abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 maart 2005 @ 06:48:39 #1
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25502022
tja , hoe zal ik beginnen , ik zit met FF7 (final fantasy ja) muziek (officiele versie midi )
en kreeg opeens in mijn begaafde hoofd dat die muziek mij ongelovelijk heeft geinspireerd , en ik deze melodieen ook koppel aan mijn verleden herrineringen en zelf etc
(ff tussendoor , als ik typos maak , ik heb een ander keyboard hier dus moet echt wennen aan de toets..jes..)

als ik de melodieen hoor , dan voel ik me weer daar, in die anderre tijd , in die anderre eh , gedachten hoe zeg ik dit...weet het woord even niet.

iig , wat is een melodie eigenlijk , het is iets ontzichtbaars , eigenlijk nieteens een iets , maar tegelijkertijd kan , het vol zitten van emoties.
dit isnet iets te monkey voor WFL , dus plaats ik het in truth , het s ook niet de vraag wat muziek voor jou betekend anders had ik het wel in MUZ gepompt , maar ik vraag me dus echt af wat melodie nu in tonberry's naam is..
ja dat is een hele moeilijke...

zet eens een nummer op , en luister alleen naar de melodie , sommige nummers hebben dus iets wat gevoel oproept , wat is dit toch.?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  † In Memoriam † zondag 13 maart 2005 @ 07:04:57 #2
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_25502033
ik heb dat vage gevoel ook wel eens met de prachtige liedjes van The legend of Zelda - Ocarina of Time. het zit vol met emoties enzo. als dat is wat je bedoelt dan.
:')
  zondag 13 maart 2005 @ 07:30:33 #3
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25502062
juist , wat is dat gevoel , waar komt het vandaan , wat maakt melodie raken?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25503027
Volgens mij heeft dat niet zo zeer met de melodie te maken als met de functie van je hersens die die melodie aangrijpen om een bepaalde herinnering op te roepen. Zelfde effect bereik je bijvoorbeeld met foto's. Bekijk foto's van een goeie ouwe tijd en je bent er weer.
formely known as Ravenous
pi_25503541
quote:
Op zondag 13 maart 2005 06:48 schreef BaajGuardian het volgende:

zet eens een nummer op , en luister alleen naar de melodie , sommige nummers hebben dus iets wat gevoel oproept , wat is dit toch.?
wanneer ik muziek hoor luister ik puur naar de muziek of melodie, altijd al gedaan.
op deze manier hoor en let ik op alle instrumenten en details die ik dan hoor.
later denk ik, o ja er zit nog iemand te zingen, even horen wat die meneer of mevrouw wil zeggen..(als je het niet zeggen kan zing het dan)
sommige vinden de tekst van een nummer belangrijk of willen weten wat die gene zingt.

ik denk wanneer je de melodie hoort die je evt. zelf maakt gewoon puur is en dwars door alles heen gaat zonder filters.
dat is dus god ervaren (of je het nu wilt of niet)
hierdoor krijg je herinneringen van hoe het echt is en was, de puurheid dus het absolute.
hier op aard is alles gefilterd wat je ervaart en wanneer je muziek opzet ervaar je puurheid (god)
als ik bepaalde halve tonen, noten hoor in een stuk word ik soms geraakt waar ik bijna de controle over mezelf kwijt ben.
klassieke muziek bv en wat nummers van massive attack, radiohead zijn goddelijk.
laats naar rem geweest in ahoy...ik moest even leunen (bijkomen) tegen een hekje toen ik wat nummers hoorde, leuk he, dus waar voor mijn geld.

[ Bericht 1% gewijzigd door JoZzephus op 13-03-2005 20:22:28 ]
pi_25504237
Baaj, dit is de eerste keer dat ik het met je eens ben: de muziek van Final Fantasy 7 heeft ook mij erg geinspireerd

Een melodie bestaat uit luchttrillingen, welke worden gespecificeerd door een amplitude en een frequentie. Een melodie is dus gewoon een soort signaal, en de mens is gevoelig voor bepaalde signalen. Zo is het Requiem van Mozart een bijzonder bundeltje signalen.

Of is dit te WFL-erig?
  zondag 13 maart 2005 @ 17:25:49 #7
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25507737
nee hoor , hetis mooi ontopic , deze trillingen hebben dus een effect op het gevoel en dan met name de emotie , het is wel erg facinerend als je er op doordenkt...

hte stukje over kopelen met vroeger was meer een opstapje trouwens

waar komt het toch vandaan, voeger mepten ze op botjes en steentjes , en dansten ze rond het vuurtje.
toe kwamen de melodieuze instrumenten...

zou er mischien ooit een wezentje (om het even in het midden te laten van man en vrouw)
zo vol van emotie gezeten hebben , het dmv melodie eruit liet komen?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25507962
Waarom wil je het weten? Waarom ben je niet tevreden met het gevoel alleen.
pi_25508027
quote:
...
ehm baaj... misschien is het omdat het om trillingen gaat, wat je zelf in principe ook bent, zal misschien onbewust wat herkenning in zitten ofzo... net als dat je door licht/afbeeldingen erg veel emotie kan krijgen, het komt allemaal neer op trilling... alleen allemaal net op een iets andere manier...
  zondag 13 maart 2005 @ 18:22:26 #10
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25508327
mja nou iig , het is toch iets tofs ofnietdan
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25509415
quote:
Op zondag 13 maart 2005 18:22 schreef BaajGuardian het volgende:
mja nou iig , het is toch iets tofs ofnietdan
zeker! k vind mijn avatar ook toffer oog heben als jouwe... of dan jouwe wat is het nou?
  zondag 13 maart 2005 @ 21:18:18 #12
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25509542
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:46 schreef skiczukie het volgende:
Waarom wil je het weten? Waarom ben je niet tevreden met het gevoel alleen.
Waarom wil je weten waarom hij het wil weten? Ben je niet tevreden met de post alleen?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25510177
quote:
Op zondag 13 maart 2005 11:07 schreef JoZzephus het volgende:

[..]

wanneer ik muziek hoor luister ik puur naar de muziek of melodie, altijd al gedaan.
op deze manier hoor en let ik op alle instrumenten en details die ik dan hoor.
later denk ik, o ja er zit nog iemand te zingen, even horen wat die meneer of mevrouw wil zeggen..(als je het niet zeggen kan zing het dan)
sommige vinden de tekst van een nummer belangrijk of willen weten wat die gene zingt.

ik denk wanneer je de melodie hoort die je evt. zelf maakt gewoon puur is en dwars door alles heen gaat zonder filters.
dat is dus god ervaren (of je het nu wilt of niet)
hierdoor krijg je herinneringen van hoe het echt is en was, de puurheid dus het absolute.
hier op aard is alles gefilterd wat je ervaart en wanneer je muziek opzet ervaar je puurheid (god)
als ik bepaalde halve tonen, noten hoor in een stuk word ik soms geraakt waar ik bijna de controle over mezelf kwijt ben.
klassieke muziek bv en wat nummers van massive attack, radiohead zijn goddelijk.
laats naar rem geweest in ahoy...ik moest even leunen (bijkomen) tegen een hekje toen ik wat nummers hoorde, leuk he, dus waar voor mijn geld.
voor mij inderdaad radiohead, slechts een paar nummers van massive attack, en verder vooral in de electronic/ambient richting...
aphex twin, astrobotnia, autechre, biosphere, boards of canada, digitonal, efterklang, future sound of london, µ-ziq... matthew florianz
een hagenaar nota bene die ambient muziek maakt, heel atmosferisch, ik vind et wel wat hebben

En die definitie van god is een van de weinige waar ik het mee eens kan zijn... gaat gepaard met gevoelens van liefde enzo. Als je dat god wil noemen kan ik daarmee in gaan.
=)
  maandag 14 maart 2005 @ 02:06:58 #14
51748 H4ze
wait...what?
pi_25510771
Als ik de muziek van Final Fantasy 7 of Final Fantasy 8 hoor, denk ik terug aan de goeie ouwe tijd dat ik dagen en nachten lang deze rpg's speelde en wat uurtjes van school spijbelde om het verhaal verder te ontrafelen

Maar ik weet verder wel wat de TS bedoelt. Heb 't zelf ook vaak als ik muziek luister. Let trouwens ook eens op de muziek die wordt gebruikt bij anime films/series. Zitten echt hele mooie deuntjes tussen die allerlei associaties oproepen.
*BURP*
pi_25510946
quote:
Op zondag 13 maart 2005 06:48 schreef BaajGuardian het volgende:
(ff tussendoor , als ik typos maak , ik heb een ander keyboard hier dus moet echt wennen aan de toets..jes..)
Maar de backspace kun je toch wel vinden?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  maandag 14 maart 2005 @ 02:33:56 #16
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_25510959
Mijn hoofd zit altijd vol met melodieen.....
Het is gewoon een symphonisch geheel maar in gedeelten.

Als de eerste toon niet vloekt met de rest vind ik het altijd ok
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
  maandag 14 maart 2005 @ 02:34:53 #17
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25510966
quote:
Op zondag 13 maart 2005 10:37 schreef eyecandy... het volgende:
Volgens mij heeft dat niet zo zeer met de melodie te maken als met de functie van je hersens die die melodie aangrijpen om een bepaalde herinnering op te roepen. Zelfde effect bereik je bijvoorbeeld met foto's. Bekijk foto's van een goeie ouwe tijd en je bent er weer.
Ja, dat denk ik ook. Net zoals geuren je ook opeens aan vroeger kunnen laten denken, terwijl je dacht dat je dat allang vergeten was.

Maar tegelijk hebben we natuurlijk ook met z'n allen geleerd om bepaalde melodieen en harmonieen te interpreteren. Wanneer er muziek nodig is voor een bepaalde functie, zoals in films of computerspellen bijvoorbeeld, kun je gebruik maken van de muzikale kennis die bij iedereen van onze cultuur ingebakken zit om zo bepaalde gevoelens op te roepen. Iedereen kan immers bijvoorbeeld een droef stuk van een vrolijk stuk onderscheiden, dat is zeker iets waar een componist zich bewust van is en waar hij mee kan spelen.
  maandag 14 maart 2005 @ 02:37:35 #18
3767 Herald
Come get some
pi_25510979
ik had natuurlijk al aan het subforum kunnen bedenken dat het niet over deze user ging
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  maandag 14 maart 2005 @ 02:38:31 #19
15600 BB-King
Long live the King!
pi_25510985
Verkleed jij je ook weleens als Cloud?
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
  maandag 14 maart 2005 @ 05:33:21 #20
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25511185
mja kijk , vrolijk en triest is wel heel makkelijk te onderscheiden , ik bedoel meer het gevoel in klanken zelf , hoe dat nu werkelijk kan dat combinaties van tonen gevoel oproept (ipv langzaam en half accorden is zielig , en snel en 2staps is vrolijk , ligt er wel erg dik op)

tonen... , hm
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25513121
Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.
Old school thrash attack: www.violent-assault.tk
  dinsdag 15 maart 2005 @ 04:35:18 #22
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25516795
quote:
Op maandag 14 maart 2005 21:57 schreef Cataclysm_Child het volgende:
Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.
aanleiding van dit topic , dezelfde gedachte.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 04:41:52 #23
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25516801
Een melodietje is niets anders dan een (stem)beweging naar boven of beneden. Het is verschil in toonhoogte, niet meer dan dat. Een melodietje is is nog lang geen muziek, daar voor zijn nog de andere drie elementen, timbre, ritme en dynamiek voor nodig.

Het ligt een beetje in de westerse geest verankerd om muziek te onthouden in melodietjes, best grappig eigenlijk, als je er over nadenkt.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 15 maart 2005 @ 04:44:25 #24
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25516803
Verder moet ook even het vooroordeel dat stukken in mineur 'zielig' klinken uit de wereld worden geholpen. Majeur/Mineur heeft dus geen fuck te maken met een positief of een negatief karakter.

[ Bericht 3% gewijzigd door JAM op 15-03-2005 04:54:11 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 15 maart 2005 @ 04:47:16 #25
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25516804
quote:
Op zondag 13 maart 2005 11:47 schreef Haushofer het volgende:
Baaj, dit is de eerste keer dat ik het met je eens ben: de muziek van Final Fantasy 7 heeft ook mij erg geinspireerd

Een melodie bestaat uit luchttrillingen, welke worden gespecificeerd door een amplitude en een frequentie. Een melodie is dus gewoon een soort signaal, en de mens is gevoelig voor bepaalde signalen. Zo is het Requiem van Mozart een bijzonder bundeltje signalen.

Of is dit te WFL-erig?
Nee hoor, het is gewoon bullshit. .

Er is verschil tussen geluid en melodie, namelijk.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 15 maart 2005 @ 06:03:12 #26
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25516846
nee JAM jij bent bullshit , ga even fijn een ander forum opzoeken , als je niets beters dan dat kan verzinnen.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25516847
moet je dit lied horen, daar wordt je gewoon treurig van : http://users.pandora.be/W(...)suda%20-%20Sadne.mp3
pi_25520287
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 04:47 schreef JAM het volgende:

[..]

Nee hoor, het is gewoon bullshit. .

Er is verschil tussen geluid en melodie, namelijk.
Mja, ik snap ook wel dat het wat kort door de bocht gaat. Maar fysisch gezien wordt geluid gekenmerkt door een frequentie en amplitude, en ik had het over de toon an sich. Maar dan kom je er toch weer op uit dat een muziekstuk nix anders is dan een bundel signalen. En dat is maar goed ook, anders had je het nooit vast kunnen leggen.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 22:32:44 #29
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_25525299
Baaj, good to see you back Ja dat heb ik ook met bepaalde muziek, ik denk dat het ermee te maken heeft dat wij uit pure energie(frequentie) bestaan en bepaalde soorten van muziek deze frequentie van ons kan beinvloeden.
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
  woensdag 16 maart 2005 @ 00:14:43 #30
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25526091
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 06:06 schreef aswell het volgende:
moet je dit lied horen, daar wordt je gewoon treurig van : http://users.pandora.be/W(...)suda%20-%20Sadne.mp3
Dude, dat bedoel ik, t'is maar net waar je vandaan komt, ik zie 't juist als "het is mooi geweest, bedtijd, morgen weer een dag" muziek
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25526552
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 06:06 schreef aswell het volgende:
moet je dit lied horen, daar wordt je gewoon treurig van : http://users.pandora.be/W(...)suda%20-%20Sadne.mp3
vind ik nog mee vallen :-o
moet je deze ambient track eens horen, ik weet niet hoor... ik vind daar nogal een sombere atmosfeer bij zitten, maar om nou te zeggen dat ik een depressieveling ben..
dark ambient is dit

http://www.matthewflorian(...)z_-_Confrontatie.mp3
=)
  woensdag 16 maart 2005 @ 09:15:20 #32
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25528668
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 06:03 schreef BaajGuardian het volgende:
nee JAM jij bent bullshit , ga even fijn een ander forum opzoeken , als je niets beters dan dat kan verzinnen.
Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen. Melodie is en blijft niets anders dan verschil in toonhoogte. Het spijt me oprecht. Dan heb je nog de dynamiek (verschil in intensiteit/hardheid van het geluid) het ritme (de plaatsing van het geluid in de tijd) en het timbre (de samenstelling/kleur van het geluid). Dat is geluid, in de muzikale zin van het woord dan. En wat het is dat bepaalde geluiden je tot zulke weemoed of zulke vrolijkheid stemmen, tsja, ik denk dat dat sterk cultureel bepaald is, ofzo. Een meisje aan de UvA is nu bezig met haar bachelorsciptie hierover, dus als je het écht zo interessant vind moet je daar maar even kijken.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_25531223
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 09:15 schreef JAM het volgende:

[..]

Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen. Melodie is en blijft niets anders dan verschil in toonhoogte. Het spijt me oprecht. Dan heb je nog de dynamiek (verschil in intensiteit/hardheid van het geluid) het ritme (de plaatsing van het geluid in de tijd) en het timbre (de samenstelling/kleur van het geluid). Dat is geluid, in de muzikale zin van het woord dan. En wat het is dat bepaalde geluiden je tot zulke weemoed of zulke vrolijkheid stemmen, tsja, ik denk dat dat sterk cultureel bepaald is, ofzo. Een meisje aan de UvA is nu bezig met haar bachelorsciptie hierover, dus als je het écht zo interessant vind moet je daar maar even kijken.
Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie. Maar daarmee kan je als wetenschapper nog niet uitleggen waarom juist bepaalde melodieën bepaalde mensen raken, da's waarschijnlijk een stukkie psychologie. Daar gaat dit topic over, en daarover heb je kennelijk niks te melden. De waarheid... laat me niet lachen, de waarheid is wat jij ervan maakt, als jij muziek opvat als tonen en tonen alleen moet je dat vooral doen hoor, ik hou je zeker niet tegen, maar wat muziek met mij doet, doet het gewoon... Is dat voor mij dan niet de waarheid?

TECHNISCH gezien zijn het tonen, maar dat betekent niet dat dat alles is dat erover te vertellen valt!
=)
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:13:20 #34
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25533466
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 16:44 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie.
Dynamiek. .

En verder spreek ik ook liever over muziek als bewust geordend niet-linguïstisch geluid i.p.v gewoon 'geluid', anders de spletter die mijn drol bij harde landing op het porselein maakt ook muziek en ik zeg je dat dat mij niet als muziek in de oren klinkt!

Jongens, is het nou echt zo'n probleem om eerst de terminologie een beetje te leren voor we over de échte vraag van het topic gaan spreken?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:17:46 #35
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25533563
Ach, zo boeiend is dat hier anders helemaal niet. Waar het om gaat is de boodschap die een melodie bevat, de informatie die de componist en muzikant naar je overbrengt en hoe jij dat interpreteert.

Je kunt spraak ook een trilling in de lucht noemen, je kunt het ook gaan hebben over wat taal isen hoe grammatica werkt, maar waar het echt om gaat is wat mensen zeggen en welk effect dat op de ontvanger heeft.
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:25:01 #36
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25533746
Verder: ik denk dat de 'boodschap' van de muziek, zover we daar over kunnen spreken wat naar mijn idee eigenlijk niet kan, vooral in de oren van de toehoorder ligt. Het luisteren naar muziek is in die zin niet wezenlijk anders dan andere waarneming en ik snap ook niet dat over muziek altijd zo extra zweverig wordt gedaan. Net zoals men sommige beelden ontroerend, mooi, lelijk of wat dan ook vind, of sommige dingen lekker of vies vind smaken, zo vind men sommige muziekstukken mooi, lelijk, ontroerend, opzwepend, wat dan ook. Dus, laat iemand mij eens verhelderen waarom het hier weer persé over muziek, sterker; niet eens over muziek. Over een van de onderdelen van, de melodie, moet gaan? Waarom niet over waarneming in het geheel? Ik vind het nogal een kortzichte vraag. Vragen als deze lokken muzikanten en musicologen, terwijl dit eigenlijk een onderdeel voor de biologie en/of psychologie is. (Al hoewel er wel een specialisatie bio-musicologie bestaat die zich onder andere met dit soort dingen bezig houdt).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:37:20 #37
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25534024
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:25 schreef JAM het volgende:
ik denk dat de 'boodschap' van de muziek, zover we daar over kunnen spreken wat naar mijn idee eigenlijk niet kan, ...
Wat bedoel je nu, JAM? Dat muziek niet echt een boodschap heeft, of dat muziek een boodschap heeft waar je niet over kunt praten?
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:39:55 #38
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25534075
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:37 schreef Tijn het volgende:

[..]

Wat bedoel je nu, JAM? Dat muziek niet echt een boodschap heeft, of dat muziek een boodschap heeft waar je niet over kunt praten?
Mijn idee is dat muziek niet anders kan uitdrukken dan het muziekale zelf. Het is nogal lastig om met behulp van een gitaar, of een klassiek ensemble, of met Max/MSP uit te drukken dat je morgenochtend niet moet vergeten om een pak koffie te halen.

Ooit was er een componist die zich er aan stoorde dat zijn werkgever (de hertog van Ferrara) altijd iets als 'Lasse fare mi, zei, als hij om zijn centen vroeg. De vertaling van dit rare oude Italiaans/Frans/Occitaans, wat dan ook is zo ongeveer 'Laat dat maar aan mij over.' In een compositie verwerkte hij toen steeds het motiefje 'La sol fa re mi, een soort muzikale verwijzing naar het citaat van zijn loonheer. Maar drukt dat nou gelijk uit 'Ik baal ervan dat die klootzak mijn honorarium niet uitbetaald?'
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:42:32 #39
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25534127
Toch is muziek een vorm van communiceren. Uiteraard anders dan praten, maar toch, je 'vertelt' wel iets met je compositie of je spel. En die boodschap begrijpt de luisteraar ook maar al te goed, ook al is het moeilijk om het allemaal onder woorden te brengen.
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:45:12 #40
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25534189
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:42 schreef Tijn het volgende:
Toch is muziek een vorm van communiceren. Uiteraard anders dan praten, maar toch, je 'vertelt' wel iets met je compositie of je spel. En die boodschap begrijpt de luisteraar ook maar al te goed, ook al is het moeilijk om het allemaal onder woorden te brengen.
Denk je niet dat dat sterk van persoon tot persoon, van tijd tot tijd, van cultuur tot cultuur verschilt?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:46:52 #41
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25534218
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:45 schreef JAM het volgende:

[..]

Denk je niet dat dat sterk van persoon tot persoon, van tijd tot tijd, van cultuur tot cultuur verschilt?
Ik denk dat de invloed van de persoon nogal tegenvalt, zolang die persoon zich grofweg in dezelfde context bevindt (en dus de boodschap kan begrijpen). Daarom verschilt het ook zeker wel van tijd tot tijd en cultuur tot cultuur. Net als bij spreken, als iemand iets zegt in een taal die je niet begrijpt, ontvang je ook de boodschap niet.
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:52:45 #42
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25534335
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:46 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik denk dat de invloed van de persoon nogal tegenvalt, zolang die persoon zich grofweg in dezelfde context bevindt (en dus de boodschap kan begrijpen). Daarom verschilt het ook zeker wel van tijd tot tijd en cultuur tot cultuur. Net als bij spreken, als iemand iets zegt in een taal die je niet begrijpt, ontvang je ook de boodschap niet.
Nou ja, dat aannnemde; denk je dan niet dat het niet verder komt dan een grove indeling van emotie? Als in; dat is een beetje een droevig stuk, en dat vrolijk?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:57:42 #43
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25534449
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:52 schreef JAM het volgende:

[..]

Nou ja, dat aannnemde; denk je dan niet dat het niet verder komt dan een grove indeling van emotie? Als in; dat is een beetje een droevig stuk, en dat vrolijk?
Erg specifiek zal het sowieso nooit worden, zoals je al zei, je kunt niet in je muziek vertellen dat je een pak melk moet halen ofzo. Desalniettemin stuur je wel informatie over naar een ander persoon en dat is toch wel tof om je te realiseren.

Maar goed, erg diep kan ik zelf ook niet gaan, want ik ben geen psycholoog of wat dan ook.
  donderdag 17 maart 2005 @ 00:00:23 #44
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25534488
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:57 schreef Tijn het volgende:

[..]

Erg specifiek zal het sowieso nooit worden, zoals je al zei, je kunt niet in je muziek vertellen dat je een pak melk moet halen ofzo. Desalniettemin stuur je wel informatie over naar een ander persoon en dat is toch wel tof om je te realiseren.

Maar goed, erg diep kan ik zelf ook niet gaan, want ik ben geen psycholoog of wat dan ook.
Dat, dat dan weer wel. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 17 maart 2005 @ 02:00:48 #45
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25536176
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 16:44 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

Muziek is geluid, en verschil in intensiteit en hardheid is technisch gezien melodie.

Net als Baai heb jij ook geen kaas gegeten van een muzikale opleiding, hoop ik althans voor jou.
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  donderdag 17 maart 2005 @ 07:05:58 #46
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25536898
slotje
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 17 maart 2005 @ 07:08:04 #47
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_25536902
hey Baaj
----verder geheel off topic ----
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
pi_25536956
quote:
Op zondag 13 maart 2005 21:18 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Waarom wil je weten waarom hij het wil weten? Ben je niet tevreden met de post alleen?
Nee, anders zou ik het niet vragen. Het is een vraag weet je wel. of mag dat ook al niet meer.
  donderdag 17 maart 2005 @ 09:55:16 #49
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25538083
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 07:05 schreef BaajGuardian het volgende:
slotje
pi_25545499
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 07:05 schreef BaajGuardian het volgende:
slotje
Hoezo? Ik ben het met JAM eens, dat mensen toch een beetje de terminologie moeten kennen, willen ze die gebruiken.
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:22:27 #51
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25550998
Nee hoor, het is gewoon bullshit.

Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen

van JAM (plus nog een post die hij snel geedit heeft voordat de mods het lazen)

Net als Baai heb jij ook geen kaas gegeten van een muzikale opleiding, hoop ik althans voor jou.

van Threep.


moet ik hier blij van worden?
is dit normaal discuseren?

volgens mij zijn mensen hier STEKE blind , want het topic stelt wel heel erg duidelijk dat ik me afvraag
waarom er GEVOEL UIt MELODIE VOORTKOMT
laat ik leuk nog even een anderre post quoten :

Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.

en daar gaat dit topic over waar zet ik het verdomme anders in truth man.
hoe mensen soms een topic kunnen verpesten met hun blonde haren jopie instelling.

nu duidelijk?
MOOI
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:25:00 #52
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25551070
mischien kunnen jullie nu opeens wel een slotje plaatsen
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25551074
Russstig BG. . Zeg dan nogmaals dat je iets anders bedoelde ipv meteen een slotje te vragen, want nu snapte niemand waarom.

Nu begrijpen we wat je bedoelt en mss kunnen mensen dit nu oppikken.

Adem in, adem uit. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:26:41 #54
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25551129
ja sorry hoor , ik word gewoon zo moe van mensen die donders goed weten waar een topic over gaat en dan toch even hun *jij bent dom ik ben slim* versie gooien terwijl het compleet niet ontopic is , en iedereen accepteerd het maar.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:27:28 #55
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_25551160
als ik uberhaupt bedoelde wat JAM de kerk door slingert , waarom zet ik het dan in truth
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_25551675
@Baaj: ik denk dat jij je iets minder moet gaan aantrekken wat mensen hier posten.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:36:48 #57
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25554690
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 20:22 schreef BaajGuardian het volgende:
Nee hoor, het is gewoon bullshit.

Baai, mijn grote excuses dat de waarheid minder spannend is dan je wellicht zou willen

van JAM (plus nog een post die hij snel geedit heeft voordat de mods het lazen)

Net als Baai heb jij ook geen kaas gegeten van een muzikale opleiding, hoop ik althans voor jou.

van Threep.


moet ik hier blij van worden?
is dit normaal discuseren?

volgens mij zijn mensen hier STEKE blind , want het topic stelt wel heel erg duidelijk dat ik me afvraag
waarom er GEVOEL UIt MELODIE VOORTKOMT
laat ik leuk nog even een anderre post quoten :

Van sommige melodieën krijg je gewoon zo'n ontieglijke kippenvel, zo gaaf is dat. Hoe het komt, geen idee? Waarom is het net bij dát melodietje dat je zo'n gevoel krijgt. Verschillende tonen in een bepaalde volgorde, het kan zo veel doen. Muziek is mijn leven.

en daar gaat dit topic over waar zet ik het verdomme anders in truth man.
hoe mensen soms een topic kunnen verpesten met hun blonde haren jopie instelling.

nu duidelijk?
MOOI
Wellicht als je iets meer aandacht had besteet aan mijn woorden dat je dan ook deze post had gelezenl
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:39 schreef JAM het volgende:

[..]

Mijn idee is dat muziek niet anders kan uitdrukken dan het muziekale zelf. Het is nogal lastig om met behulp van een gitaar, of een klassiek ensemble, of met Max/MSP uit te drukken dat je morgenochtend niet moet vergeten om een pak koffie te halen.
Of deze;
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:25 schreef JAM het volgende:
Verder: ik denk dat de 'boodschap' van de muziek, zover we daar over kunnen spreken wat naar mijn idee eigenlijk niet kan, vooral in de oren van de toehoorder ligt. Het luisteren naar muziek is in die zin niet wezenlijk anders dan andere waarneming en ik snap ook niet dat over muziek altijd zo extra zweverig wordt gedaan. Net zoals men sommige beelden ontroerend, mooi, lelijk of wat dan ook vind, of sommige dingen lekker of vies vind smaken, zo vind men sommige muziekstukken mooi, lelijk, ontroerend, opzwepend, wat dan ook. Dus, laat iemand mij eens verhelderen waarom het hier weer persé over muziek, sterker; niet eens over muziek. Over een van de onderdelen van, de melodie, moet gaan? Waarom niet over waarneming in het geheel? Ik vind het nogal een kortzichte vraag. Vragen als deze lokken muzikanten en musicologen, terwijl dit eigenlijk een onderdeel voor de biologie en/of psychologie is. (Al hoewel er wel een specialisatie bio-musicologie bestaat die zich onder andere met dit soort dingen bezig houdt).
Dat is naar mijn idee toch érg ontopic, laat daar je licht eens over schijnen, Baaitje. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:53:22 #58
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_25555058
Als je je afvraagt hoe het komt dat melodie (- of muziek, for that matter - ) zo'n enorm effect kan hebben op de menselijke psyche, doe je er wellicht toch goed aan om de topictitel aan te passen...

Noem het dan Muziek en haar mysteries, of zo...
...dass wir fliegen.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:57:44 #59
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25555171
Ben jij effe een ongenietbare vent seg. Ik neem geen woord terug van wat ik zei. Was trouwens niet tegen jou, in't vervolg beter lezen. Als je je al aangevallen voelt omdat ik vast stel dat je geen muzikale opvoeding hebt genoten (waar niks mis mee is trouwens) ... Wordt je ook kwaad als ik zeg dat je van het mannelijke geslacht bent ?

"nee JAM jij bent bullshit , ga even fijn een ander forum opzoeken , als je niets beters dan dat kan verzinnen."

Iemand wijst jou en andere mensen erop dat ze hun terminologie beter wat bijschaven ipv onwaarheden te verkondigen, en jij loopt ze even af te zeiken omdat ze niet reageren gelijk jij zou willen dat ze dat moesten doen. JAM reageerde trouwens niet op jou dus je had in de eerste plaats je Lucky Luke-vingertjes moeten bedwingen. Het enige wat JAM deed imo is onwaarheden de wereld uit helpen. Iets waar jij dacht ik een groot voorstaander van bent, oh ironie...

Ik ken geen zak van computertaal - hoe men door cijfers en letters etc te gebruiken heelder programma's en spelletjes in mekaar flanst. Wonderbaarlijk toch. En omdat ik er geen zak van ken gebruik/misbruik ik ook geen woorden, al is het maar uit respect voor mensen die het zich helemaal meester hebben gemaakt (flink wat blokwerk neem ik aan) en dan één of andere lapzwans (ik dus) vrolijk zien goochelen met woorden die hij nog maar amper kan lezen ...


Zo, en nu een min of meer ontopic antwoord. Het is zeer moeilijk uitleggen aan een leek, er kruipt enorm veel tijd in en die heb ik simpelweg niet. Heb er trouwens ook geen zin in, maar dit ter zijde.
Ik zou zeggen geniet ervan, optimaal. Wat het precies is, hoe het werkt, waarom het dat met je doet wat het doet - is het echt zo belangrijk voor je dat te weten ? Ga je dan nog meer ervan genieten ? 't Blijft toch even magisch ...
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
pi_25557048
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 22:36 schreef JAM het volgende:

[..]

Of deze;
[..]
waarom zou muziek persé een boodschap als in de letterlijke zin van het woord moeten communiceren?
Ikzelf zie muziek (het effect van muziek) als een soort van hulpmiddel om een beetje rustig te worden daar bovenin bijvoorbeeld, en op die manier kan je dat zien als een vorm van communicatie; maar dit hoeft niet een opdracht te zijn of zoiets... dat kan best een gevoel zijn. En als dat aan jou ligt dat jij dat gevoel eraan koppelt, dan heet dat 'smaak', maar dat wil niet zeggen dat muziek verder niks is. Veel muziek raakt meerdere personen zo blijkt wel, en dan heb ik het niet over die kontrap achtige mtv/tmf onzin. Daarom kan een muzicist wel degelijk proberen een boodschap (een gevoel) over te brengen met een stuk muziek. Of die boodschap over komt ligt aan de luisteraar.
=)
  vrijdag 18 maart 2005 @ 00:57:54 #61
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25557325
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:37 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

waarom zou muziek persé een boodschap als in de letterlijke zin van het woord moeten communiceren?
Ikzelf zie muziek (het effect van muziek) als een soort van hulpmiddel om een beetje rustig te worden daar bovenin bijvoorbeeld, en op die manier kan je dat zien als een vorm van communicatie; maar dit hoeft niet een opdracht te zijn of zoiets... dat kan best een gevoel zijn. En als dat aan jou ligt dat jij dat gevoel eraan koppelt, dan heet dat 'smaak', maar dat wil niet zeggen dat muziek verder niks is. Veel muziek raakt meerdere personen zo blijkt wel, en dan heb ik het niet over die kontrap achtige mtv/tmf onzin. Daarom kan een muzicist wel degelijk proberen een boodschap (een gevoel) over te brengen met een stuk muziek. Of die boodschap over komt ligt aan de luisteraar.
Oh, maar ik wil ook nergens beweren dat muziek dat zou moeten doen. Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt. Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal! .

1.Het is mijn theorie, die theorie is van mij!

[ Bericht 1% gewijzigd door JAM op 18-03-2005 01:05:10 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 18 maart 2005 @ 01:04:22 #62
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25557400


[ Bericht 62% gewijzigd door JAM op 18-03-2005 01:05:31 (Weg.) ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_25557543
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:57 schreef JAM het volgende:

[..]

Oh, maar ik wil ook nergens beweren dat muziek dat zou moeten doen. Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt. Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal! .

1.Het is mijn theorie, die theorie is van mij!
jij denkt dat een componist een rij noten gevoelloos neerkwakt?
ik namelijk niet of in ieder geval niet elke

taal is je aangeleerd, je kan er iets mee overbrengen... kan je muziek niet op die manier vergelijken?
Jij zegt dat muziek niks kan overbrengen omdat het een cultuurgebonden afspraak is dat bepaalde dingen treurig klinken, maar dan wil dat dus in feite zeggen dat je daarmee opgegroeid bent, net zoals met een taal. En op die manier kan het een gevoel in je losmaken.
En dat doet het, voor mij tenminste, en ik weet zeker dat de componist van dat spul er hetzelfde over dacht (zie voorbeeldnr waar ik hierboven een link naar postte). Dus in die zin brengt het op een bepaalde manier een boodschap over, of die nou aangeleerd is, of puur persoonlijk, maar ik kan me voorstellen als de meerderheid van de mensen die ernaar zou luisteren er op dezelfde manier over denkt, dat dat geen toeval meer te noemen is. Dan wordt er op een voor jou onveklaarbare wijze dus toch iets overgebracht. We zitten toch in tru, misschien wel telepathisch?
=)
pi_25561422
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:18 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

jij denkt dat een componist een rij noten gevoelloos neerkwakt?
ik namelijk niet of in ieder geval niet elke
Dat zegt JAM ook niet. Hij zegt alleen dat muziek "multi interpretabel" is.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 12:16:53 #65
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25563082
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 00:57 schreef JAM het volgende:

[..]

Het is alleen mijn idee1 dat muziek niets anders kan uitdrukken dan zichzelf, zelfs geen gevoel. Met taal kan je makkelijk zeggen 'ik voel me kut.' Met muziek kan dat niet. Je flikkert een paar nootjes bij elkaar en dan hoop je maar dat het publiek daar een weemoedige boodschap uithaalt.
Je theorie is onvolledig en dus niet correct. Met muziek kan je wel degelijk gevoelens overbrengen. Je kunt zeggen dat het volledig aan de interpretatie van de luisteraar ligt of en hoe hij op een bepaald muziekstuk(je) reageert, maar dat is maar één zijde van het verhaal. De verschillende toonaarden hebben elk hun eigen karakter, en een goede componist heeft weet daarvan én van hun effect op levende wezens (idd, ook dieren en planten). Ik kan er op dit moment niet verder op ingaan omdat het alweer 10j geleden is dat ik me erin verdiept heb en ik de materie onder een dikke laag stof moet uithalen (zowel in mijn hoofd als op zolder). Ik ben dit zowiezo van plan in de komende maanden en zal er dan eventueel een topic over opstarten.
quote:
Het is een afspraak, een tijd- en cultuurgebonden afspraak, maar nog sterker dan dat; een persoonlijke beleving. Ik denk dat het nog een kleine nuance behoeft voor dat ik het volledig met je eens ben. De muzikant kan niet proberen een boodschap over te brengen. De muzikant kan de illusie wekken dat hij een boodschap probeert over te brengen. Want wat zegt muziek nou? Niets! Het is geen taal! .
Volledig mee oneens. Muziek is wel degelijk een taal. Het is niet omdat je geen inzicht hebt in de Chinese taal dat het geen taal is. Ik gebruik het woord inzicht met opzet, want daar komt het uiteindelijk op neer.
Volgens jou wekt de muzikant de illusie van iets over te brengen - wat gebeurt er dan als hij wel degelijk heeft overgebracht wat hij te vertellen had ??? Dan zitten zijn publiek en hijzelf op dezelfde golflengte, hebben ze allemaal zijn hele verhaal innerlijk mogen aanschouwen - en dan zeg jij dat het allemaal niet echt is, want een illusie !!!
Het zijn niet enkel de noten, de akkoorden, de sfeer, je krijgt als je erin meegaat ineens het hele pakket dmv trillingen (geluid+emotie+historie+...) in je hele lijf geabsorbeerd.

Dat is eeuwenoude kennis hoor. De aboriginals gebruikten didgeridoos van verschillende lengte (dus verschillende toonhoogten) om de zieken mbv de trillingen te genezen. Zij wisten dus al welke toonhoogte welk effect heeft. Een baby die verdrietig is zal een geluid produceren dat van toonhoogte rond de a schommelt - terwijl diezelfde baby als hij blij en opgewekt is rond de c zal kwetteren. Elke baby waar en wanneer ook maar ter wereld, dus niks cultuur- of tijdsgebonden. (Hopelijk herinner ik het me nog goed).

Muziek is WEL DEGELIJK een taal, mss wel de oudste en zeker de mooiste ter wereld, ze heeft geen woorden nodig ...
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
pi_25566379
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 15:06:30 #67
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25566844
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:38 schreef Haushofer het volgende:
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
Zelfde voorbeeld: Als iemand in't Chinees tegen jou praat kun jij zijn boodschap niet begrijpen en omzetten in voor jou verstaanbare informatie (tenzij je vloeiend Chinees kan, in dat geval mijn excuses ). Toch kun je op andere manieren perfect elkaar begrijpen, zonder dat hij een woord van je verstaat en vice versa.

Muziek is net hetzelfde. Je hoeft zelfs niet te weten hoe het in elkaar steekt, je vangt boodschappen op. Een goeie componist met weet van de technieken, het systeem erachter, gebruikt die kennis en kan alsnog zijn boodschap overbrengen. Kijk naar filmmuziek, ondersteunend aan beeld. Goeie filmmuziek staat nog steeds overeind als je de beelden weglaat, zelfs al heb je de film nog niet gezien, je weet wat er gebeurd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Threep op 18-03-2005 15:12:30 ]
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  vrijdag 18 maart 2005 @ 16:17:51 #68
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_25567620
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 15:06 schreef Threep het volgende:

[..]

Muziek is net hetzelfde. Je hoeft zelfs niet te weten hoe het in elkaar steekt, je vangt boodschappen op.
Dat geldt, net als voor taal, alleen voor muziek van je eigen cultuur. Van westerse muziek kunnen we hier de boodschap begrijpen, maar luister je naar Indonesisch karawitan, dan begrijp je opeens helemaal niet meer wat ze ermee willen uitdragen.
pi_25567764
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:38 schreef Haushofer het volgende:
Een taal zie ik iets als wat je absoluut kunt vertalen naar boodschappen, en dat kun je met muziek niet. Dat kun je namelijk alleen personelijk. Dat is net met kunst: de 1 interpreteert het anders dan de andere, en zodoende kun je er geen absolute betekenis aan geven. En dat is nou net wat je met een taal wilt.
Het gaat bij (goede) muziek om een gevoel over te brengen, niet een woord...
En gevoel is persoonlijk, nogal wiedes maar dat betekent niet dat er geen boodschap meer in muziek zit! Waarom zou een boodschap geen gevoel kunnen zijn? Kan jij aan elk gevoel een absolute betekenis geven?
=)
pi_25573768
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 16:26 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

Het gaat bij (goede) muziek om een gevoel over te brengen, niet een woord...
En gevoel is persoonlijk, nogal wiedes maar dat betekent niet dat er geen boodschap meer in muziek zit! Waarom zou een boodschap geen gevoel kunnen zijn? Kan jij aan elk gevoel een absolute betekenis geven?
Volgens mij lullen we langsmekaar heen. Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier. En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend. En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 23:16:10 #71
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25576635
Laten we de proef op de som nemen, vertel mij eens wat één enkele melodie in verschillende uitvoeringen en met verschillende achtergrondgeluiden met je doet:

http://www.xs4all.nl/~hydrogen/kortjakje.mp3

Dat wat mij betreft helder is, is de invloed van ritme, achtergrondgeluiden (hiertoe behoren ook galm en echo) en klankkleur. Het fragment bevat piano, synthesizer en orgel, maar had net zo goed een één of ander horrorgeluid kunnen bevatten. Let er op dat het synthesizer geluid uit meerdere toonhoogten tegelijk bestaat, dit heeft uiteraard ook veel invloed.

Wat mij een raadsel blijft is de melodie zelf, ik zal nog eens wat verschillende baslijntjes naast elkaar leggen en het resultaat hier posten, dan kunnen jullie zelf zien wat voor gevoel het je geeft.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25580037
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 21:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgens mij lullen we langsmekaar heen. Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier. En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft. Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend. En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
het ondubelzinnige gedeelte dus wat je letterlijk zegt is juist het minst van belang in comunicatie tussen mensen het is belangrijker hoe het gezegt wordt. En met muziek kan je nog steeds dat gedeelte uitdrukken
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  zaterdag 19 maart 2005 @ 05:17:38 #73
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25581349
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 21:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Volgens mij lullen we langsmekaar heen.
Zie het positief, je hebt nog veel te leren ...
quote:
Jullie hadden het over een "taal". Ik zeg: een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier.
En in hoeverre lukt jouw taal dan daarin ? Je bent jezelf aan't verstrikken in je eigen kronkels ...
quote:
En daar is muziek niet voor bedoeld, omdat iedereen zijn eigen interpretatie eraan geeft.
Daar gaat het hier nou net niet om ! Los van die eigen interpretatie staat het simpelweg vast dat er wel degelijk gericht kan worden omgesprongen met het creatie-proces mbv muzikale wetmatigheden (die terug te vinden zijn in alle lagen van 'het leven', de kosmos, etc.). Dat jij geen weet hebt van die kennis wil daarom nog niet zeggen dat het niet waar is. Zie mijn allereerste reply-zinnetje ...
quote:
Tuurlijk kan er een boodschap in muziek zitten ( we hebben het nu over puur instrumentaal ej?), maar die is per persoon verschillend.
Lees mijn vorige 2 posts gerust nog eens en vraag dan eens wat je er niet van snapt ...
quote:
En een "taal' die zo subjectief is lijkt mij het credo "taal" niet waardig.
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zaterdag 19 maart 2005 @ 05:32:58 #74
19194 Oversight
◢◤
pi_25581358
quote:
Hoi Muus, en andere smurven hier.....

vergeef me 1 offtopic reactie hier....

maar hij is te mooi om te negeren.....

http://www.xs4all.nl/~hydrogen/eol/
◢◤
pi_25581499
Ik zie muziek meer als een gevoelsversterker.

Lees een tekst voor, met en zonder muziek en het effect verandert ook .
Je ervaart muziek ook ergens langs je gevoel ... ben je slechtgezind, ga je muziek ook anders ervaren dan wanneer je goedgezind bent.

Doet me 'n beetje denken aan Clockwork Orange waar ze Alex psychologisch bewerken met zijn favoriete muziek en visuele beelden.

En BG zijn avatar weer uptodate ...it's Phi Time !
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 11:09:33 #76
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25582944
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 05:32 schreef Oversight het volgende:

[..]

Hoi Muus, en andere smurven hier.....

vergeef me 1 offtopic reactie hier....

maar hij is te mooi om te negeren.....

http://www.xs4all.nl/~hydrogen/eol/
Hahaha, leuk dat je er om kunt lachen, we hebben er de Telegraaf nog mee gehaald toen

De provider bestaat inmiddels niet meer

Anyway, carry on !
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25585574
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 05:17 schreef Threep het volgende:

[..]

Zie het positief, je hebt nog veel te leren ...
[..]
quote:
En in hoeverre lukt jouw taal dan daarin ? Je bent jezelf aan't verstrikken in je eigen kronkels ...
[..]
Ik vind het vrij duidelijk.
quote:
Daar gaat het hier nou net niet om ! Los van die eigen interpretatie staat het simpelweg vast dat er wel degelijk gericht kan worden omgesprongen met het creatie-proces mbv muzikale wetmatigheden (die terug te vinden zijn in alle lagen van 'het leven', de kosmos, etc.). Dat jij geen weet hebt van die kennis wil daarom nog niet zeggen dat het niet waar is. Zie mijn allereerste reply-zinnetje ...
[..]
Ah ja, ik ben dom en jij bent alwetend.
Je snapt mn posts niet. Ik snap ook heus wel dat je met muziek boodschappen over kunt brengen, en gevoelens ed. Ben zelf ook veel met muziek bezig, dus zover is het me wel duidelijk. Nou ja, laat ook maar, discussie is vrij zinloos. Het is maar net wat je van een taal verwacht, en hoe je zoiets opvat. In mijn ogen niet zo belangrijk dus.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 17:57:49 #78
89763 spiritual
The ultimate style
pi_25591300
ik weet wat je bedoelt TS, ik denk dat de melodie refereert naar je gevoelens in het verleden. een hele sterke connectie tussen je emoties van vroeger en de melodie. ik zit al een tijdje te bedenken hoe ik het kan verwoorden maar het lukt niet,. sorry
  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:20:50 #79
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25591837
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 13:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]

Ah ja, ik ben dom en jij bent alwetend.
Je snapt mn posts niet. Ik snap ook heus wel dat je met muziek boodschappen over kunt brengen, en gevoelens ed. Ben zelf ook veel met muziek bezig, dus zover is het me wel duidelijk. Nou ja, laat ook maar, discussie is vrij zinloos. Het is maar net wat je van een taal verwacht, en hoe je zoiets opvat. In mijn ogen niet zo belangrijk dus.
"een taal is bedoeld om boodschappen over te brengen op een absolute, ondubbelzinnige manier."
Als ik je posts niet snap is het je met je taal niet gelukt om je boodschap ondubbelzinnig over te brengen. Dat is het enige wat ik wou aantonen.

En dat jij dom bent en ik alwetend is een zwak 'argument' van je, want daar ben ik het helemaal niet mee eens. Zo zit ik niet in mekaar.
Ik reageerde alleen maar op je posts omdat jij duidelijk zei dat muziek geen boodschap kan overbrengen. Dat is simpelweg niet waar, maar jij bleef het herhalen. Nu zeg je ineens dat het wel kan en zal ik dus voorts ook zwijgen.

Van zodra er ergens een topic of discussie ontstaat dat gaat over je eigen vakgebied ben jij de eerste om er aan mee te doen. Ik doe nu net hetzelfde. Het is nu al 10j mijn beroep en ik ben er dag in dag uit mee bezig al van zodra ik geboren was (in de moederschoot kon ik blijkbaar al een aardig stukje drummen ). Logisch toch dat ik dan met veel vuur allerhande misverstanden en onwaarheden uit de wereld wil werken ...

Maar zoals ik al zei, verder zal ik dus niet meer op je reageren, mits je geen foute dingen neerschrijft. Geniet ervan
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zaterdag 19 maart 2005 @ 20:36:59 #80
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25595178
Wat weet een drummer nou van melodie, of gebruik je je cymbals ook wel eens als een carillon, zoals Terry Bozzio lijkt te doen in Book of Hours?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25596335
quote:
Ik reageerde alleen maar op je posts omdat jij duidelijk zei dat muziek geen boodschap kan overbrengen.
En dat heb ik dus nooit gezegd. Heb alleen gezegd dat de desbetreffende boodschap subjectief is.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 22:22:26 #82
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25597946
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 20:36 schreef Hallulama het volgende:
Wat weet een drummer nou van melodie, of gebruik je je cymbals ook wel eens als een carillon, zoals Terry Bozzio lijkt te doen in Book of Hours?
Hehehe
ben wel geen drummer, zo laag ben ik niet mogen gevallen
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:09:26 #83
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25599312
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...

Probeer dit eens (heel apart):

Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3

Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25613386
quote:
Van zodra er ergens een topic of discussie ontstaat dat gaat over je eigen vakgebied ben jij de eerste om er aan mee te doen. Ik doe nu net hetzelfde. Het is nu al 10j mijn beroep en ik ben er dag in dag uit mee bezig al van zodra ik geboren was (in de moederschoot kon ik blijkbaar al een aardig stukje drummen ). Logisch toch dat ik dan met veel vuur allerhande misverstanden en onwaarheden uit de wereld wil werken ...
Mja ok, ik denk dat we elkaar niet zo goed begrepen. Wat voor instrument bespeel je?
pi_25616420
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 23:09 schreef Hallulama het volgende:
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...

Probeer dit eens (heel apart):

Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3

Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
ha! die kende ik lekker al

vrijheid
=)
  zondag 20 maart 2005 @ 18:56:10 #86
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25616509
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 23:09 schreef Hallulama het volgende:
Ik vraag me af of er bepaalde ritmes, melodielijnen of klankkleuren zijn die een bepaalde stemming met zich meebrengen ZONDER dat deze stemming ooit eerder is ervaren...

Probeer dit eens (heel apart):

Boards of Canada - Zoetrope: http://www.xs4all.nl/~hydrogen/Zoetrope.mp3

Laat me eens weten wat je voelt tijdens het horen van dat stukje muziek...
Ik kan het fragment spijtig genoeg niet beluisteren maar wil wel even reageren.
Dat jijzelf (of een ander persoon) deze stemming nooit eerder ervaren hebt is zeker mogelijk. Maar ik denk niet dat er ergens een "moeder-stemming" bestaat die om de zoveel tijd nieuwe stemminkjes ter wereld brengt

@Haushofer: bastrombone
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  zondag 20 maart 2005 @ 20:41:54 #87
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_25619002
quote:
Op zondag 20 maart 2005 18:56 schreef Threep het volgende:

[..]

Ik kan het fragment spijtig genoeg niet beluisteren maar wil wel even reageren.
Dat jijzelf (of een ander persoon) deze stemming nooit eerder ervaren hebt is zeker mogelijk. Maar ik denk niet dat er ergens een "moeder-stemming" bestaat die om de zoveel tijd nieuwe stemminkjes ter wereld brengt

@Haushofer: bastrombone
Absoluut, maar je hebt natuurlijk gradaties en contrasten.

Wel eens naar een onthoofding gekeken terwijl je luistert naar "Ik heb zo waanzinnig gedroomd" van Kinderen voor Kinderen? Dat zet de boel in een heel ander daglicht.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_25659947
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 04:41 schreef JAM het volgende:
Een melodietje is niets anders dan een (stem)beweging naar boven of beneden. Het is verschil in toonhoogte, niet meer dan dat. Een melodietje is is nog lang geen muziek, daar voor zijn nog de andere drie elementen, timbre, ritme en dynamiek voor nodig.

Het ligt een beetje in de westerse geest verankerd om muziek te onthouden in melodietjes, best grappig eigenlijk, als je er over nadenkt.
Volgens mij denken mensen aan melodie automatisch dat ritme enz erbij...??
quote:
Een melodietje is niets anders dan een (stem)beweging naar boven of beneden. Het is verschil in toonhoogte, niet meer dan dat.
Ho wacht eens even. Als je je in muziekleer verdiept, zul je ook tegen komen dat tonen "vragend" worden genoemd en andere weer "beantwoordend" (hangt af welke afstand de toon heeft tot de grondtoon van de toonsoort waarin je speelt). Sommige nummers kunnen hierdoor spanning oproepen (denk aan dissonanten bijvoorbeeld) terwijl andere nummers je een heel relaxed gevoel kunnen geven. Het allerallerbeste voorbeeld vind ik Tori Amos nr Parasol van haar nwste album The Beekeeper. Terwijl ze zingt I will feel safe in my frame, voel en hoor je ook "safe". Dan heb je het als artiest helemaal begrepen als tekst en melodie overeenkomen met het gevoel...
pi_25660057
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:25 schreef BaajGuardian het volgende:
nee hoor , hetis mooi ontopic , deze trillingen hebben dus een effect op het gevoel en dan met name de emotie , het is wel erg facinerend als je er op doordenkt...

hte stukje over kopelen met vroeger was meer een opstapje trouwens

waar komt het toch vandaan, voeger mepten ze op botjes en steentjes , en dansten ze rond het vuurtje.
toe kwamen de melodieuze instrumenten...

zou er mischien ooit een wezentje (om het even in het midden te laten van man en vrouw)
zo vol van emotie gezeten hebben , het dmv melodie eruit liet komen?
Ik denk dat er nog voor het ritme getimmer met botjes en takjes er daar eerst de stem was. Wat hoor je het eerst bij een pasgeborene? De huil en ik denk dat de eerste reactie van de vrouw/ouders zou zijn geweest om hun kind gerust te stellen en zachtjes te praten EN te zingen tegen de kleine. Dus in mijn beleving was de zang er het eerst, lijkt mij iig het meest logische en ik denk dan ook dat melodie er net zo lang is als dat de mensen er zijn.
  dinsdag 22 maart 2005 @ 19:07:58 #90
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25665465
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 14:51 schreef EleanorGoesCrazy het volgende:

[..]

Volgens mij denken mensen aan melodie automatisch dat ritme enz erbij...??
Dat doen mensen ja, wat niet wegneemt dat het aparte dingen zijn. Je kan geen muziek maken zonder alle vier aspecten van de muziek gebruiken (omdat dat nou eenmaal ook inherent is aan geluid), maar dat neemt niet weg dat het allemaal verschillende zaken zijn.
quote:
Ho wacht eens even. Als je je in muziekleer verdiept, zul je ook tegen komen dat tonen "vragend" worden genoemd en andere weer "beantwoordend" (hangt af welke afstand de toon heeft tot de grondtoon van de toonsoort waarin je speelt). Sommige nummers kunnen hierdoor spanning oproepen (denk aan dissonanten bijvoorbeeld) terwijl andere nummers je een heel relaxed gevoel kunnen geven. Het allerallerbeste voorbeeld vind ik Tori Amos nr Parasol van haar nwste album The Beekeeper. Terwijl ze zingt I will feel safe in my frame, voel en hoor je ook "safe". Dan heb je het als artiest helemaal begrepen als tekst en melodie overeenkomen met het gevoel...
Your point being? Ik weet het niet hoor, maar ik heb nog nooit termen als 'vragend' en 'beantwoordend' gehoord. Dus vertel me er eens wat je ermee bedoeld.

[ Bericht 3% gewijzigd door JAM op 22-03-2005 19:14:09 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:01:19 #91
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25672493
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...

De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  dinsdag 22 maart 2005 @ 23:04:02 #92
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25672568
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 19:07 schreef JAM het volgende:

[..]

Dat doen mensen ja, wat niet wegneemt dat het aparte dingen zijn. Je kan geen muziek maken zonder alle vier aspecten van de muziek gebruiken (omdat dat nou eenmaal ook inherent is aan geluid), maar dat neemt niet weg dat het allemaal verschillende zaken zijn.
Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelt met die 4 aspecten van de muziek, en dan vooral waarom je volgens jouw ze alle4 nodig hebt ?
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
pi_25675493
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef Threep het volgende:
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...

De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
Thanks, ik zat mijn hoofd al te breken hoe ik het nou moest uitleggen Ik had het niet beter kunnen doen als jou
  woensdag 23 maart 2005 @ 02:09:03 #94
84524 Morwen
I got life
pi_25675655
Melodie

Dat is misschien wel het ongrijpbare stukje wat mij diep van binnen doet trillen. Zelfs nog voorbij de inhoud van de tekst. De melodie bespeelt al de snaren van mijn ziel en brengt mij naar plaatsen waar niemand ooit echt kan komen, zelfs ik niet.

Melodie, een vreselijke meisjesnaam, omdat het ongrijpbaar en misschien wel niet van deze wereld is
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  woensdag 23 maart 2005 @ 10:53:33 #95
53924 Threep
Thoughts & Experiences
pi_25678769
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 01:50 schreef EleanorGoesCrazy het volgende:

[..]

Thanks, ik zat mijn hoofd al te breken hoe ik het nou moest uitleggen Ik had het niet beter kunnen doen als jou
Goed teamwerk dus, ik zat ook al een tijdje erover te peinzen of en hoe ik er dieper op zou ingaan of niet.
Btw, Tori heeft weer flink haar best gedaan op The Beekeeper
Du vin, du pain, et ... encore du vin !
  woensdag 23 maart 2005 @ 12:23:54 #96
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_25680614
quote:
Op zondag 13 maart 2005 17:25 schreef BaajGuardian het volgende:
nee hoor , hetis mooi ontopic , deze trillingen hebben dus een effect op het gevoel en dan met name de emotie , het is wel erg facinerend als je er op doordenkt...

hte stukje over kopelen met vroeger was meer een opstapje trouwens

waar komt het toch vandaan, voeger mepten ze op botjes en steentjes , en dansten ze rond het vuurtje.
toe kwamen de melodieuze instrumenten...

zou er mischien ooit een wezentje (om het even in het midden te laten van man en vrouw)
zo vol van emotie gezeten hebben , het dmv melodie eruit liet komen?
Als wat ik gezien heb in een docu waar is, bestaat de oppervlakte van onze hersenen ook uit
microscopische golven/trillingen... Misschien dat dit enige connectie heeft?

iig Als muzikant probeer ik ook mijn complete gevoel in m'n muziek te leggen...
Wat ik erg mooi vind is dat mensen het gevoel bevestigen als ze het horen en uitleggen wat
voor gevoel ze bij m'n muziek krijgen...

Melodie is erg persoonlijk, zo is een van de mooiste melodien die ik ooit heb gehoord te luisteren
in de verborgen piano-track op het pennywise album Full Circle... Deze wekt bij mij zoooo veeel
herinneringen op over dingen in het verleden, keuzes die ik heb gemaakt, liefde, verdriet,
mooie momenten... Wordt er gewoon helemaal melancholisch van...

Over muziek en frequenties (vooral Alpha-frequenties) is al veel bekend, maar er wordt naar mijn
mening tegenwoordig weinig mee gedaan... Alsof je een miljoenenorkest hebt dat alleen maar
vader Jacob speelt, omdat dat schijnbaar hetgene is wat mensen willen horen...

Melodie bestond natuurlijk al voordat we met handgemaakte instrumenten kwamen, natuurgemaakte instrumenten (zoals de stem) hebben hierin zeker een hele historie...

Ik denk idd wel dat er meer achter melodie schuilt dan dat we denken of doorhebben...

We hebben ook over de eeuwen heen precies kunnen vaststellen wat vals is, en wat niet,
we hebben toonladders kunnen opstellen met combinaties, wat nu misschien wel heel gewoon
gevonden wordt, maar eigenlijk heel wonderbaarlijk is... Ze zeggen wel te hebben aangetoont
dat er geen universele taal is, maar muziek is weldegelijk universeel... En tja, een soort van
abstracte taal die iedereen kan verstaan...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:28:45 #97
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25682083
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:04 schreef Threep het volgende:

[..]

Kan je even verduidelijken wat je precies bedoelt met die 4 aspecten van de muziek, en dan vooral waarom je volgens jouw ze alle4 nodig hebt ?
Melode, ritme, dynamiek en timbre. Je hebt geen keuze bij ze allemaal nodig hebben, je gebruikt ze altijd allemaal, of je het nou wil of niet. Klinkt er toon, dan heeft die toon een toonhoogte; melodie. Die toon heeft een bepaalde lengte, ofwel een plaatsing in de tijd; ritme. Die toon heeft een bepaald volume, een bepaalde intensiteit; dynamiek en die toon heeft een bepaald geluid, ktoing of kting; timbre.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:33:20 #98
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25682196
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 23:01 schreef Threep het volgende:
bvb de leidtoon. Die vraagt naar de oplossing.
Stel je zit in toonaard C. Speel een G-akkoord en je b smeekt erom om op te lossen in de c.
Allemaal heel klassiek, tot ze in de loop der jaren ermee zijn beginnen spelen, experimenteren. De leidtoon net lekker NIET laten oplossen, maar nog wat uitstellen. Ook al ken je niets hiervan, onbewust vang je het toch op. Componisten gebruiken dit dus doelbewust, alsook andere 'truukjes' . En wees er maar zeker van dat elk mens dit oppikt ...

De kwintencirkel is een simpel en mooi voorbeeldje van onderlinge relaties.
Ik dacht dat leidtonen altijd dwingend werden genoemd. Maar ja, dat is een mooi voorbeeldje van een dwingende toon inderdaad. Zo zijn er velen. Either way; wat heeft het bestaan van dwingende tonen nou weer te maken met de kwintencirkel? Ik dacht dat dat voornamelijk toepassing had op hoe toonladders worden opgebouwd, enzo.
'Vragend' en 'beantwoordend' zijn naar mijn idee meer termen die je bebruikt voor frases in de muziek, zoals bij bepaalde cadensen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:42:41 #99
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25682397
Verder; ik weet niet of ik me wel kan vinden in het verhaal dat muziek 'universeel' zou zijn. Ik denk niet dat de 'westerling', of iemand die met een westerse muziektraditie is grootgebracht de muzieken van totaal andere regio's in de wereld wel zo prettig vindt om aan te horen en visa versa. En dat zijn maar kleine verschillen. Een muzikaal tripje naar de gebieden waar de modale muziek hoogtij viert (losjes; het gebied rond de Middelandse zee) verneukt al het hele westerse gevoel voor harmonie, of in ieder geval het mijne. Hiervoor moet men een vraag beantwoorden; is wat 'kloppend' is voor het hoor aangeboren, of gewenning?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 23 maart 2005 @ 13:47:37 #100
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_25682515
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 13:42 schreef JAM het volgende:
Verder; ik weet niet of ik me wel kan vinden in het verhaal dat muziek 'universeel' zou zijn. Ik denk niet dat de 'westerling', of iemand die met een westerse muziektraditie is grootgebracht de muzieken van totaal andere regio's in de wereld wel zo prettig vindt om aan te horen en visa versa. En dat zijn maar kleine verschillen. Een muzikaal tripje naar de gebieden waar de modale muziek hoogtij viert (losjes; het gebied rond de Middelandse zee) verneukt al het hele westerse gevoel voor harmonie, of in ieder geval het mijne. Hiervoor moet men een vraag beantwoorden; is wat 'kloppend' is voor het hoor aangeboren, of gewenning?
De tonen in een Arabische toonladder is een andere volgorde van tonen, maar het principe is hetzelfde en de tonen vallen onder dezelfde tonenreeks als je de basisprincipes van toonladders gaat bekijken (er is maar 1 tonenreeks)...
Mijn muzikale interesses zijn vrij breed en probeer zoveel mogelijk invloeden uit verschillende werlddelen die impact hebben op mijn gevoel in mijn muziek te stoppen... Ik heb een meisje uit China laten luisteren naar een van m'n tracks, en het gevoel kwam overeen, welliswaar andere herinneringen en visies bij de muziek, maar het gevoel kwam over...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')