abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25616638
Het grote 'bloemen & planten uit eigen tuin' topic
Vorige deeltje met prachtige foto's, tips en trucs van eigen F&F bodem

Handige tuinlinkjes :

http://www.esveld.nl/nednaam.htm
www.neerlandstuin.nl
  zondag 20 maart 2005 @ 19:03:38 #2
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25616661
SnellerT
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_25616685
Stond al klaar
En topictitel aangepast.
  Moderator zondag 20 maart 2005 @ 19:04:56 #4
5428 crew  miss_sly
pi_25616690
tvp enzo
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_25616729
Het goede voorbeeld

zondag 20 maart 2005 @ 19:08:31 #6
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25616759
vlijtig liesje??
potverdikkie .. ik heb echt geen ene foto hier! Sorryyyyyy

Edit : Vlijtig liesje... HOE kom ik er op.
Dat is natuurlijk een Crocus! MOoiiiiiiiiii
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_25616790
krokussen!
pi_25617638
Usb kabel is kaduuk...
En heb eigenlijk ook nog geen bloemen in de tuin, of pot.
Wel een knoflook die ik gepand heb, ook in een pot, die is me gaan groeien...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25654623
tvp
pi_25657894
Ehm... assepoes, tvp's zijn niet echt de bedoeling in topics op fok.
Daar is de bookmark voor uitgevonden, bovenin het topic staat een gele map daarmee kan je je topic bookmarkten.
En als je tvp's toch wilt gebruiken maak er dan iets creatiefs van

Ontopic:

Mijn mahonia zag er in de winter zo uit, nu zijn de bloemetjes veel minder uitbundig en roodachtig
Ik zal straks even een foto maken
pi_25658213
Sorry Bluezz,

Ik kan op het moment nog geen foto's posten van de tuin. Wel begint er van alles te bloeien en heb ik gisteren mijn vlinderstruik drastisch gesnoeid, zodat er van de zomer weer een heleboel bloemen komen.

Ook heb ik een aantal vergeet-me-nietplantjes verplant, want die groeien nu door de hele tuin ipv op de plekken waar ik ze bedacht had.
pi_25658285
Oe een vlinderstruik! Daar zit ik ook over te denken, maar het schijnt ongelofelijk hard te groeien... Welke kleur heb jij?
  Moderator dinsdag 22 maart 2005 @ 13:47:38 #13
5428 crew  miss_sly
pi_25658396
Moet je een vlinderstruik wel drastsich snoeien? Ik dacht dat dat niet goed was voor de bloei!
pi_25658506
Vlinderstruiken bloeien op het nieuwe hout. Je kan de struik echt heel diep snoeien. Als het lukt met de foto's van de week zal ik ze posten. dan kun je zien hoe ik hem gesnoeid heb. je moet natuurlijk wel opletten dat hij nog kan uitlopen en dat je dus niet alles wegsnoeid.
  Moderator dinsdag 22 maart 2005 @ 13:53:06 #16
5428 crew  miss_sly
pi_25658543
Thnx!!
In het weekend ook maar eens snoeien dus!
pi_25661524
Ja ik ga morgen mijn vlinderstruik snoeien (in de voortuin).

Ze lopen ontzettend snel weer uit en binnen no time heb je weer een grote struik

Ik kom net van de intratuin, maar heb me wel kunnen inhouden. Maar 't geld brand wel in mijn zak!
pi_25663642
Mahonia in december :

Mahonia vanmiddag :

Onbekend gedoe, het zijn lange groene takken, kleine blaadjes en er komen gele bloemetjes in zag ik net... Ik heb het afgelopen weekend flink uitgedund en de dode takken eruit gehaald.
Wat is het?

pi_25664558
Die onderste, heeft die gebloeid in de winter misschien?
pi_25665804
Nee toen was ie gewoon kalig groen/bruin, er zitten nu uitlopertjes in en kleine gele bloemetjes.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:25:48 #21
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_25669297
*deze bloemiste kijkt gezellig mee naar al ut moois in en rondom de tuin..*

Mochte dr vraagjus zijn of iemand tips willen hebben..dan geef maar een gil
Fotoboek
Hating me is easy...Loving me takes courage
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:41:44 #22
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25669862
Ik zie regelmatig fotos van de Mahonia voorbij komen. Ik had er in mijn tuin ook 2 geplant. Ze groeien als kool en in een grote tuin zijn het schitterende planten.

Echter .... ik heb ze eruit gehaald. Ik vervloekte ze! ( Bij deze sorry voor degene die er helemaal weg van zijn ).
Er viel toch wel blad af en als het blad opdroogde werden deze heel hard. Ook als ik tuinhandschoenen aan deed kwamen de prikkers van de Mahonia er gewoon door heen.
Ik wil ze echt nooit meer hebben. Ze zijn zooooo PIJNLIJK!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:51:28 #23
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_25670227
Dat ze als kool groeien komt misschien omdat je een humus-rijke grond hebt??
Op een klei-grond is de groei minder / trager net hoe je het noeme wil..
Maar inderdaad die stekels oer vervelend
Fotoboek
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:54:09 #24
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25670318
Geloof me lieve Stamp_Kip .... mijn grond was vergeven van de klei ! Echt waar!!!
  dinsdag 22 maart 2005 @ 21:58:27 #25
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_25670465
Dan wiste die rotzakken gewoon dat je dr een hekel aan had ..hahaha
Fotoboek
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:11:53 #26
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25670852
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:58 schreef Stamp_Kip het volgende:
Dan wiste die rotzakken gewoon dat je dr een hekel aan had ..hahaha
hihihihi .... nou en of, dat denk ik

mmm ... mijn vriend vond ze 'prachtig'. En ik snap 'm wel!!

Ik had ook maagdenpalm in mijn tuin. ZEER handige bodembedekker of randafwerker!!!
pi_25670888
Ik heb echt geen idee of ik het over een poosje nog leuk vind die Mahonia.
Hij stond er al toen wij 3 maanden geleden hier kwamen wonen namelijk.
(Zoals alle verwilderde verwaarloosde struiken, gazon etc)
  dinsdag 22 maart 2005 @ 22:17:44 #28
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25671012
bluezz !! IK vond ze ERRUG!
Het is een gemene PRIK. En soms wel meer dan 1
pi_25673760
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:17 schreef Bluezz het volgende:
Nee toen was ie gewoon kalig groen/bruin, er zitten nu uitlopertjes in en kleine gele bloemetjes.
Nou ja als het is wat ik denk dat het is kan het tot en met maart bloeien. Maar 't zal wel niet

't Lijkt op een winterjasmijn.

Maar bij nader inzien: is het niet gewoon een brem? Maar die bloeien pas in mei eigenlijk.
pi_25675067
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 21:25 schreef Stamp_Kip het volgende:
*deze bloemiste kijkt gezellig mee naar al ut moois in en rondom de tuin..*

Mochte dr vraagjus zijn of iemand tips willen hebben..dan geef maar een gil
Ja, ik heb wel een vraagje.
We hebben 2 bomen naast het huis staan, en ik zou ze graag kort terug willen snoeien, omdat ik ze groot vind worden...
Maar heb geen kaas gegeten van snoeien, althans niet van hoge bomen.
Het is een eik en die andere weet ik niet.
Hoe wat en waar? Weet jij dat? Om en nabij?
  woensdag 23 maart 2005 @ 02:48:10 #31
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_25675854
Als eerste verwijder je oude takken..takken die zeg maar verkeerde richting opgroeie( na binnen)
Wanneer een tak de gehele boom uit zun evenwicht brengt, wordt deze verwijderd of ingekort.

zo kan dr weer licht en lucht komen..zou je um nog willen verkleinen/terug snoeie (in jou geval) dan op dezelfde hoogte de takken aan de buitekant zoals de rooie streepjus op het plaatje verwijderen..als je dit elk jaar doet hoef je steeds minder te verwijderen/bij tehouden

ik hoop dat je het een beetje snapt me uitleg

i.i.g suc6
Fotoboek
pi_25676070
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:37 schreef Tinkerbell het volgende:

Nou ja als het is wat ik denk dat het is kan het tot en met maart bloeien. Maar 't zal wel niet

't Lijkt op een winterjasmijn.

Maar bij nader inzien: is het niet gewoon een brem? Maar die bloeien pas in mei eigenlijk.
Als ik op winterjasmijn zoek, heeft het er erg veel van weg ja
Tis nog niet heel erg mooi, en zeker niet bij een poortdeur, vandaar ook het touw, het viel me bijna aan laatst
pi_25677619
Ja, daar kan ik wel wat mee. Bedankt Stamp_Kip!
pi_25678270
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 06:22 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Als ik op winterjasmijn zoek, heeft het er erg veel van weg ja
Tis nog niet heel erg mooi, en zeker niet bij een poortdeur, vandaar ook het touw, het viel me bijna aan laatst
Ik weet het ook niet zeker, maar het lijkt er wel op. Misschien weet iemand het wel zeker

Ik heb ook een winterjasmijn, die begint in december meestal al te bloeien. Das juist zo leuk, midden in de kale winter al die gele bloemetjes
  woensdag 23 maart 2005 @ 17:10:52 #35
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_25687392
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 09:52 schreef Oblivion het volgende:
Ja, daar kan ik wel wat mee. Bedankt Stamp_Kip!
graag gedaan
Fotoboek
  woensdag 23 maart 2005 @ 21:01:12 #36
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_25693230
onze boom staat helemaal in de bloesem
voor de rest heb ik bloembollen geplant en een klimplant straks als mijn tuin helemaal aan kant is dan post ik nog een foto
pi_25695479
Een prunus?
pi_25695850
Volgens mij is het geen winterjasmijn, die hebben heel slappe takken. Ik denk dat het zo'n struik is met gevulde gele bloemetjes, ben natuurlijk de naam kwijt.....
En bij ons staat een Mahonia in de gemeenschappelijke bloembak. Ik hoef er dus niks aan te doen, maar de geur is voor mij echt lente.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25708462
Ook uit de tuin (in feite is het maar een heel klein rotsplantje):

pi_25709892
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 22:40 schreef krakkemieke het volgende:
Volgens mij is het geen winterjasmijn, die hebben heel slappe takken. Ik denk dat het zo'n struik is met gevulde gele bloemetjes, ben natuurlijk de naam kwijt.....
Een Forsythia misschien dan?
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:45:02 #41
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25710006
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:41 schreef Tinkerbell het volgende:

[..]

Een Forsythia misschien dan?
Die bloeien nu ook inderdaad. Behalve in mijn tuin natuurlijk, lui ding
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_25714593
Ik zat idd ook aan een forsythia te denken, maar horen die niet veel meer bloemen te hebben?
  donderdag 24 maart 2005 @ 21:13:18 #43
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25716393
Ik zie nu pas die foto van dat onbekende groeisel van Bluezz. Lijkt absoluut niet op forsythia. Qua hout lijkt het toch meer op een winterjasmijn, maar die zijn, zoals al eerder opgemerkt, vrij slap, dus die zou ik niet zo losstaand verwachten.
pi_25718348
Nou losstaand, ja de takken staan onafhankelijk van elkaar zeg maar in de grond.
Eerst dacht ik bamboe-achtig, maar die bloemetjes he
Toen ik aan het snoeien was tussen door, boog het wel helemaal door naar de grond, en ik heb er touw voorgebonden anders buigt het nog steeds helemaal voorover.
pi_25718512
Nou, mijn winterjasmijn blijft ook niet vanzelf recht opstaan. Wacht ff, ik heb een foto van de bloemetjes en de takjes van de mijne. Ogenblikje..
pi_25718560
Nee, ik weet de naam niet, maar ws komen er gele, gevulde bloemetjes aan. Nog even wachten, hihihi......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25718832

Mijn winterjasmijn is al bijna uitgebloeid en jouw gele onbekende bloemenstruik begint net, dus het zal wel zijn waar krakkemieke mee op de proppen komt, maar voor de leuk met een linkje de takken en de bloemetjes van de winterjasmijn.
pi_25718885
Oh, ik ben dol op winterjasmijn! En nu op Mahonia, het ruikt opeens overal naar lelietjes-van-dalen!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 25 maart 2005 @ 00:45:06 #49
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25722185
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:19 schreef Bluezz het volgende:
Nou losstaand, ja de takken staan onafhankelijk van elkaar zeg maar in de grond.
Eerst dacht ik bamboe-achtig, maar die bloemetjes he
Toen ik aan het snoeien was tussen door, boog het wel helemaal door naar de grond, en ik heb er touw voorgebonden anders buigt het nog steeds helemaal voorover.
Bamboe kan ook bloeien hoor
pi_25725196
PS: ik had ook nog geopperd dat het een brem is, die struik van Bluezz.
pi_25730910
Die struik van Bluezz is misschien een ranonkel. (Kerria japonica Pleniflora ) zie http://www.esveld.nl/htmldia/k/kejple.htm en http://www.neerlandstuin.nl/struiken/kerria.html
pi_25747819
Ja, die bedoelde ik, hihihi.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25747964
Ehm ik heb de forsythia en de brem goed bekeken, die staan rondom mijn werk in voortuintjes en die herken ik wel, dat is het absoluut niet
En de bloemetjes van de ranonkel uit het linkje zien er niet zo uit als uit de groene stengels die ik heb staan. Maar ze moeten dan ook nog echt uitkomen die bloemetjes.

Ik zal wat betere foto's proberen te maken binnenkort zonder tegenlicht enzo
Het is echt een raadsel hoor, want een collega van mij die een enorme kennis heeft opgedaan in haar tuinleven wist het ook niet zo 1,2,3.
pi_25748121
Een gewone ranonkel is een vette ronde bloem, soort anemoon. Deze Kerria lijkt er in zoverre op dat het een gevulde bloem is. Ik vind ze erg leuk, maar ze ruiken niet en dat vind ik dan een nadeel.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator zaterdag 26 maart 2005 @ 08:47:11 #55
5428 crew  miss_sly
pi_25751397
Ik ga vandaag de vlinderstruik snoeien!
Iemand nog tips over hoe ik dat het beste kan doen voor een mooie bloei?
pi_25751505
Tot op het oude hout Miss-Sly

Vlinderstruiken lopen in no time weer uit, ze zijn echt zo weer groot. Met vlinderstruiken hoef je niet te pietepeuterig te zijn.

Snoei allereerst alle zwakke scheuten radicaal weg. Vervolgens worden alle overblijvende stengels tot op een hoogte van vijtien tot vijenveertig centimeter boven de grond afgeknipt. Heb je een verwaarloosde struik, dan nog is het goed mogelijk er een hanteerbare en goed bloeiende struik van te maken. De gang van zaken met de snoeibeurt van een oude struik is niet anders dan hiervoor is uiteengezet. In het geval een vlinderstruik achteraf staat, in een border of achter andere lager blijvende struiken, dan kan worden gesnoeid tot op een hoogte van één tot anderhalve meter.
pi_25754191
Hier een tuindummie (heb voor 't eerst in me leven een tuin) ,
waar moet je op letten bij het snoeien? (En is het nodig als een plant gewoon gezond is)
Moet je de takken schuin afknippen?
Weet iemand ook een mooie plant met oranje bloemen?
Ohja, en tomatenplanten lijken me wel leuk, weet iemand waar je die het best (goedkoopst) kan halen? Of bv. kruiden?
pi_25754375
Het ligt er wel aan wat je wil snoeien natuurlijk, maar hier zit vast wel heel veel tussen.

snoeien
pi_25755134
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:13 schreef Zaza8 het volgende:
Weet iemand ook een mooie plant met oranje bloemen?
Ohja, en tomatenplanten lijken me wel leuk, weet iemand waar je die het best (goedkoopst) kan halen? Of bv. kruiden?
Hoi, hier nóg zo'n tuindummie.
Zelf vind ik oranje lelies altijd erg mooi, vooral tijgerlelies (die met die zwarte stipjes). Verder heb je dan nog goudsbloemen (ook altijd leuk), oranje tulpen, Datura's (trompetbloemen) enzo, en veel rode of gele soorten hebben vaak ook een oranje variant.

Tomatenplanten... ehhh, ja, die heb ik vroeger ooit nog eens tussen de straatstenen uit gepeuterd, die groeiden daar gewoon in het wild tegen de schuur aan. Lekker goedkope oplossing, hele zomer plezier van gehad.
Maar ja, daar heb JIJ natuurlijk niet echt wat aan.

Misschien kan je eens vragen bij een volkstuinencomplex ofzo, of iemand nog wat zaden voor je heeft... Soms heb je bij de Marskramer ook weleens van die mini-kweekkasjes voor kruiden, heb ik ook eens gedaan. 6 potjes onder één kap.

Nou heb ik helaas niet echt groene vingers, dus al te veel kwam er óók niet van terecht, maar we hebben toch nog wel wat eigen peterselie, bieslook en basilicum kunnen oogsten.
Succes ermee in ieder geval!
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_25755735
Leerzaam topic, trouwens. Ook Deel 1 is beslist de moeite waard om te bekijken en helemaal door te lezen!

Van de week ben ik even gezellig rond wezen neuzen bij het tuincentrum, om wat leuk spul te kopen voor op ons terrasje. Wat krokussen, viooltjes en dergelijke...

De hele tuin fleurt er gelijk geweldig van op.

(Hmm, ik had die pot beter nog even schoon kunnen maken voordat ik 'm op de foto zette, zie ik nu...
De aanslag van vorig jaar zit er nog op).

Hier nog even een close-upje van de viooltjes...

pi_25755764
Ga je alles nog in bakken zetten met meer aarde? Dan groeit het lekker uit!
pi_25755888
Ja, dat is wel de bedoeling. Ik heb er zo'n donkergroene, langwerpige bak voor gekocht, daar kunnen ze mooi in, met verse potgrond.
En slakkenkorrels niet te vergeten, want vorig jaar bleef van onze viooltjes helaas niet al te veel meer over door die vervelende slijmerds...
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:00:55 #63
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25757637
Straks ook even tuinieren: de selderij die per ongeluk is uitgelopen in de keuken maar eens in de tuin planten
pi_25761100
De vlinderstruik kun je bijna helemaal terugsnoeien. Tot ongeveer 10-20cm. Hij groeit dan alsnog prima uit en bloeit nog volop dit jaar.
Dat vetplantje is denk ik een sempervivum (of anders een sedumsoortje).
pi_25768738
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:24 schreef Scootmobiel het volgende:
Leerzaam topic, trouwens. Ook Deel 1 is beslist de moeite waard om te bekijken en helemaal door te lezen!

Van de week ben ik even gezellig rond wezen neuzen bij het tuincentrum, om wat leuk spul te kopen voor op ons terrasje. Wat krokussen, viooltjes en dergelijke...

[afbeelding]

De hele tuin fleurt er gelijk geweldig van op.

(Hmm, ik had die pot beter nog even schoon kunnen maken voordat ik 'm op de foto zette, zie ik nu...
De aanslag van vorig jaar zit er nog op).

Hier nog even een close-upje van de viooltjes...

[afbeelding]
Grappig zeg die pot op poten.
Ik had vandaag al zo'n potje met zaadjes gehaald van het kruidvat voor basilicum en lavendel,
goeie koop eg nie duur.
Het liefst had ik een palmboom in me tuin!
Ik zag er trwns laatst één op marktplaats die vriesvast is

pi_25800472
Mijn Drents Krentenboompje loopt uit. Nog even en hij bloeit weer

pi_25803295
Leuk, zo'n krentenboompje!!

Mijn lelijke half dode conifeer bij de voordeur is eruit
Wat zal de buurman blij zijn
Die vroeg aarzelend of ie hem af en toe mocht bijknippen, als hij zijn auto uit de garage haalt kwamen de takken langs de auto

En we hebben deze week een echte groencontainer gekregen.

Het wordt steeds leuker
Tot diep gezucht van golfer

[ Bericht 94% gewijzigd door Blues op 28-03-2005 18:57:05 ]
pi_25842309
Het wordt eerst een zooi, voor het leuk wordt Bluezz!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25843136

lavendel het wordt weer tijd deze te laten bloeien kan niet wachten tot het er weer staat. Ruikt altijd zalig
  woensdag 30 maart 2005 @ 00:10:54 #70
11682 Moonah
Jolie femme
pi_25845326
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:32 schreef Scootmobiel het volgende:
En slakkenkorrels niet te vergeten, want vorig jaar bleef van onze viooltjes helaas niet al te veel meer over door die vervelende slijmerds...
Is wel een beetje zielig hoor voor die slakken, slakkenkorrels.
Je kunt ook schaaltjes bier neerzetten, dan sterven ze een vrolijker dood!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_25845437
Of scherpe dingen om de planten strooien als kolenas (ouderwets) of kattebakkorrels, gebroken eierschalen... Of je moet ze in potten zetten (hosta's!)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25849497
Ik heb inderdaad weleens gehoord dat slakken van bier houden, ja... Maar daar verdrinken ze dan in, en dat leek me eerlijk gezegd juist nog een langzamere en ergere dood dan snel en effectief door die korrels...

En bovendien moet je dan steeds die dooie beesten weer opruimen lijkt mij, en bij die korrels heb je dat niet. Die eten ze op en gaan dan in hun nest (of holletje, of wat dan ook) pas dood, werd me verteld door het tuincentrum. En de korrels zijn absoluut onschadelijk voor mensen, huisdieren en vogels, dat vond ik ook belangrijk.

Maar in ieder geval bedankt voor de alternatieven, het is zeker het overwegen waard!
  woensdag 30 maart 2005 @ 16:18:17 #73
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25858057
Ik heb vanmorgen een Syngonanthus chrysanthus gekregen van mijn visite ....
Dit is 'm :
http://www.bihrmann.com/rikke/subs/syn-chr-sub.asp
Zijn er mensen die dit moerasplantje ook kennen en is er misschien meer bekend over dit plantje? Hij staat bij mij ook in een soort gel. Waarschijnlijk om het natte milieu na te bootsen?
pi_25881576
Ik heb dus een plant in de tuin staan en nu ben ik de naam kwijt

afgelopen jaar hebben we hem niet gesnoeid en dus zitten er uitgebloeide takken aan terwijl er oko nieuwe knoppen in komen

Moet ik hem alsnog snoeien of zo laten?

wat stom dat ik nou zijn naam kwijt ben hij is een beetje licht paars-blauw van kleur, je hebt ze ook voor in huis
Jouw kleine handje grijpt
mijn grote vinger vast
mooi toch dat mijn vinger
zo in jouw handje past
  Moderator donderdag 31 maart 2005 @ 14:59:38 #75
5428 crew  miss_sly
pi_25881683
hortensia?
pi_25882203
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:59 schreef miss_sly het volgende:
hortensia?
.

Ja!!!!! Thanx
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_25882261
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:59 schreef miss_sly het volgende:
hortensia?

Die dus.
Maar dan in het blauw?
  Moderator donderdag 31 maart 2005 @ 15:24:31 #78
5428 crew  miss_sly
pi_25882305
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:19 schreef Beaker het volgende:

[..]

.

Ja!!!!! Thanx
Graag gedaan

Ik heb die ook (5 stuks!) in de tuin en wist het ook niet. Iets terug in dit topic wordt gezegd dat je het voor een mooie volle bloei beter niet kunt snoeien, want de hortensia bloeit op oud hout. Wat je kunt doen is dode takken weghalen, of takken die niet in de struik passen ofzo, maar verder hoef je niets te doen.
Komen bij jou ook al zoveel blaadjes uit?
  Moderator donderdag 31 maart 2005 @ 15:25:29 #79
5428 crew  miss_sly
pi_25882333
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:22 schreef Oblivion het volgende:

[..]

[afbeelding]

Die dus.
Maar dan in het blauw?
Die bakken hebben wij ook voor binnen
Tenminste, deze ziet er hetzelfde uit. het is metalig, maar erg dun en licht?
pi_25882424
Ja ze loopt al heel mooi uit net als mijn roos!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_25882485
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die bakken hebben wij ook voor binnen
Tenminste, deze ziet er hetzelfde uit. het is metalig, maar erg dun en licht?
Ja.
Zijn gemakkelijk en staan leuk!

Maar hortensia's niet snoeien hoor!! Beaker! Hortensia's bloemen bloeien op oud hout.
Zo was het toch?
In het vorige deel is het uitvoerig besproken.
Hier de link---> Het grote 'bloemen & planten uit eigen tuin' topic
pi_25882853
ik heb vorig jaar een magnoliaboompje gekocht...
Hij staat nu in een grote mand, en heb er niks aan gedaan.
Nu komen er dus van die mooie bloemen uit.
Maar hoe verder?
Dat gaat natuurlijk groeien, en dan is die mand te klein....
Wie weet wat?
pi_25896878
In de volle grond zetten, lijkt me.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25896936
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 01:06 schreef krakkemieke het volgende:
In de volle grond zetten, lijkt me.
Hmmm, dat kan dus niet hier...
pi_25896953
Speciekuip?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25896988
ik had gehoopt op een antwoord als: Als je hem zo en zo snoeit dan bla bla...
Misschien komt dat nog.
En speciekuip vind ik niks. Ergens moet dat ding gewoon in de volle grond, als dat zo is, dan vind ik wel een plaatsje in de tuinen van de buurvrouwen.
pi_25897002
Ja, als je er een bonsai van maakt, kan er nog van alles. Maar het blijft natuurlijk een boom......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25974596
Het is dan wel geen tuinplant, maar wellicht kan een van jullie me aan de naam van deze plant helpen??

Het is een vetplant, en groeit razend snel Toen ik ze kocht waren ze de helf kleiner (half jaar geleden)
omdat ik ze zo mooi vind zou ik graag willen weten hoe ze heet zodat ik ze een goede verzorging kan geven!
nadat ik ze heb gekocht ben ik ze nergens anders meer tegengekomen??
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_25977142
@ Oblivion
Heb even in een snoeigids gekeken voor magnolia, maar zie dat je verschillende soorten hebt die in 3 groepen ingedeeld worden en allemaal anders gesnoeid worden. Wat ik wel zie, is dat bij alledrie de groepen weinig gesnoeid wordt, dus ik denk dat je hem niet klein genoeg kan houden voor in de mand. Je zou een hele grote pot aan kunnen schaffen of anders toch een mogelijkheid zoeken om het in de vollegrond te planten.
pi_25982068
Thanks, ABgirl.
pi_25989662
ABgirl: als je zat bent, kan je ze stekken, blaadje in de grond steken.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25997732
Jammer genoeg kunnen wij er geenéén in de tuin zetten, omdat ze behoorlijk zure grond nodig hebben:( Vind het heel erg mooie bomen.
pi_26001286
Boompje bij de garage staat in bloei,

Wie weet wat het is???
Toch een soort wilgje? Ik heb een paar takjes in een vaasje, erg leuk spul!!

pi_26030924
Bluezz, volgens mij is het een soort sierkers. Of amandel. Ik zou hem wat snoeien, na de bloei.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26030941
En ik bedoelde met dat stekken de plant van Beaker.....solly!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26031105
Is het geen ribes? Die hebben ook vaak van dat soort roze bloempjes. Later komen er dan paarse besjes aan. En anders denk ik idd aan een prunus (sierkers) ofzo.
pi_26031130
Ribes heeft bloemen in trosjes, en dat zijn echt struiken. Dit is een mini boompje.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26031198
Dan zal het wel een prunus zijn. Voor een rozebloeiende meidoorn lijkt het me nog wat vroeg (en dan zou ie doorntjes moeten hebben)
pi_26031203
Dankjulliewel voor het meedenken, op mijn werk denken ze dat het een prunus soort is, en idd terugsnoeien na de bloei tot ie alleen nog een knotje overhoud
pi_26032076
Tis een liev boompje!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26032180

En ik heb wat takjes in een knalrood vaasje inmiddels, en dat doet het heel erg leuk!!
pi_26070273
Hoi Bluezz. Op de foto's kon ik niet echt duidelijk zien wat voor soort boompje het zou kunnen zijn, maar gisteren zag ik ergens in een tuin toevallig ook iets staan wat daar wel erg veel op leek. Ik heb 'm toen even goed van dichtbij bekeken, en dat bleek inderdaad een prunusje te zijn.

Tot zover had ik ze nog niet eerder in zo'n (knot)wilg-vorm gezien, zoals ook bij jou, alleen in een 'normale' boomvorm. Het zal wel een mooi gezicht worden, als die straks vol in bloei staat!
pi_26070591
Gisteren een tuin-inventaris gemaakt

Het krentenboompje loopt nu mooi uit, de brem bloeit, de hortensia's, de roos en de kiwi staan goed in het blad, de blauwe druifjes bloeien, de maagdenpalm bloeit, de lelietjes van dalen en de tulpen komen op, de kornoelje staat in de knop, de narcissen bloeien en de Spiraea bloeit

Lente!
pi_26075742
Een kornoelje tink
pi_26098545
Een kornoelje (cornus alba) is een struik met rechtopgaande takken die vaak knalrood of knalgeel zijn. Zijn vooral 's winters goed te zien als ze niet in het blad staan. Staan 's winters of in het voorjaar ook heel leuk in een vaasje of stukje ofzo.
pi_26099507
Hij bloeit inmiddels. Ik wil wel een foto gaan maken, maar 't giet . Niks niet lente vandaag.
pi_26100093
Tnx ABgirl, en tink ik wacht het af...

Ik heb net tussen de buien door ( ik kan het niet laten) de (stekjes)planten die ik van collega's heb gekregen erin gezet.
- Een lelie, een hosta, een campanula en met omspitten vond ik nog iets wat groen aan het worden was tussen het speenkruid door, dat laatste er ook maar uit gehaald, hoe schattig de gele bloemetjes ook zijn..
Geen idee wat ik gevonden heb, maar ik heb het netjes met wortels en al teruggezet.

En meteen de restanten van de klimop (die o-v-e-r-a-l ) tussen de planten door krioelde zo veel mogelijk weggehaald.
Golfer verklaard me voor gek, maar ik ben niet te houden
pi_26175110
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 13:09 schreef Tinkerbell het volgende:
Gisteren een tuin-inventaris gemaakt <knip>
Lente!
Nu met illustratie

Brem

Nogmaals het krentenboompje, maar nu in bloei:

Voor Bluezz de kornoelje kerria:

Mijn grote trots, de Spirea :

De bloemetjes van de Spirea :

Maagdenpalm:

Niet zo'n hele goede foto, maar ik denk dat dit een sleedoorn is:

[ Bericht 2% gewijzigd door Tinkerbell op 12-04-2005 23:30:06 ]
pi_26182705
Wow, wat een prachtige foto's, Tinkerbell!
pi_26182846
Práchtig idd, en die kornoelje vergeet ik niet meer hoor
Ik dacht dat ik mijn plant herkende in je brem, maar bij nader inzien (ik ben naar buiten gelopen ) zijn het toch heel andere bloemetjes
pi_26183683
Tis geen kornoelje! Tis die Kerria!
*ademt 10 keer rustig*
En een sleedoorn, of die van jou bloeit laat, of hij heeft geen doorns. En dan is het geen sleedoorn.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26183833
Ik heb een Kerria ja joepie

Eeuwige dank krakkemiek, ik weet eindelijk wat het is..... maar die van tink is gewoon van haarzelf hoor, dat kan toch wel een kornoelje zijn?
pi_26183990
Ik ga in het weekend tussenstand-foto's schieten
pi_26184187
Het zou kunnen, maar ik dacht dat dat hele kleine bloemetjes waren.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26184189
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:04 schreef krakkemieke het volgende:
Tis geen kornoelje! Tis die Kerria!
*ademt 10 keer rustig*
En een sleedoorn, of die van jou bloeit laat, of hij heeft geen doorns. En dan is het geen sleedoorn.
Ik heb, voor de duidelijkheid, niet gezegd dat Bluezz gele bloemetjesstruik een kornoelje was. Bluezz vroeg wat een kornoelje was

Een kerria
pi_26184223
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:21 schreef krakkemieke het volgende:
Het zou kunnen, maar ik dacht dat dat hele kleine bloemetjes waren.....
Mijn foto is een kornoelje. Close-up van het kleine bloemetje
pi_26184226
Hmm, ik heb last van nicotine beperking..... Moet zelf shaggies draaien.... Dat zal de reden van de heftige reactie zijn........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26184243
Nee, dat is nog steeds een kerria!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26184280
Eeen kornoelje is iets met draadjes bloemen, kleiner
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26184283
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:23 schreef krakkemieke het volgende:
Nee, dat is nog steeds een kerria!
Wat, wie waar, welke foto heb je het nu over?

*doe eens een shaggie draaien*
pi_26184402
Verrek, ik heb een kerria en Bluezz niet

(ik heb hem als kornoelje gekocht zeg hee!

Maar wat heeft Bluezz dan?
pi_26184404
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:24 schreef Tinkerbell het volgende:

Wat, wie waar, welke foto heb je het nu over?

*doe eens een shaggie draaien*
Door het nicotine tekort verward ze dingetjes
Jij liet me JOUW kornoelje zien, zij denkt dat ik wil weten wat ik heb, en dat is een Kerria.
Dát klopt wel, maar die van jou.. nou ja, ik kom er ook niet meer uit
pi_26184434
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:28 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Door het nicotine tekort verward ze dingetjes
Jij liet me JOUW kornoelje zien, zij denkt dat ik wil weten wat ik heb, en dat is een Kerria.
Dát klopt wel, maar die van jou.. nou ja, ik kom er ook niet meer uit
Nee nee nee, ze heeft gelijk

Mijn kornoelje is een kerria en wat jij hebt is nog steeds onduidelijk
pi_26184467
*krakje geeft Tinker een dun, krom shaggie*
Jouw kornoelje is imho ook een kerria.
Misschien heette het Japanse kornoelje ofzo.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26184672
Neehee Tink
Ik heb een Kerria echt sure for real
pi_26184722
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:37 schreef Bluezz het volgende:
Neehee Tink
Ik heb een Kerria echt sure for real
Ik ook dus

kijk maar en vergelijk met mijn foto:

Maar dat was de voortuin he. Morgen ga ik de achtertuin in en daar staat echt wel kornoelje (hoop ik )
pi_26184740
OOOOOOh! Ahum.
De Grote Kerria/Kornoelje Oorlog?
Is dat wat ze een rel noemen op Fok! ?
(Kweenie, ik ben een newbie.......)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26184774
* Bluezz gaat vast dromen dat de verschrikkelijke kornoelje haar achterna gaat zitten vannacht

pi_26184799
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 23:39 schreef krakkemieke het volgende:
OOOOOOh! Ahum.
De Grote Kerria/Kornoelje Oorlog?
Is dat wat ze een rel noemen op Fok! ?
(Kweenie, ik ben een newbie.......)
Nee zeg, ik lig in een deuk. Ik koop een struik met een naamplaatje kornoelje, maar tis een kerria
pi_26184837
Shaggie hebben Bluez?
Nee! Zonder kruiden! Shag!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26184858
Jahaaa Tink, we hebben allebei een Kerria, Krakje :
My god, ik lag hier helemaal in een deuk
pi_26184944
Het Grote Kerria/Kornoelje Verbroederingstopic!
ROFL!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26187998
LOL, ik heb hier ook helemaal in een deuk gelegen...

Ik kende beide soorten niet, maar die met die losse gele 'dotjes' bloemen heb ik ook een paar huizen verderop in de tuin gezien... Mooi struikje!

Volgens Google is dit dus een kornoelje:

En dit een kerria (japonica), met die dotjes dus:

En Tinkerbell, die witte struik van jou, daar ben ik ook benieuwd naar wat het is. We hebben hier ook veel van die struiken in het gemeenteplantsoen staan.
Een sleedoorn is het in ieder geval niet, want die ziet er zó uit:

Die hebben we hier in de buurt op het bospad staan (en nu ook in de vaas, niet aan de gemeente vertellen hoor! )
pi_26207377
Een prunus! ROFL! Eh, da's heel veilig, omdat zoveel eronder valt....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26207397
En een sleedoorn heeft doorns....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26208072
quote:
Op woensdag 13 april 2005 22:15 schreef krakkemieke het volgende:
Een prunus! ROFL! Eh, da's heel veilig, omdat zoveel eronder valt....
Dit is echt mijn prunussie hoor

pi_26208567
Ja dat is jouw lieve prunus bluezz......
Maar prunus is een latijnse familie voor zowat alles van sleedoorn tot amandel......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26208646
Serrulata dan

pi_26208911
Jouwes is vast geent... Dus de lieve roze heeft een wilde prunus nodig. Ruk de wilde scheuten uit tot de wortel, als je dat roze wilt houden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26209856
quote:
Op woensdag 13 april 2005 23:01 schreef krakkemieke het volgende:
Jouwes is vast geent... Dus de lieve roze heeft een wilde prunus nodig. Ruk de wilde scheuten uit tot de wortel, als je dat roze wilt houden.

Toch niet nu al please?
Ow en ik rook niet
pi_26210150
Ja , wtf, ik type hier wat leuks in en ik ben het opeens kwijt?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26210377
Veel gekweekte planten zijn geent. Dat betekent dat de leuke planten betere voeding krijgen omdat ze geeent zijn op wilde wortels.
Bluezz, jouw lieve boompje moet je al snoeien omdat het anders misschien topzwaar wordt.
Check ook even of er geen takken komen die witte bloempjes geven. Die kunnen van de wilde wortel komen.
Als je dat zou laten gaan, krijgt de wilde de overhand en gaat de roze dood.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator zondag 17 april 2005 @ 17:36:09 #143
5428 crew  miss_sly
pi_26300992
Ik weet zo gauw niet waar ik het het beste kan vragen, dus even hier: is er een oplossing tegen paardenbloemen?
De hoeveelheid paardenbloemen die hier groeien is echt ongelofelijk! Het is in de hele wijk hoor, maar dat kan me dan nog niet zoveel schelen. Het is ook ontzettend erg in mijn achtertuin, en dat vind ik erger En overal: tussen de stenen, in het gras, tussen de overige planten: overal paardenbloemen

Help
pi_26301345
quote:
Ook de paardenbloem en de akkerzuring, die zich uit wortels en wortelstokken ontwikkelen, behoren tot de overblijvende onkruiden. Deze onkruiden worden het best bestreden door de gehele plant met wortel en al te verwijderen. Een zorgvuldig karweitje; want blijven er delen van de wortel achter, dan ontwikkelen zich hieruit opnieuw planten. Dit uitvorken van de onkruiden kan het beste bij droog weer en een nog iets vochtige grond gebeuren; de aarde is dan los en de onkruiden laten zich gemakkelijk met wortel en al uitsteken. Loop niet over de pas bewerkte aarde heen: worden de achtergebleven onkruidrestjes in de aarde vastgelopen dan is een weelderig groeiend kruid het onverbiddelijke gevolg!

Even schoffelen na een regenbui voorkomt dat zaailingen van onkruiden aanslaan en draagt ook tot een betere beluchting van de grond bij.
Hier zit het grasveld (wat het volgende project wordt) vol met die gele rakkers.
Heel eerlijk gezegd vind ik het niet onaardig, maar een mooi glad groen matje lijkt me ook wel wat

Oh en er komen op de gekste plekken nog steeds Hosta's op
pi_26507739
Bloemetjes foto's!

De hortensia's!

Geen idee, maar heb ze gekocht omdat ze rood waren...

Blauwe druifjes...

Vergeet niet naar de kat te kijken...

En natuurlijk tulpjes..
pi_26508313
Dat ooit rooie, zijn skimmia's. De planten bij de kat lijken kembang sepatu, eh...... hibiscus, toch een kamerplant........
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26510433
Heb sinds gisteren, dankzij een enthousiaste collega/tuinvrouw heel veel stekken gekregen van vaste planten die ik op plaatjes heb aangewezen.
Ze heeft 2/3 keer verteld wat het zijn, wanneer de bloeitijd is of het heel of halfschaduw is etc. en ik heb vandaag maar gewoon alles in de aarde gezet
Ik zie wel wat er van komt
pi_26510472
Als het niet werkt gaan ze kwijnen en kan je altijd het eens navragen, hihihi.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26510491
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 01:13 schreef krakkemieke het volgende:
Als het niet werkt gaan ze kwijnen en kan je altijd het eens navragen, hihihi.
Bij jou ja
pi_26510528
Of bij de enthousiaste collega/tuinvrouw......
Ik ben zo enthousiast dat ik labels zou bijvoegen.......
Getsie, erg he....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26518727
Ik doe ook labels toevoegen Ik onthou niks anders.

Stomme vraag heb ik!

Ik heb nog zaadjes die de grond in moeten, dat wil ik eigenlijk vandaag of morgen doen, maar de weersvoorspelling is regen en nu stel ik me een heleboel zaadjes voor die wegspoelen. Is het dus wel verstandig om dat nu te doen?
pi_26519136
Wat voor zaadjes?

Ik heb net mijn prunussie gekortwiekt
Wel zielig zo'n kaal knotje
Onkruid rondom weggehaald en nu zie ik dus 2 planten die groen geworden zijn in het voortuintje die ik niet ken.
Foto's volgen voor de kenners!

Ow en die planten van die collega, dat zijn gescheurde gedeelde planten van haarzelf, en ze heeft alles wel op een verzamelbriefje geschreven wat het is, alleen niet per plantje helaas eraan geknoopt
pi_26519358
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:03 schreef Bluezz het volgende:
Wat voor zaadjes?
Gewoon zaadjes van bloemetjes enzo . Spoelen die weg ja of nee?
pi_26519403
Ik heb een aardig stuk tuin bezaaid zo'n maandje geleden.
En daarna een laagje aarde erover heen gestrooid (gewoon uit zo'n zak) en de volgende dag even besproeid met water.
Ze komen prima op nu, dus ik denk niet dat ze echt wegspoelen hoor, hooguit opgevroten door de vogels
pi_26519443
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:15 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb een aardig stuk tuin bezaaid zo'n maandje geleden.
En daarna een laagje aarde erover heen gestrooid (gewoon uit zo'n zak) en de volgende dag even besproeid met water.
Ze komen prima op nu, dus ik denk niet dat ze echt wegspoelen hoor, hooguit opgevroten door de vogels
Ik heb niet veel vogels in de tuin, vanwege 4 katten

Ik ga eens aan den arbeid dan!
pi_26519545
Succes, hier komt het zonnetje op dus ik ga ff lekker fietsen
Oh enneh gisteren heb ik de tuin na het maaien met kalk bestrooid.
Moet ik nu eerst nieuw gras inzaaien en dan bemesten? En hoelang kan daar het beste tussenzitten?
pi_26531159
Nou hierbij even het kale prunussie

En 2 onbekenden voor mij in het voorstukkie :
Wie o wie weet wat het zijn?

pi_26531793
Is die 'eerste onbekende' niet een (soort) esdoorn? Daar lijkt-ie verdacht veel op.
pi_26538039
Ik heb geen idee Bluezz, ook niet van dat gras. Ik heb vorig jaar mijn gras 'bekalkt' (woord bestaat niet ) omdat er veel mos op zat. Dit jaar heb ik helemaal geen mos meer.

Wel lekker dat er even een regenbuitje over de tuin kan nu. Vannacht heb ik plannen gemaakt voor een nieuwe border, maar ik vrees dat ik voorlopig niet eens tijd heb
pi_26539548
Haha, vannacht plannen gemaakt voor een border, kon je niet slapen?

Dat gras hebben we nu zelf al aan gewerkt (gistermiddag) na het kalken een dag gewacht, toen met de hand geverticuteerd (met schop en kantafsteker omdat we niet zo'n echt ding ervoor hebben) dus grond losgemaakt, zoveel mogelijk paardenbloemen verwijderd met wortel en al.

Toen gras gezaaid op de kale plekken (dus bijna overal ) en daarna bemest.
Toen bewaterd, maar dat wordt nu natuurlijk aangevuld.
Hopelijk stroomt het graszaad niet weg.

Is het nog gelukt met het bloemenzaad Tink?
pi_26539648
quote:
Op woensdag 27 april 2005 10:37 schreef Bluezz het volgende:
Haha, vannacht plannen gemaakt voor een border, kon je niet slapen?

Dat gras hebben we nu zelf al aan gewerkt (gistermiddag) na het kalken een dag gewacht, toen met de hand geverticuteerd (met schop en kantafsteker omdat we niet zo'n echt ding ervoor hebben) dus grond losgemaakt, zoveel mogelijk paardenbloemen verwijderd met wortel en al.

Toen gras gezaaid op de kale plekken (dus bijna overal ) en daarna bemest.
Toen bewaterd, maar dat wordt nu natuurlijk aangevuld.
Hopelijk stroomt het graszaad niet weg.

Is het nog gelukt met het bloemenzaad Tink?
Kon niet slapen nee

Nee, het begon te regenen, toen heb ik alleen even wat dalia's er in gezet
pi_26557741
Die met de grote bladeren op foto 2 is zeker een esdoorn. Nu wieden, tenzij je een echte boom wilt.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26557881
tnxx Krak
Ik wil niet nóg meer bomen, en zeker niet in zo'n klein stukkie.
Helemaal uitgraven dus maar, mét wortel en al?
pi_26558333
Ja, met wortel, tenzij je een bonzai wil proberen.
Ga ervan uit, dat wat aanwaait, is taai. Wil je het niet, dan uitgraven.
Als je niet geweldig gesteld bent op de struik ernaast, snoei hem dan drastisch terug. Het voegt nu niks toe en als hij doodgaat, koop je wat anders.
Beter nog, vraag alvast iets rond voor stekken om dingen te vervangen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator donderdag 28 april 2005 @ 21:24:56 #165
5428 crew  miss_sly
pi_26580896
Ik vind dit toch wel een van de mooiste plantjes in de tuin als het in bloei staat:

In de voortuin komt hier wat van!

De voortuin is nu in aanleg

Je kunt het nog niet goed zien, maar het wordt heel erg mooi
pi_26588507
Ben benieuwd hoor Miss-Sly, hoe heet dat lila spul?
  Moderator vrijdag 29 april 2005 @ 08:35:18 #167
5428 crew  miss_sly
pi_26588962
Dat is phlox. De kleur is een beetje vertekend, want het is heel zachtroze
pi_26631608
Volgens mij heb je meerdere kleuren, die bij ons is ook lila.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26633924
Mag ik hier even melden dat ik de hosta's die spontaan overal opkomen, en degene die ik gekregen heb niezo vind
  zondag 1 mei 2005 @ 01:50:28 #170
91373 Blumchen
Your body is a wonderland
pi_26633956
Bloemen
And if you want love, We'll make it
Swimming a deep sea, Of blankets
Take all your big plans, And break 'em
pi_26638361
Ik heb ook redelijk wat hosta's en vind ze niet allemaal mooi. Heb er nu wat van mijn schoonvader gehad en die vind ik dan wel weer leuk. Maar ze vullen zo lekker op

Grasmaaien is trouwens ook ondankbaar werk. Vorige week gemaaid en het staat nu weer net zo hoog.
pi_26638792
Het gras hier vertoont nu echt een soort uitgewoonde plek.
Ik ben bang dat het graszaad allemaal weggespoelt is of zo
Verder afwachten maar, het zonnetje er nu op helpt misschien.
pi_26640027
38 meter onkruid gewied(t).....
Pfff, maar wel lekker in de zon.

En onze lieve tante pollewop bijt alle hedra stuk.
Niet leuk! Moet de hedra weer helemaal overnieuw beginnen.

En bluezz ik vind hosta's ook niet mooi...
Maar heb het niet tegen je willen zeggen in het begin...
pi_26641779
Obli Ik kom er zelf wel heus wel achter, whehe...

Hedera heb ik ook flink verwijderd, maar het begint alweer te groeien, dit keer wat mooier groen en het hecht zich wel op lelijke stukken.

Het wildbloemenzaad begint flink op te komen nu
En er zit een spontane leuke varen tussen
pi_26643098
Man, ik ben gebroken...
Maar de tuin ziet er picobello uit! Das toch ook wat waard.

Wij hebben ook gras gezaaid, en dat duurt altijd even Bluezz...

Vandaag verder geen mensen in de tuin bezig geweest?
  zondag 1 mei 2005 @ 16:55:10 #176
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26643507
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:37 schreef Oblivion het volgende:
Nope. Was het wel van plan.
Maar het aanbod van een vriendin om lekker met een roseetje bij haar in de hangmat te komen luieren was toch aantrekkelijker.
Maar ik ga vanavond nog even wroeten, als ik minder rozig ben.

Bluezz, je hebt geen smaak... Tsssk, hosta's niet mooi...
En Miss_Sly, wat een bloemenpracht!
  zondag 1 mei 2005 @ 16:55:55 #177
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26643520
Oh en Obli, respect, 38 m2 met dít weer...
pi_26644152
Ja Obli, ik dacht het maar heb het niet gezegd :
Respect woeman!!
Ik moet nodig die ongevraagde esdoorn eruit vroeten en iets raars wat eronder zit als bodembedekker/hegachtig/lelijk, maar mss doe ik dat ook vanavond wel even onder studio sport

Enneh ik zit net aan een droge witte Moonah, heerlijk uit te kijken over een rose tapijt van al die bloesem die overal in de wijk uitvalt

*zucht, heel vervelend allemaal*
  zondag 1 mei 2005 @ 17:31:19 #179
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26644330
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:22 schreef Bluezz het volgende:
witte Moonah
Duh.
Ik ben bést een beetje bruin geworden.
pi_26645151
gek weivv!

Oh, en ik heb net een poging gedaan om de Esdoorn uit te graven, na hem grondig gesnoeid te hebben, stuit ik op een enorme afgezaagde stam waar die uitlopers dus uitkomen
Vandaar dus die spontane groei

En de bodembedekker heb ik flink teruggesnoeid, mèn wat een harde dikke takken
Tot zover het mini-voor-tuintje bij het opritje naar de garage

De achtertuin doe ik niets meer aan voorlopig, behalve het onkruid dan.

Binnenkort maar even weer wat fotootjes van de nieuwbakken plantjes e.d.

[ Bericht 74% gewijzigd door Blues op 01-05-2005 19:47:59 ]
pi_26647551
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:37 schreef Oblivion het volgende:

Een rij stenen van het terras weggehaald en een border gemaakt. Zaadjes gezaaid .
pi_26647622
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:55 schreef Moonah het volgende:
Oh en Obli, respect, 38 m2 met dít weer...
Respect? Ik tik mezelf op mijn voorhoofd, maar goed.
Dank je, en jij ook bluezz!

Ben nog niet klaar...
We zijn nu aan kijken of we het 1 of ander anders neer kunnen zetten..
Maar damn, het is allemaal wel mooi geworden, heb al de buxussen geknipt en geschoren...
En dat zijn er nogal wat.
Alle gaten dicht gegooid, en ow bluezz ik kreeg nog een tip van de buurman, kalk strooien over je grasveld elk voorjaar en elk najaar. En het liefst als je weet dat het gaat regenen.

Ik ga weer aan de slag...
pi_26647642
Oh en heb een een stukje betegelt in de hoek waar de rododenderon staat! Stoer joh, foto's volgen later!!!
pi_26649548
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:06 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Respect? Ik tik mezelf op mijn voorhoofd, maar goed.
Dank je, en jij ook bluezz!

Ben nog niet klaar...
We zijn nu aan kijken of we het 1 of ander anders neer kunnen zetten..
Maar damn, het is allemaal wel mooi geworden, heb al de buxussen geknipt en geschoren...
En dat zijn er nogal wat.
Alle gaten dicht gegooid, en ow bluezz ik kreeg nog een tip van de buurman, kalk strooien over je grasveld elk voorjaar en elk najaar. En het liefst als je weet dat het gaat regenen.

Ik ga weer aan de slag...
Ah, bedank de buur voor de tip
Had idd ook bij neerlandstuin.nl zoiets gelezen.

Ik ben ook nog wel van plan e.e.a. te verplaatsen tzt.
pi_26650219
Een puinhoopje...

En zo is het geworden:

En mijn gelegd half-rondje...

Jeetje wat een dag...
Wordt het morgen ook zo mooi weer?
pi_26650513
Het ziet er gezellie uit!!
Heb je nou je teiltjes leeggekiept en opgehangen?
Oh en jouw gras ziet er nog picobello uit in vergelijking met hiero
pi_26650858
Nee, die teiltjes hingen er al.
Ik heb er 1 gevult en daar moet nog meer in...
Al mijn tulpen zijn kapot...
Alles heb ik weg moeten gooien... Niet leuk!
  zondag 1 mei 2005 @ 23:12:23 #188
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26652644
Ben gisteren en vandaag ook in de tuin bezig geweest.

Gisteren al een plant van de achter naar de vooruin gezet. Dit om ruimte te maken want de achtertuin stond erg vol.

Vandaag nog een plant er uit gehaald (Deze is in de GFT bak geeindigd) en het tuinstel buiten gezet. Verder nog wat planten gesnoeid. Nu zit de GFT bak vol en ziet de tuin er weer top uit.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26756457
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 17:32 schreef Tinkerbell het volgende:

Niet zo'n hele goede foto, maar ik denk dat dit een sleedoorn is:

[afbeelding]
Het is een Krent
Amelanchier lamarckii Om precies te zijn..
Die krenten die er aan komen 's zomers, kun je eten btw.
pi_26756671
Hey tof! een kenner van de Flora, kunnen we (lees ik) goed gebruiken hier
pi_26756823
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 16:39 schreef FouteMensenStaff het volgende:

[..]

Het is een Krent
Amelanchier lamarckii Om precies te zijn..
Die krenten die er aan komen 's zomers, kun je eten btw.
Een paar foto's er boven staat een krentenboompje. Die ziet er heel anders uit. En daar komen elk jaar krenten aan. Aan die boom die jij laat zien heb ik nog nooit krenten gezien.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tinkerbell op 05-05-2005 17:34:00 ]
  Moderator vrijdag 6 mei 2005 @ 18:11:23 #192
5428 crew  miss_sly
pi_26783068
Zo, ik heb samen met mijn moeke ook lekker in de tuin gewerkt vanmiddag. Onze tuin stond een beetj erg overvol, dus er moest eea uit om andere dingen zichtbaar te maken.
Zo was het:

Zo is het nu:

Wij bleken bijvoorbeeld pioenrozen te hebben, helemaal mooi in de knop:

Ook vond ik nog een erg mooi bloemetje, waarvan ik niet weet wat het nis:

De azalea kan nu bloeien, die stond eerst helemaal in de verdrukking en stond half weg te rotten onder een andere struik groen:

En dit plekje is nog te vol, maar ik vind het wel allemaal mooie plantjes die mogen blijven:

De bedoeling is dat als we dadelijk wat ruimte hebben gecreeerd, we eea gaan herplaatsen, zodat alles beter tot zijn recht komt en het geheel wat mooier is. Het leeghalen en ruimte maken is dus pas stap een
pi_26784249
Heel leuk Miss-Sly!

Vorig jaar ook de tuin uitgedunt (aangelegd door de vorige bewoners), bleek heel wat leuks bij te zitten. Maar ook dit jaar zie ik weer dingen die ik vorig jaar niet zag en ben ook alweer aan het verplaatsen geweest.
  Moderator vrijdag 6 mei 2005 @ 19:06:31 #194
5428 crew  miss_sly
pi_26784429
Onze tuin is ook aangelegd door de vorige bewoners, en volgens mij hebben die echt gewoon veel te veel neergezet en er daarna niet meer naar gekeken. Het staat zo ontzettend vol! De klimop is zelfs zo verwilderd, dat na wat snoeiwerk bleek dat er een boompje tussenstaat, bijna tegen de schutting aan! Ik zal er morgen eens een foto van maken, want ik wil wel weten wat het voor boompje is
pi_26785052
De vorige bewoners hier hadden een wilde tuin gemaakt, op zich heel mooi, alleen is dat wat anders dan 'verwilderd'

Stukje bij beetje komt er weer een lijn in.
  Moderator vrijdag 6 mei 2005 @ 19:33:26 #196
5428 crew  miss_sly
pi_26785197
Veel mensen hebben denk ik niet door dat je een wilde tuin ook nog moet bijhouden, inderdaad

Ik blijk ook een hele mooie clematis tegen de schutting te hebben. Die is erg verwilderd, maar nog wel te redden. Ook deze was niet zichtbaar, door de hedra die de boel helemaal had overwoekerd
pi_26785318
Ziet er leuk uit Miss_sly !!
Leuke bloemen
En over dat verplaatsen, dat heb ik nu ook al gedaan...en hopelijk wordt het wat
Netjes mag niet, maar wel overzichtelijk
  vrijdag 6 mei 2005 @ 20:43:15 #198
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_26787237
Iemand hier verstand van bamboe? Vorig jaar een kleine pleioblastus soort gekocht maar echt uitgroeien wil ie niet.
Vandaag een Phyllostachys bissetii erbij gehaald in de hoop dat deze wel wil gaan woekeren.
(gingen eigenlijk voor de Nigra maar die hadden ze niet. )

Ze wilden ons nog een Pseudosasa japonica aansmeren maar dan komt het nooit goed.

Okee kort samengevat: wat wij dus willen is een bamboe die flink woekert, omhoog komende tegels, boze buren etc. is geen probleem. Het moet gewoon als een tierelier groeien en een hoogte bereiken van minimaal 3 meter. (als het even kan dit jaar nog )
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_26788390
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 18:11 schreef miss_sly het volgende:
Ook vond ik nog een erg mooi bloemetje, waarvan ik niet weet wat het is:

Ja, die ken ik, dat is een akelei.
Je hebt ze in allerlei kleurencombinaties, o.a. paars, wit, allerlei roze-tinten enz.
Wij hebben ze ook in de tuin staan, in lichtroze.

Mooie foto's trouwens, miss_sly!
pi_26788465
Wees voorzichtig met wat je wenst, je zou het weleens kunnen krijgen......
Dat kan toch veel eleganter!
Koop betongaas en klimop. Dat geeft al snel een afscheiding. Koop daarnaast een bamboe die niet woekert.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26788498
Akeleien zijn tof, ze zaaien zichzelf uit en het is alk jaar een verrassing wat er komt!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26789208
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 21:32 schreef krakkemieke het volgende:
Akeleien zijn tof, ze zaaien zichzelf uit en het is alk jaar een verrassing wat er komt!
Wat een verscheidenheid als je op Akelei zoekt Prachtig!!
http://images.google.be/images?q=akelei&hl=nl&btnG=Google+zoeken
pi_26789486

De mijne...
Ik heb ze tot het botje afgesnoeit en ze kwamen terug...
pi_26789551
Ik wil ook die bloeiende tuin
(Vrees dat ik nog tot vlg. jaar moet wachten)

Mooiiiii O.
pi_26789752
IMHO zijn dat pelargoniums Obli.....
Bluezz, akeleien doen wat ze willen, die mooie van vorig jaar komt mss niet terug......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26789837
Neehee, das een akelei!
Dat is me verteld! En het is zo...
pi_26789877
Bij nader inzien, ja. Maar ze lijken niet op die van me mam, lol
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator vrijdag 6 mei 2005 @ 23:33:28 #208
5428 crew  miss_sly
pi_26791531
Ik heb al 3 verschillende akeleis in de tuin staan, dan!
En ik vind ze geweldig Die gaan er dus ook niet uit!
pi_26791597
Nee, niet wegdoen die akeleien. Ze zijn zo leuk verrassend, qua kleur, of opeens dubbel......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26795679
Mijn akeleien hebben vorig jaar niet gebloeid
pi_26795754
Niet?
Hmmm, vreemd, wel gesnoeid?
Ik heb zelfs kleine lieve stekkies...
Gewoon de gedroogde zaadjes in een bak doen, en wachten maar.
Maar die zijn nog heel klein. Misschien dat het volgend jaar wat wordt.
  Moderator zaterdag 7 mei 2005 @ 09:54:27 #212
5428 crew  miss_sly
pi_26796080
Moet je akelei snoeien dan?
pi_26796114
Ja, dat werd gezegd door mijn buurvrouw, die echt veel verstand heeft van bloemen en planten.
Heb het dus ook gedaan, heel kort snoeien, en ze zijn terug gekomen.
De akelei op de foto dan he?
  Moderator zaterdag 7 mei 2005 @ 10:00:31 #214
5428 crew  miss_sly
pi_26796137
Jouw akelei is zo mooi vol. De mijne is een vrij fijn plantje, ben zo bang dat daar niet veel aan te snoeien valt
pi_26796232
De mijne ook niet, dat is 1 stengel.
pi_26796278
Kijk dit is wat ik nu heb, na de drastische snoei:

En de stekkies:

pi_26797748
* Bluezz gaat stekkies halen
pi_26798656
Je komt maar, Soest he...
  zaterdag 7 mei 2005 @ 12:38:58 #219
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26798817
Miss_Sly, pioenrozen...
Wat heb je hard gewerkt met je moeke!
pi_26798875
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 12:32 schreef Oblivion het volgende:
Je komt maar, Soest he...
Oh das lekker dichtbij

Wat zeg ik, om de hoek
  zaterdag 7 mei 2005 @ 14:20:54 #221
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_26801288
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 21:31 schreef krakkemieke het volgende:
Wees voorzichtig met wat je wenst, je zou het weleens kunnen krijgen......
Dat kan toch veel eleganter!
Koop betongaas en klimop. Dat geeft al snel een afscheiding. Koop daarnaast een bamboe die niet woekert.
Klimop vind ik zelf echt niks, het mooie van bamboe vind ik het geruis als het waait, die mooie lange halmen die heen en weer wuifen en dat eindeloze groeien en uitbreiden.

We hebben ook een grote tuin en een stuk van ongeveer 3 bij 3 meter wat we vol willen hebben. 1 keer per jaar graaf ik die dingen toch uit (ja k#tklus maar ik doe het graag) en hak ik de meest voortvarende rizomen er weer af anticiperend op de volgende periode dat ze niet ineens in de huiskamer oid naar boven komen.

Baal nog steeds dat ze die negersoort niet hadden.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  Moderator zaterdag 7 mei 2005 @ 16:23:12 #222
5428 crew  miss_sly
pi_26804139
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 12:38 schreef Moonah het volgende:
Miss_Sly, pioenrozen...
Wat heb je hard gewerkt met je moeke!
Ja, die zijn mooi
Vorig jaar heb ik een enkele bloem door de puinhopen zien komen, maar nu kan ik er volop van genieten! Na de bloei, in het najaar ga ik ze nog wel verplaatsen, want ze staan onhandig en hebben te weinig plaats nu.
pi_26805912
Er komen grassprietjes op in het knollenveld
pi_26840065
Akeleien snoeien? Da's helemaal nieuw voor me... M'n moeder snoeit nooit en het gaat prima....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 9 mei 2005 @ 12:35:53 #225
11682 Moonah
Jolie femme
pi_26849283
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 00:29 schreef krakkemieke het volgende:
Een gewone ranonkel is een vette ronde bloem, soort anemoon. Deze Kerria lijkt er in zoverre op dat het een gevulde bloem is. Ik vind ze erg leuk, maar ze ruiken niet en dat vind ik dan een nadeel.
Djeezzzzz...

Had ik hier in dit topic geleerd dat een kerria een kerria is.
Staat er een kerria in de tuin van mijn moeder.
Zegt mijn zwager gisteren (moederdag ja... ): "Wat heb je een mooie ranonkel in je tuin staan."
Ik: "Welke bedoel je? Oh, maar dat is een kerria."
Zwager: "Huh? Nee hoor, een ranonkel."
Ik: "Nah, ik weet het zeker." (Wat een vertrouwen heb ik in jullie he... ).
Gaat dus even over en weer (zoals vaker tussen ons..).
Pakt mijn zus, die genoeg heeft van dat gestechel, er een tuinboek bij.
Conclusie:
Ranonkelstruik = kerria...
pi_26849584
Holy shit, nou ja
Ik roep ook vaak op mijn werk of zo :
Op het forum (zo noem ik jullie altijd,sorry ) zeggen ze dit en dat en die weten er alles van!!!!
  maandag 9 mei 2005 @ 19:43:00 #227
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26861990
De Nederlandse naam voor Kerria (japonica) is idd ranonkelstruik, maar een ranonkel is een 1jarige plant met schitterend gevulde bloemen. Verkrijgbaar in veel verschillende kleuren zoals hier in het rood/roze

tevens tvp natuurlijk
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_26862432
Mijn blauweregen staat in bloei

Tatatataaaaaaaaaaa!!!

het is wel een blauweregen toch??
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_26863502

Zeker wel
  maandag 9 mei 2005 @ 20:32:34 #230
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26863670
Latijn: Wisteria sinensis de zaden zijn volgens mij wel giftig (weet ik niet zeker) net als de goude regen.
pi_26864485
Klopt hij is loei giftig

Bluezz is dat de jouwe? Die is ook mooi zeg!!
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_26870351
Blauwe regen vind ik zoooooooo mooi!
Ik zag gister ook een geweldig mooie Amerikaanse sering, Ceanothus is dat toch?
2 Meter hoog en alleen maar bloem!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26870379
Schitterend zeg, die blauwe regen. Ik ben er ook al jaren gek op!
We hebben er zelf geen in de tuin, maar ik vind het altijd weer prachtig om ze ergens te zien.
pi_26870423
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:56 schreef Beaker het volgende:
Mijn blauweregen staat in bloei

Tatatataaaaaaaaaaa!!!

[afbeelding]

het is wel een blauweregen toch??
Mijn bek viel open...
Wat mooi!
pi_26870621
En die bloemblaadjes zijn elk afzonderlijk óók zo mooi!

(ff gegoogled hoor, foto is dus niet van mezelf)

Het is ook een van m'n favoriete bloemen om na te schilderen (op zelfgemaakte wenskaarten), daar zijn ze heel geschikt voor. Van die prachtige paarse trossen, met een subtiel kleurverschil per bloemblaadje.
pi_26879454
quote:
Op maandag 9 mei 2005 23:54 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Mijn bek viel open...
Wat mooi!
Dank je wel! Vind het zelf ook wel een mooi exemplaar
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_26879635
Hoe krijg je eigenlijk zo'n mooie blauweregen?
We hebben namelijk nog een hoekje over in de tuin, met een stalen boog...:P
Daar moet nog wat overheen groeien...
En dit vind ik wel heel erg mooi...
pi_26879811
Poeh!!! Daar vraag je me wat! Hij zat erbij toen we het huis kochten
Wellicht gewoon te koop bij een bloemenzaak?
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_26879887
Ik zoek en heb gevonde
Intratuin verkoopt ze
mijn grote vinger vast
zo in jouw handje past
pi_26881480
quote:
Op maandag 9 mei 2005 20:56 schreef Beaker het volgende:
Klopt hij is loei giftig

Bluezz is dat de jouwe? Die is ook mooi zeg!!
Nee van Google ook
Praaaachtig zijn ze he
pi_26881768
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:45 schreef Beaker het volgende:
Ik zoek en heb gevonde
Intratuin verkoopt ze
Okay, dan vraag ik daar wel verder, bedankt.
Want ik weet natuurlijk niet of hij wel kan gedijen op die hoek...
  dinsdag 10 mei 2005 @ 16:22:59 #242
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26886108
Blauwe regen is wel een redelijk makkelijke klimmer, dus waarschijnlijk zal hij het wel doen hoor
pi_26886421
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:22 schreef Veersesmurf het volgende:
Blauwe regen is wel een redelijk makkelijke klimmer, dus waarschijnlijk zal hij het wel doen hoor
En hoe staat dat met de zon enzo?
pi_26886581
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:32 schreef Oblivion het volgende:

En hoe staat dat met de zon enzo?
quote:
De blauwe regen is een klimplant, die geliefd is bij tuinliefhebbers omdat hij mooie bloemen vormt in het voorjaar. De blauwe regen is een stevige klimmer uit het geslacht Wisteria. Dit geslacht heeft zijn naam gekregen, door vernoeming naar de hoogleraar plantenanatomie aan de Universiteit van Pennsylvania, Caspar Wistar. Het is een van de 700 geslachten van de familie van Vlinderbloemigen (Fabiaceae).

Vlinderbloemigen kenmerken zich door de typisch bouw van de bloem, bestaande uit vijf bloemkroonblaadjes, waarvan de twee onderste bloemkroonblaadjes tezamen de 'kiel' vormen. In de kiel liggen de meeldraden en de stamper verborgen. Aan weerszijden van de kiel staan zijwaartse gerichte bloemkroonblaadjes, die de vleugels genoemd worden. Het vijfde op rechtopstaande blaadje heet de 'vlag'. Bovendien zijn de planten goed te herkennen aan hun peulen. Tot deze familie behoren veel voedinsggewassen, zoals erwt, capucijner, linze, bonen (snijboon, witte em bruine boon), tuinboon, sojaboon en de pinda.

Tot het geslacht Wisteria behoren tien soorten, waarvan er twee inheems zijn in de Verenigde Staten en de andere afkomstig zijn uit Oost-Azie. Twee soorten zijn populair in tuinen in Europa en de Verenigde Staten, namelijk de blauweregen of Chinese Wisteria (W. sinensis) en de Japanse Wisteria (W. floribunda). De blauweregen bloeit in de maanden mei, juni en juli met prachtige blauwe tot lila bloemen. Er zijn tegenwoordig ook witbloeiende vormen (de varieteit 'Alba') van deze soort. De struik heeft geveerde bladeren, die uit dertien kleinere blaadjes zijn opgebouwd. Het is een ideale plant om lelijke gevels mee te bedekken of om hem langs een pergola te laten groeien.

Deze klimplant wordt vooral in Zuidelijke streken van Europa aangetroffen, hoewel hij goed in de Nederlandse tuin kan groeien. Hij is goed winterhard, hoewel de plant in strenge winters enige schade kan oplopen. Ook de Japanse wisteria kan men in Nederlandse tuinen aantreffen. Hiervan zijn zelfs anderskleurige variëteiten bekend, van wit, via blauw en lila, naar rood- bloeiend planten. De Japanse Wisteria onderscheidt zich van de blauweregen (20- 25 cm lange trossen) onder andere door kleinere bloemen in grotere trossen (40- 60 cm). Hij bloeit ook enige tijd later dan de blauweregen.

Om te bloeien moeten de Chinese Wisteria en de Japanse Wisteria een zekere "rijpheid" hebben. Uit zaad opgekweekte planten zullen pas bloeien na 10 tot 15 jaar. Om sneller bloeirijpe planten te verkrijgen, neemt men stekken van bloeiende planten. Ook dan kan het 3 tot 4 jaar duren, voordat de stekken gaan bloeien. Om te bloeien moet de blauweregen veel zon krijgen (meer dan zes uur direct zonlicht). Bovendien is een goed doorlatende grond vereist die niet te snel uitdroogt en niet te kalkrijk is.
pi_26886694
Dank je bluezz! Nou dan is dan een deal...
Want als het goed is staat er van 's ochtends tot ver in de middag zon op!
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:30:39 #246
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26888054
een mooie roos (klimmer) is natuurlijk ook heerlijk om onderdoor te lopen in de avonduren (geur) let er wel op bij de aankoop van de roos dat hij bloemen heeft, zodat je direct kunt ruiken of er wel geur 'in' de bloem zit

trouwens over paarse bloemen gesproken (Wisteria). De Anna Paulowna-boom staat vol in bloei bij onze buren. met zijn lange paarse kaarsen is het echt een schitterend gezicht

zo ziet hij er ongeveer uit:

pi_26888476
Mjah, rozen zijn moelijk...
Met bladluis en ziektes e.d.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:59:45 #248
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26888725
valt wel redelijk mee als ze goed op de zon staan en geregeld koemestkorrels krijgen hoor teminste, hier in het Zeeuwse dan

trouwens laatst in de groei & bloei gelezen: 1 kilo vers geplukte brandnetels in 1 liter water 24 uur laten trekken. het geheel zeven, en het aftreksel dat daar vanaf komt spuiten op planten met luis. schijnt perfect te werken (nooit zelf geprobeerd, nog)
pi_26897868
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:48 schreef Oblivion het volgende:
Mjah, rozen zijn moelijk...
Met bladluis en ziektes e.d.
Ik hou dus niet van rozen en als allereerste opruimaktie in onze nieuwe tuin een rozenstruik verwijderd... het kale stuk in ons grasveld... nou ja.. knollenveldje voor lief nemend
Misschien was wachten beter geweest, we kwamen in december en nu zie ik alles wel met andere lente-ogen uitkomen.. maar ja... het blijft een rozenstruik he
pi_26897917
Ik ben gek op rozen...
Maar weet dat het wel moeilijk is...
Brand mooi mijn vingertjes er niet aan.
Heb er een paar in een pot staan en dat is meer dan genoeg.
pi_26899543
Eén van mijn rozen van vorig jaar (ben dol op rozen, ik heb er 2):

pi_26902197
Geweldig Tinkerbell!
Ik ben verliefd op de roos Zepherine Drouhin. Het is een klimmer zonder stekels, met donkerroze, geurende bloemen. Een beetje luis is geen ramp en brandnetelgier of zeep+spiritus, helpt een hoop.
Hoewel ik dus dol ben op blauwe regen, denk ik dat een roos het beter doet op een klein plekje als een poort ofzo.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26906998
Waarom wist ik niet eerder dat dit topic bestond??!! Ik ben een echte tuinliefhebber (lees: freak)!

Ik zal als het mooi weer is wat fotootjes maken. De tuin die we nu hebben, daar staan mooie planten in, maar de terrassen en paden zijn allemaal met ronde vormen en daar heb ik een hekel aan. In september gaan we verhuizen en dan ga ik een heel mooie tuin maken! Heb het ontwerp al af! Lekker veel bomen er in en mooie borders.. Heb er ZO'N zin in!!

Mijn favorieten zijn: akeleien (die je mijns inziens overigens niet hoeft te snoeien, omdat ze volledig verdwijnen in de winter), ooievaarsbekken (vooral geranium phaeum), vlinderstruiken (heb er al 11!) en mijn grote favoriet allerlei soorten helleborus en ik kan zo nog wel even een paar uurtjes doorgaan!

Op die ene foto een heel stuk terug staat inderdaad een Amelanchier Lamarckii (krentenboompje), dat boompje een paar foto's daarboven is ook een krentenboompje, maar die's wat minder algemeen dan de Amelanchier Lamarckii.
pi_26907334
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 10:58 schreef Sorbootje het volgende:

Op die ene foto een heel stuk terug staat inderdaad een Amelanchier Lamarckii (krentenboompje), dat boompje een paar foto's daarboven is ook een krentenboompje, maar die's wat minder algemeen dan de Amelanchier Lamarckii.
Ah ok, dan heb ik dus 2 krenten. Maar aan die ene (de onderste dus) heb ik nog nooit krenten gezien, aan de eerste wel . Jammer alleen dat ze eigenlijk maar zo kort bloeien, ze zijn zo prachtig.

Ik heb iets van 5 vlinderstruiken en ik heb er zo'n hekel aan gekregen . Ik heb er 1 die ik enigszins mooi vind, maar de andere.. nee.
pi_26907533
Vind je de bloemen van de vlinderstruik niet mooi als ze zijn uitgebloeid? (zou ik me namelijk goed voor kunnen stellen ) Welke heb jij?

Aan mijn krentenboompje zijn ook nog nooit krenten gekomen hoor... kweet ook niet waarom. Maar goed, hij bloeit wel leuk en ik vind het blad ook wel aardig.

Ik krijg nu zo'n zin om eens wat te fotograferen, maar ja, 'k zit op m'n werk....zucht...

IK WIL DE TUIN IN!! Wat doen jullie me aan, ik krijg nu zo de kriebels
pi_26913238
Oh joh, ik ken geen namen. Ze bloeien wit in elk geval.
pi_26913520
Als je ze niet mooi vindt, dan trek je ze d'r toch uit?!

Ik ga straks gelijk een paar foto's maken denk ik, jammer dat ik nu nog niet zo'n heel mooie tuin heb. Het er sinds ik weet dat we gaan verhuizen niet meer in geïnvesteerd (financieel), ik heb natuurlijk nog wel onderhoud gepleegd enzo, maar geen nieuwe planten er in gezet en ook weinig aan het maken van mooie combinaties gedaan. Ik vond het gewoon zonde, aangezien ik straks toch bijna alles achter moet laten...
  woensdag 11 mei 2005 @ 19:21:57 #258
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26922753
hey sorbootje, zou je misschien een foto kunnen maken van je beplantingsplan etc.? ben er eerlijk gezegd wel benieuwd naar kmoet voor school ook regelmatig beplantingsplannen en tuintekeningen maken namelijk. gewoon ff kijken

vandaag de hele dag in de tuin gewerkt (stage) moest een heg knippen (liguster) en gras maaien + een cypress toppen. was wel goed weer voor zulk werk vandaag!
pi_26925359
Heeft iemand enig idee hoe ik de eendagsbloem uit mijn tuin krijg? Het begon met twee pollen, maar nu zie ik overal wat opkomen en ook door andere planten heen, wat dus echt niet de bedoeling is. Ik heb ze al een keertje eruit geschept, maar dat is dus niet voldoende. Op zich vind ik het wel mooi, maar dus niet overal.
Is het een plant die zichzelf uitzaaid of een wortel "onkruid"?

Hoe krijg ik het beste muur (onkruid) verwijderd?
  woensdag 11 mei 2005 @ 20:56:08 #260
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26925612
eendagsbloem ken ik zo snel niet volgens mij. Round-up werkt over het algemeen vrij goed (blaadjes aanstippen) of aanstippen met Radicale (verbrandingsmiddel)

nog maals, ik ken het onkruid niet, misschien is er wel een andere methode voor. bijde middelen hierboven zijn overigens chemisch (voor de ecologische tuinders onder ons)
pi_26925823
Het is ook geen onkruid. Latijnse naam is: Tradescantia andersoniana.
  woensdag 11 mei 2005 @ 21:14:24 #262
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26926155
onkruid is natuurlijk een vrij breed begrip.
iets is voor mij onkruid als het op een plaats staat waar het niet hoort maja dat is voor iedereen anders misschien.
pi_26927645
Het lijkt me een worteldinges, volgens google heet het ook 'wandelende jood'.......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 11 mei 2005 @ 22:07:05 #264
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26927883
*benieuwd naar de herkomst van de naam 'wandelende jood' !

wie heeft er trouwens een gember in de tuin staan? ik las laatst op www.exoterra.nl (is dit spam? het is niet bedoeld als reclame ) onder gembers dat er hele mooie bloeiende exemplaren zijn. nou ben ik dus benieuwd naar iemand die zo'n ding in de tuin heeft staan, en wat hij/zij daar van vind...
pi_26928214
Historisch gezien is de term 'jood' vaak negatief. Voorbeeld: Jodenkers voor die leuke, maar giftige plant met oranje lampionnetjes.
Er is een verhaal over een jood die tot eeuwig dwalen gedoemd is, omdat hij het kruis niet wilde dragen ofzo.
En gezien die naam en het verhaal van assepoes hierboven, over het uitroeien, denk ik aan een plant die zich voortplant via akelige uitlopers.
Hanepoot of zevenblad.... Zeg dat je het in je tuin hebt, tegen een toegewijde tuinliefhebber en je krijgt kopjes thee en therapie. Dat is ook zoiets wat onuitroeibaar groeit via wortels.
Het is zoiets als de bezems van de tovenaarsleerling.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 11 mei 2005 @ 22:17:54 #266
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26928300
ah, dat verduidelijkt vrij veel. thnx voor de uitleg krakkemieke
pi_26928523
Ik kan me niet voorstellen dat het een winterharde plant is. Misschien kan het als kuipplant? De gember dus.
Ik heb ooit een knol uit de groentewinkel geplant, dat ging goed tot ik het verwaarloosde.
Tegenwoordig kan je bij de bloemenboer wel een verwant kopen. Ik weet niet precies of het nu koenjit of laos is. Hij heeft iig lila/paarse bloemen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 22:27:49 #268
5428 crew  miss_sly
pi_26928646
Hier zitten dus ook nog echte experts?
Ik moet eigenlijk ook een beplantingsplan maken voor de achtertuin en ideetjes hebben voor de voortuin. Zouden de geachte deskundigen me daar misschien bij kunnen helpen?
pi_26928809
Eh, sorry......*bloos* Ik hou alleen van planten, dus daar weet ik wat van. Ik weet wel: kijk eerst hoe de grond is en hoeveel zon je hebt. Een lavendel (wil veel zon) doet het niet met 2 uur zon.....bv.
Als je weet wat je hebt wat dat betreft, kan je gaan invullen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 11 mei 2005 @ 22:34:32 #270
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26928923
pfff dat valt nog niet mee om ff via internet te doen hoor misschien als er wat foto's geplaatst worden van de huidige tuin dat er vanzelf ideeën komen

over de gembers: ik zal binnekort is een bezoekje brengen aan de bloemenboer ik houd wel van exotische/mediterane beplanting.

de gember (Cautleya lutea ) die ik bedoelde ziet er zo uit:
  woensdag 11 mei 2005 @ 22:40:50 #271
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_26929153
wat voor soort grond heb je?
waar komt de meeste/het vaakst wind vandaan?
hoeveel zonuren heb je per dag en is dat ochtendzon, middagzon of avondzon?
wat voor soort beplanting wil je?
wat voor soort/kleur bloemen wil je in de beplanting, of wordt het beplanting met het blad als sierwaarde?
moet de tuin onderhoudsvriendelijk zijn? enz. enz. enz. er zijn zoveel dingen waar je rekening mee kunt/moet houden

idee'tjes voor de tuin: vijver, pergola, kruidentuintje, japanse tuin, exotische tuin, bouwkundig ornement, verharding, (bestrating, split, grind, houtsnippers) waterornament, hanging baskets, verlichting.

als je eenmaal weet wat je wilt is het een kwestie van invullen en afwegen. zolang je niets weet is het erg lastig een beplantingsplan/schetsontwerp etc. te maken
pi_26929237

Dit is de bloem van gember........

[ Bericht 53% gewijzigd door Oblivion op 11-05-2005 22:45:18 (Even veranderd!) ]
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26934964
Beplantingsplan is nog niet helemaal af, maar als het af is zal ik het wel even laten zien!

Ik kon gisteren geen foto's maken, maar ik heb wat foto's van vorig jaar, die zal ik straks wel even posten.
pi_26935371
Let vooral niet op de kwaliteit van de foto's. Het is een combinatie van een slechte fotograaf (ikke) en een slechte camera

[ Bericht 18% gewijzigd door Tinkerbell op 12-05-2005 10:30:57 ]
pi_26937374
Sorbootje, ik heb ze nu bij mij upgeload . je kan zelf nog in het bericht zetten wat het één en ander is, dat is leuk voor dit topic zodat we namen kunnen leren en zo

Die hele foto doet het wel of niet discussie haal ik even weg, want dat vind ik zonde van dit topic.

En je hebt een prachtige tuin, helemaal mijn smaak met die papavers en lupines!
pi_26937377
Je bent een engel.

Oh nee, een elfje...

Nou ja, in ieder geval bedankt!
pi_26937943
foto 1: Ajuga reptans 'Burgundy Glow'
foto 2: Geranium cinereum 'ballerina'
foto 3: Lobularia maritima (de paarse bloemetjes), Alchemilla erythropoda (vrouwenmantel) en Origanum vulgare 'Aureum' (Marjolein)
foto 4: Geranium macrorrhizum 'Spessart'
foto 5: Helleborus foetidus
foto 6: kruisje
foto 7: lupine
foto 8: van alles
foto 9: van alles
foto 10: Papaver somniferum 'Black peony'
foto 11: nog meer papaver
pi_26938018
pvd zelf dít doe ik niet goed. Nou ja, die stervormige blaadjes zijn ook van de lupine en de rest moet je dus even 1 plaatsje doorschuiven.
pi_26939844
Hoe heten deze blommetjes eigenlijk?

pi_26939918
Puntwederik.
pi_26940047
Oh wat een leuke naam. Meteen opschrijven in mijn plantenschriftje

Ik heb er best veel van in de tuin en ik vind ze reuze gezellig.

Wat ik ook nog wilde vragen: we wonen hier nu anderhalf jaar, heb dus maar 1 lente/zomer meegemaakt en genoegen genomen met de tuin zoals hij was (alleen netter gemaakt) en ik zie nu plots planten opduiken die er vorig jaar niet waren. Zo ook met de lampionplant. Er stond er eentje vorig jaar, maar ze duiken nu ineens in de hele tuin op! Hoe kan zoiets?
pi_26940096
Zaadjes
pi_26940162
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 12:01 schreef Sorbootje het volgende:
Zaadjes
Brr... ik vind ze best leuk, maar het zijn er wel te veel nu

En nog een vraag: als je dalia's in de grond stopt he, hoe lang duurt het dan voor ze opkomen?
pi_26941002
Eerlijk gezegd zou ik het niet weten, want ik vind Dahlia's niet mooi
pi_26947922
geen flauw idee. als je ze in't voorjaar in de grond stopt, zouden ze in het najaar moeten bloeien geloof ik
pi_26948439
Dalia's bloeien in de zomer. Ik heb ze ook in de tuin staan. Ze zeggen dat je de knollen elk jaar moet uitgraven, omdat ze niet winterhard zijn, maar ikheb er nog niets vqan gemerkt. Ik laat ze altijd in de grond zitten en ze vermenigvuldigen zelfs. Ik heb nu dus ook een grote struik dalia's.
Ze bloeien heel lang door als je de uitgebloeide bloemen steeds verwijderd. Ook staan ze mooi in een vaasje binnen.
pi_26948532
Bedankt trouwens voor de uitleg van mijn onuitroeibare eendagsbloem. Ik ga mijn best doen om ze er to uit te krijgen, want ze komen nu ook nog bij de tegels omhoog. Een vervelend erfenisje van de vorige eigenaar.
pi_26948777
sja, ik ben nooit verhuisd dus kan het niet weten, maar ik hoor het bij meer mensen die zijn verhuisd. en dan gaat het om bewinde of zevenblad en dat soort (bijna) onuitroeibare spul.
pi_26948784
Praaaachtige planten.... Mijn voorland.... (hoop ik )
pi_26948849
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 16:28 schreef Veersesmurf het volgende:
sja, ik ben nooit verhuisd dus kan het niet weten, maar ik hoor het bij meer mensen die zijn verhuisd. en dan gaat het om bewinde of zevenblad en dat soort (bijna) onuitroeibare spul.
lelietjes van dalen hier
pi_26958814
Ik heb ook weer 3 dingen waarvan ik de naam niet weet
(Klik op de foto's voor een vergroting)

Is dit nou een meidoorn???

het hele boompje :

Struikje wat nu in bloei staat, leuke kleine witte bloemetjes :

Enneh... dit is een kaal, stakerig aandoend boompje met bruinige dingen en nu loopt het als volgt uit:
(beetje bewogen)

[ Bericht 3% gewijzigd door Blues op 12-05-2005 22:16:30 ]
pi_26960042
foto 1 en 2 is idd een meidoorn volgens mij (2 stijlig, omdat hij roze bloeit. correct me if I'm wrong)

foto 3 is of Iberis sempervierens, of Spirea 'Little Princess' (kan het niet zo heel duidelijk zien, sorry)

foto 4 is of een es (Fraxinus excelsior) of een Fluweelboompje (Rus tifina) maar weet dit ook niet zeker.

weet dus eigenlijk bijna geen 1 foto zeker maar volgens mij zit ik wel in de richting...
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 22:52:10 #293
5428 crew  miss_sly
pi_26960244
Wat betreft het beplantingsplan: ik ben eigenlijk op zoek naar tips mbt de beplanting. Ik weet wel wat we ongeveer willen en natuurlijk wat voor omstandigheden de planten komen, maar ik heb gewoon niet voldoende kennis om de juiste plant op de juiste plaats te zetten

Dus als ik nou bijvoorbeeld roep: ik wil een boompje dat niet te hoog wordt (tot 2 meter), leuk bloeit, een echte kruin heeft (dus geen sprietige takjes, dat wil vriendje niet) en dat in de voortuin komt te staan die op het westen ligt; heeft er dan iemand een tip?
pi_26960404
een boompje tot 2 meter? wordt het een bonzai denk ik
misschien is een magnolia (kleine varieteit) wat leuks, bloeit niet zo lang, maar wel heel mooi vind ik
hibiscus, ook wel een leuk boompje/struikje met leuke bloemetjes. zijn zomaar 2 dingen die me te binnen schieten. andere mensen nog ideeën?
pi_26962837
Ja, een hibiscus lijkt me heel geschikt... Mooie volle bladerkruin en prachtige bloemen!

En misschien is een sering ook een goed idee. Mijn buurvrouw heeft er ook een in de tuin staan, die snoeit ze steeds flink terug, zodat hij niet groter dan 2 meter hoog wordt. Ruikt nog lekker ook!

pi_26965344
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 22:45 schreef Veersesmurf het volgende:

foto 3 is of Iberis sempervierens, of Spirea 'Little Princess' (kan het niet zo heel duidelijk zien, sorry)
Als ik dat vergelijk met de plaatjes die ik bij deze soorten vind op internet, lijkt het blad er niet op....

[/quote]
pi_26965648
Syringa X Tribida 'Josee' is een kleine sering met klein blad, die zou ook leuk zijn voor een kleine tuin. Ik heb em zelf ook
pi_26969580
Ik krijg van mijn buurman een seringenboompje

Zomaar!
pi_26970177
Miss_sly, misschien is een Weigelia ook wel iets voor jou... Ik heb er zelf een in de tuin staan, zo eentje met roze bloemen en tweekleurige bladeren (groen met een geel randje).

Hij is bij ons zo'n 3 meter hoog, maar als je hem steeds een beetje terugsnoeit kan je hem vast wel goed onder de 2 meter houden. Door de tweekleurige bladeren is hij eigenlijk het hele jaar door mooi.

Hier even eentje van Google, met alleen groene bladeren:

pi_26979646
Vandaag maar weer eens een rondje tuin gedaan...

De voorkant begint goed te groeien... Alles groen...

Deze krijgt van het weekend een knipbeurt...

En dan nu een paar tips van de kenners graag.
Ik heb 3 leuke hangdingen aan de lange zijde van het huis, komt weinig zon, en de bakken die ik heb hangen zijn dus gewoon zwaar naadje...
En mijn plantjes zien er zo uit... NOT FUNNY...

Wat kan ik het beste daar plaatsen?

En ow, deze weet ik de naam niet van:

Die heb ik gered uit de vorige tuin, die komt na anderhalf jaar een beetje bij.
Maar wat is het en hoe te verzorgen, qua zon enzo...?
En waarom zitten daar bruine pikkeltjes op?
pi_26980786
Hé is jouw lavendel al in bloei zie ik????? *jaloers*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')