Ik chat en forum eigenlijk vooral. Games boeien mij niet zo. Vroeger programmeerde ik nog wel eens, maar dat doe ik nu ook niet meer. Eigenlijk ben ik vooral "sociaal" aan het internetten.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:38 schreef Dichterbijer het volgende:
Wat klinkt dit verhaal mij bekend in de oren. Als ik het zo na ga dan heb ik het zelfde probleem als jou.
Maar ik ben sociaal nog wel bezig en kan me nog ietsje meer losrukken van dat ding, de pc.
Wat ik heb gedaan om mijn eigen leven weer op te krikken is door in iedergeval niet meer op chats te komen en dat ik alleen nog internet om dingen voor school te doen of ontspanning. Spelletje ofzo.
Maar geen MSN, geen IRC meer voor mij en ik hoop dat ik het vol kan houden, want ik ben er vannacht mee begonnen.
Maar wat doe je dan vooral op internet? Chat je? Speel je games?
Wat heb je voor dat je aan het internet verslaafd raakte gedaan kwa hobbie's en dergelijke?
Ik heb een internetrelatie gehad. (serieus)quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:42 schreef Dark0r het volgende:
`zoek een vriendin of werk zou ik zegge![]()
Ik heb al hulp voor mijn problemen, maar mijn psycholoog is een man in de 40, ik denk dat hij weinig hierover weet. Ik zoek alleen maar wat advies hier.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:45 schreef Pelgrim het volgende:
Is het niet tijd om professionele hulp te zoeken. Iemand die je kan begeleiden om het langzamerhand af te bouwen.
Want op deze manier wordt het alleen erger.
Lichamelijk zit het wel goed. Ik heb geen behoefte aan sport, sport is niet zo heel goed voor me, ik word er meestal ziek van.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:47 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik hoop binnenkort ook naar een psygoloog te kunnen en ook aan dit soort dingen te kunnen gaan werken.
Zo'n man/vrouw kan jou ook hierbij helpen. Daar alleen al de dingen die je hier tikt weet ik wel zeker dat een psygoloog je kan helpen, je moet alleen eerlijk zijn in de dingen die je vertelt en er 100% voor gaan.
Mijn schoolprestatie's beginnen er ook onder te lijden en daarom heb ik ook die stap genomen. Daarnaast wil ik een sport gaan beoefenen, maar dat is voor mij weer een stap hoger, vond het al moeilijk genoeg om deze stap te nemen.
Maar hoe zit je lichamelijk een beetje in elkaar? Heeft je lichaam behoefte om te gaan sporten? Ben je mischien dik? Probeer het eens van een andere kant te gaan bekijken van, ey als ik nu eens dat ga doen... t'is moeilijk maar probeer maar eens.
ik heb nooit een sociaal leven gehad, behalve op internetquote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:49 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ga naar de sportschool om lekker te relaxen...probeer wat contacten te leggen.
Sociaal leven is zo ontzettend belangrijk, je kan niet zonder!
Probeer als vrijwilliger aan het werk te gaan bij een dierentuin (serieus!). Het schijnt zo te zijn dat mensen die moeilijk contact leggen met andere mensen des te beter contact kunnen leggen met dieren en daar veel plezier aan beleven. Dat is in ieder geval een stuk gezonder dan 24/7 achter je pc te zittenquote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:53 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
ik heb nooit een sociaal leven gehad, behalve op internet
ik heb nooit een vriend of vriendin gehad, nooit mensen met wie ik omging
ik ken het niet anders en inmiddels verlang ik ook niet meer anders
ik leef in een isolement
Soms moet je ook eerst iets gaan doen voordat je interesse geprikkeld wordt. Vanuit je luie stoel achter je pc denk je misschien dat helemaal niets je interesseert, maar probeer gewoon eens iets, en denk er niet teveel over na of dat dan helemaal jouw reddingsboei is, want dan zit je zo weer achter je computer.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:52 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Lichamelijk zit het wel goed. Ik heb geen behoefte aan sport, sport is niet zo heel goed voor me, ik word er meestal ziek van.Ik ben netjes slank, zelfs afgevallen in de afgelopen jaren.
Ik ben wel eerlijk tegen mijn psycholoog, alleen soms snap ik het zelf niet helemaal. Maar nu denk ik wel dat ik echt verslaafd ben. Ik heb het er nog niet met hem over gehad maar dat zal ik zeker doen.
Ik denk wel veel na over wat ik kan gaan doen maar ik weet niets. Ik vind ook niets meer leuk, behalve internet. Het is heel erg. Het ironische is dat deze instelling mij die internetrelatie heeft gekost (en dat was echt een heel goede relatie met veel potentie, ook in real life).
Ik gebruik internet denk ik wel om me te verbergen voor de buitenwereld. Om me te verbergen voor het leven zelf. Soms wil ik ook niet leven. Alsin echt leven. Hetm aakt me niet zo meer uit.
Internet is voor veel mensen inderdaad een uitlaadklep, je kan je verschuilen achter je nickname en je kan lekker je gevoelens van je af tikken zonder dat iemand je kent in Real Life.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:52 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Lichamelijk zit het wel goed. Ik heb geen behoefte aan sport, sport is niet zo heel goed voor me, ik word er meestal ziek van.Ik ben netjes slank, zelfs afgevallen in de afgelopen jaren.
Ik ben wel eerlijk tegen mijn psycholoog, alleen soms snap ik het zelf niet helemaal. Maar nu denk ik wel dat ik echt verslaafd ben. Ik heb het er nog niet met hem over gehad maar dat zal ik zeker doen.
Ik denk wel veel na over wat ik kan gaan doen maar ik weet niets. Ik vind ook niets meer leuk, behalve internet. Het is heel erg. Het ironische is dat deze instelling mij die internetrelatie heeft gekost (en dat was echt een heel goede relatie met veel potentie, ook in real life).
Ik gebruik internet denk ik wel om me te verbergen voor de buitenwereld. Om me te verbergen voor het leven zelf. Soms wil ik ook niet leven. Alsin echt leven. Hetm aakt me niet zo meer uit.
Dan blijft er nog maar één optie over: Word fok modquote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:11 schreef JohnDDD het volgende:
Dichterbijer, ik kan dat niet. Ik heb net met de hond gelopen, drie minuten ofzo. Ik verlang dan meteen weer naar internet. Ik kan het niet controleren. Ik heb het nodig. Ik heb geen andere mensen meer in mijn leven dan internetvrienden, op mijn moeder na, en die internet zelf soms ook nogal (als ze niet aan het werk is). (En tijdens haar werk soms ook wel).
Ik wil helemaal geen lekkere verkoopster of een andere meid, dat maakt me niets meer uit. Eigenlijk is het hele leven door mij afgeschreven.
En ik kan inderdaad goed contact leggen met dieren, maar soms ben ik ook wel boos op mijn hond of katten. Soms ben ik ook erg kortaf tegen mijn moeder als ze me stoort bij het internetten. Mijn persoonlijkheid ish elemaal anders. Ik kan alleen maar denken aan chatten. Internetmensen zijn mijn belangrijkste focus in het leven geworden. Ik droom over ze. Ik denk aan ze. Het houdt niet meer op.
Same here... Het enige verschil is dat ik het niet erg vindquote:
Is dit niet gewoon te krap door de bocht?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:25 schreef SCH het volgende:
Misschien is dit gewoon je leven?
Ik wil het inderdaad niet meer, in feite. Nou, ik wil het wel, ik wil wel gelukkig worden. Laat ik het zo zeggen: Ik wil wel iets willen. Maar dat lukt niet zo. Hád ik maar een passie, of een bezigheid. Maar die heb ik niet.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:23 schreef Dichterbijer het volgende:
Dit zit erg diep... met een moker je PC in elkaar slaan zit er ook niet in natuurlijk.
Maar stel je de vraag eens: WIL je nog wel een ander leven krijgen?
Klinkt als of je nu erg vastgeroest zit aan je stoel en dat er zo'n bungeekoord er aan vast zit als je weg gaat.
En als je buiten loopt wat denk je dan: hadden ze nou maar wireless internet hier of denk je van: wat is de natuur toch mooi.
Ik probeer je aan het denken te zetten, je gedachten op gang te krijgen, beetje weer te activeren.
Btw. die van de verkoopster was maar een geintje, maar bedoelde er mee aan te geven. Probeer toch contact te maken, ga hardlopen in een hardloop groep misschien. Misschien ben je wel een nieuw talent.
Trouwens hoe oud ben je?
Oh zo was het niet bedoeld maar ik heb de indruk dat de TS nogal defensief en terughoudend op dit alles reageert en niet echt een oplossing wil en dan is een oplossing om te accepteren dat dit je leven is.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:27 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Is dit niet gewoon te krap door de bocht?
Waarom zou iemand dit zijn leven zijn.
Bij hem is er een sprankje hoop dat hij over zijn "verslaving" heen komt want dit is gewoon af te leiden uit zijn hele verhaal.
maar als jij komt met een one-liner van: "Misschien is dit gewoon je leven?" dan vind ik niet dat je aan het helpen bent, en daar zijn we denk ik voor in dit forum.
Je zegt dat je aan echt contact eigenlijk geen behoefte hebt.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:33 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
....
Maar aan écht contact heb ik niet veel behoefte. Online wel. Ik weet niet goed hoe dat komt. Ik heb ook nog nooit écht contact met iemand gehad. Ik vind mensen in het echt vaak niet interessant. Op internet behoud je volledige controle over wat je doet en met wie je omgaat. Je kunt ahw mensen uitkiezen om mee om te gaan. Het leidt makkelijker naar goede contacten, denk ik soms.
....
Hmm ja daar heb ik wel behoefte aan, maar ironisch genoeg alleen met die persoon waarmee ik die internetrelatie had. Ik ben verder in mijn leven nooit iemand tegengekomen in wie ik echt geïnteresseerd was en die in mij geïnteresseerd was op die manier, met wie ik echt wilde omgaan. Ik weet niet of dat nogmaals kan, maar ik wil ook afgezien daarvan zelf gelukkig worden met iets leuks doen. Ik weet alleen niet wat leuk is, behalve internet.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:39 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Je zegt dat je aan echt contact eigenlijk geen behoefte hebt.
Maar stel je eens voor, je hebt een goede vriendin. Ze masseert haar een beetje, je brengt haar met gekroel over haar hoofdje in slaap. Begin je niet te denken van, dat wil ik? Iemand waar ik om kan geven? En dat je niet alleen via internet contact hebt?
Ik spreek uit ervaring en daarom ben ik echt bezig om mijzelf te gaan veranderen.
En wat ik net heb getikt is allemaal echt gebeurt en als ik er aan terug denk en ik zie wat voor fout ik heb gemaakt VIA het internet ben ik echt gedwongne om paal en perk te stellen.
Thanks. Ik heb zeker vier, vijf keer geprobeerd helemaal te stoppen. Elke keer gaat het mis omdat ik internet nodig heb. Ik merk dat heel sterk. In December had ik me voorgenoemn een week niet te internetten maar na drie dagen werd het me teveel. Ik werd erg verdrietig over alles in mijn leven, en dacht aan zelfmoord. Ik moest wel gaan internetten om het nare gevoel kwijt te raken. Ik ednk dat het net zoiets is als met alcohol of drugs. Ik weet dat het me kapotmaakt en dat het slecht is, maar ik moet internetten, ik kan niet zonder.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:43 schreef Cassiopeia het volgende:
Acuut afkicken, gelijk!
Simpelweg stoppen is dus niet zo makkelijk, je moet ervoor zorgen dat je niet in de verleiding komt en zo weer terugvalt in je oude gewoonten. Mijn oplossing: Doe je hele computer het huis uit, vroeger konden mensen zich ook prima redden zonder een computer hoor, en in die tijd had men ook meer sociale contacten.
Je moet gewoon de stap zetten. Misschien wil je de PC verkopen, zorg gewoon dat je hem niet meer in de buurt hebt! Geef ook aan iedereen in je omgeving (je moeder bijvoorbeeld) door wat het probleem is, als het een goede moeder is wil ze je ongetwijfeld steunen in je gevecht. Informatie die je nodig hebt voor een opleiding? Er bestaat ook nog zoiets als een bibliotheek.
Dan de volgende stap: zoek een bijbaan! Voor een bijbaan is geen opleiding vereist en je komt in contact met mensen. Dat is dan al een begin. Als je geld verdient met je bijbaan kun je op een sport of een vereniging, daar ontmoet je weer meer mensen.
Baseline is: Zorg dat je niet meer in de verleiding komt en doe je hele PC de deur uit. Eventuele contacten kun je ook nog met een handgeschreven brief doen....
Succes!
Laten we het eens over een andere boeg gooien.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:47 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Thanks. Ik heb zeker vier, vijf keer geprobeerd helemaal te stoppen. Elke keer gaat het mis omdat ik internet nodig heb. Ik merk dat heel sterk. In December had ik me voorgenoemn een week niet te internetten maar na drie dagen werd het me teveel. Ik werd erg verdrietig over alles in mijn leven, en dacht aan zelfmoord. Ik moest wel gaan internetten om het nare gevoel kwijt te raken. Ik ednk dat het net zoiets is als met alcohol of drugs. Ik weet dat het me kapotmaakt en dat het slecht is, maar ik moet internetten, ik kan niet zonder.
