sizzler | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:15 |
Files. Door de terrorismedebatten een ondegesneeuwd onderwerp, maar ze staan er nog dagelijks. Honderden kilometers per dag. En, alhoewel er in Den Haag al bijna 20 jaar over tolheffingen wordt gesproken, is er niet één minister geweest die het door heeft weten te voeren. Eigenlijk is de weg een markt. Een plaats van vraag en aanbod. Er is een vraag naar een verplaatsing over de weg en er word wegcapaciteit aangeboden. Laten we rekeningrijden daarom eens economisch nader bezien. Bij een normale markt heb je een aanbodlijn, een vraaglijn en een snijpunt waarop de prijs bepaald wordt. Hoe meer vraag in verhouding tot het aanbod, hoe hoger de prijs en vica versa: De prijs (Po) is de evenwichtsprijs bij het aanbod (No). De prijs is de prijs die men bereid is te betalen om 45 minuten in de file te staan. Dus: als je meer dan 55 euro moet betalen dan vind je het te duur en als je langer dan 45 minuten moet wachten dan duurt het te lang. Als je van 45 minuten naar 30 minuten gaat, dan is dat je welvaartswinst (G). Dit is het vlak tussen de lijn mc, No en N+ die de kosten die je bespaart aangeeft, minus de kosten die je maakt (het vlak tussen de lijn D=mb, No en N+). Dit staat ook in het tekstvlak in de figuur. Deze markt is echter niet efficiënt omdat er extere kosten bijkomen, zoals milieukosten en geluidsoverlast, die worden afgewenteld op anderen. Bovendien: als je zelf in de file staat betaal je alleen je eigen kosten en niet voor degene die door jou ook langzamer moeten rijden. Dit reistijdverlies voor anderen blijft buiten de marktwerking, terwijl het wel een realiteit is. Stel nu dat dat je het weggebruik terug wilt brengen van 45 naar 30 minuten. Dit wil je doen door de prijs te verhogen. Bijvoorbeeld door tolheffing. De optimale hoogte van de heffing wordt dan r*: Het verschil tussen Po en P* moet dan de heffing zijn op op het evenwichtaantal van 30 uit te komen. De automobilisten moeten dus ook de kosten van anderen betalen. Maar omdat dit de vraagcurve is: ![]() Moet ook de heffing varieren. In de spits is een andere optimale heffing van kracht: ![]() Want als je de accijnsen voor ALLE automobilisten verhoogt, of bijvoorbeeld zoals in Athene de ene dag de even nummers en de andere dag de oneven nummers laat rijden, dan zit je niet uitsluitend in het vlak van personen tussen de No en N+. (afgezien van het gestegen aantal dubbel autobezit) In het ergste geval zit je dan tussen de 0 en de 15: Conclusie Een spitsheffing in plaats van een accijnsverhoging leidt ertoe dat je de optimale samenstelling van weggebruikers overhoudt. Daarom lijkt rekeningrijden de enige oplossing voor het terugdringen van files. Maar je kan natuurlijk ook het aanbod verhogen. Is het misschien een idee om beiden te doen? In de steden, waar nauwelijks meer asfalt aan te bieden is, een tolheffing tijdens de spits, en op snelwegen meer snelweg? | |
MrX1982 | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:21 |
Volgens mij is er maar een oplossing en dat is meer wegen en de snelheid omhoog. De automobilist wordt in dit land als melkkoe gebruikt en al dat geld wat automobilisten betalen wordt maar voor een klein gedeelte weer gestoken in de aanleg van nieuwe wegen. De overheid steekt dat geld liever in kansloze projecten zoals de HSL. Dat zou eens moeten veranderen. Dan wil ik weleens zien hoelang dat verliesgevende OV nog in de lucht kan blijven. | |
NullPointer | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:38 |
ploegendiensten maken, zodat we niet allemaal tegelijk de weg op moeten. Openbaar vervoer gratis maken voor werknemers, en carpoolen financieel aantrekkelijk maken. soort airmiles. ik zag laatst ook een fragment op tv, er was een ongeluk gebeurd, maar de weg was helemaal vrij, al dat domme kutvolk gaat spontaan langzaam rijden, en kijken naar het ongeluk... "en zo krijgen we files", zei de agent. allemaal 1000 euro boete geven wegens dom gedrag... | |
MrBadGuy | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:42 |
quote:'gratis' bestaat niet! quote:Is het nu al ![]() | |
kless | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:46 |
Leuke wiskunde/economie examen vraag. stuur em aan cito!!! | |
rayteon | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:49 |
Gratis (of in ieder geval zwaar gesubsidieerd) openbaar vervoer lijkt me nog steeds de enige mogelijkheid om mensen uit de auto te krijgen. Je kan het rekeningrijden wel invoeren en het autorijden nog duurder maken, maar als er geen reeel alternatief is krijg je die mensen echt de auto niet uit. Hoeveel mensen zie jij 's ochtends in één auto zitten? Van de 10 auto's die ik zie, zit in 9/10 vaak maar 1 persoon. Kijk anders ook naar de cijfers van 2e auto's...ik geloof dat 40% van de Ned. gezinnen een 2e auto heeft.... | |
MrX1982 | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:50 |
quote:OV gratis? en hoe denk je dat zoiets betaald moet worden? Juist ja door diezelfde werknemers die er zogenaamd "gratis" gebruik van mogen maken. Dat is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Het OV zou de kostprijs moeten vragen aan de reizigers dan wil ik nog weleens zien hoeveel mensen het OV omarmen als het vervoersmiddel tegen alle problemen. Het is nu een bodemloze subsidie put om de werkelijke kosten te maskeren. Volgens mij heet zoiets concurrentievervalsing. | |
MrBadGuy | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:53 |
quote:Mee eens. En als ze die achterlijke subsidies in meer of bredere wegen gaan stoppen dan scheelt het al een heel stuk met de files ![]() | |
DrMarten | dinsdag 15 februari 2005 @ 13:58 |
quote:Behalve dat menig onderzoek al heeft aangetoond dat meer wegen niet leidt tot minder files. | |
MrBadGuy | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:01 |
quote:Ik heb het niet zo op 'menig onderzoek'. En natuurlijk is er nog een oplossing: maximumsnelheid verhogen! (vooral voor vrachtverkeer) En tolheffingen of rekeningrijden is ook goed, maar schaf dan wel de wegenbelasting en de acijnzen op brandstoffen af! | |
NullPointer | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:02 |
wat denk je wat al die files kosten, of strax als mensen toch echt last krijgen van die grote gifwolk boven nederland. en de wegen kan je laten zoals ze zijn, dat zijn ook weer kosten die je bespaard. bedrijven betalen toch al reiskostenvergoeding, nou laten ze dat geld hiervoor gebruiken, en overheid moet ook flink investeren. | |
Avani | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:04 |
quote:Lijkt mij niet erg realistisch wat jij hier voorstelt. Ploegendiensten zie ik weinig heil in, aangezien de meeste mensen gewoon van 9 tot 5 willen werken. Of ik begrijp verkeerd wat jij onder een ploegendienst verstaat. Openbaar vervoer gratis maken is niet gratis. Die kosten moeten ze ook ergens vandaan halen. Daarnaast mogen ze het dan eerst wel een stuk verbeteren als ze het gratis willen maken, dat gaat geld kosten en waar wil je dat dan weer vandaan halen? Het is een geheel menselijke reactie als mensen kijken naar een ongeluk. ![]() Desalniettemin een goed topic. ![]() | |
MrBadGuy | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:08 |
quote:Daarom moet er ook wat aan gedaan worden, bijvoorbeeld door meer wegen en snelheid verhogen! Die trage rotbussen van de weg zou ook al veel schelen! quote:Al zou het OV gratis worden, de meeste mensen blijven nog steeds in hun autootje rijden. Bewijs? Het OV wordt nu al dik gesubsideerd en autorijden wordt steeds duurder maar het lijkt erop dat vrijwel niemand overschakelt naar het OV. Maar nee hoor weet je wat? We verhogen de subsidie nog maar eens en maken autorijden onmogelijk duur ![]() | |
DrMarten | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:11 |
quote:Maximumsnelheid verhogen is juist een slechte oplossing. Dan krijg je grotere snelheidsverschillen tussen verschillende weggebruikers, wat ertoe leidt dat men meer en meer op de rem gaat staan. Remmen op een drukke weg veroorzaakt een kettingreactie, waardoor het verkeer juist stilvalt. Dan kun je beter op de knelpunten iedereen verplichten 80 te gaan rijden, daarmee voorkom je bovenstaand probleem. Ik ben verder voor rekeningrijden. Gewoon betalen per kilometer. Veel rijden betekent veel betalen. Niet meer dan logisch lijkt me. | |
Henk-Wim | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:17 |
Het grootste deel van inkomsten van het GVB te Amsterdam komt rechtstreeks als subsidie vd overheid binnen! "Omdat een stad nou eenmaal niet zonder OV kan..." Ik zelf zou zeggen: alles via marktwerking. Automobilisten betalen de wegen en andere direct afhankelijke kosten, en de OV-reizigers betalen genoeg om het complete OV te laten draaien. | |
Henk-Wim | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:21 |
quote:Dat is nu toch al zo? Veel rijden = veel benzine = veel betalen. Wat voegt daar rekeningrijden aan toe? ![]() Probleem is dat de autorijder heeft geaccepteerd dat te torenhoge opbrengsten ervan niet worden benut tbv de autorijder. Maar als je erover nadenkt is het waanzi, imo. | |
hooibaal | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:27 |
Het zou best wel eens de enige zinnige oplossing kunnen zijn om de files te verminderen (Uitbannen is een illusie). Echter, één principieel bezwaar heb ik altijd tegen rekeningrijden gehad, en heb ik nu nog steeds: m.i. is het niet correct om ergens geld voor te gaan vragen terwijl er geen zinnig alternatief voor is. Fietsen is leuk in de zomer maar om als een verzopen kat op je werk aan te komen zal geen enkele baas/klant echt prettig geven, en op het OV is nog steeds niet te bouwen. Kortom: de files zullen niet verdwijnen, en in plaats van iedere ochtend in de file te gaan staan, sta je iedere ochtend betalend in de file. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:30 |
De misvatting dat je de hoeveelheid verkeer op de weg kunt beïnvloeden door de prijs op te drijven moet de wereld uit ! - Alleen al in de laatste 3 jaar is de prijs van een liter benzine gestegen van ongeveer 1 euro naar 1,20 euro. Dat komt neer op 20 procent. En er rijdt echt geen auto minder om. Waarom niet? Omdat er geen serieuze alternatieven zijn. Het Openbaar Vervoer is een puinhoop en bovendien nog eens erg duur. Daar komt nog bij dat veel mensen in het op dienstverlening ingestelde Nederland helemaal niet zonder auto KUNNEN, ook al zouden ze dat willen. Autorijders zullen gewoon van A naar B moeten. Het enige wat je kunt doen is spreiding qua tijdstip te bevorderen. Stimuleren dat mensen eerder of later gaan werken, waardoor het woon-werkverkeer een beetje gelijkmatiger wordt gespreid. Verder ben ik het wel met MrX1982 eens. De automobilist is in dit land een melkkoe en dat laatste is ook alleen mogelijk doordat de automobilist letterlijk geen kant op kan. Het openbaar vervoer verschraalt steeds verder. De regering zal gewoon moeten investeren in verdere verbetering van het wegennet. Dat is goed voor onze economie, waarin transport een grote rol speelt. Uiteindelijk verdienen investeringen zichzelf misschien wel terug. Verder onmiddellijk tol invoeren voor vrachtwagens, die de wegen zwaar belasten. In het buitenland gebeurt dat al, dus kan Nederland dat voorbeeld volgen. | |
sizzler | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:36 |
quote:Dat staat in de openingspost. ![]() | |
Lithion | dinsdag 15 februari 2005 @ 14:59 |
In Singapore hebben ze al tijdenlang zo'n systeem genaamd Electronic Road Pricing (ERP). Met name in en om de grote steden lijkt me dit dan ook de meest haalbare oplossing. Het is bovendien ook nog eens mooi te combineren met parkeergarages; bij het uitrijden betaal je automatisch het exacte bedrag, je hoeft je auto niet eens meer uit. Maar Nederland mag sowieso eens wat ambitieuzer en grootser denken wanneer het op infrastructuur aankomt. Zoals het nu gaat, een spitsstrookje hier erbij, een half metertje asfalt daar ernaast, dat zijn druppels op de gloeiende plaat. Tjeenk Willink heeft eens bewezen wat dat betreft wél meer een visionair te zijn... dubbeldeks snelwegen, meer fly-overs in plaats van kruispunten. Zaken die in andere drukbevolkte gebieden al láng gemeengoed zijn, daar wordt hier, in één van de drukstbevolkte landen ter wereld, niet eens aan gedacht. | |
Kaalhei | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:04 |
Rekeningrijden lijkt me moreel en economisch de beste oplossing voor het vervoersprobleem is Nederland. | |
BarBaar | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:08 |
quote:Eens.. Daarnaast wil ik garanties hebben als ik ergens voor betaal. Als ik een tv koop krijg ik de garantie is ie (bijv) niet binnen 2 jaar kapot gaat. Als dat wel gebeurt wordt ie (gratis) gerepareert. Als ik betaal voor de kilometers (naast de wegenbelasting enz enz) wil ik wel de garantie dat ik geen files tegenkom. En dat gaat de overheid nooit kunnen waarmaken.. Wat wel een alternatief is (is al eerder genoemd) is het vervangen van de wegenbelasting door de kilometerheffing... Daarnaast is het een utopie dat de files in nederland verdwijnen. Dat gaat gewoon niet gebeuren. | |
sizzler | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:18 |
quote:In London is dat ook toegepast in het financiële district (The City) onder de naam Congestion Charging. Dat bleek een succes. Vijf pond voor autogebruik binnen de inner ring (21 m2) tussen 7:00 en 18:30. Betaling per telefoon, internet etc. De congestie is binnen die zone met 30% gedaald en daarbuiten is het niet toegenomen. De acceptatie onder het electoraal is een van de redenen waarom politici zo huiverig zijn: de "winst" van de heffing gaat naar de overheid en mensen die er voor kiezen de auto te laten staan doen dat tegen hun wil. Daarvoor zaten ze in de auto maar dat kunnen (/willen) ze nu niet meer betalen. Iedereen is dus slechter af, behalve de overheid. (zwart/wit gezien) | |
Lithion | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:29 |
quote:Waarom per se die garantie? Waarom niet de garantie dat het sowieso minder druk wordt op de weg, dat je reistijd significant afneemt, dat de kwaliteit van de wegen wordt verbeterd enz. enz? Zo kom je over als een klein kind. | |
Koos Voos | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:36 |
En zo wordt auto rijden uitsluitend iets voor de elite .. goed plan, al die paupers van de weg af, ik moet erdoor met mijn mercedes.. ![]() (De haven van Rotterdam ligt er verlaten bij ondanks de enorme kortingen.. het vervoer via de weg maakt de produkten door het rekeningrijden onnodig duur en er wordt uitgeweken naar Antwerpen.) | |
Lithion | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:39 |
quote:Daarmee zijn de problemen nog niet opgelost. Ik heb aardig wat mensen uit Londen gesproken die zeiden dat met de invoering van die maatregel de drukte in de tube enorm is toegenomen. Als zodanig moet de invoering van een kilometerheffing of spitstoeslag o.i.d. wel onderdeel zijn van een totaal-pakket van infratsructurele maatregelen. quote:True, maar de acceptatie onder het electoraat, daar hoeven ze in Singapore natuurlijk geen rekening mee te houden. ![]() Evengoed zal Nederland volgens mij op den duur een keuze moeten maken. Of behoud staat centraal, waarbij historische panden en de huidige stadsaanzichten bewaard blijven, maar waarbij we een pas op de plaats maken wat betreft onze positie als transportland. Of een flink aantal (voor mij tegenwoordig irrelevante) bezwaren gaan overboord en het gaat eens ambitieuzer aangepakt worden waardoor nieuwe en echt bruisende steden gevormd worden. De huidige archtiectuur en infrastructuur van veel steden is gewoon niet gemaakt om het huidige welvaartsniveau en de huidige vraag naar mobiliteit aan te kunnen. | |
BarBaar | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:47 |
quote:Ga jijj betalen voor een computer die misschien sneller is dan je oude computer? "Minder druk op de wegen".. misschien rijden er in totaal na die kilometerheffing 100 auto's minder tijdens de spits, merk je niets van maar je betaald er wel voor.. Ik zie niet wat er "klein kinderig" aan is, ik wil gewoon iets voor mijn geld terughebben.. Lijkt me een vrij normale insteek? | |
Lithion | dinsdag 15 februari 2005 @ 15:57 |
quote:Nee, jij wil alles meteen helemaal perfect hebben. Jij zei dat met dat rekeningrijden je ook geen enkele file meer wil zien. Maar ook rustigere wegen en daardoor een kortere reistijd is 'iets voor je geld terugkrijgen'. Waarom is dat niet goed genoeg voor je? | |
Kaalhei | dinsdag 15 februari 2005 @ 16:00 |
Je betaalt edit: leren typen [ Bericht 7% gewijzigd door Kaalhei op 15-02-2005 16:17:26 ] | |
BarBaar | dinsdag 15 februari 2005 @ 16:20 |
quote:Het gaat niet zozeer om het "geen files tegenkomen" maar meer om de garanties die gesteld worden.. Het kan ook iets dat dat je reistijd bijvoorbeeld maximaal 10% langer is dan de normale reistijd. Ik ga geen tv kopen die misschien een scherp beeld geeft.. Ik ben eerder geneigt een tv te kopen waarbij bijvoorbeeld maximaal 10% van alle kanalen geen scherp beeld geeft @kaalhei: Dat lijkt mij ook het meest logische, maar ik verbaas me wel vaker over de besluitvoming binnen de overheid ![]() | |
du_ke | dinsdag 15 februari 2005 @ 16:46 |
quote:Het werkt in België niet onaardig. Niet alles is gratis maar wel voor steeds meer groepen. En dit terwijl de kosten voor de staat niet serieus meestijgen. Oh ja als je alle kosten meerekend gooien we de benzine prijs ook naar minstens 5 euro om de uitstoot te verrekenen? En concurrentie vervalsing waarvan? van de auto? Je hebt liever nog meer auto's op de weg en nog meer files? 1 bus met 40 inzittenden is 40 auto's minder is zeker 200 meter minder file. En vanwege je heerlijke generalisering wil ik wel eens een bron zien over wie het OV als quote:beschouwen ![]() | |
Gia | dinsdag 15 februari 2005 @ 18:11 |
Werknemers de mogelijkheid geven om vanaf 6 uur 's ochtends te beginnen. Er zijn mensen die graag om 14.30 afgewerkt zijn! Mensen zullen dan op meer verspreide tijdstippen beginnen met werken en dus ook eindigen. Iemand die bijvoorbeeld graag van 9.30 tot 18.00 wil werken, mag dat dus ook. Bijkomend voordeel voor veel kantoren is een ruimere bereikbaarheid voor klanten, bijvoorbeeld van 8 tot 6 i.p.v. 9 tot 5 zoals het nu vaak nog is. Verder denk ik dat er vooral in de spits gewoon meer treinen moeten rijden. Nu is het op sommige plekken om de 20 minuten, soms zelfs een half uur. Mensen willen liever niet lang hoeven te wachten en pakken daarom de auto, gewoon omdat het reistijd scheelt. Mijn man doet er met de auto bijvoorbeeld ruim drie kwartier over om naar zijn werk te komen, zou hij met de trein gaan dan duurt het ruim 1 uur en een kwartier. Dat scheelt een uur per dag! Zouden er meer treinen rijden dan zou de aansluiting beter zijn en is hij niet zoveel tijd kwijt met wachten op het station. | |
du_ke | dinsdag 15 februari 2005 @ 18:16 |
Flexibeler werktijden zijn inderdaad van groot belang. Echter daar is helaas een groot deel van ons land niet op afgesteld ![]() | |
kless | dinsdag 15 februari 2005 @ 23:48 |
Kilometer heffing... per locatie/traject als dat even kan. randstad een ander tarief dan noord nederland bijvoorbeeld. | |
PJORourke | woensdag 16 februari 2005 @ 00:07 |
quote:Wat doet de overheid om die uitstoot op te ruimen? "De vervuiler betaalt voor het opruimen" is een goed principe. Echter, de overheid ruimt niet op. | |
DiegoArmandoMaradona | woensdag 16 februari 2005 @ 00:19 |
quote:Lijkt me nogal logisch als er meer gereden wordt. Je moet echt enorm dom zijn als je niet ziet dat bredere wegen bij een gelijk aantal kilometers de files niet afnemen. | |
DiegoArmandoMaradona | woensdag 16 februari 2005 @ 00:23 |
quote:Geld terug als het niet uitkomt zoals bij de NS? | |
du_ke | woensdag 16 februari 2005 @ 00:34 |
quote:Klinkt leuk maar geeft volgens mij een gigantische bureaucratie. | |
du_ke | woensdag 16 februari 2005 @ 00:38 |
quote:In de huidige benzineprijs zit het dan ook nog niet echt verwerkt. Volgens mij gebruikt de overheid de ecotax die ze incasseren wel deels voor herstellende of preventieve maatregelen. Mocht dat niet het geval zijn dan moet daar inderdaad verdomde rap wat aan gedaan worden. Nu bestaat de brandstofprijs voornamelijk uit gewone accijns en belastingen die hoeft de overheid niet perse in de vorm van de vervuiler betaald uit tegeven. (zou wel beter zijn uiteraard). | |
PJORourke | woensdag 16 februari 2005 @ 00:47 |
quote:Ik zie niet zo veel van die maatregelen. Er worden hier en daar wat verplichtingen opgelegd, maar die moet je wel zelf betalen. Catalysatoren bijvoorbeeld, en roetfilters voor diesels. Maar wat doet de overheid nou werkelijk om uitstoot op te ruimen? Het enige wat ik kan verzinnen is de subsidie op de Toyota Prius, wat verder een duur, onaantrekkelijk groot traag ding is. Diesels zijn de grootste vervuilers. Maar ja, dat is ook niet het vervoer van de gewone man; eerder dat van de transportsector en die ga je in tijden van recessie niet het leven zuur maken. | |
du_ke | woensdag 16 februari 2005 @ 01:00 |
Je hebt gelijk er kan en had al veel meer moeten gebeuren. Een difuse bron als vervuiling door mobiliteit is echter lastig aan te pakken. Dan moet er eerst een flinke cultuuromslag door diverse gelederen van onze samenleving. Diesel is de laatste jaren wel veel populairder geworden onder gewone autorijders. In plaats daarvan had de overheid zich beter bezig kunnen houden met het stimuleren van LPG of het minder belasten van zwavelvrije diesel. (en over die opbrangst van ecotax wat er precies mee gebeurt zou ik niet weten ik hoop zaken als het b.v. aankopen van natuurgebieden of het compenserend planten van bebossing. Het stimuleren van OV zou ook kunnen maar vind ik in dit verband wat twijfelachtig). | |
DiegoArmandoMaradona | woensdag 16 februari 2005 @ 01:23 |
quote:Zonder transport staat alles stil ![]() ![]() ![]() ![]() | |
PJORourke | woensdag 16 februari 2005 @ 01:28 |
LPG is niet echt een optie, want je wil ook wel eens met vakantie. In Spanje is het spul verboden en in Duitsland kan je het nauwelijks krijgen. Dat moet dan eerst opgelost worden. Je verliest ook nog veel kofferruimte. Aangezien je graag ziet dat mensen in kleine auto's rijden, blijft er dan weinig ruimte over. Ik ben niet tegen het rekeningrijden, ik wil echter voor mijn noodzakelijke woon-werkverkeer in Limburg (geen OV, rare werktijden) niet hetzelfde betalen als voor plezierritjes in de spits in de Randstad. Stimuleren van OV zie ik eik niet zo zitten. Als OV voor mij bruikbaar zou moeten worden, zou er ook 's nachts op het platteland gereden moeten worden. Dat zal nooit gebeuren. Ik werk op een industrieterrein. Daar rijden zelden bussen. Ik zie wel wat in een soort Randstad- en Brabantmetro. Dat zet meer zoden aan de dijk en is wel realistisch. | |
du_ke | woensdag 16 februari 2005 @ 01:32 |
Ok ben het wel min of meer met je eens. ( ![]() ![]() | |
DiegoArmandoMaradona | woensdag 16 februari 2005 @ 02:07 |
quote:Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbij Yipee | |
Steijn | woensdag 16 februari 2005 @ 02:15 |
quote:Ik geil op dat soort projecten. | |
SCH | woensdag 16 februari 2005 @ 08:48 |
Rekeningrijden had al tien jaar geleden ingevoerd moeten worden. | |
BlaZ | woensdag 16 februari 2005 @ 11:39 |
Thuiswerk en werkspreiding lijken me betere oplossingen samen met het verbreden/verbeteren van wegen. Met het geld wat automobilisten opleveren jaarlijks kan het hele fileprobleem binnen korte tijd opgelost worden. Als er meer geld vrijkomt voor wegen kunnen ook meer milieuvriendelijke wegen aangelegt worden. Bijv ondergrondse snelwegen of twee snelwegen op elkaar. Ook moet er meer geld besteed worden voor hogere geluidsmuren zodat de overlast minder wordt. Op lokale wegen kan er meer gebruik worden gemaakt van ongelijkvloerse kruisingen. Mensen moeten ook gestimuleerd worden om in nieuwe auto's rond te rijden ipv van oude die enorm vervuilen. (afschaffen BPM, hogere wegenbelasting op oudere auto's) | |
BlaZ | woensdag 16 februari 2005 @ 11:45 |
quote:Tol op vrachtwagens lijkt me niet echt fijn. Dat betaald de consument namelijk gewoon weer terug door middel van hogere prijzen. Ook is het niet echt handig met de haven van Rotterdam. | |
Fred_B | woensdag 16 februari 2005 @ 13:58 |
quote: Thuiswerk en werkspreiding zijn zeer lastig in te voeren. De meeste bedrijven zijn nou eenmaal maar van half 9 tot half 7 geopend. Daarna gaat het licht uit, de verwarming uit, etc en gaan alle werknemers en de bewaking naar huis. Wanneer zo'n bedrijf geopend zou moeten zijn van bijv. 6u tot 24u, dan nemen de kosten voor de werkgever dus enorm toe. Daarbij komt dat het voor werkoverleg vaak van belang is dat mensen ook fysiek aanwezig zijn op hetzelfde tijdstip. Vergeet ook niet dat het de werkgever uiteindelijk weinig interesseert hoe de werknemer op het bedrijf komt, zolang hij maar op tijd is. Dit soort problemen maken werkspreiding bijzonder moeilijk. quote: Ondergrondse snelwegen en 2 snelwegen op elkaar zijn helemaal niet nodig. Er is in Nederland ruimte zat voor het verbreden van bestaande snelwegen of het bouwen van nieuwe snelwegen. 1 rijstrook is maar 3,5 meter breed, hoewel snelwegen op de kaart veel breder lijken. Daarbij komt dat vooral tunnels erg duur zijn. Niet alleen in aanleg maar ook in onderhoud zijn ze vele malen duurder dan normale wegen. Dat geld kan wel beter geïnvesteerd worden, zowel voor wat betreft het oplossen van de files, als het verbeteren van het milieu. Overigens zijn er in de omgeving van Parijs en het Ruhrgebied geen dubbeldekswegen en heel weinig tunnels, terwijl die gebieden véél dichtbevolkter zijn dan Nederland, dus er is geen reden om aan te nemen dat het hier wel hard nodig is. quote: Dat zou inderdaad wel veel helpen om de reistijd te verkorten. Dan nog even over rekeningrijden, daar ben ik tegen. Ik vind het niet terecht dat je op bepaalde plaatsen voor de weg moet betalen om in de file te mogen staan. Dat is wel wat rekeningrijden ongeveer inhoudt als je het nu meteen invoert. Ik ben wel voor een kilometerheffing, op voorwaarde dat dit in de plaats komt van de wegenbelasting en de opbrengsten ervan volledig in verbetering van het wegennet worden gestoken. Dus geen mislukte proefballonnetjes meer, zoals de gratis bus van Wassenaar naar Den Haag, die geen enkel nut hebben. Daarbij ben ik ook voor een platte heffing, dus een gelijk tarief voor iedereen. Het is niet rechtvaardig wanneer iemand uit Groningen, die naast iemand uit de Randstad in de file staat, een andere prijs betaalt voor die situatie. Ik zou het ook een fout signaal vinden van de overheid, wanneer het gebruik van de (milieuvervuilende) auto in Groningen minder erg zou worden gevonden dan in de Randstad. Een ander probleem lijkt me de enorme bureaucratie die het meebrengt en de mogelijkheden tot vervalsing. Intuïtief lijkt me dat het rendabel kan zijn om de auto niet op je eigen naam, maar op die van je broer uit Appingedam te zetten, en dan wel zelf in de auto door de Randstad te rijden, maar tegen een Gronings tarief. Daarom dus een platte kilometerheffing wat mij betreft. | |
PJORourke | woensdag 16 februari 2005 @ 14:48 |
quote:De metro's in Parijs, Londen, Barcelona en Buenos Aires waren ook megaprojecten, en zijn een groot succes. | |
pberends | woensdag 16 februari 2005 @ 14:59 |
Haha, rekeningrijden wordt een supermislukking, net zoals die fucking hoge snelheidslijnen. | |
Avani | woensdag 16 februari 2005 @ 15:34 |
quote:Dan vraag ik mij toch af wat jij voor geweldige plannen voorstelt. Enige argumentatie waarom het een mislukking wordt, zou ook niet verkeerd zijn. | |
BlaZ | woensdag 16 februari 2005 @ 17:55 |
[quote]Op woensdag 16 februari 2005 13:58 schreef Fred_B het volgende: [..] Ondergrondse snelwegen en 2 snelwegen op elkaar zijn helemaal niet nodig. Er is in Nederland ruimte zat voor het verbreden van bestaande snelwegen of het bouwen van nieuwe snelwegen. 1 rijstrook is maar 3,5 meter breed, hoewel snelwegen op de kaart veel breder lijken. Daarbij komt dat vooral tunnels erg duur zijn. Niet alleen in aanleg maar ook in onderhoud zijn ze vele malen duurder dan normale wegen. Dat geld kan wel beter geïnvesteerd worden, zowel voor wat betreft het oplossen van de files, als het verbeteren van het milieu. Overigens zijn er in de omgeving van Parijs en het Ruhrgebied geen dubbeldekswegen en heel weinig tunnels, terwijl die gebieden véél dichtbevolkter zijn dan Nederland, dus er is geen reden om aan te nemen dat het hier wel hard nodig is. [..] Ik dacht dat nieuwe tunnel technieken het maken van tunnels veel goedkoper maakte. Maar toch aan tunnels zitten voordelen. 1 de omgeving heeft er veel minder last van. Veel minder last van inspraak proceduren ed. Geen landschapsaantasting dus milieudefensie achtige groepen zullen minder zeuren. Met bovengrondse snelwegen zit je altijd met jarenlange procedures waardoor de kosten flink oplopen. Met tunnels kan dit wellicht minder worden. De overheid zou in ieder geval echt veel meer werk moeten maken van files. Mensen die elke dag 30 minuten in de file staan missen gewoon 30 minuten vrije tijd per dag. Dat is gewoon lullig, het is erg raar dat mensen dit zo makkelijk accepteren terwijl men al zoveel belasting moet betalen. | |
sizzler | woensdag 16 februari 2005 @ 18:39 |
Voor degene die meer willen weten. | |
du_ke | woensdag 16 februari 2005 @ 18:57 |
quote:Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het helpt de betuwelijn rendabel te worden ![]() En eigenlijk nog belangrijker, in Duitsland betalen de vrachtwagens ook al tol. Dat heeft meer effect dan dat stukje hier in NL. | |
du_ke | woensdag 16 februari 2005 @ 19:01 |
quote:Vaak ben je te bang inderdaad ![]() | |
BlaZ | woensdag 16 februari 2005 @ 19:02 |
quote:Of ze wijken gewoon uit naar de haven van Antwerpen en de kosten worden in Nederland doorberekent aan de consument. Lekker nuttig weer. | |
du_ke | woensdag 16 februari 2005 @ 19:11 |
Volgens mij heeft Antwerpen een acuut cappaciteitsprobleem als dat zou gebeuren ![]() Ik wil overigens ook niet zeggen dat ik zomaar voor ben. Het is meer dat het transport naar Duitsland geen goed argument is om het niet te doen. Gewoon de dieselprijs wat verhogen lijkt me een effectievere maatregel ![]() | |
DiegoArmandoMaradona | woensdag 16 februari 2005 @ 21:05 |
quote:In Spanje zijn ze er inmiddels achter dat je een werkdag niet van 8 tot 8 kan uitsmeren omdat dat niet werkt in een verenigd Europa. Werkspreiding lijkt me dus moeilijk om te managen. Het kan wel voor bijvoorbeeld serie productiewerk(omdat je zo optimale benutting krijgt van je dure machines, fabriekshallen en dergelijke) maar volgens mij is hier ook steeds meer de trend dat werknemers niet in ploegendiensten willen werken en dat veel mensen juist met minder ploegen gaan werken(bijvoorbeeld een van 8 tot 5 en een van 10 tot 19) | |
POLL | woensdag 23 februari 2005 @ 19:41 |
Gevoelsmatig zeg ik: nee! Maar alle andere markten waarin sprake is van piekgedrag gebruiken ook prijsdiscriminatie. Voordeel-reisuren van de NS, dalminuten om te bellen, goedkopere stroom in het weekend, vakantietoeslagen als je een huisje huurt in een vakantieperiode enzovoort. Waarom dan ook niet een variabele wegenbelasting? | |
speedfreak1 | woensdag 23 februari 2005 @ 22:31 |
quote:Waarom rekeningrijden kan mislukken: - Het inelastische karakter van het product automobiliteit, hoewel de kosten van autorijden almaar worden verhoogd wordt er geen millimeter minder gereden, er wordt eerder meer gereden. - Het ontbreken van zinnige alternatieven. Men kan niet kiezen voor secundaire wegen, want die worden onaantrekkelijk gemakt onder het mom sluipverkeer. Het OV heeft de capaciteit niet. De snelheid waarmee men zich per auto naar het werk begeeft is nog altijd hoger dan het OV, en dan kijk ik vooral naar de reistijd. - Het feit dat het comfort en de privacy van de eigen auto niet valt te kloppen. - De eigen auto gaat van deur tot deur, het OV zal dat slechts in een beperkt aantal gevallen doen. Zo maar een paar puntjes, die ongetwijfeld op de korrel genomen gaan worden door mensen die wat simplistisch tegen de zaken aankijken. Het is een utopie dat rekeningrijden het aantal en de lengte van files zal verminderen. De hoge kosten neemt men voor lief, en zijn inmiddels gewoon onderdeel van loononderhandelingen geworden, sinds de werkgever reiskosten nog maar beperkt mag vergoeden. Naar mijn idee weet de overheid deze dingen ook echt wel, en zijn al die maatregelen er inderdaad op gericht om toch weer meer geld binnen te graaien. | |
Kaalhei | woensdag 23 februari 2005 @ 22:51 |
quote:Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie. quote:Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan. quote:Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking. quote:Nee, maar het zal zich ontwikkelen zoals ik eerder zei. quote:Nou, dergelijk beleid bestudeer ik uitgebreid op een wetenschappelijke wijze, dus ik denk niet dat ik er 'simplistisch' tegen aankijk. quote:Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden. | |
du_ke | donderdag 24 februari 2005 @ 00:15 |
quote:brr het min of meer met Kaalhei eens zijn ![]() | |
PJ_O_Rourke | donderdag 24 februari 2005 @ 00:17 |
Ik ben op zich wel voor rekeningrijden, maar het zal wel weer een melkkoe worden. Daar pas ik voor ![]() | |
du_ke | donderdag 24 februari 2005 @ 00:26 |
Na een reactie van de rechtse kapitalist Kaalhei krijg je er ook nog een van een boomknuffelaar cadeau.quote:Daarom zou de heffing ook voldoende hoog moeten zijn. Hiermee wordt het gebruik maximaal belast zodat de belasting op het bezit veel lager kan worden. (En om enkele externe effecten als vervuiling te disconteren zullen de kosten ook nog zeker 50% moeten stijgen). quote:Dat is ook vaak een keuze. Verder kan het openbaar vervoer nog een stuk efficienter en frequenter. (zie belgie waar het beleid is dat elke brievenbus, bedrijf of woning dus, binnen 750 meter toegang moet hebben tot OV en dat gaat nog lukken ook!). quote:Dat is een keuze lang niet iedereen geeft de voorkeur aan een uur in de file staan boven in een 3 kwartier in de trein rustig wakker worden met een krantje en een bak koffie, voorafgegaan door een verfrissende fietstocht en besloten met een korte wandeling. quote:Of die gewoon iets meer verstand van zaken hebben ![]() quote:De praktijk geeft toch andere resultaten ![]() | |
speedfreak1 | donderdag 24 februari 2005 @ 03:28 |
quote:Het helpt geen zak, en dat blijkt nu al tientallen jaren in Nederland. [..] quote:Leuk bedacht, typisch dat men komt met voorbeelden uit het buitenland. Een trein in de Randstad zit tijdens het spitsuur bomvol, er kan geen geit meer bij. Conclusie, er rijden er niet genoeg. Hoe dat komt, er zijn er niet genoeg, verder is de infrastructuur verwaarloosd en niet berekend op meer. De rek is er op dat punt gewoon uit. [..] quote:Een uur file is sterk overdreven, wachten duurt altijd lang, in de praktijk is het hoogop 10 minuten. Rustig in de trein zitten met een krantje en een bak koffie? Buiten de spits ongetwijfeld, in de spits uitgesloten. [..] [/quote] | |
speedfreak1 | donderdag 24 februari 2005 @ 03:38 |
quote:Wat mij opvalt is dat men zo verlekkerd naar dat rekeningrijden kijkt als zijnde het ei van Columbus. Als mensen puur afhankelijk zijn van de auto, om wat voor reden dan ook, dan laten ze die niet staan voor rekening rijden. Er wordt gewoon tegen de werkgever gezegd van sorry, ik moet maandelijks zoveel betalen, daar wil ik voor gecompenseerd worden, en als zodanig werkt rekeningrijden slechts kostprijsverhogend. [..] quote:Marktwerking suggereert concurrentie. Ik zie momenteel werkelijk niets dat concurrerend is. [..] quote:Er zijn plekken waar het is geslaagd, er zijn ook plekken waar het grandioos is mislukt. Het kan slagen als de mogelijkheden om de auto te laten staan reëel zijn, het mislukt grandioos als de mensen geen reëel alternatief hebben. Zelf ben ik overigens van die ellende verlost sinds ik gewoon boven mijn bedrijf woon. | |
Dr.Nikita | donderdag 24 februari 2005 @ 06:53 |
Vooral rekeningrijden invoeren, houderschapsbelasting handhaven en brandstofaccijnzen flink laten stijgen om mensen proberen uit de auto te krijgen. Leuk en aardig, maar wie betaalt de inkomstenderving van de brandstofaccijnzen? Denk eens aan de omzetverlies van olieproducerende bedrijven, garagebedrijven de toeleveringsbedrijven daarmee gepaard, ook minder omzetbelasting afdracht. Recreatieparken en campings zieltogen, producten worden veel duurder en zo kun je nog veel langer doorgaan. Reiskosten afdwingen bij je werkgever? Vooral doen zou ik zeggen, maar de rekening betaal je uiteindelijk zelf. Een aternatief nemen als OV? Dat wordt dan lachen met het huidige aanbod, 10% meer OV reizigers en dan mag je 's avonds in de 'file' gaan staan om 's morgens op je werk te komen. Werkspreiding? Bijna een onmogelijke opgave voor werkgevers die produceren, meer werknemers in dienst. Die moet weer betaald worden door meer omzet, maar je productprijzen zijn als noodgedwongen hoog. Aan wie moet je dan je producten afzetten? Nederland is een transportland wat vooral op doorvoer en export gespecialiseerd is. Mobiliteit is voor NL van essentieel levensbelang. De enige oplossing die ik zie is het wegencapaciteit flink uitbreiden. Gebruik het geld wat uit de houderschapsbelasting binnenkomt in zijn geheel en niet zoals nu het geval is, pakweg een slordige 15%. | |
Exuimtum | donderdag 24 februari 2005 @ 07:16 |
Ik ben het meestal zó oneens met het rijk dat ik soms ervan moet kotsen ![]() Weet je wat het is? Als ze nu eens beginnen om alle zware overtreders en mensen die niet kunnen rijden van de weg te halen. Fileprobleem opgelost. Tolheffing? Nooit van gehoord. Dat krijg je ervan als iedereen maar kan blijven rijden na diverse overtredingen en misdrijven ![]() Dus niet de auto duurder maken, maar meer streng blauw op straat. Files komen bijna altijd door foutief rijgedrag. | |
Bert-Spies | donderdag 24 februari 2005 @ 07:36 |
geef werkgevers en werknemers een premie als men van baan ruilt: waarom rijden er 10.000 mensen van den haag om in rotterdam te werken en andersom ook....??? iedereen werken binnen een acceptabele afstand van de woning, files opgelost. bs | |
Exuimtum | donderdag 24 februari 2005 @ 07:38 |
quote:En dat combineren met mijn plan ![]() Moet zelf 15 kilometer rijden naar mijn werk. In de spits doe ik er 20 minuten over (valt idd mee) en buiten de spits (middagdienst) red ik het in 17 minuten. Dat is goed te doen. * krijgt geweldig idee Iedereen verplicht om de 4 jaar herexamen doen !!! | |
Scatty | donderdag 24 februari 2005 @ 07:44 |
gewoon accepteren dat er files zijn, je gaat toch ook niet klagen als je naar de efteling gaat ne je moet in de rij wachten, verwacht je dan ook dat ze een 2e baan erbij gaan maken? ok het zal vrachtwagenchouveurs geld kosten omdat ze nutteloos moeten wachten, maar dan vervoeren we onze vracht maar per bood ik rij met de auto dus ik kies er ook voor om in de file te gaan staan, meer wegen schiet niet op want dan nemen alleen meer mensen de auto, bij me vorige werkgever moest ik met de trein, nou een blik sardientjes was er niks bij, men moet er gewoon mee leren leven, het kabinet moet zich bezig houden met andere dingen dan files, rekeningrijden e.d. we betalen toch al wegenbelasting, heffing op benzine? | |
Lord_Vetinari | donderdag 24 februari 2005 @ 07:56 |
Volgens het ANP nieuws vanochtend, ziet Peys voorlopig af van kilometerheffing, omdat de bestaande systemen te duur en niet betrouwbaar genoeg zijn ![]() | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 10:07 |
quote:Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet? | |
Gixxer_Dude | donderdag 24 februari 2005 @ 10:28 |
Mensen krijg je toch niet uit de auto aangezien er geen fatsoenlijk alternatief is. Ik weet nog wel dat in de jaren 90 de benzine prijs omhoog ging om mensen uit de auto te krijgen, inmiddel is de benzine prijs ruim één derde gestegen, en het autogebruik is aanzienlijk toegenomen in die tijd. Rekening rijden ![]() Waar slaat dit op? Als ik veel rij betaal ik veel accijns, met de huidgie accijns prijzen zou er geen eens meer wegenbelasting moeten bestaan -> zie duitsland. Daarbij komt ook nog eens dat dergelijke apparatuur om rekening mogelijk te maken niet nodig is. BIG NO NO dus ![]() ![]() ![]() Ik wil wel eens zien wat file's op jaar basis kosten. | |
speedfreak1 | donderdag 24 februari 2005 @ 10:29 |
quote:Waar hebben ze dan kilometerheffing? De voorbeelden die ik binnen dit topic zie handelen alleen maar over tolpoortjes. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 10:57 |
quote:Het probleem van de wegverbreding als een middel tegen files is dat files tijd en plaats afhankelijk zijn. Je kan de wegen in de randstad verbreden, maar dat is duur en lost relatief weinig op. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het effect maar tijdelijk is doordat mensen hun gedrag aanpassen - "return to the peak". Mensen die eerst al om 6 uur 's ochtends weggingen om de file te mijden, gaan met een extra capaciteit later van huis omdat ze merken dat er minder files zijn. Na vijf jaar is 50% van de nieuwe snelweg alweer opgevuld met nieuwe auto's. Op de lange termijn is dat 80%. Wegverbreding is weinig effectief omdat files alleen in de spits voorkomen. Je maakt de capaciteit van een hele weg groter terwijl daar 20 van de 24 uur geen behoefte aan is. Wat ook nogeens erg kostbaar is omdat grond in de randstad duur is. En als je het ene knelpunt opheft, verplaatst de congestie zich naar het volgende knelpunt. Het probleem van alleen de accijnsen verhogen is dat je niet meteen de filerijders eruit haalt, maar misschien de mensen die juist geen werk hebben (en minder gaan rijden omdat ze het niet kunnen betalen) of mensen die privé minder gaan rijden. Leuk voor het milieu, maar de files hebben er niks aan. Omdat er veel meer vraag naar wegcapaciteit in de spits is zou je dus, net als in andere vervoersbranches geldt, prijsdiscriminatie moeten toepassen. Rekeningrijden dus. Noem het een variabele wegenbelasting. quote:Tegenwoordig iets van één miljard euro per jaar. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 11:00 |
quote:In Singapore en London. Overigens kan tolheffing ook een vorm van kilometerheffing zijn. | |
du_ke | donderdag 24 februari 2005 @ 12:07 |
quote:Vanwege de sterke lobby van transport en logistiek Nederland ![]() Overigens zeer slecht nieuws iedere deskundige met een beetje verstand van verkeer en vervoer is voor de invoering van de kilomterheffing. Bezit goedkoper en gebruik duurder, een heel eenvoudige toepassing van de vervuiler betaald. | |
Lord_Vetinari | donderdag 24 februari 2005 @ 12:11 |
quote:Engeland kent geen wegenbelasting, BPM, BTW over BPM. Daar is gewoon de brandstof duurder. Ik zou ook geen moeite hebben met duurdere brandstof als de wegenbelasting en BPM zouden verdwijnen. | |
du_ke | donderdag 24 februari 2005 @ 12:12 |
quote:Dat komt omdat de accijnzen gelijdelijk verhoogd zijn. Benzine is nu stukken duurder dan 10 jaar geleden maar inderdaad zonder effect. Was de prijs nou 10 jaar geleden in 1 keer met 50/100% gestegen dan was het effect veel groter geweest. [..] quote:Nonsens het stads en streekvervoer kan veel frequenter en zit nu in een vicieuze cirkel naar beneden, minder geld --> minder reizigers --> minder geld. De NS vervoert nu ongeveer evenveel passagiers als in 1995. Het lijkt me dus niet bepaald reëel te zeggen dat de technische rek er uit. Er zijn systemen beschikbaar waarmee treinen meer en dichter op elkaar kunnen rijden. Echter deze zijn uit kostenoverwegingen nog altijd niet ingevoerd. [..] quote:Och meestal lukt het prima, er is een enkele keer vertraging en soms moet je staan. Maar al met al valt het meestal reuze mee. | |
du_ke | donderdag 24 februari 2005 @ 12:18 |
quote:Uit ander leuk onderzoek is ook gebleken dat de gemiddelde reistijd op termijn ook elke keer weer gelijk trekt (1-1,5 uur per dag). Zijn de files weg dan gaat men eindelijk verderop wonen wat meer op het platteland b.v. Of men zoekt werk verder weg. Schijnt zich min of meer wereldwijd voor te doen, de gemiddelde reistijd in Mali scheelt niet zoveel van die in Frankrijk. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 12:20 |
quote:Dat is niet relevant omdat dat niets met files te maken heeft. Het gaat om de belasting in de spitsuren, niet om het aantal kilometers dat in het algemeen gemaakt wordt. Daar is prijsdiscriminatie voor nodig. Met het verhogen van alle reiskosten discrimineer je niet. ![]() | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 12:24 |
quote:Klopt. Men past het gedrag aan en creëert zelf weer een piek. quote:Exact! | |
Lord_Vetinari | donderdag 24 februari 2005 @ 12:28 |
quote:Discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden volgens artikel 1 van de Grondwet. Dus ook prijsdiscriminatie. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 12:30 |
quote:smartass ![]() | |
Sidekick | donderdag 24 februari 2005 @ 12:48 |
quote:"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me. | |
Lord_Vetinari | donderdag 24 februari 2005 @ 12:52 |
quote:Maar niet voor je positie als logistiek knooppunt van Europa, hoor. | |
Dr.Nikita | donderdag 24 februari 2005 @ 12:58 |
quote:Waarmee het brandstoftoerisme toeneemt naar onze buurlanden. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 13:33 |
quote:Let erop dat rekeningrijden iets anders is dan een kilometerheffing. Een kilometerheffing, is mijn pleidooi in dit topic, is géén efficiente manier om files tegen te gaan. | |
bankrupcy | donderdag 24 februari 2005 @ 14:16 |
Wat je eigenlijk aantoont, is de optimale prijsbepaling voor de overheid. Optimaal als in: hoe kunnen we de mensen het meest laten betalen. Het is geen oplossing voor het economische probleem van files. De kosten die ze veroorzaken in termen van milieuvervuiling, frustratie en tijdverlies, en de extra kosten vanwege het onbetrouwbaar zijn van reistijden. IMHO is de beste oplossing voor files nog altijd het verhogen van benzineaccijns, en deze opbrengsten gebruiken voor de aanleg van meer en bredere wegen. Dat laatste ontbreekt een beetje op dit moment. Het lineariseren van dit probleem is erg onrealistisch. De prijselasticiteit is ook bijna nihil. Vervoer is in de meeste gevallen een noodzakelijk kwaad. [ Bericht 12% gewijzigd door bankrupcy op 24-02-2005 14:33:20 ] | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 14:36 |
quote:Dat is het wél. quote:http://staff.feweb.vu.nl/(...)beleid_op_de_weg.pdf Bovendien gaat het om het optimaliseren van het maatschappelijk surplus, niet het spekken van de staatskas. | |
Kaalhei | donderdag 24 februari 2005 @ 15:43 |
quote:Lulkoek, er zijn genoeg vormen van prijsdiscriminatie aan te wijzen die gewoon toegestaan zijn. Bejaarden krijgen bijvoorbeeld gewoon korting in de bus. Hierdoor wordt het consumentensurplus vergroot op een eenvoudige wijze. | |
bankrupcy | donderdag 24 februari 2005 @ 17:08 |
Het onderwerp is dus niet files, maar: het vinden van de meest effectieve manier om met prijsbeleid mensen uit het autoverkeer te houden. Oftewel: op welke manier kunnen we autoverkeer belasten, zodat de effecten het grootst zijn, terwijl de belastingopbrengsten minimaal zijn. Je maakt de kosten dan afhankelijk van het tijdstip van rijden en de plaats. Dat lijkt mij ook een goede manier. Een betere manier zou zijn het tijdsgebruik van de weg te belasten, afhankelijk van tijdstip en plaats. Tolpoortjes zijn natuurlijk een veel te primitieve manier om rekeningrijden in te voeren. | |
sizzler | donderdag 24 februari 2005 @ 17:24 |
quote:Het onderwerp is "filebestrijding met gebruik van een variabele heffing". Het gaat er niet om alle mensen uit het verkeer te houden, maar een efficiëntere spreiding van het weggebruik tijdens de spits zodat de totale welvaart stijgt. [ Bericht 38% gewijzigd door sizzler op 24-02-2005 17:45:54 ] | |
bankrupcy | donderdag 24 februari 2005 @ 17:43 |
Dan nemen mensen de kortste weg, in tijd uitgedrukt. | |
maartena | donderdag 24 februari 2005 @ 18:39 |
Er wordt ook in Nederland gedacht aan tolstroken. Bij mij in de buurt ligt een snelweg met 6 rijstroken aan beide zijden, waarvan 2 tolstroken aan de linkerzijde, en 4 normale rijstroken. Dit is de situatie op deze weg zo rond spitstijd: ![]() Hier zijn nog 5 normale rijstroken trouwens, maar dat is voor slechts enkele kilometers en 1 strook splitst af bij een belangrijke, veelgebruikte afslag. Bij de aanleg van de nieuwe A2 tussen Amsterdam en Utrecht welke aan beide kanten 4 rijstroken moet worden, wordt in de middenberm ruimte vrijgehouden voor nog 2 rijstroken, en hier wordt ook gedacht aan tolstroken. Je krijgt dan een vergelijkbare situatie als in het plaatje bij mij in de buurt. Dit zijn alleen nog maar gedachten trouwens, wanneer in 2008 ofzo de nieuwe A2 wordt opengesteld liggen er geen tolstroken, dat staat voor (veel) later op de agenda en kan worden aangepast. Hiermee kun je de forensen een keuze geven: Betalen en sneller op je werk, of niet betalen en eerder uit je nest. Hier in California is het een succes in ieder geval, en er zijn nu plannen om de ong. 20 kilometer lange tolstroken te verlengen. We hebben trouwens ook tolwegen in California, apart van de normale snelwegen. Deze zijn meestal zo aangelegd dat ze een directere, kortere route nemen tussen werkgever-rijke gebieden (Los Angeles) en werknemer-rijke gebieden (Orange County, Riverside) en er is hier ook sprake van uitbreiding in de toekomst. Ik denk persoonlijk dat een bepaalde weg simpelweg omdopen tot tolweg geen effect heeft, de mensen moeten toch allemaal over de zelfde stroken van A naar B. Een Tolweg kan wel een gewenst effect hebben, omdat er dan gekozen kan worden. Het beste voorbeeld in Nederland is bijvoorbeeld de verlenging van de A4 tussen Delft en Rotterdam. Maak de A4 betaald, laat de A13 onbetaald, en er kan een keuze gemaakt worden tussen tol betalen of niet. Hetzelfde kan worden gedaan met een eventueel verlengingsstuk tussen de A9 en de A6, onder Weesp door. Een betaald alternatief dus. Simpelweg een tol gaan heffen op een bestaande weg leverd wel leuk geld op, maar lost geen verkeersproblemen op. | |
sizzler | zondag 3 april 2005 @ 15:29 |
quote: | |
Ofyles2 | zondag 3 april 2005 @ 16:51 |
quote:Het lost wel de verkeersproblemen op als dit conservatief kabinet wakker wordt. Zij stellen eigen belang boven ander belang, waaronder het milieubelang. Ik ben daarom ook tegen de directe snelwegverbinding tussen Almere en Schiphol, dan kun je net zo goed de Flevolijn vernietigen. Ik ben van mening dat op elke snelweg tol geheven moet worden en het OV te verbeteren. En dan moet het Rijk een duur tarief aanbieden, zodat mensen ontmoedigd worden om de auto te nemen. | |
attila | zondag 3 april 2005 @ 18:37 |
Gewoon een heffing op de benzine. Dan betaal je exact naarmate je rijdt. Eerlijker kan toch niet? Al die tolplannen kunnen dan opgeborgen worden. Tevens wordt de stimulus om zuinigere auto's aan te schaffen groter. | |
PJORourke | zondag 3 april 2005 @ 18:50 |
Prima. Mijn benzine komt uit Belgie. | |
du_ke | zondag 3 april 2005 @ 18:51 |
Probleem met een heffing op benzine is dat je die ook regionaal moet zien te differentieren. En dat is vrij lastig maar niet onmogelijk inderdaad ![]() | |
Landmass | zondag 3 april 2005 @ 21:01 |
ik weet niet of het al gezegd is maar minder op en afritten schijnt ook te helpen | |
Metro2005 | dinsdag 5 april 2005 @ 10:43 |
quote:toch wel knap dat er altijd files ontstaan op wegen waar je op een gegeven moment LANGZAMER moet rijden. en ook knap dat het gelijk volstroomt als er 1 tuthola op de middelste baan langzaam rijdt of als er een vrachtwagen inhaalt. je de weg wordt wel efficienter gebruikt ja omdat iedereen gaat lopen bumperkleven maar om nou te zeggen dat het sneller doorstroomt ![]() vrachtwagens weer 100 laten rijden lijkt me een stuk betere oplossing, en tevens linksplakkers rijbewijs afnemen. bovendien betaal je al flink voor je kilometers door de accijnsheffing. niet voor niks hebben ze in duitsland de wegenbelasting hier ook in verwerkt. dure zware zuipende auto? betaal je automatisch meer aan de pomp licht zuinig karretje ? betaal je minder aan de pomp maar het moet allemaal zo moeilijk. | |
Metro2005 | dinsdag 5 april 2005 @ 10:50 |
quote:zelfs dat kan de overheid niet waarmaken anders hadden ze dat allang gedaan. Als je bv de fileproblemen in de randstad wil oplossen moet je een structurele oplossing bedenken (doortrekken van de a4 bv) ipv lapmiddeltjes toepassen zoals 80km invoeren op een snelweg. het enige wat ze daarmee bereikt hebben is dat er nu elke dag file staat. | |
du_ke | dinsdag 5 april 2005 @ 15:42 |
quote:Op zich waar maar dan moet je ook een vrij uitgebreid en goed secundair wegennet hebben en dat is hier in NL niet het geval. In b.v. België is dat wat beter geregeld. | |
Gia | dinsdag 5 april 2005 @ 17:25 |
Afschaffen van de wegenbelasting en tolheffing op de grote wegen. Eventueel een kilometerheffing, die elk jaar berekend kan worden aan de hand van de kilometerstand bij de APK-keuring. Inhaalverbod voor vrachtverkeer. | |
Kaalhei | dinsdag 5 april 2005 @ 18:30 |
quote:We kunnen misschien ook wel het systeem dat de Duitsers nu voor vrachtauto's geimplementeerd hebben, en nu aan het optimaliseren zijn, kopieeren. Dan is het ook mogelijk om de belasting per tijdseenheid te laten varieeren. Als dit namelijk doet, dan hebben mensen een prikkel om meer gebruik te maken van de wegen op de tijdstippen dat het het beste is. | |
McCarthy | maandag 30 mei 2005 @ 17:39 |
ben het met de OP eens | |
McCarthy | maandag 30 mei 2005 @ 17:42 |
quote:net zoals nu met hjet lichtnet aan de gang is ![]() Mijn ouders laten om die reden ook alleen 's nachts de droger en de wasmachine draaien. Is gewoon goedkoper. | |
Julius_Vanderdecker | zondag 5 juni 2005 @ 15:43 |
The UK is er ook over bezig, maar de regering daar is in ieder geval zo fair om dan de accijns op benzine op te heffen:quote:http://uk.news.yahoo.com/050605/325/fkgc4.html 1.34 GBP per mijl is wel een leuk bedrag, maar het is in ieder geval eerlijker dan hier, waar de accijns in stand blijft en alleen het schijtbeetje (relatief gezien) houderschapsbelasting verdwijnt, waardoor veelrijders (die vaak geen keuze hebben) dubbel betalen voor dezelfde kilometers. | |
Bart218 | zondag 5 juni 2005 @ 19:53 |
kilometerheffing is onvermijdelijk en bovendien eerlijker. Dit vraagt - uiteraard - om een toelichting en die komt nu dus ook...: Kilometerheffing is onvermijdelijk: de BPM (belasting op nieuwe auto's) moet er vanwege EU-regelgeving af, tussen nu en een jaar of tien (termijn weet ik zo niet zeker). Doordat de BPM eraf moet, loopt de overheid jaarlijks miljarden euro's mis... Zo'n beetje de helft van de waarde van het wagenpark is in feite betaalde belasting. Omdat de overheid dit geld misloopt en dus toch ergens anders vandaan moet halen bij autorijdend Nederland, is er dus eigenlijk geen ander alternatief dan OF de brandstofprijzen te verhogen, OF een heffing per kilometer in te voeren. De BPM zal er in stappen vanaf gaan, omdat de afschaffing van de BPM ineens zou leiden tot een halvering van de waarde van het huidige wagenpark (met alle financiële gevolgen voor autobeztiiters, die hun onderpand voor leningen ineens niets meer waard zien zijn). Het wordt namelijk STUKKEN goedkoper om een nieuwe auto te kopen (+/- 55 / 60 % van de huidige prijs), waardoor het minder aantrekkelijk wordt om een gebruikte auto te rijden. kun je de automobilist wel belasten per kilometer? Ik zou niet weten waarom niet. De aanschafbelasting voor een nieuwe auto kennen we ook al heel lang, net zoals een belasting voor de tenaamstelling (de wegenbelasting, ook wel houderschap genoemd). Deze gaan eraf en worden vervangen door een nieuwe vorm van belasting: een heffing per kilometer. De voordelen: je betaalt niet voor bezit EN voor gebruik, maar alleen voor gebruik. Dit is een eerlijker systeem voor de mensen die minder rijden. Hoewel zij nu ook al minder brandstof kopen, moeten zij nog steeds maandelijks een bedrag aan belasting betalen, terwijl de auto in de eigen garage staat... de mobiliteitsvraag kan gestuurd worden Dit is een heel belangrijk voordeel. De aanbod van mobiliteit kan moeilijk omhoog (dit betekent namelijk nieuwe rijstroken etc.), vanwege regelgeving en natuurlijk tijd en geld. Om de files dus aan te pakken is een aanpak gericht op de mobiliteitsVRAAG beter geschikt. Je kunt de ochtendspits zwaarder gaan belasten dan de zondagnacht. Is dat oneerlijk: NEE. Mensen die het vaakst in de spits staan, hebben het grootste belang bij een oplossing. Dat zij dan meer betalen is niet onredelijk... Bovendien zullen bedrijven met auto's voor werknemers de schade voelen: zij moeten betalen om hun werknemers om 8:00 op kantoor te laten verschijnen. Bedrijven hebben dus een HEEL groot belang bij een doorstromend wegennet, dus is het niet onredelijk om daar een bijdrage voor te vragen. Een extra bijkomstigheid is dat door deze maatregel bedrijven hun afspraken later kunnen plannen, of hun werknemers een dagje per week thuis laten werken. Hierdoor wordt de spits meer gespreid, zodat de files afnemen. het wagenpark kan worden gestuurd Een argrument dat de treehuggers binnen boord heeft gehouden bij de onderhandelingen. Een zwaardere heffing voor zwaardere auto's (is nu ook zo). Maar ook: een hogere heffing voor vervuilende auto's. Dat is ook niet onredelijk, want een diesel van 20 jaar oud vervuilt vele malen meer dan een moderne diesel (roetfilters nog niet eens meegerkend). Hierdoor zullen roetfilters nog sneller op auto's worden gezet (levert korting op bij de km-heffing) en het wagenpark vernieuwt sneller. De vervuilende auto's zullen dus eerder van de weg af worden gehaald (evt. met hulp van een slooppremie die in voorbereiding is), waardoor de druk op het milieu afneemt. Dit samen met de gespreidere spits (met minder files) leidt ertoe dat de milieubelasting van autorijdend Nederland nog verder omlaag gaat. (N.B.)In werkelijkheid is autoverkeer voor nog geen derde deel van de totale hoeveelheid fijnstof die binnen Nederland wordt geproduceerd... En laat de binnenlands geproduceerde fijnstof nu ongeveer een derde van de totale hoeveelheid fijnstof zijn... Autoverkeer is dus in feite verantwoordelijk voor 11% van de fijnstof in Nederland...) | |
Jalu | zondag 5 juni 2005 @ 23:14 |
quote:Dit is een veelvuldig gebezigde misvatting. Er zijn een heleboel bedrijfstakken die nu eenmaal hun werknemers m.n. nodig hebben tussen 8.00 's ochtends en 17.00 uur. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat mobiliteit sowieso moeilik te sturen is. Nee, voor een serieuze aanpak van het probleem moet je eerst starten met het moderniseren van het Nederlandse wegennet, wat grotendeels een relikwie uit de jaren zeventig is. Zolang als je dat niet doet is kilometerheffing niets anders als een methode om de automobilist meer geld uit de zak te kloppen in ruil waarvoor hij in de file mag gaan staan. Een eerlijk systeem van kilometerheffing zou bijvoorbeeld in de berekening van het tarief mee moeten nemen hoelang je over een bepaald stuk doet, en in het geval de gemiddelde snelheid onder de 50 km/h daalt zou de betaling stopgezet moeten worden. Je zou dus alleen moeten betalen als het verkeer netjes doorstroomt. Hiermee voorkom je dat iedereen straks fors betaalt om in de file te mogen staan. Want daar gaan we nu wel naartoe. | |
Lord_Vetinari | maandag 6 juni 2005 @ 08:00 |
quote:Je gaat met kilometerheffing dubbel betalen voor gebruik: 1x via de heffing en 1x via de accijns op de brandstof (die op 70% van de literprijs ligt). Ik heb, op zich niks tegen heffing per kilometer, als dat op een eerlijke manier gebeurt. En dubbel betalen voor in de file staan vind ik geen eerlijke manier. Maar mijn baan vereis werk van 8 tot 5, gewoon omdat de rest van het MKB van 8 tot 5 werkt en wij toeleverancier van het MKB zijn. Zoals ook hierboven gezegd: Inderdaad zou de betaling moeten stoppen zodra de gemiddelde snelheid onder de 50 km daalt op bepaalde wegvakken. Anders betaal je voor het gebruik van een wegvak van 2 uur, waar je bij normaal doorrijden nog geen 3 kwartier gebruik van zou maken. | |
Drugshond | maandag 6 juni 2005 @ 09:12 |
De kosten van rekeningrijden komt uiteindelijk bij de werkgever terecht. En is omgekeerd een belasting voor het investerings/vestigingsbeleid van een bedrijf. De rekensom gaat wel iets verder dan een paar grafiekjes. hear hear.... nu.nl nog geen 2 uur later. quote: [ Bericht 44% gewijzigd door Drugshond op 06-06-2005 13:00:39 ] | |
Bart218 | maandag 6 juni 2005 @ 21:35 |
dat Nederlandse transporteurs voor Duitse Autobahnen moeten betalen is terecht. Zij betaalden voor de invoering van de tol helemaal niets, omdat alle Nederlandse truckers en masse hun trucks in Nederland voltanken (in Nederland is diesel goedkoper dan in het buitenland). Het systeem dat je betaalt voor de wegen door middel van brandstofaccijnzen werkte bij Nederlandse transporteurs in Duitsland dus niet, terwijl ze wel van de Duitse wegen gebruik maakten en die ook nog eens beschadigden (vanwege gebruik). Daar mag best een vergoeding tegenover staan. | |
vluggejapie | maandag 6 juni 2005 @ 22:07 |
Ik denk dat er uiteindelijk een systeem gaat komen waarbij je op drukke momenten meer gaat betalen en op rustige momenten betaal je een lager tarief. Dit kan alleen ingevoerd worden als er goede alternatieven voor de auto zijn. Dit kan bijvoorbeeld een goed functionerend en betaalbaar openbaar vervoer. Maar ook goede informatiesystemen over waar files staan of met alternatieve routes. Een vorm van rekeningrijden kan naar mijn mening alleen maar ingevoerd worden als er goede alternatieven zijn. Zolang die er niet zijn, heeft het geen zin om met rekeningrijden te beginnen. |