abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 februari 2005 @ 00:40:43 #126
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_24913030
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 19:20 schreef freako het volgende:
Zowel de peiling van De Hond als die van Twee Vandaag is uitgevoerd op mensen die zich daarvoor aangemeld hadden
Onderzoeken waarbij de steekproef zichzelf selecteert zijn per definitie onbetrouwbaar.
  vrijdag 4 februari 2005 @ 15:34:05 #127
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_24922353
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 13:33 schreef ChillyWilly het volgende:
En terecht! Diegenen die tegenstemmen schreeuwen zoals gewoonlijk het hardste. Dit terwijl de gemiddelde Nederlander niet eens weet waar het over gaat, en wat de gevolgen zullen zijn.

Ik ben sowieso tegen referenda. Dit soort zaken moeten geregeld worden door de volksvertegenwoordiging. Daar hebben we ze immers voor gekozen. De enige referenda die van mij door zouden mogen gaan zijn die over ethische kwesties.
Precies, een referendum (in het algemeen) mobiliseert vooral de NEE-stemmers. Ik zie de patjepeeërs nu al voor me "hoge heren daar in Brussel", "lesje leren", "wakker schudden" etc.

Je hoeft echt geen Nostradamus te zijn om nu al te voorspellen dat de meerderheid tegen zal stemmen.
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
  woensdag 9 februari 2005 @ 22:03:08 #128
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25012959
quote:
Geen blokkade tegen 'oorlogskas' referendum

DEN HAAG - Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer verzet zich er niet tegen dat het kabinet 1,5 miljoen euro achter de hand houdt om bij het referendum over de Europese grondwet de 'nee-campagne' de voet dwars te kunnen zetten.

Dat bleek woensdag tijdens een overleg van de Kamer met minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) en staatssecretaris Nicolaï (Europese Zaken).

Het kabinet wil de mogelijkheid hebben meer geld uit te kunnen geven voor een campagne vóór de grondwet als blijkt dat de tegenstanders veel ruimer in de financiële middelen zitten dan de voorstanders. Veel Kamerfracties maakten eerder bezwaar tegen deze 'oorlogskas', omdat de regering hiermee de verdenking op zich laadt vals te willen spelen in de campagne voor het referendum.

Toestemming

De Graaf en Nicolaï legden woensdag uit dat het extra geld er alleen komt na toestemming van de Kamer. Bovendien onderstreepten zij dat dat geld alleen wordt ingezet als er ongelijkheid dreigt tussen voor- en tegenstanders van de grondwet op financieel gebied. Het is niet de bedoeling van het kabinet om met meer geld op de proppen te komen als blijkt dat de tegenstanders aan de winnende hand zijn.

CDA, VVD, PvdA en D66 werpen geen blokkade op tegen het kabinetsplan. De PvdA laat nog in het midden of zij haar fiat zal geven als het kabinet daadwerkelijk voorstelt om de oorlogskas in te zetten. D66 vindt dat als er al extra geld moet komen, de onafhankelijke referendumcommissie dat moet besteden. Deze commissie onder leiding van staatsrechtgeleerde Kortmann moet de gang van zaken rond het referendum bewaken.

ANP
Goed, er moet dus voor de daadwerkelijke inzet van extra financiele middelen toestemming worden gevraagd aan de Kamer, en dat is voor een ruime meerderheid dus voldoende om nu geen heibel te maken. Afwachten of het kabinet ook daadwerkelijk gebruik gaat maken van extra financiele middelen...
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 9 februari 2005 @ 22:22:53 #129
19902 Hymn
CG Artist
pi_25013375
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 22:15 schreef SCH het volgende:
Die grondwet is er al, dus waar stemmen we nog op???
Om de burgers het gevoel te geven dat ze in een 'democratie' *kuch* schijndemocratie *kuch* wonen.
Geldverspilling van de bovenste plank om wat mensen met het verstand van een baksteen en geen idee hebben waar ze op stemmen op een knoppie te laten rossen.
pi_25013884
Je kunt het sowieso nooit helemaal eens zijn met de grondwet. Als je tegen de grondwet stemt omdat er bepaalde zaken instaan waar je het niet mee eens bent dan moet je je afvragen of een toekomstig compromis, als dat er dan uberhaupt nog komt, beter uitpakt. En of de huidige situatie beter is dan de situatie mét grondwet.
Om al deze dingen uit te zoeken kun je beter nu al beginnen, want je zult boekwerken met regelgeving en afspraken en niet te vergeten de hele grondwet moeten lezen om daar een goed oordeel over te kunnen vellen.
Ik denk niet dat veel mensen (of eigenlijk bijna niemand) dat zal doen. Daarom ben ik tegen dit referendum en ga ik waarschijnlijk mee met het advies van de regering.
pi_25014698
quote:
Op zondag 30 januari 2005 18:45 schreef rroloff het volgende:

[..]

Prof. Plasterk: "Men vreest dat wij kiezers op oneigenlijke gronden stemmen. Dat u uw stemgedrag laat beïnvloeden door uw mening over de toetreding van Turkije, en dat mag niet. Waarom niet? Ik laat mijn stem daar wel door beïnvloeden. Het is een grondwettelijk verdrag, en daarvoor maakt het uit of dat de grondwet is van de Benelux, of van Klein Azië".

Goed gezien, Ronald, zo is het maar net. Het liegen en manipuleren is al begonnen.
Hm. Dus de regering vindt dat zij mijn afwegingen moeten bepalen om er voor of tegen te stemmen? Betekent dit dan ook dat in de toekomst bijvoorbeeld niet meer op het CDA gestemd mag worden omdat men in God gelooft (of niet op het CDA omdat men niet in God gelooft)? Of niet op de PVDA omdat je vindt dat Balkenende een stom brilletje en kapsel heeft?
pi_25055782
DEN HAAG - CDA-fractievoortzitter Verhagen zegt de uitslag van een referendum over de Europese Grondwet te respecteren, maar verbindt daar wel voorwaarden aan. De opkomst moet dan minstens 30 procent zijn en zeker 60 procent van de kiezers moet zich duidelijk voor of tegen uitspreken.

Verhagen zegt dit in een interview met De Volkskrant. Het CDA is voor de Europese Grondwet, maar was tegen het raadplegend referendum. Nu een meerderheid van Tweede en Eerste Kamer heeft beslist dat zo'n referendum er toch moet komen, wil Verhagen een duidelijke uitslag serieus nemen.

Dat willen ook PvdA, GroenLinks en D66, die het initiatief namen tot het referendum. Samen met het CDA is er dus en ruime meerderheid in de Tweede Kamer die de uitslag wil respecteren.
nu.nl

Het wachten is op een 'harde 'PvdA uitspraak ...
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:20:34 #133
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25057164
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 13:35 schreef Koos Voos het volgende:
DEN HAAG - CDA-fractievoortzitter Verhagen zegt de uitslag van een referendum over de Europese Grondwet te respecteren, maar verbindt daar wel voorwaarden aan. De opkomst moet dan minstens 30 procent zijn en zeker 60 procent van de kiezers moet zich duidelijk voor of tegen uitspreken.
Wat een vreemde gedachte. Ik snap de opkomst van 30%, dat is al een vastgelegd criterium bij zo'n referendum, maar waarom pas bij een 60%-40% verhouding de utslag als 'geldig' zien?
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:23:12 #134
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25057188
Dat Verhagen er geen moeite mee heeft dat de overheid meer geld inzet voor de ja-campagne vind ik dan weer dubieus.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_25057190
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Wat een vreemde gedachte. Ik snap de opkomst van 30%, dat is al een vastgelegd criterium bij zo'n referendum, maar waarom pas bij een 60%-40% verhouding de utslag als 'geldig' zien?
Ik snap niet wat jij er niet aan snapt! Verhagen gaat gewoon van een zo'n breed mogelijk draagvlak uit. Wat is daar mis mee?...
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  † In Memoriam † zaterdag 12 februari 2005 @ 15:29:02 #136
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25057254
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:23 schreef PJORourke het volgende:
Dat Verhagen er geen moeite mee heeft dat de overheid meer geld inzet voor de ja-campagne vind ik dan weer dubieus.
Dat de overheid ueberhaupt al een ja-campagne van belastinggeld financiert is ronduit schandalig.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:29:24 #137
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25057259
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:23 schreef lucida het volgende:

[..]

Ik snap niet wat jij er niet aan snapt! Verhagen gaat gewoon van een zo'n breed mogelijk draagvlak uit. Wat is daar mis mee?...
De meerderheid telt normaliter, maar bij Verhagen kennelijk niet. Verhagen is zich gewoon aan het indekken tegen een mogelijk ongewenste uitslag. Als je zegt dat je je houdt aan de uitslag van het referendum, doe dat dan ook, en ga niet huichelachtig nieuwe criteria toevoegen.
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:36:15 #138
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25057345
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:29 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Dat de overheid ueberhaupt al een ja-campagne van belastinggeld financiert is ronduit schandalig.
De overheid financieert zowel een ja-campagne als een nee-campagne met elk 1 miljoen euro. Dat lijkt mij fair.

De extra 1,5 miljoen euro voor de ja-campagne vind ik ook niet kunnen. Vooralsnog moet er toestemming zijn van de Kamer wil de overheid dat geld daadwerkelijk inzetten. Dan gaan we zien welke partijen kleur bekennen.
pi_25057389
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:23 schreef PJORourke het volgende:
Verhagen is blijkbaar zeker van een 'JA' uitslag.. ik hoop dat oa de SP voldoende mensen mobiliseert om fraude tijdens deze stemming te voorkomen.
pi_25057465
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:29 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Verhagen is zich gewoon aan het indekken tegen een mogelijk ongewenste uitslag.
Heeft hij kennelijk toch nog wat opgestoken van die politiek correcte duikeend Wouter Bos?! Trouwens ik vind dat de overheid helemaal geen geld dient te steken in deze campagne ongeacht of dit naar de voor- of tegenstanders van een EU grondwet gaat. En wil de overheid dan toch al ruchtbaarheid aan dit onderwerp geven, laat ze dan aan Brussel een subsidie hiervoor vragen. Het is toch te zot dat de burgers zelf ook nog voor dit megalomane prestigeobject van Brusselse bureaucraten moeten dokken...
het is zoals het is
non-conforming link
  † In Memoriam † zaterdag 12 februari 2005 @ 15:45:30 #141
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25057468
Dat hele referendum is niet bindend. Een kinderhand is snel gevuld.
Voor mij is het doorgestoken kaart en ik zal dan ook sowieso NEE stemmen.
Nederland gaat alleen maar achteruit met deelname aan de EU.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_25057943
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 22:15 schreef SCH het volgende:
Die grondwet is er al, dus waar stemmen we nog op???
1. De Europese burgers hebben totaal geen stem (gehad) m.b.t. de totstandkoming van de EU-grondwet.
2. Een referendum is dan een mooi instrument om te zien of ze er toch mee willen 'instemmen'...
het is zoals het is
non-conforming link
pi_25060594
Mijn mening over de Europese Grondwet (voor) staat nu op NOS TT pagina 318:

pi_25061182
Het probleem dat ik heb met de grondwet is dat het veel te groot is: 500blz met onzin want het overgrote deel heeft betrekking op dingen waar het Europees Parlement zelf wetten over moet maken. De grondwet moet juist een document zijn waar de verhoudingen tussen de wetgevende, uitvoerende en controlerende macht is vastgelegd. Maar aangezien de EU niet wil overkomen als zoiets, maar als een samenwerkingsverband ofzo:
quote:
I-10 Het burgerschap van de Unie

Eenieder die de nationaliteit van een lidstaat bezit, is burger van de Unie. Het burgerschap van de Unie staat naast het nationale burgerschap en treedt niet in de plaats daarvan.
snap ik geen reet van wat ze willen omdat onze nationale wetten wel ondergeschikt zijn aan die uit Europa. Dus of ze maken er een federaal Europa van of een veel lossere samenwerking en dan alleen op bijvoorbeeld economisch en militair gebied. Niet een wazige combinatie tussen beide imo.

[ Bericht 6% gewijzigd door NightH4wk op 12-02-2005 20:04:05 ]
pi_25061323
1. Je kan ook de Nederlandse samenvatting lezen van 15 bladzijdes: http://europa.eu.int/constitution/download/oth180604_nl.pdf .

2. Ik voel mij Nederlander en Europeaan (ook die volgorde), dus ik kan best een Nederlands en Europees burgerschap hebben. Liever zie ik de EU in een meer federale richting, maar zoals alles in Europa moet je een compromis vinden en het vinden van een compromis vind ik ook een van de Nederlandse eigenschappen.
pi_25061420
Mijn grootste bezwaar is nog steeds de militarisering van Europa waarin Nederland natuurlijk weer een voortrekkersrol gaat spelen.
Waarom wil Kamp aanvalswapens zoals kruisraketten van 1 miljoen euro per schot gaan bestellen.
Als we nu JA zeggen krijgen we een EU minister van defensie die ongestoord zijn gang kan gaan.

Deze EU grondwet beperkt de Nederlandse democratie... kijk eens hoe geniepig ze de software patenten erdoor probeerden te drukken.

Een NEE zal ook een duidelijk signaal zijn voor dit kabinet dat de Nederlanders niet zitten te wachten op nog eens 70 miljoen moslims ondanks dat het CDA zo prettig met ze samenwerkt..
pi_25061843
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 20:06 schreef Linkpagina het volgende:
1. Je kan ook de Nederlandse samenvatting lezen van 15 bladzijdes: http://europa.eu.int/constitution/download/oth180604_nl.pdf .
Ik lees hem volledig, of iig de belangrijkste stukken omdat hij veel te groot is. Samenvattingen zijn onzin omdat de macht van elke letter uit de grondwet niet samen te vatten valt.
quote:
2. Ik voel mij Nederlander en Europeaan (ook die volgorde), dus ik kan best een Nederlands en Europees burgerschap hebben. Liever zie ik de EU in een meer federale richting, maar zoals alles in Europa moet je een compromis vinden en het vinden van een compromis vind ik ook een van de Nederlandse eigenschappen.
Mensen hebben dus geen vastgelegde natuur ofzo? Omdat je zegt dat er "Nederlandse eigenschappen" bestaan en daaruit kan je opmaken dat mensen dus uitsluitend gevormd worden door waar ze leven en niet al bepaalde eigenschappen hebben als ze geboren worden. Hier ben ik het iig niet mee eens en voel me dus ook op de eerste plaats mens.
pi_25064061
Lekker zeilig dat het CDA het referendum pas serieus neemt bij 60% tegen en niet bij bv. 55% tegen .
pi_25064271
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 22:49 schreef pberends het volgende:
Lekker zeilig dat het CDA het referendum pas serieus neemt bij 60% tegen en niet bij bv. 55% tegen .
Als er minder dan 50% gaat stemmen dan neem ik de uitslag al helemaal niet serrieus, wees blij dat CDA met 30% al genoegen neemt!
pi_25064859
de (mogelijke) EU-promotietoer in de landen waar een referendum over de Grondwet wordt gehouden heeft een fletse start:
quote:
Afzeggingen bij EU-bijeenkomst 11-02-'05

De Italiaanse premier Berlusconi, minister Bot en premier Balkenende

Een manifestatie in Barcelona om de nieuwe Europese grondwet te promoten, is in het water gevallen. Twee van de drie belangrijkste gasten, de Duitse bondskanselier Schröder en de Italiaanse premier Berlusconi, moesten wegens griep afzeggen.

Alleen de Franse president Chirac meldde zich in een theater in de Catalaanse hoofdstad bij de Spaanse premier Zapatero.

De Spaanse autoriteiten hadden overwogen de bijeenkomst uit te stellen, maar ze besloten uiteindelijk dat het te moeilijk zou zijn een nieuwe datum vast te stellen. Dat zou zeker niet meer lukken voor 20 februari. Op die dag houdt Spanje als eerste EU-lidstaat een referendum over de grondwet.

Spanje gaat nog wel proberen bondskanselier Schröder voor de 20ste naar een andere bijeekomst over de referendum te krijgen. Bij die ontmoeting zal Zapatero ook aanwezig zijn.

Spanje houdt op 20 februari als eerste EU-lidstaat een referendum over de grondwet. Daarover weet echter negentig procent van de bevolking in Spanje vrijwel niets, zo blijkt uit onderzoek.

Maar Zapatero is optimistisch. Hij gaat uit van een ja-stem. Een nee betekent volgens hem een dat Europa op een doodlopende weg terechtkomt. Overigens is de uitslag van het Spaanse referendum niet bindend. Het parlement in Madrid heeft het laatste woord.

Grondwet
Om de campagne voor de grondwet extra kracht bij te zetten, stuurt de EU een exemplaar van de constitutie de ruimte in.

Vice-voorzitter Günter Verheugen van de Europese Commissie heeft de grondwet vrijdag in Brussel meegegeven aan de Franse astronaut Michel Tognini. Die vliegt 15 april vanuit Kazachstan met een Sojoez-capsule naar het internationale ruimtestation ISS.

In de ruimte cirkelt de tekst niet alleen boven Europa, maar boven de hele wereld. "Hopelijk wordt dit symbool van Europese identiteit verwelkomd door Europeanen en anderen'', zei Verheugen.
http://www.nos.nl/nieuws/(...)envooreuoverleg.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')