abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29270180
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:53 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik hoorde ergens ooit de term "braindance" (this music is about lying down, listening and letting your braincells dance - of zo iets). Ik vind het een fijne term, maar ik vrees dat het te breed is voor jullie doel (eigenlijk alle muziek waar je niet op kan dansen valt er onder, dus het is idd wel redelijk breed).
de terom 'Braindance' is volgens mij wel door RDJ 'bedacht'. Het Rephlex label gebruikt die term
  zaterdag 30 juli 2005 @ 19:07:15 #127
27648 Weakling
available in strong mint
pi_29272021
Ik heb altijd de term IDM als erg "tongue-in-cheek" ervaren, "intelligent" om aanhangers van andere muziekstromingen te fokken, "dance" terwijl er lastig op te dansen is en "music" omdat het door veel mensen juist niet als muziek gezien wordt. Braindance voor mij persoonlijk van hetzelfde laken een pak, je moet niet proberen met je verstand te luisteren, maar met je gevoel en wederom het haast niet te volbrengen danselement. Overigens valt voor mij enorm veel onder de noemer IDM/Braindance en kan ik er geen vastomlijnde beschrijving van geven. Ook hierbij ga ik uit van wat mijn gevoel zegt en niet mijn verstand.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 21:48:16 #128
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_29277007
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 17:50 schreef BJB het volgende:

[..]

Als ik mijn muzieksmaak hypothetisch gezien zwart noem wil dat niet zeggen dat alle andere muziek per definitie wit is, lijkt me
Bwaaa, nou ja, het is iig pretentieus.
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_29286697
Wat zou dan een leuke, en passende term zijn? Iets met 'abstract', 'rhythms', 'experimental', 'deep', 'intelligent' (ja ik vind van wel) ? En dat soort dingen?

Kom maar met die suggesties

Ben nu Seven Ark - Noise of the New aan het luisteren. Loop helemaal weg te dromen
pi_29287397
Omdat de grenzen van het genre uberhaupt lastig af te bakenen zijn, hou ik het maar gewoon op de vergaarbakterm electronica.
Is it washable?
pi_29299057
Da's wel erg breed....
  zondag 31 juli 2005 @ 20:01:47 #132
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_29302209
Pfff, electronica, daar valt K3 dan ook onder.
  zondag 31 juli 2005 @ 20:03:01 #133
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_29302240
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 15:04 schreef E-LinK het volgende:
Waarmee downloaden jullie al dit idm geweld eigenlijk? Ik wil me wat meer in deze muziek gaan verdiepen. Ik gebruik op het moment alleen Grabit om af en toe wat te downen, alleen het probleem is dat je daarmee heel slecht bepaalde nummers mee kan vinden..

Misschien weten jullie ook nog een paar goede artiesten voor me?
Soulseek! www.slsknet.org
pi_29679166
quote:
The Black Dog plagieert CiM!?

The Black Dog - ooit gerespecteerd om Parallel, Bytes en hun Spanners albums is sinds januari dit jaar weer terug van weggeweest met hun album Silenced op Dust Science Recordings. 'Bandlid' Ken Downie, die in de jaren negentig met Ed Handley en Andy Turner (nu Plaid) The Black Dog vormde produceert vandaag de dag samen met Martin en Richard Dust. Vandaag verscheen hun single Trojan Horus, waar door The Black Dog een sample is gebruikt uit een track van CiM op het Amsterdamse Delsin label. The Black Dog ontkent... Bij Delsin zijn ze vooral boos.

Het gaat om een sample uit de track 'Shift' van het album Service Pack/Do Not Multiply Models van Simon Walley a.k.a. CiM uit Engeland, dat in 1999 op Delsin verscheen.

Labelbaas Marsel van der Wielen nam direct contact op met Martin Dust die namens Ken Downie liet weten dat de inspiratie voor Trojan Horus uit het nummer 'Nucleus' van The Alan Parsons Project's I-Robot Album komt. "No samples were used. From anybody" aldus Downie.

Toch lijken beide samples exact op elkaar. Zou Simon Walley (CiM) zich -toevalligerwijs - óók door The Alan Parsons project hebben laten inspireren toen hij Shift maakte?

Van der Wielen: "Nee, zeker niet! Dit is CiM over de ingredienten van Shift: ' The synth/string sound is from my old PCs Creative AWE32 soundcard. It is both the main 'drone' sound and the higher string stab. I created the synth sound myself using the waveforms on the soundcard. It is not from a synthesizer. The bassline sound is from my own Yamaha CS-15 synth. You can hear me playing with the filter in 'Shift'. BTW, the strings and bassline were all run through my old reverb unit - that reverb sounds the same on the Black Dog track as well.'

Marsel van der Wielen is woedend. "Aso! En niet eens toegeven. Luister en oordeel zelf!"
Ik moet ook wel toegeven dat het wel heel erg op elkaar lijkt .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 4 september 2005 @ 20:17:41 #135
16049 BJB
cluods in the haed
pi_30268219
En schop!
quote:
The Night Of The Unexpected
Paradiso, donderdag 8 september 2005

The Night of the Unexpected presenteert op donderdag 8 september een bijzondere mix van gevestigde en opkomende undergrounds-acts: van het hippe Four Tet tot het experimentele Supersilent. In dit festival van één nacht is -onder redactie van Roland Spekle- een programma samengesteld, dat even divers als excentriek is, maar wel één gemene deler heeft: de artiesten staan aan de top binnen hun specifieke genre door vernieuwingsdrang en worden gezien als trendsetters. Variërend van gecomponeerde muziek tot volledig geïmproviseerde muziek, van elektronische dansmuziek tot Oosterse percussie of optredens waarin muziek met beeld en licht wordt gecombineerd. Zoals ieder jaar zoekt the Night of the Unexpected bewust de uiterste grenzen op van Nieuwe Muziek, hedendaagse pop en avant-garde, zonder daarbij toegankelijkheid uit het oog te verliezen.

Voor de nacht is een unieke presentatiewijze ontwikkeld die een onverwachte, directe relatie tussen publiek en artiesten creëert. Het programma wordt in een strak geregisseerde opeenvolging van korte, puntige optredens zonder pauzes gepresenteerd. Vaak wordt daarbij het podium als het traditionele domein van de artiest verlaten en wordt gebruik gemaakt van de specifieke mogelijkheden die het gebouw van Paradiso biedt, waarbij gedacht kan worden de twee zalen, de balkons en de kelder.
De eigenzinnige wijze waarop de avond is ingericht zorgt ervoor, dat bezoekers constant geprikkeld worden en een wezenlijk onderdeel vormen van het programma. Het Engelse muziektijdschrift The WIRE schrijft over de editie van 2004: “The real starting point for the unexpected was the forceful ground on which the disperate techniques and genres intersected and collided with each other throughout the evening.”

Programma The Night of the Unexpected 2005
Grote zaal (20.30-24.00)

20.30-20.50
Pan Sonic
Het Finse duo Pan Sonic staat bekent als een der pioniers op het gebied experimentele en elektronische muziek. Met hun analoge en zelfgebouwde instrumenten zoekt Pan Sonic naar nieuwe geluiden, ritmes en structuren. Ze tasten de grenzen van stilte en oorverdovend lawaai af. De muziek bevindt zich in een soort niemandsland dat zelf nog moet ingevuld worden.
www.phinnweb.org/panasonic/

20.50-20.55
POW Ensemble: "Tap Hop!"
De elektronische groep POW Ensemble is opgericht door de bekende componist / saxofonist Luc Houtkamp en is in 2004 bekroond met de prestigieuze Boy Edgar jazz-award. Vanavond speelt de groep een voorproefje van het programma "Tap Hop!", een intrigerend stuk waarin geïmproviseerde muziek en computermuziek in dienst staan van tap dansen.
www.powensemble.nl/

20.55-21.25
Spinvis en Hans Dagelet: " l'eplicateur "
Speciaal voor de Filmmuseum Biënnale 2005 in april maakte Spinvis onder de titel " l'explicateur " een theatrale voorstelling met oude filmbeelden en muziek. De voorstelling wordt nog een keer speciaal op the Night of the Unexpected uitgevoerd, waarbij het muzikale gedeelte door Spinvis en band wordt verzorgd en acteur Hans Dagelet een mime- rol speelt.
www.excelsior-recordings....pinvis.php

21.25-21.35
Amstel Saxofoonkwartet
Het Amstel Saxofoonkwartet is een veelvuldig bekroond en geprezen groep saxofonisten. Door de jaren heen heeft het ASK zich enorm ontwikkeld en heeft een bijzonder repertoire, dat zowel originele literatuur als -vaak zelfbewerkte- transcripties en arrangementen van andere componisten, zoals bijvoorbeeld Philip Glass, omvat. Vanavond speelt het ASK "Xas" van de avant-gardistische componist Iannis Xenakis.
www.amsterdammm.nl/

21.35-21.55
Eitetsu Hayashi & Circle Percussion
De geroemde Japanse Taiko-speler Eitetsu Hayashi laat een hedendaags Japans percussie stuk horen samen met het Nederlandse percussiegroep Circle Percussion: ritmisch, avontuurlijk en heftig!
Hayashi is onder andere bekend als oprichter van de bekende Japanse percussiegroep Ondekoza.
www.eitetsu.net/ en www.circlepercussion.nl/

21.55-22.05
POW Ensemble: "Tap Hop!"
Tap dans en interactieve electronica van Tom Tlalim geïnspireerd op de St. Louis blues en een ontrafeld tapliedje voor saxofoon, computer en theremin.
www.powensemble.nl

22.05-22.15
Helios Kamerkoor “Agnus Dei” van Samuel Barber
Hemels koorstuk uitgevoerd door het Helios Kamerkoor onder leiding van Wolfgang Lange.

22.15-22.20
Amstel Saxofoonkwartet
Het ASK neemt ‘Voices from Nowhere’ van de Let Vytautas Germanavicius onder handen: een modern en abstract stuk vol grillige klankerupties.
www.amsterdammm.nl/

22.20-22.50
Pan Sonic
Weerbarstige elektronica en experimentele techno
www.phinnweb.org/panasonic/

22.50-23.35
Four Tet
Organische elektronica. Een contradictie, die de lading volledig dekt, want wat Kieran Hebden uit zijn laptop tovert laat zich omschrijven als ongrijpbare, soms extatische, ritmische muziek, waarin instrumentale brokstukken van gospel en gamelan te herkennen zijn. Hiphopbeats en free jazz stuiteren vrolijk over exotische percussie, geluiden uit videogames antwoorden op bezeten folkloreklanken, stemmen worden vervormd en nadien vastgehaakt aan synths. De eerste drie platen hebben voor flinke opschudding in de underground elektronica scene gezorgd, met het pas geleden verschenen album “Everything Ecstatic” heeft het grote publiek nu ook kennis gemaakt met Four Tet. Juist dat maakt Four Tet tot één van de smaakmakers van The Night of the Unexpected en één van de meest baanbrekende en gewaardeerde artiesten in de elektronica scene op dit moment, gezien zijn remixen van materiaal van o.a. andere Radiohead, Bloc Party en Super Furry Animals.
www.fourtet.net/

Kleine zaal (21.00-24.00)

21.00-21.45
Supersilent
Supersilent behoort tot de meest geroemde improvisatiegroepen en raakt aan jazz, elektronica, rock en modern gecomponeerde muziek.Soms stil en klassiek, dan weer heftig ontsporend en abstract. Het viertal heeft een geheel eigen weg gevonden in het maken van muziek die ter plekke ontstaat –muziek zonder vooraf opgelegd concept, muziek die elke avond weer zijn eigen vorm weet te vinden. Optredens van Supersilent zijn betrekkelijk zeldzaam. Ze zijn nooit hetzelfde en worden overladen met superlatieven.
www.runegrammofon.com/

21.55-22.25
Gustav
Gustav is de act van de innemende singer-songwriter Eva Jantschitsch die onder deze naam haar maatschappijkritische teksten brengt in een bedding van elektronica en ongebruikelijke instrumentatie. Haar liedjes handelen over staatsrepressie, excessief kapitalisme en globalisering. Alhoewel de uit Wenen afkomstige Jantschitsch zich hier en daar heeft laten bijstaan door bijvoorbeeld Radian, speelt ze de meeste instrumenten (viool, accordeon, gitaar, xylofoon, piano, fluit, elektronica) zelf. Haar muziek wordt vaak als elektropop getypeerd, toch is zij eigenlijk te veelzijdig daarvoor. Zij klinkt eerder als een kritische versie van 2raumwohnung of de Scissor Sisters.
gustav.cuntstunt.net/

22:35 – 23:20
Evan Parker & Joel Ryan
Evan Parker is van de meest innovatieve en intrigerende saxofonisten uit Europa. Met zijn geheel zelf ontwikkelde circular breathing techniek en bezwerende stijl van spelen zet Parker een eigen geluid neer. Het spel van Parker zal live door computermusicus Joel Ryan worden bewerkt.
www.mp3.com/evan-parker/a...raphy.html

23.25-23.35
Joel Ryan & Keir Neuringer
Joel Ryan en Keir Neuringer spelen The Wolfman van Robert Ashley, een zeer vroeg werk van deze Amerikaanse componist voor stem en feedback. Ameirkaan Joel Ryan heeft een lange carriere als componist, musicus en docent achter de rug. Al in een vroege fase ontwikkelde hij een voorliefde voor de avantgarde en besloot, ondanks zijn verbondenheid aan de Universiteit van Californië, zijn muzikale carriere buiten de academische tradities te vervolgen. Ryan heeft mede als artistiek co- directeur bij STEIM een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van live-elektronische muziek.
Keir Neuringer, eveneens Amerikaan, studeerde aan het Conservatorium in Den Haag. Als componist, musicus en schrijver staat zijn werk gedeeltelijk in het teken van de improvisatie en is hij aangesloten bij de Improviser’s Ensemble. Neuringer speelt saxofoon en zelfgebouwde blaasinstrumenten, Joel Ryan bewerkt zijn geluiden met elektronische middelen in real time.
www.improvisersensemble.com

Kelderbar

21.00-24.00
Florintintin ‘Lap Bop’
Florentintin remixt jazz op de laptop en noemt dat lapbop. Jazz is geïmproviseerde muziek waarin muzikanten hun persoonlijke versie maken van bekende muziek. Vroeger waren dat musicalliedjes en muziek met standaard akkoordenschema’s zoals bijvoorbeeld de blues. Door de opkomst van de plaat en de (pop)muziekindustrie is de laatste 50 jaar voor het publiek de opname van de muziek belangrijker geworden dan de bladmuziek. Waar jazzmuzikanten uit de jaren vijftig partituren van liedjes remixten, maakt Florentintin sinds de jaren negentig remixes van opnames van liedjes. “Lap Bop” is de naam die Florentijn Boddendijk aan zijn live-collage van jazz-samples geeft.

The Night of the Unexpected is een vast onderdeel van de Gaudeamus Muziekweek, waarin de uitersten van verschillende hedendaagse muzikale stromingen in een ongebruikelijke vorm bijeengebracht worden.

Zaal open 20.00 uur
Aanvang 20.30 uur
Toegang ¤ 10.00 incl. Lidmaatschap (¤ 7,50 met korting)
Ik ben heel benieuwd. 7,50 euro is natuurlijk geen geld voor een avondje Pan Sonic, Four Tet en Spinvis. Het zal wel weer lekker zweverig worden daar in Paradiso
pi_30340594
quote:
Op zondag 4 september 2005 20:17 schreef BJB het volgende:
En schop!
[..]

Ik ben heel benieuwd. 7,50 euro is natuurlijk geen geld voor een avondje Pan Sonic, Four Tet en Spinvis. Het zal wel weer lekker zweverig worden daar in Paradiso
* Glacius is erbij.
It's easier to get forgiveness than permission.
pi_30979648
Het was leuk trouwens, Four Tet.
pi_30982134
Four Tet vond ik wat tegenvallen (hij was aan het pielen imho, iig in het begin) dus ben ik naar de geniale Evan Parker "gevlucht". Verder vond ik Supersilent erg leuk. Jammer dat Pan Sonic er niet was..
pi_33001791
Hm even een kickje. Ik ben nu bezig met een CD van Joseph Nothing: Deadland after Dreamland.

Iemand bekend met deze? Is een Japanse producer. Hij heeft ook nog wat andere releases, onder andere Dummy Variations, en Dreamland Idle Orchestra.... die moet ik nog wel luisteren.

Stijl doet me wel wat denken aan Aphex met vlagen. Erg abstract soms, soms erg zweverig, en soms erg 'kiddy' en vrolijk.

Ben momenteel helemaal verliefd op 'Floating Piazza', damn wat klinkt dat mooi
  maandag 12 december 2005 @ 23:56:09 #140
27648 Weakling
available in strong mint
pi_33032098
Joseph Nothing, heeft ie iets met het woord Piazza of zo? Ik heb welgeteld 1 nummer van 'm. Die staat op de Childern Of Mu verzameling en heet "Piazza Of Tomorrow". Erg mooi nummer. Moet eens wat meer werk van meneer Nothing opzoeken ... goeie tip!
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_33057519
Krijg nou borsten, het IDM-topic leeft weer.

Ik zal 'm eens checken, die Joseph Nothing...
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:53:37 #142
16049 BJB
cluods in the haed
pi_33057780
Is het Belgische Entity netlabel hier al eens getipt? Zo niet, bij deze. Ze richten zich erg op abstracte soundscapes, maar gaan ook wel eens los met ondoordringbare ritmestructuren .. Kaebin Yield voorop. Voor de liefhebbers van Richard Devine en z'n Schematic-clubje.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:55:33 #143
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33057829
Over Japanse IDM gesproken... dit album is ook wel interessant...

http://www.discogs.com/release/557058

Himuro - Mild Fantasy Violence

Tracklisting:
1 My Beats Your Beats
2 2Mcs From Thailand
3 Mild Fantasy Violence
4 Eat All
5 Button Of Reset
6 The Cracks In Your Monita
7 One Day Of The Beetle
8 Organs Go Out
9 Sunrise Sunset
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_33059887
Niet nieuw, maar wel sinds enkele maanden voor mij is:

Architect. I Went Out Shopping to Get Some Noise.

Prachtige muziek met ingenieuze ritmes, wat niet verrassend is te bedenken dat het hier voormalige haujobb leden betreft
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33064026
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:59 schreef kamagurka het volgende:
Niet nieuw, maar wel sinds enkele maanden voor mij is:

[afbeelding]
Architect. I Went Out Shopping to Get Some Noise.

Prachtige muziek met ingenieuze ritmes, wat niet verrassend is te bedenken dat het hier voormalige haujobb leden betreft
Verrek, die's zeker lekker
pi_33066634
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:53 schreef BJB het volgende:
Is het Belgische Entity netlabel hier al eens getipt? Zo niet, bij deze. Ze richten zich erg op abstracte soundscapes, maar gaan ook wel eens los met ondoordringbare ritmestructuren .. Kaebin Yield voorop. Voor de liefhebbers van Richard Devine en z'n Schematic-clubje.
ja die ken ik.
die release van Binray daarop is ook gaaf (Cederoth Bloodstopper)
  woensdag 14 december 2005 @ 14:42:17 #147
27648 Weakling
available in strong mint
pi_33072366
"I went out shopping to get some noise" alleen al vanwege die geweldige titel ben ik direct in de plaat geinteresseerd geraakt.
pi_33748241
Wel nieuw, en net op de deurmat verschenen:

Architect: the analysis of noise trading

Bij eerste gehoor ligt het niet ver van hun vorige ceedee (zie boven) af, echter wat meer creepy sounds en algeheel iets donkerder..
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:56:23 #149
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33774808
Ik krijg 'm zo binnen, ben benieuwd
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_33776678
Heb 'm al maar moet'm nog luisteren..