Ik meen in aprilquote:Op maandag 24 januari 2005 17:43 schreef Hooghoudt het volgende:
Wanneer komt dat nieuwe Autechre-album?
Die klonk inderdaad erg lekker. Binnenkort maar eens beter luisterenquote:Op maandag 24 januari 2005 15:21 schreef BJB het volgende:
Ah leuk, een nieuw idm topic. Goed om erbij te zeggen dat dat gewoon 'electronica' is trouwens, hoef ik niet te schromen om volgende maand de nieuwe Somatic Responses hier te posten.
Op VPRO's Luisterpaal staat overigens de nieuwe Kettel, "Through Friendly Waters".
[afbeelding]
Lekker fris en vrolijk, doet z'n naam eer aan!
oe ben benieuwdquote:Op maandag 24 januari 2005 15:21 schreef BJB het volgende:
Ah leuk, een nieuw idm topic. Goed om erbij te zeggen dat dat gewoon 'electronica' is trouwens, hoef ik niet te schromen om volgende maand de nieuwe Somatic Responses hier te posten.
Ik vond het tweede nummer op die release best goed eigenlijk Klinkt heel aardig. Maar dat acid house achtige nummer vindi k ook erg matig.quote:Op maandag 24 januari 2005 20:37 schreef Weakling het volgende:
Trouwens, wat AFX nu presteert met zijn twee Analord releases vind ik persoonlijk maar erg matig. Erg 13 in een dozijn oudbakken acid house. Het boeit me werkelijk geen seconde.
heb je het gedownload? want er hangen veel fakes rondquote:Op maandag 24 januari 2005 20:37 schreef Weakling het volgende:
Trouwens, wat AFX nu presteert met zijn twee Analord releases vind ik persoonlijk maar erg matig. Erg 13 in een dozijn oudbakken acid house. Het boeit me werkelijk geen seconde.
Let vooral ook op de prachtige sleevework van de LP-versie:quote:After spending a good chunk of time with Bola to prepare for this review, I began to wonder if Darrell Fitton's considerable rep in IDM circles might have a wee bit to do with his ultra low profile and reclusive nature. Back in 1995 he was on the second of Warp's Artificial Intelligence compilations and debuted with an EP on Skam in 1996, but he kept people waiting until 1998 for his debut album Soup. A trickle of singles, collaborations, and compilation tracks kept people interested but unfulfilled, during which time Bola's stature continued to grow.
Both Soup and its follow-up, Fyuti, are good albums, but sometimes it seems as though Fitton's work nestles too easily into the classic Warp/Rephlex/Skam template. While you can't fault the construction of his tracks, one wishes his voice were just a bit more distinctive, that he had an easily identifiable signature to make him stand out in this crowded field. Gnayse doesn't quite remedy this situation, but it does present a departure, as Fitton moves Bola toward the fog-shrouded hills of pastoral electronica. It's strange how this sort of thing works, really, that purely electronic sound born and developed inside rubber-lined metal wires can evoke the leafy English countryside. But this chill seems far removed from the city center, conjuring instead with its long, patient melody lines a druggy stroll through a tangled garden.
The change in sound comes mostly from abandoning Bola's tightly sequenced synths-- a nod to classic techno-- and replacing them with slowly unwinding single notes that hang in the air and dissipate slowly like smoke. The short and lovely "Heirairerr" is like a Harold Budd composition heavy on the Eno treatments, with echoing notes that seem too fragile to sit next to the whining drone that snakes through. Equally evocative is "Sirasancerre", which fades in slowly from silence, beginning with a faint murmur of what could be insects at Lizard Point, then introduces melodramatic synthetic strings and, eventually, a coughing beat.
Though the opening of "Papnwea" suggests groaning machinery being pushed randomly by heavy wind, Fitton works his magic with synthetic sources, never peppering tracks with samples. This gives Gnayse a certain purity that helps it maintain its very specific mood. "Papnwea" illustrates another point when overbearing percussion bursts in just past the two-minute mark. As happens occasionally with Boards of Canada, you sometimes wonder how Bola might sound if Fitton moved in an even more ambient direction. It's the beats, definitely, that keep Bola staked near prototypical IDM, what is by now an overly familiar sound. He does this style well-- better than most, probably-- but the pleasures to be had inside these narrow confines are not infinite.
Mjah, acid idd, ik ben niet zo goed in hokjes denkenquote:Op zondag 30 januari 2005 15:11 schreef roer-ei het volgende:
[..]
heb je het gedownload? want er hangen veel fakes rond
en je omschrijving klinkt wel een beetje als een van de fakes
ik vind het werkelijkwaar fantastisch
edit- tenminste, wat ik heb klinkt erg aphexy en alles wat ik leuk vind aan aphex twin zit erin
en het klinkt zeker niet als acid house
maar wel acid
Dat ie naar eigen zeggen niks op heeft met zijn fans wisten we al jaren, maar dit beginnen idd wel heel erg kwalijke praktijken te worden. Maar er is een klein beetje hoop: naar verluid komt na de laatste release op vinyl de complete Analord serie ook op 1 (of 2) CD's uit.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 09:02 schreef zodiakk het volgende:
... Evenals die Analord-releases van Aphex Twin. Ik hoorde dat hij tien Analord-releases gaat uitbrengen en dat je daarna een speciale platentas kan kopen voor 100 euro, waar je die 10 platen in kan doen. Ze worden nu gewoon in een plastic zak verkocht. Wat een onzinnige uitzuigerij.
quote:... Nouja, ik kan nog wel de Ai-compilatie 'Station' aanraden. Wat mij betreft de sterkste IDM-release van 2004 ...
Ik eet m'n toetsenbord op als je Yellotone - Tar File Junction ook tegen vond vallen, beste A.I. release van 2004.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 09:02 schreef zodiakk het volgende:
Ik vind Bola - Gnayse echt tegenvallen. Evenals die Analord-releases van Aphex Twin. Ik hoorde dat hij tien Analord-releases gaat uitbrengen en dat je daarna een speciale platentas kan kopen voor 100 euro, waar je die 10 platen in kan doen. Ze worden nu gewoon in een plastic zak verkocht. Wat een onzinnige uitzuigerij. Helaas heb ik op het moment geen internet thuis, dus weet ik niet echt of er nog leuke dingen zijn uitgekomen op labels als CCO, Ai, Merck, Neo Ouija, etc. Nouja, ik kan nog wel de Ai-compilatie 'Station' aanraden. Wat mij betreft de sterkste IDM-release van 2004. Ai heeft trouwens een special van 4 EP's waarin ze kunstfotograaf Dan Holdsworth aan het werk zetten. Het zijn prachtige platenhoezen geworden (met steengoede, pretentieloze muziek van o.a. Jacen Solo en Yunx).
[afbeelding]
Samen met Claro Intelecto's Neurofibro natuurlijkquote:beste A.I. release van 2004.
Download tip: hier het funky 'lipostudio ... and so on', tamelijk poppy, toegankelijk en opgebouwd uit de geluiden van een liposuctie.quote:Matmos (M.C. Schmidt and Drew Daniel) is bekend geworden om de ongebruikelijke bron van hun samples. Ze bouwen hun beats en melodien op uit het geluid druppend water op kopere platen, met de strijkstok bewerkte rattenkooien, sissende helium tanks, het schudden van kaarten, spinnende harddisks, contactmicrofoons op haar, Poolse trams, insecten, aspirinetabletjes, latex fetish kleding, krakend smeltijs in de zon, een zak zelfrijzend bakmeel van 3 hoog en spinnende muntjes op de keukentafel. Etc. Het album 'A chance to cut is a chance to cure' bestaat volledig uit geluiden uit de operatiekamer van een plastisch chirurg.
Het goede is, dat ze het alleen om de 'artsy' geluiden gaat, maar dat alles grondig door een batterij effectenprocessoren gaat, zodat het ook nog ergens naar klinkt. En ze hebben alle percussie op het album 'Vespertine' van BjØrk (je weet wel, dat mens met die modieuze jØrk) gedaan, en de daaropvolgende world tour.
Er stond een klein podium voor in de zaal, met kopere pijpen, waterbakken, zinken platen, koffiefilters, drumstokken, samplers, phasers, pitch shifters en andere effecten, laptops en keyboards en mengtafels en microfoons en kabelspaghetti.
In de zaal stonden stoeltjes, maar gelukkig was het niet zo dat het geluidsvolume daaraan aangepast was. Het geluid van waterbelletjes waarmee het concert begon was hard genoeg versterkt (en achterstevoren gedraaid, en een aantal octaven omlaag getransponeerd, en ge-echo'd etc.) om de eerste rij stoelen achterover te blazen. En ik zat daar.
De visuals bestonden uit endoscopiebeelden van lichaamsholten en waren net zo onthutsend als het geluid. Ik had dit soort beelden al eerder op televisieschermen gezien, maar dat is toch anders dan een levensgrote projectie! Denk vochtige holtes met blauwdooraderde, glimmende slijmvlieswanden, waaruit een woud van boomdikke neusharen groeit, dat onderling verbonden is met brokkerige slijmdraden. En dat levensgroot. Het was mij, ja waarlijk, alsof ik door het organische en bewegende riool van een levende harige aap aan het kruipen was.
Matmos was erg goed. Voor het tweede nummer ontleedde Drew voor de microfoon een bierblikje, stap voor stap en met zoveel mogelijk geklik. M.C. laadde intussen de geluiden in een sampler en bouwde terplekke een groove met het metallische geklik en geschuur, waar Drew dan weer meer herrie in aanbracht. En het was leuk om ze in zo'n kleine lezing achtige setting te zien, er werd wat gegrapt met het publiek en techniek uitgelegd, en gejamd, en meerdere toegiften gespeeld. En het was leuk om te zien dat er wat gebeurde op het podium, omdat je bij de meeste electronica-acts niets hebt om naar te kijken behalve twee licht headbobbende nerds achter hun laptop/mengpaneel, daar houd ik niet zo van.
Van zulk sleevework wordt ik gewoon lichamelijk opgewonden...quote:Op zondag 30 januari 2005 15:20 schreef HAL9000S het volgende:
Aanrader:
Let vooral ook op de prachtige sleevework van de LP-versie:
Mwah, het klinkt me allemaal iets te organisch...quote:Op vrijdag 4 februari 2005 20:55 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ik eet m'n toetsenbord op als je Yellotone - Tar File Junction ook tegen vond vallen, beste A.I. release van 2004.
Ik vind die Station-compilatie toch even een paar treedjes beter dan die Tare File Junction van Yellotone.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 20:55 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ik eet m'n toetsenbord op als je Yellotone - Tar File Junction ook tegen vond vallen, beste A.I. release van 2004.
Na 5 dagen nog steeds geen antwoord. Dus hieruit moet ik opmaken dat jullie nooit IDM op vinyl kopen?quote:Op dinsdag 1 maart 2005 21:59 schreef zwareshag het volgende:
Wat zijn goede shops om online IDM op vinyl te kopen? BIj voorkeur Nederlandse shops, want ik heb het onderhand een beetje gehad met bestellen uit het buitenland (langere wachttijden, meer verzendkosten enz).
Ik. Ik spendeer er elke dag wel een paar uur aan. Maar ik heb nog geen waardige producties om hier te postenquote:Op zaterdag 5 maart 2005 20:36 schreef joehaann het volgende:
wat ik me even tussendoor afvraag; is er iemand die hier een poging doet tot 't maken van [hokjesmode] idm? [/hokjesmode]
Thanks! Dan ga ik daar eens kijken.quote:Op zondag 6 maart 2005 02:27 schreef HAL9000S het volgende:
Jawel maar nooit online, ik bestel m'n vinyl in popspeciaalzaken zoals de Waaghals in Nijmegen. Ander vinyl (voornamelijk electro/techno) bestel ik meestal op sites als www.phear.nl.
nahja, wat loops of ideeen dan.. anything!quote:Op zondag 6 maart 2005 02:28 schreef zwareshag het volgende:
[..]
Ik. Ik spendeer er elke dag wel een paar uur aan. Maar ik heb nog geen waardige producties om hier te posten, ik ben voornamelijk bezig met nieuwe technieken te leren en effecten uit te proberen dan volwaardige nummers bouwen.
Voeg me dan maar toe op MSNquote:Op zondag 6 maart 2005 16:44 schreef joehaann het volgende:
[..]
nahja, wat loops of ideeen dan.. anything!
ik zou het niet idm willen noemen, dat zou suggesteren dat 't intelligente muziek was.. in feite is het gewoon gekloot, maar iig geen 13 in dozijn-techno ofzo : )quote:Op zondag 6 maart 2005 19:06 schreef zwareshag het volgende:
[..]
Voeg me dan maar toe op MSN. Maak jij trouwens ook IDM?
Ik ben van plan een soort kalendertje op te zetten voor electronica/idm concerten/festivals in Nederland en België. Dat lijkt me een stuk makkelijker dan alle sites van podia en concerten afgaan om te kijken of er een electronica artiest optreed. Is zoiets er niet al en zo nee, is er animo voor? Zo ja dan schrijf ik een scriptje en laat ik het ergens hosten.
JA! DOEN!quote:Op zondag 6 maart 2005 19:06 schreef zwareshag het volgende:
Ik ben van plan een soort kalendertje op te zetten voor electronica/idm concerten/festivals in Nederland en België. Dat lijkt me een stuk makkelijker dan alle sites van podia en concerten afgaan om te kijken of er een electronica artiest optreed. Is zoiets er niet al en zo nee, is er animo voor? Zo ja dan schrijf ik een scriptje en laat ik het ergens hosten.
En 14 Maart in Maastricht. Misschien dat ik daar wel te vinden ben.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 17:57 schreef Glacius het volgende:
Sat 12 @ 21:00, OT301 Amsterdam:
INCITE/
Experimental audiovisual electronics from Hamburg
[afbeelding]
Incite/ is a collaboration between Kera Nagel [Axiomatic Integration] and Andre Aspelmeier [GradCom], both of whom will also play solo sets this evening. They play bone-dry minmal electronics, fragmented slomo grooves and abstract rhythmic arrangements synced with abstract videos. Their musical style - minimal listening - is focused on minimal variations in the micro-structure of loops and patterns. The sound is very "hi-fi" in the sense that it makes great use of the extremes of the spectrum of human hearing.
http://www.incite.gradcom.org
Entrance: 4 euro.
Breakcore is ook yumquote:Op dinsdag 8 maart 2005 23:10 schreef BJB het volgende:
Klinkt leuk, maar heb dan al afgesproken om te breakcoren in Arnhem
Niet, corc.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 00:41 schreef corc het volgende:
Hoe verhoudt RCAS zich tot HCCBU?
quote:
Nee, hoor.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 11:18 schreef Aschkael het volgende:
Verreweg het beste wat ik van Vsnares heb gehoord, maar dat zegt meer over de kwaliteit van zijn vorige platen....
... Doll doll doll en de beste naar mijn mening (totdat ik "Starcrossed" gehoord heb wellicht) Chocolate Wheelchairquote:Op vrijdag 11 maart 2005 12:51 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Nee, hoor.
Dat zegt gewoon heel veel over jouw persoonlijke voorkeur...
Er is kwalitatief gezien weinig mis met platen als: Making Orange Things, Songs for my Cats, Winter in the Belly of a Snake, Find Candace en Huge Chrome Cylinder Box Unfolding...
Deze twee mannen zijn ingehuurd door Warp, zeg ik je! Autechre is niet echt.quote:Op woensdag 23 maart 2005 22:42 schreef zodiakk het volgende:
Zo zien ze er trouwens uit. Als stoere Engelse nerds.
[afbeelding]
Geezers!
Je luistert toch niet die crappy mp3'tjes waardoor alles oerslecht klinkt?quote:Op donderdag 24 maart 2005 19:53 schreef Aschkael het volgende:
[afbeelding]
een autechre plaat vergt wat inspanning, maar dat wordt dan ook rijkelijk beloont, geweldige plaat. Hoogtepunt tot nu toe: Ipacial Section.
beetje herhaling doet een mens geen kwaad hequote:Op zondag 3 april 2005 13:52 schreef HAL9000S het volgende:
Leuk album, alleen al in deeltje een van de IDM reeks getipt
Hmmm, geschreven door mike wells neem ik aan? Zou jammer zijn dit... verliest de idm een van zijn steunpilaren. Alhoewel Cadoo zelf nog erg goede shit uitbrengtquote:Op vrijdag 1 april 2005 19:56 schreef Uncle_Sam het volgende:
Tevens wat Gridlocknieuws;
"Hello everyone,
So this will serve as the "official announcement" of
Gridlock's closure.
"
(.)
Expanding Records is een label dat zichzelf alles behalve een intellectueel imago wil aanmeten. Ikzelf vind het gewoon een fraaie hoes (zeker als vinyl-sleeve), ongeacht het soort muziek wat erop staat. Misschien zijn er al duizenden soortgelijke hoezen gemaakt, maar die heb ik niet gezien dus vooralsnog vind ik deze nog prima.quote:Op zaterdag 4 juni 2005 11:29 schreef Disorder het volgende:
Ik heb juist een hekel aan die typische IDM hoezen. Fantasieloos, over het algemeen. Lange sluitertijd + dromerige setting, klaar. Hop, weer een intellectueel ogende hoes af.
Doe toch maarquote:Op zondag 5 juni 2005 22:09 schreef Weakling het volgende:
Ik weet al lang niet meer wat precies wel en niet IDM is. Als ik mijn 10 favorieten van dit moment zou posten krijg ik geheid te horen dat één of meer platen geen IDM zijn.
Progressiviteit vind ik een overschatting.quote:Op maandag 6 juni 2005 08:25 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb de term IDM in de ban gedaan. Als ik het aan iemand moet uitleggen zeg ik tegenwoordig gewoon 'progressieve elektronische muziek'.
Het gaat er mij niet om of de muziek voor jou (een kenner) progressief is, maar voor de leek. Die leek is niet bekend met de vanzelfsprekendheden die je hebt na het luisteren van honderden platen. Voor de leek zijn namen als Autechre, Chris Clarke en Studio Pankow onbekend en omdat ze het geluid niet kennen klinkt het futuristisch en apart. 'Academisch' lijkt mij toch teveel pretentie uitstralen (hoewel het beter is dan IDM). Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten, als we de term IDM maar uit de spreekwereld kunnen helpen.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:05 schreef teknomist het volgende:
[..]
Progressiviteit vind ik een overschatting.
Academic electronic music vind ik dan weer wel goed klinken.
Ja, jij weer wel hè. Mister ik-moet-altijd-alles-anders-doen-dan-de-rest.quote:Op woensdag 8 juni 2005 15:07 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ga voor "bliepbliepskrrtdoenkdoenklalahopfalderierierie" - muziek...
IDM fuseert de laatste tijd met zowat alle electronische muziekstijlen de laatste tijd IMHO...niet dat dat slecht is kijk maar naar labels als Ann Aimee of A.l. , brengen geweldige 'intelligente' techno en electro uit.quote:Op zondag 5 juni 2005 22:09 schreef Weakling het volgende:
Ik weet al lang niet meer wat precies wel en niet IDM is. Als ik mijn 10 favorieten van dit moment zou posten krijg ik geheid te horen dat één of meer platen geen IDM zijn.
Beetje laat maar ik lees het nu pas.quote:Op woensdag 8 juni 2005 08:46 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Het gaat er mij niet om of de muziek voor jou (een kenner) progressief is, maar voor de leek. Die leek is niet bekend met de vanzelfsprekendheden die je hebt na het luisteren van honderden platen. Voor de leek zijn namen als Autechre, Chris Clarke en Studio Pankow onbekend en omdat ze het geluid niet kennen klinkt het futuristisch en apart. 'Academisch' lijkt mij toch teveel pretentie uitstralen (hoewel het beter is dan IDM). Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten, als we de term IDM maar uit de spreekwereld kunnen helpen.
De afkorting 'intelligent dance music' is imho verkeerd. Ik zou het organica een betere omschrijving vinden vanwege de organische klankenquote:Op maandag 6 juni 2005 08:25 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb de term IDM in de ban gedaan. Als ik het aan iemand moet uitleggen zeg ik tegenwoordig gewoon 'progressieve elektronische muziek'.
Dus IDM bestaat voor een groot deel uit organische klanken. Nee dat vind ik wel een hele beperkende omschrijving voor een electronische muzieksoort. Het woord "dance" is wel belachelijk inderdaad maar daar zal iedereen het wel over eens zijn denk ik.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De afkorting 'intelligent dance music' is imho verkeerd. Ik zou het organica een betere omschrijving vinden vanwege de organische klanken
Daar ben ik het dan weer op mijn beurt niet mee eens. Ik denk dat er heel veel IDM artiesten zijn die wel op het gevoel werken. Dat het niet dansbaar is, of funky (wat dat ook moge inhouden) wil nog niet zeggen dat er geen gevoel in zit. Persoonlijk raakt sommige IDM muziek mij meer dan menig ander muziekstuk.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:14 schreef teknomist het volgende:
Dat is kenmerkend voor IDM; niet muziek maken op basis van een gevoel (het moet dansbaar zijn, funky zijn, het moet lekker wegluisteren) nee... maar op basis van analyse en technische mogelijkheden.
Daar dacht een groot deel van het Autechre publiek toch anders over ...quote:Beathoven .. Als er iets niet dansbaar is, dan is het IDM. Tenminste, de dansbare varianten ben ik nog niet tegen gekomen
Volgens wikipedia:quote:Beathoven Was het niet Aphex Twin himself die deze term bedacht heeft?
Op gevoel werken is niet hetzelfde als ergens gevoel in leggen. Er is een groot verschil tussen op intuitie aan de slag gaan of heel analytisch en rationeel. Of muziek vervolgens een gevoelige snaar raakt is een heel ander verhaal en houdt mijns inziens geen verband.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:59 schreef Weakling het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan weer op mijn beurt niet mee eens. Ik denk dat er heel veel IDM artiesten zijn die wel op het gevoel werken. Dat het niet dansbaar is, of funky (wat dat ook moge inhouden) wil nog niet zeggen dat er geen gevoel in zit. Persoonlijk raakt sommige IDM muziek mij meer dan menig ander muziekstuk.
Ben ik met je eens. Ik noemde daarom ook beide facetten: IDM artiesten die op/met hun gevoel werken en gevoelens die het bij mij los maakt. Er zijn er die puur analytisch werken, ongetwijfeld, maar dat is ook zo met de prefab popmuziek die je in de hitparades ziet. Gelukkig zijn er daarnaast wel muzikanten die het om het gevoel te doen is.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 17:16 schreef teknomist het volgende:
[..]
Op gevoel werken is niet hetzelfde als ergens gevoel in leggen. Er is een groot verschil tussen op intuitie aan de slag gaan of heel analytisch en rationeel. Of muziek vervolgens een gevoelige snaar raakt is een heel ander verhaal en houdt mijns inziens geen verband.
Daar heb je gelijk in,quote:Op vrijdag 29 juli 2005 16:59 schreef Weakling het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan weer op mijn beurt niet mee eens. Ik denk dat er heel veel IDM artiesten zijn die wel op het gevoel werken. Dat het niet dansbaar is, of funky (wat dat ook moge inhouden) wil nog niet zeggen dat er geen gevoel in zit. Persoonlijk raakt sommige IDM muziek mij meer dan menig ander muziekstuk.
[..]
Als ik mijn muzieksmaak hypothetisch gezien zwart noem wil dat niet zeggen dat alle andere muziek per definitie wit is, lijkt mequote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:53 schreef Hooghoudt het volgende:
ze zeggen eigenlijk dat alle andere muziek die ooit gemaakt is níet progressief/intelligent/academisch is...
de terom 'Braindance' is volgens mij wel door RDJ 'bedacht'. Het Rephlex label gebruikt die termquote:Op zaterdag 30 juli 2005 14:53 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik hoorde ergens ooit de term "braindance" (this music is about lying down, listening and letting your braincells dance - of zo iets). Ik vind het een fijne term, maar ik vrees dat het te breed is voor jullie doel (eigenlijk alle muziek waar je niet op kan dansen valt er onder, dus het is idd wel redelijk breed).
Bwaaa, nou ja, het is iig pretentieus.quote:Op zaterdag 30 juli 2005 17:50 schreef BJB het volgende:
[..]
Als ik mijn muzieksmaak hypothetisch gezien zwart noem wil dat niet zeggen dat alle andere muziek per definitie wit is, lijkt me
Soulseek! www.slsknet.orgquote:Op vrijdag 29 juli 2005 15:04 schreef E-LinK het volgende:
Waarmee downloaden jullie al dit idm geweld eigenlijk? Ik wil me wat meer in deze muziek gaan verdiepen. Ik gebruik op het moment alleen Grabit om af en toe wat te downen, alleen het probleem is dat je daarmee heel slecht bepaalde nummers mee kan vinden..
Misschien weten jullie ook nog een paar goede artiesten voor me?
Ik moet ook wel toegeven dat het wel heel erg op elkaar lijktquote:The Black Dog plagieert CiM!?
The Black Dog - ooit gerespecteerd om Parallel, Bytes en hun Spanners albums is sinds januari dit jaar weer terug van weggeweest met hun album Silenced op Dust Science Recordings. 'Bandlid' Ken Downie, die in de jaren negentig met Ed Handley en Andy Turner (nu Plaid) The Black Dog vormde produceert vandaag de dag samen met Martin en Richard Dust. Vandaag verscheen hun single Trojan Horus, waar door The Black Dog een sample is gebruikt uit een track van CiM op het Amsterdamse Delsin label. The Black Dog ontkent... Bij Delsin zijn ze vooral boos.
Het gaat om een sample uit de track 'Shift' van het album Service Pack/Do Not Multiply Models van Simon Walley a.k.a. CiM uit Engeland, dat in 1999 op Delsin verscheen.
Labelbaas Marsel van der Wielen nam direct contact op met Martin Dust die namens Ken Downie liet weten dat de inspiratie voor Trojan Horus uit het nummer 'Nucleus' van The Alan Parsons Project's I-Robot Album komt. "No samples were used. From anybody" aldus Downie.
Toch lijken beide samples exact op elkaar. Zou Simon Walley (CiM) zich -toevalligerwijs - óók door The Alan Parsons project hebben laten inspireren toen hij Shift maakte?
Van der Wielen: "Nee, zeker niet! Dit is CiM over de ingredienten van Shift: ' The synth/string sound is from my old PCs Creative AWE32 soundcard. It is both the main 'drone' sound and the higher string stab. I created the synth sound myself using the waveforms on the soundcard. It is not from a synthesizer. The bassline sound is from my own Yamaha CS-15 synth. You can hear me playing with the filter in 'Shift'. BTW, the strings and bassline were all run through my old reverb unit - that reverb sounds the same on the Black Dog track as well.'
Marsel van der Wielen is woedend. "Aso! En niet eens toegeven. Luister en oordeel zelf!"
Ik ben heel benieuwd. 7,50 euro is natuurlijk geen geld voor een avondje Pan Sonic, Four Tet en Spinvis. Het zal wel weer lekker zweverig worden daar in Paradisoquote:The Night Of The Unexpected
Paradiso, donderdag 8 september 2005
The Night of the Unexpected presenteert op donderdag 8 september een bijzondere mix van gevestigde en opkomende undergrounds-acts: van het hippe Four Tet tot het experimentele Supersilent. In dit festival van één nacht is -onder redactie van Roland Spekle- een programma samengesteld, dat even divers als excentriek is, maar wel één gemene deler heeft: de artiesten staan aan de top binnen hun specifieke genre door vernieuwingsdrang en worden gezien als trendsetters. Variërend van gecomponeerde muziek tot volledig geïmproviseerde muziek, van elektronische dansmuziek tot Oosterse percussie of optredens waarin muziek met beeld en licht wordt gecombineerd. Zoals ieder jaar zoekt the Night of the Unexpected bewust de uiterste grenzen op van Nieuwe Muziek, hedendaagse pop en avant-garde, zonder daarbij toegankelijkheid uit het oog te verliezen.
Voor de nacht is een unieke presentatiewijze ontwikkeld die een onverwachte, directe relatie tussen publiek en artiesten creëert. Het programma wordt in een strak geregisseerde opeenvolging van korte, puntige optredens zonder pauzes gepresenteerd. Vaak wordt daarbij het podium als het traditionele domein van de artiest verlaten en wordt gebruik gemaakt van de specifieke mogelijkheden die het gebouw van Paradiso biedt, waarbij gedacht kan worden de twee zalen, de balkons en de kelder.
De eigenzinnige wijze waarop de avond is ingericht zorgt ervoor, dat bezoekers constant geprikkeld worden en een wezenlijk onderdeel vormen van het programma. Het Engelse muziektijdschrift The WIRE schrijft over de editie van 2004: “The real starting point for the unexpected was the forceful ground on which the disperate techniques and genres intersected and collided with each other throughout the evening.”
Programma The Night of the Unexpected 2005
Grote zaal (20.30-24.00)
20.30-20.50
Pan Sonic
Het Finse duo Pan Sonic staat bekent als een der pioniers op het gebied experimentele en elektronische muziek. Met hun analoge en zelfgebouwde instrumenten zoekt Pan Sonic naar nieuwe geluiden, ritmes en structuren. Ze tasten de grenzen van stilte en oorverdovend lawaai af. De muziek bevindt zich in een soort niemandsland dat zelf nog moet ingevuld worden.
www.phinnweb.org/panasonic/
20.50-20.55
POW Ensemble: "Tap Hop!"
De elektronische groep POW Ensemble is opgericht door de bekende componist / saxofonist Luc Houtkamp en is in 2004 bekroond met de prestigieuze Boy Edgar jazz-award. Vanavond speelt de groep een voorproefje van het programma "Tap Hop!", een intrigerend stuk waarin geïmproviseerde muziek en computermuziek in dienst staan van tap dansen.
www.powensemble.nl/
20.55-21.25
Spinvis en Hans Dagelet: " l'eplicateur "
Speciaal voor de Filmmuseum Biënnale 2005 in april maakte Spinvis onder de titel " l'explicateur " een theatrale voorstelling met oude filmbeelden en muziek. De voorstelling wordt nog een keer speciaal op the Night of the Unexpected uitgevoerd, waarbij het muzikale gedeelte door Spinvis en band wordt verzorgd en acteur Hans Dagelet een mime- rol speelt.
www.excelsior-recordings....pinvis.php
21.25-21.35
Amstel Saxofoonkwartet
Het Amstel Saxofoonkwartet is een veelvuldig bekroond en geprezen groep saxofonisten. Door de jaren heen heeft het ASK zich enorm ontwikkeld en heeft een bijzonder repertoire, dat zowel originele literatuur als -vaak zelfbewerkte- transcripties en arrangementen van andere componisten, zoals bijvoorbeeld Philip Glass, omvat. Vanavond speelt het ASK "Xas" van de avant-gardistische componist Iannis Xenakis.
www.amsterdammm.nl/
21.35-21.55
Eitetsu Hayashi & Circle Percussion
De geroemde Japanse Taiko-speler Eitetsu Hayashi laat een hedendaags Japans percussie stuk horen samen met het Nederlandse percussiegroep Circle Percussion: ritmisch, avontuurlijk en heftig!
Hayashi is onder andere bekend als oprichter van de bekende Japanse percussiegroep Ondekoza.
www.eitetsu.net/ en www.circlepercussion.nl/
21.55-22.05
POW Ensemble: "Tap Hop!"
Tap dans en interactieve electronica van Tom Tlalim geïnspireerd op de St. Louis blues en een ontrafeld tapliedje voor saxofoon, computer en theremin.
www.powensemble.nl
22.05-22.15
Helios Kamerkoor “Agnus Dei” van Samuel Barber
Hemels koorstuk uitgevoerd door het Helios Kamerkoor onder leiding van Wolfgang Lange.
22.15-22.20
Amstel Saxofoonkwartet
Het ASK neemt ‘Voices from Nowhere’ van de Let Vytautas Germanavicius onder handen: een modern en abstract stuk vol grillige klankerupties.
www.amsterdammm.nl/
22.20-22.50
Pan Sonic
Weerbarstige elektronica en experimentele techno
www.phinnweb.org/panasonic/
22.50-23.35
Four Tet
Organische elektronica. Een contradictie, die de lading volledig dekt, want wat Kieran Hebden uit zijn laptop tovert laat zich omschrijven als ongrijpbare, soms extatische, ritmische muziek, waarin instrumentale brokstukken van gospel en gamelan te herkennen zijn. Hiphopbeats en free jazz stuiteren vrolijk over exotische percussie, geluiden uit videogames antwoorden op bezeten folkloreklanken, stemmen worden vervormd en nadien vastgehaakt aan synths. De eerste drie platen hebben voor flinke opschudding in de underground elektronica scene gezorgd, met het pas geleden verschenen album “Everything Ecstatic” heeft het grote publiek nu ook kennis gemaakt met Four Tet. Juist dat maakt Four Tet tot één van de smaakmakers van The Night of the Unexpected en één van de meest baanbrekende en gewaardeerde artiesten in de elektronica scene op dit moment, gezien zijn remixen van materiaal van o.a. andere Radiohead, Bloc Party en Super Furry Animals.
www.fourtet.net/
Kleine zaal (21.00-24.00)
21.00-21.45
Supersilent
Supersilent behoort tot de meest geroemde improvisatiegroepen en raakt aan jazz, elektronica, rock en modern gecomponeerde muziek.Soms stil en klassiek, dan weer heftig ontsporend en abstract. Het viertal heeft een geheel eigen weg gevonden in het maken van muziek die ter plekke ontstaat –muziek zonder vooraf opgelegd concept, muziek die elke avond weer zijn eigen vorm weet te vinden. Optredens van Supersilent zijn betrekkelijk zeldzaam. Ze zijn nooit hetzelfde en worden overladen met superlatieven.
www.runegrammofon.com/
21.55-22.25
Gustav
Gustav is de act van de innemende singer-songwriter Eva Jantschitsch die onder deze naam haar maatschappijkritische teksten brengt in een bedding van elektronica en ongebruikelijke instrumentatie. Haar liedjes handelen over staatsrepressie, excessief kapitalisme en globalisering. Alhoewel de uit Wenen afkomstige Jantschitsch zich hier en daar heeft laten bijstaan door bijvoorbeeld Radian, speelt ze de meeste instrumenten (viool, accordeon, gitaar, xylofoon, piano, fluit, elektronica) zelf. Haar muziek wordt vaak als elektropop getypeerd, toch is zij eigenlijk te veelzijdig daarvoor. Zij klinkt eerder als een kritische versie van 2raumwohnung of de Scissor Sisters.
gustav.cuntstunt.net/
22:35 – 23:20
Evan Parker & Joel Ryan
Evan Parker is van de meest innovatieve en intrigerende saxofonisten uit Europa. Met zijn geheel zelf ontwikkelde circular breathing techniek en bezwerende stijl van spelen zet Parker een eigen geluid neer. Het spel van Parker zal live door computermusicus Joel Ryan worden bewerkt.
www.mp3.com/evan-parker/a...raphy.html
23.25-23.35
Joel Ryan & Keir Neuringer
Joel Ryan en Keir Neuringer spelen The Wolfman van Robert Ashley, een zeer vroeg werk van deze Amerikaanse componist voor stem en feedback. Ameirkaan Joel Ryan heeft een lange carriere als componist, musicus en docent achter de rug. Al in een vroege fase ontwikkelde hij een voorliefde voor de avantgarde en besloot, ondanks zijn verbondenheid aan de Universiteit van Californië, zijn muzikale carriere buiten de academische tradities te vervolgen. Ryan heeft mede als artistiek co- directeur bij STEIM een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van live-elektronische muziek.
Keir Neuringer, eveneens Amerikaan, studeerde aan het Conservatorium in Den Haag. Als componist, musicus en schrijver staat zijn werk gedeeltelijk in het teken van de improvisatie en is hij aangesloten bij de Improviser’s Ensemble. Neuringer speelt saxofoon en zelfgebouwde blaasinstrumenten, Joel Ryan bewerkt zijn geluiden met elektronische middelen in real time.
www.improvisersensemble.com
Kelderbar
21.00-24.00
Florintintin ‘Lap Bop’
Florentintin remixt jazz op de laptop en noemt dat lapbop. Jazz is geïmproviseerde muziek waarin muzikanten hun persoonlijke versie maken van bekende muziek. Vroeger waren dat musicalliedjes en muziek met standaard akkoordenschema’s zoals bijvoorbeeld de blues. Door de opkomst van de plaat en de (pop)muziekindustrie is de laatste 50 jaar voor het publiek de opname van de muziek belangrijker geworden dan de bladmuziek. Waar jazzmuzikanten uit de jaren vijftig partituren van liedjes remixten, maakt Florentintin sinds de jaren negentig remixes van opnames van liedjes. “Lap Bop” is de naam die Florentijn Boddendijk aan zijn live-collage van jazz-samples geeft.
The Night of the Unexpected is een vast onderdeel van de Gaudeamus Muziekweek, waarin de uitersten van verschillende hedendaagse muzikale stromingen in een ongebruikelijke vorm bijeengebracht worden.
Zaal open 20.00 uur
Aanvang 20.30 uur
Toegang ¤ 10.00 incl. Lidmaatschap (¤ 7,50 met korting)
* Glacius is erbij.quote:Op zondag 4 september 2005 20:17 schreef BJB het volgende:
En schop!
[..]
Ik ben heel benieuwd. 7,50 euro is natuurlijk geen geld voor een avondje Pan Sonic, Four Tet en Spinvis. Het zal wel weer lekker zweverig worden daar in Paradiso
Verrek, die's zeker lekkerquote:Op dinsdag 13 december 2005 23:59 schreef kamagurka het volgende:
Niet nieuw, maar wel sinds enkele maanden voor mij is:
[afbeelding]
Architect. I Went Out Shopping to Get Some Noise.
Prachtige muziek met ingenieuze ritmes, wat niet verrassend is te bedenken dat het hier voormalige haujobb leden betreft![]()
ja die ken ik.quote:Op dinsdag 13 december 2005 22:53 schreef BJB het volgende:
Is het Belgische Entity netlabel hier al eens getipt? Zo niet, bij deze. Ze richten zich erg op abstracte soundscapes, maar gaan ook wel eens los met ondoordringbare ritmestructuren .. Kaebin Yield voorop. Voor de liefhebbers van Richard Devine en z'n Schematic-clubje.
Meesterwerkjequote:Op donderdag 5 januari 2006 22:59 schreef kamagurka het volgende:
Wel nieuw, en net op de deurmat verschenen:
[afbeelding]
Architect: the analysis of noise trading
Bij eerste gehoor ligt het niet ver van hun vorige ceedee (zie boven) af, echter wat meer creepy sounds en algeheel iets donkerder..
Ik heb hem hiervandaan:quote:Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef Weakling het volgende:
Waar halen jullie Architect vandaan? Ik ben een beetje aan het rondkijken geweest, maar kan 'm niet vinden ...
Precies het gevoel wat ik er bij kreeg: "Wanneer begint het nou?" Bijzonder minimaal die plaat. Zo via internet trok het me niet zo aan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je er wel ingetrokken kan worden als je er via je koptelefoon naar luistert. Ik stel me dan zo voor savonds laat in bed voor het slapen gaan of zo.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 20:37 schreef keeper het volgende:
Ah, hier was ik al een tijdje naar op zoek.
Iemand hier bekend met Ryoji Ikeda? Zijn laatste album, Dataplex, stond laatst op de Luisterpaal. Heel erg minimaal. De eerste 8 nummers lijken ook meer een intro voor de rest van het album. Op eerste keer luisteren erg vreemd, maar door je koptelefoon weet het toch een hele aparte sfeer op te roepen.
En de dag ervoor in Paradiso.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:52 schreef zwareshag het volgende:
Volgens de site van de Effenaar speelt Plaid daar op 8 Juni.
ik gaquote:Op vrijdag 14 april 2006 14:07 schreef zwareshag het volgende:
[..]
En de dag ervoor in Paradiso.
Aangezien niemand reageert op het bericht dat Plaid in ons land speelt, verklaar ik dit topic officieel dood.
Hee vet spulquote:Op maandag 27 februari 2006 09:40 schreef BJB het volgende:
Gratisss muziek.
Via online netlabels kom je soms de vreemdste en meest experimentele electronica tegen. Ren-Ga heeft een Nederlander (Breda) gestrikt voor een stevige portie donkere IDM waarover ik met geen mogelijkheid kan zeggen wát het precies is. Intrigerend, verfrissend en abstract is het in ieder geval zeker. En het artwork is wederom erg knap, maar da's bij Ren-Ga geen unicum.
Lucid Reflections - Surfsteamer
[afbeelding]
hij staat in de luisterpaal:quote:Op dinsdag 13 juni 2006 16:48 schreef teknomist het volgende:
Heeft iemand de nieuwe Kettel al gehoord en zo ja, is het wat?
http://www.kindamuzik.net/recensie/kettel/my-dogan
Check, de nieuwe BoC is ook erg lekker trouwens!quote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:29 schreef timbob het volgende:
[..]
hij staat in de luisterpaal:
http://3voor12.vpro.nl/3voor12/luisterpaal/
quote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:06 schreef Yorrit het volgende:
de bronnen blijven ok
Die ochreplaat is toch released op Toytronic? Is het wat?quote:Op dinsdag 13 juni 2006 16:59 schreef kamagurka het volgende:
Jezus, dit topic ligt weg te rotten!
Nog wat dingen uitgecheckt op IDM gebied, zoals Ochre (A Midsummer Nice Dream) en Keef Baker (Wideness Development) en wat andere losse namen.
Heb het gevoel dat de rek in dit genre er alweer uit is, of dat naar de bronnen moet worden teruggegrepen
paar weken geleden gekocht ja, juweeltjequote:Op zaterdag 17 juni 2006 18:42 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Die ochreplaat is toch released op Toytronic? Is het wat?
Een absolute aanraders is trouwens de Datasette en plant43 split EP, onlangs uitgebracht op A.I. records
[afbeelding]
http://www.datassette.net/
Yep! Als je van hele rustige, bijna klassieke, muziek houdt die bijna tegen het esotherische aanligt zal dit je zeker bevallenquote:Op zaterdag 17 juni 2006 18:42 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Die ochreplaat is toch released op Toytronic? Is het wat?
mnsquote:Op woensdag 21 juni 2006 00:21 schreef kipknots het volgende:
Weet iemand nog een fatsoenlijke zaak voor IDM?
Ik heb nu Architect - the analysis of noise trading al een maandje of 4 in bestelling staan bij de plato maar hij is blijkbaar bijna niet meer te krijgen. En de enige zaak in enschede waar ze nog wel eens wat IDM hadden staan is jammer genoeg een jaartje geleden falliet gegaan.
Lang leve de creditcard.quote:Op woensdag 21 juni 2006 00:21 schreef kipknots het volgende:
Weet iemand nog een fatsoenlijke zaak voor IDM?
Dude! Check mijn post van 1 april 2005 (!) op pagina 2 van dit topic 's. Is zelfs persoonlijk aan jou gericht nota bene!quote:Op woensdag 21 juni 2006 00:11 schreef kamagurka het volgende:
Al bekend met dit bombastische meesterwerk?
[afbeelding]
Stendeck - Can You Hear My Call?
quote:Op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef BJB het volgende:
[..]
Dude! Check mijn post van 1 april 2005 (!) op pagina 2 van dit topic 's. Is zelfs persoonlijk aan jou gericht nota bene!
hijs relaxedquote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:29 schreef timbob het volgende:
[..]
hij staat in de luisterpaal:
http://3voor12.vpro.nl/3voor12/luisterpaal/
Ik zie ook een nieuwe Plaid (CD+DVD) op Warp, gaat het dan toch nog goedkomen met dat label ?!quote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:31 schreef teknomist het volgende:
[..]
Check, de nieuwe BoC is ook erg lekker trouwens!
Die DJ Meho plaat klinkt ook erg goed moet ik zeggen, net zoals de lekker duister klinkende subcode en die vette ragga-breakcore plaat van Cardopusher.quote:Op maandag 27 februari 2006 09:40 schreef BJB het volgende:
Gratisss muziek.
Via online netlabels kom je soms de vreemdste en meest experimentele electronica tegen. Ren-Ga heeft een Nederlander (Breda) gestrikt voor een stevige portie donkere IDM waarover ik met geen mogelijkheid kan zeggen wát het precies is. Intrigerend, verfrissend en abstract is het in ieder geval zeker. En het artwork is wederom erg knap, maar da's bij Ren-Ga geen unicum.
Lucid Reflections - Surfsteamer
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 30 juni 2006 12:25 schreef kipknots het volgende:
Nu toch nog de plaat van Architect via de plato binnen gekregen.Geweldig stuk muziek idd.
The analysis of noise trading is het idd.quote:
check vooral de 2e release op dat label:quote:Op zondag 23 juli 2006 15:55 schreef HAL9000S het volgende:
Iemand bekend hier met het Nederlands IDM/Ambient label Databloem? Ik luister nu voor 't eerst een plaat van Off The Sky en moet zeggen dat het werkelijk fantastisch klinkt... als zoete, bijna sereen klinkende glitchy ambient je ligt.
[afbeelding]
http://www.discogs.com/release/437251
Zijn oudere releases kan je gratis downloaden: http://www.wisp.kaen.org/quote:Op zaterdag 29 juli 2006 12:54 schreef HAL9000S het volgende:
Dikke aanrader:
Wisp - NRTHNDR
[afbeelding]
Heerlijk album dat me sterk doet denken aan oude AFX releases (Hangable auto bulb 1 + 2) maar dan met veel meer diepgang. 't Is een soort van Breakcore achtige, glichty IDM maar dan erg subtiel en met mooie soundscapes.
http://www.sublightrecords.com/wisp.html
Hij heeft inmiddels ook weer een nieuw album, ben 'm ook aan het binnenhalen.
Niet in de buurt van Utrecht, maar in net over de grens bij Maastricht in Luik is er Panoptica. Denk niet dat ik zelf ga, verwacht half dood te zijn van Slayer de dag ervoorquote:Op maandag 11 september 2006 15:18 schreef divinius het volgende:
weet iemand of er binnekort (het liefst in de buurt van utrecht) er ergens nog fette idm feesten zijn
Erg lekker album, consistente kwaliteit, lekkere opbouw, kortom super!quote:Op maandag 18 september 2006 12:30 schreef timbob het volgende:
ten eerste: Maus - Overwinning.
Niet eens een nederlandse artiest, we een nederlandse titel.
[afbeelding]
Te downloaden op: Deze Pagina
Soms zelfs een beetje Poppy IDM (voor zover dat kan) klinkt allemaal erg ,lekker in het oor.
Zoals je ziet zal ik nooit een goede review schrijver worden. maar daarom kan ik nog wel aanradendoe maar gewoon even downloaden. is toch gratis.
en laat wel even horen wat je ervan vind.
Ik heb er wel eens iets van gehoord, maar ik was er niet erg door overtuigd kan ik me herinneren.. Autoclav zal ik eens gaan proberenquote:Op vrijdag 20 oktober 2006 21:04 schreef Pantheon het volgende:
Deze CD is ook erg goed, luister maar eens naar de samples op coreline.net. Het heeft bij vlagen iets weg van een act als Gridlock, maar dan met meer beats en vaart erin. Best knap gedaan allemaal.
Overigens komt er ook een nieuwe CD van Autoclav 1.1 aan, en zijn eerste CD was ook enorm sterk. De nieuwe plaat gaat "Visitor Attractions" heten en de samples ervan klinken alvast heerlijk.![]()
http://www.stylusmagazine(...)eory-of-machines.htmquote:The Bedroom Community label seems to be a collective of artists all affiliated with Iceland’s Greenhouse Studios. The first release, Nico Muhly’s Speak Volumes, was a set of beautiful chamber pieces “for small ensembles with electronics.” Like most classical music, I found it hard to parse on the first few listens, but after enough repetition, it began to grow in its accessibility and depth. It doesn’t take a second listen to Ben Frost’s new record, Theory of Machines, to parse its contents. There’s nothing to engage with. It simply is.
To explain: Theory of Machines is something like what would happen if an electro-acoustic improviser decided to cover Mogwai. Frost builds a sound world in each track, gradually moves towards a climax of some kind, and then backs off. It’s a simple trick, but as legions of post-rock imitators will tell you, it’s an effective one. Sure, it’s not that simple each time out. “Stomp” builds and then merely drops out its distorted melodic element a few seconds before its end, “Forgetting You Is Like Breathing Water” never really builds to any sort of definable climax at all, but the best tracks (“We Love You Michael Gira” and the title cut) both follow the aforementioned formula.
Frost real talent is for sound design. As an engineer at the studios, he’s obviously learned a lot from label head and sometime-Björk producer Valgeir Sigurðsson. As such, his command of space is particularly strong—it sounds as if you’re simultaneously right inside the piano and sitting across the room from it at the end of “We Love You.” Similarly, the drums on “Theory of Machines” sound amazingly present, despite having to fit through a huge wash of distorted guitar drone. People throw around the word “soundworlds” a great deal, but in Frost’s case it’s very much applicable. These are songs that envelop.
I recently asked Christopher Weingarten if there was a noise artist that he knew of that could permanently change how music listeners viewed the genre. He rightly pointed out that we’ll probably never be able to predict that person, but we can point to a number of artists paving the way for it happen. Sonic Youth has softened guitar rock audiences, Lightning Bolt has done the same for many punks, and Fennesz has shown the possibility for melody among noisenik laptoppers. With a few more releases like this, it may be time to add Ben Frost to that list.
Die songtitels alleen alquote:
1 The Day I Saw You Cry For The First Time (5:15)
2 Beneath Wonderland's Decay (4:24)
3 Like Falling Crystals (3:33)
4 Anywhere Out Of This World (4:50)
5 A Perfect Place To Say Good-Bye (1:42)
6 Acting Like You Are Not Bleeding (4:07)
7 Behind Waterfalls (4:46)
8 The Woman Who Burnt Nn Her Bed (5:53)
9 She Watched The Corners Of The Roof And Then She Left (1:35)
10 Steal Flowers To Make Drugs (5:25)
11 Nocturnal Manoeuvres Before Dawn (4:36)
12 The Massacre Of The Black Flying Horses (3:08)
13 The Porcelain And The Girl I Dreamt About (1:21)
14 Aura Borealis, The Extraordinary Adventure Of A Boy Against The Infinite Darkness (3:26)
15 All The Things I Wanted To Tell You But I Didn't (4:35)
16 Frames And Teardrops (2:13)
17 Faces (Where Are You Now?) (4:19)
Eh... daar heb ik ze twee weken geleden inderdaad gezien OFfSprngr..quote:Op zondag 27 mei 2007 23:04 schreef OFfSprngr het volgende:
Wellicht al vermeldt maar Autechre komt naar 't Paard.
dan is er ditquote:Op woensdag 6 juni 2007 10:45 schreef fretclick het volgende:
070707 is er volgens mij ook een idm feestje in tivoli utrecht
L/V ivm japans filmfestivalletje.quote:Op woensdag 6 juni 2007 00:45 schreef Yorrit het volgende:
waarr?
dan zou ik zeker die van Wisp en Kettel niet vergetenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:04 schreef Ruud2007 het volgende:
tvpje... ik ga maar weer eens wat langsgekomen titels downloaden...
Idd. Wat mij persoonlijk betreft is deze cd beter dan de 2 laatste van BoC.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 01:24 schreef zwareshag het volgende:
Voor diegenen die het niet weten, Christ. heeft vermoedelijk meegewerkt aan Twoism van Boards Of Canada.
Niet mee eensquote:Op woensdag 15 augustus 2007 01:39 schreef omikronupsilon2005 het volgende:
[..]
Wat mij persoonlijk betreft is deze cd beter dan de 2 laatste van BoC.
Ben ik het helemaal mee eens. Vooral die laatste is ge-wel-dig!quote:Op woensdag 29 augustus 2007 02:14 schreef kamagurka het volgende:
Even pluggen:
[afbeelding]
Autoclav 1.1- Visitor Attractions
[afbeelding]
Empusae - Error 404: Metaphorical Loss
Beiden ergggg de moeite!!
ISAN en Fleischmannquote:26-11-2006
WORM, Rotterdam
http://www.wormweb.nl
7,00 euro
21:00-02:00
Het Berlijnse Morr label staat voor melodieuze electronica. Morr artiesten opereren op de scheidslijn tussen IDM, electronische shoegazer, leftfield pop met abstracte beats, folktronica en anderszins bezielde electronische muziek.
ISAN
Robin Saville en Antony Ryan
Na hun toevallige ontmoeting in 1996, zijn Robin Saville en Antony Ryan, die tezamen bekend staan als Isan, op een continue muzikale ontdekkingsreis tussen melodie en minimalisme. In hun werkwijze ontwikkeld het geluid uit zichzelf, en bepaalt hun intuitief begrip van melodie en geluidsmanipulatie hen hun richting. Isan maakt mooie melodieuze electronisch muziek, van simpele melodien op vederlichte beats tot rhytmisch complexe en toch transparante geluidsinstallaties. Isan beschrijft hun eigen muziek als ‘moeilijke geluiden makkelijk maken om naar te luisteren’.
BERNARD FLEISCHMANN
Wenen is berucht om haar electroniche muziekscene, en Bernard Fleischmann heeft hier zijn unieke plek in verworven. Met een laptop maakt hij loops en rhytmische patronen; bevredigend doch nooit zoetsappig, omgeven door listige rytmische structuren. Liedjes, niet slechts tracks, gearrangeerd op het indrukwekkende ‘poploops for breakfast’ startte de liefdesrelatie met het Morr Music label in 1998. Bernard maakt kleine hymnes, complexe dialogen tussen verschillende instrumenten, weidse, open en ademende geluiden. Verwacht euphorische electronische beats en fijnzinnige structuren, electronica op ’t hoogste niveau.
DJ JURN (BACKSPACE)
Jurn is de drijvende kracht achter de stichting Backspace, een netwerk van professionals werkzaam in de meer underground electronische muziek. Hij staat bekend als promotor van interessante electronica en is initiator van (dans-)avondjes, concerten en gerelateerde evenementen. Zijn draaistijl is te omschrijven als 'intelligente chill-out', een mengeling van vooral de meer melodieuze electronische muziek, waarop wellicht genres als IDM, breaks, trip hop, ambient of melodic experimental van toepassing zijn.
Ik ben het album aan het binnenhalen.quote:Op zondag 7 oktober 2007 01:09 schreef omikronupsilon2005 het volgende:
Vector Lovers - Afterglow
http://www.discogs.com/release/1048003
Crash Premonition![]()
Endless Summer![]()
Piano Dust![]()
Ben zelf al een hele poos bezig met glitchy beats proberen te maken en weet dat je of een hoop glitchy samples kunt maken of software als MAX/MSP (o.a. Autechre en Richard Devine gebruiken deze software) of CSound kunt gebruiken om zo dynamische beats/composities te maken als je maar wilt. Nadeel van de laatste 2 softwarepakketen is wel dat ze een enorme "learning curve" hebben, voordeel is wel dat je uiteindelijk in staat moet zijn om zeer gedetailleerde en dynamische geluiden en constructies te kunnen maken (mijn favoriet).quote:Op woensdag 10 oktober 2007 18:18 schreef Disorder het volgende:
Met welke software tools maak ik vette glitchy beats? Kan er nog niet echt uitkomen. Beetje in de stijl van Venetian Snares's Winter in the belly of a snake. VS is meestal nogal breakcore-ish, maar misschien kan iemand het me hier vertellen, aangezien WITBOAS nogal glitchy is.
14 december Aphex in Nederland, paard van troje dacht ik... kaartje is wel 40 (!) euroquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 17:42 schreef augurkenkoning het volgende:
Is er ergens een centrale site met IDM concerten in nederland ofzo? Of dansavnden? Ik zie er veel te weinig van, soms in WORM, maar verder heb ik geen idee.
Hebben jullie dingen op de planning staan komende tijd?
Ik zou graag's avonden meemaken met muziek als beefcake, bitrush, keef baker e.d.
Yup zalig, Indigo Optimus bv.quote:Op donderdag 8 november 2007 14:12 schreef zwareshag het volgende:
Laatste ontdekking:
Chris Clark - Empty The Bones Of You
Iemand ?quote:Op zaterdag 13 oktober 2007 17:42 schreef augurkenkoning het volgende:
Is er ergens een centrale site met IDM concerten in nederland ofzo? Of dansavnden? Ik zie er veel te weinig van, soms in WORM, maar verder heb ik geen idee.
Hebben jullie dingen op de planning staan komende tijd?
Ik zou graag's avonden meemaken met muziek als beefcake, bitrush, keef baker e.d.
*download*quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:04 schreef kamagurka het volgende:
Een speciale downloadtip voor mijn idm-vrienden:
[ afbeelding ]
Dit is geweldig!! En nota bene 3 cd's in één keer
Lekker spul, heeft wat weg van 5F_55. Maar zou het niet helemaal onder IDM zetten eigenlijk, meer industrial. Nouja, eigenlijk technoid, en da's een mengelmoes natuurlijk....quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:04 schreef kamagurka het volgende:
Een speciale downloadtip voor mijn idm-vrienden:
[ afbeelding ]
Dit is geweldig!! En nota bene 3 cd's in één keer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |