abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24153968
quote:
Op donderdag 23 december 2004 08:19 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Artikel handelt over het stelselmatige verband tussen rebellenbewegingen en de grondstoffen in de gebieden die ze in handen krijgen.
[..]

In het kort: het systeem waarbij de grote buitenlandse ondernemingen de grondstoffen dmv ongelijksoortige ruil wegkapen, brengt omstandigheden teweeg die uitnodigen van hetzelfde systeem op nog grotere staal, zodat de toekomst wat dit soort dingen er somber uitziet.

Met name genoemde bedrijven : De Beers (Zuid-Afrikaans) en Elf Aquitaine.
En Anglo American ook.
Het probleem is dat als deze bedrijven er daar uitgegonderd zouden worden de werkloosheidscijfers nog hoger zouden worden dan ze al zijn en er veel families in de problemen gestort zouden worden. Ik spreek nu maar even over Zuid-Afrika omdat mijn ervaringen daar liggen. De werkloosheid is daar nu al 40%.
Wat is het alternatief?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  donderdag 23 december 2004 @ 09:53:50 #102
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24154039
quote:
Op donderdag 23 december 2004 09:34 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Die geef je zelf ook niet.
hij doet de bewering.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24154056
quote:
Op donderdag 23 december 2004 09:53 schreef Landmass het volgende:

[..]

hij doet de bewering.
Jij beweert ook nogal wat.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_24154109
quote:
Op donderdag 23 december 2004 09:55 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Jij beweert ook nogal wat.
pi_24154303
quote:
Op donderdag 23 december 2004 09:33 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Een reisje naar Afrika is genoeg om dit te weten, zelfs jij, in al je subjectieve waarneming zal er van schrikken.
Ben er een paar keer geweest. Ben positief verrast door de veerkracht en ondernemingszin van mensen. Ik was in Ghana, Burkina Faso en Mali. Jij?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_24154428
quote:
Op donderdag 23 december 2004 09:47 schreef nokwanda het volgende:

[..]

En Anglo American ook.
Het probleem is dat als deze bedrijven er daar uitgegonderd zouden worden de werkloosheidscijfers nog hoger zouden worden dan ze al zijn en er veel families in de problemen gestort zouden worden. Ik spreek nu maar even over Zuid-Afrika omdat mijn ervaringen daar liggen. De werkloosheid is daar nu al 40%.
Wat is het alternatief?
Yep, dat is het dilemma.
Ik denk dat het antwoord ligt in een van staatswege gestimuleerde privatisering van ondernemingen die de grondstoffen kunnen winnen. Het probleem is nu dus dat dit gepaard moet gaan met een financiële injectie en het tegengaan van de corruptie die de groei nu tegengaat. Beide zijn praktisch ondenkbaar in de Afrikaanse context.
Ik weet dat er in 1998 een enorme campagne is geweest in Ghana tegen corruptie. De effecten daarvan waren echt merkbaar. Maar Ghana is dus één van de Afrikaanse landen met de welwillendste regering wat dit betreft, en zelfs hier klopt er het één en ander niet wat betreft het aan de macht komen van de premier. Maar elke stap is er eentje.

Het volgende probleem is hoe je die overgang kunt maken. Dit zal gefaseerd moeten gaan omdat anders eerst de economie helemaal in elkaar klettert alvorens je iets opgebouwd hebt.
Er zal dus ook samen- en medewerking moeten zijn van de ondernemingen die het heft nu in handen hebben om de werknemers en de praktische kennis over te doen. Ik gok dat die daar geen trek in hebben en er zelfs alles aan zullen doen om de nieuwe initiatieven de kop in te drukken. Daar is dus internationale druk voor nodig en een scherpere regelvoering. Ik zie daarin mogelijk een rol voor de media om mensen zich hier überhaupt voor te laten interesserren. Maar ik zie het ook wat dat betreft somber in...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_24154609
In Zuid Afrika is een beweging op gang aan het komen die zich inzet voor de African Renaissance. Ook grijpt men terug op oude begrippen en wijsheden zoals de belangrijkste: Ubuntu!
Dat betekend dat je enkel mens bent door jouw menselijk vergelijkingsmateriaal en voorbeelden: de mensen om jou heen. Dit gegeven stimuleert inzet die niet alleen een ego en portomonaie ten goede komt maar de gemeenschap, groot of klein, als geheel. Mijn familie in Soweto heeft een spandoek op het huis gehangen: Divided we fall, Together we stand. Met een gebalde vuist. Kleine initiatieven werken en dit wordt nu ook op management niveau toegepast. Het zijn maar kleine veranderingen maar ze zijn er tenminste.

Ik ben trouwens een aantal keren in Zuid-Afrika en Lesotho geweest en een maal in Swaziland. In Afrika leerde ik relativeren.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  donderdag 23 december 2004 @ 11:39:07 #108
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24155541
quote:
Op zondag 19 december 2004 12:30 schreef DennisMoore het volgende:
Her-kolonialiseren. .
Ja goed idee, dat zal enorm bijdragen aan de wereldvrede
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_24162449
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:14 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ben er een paar keer geweest. Ben positief verrast door de veerkracht en ondernemingszin van mensen. Ik was in Ghana, Burkina Faso en Mali. Jij?
Ik ben ook in Mali geweest en in Ethiopie en de ongelijkheid (want daar was het een reactie op) was wel degelijk enorm.
Ongetwijfeld heb jij dat ook gemerkt.
pi_24163264
quote:
Op donderdag 23 december 2004 07:58 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Inderdaad een simpele gedachte, .
Zo simpel dat je er geen tegenargumenten voor hebt?
Unox, the worst operating system.
pi_24165365
quote:
Op woensdag 22 december 2004 11:23 schreef DoctorFaustus het volgende:
Afrika zal nooit welvarend worden: geen enkele Afrikaanse cultuur is levensvatbaar zonder ontwikkelingshulp. Waarom kan men dat niet gewoon accepteren?
Dat slaat nergens op en ik zie geen enkele argument in jouw post en dat zegt genoeg over jouw kennis.

Lees een van mijn vorige post eens door. Afrika minder arm dan gedacht
pi_24173184
Europeanen kunnen veel leren van Afrikanen, en andersom. Zo zit het gewoon. In het overgrote merendeel van Afrika kunnen mensen van alle religies, culturen en ideologieën met elkaar leven, dat zin in Europa wel even anders . Wij waren toch de nuchtere mensen
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  vrijdag 24 december 2004 @ 02:53:26 #113
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_24173340
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 02:38 schreef RichardQuest het volgende:
Europeanen kunnen veel leren van Afrikanen, en andersom. Zo zit het gewoon. In het overgrote merendeel van Afrika kunnen mensen van alle religies, culturen en ideologieën met elkaar leven, dat zin in Europa wel even anders . Wij waren toch de nuchtere mensen
Gelukkig zijn er daarom zo weinig oorlog en politieke spanningen in Afrika.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_24173382
Relatief (qua inwoneraantal) zijn er denk ik de afgelopen eeuwen minder oorlogen in Afrika geweest dan in Afrika. Europa was een oorlogscontinent. De conflicten in Afrika beperken zich tot een aantal vetes. Hutu-Tuties, Ethiopië-Eritrea (in feite regering tegen regering, het volk heeft er niets mee te maken) en de etnische conflicten in Soedan.

Allemaal erg, maar als je in acht neemt hoe multicultureel de landen zelf zijn ben je er verbaasd over dat wij het niet zo kunnen. Neem Ethiopië, Joden, moslims, orthodoxe en katholieke Christenen en natuurlgodsdiensten die zij aan zij leven, daar snappen ze het probleem wat hier leeft niet. Daar kunnen we nog wat van leren .
  vrijdag 24 december 2004 @ 03:22:26 #115
94405 Tarak
pi_24173527
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 02:59 schreef RichardQuest het volgende:
Relatief (qua inwoneraantal) zijn er denk ik de afgelopen eeuwen minder oorlogen in Afrika geweest dan in Afrika. Europa was een oorlogscontinent. De conflicten in Afrika beperken zich tot een aantal vetes. Hutu-Tuties, Ethiopië-Eritrea (in feite regering tegen regering, het volk heeft er niets mee te maken) en de etnische conflicten in Soedan.

Allemaal erg, maar als je in acht neemt hoe multicultureel de landen zelf zijn ben je er verbaasd over dat wij het niet zo kunnen. Neem Ethiopië, Joden, moslims, orthodoxe en katholieke Christenen en natuurlgodsdiensten die zij aan zij leven, daar snappen ze het probleem wat hier leeft niet. Daar kunnen we nog wat van leren .
Volgens mij vergeet je nogal een aantal vetes, burgeroorlogen, kindsoldaten en dictaturen. Daarnaast bagataliseer je de conflicten die je noem met "allemaal erg". Het officiële dodental in Ruanda tijdens de genocide is 937.000 doden. Dat is meer dan erg.

Het eerste wat ik dacht toen ik je post las was: "wat een stupiditeit". Maar laat ik mij tot het volgende beperken. In de eerste plaats betwist ik dat al die landen zo vreedzaam multicultureel zijn
Daarnaast denk ik dat de begrippen "vrijheid" en "vrijheid van meningsuiting" in Afrika niet de status hebben die ze hier hebben. Misschien is beperking van de vrijheid van meningsuiting een noodzakelijke voorwaarde voor multiculturaliteit.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_24173845
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 02:53 schreef Tarak het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er daarom zo weinig oorlog en politieke spanningen in Afrika.
Op de een of andere manier spelen ze het in Afrika wel klaar om verschillende religies zoals het christendom, islam en animistische religies naast elkaar te laten bestaan zonder problemen. Iets waar wij hier in het westen zeer veel van zouden kunnen leren. Wij hebben daar ontzettend veel moeite mee.

Ik heb het dan niet over de ruzies over grenzen e.d. maar als je je realiseert hoe de grenzen in afrika zijn ontstaan (ontstaan? getekend!) dan is het op zich niet zo heel erg gek dat daar meningsverschillen en ruzies door ontstaan....
pi_24173847
Hmm, wat RichardQuest zegt dus.
  vrijdag 24 december 2004 @ 08:07:54 #118
94405 Tarak
pi_24174101
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 05:05 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Op de een of andere manier spelen ze het in Afrika wel klaar om verschillende religies zoals het christendom, islam en animistische religies naast elkaar te laten bestaan zonder problemen. Iets waar wij hier in het westen zeer veel van zouden kunnen leren. Wij hebben daar ontzettend veel moeite mee.

Ik heb het dan niet over de ruzies over grenzen e.d. maar als je je realiseert hoe de grenzen in afrika zijn ontstaan (ontstaan? getekend!) dan is het op zich niet zo heel erg gek dat daar meningsverschillen en ruzies door ontstaan....
Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.
In de krans lees je regelmatig artikelen over spanningen tussen de verschillende religies in Afrika. Denk bijvoorbeeld aan de Miss World verkiezingen die in Nigeria gehouden zouden worden en de rellen die er in Nigeria, Sudan, Egypte en nog enkele landen regelmatig zijn tussen Christenen en Islamieten. De meeste rellen die hierover plaatsvinden hoor je niet eens zoveel over, omdat dat dat in Europa niet nieuwswaardig genoeg is.

Ik denk dat jouw beeld van de prachtige manier waarop Afrika multicultureel is, volstrekt los staat van de werkelijkheid in Afrika.
pi_24176439
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 08:07 schreef Tarak het volgende:

[..]

Rwanda is een "oud" land. De grenzen van Rwanda zijn niet bepaald door voormalige kolonisators. Toch 937.000 doden.
Ja, omdat het onder het Belgisch koloniaal bestuur bewust is gedestabiliseerd door de ene bevolkingsgroep (de Hutu's) bewust te bevooroordelen boven de andere (Tutsi's).
In het prekoloniale systeem namelijk bezaten de Tutsi's het land waarop de Hutu's werkten (om het heel simpel te stellen) en één van de tactieken om voet aan de grond te krijgen door kolonisatoren is door een groep die niet dominant is, een vooraanstaande rol te laten spelen in de politiek, zodat deze iets te verliezen hebben als de kolonisatoren weggaan of niet tevreden zijn met hun manier van besturen. De Belgen interpreteerde de positie van de Hutu's als "ondergeschikt" en deelden ze dus hoge posten toe, wat het patroon bleef na het vertrek van de Belgen: Tutsi's werden stelselmatig benadeeld bij het krijgen van hoge banen, grond, belastingen e.d. Dit schiep uiteindelijk zoveel haat dat het uitmondde in een genocide.
De Belgen hebben doelbewust honderdduizenden Tutsi's laten vermoorden voor de eigenlijke genocide in de periode 1959-1962 in een poging de machtsbalans definitief door te laten slaan naar de kant van de Hutu's.
quote:
In de krans lees je regelmatig artikelen over spanningen tussen de verschillende religies in Afrika. Denk bijvoorbeeld aan de Miss World verkiezingen die in Nigeria gehouden zouden worden
Dit beeld van de fundamentalistische islam is nieuw, pas 30 jaar oud.
quote:
en de rellen die er in Nigeria, Sudan, Egypte en nog enkele landen regelmatig zijn tussen Christenen en Islamieten. De meeste rellen die hierover plaatsvinden hoor je niet eens zoveel over, omdat dat dat in Europa niet nieuwswaardig genoeg is.
In de hele Sahelgordel zijn spanningen tussen de heersende islamitische elite in het noorden en de christelijke/animistische volkeren in het zuiden, van Mauretanië tot Sudan, klopt.
Egypte hoortg overigens niet bij Sub-Saharaal Afrika waar we het over hebben in deze discussie.
Er zijn ook landen trouwens die weinig last hebben van spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen, zoals Ghana, waar vanouds een culturele dominantie is van de Akan ("Twi") die al heel lang ervaring hebben met het bijeenhouden van een staat met henzelf en een hoop andere volkeren (Ewe, Hausa, Fon)
quote:
Ik denk dat jouw beeld van de prachtige manier waarop Afrika multicultureel is, volstrekt los staat van de werkelijkheid in Afrika.
Ik denk dat jouw beeld van de manier waarop de meeste etnische conflicten in Afrika bewust zijn veroorzaakt wat is bijgesteld.
pi_24176522
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 03:22 schreef Tarak het volgende:

[..]

Volgens mij vergeet je nogal een aantal vetes, burgeroorlogen, kindsoldaten en dictaturen. Daarnaast bagataliseer je de conflicten die je noem met "allemaal erg". Het officiële dodental in Ruanda tijdens de genocide is 937.000 doden. Dat is meer dan erg.

Het eerste wat ik dacht toen ik je post las was: "wat een stupiditeit". Maar laat ik mij tot het volgende beperken. In de eerste plaats betwist ik dat al die landen zo vreedzaam multicultureel zijn
Daarnaast denk ik dat de begrippen "vrijheid" en "vrijheid van meningsuiting" in Afrika niet de status hebben die ze hier hebben. Misschien is beperking van de vrijheid van meningsuiting een noodzakelijke voorwaarde voor multiculturaliteit.
Nee hoor, als je er status hebt mag je zeggen wat je wil . En op welke basis betwist je de vredigheid binnen subculturen? Toch niet op het Rwana-conflict hè?

Verder is de 937.000 doden nog geen fractie van wat er in Europa in de 20ste eeuw gemoord is.
  vrijdag 24 december 2004 @ 11:29:46 #121
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_24176800
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 11:17 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Nee hoor, als je er status hebt mag je zeggen wat je wil . En op welke basis betwist je de vredigheid binnen subculturen? Toch niet op het Rwana-conflict hè?

Verder is de 937.000 doden nog geen fractie van wat er in Europa in de 20ste eeuw gemoord is.
Je hebt gelijk hoor 20ste eeuw was in Europe vele malen bloederiger dan in Afrika! 1ste , 2de wereldoorlog.
Maar die oorlogen hebben in Europa wel eenheid gebracht. In Afrika zijn het allemaal kleinere conflicten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 24 december 2004 @ 11:31:47 #122
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_24176835
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 08:07 schreef Tarak het volgende:

[..]

In de krans lees je regelmatig artikelen over spanningen tussen de verschillende religies in Afrika. Denk bijvoorbeeld aan de Miss World verkiezingen die in Nigeria gehouden zouden worden en de rellen die er in Nigeria, Sudan, Egypte en nog enkele landen regelmatig zijn tussen Christenen en Islamieten. De meeste rellen die hierover plaatsvinden hoor je niet eens zoveel over, omdat dat dat in Europa niet nieuwswaardig genoeg is.

937.000 doden is niks als je het met Europesche oorlogen vergelijkt. Alleen al 30 miljoen doden door de 1ste wereldoorlog. Daar komt Afrika nooit aan. Mischien door doden door ziekten ......
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_24176901
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 11:29 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Je hebt gelijk hoor 20ste eeuw was in Europe vele malen bloederiger dan in Afrika! 1ste , 2de wereldoorlog.
Maar die oorlogen hebben in Europa wel eenheid gebracht. In Afrika zijn het allemaal kleinere conflicten.
Ik voorspel ook dat de Afrikanen ook langzaam aan de federale kant op gaan. Was laatst ook een of andere meeting, waaruit bleek dat dat een van de doelen was van de Afrikaanse regeringsleiders.
  vrijdag 24 december 2004 @ 11:38:16 #124
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24176966
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 11:31 schreef BlaZ het volgende:

[..]

937.000 doden is niks als je het met Europesche oorlogen vergelijkt. Alleen al 30 miljoen doden door de 1ste wereldoorlog. Daar komt Afrika nooit aan. Mischien door doden door ziekten ......
30.000.000 doden in ww1?
Reken je dan de Spaanse griep voor het gemak mee?

http://en.wikipedia.org/wiki/World_war_one#A_deadly_war
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_griep

[ Bericht 21% gewijzigd door Pietverdriet op 24-12-2004 11:44:30 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 24 december 2004 @ 11:48:55 #125
22944 Breetai
....Relax....
pi_24177169
WW1: nog onder de 10 miljoen
WW2: 30 miljoen

Valt allemaal nog wel mee dus.

Ik hoop idd dat Afrika z'n shit eens bij elkaar weet te krijgen en eens stoppen met elkaar de kop in te houwen. Dan moet er toch wat gedaan worden aan de armoe, prolifiratie van kleine wapens, opleidingsniveau, landsgrenzen en schulden.
"I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')