hihihihi .... nou en of, dat denk ikquote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:58 schreef Stamp_Kip het volgende:
Dan wiste die rotzakken gewoon dat je dr een hekel aan had ..hahaha![]()
Nou ja als het is wat ik denk dat het is kan het tot en met maart bloeien. Maar 't zal wel nietquote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:17 schreef Bluezz het volgende:
Nee toen was ie gewoon kalig groen/bruin, er zitten nu uitlopertjes in en kleine gele bloemetjes.
Ja, ik heb wel een vraagje.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 21:25 schreef Stamp_Kip het volgende:
*deze bloemiste kijkt gezellig mee naar al ut moois in en rondom de tuin..*
Mochte dr vraagjus zijn of iemand tips willen hebben..dan geef maar een gil
Als ik op winterjasmijn zoek, heeft het er erg veel van weg jaquote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:37 schreef Tinkerbell het volgende:
Nou ja als het is wat ik denk dat het is kan het tot en met maart bloeien. Maar 't zal wel niet
't Lijkt op een winterjasmijn.
Maar bij nader inzien: is het niet gewoon een brem? Maar die bloeien pas in mei eigenlijk.
Ik weet het ook niet zeker, maar het lijkt er wel op. Misschien weet iemand het wel zekerquote:Op woensdag 23 maart 2005 06:22 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Als ik op winterjasmijn zoek, heeft het er erg veel van weg ja
Tis nog niet heel erg mooi, en zeker niet bij een poortdeur, vandaar ook het touw, het viel me bijna aan laatst
graag gedaanquote:Op woensdag 23 maart 2005 09:52 schreef Oblivion het volgende:
Ja, daar kan ik wel wat mee. Bedankt Stamp_Kip!![]()
Een Forsythia misschien dan?quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:40 schreef krakkemieke het volgende:
Volgens mij is het geen winterjasmijn, die hebben heel slappe takken. Ik denk dat het zo'n struik is met gevulde gele bloemetjes, ben natuurlijk de naam kwijt.....
Die bloeien nu ook inderdaad. Behalve in mijn tuin natuurlijk, lui dingquote:
Bamboe kan ook bloeien hoorquote:Op donderdag 24 maart 2005 22:19 schreef Bluezz het volgende:
Nou losstaand, ja de takken staan onafhankelijk van elkaar zeg maar in de grond.
Eerst dacht ik bamboe-achtig, maar die bloemetjes he
Toen ik aan het snoeien was tussen door, boog het wel helemaal door naar de grond, en ik heb er touw voorgebonden anders buigt het nog steeds helemaal voorover.
Hoi, hier nóg zo'n tuindummie.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:13 schreef Zaza8 het volgende:
Weet iemand ook een mooie plant met oranje bloemen?
Ohja, en tomatenplanten lijken me wel leuk, weet iemand waar je die het best (goedkoopst) kan halen? Of bv. kruiden?
Grappig zeg die pot op poten.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:24 schreef Scootmobiel het volgende:
Leerzaam topic, trouwens.Ook Deel 1 is beslist de moeite waard om te bekijken en helemaal door te lezen!
![]()
Van de week ben ik even gezellig rond wezen neuzen bij het tuincentrum, om wat leuk spul te kopen voor op ons terrasje. Wat krokussen, viooltjes en dergelijke...
[afbeelding]
De hele tuin fleurt er gelijk geweldig van op.
(Hmm, ik had die pot beter nog even schoon kunnen maken voordat ik 'm op de foto zette, zie ik nu...
De aanslag van vorig jaar zit er nog op).![]()
Hier nog even een close-upje van de viooltjes...
[afbeelding]
Is wel een beetje zielig hoor voor die slakken, slakkenkorrels.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:32 schreef Scootmobiel het volgende:
En slakkenkorrels niet te vergeten, want vorig jaar bleef van onze viooltjes helaas niet al te veel meer over door die vervelende slijmerds...![]()
quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:59 schreef miss_sly het volgende:
hortensia?
Graag gedaanquote:
Die bakken hebben wij ook voor binnenquote:Op donderdag 31 maart 2005 15:22 schreef Oblivion het volgende:
[..]
[afbeelding]
Die dus.![]()
Maar dan in het blauw?
Ja.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die bakken hebben wij ook voor binnen
Tenminste, deze ziet er hetzelfde uit. het is metalig, maar erg dun en licht?
Hmmm, dat kan dus niet hier...quote:Op vrijdag 1 april 2005 01:06 schreef krakkemieke het volgende:
In de volle grond zetten, lijkt me.
Nu met illustratiequote:Op vrijdag 8 april 2005 13:09 schreef Tinkerbell het volgende:
Gisteren een tuin-inventaris gemaakt<knip>
Lente!
Ik heb, voor de duidelijkheid, niet gezegd dat Bluezz gele bloemetjesstruik een kornoelje was. Bluezz vroeg wat een kornoelje wasquote:Op dinsdag 12 april 2005 23:04 schreef krakkemieke het volgende:
Tis geen kornoelje! Tis die Kerria!
*ademt 10 keer rustig*
En een sleedoorn, of die van jou bloeit laat, of hij heeft geen doorns. En dan is het geen sleedoorn.
Mijn foto is een kornoelje. Close-up van het kleine bloemetjequote:Op dinsdag 12 april 2005 23:21 schreef krakkemieke het volgende:
Het zou kunnen, maar ik dacht dat dat hele kleine bloemetjes waren.....
Wat, wie waar, welke foto heb je het nu over?quote:Op dinsdag 12 april 2005 23:23 schreef krakkemieke het volgende:
Nee, dat is nog steeds een kerria!
Door het nicotine tekort verward ze dingetjesquote:Op dinsdag 12 april 2005 23:24 schreef Tinkerbell het volgende:
Wat, wie waar, welke foto heb je het nu over?
*doe eens een shaggie draaien*
Nee nee nee, ze heeft gelijkquote:Op dinsdag 12 april 2005 23:28 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Door het nicotine tekort verward ze dingetjes
Jij liet me JOUW kornoelje zien, zij denkt dat ik wil weten wat ik heb, en dat is een Kerria.
Dát klopt wel, maar die van jou.. nou ja, ik kom er ook niet meer uit
Ik ook dusquote:Op dinsdag 12 april 2005 23:37 schreef Bluezz het volgende:
Neehee Tink
Ik heb een Kerria echt sure for real
Nee zeg, ik lig in een deuk. Ik koop een struik met een naamplaatje kornoelje, maar tis een kerriaquote:Op dinsdag 12 april 2005 23:39 schreef krakkemieke het volgende:
OOOOOOh! Ahum.
De Grote Kerria/Kornoelje Oorlog?
Is dat wat ze een rel noemen op Fok! ?
(Kweenie, ik ben een newbie.......)
Dit is echt mijn prunussie hoorquote:Op woensdag 13 april 2005 22:15 schreef krakkemieke het volgende:
Een prunus! ROFL! Eh, da's heel veilig, omdat zoveel eronder valt....
quote:Op woensdag 13 april 2005 23:01 schreef krakkemieke het volgende:
Jouwes is vast geent... Dus de lieve roze heeft een wilde prunus nodig. Ruk de wilde scheuten uit tot de wortel, als je dat roze wilt houden.
Hier zit het grasveld (wat het volgende project wordt) vol met die gele rakkers.quote:Ook de paardenbloem en de akkerzuring, die zich uit wortels en wortelstokken ontwikkelen, behoren tot de overblijvende onkruiden. Deze onkruiden worden het best bestreden door de gehele plant met wortel en al te verwijderen. Een zorgvuldig karweitje; want blijven er delen van de wortel achter, dan ontwikkelen zich hieruit opnieuw planten. Dit uitvorken van de onkruiden kan het beste bij droog weer en een nog iets vochtige grond gebeuren; de aarde is dan los en de onkruiden laten zich gemakkelijk met wortel en al uitsteken. Loop niet over de pas bewerkte aarde heen: worden de achtergebleven onkruidrestjes in de aarde vastgelopen dan is een weelderig groeiend kruid het onverbiddelijke gevolg!
Even schoffelen na een regenbui voorkomt dat zaailingen van onkruiden aanslaan en draagt ook tot een betere beluchting van de grond bij.
Bij jou jaquote:Op dinsdag 26 april 2005 01:13 schreef krakkemieke het volgende:
Als het niet werkt gaan ze kwijnen en kan je altijd het eens navragen, hihihi.
Gewoon zaadjes van bloemetjes enzoquote:Op dinsdag 26 april 2005 14:03 schreef Bluezz het volgende:
Wat voor zaadjes?
Ik heb niet veel vogels in de tuin, vanwege 4 kattenquote:Op dinsdag 26 april 2005 14:15 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb een aardig stuk tuin bezaaid zo'n maandje geleden.
En daarna een laagje aarde erover heen gestrooid (gewoon uit zo'n zak) en de volgende dag even besproeid met water.
Ze komen prima op nu, dus ik denk niet dat ze echt wegspoelen hoor, hooguit opgevroten door de vogels
Kon niet slapen neequote:Op woensdag 27 april 2005 10:37 schreef Bluezz het volgende:
Haha, vannacht plannen gemaakt voor een border, kon je niet slapen?
Dat gras hebben we nu zelf al aan gewerkt (gistermiddag) na het kalken een dag gewacht, toen met de hand geverticuteerd (met schop en kantafsteker omdat we niet zo'n echt ding ervoor hebben) dus grond losgemaakt, zoveel mogelijk paardenbloemenverwijderd met wortel en al.
Toen gras gezaaid op de kale plekken (dus bijna overal) en daarna bemest.
Toen bewaterd, maar dat wordt nu natuurlijk aangevuld.
Hopelijk stroomt het graszaad niet weg.
Is het nog gelukt met het bloemenzaad Tink?
Nope. Was het wel van plan.quote:Op zondag 1 mei 2005 16:37 schreef Oblivion het volgende:
Vandaag verder geen mensen in de tuin bezig geweest?
Duh.quote:Op zondag 1 mei 2005 17:22 schreef Bluezz het volgende:
witte Moonah
Een rij stenen van het terras weggehaald en een border gemaakt. Zaadjes gezaaidquote:Op zondag 1 mei 2005 16:37 schreef Oblivion het volgende:
Vandaag verder geen mensen in de tuin bezig geweest?
Respect? Ik tik mezelf op mijn voorhoofd, maar goed.quote:
Ah, bedank de buur voor de tipquote:Op zondag 1 mei 2005 20:06 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Respect? Ik tik mezelf op mijn voorhoofd, maar goed.![]()
Dank je, en jij ook bluezz!
Ben nog niet klaar...![]()
We zijn nu aan kijken of we het 1 of ander anders neer kunnen zetten..
Maar damn, het is allemaal wel mooi geworden, heb al de buxussen geknipt en geschoren...
En dat zijn er nogal wat.
Alle gaten dicht gegooid, en ow bluezz ik kreeg nog een tip van de buurman, kalk strooien over je grasveld elk voorjaar en elk najaar.En het liefst als je weet dat het gaat regenen.
Ik ga weer aan de slag...![]()
Het is een Krentquote:Op dinsdag 12 april 2005 17:32 schreef Tinkerbell het volgende:
Niet zo'n hele goede foto, maar ik denk dat dit een sleedoorn is:
[afbeelding]
Een paar foto's er boven staat een krentenboompje. Die ziet er heel anders uit. En daar komen elk jaar krenten aan. Aan die boom die jij laat zien heb ik nog nooit krenten gezien.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:39 schreef FouteMensenStaff het volgende:
[..]
Het is een Krent
Amelanchier lamarckii Om precies te zijn..
Die krenten die er aan komen 's zomers, kun je eten btw.
Ja, die ken ik, dat is een akelei.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 18:11 schreef miss_sly het volgende:
Ook vond ik nog een erg mooi bloemetje, waarvan ik niet weet wat het is:
Wat een verscheidenheid als je op Akelei zoektquote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:32 schreef krakkemieke het volgende:
Akeleien zijn tof, ze zaaien zichzelf uit en het is alk jaar een verrassing wat er komt!
Klimop vind ik zelf echt niks, het mooie van bamboe vind ik het geruis als het waait, die mooie lange halmen die heen en weer wuifenquote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:31 schreef krakkemieke het volgende:
Wees voorzichtig met wat je wenst, je zou het weleens kunnen krijgen......
Dat kan toch veel eleganter!
Koop betongaas en klimop. Dat geeft al snel een afscheiding. Koop daarnaast een bamboe die niet woekert.
Ja, die zijn mooiquote:Op zaterdag 7 mei 2005 12:38 schreef Moonah het volgende:
Miss_Sly,pioenrozen...
Wat heb je hard gewerkt met je moeke!
Djeezzzzz...quote:Op zaterdag 26 maart 2005 00:29 schreef krakkemieke het volgende:
Een gewone ranonkel is een vette ronde bloem, soort anemoon. Deze Kerria lijkt er in zoverre op dat het een gevulde bloem is. Ik vind ze erg leuk, maar ze ruiken niet en dat vind ik dan een nadeel.
Mijn bek viel open...quote:Op maandag 9 mei 2005 19:56 schreef Beaker het volgende:
Mijn blauweregen staat in bloei
Tatatataaaaaaaaaaa!!!
[afbeelding]
het is wel een blauweregen toch??
Dank je wel! Vind het zelf ook wel een mooi exemplaarquote:
Nee van Google ookquote:Op maandag 9 mei 2005 20:56 schreef Beaker het volgende:
Klopt hij is loei giftig
Bluezz is dat de jouwe? Die is ook mooi zeg!!
Okay, dan vraag ik daar wel verder, bedankt.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:45 schreef Beaker het volgende:
Ik zoek en heb gevonde![]()
Intratuin verkoopt ze
En hoe staat dat met de zon enzo?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:22 schreef Veersesmurf het volgende:
Blauwe regen is wel een redelijk makkelijke klimmer, dus waarschijnlijk zal hij het wel doen hoor![]()
quote:
quote:De blauwe regen is een klimplant, die geliefd is bij tuinliefhebbers omdat hij mooie bloemen vormt in het voorjaar. De blauwe regen is een stevige klimmer uit het geslacht Wisteria. Dit geslacht heeft zijn naam gekregen, door vernoeming naar de hoogleraar plantenanatomie aan de Universiteit van Pennsylvania, Caspar Wistar. Het is een van de 700 geslachten van de familie van Vlinderbloemigen (Fabiaceae).
Vlinderbloemigen kenmerken zich door de typisch bouw van de bloem, bestaande uit vijf bloemkroonblaadjes, waarvan de twee onderste bloemkroonblaadjes tezamen de 'kiel' vormen. In de kiel liggen de meeldraden en de stamper verborgen. Aan weerszijden van de kiel staan zijwaartse gerichte bloemkroonblaadjes, die de vleugels genoemd worden. Het vijfde op rechtopstaande blaadje heet de 'vlag'. Bovendien zijn de planten goed te herkennen aan hun peulen. Tot deze familie behoren veel voedinsggewassen, zoals erwt, capucijner, linze, bonen (snijboon, witte em bruine boon), tuinboon, sojaboon en de pinda.
Tot het geslacht Wisteria behoren tien soorten, waarvan er twee inheems zijn in de Verenigde Staten en de andere afkomstig zijn uit Oost-Azie. Twee soorten zijn populair in tuinen in Europa en de Verenigde Staten, namelijk de blauweregen of Chinese Wisteria (W. sinensis) en de Japanse Wisteria (W. floribunda). De blauweregen bloeit in de maanden mei, juni en juli met prachtige blauwe tot lila bloemen. Er zijn tegenwoordig ook witbloeiende vormen (de varieteit 'Alba') van deze soort. De struik heeft geveerde bladeren, die uit dertien kleinere blaadjes zijn opgebouwd. Het is een ideale plant om lelijke gevels mee te bedekken of om hem langs een pergola te laten groeien.
Deze klimplant wordt vooral in Zuidelijke streken van Europa aangetroffen, hoewel hij goed in de Nederlandse tuin kan groeien. Hij is goed winterhard, hoewel de plant in strenge winters enige schade kan oplopen. Ook de Japanse wisteria kan men in Nederlandse tuinen aantreffen. Hiervan zijn zelfs anderskleurige variëteiten bekend, van wit, via blauw en lila, naar rood- bloeiend planten. De Japanse Wisteria onderscheidt zich van de blauweregen (20- 25 cm lange trossen) onder andere door kleinere bloemen in grotere trossen (40- 60 cm). Hij bloeit ook enige tijd later dan de blauweregen.
Om te bloeien moeten de Chinese Wisteria en de Japanse Wisteria een zekere "rijpheid" hebben. Uit zaad opgekweekte planten zullen pas bloeien na 10 tot 15 jaar. Om sneller bloeirijpe planten te verkrijgen, neemt men stekken van bloeiende planten. Ook dan kan het 3 tot 4 jaar duren, voordat de stekken gaan bloeien. Om te bloeien moet de blauweregen veel zon krijgen (meer dan zes uur direct zonlicht). Bovendien is een goed doorlatende grond vereist die niet te snel uitdroogt en niet te kalkrijk is.
Ik hou dus niet van rozen en als allereerste opruimaktie in onze nieuwe tuin een rozenstruik verwijderd... het kale stuk in ons grasveld... nou ja.. knollenveldje voor lief nemendquote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:48 schreef Oblivion het volgende:
Mjah, rozen zijn moelijk...
Met bladluis en ziektes e.d.
Ah ok, dan heb ik dus 2 krenten. Maar aan die ene (de onderste dus) heb ik nog nooit krenten gezien, aan de eerste welquote:Op woensdag 11 mei 2005 10:58 schreef Sorbootje het volgende:
Op die ene foto een heel stuk terug staat inderdaad een Amelanchier Lamarckii (krentenboompje), dat boompje een paar foto's daarboven is ook een krentenboompje, maar die's wat minder algemeen dan de Amelanchier Lamarckii.
Brr... ik vind ze best leuk, maar het zijn er wel te veel nuquote:
lelietjes van dalen hierquote:Op donderdag 12 mei 2005 16:28 schreef Veersesmurf het volgende:
sja, ik ben nooit verhuisd dus kan het niet weten, maar ik hoor het bij meer mensen die zijn verhuisd. en dan gaat het om bewinde of zevenblad en dat soort (bijna) onuitroeibare spul.
Als ik dat vergelijk met de plaatjes die ik bij deze soorten vind op internet, lijkt het blad er niet op....quote:Op donderdag 12 mei 2005 22:45 schreef Veersesmurf het volgende:
foto 3 is of Iberis sempervierens, of Spirea 'Little Princess' (kan het niet zo heel duidelijk zien, sorry)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |