omdat jij impliceert dat een mongooltje minder schade ondervindt door zijn/haar onvermogen zich/haarzelf te classificeren als vreemd en daar aan koppelt dat het menswaardiger is dan iemand die wel 100% bewust is van zijn/haar handicap en dat als reden aanvoert om hem/haar maar uit zijn/haar lijden te verlossenquote:Op woensdag 15 december 2004 17:58 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Waar haal je dat vreemde idee vandaan ? Niet van mij in ieder geval.![]()
hmmm, dan ken je niet dezelfde down-patienten die ik ken, ik krijg vaker mee dat ze erg buiig kunnen zijn, woede-uitbarstingen hebben en vaak ook wel degelijk persoonlijke problemen.quote:Op woensdag 15 december 2004 17:45 schreef milagro het volgende:
[..]
Klopt, maar ze hebben een aangeboren positieve instelling meegekregen.
Ik vind dit persoonlijk van die moeilijke gevallen. Ik zou niet zomaar durven te stellen dat het per definitie beter geweest zou zijn dit kind te laten inslapen (o.i.d.) maar toch bekruipt me het gevoel dat dat misschien toch beter zou zijn... Zoals ik in een andere reactie al zei, ik heb hier een dubbel gevoel bij.quote:Op woensdag 15 december 2004 18:03 schreef Re het volgende:
[..]
waarbij je er bij voorbaat vanuit gaat dat dit kind door haar volle bewustzijn per definitie een ondraagelijk leven zal leiden. ik vind dat "extreem geval" geen grens is om dat te bepalen.
Het is zeker niet gemakkelijk maar dit geval afschrijven zoals er een paar in dit topic doen (hey: zie je de nuancequote:Op woensdag 15 december 2004 18:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik vind dit persoonlijk van die moeilijke gevallen. Ik zou niet zomaar durven te stellen dat het per definitie beter geweest zou zijn dit kind te laten inslapen (o.i.d.) maar toch bekruipt me het gevoel dat dat misschien toch beter zou zijn... Zoals ik in een andere reactie al zei, ik heb hier een dubbel gevoel bij.
Hey, ik ben mister Nuance himselfquote:Op woensdag 15 december 2004 18:17 schreef Re het volgende:
[..]
Het is zeker niet gemakkelijk maar dit geval afschrijven zoals er een paar in dit topic doen (hey: zie je de nuance) vind ik wat simplistisch
quote:Op woensdag 15 december 2004 17:08 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Kijk nog eens goed:
[afbeelding]
Dit kindje kan niet eens zelf eten.
Wat denk je dat er gebeurt als zij besef gaat krijgen? Denk je dat kinderen bij machte zijn om dit soort fysieke kenmerken weg te denken?
Als je haar laat leven, dan weet je dus al dat dit een hele zware identiteitscrisis gaat opleveren, ongeacht hoeveel plastische chirurgie je er tegenaan gooit. Het zal nooit een 'volwaardig' mens worden, zeker niet als je ook bedenkt dat het altijd afhankelijk zal zijn van externe factoren (thuishulp, geestelijke hulp e.d.). Je hebt zo'n kind niets te bieden en dat kind heeft dat ook niet aan jou, of verschikkelijk veel houden van moet genoeg zijn.
Ik vind het ook een enge gedachte dat dat kindje straks naar school moet en hoe andere kinderen er dan op reageren. In het filmpje hoorde ik al zoiets over iemand die haar 'disgusting' noemdequote:Op woensdag 15 december 2004 19:11 schreef DarkElf het volgende:
ik vind het nogal wat om zon kindje toch door te laten leven niet wetende wat de impact hiervan geestelijk op haar is als zij opgroeit hiermee, daar Zij het voelt en niet de ouders, die kijken toe, lijden mee, hebben verdriet en steunen maar voélen niet wat dat meisje zich gaat beseffen
Dat heb ik ook gezien ooit, die bacterie was er toch op een hele bijzondere manier ingekomen ?quote:Op woensdag 15 december 2004 18:44 schreef flugeltje het volgende:
Zoals ik eerder in dit topic al eens aangaf loopt er ook ergens een man rond met een half gezicht. Op de plek van zijn neus en zijn wangen zit een groot gat. Ziet er behoorlijk afschrikwekkend uit moet ik zeggen.
Een soort van vleesetende bacterie had dus de helft van zijn gezicht weggevreten. Iemand had een masker voor hem gemaakt wat hij opzette als hij over straat ging. Zo kon hij toch een redelijk 'normaal' leven leiden.
Ik ben sinds gisteren al op zoek naar een foto van die man, misschien heeft iemand anders meer geluk. (ik heb het op tv gezien, geloof bij SBS meest schokkende....)
Maar goed, mijn punt is dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat dit kind per definitie ongelukkig is of zal zijn. Moet ook zeggen dat ik na de eerste schok al beter naar de foto's kan kijken en het al niet meer eng vind ofzo....
O, ja rare manier van conclusie trekken heb jij zeg. Ik heb dat niet eens gedacht laat staan gepost.quote:Op woensdag 15 december 2004 18:06 schreef Re het volgende:
[..]
omdat jij impliceert dat een mongooltje minder schade ondervindt door zijn/haar onvermogen zich/haarzelf te classificeren als vreemd en daar aan koppelt dat het menswaardiger is dan iemand die wel 100% bewust is van zijn/haar handicap en dat als reden aanvoert om hem/haar maar uit zijn/haar lijden te verlossen
Ik weet niet meer precies hoe of wat, alleen dat het kantje boord met hem was en dat hij nu toch een heel gelukkig leven had.quote:Op woensdag 15 december 2004 20:06 schreef s0d het volgende:
[..]
Dat heb ik ook gezien ooit, die bacterie was er toch op een hele bijzondere manier ingekomen ?
Dat noemt men 'de drogreden van de stroman'; het aanvallen van een mening die niemand verkondigt heeft.quote:Op woensdag 15 december 2004 20:07 schreef deedeetee het volgende:
Volgens mij bedenk jij wat een ander volgens jou denkt en vervolgens ga je die persoon er dan van beschuldigen. Zonder de moeite te nemen ff te kijken wat die persoon nou echt zegt.
Beetje lastig met jou te discussiëren op die manier![]()
dat zei ik dan ook niet.quote:Op woensdag 15 december 2004 17:53 schreef Re het volgende:
[..]
gedragsstoornissen komen veel meer voor onder mongooltjes. Ik vind iemand beoordelen omdat men zijn eigen beperkingen van inzicht niet onder controle heeft niet het criterium om iemand te laten vallen/negeren
primaquote:Op woensdag 15 december 2004 20:07 schreef deedeetee het volgende:
[..]
O, ja rare manier van conclusie trekken heb jij zeg. Ik heb dat niet eens gedacht laat staan gepost.
![]()
Ik had het kind nooit uit * haar lijden * willen verlossen ik had haar wel toegewenst dat het lijden nooit plaats had gevonden. Ik vind haar leven mede door alle medische ingrepen een lijdensweg.
Volgens mij bedenk jij wat een ander volgens jou denkt en vervolgens ga je die persoon er dan van beschuldigen. Zonder de moeite te nemen ff te kijken wat die persoon nou echt zegt.
Beetje lastig met jou te discussiëren op die manier![]()
daarom zei ik ook "men", en er zijn genoeg mensen die walgen van mongooltjes en ze het liefst ergens wegstoppen in een gesticht/tehuisquote:Op woensdag 15 december 2004 22:09 schreef milagro het volgende:
[..]
dat zei ik dan ook niet.
jij begon over mongooltjes , ik zeg slechts dat mongooltjes van een compleet andere orde zijn, omdat die niet als gedrocht gezien worden, volkomen anders benaderd worden, vrijwel niemand zijn hoofd afwendt, niemand woorden als 'disgusting, yuck, sick, creep etc etc" in de mond neemt bij het zien van een mongooltje.
wat bij dit meisje wel gebeurt, hier in dit topic al.
Nou ja, het is op zich nog best wel relatief ook. Op zich kan je nog liever een misvormd kind in de VS zijn dan een gezond kind in donker Afrika ofzo...quote:Op woensdag 15 december 2004 22:01 schreef Drugshond het volgende:
Life is bitter .... life if sweet..... (en sommige hebben het niet getroffen.... dat moge duidelijk zijn.)
Ja, want in donker Afrika sterft iedereen van de honger en is het leven per definitie kut.quote:Op donderdag 16 december 2004 07:13 schreef nikk het volgende:
Nou ja, het is op zich nog best wel relatief ook. Op zich kan je nog liever een misvormd kind in de VS zijn dan een gezond kind in donker Afrika ofzo...
quote:Op donderdag 16 december 2004 10:16 schreef jeroen-heeft-koffie-nodig het volgende:
-
Ja, natuurlijk is zij verplicht om naar school te gaan. Maar in Amerika is thuisonderwijs toegestaan, dus als je het haar niet aan wilt doen om tussen andere kinderen te zitten, is dat een optie. Maar ze zal toch met en in de wereld moeten leren leven.quote:Op donderdag 16 december 2004 10:21 schreef jeroen-heeft-koffie-nodig het volgende:
ff sirieus, is zij nou ook later verplicht om naar school enzo te gaan?
Er word in schedel reconstructie vaker gebruik gemaakt van danwel titanium strippen, andere minder noodzakelijk botweefsel uit het lichaam ...quote:Op donderdag 16 december 2004 11:08 schreef NeoGenic1982 het volgende:
En wat ik zo lees mist zij heel veel botten in haar hoofd. Is dit niet te vervangen door metalen platen aan te brengen. Nu kan ik begrijpen dat het zeer moeilijk is vanwege de groei van het kind. Maar als ze volgroeid is. Maybe momenteel met siliconen opvullen. We kunnen zoveel in de wetenschap, een iemand gezicht herstellen moet toch ook mogelijk zijn zodat het meisje wat meer aanzien krijgt.
Misschien een vreemde 'wat-is-erger' afweging, maar dit meisje heeft twee ouders die erg van haar houden ...quote:Op donderdag 16 december 2004 11:25 schreef MouseOver het volgende:
... dat mensen haar niet alleen walgelijk gaan vinden, maar ook zielig.
"alleen een zwaar misvormd gezicht"quote:Op donderdag 16 december 2004 11:08 schreef NeoGenic1982 het volgende:
Maar het is een kind, ze heeft alleen een zwaar misvormd gezicht. Maar alles onder die huid wil spelen en plezier maken, en houd van haar ouders enz. dus een normaal kind.
[...]
En wat ik zo lees mist zij heel veel botten in haar hoofd.
Ik heb 't helemaal niet over mongooltjes gehad, ik reageerde op een post van een user die reageerde op een post van jou waarin jij het over mongooltjes had. Mijn reacties had niks met mongooltjes te maken.quote:Op donderdag 16 december 2004 01:20 schreef Re het volgende:
[..]
prima, ik reageerde in principe alleen maar op je opmerking nav mongooltjes en jouw statement daarop "'t onmenselijk om een kind zo'n leven te laten lijden"... wat bedoel je daar dan mee?
Hé hé dat is nou eens duidelijke taal en goed verwoord wat ik óók vind van dit speciale geval.quote:Op donderdag 16 december 2004 11:37 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
"alleen een zwaar misvormd gezicht"
Nou als het anders niet is...
Feit is dat dit kind zonder medisch ingrijpen waarschijnlijk binnen een dag naar de geboorte al was gestorven. Ze kon niet normaal gevoed worden, ze kon zelfs niet eens normaal ademen! Veertien operaties inmiddels achter de rug, hoeveel daarvan alleen al om haar in leven te houden? Dit is tegen heug en meug een niet-levensvatbaar babytje in leven houden en haar een hel van een kindertijd geven met nog eens tig operaties waarna ze mag ontdekken dat de rest van de wereld haar een freak vindt.
Al die vergelijkingen met mongooltjes en gezonde volwassenen die ernstig ziek worden (vleesetende bacteriën ed.) raken kant nog wal, zijn allemaal totaal andere situaties.
Nogmaals, ouders zijn vrij om te beslissen maar persoonlijk vind ik het eigenlijk wreed en ook enigzins egoistisch om vanwege eigen overtuigingen dit kind koste wat kost groot te laten worden.
je was het eens met iemand die het oneens was met een stelling die ging over mongooltjes en er een statement aanvast plakte over lijden ... ik lees prima hoorquote:Op donderdag 16 december 2004 11:45 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik heb 't helemaal niet over mongooltjes gehad, ik reageerde op een post van een user die reageerde op een post van jou waarin jij het over mongooltjes had. Mijn reacties had niks met mongooltjes te maken.![]()
Gewoon eens de tijd nemen om rustig en goed te lezen wat er geschreven wordt kan veel misverstanden voorkomen![]()
en niet altijd meteen het ergste van mensen denken![]()
ik heb operaties meegemaakt van babytjes die zonder anus waren geboren... ook maar termineren...? zijn immers zonder ingreep niet levensvatbaarquote:Op donderdag 16 december 2004 11:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hé hé dat is nou eens duidelijke taal en goed verwoord wat ik óók vind van dit speciale geval.![]()
Ik heb innig te doen met die arme kleine meid.![]()
Nou ja, voor veel mensen daar in ieder geval wel. Hetzelfde geld eigenlijk voor dit misvormde meisje toch? Alsof haar leven per definitie kut moet zijn...quote:Op donderdag 16 december 2004 07:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, want in donker Afrika sterft iedereen van de honger en is het leven per definitie kut.Je scheert wel een beetje alles over één kam...
Zonder de westerse medicinale kennis, is een sterfte kort na of voor de geboorte van 10 tot 25% redelijk normaal ...quote:Op donderdag 16 december 2004 11:37 schreef NorthernStar het volgende:
Feit is dat dit kind zonder medisch ingrijpen waarschijnlijk binnen een dag naar de geboorte al was gestorven. Ze kon niet normaal gevoed worden, ze kon zelfs niet eens normaal ademen!
Nogmaals, ouders zijn vrij om te beslissen maar persoonlijk vind ik het eigenlijk wreed en ook enigzins egoistisch om vanwege eigen overtuigingen dit kind koste wat kost groot te laten worden.
en je wil haar dus liever dood hebbenquote:Op donderdag 16 december 2004 11:48 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb innig te doen met die arme kleine meid.![]()
nee, ethiek is niet aan jouw besteed, dat is wat andersquote:Op donderdag 16 december 2004 12:51 schreef pberends het volgende:
RM-rf
Je bent een goede kontlikker van Bush.
Okay.quote:Op donderdag 16 december 2004 11:37 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
"alleen een zwaar misvormd gezicht"
Nou als het anders niet is...
Feit is dat dit kind zonder medisch ingrijpen waarschijnlijk binnen een dag naar de geboorte al was gestorven. Ze kon niet normaal gevoed worden, ze kon zelfs niet eens normaal ademen! Veertien operaties inmiddels achter de rug, hoeveel daarvan alleen al om haar in leven te houden? Dit is tegen heug en meug een niet-levensvatbaar babytje in leven houden en haar een hel van een kindertijd geven met nog eens tig operaties waarna ze mag ontdekken dat de rest van de wereld haar een freak vindt.
Al die vergelijkingen met mongooltjes en gezonde volwassenen die ernstig ziek worden (vleesetende bacteriën ed.) raken kant nog wal, zijn allemaal totaal andere situaties.
quote:Op donderdag 16 december 2004 13:04 schreef Re het volgende:
[..]
nee, ethiek is niet aan jouw besteed, dat is wat anders
Jij bent werkelijk ontzettend kortzichtig.quote:Op donderdag 16 december 2004 12:22 schreef RM-rf het volgende:
en je wil haar dus liever dood hebben
wat ben jij compassioneel om die ouders te veroordelen omdat deze moeite doen het kind een waardig leven te geven, het kind liefde geven, en zelf beweer je 'innig te doen te hebben met haar' en daarom vind je dat ze moet sterven?
Dat is een nogal dodelijke omhelzing ...
Nee, nu maak je weer een vergelijking naar een onvergelijkbare situatie. In feite is geen enkele situatie te vergelijken, maar er zijn al helemaal geen algemeenheden zoals jij nu suggereert.quote:Op donderdag 16 december 2004 12:22 schreef RM-rf het volgende:
Zonder de westerse medicinale kennis, is een sterfte kort na of voor de geboorte van 10 tot 25% redelijk normaal ...
jouw 'simplificering' zou, in extreme doorgevoerd betekenen dat je niet meer zou moeten ingrijpen bij couveuse-kindjes, die sterven ook als je dan niet ingrijpt ...
Die vergelijkingen hebben geen zin.quote:Wat je doet is echter een ethische afweging maken, op basis van levensvatbaarheid van een kind, inclusief de 'waarde' van het leven..
Dat is makkelijk hier zo 1-2-3 voor iemand anders die keuze te maken, maar stel nu eens voor dat het om jouw leven gaat, ben jij bereid 30 operaties te ondergaan, als je gezicht zwaar beschadigd zou zijn, bv bij een ongeluk?
Of vind je jouw leven dan ook 'inhumaan', om zoveel operaties te moeten ondergaan en waarschijnlijk duidelijke littekens over te houden, iig nooit een 'normaal' aangezicht te krijgen?
Vind jij eventueel 'freakschap' een reden om mensen te euthaniseren?
[..]
en je wil haar dus liever dood hebben
wat ben jij compassioneel om die ouders te veroordelen omdat deze moeite doen het kind een waardig leven te geven, het kind liefde geven, en zelf beweer je 'innig te doen te hebben met haar' en daarom vind je dat ze moet sterven?
Dat is een nogal dodelijke omhelzing ...
voordat ik het verkeerd begrijp... wat bedoel je daarmeequote:Op donderdag 16 december 2004 14:03 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind dat er niet zozeer sprake is van bestaansrecht maar meer of er een bestaansplicht is.![]()
wie zijn plichtquote:
Ik bracht dat argument eigenlijk ook alleen naar voren omdat het als een soort tegenwicht voor gewetensproblemen kan dienen. Om er gemakkelijker 'vrede mee te kunnen hebben' . (weet even niet goed de juiste woorden te vinden maar hoop dat je snapt wat ik bedoel). Dan is het iets meer 'gods wil' om het zo te zeggen.quote:Op donderdag 16 december 2004 13:48 schreef milagro het volgende:
Ik vind alleen niet levensvatbaar op dát moment zonder hulp geen reden om dan maar niets te proberen.
Maar goed, in dit geval is er zoveel meer aan de hand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |