En Anglo American ook.quote:Op donderdag 23 december 2004 08:19 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Artikel handelt over het stelselmatige verband tussen rebellenbewegingen en de grondstoffen in de gebieden die ze in handen krijgen.
[..]
In het kort: het systeem waarbij de grote buitenlandse ondernemingen de grondstoffen dmv ongelijksoortige ruil wegkapen, brengt omstandigheden teweeg die uitnodigen van hetzelfde systeem op nog grotere staal, zodat de toekomst wat dit soort dingen er somber uitziet.
Met name genoemde bedrijven : De Beers (Zuid-Afrikaans) en Elf Aquitaine.
hij doet de bewering.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:34 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Die geef je zelf ook niet.
quote:Op donderdag 23 december 2004 09:55 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Jij beweert ook nogal wat.
Ben er een paar keer geweest. Ben positief verrast door de veerkracht en ondernemingszin van mensen. Ik was in Ghana, Burkina Faso en Mali. Jij?quote:Op donderdag 23 december 2004 09:33 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Een reisje naar Afrika is genoeg om dit te weten, zelfs jij, in al je subjectieve waarneming zal er van schrikken.
Yep, dat is het dilemma.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:47 schreef nokwanda het volgende:
[..]
En Anglo American ook.
Het probleem is dat als deze bedrijven er daar uitgegonderd zouden worden de werkloosheidscijfers nog hoger zouden worden dan ze al zijn en er veel families in de problemen gestort zouden worden. Ik spreek nu maar even over Zuid-Afrika omdat mijn ervaringen daar liggen. De werkloosheid is daar nu al 40%.
Wat is het alternatief?
Ja goed idee, dat zal enorm bijdragen aan de wereldvredequote:
Ik ben ook in Mali geweest en in Ethiopie en de ongelijkheid (want daar was het een reactie op) was wel degelijk enorm.quote:Op donderdag 23 december 2004 10:14 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ben er een paar keer geweest. Ben positief verrast door de veerkracht en ondernemingszin van mensen. Ik was in Ghana, Burkina Faso en Mali. Jij?
Zo simpel dat je er geen tegenargumenten voor hebt?quote:Op donderdag 23 december 2004 07:58 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Inderdaad een simpele gedachte,.
Dat slaat nergens op en ik zie geen enkele argument in jouw post en dat zegt genoeg over jouw kennis.quote:Op woensdag 22 december 2004 11:23 schreef DoctorFaustus het volgende:
Afrika zal nooit welvarend worden: geen enkele Afrikaanse cultuur is levensvatbaar zonder ontwikkelingshulp. Waarom kan men dat niet gewoon accepteren?
Gelukkig zijn er daarom zo weinig oorlog en politieke spanningen in Afrika.quote:Op vrijdag 24 december 2004 02:38 schreef RichardQuest het volgende:
Europeanen kunnen veel leren van Afrikanen, en andersom. Zo zit het gewoon. In het overgrote merendeel van Afrika kunnen mensen van alle religies, culturen en ideologieën met elkaar leven, dat zin in Europa wel even anders. Wij waren toch de nuchtere mensen
Volgens mij vergeet je nogal een aantal vetes, burgeroorlogen, kindsoldaten en dictaturen. Daarnaast bagataliseer je de conflicten die je noem met "allemaal erg". Het officiële dodental in Ruanda tijdens de genocide is 937.000 doden. Dat is meer dan erg.quote:Op vrijdag 24 december 2004 02:59 schreef RichardQuest het volgende:
Relatief (qua inwoneraantal) zijn er denk ik de afgelopen eeuwen minder oorlogen in Afrika geweest dan in Afrika. Europa was een oorlogscontinent. De conflicten in Afrika beperken zich tot een aantal vetes. Hutu-Tuties, Ethiopië-Eritrea (in feite regering tegen regering, het volk heeft er niets mee te maken) en de etnische conflicten in Soedan.
Allemaal erg, maar als je in acht neemt hoe multicultureel de landen zelf zijn ben je er verbaasd over dat wij het niet zo kunnen. Neem Ethiopië, Joden, moslims, orthodoxe en katholieke Christenen en natuurlgodsdiensten die zij aan zij leven, daar snappen ze het probleem wat hier leeft niet. Daar kunnen we nog wat van leren.
Op de een of andere manier spelen ze het in Afrika wel klaar om verschillende religies zoals het christendom, islam en animistische religies naast elkaar te laten bestaan zonder problemen. Iets waar wij hier in het westen zeer veel van zouden kunnen leren. Wij hebben daar ontzettend veel moeite mee.quote:Op vrijdag 24 december 2004 02:53 schreef Tarak het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er daarom zo weinig oorlog en politieke spanningen in Afrika.
Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 05:05 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Op de een of andere manier spelen ze het in Afrika wel klaar om verschillende religies zoals het christendom, islam en animistische religies naast elkaar te laten bestaan zonder problemen. Iets waar wij hier in het westen zeer veel van zouden kunnen leren. Wij hebben daar ontzettend veel moeite mee.
Ik heb het dan niet over de ruzies over grenzen e.d. maar als je je realiseert hoe de grenzen in afrika zijn ontstaan (ontstaan? getekend!) dan is het op zich niet zo heel erg gek dat daar meningsverschillen en ruzies door ontstaan....
Ja, omdat het onder het Belgisch koloniaal bestuur bewust is gedestabiliseerd door de ene bevolkingsgroep (de Hutu's) bewust te bevooroordelen boven de andere (Tutsi's).quote:Op vrijdag 24 december 2004 08:07 schreef Tarak het volgende:
[..]
Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.
Dit beeld van de fundamentalistische islam is nieuw, pas 30 jaar oud.quote:In de krans lees je regelmatig artikelen over spanningen tussen de verschillende religies in Afrika. Denk bijvoorbeeld aan de Miss World verkiezingen die in Nigeria gehouden zouden worden
In de hele Sahelgordel zijn spanningen tussen de heersende islamitische elite in het noorden en de christelijke/animistische volkeren in het zuiden, van Mauretanië tot Sudan, klopt.quote:en de rellen die er in Nigeria, Sudan, Egypte en nog enkele landen regelmatig zijn tussen Christenen en Islamieten. De meeste rellen die hierover plaatsvinden hoor je niet eens zoveel over, omdat dat dat in Europa niet nieuwswaardig genoeg is.
Ik denk dat jouw beeld van de manier waarop de meeste etnische conflicten in Afrika bewust zijn veroorzaakt wat is bijgesteld.quote:Ik denk dat jouw beeld van de prachtige manier waarop Afrika multicultureel is, volstrekt los staat van de werkelijkheid in Afrika.
Nee hoor, als je er status hebt mag je zeggen wat je wilquote:Op vrijdag 24 december 2004 03:22 schreef Tarak het volgende:
[..]
Volgens mij vergeet je nogal een aantal vetes, burgeroorlogen, kindsoldaten en dictaturen. Daarnaast bagataliseer je de conflicten die je noem met "allemaal erg". Het officiële dodental in Ruanda tijdens de genocide is 937.000 doden. Dat is meer dan erg.
Het eerste wat ik dacht toen ik je post las was: "wat een stupiditeit". Maar laat ik mij tot het volgende beperken. In de eerste plaats betwist ik dat al die landen zo vreedzaam multicultureel zijn
Daarnaast denk ik dat de begrippen "vrijheid" en "vrijheid van meningsuiting" in Afrika niet de status hebben die ze hier hebben. Misschien is beperking van de vrijheid van meningsuiting een noodzakelijke voorwaarde voor multiculturaliteit.
Je hebt gelijk hoor 20ste eeuw was in Europe vele malen bloederiger dan in Afrika! 1ste , 2de wereldoorlog.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:17 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Nee hoor, als je er status hebt mag je zeggen wat je wil. En op welke basis betwist je de vredigheid binnen subculturen? Toch niet op het Rwana-conflict hè?
Verder is de 937.000 doden nog geen fractie van wat er in Europa in de 20ste eeuw gemoord is.
937.000 doden is niks als je het met Europesche oorlogen vergelijkt. Alleen al 30 miljoen doden door de 1ste wereldoorlog. Daar komt Afrika nooit aan. Mischien door doden door ziekten ......quote:Op vrijdag 24 december 2004 08:07 schreef Tarak het volgende:
[..]
Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.
In de krans lees je regelmatig artikelen over spanningen tussen de verschillende religies in Afrika. Denk bijvoorbeeld aan de Miss World verkiezingen die in Nigeria gehouden zouden worden en de rellen die er in Nigeria, Sudan, Egypte en nog enkele landen regelmatig zijn tussen Christenen en Islamieten. De meeste rellen die hierover plaatsvinden hoor je niet eens zoveel over, omdat dat dat in Europa niet nieuwswaardig genoeg is.
Ik denk dat jouw beeld van de prachtige manier waarop Afrika multicultureel is, volstrekt los staat van de werkelijkheid in Afrika.
Ik voorspel ook dat de Afrikanen ook langzaam aan de federale kant op gaan. Was laatst ook een of andere meeting, waaruit bleek dat dat een van de doelen was van de Afrikaanse regeringsleiders.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor 20ste eeuw was in Europe vele malen bloederiger dan in Afrika! 1ste , 2de wereldoorlog.
Maar die oorlogen hebben in Europa wel eenheid gebracht. In Afrika zijn het allemaal kleinere conflicten.
30.000.000 doden in ww1?quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
937.000 doden is niks als je het met Europesche oorlogen vergelijkt. Alleen al 30 miljoen doden door de 1ste wereldoorlog. Daar komt Afrika nooit aan. Mischien door doden door ziekten ......
De moord-snelheid lag op bepaalde momenten anders hoger dan die óóit in Nazi-Duitsland is geweest.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:17 schreef RichardQuest het volgende:
Verder is de 937.000 doden nog geen fractie van wat er in Europa in de 20ste eeuw gemoord is.
Heb je hier nog een bron van? Verder zijn er in Europa ook bijna constant etnische en grensconflicten geweest.quote:De moord-snelheid lag op bepaalde momenten anders hoger dan die óóit in Nazi-Duitsland is geweest.
De massamoord is in, ik geloof, zes weken uitgevoerd.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:51 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Heb je hier nog een bron van? Verder zijn er in Europa ook bijna constant etnische en grensconflicten geweest.
Klopt, het is de grootste slachting ooit als je het uitdrukt in doden/dag.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
De massamoord is in, ik geloof, zes weken uitgevoerd.
Geen bron op schrift, helaas, nee. Maar het was destijds in een documentaire op de BBC te zien.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:51 schreef RichardQuest het volgende:
Heb je hier nog een bron van?
Zeker, maar het ging erom dat jij beweerde dat het in Afrika relatief vredig is geweest. Dat is het dus allesziens niet geweest.quote:Verder zijn er in Europa ook bijna constant etnische en grensconflicten geweest.
Ik geloof wel dat het, gezien de multiculturaliteit van landen, veel rustiger is dan in Europa . Hier kunnen twee religies elkaar niet eens velenquote:Op vrijdag 24 december 2004 12:03 schreef Lithion het volgende:
[..]
Geen bron op schrift, helaas, nee. Maar het was destijds in een documentaire op de BBC te zien.
[..]
Zeker, maar het ging erom dat jij beweerde dat het in Afrika relatief vredig is geweest. Dat is het dus allesziens niet geweest.
Dat was het punt niet.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:11 schreef RichardQuest het volgende:
Ja, ik weet ook wel dat er een genocide was...in Europa ook, met miljoenen.
In Kenia schijnen de Kerk, Moskee en Synagoge gewoon naast elkaar te staan. Leverd geen enkel probleem op.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:13 schreef RichardQuest het volgende:
Ik geloof wel dat het, gezien de multiculturaliteit van landen, veel rustiger is dan in Europa . Hier kunnen twee religies elkaar niet eens velen.
Yep, omdat er doelbewust van hetzelfde model gebruik werd gemaakt tijdens deze genocide, waarbij extra veel aandacht is besteed aan het dehumaniseren van de slachtoffers. De Tutsi's werden standaard als "kakkerlakken" aangeduid bij de notoire nieuwsuitzendingen die het volk uiteindelijk op wisten te hitsen tot deze daden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:49 schreef Lithion het volgende:
[..]
De moord-snelheid lag op bepaalde momenten anders hoger dan die óóit in Nazi-Duitsland is geweest.
quote:Verder zijn er in geheel Afrika continu burgeroorlogen, etnische spanningen en grensconflicten geweest.
Sierra Leone
Grondstoffen, flinke vinger in de pap door westerse bedrijven
Liberia
zie boven
Ivoorkust
zie boven, hele zône is deel van een patroon
Burkina Faso
onbekend bij mij, zoeken we op
Nigeria
combi van typische dictatuur, enorme corruptie, stelselmatige voortrekking van Yoruba-meerderheid (geworteld in lokale en koloniale cultuur) plus opkomst van fundislam onder Hausa
Tsjad
Sahel scenario waarin ook Niger, Sudan, Mauretanië passen
Congo
Puinhoop met dank aan het westen dmv aanstelling Mobutu en daarvoor het Belgische wanbeleid
Algerije
Vraag het de Fransen
Tunesië
idem
Somalië
Italiaans wanbeleid icm de clancultuur
Mozambique
Grondstofjes, westerse bedrijven
Rwanda
België!
Angola
Grondstofjes, westerse bedrijven
Namibië
Vraag het de Duitsers/Zuid-Afrikanen
Ethiopië
Chaos op voedselmarkt door landbouwbeleid westerse wereld
Sudan
Sahel-scenario
Ja, het is ook zóóó'n puinhoop met al die religieuze conflicten in Europa nu. Er zijn spanningen, ongetwijfeld, maar denk je dat die er in Afrika niet zijn? Daar gaat het zelfs nog verder doordat er in sommige landen relatief grootschalige spanningen zijn tussen stammen... families als het ware. En ach, in Algerije is op religieus vlak natuurlijk niets aan de hand en in Egypte, Sudan en Nigeria evenmin.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:13 schreef RichardQuest het volgende:
Ik geloof wel dat het, gezien de multiculturaliteit van landen, veel rustiger is dan in Europa . Hier kunnen twee religies elkaar niet eens velen.
Een leuke opsomming, maar dat doet verder niets af aan het feit dat het in Afrika helemaal niet relatief gezien pais en vree is geweest zoals RichardQuest ons dat wilden doen geloven.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:20 schreef Mwanatabu het volgende:
Verder zijn er in geheel Afrika continu burgeroorlogen, etnische spanningen en grensconflicten geweest.
Vergeet niet dat in feite de Shells van deze wereld het land in handen hebben. Wat zij willen, doet de regering.quote:Nigeria
combi van typische dictatuur, enorme corruptie, stelselmatige voortrekking van Yoruba-meerderheid (geworteld in lokale en koloniale cultuur) plus opkomst van fundislam onder Hausa
Ja en?!quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:22 schreef RichardQuest het volgende:
In Spanje, Noord-Ierland, Polen en Joegoslavië zijn ook geen etnische/religieuze spanningen nee.
Ik zeg niet dat het pais en vree is, ik zeg dat het in vergelijking met Europa, gezien de multi-etniciteit in landen meevalt. En jij zegt nietes. Einde discussie dus.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:22 schreef Lithion het volgende:
[..]
Een leuke opsomming, maar dat doet verder niets af aan het feit dat het in Afrika helemaal niet relatief gezien pais en vree is geweest zoals RichardQuest ons dat wilden doen geloven.
En dat zeg ik ook niet...ben jij een analfabeet? Jezus zeg.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:23 schreef Lithion het volgende:
[..]
Ja en?!.
IK doe dan ook geen bewering dat het in Europa allemaal koek en ei is tussen verschillende religies.
Relatief gezien pais en vree en dat wij wel wat van Afrikaanse landen zouden kunnen leren. Nou, gezien de uitgebreide historie van etnische, religieuze en politieke conflicten en conflicten tussen landen en stammen zie ik niet bepaald in wat we dan van die Afrikaanse landen kunnen leren.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:24 schreef RichardQuest het volgende:
Ik zeg niet dat het pais en vree is, ik zeg dat het in vergelijking met Europa, gezien de multi-etniciteit in landen meevalt. En jij zegt nietes. Einde discussie dus.
Yep, dat was ik nog vergeten. Maar da's ook niet verwonderlijk. Wat een fakking puinhoop dat land zeg...quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:23 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Vergeet niet dat in feite de Shells van deze wereld het land in handen hebben. Wat zij willen, doet de regering.
In absolute getallen echter is het om te janken...quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:24 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het pais en vree is, ik zeg dat het in vergelijking met Europa, gezien de multi-etniciteit in landen meevalt. En jij zegt nietes. Einde discussie dus.
Dan moet je er heel nodig eens zelf naartoe in plaats van in je bureaustoel te blijven zitten en alleen af te gaan op media, schriftelijke bronnen en statistiekjes.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Relatief gezien pais en vree en dat wij wel wat van Afrikaanse landen zouden kunnen leren. Nou, gezien de uitgebreide historie van etnische, religieuze en politieke conflicten en conflicten tussen landen en stammen zie ik niet bepaald in wat we dan van die Afrikaanse landen kunnen leren.
Het ging over etnische en religieuze conflicten. Zowel in de geschiedenis van Afrika als in de geschiedenis van Europa zie je dat er grootschalige conflicten op basis van religie en etniciteit hebben plaatsgevonden en nog steeds plaatsvinden. Ik zie daarin Europa niet als barbaarser, buiten de grotere schaal waarop het hier gebeurd is, wat dus voornamelijk te wijten is geweest aan de technologie, infrastructuur en industrialisatiegraad.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:36 schreef Schorpioen het volgende:
Dan moet je er heel nodig eens zelf naartoe in plaats van in je bureaustoel te blijven zitten en alleen af te gaan op media, schriftelijke bronnen en statistiekjes.
Precies andersom zal je bedoelen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:23 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Vergeet niet dat in feite de Shells van deze wereld het land in handen hebben. Wat zij willen, doet de regering.
Nee, het ging over of we wat van Afrika kunnen leren op het gebied van hoe er met verschillende religies wordt omgegaan. Islam, christendom en animisme/natuurreligies gaan daar vaak zonder conflicten hand in hand, nemen dingen van elkaar over, en versmelten soms zelfs. Als je dat wil ontkennen weet je niet waar je het over hebt. Zover zijn we nog lang niet in Europa, hier worden de interreligieuze tegenstellingen en botsingen steeds groter. Dat is een van de dingen die we wel degelijk van Afrika kunnen leren. Dat er een aantal conflicten zijn geweest doet hier absoluut niks aan af en ik begrijp ook niet zo goed hoe je het zo beperkt kan zien. Als je een land, cultuur of continent wil kennen kun je natuurlijk niet alleen op de geschiedenisboekjes en media afgaan.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:56 schreef Lithion het volgende:
[..]
Het ging over etnische en religieuze conflicten. Zowel in de geschiedenis van Afrika als in de geschiedenis van Europa zie je dat er grootschalige conflicten op basis van religie en etniciteit hebben plaatsgevonden en nog steeds plaatsvinden. Ik zie daarin Europa niet als barbaarser, buiten de grotere schaal waarop het hier gebeurd is, wat dus voornamelijk te wijten is geweest aan de technologie, infrastructuur en industrialisatiegraad.
In sommige landen, ja. In sommige gebieden gaat het prima hand in hand. In Afrika heb je ook gebieden waar de tegenstellingen alleen maar toenemen tot openlijke conflicten aan toe (zie eerdere voorbeelden) en gebieden waar het beter gaat.quote:Op vrijdag 24 december 2004 17:20 schreef Schorpioen het volgende:
Nee, het ging over of we wat van Afrika kunnen leren op het gebied van hoe er met verschillende religies wordt omgegaan. Islam, christendom en animisme/natuurreligies gaan daar vaak zonder conflicten hand in hand, nemen dingen van elkaar over, en versmelten soms zelfs. Als je dat wil ontkennen weet je niet waar je het over hebt. Zover zijn we nog lang niet in Europa, hier worden de interreligieuze tegenstellingen en botsingen steeds groter.
Dat hoef je MIJ niet uit te leggen hoor.quote:Als je een land, cultuur of continent wil kennen kun je natuurlijk niet alleen op de geschiedenisboekjes en media afgaan.
quote:Op vrijdag 24 december 2004 17:20 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Nee, het ging over of we wat van Afrika kunnen leren op het gebied van hoe er met verschillende religies wordt omgegaan. Islam, christendom en animisme/natuurreligies gaan daar vaak zonder conflicten hand in hand, nemen dingen van elkaar over, en versmelten soms zelfs. Als je dat wil ontkennen weet je niet waar je het over hebt.
Hmmm, als je doelt op de permanente plaats die islam aan het veroveren is in Europa heb je een beetje gelijk: daar hebben ze daar allang kennis mee gemaakt. Maar het gaat zelden goed.quote:Zover zijn we nog lang niet in Europa, hier worden de interreligieuze tegenstellingen en botsingen steeds groter. Dat is een van de dingen die we wel degelijk van Afrika kunnen leren.
quote:Dat er een aantal conflicten zijn geweest doet hier absoluut niks aan af en ik begrijp ook niet zo goed hoe je het zo beperkt kan zien.
Nou, en daarom heb ik er een titel in gehaald en ben ik er geweest. Waar heb jij je info vandaan, Lalaland?quote:Als je een land, cultuur of continent wil kennen kun je natuurlijk niet alleen op de geschiedenisboekjes en media afgaan.
Precies...zelfs het rijke Westen dreigt een bananen republiek te zijn.quote:Op zondag 19 december 2004 12:20 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Minder arm is nog lang niet rijk. En waar gebeurd dit niet? Welke overheids instantie, of afdeling van een bedrijf overdrijft niet om niet gekort te worden in budgetten en dergelijke.
Voor de goede orde: ik ben het volkomen met je eens hoor.quote:Op vrijdag 24 december 2004 18:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]Ik ben afrikanist, man. Het beeld van allemaal vreedzaam naast elkander levende gelijkwaardige vrindjes dat jij hebt is niet minder dan naïef te noemen.
Natuurlijk zijn er relatieve succesverhalen zoals Ghana, maar over het algemeen is het een en al haat en nijd dat de klok slaat, wat in de kaart wordt gespeeld door warlords, het cliëntensysteem en zeker ook de multinationals.
[..]
Hmmm, als je doelt op de permanente plaats die islam aan het veroveren is in Europa heb je een beetje gelijk: daar hebben ze daar allang kennis mee gemaakt. Maar het gaat zelden goed.
Het westerse staatssysteem is gewoon niet gebaseerd op een etnisch diverse samenleving en is te vatbaar voor misbruik van één corrupte elite.
[..]zullen we es googelen op het totaal aantal slachtoffers van de vorige eeuw tgv conflicten in Afrika?
[..]
Nou, en daarom heb ik er een titel in gehaald en ben ik er geweest. Waar heb jij je info vandaan, Lalaland?
Absolutement. Ik wil ook niet beweren dat ik De Waarheid verkondig, maar ik weet wel degelijk waar ik het over heb. Daarnaast is het not done in een discussie om de tactiek van "ik zie het zo en wie dit niet zo ziet is stom" te gebruiken, zoals Schorpioen deed. Daar reageerde ik even opquote:Op zaterdag 25 december 2004 15:43 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Voor de goede orde: ik ben het volkomen met je eens hoor.
Maar een titel is niet een eerste voorwaarde voor wijsheid en/of weten. Iedere autodidact kan reizen en lezen en luisteren naar verhalen van mensen en daar conclusies uit trekken.
Misschien een leuk idee voor een nieuwe topic![]()
Ja, in Leiden. Is de enige plaats waar het kan ook (of toen iig wel).quote:Op zaterdag 25 december 2004 22:33 schreef nokwanda het volgende:
Heb je die studie iin Nederland gevolgd?
Dat was oorspronkelijk mijn idee om mijn leven in te vullen, ja. Maar toen kreeg ik ineens te maken met een kinderwens, en dan kun je het moeilijk maken om maanden achtereen in de rimboe te verdwijnen (inmiddels 2 kinderen). Mijn Plan B bestond uit het werken met vluchtelingen (IND, COA of VluchtelingenWerk oid.) En wat gebeurt er? Die "markt" stort in.quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:08 schreef nokwanda het volgende:
Ai, als ik jou was zou ik lekker in Botswana, of Lesotho zitten voor VSO of zo'n soort organisatie. Ik baal er wel van dat bij dat soort organisaties de eis is dat je een afgeronde WO of HBO opleiding moet hebben plus veldervaring. Ik heb wel een HBO opleiding gevolgd en ik heb "veldervaring" maar de opleiding niet afgemaakt en kom dus niet in aanmerking. Zucht.
Sorry... het is wel erg off-topic.
Ik wil hier nog wel even op terugkomen; ik heb een aantal keer in Afrika gereisd, heb daar meerdere malen dingen gezien waarvan het duidelijk was dat wij daar veel van kunnen leren. Onder andere op de manier waarop er met verschillende religies omgegaan wordt. Mijn punt was niet dat het daar allemaal koek en ei is; ook niet dat men daar altijd op een verlichte manier omgaat met de betreffende kwesties, en zeker niet dat er geen conflicten op dat gebied zijn. Mijn punt was alleen dat op bepaalde gebieden ze het daar beter doen dan wij hier, dat dingen die hier conflicten opleveren en problematisch zijn daar regelmatig wel goed en zonder problemen gaan. Dat we wel degelijk op die gebieden iets van ze kunnen leren. Dat wilde ik zeggen en niet meer, en dat valt niet te ontkennen door te zeggen "ja maar als je de geschiedenis bekijkt dan zijn er wel veel conflicten geweest en die zijn er nog steeds"; iets dat ontegenzeggelijk waar is maar vrij irrelevant in dit geval. Overigens was het vooral Lithion waar ik op reageerde maar blijkbaar voelden meer mensen zich aangesproken. Misschien kwam mijn reactie wat arrogant over, maar ik kan er niet zo goed tegen als er langs elkaar heen gepraat wordt. We hadden het over 2 verschillende dingen lijkt het, jammer.quote:Op zaterdag 25 december 2004 19:31 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Absolutement. Ik wil ook niet beweren dat ik De Waarheid verkondig, maar ik weet wel degelijk waar ik het over heb. Daarnaast is het not done in een discussie om de tactiek van "ik zie het zo en wie dit niet zo ziet is stom" te gebruiken, zoals Schorpioen deed. Daar reageerde ik even op
Nee hoor, ik denk dat de waarheid gewoon in het midden ligtquote:Op maandag 27 december 2004 17:18 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik wil hier nog wel even op terugkomen; ik heb een aantal keer in Afrika gereisd, heb daar meerdere malen dingen gezien waarvan het duidelijk was dat wij daar veel van kunnen leren. Onder andere op de manier waarop er met verschillende religies omgegaan wordt. Mijn punt was niet dat het daar allemaal koek en ei is; ook niet dat men daar altijd op een verlichte manier omgaat met de betreffende kwesties, en zeker niet dat er geen conflicten op dat gebied zijn. Mijn punt was alleen dat op bepaalde gebieden ze het daar beter doen dan wij hier, dat dingen die hier conflicten opleveren en problematisch zijn daar regelmatig wel goed en zonder problemen gaan. Dat we wel degelijk op die gebieden iets van ze kunnen leren. Dat wilde ik zeggen en niet meer, en dat valt niet te ontkennen door te zeggen "ja maar als je de geschiedenis bekijkt dan zijn er wel veel conflicten geweest en die zijn er nog steeds"; iets dat ontegenzeggelijk waar is maar vrij irrelevant in dit geval. Overigens was het vooral Lithion waar ik op reageerde maar blijkbaar voelden meer mensen zich aangesproken. Misschien kwam mijn reactie wat arrogant over, maar ik kan er niet zo goed tegen als er langs elkaar heen gepraat wordt. We hadden het over 2 verschillende dingen lijkt het, jammer.
Zo ziet het er wel naar uit. Ik ben het ook niet echt oneens geweest met jou, vond het daarom ook beetje verrassend hoe je je aangesproken voelde eigenlijk. Zoals ik zei het was meer een reactie op Lithion.quote:Op maandag 27 december 2004 17:51 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee hoor, ik denk dat de waarheid gewoon in het midden ligt
En daarmee bedoel ik dat je zeker gelijk hebt dat Afrika een lange periode van ervaring heeft over hoe om te gaan met etnische verscheidenheid. In sommige landen zijn wat dat betreft succesverhalen op te tekenen (Ghana, het oude Sierra Leone). Maar maar al te vaak zijn de verschillen uitgebuit en geëxploiteerd en zorgen ze al eeuwenlang voor culminerende spanningen. Deze worden echter in het algemeen uitgelokt door buitenlandse inmenging (geld! macht!)
Bedoelen we toch een beetje hetzelfde, niet?
Kan best, met kinderen weg gaan. Zou je best mijn verhaal wel eens willen vertellen. Mijn zoon is dol op het leven in Afrika. Komt er al vanaf zijn 4de en is mijn favoriete reispartner. Zou al jaren het liefst zien dat we daar zouden gaan wonen. Ook al ziet hij de valkuilen van armoede in de huishoudens van mensen van wie we houden.quote:Op zondag 26 december 2004 11:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dat was oorspronkelijk mijn idee om mijn leven in te vullen, ja. Maar toen kreeg ik ineens te maken met een kinderwens, en dan kun je het moeilijk maken om maanden achtereen in de rimboe te verdwijnen (inmiddels 2 kinderen). Mijn Plan B bestond uit het werken met vluchtelingen (IND, COA of VluchtelingenWerk oid.) En wat gebeurt er? Die "markt" stort in.
Maar ik zit erover te denken om het "wereldje" weer in te gaan als de kinderen ouder zijn. Ware het niet dat mijn relatie een beetje twijfelachtig is inmiddels. Dus dan kan ik helemaal niet meer weg als dat inderdaad stukloopt. Dag Plan C...
En maar weer on-topic: @Meki: die landen zijn idd de rijkste, Zuid-Afrika vooraan denk ik. Maar in potentieel zijn Congo en West-Afrika nog rijker.
Nee hoor, het interesseert degenen die verantwoordelijk zijn voor die hongersnoden, de regeringen en de warlords, geen flikker hoeveel mensen er zijn omgekomen en wie dit nog gaan doen.quote:Op woensdag 29 december 2004 16:34 schreef Scandum het volgende:
De afrikanen kunnen wat mij betreft hun eigen boontjes gaan doppen. Voedsel hulp is ook de grootste onzin, laat ze maar 1 keer goed honger leiden en dan letten ze de volgende keer wel beter op hun voedsel voorziening.
Mij interesseert het ook geen flikkerquote:Op woensdag 29 december 2004 17:48 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee hoor, het interesseert degenen die verantwoordelijk zijn voor die hongersnoden, de regeringen en de warlords, geen flikker hoeveel mensen er zijn omgekomen en wie dit nog gaan doen.
Nee, jij doet alsof de gemiddelde mens daar enige invloed zou kunnen hebben bij de besluitvorming betreft de voedselvoorziening dan wel wapenimport.quote:Op woensdag 29 december 2004 20:30 schreef Scandum het volgende:
[..]
Mij interesseert het ook geen flikker
Jij doet wel alsof die afrikaantjes een stel achterlijke kleine kindertjes zijn die zonder europa niets voor mekaar krijgen. Vuile racist
Gut, nu is het weer de schuld van de kwaadaardige blankenquote:Op woensdag 29 december 2004 21:11 schreef Mwanatabu het volgende:
Nee, jij doet alsof de gemiddelde mens daar enige invloed zou kunnen hebben bij de besluitvorming betreft de voedselvoorziening dan wel wapenimport.
En ze krijgen mede dankzij Europa weinig voor elkaar (Google eens op landbouwsubsidie zou ik zeggen)
Azie kan zich toch ondanks die landbouwsubsidies ook ontwikkelen!quote:Op woensdag 29 december 2004 21:11 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee, jij doet alsof de gemiddelde mens daar enige invloed zou kunnen hebben bij de besluitvorming betreft de voedselvoorziening dan wel wapenimport.
En ze krijgen mede dankzij Europa weinig voor elkaar (Google eens op landbouwsubsidie zou ik zeggen)
moet ik nou weer op zoek gaan naar statistieken.quote:Op woensdag 29 december 2004 22:30 schreef nokwanda het volgende:
ik dacht toch echt dat het overgrote deel van Azie net zo goed in armoede leeft.
Omdat het land 40 jaar aan het subsidie infuus heeft gelegenquote:Op woensdag 29 december 2004 23:07 schreef nokwanda het volgende:
India,
Omdat ze zo corrupt zijnquote:Indonesie, Bangladesh,
Omdat ze communistisch warenquote:China (met name bepaalde gebieden),
Japan, Z-Korea, Taiwan, Singapore en HongKong niet.quote:Op woensdag 29 december 2004 23:22 schreef nokwanda het volgende:
Wat allemaal niet wegneemt dat het overgrote deel van de bevolking zo arm als een luis is.
Ik hoop toch wel dat je dat intereseert. Zomaar geld in een bodemloze put storten is natuurlijk maar niks.quote:Wat de redenen in afrika ook mogen zijn...... Het overgrote deel van de bevolking daar is ook zo arm als een luis.
Maar het is wel oooooo zo gemakkelijk om jezelf gerust te stellen. "Ik heb m'n bijdrage gedaan."quote:Op woensdag 29 december 2004 23:25 schreef Landmass het volgende:
Zomaar geld in een bodemloze put storten is natuurlijk maar niks.
Dacht je dat ze echt waren dan? Ze hebben zo een set opgebouwd hoor. Vraag maar aan John de Mol, die was erbij...quote:Op zondag 19 december 2004 12:22 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Er zijn genoeg foto's te vinden waarop je een sloppenwijk naast een wijk ziet met de rijken. En dat gaat niet langzaam in elkaar over.
Of dacht je dat die sloppenwijken voor de show waren
Ik heb ze gezien..... en niet op een set. En ook niet eens in aparte wijken maar in dezelfde wijk, naast elkaar.quote:Op donderdag 30 december 2004 01:01 schreef Krizzeltjuhh het volgende:
[..]
Dacht je dat ze echt waren dan? Ze hebben zo een set opgebouwd hoor. Vraag maar aan John de Mol, die was erbij...
![]()
Nee, maar Bangladesh, Birma, Oezbekistan en Indonesië wel. Die tesamen al meer bevolking hebben dan die staten die jij noemt. En dan heb ik er nog een stuk of 25.quote:Op woensdag 29 december 2004 23:25 schreef Landmass het volgende:
[..]
Japan, Z-Korea, Taiwan, Singapore en HongKong niet.
Nee, daarom zou de ontwikkelingshulp beter gecoördineerd moeten worden icm de afschaffinf van het landboubeleid van de EU en VS.quote:Ik hoop toch wel dat je dat intereseert. Zomaar geld in een bodemloze put storten is natuurlijk maar niks.
Yep, totdat een of andere politiefunctionaris dat ziet en met zijn handje opgehouden aan je voordeur staat. Dat gebeurt nl. stelselmatig met alles wat boven het maaiveld uitsteekt in dat soort landen.quote:Op donderdag 30 december 2004 09:30 schreef nokwanda het volgende:
Ik ken er ook mensen die van hun krot een klein paleis hebben gemaakt door er beetje voor beetje aan te bouwen. Steeds een kamer erbij of steeds een stuk van steen erbij. Zo ontstaan in townships veel villas.
Ze hebben gewoon niks anders te doen daar. Op leeuwen jagen mag ook al niet meer.quote:Op donderdag 30 december 2004 11:28 schreef DoctorFaustus het volgende:
Zijn ze nou zo dom dat ze dat nog steeds niet weten of zo eigenwijs dat het ze niks kan schelen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |