abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27731820
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 00:05 schreef teknomist het volgende:

[..]

Progressiviteit vind ik een overschatting.

Academic electronic music vind ik dan weer wel goed klinken .
Het gaat er mij niet om of de muziek voor jou (een kenner) progressief is, maar voor de leek. Die leek is niet bekend met de vanzelfsprekendheden die je hebt na het luisteren van honderden platen. Voor de leek zijn namen als Autechre, Chris Clarke en Studio Pankow onbekend en omdat ze het geluid niet kennen klinkt het futuristisch en apart. 'Academisch' lijkt mij toch teveel pretentie uitstralen (hoewel het beter is dan IDM). Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten, als we de term IDM maar uit de spreekwereld kunnen helpen.
pi_27732672
nou, intelligent en academisch heeft allebei toch een aardig hoge pretentie-factor
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:04:32 #103
27648 Weakling
available in strong mint
pi_27742784
Progressief vind ik ook een betere benaming. Academisch klinkt direct alsof de makers een zware universitaire muziekstudie achter de rug hebben, terwijl er waarschijnlijk een hoop niet eens de lagere school afgemaakt hebben
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  woensdag 8 juni 2005 @ 15:07:00 #104
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_27742872
Ik ga voor "bliepbliepskrrtdoenkdoenklalahopfalderierierie" - muziek...
...dass wir fliegen.
pi_27744456
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 15:07 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ga voor "bliepbliepskrrtdoenkdoenklalahopfalderierierie" - muziek...
Ja, jij weer wel hè. Mister ik-moet-altijd-alles-anders-doen-dan-de-rest.
pi_27763668
ik probeer het altijd maar met aphex twin achtig...anders weet niemand het..
underground forever baby
pi_27844627
"Sending Orbs label night
Mon 06/06/2005
Times like these! We can announce another great event which will take place this summer... a Sending Orbs label night on the Stubnitz boat in Amsterdam.

With live shows by Kettel and Secede. DJ action by our Sending Orbs crew and friends, among them DJ Magnetisch, DJ Karlsson and the guys from Naked.

Date: the 28th of July. More information follows."
Is it washable?
  zaterdag 11 juni 2005 @ 22:05:50 #108
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27844684
quote:
Op zondag 5 juni 2005 22:09 schreef Weakling het volgende:
Ik weet al lang niet meer wat precies wel en niet IDM is. Als ik mijn 10 favorieten van dit moment zou posten krijg ik geheid te horen dat één of meer platen geen IDM zijn.
IDM fuseert de laatste tijd met zowat alle electronische muziekstijlen de laatste tijd IMHO...niet dat dat slecht is kijk maar naar labels als Ann Aimee of A.l. , brengen geweldige 'intelligente' techno en electro uit.

Ik ga ook voor progressief trouwens
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_28877063
Een , Boards of Canada, -update:

We are extremely proud to announce that Boards of Canada have finished and mastered their new album, to be released in October - their first release since 2002's Geogaddi! The album is very much classic Boards, building on themes and sounds that can can be heard in their intervening remix work for Beck, cLOUDDEAD and Boom Bip.

http://www.warprecords.com/newsletter
Is it washable?
pi_28880155
underground forever baby
pi_28898827
Weet niet echt of het onder IDM valt....maar wat mij betreft wel in ieder geval:

Duo 505 - Late (of eigenlijk B. FLEISCHMANN AND HERBERT WEIXELBAUM PRESENT DUO 505 - Late)

Hier wat te beluisteren

Is een aanrader voor de mensen die van Ulrich Schnauss en M83 houden. Vooral M83, daar lijkt het heel erg op.

Is hier ondertussen al een blijvertje geworden
pi_28912124
Iemand donderdag nog Autechre, Luke Vibert, Amon Tobin enzo gezien in paradiso?
  maandag 18 juli 2005 @ 17:34:16 #113
16049 BJB
cluods in the haed
pi_28915233
Ja, ik. Richard Devine was de absolute held. Check ook de 5 Days Off topics in UVT.
pi_29235954
Waarmee downloaden jullie al dit idm geweld eigenlijk? Ik wil me wat meer in deze muziek gaan verdiepen. Ik gebruik op het moment alleen Grabit om af en toe wat te downen, alleen het probleem is dat je daarmee heel slecht bepaalde nummers mee kan vinden..

Misschien weten jullie ook nog een paar goede artiesten voor me?
pi_29236150
Soulseek of DC++ (in de juiste hubs dan).
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_29236237
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 08:46 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Het gaat er mij niet om of de muziek voor jou (een kenner) progressief is, maar voor de leek. Die leek is niet bekend met de vanzelfsprekendheden die je hebt na het luisteren van honderden platen. Voor de leek zijn namen als Autechre, Chris Clarke en Studio Pankow onbekend en omdat ze het geluid niet kennen klinkt het futuristisch en apart. 'Academisch' lijkt mij toch teveel pretentie uitstralen (hoewel het beter is dan IDM). Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten, als we de term IDM maar uit de spreekwereld kunnen helpen.
Beetje laat maar ik lees het nu pas.

Maar ik ben het toch niet met je eens. Het gaat er helemaal niet om wat de leek ervan vindt. Als ik nog nooit in aanraking met country & western ben geweest vind ik ook niet dat die muziek dan maar als progressief bestempeld moet worden. Ik vond "academisch" juist een goede benaming. Het gaat om de analytische benadering van de muziek. Dat is kenmerkend voor IDM; niet muziek maken op basis van een gevoel (het moet dansbaar zijn, funky zijn, het moet lekker wegluisteren) nee... maar op basis van analyse en technische mogelijkheden.

Ik ben trouwens nog steeds verslaafd aan "Cautella" van Richard Devine .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_29236366
quote:
Op maandag 6 juni 2005 08:25 schreef zodiakk het volgende:
Ik heb de term IDM in de ban gedaan. Als ik het aan iemand moet uitleggen zeg ik tegenwoordig gewoon 'progressieve elektronische muziek'.
De afkorting 'intelligent dance music' is imho verkeerd. Ik zou het organica een betere omschrijving vinden vanwege de organische klanken

Als er iets niet dansbaar is, dan is het IDM. Tenminste, de dansbare varianten ben ik nog niet tegen gekomen
pi_29236445
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 15:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De afkorting 'intelligent dance music' is imho verkeerd. Ik zou het organica een betere omschrijving vinden vanwege de organische klanken
Dus IDM bestaat voor een groot deel uit organische klanken. Nee dat vind ik wel een hele beperkende omschrijving voor een electronische muzieksoort. Het woord "dance" is wel belachelijk inderdaad maar daar zal iedereen het wel over eens zijn denk ik.
pi_29237312
Was het niet Aphex Twin himself die deze term bedacht heeft?
  vrijdag 29 juli 2005 @ 16:59:21 #120
27648 Weakling
available in strong mint
pi_29239877
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 15:14 schreef teknomist het volgende:
Dat is kenmerkend voor IDM; niet muziek maken op basis van een gevoel (het moet dansbaar zijn, funky zijn, het moet lekker wegluisteren) nee... maar op basis van analyse en technische mogelijkheden.
Daar ben ik het dan weer op mijn beurt niet mee eens. Ik denk dat er heel veel IDM artiesten zijn die wel op het gevoel werken. Dat het niet dansbaar is, of funky (wat dat ook moge inhouden) wil nog niet zeggen dat er geen gevoel in zit. Persoonlijk raakt sommige IDM muziek mij meer dan menig ander muziekstuk.
quote:
Beathoven .. Als er iets niet dansbaar is, dan is het IDM. Tenminste, de dansbare varianten ben ik nog niet tegen gekomen
Daar dacht een groot deel van het Autechre publiek toch anders over ...
quote:
Beathoven Was het niet Aphex Twin himself die deze term bedacht heeft?
Volgens wikipedia:
The initials IDM appeared in music magazines during the genre's first wave in 1992-1993, but didn't really stick until the formation of the IDM mailing list on the Internet in August 1993.

Het lijkt me ook heeeel sterk dat RDJ de term bedacht heeft.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_29240427
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:59 schreef Weakling het volgende:

[..]

Daar ben ik het dan weer op mijn beurt niet mee eens. Ik denk dat er heel veel IDM artiesten zijn die wel op het gevoel werken. Dat het niet dansbaar is, of funky (wat dat ook moge inhouden) wil nog niet zeggen dat er geen gevoel in zit. Persoonlijk raakt sommige IDM muziek mij meer dan menig ander muziekstuk.
Op gevoel werken is niet hetzelfde als ergens gevoel in leggen. Er is een groot verschil tussen op intuitie aan de slag gaan of heel analytisch en rationeel. Of muziek vervolgens een gevoelige snaar raakt is een heel ander verhaal en houdt mijns inziens geen verband.
  vrijdag 29 juli 2005 @ 17:29:13 #122
27648 Weakling
available in strong mint
pi_29240718
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 17:16 schreef teknomist het volgende:

[..]

Op gevoel werken is niet hetzelfde als ergens gevoel in leggen. Er is een groot verschil tussen op intuitie aan de slag gaan of heel analytisch en rationeel. Of muziek vervolgens een gevoelige snaar raakt is een heel ander verhaal en houdt mijns inziens geen verband.
Ben ik met je eens. Ik noemde daarom ook beide facetten: IDM artiesten die op/met hun gevoel werken en gevoelens die het bij mij los maakt. Er zijn er die puur analytisch werken, ongetwijfeld, maar dat is ook zo met de prefab popmuziek die je in de hitparades ziet. Gelukkig zijn er daarnaast wel muzikanten die het om het gevoel te doen is.
pi_29243085
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 16:59 schreef Weakling het volgende:

[..]

[..]
Daar heb je gelijk in,

klassieke muziek is ook niet dansbaar als je de waltzen van Strauss er even buiten laat. IDM kent vaak enkele tempo en maatwisselingen met typerende geluiden waardoor het meer muziek is om aandachtig naar te luisteren net als andere downtempo varianten en ambient.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:53:34 #124
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_29265950
Ik hoorde ergens ooit de term "braindance" (this music is about lying down, listening and letting your braincells dance - of zo iets). Ik vind het een fijne term, maar ik vrees dat het te breed is voor jullie doel (eigenlijk alle muziek waar je niet op kan dansen valt er onder, dus het is idd wel redelijk breed).

Ik ben overigens van mening dat mensen die hun muziek progressief/intelligent/academisch noemen zichzelf zwaar overschatten: ze zeggen eigenlijk dat alle andere muziek die ooit gemaakt is níet progressief/intelligent/academisch is...

Muziek op de intentie van de maker klassificeren lijkt me onbegonnen werk.

Eigenlijk moet je goed bedenken wat je wilt: het genre top-down maken of bottom-up. Dat wil zeggen: maak je een definitie en kijk je daarna wat erin valt (top-down), of kijk je wat erin moet vallen en maak je aan de hand daarvan een definitie. Of word ik nu te theoretisch.
Nicht ärgern, nur wundern!
  zaterdag 30 juli 2005 @ 17:50:24 #125
16049 BJB
cluods in the haed
pi_29269952
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:53 schreef Hooghoudt het volgende:
ze zeggen eigenlijk dat alle andere muziek die ooit gemaakt is níet progressief/intelligent/academisch is...
Als ik mijn muzieksmaak hypothetisch gezien zwart noem wil dat niet zeggen dat alle andere muziek per definitie wit is, lijkt me
pi_29270180
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:53 schreef Hooghoudt het volgende:
Ik hoorde ergens ooit de term "braindance" (this music is about lying down, listening and letting your braincells dance - of zo iets). Ik vind het een fijne term, maar ik vrees dat het te breed is voor jullie doel (eigenlijk alle muziek waar je niet op kan dansen valt er onder, dus het is idd wel redelijk breed).
de terom 'Braindance' is volgens mij wel door RDJ 'bedacht'. Het Rephlex label gebruikt die term
  zaterdag 30 juli 2005 @ 19:07:15 #127
27648 Weakling
available in strong mint
pi_29272021
Ik heb altijd de term IDM als erg "tongue-in-cheek" ervaren, "intelligent" om aanhangers van andere muziekstromingen te fokken, "dance" terwijl er lastig op te dansen is en "music" omdat het door veel mensen juist niet als muziek gezien wordt. Braindance voor mij persoonlijk van hetzelfde laken een pak, je moet niet proberen met je verstand te luisteren, maar met je gevoel en wederom het haast niet te volbrengen danselement. Overigens valt voor mij enorm veel onder de noemer IDM/Braindance en kan ik er geen vastomlijnde beschrijving van geven. Ook hierbij ga ik uit van wat mijn gevoel zegt en niet mijn verstand.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 21:48:16 #128
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_29277007
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 17:50 schreef BJB het volgende:

[..]

Als ik mijn muzieksmaak hypothetisch gezien zwart noem wil dat niet zeggen dat alle andere muziek per definitie wit is, lijkt me
Bwaaa, nou ja, het is iig pretentieus.
pi_29286697
Wat zou dan een leuke, en passende term zijn? Iets met 'abstract', 'rhythms', 'experimental', 'deep', 'intelligent' (ja ik vind van wel) ? En dat soort dingen?

Kom maar met die suggesties

Ben nu Seven Ark - Noise of the New aan het luisteren. Loop helemaal weg te dromen
pi_29287397
Omdat de grenzen van het genre uberhaupt lastig af te bakenen zijn, hou ik het maar gewoon op de vergaarbakterm electronica.
Is it washable?
pi_29299057
Da's wel erg breed....
  zondag 31 juli 2005 @ 20:01:47 #132
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_29302209
Pfff, electronica, daar valt K3 dan ook onder.
  zondag 31 juli 2005 @ 20:03:01 #133
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_29302240
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 15:04 schreef E-LinK het volgende:
Waarmee downloaden jullie al dit idm geweld eigenlijk? Ik wil me wat meer in deze muziek gaan verdiepen. Ik gebruik op het moment alleen Grabit om af en toe wat te downen, alleen het probleem is dat je daarmee heel slecht bepaalde nummers mee kan vinden..

Misschien weten jullie ook nog een paar goede artiesten voor me?
Soulseek! www.slsknet.org
pi_29679166
quote:
The Black Dog plagieert CiM!?

The Black Dog - ooit gerespecteerd om Parallel, Bytes en hun Spanners albums is sinds januari dit jaar weer terug van weggeweest met hun album Silenced op Dust Science Recordings. 'Bandlid' Ken Downie, die in de jaren negentig met Ed Handley en Andy Turner (nu Plaid) The Black Dog vormde produceert vandaag de dag samen met Martin en Richard Dust. Vandaag verscheen hun single Trojan Horus, waar door The Black Dog een sample is gebruikt uit een track van CiM op het Amsterdamse Delsin label. The Black Dog ontkent... Bij Delsin zijn ze vooral boos.

Het gaat om een sample uit de track 'Shift' van het album Service Pack/Do Not Multiply Models van Simon Walley a.k.a. CiM uit Engeland, dat in 1999 op Delsin verscheen.

Labelbaas Marsel van der Wielen nam direct contact op met Martin Dust die namens Ken Downie liet weten dat de inspiratie voor Trojan Horus uit het nummer 'Nucleus' van The Alan Parsons Project's I-Robot Album komt. "No samples were used. From anybody" aldus Downie.

Toch lijken beide samples exact op elkaar. Zou Simon Walley (CiM) zich -toevalligerwijs - óók door The Alan Parsons project hebben laten inspireren toen hij Shift maakte?

Van der Wielen: "Nee, zeker niet! Dit is CiM over de ingredienten van Shift: ' The synth/string sound is from my old PCs Creative AWE32 soundcard. It is both the main 'drone' sound and the higher string stab. I created the synth sound myself using the waveforms on the soundcard. It is not from a synthesizer. The bassline sound is from my own Yamaha CS-15 synth. You can hear me playing with the filter in 'Shift'. BTW, the strings and bassline were all run through my old reverb unit - that reverb sounds the same on the Black Dog track as well.'

Marsel van der Wielen is woedend. "Aso! En niet eens toegeven. Luister en oordeel zelf!"
Ik moet ook wel toegeven dat het wel heel erg op elkaar lijkt .
  zondag 4 september 2005 @ 20:17:41 #135
16049 BJB
cluods in the haed
pi_30268219
En schop!
quote:
The Night Of The Unexpected
Paradiso, donderdag 8 september 2005

The Night of the Unexpected presenteert op donderdag 8 september een bijzondere mix van gevestigde en opkomende undergrounds-acts: van het hippe Four Tet tot het experimentele Supersilent. In dit festival van één nacht is -onder redactie van Roland Spekle- een programma samengesteld, dat even divers als excentriek is, maar wel één gemene deler heeft: de artiesten staan aan de top binnen hun specifieke genre door vernieuwingsdrang en worden gezien als trendsetters. Variërend van gecomponeerde muziek tot volledig geïmproviseerde muziek, van elektronische dansmuziek tot Oosterse percussie of optredens waarin muziek met beeld en licht wordt gecombineerd. Zoals ieder jaar zoekt the Night of the Unexpected bewust de uiterste grenzen op van Nieuwe Muziek, hedendaagse pop en avant-garde, zonder daarbij toegankelijkheid uit het oog te verliezen.

Voor de nacht is een unieke presentatiewijze ontwikkeld die een onverwachte, directe relatie tussen publiek en artiesten creëert. Het programma wordt in een strak geregisseerde opeenvolging van korte, puntige optredens zonder pauzes gepresenteerd. Vaak wordt daarbij het podium als het traditionele domein van de artiest verlaten en wordt gebruik gemaakt van de specifieke mogelijkheden die het gebouw van Paradiso biedt, waarbij gedacht kan worden de twee zalen, de balkons en de kelder.
De eigenzinnige wijze waarop de avond is ingericht zorgt ervoor, dat bezoekers constant geprikkeld worden en een wezenlijk onderdeel vormen van het programma. Het Engelse muziektijdschrift The WIRE schrijft over de editie van 2004: “The real starting point for the unexpected was the forceful ground on which the disperate techniques and genres intersected and collided with each other throughout the evening.”

Programma The Night of the Unexpected 2005
Grote zaal (20.30-24.00)

20.30-20.50
Pan Sonic
Het Finse duo Pan Sonic staat bekent als een der pioniers op het gebied experimentele en elektronische muziek. Met hun analoge en zelfgebouwde instrumenten zoekt Pan Sonic naar nieuwe geluiden, ritmes en structuren. Ze tasten de grenzen van stilte en oorverdovend lawaai af. De muziek bevindt zich in een soort niemandsland dat zelf nog moet ingevuld worden.
www.phinnweb.org/panasonic/

20.50-20.55
POW Ensemble: "Tap Hop!"
De elektronische groep POW Ensemble is opgericht door de bekende componist / saxofonist Luc Houtkamp en is in 2004 bekroond met de prestigieuze Boy Edgar jazz-award. Vanavond speelt de groep een voorproefje van het programma "Tap Hop!", een intrigerend stuk waarin geïmproviseerde muziek en computermuziek in dienst staan van tap dansen.
www.powensemble.nl/

20.55-21.25
Spinvis en Hans Dagelet: " l'eplicateur "
Speciaal voor de Filmmuseum Biënnale 2005 in april maakte Spinvis onder de titel " l'explicateur " een theatrale voorstelling met oude filmbeelden en muziek. De voorstelling wordt nog een keer speciaal op the Night of the Unexpected uitgevoerd, waarbij het muzikale gedeelte door Spinvis en band wordt verzorgd en acteur Hans Dagelet een mime- rol speelt.
www.excelsior-recordings....pinvis.php

21.25-21.35
Amstel Saxofoonkwartet
Het Amstel Saxofoonkwartet is een veelvuldig bekroond en geprezen groep saxofonisten. Door de jaren heen heeft het ASK zich enorm ontwikkeld en heeft een bijzonder repertoire, dat zowel originele literatuur als -vaak zelfbewerkte- transcripties en arrangementen van andere componisten, zoals bijvoorbeeld Philip Glass, omvat. Vanavond speelt het ASK "Xas" van de avant-gardistische componist Iannis Xenakis.
www.amsterdammm.nl/

21.35-21.55
Eitetsu Hayashi & Circle Percussion
De geroemde Japanse Taiko-speler Eitetsu Hayashi laat een hedendaags Japans percussie stuk horen samen met het Nederlandse percussiegroep Circle Percussion: ritmisch, avontuurlijk en heftig!
Hayashi is onder andere bekend als oprichter van de bekende Japanse percussiegroep Ondekoza.
www.eitetsu.net/ en www.circlepercussion.nl/

21.55-22.05
POW Ensemble: "Tap Hop!"
Tap dans en interactieve electronica van Tom Tlalim geïnspireerd op de St. Louis blues en een ontrafeld tapliedje voor saxofoon, computer en theremin.
www.powensemble.nl

22.05-22.15
Helios Kamerkoor “Agnus Dei” van Samuel Barber
Hemels koorstuk uitgevoerd door het Helios Kamerkoor onder leiding van Wolfgang Lange.

22.15-22.20
Amstel Saxofoonkwartet
Het ASK neemt ‘Voices from Nowhere’ van de Let Vytautas Germanavicius onder handen: een modern en abstract stuk vol grillige klankerupties.
www.amsterdammm.nl/

22.20-22.50
Pan Sonic
Weerbarstige elektronica en experimentele techno
www.phinnweb.org/panasonic/

22.50-23.35
Four Tet
Organische elektronica. Een contradictie, die de lading volledig dekt, want wat Kieran Hebden uit zijn laptop tovert laat zich omschrijven als ongrijpbare, soms extatische, ritmische muziek, waarin instrumentale brokstukken van gospel en gamelan te herkennen zijn. Hiphopbeats en free jazz stuiteren vrolijk over exotische percussie, geluiden uit videogames antwoorden op bezeten folkloreklanken, stemmen worden vervormd en nadien vastgehaakt aan synths. De eerste drie platen hebben voor flinke opschudding in de underground elektronica scene gezorgd, met het pas geleden verschenen album “Everything Ecstatic” heeft het grote publiek nu ook kennis gemaakt met Four Tet. Juist dat maakt Four Tet tot één van de smaakmakers van The Night of the Unexpected en één van de meest baanbrekende en gewaardeerde artiesten in de elektronica scene op dit moment, gezien zijn remixen van materiaal van o.a. andere Radiohead, Bloc Party en Super Furry Animals.
www.fourtet.net/

Kleine zaal (21.00-24.00)

21.00-21.45
Supersilent
Supersilent behoort tot de meest geroemde improvisatiegroepen en raakt aan jazz, elektronica, rock en modern gecomponeerde muziek.Soms stil en klassiek, dan weer heftig ontsporend en abstract. Het viertal heeft een geheel eigen weg gevonden in het maken van muziek die ter plekke ontstaat –muziek zonder vooraf opgelegd concept, muziek die elke avond weer zijn eigen vorm weet te vinden. Optredens van Supersilent zijn betrekkelijk zeldzaam. Ze zijn nooit hetzelfde en worden overladen met superlatieven.
www.runegrammofon.com/

21.55-22.25
Gustav
Gustav is de act van de innemende singer-songwriter Eva Jantschitsch die onder deze naam haar maatschappijkritische teksten brengt in een bedding van elektronica en ongebruikelijke instrumentatie. Haar liedjes handelen over staatsrepressie, excessief kapitalisme en globalisering. Alhoewel de uit Wenen afkomstige Jantschitsch zich hier en daar heeft laten bijstaan door bijvoorbeeld Radian, speelt ze de meeste instrumenten (viool, accordeon, gitaar, xylofoon, piano, fluit, elektronica) zelf. Haar muziek wordt vaak als elektropop getypeerd, toch is zij eigenlijk te veelzijdig daarvoor. Zij klinkt eerder als een kritische versie van 2raumwohnung of de Scissor Sisters.
gustav.cuntstunt.net/

22:35 – 23:20
Evan Parker & Joel Ryan
Evan Parker is van de meest innovatieve en intrigerende saxofonisten uit Europa. Met zijn geheel zelf ontwikkelde circular breathing techniek en bezwerende stijl van spelen zet Parker een eigen geluid neer. Het spel van Parker zal live door computermusicus Joel Ryan worden bewerkt.
www.mp3.com/evan-parker/a...raphy.html

23.25-23.35
Joel Ryan & Keir Neuringer
Joel Ryan en Keir Neuringer spelen The Wolfman van Robert Ashley, een zeer vroeg werk van deze Amerikaanse componist voor stem en feedback. Ameirkaan Joel Ryan heeft een lange carriere als componist, musicus en docent achter de rug. Al in een vroege fase ontwikkelde hij een voorliefde voor de avantgarde en besloot, ondanks zijn verbondenheid aan de Universiteit van Californië, zijn muzikale carriere buiten de academische tradities te vervolgen. Ryan heeft mede als artistiek co- directeur bij STEIM een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van live-elektronische muziek.
Keir Neuringer, eveneens Amerikaan, studeerde aan het Conservatorium in Den Haag. Als componist, musicus en schrijver staat zijn werk gedeeltelijk in het teken van de improvisatie en is hij aangesloten bij de Improviser’s Ensemble. Neuringer speelt saxofoon en zelfgebouwde blaasinstrumenten, Joel Ryan bewerkt zijn geluiden met elektronische middelen in real time.
www.improvisersensemble.com

Kelderbar

21.00-24.00
Florintintin ‘Lap Bop’
Florentintin remixt jazz op de laptop en noemt dat lapbop. Jazz is geïmproviseerde muziek waarin muzikanten hun persoonlijke versie maken van bekende muziek. Vroeger waren dat musicalliedjes en muziek met standaard akkoordenschema’s zoals bijvoorbeeld de blues. Door de opkomst van de plaat en de (pop)muziekindustrie is de laatste 50 jaar voor het publiek de opname van de muziek belangrijker geworden dan de bladmuziek. Waar jazzmuzikanten uit de jaren vijftig partituren van liedjes remixten, maakt Florentintin sinds de jaren negentig remixes van opnames van liedjes. “Lap Bop” is de naam die Florentijn Boddendijk aan zijn live-collage van jazz-samples geeft.

The Night of the Unexpected is een vast onderdeel van de Gaudeamus Muziekweek, waarin de uitersten van verschillende hedendaagse muzikale stromingen in een ongebruikelijke vorm bijeengebracht worden.

Zaal open 20.00 uur
Aanvang 20.30 uur
Toegang ¤ 10.00 incl. Lidmaatschap (¤ 7,50 met korting)
Ik ben heel benieuwd. 7,50 euro is natuurlijk geen geld voor een avondje Pan Sonic, Four Tet en Spinvis. Het zal wel weer lekker zweverig worden daar in Paradiso
pi_30340594
quote:
Op zondag 4 september 2005 20:17 schreef BJB het volgende:
En schop!
[..]

Ik ben heel benieuwd. 7,50 euro is natuurlijk geen geld voor een avondje Pan Sonic, Four Tet en Spinvis. Het zal wel weer lekker zweverig worden daar in Paradiso
* Glacius is erbij.
It's easier to get forgiveness than permission.
pi_30979648
Het was leuk trouwens, Four Tet.
pi_30982134
Four Tet vond ik wat tegenvallen (hij was aan het pielen imho, iig in het begin) dus ben ik naar de geniale Evan Parker "gevlucht". Verder vond ik Supersilent erg leuk. Jammer dat Pan Sonic er niet was..
pi_33001791
Hm even een kickje. Ik ben nu bezig met een CD van Joseph Nothing: Deadland after Dreamland.

Iemand bekend met deze? Is een Japanse producer. Hij heeft ook nog wat andere releases, onder andere Dummy Variations, en Dreamland Idle Orchestra.... die moet ik nog wel luisteren.

Stijl doet me wel wat denken aan Aphex met vlagen. Erg abstract soms, soms erg zweverig, en soms erg 'kiddy' en vrolijk.

Ben momenteel helemaal verliefd op 'Floating Piazza', damn wat klinkt dat mooi
  maandag 12 december 2005 @ 23:56:09 #140
27648 Weakling
available in strong mint
pi_33032098
Joseph Nothing, heeft ie iets met het woord Piazza of zo? Ik heb welgeteld 1 nummer van 'm. Die staat op de Childern Of Mu verzameling en heet "Piazza Of Tomorrow". Erg mooi nummer. Moet eens wat meer werk van meneer Nothing opzoeken ... goeie tip!
pi_33057519
Krijg nou borsten, het IDM-topic leeft weer.

Ik zal 'm eens checken, die Joseph Nothing...
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:53:37 #142
16049 BJB
cluods in the haed
pi_33057780
Is het Belgische Entity netlabel hier al eens getipt? Zo niet, bij deze. Ze richten zich erg op abstracte soundscapes, maar gaan ook wel eens los met ondoordringbare ritmestructuren .. Kaebin Yield voorop. Voor de liefhebbers van Richard Devine en z'n Schematic-clubje.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:55:33 #143
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33057829
Over Japanse IDM gesproken... dit album is ook wel interessant...

http://www.discogs.com/release/557058

Himuro - Mild Fantasy Violence

Tracklisting:
1 My Beats Your Beats
2 2Mcs From Thailand
3 Mild Fantasy Violence
4 Eat All
5 Button Of Reset
6 The Cracks In Your Monita
7 One Day Of The Beetle
8 Organs Go Out
9 Sunrise Sunset
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_33059887
Niet nieuw, maar wel sinds enkele maanden voor mij is:

Architect. I Went Out Shopping to Get Some Noise.

Prachtige muziek met ingenieuze ritmes, wat niet verrassend is te bedenken dat het hier voormalige haujobb leden betreft
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_33064026
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:59 schreef kamagurka het volgende:
Niet nieuw, maar wel sinds enkele maanden voor mij is:

[afbeelding]
Architect. I Went Out Shopping to Get Some Noise.

Prachtige muziek met ingenieuze ritmes, wat niet verrassend is te bedenken dat het hier voormalige haujobb leden betreft
Verrek, die's zeker lekker
pi_33066634
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 22:53 schreef BJB het volgende:
Is het Belgische Entity netlabel hier al eens getipt? Zo niet, bij deze. Ze richten zich erg op abstracte soundscapes, maar gaan ook wel eens los met ondoordringbare ritmestructuren .. Kaebin Yield voorop. Voor de liefhebbers van Richard Devine en z'n Schematic-clubje.
ja die ken ik.
die release van Binray daarop is ook gaaf (Cederoth Bloodstopper)
  woensdag 14 december 2005 @ 14:42:17 #147
27648 Weakling
available in strong mint
pi_33072366
"I went out shopping to get some noise" alleen al vanwege die geweldige titel ben ik direct in de plaat geinteresseerd geraakt.
pi_33748241
Wel nieuw, en net op de deurmat verschenen:

Architect: the analysis of noise trading

Bij eerste gehoor ligt het niet ver van hun vorige ceedee (zie boven) af, echter wat meer creepy sounds en algeheel iets donkerder..
  vrijdag 6 januari 2006 @ 18:56:23 #149
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33774808
Ik krijg 'm zo binnen, ben benieuwd
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_33776678
Heb 'm al maar moet'm nog luisteren..
pi_34394366
.
Is it washable?
  maandag 23 januari 2006 @ 22:11:00 #152
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_34394619
Castricum. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_34616576
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 22:59 schreef kamagurka het volgende:
Wel nieuw, en net op de deurmat verschenen:

[afbeelding]

Architect: the analysis of noise trading

Bij eerste gehoor ligt het niet ver van hun vorige ceedee (zie boven) af, echter wat meer creepy sounds en algeheel iets donkerder..
Meesterwerkje
  maandag 30 januari 2006 @ 23:21:29 #154
27648 Weakling
available in strong mint
pi_34633194
Waar halen jullie Architect vandaan? Ik ben een beetje aan het rondkijken geweest, maar kan 'm niet vinden ...
pi_34634365
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef Weakling het volgende:
Waar halen jullie Architect vandaan? Ik ben een beetje aan het rondkijken geweest, maar kan 'm niet vinden ...
Ik heb hem hiervandaan:

http://www.musicnonstop.co.uk/
pi_34635375
Misschien al wel eens langs geweest...

Maar wat vinden jullie van Gescom - Minidisc?

88 nummers, en het is de bedoeling dat ie op shuffle gaat. Veel geklik en getik. Erg apart in ieder geval
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:35:21 #157
27648 Weakling
available in strong mint
pi_35133488
Woei, nieuwe Chris Clark is onderweg. Noemt zich nu Clark. Inmiddels kan een warpmart exclusive EP-tje gepreordered worden. De track op de frontpage klinkt op het eerste gehoor wat simpel, maar blijft toch lekker hangen. Geen moeilijke IDM, gewoon lekker recht-toe-recht-aan (voor zover dat kan in de IDM).

muziekje: http://www.warprecords.com/
eptje: http://www.warprecords.com/?mart=WAP204
  donderdag 16 februari 2006 @ 02:38:24 #158
16049 BJB
cluods in the haed
pi_35141268
Heerlijk, die track. Funkt als een tierelier, überdansbaar, smullen
pi_35201925
Ah, hier was ik al een tijdje naar op zoek.

Iemand hier bekend met Ryoji Ikeda? Zijn laatste album, Dataplex, stond laatst op de Luisterpaal. Heel erg minimaal. De eerste 8 nummers lijken ook meer een intro voor de rest van het album. Op eerste keer luisteren erg vreemd, maar door je koptelefoon weet het toch een hele aparte sfeer op te roepen.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 21:08:55 #160
27648 Weakling
available in strong mint
pi_35202791
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 20:37 schreef keeper het volgende:
Ah, hier was ik al een tijdje naar op zoek.

Iemand hier bekend met Ryoji Ikeda? Zijn laatste album, Dataplex, stond laatst op de Luisterpaal. Heel erg minimaal. De eerste 8 nummers lijken ook meer een intro voor de rest van het album. Op eerste keer luisteren erg vreemd, maar door je koptelefoon weet het toch een hele aparte sfeer op te roepen.
Precies het gevoel wat ik er bij kreeg: "Wanneer begint het nou?" Bijzonder minimaal die plaat. Zo via internet trok het me niet zo aan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je er wel ingetrokken kan worden als je er via je koptelefoon naar luistert. Ik stel me dan zo voor savonds laat in bed voor het slapen gaan of zo.
  maandag 27 februari 2006 @ 09:40:43 #161
16049 BJB
cluods in the haed
pi_35534805
Gratisss muziek.

Via online netlabels kom je soms de vreemdste en meest experimentele electronica tegen. Ren-Ga heeft een Nederlander (Breda) gestrikt voor een stevige portie donkere IDM waarover ik met geen mogelijkheid kan zeggen wát het precies is. Intrigerend, verfrissend en abstract is het in ieder geval zeker. En het artwork is wederom erg knap, maar da's bij Ren-Ga geen unicum.

Lucid Reflections - Surfsteamer

[ Bericht 3% gewijzigd door BJB op 28-02-2006 12:08:20 ]
  zondag 19 maart 2006 @ 15:52:39 #162
103822 zwareshag
geelgeblakerde velden
pi_36169842
Volgens de site van de Effenaar speelt Plaid daar op 8 Juni .
  vrijdag 14 april 2006 @ 14:07:44 #163
103822 zwareshag
geelgeblakerde velden
pi_36953099
quote:
Op zondag 19 maart 2006 15:52 schreef zwareshag het volgende:
Volgens de site van de Effenaar speelt Plaid daar op 8 Juni .
En de dag ervoor in Paradiso.

Aangezien niemand reageert op het bericht dat Plaid in ons land speelt, verklaar ik dit topic officieel dood .
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:23:02 #164
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36955506
ik reageer even.

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
  vrijdag 14 april 2006 @ 15:47:27 #165
103822 zwareshag
geelgeblakerde velden
pi_36959882
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 14:07 schreef zwareshag het volgende:

[..]

En de dag ervoor in Paradiso.

Aangezien niemand reageert op het bericht dat Plaid in ons land speelt, verklaar ik dit topic officieel dood .
ik ga
underground forever baby
pi_36961679
quote:
Op maandag 27 februari 2006 09:40 schreef BJB het volgende:
Gratisss muziek.

Via online netlabels kom je soms de vreemdste en meest experimentele electronica tegen. Ren-Ga heeft een Nederlander (Breda) gestrikt voor een stevige portie donkere IDM waarover ik met geen mogelijkheid kan zeggen wát het precies is. Intrigerend, verfrissend en abstract is het in ieder geval zeker. En het artwork is wederom erg knap, maar da's bij Ren-Ga geen unicum.

[afbeelding]
Hee vet spul
pi_37228384
Mensen wellicht bekend met 'Little Plastic Pilots' ? Debuutalbum is self titled, uit 2005. Ik hoor 'm nu pas, maar 't doet me erg denken aan Boards of Canada, maar wat minder ruw.

Maar bijvoorbeeld 'Love song' lijkt wel rechtstreeks gejat van BoC - Pete Standing Alone. Da's wel een beetje jammer, maar 't is nog steeds wel een goed nummer.

Wel meer nummers die onderhand rechtstreeks gejat zijn... (A Sam is Born - The Color of the Fire bijvoorbeeld ook. Ook zo'n kinderstemmetje en rond de minuut etc. Lagunita Fog - Telephasic Workshop .. )

Maar toch klinkt ie lekker
pi_38817072
Heeft iemand de nieuwe Kettel al gehoord en zo ja, is het wat?

http://www.kindamuzik.net/recensie/kettel/my-dogan
  dinsdag 13 juni 2006 @ 16:59:11 #170
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_38817417
Jezus, dit topic ligt weg te rotten!

Nog wat dingen uitgecheckt op IDM gebied, zoals Ochre (A Midsummer Nice Dream) en Keef Baker (Wideness Development) en wat andere losse namen.
Heb het gevoel dat de rek in dit genre er alweer uit is, of dat naar de bronnen moet worden teruggegrepen
pi_38817670
de bronnen blijven ok
  dinsdag 13 juni 2006 @ 17:29:04 #172
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_38818369
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:48 schreef teknomist het volgende:
Heeft iemand de nieuwe Kettel al gehoord en zo ja, is het wat?

http://www.kindamuzik.net/recensie/kettel/my-dogan
hij staat in de luisterpaal:
http://3voor12.vpro.nl/3voor12/luisterpaal/

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_38818456
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 17:29 schreef timbob het volgende:

[..]

Check, de nieuwe BoC is ook erg lekker trouwens!
  dinsdag 13 juni 2006 @ 17:40:57 #174
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_38818798
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 17:06 schreef Yorrit het volgende:
de bronnen blijven ok
pi_38867336
Kent er hier iemand The Flashbulb en/of Eight Frozen Modules? Over dikke muziek gesproken...
pi_38877075
Eight Frozen Modules ken ik wel ja.
best vet, grenst aan breakcore
  zaterdag 17 juni 2006 @ 18:42:13 #177
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_38949506
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 16:59 schreef kamagurka het volgende:
Jezus, dit topic ligt weg te rotten!

Nog wat dingen uitgecheckt op IDM gebied, zoals Ochre (A Midsummer Nice Dream) en Keef Baker (Wideness Development) en wat andere losse namen.
Heb het gevoel dat de rek in dit genre er alweer uit is, of dat naar de bronnen moet worden teruggegrepen
Die ochreplaat is toch released op Toytronic? Is het wat?

Een absolute aanraders is trouwens de Datasette en plant43 split EP, onlangs uitgebracht op A.I. records

http://www.datassette.net/
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_38949816
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 18:42 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Een absolute aanraders is trouwens de Datasette en plant43 split EP, onlangs uitgebracht op A.I. records

[afbeelding]

http://www.datassette.net/
paar weken geleden gekocht ja, juweeltje
Tenderness Can Be Just As Abstract As Insanity.
pi_38950211
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 18:42 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Yep! Als je van hele rustige, bijna klassieke, muziek houdt die bijna tegen het esotherische aanligt zal dit je zeker bevallen Veel stukken zonder beat ook.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 19:15:32 #180
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_38950259
Hij kan ieder moment binnenkomen inmiddels Zo eens ff rustig beluisteren.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_38950636
Over the widnes years van Keef Baker ben ik overigens niet minder dan 100% verrukt! Briljante plaat! Ik ga Pure Language uit 2006 eens bestellen
pi_39058963
Al bekend met dit bombastische meesterwerk?

Stendeck - Can You Hear My Call?
pi_39059279
Weet iemand nog een fatsoenlijke zaak voor IDM?
Ik heb nu Architect - the analysis of noise trading al een maandje of 4 in bestelling staan bij de plato maar hij is blijkbaar bijna niet meer te krijgen. En de enige zaak in enschede waar ze nog wel eens wat IDM hadden staan is jammer genoeg een jaartje geleden falliet gegaan.
pi_39059840
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:21 schreef kipknots het volgende:
Ik heb nu Architect - the analysis of noise trading al een maandje of 4 in bestelling staan bij de plato maar hij is blijkbaar bijna niet meer te krijgen. En de enige zaak in enschede waar ze nog wel eens wat IDM hadden staan is jammer genoeg een jaartje geleden falliet gegaan.
mns

Kost ie 12 pond (17,4 euro), gratis verscheping volgens mij... wel mits je een credit card hebt.
pi_39061823
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:21 schreef kipknots het volgende:
Lang leve de creditcard.
  woensdag 21 juni 2006 @ 17:34:31 #186
16049 BJB
cluods in the haed
pi_39082527
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 00:11 schreef kamagurka het volgende:
Al bekend met dit bombastische meesterwerk?

[afbeelding]

Stendeck - Can You Hear My Call?
Dude! Check mijn post van 1 april 2005 (!) op pagina 2 van dit topic 's. Is zelfs persoonlijk aan jou gericht nota bene!
pi_39083583
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 17:34 schreef BJB het volgende:

[..]

Dude! Check mijn post van 1 april 2005 (!) op pagina 2 van dit topic 's. Is zelfs persoonlijk aan jou gericht nota bene!

Sorry man! Met terugwerkende kracht dan: bedankt voor deze gouden tip!
pi_39085551
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 03:00 schreef Theeboon het volgende:

[..]

Lang leve de creditcard.
Ah, bedankt. Wordt toch maar eens tijd om een nieuwe credit card te regelen.
pi_39103994
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 17:29 schreef timbob het volgende:

[..]

hijs relaxed
pi_39155522
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 17:31 schreef teknomist het volgende:
[..]
Check, de nieuwe BoC is ook erg lekker trouwens!
Ik zie ook een nieuwe Plaid (CD+DVD) op Warp, gaat het dan toch nog goedkomen met dat label ?!

Plaid & Bob Jaroc - Greedy baby
pi_39203389
Peter Benisch - Waiting For Snow

http://www.discogs.com/release/71766

wat een fantastisch album blijft het toch
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:46:54 #192
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_39341340
quote:
Op maandag 27 februari 2006 09:40 schreef BJB het volgende:
Gratisss muziek.

[afbeelding]
Die DJ Meho plaat klinkt ook erg goed moet ik zeggen, net zoals de lekker duister klinkende subcode en die vette ragga-breakcore plaat van Cardopusher.

[ Bericht 5% gewijzigd door HAL9000S op 29-06-2006 01:39:38 ]
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 29 juni 2006 @ 01:28:32 #193
44906 merino
World of Sleepers
pi_39342362
wordt het niet eens tijd voor een Elektronische Albums Tournament?
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
pi_39347164
wat die rockers kunnen kunnen wij ook
pi_39387905
Nu toch nog de plaat van Architect via de plato binnen gekregen. Geweldig stuk muziek idd.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 15:08:34 #196
7352 kamagurka
psy-gothic
pi_39392993
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 12:25 schreef kipknots het volgende:
Nu toch nog de plaat van Architect via de plato binnen gekregen. Geweldig stuk muziek idd.

De laatste neem ik aan?
pi_39397024
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 15:08 schreef kamagurka het volgende:

[..]

De laatste neem ik aan?
The analysis of noise trading is het idd.

Speed OJ doet me heel erg denken aan Speedy J - A shocking hobby. Vraag me af of daar de titel ook vandaan komt.
  zondag 23 juli 2006 @ 15:55:41 #198
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_40105390
Iemand bekend hier met het Nederlands IDM/Ambient label Databloem? Ik luister nu voor 't eerst een plaat van Off The Sky en moet zeggen dat het werkelijk fantastisch klinkt... als zoete, bijna sereen klinkende glitchy ambient je ligt.

http://www.discogs.com/release/437251
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_40105406
benieuwd!
pi_40106845
quote:
Op zondag 23 juli 2006 15:55 schreef HAL9000S het volgende:
Iemand bekend hier met het Nederlands IDM/Ambient label Databloem? Ik luister nu voor 't eerst een plaat van Off The Sky en moet zeggen dat het werkelijk fantastisch klinkt... als zoete, bijna sereen klinkende glitchy ambient je ligt.

[afbeelding]

http://www.discogs.com/release/437251
check vooral de 2e release op dat label:

Circular Ruins, The - Realm Of Possibility

http://www.discogs.com/release/122187
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')