Ik had 69 maar dat is vooral omdat niemand mij vraagt om te stoppen (die vraag of je tegen de wens van anderen in doorgaat met internetten), omdat het niet ten koste gaat van sociale contacten (die heb ik niet), etc. bij mij is het erger dan waar die test rekening mee houdt.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:46 schreef Dichterbijer het volgende:
Voor mensen die zelf ook willen kijken of ze verslaafd zijn: http://www.jellinek.nl/testjegebruik/questions.php?quiz=23&vraag=1&totaalScore=0
Vul hem wel serieus in.
Ik had +79 dus ik moet eigenlijk ook accuut stoppen
Dat lukt me ook niet meer. Ik heb wel (delen van) websites gebouwd door de jaren heen, maar het lukt me niet meer er tijd aan te besteden. Na een half uurtje ben ik er moe van omdat ik er aandacht bij moet hebben. Ik kan alleen nog maar het simpelste van het simpelste doen. Andere dingen lukken niet meer, überhaupt niet.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:50 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Laten we het eens over een andere boeg gooien.
Jij chat en forumt erg veel zeg je.
Waarom ga je niet wat anders doen dan chatten.Bijvoorbeeld intresse tonen in website's bouwen, euhmm, zelf een praatgroep op te richten over dit probleem op een eigen website die je dan onderhoud.
Ik zie mogelijkheden voor jou om daarmee te beginnen. En wie weet kom je via je eigen opgerichte praatgroep tot een oplossing. Niet dat je hier moet stoppen, maar probeer het eens!![]()
Euhmm, nee, ik ga het toch liever op mijn eigen manier proberen uit te vissen, maar misschien is het voor jou inderdaad wel beter. Kan ik niet over oordelen.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:52 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Zeg. Ga je mee naar Jellinek Dichterbijer? Misschien kunnen we ons via dwangverpleging laten opnemen?
En je kan wel aandacht hiervoor opbrengen... beetje vaag want je moet je goed kunnen concentreren om dingen te tikken, die jij al hebt getikt. Dus vind het een beetje slap excussquote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:55 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Dat lukt me ook niet meer. Ik heb wel (delen van) websites gebouwd door de jaren heen, maar het lukt me niet meer er tijd aan te besteden. Na een half uurtje ben ik er moe van omdat ik er aandacht bij moet hebben. Ik kan alleen nog maar het simpelste van het simpelste doen. Andere dingen lukken niet meer, überhaupt niet.
Dat is inderdaad een afkickperiode, daar zul je doorheen moeten. Dat zal wel onder begeleiding moeten, als je zelfmoordneigingen krijgt. Misschien is je moeder in staat om je te begeleiden? Of anders kan je psycholoog een constructie bedenken. Het is even moeilijk, maar als je niet op het internet kunt komen zul je na een aantal dagen of wellicht enkele weken misschien de behoefte voelen om iets met je leven te doen...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:47 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Thanks. Ik heb zeker vier, vijf keer geprobeerd helemaal te stoppen. Elke keer gaat het mis omdat ik internet nodig heb. Ik merk dat heel sterk. In December had ik me voorgenoemn een week niet te internetten maar na drie dagen werd het me teveel. Ik werd erg verdrietig over alles in mijn leven, en dacht aan zelfmoord. Ik moest wel gaan internetten om het nare gevoel kwijt te raken. Ik ednk dat het net zoiets is als met alcohol of drugs. Ik weet dat het me kapotmaakt en dat het slecht is, maar ik moet internetten, ik kan niet zonder.
Ik zat toen ook in een enorm depressieve periode. Alleen internet bracht verlichting. Nu nog steeds wel. Maar in feite haat ik internet.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:00 schreef Cassiopeia het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een afkickperiode, daar zul je doorheen moeten. Dat zal wel onder begeleiding moeten, als je zelfmoordneigingen krijgt. Misschien is je moeder in staat om je te begeleiden? Of anders kan je psycholoog een constructie bedenken. Het is even moeilijk, maar als je niet op het internet kunt komen zul je na een aantal dagen of wellicht enkele weken misschien de behoefte voelen om iets met je leven te doen...
Het is een idee om een afkickschema te maken met dingen die je jezelf dwingt om te doen. Begin met klusjes in het huishouden. Ga eens met je moeder uit eten of een dagje naar een pretpark, een dagje shoppen in een leuke stad. Dwing jezelf om hier en daar voor een bijbaantje te solliciteren, zodra je op werk hebt móet je er wel heen. Begeef jezelf onder de mensen, ga op vakantie en doe leuke activiteiten.
Wellicht zie je het nut van het leven weer in zodra je leuke dingen gaat doen, maar daarvoor moet je eerst alle mogelijk contact met internet blokkeren...
Is het niet zo dat je geen sociaal leven kent en er daarom zo bang voor bent dat de drang ernaar ook helemaal is weggevallen? Ik denk dat je je op een bepaald moment gewoon moet dwingen om die computer uit te zetten en iets anders te doen, en het van jezelf moet accepteren om dan maar een paar keer flink op je bek te gaan omdat je bijna geen real-life sociale vaardigheden hebt. Richt je in ieder geval niet op het 'leven' zoals dat door de media (films, soaps, internet) wordt voorgespiegeld, want dat niveau zul je de eerste twee jaar niet kunnen bereiken. Maar dat betekent nog niet dat je in elke situatie waardeloos bent. Er is maar één manier om een sociaal leven op te bouwen, en dat is door te doen, en niet door na te denken over hoe je het aan zou kunnen pakken en wat de voor- en nadelen zijn. Hoezeer je ook een 'loner' bent, je hebt gewoon andere mensen om je heen nodig.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:33 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Maar aan écht contact heb ik niet veel behoefte. Online wel. Ik weet niet goed hoe dat komt. Ik heb ook nog nooit écht contact met iemand gehad. Ik vind mensen in het echt vaak niet interessant. Op internet behoud je volledige controle over wat je doet en met wie je omgaat. Je kunt ahw mensen uitkiezen om mee om te gaan. Het leidt makkelijker naar goede contacten, denk ik soms.
Het is ook niet zo dat ik er sociaal helemaal buitenval. Vroeger wel, maar ik ben een goed uitziende, intelligente, lieve jongen. Ook wel sociaal vaardig. Maar de behoefte is weg.
Ik zie wel dat internet mij kapotmaakt, maar ik heb het ook nodig, zie je. Ik kan niet zonder. Ik zou er wat aan willen doen, maar ik kan het soms gewoon niet.
Gefeliciteerd, wat leuk!quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:36 schreef Faithz het volgende:
Nu ik de test van jellinek doe merk ik dat ik vroeger echt een internetverslaving had. Totdat ik mijn vriendin (hoe kan het ook anders:) online leerde kennen. Toen ik haar eenmaal kenden heb ik de tijd dat we elkaar niet zagen vrijwel niet onderbroken op internet doorgebracht in de hoop dat ze online kwam.
Inmiddels wonen we samen en heb ik niet meer de behoefte om zoveel online te zijn. Ik ben het wel op mijn werk maar ik lees net zo lief een boek.
Het is vanzelf over gegaan eigenlijk, doordat ik werk had wat ik leuk vond, een opleiding die ik nodig had en meer een sociaal leven kreeg.
Ik zit nog steeds graag een uurtje met de laptop op schoot op de bank maar ik moet het niet meer per se zoveel mogelijk
Ben je al bezet?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:37 schreef louvres het volgende:
Ik zit ook gemiddeld 15 uur per dag achter internet.. Kan er ook niet van loskomen, denk ook vaak dat het mijn levensbehoefte is. Ik doe ook een computer opleiding en die leidt er ook onder, door mijn eigen toe doen. Ik heb besloten om alleen voor school werk, op internet te gaan surfen en hopelijk houd ik dat ook vol. Van msn kan ik niet loskomen, dat is mijn enige manier van communiceren, want ik ben nl. zwaar slechthorend. Hmm.. Soms is de techniek erg klote, want het maakt je compleet afhankelijk terwijl je het liever niet wilt. Gewoon die knop omzetten en ergens anders voor gaan. Anyway, makkelijker gezegd dan gedaan.. Ik deed ook veel aan internetdating, maar daar ben ik nu ook mee gestopt omdat het nergens op slaat. Dus, ik laat mijn face op dit forum maar eens in de maand zien. Good luck everyone! Smack!p.s. ben een vrouwke, het is niet alleen dat mannen dat hebben maar vrouwen hebben er net zo veel last van!
Dat is zo. Je hebt gelijk. Dat is ook mijn probleem. Ik heb dit leven, en in feite is het wel lekker veilig zo. Ik kan het niet goed doorbreken. Ik weet niet hoe. Stoppen met zeuren en gewoon iets doen is zo makkelijk nog niet.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:42 schreef DABAMaster het volgende:
jij zegt heel vaak "Dat kan ik niet (meer)". Volgens mij WIL je niet meer andere dingen doen, je WIL niet vooruit komen in het leven, en je WIL geen tegenslagen zien.
Het beste advies is: probeer toe te geven dat je een mens bent, dat er problemen zijn en denk ipv "Ik kan het niet": "Ik zie wel of het lukt".
Dat zeg ik, een extreme vorm van procrastinatie, meestal veroorzaakt door depressie, faalangst e.d.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:43 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Dat is zo. Je hebt gelijk. Dat is ook mijn probleem. Ik heb dit leven, en in feite is het wel lekker veilig zo. Ik kan het niet goed doorbreken. Ik weet niet hoe. Stoppen met zeuren en gewoon iets doen is zo makkelijk nog niet.
Een tijdklok? P-lease. Dat is alsof je tegen een alcoholist zegt dat ie de dop op de fles moet doen! LOL!quote:We hebben je mail ontvangen waarin je in je zorgen maakt over je internet gebruik.
Hierop het volgende:
Kan internet verslavend worden en zo ja wat kan je daaraan doen? Vooralsnog gaan wij ervan uit dat gebruikers op eigen kracht hun internet- gedrag kunnen minderen. Maar de ontwikkelingen gaan snel. Onlangs is er in Rotterdam onderzoek gedaan naar problematisch internetgebruik (1). Het onderzoek concludeerde dat 3.5% van de internetgebruikers op een problematische manier internet. Zij internetten privé 8 uur of meer per week en ervaren problemen met het stoppen, krijgen kritiek van hun partners en zeggen dat zij internet gebruiken om negatieve gevoelens te verlichten. De onderzoekers denken dat, omdat internet nog zo'n nieuw fenomeen is, dit percentage de komende jaren zal stijgen. In de Verenigde Staten is er ook onderzoek gedaan. De psycholoog David Greenfield heeft een vragenlijst op internet geplaatst die internetverslaving meet. In totaal reageerden 18.000 mensen op de vragenlijst. Volgens Greenfield was 6% van degenen die de enquête hadden ingevuld min of meer verslaafd. De meest verslavende activiteiten waren: gokken, handelen in aandelen via het net, on- line shoppen, chatten en e-mailen. In de VS is ook een Center for On-Line Addiction. Zij hebben een lijst met 20 vragen ontwikkeld die problematisch internetgedrag signaleert. Hieronder staat een bewerkte versie van deze lijst. De lijst bestaat uit een tiental vragen die je met ja of nee moet beantwoorden. - Ik internet regelmatig langer dan ik van plan was. Ja/nee - Vrienden of familie klagen wel eens over mijn internet-gedrag. Ja/nee - Werk of school lijden onder mijn internet-gedrag. Ja/nee - Internet helpt me om vervelende gedachten kwijt te raken. Ja/nee - Internet kost me regelmatig mijn nachtrust. Ja/nee? - Ik zeg regelmatig, nou nog een paar minuutjes dan. Ja/nee - Ik probeer mijn internet gedrag wel eens te minderen. Ja/nee - Als ik niet on-line ben speelt internet wel eens door mijn hoofd Ja/nee - Ik raak geïrriteerd als iemand mij stoort terwijl ik aan het internetten ben. Ja/nee - Ik voel me down en nerveus als ik niet op internet ben. Ja/nee Als je op twee vragen met ja moet antwoorden, zou je toch eens moeten gaan nadenken of internet niet een te grote rol speelt in je leven. Dat geldt zeker bij drie keer ja. Een mogelijkheid om het internetten binnen de perken te houden biedt het gratis programma "internetkostenbeheersing" van KPN. Dit programma geeft je een limiet om te kunnen internetten. Heb je die limiet bereikt dan wordt de verbinding automatisch verbroken. Je kunt natuurlijk ook gewoon een wekker langs je computer zetten en als die na een of anderhalf uur afgaat gewoon stoppen. Desnoods zet je ook nog een tijdklok tussen je computer en het stopcontact die bijvoorbeeld vijf minuten later afgaat dan de wekker. Dan heb je na de wekker nog vijf minuten tijd om de computer af te sluiten. Voorlopig zijn wij van mening dat je met dergelijke hulpmiddelen je eigen computergedrag weer onder controle kunt krijgen. Mocht dat niet lukken, dan kun je je natuurlijk altijd aanmelden bij een verslavingszorginstelling in de buurt. Het adres kun je vinden via alcoholinfolijn tel: 0900-500 2021.
1. Huisman A., Garretsen H., van den Eijnden R., (2000) Problematische internetgebruik: een pilotstudie, Rotterdam: Erasmusuniversiteit, Instituut voor Verslavingsonderzoek (IVO).
Tis wel heel erg met je gesteld he?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:53 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
ik heb nooit een sociaal leven gehad, behalve op internet
ik heb nooit een vriend of vriendin gehad, nooit mensen met wie ik omging
ik ken het niet anders en inmiddels verlang ik ook niet meer anders
ik leef in een isolement
Blijkbaar mis je de discipline om met een kookwekker zelf je internetgebruik aan banden te leggen. Dan is deze suggestie van Jellinek misschien nog niet zo dom?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 14:47 schreef JohnDDD het volgende:
Een mogelijkheid om het internetten binnen de perken te houden biedt het gratis programma "internetkostenbeheersing" van KPN. Dit programma geeft je een limiet om te kunnen internetten. Heb je die limiet bereikt dan wordt de verbinding automatisch verbroken.
oooow,volgende keer iets beter lezenquote:Op dinsdag 11 januari 2005 15:17 schreef JohnDDD het volgende:
Heartworm, lees mijn OPIk studeer officieel maar ga al maanden niet meer, en nee ik heb geen werk.
Enne. Ik wil helemaal niet hardlopen of sporten begrijp je. Ik wil niets meer. Alleen internet leidt me daarvan af.
Niet hét houdt zichzelf in stand jíj houdt het in stand met je lethargische houding, weet je.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 15:29 schreef JohnDDD het volgende:
het probleem is juist dat ik niets wil. het houdt zichzelf ook in stand weet je.
Ah, de harde aanpakquote:Op dinsdag 11 januari 2005 15:39 schreef Copycat het volgende:
[..]
Niet hét houdt zichzelf in stand jíj houdt het in stand met je lethargische houding, weet je.
Verkoop jezelf een flinke schop onder je luie reet en maak zelf een einde aan dit apathische gedrag. Of wil je er op je 70ste achterkomen dat je je hele leven weggesurfd hebt?
dan zit ie vanaf 9:30 te computeren, de hele dag lang!quote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:14 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ey TS, misschien kan je eens een dagindeling voor jezelf op papier zetten en die proberen te volgen ofzo.
Bijvoorbeeld 7:30 wekker
7:45 opstaan, wassen, aankleden
8:00 ontbijt
8:30 een uur met de hond lopen
9:30 dán pas computer aan
t is maar een idee
dit is dus bijv 1 van zijn verhaaltjes..... oordeel zelf maar ik geloof het niet hor....quote:Op zaterdag 18 december 2004 19:47 schreef JohnDDD het volgende:
Ik kwam vanmorgen in alle vroegte bij de V&D. Staat daar een zalige meid achter de kassa. Echt precies mijn type. Dus ik kocht wat bij haar en probeerde haar een beetje te versieren.
Ze hapte toe. Dus ik zeg misschien kunnen we een keer wat leuks gaan doen, wat gaan drinken ofzo. ik wilde het beschaafd houden. Zegt zij: nou als je om half zes terugkomt, dan gaan we sluiten, weet ik nog wel wat anders leuks om te doen.
Dus ik denk van woww jackpot, ik loop met een harde lul daar weg, dat wil je niet weten, kwijl uit mijn mondhoeken. Ik kom dus thuis, ik zeg schat, ik ga om half zes nog even wat drinken met de jongens. Zij stemt in, zij wacht wel op me met het eten.
Om vijf voor half zes stipt was ik dus bij de V&D terug, er waren nog maar wat mensen, niet al teveel. Dus ik wacht tot sluitingstijd, zij wenkt me mee naar de paskamers. Ze zegt; ga daar maar zitten. Dus ik ga zitten, scheurt ze haar bloesje los, haar prachtige borsten komen naar buiten, ze wrijft over mijn broek, maakt mijn broek los en begint me me daar toch een potje te pijpen.
Ik was dus heerlijk hard, dus ik zeg, nu wil ik je neuken. Dus zij gaat met haar gezicht naar de spiegel staan, en ik neuk haar zo vanachter terwijl ze alles kan zien in de spiegel. Zij dus hard kreunen...ik zeg nog 'sstt!', maar zij ging door.
Komt opeens de filiaalmanager binnengelopen. Hij zegt van wat is HIER aan de hand?
Anyways, hij had ons dus al 10 minuten gehoord, en hij had de politie gebeld omdat hij dacht dat het een insluiper was. Maar door het vele gekreun was hij toch maar even gaan kijken.
Vlak daarna komen dus ook twee agenten binnengelopen. Ik liep daar nog in mijn blote lul (mijn broek lag een stukje verderop), zij haar al weer haar slipje opgetrokken inmiddels.
Die manager ontslaat haar op staande voet, zij krijgen ruzie, ik probeer te sussen, hij noemde haar een slet, dus ik geef die gast een enorme duw. Die politielui namen me meteen in hechtenis, dus nu heb ik twee uur op het politiebureau vastgezeten vanwege dat ik daar na sluitingstijd was, en dat ik die gast heb geduwd.
Inmiddels is die aanklacht van dat ik daar onbevoegd was ingetrokken omdat zij me in feite had uitgenodigd als werknemer en bevoegde. Voor die duw is verder geen aanklacht ingediend.
Dus ze hebben mij even met de auto thuisgebracht, de heren van de politie. Helaas zag mijn vriendin het. Dus ik moest uitleggen wat er gebeurd was. Namelijk dat ik met de jongens wat was gaan drinken en dat er een gevecht was uitgebroken in het café, en dat ik onterecht was meegenomen naar het bureau. Tsja, we hebben nu vijf maanden wat, en hoewel ik wel eens vreemdga wil ik haar ook niet kwijt.![]()
Anyways, mooi KUT dus weer, in me blote lul betrapt worden door die filiaalmanager én dan nog eens meegenomen worden.
Haha omg! JohnDDD, dit versterkt mijn idee dat je een leven moet gaan krijgen!quote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:20 schreef layd-dd het volgende:
[..]
dit is dus bijv 1 van zijn verhaaltjes..... oordeel zelf maar ik geloof het niet hor....
Hmm, zo kun je het idd ook lezen...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 23:27 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Haha omg! JohnDDD, dit versterkt mijn idee dat je een leven moet gaan krijgen!
Wat is dit nu weer voor gezwam in de ruimte. Bepaal jij bijvoorbeeld de kwaliteit van andersmans leven? En hoe weet jij dat je maar één keer leeft? Dat is een nutteloze stelling zonder enig bewijs. Jij bent vast zo iemand die stellingen aanhangt als:quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:45 schreef cultheld het volgende:
Damn, je verhaal is te erg. Probeer je je via internet soms te verschuilen voor de buitenwereld? Je moet gewoon gaan sporten, een baan/studie zoeken en je talenten (die heeft iedereen) ontplooien. Doe je dat niet, dan is de kwaliteit van je leven niet bijzonder goed en je leeft maar één keer, dus elke dag dat je op deze voet verder gaat, is een weg gegooide dag![]()
Neuh, da's weer de BSB mentaliteitquote:Op woensdag 12 januari 2005 01:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor gezwam in de ruimte. Bepaal jij bijvoorbeeld de kwaliteit van andersmans leven? En hoe weet jij dat je maar één keer leeft? Dat is een nutteloze stelling zonder enig bewijs. Jij bent vast zo iemand die stellingen aanhangt als:
- "Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd."
- "Live your life to the max."
- Enzovoort
Proest!
Hij is van z'n verslaving af...quote:Op woensdag 12 januari 2005 12:58 schreef Dichterbijer het volgende:
Beetje vaag dat ie niet meer reageert... was dit een fake verhaal :S
Laten we het hopenquote:Op woensdag 12 januari 2005 14:11 schreef Prof_Dexter het volgende:
[..]
Hij is van z'n verslaving af...
Hoe is het je gelukt om van 8 tot 22 uur per dag naar een half uur te gaan in zo'n korte tijd?quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:40 schreef JohnDDD het volgende:
Ik had gisteren al gepost maar biljkbaar ging er toen iets mis. Ik computer nog maar een half uur per dag. Het gaat best goed, hoewel ik nu de hele dag op bed lig muziekkanalen te kijken. Maar ik voel me wel beter iig.
Naja we kunnen hem wel gelijk testen, als hij vandaag nog andwoord overdreed hij zijn eigen regelquote:Op donderdag 13 januari 2005 14:47 schreef Copycat het volgende:
Hoe heb je dat nu dan wel opeens voor elkar weten te krijgen?
Note: als je half uurtje voorbij is, wil ik best tot morgen wachten op een reply...
gewoon opsturen die brief denk!quote:Op donderdag 13 januari 2005 18:44 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb het in een brief beloofd aan het meisje waarvan ik houd. Niet dat ik de brief opstuur, maar ik heb het wel beloofd.
Nu moet ik denk ik maar weer eens gaan. Mijn vacaturezoeken is nu wel afgelopen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |