Laat maar zien wat voor gesprekken een woordvoerder van de PvdA of CDA heeft gehad op dit onderwerp.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat je hier post doet een gemiddeld kamerlid in een week.

Haar CV laat haar verleden zien, haar interesses, ervaringen, opleidingen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:30 schreef SCH het volgende:
Waar laat haar CV dat dan zien? Toon mij eens een lijst met werkbezoeken. Haar cv laat dat helemaal niet zien, hoe kom je daar nou bij. Wat een rare bewering. Haar cv als politica van de VVD laat echt niet zien dat ze zo druk in de weer is geweest met de groepen waar ze voor zegt te gaan. Dus toon je bewering aan of geef je ongelijk toe.

Neej, ik werd er geen een te noemen die vruchten afgeworpen heeft want het is nooit gedaan. 'Al die jaren van zachtaardige dialoog'... heb je met je ogen dicht rondgelopen, of zo? Wáár heb jij een dialoog gezien? Ik heb alleen gezien hoe mensen zich aan elkaar ergerden, en zich nog meer aan elkaar ergerden, en toen nog meer, en dat het toen escaleerde.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:26 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En dat is nu eenmaal de manier die zij gebruikt.
Al die jaren van zachtaardige dialoog (voor zover die er was) hebben bar weinig vruchten afgeworpen. Weet jij er enkele te noemen? Er zijn wat moslim-overleg-organen, die veelal rollebollend over straat gingen, omdat ze elkaars representativiteit betwisten, en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Wat hebben deze organen bijgedragen aan de integratie van de islam in de Nederlandse samenleving?

Oh? Volgens het rapport over integratie is er wel degelijk grote vooruitgang geboekt. Maar goed, jij beweert dus dat sinds de komst van Hirsi Ali de integratie beter verloopt en er geen sprake is van een sterk grotere polarisatie tussen alloch en autochtonen?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:26 schreef DennisMoore het volgende:
En dat is nu eenmaal de manier die zij gebruikt.
Al die jaren van zachtaardige dialoog (voor zover die er was) hebben bar weinig vruchten afgeworpen. Weet jij er enkele te noemen? Er zijn wat moslim-overleg-organen, die veelal rollebollend over straat gingen, omdat ze elkaars representativiteit betwisten, en elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Wat hebben deze organen bijgedragen aan de integratie van de islam in de Nederlandse samenleving?

Je post voornamelijk tv-optredens, daar had ik het niet over. Daar gaat ze niet in gesprek met de mensen voor wie ze zegt op te komen. Ze komt nauwelijks bij moslimorganisaties en opvangorganisaties, terwijl het daar te halen is. Daar kan ze juist niet mee door 1 deur.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:34 schreef sizzler het volgende:
[..]
Laat maar zien wat voor gesprekken een woordvoerder van de PvdA of CDA heeft gehad op dit onderwerp.
En let wel: deze lijst is natuurlijk niet uitputtend.

Dat is fijn maar dat zegt niet zvoeel.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:35 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Haar CV laat haar verleden zien, haar interesses, ervaringen, opleidingen.
Mijn punt is dat ze weinig feeling heeft met de praktijk van de zaken waar ze het over heeft. Ze komt weinig in moskeeen en bij organisaties etc. Itt veel kamerleden die hier ook mee bezig zijn. Ze is een studeerkamergeleerde en dat kun je merken aan de dingen die ze voorstelt. Ze is een prima intellectueel, uitstekend geschikt voor knuppels in hoenderhokken - naast de Scheffers en de Kalma's maar gewoon geen goed kamerlid. IN die functie veroorzaakt ze alleen maar polarisatie en schade.quote:Wanneer jij geilt op een lijst met werkbezoeken, dan stel ik voor dat je een mailtje stuurt naar de VVD met die vraag. Gebruik verder google, of volg de links van Sizzler.
Inisinueer niet zulke domme dingen joh. Ontzettend gemakkelijk dit en ook onjuist. Ik ken mevrouw Hirsi Ali als een uitermate serieus persoon maar ik heb veel inhoudelijke kritiek op haar functioneren in de politiek. Hou het daaribj graag.quote:Het is opvallend hoe jij onopvallend probeert gluiperig aan stoelpoten te zagen. Bepaalde woordkeuze, de schijn wekken van objectiviteit en het hebben van bepaalde 'bronnen'. Het is wat subtieler dan haar meteen uitmaken voor 'hysterische ex-moslim', zoals dat meestal gebeurt, maar daarom nog niet minder 'karaktermoord'..

De thora- bijbel- koranletter gaat immer boven de humane geest. Inderdaad er is sprake van misbruik. In die zin dat mensen, vooral vrouwen en homo's/lesbo's op grond van teksten worden onderdrukt. Onbegrijpelijk voor moslmmalloten en andersoortige reli rabiaten.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 15:42 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet. De teksten worden gebruikt om dat lichaam te geselen. Of je ze nu uitspreekt, ze met een hete lamp op een lichaam zet, ze er op schrijft, of ermee slaat, het resultaat is hetzelfde. Dat is de misstand. Daar zouden de Moslims zich druk om moeten maken, om die vorm van misbruik van Koran teksten, en niet om de beeldende manier waarop dat aan ze gepresenteerd wordt.

Ondanks wellicht, niet dankzij. Door de segregatie leek er nooit een noodzaak te zijn om tot een dialoog te komen. Pas nu bepaalde misstanden/uitwassen van de moslim-cultuur niet meer te negeren zijn, komt het tot een botsing en polarisatie. En dat ligt niet aan iemand als Hirsi Ali, maar dat ligt aan die uitwassen. En wellicht aan het pappen en nathouden van de afgelopen tijd. Zachte heelmeesters.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:36 schreef Tijger_m het volgende:
Oh? Volgens het rapport over integratie is er wel degelijk grote vooruitgang geboekt. Maar goed, jij beweert dus dat sinds de komst van Hirsi Ali de integratie beter verloopt en er geen sprake is van een sterk grotere polarisatie tussen alloch en autochtonen?
Als het antwoord daarop bevestigend luidt dan wil ik je adviseren je hoofd eens uit het zand te halen.

Met de confrontatie is niks mis maar doe dat dan op een manier die ook vruchten afwerpt. Het is niet zo zwart wit als jij stelt. Als je begint met Mohammed een pedofiel te noemen en een kwetsende film te maken, forceer je geen discussie maar juist een grotere tegenstelling.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:45 schreef DennisMoore het volgende:
En dan kun je ervoor kiezen om alles met de mantel der liefde te bedekken, alles in de doofpot te mikken, of je kunt de keuze maken om de confrontatie aan te gaan, een discussie te forceren, en mensen te dwingen stelling te nemen.

Wellicht zegt jouw CV niet zoveel...quote:
Ze is inderdaad geen standaard politicus die lijkt te geilen op werkbezoekjes, of een bepaalde achterban naar de mond wil praten. Gelukkig zijn er ook 'intellectuele' politici, die zelfstandig een mening kunnen vormen, zonder dat ze iedere week in een volkswijk hoeven rond te hobbelen, en baby's hoeven te aaien.quote:Mijn punt is dat ze weinig feeling heeft met de praktijk van de zaken waar ze het over heeft. Ze komt weinig in moskeeen en bij organisaties etc. Itt veel kamerleden die hier ook mee bezig zijn. Ze is een studeerkamergeleerde en dat kun je merken aan de dingen die ze voorstelt. Ze is een prima intellectueel, uitstekend geschikt voor knuppels in hoenderhokken - naast de Scheffers en de Kalma's maar gewoon geen goed kamerlid. IN die functie veroorzaakt ze alleen maar polarisatie en schade.
Oh, je hebt inhoudelijke kritiek? 'k Heb er in dit topic nog bar weinig van gezien.quote:Inisinueer niet zulke domme dingen joh. Ontzettend gemakkelijk dit en ook onjuist. Ik ken mevrouw Hirsi Ali als een uitermate serieus persoon maar ik heb veel inhoudelijke kritiek op haar functioneren in de politiek. Hou het daaribj graag.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag. Je kan boos of verdrietig (of welke emotie dan ook) van iemand krijgen, de manier waarop jij met dat gevoel omgaat en hoe je erop reageert, bepaal jij.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:45 schreef DennisMoore het volgende:
En dat ligt niet aan iemand als Hirsi Ali, maar dat ligt aan die uitwassen. En wellicht aan het pappen en nathouden van de afgelopen tijd. Zachte heelmeesters.

Dan niet DM, als je niet leest houdt het op. Dat dacht ik wel. Eerst zeg je dat ze feeling met de praktijk heeft en nu heet dan ineens baby's aaien. Je neemt haar niet serieus dus waar hebben we het dan over.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:50 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wellicht zegt jouw CV niet zoveel....
[..]
Ze is inderdaad geen standaard politicus die lijkt te geilen op werkbezoekjes, of een bepaalde achterban naar de mond wil praten. Gelukkig zijn er ook 'intellectuele' politici, die zelfstandig een mening kunnen vormen, zonder dat ze iedere week in een volkswijk hoeven rond te hobbelen, en baby's hoeven te aaien.
[..]
Oh, je hebt inhoudelijke kritiek? 'k Heb er in dit topic nog bar weinig van gezien.
Je doet weinig meer dan haar op slinkse wijze proberen te disqualificeren.

Dat is wat er altijd geroepen wordt. Maar vertel eens... welk probleem was eerst heel klein, en is nu aantoonbaar groter geworden door haar optreden?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:50 schreef Blessed het volgende:
Op deze manier helpt ze niet, maar maakt ze het probleem groter.
Beter een geforceerde 'onprettige' discussie, dan géén discussie en allemaal weer lekker gesegregeerd in slaap sukkelen totdat problemen en verschillen onoverkoombaar groot zijn geworden.quote:De confrontatie aangaan kan ook op andere manieren, een discussie kan je forceren maar een mens zal niet erg happig zijn op een discussie als die geforceerd wordt (simpelweg omdat forceren niet prettig voelt), en dwingen doet een mens ook al geen goed.

Ze gaat langs bij een opvangtehuis, een basisschool en in gesprek met moslima's bij een moslimomroep.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Je post voornamelijk tv-optredens, daar had ik het niet over. Daar gaat ze niet in gesprek met de mensen voor wie ze zegt op te komen. Ze komt nauwelijks bij moslimorganisaties en opvangorganisaties, terwijl het daar te halen is. Daar kan ze juist niet mee door 1 deur.
http://www.elsevier.nl/ni(...)22963/bt//index.htmlquote:Discussie
Karacaer (voorzitter van de Turkse vereniging van moskeeën Milli Görus) merkt op dat vooral 'witte mannen’ erg zijn gecharmeerd van de Somalische. Hij vindt het wel knap dat ze zo snel zo’n positie heeft weten te veroveren. In februari 2004 nodigde Karacaer Hirsi Ali, een paar imams en wat allochtone jongeren uit voor een discussie.
'Dat was een relaxed gesprek, ze sloeg niet zo wild om zich heen als ik had gedacht. Het was echt gezellig, ontwapenend. Ik weet heus wel dat er problemen zijn. Veel moslims beginnen dat meteen te ontkennen of ze worden persoonlijk, of ze gaan het psychologiseren.’

Je bedoelt dat je nu klemgeluld bent?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:51 schreef SCH het volgende:
Dan niet DM, als je niet leest houdt het op.
Ik neem Hirsi Ali bijzonder serieus. Jij bent degene die haar probeert te disqualificeren.quote:Dat dacht ik wel. Eerst zeg je dat ze feeling met de praktijk heeft en nu heet dan ineens baby's aaien. Je neemt haar niet serieus dus waar hebben we het dan over.

Nee, ik diskwalificeer haar helemaal niet. Ik vind haar alleen geen goede politica. Ik vind haar wel een goede denker en intellectueel en daarin ben ik het verrassend vaak met haar eens.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:58 schreef DennisMoore het volgende:
Ik neem Hirsi Ali bijzonder serieus. Jij bent degene die haar probeert te disqualificeren.
Je weet de boel weer lekker om te draaien..

Ja, dat is alles. Magere score, echt waar. Als je dan ook de kwaliteit van die gesprekken nog eens onder ogen ziet. Waarom heeft ze niet alle opvangorganisaties achter haar plannen staan maar zijn die juist cynisch over haar? Terwijl ze het voor hen zegt te doen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:57 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ze gaat langs bij een opvangtehuis, een basisschool en in gesprek met moslima's bij een moslimomroep.
Ze heeft als tolk gewerkt ja, niet als politica. Ik heb het over of ze als politica weet wat er in de praktijk leeft. Dat betekent dat ze dicht bij de mensen zou moeten staan. En ja, je hoort wel in een moskee te komen en met organisaties en mensen te praten - als politica hoort dat, is dat een vereiste.quote:http://www.elsevier.nl/ni(...)22963/bt//index.html
Daarnaast heeft ze in een asielzoekerscentrum gewerkt, als tolk/vertaalster bij o.a. de I.N.D. , abortusklinieken en diverse onderwijs- en gezondheidsinstellingen en was ze medewerker bij de Wiardi Beckman Stichting waar ze onderzoek deed naar de emancipatie en integratie van islamitische vrouwen in Nederland.
Overigens hoef je niet in een moskee te komen om een emancipatieprobleem aan de kaak te stellen. Ik ben nog wel benieuwd naar kamerleden die het in jouw ogen wél goed doen op dit gebied.

Kijk eens in de quote uit mijn vorige post...quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:00 schreef SCH het volgende:
[...]
Mensen als HIrsi Ali gaan niet in gesprek maar dicteren van bovenaf wat zij voor juist aanzien. Dat hoort een politicus niet te doen.
quote:Dat hoor ik types als sizzler steeds roepen, dat de PvdA regentesk was en zo.

Da's niet iets om over naar huis te schrijven tegenwoordig.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:57 schreef sizzler het volgende:
medewerker bij de Wiardi Beckman Stichting

Liefde dan?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:09 schreef SCH het volgende:
Ik hoef geen geld sizzler

Dat zou ik je kunnen vertellen maar niet hier.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dat is wat er altijd geroepen wordt. Maar vertel eens... welk probleem was eerst heel klein, en is nu aantoonbaar groter geworden door haar optreden?
Beter een discussie die beide partijen willen. Een geforceerde discussie staat gelijk aan geen discussie: mensen die geforceerd worden, worden daar boos om en zijn daardoor minder redelijk. Onredelijke mensen zeggen onredelijke dingen. Schiet je geen zak mee op.quote:[..]
Beter een geforceerde 'onprettige' discussie, dan géén discussie en allemaal weer lekker gesegregeerd in slaap sukkelen totdat problemen en verschillen onoverkoombaar groot zijn geworden.

Doe maar dan. Want dat heb ik niet gezegd.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:09 schreef SCH het volgende:
Ik hoef geen geld sizzler, ik meen me te herinneren dat je dat soort dingen wel hebt gezegd. over de PvdA. Als dat niet zo is, neem ik dat terug.
Goed, ontopic dan: je zegt dat ze geen voelsprieten zou hebben, maar ze gaat wel in debat met de voorzitter van een vereniging van moskeeën, imams en moslims. Is dat regentesk?quote:Ik weet dat je ook kritiek op AHA hebt gehad en ik heb geen straatje. Het gaat om de onderwerpen, niet om jou of mij of haar.

Voor welke groep gaat zij volgens jou?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 15:30 schreef SCH het volgende:
[..]
Waar laat haar CV dat dan zien? Toon mij eens een lijst met werkbezoeken. Haar cv laat dat helemaal niet zien, hoe kom je daar nou bij. Wat een rare bewering. Haar cv als politica van de VVD laat echt niet zien dat ze zo druk in de weer is geweest met de groepen waar ze voor zegt te gaan. Dus toon je bewering aan of geef je ongelijk toe.

Laat haar eerst Nederland maar "verlichten" dan kan ze daarna haar vleugels uitslaan naar alle andere ellende in de wereld.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:20 schreef Jett het volgende:
Het gebeurt ja. Maar zij geeft de Islam de schuld ervan.
Ik heb in Gabon gewoond, waar de meeste in natuurgoden en in Jezus geloven.
Geen Moslims dus.
Maar daar werden ook meisjes vermoord als ze verkracht waren.
En dat zit me dwars, Ayhaan maakt de hele Islam zwart terwijl het ook in landen gebeurt waar de religie niet Islamtisch is.
Als ze dan zo dapper is om voor de rechten van de vrouw op te komen doe het dan goed.

maar er wonen hier meer mensen dan alleen moslims en christenen!quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:26 schreef sizzler het volgende:
[..]
Laat haar eerst Nederland maar "verlichten" dan kan ze daarna haar vleugels uitslaan naar alle andere ellende in de wereld.

Het geloof heeft er alles mee te maken. Als mensen eens hun verstand gingen gebruiken dan kon AHA zich met andere dingen gaan bemoeien.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:30 schreef Jett het volgende:
[..]
maar er wonen hier meer mensen dan alleen moslims en christenen!
en ze geeft alleen de Islam de schuld
terwijl het geloof er niks mee te maken heeft!
en wie zijn daar de dupe van? inderdaad moslims, ze is een belangrijk persoon in de politiek, dus meot je oppassen met wat je zegt.
en als je dan iets zegt, zeg dan de waarheid

Hoop je dat of denk je dat?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:30 schreef Jett het volgende:
terwijl het geloof er niks mee te maken heeft!

Het gaat om een specifiek probleem. Er zijn ook wel meer dreigingen dan alleen terrorisme. Maar dat betekent nog niet dat je er niets aan zou kunnen doen. Haar portefeuille is emancipatie, laat haar daar dan maar voor opkomen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:30 schreef Jett het volgende:
[..]
maar er wonen hier meer mensen dan alleen moslims en christenen!
en ze geeft alleen de Islam de schuld
Het geloof wordt misbruikt door mensen, die gezamenlijk weer een (sub)cultuur vormen. Ze zegt nergens dat het om alle moslims gaat. In tegendeel juist.quote:terwijl het geloof er niks mee te maken heeft!
[...]

ik weet het, ik ben zelf Moslim ik word niet onderdrukt, mijn klit word er niet afgesnedenquote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:34 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Hoop je dat of denk je dat?
Heeft een geloof per definitie geen invloed op zoiets, of heeft enkel de islam dat niet?
Je genoemde argument lijkt er eerder op te wijzen dat de islam bepaalde dingen deelt met primitieve natuurgodsdiensten.

Hoe lang moeten we nog wachten, denk je?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:40 schreef Jett het volgende:
iedereen zegt nu wel, kom op voor je rechten!
maar dat kon hier 40 jaar geleden ook niet.
zulke dingen hebben tijd nodig
En anderen roepen weer dat ze geen recht van spreken heeft, omdat ze géén moslima meer is.quote:en om een heel geloof nou op zoiets aan te vallen is simpelweg hypocriet, want Ayaan is zelf Moslima dus ze moest eens beter weten.
Welke godsdiensten zijn in jouw ogen wél primitief?quote:en natuurgodsdiensten, waarom zijn die primitief? het christendom gaat ook al eeuwen terug.
wie zegt dat natuurgodsdiensten primitief zijn
what the fuck.

Inderdaad. Bosjesmannen die een boom vereren zijn reuze bij de tijd. Ritueel slachten komt ook weer helemaal terug. Nog even en we maken de progressieve stap naar mensofferingen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:40 schreef Jett het volgende:
en natuurgodsdiensten, waarom zijn die primitief? het christendom gaat ook al eeuwen terug.
what the fuck.

We hebben het hier over Nederland. Hier hebben vrouwen allang dezelfde rechten als de man. Alles en iedereen dat en die dat ondermijnt houdt zich niet aan de wet. Oftewel, aanpassen of ophoepelen. Men hecht zich aan een geloof en interpreteert dat. Om die reden heeft geloof er alles mee te maken. Hetzelfde geldt voor bijbellezers.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:40 schreef Jett het volgende:
[..]
ik weet het, ik ben zelf Moslim ik word niet onderdrukt, mijn klit word er niet afgesneden
weetje wat het is, mensen halen te snel cultuur en religie doorelkaar
de onderdrukking van vrouwen is al vanaf het begin, ook onder de christenen, dat er hier in europa en in amerika een vrouwen revolutie is geweest
hoeft dat niet per defenitie te betekenen dat het wereldwijd gebeurt.
iedereen zegt nu wel, kom op voor je rechten!
maar dat kon hier 40 jaar geleden ook niet.
zulke dingen hebben tijd nodig
en om een heel geloof nou op zoiets aan te vallen is simpelweg hypocriet, want Ayaan is zelf Moslima dus ze moest eens beter weten.
en natuurgodsdiensten, waarom zijn die primitief? het christendom gaat ook al eeuwen terug.
what the fuck.

Verklaar mij eens hoe het kan dat Hirsi Ali meent, op grond van haar ervaringen als tolk etc, het beter te weten dan de de FVO. Het FVO heeft onlangs heel duidelijk gesteld dat naar hun mening (de mensen die het werk dus uitvoeren in de blijf huizen) mishandeling van moslima's niet Islam-gerelateerd is, maar te maken heeft met ethniciteit, migrantenproblemen, sociale klasse en nog wat van dit soort niet-religieuze factoren.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:36 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Achja, dat is dan weer jouw bewering, onderbouwen doe je 'm niet.
Hirsi Ali heeft waarschijnlijk meer intellect en ervaring in haar pink dan jij in totaal bezit..
Ze is, lees nog maar eens haar CV, ervaringsdeskundige op vele gebieden.

Ah, fijn te weten dat je het begrip tribaal dus eigenlijk heel losjes hanteert. Waarom verbaast me dat nou niet.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 04:44 schreef sjun het volgende:
Tribale invloeden staan aan de wieg van gecultiveerde ongelijkheid. Je ziet deze invloeden ook binnen sommige autochtone leefmilieus waarin traditiegetrouw de vrouw aan het aanrecht geketend lijkt te zijn.

quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:49 schreef OllieA het volgende:
[..]
Verklaar mij eens hoe het kan dat Hirsi Ali meent, op grond van haar ervaringen als tolk etc, het beter te weten dan de de FVO. Het FVO heeft onlangs heel duidelijk gesteld dat naar hun mening (de mensen die het werk dus uitvoeren in de blijf huizen) mishandeling van moslima's niet Islam-gerelateerd is, maar te maken heeft met ethniciteit, migrantenproblemen, sociale klasse en nog wat van dit soort niet-religieuze factoren.
Hirsi Ali verkiest het hier niet op te reageren. Sjun zet het standpunt van het FVO weg als gepraat ivm hun subsidie.
Hoe kom je er eigenlijk bij dat een politicus meer verstand van zaken zou hebben dan mensen op de werkvloer?

Inderdaad gaan begrippen door elkaar lopen. Islam als religie, de islam-cultuur, etc. Ieder legt hier een ander zwaartepunt. De een zal beweren dat de islam intrinsiek vrouw-onderdrukkend is, een ander zal wijzen op de primitieve 'rifgebergte-samenleving', de rol die de islam (als religie en/of cultuur) speelt pro of anti integratie. Ik denk dat hiermee aardig verklaard zou kunnen worden hoe deze inzichten tegengesteld lijken te zijn, terwijl ze eigenlijk vooral duiden op verschillende facetten van hetzelfde verschijnsel.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:49 schreef OllieA het volgende:
Verklaar mij eens hoe het kan dat Hirsi Ali meent, op grond van haar ervaringen als tolk etc, het beter te weten dan de de FVO. Het FVO heeft onlangs heel duidelijk gesteld dat naar hun mening (de mensen die het werk dus uitvoeren in de blijf huizen) mishandeling van moslima's niet Islam-gerelateerd is, maar te maken heeft met ethniciteit, migrantenproblemen, sociale klasse en nog wat van dit soort niet-religieuze factoren.
Hirsi Ali verkiest het hier niet op te reageren. Sjun zet het standpunt van het FVO weg als gepraat ivm hun subsidie.
Niet per se meer verstand van zaken. Het is wel mogelijk om in een helicopterview zaken en verbanden te zien die je ontgaan wanneer je alleen maar op je eigen werkvloer rondrent.quote:Hoe kom je er eigenlijk bij dat een politicus meer verstand van zaken zou hebben dan mensen op de werkvloer?

Je mag gerust je achterlijke smileys achterwege laten hoor.quote:
Het gaat om de mening van mensen die dagelijks werken met mishandelde vrouwen.quote:Het gaat om een mening of vind jij dat de FVO almachtig is en puur? Zo kunnen alle politici wel naar huis, want er is altijd iemand op de werkvloer. Een FVO kan niet zonder meer concluderen dat het geloof geen invloed heeft. Vaak is geloof verweven in de cultuur, dus het heeft er alles mee te maken.

Ik vraag me af of je etniciteit in dit geval van religie los kunt zien. Zeker als de vrouw door de mudawana (het islamitisch familierecht) in een ondergeschikte positie in het huwelijk wordt geplaatst.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:49 schreef OllieA het volgende:
[..]
maar te maken heeft met ethniciteit, migrantenproblemen, sociale klasse en nog wat van dit soort niet-religieuze factoren.
Dat hoeft niet per sé. Maar je zou verwachten dat een politicus toegang heeft tot bredere en beter onderbouwde kennis.quote:Hoe kom je er eigenlijk bij dat een politicus meer verstand van zaken zou hebben dan mensen op de werkvloer?

Zou je dit eens nader willen uitleggen, Dennis? Ik snap niet waar je heen wilt met de laatste zin.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:01 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Inderdaad gaan begrippen door elkaar lopen. Islam als religie, de islam-cultuur, etc. Ieder legt hier een ander zwaartepunt. De een zal beweren dat de islam intrinsiek vrouw-onderdrukkend is, een ander zal wijzen op de primitieve 'rifgebergte-samenleving', de rol die de islam (als religie en/of cultuur) speelt pro of anti integratie. Ik denk dat hiermee aardig verklaard zou kunnen worden hoe deze inzichten tegengesteld lijken te zijn, terwijl ze eigenlijk vooral duiden op verschillende facetten van hetzelfde verschijnsel.
Dat ben ik in principe met je eens. Maar het zou Hirsi Ali in mijn ogen een stuk geloofwaardiger maken wanneer ze in discussie - of beter nog, in gesprek - ging met de FVO hierover. Ze wekt nu de indruk hun standpunt simpelweg te negeren.quote:Niet per se meer verstand van zaken. Het is wel mogelijk om in een helicopterview zaken en verbanden te zien die je ontgaan wanneer je alleen maar op je eigen werkvloer rondrent.

quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:02 schreef OllieA het volgende:
Je mag gerust je achterlijke smileys achterwege laten hoor.
Ja leuk, maar in de uitvoerende instanties zit niet het overzicht en men is vaak geneigd te denken dat de lokale situatie dan gelijk model staat voor heel Nederland. Verder is men op uitvoerend niveau nu ook niet altijd even wetenschappelijk onderlegd. Conclusies dat de Islam er niets mee te maken heeft, is zo'n voorbeeld. Laat dat maar over aan psychologen, sociaaleconomen, antropologen, etc. etc. Denk jij dat de verpleegster ook meer verstand van zaken heeft dan de specialistische arts?quote:Het gaat om de mening van mensen die dagelijks werken met mishandelde vrouwen.
Dat jij daar weinig belang aan hecht, en meer ziet in de inzichten van Hirsi Ali, dat is dan weer jouw mening.
Ik ben meestal wèl geneigd te luisteren naar mensen die het werk uitvoeren.

Er staat vandaag een stuk over Farid Esack (een soort bevrijdingstheoloog binnen de Islam) in de Volkskrant. Interessant, sizzler. Ik ben nu te lui om het samen te vatten. Een van de kernen is dat de moslimsgemeenschap net zo divers is als de christelijke, en dat het wat dat betreft niet aangaat om alles op één hoop te vegen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:04 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je etniciteit in dit geval van religie los kunt zien. Zeker als de vrouw door de mudawana (het islamitisch familierecht) in een ondergeschikte positie in het huwelijk wordt geplaatst.
Hm, wat een optimisme over politici. Ik deel dat niet. Ik zie politici vooral zaken te eenvoudig voorstellen en pogingen doen op korte termijn te scoren.quote:Dat hoeft niet per sé. Maar je zou verwachten dat een politicus toegang heeft tot bredere en beter onderbouwde kennis.

Als ik tijd heb zal ik er eens naar op zoek gaan.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:20 schreef OllieA het volgende:
[..]
Er staat vandaag een stuk over Farid Esack (een soort bevrijdingstheoloog binnen de Islam) in de Volkskrant. Interessant, sizzler. Ik ben nu te lui om het samen te vatten.
Wereldwijd gezien kan ik me daar in vinden, maar de meeste moslims in Nederland komen uit een beperkt aantal gebieden. De mudawana is een in Marokko gehanteerde norm die door conservatieve moslims in Nederland is meegenomen. Overigens keert AHI zich alleen tegen moslims die de Koran als excuus gebruiken om vrouwen te mishandelen of te onderdrukken. Daarmee gooi je niet alle moslims op één hoop, je neemt er juist een hoopje van.quote:Een van de kernen is dat de moslimsgemeenschap net zo divers is als de christelijke, en dat het wat dat betreft niet aangaat om alles op één hoop te vegen.

Ah, we gaan discussiëren met de hulp van misplaatste vergelijkingen? Is Hirsi Ali op het terrrein van vrouwenmishandeling vergelijkbaar met een specialistisch arts? Moet ik toch haar CV nog eens opnieuw bestuderen. Denk jij nu werkelijk dat het kader van de FVO bestaat uit een soort verpleegsters? En ter informatie: er werken ook psychologen bij de FVO.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]![]()
[..]
Ja leuk, maar in de uitvoerende instanties zit niet het overzicht en men is vaak geneigd te denken dat de lokale situatie dan gelijk model staat voor heel Nederland. Verder is men op uitvoerend niveau nu ook niet altijd even wetenschappelijk onderlegd. Conclusies dat de Islam er niets mee te maken heeft, is zo'n voorbeeld. Laat dat maar over aan psychologen, sociaaleconomen, antropologen, etc. etc. Denk jij dat de verpleegster ook meer verstand van zaken heeft dan de specialistische arts?

Ehm, bij een bepaalde bevolkingsgroep heerst een bepaalde cultuur, waardoor vrouwen uit die cultuur eerder in deze problemen belanden. Zo'n cultuur heeft vele elementen, en heeft meerdere ontstaansinvloeden. Uiteraard niet slechts religie (hier de islam). Ook de ethnische cultuur, het land van herkomst, de sociaaleconomische plek in Nederland, etc etc. Hirsi Ali legt de nadruk op de islam(-cultuur), de FVO geeft aan dat andere elementen, facetten niet onderbelicht moeten blijven. En overigens, deze elementen beïnvloeden niet alleen de cultuur, maar zeker ook elkaar!quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:11 schreef OllieA het volgende:
Zou je dit eens nader willen uitleggen, Dennis? Ik snap niet waar je heen wilt met de laatste zin.
Op televisie bedoel je? En wat is het doel van zo'n discussie? Informeren, overtuigen? Ik neem toch aan dat er contacten waren en zijn tussen Hirsi Ali en mensen 'op de werkvloer'.quote:Dat ben ik in principe met je eens. Maar het zou Hirsi Ali in mijn ogen een stuk geloofwaardiger maken wanneer ze in discussie - of beter nog, in gesprek - ging met de FVO hierover. Ze wekt nu de indruk hun standpunt simpelweg te negeren.
Ik ga ervan uit dat Hirsi Ali dit volledig met je eens zal zijn.quote:Overigens heb ik toch altijd nog een hoge pet op van de mensen die op deze werkvloer rondrennen en dus ook van hun meningen. Het is nu niet bepaald het leukste en best betaalde werk, en het wordt uitgevoerd door mensen met hart voor de zaak.

Waarvoor dank, nu snap ik je.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 17:28 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ehm, bij een bepaalde bevolkingsgroep heerst een bepaalde cultuur, waardoor vrouwen uit die cultuur eerder in deze problemen belanden. Zo'n cultuur heeft vele elementen, en heeft meerdere ontstaansinvloeden. Uiteraard niet slechts religie (hier de islam). Ook de ethnische cultuur, het land van herkomst, de sociaaleconomische plek in Nederland, etc etc. Hirsi Ali legt de nadruk op de islam(-cultuur), de FVO geeft aan dat andere elementen, facetten niet onderbelicht moeten blijven. En overigens, deze elementen beïnvloeden niet alleen de cultuur, maar zeker ook elkaar!
Neuh, televisiedebatten overstijgen het niveau van hard door elkaar heen praten doorgaans nietquote:Op televisie bedoel je?
Voorzover ik weet zijn die contacten marginaal, en het doel zou wat mij betreft informeren moeten zijn.quote:En wat is het doel van zo'n discussie? Informeren, overtuigen? Ik neem toch aan dat er contacten waren en zijn tussen Hirsi Ali en mensen 'op de werkvloer'.
Tja, ik zou nu het inkoppertje kunnen maken dat het me niks verbaast dat Wilder niet zoveel ziet in gepraat.quote:In Nederland heerst een beetje teveel de opvatting dat discussies en gesprekken zaligmakend zijn. Zolang iedereen maar met elkaar in overlegclubjes zit, zouden we er samen wel uit komen. Nee, ik kan me ook het standpunt van een WIlders wel indenken: ik heb mij nu wel voldoende geïnformeerd, en zie het nut niet van eeuwigdurend gepraat en zoeken naar compromis.

Heel eenvoudig. Het FVO is, binnen de maatschappelijk context van het poltiek correcte debat, ondergeschikt (gemaakt) aan de al eerder door mij genoemde etnische idiosyncrasie.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:49 schreef OllieA het volgende:
[..]
Verklaar mij eens hoe het kan dat Hirsi Ali meent, op grond van haar ervaringen als tolk etc, het beter te weten dan de de FVO.
Dat is dan een mening. Om de islam-gerelateerdheid t.a.v. de ‘moslima-mishandeling’ te kunnen duiden is een zekere theologische kennis van de islamitische moraal en zedelijkheidsleer onontbeerlijk.quote:
Het FVO heeft onlangs heel duidelijk gesteld dat naar hun mening (de mensen die het werk dus uitvoeren in de blijf huizen) mishandeling van moslima's niet Islam-gerelateerd is, maar te maken heeft met etniciteit, migrantenproblemen, sociale klasse en nog wat van dit soort niet-religieuze factoren.
Beiden doen er verstandig aan te volharden in hun 'strategie', het laat immers niets aan duidelijkheid te wensen over…[quote]quote:

Bekende boomknuffelaars: oma Wilhelmina van Oranje - Nassau en kleindochter Irene vanquote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:44 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Inderdaad. Bosjesmannen die een boom vereren zijn reuze bij de tijd. Ritueel slachten komt ook weer helemaal terug. Nog even en we maken de progressieve stap naar mensofferingen.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |