Heb je ook msnquote:Op zondag 12 december 2004 16:24 schreef mel723 het volgende:
Ja. Ik ben zelf geen veganist (wel strikte vegetariėr) maar ik heb in andere vega topics toch wel minstens 2 veganisten voorbij zien komen, ben alleen vergeten wie dat ook alweer zijn
Maar ze komen vast wel vanzelf op dit topic af
Hier ga ik niet eens op inquote:Op zondag 12 december 2004 19:53 schreef Mr_Knoxville het volgende:
ik haat veganisten... moet meteen denken aan die mensen die macdonaldsen in de fik steken enzo... dus daarom haat ik ze allemaal maar meteen!
ach ji bent er zo een die de werreld denkt te veranderen, zeg je weet wel dat die dieren ook lijden voor je bakkie yoghurt he?quote:Op zondag 12 december 2004 16:04 schreef nielsgeode het volgende:
Ben zelf vegetarier (behoorlijk strikt) en eet dus wel eieren en yoghurt enzo
Wil wel s de beweegredenen en oplossingen enzo van veganisten horen.
Dus daarom
Tijdelijk niet meer.quote:Op maandag 13 december 2004 08:05 schreef MikeyMo het volgende:
Toeps!
Dat heeft niks meer met dieren te maken. M. i. hebben fruitariėrs zo'n minderwaardigheidscomplex dat ze denken dat een boom meer waard is dan zij.quote:Op maandag 13 december 2004 08:13 schreef blieblie het volgende:
Wat was ook al weer de overtreffende trap van een veganist? Dat je alleen fruit eet wat al van de boom gevallen is bijv. omdat fruitbomen ook pijn lijden?
Zit wat in, alleen vind ik het jammer dat je bijna niks meer kan eten als veganist. Zelfs bv in de quorn vegabugers zit kippenei-eiwitquote:Op maandag 13 december 2004 08:20 schreef Toeps het volgende:
[..]
Tijdelijk niet meer.
Het is niet te combineren met mijn eetstoornistherapie, dus ik eet nu vegetarisch. Als ik weer beter ben ga ik eens met een diėtiste kijken hoe ik gezond veganistisch kan eten.
Valt wel mee hoor. Tofu, Seitan, allerlei natuurwinkel burgers...quote:Op maandag 13 december 2004 08:33 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Zit wat in, alleen vind ik het jammer dat je bijna niks meer kan eten als veganist. Zelfs bv in de quorn vegabugers zit kippenei-eiwit
mjah je oogt ook wel een beetje mager, eet gewoon lekker je scharreleitjes en drink gewoon je melkquote:Op maandag 13 december 2004 08:20 schreef Toeps het volgende:
[..]
Tijdelijk niet meer.
Het is niet te combineren met mijn eetstoornistherapie, dus ik eet nu vegetarisch. Als ik weer beter ben ga ik eens met een diėtiste kijken hoe ik gezond veganistisch kan eten.
Vegetariėrs denken net zo goed als veganisten dat ze beter zijn voor dieren, ik vind het eigenlijk allemaal een beetje onzinnig. Het beste lijkt 't mij nog altijd om je aan de schijf van vijf te houden qua voeding, en daar horen vlees, melk, eieren e.d. bij.quote:Op maandag 13 december 2004 13:50 schreef Morkje het volgende:
Veganisten denken dat ze beter zijn voor dieren, terwijl dat alleen maar relatief is. Een veganist is trots op zichzelf omdat hij het lijden van dieren enigzins beperkt. Ik beperk ook het lijden van dieren, door 1 dag in het jaar geen vlees te eten.
Beetje hypocriet idealistisch dus.
'Idioot' is wrs het woord wat je zoektquote:Op maandag 13 december 2004 08:13 schreef blieblie het volgende:
Wat was ook al weer de overtreffende trap van een veganist? Dat je alleen fruit eet wat al van de boom gevallen is bijv. omdat fruitbomen ook pijn lijden?
hoezo onzinnig? Elke beetjes helpen. Ik ben zelf ook vegetarier (eet wel vis), maar het helpt toch al om gewoon minder vlees te eten dan elke dag vlees bijvoorbeeld. Ben zelf vegetarier geworden door een weddenschapquote:Op maandag 13 december 2004 13:56 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Vegetariėrs denken net zo goed als veganisten dat ze beter zijn voor dieren, ik vind het eigenlijk allemaal een beetje onzinnig. Het beste lijkt 't mij nog altijd om je aan de schijf van vijf te houden qua voeding, en daar horen vlees, melk, eieren e.d. bij.
Ik eet ook niet elke dag een dikke biefstuk, maar wel de nodige hoeveelheid vlees. Ik blijf toch geloven dat het gezond is.quote:Op maandag 13 december 2004 14:27 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
hoezo onzinnig? Elke beetjes helpen. Ik ben zelf ook vegetarier (eet wel vis), maar het helpt toch al om gewoon minder vlees te eten dan elke dag vlees bijvoorbeeld. Ben zelf vegetarier geworden door een weddenschap. En ik hou het perfect vol, ik heb helemaal geen zin meer in een dikke biefstuk. Je kan nooit al het lijden van dieren stoppen (jammer genoeg), het is ook natuurlijk om vlees te eten, maar de bio-industrie, daar kan ik niet tegen. Als we nou met speertjes elke dag moesten jagen voor een stukje vlees om de dag door te komen, oke het moet, maar het is niet nodig om elke dag een dikke biefstuk op je bord te krijgen.
Nodige hoeveelheid vlees? Er is maar 1 bestandsdeel in vlees wat je eigenlijk nodig hebt, dus je kan best zonder. Ik eet nou meer dan een jaar geen vlees en ik ben net zo fit als voorheen, dus is gewoon bullshit dat je het nodig hebt.quote:Op maandag 13 december 2004 14:36 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ik eet ook niet elke dag een dikke biefstuk, maar wel de nodige hoeveelheid vlees. Ik blijf toch geloven dat het gezond is.
Als je het nodig hebt, hoe zou je dan zonder kunnen?quote:Op maandag 13 december 2004 14:38 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
Nodige hoeveelheid vlees? Er is maar 1 bestandsdeel in vlees wat je eigenlijk nodig hebt, dus je kan best zonder. Ik eet nou meer dan een jaar geen vlees en ik ben net zo fit als voorheen, dus is gewoon bullshit dat je het nodig hebt.
Laat ik het zo zeggen, in vlees zit maar 1 bestandsdeel waar je best zonder kan.quote:Op maandag 13 december 2004 14:41 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Als je het nodig hebt, hoe zou je dan zonder kunnen?
Ik weet niet of ik zonder zou kunnen, maar ik wil dat ook niet. Er wordt steeds meer rekening gehouden met vegetariėrs, maar ik vind het nog niet genoeg voor mij om te zeggen dat ik ook zo zou willen leven.
Als ik een week of 10 dagen geen vlees eet raak ik verlamd. Dat jij zonder kunt wil niet zeggen dat het gezond is. Er zijn ook mensen die een maand zonder eten doen - wil niet zeggen dat je best altijd zonder eten kunt.quote:Op maandag 13 december 2004 14:38 schreef The.PhantoM het volgende:
Nodige hoeveelheid vlees? Er is maar 1 bestandsdeel in vlees wat je eigenlijk nodig hebt, dus je kan best zonder. Ik eet nou meer dan een jaar geen vlees en ik ben net zo fit als voorheen, dus is gewoon bullshit dat je het nodig hebt.
nee maar wilt ook niet zeggen dat het ongezond is. En als je niet weet of het gezond of ongezond is dan kan je het beter niet etenquote:Op maandag 13 december 2004 14:59 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Als ik een week of 10 dagen geen vlees eet raak ik verlamd. Dat jij zonder kunt wil niet zeggen dat het gezond is. Er zijn ook mensen die een maand zonder eten doen - wil niet zeggen dat je best altijd zonder eten kunt.
Verlamd? Zo snel? Dat moet haast wel psychisch zijn. Of je eet er niks voor in de plaats, maar dan eet je dus gewoon te weinig.quote:Op maandag 13 december 2004 14:59 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Als ik een week of 10 dagen geen vlees eet raak ik verlamd. Dat jij zonder kunt wil niet zeggen dat het gezond is. Er zijn ook mensen die een maand zonder eten doen - wil niet zeggen dat je best altijd zonder eten kunt.
Het heeft opzich niet veel met mijn veganisme te maken, maar ik heb boulimia (gehad). Ik heb nog therapie, en in de therapie kun je kiezen uit vegetarisch of vlees eten. Veganisme is niet toegestaan. Dat begrijp ik wel. Het is vaak niet duidelijk of iemand écht vegan is, of dat men alleen controle wil houden over het eten.quote:Op maandag 13 december 2004 21:50 schreef B_BOY het volgende:
maar toeps je hebt een eetstoornis? is die in relatie met je veganisme?
Mee eens maar je kan op z'n minst vegetarier worden, hoef je veel minder moeite voor te doenquote:Op maandag 13 december 2004 23:56 schreef McGry het volgende:
Ben zelf geen veganist en zelfs geen vegetarier, waarom?: te zwak en te lui..
Maar eerlijk gezegt, kan ik er geen beter antwoord bedenken waarom ik geen veganist zou moeten zijn:
-beter voor de aarde in het geheel: meer voedsel voor meer mensen idee
-beter voor alle dieren en tegen de bioindustrie
-en of het gezond is: een goed onderzoek is denk ik nooit uigevoerd, dat zou miljoenen gaan kosten en vele mensen moeten bevatten.. er zijn genoeg veganisten die zonder problemen leven, dus 'gezond genoeg'..
Nog twee mogelijke redenen om over te schakelen van vegetarier naar veganist:
-geen hypocriet gedoe meer met toch ei eten, aangezien de ei-kippen net zo lomp moeten leven als vlees-kippen
-als hobby: constant met je voedsel bezig, veganisten weten over het algemeen veel van voeding en weten precies wat ze eten!
dat is als een druppel op een gloeiende plaatquote:Op dinsdag 14 december 2004 08:30 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Mee eens maar je kan op z'n minst vegetarier worden, hoef je veel minder moeite voor te doen
Nee dat is niet psychisch, dat is een spierziekte, een tekort aan een stof die je uit vlees haalt (carnitine). Ik heb daar veel meer van nodig dan normaal, daarom slik ik pillen. Maar als ik het niet ook uit gewoon eten haal gaat het mis. Symptomen zijn spierkramp, verlamming, hartklachten. Ik eet gewoon een keer per dag een portie vlees en dan 5x per week ongeveer, de rest is gewoon normaal eten. Als ik te vaak vis eet of iets met kaas of ei of weet ik veel (in plaats van vlees dus) gaat het mis want daar zit geen carnitine in (nou ja bijna niet). Daarom geloof ik ook niet dat vegetarier zijn gezond is, hoe krijgen die mensen dan carnitine binnen?quote:Op maandag 13 december 2004 17:32 schreef Toeps het volgende:
Verlamd? Zo snel? Dat moet haast wel psychisch zijn. Of je eet er niks voor in de plaats, maar dan eet je dus gewoon te weinig.
En jij voelt je beter en slimmer door "boven dat hypocriete gedoe te staan"?quote:Op dinsdag 14 december 2004 08:52 schreef MikeyMo het volgende:
dat is als een druppel op een gloeiende plaat
Men wordt toch vegetarier/veganist zodat men zich er voornamelijk zelf beter door voelen: kijk eens hoe goed wij zijn, hoe wij nedenken over ons voedsel en hoe wij dieren redden van een slachting
helemaal mee eens! De reactie van MikeyMo klinkt als een standaard-argument om er onderuit te kunnen komen...quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef Gert het volgende:
[..]
En jij voelt je beter en slimmer door "boven dat hypocriete gedoe te staan"?
Maar het is een open deur die je intrapt. Uiterįįrd voelt iemand die gestopt is met vlees eten omdat hij dit immoreel vindt, zich daarna beter. Mag-ie misschien? Hij handelt naar zijn overtuiging en dat stemt mensen over het algemeen tot tevredenheid over zichzelf. Nou en?
Ik eet zelf overigens wel vlees, maar ik heb altijd de neiging om het op te nemen voor vegetariėrs als er weer zo'n vleesetende boerenlul met van die valsenichten-argumenten aan komt zetten.
Met als verschil dat als iedereen 100 euro naar Afrika stuurt dan niemand daar meer honger heeft, en als iedereen veganist wordt, dat een verwaarloosbare invloed heeft op het lijden van dieren.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:24 schreef McGry het volgende:
[..]
helemaal mee eens! De reactie van MikeyMo klinkt als een standaard-argument om er onderuit te kunnen komen...
En in veel situaties is een druppel op een gloeiende plaat het enige wat nog IETS uithaald (als je het netjes wilt houden)En bovendien: buiten de directe effecten van het relatief kleine hoeveelheid vegetariers&veganisten zorgen die mensen er ook nog eens voor dat vele andere er over na gaan denken..
Op de manier hoe MikeyMo denkt kun je alles in een perspectief zetten zodat het onnutig klinkt: 100 euro naar afrika? Onzin, wat is 100 voor al die miljoenen mensen in de problemen?
Het is ook "rascistisch" van vlees eters dat ze het leven van het ene dier (de mens) boven dat van het andere (de koe) stellen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:29 schreef Morkje het volgende:
het is gewoon rascistisch van veganisten en vegetariers om het leven van het ene dier boven dat van een ander dier te zetten.
Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar ik stel de mens wel heeel ver boven alle dieren. Niet dat gelijk alle dieren zomaar mogen worden afgeschoten, maar opeten moet zeker kunnen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:33 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Het is ook "rascistisch" van vlees eters dat ze het leven van het ene dier (de mens) boven dat van het andere (de koe) stellen.
Leg eens uit? Volgens mij is het namelijk flauwekul.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:29 schreef Morkje het volgende:
Met als verschil dat als iedereen 100 euro naar Afrika stuurt dan niemand daar meer honger heeft, en als iedereen veganist wordt, dat een verwaarloosbare invloed heeft op het lijden van dieren.
Als IEDEREEN veganist wordt, dan lijkt mij dat die invloed op het lijden van dieren zeker niet meer verwaarloosbaar is!quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:29 schreef Morkje het volgende:
[..]
Met als verschil dat als iedereen 100 euro naar Afrika stuurt dan niemand daar meer honger heeft, en als iedereen veganist wordt, dat een verwaarloosbare invloed heeft op het lijden van dieren.
Ik snap niet of je hier op mensen en dieren doelt? In dat geval heeft Morkje een antwoord gegeven wat voor mij ook geldt, indien je op iets anders doelt snap ik er niets van...quote:En dan nog iets: het is gewoon rascistisch van veganisten en vegetariers om het leven van het ene dier boven dat van een ander dier te zetten.
quote:Heb nog nooit een topic zover offtopic zien gaan![]()
Niet dus. Het lijden van dieren wat we zien (grote dieren, dicht bij huis) neemt misschien af. Maar er zal meer graan geproduceerd worden, waarbij meer dieren omkomen dan als op datzelfde stuk land koeien lopen te grazen. Daarbij zal een verhoogde voedselproductie (wat ook wel meevalt) zorgen voor meer mensen, die keihard het massale veganisme teniet doen door andere dingen die mensen doen waardoor dieren sterven.quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:32 schreef McGry het volgende:
[..]
Als IEDEREEN veganist wordt, dan lijkt mij dat die invloed op het lijden van dieren zeker niet meer verwaarloosbaar is!
Het is hypocriet als je een meeuw (waar je vliegtuig tegenaan vliegt) niet het leven gunt, en een vleeskip die je niet opeet wel. Claimen dat mensen en dieren gelijkwaardig zijn is onzinnig.quote:[..]
Ik snap niet of je hier op mensen en dieren doelt? In dat geval heeft Morkje een antwoord gegeven wat voor mij ook geldt, indien je op iets anders doelt snap ik er niets van...
[..]
mjah, dan vreet je toch lekker geen vlees e.d. Ik word alleen zo moe van mensen die aankomen zetten dat als iedereen hun voorbeeld zou volgen de bio-industrie zal verdwijnen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:24 schreef McGry het volgende:
[..]
helemaal mee eens! De reactie van MikeyMo klinkt als een standaard-argument om er onderuit te kunnen komen...
En in veel situaties is een druppel op een gloeiende plaat het enige wat nog IETS uithaald (als je het netjes wilt houden)En bovendien: buiten de directe effecten van het relatief kleine hoeveelheid vegetariers&veganisten zorgen die mensen er ook nog eens voor dat vele andere er over na gaan denken..
Op de manier hoe MikeyMo denkt kun je alles in een perspectief zetten zodat het onnutig klinkt: 100 euro naar afrika? Onzin, wat is 100 voor al die miljoenen mensen in de problemen?
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:55 schreef Morkje het volgende:
Er sterven veeeeel meer dieren door menselijk toedoen dan alleen de dieren die we opeten. Het maakt het alleen wat minder zichtbaar.
[..]
Het is hypocriet als je een meeuw (waar je vliegtuig tegenaan vliegt) niet het leven gunt, en een vleeskip die je niet opeet wel. Claimen dat mensen en dieren gelijkwaardig zijn is onzinnig.
Ja hallo, dįt zei je er in je eerste post niet bij! Ik je eerste post leek het net of het de normaalste zaak vna de wereld was dat iemand na 10 dagen geen vlees verlamd raakt.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:17 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Nee dat is niet psychisch, dat is een spierziekte, een tekort aan een stof die je uit vlees haalt (carnitine). Ik heb daar veel meer van nodig dan normaal, daarom slik ik pillen. Maar als ik het niet ook uit gewoon eten haal gaat het mis. Symptomen zijn spierkramp, verlamming, hartklachten. Ik eet gewoon een keer per dag een portie vlees en dan 5x per week ongeveer, de rest is gewoon normaal eten. Als ik te vaak vis eet of iets met kaas of ei of weet ik veel (in plaats van vlees dus) gaat het mis want daar zit geen carnitine in (nou ja bijna niet). Daarom geloof ik ook niet dat vegetarier zijn gezond is, hoe krijgen die mensen dan carnitine binnen?
Ik zou het overigens wel kunnen waarderen als mensen eens niet direct gaan roepen dat iets psychisch is als ze het niet kennen. Wat jij hebt is psychisch, wat ik heb is een fysieke ziekte die in het bloed aan te tonen is en veroorzaakt wordt door een auto-immuun reactie. Het komt erg weinig voor maar het bestaat wel, en het irriteert mij hoe ik iedere keer als ik vertel wat ik heb gezeik over "psychisch" te horen krijg.
dit is natuurlijk gewoon een drogredenatie: "als ik vegetarier wordt, los ik niet in mijn eentje het hele dierenleed probleem op, dus het helpt niet als ik vegetarier wordt". je klinkt niet als een dom iemand, dus je zult zelf ook wel de scheefheid van die redenatie inzien.quote:Op dinsdag 14 december 2004 08:52 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dat is als een druppel op een gloeiende plaat
niet dat veganisten de wereld weten te veranderen, uiteindelijk is het weer gewoon een kwestie van schuldgevoel en zo. Men wordt toch vegetarier/veganist zodat men zich er voornamelijk zelf beter door voelen: kijk eens hoe goed wij zijn, hoe wij nedenken over ons voedsel en hoe wij dieren redden van een slachting
Als er minder dieren gegeten worden, hoeft er vanzelf ook minder graan te worden geproduceerd! Als de mens meer plantaardig voedsel gaat eten, hoeven die vleeskoeien minder te eten, en dus in totaal minder graan. In een koe gaat weet ik veel hoeveel meer energie in de vorm van plant is als er daarna uiteindelijk via vlees uitkomt. Tenminste dat is hoe het mij altijd is geleerd, dus ik geloof je standpunt niet..quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:55 schreef Morkje het volgende:
[..]
Niet dus. Het lijden van dieren wat we zien (grote dieren, dicht bij huis) neemt misschien af. Maar er zal meer graan geproduceerd worden, waarbij meer dieren omkomen dan als op datzelfde stuk land koeien lopen te grazen. Daarbij zal een verhoogde voedselproductie (wat ook wel meevalt) zorgen voor meer mensen, die keihard het massale veganisme teniet doen door andere dingen die mensen doen waardoor dieren sterven.
Er sterven veeeeel meer dieren door menselijk toedoen dan alleen de dieren die we opeten. Het maakt het alleen wat minder zichtbaar.
Ja, daar sluit ik mij bij aan.quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:02 schreef ScienceFriction het volgende:
Vlees is lekker en vlees is gezond. Zonder vlees kan het ook best lekker zijn en misschien ook gezond, maar da's niet mijn stijl.
Dat is mn hele punt.quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:46 schreef McGry het volgende:
[..]
Als er minder dieren gegeten worden, hoeft er vanzelf ook minder graan te worden geproduceerd! Als de mens meer plantaardig voedsel gaat eten, hoeven die vleeskoeien minder te eten, en dus in totaal minder graan. In een koe gaat weet ik veel hoeveel meer energie in de vorm van plant is als er daarna uiteindelijk via vlees uitkomt. Tenminste dat is hoe het mij altijd is geleerd, dus ik geloof je standpunt niet..
Als je gaat zeggen dat iets dat goed is voor de mensheid, daarna vanzelf een slecht effect voor de wereld gaat hebben omdat je de mensheid als iets slechts ziet, dat kun je alles daarop terug gaan brengen.. beetje slap-argument...
Inderdaadquote:Op woensdag 15 december 2004 07:31 schreef Toeps het volgende:
Ik weet niet hoe het voor anderen is, maar ik heb persoonlijk helemaal niet het idee dat ik de wereld aan het verbeteren ben of zo. Ik leef naar mijn eigen normen en waarden omdat ik vind dat dat goed is.
Als je probeert de wereld te verbeteren raak je op ten duur toch alleen maar teleurgesteld. Er zijn zoveel misstanden in de wereld, daar kun je maar beter niet te veel over nadenken.
truequote:Op dinsdag 14 december 2004 16:21 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dit is natuurlijk gewoon een drogredenatie: "als ik vegetarier wordt, los ik niet in mijn eentje het hele dierenleed probleem op, dus het helpt niet als ik vegetarier wordt". je klinkt niet als een dom iemand, dus je zult zelf ook wel de scheefheid van die redenatie inzien.
persoonlijk ben ik geen vegetarier, maar ik eet wel alleen maar scharrelvlees en -producten. waarom?: ik heb er geen moeite mee om dieren te eten ( 3 hoeraatjes voor de chain of life!) maar ik heb WEL moeite met de manier waarop wij dieren in onze "beschaafde" maatschappij behandelen VOOR we ze opeten. het fokken van dieren als producten, het opsluiten in hokken waarin ze niet kunnen bewegen totdat ze door de hormonen, krachtvoer en andere troep zo opgeblazen zijn dat ze maximaal rendement opleveren,en dat alleen omdat wij weigeren een ¤ 1 per biefstukje meer te betalen...
Ik verwijt helemaal niemand iets. Uiteindelijk bepaalt iedereen zelf hoe hij/zij leeft en waarom.quote:Op woensdag 15 december 2004 09:51 schreef punchdrunk het volgende:
verder vindt ik het heel laf van mensen die NIETS doen verwijten te horen tegen mensen die tenminste IETS doen.
Jammer dat het hier weer op uitloopt. Dit is dus precies de spam die ik bedoelde. Dit zijn de plaatjes waar altijd weer gesmeten wordt als het over vegetarisme oid gaat. Jammerquote:en dan bespaar ik jullie de ECHT leuke plaatjes nog...
smakelijk trouwens.
Ik zie het verband niet echt... immers als je het niet eet, eet je het biologische toch ook niet? Dan zou de productie verschuiven naar de veganistische producten, niet naar de biologischequote:Op woensdag 15 december 2004 09:47 schreef JohnDDD het volgende:
wendy-tje
ik denk dat ik zeker wel iets doe; als meer mensen veganist zouden worden en zich buiten ed industrie zouden stellen, zou de productie zeker wel naar biologische productie verschuiven.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf?quote:Trouwens, ik ben wel van plan de wereld te verbeteren.
Ik denk dat er wel meer manieren zijn om de wereld te verbeteren, maar je hebt op zich gelijk.quote:Op woensdag 15 december 2004 10:05 schreef JohnDDD het volgende:
wendy-tje, dat doe ik toch? waarom denk je dat ik veganist ben? lol!
ik ben trouwens - zoals het op dit moment gaat - ook tegen biologische productie, iig van vlees, en eieren en ook wel melk.
mijn eigen koeien melken op een boerderij vind ik nog wel ok.
quote:Op woensdag 15 december 2004 10:14 schreef JohnDDD het volgende:
bij biologische productie worden dieren nog te slecht behandeld. volgens mij is het woord biologisch gewoon door albert heijn verzonnen om meer producten te verkopen.
Nu ben ik even nieuwsgierig...quote:al die bullshit, gewoon stoppen met dieren te misbruiken.
Tegen dit soort extremisme (aii.. enge woordkeus) extreme gedachte kan ik niets inbrengen.quote:Op woensdag 15 december 2004 00:49 schreef Morkje het volgende:
[..]
Dat is mn hele punt.
Het hele menselijke bestaan is slecht voor de planeet. Of je moet in een hutje op de hei gaan wonen en alleen maar wortels eten. Veganisme isn't gonna change a thing.
Ik weet niet genoeg van voedsel en verschillende soorten gewassen om je dit precies uit te leggen, maar toch geloof ik niets van jouw voorbeeld. Juist dit punt maakt het idee van vegetariers en veganisten zo goed. En ik bedoel dit natuurlijk ook niet expliciet met graan als voorbeeld: het gaat om het idee dat vlees heel veel energie nodig heeft om te groeien.quote:En daarbij: als je gaat zeuren dat een koe meer energie kost aan planten dan gewoon plantaardig voedsel: een koe eet niet alleen het graan waar het kaf vanaf is, een koe eet de hele plant. Als een koe 100 kg graan nodig heeft om 1 kilo vlees te maken, so be it. Maar van datzelfde graan is maar 1 kg eetbaar voor mensen. (om nog maar niet te zeggen dat de granen die voor koeien worden gemaakt sowieso niet te eten zijn voor mensen).
Het is ook niet normaal dat je er verlamd van raakt, maar waarom is het dan meteen psychsich volgens jou... Er zitten immers stofjes in vlees die vrijwel niet in andere voedingsmiddelen zitten dus kun je daar best een tekort aan krijgen als je het niet eet - klinkt logischer dan psychisch de druk van het geen vlees eten niet aankunnen en in mekaar zakken.quote:Op dinsdag 14 december 2004 15:47 schreef Toeps het volgende:
Ja hallo, dįt zei je er in je eerste post niet bij! Ik je eerste post leek het net of het de normaalste zaak vna de wereld was dat iemand na 10 dagen geen vlees verlamd raakt.
Even gegoogled: Ik maak het dus zelf aan.quote:Carnitine wordt beschouwd als een aminozuur dat echter niet als bouwstof dient voor lichaamsweefsel, zoals andere aminozuren, maar een belangrijke rol speelt in de vetstofwisseling. Tevens fungeert carnitine als antioxidant. De dagelijkse inname via de voeding varieert sterk, n.l. van 5mg tot 100mg per dag. Rood vlees is de belangrijkste voedingsbron. Het lichaam maakt deze voedingsstof voornamelijk zelf met het aminozuur lysine. Hiervoor zijn tevens het aminozuur methionine, de vitamines C, B3 en B6 en het mineraal ijzer nodig. Een tekort aan één van deze voedingsstoffen zal tevens een carnitinetekort veroorzaken.
Ik weet niet wat voor bron je hebt, maar volgens mijn internist is het helemaal geen aminozuur. En de stof zelf zit gewoon in voeding, hoogste concentratie zit in lamsvlees. Nooit eerder iets gehoord over zelf aanmaken, je haalt t gewoon uit vlees enzo.quote:Op woensdag 15 december 2004 12:43 schreef Toeps het volgende:
Even gegoogled: Ik maak het dus zelf aan.
Uit het stukje blijkt overigens wel weer dat veganisten (maar eigenlijk iedereen) goed op moeten letten of je wel voldoende ijzer en vitaminen binnenkrijgt.
Ik krijg trek in een kipfiletje.quote:Op woensdag 15 december 2004 09:51 schreef punchdrunk het volgende:
natuurlijk is het niet zo dat vegetariers en veganisten de wereld per saldo niet vreselijk veel verbeteren, maar het is wel zo, dat zij, over 30 jaar, als we walgend terugkijken op de manier waarop we dieren nu behandelen, kunnen zeggen: daar heb IK niet aan meegedaan. respect daarvoor dus.
verder vindt ik het heel laf van mensen die NIETS doen verwijten te horen tegen mensen die tenminste IETS doen.
[afbeelding]
legbatterij
[afbeelding]
snavel afslijpen
[afbeelding]
"lopende band werk"
en dan bespaar ik jullie de ECHT leuke plaatjes nog...
smakelijk trouwens.
Of BK.quote:
Het is geen aminozuur: (bron=biochemistry van Stryer)quote:Op woensdag 15 december 2004 13:38 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor bron je hebt, maar volgens mijn internist is het helemaal geen aminozuur. En de stof zelf zit gewoon in voeding, hoogste concentratie zit in lamsvlees. Nooit eerder iets gehoord over zelf aanmaken, je haalt t gewoon uit vlees enzo.
33 stuks, ze lijken op van die ouderwetse aspirines, maar dan zonder breekribbeltje. Wit poederig, zonder suikerlaagje, als ik er een vergeet ligt er na een dag een wit prutje wat NIET uit de vloerbedekking gaat.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:02 schreef McGry het volgende:
Het is geen aminozuur: (bron=biochemistry van Stryer)
(CH3)3N+-C-C(OH)-C-C(O2-)![]()
of je het zelf kan maken weet ik niet.. Maar je slikt 11 gram zeg je? Dat is wel echt heel veel om te slikken, moeten dus echt meerdere dikke pillen zijn!
Een goede steak.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:34 schreef dafjedaf het volgende:
En ze smaken naar verotte vis of ongewassen doos.
Afhankelijk van je seksuele orientatie.
Maar nu echt weer ontopic!!
![]()
Kijk een koe, erg ontopic.![]()
wie zegt dat ze WEL op jouw bordje mogen belanden. We leven samen met dieren om de aarde, wij zijn zelfs nieuwkomers op aarde, veel dieren leven al langer op aarde dan de mens. Nergens staat wie er hoger is, de dieren, insecten of mensen. Niemand kan dat zeggen. Dus we zijn gelijken. Gelijken behandel je ook gelijk, maar de mens is zo egoistisch om te denken dat zij juist het opperwezen zijn en dat zij het recht hebben om die dieren te dodenquote:Op dinsdag 14 december 2004 20:45 schreef teknomist het volgende:
Allemaal leuk en aardig dat jullie voor de dieren opkomen maar onderbouw eens goed waarom dieren niet geboren mogen worden om uiteindelijk op mijn bordje te belanden - aannemende dat deze dieren geen pijn lijden o.i.d. Wat is het achterliggende ethisch principe... En indien een dergelijk consistent principe aanwezig is vind je dan ook dat je insecten mag doden?
Volgens mij heeft de wereld wel zo'n wet, de wet van de sterkste.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:37 schreef The.PhantoM het volgende:
wie zegt dat ze WEL op jouw bordje mogen belanden. We leven samen met dieren om de aarde, wij zijn zelfs nieuwkomers op aarde, veel dieren leven al langer op aarde dan de mens. Nergens staat wie er hoger is, de dieren, insecten of mensen. Niemand kan dat zeggen. Dus we zijn gelijken. Gelijken behandel je ook gelijk, maar de mens is zo egoistisch om te denken dat zij juist het opperwezen zijn en dat zij het recht hebben om die dieren te doden
En dieren onderling doden zeker nietsquote:Op woensdag 15 december 2004 15:37 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
wie zegt dat ze WEL op jouw bordje mogen belanden. We leven samen met dieren om de aarde, wij zijn zelfs nieuwkomers op aarde, veel dieren leven al langer op aarde dan de mens. Nergens staat wie er hoger is, de dieren, insecten of mensen. Niemand kan dat zeggen. Dus we zijn gelijken. Gelijken behandel je ook gelijk, maar de mens is zo egoistisch om te denken dat zij juist het opperwezen zijn en dat zij het recht hebben om die dieren te doden
Komt een antilope bij een leeuw.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:39 schreef wendy-tje het volgende:
En dieren onderling doden zeker niets![]()
ja dat is onderling. Dus de sterkste mensen overleven en de sterkste dieren overleven. Maar als jij zegt dat die wet er is, dan moeten we alle zwakke mensen dood laten gaan, en moeten alle ziekenhuizen gesloopt worden.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:39 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de wereld wel zo'n wet, de wet van de sterkste.
Als ik sterker ben dan jij en ik vind jou lekker mag ik jou opeten. Gebeurt immers in de natuur ook.
Aangezien wij dus sterker zijn dan de dieren, mogen we die die we lekker vinden opeten.
Evenwicht is wat anders. Dieren eten elkaar op, maar het komt nooit voor dat dieren een ander ras helemaal uitroeien wat wij wel doen.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:41 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Komt een antilope bij een leeuw.
Zeg Leeuw, wij zijn gelijken, niet waar?
*hap*
Inderdaad, niet waar.
Dieren zorgen ook voor elkaar als er een in een zwakkere positie is. Volgens mij mag ieder ras zelf weten of ie zn zieken laat creperen of niet. Wij zijn op zo'n manier geevolueerd dat we dat niet doen. Sommige beesten kregen vleugels na een tijdje, of schutkleuren, wij ontwikkelden ethiek, gezondheidszorg en internetfora. We kunnen doen wat we willen, we zijn het sterkst op het moment, dus als wij graag een ziekenhuis willen, doen we dat. Willen we er een biefstuk bij, doen we dat ook. Er is geen verschil met 'onderling' - mensen zijn net zo goed dieren toch? We waren toch gelijk? Want als je ons nu ineens als wat anders dan dieren gaat zien argumenteer je ook niet echt VOOR vegetarisch eten...quote:Op woensdag 15 december 2004 15:42 schreef The.PhantoM het volgende:
ja dat is onderling. Dus de sterkste mensen overleven en de sterkste dieren overleven. Maar als jij zegt dat die wet er is, dan moeten we alle zwakke mensen dood laten gaan, en moeten alle ziekenhuizen gesloopt worden.
Mjah - evenwicht. Ik geloof niet dat een dierensoort de andere niet zou uitroeien als ze het konden. Het is alleen dat wij de enige zijn die ver genoeg zijn ontwikkeld om dat te kunnen doen, maar dieren hebben de zelfde instincten en de zelfde honger...quote:Op woensdag 15 december 2004 15:45 schreef The.PhantoM het volgende:
Evenwicht is wat anders. Dieren eten elkaar op, maar het komt nooit voor dat dieren een ander ras helemaal uitroeien wat wij wel doen.
ik ben niet de gene die ons mensen heeft genoemd. Mens is mss de naam van het geevolueerde ras van de aap. Weet ik veel. Wij zijn niet de sterkste, ga jij maar eens tegen een tijger vechten met je blote handen...quote:Op woensdag 15 december 2004 15:45 schreef dafjedaf het volgende:
[..]
Dieren zorgen ook voor elkaar als er een in een zwakkere positie is. Volgens mij mag ieder ras zelf weten of ie zn zieken laat creperen of niet. Wij zijn op zo'n manier geevolueerd dat we dat niet doen. Sommige beesten kregen vleugels na een tijdje, of schutkleuren, wij ontwikkelden ethiek, gezondheidszorg en internetfora. We kunnen doen wat we willen, we zijn het sterkst op het moment, dus als wij graag een ziekenhuis willen, doen we dat. Willen we er een biefstuk bij, doen we dat ook. Er is geen verschil met 'onderling' - mensen zijn net zo goed dieren toch? We waren toch gelijk? Want als je ons nu ineens als wat anders dan dieren gaat zien argumenteer je ook niet echt VOOR vegetarisch eten...
Het evenwicht van de natuur is volgens mij altijd nog dat er geen stabiel evenwicht is. Populaties nemen toe en af, naar gelang het weer, ziektes of het aantal roofdieren. Middelbare school biologie.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:45 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
Evenwicht is wat anders. Dieren eten elkaar op, maar het komt nooit voor dat dieren een ander ras helemaal uitroeien wat wij wel doen.
Ja een op een win ik dat niet - maar wint een bacterie het een op een van wat dan ook? Alleen als ie ebola is ofzo... Zelfde geldt voor veel groepsdieren....quote:Op woensdag 15 december 2004 15:49 schreef The.PhantoM het volgende:
ik ben niet de gene die ons mensen heeft genoemd. Mens is mss de naam van het geevolueerde ras van de aap. Weet ik veel. Wij zijn niet de sterkste, ga jij maar eens tegen een tijger vechten met je blote handen...
En ik kap nu met de discussie want ik weet toch dat dit eindeloos door blijft gaan. Ik blijf gewoon bij mijn principes en jullie doen maar lekker wat jullie willen, de natuur omzeep helpen.
De sterkste zijn is wat anders dan lichamelijk de sterkste zijn. Wij halen onze kracht heel ergens anders vandaan, en dat weet je best.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:49 schreef The.PhantoM het volgende:
[..]
ik ben niet de gene die ons mensen heeft genoemd. Mens is mss de naam van het geevolueerde ras van de aap. Weet ik veel. Wij zijn niet de sterkste, ga jij maar eens tegen een tijger vechten met je blote handen...
En dat doe jij niet?quote:En ik kap nu met de discussie want ik weet toch dat dit eindeloos door blijft gaan. Ik blijf gewoon bij mijn principes en jullie doen maar lekker wat jullie willen, de natuur omzeep helpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |