wanneer ik muziek hoor luister ik puur naar de muziek of melodie, altijd al gedaan.quote:Op zondag 13 maart 2005 06:48 schreef BaajGuardian het volgende:
zet eens een nummer op , en luister alleen naar de melodie , sommige nummers hebben dus iets wat gevoel oproept , wat is dit toch.?
ehm baaj... misschien is het omdat het om trillingen gaat, wat je zelf in principe ook bent, zal misschien onbewust wat herkenning in zitten ofzo... net als dat je door licht/afbeeldingen erg veel emotie kan krijgen, het komt allemaal neer op trilling... alleen allemaal net op een iets andere manier...quote:...
zeker! k vind mijn avatar ook toffer oog heben als jouwe... of dan jouwe wat is het nou?quote:Op zondag 13 maart 2005 18:22 schreef BaajGuardian het volgende:
mja nou iig , het is toch iets tofs ofnietdan
Waarom wil je weten waarom hij het wil weten? Ben je niet tevreden met de post alleen?quote:Op zondag 13 maart 2005 17:46 schreef skiczukie het volgende:
Waarom wil je het weten? Waarom ben je niet tevreden met het gevoel alleen.
voor mij inderdaad radiohead, slechts een paar nummers van massive attack, en verder vooral in de electronic/ambient richting...quote:Op zondag 13 maart 2005 11:07 schreef JoZzephus het volgende:
[..]
wanneer ik muziek hoor luister ik puur naar de muziek of melodie, altijd al gedaan.
op deze manier hoor en let ik op alle instrumenten en details die ik dan hoor.
later denk ik, o ja er zit nog iemand te zingen, even horen wat die meneer of mevrouw wil zeggen..(als je het niet zeggen kan zing het dan)
sommige vinden de tekst van een nummer belangrijk of willen weten wat die gene zingt.
ik denk wanneer je de melodie hoort die je evt. zelf maakt gewoon puur is en dwars door alles heen gaat zonder filters.
dat is dus god ervaren (of je het nu wilt of niet)![]()
hierdoor krijg je herinneringen van hoe het echt is en was, de puurheid dus het absolute.
hier op aard is alles gefilterd wat je ervaart en wanneer je muziek opzet ervaar je puurheid (god)
als ik bepaalde halve tonen, noten hoor in een stuk word ik soms geraakt waar ik bijna de controle over mezelf kwijt ben.
klassieke muziek bv en wat nummers van massive attack, radiohead zijn goddelijk.
laats naar rem geweest in ahoy...ik moest even leunen (bijkomen) tegen een hekje toen ik wat nummers hoorde, leuk he, dus waar voor mijn geld.![]()
Maar de backspace kun je toch wel vinden?quote:Op zondag 13 maart 2005 06:48 schreef BaajGuardian het volgende:
(ff tussendoor , als ik typos maak , ik heb een ander keyboard hier dus moet echt wennen aan de toets..jes..)
Ja, dat denk ik ook. Net zoals geuren je ook opeens aan vroeger kunnen laten denken, terwijl je dacht dat je dat allang vergeten was.quote:Op zondag 13 maart 2005 10:37 schreef eyecandy... het volgende:
Volgens mij heeft dat niet zo zeer met de melodie te maken als met de functie van je hersens die die melodie aangrijpen om een bepaalde herinnering op te roepen. Zelfde effect bereik je bijvoorbeeld met foto's. Bekijk foto's van een goeie ouwe tijd en je bent er weer.
aanleiding van dit topic , dezelfde gedachte.quote:Op maandag 14 maart 2005 21:57 schreef Cataclysm_Child het volgende:
Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.
Nee hoor, het is gewoon bullshit.quote:Op zondag 13 maart 2005 11:47 schreef Haushofer het volgende:
Baaj, dit is de eerste keer dat ik het met je eens ben: de muziek van Final Fantasy 7 heeft ook mij erg geinspireerd![]()
Een melodie bestaat uit luchttrillingen, welke worden gespecificeerd door een amplitude en een frequentie. Een melodie is dus gewoon een soort signaal, en de mens is gevoelig voor bepaalde signalen. Zo is het Requiem van Mozart een bijzonder bundeltje signalen.
Of is dit te WFL-erig?
Mja, ik snap ook wel dat het wat kort door de bocht gaat. Maar fysisch gezien wordt geluid gekenmerkt door een frequentie en amplitude, en ik had het over de toon an sich. Maar dan kom je er toch weer op uit dat een muziekstuk nix anders is dan een bundel signalen. En dat is maar goed ook, anders had je het nooit vast kunnen leggen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 04:47 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee hoor, het is gewoon bullshit..
Er is verschil tussen geluid en melodie, namelijk.
Dude, dat bedoel ik, t'is maar net waar je vandaan komt, ik zie 't juist als "het is mooi geweest, bedtijd, morgen weer een dag" muziekquote:Op dinsdag 15 maart 2005 06:06 schreef aswell het volgende:
moet je dit lied horen, daar wordt je gewoon treurig van : http://users.pandora.be/W(...)suda%20-%20Sadne.mp3
vind ik nog mee vallen :-oquote:Op dinsdag 15 maart 2005 06:06 schreef aswell het volgende:
moet je dit lied horen, daar wordt je gewoon treurig van : http://users.pandora.be/W(...)suda%20-%20Sadne.mp3
Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen. Melodie is en blijft niets anders dan verschil in toonhoogte. Het spijt me oprecht. Dan heb je nog de dynamiek (verschil in intensiteit/hardheid van het geluid) het ritme (de plaatsing van het geluid in de tijd) en het timbre (de samenstelling/kleur van het geluid). Dat is geluid, in de muzikale zin van het woord dan. En wat het is dat bepaalde geluiden je tot zulke weemoed of zulke vrolijkheid stemmen, tsja, ik denk dat dat sterk cultureel bepaald is, ofzo. Een meisje aan de UvA is nu bezig met haar bachelorsciptie hierover, dus als je het écht zo interessant vind moet je daar maar even kijken.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 06:03 schreef BaajGuardian het volgende:
nee JAM jij bent bullshit , ga even fijn een ander forum opzoeken , als je niets beters dan dat kan verzinnen.
Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie. Maar daarmee kan je als wetenschapper nog niet uitleggen waarom juist bepaalde melodieën bepaalde mensen raken, da's waarschijnlijk een stukkie psychologie. Daar gaat dit topic over, en daarover heb je kennelijk niks te melden. De waarheid... laat me niet lachen, de waarheid is wat jij ervan maakt, als jij muziek opvat als tonen en tonen alleen moet je dat vooral doen hoor, ik hou je zeker niet tegen, maar wat muziek met mij doet, doet het gewoon... Is dat voor mij dan niet de waarheid?quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:15 schreef JAM het volgende:
[..]
Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen. Melodie is en blijft niets anders dan verschil in toonhoogte. Het spijt me oprecht. Dan heb je nog de dynamiek (verschil in intensiteit/hardheid van het geluid) het ritme (de plaatsing van het geluid in de tijd) en het timbre (de samenstelling/kleur van het geluid). Dat is geluid, in de muzikale zin van het woord dan. En wat het is dat bepaalde geluiden je tot zulke weemoed of zulke vrolijkheid stemmen, tsja, ik denk dat dat sterk cultureel bepaald is, ofzo. Een meisje aan de UvA is nu bezig met haar bachelorsciptie hierover, dus als je het écht zo interessant vind moet je daar maar even kijken.
Dynamiek.quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:44 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie.
Wat bedoel je nu, JAM? Dat muziek niet echt een boodschap heeft, of dat muziek een boodschap heeft waar je niet over kunt praten?quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:25 schreef JAM het volgende:
ik denk dat de 'boodschap' van de muziek, zover we daar over kunnen spreken wat naar mijn idee eigenlijk niet kan, ...
Mijn idee is dat muziek niet anders kan uitdrukken dan het muziekale zelf. Het is nogal lastig om met behulp van een gitaar, of een klassiek ensemble, of met Max/MSP uit te drukken dat je morgenochtend niet moet vergeten om een pak koffie te halen.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu, JAM? Dat muziek niet echt een boodschap heeft, of dat muziek een boodschap heeft waar je niet over kunt praten?
Denk je niet dat dat sterk van persoon tot persoon, van tijd tot tijd, van cultuur tot cultuur verschilt?quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:42 schreef Tijn het volgende:
Toch is muziek een vorm van communiceren. Uiteraard anders dan praten, maar toch, je 'vertelt' wel iets met je compositie of je spel. En die boodschap begrijpt de luisteraar ook maar al te goed, ook al is het moeilijk om het allemaal onder woorden te brengen.
Ik denk dat de invloed van de persoon nogal tegenvalt, zolang die persoon zich grofweg in dezelfde context bevindt (en dus de boodschap kan begrijpen). Daarom verschilt het ook zeker wel van tijd tot tijd en cultuur tot cultuur. Net als bij spreken, als iemand iets zegt in een taal die je niet begrijpt, ontvang je ook de boodschap niet.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:45 schreef JAM het volgende:
[..]
Denk je niet dat dat sterk van persoon tot persoon, van tijd tot tijd, van cultuur tot cultuur verschilt?
Nou ja, dat aannnemde; denk je dan niet dat het niet verder komt dan een grove indeling van emotie? Als in; dat is een beetje een droevig stuk, en dat vrolijk?quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de invloed van de persoon nogal tegenvalt, zolang die persoon zich grofweg in dezelfde context bevindt (en dus de boodschap kan begrijpen). Daarom verschilt het ook zeker wel van tijd tot tijd en cultuur tot cultuur. Net als bij spreken, als iemand iets zegt in een taal die je niet begrijpt, ontvang je ook de boodschap niet.
Erg specifiek zal het sowieso nooit worden, zoals je al zei, je kunt niet in je muziek vertellen dat je een pak melk moet halen ofzo. Desalniettemin stuur je wel informatie over naar een ander persoon en dat is toch wel tof om je te realiseren.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:52 schreef JAM het volgende:
[..]
Nou ja, dat aannnemde; denk je dan niet dat het niet verder komt dan een grove indeling van emotie? Als in; dat is een beetje een droevig stuk, en dat vrolijk?
Dat, dat dan weer wel.quote:Op woensdag 16 maart 2005 23:57 schreef Tijn het volgende:
[..]
Erg specifiek zal het sowieso nooit worden, zoals je al zei, je kunt niet in je muziek vertellen dat je een pak melk moet halen ofzo. Desalniettemin stuur je wel informatie over naar een ander persoon en dat is toch wel tof om je te realiseren.
Maar goed, erg diep kan ik zelf ook niet gaan, want ik ben geen psycholoog of wat dan ook.
quote:Op woensdag 16 maart 2005 16:44 schreef KarmaniaK het volgende:
[..]
Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie.
Nee, anders zou ik het niet vragen. Het is een vraag weet je wel. of mag dat ook al niet meer.quote:Op zondag 13 maart 2005 21:18 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Waarom wil je weten waarom hij het wil weten? Ben je niet tevreden met de post alleen?
Hoezo? Ik ben het met JAM eens, dat mensen toch een beetje de terminologie moeten kennen, willen ze die gebruiken.quote:Op donderdag 17 maart 2005 07:05 schreef BaajGuardian het volgende:
slotje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |