Een leuke opsomming, maar dat doet verder niets af aan het feit dat het in Afrika helemaal niet relatief gezien pais en vree is geweest zoals RichardQuest ons dat wilden doen geloven.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:20 schreef Mwanatabu het volgende:
Verder zijn er in geheel Afrika continu burgeroorlogen, etnische spanningen en grensconflicten geweest.
Vergeet niet dat in feite de Shells van deze wereld het land in handen hebben. Wat zij willen, doet de regering.quote:Nigeria
combi van typische dictatuur, enorme corruptie, stelselmatige voortrekking van Yoruba-meerderheid (geworteld in lokale en koloniale cultuur) plus opkomst van fundislam onder Hausa
Ja en?!quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:22 schreef RichardQuest het volgende:
In Spanje, Noord-Ierland, Polen en Joegoslavië zijn ook geen etnische/religieuze spanningen nee.
Ik zeg niet dat het pais en vree is, ik zeg dat het in vergelijking met Europa, gezien de multi-etniciteit in landen meevalt. En jij zegt nietes. Einde discussie dus.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:22 schreef Lithion het volgende:
[..]
Een leuke opsomming, maar dat doet verder niets af aan het feit dat het in Afrika helemaal niet relatief gezien pais en vree is geweest zoals RichardQuest ons dat wilden doen geloven.
En dat zeg ik ook niet...ben jij een analfabeet? Jezus zeg.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:23 schreef Lithion het volgende:
[..]
Ja en?!.
IK doe dan ook geen bewering dat het in Europa allemaal koek en ei is tussen verschillende religies.
Relatief gezien pais en vree en dat wij wel wat van Afrikaanse landen zouden kunnen leren. Nou, gezien de uitgebreide historie van etnische, religieuze en politieke conflicten en conflicten tussen landen en stammen zie ik niet bepaald in wat we dan van die Afrikaanse landen kunnen leren.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:24 schreef RichardQuest het volgende:
Ik zeg niet dat het pais en vree is, ik zeg dat het in vergelijking met Europa, gezien de multi-etniciteit in landen meevalt. En jij zegt nietes. Einde discussie dus.
Yep, dat was ik nog vergeten. Maar da's ook niet verwonderlijk. Wat een fakking puinhoop dat land zeg...quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:23 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Vergeet niet dat in feite de Shells van deze wereld het land in handen hebben. Wat zij willen, doet de regering.
In absolute getallen echter is het om te janken...quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:24 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het pais en vree is, ik zeg dat het in vergelijking met Europa, gezien de multi-etniciteit in landen meevalt. En jij zegt nietes. Einde discussie dus.
Dan moet je er heel nodig eens zelf naartoe in plaats van in je bureaustoel te blijven zitten en alleen af te gaan op media, schriftelijke bronnen en statistiekjes.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Relatief gezien pais en vree en dat wij wel wat van Afrikaanse landen zouden kunnen leren. Nou, gezien de uitgebreide historie van etnische, religieuze en politieke conflicten en conflicten tussen landen en stammen zie ik niet bepaald in wat we dan van die Afrikaanse landen kunnen leren.
Het ging over etnische en religieuze conflicten. Zowel in de geschiedenis van Afrika als in de geschiedenis van Europa zie je dat er grootschalige conflicten op basis van religie en etniciteit hebben plaatsgevonden en nog steeds plaatsvinden. Ik zie daarin Europa niet als barbaarser, buiten de grotere schaal waarop het hier gebeurd is, wat dus voornamelijk te wijten is geweest aan de technologie, infrastructuur en industrialisatiegraad.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:36 schreef Schorpioen het volgende:
Dan moet je er heel nodig eens zelf naartoe in plaats van in je bureaustoel te blijven zitten en alleen af te gaan op media, schriftelijke bronnen en statistiekjes.
Precies andersom zal je bedoelen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:23 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Vergeet niet dat in feite de Shells van deze wereld het land in handen hebben. Wat zij willen, doet de regering.
Nee, het ging over of we wat van Afrika kunnen leren op het gebied van hoe er met verschillende religies wordt omgegaan. Islam, christendom en animisme/natuurreligies gaan daar vaak zonder conflicten hand in hand, nemen dingen van elkaar over, en versmelten soms zelfs. Als je dat wil ontkennen weet je niet waar je het over hebt. Zover zijn we nog lang niet in Europa, hier worden de interreligieuze tegenstellingen en botsingen steeds groter. Dat is een van de dingen die we wel degelijk van Afrika kunnen leren. Dat er een aantal conflicten zijn geweest doet hier absoluut niks aan af en ik begrijp ook niet zo goed hoe je het zo beperkt kan zien. Als je een land, cultuur of continent wil kennen kun je natuurlijk niet alleen op de geschiedenisboekjes en media afgaan.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:56 schreef Lithion het volgende:
[..]
Het ging over etnische en religieuze conflicten. Zowel in de geschiedenis van Afrika als in de geschiedenis van Europa zie je dat er grootschalige conflicten op basis van religie en etniciteit hebben plaatsgevonden en nog steeds plaatsvinden. Ik zie daarin Europa niet als barbaarser, buiten de grotere schaal waarop het hier gebeurd is, wat dus voornamelijk te wijten is geweest aan de technologie, infrastructuur en industrialisatiegraad.
In sommige landen, ja. In sommige gebieden gaat het prima hand in hand. In Afrika heb je ook gebieden waar de tegenstellingen alleen maar toenemen tot openlijke conflicten aan toe (zie eerdere voorbeelden) en gebieden waar het beter gaat.quote:Op vrijdag 24 december 2004 17:20 schreef Schorpioen het volgende:
Nee, het ging over of we wat van Afrika kunnen leren op het gebied van hoe er met verschillende religies wordt omgegaan. Islam, christendom en animisme/natuurreligies gaan daar vaak zonder conflicten hand in hand, nemen dingen van elkaar over, en versmelten soms zelfs. Als je dat wil ontkennen weet je niet waar je het over hebt. Zover zijn we nog lang niet in Europa, hier worden de interreligieuze tegenstellingen en botsingen steeds groter.
Dat hoef je MIJ niet uit te leggen hoor.quote:Als je een land, cultuur of continent wil kennen kun je natuurlijk niet alleen op de geschiedenisboekjes en media afgaan.
quote:Op vrijdag 24 december 2004 17:20 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Nee, het ging over of we wat van Afrika kunnen leren op het gebied van hoe er met verschillende religies wordt omgegaan. Islam, christendom en animisme/natuurreligies gaan daar vaak zonder conflicten hand in hand, nemen dingen van elkaar over, en versmelten soms zelfs. Als je dat wil ontkennen weet je niet waar je het over hebt.
Hmmm, als je doelt op de permanente plaats die islam aan het veroveren is in Europa heb je een beetje gelijk: daar hebben ze daar allang kennis mee gemaakt. Maar het gaat zelden goed.quote:Zover zijn we nog lang niet in Europa, hier worden de interreligieuze tegenstellingen en botsingen steeds groter. Dat is een van de dingen die we wel degelijk van Afrika kunnen leren.
quote:Dat er een aantal conflicten zijn geweest doet hier absoluut niks aan af en ik begrijp ook niet zo goed hoe je het zo beperkt kan zien.
Nou, en daarom heb ik er een titel in gehaald en ben ik er geweest. Waar heb jij je info vandaan, Lalaland?quote:Als je een land, cultuur of continent wil kennen kun je natuurlijk niet alleen op de geschiedenisboekjes en media afgaan.
Precies...zelfs het rijke Westen dreigt een bananen republiek te zijn.quote:Op zondag 19 december 2004 12:20 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Minder arm is nog lang niet rijk. En waar gebeurd dit niet? Welke overheids instantie, of afdeling van een bedrijf overdrijft niet om niet gekort te worden in budgetten en dergelijke.
Voor de goede orde: ik ben het volkomen met je eens hoor.quote:Op vrijdag 24 december 2004 18:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]Ik ben afrikanist, man. Het beeld van allemaal vreedzaam naast elkander levende gelijkwaardige vrindjes dat jij hebt is niet minder dan naïef te noemen.
Natuurlijk zijn er relatieve succesverhalen zoals Ghana, maar over het algemeen is het een en al haat en nijd dat de klok slaat, wat in de kaart wordt gespeeld door warlords, het cliëntensysteem en zeker ook de multinationals.
[..]
Hmmm, als je doelt op de permanente plaats die islam aan het veroveren is in Europa heb je een beetje gelijk: daar hebben ze daar allang kennis mee gemaakt. Maar het gaat zelden goed.
Het westerse staatssysteem is gewoon niet gebaseerd op een etnisch diverse samenleving en is te vatbaar voor misbruik van één corrupte elite.
[..]zullen we es googelen op het totaal aantal slachtoffers van de vorige eeuw tgv conflicten in Afrika?
[..]
Nou, en daarom heb ik er een titel in gehaald en ben ik er geweest. Waar heb jij je info vandaan, Lalaland?
Absolutement. Ik wil ook niet beweren dat ik De Waarheid verkondig, maar ik weet wel degelijk waar ik het over heb. Daarnaast is het not done in een discussie om de tactiek van "ik zie het zo en wie dit niet zo ziet is stom" te gebruiken, zoals Schorpioen deed. Daar reageerde ik even opquote:Op zaterdag 25 december 2004 15:43 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Voor de goede orde: ik ben het volkomen met je eens hoor.
Maar een titel is niet een eerste voorwaarde voor wijsheid en/of weten. Iedere autodidact kan reizen en lezen en luisteren naar verhalen van mensen en daar conclusies uit trekken.
Misschien een leuk idee voor een nieuwe topic![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |