Nee, die lijntjes zijn isobaren ofwel lijnen van gelijke luchtdruk. Hoe dichter de isobaren tegen elkaar aan liggen hoe meer wind er staat, veel isobaren bij elkaar betekent immers dat er een groot verschil is in luchtdruk.quote:Op zaterdag 18 december 2004 09:41 schreef Evil-Cherry het volgende:Ja, duidelijk. Soort golfstroming ofzo?
Vanmorgen om 7 uur stonden de ijsbloemen op de auto.quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:41 schreef flugeltje het volgende:
Hier schijnt de zon volop. Weet niet of het heel erg koud is (zit nog in m'n pyama), maar het ziet er frisjes uit...
ZEVEN uur??? Op een zaterdag? Brrr.... (dan lig ik écht nog in coma)quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:43 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vanmorgen om 7 uur stonden de ijsbloemen op de auto.Het begint hier in Amersfoort overigens al weer snel dicht te trekken.
Des te leuker.quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:47 schreef Againzender het volgende:
Die Mistral verklaart dus die plots toegenomen wind bij mijn schoonouders in Zuid Frankrijk!
Hij was niet echt voorspeld door de plaatselijke meteo....
Ja, ik heb schaatstraining dan.quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:56 schreef flugeltje het volgende:
ZEVEN uur??? Op een zaterdag? Brrr.... (dan lig ik écht nog in coma)
Ooow, op die fietsquote:Op zaterdag 18 december 2004 10:28 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, die lijntjes zijn isobaren ofwel lijnen van gelijke luchtdruk. Hoe dichter de isobaren tegen elkaar aan liggen hoe meer wind er staat, veel isobaren bij elkaar betekent immers dat er een groot verschil is in luchtdruk.Dat de wind niet precies van het hoog naar het laag waait komt door de weerstand van de aarde en de draaiing van de aarde.
Bij de Mistral speelt er overigens nog een tweede effect mee en dat is de compressie van de lucht door het Rhonedal. Door compressie neemt de windsnelheid nog eens extra toe.
Verdere uitleg:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=105172&tid=105172 (Zeer technisch verhaal)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind
De analysekaart:
http://129.13.102.67/wz/pics/bracka.gif
Toen stond ik onder de douche, dikke flits in een keerquote:Op zaterdag 18 december 2004 14:08 schreef Heliospan het volgende:
Ik check die onweerpagina, zie dat er een rood puntje op Leeuwarden staat en opeens hoor ik een keiharde donderDat is nog eens toevallig, het onweerde nog niet eens
Ik zal niet meer op de kaart kijkenquote:Op zaterdag 18 december 2004 14:13 schreef -Mk- het volgende:
[..]
Toen stond ik onder de douche, dikke flits in een keer![]()
???quote:Op zaterdag 18 december 2004 16:40 schreef drelletje het volgende:
Zucht...ik wil ook zoveel...quote:Op zaterdag 18 december 2004 22:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
En in Sauerland ligt alweer 22 cm
Zou kunnen.... weet niet wat de temperatuur in de bovenlucht is daar.quote:Op zaterdag 18 december 2004 23:14 schreef Poerkie het volgende:
Sneeuw in aantocht voor Groningen?
[afbeelding]
quote:BIJZONDERHEDEN:
De nachten worden kouder waarbij vooral maandag en dinsdagnacht
de kans op vorst groot is. Woensdagnacht worden de vorstkansen
weer kleiner terwijl daar vanaf donderdag geen sprake meer van
is. Dan aanvoer van zachte lucht waarbij er een kans is dat het
in de middag ruim 10 graden wordt. Operationele run komt
dinsdagmiddag met neerslag met dan nog vrij lage temperaturen.
Gids geeft dan een neerslagkans van 30 a 40% met daarbij wel vrij
grote sneeuwkansen (60-70%). In de gaten blijven houden.
Even afwachten, dinsdag is nog ver.quote:Op zaterdag 18 december 2004 23:44 schreef clauwheee het volgende:
Ja ik las ergens al dat dinsdag wel eens spannend kon gaan worden wat betreft sneeuw.
quote:Snow warning to drivers
8.33AM, Sun Dec 19 2004
The Southwest and Wales have experienced a cold snap, with emergency services warning drivers on high ground to take particular care.
The Met Office has issued a severe weather warning. And people in much of Wales and the Cotswolds woke up to snow this morning.
Winds up to gale force are forecast in the Southwest.
It is less cold in the north, but Scotland and Northern Ireland are seeing heavy outbreaks of rain.
Northwest winds will bring plenty of showers to North Wales, northwest England, western Scotland and Northern Ireland.
Snow has already fallen in parts of the UK, with a covering across the top of the Pennines and in the north and north east of Scotland.
Dinsdag dus kans op een klein beetje sneeuw, daarna fors warmer. De kerstdagen lijkt toch nog niet helemaal zeker te zijn wat het weer betreft.....quote:BIJZONDERHEDEN:
De nachten worden kouder. Tot en met woensdagnacht zijn de
vorstkansen groot. Vanaf donderdag is daar geen sprake meer van.
Dan aanvoer van zachte lucht waarbij de temperatuur in de middag
trot dichtbij de 10 graden kan komen. Dinsdag kans op lichte
neerslag in de koude lucht. Dus sneeuwkansen. Dat geldt ook voor
tweede kerstdag. Er zijn oplossingen (waaronder controlerun) die
dan een vrij lage temperatuur hebben en neerslag geven. Dus wie
weet!?
Inderdaad, dinsdag kan het even wit worden. Daarna sowieso twee dagen zacht. Kerstdagen lijken ook weer iets kouder te worden. Maar het lijkt nog steeds allemaal erg onzeker.quote:Op zondag 19 december 2004 20:14 schreef Againzender het volgende:
Even wat uit de guidance voor de lange termijn geplukt;
[..]
Dinsdag dus kans op een klein beetje sneeuw, daarna fors warmer. De kerstdagen lijkt toch nog niet helemaal zeker te zijn wat het weer betreft.....
En dat is nou het leukequote:Op zondag 19 december 2004 20:22 schreef clauwheee het volgende:
[..]
Maar het lijkt nog steeds allemaal erg onzeker.
quote:
Feli dan maarquote:Ik vond het vandaag wel leuk om te zien dat mijn cluppie in Groningen aan het voetballen was terwijl er wat sneeuw uit de lucht dwarrelde
Het mooie weer is dus van korte duur. Ik ben benieuwd hoeveel wind er uiteindelijk komt te staan.quote:BIJZONDERHEDEN: De kans op neerslag voor dinsdag is in alle
Uitvoer verder afgenomen. We houden het dan ook "op de meeste
plaatsen droog." De periode wo t/m vr verloopt winderig, hetgeen
ook in de Eps verdeling te zien is met kans op => 6 bft in de
Bilt van 20-30%. Van za tm ma geeft de Eps Tabel 20-30% kans op
sneeuwval van minimaal 1 cm. Kans op een langdurig sneeuwdek in
een groot deel van het land is echter niet groot. De temperatuur
komt in het overgrote deel van de Leden boven nul en MOS Tx ligt
rond 4 gr. Vanaf maandag is de spreiding in de T2m Pluim zeer
groot. Varierend van koude leden onder invloed van een rugas (-5
tot 0 gr) tot warme leden in een ZW-stroming van maritiem
tropische lucht (rond 10 gr)
quote:Tijdens de Kerstdagen guur weer met winterse
buien.
Ik moest ook al aan de binnenkant krabben...quote:Op maandag 20 december 2004 08:42 schreef JoeKurr het volgende:
Koud is het zeker, ik moest vanmorgen zelfs de autoramen aan de binnenkant krabben.
Weatherwatcher geeft hier voor Gilze-Rijen een Tact aan van -7,2
Nee, storm mag alleen bij gebrek aan beter, maar zoals de kaarten nu liggen biedt de periode na kerst toch wel wat potentieel dus dan heb ik liever dat die storm tot de zomer wacht.quote:Op maandag 20 december 2004 20:43 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ik moest ook al aan de binnenkant krabben...
Maar goed, het is mij écht te rustig weer. Van mij mag er wel weer een flinke storm opsteken.
Dus mocht je in buurt zijn, doe er je voordeel mee.quote:op deze maandag fietste ik even naar het Leersumse Veld om te bekijken hoeveel ijs daar lag. Twee centimeter, dus te weinig. Maar in de komende dinsdagnacht gaat het 6 graden vriezen. Dat is misschien genoeg om 4 of 5 centimeter te halen. Dus morgen fiets ik er weer naar toe, met de schaatsen in mijn fietstas. Wie weet !
De kans is het grootst op de zuidelijke plas met dat eilandje. Want in de noordelijke plas bij de vogelhut lag vanmiddag nog een stukje open water.
Leersum? Dat is wel fietsbaarquote:Op maandag 20 december 2004 20:58 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, storm mag alleen bij gebrek aan beter, maar zoals de kaarten nu liggen biedt de periode na kerst toch wel wat potentieel dus dan heb ik liever dat die storm tot de zomer wacht.![]()
Trouwens, ik kreeg net een mail van de ijsvereniging:
[..]
Dus mocht je in buurt zijn, doe er je voordeel mee.
Ze zijn de minnen vergeten.quote:Op dinsdag 21 december 2004 09:51 schreef leviathanfd het volgende:
Volgens weeronline krijgen we een hittegolf.... Volgens mij gaat daar iets niet goed.
[afbeelding]
Nee, voordat het in Nederland een witte kerst is moet Siberië 5000 km naar het westen opschuiven.quote:Op dinsdag 21 december 2004 20:30 schreef Poerkie het volgende:
Krijgen we een witte kerst?
Als het in Noord-Amerika koud is stroomt de koude lucht ook meestal voor een deel uit over de veel warmere Atlantische Oceaan. Dat zorgt er voor dat er lage drukgebieden ontstaan, als er dan ook nog sprake is van een hoge drukgebied boven de Azoren (die eilanden ten westen van Portugal) zorgt dat er voor die depressies allemaal naar Europa getransporteerd worden en zorgen dan voor regen, wind en hoge temperaturen.quote:Op dinsdag 21 december 2004 22:37 schreef Marky-Boom het volgende:
Is het jullie nooit opgevallen dat als het in Noord Amerika vriest het hier geen winter is. In toronto was het -23. 1 week dat en we hebben een elfsteden tocht. Anyway als het daar koud is is het hier veel warmer. Nee niet gelijk aan de lente denken maar tussen de -2 en 7 graden ofzo.
In Engeland zijn de criteria voor een witte kerst veel ruimer. In Nederland moet er twee dagen lang een pak sneeuw liggen en in Engeland is dacht ik sneeuw tijdens kerst al voldoende. Als je de Engelse criteria hanteert dan maken wij zeker kans op een witte kerst.quote:Op dinsdag 21 december 2004 21:09 schreef Roel_Jewel het volgende:
[afbeelding]
http://www.bbc.co.uk/
De BBC speculeert over een witte kerst![]()
Zou der ook niet een soort enegie balans moeten zijn?? En uiteraard een luchtdruk balans!! dus als daar een koude inval is zal het hier wel moeilijker gaan. Dit bedenk ik nu even op mijn slaperige kop dus hecht er geen waarde aanquote:Op dinsdag 21 december 2004 22:37 schreef Marky-Boom het volgende:
Is het jullie nooit opgevallen dat als het in Noord Amerika vriest het hier geen winter is. In toronto was het -23. 1 week dat en we hebben een elfsteden tocht. Anyway als het daar koud is is het hier veel warmer. Nee niet gelijk aan de lente denken maar tussen de -2 en 7 graden ofzo.
Verklaarbare redenen?
quote:Een enorme bel warme lucht raced over de N-Atl. Oceaan juist
zuid van een diepe depressie en van het occluderende polaire
front in onze richting.
Het frontale systeem bereikt de N-Noordzee vannacht en passeert
ons land al occluderend woensdagmiddag en avond met veel wind
en geruime tijd regen.
Voorafgaande daaraan kan in het midden en oosten de eerste
lichte neerslag (nog horend bij de occlusie) als IJZEL (zie 00
UTC progtemp b.v. van EHDB/EHGG en EHTW) en sneeuw. De 06 UTC
progtemp van EHDB en de oostelijker gelegen stations geven in
de onderste paar honderd voet de temperatuur reeds boven nul
maar de eerste uren zal door de neerslag de temperatuur onderin
richting nul gaan, met als gevolg (natte)sneeuw.
Wees gewaarschuwd!
Belangrijk is wel dat de koude lucht ook boven de oceaan komt. Als het alleen maar boven land blijft is er niets aan de hand. Stiekem hoop ik er op dat die verrekte Golfstroom vandaag nog stilvalt, ik heb genoeg van dat warme weer in de winter.quote:Op dinsdag 21 december 2004 23:39 schreef drelletje het volgende:
En uiteraard een luchtdruk balans!! dus als daar een koude inval is zal het hier wel moeilijker gaan.
Ook niet meer dacht ik. De kaarten spreken (zoals ik van 'kenners' heb vernomen) steeds minder in ons voordeel.quote:Op dinsdag 21 december 2004 23:38 schreef Steijn het volgende:
Als je de Engelse criteria hanteert dan maken wij zeker kans op een witte kerst.
Yep, misschien zondag wat sneeuw, maar eerste kerstdag zal toch hoogstwaarschijnlijk groen gaan worden.quote:Op woensdag 22 december 2004 09:22 schreef clauwheee het volgende:
[..]
Ook niet meer dacht ik. De kaarten spreken (zoals ik van 'kenners' heb vernomen) steeds minder in ons voordeel.
Nu wel, maar zo snel als het omgeslagen is van goed naar slecht kan het natuurlijk ook weer goed wordenquote:Op woensdag 22 december 2004 09:22 schreef clauwheee het volgende:
[..]
Ook niet meer dacht ik. De kaarten spreken (zoals ik van 'kenners' heb vernomen) steeds minder in ons voordeel.
Maar dat zie ik dan pas eerder na het weekeinde gebeuren. En laat ik dan net vakantie hebbenquote:Op woensdag 22 december 2004 10:31 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Nu wel, maar zo snel als het omgeslagen is van goed naar slecht kan het natuurlijk ook weer goed worden
Hmm ik denk dat er 2e kerstdag nog wel is een verassing kan zijn, nu sneeuwt het in een groot deel van het oosten ook weer (nat), de lucht blijkt toch telkesn kouder als berekent wordtquote:Op woensdag 22 december 2004 11:00 schreef Againzender het volgende:
[..]
Maar dat zie ik dan pas eerder na het weekeinde gebeuren. En laat ik dan net vakantie hebben
Dit was wel verwacht, hoewel er voornamelijk aan natte sneeuw werd gedacht.quote:Op woensdag 22 december 2004 11:14 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Hmm ik denk dat er 2e kerstdag nog wel is een verassing kan zijn, nu sneeuwt het in een groot deel van het oosten ook weer (nat), de lucht blijkt toch telkesn kouder als berekent wordt
Als het stormt ben ik jaloers op jullie.quote:Op woensdag 22 december 2004 16:16 schreef Herrtee het volgende:
Hier in het westen natuurlijk alleen maar regen, maar daarvoor woon je ook in het westen van Nederland. Dat is echt helemaal onderaan in de hiërarchie...
Dat duurt altijd even, er is erg veel energie voor nodig om ijs te smelten.quote:Op woensdag 22 december 2004 15:14 schreef Evil-Cherry het volgende:
Echte wil het ijs op de sloot niet smelten
Daarvoor woon ik dan weer net te ver van de kust..quote:Op woensdag 22 december 2004 16:21 schreef Steijn het volgende:
[..]
Als het stormt ben ik jaloers op jullie.Amersfoort is zo ongeveer de minst winderige plek van Nederland.
![]()
Heb jij al gechaatst? Ik zag de voorpagina van het utrechts nieuwsblad met natuurijs en een quote die jij eergisteren ook had... Ik zelf wou bijna gaan maar had helaas te veel school werkquote:Op woensdag 22 december 2004 16:25 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat duurt altijd even, er is erg veel energie voor nodig om ijs te smelten.
Je bedoelt een corona??quote:Op donderdag 23 december 2004 08:25 schreef Evil-Cherry het volgende:
Hier waait het nog flink, heeft vannacht flink geregent zo te zien, maar nu is het droog. Rode zonsopgang
Ik heb dinsdag trouwens een regenboog om de maan gezien, geweldig mooi.
Nee, ik heb ook nog niet geschaatst. Ik had college's.quote:Op woensdag 22 december 2004 16:57 schreef drelletje het volgende:
Heb jij al gechaatst? Ik zag de voorpagina van het utrechts nieuwsblad met natuurijs en een quote die jij eergisteren ook had... Ik zelf wou bijna gaan maar had helaas te veel school werk
Persoonlijk ben ik altijd wel fan van die opklarende luchten na een koufrontpassage. Het waait ook wel lekker. Geen onaardig weer vind ik, maar dat is natuurlijk een alleen bij gebrek aan winterweer.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:41 schreef hellmondunited het volgende:
wat een pokke weer zeg
Maarja de hoop dat iets leuk gaat worden zal het wel zijn.quote:Op donderdag 23 december 2004 22:43 schreef Herrtee het volgende:
Ook hier een vreselijke verstikkende walmende stinkende 9.6°C. Sjeez wat een duf braakweer. Als het dan toch heet moet, doe er dan meteen een échte storm bij..
Ik vraag me steeds meer af hoe het toch komt dat er in dit land nog mensen met enige interesse in het weer zijn, bijmekaar opgeteld is het 3 dagen per jaar leuk....het zal wel de hoop zijn dat het óóit nog eens wat wordt hier...
Jupquote:Op donderdag 23 december 2004 15:29 schreef drelletje het volgende:
[..]
Je bedoelt een corona??
http://www.sundog.clara.co.uk/droplets/corim1.htm
Leukquote:Op vrijdag 24 december 2004 00:05 schreef drelletje het volgende:
[..]
Maarja de hoop dat iets leuk gaat worden zal het wel zijn.
Ik ga ook nog eens de studie Bodem Water en Atmosfeer doen. Dus kan in principe dan ook nog meteoroloog worden ookMaarja dat zie ik nog wel.
In Wageningen is dat toch?quote:Op vrijdag 24 december 2004 00:05 schreef drelletje het volgende:
[..]
Ik ga ook nog eens de studie Bodem Water en Atmosfeer doen. Dus kan in principe dan ook nog meteoroloog worden ookMaarja dat zie ik nog wel.
Ja dat weten we nu wel dat het in dat noordelijke vriesvak koud is.quote:
Waarom ga je niet in Utrecht Meteorologie doen? Die staat dacht ik hoger aangeschreven.quote:Op vrijdag 24 december 2004 00:05 schreef drelletje het volgende:
quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:06 schreef Omaha het volgende:.
Winters in Nederland bestaan niet meer
2002 dan maar het is nu al bijna 3 jaar niets wat betreft stormen. Die zomerstormen waren naar mijn weten slechts stormachtig, windkracht 8 dus. Als het dicht tegen de windkracht 11 aan gaat zitten dan valt er weer met mij te praten over een storm, maar komt alsjeblieft niet aan met die briesjes van de afgelopen jaren.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:13 schreef 61neorej het volgende:
na 2001 ook nog wel wat stormen tog
oktober 2002 zware storm
dit jaar nog in de winter 2 flinke stormen
2 zomerstormen
Amersfoort en soms Delft.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:35 schreef 61neorej het volgende:
Jah je woont in het noorden toch?
Zuiden was die zomerstorm beter
In zeeland stond toch wel windkracht 9 even
Wat een treurig jaaroverzichtquote:Op vrijdag 24 december 2004 14:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
17 juli van dit jaar is de enige keer dat ik nog echt enthousiast ben geweest over het weer van de afgelopen 2 jaar.
quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:54 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ziet dat van jou er beter uit dan?
Ja dat zou kunnen. Zeeland lag er aardig bij toen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:50 schreef 61neorej het volgende:
Moet ik wel zeggen dat die zomerstorm voor mij waarschijnlijk zwaarder leek
Omdat ik toen in Zeeland was aan de kust en normaal ben ik meestal gewoon in Gouda met stormen
quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:58 schreef Againzender het volgende:
En met die zomerstorm was ik op vakantie. Werd ik in mijn tent wakker gesms't door een weeralarm....
Ja, lig je lekker in de Provence met prachtig weer, kom je er achter dat het in Nederland baggerweer isquote:
Sneeuw alleen maakt niets wit, behalve als het uit een spuitbus komt.quote:Op vrijdag 24 december 2004 15:30 schreef Poerkie het volgende:
Ik verwacht zondag zeker sneeuw, ben alleen nog niet helemaal zeker over morgenavond. Hopen op het beste maar
quote:Op vrijdag 24 december 2004 16:08 schreef Evil-Cherry het volgende:
[..]
Sneeuw alleen maakt niets wit, behalve als het uit een spuitbus komt.
Om met sneeuw een witte wereld te krijgen, moet de grond niet nat zijn en een temperatuur onder nul hebben. Dir kans is nu klein. Dus het wordt (vermoedelijk) niet wit, of niet langdurig.quote:
Welkom terug!quote:Op vrijdag 24 december 2004 16:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
Goedemiddag allemaal
Zo hehe naar een weekje weg te zijn geweest ben ik weer helemaal back.
Eergister, gister en vandaag best wel veel wind gehad.
Eergister eerst wat sneeuw gister beetje regen gehad vandaag droog.
Piet zei dat het een witte kerst zal worden. Jammer voor hem dat gaat niet gebeuren, even kijkende naar mijn weerstationnetje zegt mij dit al Tact 8.1 Hoe wil je het ooit voor welkaar krijgen, en al helemaal als het zo regent, om een gesloten sneeuwdek te krijgen op de 25e en de 26e...quote:Op vrijdag 24 december 2004 17:56 schreef leviathanfd het volgende:
Zou Piet Paulusma dan toch nog gelijk krijgen?
![]()
Hij heeft het niet over de knmi eisen! Die zijn ook te heftig...quote:Op vrijdag 24 december 2004 21:29 schreef drelletje het volgende:
[..]
Piet zei dat het een witte kerst zal worden. Jammer voor hem dat gaat niet gebeuren, even kijkende naar mijn weerstationnetje zegt mij dit al Tact 8.1 Hoe wil je het ooit voor welkaar krijgen, en al helemaal als het zo regent, om een gesloten sneeuwdek te krijgen op de 25e en de 26e...
Piet veranderd de ijsen zodat ze aan zijn voorspelling voldoen... Loserquote:Op vrijdag 24 december 2004 22:43 schreef leviathanfd het volgende:
[..]
Hij heeft het niet over de knmi eisen! Die zijn ook te heftig...
Bij denemarken zit er een.quote:Op zaterdag 25 december 2004 12:43 schreef leviathanfd het volgende:
Polar Low bij Schotland???
Zij welquote:Many areas are having a White Christmas. Further snow is on the way, especially for the north and west.
quote:Heavy snows bring white Christmas
A number of severe weather warnings have been issued across the UK, as many Britons wake up to a white Christmas.
Snow and icy roads were said to pose a danger for travellers in many areas, with Wales, Scotland and Northern Ireland seeing heavy falls by 0400 GMT.
Snow was falling on high ground in Derbyshire, Shropshire, Staffordshire, North Yorkshire, Lancashire and Cumbria - and was expected on lower ground.
A white Christmas will be bad news for bookmakers - who stand to lose £1m.
"I don't think we've seen widespread snow since before the millennium so we mustn't be too Scrooge-like," said one bookmaker.
Steekt daar nou een kaarsje uit de sneeuw?quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ook veel sneeuw in Lapland
[afbeelding]
Dat is een atenne van een autoquote:Op zaterdag 25 december 2004 14:24 schreef nozem het volgende:
[..]
Steekt daar nou een kaarsje uit de sneeuw?![]()
Overigens erg klein kansje vanavond en vannacht op wat wits, ik denk met name in het Noordelijk kustgebied als ik dat kerntje bij Schotland en de huidige trekrichting zo eens bekijk.
Om er maar even serieus op in te gaan. Dat zou in Lapland vrij uitzonderlijk zijn, zoveel sneeuw. Meestal ligt er rond deze tijd een cm of 30 denk ik. Maar wat is het voor ding?quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:28 schreef drelletje het volgende:
[..]
Dat is een atenne van een auto
Ik denk inderdaad dat het een soort electrisch lichtje is om de bocht aan te geven o.i.d. Het is trouwens ook wel 1 van de meest afgelegen wegen die er op die site staan geloof ik. Maar het is echt net een kerstkaarsje!quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
't lijkt echt op een kaarsje:
[afbeelding]
foto van een half uur later. Zie ook http://www.tieh.fi/alk/english/kelikamerat/kamera-LH.html voor de eerdere foto's. Kan best iets zijn om een bocht aan te geven o.i.d. Lantaarnpalen zie ik daar nog niet 1-2-3 staan.
Deze ligt ook in de middle of FOK!king nowhere: http://www.tieh.fi/alk/english/kelikamerat/kamera-LX.htmlquote:Op zaterdag 25 december 2004 14:36 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik denk inderdaad dat het een soort electrisch lichtje is om de bocht aan te geven o.i.d. Het is trouwens ook wel 1 van de meest afgelegen wegen die er op die site staan geloof ik. Maar het is echt net een kerstkaarsje!
Het is wel een zeer vermakelijkse site, ik had het net over 30 cm, maar als je wat verder richting het Oosten gaat, tegen de grens met Rusland dan zit je op het moment makkelijk aan de 60/70 cm sneeuw in die contreien. De afgelopen dagen heeft het er geregeld zwaar gesneeuwd.quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Deze ligt ook in de middle of FOK!king nowhere: http://www.tieh.fi/alk/english/kelikamerat/kamera-LX.html
[afbeelding]
Die is van een half uurtje geleden, dus het sneeuwt er lekker.
En op deze weg heb ik ook nog nooit iemand zien rijden. http://www.tieh.fi/alk/english/kelikamerat/kamera-LR.html
Yup, en de temperaturen zijn ook weer gedaald. Twee weken geleden was het nog -30 op sommige plekken. Dat liep op tot -5 en nu weer onder -10.quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:41 schreef nozem het volgende:
[..]
Het is wel een zeer vermakelijkse site, ik had het net over 30 cm, maar als je wat verder richting het Oosten gaat, tegen de grens met Rusland dan zit je op het moment makkelijk aan de 60/70 cm sneeuw in die contreien. De afgelopen dagen heeft het er geregeld zwaar gesneeuwd.
Ach, wat jij allemaal gaat zien in Thüringen eind januari grenst ook aan het onmogelijke...quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:41 schreef nozem het volgende:
[..]
Het is wel een zeer vermakelijkse site, ik had het net over 30 cm, maar als je wat verder richting het Oosten gaat, tegen de grens met Rusland dan zit je op het moment makkelijk aan de 60/70 cm sneeuw in die contreien. De afgelopen dagen heeft het er geregeld zwaar gesneeuwd.
Hee gozert, je weet dat ik niet iemand ben van de Kerstwensen, maar toch heel fijne dagen toegewenst!quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:51 schreef Herrtee het volgende:
[..]
Ach, wat jij allemaal gaat zien in Thüringen eind januari grenst ook aan het onmogelijke...
Of het 17°C en zon is of een complete sneeuwstorm laat ik nog ff in het midden![]()
Overigens hebben we hier in Ouderkerk een aantal hagelbuitjes gehad.
Typisch Kerstweer hoor!quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:54 schreef hellmondunited het volgende:
gisteren leek het hier herfst
nu lijkt het lente.
en dat terwijl het kerstmis is
quote:Punters celebrate White Christmas Dec 25 2004
Bookies are counting the cost of a white Christmas which brought snow to much of the country for the first time in years.
The industry expects to pay out hundreds of thousands of pounds after Northern Ireland, Scotland, north Wales and parts of north west England were covered in several centimetres of snow earlier today.
But the punters' winnings could have been even higher if London had received a dusting.
The first White Christmas since 2001 also brought treacherous conditions on the roads and prompted warnings from motoring organisations.
PA WeatherCentre forecaster Nikki Robertson said 4cm of snow was recorded at Belfast Airport and other areas may have received heavier snowfalls.
She added: "There's almost no chance of getting any snow in London. If there are any flakes it will be after midnight."
Between 1971 and 1992 there was only one year - 1980 - when widespread sleet and snow fell across the UK on Christmas Day, whereas in the years 1993 to 2003 it happened five times.
Ladbrokes spokesman Warren Lush said: "We're not too frosty about the prospect of paying out as it is the first time we have done so since 2001. This said, we estimate it has cost us over A£500,000 as the record gamble started with a flurry and turned into an avalanche."
Meanwhile, the chilly weather failed to put off hundreds of swimmers who braved the cold to take part in festive dips around the country.
A 40th anniversary annual charity swim in the seaside town of Porthcawl in south Wales drew its biggest turn-out yet with about 450 swimmers of all ages running into the sea for a quick dunking. Around 40 swimmers raced down Brighton's pebble beach and dived into the waters of the English Channel, while hardy swimmers in Ireland plunged into the Irish Sea at a bathing area in Dun Laoghaire, Co Dublin.
Ik hoop dat die bui dronken is, komt ie vast ook nog langs Amersfoort.quote:Op zondag 26 december 2004 02:01 schreef Oom_Agent het volgende:
Sneeuwbui vanuit Limburg onderweg naar Nijmegen ? Hier is het -2......ben benieuwd wat er zo uit die verdwaalde bui gaat vallen....
en misschien een slinger langs de biltquote:Op zondag 26 december 2004 02:02 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik hoop dat die bui dronken is, komt ie vast ook nog langs Amersfoort.
het duurde 2 min voordat ik hem begreep.... Zegt wat over mij om dit uurquote:Op zondag 26 december 2004 02:01 schreef Steijn het volgende:
Met oud & nieuw staat de atmosfeer denk ik wel op ontploffen.
Jij bladeren door de kaarten.quote:Op zondag 26 december 2004 02:04 schreef drelletje het volgende:
[..]
het duurde 2 min voordat ik hem begreep.... Zegt wat over mij om dit uur
JA!quote:
Is dat een spook?quote:Op zondag 26 december 2004 18:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Momenteel: -2.8
[afbeelding]net gemaakt.
Jaquote:
Dat heeft een flink gevolg op ons klimaatquote:Op zondag 26 december 2004 19:04 schreef drelletje het volgende:
[..]
Zit er weer eens een scheur in de maan
Dat zag ik dus net ook gebeuren, alleen dan 3 tegelijk. Alle instellingen stonden goed, was alleen met de zoom aan het spelen...quote:Op zondag 26 december 2004 18:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Momenteel: -2.8
[afbeelding]net gemaakt.
Hier in omgeving Waalwijk maar een heel klein beetje mist, je mag het eigenlijk geen mist noemen...quote:Op zondag 26 december 2004 20:20 schreef Oom_Agent het volgende:
Wat een mist weer, minder dan 50 meter, en het wordt steeds witter buiten. (rijp) Op de snelweg was het weer flink opletten geblazen, werd gek van die mistbanken die steeds weer op je af komen.
Morgenochtend zal er weer het een en ander aan kettingbotsingen voordoen.
Ja, zeker als het een en ander op gaat vriezen.quote:Op zondag 26 december 2004 20:20 schreef Oom_Agent het volgende:
Morgenochtend zal er weer het een en ander aan kettingbotsingen voordoen.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 | ***W E E R NEDERLAND 06:00 uur **************Temp Wind Zicht Druk m/s hPa Terschelling onbewolkt -1- wzw 1 5000m 1016 Den Helder half bewolkt 0- z 2 >10km 1017 Rotterdam onbewolkt -4- var 0 1600m 1017 Vlissingen onbewolkt 1- o 2 9000m 1017 Leeuwarden - -4- zw 1 >10km 1016 Eelde licht bewolkt -5- o 1 5000m 1017 Twente - -4- w 1 8000m 1016 Lelystad mist/rijp -6- zw 1 300m 1017 Schiphol licht bewolkt -4- var 0 4800m 1016 De Bilt onbewolkt -5- w 1 6000m 1017 Eindhoven - -6- zzo 1 7000m 1017 Maastricht mist/rijp -1- var 0 200m 1017 |
Ik moet nog zien of er hier wat valt, zal wel weer bij regen blijven.quote:Morgen valt er neerslag. In het westen valt een tijdlang regen, in het oosten langdurig en vrij veel sneeuw. In het midden van het land zal de sneeuw waarschijnlijk in de loop van de dag overgaan in regen. In de middag zijn er ook opklaringen in het westen; het wordt 1 graad in het oosten en 6 in het westen. De noordwestelijke wind is stevig; matig, aan zee eerst krachtig.
Ja GRRR, ach een vloedgolf is ook n soort regen toch...quote:Op maandag 27 december 2004 12:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
Verkeerde topic, Herrtee.
had ik ook al last van
Check Duizenden doden bij zeer zware aardbeving in zuid-oost Azië
Vast weer zo koud dat ik in de rij voor de kroeg volledig bevroren raak en minimaal 3 zeer sterke borreltjes nodig heb voor ik weer enigzins op temperatuur begin te komen...quote:Op maandag 27 december 2004 16:38 schreef Evil-Cherry het volgende:
Hmm, ik hoorde net op het nieuws dat er juist in het westen sneeuw komt. Ik moet het nog zien :s
Zijn er al kleine voorspellingen over oud&nieuw?
Hier in katwijk is het anders nog helemaal onbewolkt en de temperatuur loopt al weer naar het vriespunt.quote:Op maandag 27 december 2004 16:54 schreef Herrtee het volgende:
Het westen is de meest kansloze regio van Nederland morgen, we worden nu al gegeseld door nutteloze pestwolkenvelden die de temperatuur allesbehalve doen dalen![]()
Het oosten heeft morgen een fantastische sneeuwdag
Want?quote:Op maandag 27 december 2004 16:42 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Als ik het goed begrepen heb dus geen sneeuw voor Brabant morgen? (shit)
Nou khoop dat t lang helder blijft, onze enige kans, anders zitten we dus meteen in de regen. Gelukkig zijn er nog wat lotgenoten op dit forumquote:Op maandag 27 december 2004 17:10 schreef kree het volgende:
[..]
Hier in katwijk is het anders nog helemaal onbewolkt en de temperatuur loopt al weer naar het vriespunt.
Wel zie ik in het westen en nwesten wat bewolking in de verte
Kans op een bui maar blijft wel meest droogquote:Op maandag 27 december 2004 17:14 schreef Thrilled het volgende:
Weet iemand toevallig al de weersvoorspelling voor vrijdag (hele dag en avond / nacht )
ben een vuurwerkfreak en wel benieuwd of het een goeie dag wordt
nou ik weet nog wel van vorig jaar.quote:Op maandag 27 december 2004 17:13 schreef Herrtee het volgende:
[..]
Nou khoop dat t lang helder blijft, onze enige kans, anders zitten we dus meteen in de regen. Gelukkig zijn er nog wat lotgenoten op dit forumWesterlingen, steunt elkaar!
Zoals de kaarten er nu bij liggen: zacht en kans op regen. Maar dat impliceert niet dat het ook heel oud & nieuw regent natuurlijk.quote:Op maandag 27 december 2004 17:14 schreef Thrilled het volgende:
Weet iemand toevallig al de weersvoorspelling voor vrijdag (hele dag en avond / nacht )
ben een vuurwerkfreak en wel benieuwd of het een goeie dag wordt
Vorig jaar lag er al sneeuw in oktober.quote:Op maandag 27 december 2004 17:23 schreef kree het volgende:
[..]
nou ik weet nog wel van vorig jaar.
Toen hadden we in het westen (als ik het me goed herinner) als eersten van het land veel sneeuw.
paar fotootjes nog van vorig jaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
dus wie weet.....krijgen we dit jaar ook nog wat
0:01 - Nu -2.5 -quote:
Hier al klein ander half uurtje -1.7quote:
-0.2 graad hier.quote:Op dinsdag 28 december 2004 07:34 schreef plankie het volgende:
Ook hier in leeuwarden: SNEEUW!, dit alles bij een temperatuur van om en nabij de 0 graden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |