quote:Op zondag 9 januari 2005 16:51 schreef pyl het volgende:
Dat zou inderdaad te voor de hand liggend zijn, maar warmer kun je niet worden.
quote:Op zondag 9 januari 2005 17:15 schreef Fatality het volgende:
het is Josephine!
Mevrouw had zeker overeenkomsten met Gabrielle, maar leefde twee eeuwen later.quote:Op zondag 9 januari 2005 20:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Gabrielle d'Estree?
quote:Madame du Barry (19 augustus 1746? - 8 december, 1793) was een beroemde maîtresse van Lodewijk XV van Frankrijk. Zij was van bescheiden afkomst, maar haar relaties met rijke mannen vergrootten haar sociale status aanzienlijk.
Zij werd geboren in een arm gezin in de Franse stad Vaucouleurs, als Marie-Jeanne Bécu, en was de natuurlijke dochter van een naaister en een tolbeambte. Op jonge leeftijd kwam zij onder de naam "mademoiselle Lange" naar Parijs, waar zij aan het werk werd gezet in een modeatelier, maar zij belandde er algauw in de prostitutie. Getroffen door haar bijzondere schoonheid, haalde ridder Jean du Barry haar weg uit het bordeel waar hij haar ontmoette, en liet haar een goktent uitbaten. Dáár werd zij opgemerkt door een zekere Lebel, kamerknecht en "hofleverancier" van koning Lodewijk XV. Op die manier werd zij in 1767 voorgesteld aan de koning, die onmiddellijk door haar geboeid raakte, en haar, zij het niet zonder enig verzet, aan het hof introduceerde. Zij werd ook zijn maîtresse, enkele jaren na het overlijden van zijn favoriete Madame de Pompadour. De oude, liederlijke koning schonk haar ten huwelijk (1 september 1768) met Guillaume du Barry, de broer van haar beschermer Jean du Barry (die zelf al getrouwd was!). Zo verkreeg zij haar titel "gravin du Barry".
Madame du Barry had weinig politiek besef, maar haar invloed op de koning was niet gering. Zij mocht hem tutoyeren en familiair "la France" noemen. Haar tegenstanders, zoals de hertog van Choiseul, vielen door haar toedoen in ongenade bij de koning, terwijl juist lieden van dubieus allooi in aanzien stegen. Door deze relatie vervreemdde Lodewijk XV steeds meer van zijn familie, met name van zijn dochters, zodat hij zich gedwongen zag voor zijn maîtresse het luxueuze paviljoen van Louvecienne te laten bouwen. Dáár bracht zij, naar het voorbeeld van Madame de Pompadour, de koning voortdurend in contact met steeds nieuw vrouwelijk schoon.
Lodewijk XV, sinds lange tijd ondermijnd door syfilis, overleed op 10 mei 1774, waarna gravin du Barry gedwongen werd het hof te verlaten. Zij trok zich een tijdje terug in een klooster nabij Meaux, maar mocht na een jaar reeds terugkeren aan het hof, waar zij met haar nieuwe minnaar, de hertog bu Brissac, verbleef tot aan het uitbreken van de Franse Revolutie.
In 1792 vertrok zij naar Engeland om er haar aanzienlijke fortuin in veiligheid te stellen. Bij haar terugkeer in Frankrijk werd zij gearresteerd en na een schijnproces op 7 december 1793 veroordeeld tot de guillotine. Om haar leven te rekken deed zij nog een paar zogenaamde onthullingen, die velen het leven kostten. In tegenstelling tot eerdere ter dood veroordeelden, waaronder Lodewijk XVI van Frankrijk en Marie-Antoinette, ging ze gillend en huilend haar dood tegemoet, tot groot spektakel voor de meute. Haar laatste woorden tegen haar beul zijn ook haar bekendste: "Alstublieft, meneer, nog één moment."
Ik hoor de banden piepen en ik ruik de geur van zinloos verbrand rubber.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:52 schreef Z het volgende:
Laat ik dan even, heel kort door de bocht, Cole Porter gokken.
quote:Op dinsdag 11 januari 2005 10:21 schreef pyl het volgende:
En mijn suggestie, heer Bimmel, kunt u die eens tegen het licht houden?
Does a bear shit in the woods?quote:Op woensdag 12 januari 2005 10:55 schreef pyl het volgende:
Et monsieur était un politicien?
Juistem, onfris gespuis van het Vichy regime en oprichter van de fijne knapen van de Milice.quote:Op woensdag 12 januari 2005 11:25 schreef pyl het volgende:
Mmmm....zat ik toch in de verkeerde periode te denken. Pierre Laval.
Bimmel, mijn nederige excuses. Ik ben helaas verhinderd om uitgebreide recherche te verrichten...quote:
Het was toevallig wel een zebravink jaquote:Op vrijdag 14 januari 2005 08:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En ik heb geen zin in de zoveelste obscure vakidioot, alleen bekend bij iemand die er toevallig zijn levenswerk van gemaakt heeft om de levensgewoonten van de groen-grijs gestreepte dwergkuifparkiet te bestuderen omdat de gezochte persoon ooit een dissertatie schreef over het paringsgedrag van de roodzwart gekuifte dwergparkiet, waarin hij in voetnoot 375 verwees naar de groen-grijs gestreepte dwergkuifparkiet...
Zit te weinig vlees aan...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 09:39 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Het was toevallig wel een zebravink ja![]()
Juistemquote:Op vrijdag 14 januari 2005 10:00 schreef Gellius het volgende:
Ach, wat dom. Dat is gewoon Marcel Duchamp. Niet bepaald de obscure vink waar Lord_V hem voor hield, neenee.
Readymade'tje!
quote:Duchamp was daar omdat hij samen met samen met Magritte, Max Ernst, Man Ray en Dorothea Tanning (een schilderes en een vriendin van Picasso) aanwezig was om een tentoonstelling van de Amerikaanse schilder en miljonair William Copley bij te wonen. Schippers: "Ik herinner mij nog dat ook Hein Donner was gekomen. Donner vond het een grote eer om aan Duchamp te worden voorgesteld en hij stond al met de hoed in de hand. Maar Duchamp - over ironie gesproken - keerde onmiddellijk alles om en riep tegen zijn vrouw: 'Chérie! C'est Donnèrre! Donnèrre!'. Ik zie nog hoe directeur De Wilde een of andere schilder aan Duchamp wilde voorstellen, maar die wuifde dat weg met een handgebaar. Hij wilde alleen maar over schaken praten. Ik denk dat hij dat meende. Een schaakpartij was voor hem even belangrijk als een kunstwerk".
Of K.Schippers gelijk heeft weet ik niet, in ieder geval vond Duchamp in 1927 het schaken belangrijker dan zijn huwelijk. Volgens een andere anekdote zou zijn eerste vrouw, Lydie Lavassor-Sarrazin, al na een week zijn vertrokken toen zij bemerkte dat Duchamp 's avonds liever naar de schaakclub ging dan naar het echtelijk bed. Voor haar vertrek lijmde zij nog wel alle stukken aan het bord.
Dat is iig juist.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 13:01 schreef pyl het volgende:
Het schilderij is van de hand van Titiaan.
En het Lam Gods, natuurlijk...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 13:28 schreef Z het volgende:
Waar zie je dan water Bimmel? Vooral de kleding verraadt dat het Johannes de Doper is overigens.
Hoewel ik dit schilderij niet ken doet het me sterk denken aan de schilderijen van Guido di Pietro.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 13:25 schreef pyl het volgende:
Maar heer Bimmel, U heeft meneer zojuist geraden!![]()
Laten we er toch een opgave van maken: wie maakte deze prent?
Dartspelers en mafiosi.quote:Op maandag 17 januari 2005 11:49 schreef Bimmel het volgende:
(Wie loopt er anders in zwarte overhemden??)
Dat gebroeders limburg/ broers uit limburg is mijn foutquote:Op maandag 17 januari 2005 08:54 schreef pyl het volgende:
Da's een vrouw naar mijn hart, die moeder van je, Feldhofer. Heeft zeker nog een echte opleiding gehad? Het antwoord is weliswaar niet volledig correct, maar een kniesoor enzovoorts. De illustraties zijn inderdaad uit LES TRES RICHES HEURES DU DUC DE BERRY, het beroemde laat-Middeleeuwse getijdenboek, en ze zijn gemaakt door drie broers, de broers Van Limburg, afkomstig uit de stad der steden: Nijmegen.
Mevrouw Feldhofer, ik zou zeggen: Plaatje!
Irt John Irving ving, of vingt hij Ir?quote:Op maandag 17 januari 2005 12:09 schreef Gellius het volgende:
Mijnheer is scheppend bezig en Duits noch Siciliaans, vingirt (?) noch pyltjesgooier.
Maar anyway hoezo dan?quote:Op maandag 17 januari 2005 12:47 schreef Feldhofer het volgende:
Anyway Gellius kan wel blij een plaatje posten, maar het is mijn beurt:
[afbeelding]
Gaan we weer.quote:Op maandag 17 januari 2005 12:58 schreef Bimmel het volgende:
Voor wat betreft zijn vrijetijdsbesteding, daarnaar kan ik slechts gissen...(zou het iets met vogeltjes zijn wellicht?)
Verhip; afgelopen week nog over gelezen en besloten die te gaan zien.quote:Op maandag 17 januari 2005 14:24 schreef Gellius het volgende:
Zijn nieuwste film, un long dimanche de fiançailles, is ook best aangenaam.!
Feldhofer heeft ook nog zo zijn verplichtingen op schoolquote:Op maandag 17 januari 2005 15:06 schreef Bimmel het volgende:
Feldhofer lijkt mij te schitteren in afwezigheid.
quote:Op maandag 17 januari 2005 15:46 schreef pyl het volgende:
Inkoppertje: Luke Howard.
Zoals ik verwachte niet te moeilijk voor dit erudiete gezelschap.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 10:35 schreef pyl het volgende:
O ja, nu zie ik het: Rodin.
ben je met je laptop methadon aan het scoren bij de GGD, Gellius?quote:Op dinsdag 18 januari 2005 14:24 schreef Gellius het volgende:
Gunst. Ik kijk zelfs terwijl ik dit typ uit op het standbeeld van m'neer Floor W. Hij was overigens houthandelaar van professie, meen ik.
Is de onderhavinge m'neer een Vrijzinnig Democraat?
Niet bij mijn weten. Meneer heeft echter wel zijn sporen nagelaten in onze schitterende woonstede.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 14:36 schreef Z het volgende:
Hmmm, ik kijk praktisch uit op 'Het Mannetje' daar heb ik nu alleen niet zoveel aan. Tenzij meneer vioolist was naturlijk.
Is er uberhaupt een straat naar meneer vernoemd, en ligt die op dit moment open?
quote:Op dinsdag 18 januari 2005 14:36 schreef Z het volgende:Is er uberhaupt een straat naar meneer vernoemd, en ligt die op dit moment open?
Meneer was geen dichter, maar heeft ook mooie dingen gemaakt. Althans, naar mijn bescheiden mening.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 14:40 schreef pyl het volgende:
Derde poging: een jeugdige Herman Gorter?
Ah, het is natuurlijk de baron Ferdinand Van Vijzel tot Rokin.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 14:36 schreef Z het volgende:
Is er uberhaupt een straat naar meneer vernoemd, en ligt die op dit moment open?
Als groot fan van onze verkeers-fee Lidewy, ben ik natuurlijk uitstekend op de hoogte van alle omleidingen en opgebroken wegen in Amsterdam.quote:Op dinsdag 18 januari 2005 14:42 schreef pyl het volgende:
[..]
![]()
Briljante vraag; die ga ik onthouden!
Nu in ieder geval wel!quote:
Lidewyquote:Op dinsdag 18 januari 2005 15:02 schreef Z het volgende:
[..]
Als groot fan van onze verkeers-fee Lidewy, ben ik natuurlijk uitstekend op de hoogte van alle omleidingen en opgebroken wegen in Amsterdam.
De olijke toet van meneer kan niet verhullen dat hij een levensgenieter is met een lichte myoptische afwijking.quote:
Zeker!quote:Op woensdag 19 januari 2005 11:08 schreef Bimmel het volgende:
Of wellicht een sympathieke Vlaming?
Bìjna!quote:Op woensdag 19 januari 2005 11:08 schreef Bimmel het volgende:
Of wellicht een sympathieke Vlaming?
Nee hoor. Waals.quote:Op woensdag 19 januari 2005 11:32 schreef Gellius het volgende:
Franquin was Frans, dacht ik hoor.
quote:André franquin est né le 3 janvier 1924 à Etterbeek (Bruxelles).
quote:Franquin died on 5th of January 1997.
Ik zie net datmeneer niet geheel Brits is overigens...quote:Op woensdag 19 januari 2005 13:04 schreef Gellius het volgende:
Ik vind de boord toch wat te losbollerig om een politiker te kunnen zijn. Vogelaar?
Grmbl!!quote:Op woensdag 19 januari 2005 13:13 schreef Bimmel het volgende:
Meneer is geen vogelaar blablabla
mmmzz, iets met been en bed, mijn waarde 'ius?quote:Op donderdag 20 januari 2005 09:55 schreef Gellius het volgende:! SOLVEIG DOMMARTIN IS GÉÉN GEK MENS!
.
.
.
Heu...
Neen, neen, driewerf neen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 10:25 schreef Gellius het volgende:
Ah, alweer een Française. Leuk! Maken we er een thema-aflevering van. Wetenschapster of zangeres.
Mijn excuses, vriend 'ius. Zelfs dat is u niet vergund.quote:Op donderdag 20 januari 2005 10:31 schreef Gellius het volgende:
O.. Nou, leuk is dat.
Is ze dan tenminste Waals? Een beetje?
Ook van Britsche huize is m'vrouw niet. Schrijven, ja dat doet zij!quote:Op donderdag 20 januari 2005 10:31 schreef Z het volgende:
Ah, eindelijk een Engelse. Leuk! Maken we er geen thema-aflevering van. Schrijfster of schrijfster.
En wellicht van de 'dames-liefde'
Ik had vermoed dat deze frenologische inkopper van m'vrouw's nationaliteit eerder boven water zou komen dan haar professie, temeer vanwege haar uiterlijke gelijkenis met de Senator van de staat New York. Het leek mij zo doorzichtig als water, om eens een van de eigenschappen van dit goedje in een bescheiden metafoor toe te passen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 10:39 schreef Gellius het volgende:
Hm, een schrijfster. 'Schuw hun leeg gezelschap', sprak de dichter eens. Is zij dan Amerikaanse? Daar schijnt veel geschreven te worden.
Maar 'ius toch!quote:Op donderdag 20 januari 2005 10:49 schreef Gellius het volgende:
Ik moet je toch even corrigeren: Amerikanen zijn natuurlijk geen frenologische categorie an und für sich, maar meer een, tsja, hoe druk ik dit nu treffend uit... een soort melting pot van allerhande uiterst dubieuze emigranten uit de Oude Wereld, van verschillende schedelbouwtechnische snit. Denk ik.
Heb ik wel eens een boek van haar gelezen?
quote:Op donderdag 20 januari 2005 11:38 schreef Bimmel het volgende:
Scribuleert mevrouw maatschappij kritische stapels faxen of beperkt zij zich tot het Roman en Leni Saris domein van de letteren? Of misschien schrijft zij zelf kinderboeken....
M'vrouw schrijft in hoofdzaak fictie, maar is ook bekend van haar essays. Deze behandelen weliswaar de maatschappij en zijn daarin niet onkritisch, maar ik zou dat niet direct aanmerken als maatschappij kritisch. Van kinderboeken van m'vrouw's hand is mij niets bekend. En zelfhulp? In zekere zin. Een deel van haar werk zal een deel van de mensheid verder helpen, allicht. En zij krabbelde het een en ander over hoe te krabbelen, ook dat helpt. Maar zelfhulp a la René Diekstra maar dan zonder plagiaat, dat dan weer niet.quote:Op donderdag 20 januari 2005 11:39 schreef Gellius het volgende:
Bibliothecair leengedrag? waar zie je me voor aan, zeg!
Enfin. Moet ik het zoeken in de zelfhulphoek, qua boeken die mevrouw afscheidt?
Nee hoor, hier nooit. Leerzaam topic zo.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:00 schreef Gellius het volgende:
Liggen er buiten Amsterdam ook wel eens straten open dan?
Helemaal juist! Wat is het toch een mooie stad hè, zelfs als-ie open ligt.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:01 schreef Z het volgende:
De Ferdinand Bolstraat?
Bijvoorbeeld s'werelds grootste overdekte zwembad in de Residentie: De Haagse Tramtunnelquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:00 schreef Gellius het volgende:
Liggen er buiten Amsterdam ook wel eens straten open dan? waarom in Godsnaam?
De zijkant in de buurt van het station wel. Beetje onduidelijk op deze foto. Het Rokin ligt overigens ook open bimmelquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:13 schreef pyl het volgende:
O, het Damrak. Ligt dat open?
Deze mededeling doet het verlangen naar foto's van betreffende gebeurtenis in mij opleven.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:39 schreef Bimmel het volgende:
Yup, inderdaad stadhouderskade. Rijksmuseum glijbaan....Mevrouw Bimmel heeft daar al een paar keer met de beentjes in de lucht op de 'Mevrouw Bimmel-Bips' gelegen omdat die platen die er lagen spek glad zijn. Nu gelukkig weer 'omgelegd' en deels geasfalteerd.
Waarom heb je je camera nooit bij je als je 'm echt nodig hebtquote:Op donderdag 20 januari 2005 14:09 schreef Parabola het volgende:
[..]
Deze mededeling doet het verlangen naar foto's van betreffende gebeurtenis in mij opleven.
Doet niet iedere schrijverster dat? M'vrouw wel. Sterker nog, ze geeft les. Schrijfles.quote:Op donderdag 20 januari 2005 14:18 schreef Gellius het volgende:
Geef mevrouw wel eens lezingen?
Ach, zijn wij niet allen op zoek naar wonderen in een cynische tijd?quote:Op donderdag 20 januari 2005 14:19 schreef Bimmel het volgende:
[..]
Waarom heb je je camera nooit bij je als je 'm echt nodig hebt![]()
Ach, maar goed ook denk ik want anders had ik een week lang op de bank gelegen....
Geen Tart-aar. De indeling in luchtiger-minder luchtig is wat lastig hier. Laat ik zeggen, uhm, anders.quote:Afijn, mevrouw. De schrijftster uit de VS. Fictie verhalen.
Het genre Donna Tart of luchtiger?
hmmmzz, goede vraag. Ik meen dat ze wel eens een verhaaltje heeft doen verschijnen in het tijdschrijft 'Bon Appetit', voorzover dat iets zegt. In ieder geval kunnen we veronderstellen dat zij weet bij welke temperatuur water kookt.quote:Op donderdag 20 januari 2005 14:28 schreef Gellius het volgende:
Ik heb echt geen idee wie dit is. Kan ze lekker koken?
U bent duidelijk niet van gisteren, Lord_Vquote:Op donderdag 20 januari 2005 14:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Erica Jong is het niet.
Mmmmm neuh, niet direct. Haar beroemdste boek bevat wel wat historische verwijzingen, maar het verhaal zelf is zeker niet historisch, eer auto-biografisch. Dat boek valt overigens volgens een niet nader te noemen e-boekenwinkel in de categorie 'Self Improvement' (dus tochquote:Scribeert mevrouw historische verhalen?
Huuuuuuuuuu!quote:For years, Sophy Burnham has kept an unusual file in her office: true stories of people who have prayed deeply and have had their prayers answered. Now this best-selling author and spiritual guide illuminates this time-tested and unfailing remedy for the wounding moments in life, with When You’re Hurting and in Need.
Overigens hebben we daar het Ervaar ik hellenangst en pijn topic voor, natuurlijk. We mogen Koekepan wel dankbaar zijn.quote:unfailing remedy for the wounding moments in life, When You’re Hurting and in Need.
Mag ik u diep danken voor deze hint en u er een voor retourneren?quote:Op donderdag 20 januari 2005 15:19 schreef Gellius het volgende:
[..]
Overigens hebben we daar het Ervaar ik hellenangst en pijn topic voor, natuurlijk. We mogen Koekepan wel dankbaar zijn.
Hulde voor uw Bimmeliaanse flexibiliteit van geest, maar goed is het niet. Het Robijnrood stijgt mij naar de kaken. Ik realiseer mij dat ik mevrouw ten onrechte in de spiri-hoed gedrukt heb en zo verwarring bij jelui zaai. Slechts één van m'vrouw's boeken past in die hoek, en zelfs daarover verschillen de meningen nogal. Dat boelk is niet hetzelfde boek als waaraan zij haar plaatsing alhier ontleent.quote:Op donderdag 20 januari 2005 15:28 schreef Bimmel het volgende:
De auteureuse van "Zen & the Art of Birdwatching" zal het dan moeten zijn nietwaar?
In tegenstelling tot betreffende ploeg neemt een 'Bola altijd zelf de bezem ter hand.quote:Op donderdag 20 januari 2005 15:42 schreef Gellius het volgende:
U maakt er weer een mooi rommeltje van, mijnheer Parabola. Wat denkt u dat u bent: de nachtploeg?
Dat lijkt me een goede suggestie voor een plaat in de toekomst. Ik vrees dat ik die nooit zal raden.quote:Enfin: Cynthia Radczeck?
Heel niet slecht, Bimmolerius den Radelaer. En dat dan uitsmeren over een novelle of zeven en nog wat non-fictie boeken. Een literair prijsje of drie en dan komt u aardig bij m'vrouw in de buurt.quote:Op donderdag 20 januari 2005 16:05 schreef Bimmel het volgende:
Een blauw boekje met korte verhalen over incidenteel spirituele vogelaars en hun emotionele kwinkslagen....juist.
Voorzover ik weet is die al geruime tijd niet meer onder ons, terwij mevrouw afgelopen zomer dit boek:quote:Op donderdag 20 januari 2005 16:17 schreef Bimmel het volgende:
Anais Nin
Een bewond'renswaardige poging heer Bimmelquote:Op donderdag 20 januari 2005 16:24 schreef Bimmel het volgende:
Lorrie Moore.
Obscuur, obscuur, m'vrouw is een befaamd schrijfster en winnares van maar liefst drie literaire prijzen. Haar naam tussen aanhalingstekens én het woord writer geven 2000 Google-hits. Ik heb wel eens obscuurdere types geplaatst, 'immelquote:Op donderdag 20 januari 2005 17:09 schreef Bimmel het volgende:
Bien...Ik gaat henen en ik verwacht dat dit valse vrouws persoon morgen geheel en al geraden is. En anders trek ik heer Bola hoogst persoonlijk aan zijn oren door de breedband verbinding heen om hem eens en voor altijd af te leren om zulks obscure personen te plaatsen (ja ik reageer mijn frustratie inderdaad af op u, heer Bola)
Een fijne avond gewenst en tot den volgende keer maar weer.
Goed, laat ik u een semi-titelverklaring geven en daar ergens een hintje in of om breien:quote:Op donderdag 20 januari 2005 17:10 schreef Gellius het volgende:
Nee,nee, niet onthullen! Dat vind ik altijd zo flauw! Bah. Geef nog maar een hintje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |