van die kinderen roken niet.
Persoonlijk vind ik het drinken van alcohol, óók al is 't maar één glaasje erger als het dagelijks roken van een paar sigaretten. Ik ben zelf overgens al heel lang gestopt met roken. Ik vond het te duur worden
Toch apart dat medisch onderzoek aangetoond heeft dat roken (zelfs een beetje) vele malen schadelijker is dan een glaasje wijn tijdens de zwangerschap
  woensdag 30 maart 2005 @ 09:37:50 #125
78780 deedeetee
pi_25849311
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Toch apart dat medisch onderzoek aangetoond heeft dat roken (zelfs een beetje) vele malen schadelijker is dan een glaasje wijn tijdens de zwangerschap
Ik heb anders pas nog gelezen dat een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat elk glas alcohol tijdens de zwangerschap al een negatief effect heeft op het ongeboren kind.
Teveel alcohol tijdens de zwangerschap kan b.v. akelige dingen doen met de hersencellen van de baby, dat is nog wel iets anders als wat er over roken beweerd wordt.
pi_25849360
quote:

Als je schoonmoeder echt als een schoorsteen rookte (dus zeker 10 per dag) bij al haar zwangerschappen dan zijn er echt wel gevolgen aanwezig.
De kans dat alle 5 supergezond zonder gevolgen ter wereld komen zijn erg klein.

Pluis alle medische zaken maar eens af, gevolgen zijn er echt wel.
En astma e.d is maar een topje van de ijsberg van de gevolgen van roken.
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_25849408
dat wordt ook allemaal beweerd over roken. Naast een hogere kans op allergieën, astma, vroeggeboorte, wiegedood, etc., verhoogt het ook de kans op AHDH-achtige stoornissen en leerproblemen later op school.

Die beweringen van "ik rookte niet en mijn kinderen waren klein" of "ik rookte wel maar mijn kinderen zijn gezond" vind ik altijd zo merkwaardig. Mijn opa rookte vanaf zijn 20e een pakje sigaretten per dag, en toch is hij 96 geworden zonder longproblemen. Dat is dan toch niet gelijk bewijs voor het feit dat roken geen longkanker veroorzaakt? Hij heeft gewoon mazzel gehad.

Dat alcohol onderzoek wijst inderdaad in de richting dat alcohol nog veel schadelijker is dan men al dacht, maar bij roken weten ze het in ieder geval zeker. Alle reden dus om je druk te maken over roken tijdens de zwangerschap.
mooi he, alles
pi_25849435
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:37 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb anders pas nog gelezen dat een nieuw onderzoek heeft aangetoond dat elk glas alcohol tijdens de zwangerschap al een negatief effect heeft op het ongeboren kind.
Teveel alcohol tijdens de zwangerschap kan b.v. akelige dingen doen met de hersencellen van de baby, dat is nog wel iets anders als wat er over roken beweerd wordt.
Het gaat er toch niet om of het een schadelijker is dan het ander, beetje weldenkend mens doet allebei niet als ze zwanger is...

Er zijn altijd dingen nog slechter, een oude vriendin van mij zat aan de methadon toen ze zwanger was en haar zoon is ook gezond, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen kwaad zou kunnen...

Elke zwangere vrouw krijgt een lijst met dingen die ze niet of niet te veel mag eten, en de meeste houden zich daar heel strikt aan. Dan zal je wel maar gewoon drinken en roken...?

-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 09:46:07 #129
5428 crew  miss_sly
pi_25849454
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:37 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik zag inderdaad dat er miv 2005 een negatief advies ligt mbt drinken.
Het negatieve advies voor roken ligt er al veel langer!

Waar het me eigenlijk meer om gaat, is dat je als verslaafde roker gauw wijst op iets anders dat veeeeel erger is dan je eigen gevaarlijke verslaving, om voor jezelf maar goed te praten dat je rookt(e) tijdens de zwangerschap.
pi_25849554
Feit is gewoon dat zowel roken als drinken (laat staan drugs) slecht is voor je (on)geboren kind.
En het zegt wel wat als je dat soort dingen niet kunt laten staan, je kind gaat toch voor alles?
pi_25849665
Willens en wetens dingen doen als roken en alcohol drinken terwijl je weet dat er kans is op schade bij je kindje, een kindje dat totaal aan jou doen en laten is overgeleverd, is gewoon dom en meg egoistisch.

Als iemand gedurende die periode niet eens wilt stoppen en dan aankomt met allerlei slappe excuses, de bekende voorbeelden "ik heb een oma en die rookte 24 sigaren op een dag plus 60 sigaretten en dronk als een Maleier bladibla" geeft wmb alleen maar aan dat je verdomd goed weet dat je fout zit, je probeert niet die ander te overtuigen , maar jezelf , en je zelf schoon te praten of een geliefd familielid of vriendin, die lekker door pafte tijdens de zwangerschap en daarna.

Een ongeboren kind, een babietje, een peutertje opzadelen met jouw ongezonde levensstijl, schijt hebben dat jouw roken ook je kind schaadt, ik begrijp daar werkelijk niets van.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:04:10 #132
43556 miss_dynastie
pi_25849793
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:43 schreef phileine het volgende:
dat wordt ook allemaal beweerd over roken. Naast een hogere kans op allergieën, astma, vroeggeboorte, wiegedood, etc., verhoogt het ook de kans op AHDH-achtige stoornissen en leerproblemen later op school.
En in zo'n discussie komt mijn moeder dan aan met 'Ik rookte een pakje shag per dag en mijn dochter zit gezond op de universiteit hoor' Nou ja, ik moet het nog maar zien wat de schade voor mij op langere termijn is, ik ben tenslotte pas twintig. Maar dat soort verhalen hoor je dus best veel onder rokende ouders. Ik heb mijn overbuuf dan ook straal uitgelachen toen ze zwanger en wel zat te paffen, maar daarna wel verzuchtte dat ze bij het draaien van gehaktballetjes het even proeven van rauw gehakt zo mistte. Maar hé, die mensen willen het gewoon niet snappen of zo...
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:04:39 #133
78780 deedeetee
pi_25849807
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zag inderdaad dat er miv 2005 een negatief advies ligt mbt drinken.
Het negatieve advies voor roken ligt er al veel langer!

Waar het me eigenlijk meer om gaat, is dat je als verslaafde roker gauw wijst op iets anders dat veeeeel erger is dan je eigen gevaarlijke verslaving, om voor jezelf maar goed te praten dat je rookt(e) tijdens de zwangerschap.
Er zijn zoveel dingen niet goed tijdens de zwangerschap en vaak doen mensen die zo fanatiek kritiek hebben op rokers één van die andere dingen. Kijk maar hoe jij het alcohol gebruik onder de tafel schuift.

Mensen een schuld gevoel aan praten vind ik óók niet zo prijzenswaardig, ik heb zelf dus niet gerookt tijdens de zwangerschap maar ik heb er weinig behoefte aan kritiek te uiten jegens mensen die hun best doen om het roken zoveel mogelijk te beperken. Geen mens is volmaakt en een kind heeft ook geen behoefte aan een volmaakte ouder. Die heeft het meest aan een ouder die heel erg zijn/haar best doet.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:06:05 #134
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25849835
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:04 schreef deedeetee het volgende:

Die heeft het meest aan een ouder die heel erg zijn/haar best doet.
Een kind heeft meer aan een ouder die hem niet probeert te vergiftigen, vind ik
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:06:12 #135
78780 deedeetee
pi_25849842
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:04 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En in zo'n discussie komt mijn moeder dan aan met 'Ik rookte een pakje shag per dag en mijn dochter zit gezond op de universiteit hoor' Nou ja, ik moet het nog maar zien wat de schade voor mij op langere termijn is, ik ben tenslotte pas twintig. Maar dat soort verhalen hoor je dus best veel onder rokende ouders. Ik heb mijn overbuuf dan ook straal uitgelachen toen ze zwanger en wel zat te paffen, maar daarna wel verzuchtte dat ze bij het draaien van gehaktballetjes het even proeven van rauw gehakt zo mistte. Maar hé, die mensen willen het gewoon niet snappen of zo...
Rauw gehakt is kan veeeeeeeel schadelijker zijn !!!!! Dat had je buurvrouw goed begrepen.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:09:22 #136
43556 miss_dynastie
pi_25849903
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:06 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Rauw gehakt is kan veeeeeeeel schadelijker zijn !!!!! Dat had je buurvrouw goed begrepen.
KAN ja, en met roken is er een zekerheid dat je elke keer dat je een trekje neemt, je kind ff zonder zuurstof zet. Maar ach...
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:12:39 #137
5428 crew  miss_sly
pi_25849963
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:04 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Er zijn zoveel dingen niet goed tijdens de zwangerschap en vaak doen mensen die zo fanatiek kritiek hebben op rokers één van die andere dingen. Kijk maar hoe jij het alcohol gebruik onder de tafel schuift.

Mensen een schuld gevoel aan praten vind ik óók niet zo prijzenswaardig, ik heb zelf dus niet gerookt tijdens de zwangerschap maar ik heb er weinig behoefte aan kritiek te uiten jegens mensen die hun best doen om het roken zoveel mogelijk te beperken. Geen mens is volmaakt en een kind heeft ook geen behoefte aan een volmaakte ouder. Die heeft het meest aan een ouder die heel erg zijn/haar best doet.
Ik schuif het alcoholgebruik niet onder de tafel, maar tot voor kort werd dus gezegd dat 'een glaasje wijn' tijdens de zwangerschap geen kwaad kon. 'Alcohol drinken' tijdens de zwangerschap is ten eerste van een geheel andere orde, en ten tweede heb ik ook nergens gezegd dat dat geen kwaad zou kunnen.

Ik vind het nogal tegenstrijdig: een ouder die heel erg zijn/haar best doet, maar niet kan stoppen met roken? Dat is nog eens je best doen....

Ik denk dat veel dingen die slecht zijn (rauw vlees, franse kazen, kattenbak verschonen, in de tuin werken) door veel zwangere vrouwen niet gedaan wordt, maar dat er veel zijn die roken niet in dat zelfde kader vatten.

Een schuldgevoel is niet helemaal onterecht als ze gerookt hebben tijdens de zwangerschap, zeker heden ten dagen, omdat er zoveel meer bekend is over de gevolgen.
pi_25849970
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 09:43 schreef phileine het volgende:

Die beweringen van "ik rookte niet en mijn kinderen waren klein" of "ik rookte wel maar mijn kinderen zijn gezond" vind ik altijd zo merkwaardig. Mijn opa rookte vanaf zijn 20e een pakje sigaretten per dag, en toch is hij 96 geworden zonder longproblemen. Dat is dan toch niet gelijk bewijs voor het feit dat roken geen longkanker veroorzaakt? Hij heeft gewoon mazzel gehad
Ja daar moest ik ook net aan denken. Cognitieve dissonantie!

Maar ik begrijp werkelijk niet dat mensen roken tijdens hun zwangerschap. Dat je het op je geweten wilt hebben dat je kinderen iets kunnen mankeren doordat jij het niet even kon laten om te roken! Onbegrijpelijk!
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:14:03 #139
78780 deedeetee
pi_25849998
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:06 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Een kind heeft meer aan een ouder die hem niet probeert te vergiftigen, vind ik
Wat een drama maken tegenstanders van roken er toch van
Een heleboel dingen die je eet en drinkt kunnen een beetje schadelijk zijn voor de baby, wat stel je dan voor dat ieder zwangere vrouw een streng dieëet gaat volgen ?
Veel suiker eten kan b.v. een baby overgevoelig maken voor die stof vandaar dat tegenwoordig hypoglikemie onder kinderen vaker voorkomt......
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:15:26 #140
43556 miss_dynastie
pi_25850041
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:12 schreef miss_sly het volgende:
Een schuldgevoel is niet helemaal onterecht als ze gerookt hebben tijdens de zwangerschap, zeker heden ten dagen, omdat er zoveel meer bekend is over de gevolgen.
En nog veel erger is het ontbreken van schuldgevoel.
Ik kan daar echt om huilen (en heb dat weleens gedaan). Was ik dan zo onbelangrijk, dat je BEWUST zwanger werd, de RISICO's kende en ze gewoon NAM zonder ook maar twee keer na te denken?? In principe is mijn vader natuurlijk net zo fout, ik zou als man zijnde never nooit een vrouw zwanger willen maken die al niet eens wil minderen met het roken van een pakje shag per dag. Maar voor mijn gevoel is (zeker na de gesprekken met mijn moeder hierover) de mishandeling van haar jegens mij al in de baarmoeder begonnen.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:16:00 #141
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_25850050
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:12 schreef miss_sly het volgende:

Ik vind het nogal tegenstrijdig: een ouder die heel erg zijn/haar best doet, maar niet kan stoppen met roken? Dat is nog eens je best doen....
"Nou kind, ik vind het echt zoooooooo erg dat je veel en veel te klein was bij je geboorte. Dat je de rest van je leven medicijnen moet slikken. Dat je al maandenlang van arts naar arts wordt gesleept. Dat de huisdieren wegmoesten. Dat je nooit het plezier van een huisdier zult kennen. Maar ik hou heel veel van je En ik heb echt mijn best gedaan. Want je bent het mooiste dat me ooit is overkomen en mama heeft echt ALLES voor je over

Zo en nu ga ik lekker een bakkie koffie met een peukkie doen"
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:17:31 #142
43556 miss_dynastie
pi_25850080
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:14 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Een heleboel dingen die je eet en drinkt kunnen een beetje schadelijk zijn voor de baby, wat stel je dan voor dat ieder zwangere vrouw een streng dieëet gaat volgen ?
Veel suiker eten kan b.v. een baby overgevoelig maken voor die stof vandaar dat tegenwoordig hypoglikemie onder kinderen vaker voorkomt......
Elke keer dat je een trekje neemt, zet je je kind ff zonder zuurstof! Dat noem ik een behoorlijk drama hoor, maar het kan aan mij liggen Tuurlijk hoef je geen strikt dieet te volgen en in een zuurstoftank te gaan liggen, maar de dingen waarvan bewezen is dat het schadelijk is voor je kind, elke keer dat je het doet (en dus geen risico-analyse, maar gewoon voor de volle 100% ) zou je moeten laten als ouder!
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:18:11 #143
5428 crew  miss_sly
pi_25850098
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:16 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

"Nou kind, ik vind het echt zoooooooo erg dat je veel en veel te klein was bij je geboorte. Dat je de rest van je leven medicijnen moet slikken. Dat je al maandenlang van arts naar arts wordt gesleept. Dat de huisdieren wegmoesten. Dat je nooit het plezier van een huisdier zult kennen. Maar ik hou heel veel van je En ik heb echt mijn best gedaan. Want je bent het mooiste dat me ooit is overkomen en mama heeft echt ALLES voor je over

Zo en nu ga ik lekker een bakkie koffie met een peukkie doen"

Zoiets ja
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:19:44 #144
47213 ArmaniMania
pi_25850130
Damm, als je sommige verhalen leest, wordt je er kwaad en verdrietig tegelijk van. Eigenlijk moesten ze ook eens campagnes maken, een anti tijdens de zwangerschap roken. Met beelden wat er gebeurt met het ongeboren kindje terwijl de moeder er vrolijk op los rookt.
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:21:12 #145
5428 crew  miss_sly
pi_25850159
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:14 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En jij maakt een drama van alcohol en rauw vlees, dat allebei veeeeeeel erger (quote) is dan roken.

Er zijn veel dingen die schadelijk kunnen, maar dat is iets anders dan altijd schadelijk zijn.

"nee ik eet geen filet americain, ik ben zwanger" zei ze, terwijl ze nog een sigaret opstak
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:23:04 #146
43556 miss_dynastie
pi_25850183
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:21 schreef miss_sly het volgende:
"nee ik eet geen filet americain, ik ben zwanger" zei ze, terwijl ze nog een sigaret opstak
Jaaa, dat bedoel ik dus!
Terwijl.... nou ja, dat heb ik al eens gezegd
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:27:05 #147
78780 deedeetee
pi_25850261
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:15 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En nog veel erger is het ontbreken van schuldgevoel.
Ik kan daar echt om huilen (en heb dat weleens gedaan). Was ik dan zo onbelangrijk, dat je BEWUST zwanger werd, de RISICO's kende en ze gewoon NAM zonder ook maar twee keer na te denken?? In principe is mijn vader natuurlijk net zo fout, ik zou als man zijnde never nooit een vrouw zwanger willen maken die al niet eens wil minderen met het roken van een pakje shag per dag. Maar voor mijn gevoel is (zeker na de gesprekken met mijn moeder hierover) de mishandeling van haar jegens mij al in de baarmoeder begonnen.
Als dat alles is wat je je moeder hebt te verwijten zal ik maar niet zeggen wat ik over jou als dochter denk.

Ben wel benieuwd hoe jij je uit de door jou gemaakte fouten gaat kletsen als je zelf kinderen hebt. Is je oordeel over je zelf óók zo zwaar ? Vast niet daarvoor vind je jezelf té belangrijk.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:29:15 #148
78780 deedeetee
pi_25850317
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En jij maakt een drama van alcohol en rauw vlees, dat allebei veeeeeeel erger (quote) is dan roken.

Er zijn veel dingen die schadelijk kunnen, maar dat is iets anders dan altijd schadelijk zijn.

Ik maak nergens een drama van ik haal alleen aan dat er zat andere schadelijke dingen zijn, het dramatiseren van zaken laat ik graag aan anderen over
pi_25850357
quote:

[..]

Ja kan schadelijker zijn en dus ga je niet willens en wetens dagelijks rauw gehakt naar binnen proppen omdat "je het zooooo lekker vindt en niet wilt missen" en ga je ook niet tegen je partner zeggen "zolang ik zwanger ben, zal ik de kattenbak wel verschonen" puur en alleen om je punt te maken dat het allemaal wel meevalt, want je kent iemand die AT kattestront en haar kindje mankeert niets........

Het gaat er gewoon om dat je het op zou moeten kunnen en willen brengen die dingen te mijden die bewezen schadelijk (kunnen) zijn en niet een "ja maar ik wil het niet missen " zwaarder laat wegen.
Waarom onnodig risico's nemen als het om je eigen kind gaat? Is een sigaret dan zooo belangrijk, je drankje? 9 maanden die dingen laten staan, nou, god, wat een offer
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 10:32:13 #150
43556 miss_dynastie
pi_25850374
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:27 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Als dat alles is wat je je moeder hebt te verwijten zal ik maar niet zeggen wat ik over jou als dochter denk.
Nee. Mijn moeder heeft me daarna zowel geestelijk als lichamelijk mishandeld. Misschien dat mijn oordeel ook daardoor beinvloed is, dat geef ik eerlijk toe.
quote:
Ben wel benieuwd hoe jij je uit de door jou gemaakte fouten gaat kletsen als je zelf kinderen hebt. Is je oordeel over je zelf óók zo zwaar ? Vast niet daarvoor vind je jezelf té belangrijk.

Hartstikke grappig hoor!
Nou, als ik willens en wetens een pakje shag per dag rook, dan mogen mijn kinderen me daar best op aanspreken hoor. Als ik het uiteraard al op kan brengen om ze recht in de ogen te kijken.
pi_25850415
Is dat gehakt, rauwe groenten, brie en zo eigenlijk alleen maar om toxoplasmose te verhinderen?
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 10:33:59 #152
5428 crew  miss_sly
pi_25850423
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik maak nergens een drama van ik haal alleen aan dat er zat andere schadelijke dingen zijn, het dramatiseren van zaken laat ik graag aan anderen over
quote:

[..]

quote:
-knip-
Zo duidelijk?
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:41:17 #153
78780 deedeetee
pi_25850609
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:32 schreef miss_dynastie het volgende:

Nee. Mijn moeder heeft me daarna zowel geestelijk als lichamelijk mishandeld. Misschien dat mijn oordeel ook daardoor beinvloed is, dat geef ik eerlijk toe.
Dan begrijp ik nu je reactie óók beter , jij hébt recht van klagen dus

* leeft mee , is zelf een ongewenste baby en heeft dat vaak te horen gekregen enzo.
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:42:26 #154
78780 deedeetee
pi_25850630
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

[..]

[..]

Zo duidelijk?

Nee mij is 't nou helemaal niet duidelijk.

Verklaar jezelf ff nader

[ Bericht 13% gewijzigd door deedeetee op 30-03-2005 10:55:06 ]
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 11:03:33 #155
5428 crew  miss_sly
pi_25851047
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:42 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nee mij is 't nou helemaal niet duidelijk.

Verklaar jezelf ff nader
- rauw vlees is veeeeeeeeeeel schadelijker is.
- een glaasje alcohol is veel erger dan een paar sigaretjes per dag

Daarmee bagatelliseer je het roken en je dramatiseert de andere zaken.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 11:11:36 #156
7074 moussy
kuttekop
pi_25851192
Het gaat hier dan wel om het roken tijdens de zwangerschap. Maar ik vind de afzuigkaprokers ook al zo triest. Néé ik rook niet bij mn kind hoor, ik ga braaf onder de afzuigkap staan, in de open keuken, terwijl mijn kindje in de box ligt te kraaien
Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 30 maart 2005 @ 11:16:15 #157
78780 deedeetee
pi_25851299
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]

- rauw vlees is veeeeeeeeeeel schadelijker is.
- een glaasje alcohol is veel erger dan een paar sigaretjes per dag

Daarmee bagatelliseer je het roken en je dramatiseert de andere zaken.
Onzin ik toon alleen maar aan dat er zat andere zaken zijn die ook niet goed zijn en vaak veel slechter.

En wat dramatiseren betreft :
ik doe alleen de manier na waarop die fanatieke anti-rokers het brengen : erg overdreven !

tsja als je dát zelfs niet kunt zien.....
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 11:26:04 #158
5428 crew  miss_sly
pi_25851504
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:16 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Onzin ik toon alleen maar aan dat er zat andere zaken zijn die ook niet goed zijn en vaak veel slechter.

En wat dramatiseren betreft :
ik doe alleen de manier na waarop die fanatieke anti-rokers het brengen : erg overdreven !

tsja als je dát zelfs niet kunt zien.....
Jij bent nogal snel met het uitdelen van etiketjes geloof ik. Aparte manier van een gesprek voeren.
Voor wat het waard is: ik ben geen fanatieke anti-roker, maar vind dat je tijdens een zwangerschap inderdaad zoveel mogelijk alles wat slecht is moet vermijden, dus zeker ook roken.

Ook nu zeg je weer: veel slechter, terwijl dat helemaal niet zo is. Even slecht, wellicht, dan kom je dichter in de buurt.

pi_25851589
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:41 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dan begrijp ik nu je reactie óók beter , jij hébt recht van klagen dus
Waarom heeft iemand die dat niet heeft meegemaakt, maar wél willens en wetens vergiftigd is, geen recht van klagen dan? Is het dan "ineens" niet meer schadelijk? Zijn de gevolgen op lange termijn (Ik geloof dat het Phileine was, die een nieuw onderzoek over bloedkanker plaatste en genetische veranderingen) dan ineens weg?

Daarnaast, ja, ik vind dat een zwangere vrouw zich dan maar even aan een streng dieet moet onderwerpen. Suiker slecht? Dan geen suiker. Ik doe het al twee jaar, prima te overleven, en ach, het is maar 9 maanden! Wat zijn 9 maanden nou helemaal op een mensenleven. Het is een keuze, jij 9 maanden beperkt in je doen en laten, of je kind zijn/haar hele leven. Ik kies voor het eerste. Dan maar geen wijn, dan maar geen franse kazen, dan maar geen kattenbakken verschonen en dan maar even kant en klare gehaktballen halen, om het zo te zeggen. Ik kan het mezelf niet vergeven als ik mijn nageslacht iets aan doe omdat ik niet het lef had, niet de ruggegraat had, om het mezelf te ontzeggen...

@ miss_d, ik ken ook mensen die "gewoon" alleen vergast werden, en die daar nu ook moeite mee hebben en het hun ouders kwalijk nemen. Heb één van hen wel eens, quasigrappig maar met een serieuze ondertoon, zich hardop horen afvragen of hij zijn ouders niet aan kon klagen als hij er ooit de gevolgen van zou ondervinden...
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:01:09 #160
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_25852244
Ik lees dat hier geschreven word dat stress ergere gevolgen heeft dan roken tijdens de zwangerschap.
En op aanraden van de vk enz best 1 a 2 peukies gerookt mag worden.

nu lijkt mij dat als je dat doet je dubbel "slecht" bezig bent. Want roken is niet goed en stress niet. Je gaat tijdens de zwnagerschap dan toch extra stressen of je kind wel gezond op de wereld komt omdat je gerookt hebt?

Of zie ik het nu verkeerd.

Groetjes klein_spookje
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:30:41 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_25852813
Sommige mensen gaan enorm stressen als ze stoppen met roken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25852837
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:30 schreef Troel het volgende:
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 12:36:56 #163
5428 crew  miss_sly
pi_25852906
quote:
1) Had je het hele topic al gelezen? Aanradertje
2) Slecht excuus.
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:39:37 #164
35189 Troel
scherp en bot
pi_25852945
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]

1) Had je het hele topic al gelezen? Aanradertje
2) Slecht excuus.
Hey, er zijn mensen die dat serieus denken dat ze dan gaan stressen

En ja, het is een slecht excuus, maar het is helaas een excuus dat ik sommigen hoor gebruiken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:41:07 #165
78780 deedeetee
pi_25852961
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jij bent nogal snel met het uitdelen van etiketjes geloof ik.
de pot verwijt de ketel....
quote:
Ook nu zeg je weer: veel slechter, terwijl dat helemaal niet zo is. Even slecht, wellicht, dan kom je dichter in de buurt.

Je bekent niet bekend met de risico 's van het eten van rauw vlees geloof ik. Daar zou ik me dan eerst 'ns in verdiepen als ik jou was.

enne ik vind jouw manier van gesprek voeren helemaal niet apart hoor, een hoop mensen brengen het er niet beter vanaf
  woensdag 30 maart 2005 @ 12:53:25 #166
78780 deedeetee
pi_25853169
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:30 schreef innovative het volgende:

[..]

Waarom heeft iemand die dat niet heeft meegemaakt, maar wél willens en wetens vergiftigd is, geen recht van klagen dan? Is het dan "ineens" niet meer schadelijk? Zijn de gevolgen op lange termijn (Ik geloof dat het Phileine was, die een nieuw onderzoek over bloedkanker plaatste en genetische veranderingen) dan ineens weg?
Laat ik maar voorop stellen dat roken tijdens de zwangerschap gewoon slecht is.
Ik heb er geen problemen mee om dat toe te geven. Ik heb er problemen mee dat er zo zwaar wordt geoordeeld over mensen die niet álles op kunnen geven omdat ze zwanger zijn. Omdat er ook zat andere dingen niet zo best zijn. Lekker op vakantie gaan, heeft ook wel 'ns slechte gevolgen, hoe onschuldig het ook klinkt. Ik vind gewoon dat je naar het geheel moet kijken. Doet die a.s. moeder haar best om het goed te doen voor haar kindje. En als het dan niet helemaal lukt om alles goed te doen vind ik het onhebbelijk om zo iemand de grond in te meppen.
Er wordt door sommige users zó ontzettend bot gepost.
Nu is dat tegenwoordig heel normaal, maar er worden IMO ontzettend zware eisen gesteld aan ouders. Ik snap niet dat er mensen zijn die er nog zin in hebben om eraan te beginnen. Ik zou er écht geen zin meer in hebben.

Ouders zijn óók mensen en kinderen die hun ouders zaken als roken tijdens de zwangerschap zo zwaar aan rekenen zijn IMO zelf * slechte kinderen * Alleen over dat onderwerp hoor ik zelden iets terwijl het een trent schijnt te zijn geworden om op ouders af te geven.

En daarom zit ik hier ff protest aan te tekenen.
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:06:12 #167
7074 moussy
kuttekop
pi_25853429
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:01 schreef S-A-I-N-T het volgende:

nu lijkt mij dat als je dat doet je dubbel "slecht" bezig bent. Want roken is niet goed en stress niet. Je gaat tijdens de zwnagerschap dan toch extra stressen of je kind wel gezond op de wereld komt omdat je gerookt hebt?
Denk je nou echt dat de zwangerschapsrokers bij ieder haaltje denken, ow shit mn kind is weer een gram lichter bij de geboorte?

woensdag 30 maart 2005 @ 13:07:22 #168
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_25853463
Met die laatste post van Deedeetee ben ik het wel een beetje eens. Ik heb nooit gerookt, dus is dit voor mij geen issue, maar ik vind wel dat we er met zijn allen voor moeten waken dat we niet alleen maar bezig zijn met alle moeders een gigantisch schuldcomplex aan te praten.
Als je zwanger bent en ook als je al kinderen hebt, kun je het bijna alleen nog maar fout doen in de ogen van anderen. Het is niet alleen met roken en drinken tijdens de zwangerschap, het is ook met het wel of niet gaan werken als je kinderen hebt, het is met de manier van opvoeding, met het houden aan alle veiligheidsvoorschriften, enz. enz..
Laten we er alsjeblieft toch van proberen uit te gaan dat de meeste mensen in eerste instantie proberen het juiste te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door livelink op 30-03-2005 13:13:25 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:14:16 #169
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853622
Roken is slecht ( en niet alleen als je zwanger bent ).

Enkele feiten ( volgens de verloskundigen die ik gehad heb )
- stress is niet goed. ( niet de stress die je krijgt van het niet roken, maar de stress waar je beter mee om gaat als je wel rookt ).
- roken is ( kan zijn ) schadelijk vooor je kind.
- Tot 5 sigaretten per dag maakt het geen bal uit. ( volgens mijn verloskundigen )

Ik vind het heel jammer als mensen niet helemaal stoppen met roken.
Ik vind het walgelijk als ze niet eens moeite doen/ zich er niet eens een beetje schuldig over voelen.
Ik heb zeker wel begrip voor mensen die het niet helemaal voor elkaar krijgen.

Ervaringen ?
Genoeg in mijn omgeving. De meeste niet de moeite waard om te noemen, want ik weet niet hoe het de kindjes zal vergaan en ik kan natuurlijk alleen de buiten kant zien.
Maar enkele voorbeelden:
Een verstokte roker ( ongeveer pakje per dag !! )heeft een gezonde tweeling gekregen ( inmiddels 6 jaar oud ).
Een rokende moeder heeft ene kindje gekregen ( inmiddels 2 jaar ) en wat mij bij dit kindje opvalt is dat het ontzettend vaak "verkoudheids verschijnselen" heeft. ( of dat samen hangt ? Dat hoeft natuurlijk niet, maar voor mijn gevoel doet dat het wel )

Toenik ontdekte dat ik zwanger was van mijn 1e kindje ben ik accuut gestopt met roken ( de zwangerschap was een verrasssing ).
De 2e zwangerschap ben ik tig keer gestopt met roken.. ervoor...tijdens meerdere malen etc... toch heb ik deze zwangerschap niet helemaal sigaret vrij door gebracht.
Er zijn perioden geweest dat ik niet rookte en perioden dat ik gemiddeld 3 sigaretten/ dag rookte.
Tijdens deze zwangerschap waren er ook redelijk wat "stress" factoren.. ( zoals bijv een naderende rechtzaak ).
Ikzelf vond het heel jammer van de 2e zwangerschap, maar ik ben blij dat ik gedaan heb wat ik kon op dat moment.

Wijn ?
persoonlijk denk ik dat een enkel wijntje niet zo'n ramp is. Ikzelf hou erg van wijn, heb de hele zwangerschap wel wijn vrij doorlopen op oudejaarsdag na. Toen heb ik een klein glaasje gedronken.

De boete in Taiwan (?) vind ik trouwens een gezond initiatief.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:14:18 #170
7074 moussy
kuttekop
pi_25853625
Ik krijg hier geen schuldcomplex van hoor, zelfs mijn gyn heeft me dat toen niet aangepraat, zelfs niet geprobeerd. Ik wéét dat het niet goed is, ik wéét wat de gevolgen hadden kúnnen zijn, maar het lukte me gewoon echt niet om te stoppen.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:15:00 #171
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853646
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:07 schreef livelink het volgende:
Met die laatste post van Deedeetee ben ik het wel een beetje eens. Ik heb nooit gerookt, dus is dit voor mij geen issue, maar ik vind wel dat we er met zijn allen voor moeten waken dat we niet alleen maar bezig zijn met alle moeders een gigantisch schuldcomplex aan te praten.
Als je zwanger bent en ook als je al kinderen hebt, kun je het bijna alleen nog maar fout doen in de ogen van anderen. Het is niet alleen met roken en drinken tijdens de zwangerschap, het is ook met het wel of niet gaan werken als je kinderen hebt, het is met de manier van opvoeding, met het houden aan alle veiligheidsvoorschriften, enz. enz..
Laten we er alsjeblieft toch van proberen uit te gaan dat de meeste mensen in eerste instantie proberen het juiste te doen.
Helemaal mee eens. !
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:16:26 #172
7074 moussy
kuttekop
pi_25853686
Mirage, mijn gyn had het over 10 sigaretten.
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 13:19:56 #173
5428 crew  miss_sly
pi_25853765
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:07 schreef livelink het volgende:
Gedeeltelijk.
Ik ben het met je eens dat je het niet gauw goed doet in de ogen van anderen. Je hoeft je zeker niet over alles druk te maken. Ik vind echter wel een verschil tussen roken/drinken/enz tijdens de zwangerschap of manier van opvoeden, gaan werken, enz.

Roken/drinken/enz tijdens de zwangerschap is gewoon slecht, of men dat nou leuk vindt of niet. Dat is door onderzoek aangetoond, en daar valt niet over te discussieren. Als je dat dan afzet tegen een kind alleen maar friet te eten geven en geen gezonde dingen, of tot 12 uur 's avonds alleen op straat laten spelen als het 4 jaar is, of geen ontbijt geven, dan zijn we het er allemaal over eens dat dat niet kan, dat dat ongezond is. En ik denk dat je het daarmee moet vergelijken, niet met bepaalde ideeen omtrent de opvoeding.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:20:16 #174
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853772
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:16 schreef moussy het volgende:
Mirage, mijn gyn had het over 10 sigaretten.
Dat zou best kunnen.
Waarschijnlijk wilde ze mij niet wijzer maken dan ik was, want ik rookte onder normale omstandigheden "maar" 10 sigaretten / dag.
Zij zei "Als je dat terug weet te brengen tot 5 dan wordt je kindje hier absoluut niet slechter van ".
Formele melde ze erachteraan "maar ik heb natuurlijk liever dat je helemaal stopt, want roken is gewoon slecht"
Sir Winston Churchill
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:25:48 #175
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25853880
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:20 schreef Mirage het volgende:

[..]
Zij zei "Als je dat terug weet te brengen tot 5 dan wordt je kindje hier absoluut niet slechter van ".
Niet slechter dan bij 10 sigaretten per dag idd.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:28:10 #176
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_25853943
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Gedeeltelijk.
Ik ben het met je eens dat je het niet gauw goed doet in de ogen van anderen. Je hoeft je zeker niet over alles druk te maken. Ik vind echter wel een verschil tussen roken/drinken/enz tijdens de zwangerschap of manier van opvoeden, gaan werken, enz.
Ja, daar is natuurlijk wel een verschil tussen, maar niet als je naar de reacties van anderen kijkt. Men reageert bijna net zo fel op het wel of niet werken, het wel of niet handen wassen na het bezoek aan een kinderboerderij en noem maar op. Kijk, ik kan gewoon niet goed meepraten over dit onderwerp. Ik heb zelf nooit gerookt en ik kan me niks voorstellen bij het zo verslaafd zijn dat je niet kunt stoppen met roken. Maar juist omdat ik me dat niet kan voorstellen kan ik mensen ook niet keihard veroordelen omdat het niet lukt. Ik ga er toch vanuit dat de meeste moeders en vaders het wel zullen proberen en hun uiterste best doen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:28:30 #177
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25853950
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:25 schreef Grijs het volgende:

[..]

Niet slechter dan bij 10 sigaretten per dag idd.
Ik vind het grappig als mensen het beter dneken te weten dan mensen die "ervoor"
geleerd hebben.

Wat mij betreft mag je de discussie met haar aangaan.
Sir Winston Churchill
pi_25854035
Mirage was er vast 1 die zelf rookte
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:31:50 #179
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854039
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:34 schreef jessie het volgende:
Ja ook dat nog Phileine.
En daarna zijnz e waarschijnlijk oud genoeg om te zeggen dat ze het vies vinden en niet willen dat je het in hun buurt doet
Sir Winston Churchill
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:32:20 #180
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854051
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:31 schreef jessie het volgende:
Mirage was er vast 1 die zelf rookte
jessie is vast iemand die de afgelopen 10 posts niet heeft gelezen.
Sir Winston Churchill
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 13:33:24 #181
5428 crew  miss_sly
pi_25854073
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:33:34 #182
43556 miss_dynastie
pi_25854077
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:30 schreef innovative het volgende:
@ miss_d, ik ken ook mensen die "gewoon" alleen vergast werden, en die daar nu ook moeite mee hebben en het hun ouders kwalijk nemen. Heb één van hen wel eens, quasigrappig maar met een serieuze ondertoon, zich hardop horen afvragen of hij zijn ouders niet aan kon klagen als hij er ooit de gevolgen van zou ondervinden...
Aha, oké, dankjewel
Het zijn namelijk niet dingen die je zomaar ff bespreekt in het dagelijks leven plus dat er van mij uit een stuk plaatsvervangende schaamte optreedt, waardoor ik het er niet graag over heb
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:34:45 #183
43556 miss_dynastie
pi_25854109
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:31 schreef Mirage het volgende:

[..]

En daarna zijnz e waarschijnlijk oud genoeg om te zeggen dat ze het vies vinden en niet willen dat je het in hun buurt doet
Waarna je ouders er zich geen kloot van aantrekken en er nog eentje opsteken. Jij woont in hun huis en hebt je te schikken naar hun regels (ja, echt). Overigens meer van mijn moeder uit dan van mijn vader, want mijn vader kon zonder problemen stoppen met roken
pi_25854129
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:32 schreef Mirage het volgende:

[..]

jessie is vast iemand die de afgelopen 10 posts niet heeft gelezen.
Ik lees niet dat je dat al ergens gezegd heb.
Maar er zijn verloskundige die zeggen dat het slecht is, en er zijn er die zeggen dat t geen kwaad kan (de laatste groep zal er wel voor geleerd hebben dan ) Maar mijn ervaring is dat de verloskundige vinden dat het geen kwaad kan (niet slechter is dan de stress of wat dan ook) vaak zelf rokers zijn!

O en Mirage was er vast 1 die zelf rookte, daarmee bedoelde ik dus de verloskundige en niet jou Je begreep me neit en ik daardoor jou niet.
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:36:07 #185
78780 deedeetee
pi_25854136
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:31 schreef Mirage het volgende:

[..]

en daarna gaan ze naar de middelbareschool en lekker stoer zélf roken !!
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:36:59 #186
43556 miss_dynastie
pi_25854159
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:35 schreef jessie het volgende:

[..]

Roken tijdens zwangerschap...
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:38:33 #187
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854194
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:35 schreef jessie het volgende:

[..]

Maar er zijn verloskundige die zeggen dat het slecht is, en er zijn er die zeggen dat t geen kwaad kan (de laatste groep zal er wel voor geleerd hebben dan ) Maar mijn ervaring is dat de verloskundige vinden dat het geen kwaad kan (niet slechter is dan de stress of wat dan ook) vaak zelf rokers zijn!

O en Mirage was er vast 1 die zelf rookte, daarmee bedoelde ik dus de verloskundige en niet jou Je begreep me neit en ik daardoor jou niet.
Ah !
Ik begrijp de zin nu idd !
Hahahaha
Sir Winston Churchill
pi_25854200
Nee Miss D ik bedoelde: Mirage komma die rookt vast zelf!!! Die verloskundige dus.
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:39:54 #189
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854225
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:36 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Roken tijdens zwangerschap...
ik doelde eigenlijk op nog een post daarvoor.

maar het is al helder, ze had hte over de verloskundigen die ik gehad heb.

Het was ene zin die je op twee manieren kan lezen
Sir Winston Churchill
pi_25854240
Jaja Jessie is namelijk wel zo iemand die alles leest ja
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:40:54 #191
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854251
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:36 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Als het goed is is dat inmiddels moeilijker... de winkels waar ik kom letten de verkopers behoorlijk goed ( tot mijn verbazing ) op de leeftijd van de klant.
Sir Winston Churchill
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:42:00 #192
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25854278
quote:
Dat lijkt mij toch vooral een psychisch effect. Ik heb zelf nergens last van gehad toen ik stopte met roken, en het was toch wel een periode waarin er de nodige mogelijkheden tot stress aanwezig waren.

Mensen kunnen zichzelf heel goed voor de gek houden door zichzelf dat soort angsten te pretenderen. Mocht het tot stressen komen leer je daar ook snel genoeg mee omgaan...
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:42:18 #193
43556 miss_dynastie
pi_25854290
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:38 schreef jessie het volgende:
Nee Miss D ik bedoelde: Mirage komma die rookt vast zelf!!! Die verloskundige dus.
Jooooaaaah, zeg, dan volg ik het niet meer hoor
Maar tis me nu duidelijk
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:42:51 #194
7074 moussy
kuttekop
pi_25854305
hier niet, zelfs mijn dochter van 5 krijgt het voor elkaar om een pakkie peuken te kopen
  woensdag 30 maart 2005 @ 13:44:49 #195
34156 Mirage
Smile !!!
pi_25854349
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:42 schreef moussy het volgende:
hier niet, zelfs mijn dochter van 5 krijgt het voor elkaar om een pakkie peuken te kopen
* Mirage haar mond zakt vér open......
Sir Winston Churchill
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 13:46:41 #196
5428 crew  miss_sly
pi_25854393
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:36 schreef deedeetee het volgende:

[..]

En dat is dan in ieder geval hun eigen keus.
Besides, alsof alle pubers maar beginnen met roken
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 13:53:36 #197
7074 moussy
kuttekop
pi_25854578
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:44 schreef Mirage het volgende:

[..]

* Mirage haar mond zakt vér open......
Probeer het maar uit, jouw zoon krijgt ze ook mee als ze je kennen bij de winkel. "Voor mama hè?!"
pi_25854658
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 12:53 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Laat ik maar voorop stellen dat roken tijdens de zwangerschap gewoon slecht is.

Uiteraard.... = feit
quote:
Ik heb er geen problemen mee om dat toe te geven. Ik heb er problemen mee dat er zo zwaar wordt geoordeeld over mensen die niet álles op kunnen geven omdat ze zwanger zijn.
Wat een onzin! Het gaat om je kind! Alsof zwanger zijn vanzelfsprekend is. Jouw kinderen kunnen daar niet voor kiezen. Kies je er dus bewust voor om je ongeboren kind (wellicht, ach, eigenlijk wel zeker) te vergiftigen, dan ben je in mijn ogen gewoon een dom wicht.
quote:
Omdat er ook zat andere dingen niet zo best zijn.

En die laat je dan ook maar, als dat anderen in gevaar brengt.
quote:
Lekker op vakantie gaan, heeft ook wel 'ns slechte gevolgen, hoe onschuldig het ook klinkt.

Die mag je toelichten. (en heb het dan niet over mensen die op vakantie een infarct krijgen, dat heeft andere oorzaken.
quote:
Ik vind gewoon dat je naar het geheel moet kijken. Doet die a.s. moeder haar best om het goed te doen voor haar kindje. En als het dan niet helemaal lukt om alles goed te doen vind ik het onhebbelijk om zo iemand de grond in te meppen.

Als ik werkelijk zou schrijven wat ik van dat soort idioten vind, krijg ik een [OUD]-ban (ach, sommigen zouden dat niet eens erg vinden )
quote:
Er wordt door sommige users zó ontzettend bot gepost.

Gek he? Het is gewoon dom en vooral egoïstisch! Als je dat voor jezelf niet kunt laten, prima, geen probleem; het is jouw lichaam. Maar het feit dat je dat voor je bloedeigen kind niet kunt laten en dat INDIVIDU dus gewoonweg in gevaar brengt (te klein, allergieën noem maar op), dan heb je gewoon een Chinese Muur voor je debiele harses.
quote:
Nu is dat tegenwoordig heel normaal, maar er worden IMO ontzettend zware eisen gesteld aan ouders. Ik snap niet dat er mensen zijn die er nog zin in hebben om eraan te beginnen. Ik zou er écht geen zin meer in hebben.

Ik ga het gewoon zeggen: Als ik jou was, zou ik er inderdaad niet aan beginnen.
Zware eisen? Als je dit al zwaar vindt, dan moet je het inderdaad gewoon niet doen. Blijkbaar kun je dit niet aan en ben je IMHO niet geschikt voor het ouderschap.
Alsof opvoeden van kinderen zo zwaar is. Er worden geen zware eisen gesteld, je moet gewoon normaal doen, dan komt het best goed.
quote:
Ouders zijn óók mensen en kinderen die hun ouders zaken als roken tijdens de zwangerschap zo zwaar aan rekenen zijn IMO zelf * slechte kinderen *
Kinderen zijn (voor een groot gedeelte) een product van hun opvoeding, dus waar bovenstaande op slaat, weet ik ook niet.
quote:
Alleen over dat onderwerp hoor ik zelden iets terwijl het een trentD schijnt te zijn geworden om op ouders af te geven.

Ook dit slaat wat mij betreft he-le-maal nergens op. Een trend?
quote:

En daarom zit ik hier ff protest aan te tekenen.
Waar ik dus tegenin ga.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_25854727
Ik ben het helemaal eens met Five_Horizons.....
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:08:31 #200
78780 deedeetee
pi_25854965
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 13:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En dat is dan in ieder geval hun eigen keus.
Besides, alsof alle pubers maar beginnen met roken
Ik heb een brugklassertje en kijk mijn ogen uit als ik die met de auto oppik voor de school, de jongeren rennen naar buiten en steken een peuk op. Of roepen naar een ander om een sigaretje als ze zelf niks hebben.
De leraren jagen de meute dan voor de school weg en dan gaan ze ergens verder op om de hoek staan roken.

De school doet zijn best om roken tegen te gaan......
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:09:15 #201
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25854986
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:08 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Wat wil een school er uberhaupt tegen beginnen?
  Moderator woensdag 30 maart 2005 @ 14:10:53 #202
5428 crew  miss_sly
pi_25855028
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:08 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb een brugklassertje en kijk mijn ogen uit als ik die met de auto oppik voor de school, de jongeren rennen naar buiten en steken een peuk op. Of roepen naar een ander om een sigaretje als ze zelf niks hebben.
De leraren jagen de meute dan voor de school weg en dan gaan ze ergens verder op om de hoek staan roken.

your point being...?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')