abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:22:27 #51
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25550998
Nee hoor, het is gewoon bullshit.

Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen

van JAM (plus nog een post die hij snel geedit heeft voordat de mods het lazen)

Net als Baai heb jij ook geen kaas gegeten van een muzikale opleiding, hoop ik althans voor jou.

van Threep.


moet ik hier blij van worden?
is dit normaal discuseren?

volgens mij zijn mensen hier STEKE blind , want het topic stelt wel heel erg duidelijk dat ik me afvraag
waarom er GEVOEL UIt MELODIE VOORTKOMT
laat ik leuk nog even een anderre post quoten :

Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.

en daar gaat dit topic over waar zet ik het verdomme anders in truth man.
hoe mensen soms een topic kunnen verpesten met hun blonde haren jopie instelling.

nu duidelijk?
MOOI
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:25:00 #52
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25551070
mischien kunnen jullie nu opeens wel een slotje plaatsen
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25551074
Russstig BG. . Zeg dan nogmaals dat je iets anders bedoelde ipv meteen een slotje te vragen, want nu snapte niemand waarom.

Nu begrijpen we wat je bedoelt en mss kunnen mensen dit nu oppikken.

Adem in, adem uit. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:26:41 #54
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25551129
ja sorry hoor , ik word gewoon zo moe van mensen die donders goed weten waar een topic over gaat en dan toch even hun *jij bent dom ik ben slim* versie gooien terwijl het compleet niet ontopic is , en iedereen accepteerd het maar.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:27:28 #55
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25551160
als ik uberhaupt bedoelde wat JAM de kerk door slingert , waarom zet ik het dan in truth
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25551675
@Baaj: ik denk dat jij je iets minder moet gaan aantrekken wat mensen hier posten.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:36:48 #57
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25554690
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 20:22 schreef BaajGuardian het volgende:
Nee hoor, het is gewoon bullshit.

Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen

van JAM (plus nog een post die hij snel geedit heeft voordat de mods het lazen)

Net als Baai heb jij ook geen kaas gegeten van een muzikale opleiding, hoop ik althans voor jou.

van Threep.


moet ik hier blij van worden?
is dit normaal discuseren?

volgens mij zijn mensen hier STEKE blind , want het topic stelt wel heel erg duidelijk dat ik me afvraag
waarom er GEVOEL UIt MELODIE VOORTKOMT
laat ik leuk nog even een anderre post quoten :

Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.

en daar gaat dit topic over waar zet ik het verdomme anders in truth man.
hoe mensen soms een topic kunnen verpesten met hun blonde haren jopie instelling.

nu duidelijk?
MOOI
Wellicht als je iets meer aandacht had besteet aan mijn woorden dat je dan ook deze post had gelezenl
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:39 schreef JAM het volgende:

[..]

Mijn idee is dat muziek niet anders kan uitdrukken dan het muziekale zelf. Het is nogal lastig om met behulp van een gitaar, of een klassiek ensemble, of met Max/MSP uit te drukken dat je morgenochtend niet moet vergeten om een pak koffie te halen.
Of deze;
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:25 schreef JAM het volgende:
Verder: ik denk dat de 'boodschap' van de muziek, zover we daar over kunnen spreken wat naar mijn idee eigenlijk niet kan, vooral in de oren van de toehoorder ligt. Het luisteren naar muziek is in die zin niet wezenlijk anders dan andere waarneming en ik snap ook niet dat over muziek altijd zo extra zweverig wordt gedaan. Net zoals men sommige beelden ontroerend, mooi, lelijk of wat dan ook vind, of sommige dingen lekker of vies vind smaken, zo vind men sommige muziekstukken mooi, lelijk, ontroerend, opzwepend, wat dan ook. Dus, laat iemand mij eens verhelderen waarom het hier weer persé over muziek, sterker; niet eens over muziek. Over een van de onderdelen van, de melodie, moet gaan? Waarom niet over waarneming in het geheel? Ik vind het nogal een kortzichte vraag. Vragen als deze lokken muzikanten en musicologen, terwijl dit eigenlijk een onderdeel voor de biologie en/of psychologie is. (Al hoewel er wel een specialisatie bio-musicologie bestaat die zich onder andere met dit soort dingen bezig houdt).
Dat is naar mijn idee toch érg ontopic, laat daar je licht eens over schijnen, Baaitje. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:53:22 #58
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_25555058
Als je je afvraagt hoe het komt dat melodie (- of muziek, for that matter - ) zo'n enorm effect kan hebben op de menselijke psyche, doe je er wellicht toch goed aan om de topictitel aan te passen...

Noem het dan Muziek en haar mysteries, of zo...
...dass wir fliegen.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:57:44 #59
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25555171
Ben jij effe een ongenietbare vent seg. Ik neem geen woord terug van wat ik zei. Was trouwens niet tegen jou, in't vervolg beter lezen. Als je je al aangevallen voelt omdat ik vast stel dat je geen muzikale opvoeding hebt genoten (waar niks mis mee is trouwens) ... Wordt je ook kwaad als ik zeg dat je van het mannelijke geslacht bent ?

"nee JAM jij bent bullshit , ga even fijn een ander forum opzoeken , als je niets beters dan dat kan verzinnen."

Iemand wijst jou en andere mensen erop dat ze hun terminologie beter wat bijschaven ipv onwaarheden te verkondigen, en jij loopt ze even af te zeiken omdat ze niet reageren gelijk jij zou willen dat ze dat moesten doen. JAM reageerde trouwens niet op jou dus je had in de eerste plaats je Lucky Luke-vingertjes moeten bedwingen. Het enige wat JAM deed imo is onwaarheden de wereld uit helpen. Iets waar jij dacht ik een groot voorstaander van bent, oh ironie...

Ik ken geen zak van computertaal - hoe men door cijfers en letters etc te gebruiken heelder programma's en spelletjes in mekaar flanst. Wonderbaarlijk toch. En omdat ik er geen zak van ken gebruik/misbruik ik ook geen woorden, al is het maar uit respect voor mensen die het zich helemaal meester hebben gemaakt (flink wat blokwerk neem ik aan) en dan één of andere lapzwans (ik dus) vrolijk zien goochelen met woorden die hij nog maar amper kan lezen ...


Zo, en nu een min of meer ontopic antwoord. Het is zeer moeilijk uitleggen aan een leek, er kruipt enorm veel tijd in en die heb ik simpelweg niet. Heb er trouwens ook geen zin in, maar dit ter zijde.
Ik zou zeggen geniet ervan, optimaal. Wat het precies is, hoe het werkt, waarom het dat met je doet wat het doet - is het echt zo belangrijk voor je dat te weten ? Ga je dan nog meer ervan genieten ? 't Blijft toch even magisch ...
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
pi_25557048
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 22:36 schreef JAM het volgende:

[..]

Of deze;
[..]
waarom zou muziek persé een boodschap als in de letterlijke zin van het woord moeten communiceren?
Ikzelf zie muziek (het effect van muziek) als een soort van hulpmiddel om een beetje rustig te worden daar bovenin bijvoorbeeld, en op die manier kan je dat zien als een vorm van communicatie; maar dit hoeft niet een opdracht te zijn of zoiets... dat kan best een gevoel zijn. En als dat aan jou ligt dat jij dat gevoel eraan koppelt, dan heet dat 'smaak', maar dat wil niet zeggen dat muziek verder niks is. Veel muziek raakt meerdere personen zo blijkt wel, en dan heb ik het niet over die kontrap achtige mtv/tmf onzin. Daarom kan een muzicist wel degelijk proberen een boodschap (een gevoel) over te brengen met een stuk muziek. Of die boodschap over komt ligt aan de luisteraar.
=)
  vrijdag 18 maart 2005 @ 00:57:54 #61
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25557325
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:37 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

waarom zou muziek persé een boodschap als in de letterlijke zin van het woord moeten communiceren?
Ikzelf zie muziek (het effect van muziek) als een soort van hulpmiddel om een beetje rustig te worden daar bovenin bijvoorbeeld, en op die manier kan je dat zien als een vorm van communicatie; maar dit hoeft niet een opdracht te zijn of zoiets... dat kan best een gevoel zijn. En als dat aan jou ligt dat jij dat gevoel eraan koppelt, dan heet dat 'smaak', maar dat wil niet zeggen dat muziek verder niks is. Veel muziek raakt meerdere personen zo blijkt wel, en dan heb ik het niet over die kontrap achtige mtv/tmf onzin. Daarom kan een muzicist wel degelijk proberen een boodschap (een gevoel) over te brengen met een stuk muziek. Of die boodschap over komt ligt aan de luisteraar.
Oh, maar ik wil ook nergens beweren dat muziek dat zou moeten doen. Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt. Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal! .

1.Het is mijn theorie, die theorie is van mij!

[ Bericht 1% gewijzigd door JAM op 18-03-2005 01:05:10 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 18 maart 2005 @ 01:04:22 #62
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25557400


[ Bericht 62% gewijzigd door JAM op 18-03-2005 01:05:31 (Weg.) ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_25557543
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:57 schreef JAM het volgende:

[..]

Oh, maar ik wil ook nergens beweren dat muziek dat zou moeten doen. Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt. Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal! .

1.Het is mijn theorie, die theorie is van mij!
jij denkt dat een componist een rij noten gevoelloos neerkwakt?
ik namelijk niet of in ieder geval niet elke

taal is je aangeleerd, je kan er iets mee overbrengen... kan je muziek niet op die manier vergelijken?
Jij zegt dat muziek niks kan overbrengen omdat het een cultuurgebonden afspraak is dat bepaalde dingen treurig klinken, maar dan wil dat dus in feite zeggen dat je daarmee opgegroeid bent, net zoals met een taal. En op die manier kan het een gevoel in je losmaken.
En dat doet het, voor mij tenminste, en ik weet zeker dat de componist van dat spul er hetzelfde over dacht (zie voorbeeldnr waar ik hierboven een link naar postte). Dus in die zin brengt het op een bepaalde manier een boodschap over, of die nou aangeleerd is, of puur persoonlijk, maar ik kan me voorstellen als de meerderheid van de mensen die ernaar zou luisteren er op dezelfde manier over denkt, dat dat geen toeval meer te noemen is. Dan wordt er op een voor jou onveklaarbare wijze dus toch iets overgebracht. We zitten toch in tru, misschien wel telepathisch?
=)
pi_25561422
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:18 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

jij denkt dat een componist een rij noten gevoelloos neerkwakt?
ik namelijk niet of in ieder geval niet elke
Dat zegt JAM ook niet. Hij zegt alleen dat muziek "multi interpretabel" is.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 12:16:53 #65
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25563082
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:57 schreef JAM het volgende:

[..]

Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt.
Je theorie is onvolledig en dus niet correct. Met muziek kan je wel degelijk gevoelens overbrengen. Je kunt zeggen dat het volledig aan de interpretatie van de luisteraar ligt of en hoe hij op een bepaald muziekstuk(je) reageert, maar dat is maar één zijde van het verhaal. De verschillende toonaarden hebben elk hun eigen karakter, en een goede componist heeft weet daarvan én van hun effect op levende wezens (idd, ook dieren en planten). Ik kan er op dit moment niet verder op ingaan omdat het alweer 10j geleden is dat ik me erin verdiept heb en ik de materie onder een dikke laag stof moet uithalen (zowel in mijn hoofd als op zolder). Ik ben dit zowiezo van plan in de komende maanden en zal er dan eventueel een topic over opstarten.
quote:
Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal! .
Volledig mee oneens. Muziek is wel degelijk een taal. Het is niet omdat je geen inzicht hebt in de Chinese taal dat het geen taal is. Ik gebruik het woord inzicht met opzet, want daar komt het uiteindelijk op neer.
Volgens jou wekt de muzikant de illusie van iets over te brengen - wat gebeurt er dan als hij wel degelijk heeft overgebracht wat hij te vertellen had ??? Dan zitten zijn publiek en hijzelf op dezelfde golflengte, hebben ze allemaal zijn hele verhaal innerlijk mogen aanschouwen - en dan zeg jij dat het allemaal niet echt is, want een illusie !!!
Het zijn niet enkel de noten, de akkoorden, de sfeer, je krijgt als je erin meegaat ineens het hele pakket dmv trillingen (geluid+emotie+historie+...) in je hele lijf geabsorbeerd.

Dat is eeuwenoude kennis hoor. De aboriginals gebruikten didgeridoos van verschillende lengte (dus verschillende toonhoogten) om de zieken mbv de trillingen te genezen. Zij wisten dus al welke toonhoogte welk effect heeft. Een baby die verdrietig is zal een geluid produceren dat van toonhoogte rond de a schommelt - terwijl diezelfde baby als hij blij en opgewekt is rond de c zal kwetteren. Elke baby waar en wanneer ook maar ter wereld, dus niks cultuur- of tijdsgebonden. (Hopelijk herinner ik het me nog goed).

Muziek is WEL DEGELIJK een taal, mss wel de oudste en zeker de mooiste ter wereld, ze heeft geen woorden nodig ...
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
pi_25566379
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 15:06:30 #67
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25566844
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:38 schreef Haushofer het volgende:
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
Zelfde voorbeeld: Als iemand in't Chinees tegen jou praat kun jij zijn boodschap niet begrijpen en omzetten in voor jou verstaanbare informatie (tenzij je vloeiend Chinees kan, in dat geval mijn excuses ). Toch kun je op andere manieren perfect elkaar begrijpen, zonder dat hij een woord van je verstaat en vice versa.

Muziek is net hetzelfde. Je hoeft zelfs niet te weten hoe het in elkaar steekt, je vangt boodschappen op. Een goeie componist met weet van de technieken, het systeem erachter, gebruikt die kennis en kan alsnog zijn boodschap overbrengen. Kijk naar filmmuziek, ondersteunend aan beeld. Goeie filmmuziek staat nog steeds overeind als je de beelden weglaat, zelfs al heb je de film nog niet gezien, je weet wat er gebeurd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Threep op 18-03-2005 15:12:30 ]
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  vrijdag 18 maart 2005 @ 16:17:51 #68
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25567620
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 15:06 schreef Threep het volgende:

[..]

Muziek is net hetzelfde. Je hoeft zelfs niet te weten hoe het in elkaar steekt, je vangt boodschappen op.
Dat geldt, net als voor taal, alleen voor muziek van je eigen cultuur. Van westerse muziek kunnen we hier de boodschap begrijpen, maar luister je naar Indonesisch karawitan, dan begrijp je opeens helemaal niet meer wat ze ermee willen uitdragen.
pi_25567764
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:38 schreef Haushofer het volgende:
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
Het gaat bij (goede) muziek om een gevoel over te brengen, niet een woord...
En gevoel is persoonlijk, nogal wiedes maar dat betekent niet dat er geen boodschap meer in muziek zit! Waarom zou een boodschap geen gevoel kunnen zijn? Kan jij aan elk gevoel een absolute betekenis geven?
=)
pi_25573768
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 16:26 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

Het gaat bij (goede) muziek om een gevoel over te brengen, niet een woord...
En gevoel is persoonlijk, nogal wiedes maar dat betekent niet dat er geen boodschap meer in muziek zit! Waarom zou een boodschap geen gevoel kunnen zijn? Kan jij aan elk gevoel een absolute betekenis geven?
Volgens mij lullen we langsmekaar heen. Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier. En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend. En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 23:16:10 #71
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25576635
Laten we de proef op de som nemen, vertel mij eens wat één enkele melodie in verschillende uitvoeringen en met verschillende achtergrondgeluiden met je doet:

http://www.xs4all.nl/~hydrogen/kortjakje.mp3

Dat wat mij betreft helder is, is de invloed van ritme, achtergrondgeluiden (hiertoe behoren ook galm en echo) en klankkleur. Het fragment bevat piano, synthesizer en orgel, maar had net zo goed een één of ander horrorgeluid kunnen bevatten. Let er op dat het synthesizer geluid uit meerdere toonhoogten tegelijk bestaat, dit heeft uiteraard ook veel invloed.

Wat mij een raadsel blijft is de melodie zelf, ik zal nog eens wat verschillende baslijntjes naast elkaar leggen en het resultaat hier posten, dan kunnen jullie zelf zien wat voor gevoel het je geeft.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25580037
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 21:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgens mij lullen we langsmekaar heen. Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier. En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend. En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
het ondubelzinnige gedeelte dus wat je letterlijk zegt is juist het minst van belang in comunicatie tussen mensen het is belangrijker hoe het gezegt wordt. En met muziek kan je nog steeds dat gedeelte uitdrukken
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  zaterdag 19 maart 2005 @ 05:17:38 #73
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25581349
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 21:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgens mij lullen we langsmekaar heen.
Zie het positief, je hebt nog veel te leren ...
quote:
Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier.
En in hoeverre lukt jouw taal dan daarin ? Je bent jezelf aan't verstrikken in je eigen kronkels ...
quote:
En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft.
Daar gaat het hier nou net niet om ! Los van die eigen interpretatie staat het simpelweg vast dat er wel degelijk gericht kan worden omgesprongen met het creatie-proces mbv muzikale wetmatigheden (die terug te vinden zijn in alle lagen van 'het leven', de kosmos, etc.). Dat jij geen weet hebt van die kennis wil daarom nog niet zeggen dat het niet waar is. Zie mijn allereerste reply-zinnetje ...
quote:
Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend.
Lees mijn vorige 2 posts gerust nog eens en vraag dan eens wat je er niet van snapt ...
quote:
En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zaterdag 19 maart 2005 @ 05:32:58 #74
19194 Oversight
◢◤
pi_25581358
quote:
Hoi Muus, en andere smurven hier.....

vergeef me 1 offtopic reactie hier....

maar hij is te mooi om te negeren.....

http://www.xs4all.nl/~hydrogen/eol/
◢◤
pi_25581499
Ik zie muziek meer als een gevoelsversterker.

Lees een tekst voor, met en zonder muziek en het effect verandert ook .
Je ervaart muziek ook ergens langs je gevoel ... ben je slechtgezind, ga je muziek ook anders ervaren dan wanneer je goedgezind bent.

Doet me 'n beetje denken aan Clockwork Orange waar ze Alex psychologisch bewerken met zijn favoriete muziek en visuele beelden.

En BG zijn avatar weer uptodate ...it's Phi Time !
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 11:09:33 #76
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25582944
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 05:32 schreef Oversight het volgende:

[..]

Hoi Muus, en andere smurven hier.....

vergeef me 1 offtopic reactie hier....

maar hij is te mooi om te negeren.....

http://www.xs4all.nl/~hydrogen/eol/
Hahaha, leuk dat je er om kunt lachen, we hebben er de Telegraaf nog mee gehaald toen

De provider bestaat inmiddels niet meer

Anyway, carry on !
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25585574
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 05:17 schreef Threep het volgende:

[..]

Zie het positief, je hebt nog veel te leren ...
[..]
quote:
En in hoeverre lukt jouw taal dan daarin ? Je bent jezelf aan't verstrikken in je eigen kronkels ...
[..]
Ik vind het vrij duidelijk.
quote:
Daar gaat het hier nou net niet om ! Los van die eigen interpretatie staat het simpelweg vast dat er wel degelijk gericht kan worden omgesprongen met het creatie-proces mbv muzikale wetmatigheden (die terug te vinden zijn in alle lagen van 'het leven', de kosmos, etc.). Dat jij geen weet hebt van die kennis wil daarom nog niet zeggen dat het niet waar is. Zie mijn allereerste reply-zinnetje ...
[..]
Ah ja, ik ben dom en jij bent alwetend.
Je snapt mn posts niet. Ik snap ook heus wel dat je met muziek boodschappen over kunt brengen, en gevoelens ed. Ben zelf ook veel met muziek bezig, dus zover is het me wel duidelijk. Nou ja, laat ook maar, discussie is vrij zinloos. Het is maar net wat je van een taal verwacht, en hoe je zoiets opvat. In mijn ogen niet zo belangrijk dus.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:57:49 #78
89763 spiritual
The ultimate style
pi_25591300
ik weet wat je bedoelt TS, ik denk dat de melodie refereert naar je gevoelens in het verleden. een hele sterke connectie tussen je emoties van vroeger en de melodie. ik zit al een tijdje te bedenken hoe ik het kan verwoorden maar het lukt niet,. sorry
  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:20:50 #79
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25591837
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 13:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]

Ah ja, ik ben dom en jij bent alwetend.
Je snapt mn posts niet. Ik snap ook heus wel dat je met muziek boodschappen over kunt brengen, en gevoelens ed. Ben zelf ook veel met muziek bezig, dus zover is het me wel duidelijk. Nou ja, laat ook maar, discussie is vrij zinloos. Het is maar net wat je van een taal verwacht, en hoe je zoiets opvat. In mijn ogen niet zo belangrijk dus.
"een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier."
Als ik je posts niet snap is het je met je taal niet gelukt om je boodschap ondubbelzinnig over te brengen. Dat is het enige wat ik wou aantonen.

En dat jij dom bent en ik alwetend is een zwak 'argument' van je, want daar ben ik het helemaal niet mee eens. Zo zit ik niet in mekaar.
Ik reageerde alleen maar op je posts omdat jij duidelijk zei dat muziek geen boodschap kan overbrengen. Dat is simpelweg niet waar, maar jij bleef het herhalen. Nu zeg je ineens dat het wel kan en zal ik dus voorts ook zwijgen.

Van zodra er ergens een topic of discussie ontstaat dat gaat over je eigen vakgebied ben jij de eerste om er aan mee te doen. Ik doe nu net hetzelfde. Het is nu al 10j mijn beroep en ik ben er dag in dag uit mee bezig al van zodra ik geboren was (in de moederschoot kon ik blijkbaar al een aardig stukje drummen ). Logisch toch dat ik dan met veel vuur allerhande misverstanden en onwaarheden uit de wereld wil werken ...

Maar zoals ik al zei, verder zal ik dus niet meer op je reageren, mits je geen foute dingen neerschrijft. Geniet ervan
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zaterdag 19 maart 2005 @ 20:36:59 #80
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25595178
Wat weet een drummer nou van melodie, of gebruik je je cymbals ook wel eens als een carillon, zoals Terry Bozzio lijkt te doen in Book of Hours?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25596335
quote:
Ik reageerde alleen maar op je posts omdat jij duidelijk zei dat muziek geen boodschap kan overbrengen.
En dat heb ik dus nooit gezegd. Heb alleen gezegd dat de desbetreffende boodschap subjectief is.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 22:22:26 #82
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25597946
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 20:36 schreef Hallulama het volgende:
Wat weet een drummer nou van melodie, of gebruik je je cymbals ook wel eens als een carillon, zoals Terry Bozzio lijkt te doen in Book of Hours?
Hehehe
ben wel geen drummer, zo laag ben ik niet mogen gevallen
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:09:26 #83
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25599312
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...

Probeer dit eens (heel apart):

Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3

Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25613386
quote:
Van zodra er ergens een topic of discussie ontstaat dat gaat over je eigen vakgebied ben jij de eerste om er aan mee te doen. Ik doe nu net hetzelfde. Het is nu al 10j mijn beroep en ik ben er dag in dag uit mee bezig al van zodra ik geboren was (in de moederschoot kon ik blijkbaar al een aardig stukje drummen ). Logisch toch dat ik dan met veel vuur allerhande misverstanden en onwaarheden uit de wereld wil werken ...
Mja ok, ik denk dat we elkaar niet zo goed begrepen. Wat voor instrument bespeel je?
pi_25616420
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 23:09 schreef Hallulama het volgende:
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...

Probeer dit eens (heel apart):

Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3

Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
ha! die kende ik lekker al

vrijheid
=)
  zondag 20 maart 2005 @ 18:56:10 #86
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25616509
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 23:09 schreef Hallulama het volgende:
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...

Probeer dit eens (heel apart):

Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3

Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
Ik kan het fragment spijtig genoeg niet beluisteren maar wil wel even reageren.
Dat jijzelf (of een ander persoon) deze stemming nooit eerder ervaren hebt is zeker mogelijk. Maar ik denk niet dat er ergens een "moeder-stemming" bestaat die om de zoveel tijd nieuwe stemminkjes ter wereld brengt

@Haushofer: bastrombone
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zondag 20 maart 2005 @ 20:41:54 #87
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25619002
quote:
Op zondag 20 maart 2005 18:56 schreef Threep het volgende:

[..]

Ik kan het fragment spijtig genoeg niet beluisteren maar wil wel even reageren.
Dat jijzelf (of een ander persoon) deze stemming nooit eerder ervaren hebt is zeker mogelijk. Maar ik denk niet dat er ergens een "moeder-stemming" bestaat die om de zoveel tijd nieuwe stemminkjes ter wereld brengt

@Haushofer: bastrombone
Absoluut, maar je hebt natuurlijk gradaties en contrasten.

Wel eens naar een onthoofding gekeken terwijl je luistert naar "Ik heb zo waanzinnig gedroomd" van Kinderen voor Kinderen? Dat zet de boel in een heel ander daglicht.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25659947
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 04:41 schreef JAM het volgende:
Een melodietje is niets anders dan een (stem)beweging naar boven of beneden. Het is verschil in toonhoogte, niet meer dan dat. Een melodietje is is nog lang geen muziek, daar voor zijn nog de andere drie elementen, timbre, ritme en dynamiek voor nodig.

Het ligt een beetje in de westerse geest verankerd om muziek te onthouden in melodietjes, best grappig eigenlijk, als je er over nadenkt.
Volgens mij denken mensen aan melodie automatisch dat ritme enz erbij...??
quote:
Een melodietje is niets anders dan een (stem)beweging naar boven of beneden. Het is verschil in toonhoogte, niet meer dan dat.
Ho wacht eens even. Als je je in muziekleer verdiept, zul je ook tegen komen dat tonen "vragend" worden genoemd en andere weer "beantwoordend" (hangt af welke afstand de toon heeft tot de grondtoon van de toonsoort waarin je speelt). Sommige nummers kunnen hierdoor spanning oproepen (denk aan dissonanten bijvoorbeeld) terwijl andere nummers je een heel relaxed gevoel kunnen geven. Het allerallerbeste voorbeeld vind ik Tori Amos nr Parasol van haar nwste album The Beekeeper. Terwijl ze zingt I will feel safe in my frame, voel en hoor je ook "safe". Dan heb je het als artiest helemaal begrepen als tekst en melodie overeenkomen met het gevoel...
pi_25660057
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:25 schreef BaajGuardian het volgende:
nee hoor , hetis mooi ontopic , deze trillingen hebben dus een effect op het gevoel en dan met name de emotie , het is wel erg facinerend als je er op doordenkt...

hte stukje over kopelen met vroeger was meer een opstapje trouwens

waar komt het toch vandaan, voeger mepten ze op botjes en steentjes , en dansten ze rond het vuurtje.
toe kwamen de melodieuze instrumenten...

zou er mischien ooit een wezentje (om het even in het midden te laten van man en vrouw)
zo vol van emotie gezeten hebben , het dmv melodie eruit liet komen?
Ik denk dat er nog voor het ritme getimmer met botjes en takjes er daar eerst de stem was. Wat hoor je het eerst bij een pasgeborene? De huil en ik denk dat de eerste reactie van de vrouw/ouders zou zijn geweest om hun kind gerust te stellen en zachtjes te praten EN te zingen tegen de kleine. Dus in mijn beleving was de zang er het eerst, lijkt mij iig het meest logische en ik denk dan ook dat melodie er net zo lang is als dat de mensen er zijn.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:07:58 #90
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25665465
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 14:51 schreef EleanorGoesCrazy het volgende:

[..]

Volgens mij denken mensen aan melodie automatisch dat ritme enz erbij...??
Dat doen mensen ja, wat niet wegneemt dat het aparte dingen zijn. Je kan geen muziek maken zonder alle vier aspecten van de muziek gebruiken (omdat dat nou eenmaal ook inherent is aan geluid), maar dat neemt niet weg dat het allemaal verschillende zaken zijn.
quote:
Ho wacht eens even. Als je je in muziekleer verdiept, zul je ook tegen komen dat tonen "vragend" worden genoemd en andere weer "beantwoordend" (hangt af welke afstand de toon heeft tot de grondtoon van de toonsoort waarin je speelt). Sommige nummers kunnen hierdoor spanning oproepen (denk aan dissonanten bijvoorbeeld) terwijl andere nummers je een heel relaxed gevoel kunnen geven. Het allerallerbeste voorbeeld vind ik Tori Amos nr Parasol van haar nwste album The Beekeeper. Terwijl ze zingt I will feel safe in my frame, voel en hoor je ook "safe". Dan heb je het als artiest helemaal begrepen als tekst en melodie overeenkomen met het gevoel...
Your point being? Ik weet het niet hoor, maar ik heb nog nooit termen als 'vragend' en 'beantwoordend' gehoord. Dus vertel me er eens wat je ermee bedoeld.

[ Bericht 3% gewijzigd door JAM op 22-03-2005 19:14:09 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:01:19 #91
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25672493
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...

De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:04:02 #92
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25672568
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:07 schreef JAM het volgende:

[..]

Dat doen mensen ja, wat niet wegneemt dat het aparte dingen zijn. Je kan geen muziek maken zonder alle vier aspecten van de muziek gebruiken (omdat dat nou eenmaal ook inherent is aan geluid), maar dat neemt niet weg dat het allemaal verschillende zaken zijn.
Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelt met die 4 aspecten van de muziek, en dan vooral waarom je volgens jouw ze alle4 nodig hebt ?
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
pi_25675493
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef Threep het volgende:
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...

De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
Thanks, ik zat mijn hoofd al te breken hoe ik het nou moest uitleggen Ik had het niet beter kunnen doen als jou
  woensdag 23 maart 2005 @ 02:09:03 #94
84524 Morwen
I got life
pi_25675655
Melodie

Dat is misschien wel het ongrijpbare stukje wat mij diep van binnen doet trillen. Zelfs nog voorbij de inhoud van de tekst. De melodie bespeelt al de snaren van mijn ziel en brengt mij naar plaatsen waar niemand ooit echt kan komen, zelfs ik niet.

Melodie, een vreselijke meisjesnaam, omdat het ongrijpbaar en misschien wel niet van deze wereld is
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  woensdag 23 maart 2005 @ 10:53:33 #95
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25678769
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 01:50 schreef EleanorGoesCrazy het volgende:

[..]

Thanks, ik zat mijn hoofd al te breken hoe ik het nou moest uitleggen Ik had het niet beter kunnen doen als jou
Goed teamwerk dus, ik zat ook al een tijdje erover te peinzen of en hoe ik er dieper op zou ingaan of niet.
Btw, Tori heeft weer flink haar best gedaan op The Beekeeper
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  woensdag 23 maart 2005 @ 12:23:54 #96
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_25680614
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:25 schreef BaajGuardian het volgende:
nee hoor , hetis mooi ontopic , deze trillingen hebben dus een effect op het gevoel en dan met name de emotie , het is wel erg facinerend als je er op doordenkt...

hte stukje over kopelen met vroeger was meer een opstapje trouwens

waar komt het toch vandaan, voeger mepten ze op botjes en steentjes , en dansten ze rond het vuurtje.
toe kwamen de melodieuze instrumenten...

zou er mischien ooit een wezentje (om het even in het midden te laten van man en vrouw)
zo vol van emotie gezeten hebben , het dmv melodie eruit liet komen?
Als wat ik gezien heb in een docu waar is, bestaat de oppervlakte van onze hersenen ook uit
microscopische golven/trillingen... Misschien dat dit enige connectie heeft?

iig Als muzikant probeer ik ook mijn complete gevoel in m'n muziek te leggen...
Wat ik erg mooi vind is dat mensen het gevoel bevestigen als ze het horen en uitleggen wat
voor gevoel ze bij m'n muziek krijgen...

Melodie is erg persoonlijk, zo is een van de mooiste melodien die ik ooit heb gehoord te luisteren
in de verborgen piano-track op het pennywise album Full Circle... Deze wekt bij mij zoooo veeel
herinneringen op over dingen in het verleden, keuzes die ik heb gemaakt, liefde, verdriet,
mooie momenten... Wordt er gewoon helemaal melancholisch van...

Over muziek en frequenties (vooral Alpha-frequenties) is al veel bekend, maar er wordt naar mijn
mening tegenwoordig weinig mee gedaan... Alsof je een miljoenenorkest hebt dat alleen maar
vader Jacob speelt, omdat dat schijnbaar hetgene is wat mensen willen horen...

Melodie bestond natuurlijk al voordat we met handgemaakte instrumenten kwamen, natuurgemaakte instrumenten (zoals de stem) hebben hierin zeker een hele historie...

Ik denk idd wel dat er meer achter melodie schuilt dan dat we denken of doorhebben...

We hebben ook over de eeuwen heen precies kunnen vaststellen wat vals is, en wat niet,
we hebben toonladders kunnen opstellen met combinaties, wat nu misschien wel heel gewoon
gevonden wordt, maar eigenlijk heel wonderbaarlijk is... Ze zeggen wel te hebben aangetoont
dat er geen universele taal is, maar muziek is weldegelijk universeel... En tja, een soort van
abstracte taal die iedereen kan verstaan...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:28:45 #97
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25682083
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:04 schreef Threep het volgende:

[..]

Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelt met die 4 aspecten van de muziek, en dan vooral waarom je volgens jouw ze alle4 nodig hebt ?
Melode, ritme, dynamiek en timbre. Je hebt geen keuze bij ze allemaal nodig hebben, je gebruikt ze altijd allemaal, of je het nou wil of niet. Klinkt er toon, dan heeft die toon een toonhoogte; melodie. Die toon heeft een bepaalde lengte, ofwel een plaatsing in de tijd; ritme. Die toon heeft een bepaald volume, een bepaalde intensiteit; dynamiek en die toon heeft een bepaald geluid, ktoing of kting; timbre.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:33:20 #98
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25682196
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef Threep het volgende:
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...

De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
Ik dacht dat leidtonen altijd dwingend werden genoemd. Maar ja, dat is een mooi voorbeeldje van een dwingende toon inderdaad. Zo zijn er velen. Either way; wat heeft het bestaan van dwingende tonen nou weer te maken met de kwintencirkel? Ik dacht dat dat voornamelijk toepassing had op hoe toonladders worden opgebouwd, enzo.
'Vragend' en 'beantwoordend' zijn naar mijn idee meer termen die je bebruikt voor frases in de muziek, zoals bij bepaalde cadensen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:42:41 #99
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25682397
Verder; ik weet niet of ik me wel kan vinden in het verhaal dat muziek 'universeel' zou zijn. Ik denk niet dat de 'westerling', of iemand die met een westerse muziektraditie is grootgebracht de muzieken van totaal andere regio's in de wereld wel zo prettig vindt om aan te horen en visa versa. En dat zijn maar kleine verschillen. Een muzikaal tripje naar de gebieden waar de modale muziek hoogtij viert (losjes; het gebied rond de Middelandse zee) verneukt al het hele westerse gevoel voor harmonie, of in ieder geval het mijne. Hiervoor moet men een vraag beantwoorden; is wat 'kloppend' is voor het hoor aangeboren, of gewenning?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:47:37 #100
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_25682515
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 13:42 schreef JAM het volgende:
Verder; ik weet niet of ik me wel kan vinden in het verhaal dat muziek 'universeel' zou zijn. Ik denk niet dat de 'westerling', of iemand die met een westerse muziektraditie is grootgebracht de muzieken van totaal andere regio's in de wereld wel zo prettig vindt om aan te horen en visa versa. En dat zijn maar kleine verschillen. Een muzikaal tripje naar de gebieden waar de modale muziek hoogtij viert (losjes; het gebied rond de Middelandse zee) verneukt al het hele westerse gevoel voor harmonie, of in ieder geval het mijne. Hiervoor moet men een vraag beantwoorden; is wat 'kloppend' is voor het hoor aangeboren, of gewenning?
De tonen in een Arabische toonladder is een andere volgorde van tonen, maar het principe is hetzelfde en de tonen vallen onder dezelfde tonenreeks als je de basisprincipes van toonladders gaat bekijken (er is maar 1 tonenreeks)...
Mijn muzikale interesses zijn vrij breed en probeer zoveel mogelijk invloeden uit verschillende werlddelen die impact hebben op mijn gevoel in mijn muziek te stoppen... Ik heb een meisje uit China laten luisteren naar een van m'n tracks, en het gevoel kwam overeen, welliswaar andere herinneringen en visies bij de muziek, maar het gevoel kwam over...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')