En Anglo American ook.quote:Op donderdag 23 december 2004 08:19 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Artikel handelt over het stelselmatige verband tussen rebellenbewegingen en de grondstoffen in de gebieden die ze in handen krijgen.
[..]
In het kort: het systeem waarbij de grote buitenlandse ondernemingen de grondstoffen dmv ongelijksoortige ruil wegkapen, brengt omstandigheden teweeg die uitnodigen van hetzelfde systeem op nog grotere staal, zodat de toekomst wat dit soort dingen er somber uitziet.
Met name genoemde bedrijven : De Beers (Zuid-Afrikaans) en Elf Aquitaine.
hij doet de bewering.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:34 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Die geef je zelf ook niet.
quote:Op donderdag 23 december 2004 09:55 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Jij beweert ook nogal wat.
Ben er een paar keer geweest. Ben positief verrast door de veerkracht en ondernemingszin van mensen. Ik was in Ghana, Burkina Faso en Mali. Jij?quote:Op donderdag 23 december 2004 09:33 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Een reisje naar Afrika is genoeg om dit te weten, zelfs jij, in al je subjectieve waarneming zal er van schrikken.
Yep, dat is het dilemma.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:47 schreef nokwanda het volgende:
[..]
En Anglo American ook.
Het probleem is dat als deze bedrijven er daar uitgegonderd zouden worden de werkloosheidscijfers nog hoger zouden worden dan ze al zijn en er veel families in de problemen gestort zouden worden. Ik spreek nu maar even over Zuid-Afrika omdat mijn ervaringen daar liggen. De werkloosheid is daar nu al 40%.
Wat is het alternatief?
Ja goed idee, dat zal enorm bijdragen aan de wereldvredequote:
Ik ben ook in Mali geweest en in Ethiopie en de ongelijkheid (want daar was het een reactie op) was wel degelijk enorm.quote:Op donderdag 23 december 2004 10:14 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ben er een paar keer geweest. Ben positief verrast door de veerkracht en ondernemingszin van mensen. Ik was in Ghana, Burkina Faso en Mali. Jij?
Zo simpel dat je er geen tegenargumenten voor hebt?quote:Op donderdag 23 december 2004 07:58 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Inderdaad een simpele gedachte,.
Dat slaat nergens op en ik zie geen enkele argument in jouw post en dat zegt genoeg over jouw kennis.quote:Op woensdag 22 december 2004 11:23 schreef DoctorFaustus het volgende:
Afrika zal nooit welvarend worden: geen enkele Afrikaanse cultuur is levensvatbaar zonder ontwikkelingshulp. Waarom kan men dat niet gewoon accepteren?
Gelukkig zijn er daarom zo weinig oorlog en politieke spanningen in Afrika.quote:Op vrijdag 24 december 2004 02:38 schreef RichardQuest het volgende:
Europeanen kunnen veel leren van Afrikanen, en andersom. Zo zit het gewoon. In het overgrote merendeel van Afrika kunnen mensen van alle religies, culturen en ideologieën met elkaar leven, dat zin in Europa wel even anders. Wij waren toch de nuchtere mensen
Volgens mij vergeet je nogal een aantal vetes, burgeroorlogen, kindsoldaten en dictaturen. Daarnaast bagataliseer je de conflicten die je noem met "allemaal erg". Het officiële dodental in Ruanda tijdens de genocide is 937.000 doden. Dat is meer dan erg.quote:Op vrijdag 24 december 2004 02:59 schreef RichardQuest het volgende:
Relatief (qua inwoneraantal) zijn er denk ik de afgelopen eeuwen minder oorlogen in Afrika geweest dan in Afrika. Europa was een oorlogscontinent. De conflicten in Afrika beperken zich tot een aantal vetes. Hutu-Tuties, Ethiopië-Eritrea (in feite regering tegen regering, het volk heeft er niets mee te maken) en de etnische conflicten in Soedan.
Allemaal erg, maar als je in acht neemt hoe multicultureel de landen zelf zijn ben je er verbaasd over dat wij het niet zo kunnen. Neem Ethiopië, Joden, moslims, orthodoxe en katholieke Christenen en natuurlgodsdiensten die zij aan zij leven, daar snappen ze het probleem wat hier leeft niet. Daar kunnen we nog wat van leren.
Op de een of andere manier spelen ze het in Afrika wel klaar om verschillende religies zoals het christendom, islam en animistische religies naast elkaar te laten bestaan zonder problemen. Iets waar wij hier in het westen zeer veel van zouden kunnen leren. Wij hebben daar ontzettend veel moeite mee.quote:Op vrijdag 24 december 2004 02:53 schreef Tarak het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er daarom zo weinig oorlog en politieke spanningen in Afrika.
Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 05:05 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Op de een of andere manier spelen ze het in Afrika wel klaar om verschillende religies zoals het christendom, islam en animistische religies naast elkaar te laten bestaan zonder problemen. Iets waar wij hier in het westen zeer veel van zouden kunnen leren. Wij hebben daar ontzettend veel moeite mee.
Ik heb het dan niet over de ruzies over grenzen e.d. maar als je je realiseert hoe de grenzen in afrika zijn ontstaan (ontstaan? getekend!) dan is het op zich niet zo heel erg gek dat daar meningsverschillen en ruzies door ontstaan....
Ja, omdat het onder het Belgisch koloniaal bestuur bewust is gedestabiliseerd door de ene bevolkingsgroep (de Hutu's) bewust te bevooroordelen boven de andere (Tutsi's).quote:Op vrijdag 24 december 2004 08:07 schreef Tarak het volgende:
[..]
Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.
Dit beeld van de fundamentalistische islam is nieuw, pas 30 jaar oud.quote:In de krans lees je regelmatig artikelen over spanningen tussen de verschillende religies in Afrika. Denk bijvoorbeeld aan de Miss World verkiezingen die in Nigeria gehouden zouden worden
In de hele Sahelgordel zijn spanningen tussen de heersende islamitische elite in het noorden en de christelijke/animistische volkeren in het zuiden, van Mauretanië tot Sudan, klopt.quote:en de rellen die er in Nigeria, Sudan, Egypte en nog enkele landen regelmatig zijn tussen Christenen en Islamieten. De meeste rellen die hierover plaatsvinden hoor je niet eens zoveel over, omdat dat dat in Europa niet nieuwswaardig genoeg is.
Ik denk dat jouw beeld van de manier waarop de meeste etnische conflicten in Afrika bewust zijn veroorzaakt wat is bijgesteld.quote:Ik denk dat jouw beeld van de prachtige manier waarop Afrika multicultureel is, volstrekt los staat van de werkelijkheid in Afrika.
Nee hoor, als je er status hebt mag je zeggen wat je wilquote:Op vrijdag 24 december 2004 03:22 schreef Tarak het volgende:
[..]
Volgens mij vergeet je nogal een aantal vetes, burgeroorlogen, kindsoldaten en dictaturen. Daarnaast bagataliseer je de conflicten die je noem met "allemaal erg". Het officiële dodental in Ruanda tijdens de genocide is 937.000 doden. Dat is meer dan erg.
Het eerste wat ik dacht toen ik je post las was: "wat een stupiditeit". Maar laat ik mij tot het volgende beperken. In de eerste plaats betwist ik dat al die landen zo vreedzaam multicultureel zijn
Daarnaast denk ik dat de begrippen "vrijheid" en "vrijheid van meningsuiting" in Afrika niet de status hebben die ze hier hebben. Misschien is beperking van de vrijheid van meningsuiting een noodzakelijke voorwaarde voor multiculturaliteit.
Je hebt gelijk hoor 20ste eeuw was in Europe vele malen bloederiger dan in Afrika! 1ste , 2de wereldoorlog.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:17 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Nee hoor, als je er status hebt mag je zeggen wat je wil. En op welke basis betwist je de vredigheid binnen subculturen? Toch niet op het Rwana-conflict hè?
Verder is de 937.000 doden nog geen fractie van wat er in Europa in de 20ste eeuw gemoord is.
937.000 doden is niks als je het met Europesche oorlogen vergelijkt. Alleen al 30 miljoen doden door de 1ste wereldoorlog. Daar komt Afrika nooit aan. Mischien door doden door ziekten ......quote:Op vrijdag 24 december 2004 08:07 schreef Tarak het volgende:
[..]
Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.
In de krans lees je regelmatig artikelen over spanningen tussen de verschillende religies in Afrika. Denk bijvoorbeeld aan de Miss World verkiezingen die in Nigeria gehouden zouden worden en de rellen die er in Nigeria, Sudan, Egypte en nog enkele landen regelmatig zijn tussen Christenen en Islamieten. De meeste rellen die hierover plaatsvinden hoor je niet eens zoveel over, omdat dat dat in Europa niet nieuwswaardig genoeg is.
Ik denk dat jouw beeld van de prachtige manier waarop Afrika multicultureel is, volstrekt los staat van de werkelijkheid in Afrika.
Ik voorspel ook dat de Afrikanen ook langzaam aan de federale kant op gaan. Was laatst ook een of andere meeting, waaruit bleek dat dat een van de doelen was van de Afrikaanse regeringsleiders.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor 20ste eeuw was in Europe vele malen bloederiger dan in Afrika! 1ste , 2de wereldoorlog.
Maar die oorlogen hebben in Europa wel eenheid gebracht. In Afrika zijn het allemaal kleinere conflicten.
30.000.000 doden in ww1?quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
937.000 doden is niks als je het met Europesche oorlogen vergelijkt. Alleen al 30 miljoen doden door de 1ste wereldoorlog. Daar komt Afrika nooit aan. Mischien door doden door ziekten ......
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |