wanneer ik muziek hoor luister ik puur naar de muziek of melodie, altijd al gedaan.quote:Op zondag 13 maart 2005 06:48 schreef BaajGuardian het volgende:
zet eens een nummer op , en luister alleen naar de melodie , sommige nummers hebben dus iets wat gevoel oproept , wat is dit toch.?
ehm baaj... misschien is het omdat het om trillingen gaat, wat je zelf in principe ook bent, zal misschien onbewust wat herkenning in zitten ofzo... net als dat je door licht/afbeeldingen erg veel emotie kan krijgen, het komt allemaal neer op trilling... alleen allemaal net op een iets andere manier...quote:...
zeker! k vind mijn avatar ook toffer oog heben als jouwe... of dan jouwe wat is het nou?quote:Op zondag 13 maart 2005 18:22 schreef BaajGuardian het volgende:
mja nou iig , het is toch iets tofs ofnietdan
Waarom wil je weten waarom hij het wil weten? Ben je niet tevreden met de post alleen?quote:Op zondag 13 maart 2005 17:46 schreef skiczukie het volgende:
Waarom wil je het weten? Waarom ben je niet tevreden met het gevoel alleen.
voor mij inderdaad radiohead, slechts een paar nummers van massive attack, en verder vooral in de electronic/ambient richting...quote:Op zondag 13 maart 2005 11:07 schreef JoZzephus het volgende:
[..]
wanneer ik muziek hoor luister ik puur naar de muziek of melodie, altijd al gedaan.
op deze manier hoor en let ik op alle instrumenten en details die ik dan hoor.
later denk ik, o ja er zit nog iemand te zingen, even horen wat die meneer of mevrouw wil zeggen..(als je het niet zeggen kan zing het dan)
sommige vinden de tekst van een nummer belangrijk of willen weten wat die gene zingt.
ik denk wanneer je de melodie hoort die je evt. zelf maakt gewoon puur is en dwars door alles heen gaat zonder filters.
dat is dus god ervaren (of je het nu wilt of niet)![]()
hierdoor krijg je herinneringen van hoe het echt is en was, de puurheid dus het absolute.
hier op aard is alles gefilterd wat je ervaart en wanneer je muziek opzet ervaar je puurheid (god)
als ik bepaalde halve tonen, noten hoor in een stuk word ik soms geraakt waar ik bijna de controle over mezelf kwijt ben.
klassieke muziek bv en wat nummers van massive attack, radiohead zijn goddelijk.
laats naar rem geweest in ahoy...ik moest even leunen (bijkomen) tegen een hekje toen ik wat nummers hoorde, leuk he, dus waar voor mijn geld.![]()
Maar de backspace kun je toch wel vinden?quote:Op zondag 13 maart 2005 06:48 schreef BaajGuardian het volgende:
(ff tussendoor , als ik typos maak , ik heb een ander keyboard hier dus moet echt wennen aan de toets..jes..)
Ja, dat denk ik ook. Net zoals geuren je ook opeens aan vroeger kunnen laten denken, terwijl je dacht dat je dat allang vergeten was.quote:Op zondag 13 maart 2005 10:37 schreef eyecandy... het volgende:
Volgens mij heeft dat niet zo zeer met de melodie te maken als met de functie van je hersens die die melodie aangrijpen om een bepaalde herinnering op te roepen. Zelfde effect bereik je bijvoorbeeld met foto's. Bekijk foto's van een goeie ouwe tijd en je bent er weer.
aanleiding van dit topic , dezelfde gedachte.quote:Op maandag 14 maart 2005 21:57 schreef Cataclysm_Child het volgende:
Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.
Nee hoor, het is gewoon bullshit.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:47 schreef Haushofer het volgende:
Baaj, dit is de eerste keer dat ik het met je eens ben: de muziek van Final Fantasy 7 heeft ook mij erg geinspireerd![]()
Een melodie bestaat uit luchttrillingen, welke worden gespecificeerd door een amplitude en een frequentie. Een melodie is dus gewoon een soort signaal, en de mens is gevoelig voor bepaalde signalen. Zo is het Requiem van Mozart een bijzonder bundeltje signalen.
Of is dit te WFL-erig?
Mja, ik snap ook wel dat het wat kort door de bocht gaat. Maar fysisch gezien wordt geluid gekenmerkt door een frequentie en amplitude, en ik had het over de toon an sich. Maar dan kom je er toch weer op uit dat een muziekstuk nix anders is dan een bundel signalen. En dat is maar goed ook, anders had je het nooit vast kunnen leggen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 04:47 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee hoor, het is gewoon bullshit..
Er is verschil tussen geluid en melodie, namelijk.
Dude, dat bedoel ik, t'is maar net waar je vandaan komt, ik zie 't juist als "het is mooi geweest, bedtijd, morgen weer een dag" muziekquote:Op dinsdag 15 maart 2005 06:06 schreef aswell het volgende:
moet je dit lied horen, daar wordt je gewoon treurig van : http://users.pandora.be/W(...)suda%20-%20Sadne.mp3
vind ik nog mee vallen :-oquote:Op dinsdag 15 maart 2005 06:06 schreef aswell het volgende:
moet je dit lied horen, daar wordt je gewoon treurig van : http://users.pandora.be/W(...)suda%20-%20Sadne.mp3
Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen. Melodie is en blijft niets anders dan verschil in toonhoogte. Het spijt me oprecht. Dan heb je nog de dynamiek (verschil in intensiteit/hardheid van het geluid) het ritme (de plaatsing van het geluid in de tijd) en het timbre (de samenstelling/kleur van het geluid). Dat is geluid, in de muzikale zin van het woord dan. En wat het is dat bepaalde geluiden je tot zulke weemoed of zulke vrolijkheid stemmen, tsja, ik denk dat dat sterk cultureel bepaald is, ofzo. Een meisje aan de UvA is nu bezig met haar bachelorsciptie hierover, dus als je het écht zo interessant vind moet je daar maar even kijken.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 06:03 schreef BaajGuardian het volgende:
nee JAM jij bent bullshit , ga even fijn een ander forum opzoeken , als je niets beters dan dat kan verzinnen.
Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie. Maar daarmee kan je als wetenschapper nog niet uitleggen waarom juist bepaalde melodieën bepaalde mensen raken, da's waarschijnlijk een stukkie psychologie. Daar gaat dit topic over, en daarover heb je kennelijk niks te melden. De waarheid... laat me niet lachen, de waarheid is wat jij ervan maakt, als jij muziek opvat als tonen en tonen alleen moet je dat vooral doen hoor, ik hou je zeker niet tegen, maar wat muziek met mij doet, doet het gewoon... Is dat voor mij dan niet de waarheid?quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:15 schreef JAM het volgende:
[..]
Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen. Melodie is en blijft niets anders dan verschil in toonhoogte. Het spijt me oprecht. Dan heb je nog de dynamiek (verschil in intensiteit/hardheid van het geluid) het ritme (de plaatsing van het geluid in de tijd) en het timbre (de samenstelling/kleur van het geluid). Dat is geluid, in de muzikale zin van het woord dan. En wat het is dat bepaalde geluiden je tot zulke weemoed of zulke vrolijkheid stemmen, tsja, ik denk dat dat sterk cultureel bepaald is, ofzo. Een meisje aan de UvA is nu bezig met haar bachelorsciptie hierover, dus als je het écht zo interessant vind moet je daar maar even kijken.
Dynamiek.quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:44 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie.
Wat bedoel je nu, JAM? Dat muziek niet echt een boodschap heeft, of dat muziek een boodschap heeft waar je niet over kunt praten?quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:25 schreef JAM het volgende:
ik denk dat de 'boodschap' van de muziek, zover we daar over kunnen spreken wat naar mijn idee eigenlijk niet kan, ...
Mijn idee is dat muziek niet anders kan uitdrukken dan het muziekale zelf. Het is nogal lastig om met behulp van een gitaar, of een klassiek ensemble, of met Max/MSP uit te drukken dat je morgenochtend niet moet vergeten om een pak koffie te halen.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu, JAM? Dat muziek niet echt een boodschap heeft, of dat muziek een boodschap heeft waar je niet over kunt praten?
Denk je niet dat dat sterk van persoon tot persoon, van tijd tot tijd, van cultuur tot cultuur verschilt?quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:42 schreef Tijn het volgende:
Toch is muziek een vorm van communiceren. Uiteraard anders dan praten, maar toch, je 'vertelt' wel iets met je compositie of je spel. En die boodschap begrijpt de luisteraar ook maar al te goed, ook al is het moeilijk om het allemaal onder woorden te brengen.
Ik denk dat de invloed van de persoon nogal tegenvalt, zolang die persoon zich grofweg in dezelfde context bevindt (en dus de boodschap kan begrijpen). Daarom verschilt het ook zeker wel van tijd tot tijd en cultuur tot cultuur. Net als bij spreken, als iemand iets zegt in een taal die je niet begrijpt, ontvang je ook de boodschap niet.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:45 schreef JAM het volgende:
[..]
Denk je niet dat dat sterk van persoon tot persoon, van tijd tot tijd, van cultuur tot cultuur verschilt?
Nou ja, dat aannnemde; denk je dan niet dat het niet verder komt dan een grove indeling van emotie? Als in; dat is een beetje een droevig stuk, en dat vrolijk?quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de invloed van de persoon nogal tegenvalt, zolang die persoon zich grofweg in dezelfde context bevindt (en dus de boodschap kan begrijpen). Daarom verschilt het ook zeker wel van tijd tot tijd en cultuur tot cultuur. Net als bij spreken, als iemand iets zegt in een taal die je niet begrijpt, ontvang je ook de boodschap niet.
Erg specifiek zal het sowieso nooit worden, zoals je al zei, je kunt niet in je muziek vertellen dat je een pak melk moet halen ofzo. Desalniettemin stuur je wel informatie over naar een ander persoon en dat is toch wel tof om je te realiseren.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:52 schreef JAM het volgende:
[..]
Nou ja, dat aannnemde; denk je dan niet dat het niet verder komt dan een grove indeling van emotie? Als in; dat is een beetje een droevig stuk, en dat vrolijk?
Dat, dat dan weer wel.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Erg specifiek zal het sowieso nooit worden, zoals je al zei, je kunt niet in je muziek vertellen dat je een pak melk moet halen ofzo. Desalniettemin stuur je wel informatie over naar een ander persoon en dat is toch wel tof om je te realiseren.
Maar goed, erg diep kan ik zelf ook niet gaan, want ik ben geen psycholoog of wat dan ook.
quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:44 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie.
Nee, anders zou ik het niet vragen. Het is een vraag weet je wel. of mag dat ook al niet meer.quote:Op zondag 13 maart 2005 21:18 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Waarom wil je weten waarom hij het wil weten? Ben je niet tevreden met de post alleen?
Hoezo? Ik ben het met JAM eens, dat mensen toch een beetje de terminologie moeten kennen, willen ze die gebruiken.quote:Op donderdag 17 maart 2005 07:05 schreef BaajGuardian het volgende:
slotje
Wellicht als je iets meer aandacht had besteet aan mijn woorden dat je dan ook deze post had gelezenlquote:Op donderdag 17 maart 2005 20:22 schreef BaajGuardian het volgende:
Nee hoor, het is gewoon bullshit.
Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen
van JAM (plus nog een post die hij snel geedit heeft voordat de mods het lazen)
Net als Baai heb jij ook geen kaas gegeten van een muzikale opleiding, hoop ik althans voor jou.
van Threep.
moet ik hier blij van worden?
is dit normaal discuseren?
volgens mij zijn mensen hier STEKE blind , want het topic stelt wel heel erg duidelijk dat ik me afvraag
waarom er GEVOEL UIt MELODIE VOORTKOMT
laat ik leuk nog even een anderre post quoten :
Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.
en daar gaat dit topic over waar zet ik het verdomme anders in truth man.
hoe mensen soms een topic kunnen verpesten met hun blonde haren jopie instelling.
nu duidelijk?
MOOI
Of deze;quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Mijn idee is dat muziek niet anders kan uitdrukken dan het muziekale zelf. Het is nogal lastig om met behulp van een gitaar, of een klassiek ensemble, of met Max/MSP uit te drukken dat je morgenochtend niet moet vergeten om een pak koffie te halen.
Dat is naar mijn idee toch érg ontopic, laat daar je licht eens over schijnen, Baaitje.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:25 schreef JAM het volgende:
Verder: ik denk dat de 'boodschap' van de muziek, zover we daar over kunnen spreken wat naar mijn idee eigenlijk niet kan, vooral in de oren van de toehoorder ligt. Het luisteren naar muziek is in die zin niet wezenlijk anders dan andere waarneming en ik snap ook niet dat over muziek altijd zo extra zweverig wordt gedaan. Net zoals men sommige beelden ontroerend, mooi, lelijk of wat dan ook vind, of sommige dingen lekker of vies vind smaken, zo vind men sommige muziekstukken mooi, lelijk, ontroerend, opzwepend, wat dan ook. Dus, laat iemand mij eens verhelderen waarom het hier weer persé over muziek, sterker; niet eens over muziek. Over een van de onderdelen van, de melodie, moet gaan? Waarom niet over waarneming in het geheel? Ik vind het nogal een kortzichte vraag. Vragen als deze lokken muzikanten en musicologen, terwijl dit eigenlijk een onderdeel voor de biologie en/of psychologie is. (Al hoewel er wel een specialisatie bio-musicologie bestaat die zich onder andere met dit soort dingen bezig houdt).
waarom zou muziek persé een boodschap als in de letterlijke zin van het woord moeten communiceren?quote:
Oh, maar ik wil ook nergens beweren dat muziek dat zou moeten doen. Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt. Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal!quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:37 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
waarom zou muziek persé een boodschap als in de letterlijke zin van het woord moeten communiceren?
Ikzelf zie muziek (het effect van muziek) als een soort van hulpmiddel om een beetje rustig te worden daar bovenin bijvoorbeeld, en op die manier kan je dat zien als een vorm van communicatie; maar dit hoeft niet een opdracht te zijn of zoiets... dat kan best een gevoel zijn. En als dat aan jou ligt dat jij dat gevoel eraan koppelt, dan heet dat 'smaak', maar dat wil niet zeggen dat muziek verder niks is. Veel muziek raakt meerdere personen zo blijkt wel, en dan heb ik het niet over die kontrap achtige mtv/tmf onzin. Daarom kan een muzicist wel degelijk proberen een boodschap (een gevoel) over te brengen met een stuk muziek. Of die boodschap over komt ligt aan de luisteraar.
jij denkt dat een componist een rij noten gevoelloos neerkwakt?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:57 schreef JAM het volgende:
[..]
Oh, maar ik wil ook nergens beweren dat muziek dat zou moeten doen. Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt. Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal!.
1.Het is mijn theorie, die theorie is van mij!
Dat zegt JAM ook niet. Hij zegt alleen dat muziek "multi interpretabel" is.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:18 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
jij denkt dat een componist een rij noten gevoelloos neerkwakt?![]()
ik namelijk nietof in ieder geval niet elke
Je theorie is onvolledig en dus niet correct. Met muziek kan je wel degelijk gevoelens overbrengen. Je kunt zeggen dat het volledig aan de interpretatie van de luisteraar ligt of en hoe hij op een bepaald muziekstuk(je) reageert, maar dat is maar één zijde van het verhaal. De verschillende toonaarden hebben elk hun eigen karakter, en een goede componist heeft weet daarvan én van hun effect op levende wezens (idd, ook dieren en planten). Ik kan er op dit moment niet verder op ingaan omdat het alweer 10j geleden is dat ik me erin verdiept heb en ik de materie onder een dikke laag stof moet uithalen (zowel in mijn hoofd als op zolder). Ik ben dit zowiezo van plan in de komende maanden en zal er dan eventueel een topic over opstarten.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:57 schreef JAM het volgende:
[..]
Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt.
Volledig mee oneens. Muziek is wel degelijk een taal. Het is niet omdat je geen inzicht hebt in de Chinese taal dat het geen taal is. Ik gebruik het woord inzicht met opzet, want daar komt het uiteindelijk op neer.quote:Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal!.
Zelfde voorbeeld: Als iemand in't Chinees tegen jou praat kun jij zijn boodschap niet begrijpen en omzetten in voor jou verstaanbare informatie (tenzij je vloeiend Chinees kan, in dat geval mijn excusesquote:Op vrijdag 18 maart 2005 14:38 schreef Haushofer het volgende:
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
Dat geldt, net als voor taal, alleen voor muziek van je eigen cultuur. Van westerse muziek kunnen we hier de boodschap begrijpen, maar luister je naar Indonesisch karawitan, dan begrijp je opeens helemaal niet meer wat ze ermee willen uitdragen.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 15:06 schreef Threep het volgende:
[..]
Muziek is net hetzelfde. Je hoeft zelfs niet te weten hoe het in elkaar steekt, je vangt boodschappen op.
Het gaat bij (goede) muziek om een gevoel over te brengen, niet een woord...quote:Op vrijdag 18 maart 2005 14:38 schreef Haushofer het volgende:
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
Volgens mij lullen we langsmekaar heen. Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier. En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend. En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 16:26 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
Het gaat bij (goede) muziek om een gevoel over te brengen, niet een woord...
En gevoel is persoonlijk, nogal wiedesmaar dat betekent niet dat er geen boodschap meer in muziek zit! Waarom zou een boodschap geen gevoel kunnen zijn? Kan jij aan elk gevoel een absolute betekenis geven?
het ondubelzinnige gedeelte dus wat je letterlijk zegt is juist het minst van belang in comunicatie tussen mensen het is belangrijker hoe het gezegt wordt. En met muziek kan je nog steeds dat gedeelte uitdrukkenquote:Op vrijdag 18 maart 2005 21:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens mij lullen we langsmekaar heen. Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier. En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend. En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
Zie het positief, je hebt nog veel te leren ...quote:Op vrijdag 18 maart 2005 21:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens mij lullen we langsmekaar heen.
En in hoeverre lukt jouw taal dan daarin ? Je bent jezelf aan't verstrikken in je eigen kronkels ...quote:Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier.
Daar gaat het hier nou net niet om ! Los van die eigen interpretatie staat het simpelweg vast dat er wel degelijk gericht kan worden omgesprongen met het creatie-proces mbv muzikale wetmatigheden (die terug te vinden zijn in alle lagen van 'het leven', de kosmos, etc.). Dat jij geen weet hebt van die kennis wil daarom nog niet zeggen dat het niet waar is. Zie mijn allereerste reply-zinnetje ...quote:En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft.
Lees mijn vorige 2 posts gerust nog eens en vraag dan eens wat je er niet van snapt ...quote:Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend.
quote:En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 23:16 schreef Hallulama het volgende:
http://www.xs4all.nl/~hydrogen/kortjakje.mp3
Hahaha, leuk dat je er om kunt lachen, we hebben er de Telegraaf nog mee gehaald toenquote:Op zaterdag 19 maart 2005 05:32 schreef Oversight het volgende:
[..]
Hoi Muus, en andere smurven hier.....
vergeef me 1 offtopic reactie hier....
maar hij is te mooi om te negeren.....
http://www.xs4all.nl/~hydrogen/eol/
quote:Op zaterdag 19 maart 2005 05:17 schreef Threep het volgende:
[..]
Zie het positief, je hebt nog veel te leren ...
[..]
Ik vind het vrij duidelijk.quote:En in hoeverre lukt jouw taal dan daarin ? Je bent jezelf aan't verstrikken in je eigen kronkels ...
[..]
Ah ja, ik ben dom en jij bent alwetend.quote:Daar gaat het hier nou net niet om ! Los van die eigen interpretatie staat het simpelweg vast dat er wel degelijk gericht kan worden omgesprongen met het creatie-proces mbv muzikale wetmatigheden (die terug te vinden zijn in alle lagen van 'het leven', de kosmos, etc.). Dat jij geen weet hebt van die kennis wil daarom nog niet zeggen dat het niet waar is. Zie mijn allereerste reply-zinnetje ...
[..]
"een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier."quote:Op zaterdag 19 maart 2005 13:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah ja, ik ben dom en jij bent alwetend.
Je snapt mn posts niet. Ik snap ook heus wel dat je met muziek boodschappen over kunt brengen, en gevoelens ed. Ben zelf ook veel met muziek bezig, dus zover is het me wel duidelijk. Nou ja, laat ook maar, discussie is vrij zinloos. Het is maar net wat je van een taal verwacht, en hoe je zoiets opvat. In mijn ogen niet zo belangrijk dus.
En dat heb ik dus nooit gezegd. Heb alleen gezegd dat de desbetreffende boodschap subjectief is.quote:Ik reageerde alleen maar op je posts omdat jij duidelijk zei dat muziek geen boodschap kan overbrengen.
Hehehequote:Op zaterdag 19 maart 2005 20:36 schreef Hallulama het volgende:
Wat weet een drummer nou van melodie, of gebruik je je cymbals ook wel eens als een carillon, zoals Terry Bozzio lijkt te doen in Book of Hours?
Mja ok, ik denk dat we elkaar niet zo goed begrepen. Wat voor instrument bespeel je?quote:Van zodra er ergens een topic of discussie ontstaat dat gaat over je eigen vakgebied ben jij de eerste om er aan mee te doen. Ik doe nu net hetzelfde. Het is nu al 10j mijn beroep en ik ben er dag in dag uit mee bezig al van zodra ik geboren was (in de moederschoot kon ik blijkbaar al een aardig stukje drummen ). Logisch toch dat ik dan met veel vuur allerhande misverstanden en onwaarheden uit de wereld wil werken ...
ha! die kende ik lekker alquote:Op zaterdag 19 maart 2005 23:09 schreef Hallulama het volgende:
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...
Probeer dit eens (heel apart):
Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3
Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
Ik kan het fragment spijtig genoeg niet beluisteren maar wil wel even reageren.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 23:09 schreef Hallulama het volgende:
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...
Probeer dit eens (heel apart):
Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3
Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
Absoluut, maar je hebt natuurlijk gradaties en contrasten.quote:Op zondag 20 maart 2005 18:56 schreef Threep het volgende:
[..]
Ik kan het fragment spijtig genoeg niet beluisteren maar wil wel even reageren.
Dat jijzelf (of een ander persoon) deze stemming nooit eerder ervaren hebt is zeker mogelijk. Maar ik denk niet dat er ergens een "moeder-stemming" bestaat die om de zoveel tijd nieuwe stemminkjes ter wereld brengt
@Haushofer: bastrombone
Volgens mij denken mensen aan melodie automatisch dat ritme enz erbij...??quote:Op dinsdag 15 maart 2005 04:41 schreef JAM het volgende:
Een melodietje is niets anders dan een (stem)beweging naar boven of beneden. Het is verschil in toonhoogte, niet meer dan dat. Een melodietje is is nog lang geen muziek, daar voor zijn nog de andere drie elementen, timbre, ritme en dynamiek voor nodig.
Het ligt een beetje in de westerse geest verankerd om muziek te onthouden in melodietjes, best grappig eigenlijk, als je er over nadenkt.
Ho wacht eens even. Als je je in muziekleer verdiept, zul je ook tegen komen dat tonen "vragend" worden genoemd en andere weer "beantwoordend" (hangt af welke afstand de toon heeft tot de grondtoon van de toonsoort waarin je speelt). Sommige nummers kunnen hierdoor spanning oproepen (denk aan dissonanten bijvoorbeeld) terwijl andere nummers je een heel relaxed gevoel kunnen geven. Het allerallerbeste voorbeeld vind ik Tori Amos nr Parasol van haar nwste album The Beekeeper. Terwijl ze zingt I will feel safe in my frame, voel en hoor je ook "safe". Dan heb je het als artiest helemaal begrepen als tekst en melodie overeenkomen met het gevoel...quote:Een melodietje is niets anders dan een (stem)beweging naar boven of beneden. Het is verschil in toonhoogte, niet meer dan dat.
Ik denk dat er nog voor het ritme getimmer met botjes en takjes er daar eerst de stem was. Wat hoor je het eerst bij een pasgeborene? De huil en ik denk dat de eerste reactie van de vrouw/ouders zou zijn geweest om hun kind gerust te stellen en zachtjes te praten EN te zingen tegen de kleine. Dus in mijn beleving was de zang er het eerst, lijkt mij iig het meest logische en ik denk dan ook dat melodie er net zo lang is als dat de mensen er zijn.quote:Op zondag 13 maart 2005 17:25 schreef BaajGuardian het volgende:
nee hoor , hetis mooi ontopic , deze trillingen hebben dus een effect op het gevoel en dan met name de emotie , het is wel erg facinerend als je er op doordenkt...
hte stukje over kopelen met vroeger was meer een opstapje trouwens
waar komt het toch vandaan, voeger mepten ze op botjes en steentjes , en dansten ze rond het vuurtje.
toe kwamen de melodieuze instrumenten...
zou er mischien ooit een wezentje (om het even in het midden te laten van man en vrouw)
zo vol van emotie gezeten hebben , het dmv melodie eruit liet komen?
Dat doen mensen ja, wat niet wegneemt dat het aparte dingen zijn. Je kan geen muziek maken zonder alle vier aspecten van de muziek gebruiken (omdat dat nou eenmaal ook inherent is aan geluid), maar dat neemt niet weg dat het allemaal verschillende zaken zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 14:51 schreef EleanorGoesCrazy het volgende:
[..]
Volgens mij denken mensen aan melodie automatisch dat ritme enz erbij...??
Your point being? Ik weet het niet hoor, maar ik heb nog nooit termen als 'vragend' en 'beantwoordend' gehoord. Dus vertel me er eens wat je ermee bedoeld.quote:Ho wacht eens even. Als je je in muziekleer verdiept, zul je ook tegen komen dat tonen "vragend" worden genoemd en andere weer "beantwoordend" (hangt af welke afstand de toon heeft tot de grondtoon van de toonsoort waarin je speelt). Sommige nummers kunnen hierdoor spanning oproepen (denk aan dissonanten bijvoorbeeld) terwijl andere nummers je een heel relaxed gevoel kunnen geven. Het allerallerbeste voorbeeld vind ik Tori Amos nr Parasol van haar nwste album The Beekeeper. Terwijl ze zingt I will feel safe in my frame, voel en hoor je ook "safe". Dan heb je het als artiest helemaal begrepen als tekst en melodie overeenkomen met het gevoel...
Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelt met die 4 aspecten van de muziek, en dan vooral waarom je volgens jouw ze alle4 nodig hebt ?quote:Op dinsdag 22 maart 2005 19:07 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat doen mensen ja, wat niet wegneemt dat het aparte dingen zijn. Je kan geen muziek maken zonder alle vier aspecten van de muziek gebruiken (omdat dat nou eenmaal ook inherent is aan geluid), maar dat neemt niet weg dat het allemaal verschillende zaken zijn.
Thanks, ik zat mijn hoofd al te breken hoe ik het nou moest uitleggenquote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef Threep het volgende:
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...
De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
Goed teamwerk dus, ik zat ook al een tijdje erover te peinzen of en hoe ik er dieper op zou ingaan of niet.quote:Op woensdag 23 maart 2005 01:50 schreef EleanorGoesCrazy het volgende:
[..]
Thanks, ik zat mijn hoofd al te breken hoe ik het nou moest uitleggenIk had het niet beter kunnen doen als jou
![]()
![]()
Als wat ik gezien heb in een docu waar is, bestaat de oppervlakte van onze hersenen ook uitquote:Op zondag 13 maart 2005 17:25 schreef BaajGuardian het volgende:
nee hoor , hetis mooi ontopic , deze trillingen hebben dus een effect op het gevoel en dan met name de emotie , het is wel erg facinerend als je er op doordenkt...
hte stukje over kopelen met vroeger was meer een opstapje trouwens
waar komt het toch vandaan, voeger mepten ze op botjes en steentjes , en dansten ze rond het vuurtje.
toe kwamen de melodieuze instrumenten...
zou er mischien ooit een wezentje (om het even in het midden te laten van man en vrouw)
zo vol van emotie gezeten hebben , het dmv melodie eruit liet komen?
Melode, ritme, dynamiek en timbre. Je hebt geen keuze bij ze allemaal nodig hebben, je gebruikt ze altijd allemaal, of je het nou wil of niet. Klinkt er toon, dan heeft die toon een toonhoogte; melodie. Die toon heeft een bepaalde lengte, ofwel een plaatsing in de tijd; ritme. Die toon heeft een bepaald volume, een bepaalde intensiteit; dynamiek en die toon heeft een bepaald geluid, ktoing of kting; timbre.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:04 schreef Threep het volgende:
[..]
Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelt met die 4 aspecten van de muziek, en dan vooral waarom je volgens jouw ze alle4 nodig hebt ?
Ik dacht dat leidtonen altijd dwingend werden genoemd. Maar ja, dat is een mooi voorbeeldje van een dwingende toon inderdaad. Zo zijn er velen. Either way; wat heeft het bestaan van dwingende tonen nou weer te maken met de kwintencirkel? Ik dacht dat dat voornamelijk toepassing had op hoe toonladders worden opgebouwd, enzo.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef Threep het volgende:
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...
De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
De tonen in een Arabische toonladder is een andere volgorde van tonen, maar het principe is hetzelfde en de tonen vallen onder dezelfde tonenreeks als je de basisprincipes van toonladders gaat bekijken (er is maar 1 tonenreeks)...quote:Op woensdag 23 maart 2005 13:42 schreef JAM het volgende:
Verder; ik weet niet of ik me wel kan vinden in het verhaal dat muziek 'universeel' zou zijn. Ik denk niet dat de 'westerling', of iemand die met een westerse muziektraditie is grootgebracht de muzieken van totaal andere regio's in de wereld wel zo prettig vindt om aan te horen en visa versa. En dat zijn maar kleine verschillen. Een muzikaal tripje naar de gebieden waar de modale muziek hoogtij viert (losjes; het gebied rond de Middelandse zee) verneukt al het hele westerse gevoel voor harmonie, of in ieder geval het mijne. Hiervoor moet men een vraag beantwoorden; is wat 'kloppend' is voor het hoor aangeboren, of gewenning?
Dan heb je het toch gewoon over oa smaak, de mate waarin iemand open staat voor andere dingen dan degene waarmee hij is opgegroeid (geconditioneerd), ... Als je je erin interesseert vind je het al een stuk aangenamer om naar te luisteren. Dat geld eveneens omgekeerd.quote:Verder; ik weet niet of ik me wel kan vinden in het verhaal dat muziek 'universeel' zou zijn. Ik denk niet dat de 'westerling', of iemand die met een westerse muziektraditie is grootgebracht de muzieken van totaal andere regio's in de wereld wel zo prettig vindt om aan te horen en visa versa.
Ok, een rasechte westerling die rotsvast ervan overtuigd is dat zijn (hun) manier van leven de enige goede is gaat idd weinig vinden aan Oosters-getinte klanken en melodiëen om maar een voorbeeldje te nemen, mijn stelling althans.quote:En dat zijn maar kleine verschillen. Een muzikaal tripje naar de gebieden waar de modale muziek hoogtij viert (losjes; het gebied rond de Middelandse zee) verneukt al het hele westerse gevoel voor harmonie, of in ieder geval het mijne.
Iets wat klopt resoneert optimaal. In één enkele toon vind je de oplossing voor je vraag: de boventonen. Als ik je vraag goed begrepen heb tenminste, maar toch is het iets zeer belangrijks wat best wel in dit topic thuishoort.quote:Hiervoor moet men een vraag beantwoorden; is wat 'kloppend' is voor het hoor aangeboren, of gewenning?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |