je heb een edit knop hoorquote:Op dinsdag 14 december 2004 17:27 schreef StefanP het volgende:
Verdomme, ik heb de verkeerde smilie bij mijn post aangeklikt, het moest deze zijn![]()
Zou een modje dit aub willen veranderen? Het is wel heel wrang bij dit topic...
Je weet dat ik een mietje ben en ik heb het ook gekeken. Het is niet eng of vies, maar het is wel heel zielig.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:13 schreef Natalie het volgende:
Ik durf eerlijk gezegd niet op die link naar 't filmpje te klikken....
Als je er niet tegen kunt : niet doen ! Ik heb zelf een kind met een behoorlijke schisis en daarom nogal wat gelezen en gezien o.a ook een kindje dat geen bovenkaak had en geen neusbeentje, maar dit is echt ontzettend !!quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:13 schreef Natalie het volgende:
Stukje gezien... uitgezet... OMGquote:Op dinsdag 14 december 2004 18:18 schreef deedeetee het volgende:
Als je er niet tegen kunt : niet doen ! Ik heb zelf een kind met een behoorlijke schisis en daarom nogal wat gelezen en gezien o.a ook een kindje dat geen bovenkaak had en geen neusbeentje, maar dit is echt ontzettend !!![]()
Maar toch vind ik dit soort dingen niet eng of walgelijk of vies etc.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:18 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als je er niet tegen kunt : niet doen ! Ik heb zelf een kind met een behoorlijke schisis en daarom nogal wat gelezen en gezien o.a ook een kindje dat geen bovenkaak had en geen neusbeentje, maar dit is echt ontzettend !!![]()
Wat erg hé ? Dit is zo'n moment dat ik denk "ik heb nog geboft met mijn eigen kind" Het kan nog veel erger! Ik vraag me ook af wat de oorzaak is, in mijn geval is het vermoedelijk door medicijn gekomen die de arts mij niet had mogen voorschrijven. ( heb sindsdien een hekel aan artsen ) Als het erfelijk is kunnen die ouders beter niet nog meer kinderen krijgen.quote:
Juist.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:24 schreef multatuli het volgende:
Ik heb er dan toch maar naar gekeken en eerlijk gezegd viel het mij mee. Niet haar afwijkingen; die zijn waanzinnig, maar door het filmpje zie je dat het toch gewoon een klein mensje is en kan je je voorstellen dat mensen gewoon van haar houden. Het is al net als met Elephant man, waar je eerst afgrijzen voelt, maar gaandeweg door de misvormingen heen gaat kijken.
Mja, welke keuze? Ze dachten dat ze met een schisis geboren zou worden..quote:Geef wel toe dat ik me niet goed kan voorstellen hoe zo'n kind gelukkig moet opgroeien. Blij dat het mijn keus niet geweest is.
Ongetwijfeld, wat MUUS zegt, ga je er wel aan wennen. Je gaat het meisje achter dat gezichtje zien. Maar ik kan er niets aan doen dat ik van dat filmpje schrik. Niet omdat ik dit wil, maar het is mijn eerste reactie.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:28 schreef deedeetee het volgende:
Wat erg hé ? Dit is zo'n moment dat ik denk "ik heb nog geboft met mijn eigen kind" Het kan nog veel erger! Ik vraag me ook af wat de oorzaak is, in mijn geval is het vermoedelijk door medicijn gekomen die de arts mij niet had mogen voorschrijven. ( heb sindsdien een hekel aan artsen ) Als het erfelijk is kunnen die ouders beter niet nog meer kinderen krijgen.![]()
Met alle respect hoor.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:39 schreef nikky het volgende:
Jemig
Nu groeit het meisje nog vrolijk en gelukkig op. Maar inderdaad... straks als ze ouder wordt, haar leven wordt een hel op aarde. Arm kind
Je went er idd aan alhoewel je dan weer schrikt als je 't kind in de spiegel ziet want dan is het * beeld * anders. Maar dan heb ik 't over een schisis.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:33 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, wat MUUS zegt, ga je er wel aan wennen. Je gaat het meisje achter dat gezichtje zien. Maar ik kan er niets aan doen dat ik van dat filmpje schrik. Niet omdat ik dit wil, maar het is mijn eerste reactie.
Tegelijkertijd voel ik me dan weer schuldig omdat dit natuurlijk gewoon een lief jong meisje is die het niet verdient dat mensen bang zijn of van haar schrikken.
Kan er echt niets aan doen
Als zoiets mij overkomt ben ik voor postnatale abortusquote:Op dinsdag 14 december 2004 18:39 schreef nikky het volgende:
Jemig
Nu groeit het meisje nog vrolijk en gelukkig op. Maar inderdaad... straks als ze ouder wordt, haar leven wordt een hel op aarde. Arm kind
Hoezo knap? Het meisje was/is toch gewoon levensvatbaar?quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:39 schreef _Denker het volgende:
Knap dat ze het kind toch hebben laten leven.
Je hebt natuurlijk gelijk dat dit kind recht op leven heeft en ik zeg wel dat ik er liever met een boog omheen zou lopen maar dat zou ik natuurlijk niet echt doen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:23 schreef flugeltje het volgende:
Okay, haar gezicht ligt in puin, maar geestelijk en lichamelijk is ze gewoon 100% in orde. Waarom zou je zo'n kind dan laten sterven? Omdat je er zelf moeite mee hebt om naar te kijken?
Natuurlijk kan het zo zijn dat ze zelf later een hekel aan zichzelf krijgt, maar dat hoeft dus niet persé! Wie weet wordt ze wel gewoon heel gelukkig en kijkt ze verder dan haar spiegelbeeld.
Ik ben het helemaal met je eens hoor!!quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:59 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk gelijk dat dit kind recht op leven heeft en ik zeg wel dat ik er liever met een boog omheen zou lopen maar dat zou ik natuurlijk niet echt doen.
Er zijn echter genoeg mensen die op een niet mis te verstane wijze hun afkeer laten blijken en dat lijkt me voor het kind afschuwelijk. Dat moet je niet onderschatten.
Het lijkt me erg moeilijk om haar op te zien groeien en te helpen met * zich zelf * te leven. Een grote familie en vriendenkring lijkt me dan erg belangrijk. Dan heeft ze een plek waar ze zich thuis voelt en geliefd en gewenst is. Reken maar dat ze het in de buitenwereld erg moeilijk gaat krijgen.
En om nog eens in te gaan op * waarom zou je haar dan laten sterven ? * Misschien is dat wel wat ze later haar ouders gaat vragen en ik ben blij dat ik dan niet in hun schoenen hoef te staan.
Soms is het leven zo hard dat je je af gaat vragen of het wel waard is geleeft te worden.
Deze ouders lijken te denken dat hun kind voor veel mensen een voorbeeld kan zijn, waarschijnlijk in moed en levenskunst. Ik hoop dat het meisje zichzelf in die rol kan terug vinden.....
Ik wou al zeggen...quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:27 schreef StefanP het volgende:
Verdomme, ik heb de verkeerde smilie bij mijn post aangeklikt, het moest deze zijn![]()
Zou een modje dit aub willen veranderen? Het is wel heel wrang bij dit topic...
Same here.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:13 schreef Natalie het volgende:
Natuurlijk was dit te voorzien, met een simpele echo...quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:46 schreef Snakey het volgende:
[..]
Met alle respect hoor.
Maar, was dit niet te voorzien? Zoiets zie je toch zelfs op de normaalste scan in een heel vroeg stadium? Ik zal me er verder buiten laten wat voor conclusies je van daaruit neemt.
Nou ja, durven. Ik heb er iig niet naar gekeken. De beschrijving is wel genoeg.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:13 schreef Natalie het volgende:
Ja maar dit kindje mankeert verder niets eigenlijk, ze is geen kasplantje, ze functioneert gewoon als ieder ander kind op die leeftijd, alleen kan ze natuurlijk niet praten.quote:Op woensdag 15 december 2004 10:35 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Nou ja, durven. Ik heb er iig niet naar gekeken. De beschrijving is wel genoeg.
En het kindje kan niet eens normaal eten. Weet niet hoor, maar in zo'n geval denk ik van laat het maar gaan. Lijkt me beter.
Natuurlijk was het beter geweest dat ze dit tijdens de zwangerschap hadden gevonden.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:22 schreef milagro het volgende:
[..]
Ja maar dit kindje mankeert verder niets eigenlijk, ze is geen kasplantje, ze functioneert gewoon als ieder ander kind op die leeftijd, alleen kan ze natuurlijk niet praten.
Als je dit van te voren had zien aankomen, dan was het anders, maar de ouders hadden dit dus niet verwacht, en als het kindje er dan is, en het is gewoon levensvatbaar zonder toeters en bellen in te hoeven schakelen, wat dan?
Je kunt het kindje kwalijk laten versterven.
Maar persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als ouders in zo'n geval kiezen om het in te laten slapen. In de periode na de geboorte dan. Ze is nu twee want deze mensen hebben er duidelijk voor gekozen om haar in leven te houden.quote:Juliana has to eat through her stomach, and she has a trach to breathe. Already, less than two years into her life, she's had 14 surgeries. Doctors say she could need at least 30 more.
Zo denk ik er ook over. Maar toch bekruipt me het gevoel van: was het niet beter om?quote:Op woensdag 15 december 2004 11:35 schreef Monidique het volgende:
Het in laten slapen omdat ze toevallig wat moeilijker eet? Ik begrijp dat ze niet lijdt, behalve dan de nog te komen operaties, en het lijkt mij nogal weerzinwekkend om haar dan maar af te maken. Nee, ze krijgt het niet gemakkelijk en, ja, ze is behoorlijk anders dan de rest.
"Wat moeilijker eet" vind ik nogal een understatement. Vierenveertig operaties en dan nog maar afwachten waar ze dan is... en het gaat me niet om een discussie wat nu eigenlijk ethischer is, maar dat is gewoon wat ik hierbij denk.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:35 schreef Monidique het volgende:
Het in laten slapen omdat ze toevallig wat moeilijker eet? Ik begrijp dat ze niet lijdt, behalve dan de nog te komen operaties, en het lijkt mij nogal weerzinwekkend om haar dan maar af te maken. Nee, ze krijgt het niet gemakkelijk en, ja, ze is behoorlijk anders dan de rest.
Ik hoop het voor haar.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
Het zou me niets verbazen als ze nog een prachtig leven tegemoet gaat, hoor.
Tuurlijk, het zal niet altijd even makkelijk zijn...
Maar het lijkt er toch op dat het voortdurende geworstel met aangeboren gebreken vaak een énorme mentale kracht en wil om te ( over- ) leven meegeeft.
Er zijn zat voorbeelden van.
In een vroeg stadium niet.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:52 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik hoop het voor haar.
Maar omgekeerd. Zou jij die ouders veroordelen als ze hadden besloten dit kindje te laten sterven?
Iedereen is gek, pberends, behalve jij.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:58 schreef pberends het volgende:
Geestelijk 100% is trouwens onzin, als je zo'n misvormd uiterlijk hebt kan je je niet normaal geestelijk ontwikkelen.
Waarom niet? Je ontwikkeld je anders dan anderen misschien, maar je geestelijke vermogens nemen daarmee niet af ofzo...quote:Op woensdag 15 december 2004 11:58 schreef pberends het volgende:
Geestelijk 100% is trouwens onzin, als je zo'n misvormd uiterlijk hebt kan je je niet normaal geestelijk ontwikkelen.
Ze zal der rest van der leven achter een computer zitten en Fok-ken.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:35 schreef Monidique het volgende:
Ligt eraan of je geestelijk vermogen met een 'normaal' geestelijk vermogen koppeld, als je snapt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:59 schreef nikk het volgende:
[..]
Waarom niet? Je ontwikkeld je anders dan anderen misschien, maar je geestelijke vermogens nemen daarmee niet af ofzo...
Nee je moet geen twee jaar wachten. Deze ouders hebben neem ik aan de beslissing ook direct na de geboorte genomen. In dit geval alles doen om haar in leven te houden.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:53 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
In een vroeg stadium niet.
Maar daarvan is hier geen sprake.
Dat vind ik niet vreselijk.quote:Op woensdag 15 december 2004 12:09 schreef Aventura het volgende:
Ja, vreselijk om dat uit te spreken maar het is wel zo.
Tuurlijk, je kunt hier pas echt iets zinnigs zeggen wanneer je zelf voor die keuze staat.quote:Op woensdag 15 december 2004 12:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat vind ik niet vreselijk.Het gaat in tegen de manier hoe we geleerd hebben te denken en zo'n ongelukkig wezentje, dat is natuurlijk wel vreselijk tragisch in zo'n verhaal. Maar ook de schuldgevoelens en machteloosheid waar ouders mee te kampen kunnen krijgen. En ook de ouders die wel beslissen het kindje 'te houden' maar soms bij zichzelf denken dat een andere keuze misschien beter was. Het is gewoon een moeilijk, zwaar en triest waar je in zo'n geval voor gesteld wordt.
Heb je het filmpje gezien?quote:Op woensdag 15 december 2004 11:30 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Natuurlijk was het beter geweest dat ze dit tijdens de zwangerschap hadden gevonden.
[..]
Maar persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als ouders in zo'n geval kiezen om het in te laten slapen. In de periode na de geboorte dan. Ze is nu twee want deze mensen hebben er duidelijk voor gekozen om haar in leven te houden.
Ik waardeer je steun.quote:Op woensdag 15 december 2004 13:02 schreef pberends het volgende:
Dit doe je Monidique zelfs niet aan
Inderdaad. Maar dat kindje word ook ouder, en zover we uit de berichten kunnen opmaken is ze geestelijk gezien 100 procent in orde. Ik heb dan toch van die dubbele gevoelens hierbij...quote:Op woensdag 15 december 2004 13:01 schreef milagro het volgende:
[..]
Heb je het filmpje gezien?
Ik ben niet de moeder van dit kindje, maar als ik haar zo zie, zou ik het niet meer over mijn lippen kunnen krijgen, dat ze haar beter na d egeboorte hadden kunnen laten inslapen.
Dit kindje heeft een gezicht (ja ze heeft wel een gezicht, maar ontzettend misvormd) dat eng is en veel afschuw zal oproepen, maar ze reageert net als ieder ander kind, ze toont affectie, ze slaat haar armpjes om je heen... nu ja, kijk naar dat filmpje...
Ik begrijp wat je bedoelt, hoor en ik zou ws ook de zwangerschap afbreken, maar als het geboren is het laten inslapen, ik weet het echt niet
Dat kan alleen als er uitzichtloze dood in het vooruitschiet ligt, en dat is niet zoquote:Op woensdag 15 december 2004 13:01 schreef milagro het volgende:
Ik begrijp wat je bedoelt, hoor en ik zou ws ook de zwangerschap afbreken, maar als het geboren is het laten inslapen, ik weet het echt niet
Volgens mij is dat strafbaar.quote:Op woensdag 15 december 2004 14:06 schreef Harry_Sack het volgende:
Zo, die zal makkelijk vriendjes en vriendinnetjes krijgen..
Ik vind dat je de morele plicht hebt als ouder om hier euthanasie op te plegen.
[afbeelding]
Wat ik bedoel te zeggen, is dat je je meteen aan een kindje hecht, de moeder al voor de geboorte.quote:Op woensdag 15 december 2004 13:34 schreef nikk het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar dat kindje word ook ouder, en zover we uit de berichten kunnen opmaken is ze geestelijk gezien 100 procent in orde. Ik heb dan toch van die dubbele gevoelens hierbij...
ik ben het met hem eens. Strafbaar of niet, ik denk dat een rechter daar álle begrip voor kan tonen...quote:Op woensdag 15 december 2004 14:06 schreef Harry_Sack het volgende:
[afbeelding]
Grote onzin, de (plastisch) chirurgische mogelijkheden zijn best groot en je zult verbaasd staan dat zo iemand nog best in staat is om een volledig gezicht te krijgen, zeker aangezien de operaties vroeg kunnen aanvangen en de botten in deze fase zeer flexibel zijn, zelf nog groeien.quote:Op woensdag 15 december 2004 14:06 schreef Harry_Sack het volgende:
Uizichtloos en kort leven met een spoedige dood in het verschiet en tot dan alleen maar pijn, bedoel je? in dat geval precies.quote:Op woensdag 15 december 2004 13:49 schreef Re het volgende:
[..]
Dat kan alleen als er uitzichtloze dood in het vooruitschiet ligt, en dat is niet zo
Volgens mij ook, het is God's creatuur he...quote:
Ze kan niet eten, ze krijgt haar voeding via haar buik binnen. Wat heeft het voor zin om zoiemand in leven te houden?quote:Op woensdag 15 december 2004 14:22 schreef jdmorpheus het volgende:
[..]
ik ben het met hem eens. Strafbaar of niet, ik denk dat een rechter daar álle begrip voor kan tonen...
Sjees.. arm meisje...
Dat is niet hetzelfde als wat jij beschrijft hoor. Dit kindje heeft bepaalde botten gewoon niet. Kijk eens naar dat neusje bevoorbeeld (of wat daar voor mag doorgaan).quote:Op woensdag 15 december 2004 14:23 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Grote onzin, de (plastisch) chirurgische mogelijkheden zijn best groot en je zult verbaasd staan dat zo iemand nog best in staat is om een volledig gezicht te krijgen, zeker aangezien de operaties vroeg kunnen aanvangen en de botten in deze fase zeer flexibel zijn, zelf nog groeien.
Een leidster van de kleuterschool van mijn dochter heeft afgelopen jaar ook een kindje gekregen, waarbij het rechter-oog op de verkeerde plek gegroeid was, en zo ongeveer onderaan de wang groeide.
Dat meisje is nu al twee keer geopereerd en telkens verplaatsen ze het oog net een stukje, waardoorhet oog blijft functioneren, maar uiteindelijk wel op de goede plek terecht komt, de verwachting is dat dat meisje rond haar zesde jaar een redelijk normaal gezicht heeft, inclusief twee normaal functionerende ogen ...
Het ziet er nu een beetje vreemd uit, trekt wel behoorlijk de aandacht (inclusief afkeurende blikken, mensen zien kennelijk niet graag iets 'inperfekts'), maar ook dat is iets waaraan je wel went.
Een tweede punt is wel dat een klein kind dusdanig intensieve operaties laten doorgaan best wel slopend is, en een grote invloed heeft op de ontwikkeling; dat mag je zeker niet onderschatten.
Een kind dat een ziekenhuis-omgeving en vreemde mensen in witte jassen als zijn thuis gaat ervaren is mestal niet echt een goed teken;
Ook daaraan moet vaak extra aandacht besteed worden, dat iemand die zulke intensieve operaties doorgaat niet verwordt tot enkel de handicap en verder geen ruimte heeft zich ook persoonlijk te ontwikkelen.
Ik verwacht ook van dit meisje dat het over een stuk of 10 jaar gewoon een redelijk normaal aangezicht kan hebben.
Ze kunnen bottranspantatie doen uit een andere plek in haar lichaam jammer genoeg heeft ze geen oren want het kraakbeen daarvan zou ook helpen.....quote:Op woensdag 15 december 2004 14:38 schreef Harry_Sack het volgende:
Dat is niet hetzelfde als wat jij beschrijft hoor. Dit kindje heeft bepaalde botten gewoon niet. Kijk eens naar dat neusje bevoorbeeld (of wat daar voor mag doorgaan).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |