quote:'Niet eerlijk over eten'
Kan ik nu wel of niet met gerust hart het eerste fruithapje voor mijn zoontje van een gewone bespoten appel maken? Ja, hoor, helemaal veilig, meent het Voedingscentrum. "Onverantwoord, menen Milieudefensie en Natuur en Milieu. Hoe onafhankelijk en betrouwbaar is dé vraagbaak over eten?
"Het is een toeter van het ministerie van Volksgezondheid."
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:33 schreef dutchie het volgende:
Léon is nu sinds iets meer dan 2 weken aan de groentehap en sinds deze week ook aan de fruithap. Ik ben begonnen met potjes, omdat dat er wel supergepureerd uitzag en dit me beter leek. Nu hij best goed reageert op de verschillende smaken ben ik de uitdaging aan gegaan om hem alvast aan moeders kookkunsten te laten wennen (en ik wil niet opscheppen -doe het lekker toch- maar die is best goed). Doperwtjes met verkruimeld aardappeltje en een beetje appelmoes, ging er goed in. Vanavond courgettes met banaan, meneer vond het feest!
Dus heb ik maar het idee opgevat om het een beetje af te wisselen. De ene keer een potje en de andere keer eigen brouwsels.
Heb van mijn zus zo'n boekje gekregen: "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets.
Wat doen jullie?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:07 schreef jessie het volgende:
(Janneke had met 4 maanden al tandjes, dus we hoefde niet lang te pureren)
Ook als we pittig aten kregen ze meestal hetzelfde als wij.quote:Op zaterdag 4 december 2004 13:20 schreef beefcake het volgende:
Ik heb geen zin om apart te gaan koken voor Dylan. Het probleem bij ons is, dat we van pittig eten houden en ik bijna altijd pittig eten klaarmaak. Dylan krijgt dus eigenlijk altijd potjes. Gelukkig vindt hij het heerlijkLaatst aten we boerenkool en daarvan heeft Dylan wel gewoon meegegeten. Het ligt er dus een beetje aan hier
zo, en hoe weet jij dat zo zeker?quote:Op maandag 6 december 2004 13:15 schreef Roellio het volgende:Er is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje bestrijdingsmiddel in z'n fruithapje hoor!
Ja, en daar ben jij zelf het schoolvoorbeeld vanquote:Op maandag 6 december 2004 13:15 schreef Roellio het volgende:
Er is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje bestrijdingsmiddel in z'n fruithapje hoor!
Voor zolang het nog duurtquote:Op woensdag 8 december 2004 15:43 schreef beefcake het volgende:
Hij vindt mijn kookkunsten erg geslaagd moet ik zeggen![]()
Mijn god, probeer je 'm een trauma aan te smeren of zo ??quote:Op woensdag 8 december 2004 15:54 schreef dutchie het volgende:
Pure peultjes met aardappel gepureerd.![]()
Stond in een boekje als receptidee. Het is ook maar een topje van een banaan, om het iets zoeter te maken.quote:Op woensdag 8 december 2004 16:31 schreef Luchtbel het volgende:
Dat je die dingen uberhaupt in huis hebt gehaald
Jolietje lust graag bloemkool, appel en sperziebonen.
Wie heeft er trouwens bedacht om bananen en courgettes door elkaar te doen? Waarom doe je groente en fruit door elkaar heen?
Da's waar, dat doen wij inderdaad ook niet. Hoewel we onlangs zoonlief terugvonden, zittend midden op het aanrecht, gelukzalend etend uit een open potje. Ik dacht nog even dat het de pindakaas was maar het was toch echt de sambalquote:Op woensdag 8 december 2004 15:43 schreef beefcake het volgende:
Een beetje pittig zou ik ook wel geven, maar zo pittig dat je neus loopt als een open kraan en je lippen in brand staan... Dat vind ik een beetje zielig
Hoezo minderen, ik hou ook heel erg van pittig eten en tijdens mijn zwangerschap was dat nog erger, ik heb hele potjes ingemaakte pepers leeggevrotenquote:Op woensdag 8 december 2004 17:30 schreef Luchtbel het volgende:
Anneja dat proeven ze echt wel hoor! Maf zeg dat ze dat gewoon opaten. Ik heb vroeger te veel heet gegeten, toen ik zwnager was ging ik minder sambal etenik moest gewoon afkicken
![]()
Ik had er wat over gelezen op het borstvoedingsforum en vind het echt wat voor jou!quote:Op donderdag 23 december 2004 21:45 schreef poemojn het volgende:
We willen nl de methode van Gill Rapley (Unicef) proberen. 't Schijnt dat die methode ook bij sommige consultatiebureaus al ingevoerd gaat worden, die sturen medewerkers nu op cursus.
Kom eens uitgebreid vertellen in Het grote kleine babietjestopic #44quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:19 schreef edje34 het volgende:
weten we nog niet,die kleine van ons is net 2 weken
totdat ze op een gegeven moment vertikken om nog hun mond open te doen als jij met de lepel aan komt zetten. Als je dan een volle lepel neerlegt verdwijnt ie wel in dat bekkie..quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:58 schreef dutchie het volgende:
E.T. dat is dus ook de reden dat wij Léon zo min mogelijk laten experimenteren met zijn lepel. Als hij een boterham eet vind je het later al terug in zijn oren of onder zijn oksels.
Vast welquote:Op dinsdag 29 maart 2005 13:17 schreef E.T. het volgende:
[..]
totdat ze op een gegeven moment vertikken om nog hun mond open te doen als jij met de lepel aan komt zetten. Als je dan een volle lepel neerlegt verdwijnt ie wel in dat bekkie..
Ach, zal ook wel een fase zijn
Sorry, was meer automatisme dan verder over nagedacht.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:58 schreef dutchie het volgende:
L.B., hoezo 'kan ook absoluut niet koken'? Zo erg is het hier ook weer niet hoor.Het probleem is juist dat ik misschien iets téveel experimenteer, waardoor het voor Léon misschien dus ja té wordt.
Geeft niks hoor. Ik was alleen bang dat ik een bepaalde kookreputatie had opgebouwd hier.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:03 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Sorry, was meer automatisme dan verder over nagedacht.
Het heet gewoon het babykookboek ik zal ff kijken van wie het is het boek is van Sharon van Wieren.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 08:40 schreef dutchie het volgende:
Welk boekje is dat Bar? Toevallig "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets?
Ik heb er gister weer in zitten neuzen.
Merkte toch dat ik vanwege het gemak ineens wel erg vaak potjes ben gaan geven (bijna alleen maar). En ik wil Léon nu toch echt zo langzaamaan wel laten wennen aan ons eten. Hij mag nu in principe bijna alles, ookal is het zoutloos. Dus toch maar weer eens gaan proberen.
Hehe ik had eigenlijk eerst wat getypt over hoe ontzettend weinig geduld ik heb en dat ik echt kwaad kan worden op een aan m'n vingers plakkende boterham met smeerkaas in kleine stukjes aan m'n vingers. Maar ja daar werd mijn reputatie niet echt goed van dus ik had het weggehaald en verder niet zo goed opgelet en spontaan jouw repuatie naar beneden gehaaldquote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:52 schreef dutchie het volgende:
[..]
Geeft niks hoor. Ik was alleen bang dat ik een bepaalde kookreputatie had opgebouwd hier.
Toch wel weer goed dat dit topic weer omhoog gekicked is. Ik lees weer een hele hoop nuttige dingen.
Ik ga straks dekzeil halen bij de Gamma denk ik, kan ik het hele huis gaan afplakken voor als Léon gaat eten.![]()
Ja jaquote:Op dinsdag 26 april 2005 23:00 schreef bixister het volgende:
ah, gevonden:
en dat donkere prutje vooraan is aubergine).
Das watquote:Op donderdag 12 mei 2005 16:44 schreef texelonia het volgende:
Wij gaan binnenkort ook beginnen met de fruit- en groentehapjes
We zijn niet meteen met 4 weken begonnen omdat Noah nog een beetje last had van darmkrampjes enzow. Bovendien hebben ze het dan nog niet echt nodigNoah is nu bijna 5 maanden, en hij zit ons nu echt kwijlend aan te staren als wij aan het eten en drinken zijn
![]()
Binnenkort dus ook maar eens zo'n staafmixer ofzow aanschaffen, want ik ben ook van plan om het zelf te gaan maken(ben benieuwd hoe lang ik het volhou
)
quote:Borstvoeding: tot 2 weken in het vriesvak van een koelkast
Borstvoeding: tot 3-4 maanden in een kleine vriezer die vaak open en dicht gaat
Borstvoeding: tot 6 maanden in een constante diepvries
Groentepuree: 6 maanden
Fruitpuree: 6 maanden
Puree met melk: 2 maanden
Gerechten met gekookte vis: 3 maanden
Rauwe vis: 3 maanden
Gerechten met gekookt vlees: 3 maanden
Rauw gehakt: 1 maand
Overig rauw vlees: 3 maanden
Brood: 2 maanden
Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht isquote:Op maandag 1 augustus 2005 10:59 schreef edje34 het volgende:
gisteren waren we bij een oom van mij,daar bleven we eten.
We gaven Sanne en klein hapje aardappelen en bloemkool en lekker dat ze het vond.
we geven haar dus vers eten.
Het is misschien wel makkelijker dan pureren ja, maar kind wordt er wel veeeel viezer door, haha!quote:Op zondag 31 juli 2005 21:00 schreef renzell het volgende:
Ja hoor, ik ben ineens helemaal voor Rapley en het lijkt me behalve goed en leuk ook nog eens makkelijker dan al dat gepureer. Niet alleen voor kind, maar ook voor de ouders een pre, lijkt me.![]()
was zonder zout en 3 kleine hapjes was helemaal gepraktquote:Op maandag 1 augustus 2005 11:02 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht is
Ik vind het ook eng hoorquote:Op maandag 1 augustus 2005 13:37 schreef Martineke het volgende:
ja ik weet t Renzell, heb alles al afgelezen zo ongtoch... ik heb hem meloen laten eten endat ging prima hoor, maar toch blijft er bij mij een gedachte ergens dat dat kan gebeuren.
ik ben gewoon overbezorgd waarschijnlijk![]()
ik moet gewoon een beetje vertrouwen kweken denk ik dat het echt wel goed gaat
Je geeft eerder in het topic zelf al het antwoordquote:Op maandag 1 augustus 2005 14:18 schreef bixister het volgende:
lewis maar zo heel lang kun je eten toch ook weer niet bewaren in de vriezer?
Ja idd maar ik ben van mening dat het geen overbezorgdheid is want als ik hem laat doen stikt hij werkelijk. Kokhalzen doet hij bij de kleine brokjes wel eens en daar is niks mee zo wennen ze aan het slikken e.d. maar dan moet zo'n brok natuurlijk wel door zijn keel passenquote:Op maandag 1 augustus 2005 15:53 schreef Martineke het volgende:
gos wat herkenbaar Githa, zo gaat dat hier dus ook. echt heel erg eng vind ik dat
ik geef bambix koekjes aan Maxim, daar heb ik wel vertrouwen in, die breken niet zo snel af gelukkig *phieuww* die moeten echt "gesopt" zijn voordat er iets afbreekt.
Jah, wel een idee maar dat lukt hem dus niet...dan zijn de stukjes te klein en krijgt hij het niet opgepaktquote:Op maandag 1 augustus 2005 16:20 schreef texelonia het volgende:
Is het niet een idee anders het in kleinere stukjes te geven zodat ze het wel zelf met hun handjes in hun mond kunnen stoppen, maar er niet in kunnen stikken?
quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:07 schreef texelonia het volgende:
Githa als je Jordy eerst voert en dan als de ergste honger over is hem zelf laat eten, is ie dan niet minder gulzig?
Jah, kokhalzen doet hij toch wel van de stukjes die hij eraf bijt maar dan ben ik dus ondertussen het stukje eten aan het vasthouden aan de onderkant om te voorkomen dat het helemaal naar binnen floept of grote brokken ervan.quote:Ergens denk ik ook dat ie het vanzelf wel leert als ie zich een (paar) keer verslikt heeft. Net als lopen, dat leer je ook met vallen en opstaan. Maar goed, je wil uiteraard niet dat het écht mis gaat. Lastig...
ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van etenquote:Op maandag 1 augustus 2005 16:40 schreef Randa_v het volgende:
Althans zo heb ik het begrepen en dat vind ik er mooi aan, ik wil het ook zeker gaan doen.
Ik mag eerst nog eens gaan bevalllen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:14 schreef TearSong het volgende:
[..]
ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van etenHet klinkt inderdaad allemaal zo logisch. Ik ben heel benieuwd hoe Tomas het gaat doen met 6 maanden.
jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:12 schreef Githa het volgende:
rapley methode gaat hier dus niet werken nu ....
Dat is nu precies wat ik probeer te zeggen bix...ik durf die tijd niet te geven, of liever gezegd niet te starten.quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:51 schreef bixister het volgende:
[..]
jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?
ik ben super benieuwd hoe anna 't gaat vinden, volgende week beginnen we! (en ook benieuwd of ik dat inderdaad durf als ik 't idee heb dat ze erin gaat stikken...).
Dat doen we ook, zoals je eerder hebt kunnen lezen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:00 schreef bixister het volgende:
de mate waarin ze controle hebben over hun handelen neemt nu snel toe is mijn ervaring, dus het zou goed kunnen dat dat over een maand inderdaad al een heel ander verhaal is. misschien toch de moeite om 't af en toe te blijven proberen.
(bron)quote:Dus: baby’s kunnen zichzelf voeden als zij de gelegenheid krijgen. We willen ook dat peuters zo rond de leeftijd van drie jaar zelf eten. Het proces begint bij de geboorte, gaat door en rond de drie jaar houden we ons er maar niet meer mee bezig. Waarom zouden we deze natuurlijke gang van zaken verstoren door de boel over te nemen en halverwege het eerste levensjaar de baby met de lepel te gaan voeden?
Dit moest wel toen we hapjes aanboden op de leeftijd van drie à vier maanden, want dan kan een kindje echt niet zelf al met een lepeltje eten. Maar op de leeftijd van zes maanden is dat toch echt anders.
enquote:Niet alle baby’s zijn precies op hetzelfde tijdstip klaar voor vast voedsel
Net zo min als alle baby's op hetzelfde tijdstip praten of lopen...
Dus de magische grens van 26 weken laten we vallen (hèhè...) en we vervangen hem door de term: "aan het eind van de zesde maand". Maar we blijven wèl in de gaten houden dat het belangrijk is dat een baby in de eerste zes maanden eigenlijk exclusief de borst hoort te krijgen. Want voor het overgrote deel van de baby's zijn de risico's groter dan de voordelen wanneer ze eerder dan zes maanden al bijvoeding krijgen.
quote:De onderzoekster Gill Rapley heeft een aantal ouders gevraagd om het juiste moment te vergeten en zich te concentreren op de gelegenheid. Hieronder volgen haar bevindingen.
In de vierde maand waren de baby's er niet aan toe zelf te eten. Maar rond de zesde maand konden zij eten in hun mond stoppen, gingen zij doelmatig eten. Ze gingen het eten ontdekken, in de mond stoppen, en hadden daarvoor klaarblijkelijk geen tanden nodig.
uuumhz, ben je iets aan het zoeken Bix ? ....quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:23 schreef bixister het volgende:
nounou niet zo op je teentjes getrapt hoor githa. nog even een citaat uit dat stuk van Stefan Kleintjes, over waarom het 'rapleyen' over 't algemeen toch pas goed werkt vanaf zo ongeveer 6 maanden:
eh ik?quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:28 schreef Githa het volgende:
jammer dat je alles zo negatief leest.
Juich niet te vroegquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef snoopy het volgende:
Mijn stille hoop is natuurlijk dat ie later gewoon heel veel dingen lust.
De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef Githa het volgende:
Ieder kind is anders en ik denk ook dat er genoeg kindjes zullen zijn waarvoor de Rapley methode niet de beste methode is, net zoals de rapley methode niet voorschrijft pas geschikt te zijn voor kindjes vanaf 6 maanden zoals Randa V eerder ookal beschreef
aankomend rapleyfan meldt zich...quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 06:11 schreef Randa_v het volgende:
[..]
De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.
Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
Even helemaal gekopieerd voor de dames die zich zorgen over stikken.quote:Won't he choke?
Many parents worry about babies choking. However, there is good reason to believe that babies are at less risk of choking if they are in control of what goes into their mouth than if they are spoon fed. This is because babies are not capable of intentionally moving food to the back of their throats until after they have learnt to chew. And they do not develop the ability to chew until after they have developed the ability to reach out and grab things. Thus, a very young baby cannot easily put himself at risk because he cannot get the food into his mouth in the first place. On the other hand, the action used to suck food off a spoon tends to take the food straight to the back of the mouth, causing gagging. This means that spoon feeding has its own potential to lead to choking and makes the giving of lumpy foods with a spoon especially dangerous.
It appears that a baby's general development keeps pace with the development of his ability to manage food in his mouth, and to digest it. A baby who is struggling to get food into his mouth is probably not quite ready to eat it. It is important to resist the temptation to help the baby in these circumstances since his own developmental abilities are what ensure that the transition to solid feeding takes place at the right pace for him. This process is also what keeps him safe from choking on small pieces of food, since, if he is not yet able to pick up small objects using his finger and thumb, he will not be able to get, for example, a pea or a raisin into his mouth. Once he is able to do this, he will have developed the necessary oral skills to deal with it. Putting foods into a baby's mouth for him overrides this natural protection and increases the risk of choking.
Tipping a baby backwards or lying him down to feed him solid foods is dangerous. A baby who is handling food should always be supported in an upright position. In this way, food which he is not yet able to swallow, or does not wish to swallow, will fall forward out of his mouth, not backwards into his throat.
Adopting a baby-led approach doesn't mean abandoning all the common sense rules of safety. While it is very unlikely that a young baby would succeed in picking up a peanut, for example, accidents can and will happen on rare occasions – however the baby is fed. Rules of safety which apply in other play situations should therefore be adhered to when eating is in progress.
Bron: Gill Rapley, Rapley guidelines
quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:31 schreef Luchtbel het volgende:
Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
Lijkt me wel goed Bix!!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:58 schreef bixister het volgende:
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
Had ik maar zo'n zorgzame mammie.quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:33 schreef dutchie het volgende:
Léon is nu sinds iets meer dan 2 weken aan de groentehap en sinds deze week ook aan de fruithap. Ik ben begonnen met potjes, omdat dat er wel supergepureerd uitzag en dit me beter leek. Nu hij best goed reageert op de verschillende smaken ben ik de uitdaging aan gegaan om hem alvast aan moeders kookkunsten te laten wennen (en ik wil niet opscheppen -doe het lekker toch- maar die is best goed). Doperwtjes met verkruimeld aardappeltje en een beetje appelmoes, ging er goed in. Vanavond courgettes met banaan, meneer vond het feest!
Dus heb ik maar het idee opgevat om het een beetje af te wisselen. De ene keer een potje en de andere keer eigen brouwsels.
Heb van mijn zus zo'n boekje gekregen: "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets.
Wat doen jullie?
bron: www.ouder-kindzorg.nlquote:Wacht tot de baby 1 jaar is met het geven van groenten zoals ui, prei, paprika, witte kool, rode kool, savooienkool, boerenkool en rauwkost. Hiervan kan je kind darmkrampen krijgen.
Ja dat leek mij dus ook al, maar kon er niets over vinden...quote:Op maandag 24 oktober 2005 11:27 schreef Luchtbel het volgende:
Die rauwe dingen zou ik nog even laten hoor Tex. Je hebt vast wel eens gehoord wat voedselgiftiging van zulk spul met een volwassen mens doet, laat staan met zo'n kleintje!
't regeltje dat ik noemde geld echt voor pinda's zelf. Als ze een jaar of 5 a 6 zijn kunnen ze beter overweg met dingen die verkeerd schieten ofzo. En dan kun je natuurlijk beter met kinderen redeneren en ze duidelijk maken dat ze goed op pinda's moeten kauwen etc.quote:Op maandag 24 oktober 2005 22:28 schreef bixister het volgende:
ET dus dat regeltje geldt niet voor pindakaas? dat krijgt piet namelijk al een tijdje, en volgens mij kan hij er prima tegen, maar als 't riskant is laat ik 't liever toch maar weer even achterwege.
De link die Mel hierboven geeft bedoelde ik Fuen!quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:52 schreef melonovy het volgende:
Ik heb, net als vele andere fokouders recepten van hier (een site van Basterdhost en Genuivere) gehaald en ben zelf aan het koken gegaan, gaf 1 portie vers en vroor de rest in. Chiara vond mijn happies dan ook veel lekkerder dan uit een potje!
Thnx meis, je bent een schat!quote:Op maandag 19 december 2005 10:16 schreef Ireth het volgende:
[..]
De link die Mel hierboven geeft bedoelde ik Fuen!
(edit: snelle jelle Fuente had um zelf al gevonden)
Erg he, het gaat zo verschrikkelijk hard *boehoe*. Kleine meisjes worden grootquote:Op maandag 19 december 2005 10:22 schreef texelonia het volgende:
Wow Fuente, ik dacht even dat is wel érg vroeg om met fruit te beginnen, maar Sara is gewoon al bijna 4 maanden
Vraag me dus af waarom de arts juist met 4 maanden al adviseerde, had de arts er een speciale reden voor ?quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 09:52 schreef BladE-l----- het volgende:
[..]
Dat is dan een ander advies dan onze arts geeft.
Mijn vrouw heeft ook allergieën en zowel Quinten als Thomas hebben hyperallergene voeding gehad.
Toch mochten ze vanaf de 4e maand gerust met een fruithapje of een potje beginnen.
Zolang je maar stopt zodra je merkt dat ze er last van hebben.
Overigens is het standpunt van het voedingscentrum dat kinderen tot 6 maanden genoeg hebben aan flesvoeding en niet dat fruit voor de 6e maand slecht zou zijn.
Wat wij helemaal in het begin deden, toen Sara dus net fruit kreeg, was de appel schillen, even koken en dan pureren. Op dit moment pureren we 'm gewoon in grove stukken, zonder schil nog.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:14 schreef Ingrid19 het volgende:
Als ik Kim een stukje appel wil geven, kan ik hem dan het beste raspen? En dan met of zonder schil? Hoeft toch niet eerst gekookt of gestoomd te worden?
Kim krijgt al een tijdje potjes fruit en we willen nu vers proberen.quote:Op maandag 21 augustus 2006 18:22 schreef Fuente het volgende:
[..]
Wat wij helemaal in het begin deden, toen Sara dus net fruit kreeg, was de appel schillen, even koken en dan pureren. Op dit moment pureren we 'm gewoon in grove stukken, zonder schil nog.
We hebben sinds kort een stoomkoker, vandaar dat ik wat wil proberen.quote:Op maandag 21 augustus 2006 19:30 schreef Igraine het volgende:
Ik geef hier nooit verse appel. Wel Aarbeien, meloen, banaan, perzik, peer en sinaasappel zonder velletjes. Ik heb weleens appel gegeven maar ze steekt er veel te grote stukken van in haar mond en dat vind ik zelf niet prettig.
Stomen kan je volgens mij ook in de magnetron doen, maar hoe precies dat zou ik niet weten.
Nee, voor hun houd ik het makkelijk. Die twee dagen krijgt hij gewoon op het KDV potjes. Moet eerlijk zeggen dat Merlijn het heerlijk vindt om van een lepeltje te eten. En ook geen genoeg heeft ana een potje. boterhammen en soms als ik zelf fruit meegeef als extra krijgt hij het ge gerapleyed.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 11:20 schreef bixister het volgende:
Randa, geven ze 'm bij 't KDV z'n fruit wel in Rapley-vorm?
Ze heeft er 2. Ik kan het proberen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 19:01 schreef Ladybos het volgende:
Ik denk het wel Ingrid, maar ze zijn wel vrij taai. Ik weet niet of Kim al genoeg tandjes heeft anders doet ze er waarschijnlijk erg lang mee
kruiden mogen voor zover ik weet wel, maar met zout en peper zou ik oppassen.quote:Op dinsdag 12 september 2006 17:04 schreef Ingrid19 het volgende:
Hebben jullie nog tips om tomatensaus voor Kim lekkerder te maken? Ik heb nu alleen tomaten.
Mag ze eigenlijk kruiden hebben?
Ik ga denk ik gewoon soepgroenten erdoor doen. Ze krijgt het nml morgen.quote:Op dinsdag 12 september 2006 19:08 schreef owlet het volgende:
keukenkikker vind ik zelf een leuke site!
Ik zou voor een saus heel simpel de groente die ze mag eten koken en pureren. Beetje basilicum of andere bladkruiden er bij.
Ach ja, goed dat je het zegt.quote:Op dinsdag 12 september 2006 22:47 schreef owlet het volgende:
Soepgroente bevat wel veel prei, kan ze daar tegen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |