Ik zat toen ook in een enorm depressieve periode. Alleen internet bracht verlichting. Nu nog steeds wel. Maar in feite haat ik internet.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:00 schreef Cassiopeia het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een afkickperiode, daar zul je doorheen moeten. Dat zal wel onder begeleiding moeten, als je zelfmoordneigingen krijgt. Misschien is je moeder in staat om je te begeleiden? Of anders kan je psycholoog een constructie bedenken. Het is even moeilijk, maar als je niet op het internet kunt komen zul je na een aantal dagen of wellicht enkele weken misschien de behoefte voelen om iets met je leven te doen...
Het is een idee om een afkickschema te maken met dingen die je jezelf dwingt om te doen. Begin met klusjes in het huishouden. Ga eens met je moeder uit eten of een dagje naar een pretpark, een dagje shoppen in een leuke stad. Dwing jezelf om hier en daar voor een bijbaantje te solliciteren, zodra je op werk hebt móet je er wel heen. Begeef jezelf onder de mensen, ga op vakantie en doe leuke activiteiten.
Wellicht zie je het nut van het leven weer in zodra je leuke dingen gaat doen, maar daarvoor moet je eerst alle mogelijk contact met internet blokkeren...
Is het niet zo dat je geen sociaal leven kent en er daarom zo bang voor bent dat de drang ernaar ook helemaal is weggevallen? Ik denk dat je je op een bepaald moment gewoon moet dwingen om die computer uit te zetten en iets anders te doen, en het van jezelf moet accepteren om dan maar een paar keer flink op je bek te gaan omdat je bijna geen real-life sociale vaardigheden hebt. Richt je in ieder geval niet op het 'leven' zoals dat door de media (films, soaps, internet) wordt voorgespiegeld, want dat niveau zul je de eerste twee jaar niet kunnen bereiken. Maar dat betekent nog niet dat je in elke situatie waardeloos bent. Er is maar één manier om een sociaal leven op te bouwen, en dat is door te doen, en niet door na te denken over hoe je het aan zou kunnen pakken en wat de voor- en nadelen zijn. Hoezeer je ook een 'loner' bent, je hebt gewoon andere mensen om je heen nodig.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:33 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Maar aan écht contact heb ik niet veel behoefte. Online wel. Ik weet niet goed hoe dat komt. Ik heb ook nog nooit écht contact met iemand gehad. Ik vind mensen in het echt vaak niet interessant. Op internet behoud je volledige controle over wat je doet en met wie je omgaat. Je kunt ahw mensen uitkiezen om mee om te gaan. Het leidt makkelijker naar goede contacten, denk ik soms.
Het is ook niet zo dat ik er sociaal helemaal buitenval. Vroeger wel, maar ik ben een goed uitziende, intelligente, lieve jongen. Ook wel sociaal vaardig. Maar de behoefte is weg.
Ik zie wel dat internet mij kapotmaakt, maar ik heb het ook nodig, zie je. Ik kan niet zonder. Ik zou er wat aan willen doen, maar ik kan het soms gewoon niet.
Gefeliciteerd, wat leuk!quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:36 schreef Faithz het volgende:
Nu ik de test van jellinek doe merk ik dat ik vroeger echt een internetverslaving had. Totdat ik mijn vriendin (hoe kan het ook anders:) online leerde kennen. Toen ik haar eenmaal kenden heb ik de tijd dat we elkaar niet zagen vrijwel niet onderbroken op internet doorgebracht in de hoop dat ze online kwam.
Inmiddels wonen we samen en heb ik niet meer de behoefte om zoveel online te zijn. Ik ben het wel op mijn werk maar ik lees net zo lief een boek.
Het is vanzelf over gegaan eigenlijk, doordat ik werk had wat ik leuk vond, een opleiding die ik nodig had en meer een sociaal leven kreeg.
Ik zit nog steeds graag een uurtje met de laptop op schoot op de bank maar ik moet het niet meer per se zoveel mogelijk
Ben je al bezet?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:37 schreef louvres het volgende:
Ik zit ook gemiddeld 15 uur per dag achter internet.. Kan er ook niet van loskomen, denk ook vaak dat het mijn levensbehoefte is. Ik doe ook een computer opleiding en die leidt er ook onder, door mijn eigen toe doen. Ik heb besloten om alleen voor school werk, op internet te gaan surfen en hopelijk houd ik dat ook vol. Van msn kan ik niet loskomen, dat is mijn enige manier van communiceren, want ik ben nl. zwaar slechthorend. Hmm.. Soms is de techniek erg klote, want het maakt je compleet afhankelijk terwijl je het liever niet wilt. Gewoon die knop omzetten en ergens anders voor gaan. Anyway, makkelijker gezegd dan gedaan.. Ik deed ook veel aan internetdating, maar daar ben ik nu ook mee gestopt omdat het nergens op slaat. Dus, ik laat mijn face op dit forum maar eens in de maand zien. Good luck everyone! Smack!p.s. ben een vrouwke, het is niet alleen dat mannen dat hebben maar vrouwen hebben er net zo veel last van!
Dat is zo. Je hebt gelijk. Dat is ook mijn probleem. Ik heb dit leven, en in feite is het wel lekker veilig zo. Ik kan het niet goed doorbreken. Ik weet niet hoe. Stoppen met zeuren en gewoon iets doen is zo makkelijk nog niet.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:42 schreef DABAMaster het volgende:
jij zegt heel vaak "Dat kan ik niet (meer)". Volgens mij WIL je niet meer andere dingen doen, je WIL niet vooruit komen in het leven, en je WIL geen tegenslagen zien.
Het beste advies is: probeer toe te geven dat je een mens bent, dat er problemen zijn en denk ipv "Ik kan het niet": "Ik zie wel of het lukt".
Dat zeg ik, een extreme vorm van procrastinatie, meestal veroorzaakt door depressie, faalangst e.d.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 11:43 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Dat is zo. Je hebt gelijk. Dat is ook mijn probleem. Ik heb dit leven, en in feite is het wel lekker veilig zo. Ik kan het niet goed doorbreken. Ik weet niet hoe. Stoppen met zeuren en gewoon iets doen is zo makkelijk nog niet.
Een tijdklok? P-lease. Dat is alsof je tegen een alcoholist zegt dat ie de dop op de fles moet doen! LOL!quote:We hebben je mail ontvangen waarin je in je zorgen maakt over je internet gebruik.
Hierop het volgende:
Kan internet verslavend worden en zo ja wat kan je daaraan doen? Vooralsnog gaan wij ervan uit dat gebruikers op eigen kracht hun internet- gedrag kunnen minderen. Maar de ontwikkelingen gaan snel. Onlangs is er in Rotterdam onderzoek gedaan naar problematisch internetgebruik (1). Het onderzoek concludeerde dat 3.5% van de internetgebruikers op een problematische manier internet. Zij internetten privé 8 uur of meer per week en ervaren problemen met het stoppen, krijgen kritiek van hun partners en zeggen dat zij internet gebruiken om negatieve gevoelens te verlichten. De onderzoekers denken dat, omdat internet nog zo'n nieuw fenomeen is, dit percentage de komende jaren zal stijgen. In de Verenigde Staten is er ook onderzoek gedaan. De psycholoog David Greenfield heeft een vragenlijst op internet geplaatst die internetverslaving meet. In totaal reageerden 18.000 mensen op de vragenlijst. Volgens Greenfield was 6% van degenen die de enquête hadden ingevuld min of meer verslaafd. De meest verslavende activiteiten waren: gokken, handelen in aandelen via het net, on- line shoppen, chatten en e-mailen. In de VS is ook een Center for On-Line Addiction. Zij hebben een lijst met 20 vragen ontwikkeld die problematisch internetgedrag signaleert. Hieronder staat een bewerkte versie van deze lijst. De lijst bestaat uit een tiental vragen die je met ja of nee moet beantwoorden. - Ik internet regelmatig langer dan ik van plan was. Ja/nee - Vrienden of familie klagen wel eens over mijn internet-gedrag. Ja/nee - Werk of school lijden onder mijn internet-gedrag. Ja/nee - Internet helpt me om vervelende gedachten kwijt te raken. Ja/nee - Internet kost me regelmatig mijn nachtrust. Ja/nee? - Ik zeg regelmatig, nou nog een paar minuutjes dan. Ja/nee - Ik probeer mijn internet gedrag wel eens te minderen. Ja/nee - Als ik niet on-line ben speelt internet wel eens door mijn hoofd Ja/nee - Ik raak geïrriteerd als iemand mij stoort terwijl ik aan het internetten ben. Ja/nee - Ik voel me down en nerveus als ik niet op internet ben. Ja/nee Als je op twee vragen met ja moet antwoorden, zou je toch eens moeten gaan nadenken of internet niet een te grote rol speelt in je leven. Dat geldt zeker bij drie keer ja. Een mogelijkheid om het internetten binnen de perken te houden biedt het gratis programma "internetkostenbeheersing" van KPN. Dit programma geeft je een limiet om te kunnen internetten. Heb je die limiet bereikt dan wordt de verbinding automatisch verbroken. Je kunt natuurlijk ook gewoon een wekker langs je computer zetten en als die na een of anderhalf uur afgaat gewoon stoppen. Desnoods zet je ook nog een tijdklok tussen je computer en het stopcontact die bijvoorbeeld vijf minuten later afgaat dan de wekker. Dan heb je na de wekker nog vijf minuten tijd om de computer af te sluiten. Voorlopig zijn wij van mening dat je met dergelijke hulpmiddelen je eigen computergedrag weer onder controle kunt krijgen. Mocht dat niet lukken, dan kun je je natuurlijk altijd aanmelden bij een verslavingszorginstelling in de buurt. Het adres kun je vinden via alcoholinfolijn tel: 0900-500 2021.
1. Huisman A., Garretsen H., van den Eijnden R., (2000) Problematische internetgebruik: een pilotstudie, Rotterdam: Erasmusuniversiteit, Instituut voor Verslavingsonderzoek (IVO).
Tis wel heel erg met je gesteld he?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:53 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
ik heb nooit een sociaal leven gehad, behalve op internet
ik heb nooit een vriend of vriendin gehad, nooit mensen met wie ik omging
ik ken het niet anders en inmiddels verlang ik ook niet meer anders
ik leef in een isolement
Blijkbaar mis je de discipline om met een kookwekker zelf je internetgebruik aan banden te leggen. Dan is deze suggestie van Jellinek misschien nog niet zo dom?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 14:47 schreef JohnDDD het volgende:
Een mogelijkheid om het internetten binnen de perken te houden biedt het gratis programma "internetkostenbeheersing" van KPN. Dit programma geeft je een limiet om te kunnen internetten. Heb je die limiet bereikt dan wordt de verbinding automatisch verbroken.
oooow,volgende keer iets beter lezenquote:Op dinsdag 11 januari 2005 15:17 schreef JohnDDD het volgende:
Heartworm, lees mijn OPIk studeer officieel maar ga al maanden niet meer, en nee ik heb geen werk.
Enne. Ik wil helemaal niet hardlopen of sporten begrijp je. Ik wil niets meer. Alleen internet leidt me daarvan af.
Niet hét houdt zichzelf in stand jíj houdt het in stand met je lethargische houding, weet je.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 15:29 schreef JohnDDD het volgende:
het probleem is juist dat ik niets wil. het houdt zichzelf ook in stand weet je.
Ah, de harde aanpakquote:Op dinsdag 11 januari 2005 15:39 schreef Copycat het volgende:
[..]
Niet hét houdt zichzelf in stand jíj houdt het in stand met je lethargische houding, weet je.
Verkoop jezelf een flinke schop onder je luie reet en maak zelf een einde aan dit apathische gedrag. Of wil je er op je 70ste achterkomen dat je je hele leven weggesurfd hebt?
dan zit ie vanaf 9:30 te computeren, de hele dag lang!quote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:14 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ey TS, misschien kan je eens een dagindeling voor jezelf op papier zetten en die proberen te volgen ofzo.
Bijvoorbeeld 7:30 wekker
7:45 opstaan, wassen, aankleden
8:00 ontbijt
8:30 een uur met de hond lopen
9:30 dán pas computer aan
t is maar een idee
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |