Het uniek zijn is een kenmerk van een god.quote:Op woensdag 9 maart 2005 12:48 schreef nossio het volgende:
je bent uniek
net als iedereen op deze aardkloot.
Het begrip God is wel iets anders dan het woord god.quote:Op woensdag 9 maart 2005 12:50 schreef Alicey het volgende:
imo richt het begrip God zich tot een collectieve oorsprong, waardoor jezelf ook kunt zeggen iets goddelijks in je te hebben, danwel er voor kunt kiezen om (als) God te zijn. Het onthouden daarvan op zichzelf maakt al dat je in ieder geval geen andere God nodig hebt.
Verder een schopje WFL >>> TRU
iets zegt me dat je toch wel een paar eigenschappen mist die een god wel behoort te hebben.quote:Op woensdag 9 maart 2005 12:50 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Het uniek zijn is een kenmerk van een god.
voordat ik ga proberen jou hoofd binnen te dringen en beschrijven waarvan ik denk dat jij denkt dat 'god' moet voorstellen... hoe zit dat met o.a. de griekse en romeinse Goden? Zijn dat goden of Goden. Want ze voldoen niet aan bovenstaande beschrijving, dus leg uit.quote:Op woensdag 9 maart 2005 13:22 schreef -Angel- het volgende:
@Litso:
Met God wordt een uniek, eeuwig opperwezen, de ultieme bron van leven in het universum aangeduid. Zo wordt in het jodendom, het christendom en in de islam God beschouwd als één enkel wezen die heerst over het universum. In het Christendom, is God wel een drie eenheid van de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest.
Als het gaat om god met een kleine letter, wel die mag jij uitleggen ...
Griekse goden met de nadruk op de kleine letter, hadden een mensengestalten en gedroegen zich ook precies als mensen. Emoties, woede, etc. Zij functioneerde als stervelingen.quote:Op woensdag 9 maart 2005 13:30 schreef Litso het volgende:
[..]
voordat ik ga proberen jou hoofd binnen te dringen en beschrijven waarvan ik denk dat jij denkt dat 'god' moet voorstellen... hoe zit dat met o.a. de griekse
Ook hier was sprake van de aanbidding van de goden. Let wel op met een kleine letter g. De Griekse goden kregen slechts nu een Romeinse naam op gestempeld.quote:Op woensdag 9 maart 2005 13:30 schreef Litso het volgende:
[..]
en romeinse Goden? Zijn dat goden of Goden. Want ze voldoen niet aan bovenstaande beschrijving, dus leg uit.
Euh... uniek zijn is het kenmerk van een individu tochquote:Op woensdag 9 maart 2005 12:50 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Het uniek zijn is een kenmerk van een god.
Helaas moet ik je teleurstellen SwiffMeister, ik ben niet God. De God die heerst over het universum, de schepper van de hemel en de aarde. Ik ben slechts een god.quote:Op woensdag 9 maart 2005 13:57 schreef SwiffMeister het volgende:
oke "god" of "God" of wat je ook bent,
dan heb ik een aantal vragen voor je. die ik altijd al wilde stellen aan je.
1. Hoe gaat het daarboven? mag ik ook binnnen zonder kaartje?
2. Is de duivel of Duivel echt zo angstaanjagend als wordt beweert?
3. Waarom rustte je op de zevende dag?
4. Zijn de dieren geschapen voor ons?
5. Zijn de dieren geschapen voor consumtie?
6. Is er leven na de dood?
7. Wat gebeurt er met onze ziel na de dood?
8. Hoe kom je erbij een wereld vol verderf te maken en dan zeggen dat het onze eigen schuld is terwijl je op ieder moment had in kunnen grijpen?
9. Wanneer gaat u de paus ontslag geven?
10. Kun je Mazora ff af gaan trekke? (vraagtie via msn, of ik dat door wil geven)
Ach wat lief.. Ik wordt opgemerkt door de almachtige -Angel-quote:Op woensdag 9 maart 2005 13:56 schreef -Angel- het volgende:
knokkels, knokkels, knokkels, toch, altijd maar weer verschuilen achter je domheid.![]()
God is geen mietje, god is lief!quote:Op woensdag 9 maart 2005 14:17 schreef Sanduhrr het volgende:
god is een mietje
Litso, kost het je zoveel hoofdbrekens om de term god te definieren?quote:Op woensdag 9 maart 2005 13:30 schreef Litso het volgende:
[..]
voordat ik ga proberen jou hoofd binnen te dringen en beschrijven waarvan ik denk dat jij denkt dat 'god' moet voorstellen... hoe zit dat met o.a. de griekse en romeinse Goden? Zijn dat goden of Goden. Want ze voldoen niet aan bovenstaande beschrijving, dus leg uit.
Joehoequote:Op woensdag 9 maart 2005 14:09 schreef knokkels het volgende:
Maar, explain.. ik verschuil me achter mijn domheid? Wie is hier degene die de meest weirde topics maakt van ons tweetjes?
Geloven in je eigen kunnen is heel iets anders dan geloven dat je god bent.. Wist je dat al?quote:Op woensdag 9 maart 2005 12:45 schreef -Angel- het volgende:
Zijn hier nog meer mensen die zichzelf zien als een god, en dus ook geloven in het eigen kunnen? Of is het begrip god maar een betekenloos iets voor je?
En ik dacht nog wel dat het makkelijk zou zijn om m'n vader te vinden.quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:04 schreef Ruubstar het volgende:
[..]
ook al?? dacht dat ik de enige god was, maar nu is het niet meer zo eenzaam aan de top![]()
Waarom is dat anders? Omdat 'God' iets is wat de Bijbel als een wonderen-verrichtend, almachtige, oude man beschrijft? Dat zei ik eerder ook al: hoe kan je nou weten wat God is, als je denkt alles al te weten van God? Waarom zouden mensen géén Goden zijn? Omdat wij niet over water kunnen lopen, of zo?quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:08 schreef knokkels het volgende:
[..]
Geloven in je eigen kunnen is heel iets anders dan geloven dat je god bent.. Wist je dat al?
Met dit stuk kan ik het eens zijn. Alleen dan wil ik je ook dit vragen: Wat is verschil tussen god (kleine letter) en God (hoofdletter)?quote:Op woensdag 9 maart 2005 17:57 schreef Blessed het volgende:
Maar ik denk, dat mensen die het woord 'God' horen en daarbij alleen denken aan de christelijke God
De vergelijking die hij trekt is een beetje vreemd .. Ik doe dit en dit en dit, dús ben ik God..quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:29 schreef Blessed het volgende:
[..]
Waarom is dat anders? Omdat 'God' iets is wat de Bijbel als een wonderen-verrichtend, almachtige, oude man beschrijft? Dat zei ik eerder ook al: hoe kan je nou weten wat God is, als je denkt alles al te weten van God? Waarom zouden mensen géén Goden zijn? Omdat wij niet over water kunnen lopen, of zo?
Kon Jezus dat wel?
Is de Bijbel een gezaghebbende bron, geschreven door mensenhanden?
Maar waarom zou hij ongelijk hebben dan?quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:36 schreef knokkels het volgende:
[..]
De vergelijking die hij trekt is een beetje vreemd .. Ik doe dit en dit en dit, dús ben ik God..
Wat mij betreft is er geen verschil tussen god en God - behalve dan dat God vaak wordt gebruikt in christelijke termen, alsof die God verheven is boven de mensen. Een kleine g suggereert dat die persoon die zichzelf 'god' noemt, niet verheven is boven andere mensen maar gewoon ieder mens als een God ziet.quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:35 schreef -Angel- het volgende:
[..]
Met dit stuk kan ik het eens zijn. Alleen dan wil ik je ook dit vragen: Wat is verschil tussen god (kleine letter) en God (hoofdletter)?
Ja, ik denk dat iedereen zijn eigen god is. En ik denk ook dat we onszelf, en onze mogelijkheden om ons leven te 'creëren' verschrikkelijk onderschatten.quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:38 schreef knokkels het volgende:
Bedoel je misschien niet te zeggen: Ik ben mijn eigen god, want ik geloof in mijn eigen kunnen...
Dan ga ik er in mee..
eej, als je beweert een god te zijn, gedraag je er dan ook naar één. Barmhartig, genadevol, blah blah wat je zei in je eerste berichtje. Dit vind ik niet erg god-achtig.quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:42 schreef -Angel- het volgende:
knokkels, knokkels, knokkels, toch, wat doe je toch je uiterste best om te bewijzen dat ik wereld vreemd ben. Droom er vanavond niet ove,r wanneer je ligt te staren naar je zojuist wit gesauste plafond.![]()
Neuh hoor.. zal ik niet doen, maar je posthistory zie je ondertitel voor een voorbeeld zegt al best wel veel..quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:42 schreef -Angel- het volgende:
knokkels, knokkels, knokkels, toch, wat doe je toch je uiterste best om te bewijzen dat ik wereld vreemd ben. Droom er vanavond niet over wanneer je ligt te staren naar je zojuist wit gesauste plafond.![]()
Hier ga ik dan helemaal in meequote:Op woensdag 9 maart 2005 18:40 schreef Blessed het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat iedereen zijn eigen god is. En ik denk ook dat we onszelf, en onze mogelijkheden om ons leven te 'creëren' verschrikkelijk onderschatten.
Nou, ik denk dat het allemaal begint bij het geloven in jezelf. Er is bijvoorbeeld al bewezen dat het slagingspercentage van mensen (die een examen hebben) met een positieve instelling veel hoger is dan die van mensen met een negatieve instelling. Dit is min of meer het bewijs dat je nodig hebt voor 'gedachtenkracht'. Telekinese en telepathie, en zo, dat laat ik er even buiten. Geen hocus-pocus, gewoon even de dingen uit het dagelijkse leven.quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:59 schreef knokkels het volgende:
[..]
Hier ga ik dan helemaal in mee
Hoe we die mogelijkheden kunnen benutten... Is dat misschien een discussiepunt verder?
Nou, wat gedraag jij je als een god. Snap je je eigen OP wel of is het door iemand anders getypt?quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:42 schreef -Angel- het volgende:
knokkels, knokkels, knokkels, toch, wat doe je toch je uiterste best om te bewijzen dat ik wereld vreemd ben. Droom er vanavond niet over wanneer je ligt te staren naar je zojuist wit gesauste plafond.![]()
Natuurlijk. Als God de Zoon van Satan wilt zijn, kan hij/zij dat ook.quote:Op woensdag 9 maart 2005 19:21 schreef ikookhier het volgende:
Ik ben de zoon van satan, Telt dat ook ?
Niet alleen examens, maar algeheel in je leven natuurlijkquote:Op woensdag 9 maart 2005 19:09 schreef Blessed het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat het allemaal begint bij het geloven in jezelf. Er is bijvoorbeeld al bewezen dat het slagingspercentage van mensen (die een examen hebben) met een positieve instelling veel hoger is dan die van mensen met een negatieve instelling. Dit is min of meer het bewijs dat je nodig hebt voor 'gedachtenkracht'. Telekinese en telepathie, en zo, dat laat ik er even buiten. Geen hocus-pocus, gewoon even de dingen uit het dagelijkse leven.
Self fulfilling prophecies.. Nooit grappig inderdaad ... Met een beetje positieve invloed vanuit jezelf, dan wel van buiten af kan je dat tegengaan natuurlijkquote:En bijvoorbeeld, als jij je 's ochtends een ongeluk loopt te haasten en te denken 'ik moet die bus echt niet missen, ik moet die bus echt niet missen'... dan mis je de bus. Heel logisch, want als je loopt te haasten, zie je dingen over het hoofd, waar je dan later weer aan denkt en dus weer 'terug' moet om die dingen te halen, of om dat ene nog eventjes te doen, etc. Komt geen magie aan te pas, niks geen hocus-pocus. Ik denk dat dat gewoon te maken heeft met bewust leven.
Ja dat ken ik.. Kom ook wel vaak 'gelijkgestemde mensen' tegen waarmee ik het vanaf dag 1 heel erg goed kan vinden.. Maar je moet je er voor open stellen natuurlijk .. Hetzij door bijvoorbeeld op reis te gaan... Hetzij door je open te stellen, gewoon goed op te lettenquote:Ik geloof ook dat je dingen, situaties en mensen 'aantrekt'. Een voorbeeld: ik ga in juli voor een half jaar naar Australië en voordat ik die keus had gemaakt, kende ik echt niemand die dat ook zou gaan doen of al gedaan had. Nadat ik de keus had gemaakt, leken ze als paddestoelen uit de grond te schieten. Ik denk dat dat komt doordat je je gedraagt naar je eigen denkpatroon.
Anderen hebben een identiteitscrisisquote:Op woensdag 9 maart 2005 22:03 schreef -Angel- het volgende:
Sommigen zijn zo vol van God, dat zij geen plaats meer hebben voor een ander.
Ah Litso, ben je er al uit? Ben ik een god of niet?quote:
maak daar 6 miljard vanquote:Op zaterdag 12 maart 2005 11:24 schreef Xalopalyps het volgende:
[..]
Nee er zijn meerderen goden, zo'n 4 miljard ofzo![]()
En nu vraag je het aan jezelf.. Volgens je eigen redenatie.. Beetje schizofreen aan het worden manneke?quote:Op donderdag 10 maart 2005 18:24 schreef -Angel- het volgende:
god, wacht nog steeds op het antwoord van Litso ...
Inderdaad, maar niet alleen. Liefde is zijn natuur, niet een definitie. Welke onmogelijk is om te geven.quote:Op woensdag 9 maart 2005 21:09 schreef Syl68 het volgende:
Dus God is Liefde en Liefde is God.
En ik voel me één met God ..................God............... AL wat is
Egoïstisch denken door genot? Je kan genot toch ook delen, niet egoïstisch. Maargoed, het is nogal vreemd om jezelf als god te verkondigen, als iedereen daar een andere opvatting over heeft. Je noemt nu allemaal dingen op die bij jou en dus bij jouw opvatting van god horen, maar hoorde arrogantie daar ook bij? En jij als Jezus en al die anderen?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 13:16 schreef Choices het volgende:
Pijn brengt egoistisch denken, sensueel genot ook. Dus moet men boven die zaken uitstijgen, wil men ook maar een glimps van het goddelijke leren kennen. Onzelfzuchtig mensen, onzelfzuchtig, de grootste nobele daad die een mens zich maar kan voorstellen, en nog een velen malen meer nobele levenswijze.
Idd.quote:Op woensdag 9 maart 2005 18:38 schreef knokkels het volgende:
Bedoel je misschien niet te zeggen: Ik ben mijn eigen god, want ik geloof in mijn eigen kunnen...
Dan ga ik er in mee..
Maar je verlangen tot genot word groter na elk genot je hebt ervaren in je leven. Je verlangt naar genot, alleen dat al, is egoistisch.quote:Op woensdag 16 maart 2005 07:31 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Egoïstisch denken door genot? Je kan genot toch ook delen, niet egoïstisch.
ik heb ook nergens gezegd, dat je het moet uitschreeuwen. Noch heb ik gezegd dat je moet wachten totdat je erkenning krijgt van mensen.quote:Maargoed, het is nogal vreemd om jezelf als god te verkondigen, als iedereen daar een andere opvatting over heeft. Je noemt nu allemaal dingen op die bij jou en dus bij jouw opvatting van god horen, maar hoorde arrogantie daar ook bij? En jij als Jezus en al die anderen?
Toen Jezus werd geboren ga ik ervanuit dat 'ie niet riep: "Kijk, ik ben Jezus, de almachtige zoon van God! Aanbid mij!"
En dat lijk jij nu wel te doen. Ik denk dat jij pas een god bent als anderen het erkennen dat alleen jij er één bent, en dus niet dat iedereen er een is, dan verliest het woord in mijn ogen zijn betekenis een beetje. Je kan zelf de wereld niet naar je hand zetten, sorry.
Zo werkt niet dit niet, want waar jij over praat is onderdrukking van gevoelens, dat lijd tot slijtage van jezelf. En dat is niet wat ik hier uit. Als je liefde ontwikkelt, moet je het met liefde ontwikkelen. Het is een langzaam en geleidelijk proces. Het is moeilijk om precies hier uit te leggen waarom je er niet aan onderdoor gaat. Maar dit is een proces, waarvoor een devotie, en volledige liefde nodig is. Het opgeven van jezelf, gaat niet zonder pijn, dat is zeker waar. Maar, dit proces heeft ook te maken met het beheersen van jezelf, controle krijgen over je zelf. "mastery over the mind", dit betekent dat je controle krijgt over je gedachtes, en zodoende over je emoties.quote:En alles opgeven, hou je jezelf dan nog wel over? Je doet àlles voor anderen, maar ik heb altijd geleerd, dat je ook te ver kan gaan, en je moet jezelf niet op de achterste rij zetten als je ook wat meer vooraan kan zitten. Daar ga je op den duur zelf aan onderdoor.
Ja, en dat proces is maar voor weinigen weggelegdquote:Op woensdag 16 maart 2005 09:44 schreef Choices het volgende:
Maar ik zei ook met nadruk, dat het een moeilijk process is.
Als je God bent, vind ik het belachelijk dat je Angel heetquote:Op woensdag 9 maart 2005 12:45 schreef -Angel- het volgende:
Nee, ik verricht geen wonderen, of doorbreek de wetten van de natuur. Ik ben slechts barmhartig, genadig, vergevingsgezind, liefdevol en rechtvaardig waar dit nodig is.
Je kunt zeggen dat ik een uniek wezen ben in dit universum. Slechts door overreding en niet door dwang handel ik in deze wereld. Ik inspireer en creëer mogelijkheden.
Zijn hier nog meer mensen die zichzelf zien als een god, en dus ook geloven in het eigen kunnen? Of is het begrip god maar een betekenloos iets voor je?
Wat is de bedoeling van je vraag eigenlijk? leg eens verder uit.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 23:52 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Ja, en dat proces is maar voor weinigen weggelegd![]()
(waarom gebeurt het toch zo vaak dat mensen die 't spirituele pad opgaan eindigen met torenhoge ego's?)
In de spirituele hoek waar jij het over hebt wordt over het algemeen redelijk negatief geoordeeld over het ego. Een grotere auto kopen omdat de buurman een nieuwe auto heeft is een no-no. Jezelf wegcijferen om daarmee slachtofferpunten te scoren ('kijk mij eens zielig zijn') wordt ook niet echt positief bevonden En da's op zich best terecht.quote:Op zondag 20 maart 2005 10:01 schreef Choices het volgende:
[..]
Wat is de bedoeling van je vraag eigenlijk? leg eens verder uit.
Het gaat er niet zozeer om dat je controle krijgt over je gedachtes; het gaat erom dat je je gedachtes accepteert, en dat je door dat proces vrijer in het leven staat. Een bijeffect daarvan is dat je meer controle krijgt over je emoties.quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:44 schreef Choices het volgende:
[..]
Maar, dit proces heeft ook te maken met het beheersen van jezelf, controle krijgen over je zelf. "mastery over the mind", dit betekent dat je controle krijgt over je gedachtes, en zodoende over je emoties.
Acceptatie, leidt tot controle. Door acceptatie hebben gedachtes geen nut meer om te blijven hangen, vrede en gedachtes gaan niet samen. Want gedachtes zijn altijd zorgen, maakt niet uit wat je denkt, het draait altijd om een zorg.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:34 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Het gaat er niet zozeer om dat je controle krijgt over je gedachtes; het gaat erom dat je je gedachtes accepteert, en dat je door dat proces vrijer in het leven staat. Een bijeffect daarvan is dat je meer controle krijgt over je emoties.
Bewuste controle over je zelf of over je gedachtes krijgen is iets waar je uiteindelijk heel veel sores mee krijgt.
Klopt helemaal.quote:Op zondag 20 maart 2005 12:28 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
In de spirituele hoek waar jij het over hebt wordt over het algemeen redelijk negatief geoordeeld over het ego. Een grotere auto kopen omdat de buurman een nieuwe auto heeft is een no-no. Jezelf wegcijferen om daarmee slachtofferpunten te scoren ('kijk mij eens zielig zijn') wordt ook niet echt positief bevonden En da's op zich best terecht.
Het valt mij op dat een hoop mensen die het spirituele pad opgaan, doen alsof dat iets speciaals is; iets wat alleen voor een clubje uitverkorenen haalbaar is, als ze maar lang en hard genoeg mediteren, en waarbij er een onzichtbare pikorde is op basis van hoe lang je al op weg bent naar verlichting.
Wat natuurlijk een beetje onzinnig is, want de lol is nou net dat *iedereen* verlicht kan zijn, dat pikordes op die basis niet deugen, en dat het ronduit tegenstrijdig is om te denken dat je 'verlichter' bent omdat je zo braaf mediteert. En dat laatste is bij uitstek een valkuil van je ego.
Duidelijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |