Nee, die lijntjes zijn isobaren ofwel lijnen van gelijke luchtdruk. Hoe dichter de isobaren tegen elkaar aan liggen hoe meer wind er staat, veel isobaren bij elkaar betekent immers dat er een groot verschil is in luchtdruk.quote:Op zaterdag 18 december 2004 09:41 schreef Evil-Cherry het volgende:Ja, duidelijk. Soort golfstroming ofzo?
Vanmorgen om 7 uur stonden de ijsbloemen op de auto.quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:41 schreef flugeltje het volgende:
Hier schijnt de zon volop. Weet niet of het heel erg koud is (zit nog in m'n pyama), maar het ziet er frisjes uit...
ZEVEN uur??? Op een zaterdag? Brrr.... (dan lig ik écht nog in coma)quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:43 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vanmorgen om 7 uur stonden de ijsbloemen op de auto.Het begint hier in Amersfoort overigens al weer snel dicht te trekken.
Des te leuker.quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:47 schreef Againzender het volgende:
Die Mistral verklaart dus die plots toegenomen wind bij mijn schoonouders in Zuid Frankrijk!
Hij was niet echt voorspeld door de plaatselijke meteo....
Ja, ik heb schaatstraining dan.quote:Op zaterdag 18 december 2004 10:56 schreef flugeltje het volgende:
ZEVEN uur??? Op een zaterdag? Brrr.... (dan lig ik écht nog in coma)
Ooow, op die fietsquote:Op zaterdag 18 december 2004 10:28 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, die lijntjes zijn isobaren ofwel lijnen van gelijke luchtdruk. Hoe dichter de isobaren tegen elkaar aan liggen hoe meer wind er staat, veel isobaren bij elkaar betekent immers dat er een groot verschil is in luchtdruk.Dat de wind niet precies van het hoog naar het laag waait komt door de weerstand van de aarde en de draaiing van de aarde.
Bij de Mistral speelt er overigens nog een tweede effect mee en dat is de compressie van de lucht door het Rhonedal. Door compressie neemt de windsnelheid nog eens extra toe.
Verdere uitleg:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=105172&tid=105172 (Zeer technisch verhaal)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind
De analysekaart:
http://129.13.102.67/wz/pics/bracka.gif
Toen stond ik onder de douche, dikke flits in een keerquote:Op zaterdag 18 december 2004 14:08 schreef Heliospan het volgende:
Ik check die onweerpagina, zie dat er een rood puntje op Leeuwarden staat en opeens hoor ik een keiharde donderDat is nog eens toevallig, het onweerde nog niet eens
Ik zal niet meer op de kaart kijkenquote:Op zaterdag 18 december 2004 14:13 schreef -Mk- het volgende:
[..]
Toen stond ik onder de douche, dikke flits in een keer![]()
???quote:Op zaterdag 18 december 2004 16:40 schreef drelletje het volgende:
Zucht...ik wil ook zoveel...quote:Op zaterdag 18 december 2004 22:18 schreef Roel_Jewel het volgende:
En in Sauerland ligt alweer 22 cm
Zou kunnen.... weet niet wat de temperatuur in de bovenlucht is daar.quote:Op zaterdag 18 december 2004 23:14 schreef Poerkie het volgende:
Sneeuw in aantocht voor Groningen?
[afbeelding]
quote:BIJZONDERHEDEN:
De nachten worden kouder waarbij vooral maandag en dinsdagnacht
de kans op vorst groot is. Woensdagnacht worden de vorstkansen
weer kleiner terwijl daar vanaf donderdag geen sprake meer van
is. Dan aanvoer van zachte lucht waarbij er een kans is dat het
in de middag ruim 10 graden wordt. Operationele run komt
dinsdagmiddag met neerslag met dan nog vrij lage temperaturen.
Gids geeft dan een neerslagkans van 30 a 40% met daarbij wel vrij
grote sneeuwkansen (60-70%). In de gaten blijven houden.
Even afwachten, dinsdag is nog ver.quote:Op zaterdag 18 december 2004 23:44 schreef clauwheee het volgende:
Ja ik las ergens al dat dinsdag wel eens spannend kon gaan worden wat betreft sneeuw.
quote:Snow warning to drivers
8.33AM, Sun Dec 19 2004
The Southwest and Wales have experienced a cold snap, with emergency services warning drivers on high ground to take particular care.
The Met Office has issued a severe weather warning. And people in much of Wales and the Cotswolds woke up to snow this morning.
Winds up to gale force are forecast in the Southwest.
It is less cold in the north, but Scotland and Northern Ireland are seeing heavy outbreaks of rain.
Northwest winds will bring plenty of showers to North Wales, northwest England, western Scotland and Northern Ireland.
Snow has already fallen in parts of the UK, with a covering across the top of the Pennines and in the north and north east of Scotland.
Dinsdag dus kans op een klein beetje sneeuw, daarna fors warmer. De kerstdagen lijkt toch nog niet helemaal zeker te zijn wat het weer betreft.....quote:BIJZONDERHEDEN:
De nachten worden kouder. Tot en met woensdagnacht zijn de
vorstkansen groot. Vanaf donderdag is daar geen sprake meer van.
Dan aanvoer van zachte lucht waarbij de temperatuur in de middag
trot dichtbij de 10 graden kan komen. Dinsdag kans op lichte
neerslag in de koude lucht. Dus sneeuwkansen. Dat geldt ook voor
tweede kerstdag. Er zijn oplossingen (waaronder controlerun) die
dan een vrij lage temperatuur hebben en neerslag geven. Dus wie
weet!?
Inderdaad, dinsdag kan het even wit worden. Daarna sowieso twee dagen zacht. Kerstdagen lijken ook weer iets kouder te worden. Maar het lijkt nog steeds allemaal erg onzeker.quote:Op zondag 19 december 2004 20:14 schreef Againzender het volgende:
Even wat uit de guidance voor de lange termijn geplukt;
[..]
Dinsdag dus kans op een klein beetje sneeuw, daarna fors warmer. De kerstdagen lijkt toch nog niet helemaal zeker te zijn wat het weer betreft.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |