als het mee zit ben ik vanavond online, dan praten we er ff over verderquote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:38 schreef Bjoro het volgende:
Plaatjes volgen !
binnen 2 minutenquote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:40 schreef Againzender het volgende:
Ja, hallo, zat ik net een topic in elkaar te prutsen!
ik had koude vingers, dan gaat het niet zo snel hierquote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:47 schreef Bjoro het volgende:
[..]
binnen 2 minuten
er zijn nou eenmaal mensen die niet zolang zonder Hools kunnen !
quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:47 schreef Bjoro het volgende:
[..]
binnen 2 minuten
er zijn behoorlijk veel mensen die niet zolang zonder Hools kunnen !
quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:50 schreef BliksemSchigt het volgende:
Heb mezelf ook maar even toegevoegd aan de kalender en verbazingwekkend genoeg is Againzender op dezelfde dag jarig
Heeft Hools een eigen verjaardagskalender?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:50 schreef BliksemSchigt het volgende:
Heb mezelf ook maar even toegevoegd aan de kalender en verbazingwekkend genoeg is Againzender op dezelfde dag jarig
quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:53 schreef tha_dark het volgende:
[..]
Heeft Hools een eigen verjaardagskalender?
jij verjaart tegelijk met.....quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:53 schreef tha_dark het volgende:
[..]
Heeft Hools een eigen verjaardagskalender?
je staat erin !!quote:
Ik ben nog eerder...quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:52 schreef tha_dark het volgende:
Ik ben ook bijna jarig
6 April is de dag
Pssst,, 1989quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:03 schreef Bjoro het volgende:
[..]
jij verjaart tegelijk met.....
6 : Robert Earnshaw (1981)
tha_dark (19 ??)
Pietro Vierchowod (1959)
René Eijkelkamp (1964)
78 is een geweldig bouwjaar geweestquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:07 schreef Bjoro het volgende:
[..]
je staat erin !!
78 is toch niet zo'n slecht jaar
tevens bouwjaar van de moeder van mijn nog ongeboren kind
gefeliciteerd in ieder geval !! Misschien dat je het al verteld heb, maar ik heb echt geen tijd om alles te lezen, wanneer komt de kleine op de wereld?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:21 schreef Bjoro het volgende:
vriendin !
Kijk zijn sig.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:29 schreef appelsientje het volgende:
[..]
gefeliciteerd in ieder geval !! Misschien dat je het al verteld heb, maar ik heb echt geen tijd om alles te lezen, wanneer komt de kleine op de wereld?
quote:
misschien draait 'ie wel textonlyquote:
en wie is zijn vrouwquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:41 schreef SCH het volgende:
hoelang is een chinees
Sorryquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:50 schreef Againzender het volgende:
[..]
misschien draait 'ie wel textonly
lopen 2 chinesen door een donker bosquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:51 schreef Dylan Dog het volgende:
en wie is zijn vrouw
in 78 wonnen we de Uefacupquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:19 schreef appelsientje het volgende:
[..]
78 is een geweldig bouwjaar geweest
de moeder is jou vrouw/vriendin ?
quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:50 schreef Againzender het volgende:
[..]
misschien draait 'ie wel textonly
allemaal zeer de moeite waardquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:03 schreef Bjoro het volgende:
zo ik ga de weg op en vanavond even mij culturele niveau opvijzelen.
Binnen 2 weken naar Lebbis, Hans Liberg en vanavond dan naar Javier Guzman.
Mooi gemiddelde denk ik
quote:Op dinsdag 15 maart 2005 15:38 schreef Bjoro het volgende:
klik hier om te kijken wie er gelijk met Bos jarig is
Ja, maar dat is niet zo bijzonder.quote:
OKquote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:36 schreef Suijk het volgende:
[..]
Ja, maar dat is niet zo bijzonder.
Nee, ze deed een gevaarlijke uitspraak over het forum. Goed dat ze het heeft weggehaald.
JustOnschuldig.. als altijdquote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:47 schreef mitt het volgende:
Wat heb je nou weer gedaan JustMuts?
Ik wist het, het heeft er toch te lang gestaan.quote:
Jeetje justme.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 21:25 schreef just me het volgende:
toch geil dat we nog iets "in de hand hebben"
Sssst...straks hoort de server het weer en gaat ie uit pure recalsitransie weer plat.quote:
quote:
Succes.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 22:46 schreef BliksemSchigt het volgende:
* gaat slapen
Mag morgenochtend weer eens een tentamen proberen te maken
laten we dat maar niet doenquote:Op woensdag 16 maart 2005 00:06 schreef Suijk het volgende:
en zijn we daarna weer een grote gelukkige familie.
Bij nader inzien is dat inderdaad best een enge zin.quote:
mogguh!! 17 graden? dat zou heerlijk zijnquote:
In het zuiden des lands he.quote:Op woensdag 16 maart 2005 07:31 schreef just me het volgende:
[..]
mogguh!! 17 graden? dat zou heerlijk zijn![]()
quote:We hebben een zachte nacht, de temperatuur ligt in het algemeen rond de
10 graden, alleen waar de lucht over het koude water komt is het wat
minder zacht. Vandaag is het in een groot deel van het land
voorjaarsweer. Bij een opnieuw stevige zuid- tot zuidwestenwind en
perioden met zon loopt de middagtemperatuur uiteen van een graad of 10
in het Waddengebied, het westen van Friesland en de Kop van
Noord-Holland tot rond 18 graden in het zuiden. In het noorden komen
enkele wolkenvelden voor, elders is er alleen wat sluierbewolking.
Succes!quote:Op woensdag 16 maart 2005 08:49 schreef BliksemSchigt het volgende:
* BliksemSchigt gaat ook maar eens van het weer genieten buiten en een tentamen maken
Ja, dat vrees ik ook.quote:Op woensdag 16 maart 2005 10:17 schreef -Vaduz- het volgende:
Off-On-Off-On. Zo zal de komende dag er wel weer uit komen te zien.
AZ is vanavond.quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:51 schreef appelsientje het volgende:
Oja dat is donderdag ...zou ik nog bijna vergeten ook... Ik ga toch maar ff kijken lijkt me toch leuk als ze er door komen
Op papier een stuk korter zelfs, zo'n tweeenhalve week!quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:44 schreef Bjoro het volgende:
Sterkte AZ !!
nog een weekje of 4 toch ??? (op papier dan)
oquote:Op woensdag 16 maart 2005 10:29 schreef Bos81 het volgende:
[..]
AZ is vanavond.
Maar Pyth had het tegen Again Zender, over zijn aankomende vaderschap![]()
luie ouders en traag zaad, de ideale ingredienten voor een laatkomertje iddquote:Op woensdag 16 maart 2005 10:46 schreef Againzender het volgende:
Op papier een stuk korter zelfs, zo'n tweeenhalve week!
Maar het zal me niets verbazen als de kleine wat laat is, gezien de ouders
dagen denk ik..... ik zie niet dat het snel is opgelost om eerlijk te zijnquote:Op woensdag 16 maart 2005 10:17 schreef -Vaduz- het volgende:
Off-On-Off-On. Zo zal de komende dag er wel weer uit komen te zien.
Wat een Schatje is het toch!quote:Op woensdag 16 maart 2005 11:46 schreef Dylan Dog het volgende:
[afbeelding]
Omdat het zo'n goed weer is een fototje van de mascotte!
En ja, ze heeft zichzelf gekrast...
Ik dus ff checken op imdb, wordt meteen duidelijk hoe je aan je avatar komtquote:Op woensdag 16 maart 2005 11:34 schreef pascalheister het volgende:
Mogge
Chinatown vannacht weer gezien, wat een briljante geweldige film blijft het ook![]()
![]()
![]()
* Blumchen zeg aah oke tof!!quote:Op woensdag 16 maart 2005 12:10 schreef Da_Sandman het volgende:
Nee...
Eerst de tapwedstrijden, toen naar Zwijndrecht en daarna de overwinning vieren in de Raayberg...
Pfff...
Dat was al tijden duidelijk dat het aan de sw lag, daarom blijf ik mij verbazen dat zoveel users dachten dat het met de nieuwe servers 'wel even' retesnel zou gaan draaien.quote:Op woensdag 16 maart 2005 11:40 schreef appelsientje het volgende:
[..]
dagen denk ik..... ik zie niet dat het snel is opgelost om eerlijk te zijn![]()
Ligt gewoon aan de software...
En daar komen ze ook nu achter.quote:
ja klopt, ook een zeer goede film trouwensquote:Op woensdag 16 maart 2005 12:07 schreef Spideyman het volgende:
[..]
Ik dus ff checken op imdb, wordt meteen duidelijk hoe je aan je avatar komt![]()
Die Polanski, was die ook niet director van the pianist?
hahahaquote:Op woensdag 16 maart 2005 12:13 schreef Da_Sandman het volgende:
Dat was het zeker
Behalve dat de hele bus op de terugweg "en jasper heeft gekotst" ging zingen...
quote:Op woensdag 16 maart 2005 12:13 schreef Da_Sandman het volgende:
Behalve dat de hele bus op de terugweg "en jasper heeft gekotst" ging zingen...
Fuck ja, niet meer aan gedacht gisteren...quote:Op woensdag 16 maart 2005 13:04 schreef PyTh het volgende:
Sandman en Zjroentje doe ff Europacup toto, Inter - Porto hebben jullie gemist en het is wel leuk als het ook een beetje spannend blijft
Je kunt hem hier vinden:quote:Op woensdag 16 maart 2005 15:05 schreef tong80 het volgende:
Golfer de zoekfunctie doet het niet kun jij misschien het Bundesliga-omkopingsschandaaltopic omhoog kicken ?
Kijk je wel uit, Tong met al die frisse lucht in 1 keer in je longenquote:Op woensdag 16 maart 2005 13:09 schreef tong80 het volgende:
Heerlijk als je de ramen weer open kunt zetten.
da's nooit dichtgeweest tochquote:Op woensdag 16 maart 2005 16:12 schreef Suijk het volgende:
is het terras wel open eigenlijk?
ik zeg 5 min en dan ligt het weer plat.quote:Op woensdag 16 maart 2005 15:08 schreef rubbereend het volgende:
o leuk nu kunnen we hier weer even wachten op de volgende downtime
Bedankt Golfert maar nu ben ik het bericht kwijt dat ik wilde posten. Weet niet meer waar ik het las.quote:Op woensdag 16 maart 2005 15:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Je kunt hem hier vinden:
Het grote Bundesliga-omkopingsschandaal.
En ook nog niet traag, vind ikquote:Op woensdag 16 maart 2005 16:26 schreef VoreG het volgende:
We doen het, gaaf!
sst niet te hardquote:
Ik moet ook nog iets bedenken..quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:27 schreef Noca het volgende:
Wat zou ik vandaag eens gaan eten..
tja kan alleen op mijn werk niet op IRC..... dus dat schiet ook niet echt op.quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:28 schreef VoreG het volgende:
[..]
Komt allemaal goed
Op IRC is het ook best gezellig
thnx. Plaats ik eens een foto van die kleine, doet dat kutforum het weer eens niet....quote:Op woensdag 16 maart 2005 14:58 schreef golfer het volgende:
We doen het weer (even? )
Heerlijk zonnetje hier in Bloemendaal, alleen erg stevige wind hier aan de kust.
Leuke foto van Carmen, DD.
Erg leuk.quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:32 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
thnx. Plaats ik eens een foto van die kleine, doet dat kutforum het weer eens niet....
Gossie Carmen...
21 maanden vandaag...quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:39 schreef just me het volgende:
DD wat wordt onze mascotte groot !!
Yeh menquote:Op woensdag 16 maart 2005 21:50 schreef VoreG het volgende:
Heb ik al gezegd dat we het doen?
quote:Op woensdag 16 maart 2005 21:53 schreef rubbereend het volgende:
k wordt langzaam gek hier, nu kan k ineens nie meer op de irc komen
nog ff als aanvuling hier dan, als je Kaas een leuk boek vind moet je "Een ontgoocheling" lezen die is nog leuker
Als het moet kan ik hele mooie verhalen ophangenquote:Op woensdag 16 maart 2005 21:58 schreef tong80 het volgende:
Bij je leraar literatuur moet je niet aankomen met het woord 'Hoef'
Kaas is ook gewoon een leuk boekie.quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:01 schreef rubbereend het volgende:
mijn leraar nederlands was erg te spreken over het feit dat ik Kaas en Een ontgoocheling beide had gelezen, hij was ook een liefhebber van Elsschot. bovendien ging hij vragen naar de voor de hand liggende overeenkomsten, eitje dus
de aanslag is verfilmd, da's altijd handigquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:03 schreef VoreG het volgende:
Mijn leraar is fan van Mulisch, dus dat komt ook wel goed
Gezien en ook nog het boek gelezen, ja af en toe kan ik me best inzetten voor school.quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:06 schreef rubbereend het volgende:
[..]
de aanslag is verfilmd, da's altijd handig
o, dan ga k ook ff pimpen, k had bij de 2ergste leraren Nederlands een 8,5 voor de boeken en dat terwijl ik er 8 van de 18 gelezen hadquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:06 schreef tong80 het volgende:
Mag ik opscheppen ? Ik had een 9 voor m'n tentamen Nederlands
Een 1 voor Engels terwijl ik alle films had gezien.
Ik sta gemiddeld een 7,1 voor al mijn vakken en ik heb nog nooit geleerd of wat gedaanquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:09 schreef rubbereend het volgende:
[..]
o, dan ga k ook ff pimpen, k had bij de 2ergste leraren Nederlands een 8,5 voor de boeken en dat terwijl ik er 8 van de 18 gelezen had
lekker is dat he, wat doe je eigenlijk voor een opleiding?quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:11 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ik sta gemiddeld een 7,1 voor al mijn vakken en ik heb nog nooit geleerd of wat gedaan
Ze noemen het VWO+, 1 stapje hoger dan Atheneum. Maar het is gewoon VWO, niks speciaals.quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:15 schreef rubbereend het volgende:
[..]
lekker is dat he, wat doe je eigenlijk voor een opleiding?
Ah, de zoveelste toekomstige werkloze mr. dient zich alweer aan.quote:
Als het lukt regelt mijn vader een hypotheek en wordt daar dus een huisje/appartement gekocht, wat we verder gaan verhuren. Dus dat komt denk ik wel goed, en anders kan ik bij familie, die wonen in Zeist en Soest.quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:26 schreef rubbereend het volgende:
Utrecht is een leuke studenten stad alleen lastig met kamer krijgen
Daar ben ik te goed voorquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Ah, de zoveelste toekomstige werkloze mr. dient zich alweer aan.
Die heb ik ook gelezen voor mijn eindexamen, maar een saaier boek heb ik zelden gelezen. Maar ja smaken verschillenquote:
Het saaiste boek wat ik ooit voor school gelezen heb is wel Een Leeg Huis van Marga Mincoquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:32 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Die heb ik ook gelezen voor mijn eindexamen, maar een saaier boek heb ik zelden gelezen. Maar ja smaken verschillen
Ach, is 7 jaar terug en bijna het enige boek wat me nog enigszins bijstaat van mn lijst, vandaarquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:32 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Die heb ik ook gelezen voor mijn eindexamen, maar een saaier boek heb ik zelden gelezen. Maar ja smaken verschillen
Ah ok,quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:36 schreef Noca het volgende:
[..]
Ach, is 7 jaar terug en bijna het enige boek wat me nog enigszins bijstaat van mn lijst, vandaar
Ik ga sloapen, truste!
Die film was ECHT slechtquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:38 schreef tha_dark het volgende:
Van Animal Farm hebben we daarna ook nog de film gekeken, erg grappige film
Lekker tijdstipquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:47 schreef golfer het volgende:
Gatverdamme!
Zit Bluezz hier opeens runder-sudderlapjes van gisteren op te warmen en om deze tijd nog even de laatste restjes op te vreten.
Heb ik nog elke dag last vanquote:Op woensdag 16 maart 2005 22:53 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Mèn wat hormonen al niet naar binnen kunnen werken
quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:54 schreef tong80 het volgende:
Sluiten ze weer eens een briljant topic :
Wat ik te zeggen heb over de downtime
Ik ga maar slapen moet er om 7 uur uit.
Morgen Fokken als ie het doet
Dan zal mijn wraak zoet zijn.
quote:Op woensdag 16 maart 2005 22:47 schreef Femme het volgende:
Ik had ook nog even deze lijst met suggesties samengesteld (voordat ik las dat er nu op IRC gebabbeld wordt):
Ik weet niet wat jullie allemaal al geprobeerd hebben om de snelheid te verbeteren, maar hier zijn wat willekeurige suggesties:
- Als je de load op de database in de hand wilt houden, doe dat dan door het aantal connecties op de database server te limiteren en niet door maar gewoon doelbewust te weinig webservers in te zetten. Dat kan dmv max_connections in my.cnf.
- Naar mijn idee heeft het weinig nut om persistent MySQL connections in PHP te gebruiken. Door normale connecties te gebruiken blijft het geheugengebruik op de server iets lager omdat de MySQL minder threads tegelijkertijd zal draaien. Door de setting thread_cache in my.cnf redelijk hoog te houden (bijv. 12) zorg je ervoor dat MySQL altijd een ongebruikt threadje klaar heeft staan als er een connecties opgezet moet worden, zodat er geen nieuwe thread gemaakt hoeft te worden.
- Optimalisatie van de MySQL-instellingen is uiteraard erg belangrijk om MySQL optimaal te laten draaien. Op een doos met een 32-bits besturingssysteem en voldoende geheugen (3-4GB) moet je de buffers zodanig configureren dat MySQL dicht tegen de 2GB aan geheugen gaat gebruiken (maar niet meer, want dat kan niet onder een 32-bit OS). Met die EM64T Xeons kunnen jullie 64-bit Linux gaan draaien zodat er nog meer geheugen aan MySQL gegeven kan worden. De grootte van de buffers hangt o.a. af van de hoeveelheid MyISAM en InnoDB data in jullie database. GoT draait geheel op InnoDB tabellen en dus heeft onze forumdatabase-server een zeer grote InnoDB buffer pool. Op de andere dbserver van Tweakers.net heeft een meer gelijkwaardige mix van InnoDB en MyISAM tabellen en heeft daarom ongeveer gelijk geconfigureerde buffers voor beide. We kunnen jullie wel wat voorbeeldsettings sturen die in ieder geval goed zullen werken. Het is wel verstandig om wat ongebruikt geheugen te reserveren voor de disk cache. De InnoDB buffer pool cached ook data maar bij mijn weten heeft MySQL voor MyISAM-tabellen alleen een key buffer (daar worden indices in gecached).
- Ik gok dat jullie database-doos van Dell heeft een PERC4/DC SCSI RAID-adapter heeft. Dat is een gerebadge LSI MegaRAID SCSI 320-2 waar ik wel enige ervaringen mee heb. Zorg er in ieder geval voor dat de RAID arrays write-back caching gebruiken (bij voorkeur in combinatie met een battery backup unit, dat is dat witte ding rechtsonder op de RAID-kaart in dit plaatje). Wellicht levert Dell standaard BBU's bij hun RAID-adapers. De instellingen 128K stripe size, direct I/O en normal read-ahead werken het best op LSI Logic RAID-controllers. Een RAID 1-array voor alleen het OS zal nauwelijks enige belasting krijgen, daar kunnen jullie wel wat MySQL logs op parkeren (error log, slow query log, InnoDB log files). Scheelt weer wat write I/O's op het RAID 5 data array.
- Zoals curry684 al heeft opgemerkt is het zeer verstandig om een load balancer te gaan gebruiken. Wellicht kan Kees jullie daarbij helpen. Een mooie redundant opstelling zit er voor jullie wellicht niet in, maar met één load balancer kunnen jullie al een veel betere verdeling van de load en een betere beschikbaarheid krijgen dan met houtje touwtje oplossingen zoals DNS round robin. Uiteraard moet jullie software wel geschikt zijn voor load balancing (dus bijv. geen sessies lokaal op de webservers opslaan maar dit in de database doen).
- Statische content kan het snelst geserveerd worden met Tux of een andere simpele webserver. Apache kan dan voorbehouden blijven voor het serveren van dynamische requests. Het kan helpen om hier een scheiding in aan te brengen, hoewel Apache het met vijf webservers op zich makkelijk moet kunnen trekken. Ik heb met het configureren van Apache niet zoveel ervaring dus daar kan ik verder weinig tips over geven.
- Ik weet niet waar jullie bottleneck zit, maar ik kan me voorstellen dat slecht geoptimaliseerde queries en een slecht geoptimaliseerde database structuur twee van de voornaamste problemen zijn. Het is tamelijk eenvoudig om met een veel voorkomende query een complete database-server onderuit te trekken als de query ranzig van aard is en de betrokken tabellen niet voor deze query zijn geoptimaliseerd.
- Om te achterhalen waar de problemen zitten, zouden jullie om te beginnen aan elke PHP-pagina een parsetime tellertje kunnen toevoegen. Je moet wel geweldig slechte of complexe code schrijven om alleen met PHP code hoge parsetijden (meer dan 200ms vind ik al erg hoog) te veroorzaken. De oorzaak zit 'm dan meestal in trage queries. Zoek uit welke pagina's traag zijn en achterhaal de schuldige query. De beste methode om een query sneller te maken is (simpel gezegd) om ervoor te zorgen dat op alle kolommen in de where clausule een index wordt gebruikt. Indices kunnen op verschillende manieren samengesteld worden. Zoek ergens een tutorial op waar dat goed wordt omschreven. Het herschrijven van een query, bijv. een andere manier van joinen van tabellen, kan ook helpen om de query sneller te maken.
- Bouw een scriptje waarmee je de efficiency van de key buffers kunt checken, zodat je kunt beoordelen of de server goed geconfigureerd is. Zie als voorbeelde de gegevens die wij hier hebben. Zoals je ziet heeft Artemis een zeer hoge key cache hitrate. Op dit moment komt 99,9% van de gevraagde keys uit de buffers geserveerd worden. Mail me maar voor de code.
- Check de slow query log van MySQL (log-slow-queries moet vermeld zijn in my.cnf om sloq query logging ingeschakeld te hebben) en kijk wat daar allemaal voor smerigs wordt geregistreerd. Met de huidige traagheid hebben jullie waarschijnlijk een mega grote slow query log, dus begin bijv. bij een long_query_time setting van 10 seconden en verlaag die naar 5 of 3 seconden zodra de ergste rommel is opgeruimd.
- Check de MySQL processlist voor trage queries en probeer de trage queries sneller te maken. Het aantal draaiende processen zegt ook veel over de mate waarin de database en de database-queries geoptimaliseerd zijn. Op de dbserver van Tweakers.net is de processlist meestal leeg (afgezien van wat slapende processen en processen van een delayed insert), terwijl er toch gemiddeld 450 queries per seconde door die server worden verwerkt. Die queries zijn zo snel dat er zelden eentje draait net op het moment dat je de processlist opvraagt.
- Verplicht al jullie devvers om in de toekomst de snelheid van queries te checken voordat ze in productiecode verschijnen. Een simpele query hoort gewoon in 0,00s (< 0,5 ms, de timer in de MySQL client heeft geen hogere precisie) beantwoord te worden.
- INSERT DELAYED en UPDATE LOW PRIORITY gebruiken voor insert en update queries die geen prioriteit hebben en niet op user interactie moeten wachten. INSERT DELAYED werkt niet op InnoDB-tabellen!
- Gebruik de InnoDB storage engine voor tabellen die vaak worden gewijzigd. De standaard MyISAM storage engine van MySQL doet niet aan row-level locking maar lockt de hele tabel bij een wijziging, wat funest is voor de performance als er veel gelijktijdige queries op de betreffende tabel plaatsvinden. Denk aan tabellen waarin reacties, sessies, logs en statistieken worden opgeslagen. InnoDB is essentieel voor MySQL database-servers van forums die veel traffic genereren. Let er wel op dat sommige bestaande queries niet kunnen werken, bijv. queries die INSERT DELAYED gebruiken.
- Maak optimaal gebruik van query cache van MySQL door zoveel mogelijk 'recyclebare' queries te gebruiken. Als 1000 users "SELECT text FROM nieuws WHERE ID = 45000" doen dan kan het resultaat daarvan 999 keer uit de query cache gehaald worden. Als je where clausule erg variabel is (bijv. omdat de actuele timestamp erin gestopt is) zal de query steeds uniek zijn en kan het resultaat niet gecached worden. Het is niet altijd mogelijk om hier rekening mee te houden, maar het kan verstandig zijn om het in je achterhoofd te houden.
quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:07 schreef golfer het volgende:
Zie je wel, ik wist het wel.
Heb het altijd algezegd, maar nu zegt de deskundige van Tweakers het ook.
De oplossing voor de problemen bij Fok!:
[..]
dat heeft Tong volgens mij 3 weken geleden allemaal al gemeld.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:07 schreef golfer het volgende:
Zie je wel, ik wist het wel.
Heb het altijd algezegd, maar nu zegt de deskundige van Tweakers het ook.
De oplossing voor de problemen bij Fok!:
[..]
Nog 1 biertje?quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:48 schreef BliksemSchigt het volgende:
Nou, twee tentamens al niet gehaald deze week. Daar wordt je niet supervrolijk van.
Moet er nog 1
quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:55 schreef pascalheister het volgende:
geeft een paar biertjes, en pakt er zelf ook een.![]()
Zo vandaag weer wat leuks ontvangen![]()
quote:De afbeelding “http://i3.yesasia.com/assets/imgs/videos/35/l_p1002827135.jpg” kan niet vertoond worden, omdat ze fouten bevat.
Dan doet ie het wel!quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:05 schreef pascalheister het volgende:
hmm hier doet hij het wel, en kopieren in nieuw venster helpt oo niet ?
ha, dan welquote:Op donderdag 17 maart 2005 00:05 schreef pascalheister het volgende:
hmm hier doet hij het wel, en kopieren in nieuw venster helpt oo niet ?
Ah, Polanski again, goeie film! vooral die scene van die razzia's waarin een opa met rolstoel en al van het balkon wordt afgekieperd is pretty nasty.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:55 schreef pascalheister het volgende:
geeft een paar biertjes, en pakt er zelf ook een.![]()
Zo vandaag weer wat leuks ontvangen![]()
en als je Chinatown hebt gezien moet je Two Jakes ook maar eens kijken. Is de opvolger van Chinatown die door Jack zelf is geregiseerd. Kan niet tippen aan Chinatown maar wel een goede film verderquote:Op donderdag 17 maart 2005 00:32 schreef Spideyman het volgende:
[..]
Ah, Polanski again, goeie film! vooral die scene van die razzia's waarin een opa met rolstoel en al van het balkon wordt afgekieperd is pretty nasty.
Kheb Chinatown ook net binnen, van 't weekend maar eens bekijken![]()
en toch blijf je er naar terug komenquote:Op donderdag 17 maart 2005 00:48 schreef DutchGooner het volgende:
FOK IS x140
Sorry,moest er effe uit,trage kutbende
Dat wil je eigenlijk niet weten zeg maarquote:
eigenlijk wel zeg maar, met foto ook graagquote:Op donderdag 17 maart 2005 00:50 schreef The_BoezelaaR het volgende:
[..]
Dat wil je eigenlijk niet weten zeg maar(ik vertel het wel via MSN enzo)
kut he?quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
en toch blijf je er naar terug komen
Ik had dr dus op MSN, en ik zo van Goeienavond. En op dat moment komt mn huisgenoot mn kamer binnen: je vader aan de telefoon. Die zo vanalles over dat mn moeder dr been had gebroken en of ik dan dit weekend naar huis kon komen, omdat hijzelf weg moest, en dan moest ik op mn zusje letten.quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:51 schreef rubbereend het volgende:
[..]
eigenlijk wel zeg maar, met foto ook graag
k heb er geen last vanquote:
quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:54 schreef The_BoezelaaR het volgende:
[..]
Ik had dr dus op MSN, en ik zo van Goeienavond. En op dat moment komt mn huisgenoot mn kamer binnen: je vader aan de telefoon. Die zo vanalles over dat mn moeder dr been had gebroken en of ik dan dit weekend naar huis kon komen, omdat hijzelf weg moest, en dan moest ik op mn zusje letten.
Kom ik terug, heeft ze 3 zinnen teruggezegd. Ook goeienavond. Heb ik je na ruim een week eindelijk teruggevonden.
Toen kreeg ze geen reactie en werd het: Nu zeg je niks meer terug(ja, DIE smiley)
Dus![]()
![]()
![]()
Tis gewoon verslavend alleen die teringserver.quote:
O ja. En toen was ze dus offline toen ik terugkwam, brrrrquote:
idd verslavend, maar k heb t gevoel dat t wel goed gaat komen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:56 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Tis gewoon verslavend alleen die teringserver.
OF,je gooit de boel een week plat en dan zorg je dat alles goed komt,OF,je trekt de stekker er definitief uit
Doe nog maar 1 baco na een nat avondje Alkmaarderhout en dan gaan we pitten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |