abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 december 2004 @ 18:06:38 #151
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23994246
quote:
Op woensdag 15 december 2004 17:58 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Waar haal je dat vreemde idee vandaan ? Niet van mij in ieder geval.
omdat jij impliceert dat een mongooltje minder schade ondervindt door zijn/haar onvermogen zich/haarzelf te classificeren als vreemd en daar aan koppelt dat het menswaardiger is dan iemand die wel 100% bewust is van zijn/haar handicap en dat als reden aanvoert om hem/haar maar uit zijn/haar lijden te verlossen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_23994322
quote:
Op woensdag 15 december 2004 17:45 schreef milagro het volgende:

[..]

Klopt, maar ze hebben een aangeboren positieve instelling meegekregen.
hmmm, dan ken je niet dezelfde down-patienten die ik ken, ik krijg vaker mee dat ze erg buiig kunnen zijn, woede-uitbarstingen hebben en vaak ook wel degelijk persoonlijke problemen.
OOk Downpatienten kunnen in depressies geraken, een terugval in hun ontwikkeling dor persoonlijke oorzaken.
De lieve 'aanhankelijkheid' is ook vaak gerelateerd aan de enorm sterke afhankelijkssituatie die ze ten opzichtte van hun ouders hebben, heel vaak is dat niet enkel hun schuld, maar werkt de zorgzaamheid van de ouders ook negatief, die kunnen vaak hun kinderen niet loslaten, en hebben problemen deze onafhankelijk te laten zijn.
(het is ook zo dat down-patienten steeds langer blijven leven, waar ze vorger voornamelijk 'schattige' kinderen waren die op vroege leeftijd, in de 20, hooguit 30, stierven, blijven ze nu veel langer leven, dat schept ook weer veel meer andere problemen)

In dit geval van dit meisje vermoed ik dat ze na de operaties best in staat zal zijn om een redelijk onafhankelijk leven te leiden, het 'ziet' er misschien enorm serieus uit, omdat de kenmerken van het gezicht duidelijk gehandicapt eruit zien, voornamelijk omdat dat kenmerken zijn waarnaar iedereen het eerste kijkt.
Maar in effect vermoed ik dat ze best in staat zal zijn een onafhankelijk leven op te bouwen, natuurlijk enigszins gehinderd door haar uitzien, alswel door het feit dat haar jeugd voornamelijk bepaald is door operaties, maar dat zijn ook problemen die een sterk mens kan overkomen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_23994364
quote:
Op woensdag 15 december 2004 18:03 schreef Re het volgende:

[..]

waarbij je er bij voorbaat vanuit gaat dat dit kind door haar volle bewustzijn per definitie een ondraagelijk leven zal leiden. ik vind dat "extreem geval" geen grens is om dat te bepalen.
Ik vind dit persoonlijk van die moeilijke gevallen. Ik zou niet zomaar durven te stellen dat het per definitie beter geweest zou zijn dit kind te laten inslapen (o.i.d.) maar toch bekruipt me het gevoel dat dat misschien toch beter zou zijn... Zoals ik in een andere reactie al zei, ik heb hier een dubbel gevoel bij.
  woensdag 15 december 2004 @ 18:17:31 #154
262 Re
Kiss & Swallow
pi_23994446
quote:
Op woensdag 15 december 2004 18:13 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik vind dit persoonlijk van die moeilijke gevallen. Ik zou niet zomaar durven te stellen dat het per definitie beter geweest zou zijn dit kind te laten inslapen (o.i.d.) maar toch bekruipt me het gevoel dat dat misschien toch beter zou zijn... Zoals ik in een andere reactie al zei, ik heb hier een dubbel gevoel bij.
Het is zeker niet gemakkelijk maar dit geval afschrijven zoals er een paar in dit topic doen (hey: zie je de nuance ) vind ik wat simplistisch
pi_23994583
quote:
Op woensdag 15 december 2004 18:17 schreef Re het volgende:

[..]

Het is zeker niet gemakkelijk maar dit geval afschrijven zoals er een paar in dit topic doen (hey: zie je de nuance ) vind ik wat simplistisch
Hey, ik ben mister Nuance himself
pi_23994592
quote:
Op woensdag 15 december 2004 17:08 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Kijk nog eens goed:
[afbeelding]

Dit kindje kan niet eens zelf eten.

Wat denk je dat er gebeurt als zij besef gaat krijgen? Denk je dat kinderen bij machte zijn om dit soort fysieke kenmerken weg te denken?
Als je haar laat leven, dan weet je dus al dat dit een hele zware identiteitscrisis gaat opleveren, ongeacht hoeveel plastische chirurgie je er tegenaan gooit. Het zal nooit een 'volwaardig' mens worden, zeker niet als je ook bedenkt dat het altijd afhankelijk zal zijn van externe factoren (thuishulp, geestelijke hulp e.d.). Je hebt zo'n kind niets te bieden en dat kind heeft dat ook niet aan jou, of verschikkelijk veel houden van moet genoeg zijn.
  woensdag 15 december 2004 @ 18:44:48 #157
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_23994932
Zoals ik eerder in dit topic al eens aangaf loopt er ook ergens een man rond met een half gezicht. Op de plek van zijn neus en zijn wangen zit een groot gat. Ziet er behoorlijk afschrikwekkend uit moet ik zeggen.

Een soort van vleesetende bacterie had dus de helft van zijn gezicht weggevreten. Iemand had een masker voor hem gemaakt wat hij opzette als hij over straat ging. Zo kon hij toch een redelijk 'normaal' leven leiden.

Ik ben sinds gisteren al op zoek naar een foto van die man, misschien heeft iemand anders meer geluk. (ik heb het op tv gezien, geloof bij SBS meest schokkende....)

Maar goed, mijn punt is dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat dit kind per definitie ongelukkig is of zal zijn. Moet ook zeggen dat ik na de eerste schok al beter naar de foto's kan kijken en het al niet meer eng vind ofzo....
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_23995294
Een burkah is in een geval als dit niet eens zo'n gek idee.

Of mag je dat niet zeggen?
pi_23995512
ik vind het nogal wat om zon kindje toch door te laten leven niet wetende wat de impact hiervan geestelijk op haar is als zij opgroeit hiermee, daar Zij het voelt en niet de ouders, die kijken toe, lijden mee, hebben verdriet en steunen maar voélen niet wat dat meisje zich gaat beseffen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_23996382
quote:
Op woensdag 15 december 2004 19:11 schreef DarkElf het volgende:
ik vind het nogal wat om zon kindje toch door te laten leven niet wetende wat de impact hiervan geestelijk op haar is als zij opgroeit hiermee, daar Zij het voelt en niet de ouders, die kijken toe, lijden mee, hebben verdriet en steunen maar voélen niet wat dat meisje zich gaat beseffen
Ik vind het ook een enge gedachte dat dat kindje straks naar school moet en hoe andere kinderen er dan op reageren. In het filmpje hoorde ik al zoiets over iemand die haar 'disgusting' noemde
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
  woensdag 15 december 2004 @ 20:03:03 #161
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23996642
Als je aan een gehandicapte vraagt wat hij of zij als meest storend ervaart aan zijn of haar handicap, dan luidt het antwoord maar al te vaak: "Mensen die medelijden met me hebben, ik ben immers niet zielig."
...dass wir fliegen.
  woensdag 15 december 2004 @ 20:06:54 #162
83238 s0d
no fear..
pi_23996748
quote:
Op woensdag 15 december 2004 18:44 schreef flugeltje het volgende:
Zoals ik eerder in dit topic al eens aangaf loopt er ook ergens een man rond met een half gezicht. Op de plek van zijn neus en zijn wangen zit een groot gat. Ziet er behoorlijk afschrikwekkend uit moet ik zeggen.

Een soort van vleesetende bacterie had dus de helft van zijn gezicht weggevreten. Iemand had een masker voor hem gemaakt wat hij opzette als hij over straat ging. Zo kon hij toch een redelijk 'normaal' leven leiden.

Ik ben sinds gisteren al op zoek naar een foto van die man, misschien heeft iemand anders meer geluk. (ik heb het op tv gezien, geloof bij SBS meest schokkende....)

Maar goed, mijn punt is dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat dit kind per definitie ongelukkig is of zal zijn. Moet ook zeggen dat ik na de eerste schok al beter naar de foto's kan kijken en het al niet meer eng vind ofzo....
Dat heb ik ook gezien ooit, die bacterie was er toch op een hele bijzondere manier ingekomen ?
face your fears.. live your dreams..
  woensdag 15 december 2004 @ 20:07:37 #163
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_23996772
quote:
Op woensdag 15 december 2004 18:06 schreef Re het volgende:

[..]

omdat jij impliceert dat een mongooltje minder schade ondervindt door zijn/haar onvermogen zich/haarzelf te classificeren als vreemd en daar aan koppelt dat het menswaardiger is dan iemand die wel 100% bewust is van zijn/haar handicap en dat als reden aanvoert om hem/haar maar uit zijn/haar lijden te verlossen
O, ja rare manier van conclusie trekken heb jij zeg. Ik heb dat niet eens gedacht laat staan gepost.

Ik had het kind nooit uit * haar lijden * willen verlossen ik had haar wel toegewenst dat het lijden nooit plaats had gevonden. Ik vind haar leven mede door alle medische ingrepen een lijdensweg.

Volgens mij bedenk jij wat een ander volgens jou denkt en vervolgens ga je die persoon er dan van beschuldigen. Zonder de moeite te nemen ff te kijken wat die persoon nou echt zegt.
Beetje lastig met jou te discussiëren op die manier

[ Bericht 0% gewijzigd door deedeetee op 15-12-2004 20:16:57 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 15 december 2004 @ 20:27:43 #164
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_23997258
quote:
Op woensdag 15 december 2004 20:06 schreef s0d het volgende:

[..]

Dat heb ik ook gezien ooit, die bacterie was er toch op een hele bijzondere manier ingekomen ?
Ik weet niet meer precies hoe of wat, alleen dat het kantje boord met hem was en dat hij nu toch een heel gelukkig leven had.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_23998842
quote:
Op woensdag 15 december 2004 20:07 schreef deedeetee het volgende:
Volgens mij bedenk jij wat een ander volgens jou denkt en vervolgens ga je die persoon er dan van beschuldigen. Zonder de moeite te nemen ff te kijken wat die persoon nou echt zegt.
Dat noemt men 'de drogreden van de stroman'; het aanvallen van een mening die niemand verkondigt heeft.

"Ik denk dat in zeldzame gevallen de doodstraf op zijn plaats is."
-"Oh, dus jij vindt dat we elke crimineel een kopje kleiner moeten maken, nou, lekker is dat!"

Erg populair op Fok!
  woensdag 15 december 2004 @ 22:01:22 #166
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_23999497
Ik ben een beetje stil geworden na het zien van de clip...........

Vooraf een abortus was wel een mogelijkheid...maar tot hoever wil je hiermee gaan. Als de ouders voor god mogen spelen. Heeft zo'n kind een toekomst in de harde werkelijkheid.... of eigenlijk ook weer niet. Zal zo'n kind wel gelukkig opgroeien. ?!....

Ergens zit er een grijs gebied tussen het recht van leven en een kans op een gelukkig leven.
Deze keuze zal veelal door de ouders genomen moeten worden omdat zij met veel liefde het kind moeten/willen laten opgroeien, en willen ze deze offers geven voor het nieuwe kind. Anderzijds staat de medische wetenschap ook niet in de kinderschoenen.... Er is nog wel e.e.a. mogelijk....

Maar goed.... door het bekijken van de clip is weer duidelijk dat we eigenlijk blij mogen zijn voor elke dag die we leven... en de (vrije) keuzes die we kunnen maken.

Life is bitter .... life if sweet..... (en sommige hebben het niet getroffen.... dat moge duidelijk zijn.)
pi_23999716
quote:
Op woensdag 15 december 2004 17:53 schreef Re het volgende:

[..]

gedragsstoornissen komen veel meer voor onder mongooltjes. Ik vind iemand beoordelen omdat men zijn eigen beperkingen van inzicht niet onder controle heeft niet het criterium om iemand te laten vallen/negeren
dat zei ik dan ook niet.
jij begon over mongooltjes , ik zeg slechts dat mongooltjes van een compleet andere orde zijn, omdat die niet als gedrocht gezien worden, volkomen anders benaderd worden, vrijwel niemand zijn hoofd afwendt, niemand woorden als 'disgusting, yuck, sick, creep etc etc" in de mond neemt bij het zien van een mongooltje.

wat bij dit meisje wel gebeurt, hier in dit topic al.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  donderdag 16 december 2004 @ 01:20:21 #168
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24004197
quote:
Op woensdag 15 december 2004 20:07 schreef deedeetee het volgende:

[..]

O, ja rare manier van conclusie trekken heb jij zeg. Ik heb dat niet eens gedacht laat staan gepost.

Ik had het kind nooit uit * haar lijden * willen verlossen ik had haar wel toegewenst dat het lijden nooit plaats had gevonden. Ik vind haar leven mede door alle medische ingrepen een lijdensweg.

prima , ik reageerde in principe alleen maar op je opmerking nav mongooltjes en jouw statement daarop "'t onmenselijk om een kind zo'n leven te laten lijden"... wat bedoel je daar dan mee?
  donderdag 16 december 2004 @ 01:22:31 #169
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24004224
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:09 schreef milagro het volgende:

[..]

dat zei ik dan ook niet.
jij begon over mongooltjes , ik zeg slechts dat mongooltjes van een compleet andere orde zijn, omdat die niet als gedrocht gezien worden, volkomen anders benaderd worden, vrijwel niemand zijn hoofd afwendt, niemand woorden als 'disgusting, yuck, sick, creep etc etc" in de mond neemt bij het zien van een mongooltje.

wat bij dit meisje wel gebeurt, hier in dit topic al.
daarom zei ik ook "men", en er zijn genoeg mensen die walgen van mongooltjes en ze het liefst ergens wegstoppen in een gesticht/tehuis
pi_24005461
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:01 schreef Drugshond het volgende:
Life is bitter .... life if sweet..... (en sommige hebben het niet getroffen.... dat moge duidelijk zijn.)
Nou ja, het is op zich nog best wel relatief ook. Op zich kan je nog liever een misvormd kind in de VS zijn dan een gezond kind in donker Afrika ofzo...
pi_24005478
quote:
Op donderdag 16 december 2004 07:13 schreef nikk het volgende:
Nou ja, het is op zich nog best wel relatief ook. Op zich kan je nog liever een misvormd kind in de VS zijn dan een gezond kind in donker Afrika ofzo...
Ja, want in donker Afrika sterft iedereen van de honger en is het leven per definitie kut. Je scheert wel een beetje alles over één kam...
pi_24006994
-onzin is een eindje verderop-

[ Bericht 74% gewijzigd door NorthernStar op 16-12-2004 10:40:22 ]
pi_24007075
ff sirieus, is zij nou ook later verplicht om naar school enzo te gaan?
pi_24007244
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:16 schreef jeroen-heeft-koffie-nodig het volgende:
-

[ Bericht 8% gewijzigd door NorthernStar op 16-12-2004 10:40:36 ]
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_24007855
quote:
Op donderdag 16 december 2004 10:21 schreef jeroen-heeft-koffie-nodig het volgende:
ff sirieus, is zij nou ook later verplicht om naar school enzo te gaan?
Ja, natuurlijk is zij verplicht om naar school te gaan. Maar in Amerika is thuisonderwijs toegestaan, dus als je het haar niet aan wilt doen om tussen andere kinderen te zitten, is dat een optie. Maar ze zal toch met en in de wereld moeten leren leven.
  donderdag 16 december 2004 @ 11:08:24 #176
74737 NeoGenic1982
Welcome back Mr. Anderson
pi_24007899
Toen het filmpje begon zag je een baby... haar lichaam, hoe ze speelt enz... je zag niet dat er iets mis mee is. En nadat mensen haar gezicht hebben gezien vinden ze dat ze dat kind beter hadden kunnen inslapen. NO WAY! wat dit kind heeft is heel erg, ik ben er erg van onder de indruk. Maar het is een kind, ze heeft alleen een zwaar misvormd gezicht. Maar alles onder die huid wil spelen en plezier maken, en houd van haar ouders enz. dus een normaal kind. Ze zal het later op oudere leeftijd moeilijk gaan krijgen maar het is niet anders. Ze geven dit kind tenminste de kans om te leven en gelukkig proberen te zijn.

En wat ik zo lees mist zij heel veel botten in haar hoofd. Is dit niet te vervangen door metalen platen aan te brengen. Nu kan ik begrijpen dat het zeer moeilijk is vanwege de groei van het kind. Maar als ze volgroeid is. Maybe momenteel met siliconen opvullen. We kunnen zoveel in de wetenschap, een iemand gezicht herstellen moet toch ook mogelijk zijn zodat het meisje wat meer aanzien krijgt.
pi_24008165
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:08 schreef NeoGenic1982 het volgende:

En wat ik zo lees mist zij heel veel botten in haar hoofd. Is dit niet te vervangen door metalen platen aan te brengen. Nu kan ik begrijpen dat het zeer moeilijk is vanwege de groei van het kind. Maar als ze volgroeid is. Maybe momenteel met siliconen opvullen. We kunnen zoveel in de wetenschap, een iemand gezicht herstellen moet toch ook mogelijk zijn zodat het meisje wat meer aanzien krijgt.
Er word in schedel reconstructie vaker gebruik gemaakt van danwel titanium strippen, andere minder noodzakelijk botweefsel uit het lichaam ...
Wat echter hieraan beperkingen zijn is dat er aan botweefsel ook spieren moeten hechten en dat is bij metaal niet mogelijk (daarom worden die titanium strippen voornamelijk gebruikt voor reconstructie van het schedeldak, bij dit meisje nu net de plek waar reconstructie het minst benodigd is), verder dient een schedel een zekere flexibiliteit te hebben, alswel zeker in de jonge fase van dit meisje nog te groeien ...

In deze fase zijn artsen bezig haar gezicht te 'reconstrueren' wat vooral bestaat uit het zorgen dat de ogen op de juiste plaats komen, er een neus ontstaat, en de vorming van een mondopening, het zal zeker de voorkeur hebben als ze deze op de langere termijn zou kunnen benutten voor het toedienen van voedsel en mogelijk het vormen van geluiden (ik vermoed dat haar stembanden prima werken).
Daarbij is evenzeer essentieel dat de hersenen genoeg plek hebben, het ontstaan van te grote druk hierop is het grootste gevaar en kan tot de dood leiden, of mogelijke hersenschade (wat een geestelijke handicap ten gevolg kan hebben, iets dat op de lange duur volgens mij fataal zou zijn)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 16 december 2004 @ 11:25:42 #178
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_24008277
Ik had eigenlijk niet gedacht dat dit mogelijk zou zijn

Het ergste voor het kind zelf is nog dat mensen haar niet alleen walgelijk gaan vinden, maar ook zielig. Het lijkt me verschrikkelijk als mensen je zielig vinden, vooral omdat ze zichzelf waarschijnlijk niet "zielig" maar eerder "anders" vindt.
Vampire Romance O+
pi_24008388
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:25 schreef MouseOver het volgende:

... dat mensen haar niet alleen walgelijk gaan vinden, maar ook zielig.
Misschien een vreemde 'wat-is-erger' afweging, maar dit meisje heeft twee ouders die erg van haar houden ...

Persoonlijk denk ik dat een kindje van een alleenstaande psychisch labiele moeder het mogelijk zwaarder zou kunnen krijgen en met minder liefde, aandacht en zorg zal moeten rondkomen dan dit meisje...
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 11:37:18 #180
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24008487
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:08 schreef NeoGenic1982 het volgende:
Maar het is een kind, ze heeft alleen een zwaar misvormd gezicht. Maar alles onder die huid wil spelen en plezier maken, en houd van haar ouders enz. dus een normaal kind.

[...]

En wat ik zo lees mist zij heel veel botten in haar hoofd.
"alleen een zwaar misvormd gezicht"

Nou als het anders niet is...

Feit is dat dit kind zonder medisch ingrijpen waarschijnlijk binnen een dag naar de geboorte al was gestorven. Ze kon niet normaal gevoed worden, ze kon zelfs niet eens normaal ademen! Veertien operaties inmiddels achter de rug, hoeveel daarvan alleen al om haar in leven te houden? Dit is tegen heug en meug een niet-levensvatbaar babytje in leven houden en haar een hel van een kindertijd geven met nog eens tig operaties waarna ze mag ontdekken dat de rest van de wereld haar een freak vindt.

Al die vergelijkingen met mongooltjes en gezonde volwassenen die ernstig ziek worden (vleesetende bacteriën ed.) raken kant nog wal, zijn allemaal totaal andere situaties.

Nogmaals, ouders zijn vrij om te beslissen maar persoonlijk vind ik het eigenlijk wreed en ook enigzins egoistisch om vanwege eigen overtuigingen dit kind koste wat kost groot te laten worden.
  donderdag 16 december 2004 @ 11:45:42 #181
78780 deedeetee
pi_24008685
quote:
Op donderdag 16 december 2004 01:20 schreef Re het volgende:

[..]

prima , ik reageerde in principe alleen maar op je opmerking nav mongooltjes en jouw statement daarop "'t onmenselijk om een kind zo'n leven te laten lijden"... wat bedoel je daar dan mee?
Ik heb 't helemaal niet over mongooltjes gehad, ik reageerde op een post van een user die reageerde op een post van jou waarin jij het over mongooltjes had. Mijn reacties had niks met mongooltjes te maken.

Gewoon eens de tijd nemen om rustig en goed te lezen wat er geschreven wordt kan veel misverstanden voorkomen
en niet altijd meteen het ergste van mensen denken
  donderdag 16 december 2004 @ 11:48:26 #182
78780 deedeetee
pi_24008739
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:37 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Feit is dat dit kind zonder medisch ingrijpen waarschijnlijk binnen een dag naar de geboorte al was gestorven. Ze kon niet normaal gevoed worden, ze kon zelfs niet eens normaal ademen! Veertien operaties inmiddels achter de rug, hoeveel daarvan alleen al om haar in leven te houden? Dit is tegen heug en meug een niet-levensvatbaar babytje in leven houden en haar een hel van een kindertijd geven met nog eens tig operaties waarna ze mag ontdekken dat de rest van de wereld haar een freak vindt.

Al die vergelijkingen met mongooltjes en gezonde volwassenen die ernstig ziek worden (vleesetende bacteriën ed.) raken kant nog wal, zijn allemaal totaal andere situaties.

Nogmaals, ouders zijn vrij om te beslissen maar persoonlijk vind ik het eigenlijk wreed en ook enigzins egoistisch om vanwege eigen overtuigingen dit kind koste wat kost groot te laten worden.
Hé hé dat is nou eens duidelijke taal en goed verwoord wat ik óók vind van dit speciale geval.

Ik heb innig te doen met die arme kleine meid.
  donderdag 16 december 2004 @ 12:14:57 #183
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24009360
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:45 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ik heb 't helemaal niet over mongooltjes gehad, ik reageerde op een post van een user die reageerde op een post van jou waarin jij het over mongooltjes had. Mijn reacties had niks met mongooltjes te maken.

Gewoon eens de tijd nemen om rustig en goed te lezen wat er geschreven wordt kan veel misverstanden voorkomen
en niet altijd meteen het ergste van mensen denken
je was het eens met iemand die het oneens was met een stelling die ging over mongooltjes en er een statement aanvast plakte over lijden ... ik lees prima hoor
  donderdag 16 december 2004 @ 12:16:33 #184
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24009391
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:48 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Hé hé dat is nou eens duidelijke taal en goed verwoord wat ik óók vind van dit speciale geval.

ik heb operaties meegemaakt van babytjes die zonder anus waren geboren... ook maar termineren...? zijn immers zonder ingreep niet levensvatbaar
pi_24009503
quote:
Op donderdag 16 december 2004 07:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, want in donker Afrika sterft iedereen van de honger en is het leven per definitie kut. Je scheert wel een beetje alles over één kam...
Nou ja, voor veel mensen daar in ieder geval wel. Hetzelfde geld eigenlijk voor dit misvormde meisje toch? Alsof haar leven per definitie kut moet zijn...
pi_24009532
quote:

Feit is dat dit kind zonder medisch ingrijpen waarschijnlijk binnen een dag naar de geboorte al was gestorven. Ze kon niet normaal gevoed worden, ze kon zelfs niet eens normaal ademen!

Zonder de westerse medicinale kennis, is een sterfte kort na of voor de geboorte van 10 tot 25% redelijk normaal ...
jouw 'simplificering' zou, in extreme doorgevoerd betekenen dat je niet meer zou moeten ingrijpen bij couveuse-kindjes, die sterven ook als je dan niet ingrijpt ...

Wat je doet is echter een ethische afweging maken, op basis van levensvatbaarheid van een kind, inclusief de 'waarde' van het leven..

Dat is makkelijk hier zo 1-2-3 voor iemand anders die keuze te maken, maar stel nu eens voor dat het om jouw leven gaat, ben jij bereid 30 operaties te ondergaan, als je gezicht zwaar beschadigd zou zijn, bv bij een ongeluk?
Of vind je jouw leven dan ook 'inhumaan', om zoveel operaties te moeten ondergaan en waarschijnlijk duidelijke littekens over te houden, iig nooit een 'normaal' aangezicht te krijgen?

Vind jij eventueel 'freakschap' een reden om mensen te euthaniseren?
quote:
Op donderdag 16 december 2004 11:48 schreef deedeetee het volgende:

en je wil haar dus liever dood hebben
wat ben jij compassioneel om die ouders te veroordelen omdat deze moeite doen het kind een waardig leven te geven, het kind liefde geven, en zelf beweer je 'innig te doen te hebben met haar' en daarom vind je dat ze moet sterven?

Dat is een nogal dodelijke omhelzing ...
pi_24010113
RM-rf

Je bent een goede kontlikker van Bush.
  donderdag 16 december 2004 @ 13:04:04 #188
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24010350
quote:
Op donderdag 16 december 2004 12:51 schreef pberends het volgende:
RM-rf

Je bent een goede kontlikker van Bush.
nee, ethiek is niet aan jouw besteed, dat is wat anders
pi_24010375
quote:

[..]

Okay.
Een niet levensvatbaar kind, dat was mijn kind ook niet toen het geboren werd, althans hij had toeters en bellen nodig, beademing, sondevoeding , zonder dat was hij meteen gestorven.

Ik volg je wel wat de ernstige mismaaktheid betreft, maar de rest, daar kan ik nu nog geen peil op trekken, in hoeverre de situatie op dat vlak blijft zoals hij nu is.

Het is zo lastig te oordelen als je niet in die situatie zelf zit, de ouders bent of later dat kind zelf.
Ik heb softenon slachtoffertjes gezien die blij waren te/met hun leven, en ik heb dwergen gezien die hun ouders verweten hen ooit te hebben laten geboren worden, omdat ze doodongelukkig waren met hun geringe lengte en leven.

Bij dit meisje is het extreem, ik zou voor een abortus gekozen hebben, ik zou ms ook voor passieve euthanasie gekozen hebben, maar als dat dus níet kan, omdat het níet mag, dan is horen wat wij nu bespreken over jou of jouw kind net zo wreed als het uitschelden van jou of je kind, lijkt me.

Hebben deze ouders de keuze gehad dit kind te laten 'gaan' ?
pi_24010426
quote:
Op donderdag 16 december 2004 13:04 schreef Re het volgende:

[..]

nee, ethiek is niet aan jouw besteed, dat is wat anders
ethiek
  donderdag 16 december 2004 @ 13:24:33 #191
78780 deedeetee
pi_24010825
quote:
Op donderdag 16 december 2004 12:22 schreef RM-rf het volgende:

wat ben jij compassioneel om die ouders te veroordelen omdat deze moeite doen het kind een waardig leven te geven, het kind liefde geven, en zelf beweer je 'innig te doen te hebben met haar' en daarom vind je dat ze moet sterven?

Jij bent werkelijk ontzettend kortzichtig.
Ik blijf echt niet herhalen dat ik geen kinderen dood wil hebben, zie ik het nut niet van in. Je hebt je oordeel al klaar al en verder schijn je niet te kunnen denken. Net als Re schrijf je mij dingen toe die ik helemaal niet schrijf of zelfs maar denk. Omdat ik het niet met je eens ben ga je er gemakshalve maar van uit tdat ik dus wel * zus of zo zal denken/schrijven * vul zelf maar in daar ben je namelijk erg goed in.
Probeer eens wat verder te kijken dan je neus lang is en te bedenken dat het leven alleen om het léven misschien niet voor iedereen in elke situatie het waard is om ge/be leefd te worden.
Ik weet 't : inlevingsvermogen is voor sommige mensen erg moeilijk maar met een beetje goede wil kom je al een heel eind.

In dit geval vind ik het zelfzuchtig en verkeerd van de ouders om het kinje niet bij geboorte te laten gaan en NEEN ik bedoel NIET doodmaken ! Ik bedoel niet tegen een veel te hoge prijs en doormiddel van medisch ingrijpen in leven te houden.
Dus, nogmaals en speciaal voor degene onder ons die het nu nog niet begrepen hebben :
in dit geval vind ik het wreed dat ze dit kind gedwongen hebben tóch te leven terwijl dat volgens mij, er zonder verregaand ingrijpen van de heren medici niet inzat

* deedeetee gaat er van uit dat ze het nu vast wel gesnapt hebben maar dat ze 't vast nog niet willen geloven.

LOL
ik ben gek op mensen met een bord voor hun kop
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 13:25:57 #192
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24010865
(dit ook in antwoord op Milagro)
quote:
Op donderdag 16 december 2004 12:22 schreef RM-rf het volgende:

Zonder de westerse medicinale kennis, is een sterfte kort na of voor de geboorte van 10 tot 25% redelijk normaal ...
jouw 'simplificering' zou, in extreme doorgevoerd betekenen dat je niet meer zou moeten ingrijpen bij couveuse-kindjes, die sterven ook als je dan niet ingrijpt ...
Nee, nu maak je weer een vergelijking naar een onvergelijkbare situatie. In feite is geen enkele situatie te vergelijken, maar er zijn al helemaal geen algemeenheden zoals jij nu suggereert.

Een familielid van me werkt in een verzorgingstehuis met demente bejaarden. Soms krijgt een 'bewoner' een longontsteking of iets anders waar geneesmiddelen voor bestaan en soms wordt er dan afgezien van medisch ingrijpen. Zou je dan ook stellen dat de mensen die dat beslissen eigenlijk iedereen met longontsteking dood willen laten gaan?

Nee dus. Je kijkt naar de te verwachten resultaten van het ingrijpen en daarbij tellen dingen als de kwaliteit van leven. Dit kind heeft geen kwaliteit van leven. Dat kan niet als je in amper 2 jaar al een dozijn zware operaties gehad hebt. Uitzicht op echte verbetering? Nauwelijks imo.

Dingen als religie en of mensen een ziel en weet ik wat voor filosofische en emotionele overwegingen spelen natuurlijk een factor bij hoe ieder van ons hierover denkt. Vandaar dat er eigenlijk ook geen criterea te geven zijn. Ik kan alleen maar herhalen dat (op basis van wat ik weet over de situatie) ik denk dat het beter was geweest als ze haar hadden 'laten gaan'.
quote:
Wat je doet is echter een ethische afweging maken, op basis van levensvatbaarheid van een kind, inclusief de 'waarde' van het leven..

Dat is makkelijk hier zo 1-2-3 voor iemand anders die keuze te maken, maar stel nu eens voor dat het om jouw leven gaat, ben jij bereid 30 operaties te ondergaan, als je gezicht zwaar beschadigd zou zijn, bv bij een ongeluk?
Of vind je jouw leven dan ook 'inhumaan', om zoveel operaties te moeten ondergaan en waarschijnlijk duidelijke littekens over te houden, iig nooit een 'normaal' aangezicht te krijgen?

Vind jij eventueel 'freakschap' een reden om mensen te euthaniseren?
[..]

Die vergelijkingen hebben geen zin.

De keuze is idd een ethische of in ieder geval op humane overwegingen gebasseerd. Het is mijn antwoord op de vraag wat beter voor haar zou zijn, voor zover ik dat in kan schatten.
pi_24011410
Als ik de keuze gegeven was door artsen had ik haar laten gaan, idd, NS.

Ik zie nu alleen dat filmpje en zie een meisje wat blijkbaar normaal functioneert, op de sondevoeding na (want volgens mij zijn die buisjes daarvoor) en dat maakt het lastig
Maar goed, als pas geboren babietje dat volgens de artsen niet zelfstandg kan ademen, niet normaal kan en zal eten, én dan nog eens dat vreselijk mismaakte gezichtje, tig operaties die direct al nodig zijn en de velen die nog zullen volgen zou ik ws ook zeggen laat haar maar zachtjes los.

Ik vind alleen niet levensvatbaar op dát moment zonder hulp geen reden om dan maar niets te proberen.
Maar goed, in dit geval is er zoveel meer aan de hand.
  donderdag 16 december 2004 @ 13:55:31 #194
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24011547
de medische wereld geeft de mogenlijkheid dit kind na geboorte levensvatbaar te maken, ik denk dat de vraag meer moet zijn of alles wat we kunnen "maken" ook moet. Evolutionair gezien had dit meisje nooit een bestaansrecht gehad
  donderdag 16 december 2004 @ 14:03:11 #195
78780 deedeetee
pi_24011696
Ik vind dat er niet zozeer sprake is van bestaansrecht maar meer of er een bestaansplicht is.
  donderdag 16 december 2004 @ 14:06:56 #196
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24011774
quote:
Op donderdag 16 december 2004 14:03 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind dat er niet zozeer sprake is van bestaansrecht maar meer of er een bestaansplicht is.
voordat ik het verkeerd begrijp... wat bedoel je daarmee
pi_24011783
bestaansplicht
  donderdag 16 december 2004 @ 14:09:27 #198
262 Re
Kiss & Swallow
pi_24011822
quote:
Op donderdag 16 december 2004 14:07 schreef milagro het volgende:
bestaansplicht
wie zijn plicht van de ouders of "mensheid" of medici of God...?
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 14:12:28 #199
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24011891
quote:
Op donderdag 16 december 2004 13:48 schreef milagro het volgende:

Ik vind alleen niet levensvatbaar op dát moment zonder hulp geen reden om dan maar niets te proberen.
Maar goed, in dit geval is er zoveel meer aan de hand.
Ik bracht dat argument eigenlijk ook alleen naar voren omdat het als een soort tegenwicht voor gewetensproblemen kan dienen. Om er gemakkelijker 'vrede mee te kunnen hebben' . (weet even niet goed de juiste woorden te vinden maar hoop dat je snapt wat ik bedoel). Dan is het iets meer 'gods wil' om het zo te zeggen.

Dat was natuurlijk niet bedoeld om alle actief ingrijpen af te wijzen. Mijn nichtje heeft ook in een couveuse gelegen, was een dikke maand te vroeg. Dan ben je alleen maar blij dat we deze mogelijkheden hier hebben. En als een operatie nodig is dan doe je dat ook. Uiteraard zou ik zeggen

Los hiervan. Het is trouwens geen uitzondering (in Nederland zeker niet) dat men heel zwaar gehandicapte kinderen laat 'versterven'. Het zijn dingen waar je verder niks van hoort, maar wat dat betreft is de realiteit al een stukje verder dan de maatschappelijke discussie erover.
pi_24012105
Het is een leuk speeltje voor plastisch chirurgen zo kunnen ze veel experimenteren en dingen ontdekken om het op te lossen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')