abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 december 2004 @ 20:33:49 #1
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23745994
Léon is nu sinds iets meer dan 2 weken aan de groentehap en sinds deze week ook aan de fruithap. Ik ben begonnen met potjes, omdat dat er wel supergepureerd uitzag en dit me beter leek. Nu hij best goed reageert op de verschillende smaken ben ik de uitdaging aan gegaan om hem alvast aan moeders kookkunsten te laten wennen (en ik wil niet opscheppen -doe het lekker toch- maar die is best goed). Doperwtjes met verkruimeld aardappeltje en een beetje appelmoes, ging er goed in. Vanavond courgettes met banaan, meneer vond het feest!

Dus heb ik maar het idee opgevat om het een beetje af te wisselen. De ene keer een potje en de andere keer eigen brouwsels.
Heb van mijn zus zo'n boekje gekregen: "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets.

Wat doen jullie?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_23746308
Niets Myrthe is nog niet zo oud. Ik zou denk ik voor zover mogelijk voor biologisch vers kiezen. Misschien is dit nog interessant:
quote:
'Niet eerlijk over eten'
Kan ik nu wel of niet met gerust hart het eerste fruithapje voor mijn zoontje van een gewone bespoten appel maken? Ja, hoor, helemaal veilig, meent het Voedingscentrum. "Onverantwoord, menen Milieudefensie en Natuur en Milieu. Hoe onafhankelijk en betrouwbaar is dé vraagbaak over eten?
"Het is een toeter van het ministerie van Volksgezondheid."

/edit
Voor de zekerheid gaan wij waarschijnlijk wel zo ongeveer de volgorde van dit introductieschema aanhouden.

[ Bericht 11% gewijzigd door poemojn op 03-12-2004 20:56:35 ]
pi_23746381
Ik heb, net als vele andere fokouders recepten van hier (een site van Basterdhost en Genuivere) gehaald en ben zelf aan het koken gegaan, gaf 1 portie vers en vroor de rest in. Chiara vond mijn happies dan ook veel lekkerder dan uit een potje!
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:11:48 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_23746804
Ik moet me er nog steeds toe zetten om voor Saskia te koken..
In 't begin moest ze mijn gepureerde hapjes niet, zo fijn als 't uit een potje komt kreeg ik met geen mogelijkheid voor elkaar. En elke hap waar een stukje/velletje/draadje/weetikveelwat in zat spuugde ze net zo hard weer uit.
Nu het stukjes eten beter gaat zou ik best weer zelf dingen kunnen maken.. maar daar moet ik apart voor koken.. en ben een beetje lui lijkt wel
En uit gemakzucht pak ik dus steeds maar weer een potje uit de kast ..

Ga er toch maar eens actief mee bezig..

leuke recepten vind je trouwens ook www.keukenkikker.nl (en ook op de site die melovony gaf)
Ook Coolbabe heeft diverse recepten online staan (geloof tenminste dat 't coolbabe was)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_23747208
Ik heb twee keer een potje gegeven, maar daar kreeg Isa direct exceem van. Hebben jullie dat spul trouwens wel eens geproefd? Dat is echt niet te haggelen zo smerig. Dus toen ben ik het maar zelf gaan maken. Eerst alleen groente, die smeerde ik in ijsblokjesvormpjes. Kreeg ze eerst één ijsblokje per dag, later twee of drie en kon ik ook gaan variëren of mengen. Later nog ook blokjes aardappelpuree erbij, dat ging er ook prima in. En toen ze een maand of 9 was ben ik de recepten van keukenkikker gaan maken, daar zitten echt lekkere dingen tussen. Isa vond het ook heerlijk. De truuk is om gewoon flink wat tegelijk te maken en dat in porties in te vriezen, dan valt het qua werk echt wel mee. De tip die ik van de cb arts kreeg: Voor die groente kun je ook diepvriesspul nemen van iglo bijvoorbeeld, da's vaak ook in deelblokjes. Is in ieder geval iets groffer en smaakvoller dan die potjes.

Je krijgt het inderdaad niet zo fijn als die potjes, maar het voordeel is wel dat ze dan ook sneller wennen aan stukjes in hun eten. Ik ken een paar babies die na het eten van alleen maar potjes heel erg moeilijk aan het vastere eten te krijgen waren, terwijl dat bij Isa gewoon op een hele natuurlijke manier ging. Sinds ze 1 is, eet ze gewoon met ons mee.
mooi he, alles
  vrijdag 3 december 2004 @ 21:37:30 #6
24188 Belana
kloon van belana
pi_23747409
Hier gaat het net hoe het ons uitkomt, (hetgeen regelmatig op een potje beer komt) maar apart koken doen we niet iig. Liam eet gewoon wat wij ook eten en dat vind ie erg lekker
Maar Liam is wel een kindje wat nooit ergens last van heeft of heeft gehad en dat maakt het erg makkelijk natuurlijk.
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:01:11 #7
103793 kozakken
Living the life
pi_23747996
Half/half in dit huishouden. Vooral in het begin heb ik me gestort op megaprojectkoken-en-hongerwinter-invriezen.
Favorieten om zelf eens mee te beginnen: worteltjes en sperziebonen. Vindt Jonne nog steeds lekker. Oh, en broccoli. Helemaal goed volgens dit mannetje.

Daarna iets ingewikkelder met aardappelen erbij.
aantal leuke probeersels:
-broccoli, tomaat en rijst/aardappel
-wortelen, aardappel
-courgette, tomaat en aardappel
-snijbonenstamppot
-alles wat je een beetje kunt koken en niet te veel koolsoorten bevat.
(nog eentje dan: diepvriesspinazie (zonder blub!) met aardappeltje)

En als toet doe ik gewoon yoghurt. (vanaf een maand of 6,5) Danootje en de nepperds zijn leuk, maar knalduur en yoghurt is ongezoet.

tot zover mijn beschouwingen.
Oh ja, goede site: www.keukenkikker.nl
handig kookboek: http://www.babykookboek.nl/ (met veel recepten van de site)
Vond ik erg leuk als extraatje. Misschien nog een ideetje voor sinterklaas of kerst om te vragen.

Ik merk trouwens wel dat ik wat luier wordt en de laatste tijd meer potjes geef. Maar dat kan ook gewoonweg door tijdgebrek komen.

Vooral: heeeeel veel plezier. Want ik vind het best uitdagend om te koken voor zo'n kleintje zonder zout en met blender. (alhoewel ik ook steeds meer prak)

Oh, en fruit:
appel"moes"
appel en peer
banaan met sinaasappelsap
mango

*snel uit enthousiasmemodus*
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:06:46 #8
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23748114
Ik heb een aantal recepten, tips en trucs verzameld op http://babyhapjes.jaspertom.nl
Bij Jasper heb ik altijd alles zelf gekookt, hij heeft in totaal misschien 5 potjes leeggegeten maar dat ging nooit van harte terwijl zelfgemaaks voedsel er met een sneltreinvaart in verdween.
Tom is sowieso lastig qua eten, dus die krijgt regelmatig een potje dan heeft het mij tenminste even geen energie gekost. Hij zit overal even hard mee te knoeien, of het nou vers is of uit een potje komt.
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_23748121
Ik heb ook hapjes zelf gemaakt. Maar geen ""speciale"recepten ofzo. Als ze bloemkool at was het ook bloemkool enz. Maar dan gepureerd. Later met aardappel enz. En al vrij snel met de pot mee (Janneke had met 4 maanden al tandjes, dus we hoefde niet lang te pureren) En aangezien wij zoutloos koken is dat niet zo'n probleem. Met pasta's deed ik de eerst wat apart van de saus in haar bakje voordat ik de ketjap en de hete suas toevoegde. Dus ik hoefde niet echt appart te koken. Fruit deed ik wel wat vaker uit een potje. Dat vond ze lekker en vers was best duur. Je moet heel wat appels kopen wil je een goed bordje kunnen vullen. Maar dat kon dus ook al snel gewoon uit t vuistje gegeten worden hier.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:11:29 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23748203
Hé bedankt voor de sites allemaal
En Poejmon, tegenstrijdig artikel die quote van jou. Ik ga er maar gewoon even vanuit, dat de natuur al dat lekkers niet voor niets geeft. Ofzoiets...
  vrijdag 3 december 2004 @ 22:13:41 #11
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_23748247
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:33 schreef dutchie het volgende:
Léon is nu sinds iets meer dan 2 weken aan de groentehap en sinds deze week ook aan de fruithap. Ik ben begonnen met potjes, omdat dat er wel supergepureerd uitzag en dit me beter leek. Nu hij best goed reageert op de verschillende smaken ben ik de uitdaging aan gegaan om hem alvast aan moeders kookkunsten te laten wennen (en ik wil niet opscheppen -doe het lekker toch- maar die is best goed). Doperwtjes met verkruimeld aardappeltje en een beetje appelmoes, ging er goed in. Vanavond courgettes met banaan, meneer vond het feest!

Dus heb ik maar het idee opgevat om het een beetje af te wisselen. De ene keer een potje en de andere keer eigen brouwsels.

Wat doen jullie?

Die kleine van ons moet nog geboren worden.
Mijn vrouw gaat eerst borstvoeding geven,kijken daarna wel verder.
Maar als de kleine al mag eten toch liever vers eten,zien we dan wel.
Er zijn ook veel kinderen die niet tegen voeding kunnen die uit potjes komen.
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  vrijdag 3 december 2004 @ 23:16:05 #12
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_23749675
Al het eten dat hier uit potjes komt, hebben we er eerst zelf in gedaan

Of wel, Storm heeft een incidenteel potje gehad, de andere twee kennen het niet.
Melovony heeft onze handleiding/tips&trucs al geplaatst (waarvoor dank) en die gaat alweer een tijdje mee hier.
Shaven..... not furred
  vrijdag 3 december 2004 @ 23:32:56 #13
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23749979
Dutch ik kookte meestal ook zelf voor de jongens, stukkie goedkoper en de heren konden op die manier makkelijker wennen aan de gewone pot. In het begin kookte ik meestal op een avond een grote hoeveelheid met verschillende groenten en dan vroor ik het in in(niet-gebruikte piespotjes uit het ziekenhuis). Dat invriezen kon helaas niet met nitraat houdende groenten zoals spinazie en andyvie e.d. Naarmate ze ouder werden en echt mee gingen eten pureerde ik gewoon wat wij aten(en nee ze kregen geen gepureede pizza of nasi natuurlijk )

Edit: vergeet te vertellen dat als ik lui was ik ook gewoon zo`n smerig smakeloos potje scheit voor mijn kind uit de kast trok

[ Bericht 13% gewijzigd door Loena-tik- op 03-12-2004 23:39:32 ]
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  zaterdag 4 december 2004 @ 00:17:39 #14
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23750910
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 22:07 schreef jessie het volgende:
(Janneke had met 4 maanden al tandjes, dus we hoefde niet lang te pureren)

Ik heb voor Daan af en toe wel eens apart voor hem gekookt, maar meestal gaf ik potjes. Judith kreeg ook voornamelijk potjes. Judith eet tegenwoordig (vanaf ongeveer 1 jaar) met de pot mee. Pureren doe ik niet meer (ondanks dat ze nog maar 1 tandje heeft), meestal snijden we het eten fijn, soms gebruiken we de hakmolen (zit bij de staafmixer).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_23753833
Ik paste vorige week nog even een middagje op een kindje van ongeveer 7 maanden (of iets ouder), en toen ze honger kreeg dacht ik aan een fruithapje, kon echter niets vinden in de kasten van die mensen, en ben toen maar een banaan gaan prakken. Vond ze lekker!
Bleek later dat ze tot nu toe alleen nog maar potjes had gehad! Vond ik wel leuk trouwens, dat ze het niet meteen uitspuugde oid...
pi_23753875
Ik ging enthousiast aan het koken, blijtk ze die shit uit potjes lekkerder te vinden (over afwijzen gesproken ) , ik wissel het af: een biologisch verantwoord potje met zelfgemaakt.
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  † In Memoriam † zaterdag 4 december 2004 @ 10:37:49 #17
7074 moussy
kuttekop
pi_23754068
Cas moest heel lang niks van eigen brouwsels dus dan moet je wel die potjes kattenkots kopen
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_23756109
Ik heb geen zin om apart te gaan koken voor Dylan. Het probleem bij ons is, dat we van pittig eten houden en ik bijna altijd pittig eten klaarmaak. Dylan krijgt dus eigenlijk altijd potjes. Gelukkig vindt hij het heerlijk Laatst aten we boerenkool en daarvan heeft Dylan wel gewoon meegegeten. Het ligt er dus een beetje aan hier
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  zaterdag 4 december 2004 @ 14:00:12 #19
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_23756779
Jasper at al vrij snel met ons mee (soms in aangepaste vorm mbt kruiden enzo). We hebben wel wat potjes liggen, als het er naar uitziet dat we pas na zessen kunnen eten dan krijgt hij iets kant-en-klaars.

(als we te lang wachten en hij wordt te hongerig, dan wi; hij niet meer eten??)
pi_23760644
zolang ze nog maar zo weinig eten en het meer wennen is dan echt eten geef ik ze potjes. (zeker nu de potjes zo enorm goedkoop zijn bij de action, 6 stuks voor 1.79) daarna met de pot mee. fruit geef ik wel gewoon uit eigen keuken vanaf het begin.
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:30:49 #21
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23768356
Knor, wat grappig; ik had juist gedacht dat ik de fruit uit een potje zou geven en de groenten zelf zal maken. Precies andersom dus.
  zaterdag 4 december 2004 @ 23:46:53 #22
3011 E.T.
pi_23768647
fruit is makkelijk, je hebt altijd wel wat op de fruitschaal liggen en ff prakken ofzo en je bent klaar. (hier geef ik gewoon stukjes, die vakkundig weggegooid of hard uitgepspuugd worden , na 't spelen geef ik dan ook nog vaak een potje aangezien ze dat wel dooreet)
groente moet je vaak apart koken..
en hier was 't ook vaak zo dat ik toch 3 dagen met een potje deed ('t was net als bij knor uitproberen, wennen en weing eten) dus dan vond ik dat potje wel net zo handig.

Let trouwens wel op bij potjes.. er zijn varianten met toegevoegd zout en suiker
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Licht Ontvlambaar zondag 5 december 2004 @ 19:37:59 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23783519
Ik kokkerel zelf, gewoon groente koken en pureren. Vervolgens gooi ik het geportioneerd in de vriezer. Dan heb je het puur, bij potjes zit er toch vaak rijst of een ander bindmiddel in. Tot nu toe vind Isa het erg 's smakelijk...

You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_23787708
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 13:20 schreef beefcake het volgende:
Ik heb geen zin om apart te gaan koken voor Dylan. Het probleem bij ons is, dat we van pittig eten houden en ik bijna altijd pittig eten klaarmaak. Dylan krijgt dus eigenlijk altijd potjes. Gelukkig vindt hij het heerlijk Laatst aten we boerenkool en daarvan heeft Dylan wel gewoon meegegeten. Het ligt er dus een beetje aan hier
Ook als we pittig aten kregen ze meestal hetzelfde als wij.
Pittig vlees kun je desnoods even afspoelen of voor het kruiden apart doen, rijst of pasta kan altijd wel voor een kindje, dan een beetje roergebakken groente en klaar ben je.
Als het wat droog was zonder saus deed ik er een stukje kaas door, of een scheutje melk en een stukje banaan. Net zo makkelijk!
Zolang er was is, is er leven.
pi_23797476
ja, of wat extra groente erdoor prakken om de smaak iets milder te maken, dat werkt hier ook goed. ik heb ook veel met de ijsblokjes-methode gewerkt (à la phileine) maar gaf ook regelmatig een potje hoor. maar net hoe 't uitkwam. bij vlagen vond Piet die potjes lekkerder, dan weer 'echt' eten. inmiddels eet Piet gelukkig heel goed met 'de pot' mee.

oja Catootje, wat ook nog kan werken is de geleidelijke methode: het potjesvoer mengen met eigengemaakt. en dan de verhouding langzamerhand opvoeren naar meer eigengemaakt dan potjes.
pi_23797604
Je moet inderdaad die kinderen alleen maar bio-voer geven, dan krijg je nóg zo'n generatie ziek-zwak-misselijk kindjes.

Vroegâh aten we alles, en zijn er allemaal groot en sterk van geworden. Toen staken we al dat speelgoed met 'weekmakers' en syntetische verf gewoon in onze bek. Die kinderen van tegenwoordig hebben geen weerstand, ADHD, zijn overal allergisch voor etc.
Er is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje bestrijdingsmiddel in z'n fruithapje hoor!
pi_23797630
quote:
Op maandag 6 december 2004 13:15 schreef Roellio het volgende:Er is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje bestrijdingsmiddel in z'n fruithapje hoor!
zo, en hoe weet jij dat zo zeker?
pi_23799547
ADHD krijg je ook echt van biologisch eten
pi_23832923
Wij hebben de staafmixer eigenlijk nooit gebruikt. Oudste wilde sowieso niet gevoerd worden, die kreeg vanaf het begin zachtgekookte stukjes die hij zelf kon pakken. Potjes hebben we een paar keer geprobeerd maar daar moest ie niets van weten. Jongste lust bijna alles, pittig eten ook trouwens, en die krijgt alleen een potje als wij afhaaleten (chinees, friet, pizza) eten waarbij we niet even snel wat voor hem apart kunnen maken. Voor dat laatste doel hebben we standaard een pak gemengde groente in de diepvries liggen, even koken met een in kleine stukjes gesneden aardappel erbij en in een kwartiertje heb je een prakje.

wij eten trouwens biologisch voor de smaak, niet zozeer omdat het gezonder is.
pi_23832942
quote:
Op maandag 6 december 2004 13:15 schreef Roellio het volgende:
Er is nog nooit iemand slechter geworden van een beetje bestrijdingsmiddel in z'n fruithapje hoor!
Ja, en daar ben jij zelf het schoolvoorbeeld van [/sarcasme]
pi_23833895
Een beetje pittig zou ik ook wel geven, maar zo pittig dat je neus loopt als een open kraan en je lippen in brand staan... Dat vind ik een beetje zielig
De laatste paar dagen eet Dylan ook wat de pot schaft! Ik hou gewoon potjes in huis voor als we iets eten wat niet geschikt is voor hem. Hij vindt mijn kookkunsten erg geslaagd moet ik zeggen
  woensdag 8 december 2004 @ 15:54:03 #32
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23834126
Experiment 3:
Pure peultjes met aardappel gepureerd.
Peultjes met aardappel gepureerd en banaan.

Meneer is gek op banaan en de bananen zijn op.
Ga straks maar een appeltje tot moes koken denk ik. Anders heb ik weer een kokhalsend ventje, da's ook best sneu.

Beefcake, da's idd zielig zo'n druipende neus.
  woensdag 8 december 2004 @ 15:56:12 #33
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_23834181
Gadverdamme peultjes wat doe je hem aan zeg!

Ik maak voor Jolie ook vers, al eet ze nu nog zo weinig, ik vind die potjes goor. Alleen al om te zien, ik moet er van kokhalzen
pi_23834211
Die potjes fruit vind ik lekker Alleen 1e hapje banaan van olvarit
pi_23834666
quote:
Op woensdag 8 december 2004 15:43 schreef beefcake het volgende:
Hij vindt mijn kookkunsten erg geslaagd moet ik zeggen
Voor zolang het nog duurt
quote:
Op woensdag 8 december 2004 15:54 schreef dutchie het volgende:
Pure peultjes met aardappel gepureerd.
Mijn god, probeer je 'm een trauma aan te smeren of zo ??
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_23834696
lekker man, peultjes!
pi_23834791
quote:
Op woensdag 8 december 2004 16:17 schreef ThunderChild het volgende:
Voor zolang het nog duurt
  woensdag 8 december 2004 @ 16:22:25 #38
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23834793
Peultjes maar wegdoen dan?
  woensdag 8 december 2004 @ 16:31:28 #39
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_23835000
Dat je die dingen uberhaupt in huis hebt gehaald

Jolietje lust graag bloemkool, appel en sperziebonen.

Wie heeft er trouwens bedacht om bananen en courgettes door elkaar te doen? Waarom doe je groente en fruit door elkaar heen?
pi_23835079
Dylan lust graag alles Behalve pasta, daarin steunt hij zijn vader

En ja, fruit met groente... Ik weet het ook niet. Ik deed altijd appelmoes over de spruiten omdat ik ze niet lustte
  woensdag 8 december 2004 @ 16:44:12 #41
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23835285
quote:
Op woensdag 8 december 2004 16:31 schreef Luchtbel het volgende:
Dat je die dingen uberhaupt in huis hebt gehaald

Jolietje lust graag bloemkool, appel en sperziebonen.

Wie heeft er trouwens bedacht om bananen en courgettes door elkaar te doen? Waarom doe je groente en fruit door elkaar heen?
Stond in een boekje als receptidee. Het is ook maar een topje van een banaan, om het iets zoeter te maken.
pi_23835579
quote:
Op woensdag 8 december 2004 15:43 schreef beefcake het volgende:
Een beetje pittig zou ik ook wel geven, maar zo pittig dat je neus loopt als een open kraan en je lippen in brand staan... Dat vind ik een beetje zielig
Da's waar, dat doen wij inderdaad ook niet. Hoewel we onlangs zoonlief terugvonden, zittend midden op het aanrecht, gelukzalend etend uit een open potje. Ik dacht nog even dat het de pindakaas was maar het was toch echt de sambal en hij vond het *grappig* . Ik niet echt, eigenlijk. En een collega van me heeft eens verteld dat zijn toen tweejarige zoontje rauwe madam jeannette pepertjes at. PARDON? Ik durf iets waar zo'n ding alleen maar naast heeft gelegen al niet meer te eten. Misschien proeven kinderen dat minder goed ofzo?

Peultjes vind ik wel lekker trouwens gekookte worteltjes daarentegen, ieuw
pi_23835628
Madame Jeanettes zijn heet
En kinderen proeven dat wel hoor, ik moest vroeger eens een lepeltje sambal eten omdat iets smerigs zei
  woensdag 8 december 2004 @ 17:26:58 #44
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23836160
Witlof met peer
Groenten met een beetje fruit erbij helpt kinderen iets te leren eten omdat het dan wat zoeter/ milder smaakt.
Mijn kinderen zijneigenlijk hele rare eters, Jasper smulde als baby al van haring en spruitjes (niet tegelijk ) en Tom heeft pas een stuk rauwe ui gegeten
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  woensdag 8 december 2004 @ 17:30:55 #45
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_23836228
Oh op die manier. Ik zat me al af te vragen waarom je groente en fruit door elkaar zou gooien. Doe ik voor mezelf ook niet maar dat zegt ook vrij weinig

Anneja dat proeven ze echt wel hoor! Maf zeg dat ze dat gewoon opaten. Ik heb vroeger te veel heet gegeten, toen ik zwnager was ging ik minder sambal eten ik moest gewoon afkicken

Jolietje lust tot nu toe ook nog ales maar dingen waar ze echt blij van wordt zijn bloemkool, appel en sperziebonen. En snoetenpoetsers stomme tutholadoekjes had ik gekregen, nou ik krijg geen kans om d'r gezicht schoon te maken, ze wil ze opeten!
  woensdag 8 december 2004 @ 17:37:21 #46
30488 coolbabe
My little pwny
pi_23836344
Heb je die wel eens geproefd Luchtbel? Die dingen zijn hartstikke zoet
(ik heb al van heel veel kindjes gehoord dat ze ze op willen eten)
  woensdag 8 december 2004 @ 17:46:59 #47
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_23836532
Ik had al zo het vermoeden dat die dingen zouden smaken zoals ze roken. Ik snap het sowieso niet, doekje werkt toch ook gewoon? En die gaat ze tenminste niet meteen opvreten, meestal dan
  woensdag 8 december 2004 @ 18:44:46 #48
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_23837620
quote:
Op woensdag 8 december 2004 17:30 schreef Luchtbel het volgende:

Anneja dat proeven ze echt wel hoor! Maf zeg dat ze dat gewoon opaten. Ik heb vroeger te veel heet gegeten, toen ik zwnager was ging ik minder sambal eten ik moest gewoon afkicken
Hoezo minderen, ik hou ook heel erg van pittig eten en tijdens mijn zwangerschap was dat nog erger, ik heb hele potjes ingemaakte pepers leeggevroten Voordeel: kinderen zijn het gelijk gewend, ik eet tijdens de bv-periode ook echt alles, nog steeds lekker pittig en veel kruiden nog nooit gemerkt dat ze daar last van hadden. Wel van bloemkool trouwens echt janken daarvan!!! Met een jaar heb ik de jongens volledig met de pot mee laten eten en dan ging er ook gewoon een pepertje door de nasi heen, ze hebben er echt nooit last van gehad.
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 8 december 2004 @ 19:22:23 #49
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_23838535
Mama, het eten doet pijn in de mond, dat vind ik lekker.
Mag ik er wat drinken bij tegen de pijn...

Ofwel: nooit iets van aangetrokken
Shaven..... not furred
  Licht Ontvlambaar donderdag 9 december 2004 @ 17:27:45 #50
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_23858501
Dutchie, Isa vindt de peultjes ook niet zo geslaagd. Ik heb er een beetje Nutrilonpoeder doorheen geroerd, dat vond ze een beter idee. De worteltjes, courgette en sperzieboontje gaan er goed in hier. Morgen ga ik bloemkool en broccoli maken (gooi alles in de vriezer).
pi_23858886
Ik geef ook alleen maar zelf gekookt eten. Potjes vindt ie niks. Heb het wel geprobeerd in de vakantie, maar dat wilde hij niet.

En ik gebruik dus ook de ijsblokjes methode. Nog steeds trouwens, Joshua is al bijna 1 jaar en het eten wat nog in de vriezer ligt, is nog aardig wat gaat nu op en dan gaat ie met de pot mee eten.

Die potjes zijn trouwens echt smerig, ik vindt ze ook niet te hachelen.
pi_24159713
Als alles volgens planning gaat krijgt Myrthe vanavond haar eerste worteltje (ze is vandaag 6 maanden geworden ). Ik weet dat je dat zoutloos moet koken tot ze 1-1,5 jaar oud is, maar koken jullie ook zonder suiker?
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 december 2004 @ 15:13:41 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_24159803
Jep, gewoon met een beetje water opzetten. De kleinste worteltjes zijn het zoetst. Veel plezier, ow ja, wortel geeft heftige vlekken, maar een beetje shout doet wonderen.

Myrthe een half jaar!!!
Isa ook over 3,5 week
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 december 2004 @ 15:27:31 #54
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_24160075
Ik heb bij de Bieb een heel leuk en handig boekje geleend trouwens.
pi_24160076
Ik heb nog geen kids, maar ik weet zeker dat ik later mijn kinderen zelfgemaakt groenten/fruit papjes ga geven.

Ik lust zelf ook (bijna) alles, en ik denk dat ik dat zo mijn kinderen ook mee kan geven.
Baby make your move !!!
  donderdag 23 december 2004 @ 16:19:05 #56
26444 ezzi
mama van ilse
pi_24160995
Ilse eet beide. Soms eet ze met de pot mee, en andere dagen eet ze een potje Olvarit of zo'n bordje van Olvarit. Ze vind ze allemaal even lekker. Het maakt haar niets uit. Ik heb altijd gedacht dat ik nooit potjes zou geven, maar why not? Het is even gezond en als ze het lekker vinden maakt het toch niet uit? Ik vind de zelfgemaakte prak ook zonder smaak (zonder zout en kruiden).
pi_24167316
Nav de foto in het fototopic:
Nee, ze krijgt er wel wat af en zit dat een tijdje in haar mond tussen linker- en rechterkaak heen en weer te bewegen en uitgebreid te proeven. Ze vond het alleen niet lekker maar slikte het wel door. We willen nl de methode van Gill Rapley (Unicef) proberen. 't Schijnt dat die methode ook bij sommige consultatiebureaus al ingevoerd gaat worden, die sturen medewerkers nu op cursus.
Erg veel heeft ze natuurlijk niet gegeten (kubieke centimeter ofzo) maar dat hoeft ook niet, 't gaat gewoon om kauwen, proeven, andere substantie in de mond - leren dus.
pi_24167935
interessant poemojn! lijkt me zeker de moeite waard om te proberen, ben benieuwd hoe het Myrthe zal bevallen. ik heb trouwens wel eerder gelezen over onderzoek waaruit bleek dat babies (gemiddeld) zelf voor gezond voedsel kiezen, erg leuk. en ook het hele idee dat ze met deze methode beter leren kauwen spreekt me wel aan. Piet vergeet soms te kauwen, dan kan hij eindeloos over een hapje doen. wie weet ga ik bij de volgende ook wel deze methode toepassen.
  donderdag 23 december 2004 @ 23:26:25 #59
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24169933
quote:
Op donderdag 23 december 2004 21:45 schreef poemojn het volgende:
We willen nl de methode van Gill Rapley (Unicef) proberen. 't Schijnt dat die methode ook bij sommige consultatiebureaus al ingevoerd gaat worden, die sturen medewerkers nu op cursus.
Ik had er wat over gelezen op het borstvoedingsforum en vind het echt wat voor jou!
Lijkt mij wel een goede methode. 't Is voor mij (of eigenlijk voor Judith ) wat laat om er mee te beginnen, maar het heeft me wel gesterkt in het idee dat het geen kwaad kan om Judith (14 mnd) gewoon met de pot mee te laten eten, ondanks dat ze nog maar 1 tandje heeft (grote stukken snijden we wel klein).

Ik vind het trouwens een erg leuke foto, staat wel stoer zo nee, da's geen sigaar, da's een worteltje
  zaterdag 15 januari 2005 @ 22:21:08 #60
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24588304
Dankzij Bixis een tvp-tje.
Poemojn, ik heb het docje doorgelezen en het is een interessante theorie. Nu snap ik het volle bordje eten ook.
Hoe vergaat het haar nu om zo te eten? Ga me niet vertellen dat ze zo'n vol bordje leeg eet, dan sla ik echt stijl achterover! Het lijkt me zoveel...
Dat eet ikzelf volgens mij.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 23:28:16 #61
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_24589506
Wij hebben Job op deze manier leren eten. Niet zozeer bewust, maar omdat dat de manier was waarop Job zelf heel duidelijk aangaf dat hij wilde eten.

Wij zijn met ca. 7 maanden begonnen met vast voedsel. Gevoerd worden met een lepel vond hij vreselijk. Hij duwde mijn hand steeds weg en probeerde de lepel zelf vast te pakken en uiteindelijk jatte hij gewoon bij ons van het bord een heel stuk broccoli, aardappel of wat dan ook weg die hij dan gewoon uit de hand opat. Aangezien dat de methode was die werkte zijn we dat op die manier blijven doen. We pureerden dus niks en gaven juist bewust wat grotere stukken.
Wortels, sperciebonen en broccoli en bloemkool gingen op die manier heel goed. Nu hij 13 maanden is eet hij alles helemaal zelf met een lepel of met zijn handen. Zolang wij ons er niet mee bemoeien gaat het hardstikke goed.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_24589991
Wat is nu eigenlijk het voordeel van alleen vast voedsel geven ten opzichte van eerst gepureerd Dat ze later meer lusten ?
Bij mij aten beide dames eerst gepureerd en ze eten nu als dijkers.
De ene keer lekker met hun handjes. Als het teveel zooi word voer ik ze. Zo niet hebben ze pech. En dan eten ze alsnog
Ik word vaak niet goed van al die onderzoekjes. Eerst met 3 maanden bijvoeden dan met 4, nu weer met 6. Ok de wetenschap vind steeds meer en tuurlijk zit overal een kern van waarheid in. Maar pfew, een kind is meer als een boekje. Dalijk komt er weer een theorie die uitvind dat vast voedsel zoooooooooooo slecht is met 6 maanden en dan gaan we het weer helemaal anders doen. Ik denk dat een gezond en intelligent mens, net zoals die in het stukje, best zelf aanvoelt wanneer zijn kind er aan toe is.
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25364020
Even naar aanleiding van een discussie in het "verantwoord-topic", daar riep ik ergens dat er alweer wordt teruggekomen op de stelling dat pas na 6 maanden iets na bv geven helpt tegen allergieën.

-attentie: linkjes-naar-wetenschappelijk-materiaal-alert-

Ik kan het oorspronkelijke artikel waar ik het van heb helaas niet meer terugvinden, dat heeft ergens in het tijdschrift voor geneeskunde, of zo'n soort blaadje gestaan. Het was een vervolg op het onderzoek van Sears in Nieuw-Zeeland, waarbij 30 jaar een grote groep kinderen (nu volwassenen dus ;-)) is gevolgd. In de groep die wél volledige borstvoeding had gekregen, kwamen veel meer allergieën en astma voor dan in de groep die dat niet had gekregen. Dat leidde zelfs tot het idee dat bv eerder risico geeft op allergieën dan flesvoeding, daar heeft in de Lancet in 2002 een uitgebreid artikel over gestaan. Dat laatste is natuurlijk nog niet helemaal duidelijk, het kan best zijn dat ouders met allergieën in de familie zich beter houden aan de 6-maanden borstvoeding regel en dat daarom die groep er meer last van heeft.

even snel wat gegoogeld, dus niet volledig en zeker niet de beste links:
Hier staat een kort artikeltje over het onderzoek, en een link naar een tv-uitzending over dit onderwerp.
Hier worden oa de resultaten van het Sears onderzoek kritisch bekeken. (verder ook wel interessant artikel)

Ik surf vanavond nog even verder op dit onderwerp om te zien of ik nog iets over dit nieuwste onderzoek van vorig jaar kan vinden.

Wat hier vooral uit blijkt, is dat het allemaal gewoon nog niet zo duidelijk is. Dat is voor mij een reden geweest om er toen niet zo rigide mee om te gaan.
mooi he, alles
pi_25364058
Wij hebben ook onbewust die methode toegepast trouwens, net als bij Job wou Isa niet gevoerd worden. Ze kreeg toen standaard gewoon een bordje met wat dingetjes van ons, en daar pikte ze zelf uit wat ze lekker vond. Zo gaat het nog steeds, maar inmiddels eet ze keurig met vork of lepel. Het is heel grappig, de ene keer eet ze vooral aardappels of pasta (rijst vindt ze nog lastig), de andere keer juist vis of vlees en dan weer veel groente. Op die manier komt ze overall gezien wel aan alle voedingsgroepen toe, dus dat laten we haar ook maar zelf regelen op deze manier.
mooi he, alles
pi_25364311
Leuk, ik ga die tv-uitzending later eens bekijken.
Wel apart: dit is helemaal tegengesteld aan het meest recente idee mbt gluten dat ik kon vinden. Bij allergie wordt nl aangeraden introductie van gluten uit te stellen tot 1 jaar, maar een nieuwer advies ergens was dat dat niet nodig is omdat moedermelk ook gluten bevat (en daardoor zou een kind die beter 'aankunnen', vgl cholesterol).
pi_25364350
misschien dat het bij gluten wel anders is hoor, dit gaat vooral over astma en allergieën in het algemeen.
mooi he, alles
  vrijdag 4 maart 2005 @ 16:19:38 #67
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_25365337
weten we nog niet,die kleine van ons is net 2 weken
(Hans teeuwen)
pi_25366166
Ik ben nog maar wat aan het aanrommelen qua fruit en groente happies.

want Thijs weigerd als ik tussendoor groente probeer te geven zijn mond open te doen.
Het ondertussen het maar zo gedaan, begint hij te zeuren om honger dan krijgt hij eerst wat groente en daarna leg ik hem aan, en dat gaat goed.

Fruit is hier helemaal geen probleem dat vind hij heerlijk, likt echt zijn vingers ervanaf

En ik maak alles vers, al heb ik zo nu en dan ook potjes fruit in huis
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  vrijdag 4 maart 2005 @ 20:02:24 #69
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_25368465
Grappig trouwens om de verschillen tussen kinderen te zien. Indy at bijvoorbeeld al heel snel vast, ongepureerd voedsel. Die hield als baby niet zo van dat hele fijne gepureerde eten en at liever een normale banaan dan gepureerde banaan bijvoorbeeld. Ze at ook veel liever brood dan pap.

Thomas daarentegen heeft (nog) helemaal niets met vast voedsel. Brood krijgt hij niet goed naar binnen, een soepstengel lukt wel (zijn we bij toeval achtergekomen omdat ie die gewoon van tafel geklauwd had) en pap eet hij erg graag! En dan wel met een lepeltje. Hij vertikt het gewoon om pap uit een fles te drinken (en gelijk heeft ie).

Indy was/is verslaafd aan de tuitbeker, Thomas drinkt met 6 maanden al liever uit een gewone beker.

Ohja, ondanks dat Indy als baby de voorkeur gaf aan 'heel' voedsel, eet ze het nu liever gepureerd (en dan nog het liefste als soep). Iemand een verklaring? Zelf denk ik dat ze door de geboorte van Thomas bang is om de overstap te maken van baby naar kind en dit o.a. door het eten van gepureerd voedsel nog een beetje probeert uit te stellen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  FOK!fossiel vrijdag 4 maart 2005 @ 20:24:55 #70
2628 Karin
pi_25368782
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 16:19 schreef edje34 het volgende:
weten we nog niet,die kleine van ons is net 2 weken
Kom eens uitgebreid vertellen in Het grote kleine babietjestopic #44
pi_25369629
klinkt wel logisch dat laatste, tinkepink. en wat grappig die grote verschillen tussen beide kinderen!
pi_25370425
Nog een linkje naar het Rapley-forum voor de geïnteresseerden: http://www.network54.com/Forum/382080. Myrthe eet idd geen hele bordjes leeg, maar ook maar een half 4-maandenpotje (heb pas potjes geprobeerd voor afwisseling in smaken; geen zin om zelf pompoen bijv te kopen en bereiden).

Phileine, jammer maar dit onderzoek kende ik al. Vooral jammer dat het zo'n oud onderzoek is. Ik vind de bezwaren van de ZVB ertegen wel hout snijden (als ik alleen naar mezelf kijk: 1980, wel borstvoeding gehad in 't begin maar direct een flesje ernaast, schema- en tijdgebonden gevoed). Als je dat vergelijkt met dit artikel (voor zover dat 'klopt') is het niet zo vreemd dat bv (zo) niet helpt.
Die tv-uitzending heb ik ook bekeken, maar dat ging meer over 'borstvoeding is normaal voedsel voor een baby en het is helemaal niet slecht om je kind flesvoeding te geven als je geen borstvoeding kunt geven, want de flesvoeding is erg goed tegenwoordig' dus dat is voor mij niet direct van belang. Dus ik ben nog niet overtuigd dat beginnen met 4 mnd net zo goed is.
Misschien kun je hier nog iets mee? PDF document WHO: The optimal duration of exclusive breastfeeding.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 17:50:23 #73
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25383041
Jolie krijgt s avonds gewoon warm eten op een bordje (behalve als er haast is) en fruit krijgt ze wel gepureerd. Boterhammen zijn duidelijk favoriet om zelf te eten, ook erin prikken met een vorkje is leuk. Poemojn, had je nog info gevonden over het geven van vlees?
  zondag 6 maart 2005 @ 09:12:39 #74
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_25392463
Ik moet bekennen dat ik mijzelf nog wel eens vergrijp aan de potjes van olvarit (de fruithapjes dan, want die zijn echt lekker!!! . Toch zijn wij straks van plan (hoe dat in de praktijk gaat werken, moet zich natuurlijk nog uitwijzen) om zelf te gaan kokkerellen.
Even een ander vraagje van culinaire aard; geven jullie je kleintjes vlees cq vis zodra ze dit mogen, of wacht je daarmee tot ze echt een stuk ouder zijn? Vrienden van mij doen dat namelijk, zodat het kind daar later zelf een keuze in kan maken. Ik vind daar eerlijk gezegd wel iets in zitten. Dit betekent natuurlijk wel dat je een heel uitgebalanceerd diëet moet geven, zodat zo'n kleintje wel alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Hoe denken jullie hierover?
pi_25392581
Een tip (als deze nog niet voorbij gekomen is in dit topic) om zelf eten fijn te maken, pak een vergiet (zo een met een stalen netje) gooi daar de groente en aardappels in en wrijf met een lepel alles door de gaatjes heen.
Het is even wat werk maar de staafmixer kan er niet tegen op
  Licht Ontvlambaar zondag 6 maart 2005 @ 09:58:43 #76
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25392665
Goeie vraag Renzell,

Wij geven Isa gewoon vlees en vis. Als zij zelf later dat niet meer wil eten, zal ik daar dan rekening mee houden. Mensen zijn omnivoren en eten dus van nature vlees en vis. En hoe lang wacht je tot dat een kind besloten heeft of het wel of geen vlees/vis wil eten? Dan be je toch al een jaar of acht of misschien zelf twaalf...
  zondag 6 maart 2005 @ 10:06:46 #77
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25392717
Ja maar Renzell, wanneer kunnen ze daar dan een goede beslissing over maken? Daarnaast, misschien wordt Jolie wel zo een ander type, dat alleen maar graan producten wil eten enzo.
Ik eet zelf zelden vlees maar maak het voor Jolie wel. Tuurlijk kan je de voedingsstoffen wel aanvullen met andere producten maar het is ook van belang dat ze dingen leren eten. Zodat ze verschillende smaken leren kennen en verschillende structuren, kauwen is belangrijk.
Hier dus wel gewoon vlees en vis en als ze dat later niet meer wil dan hoor ik het vast wel.

Edit: Schoot me nog te binnen. De ouders van mijn oppaskindjes eten nooit vlees, de kindjes (6 en 4) eten wel vlees. Niet iedere dag maar wel 2 keer in de week ofzo en bij patat eten ze ook gewoon een kroket of een knakworstje. Kinderen vinden dit soort dingen gewoon lekker

[ Bericht 25% gewijzigd door Luchtbel op 06-03-2005 10:12:33 ]
pi_25392819
Myrthe zal ook gewoon vlees krijgen. Als ze vegetarier wil worden kan dat later, maar tot die tijd moet ze gewoon met de pot mee eten.

LB, ik had 't op het Rapleyforum gevraagd en dacht dat je dat al gelezen had
Vlees schijnt moeilijker te verteren te zijn, en ze hebben er nog niet veel van nodig. Je kunt 't lang uitstellen (1 jaar) maar je kunt er ook met 6 maanden mee beginnen. Aan jou de keuze dus.
Het Rapley-topic.
  zondag 6 maart 2005 @ 10:24:04 #79
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25392849
He thanks! Ik heb het niet gelezen want m'n pc loopt de hele tijd vast als ik die site op ga maar print het morgen op school wel ff uit, super!
  zondag 6 maart 2005 @ 10:35:27 #80
105888 renzell
pi_25392931
Jullie hebben gelijk hoor; eer ze zo'n beslissing zelfstandig kunnen nemen, ben je jaren verder.
Ik denk zelf dat ik mijn kind wel vlees zal geven, maar met mate (en misschien ook pas met een jaar). Ik vind het een moeilijk dilemma. Zelf eet ik wel vlees, maar niet altijd en het liefst biologisch (wat werkelijk onwaarschijnlijk duur is!). Ik had net opnieuw de beslissing gemaakt om geen vlees meer te eten, toen ik zwanger raakte en mijn gevoel zei; principes of niet, je lijf heeft dat vlees nu gewoon nodig! Ik kan me wel zo'n soort constructie voorstellen dat je je kind vlees geeft, maar niet elke dag (heeft je lijf trouwens ook niet elke dag nodig). En dan misschien vanuit mijn principiële overwegingen toch maar gewoon iets meer betalen voor biologisch dus, want tja... mensen blijven inderdaad omnivoren.
  zondag 6 maart 2005 @ 14:44:06 #81
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25396183
Zit de twijfel erin om vlees te geven wegens moralistisch besef of wat?
Als dat zo is, dan vind ik dat behoorlijk bull als je zelf wel vlees eet. Geef je kind gewoon wat het lekker vindt en laat ze zelf later die beslissing maken. Pffff, we hebben het hier over babies en peuters/kleuters. Moet alles dan maatschappelijk verantwoord zijn?
  zondag 6 maart 2005 @ 19:18:27 #82
105888 renzell
pi_25400120
Het is inderdaad een morele kwestie. Maar zoals ik al zei Dutch; ik eet zelf alleen biologisch vlees. Vlees dus dat niet op afschuwelijke manieren wordt verkregen, maar waarbij de dieren een goed leven hebben kunnen leiden. En nee, niet alles hoeft maatschappelijk verantwoord te zijn, maar dit is toevallig iets dat bij mij wel prioriteit heeft. Misschien is dit overigens niet echt relevant voor dit topic.
pi_25400266
Dan geef je je kindje straks toch ook biologisch vlees!

Ik at als kind amper vlees. Vond het gewoon niet lekker. En nu nog steeds niet. Mijn huisarts zei toen. Als je wel af en toe een plakje worst op brood eet is er niks aan de hand. Tegenwoordig is vlees eerder schadelijk als goed. En dat tegenwoordig is dan al 25 jaar terug Dus ik maak me er niet te druk om.
Ik eet amper vlees. Geer neemt "mijn stukkie" wel. En de meiden krijgen af en toe een klein stukje. Als ze het lekker vinden wat meer. En als ze het niet willen niet.
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25402340
Ik zou daarin gewoon je eigen principes volgen renzell. Misschien wordt je kind later wel veganist of moslim of hindoe of joods-orthodox, daar ga je nu toch ook nog niet in het dieet rekening mee houden? Dus koop gewoon de producten waar jij achter kan staan.
mooi he, alles
  maandag 7 maart 2005 @ 10:30:00 #85
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25408882
Renzell, ik begrijp het als je biologisch vlees geeft. Dat moedig ik zelfs aan. Ik las in jouw verhaal echter dat je nu al overwoog om de kleine straks geen vlees te geven. Dat vond ik te ver gaan, die keuze maakt het kind later zelf wel.
  maandag 7 maart 2005 @ 12:37:16 #86
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25410864
Poemojn nogmaals bedankt. Heb net op school alles geprint en gelezen.
Klinkt heel logiosch allemaal. Ze heeft tot nu toe wel wel een keer een stukje kipfilet gehad en een beetje gehakt door de macaroni. Niet gepureerd maar ik vind het meer eng dan dat er wat mis ging.
Maar het is dus nog helemaal niet echt nodig en als er straks meer gebit is kan het rustig aan opgevoerd worden. Ik geef dus wel al wat (ze eet wel eens potje bruinenbonenmetrundvlees, dat maak ik echt van m'n leven niet klaar ) maar hoef er dus niet ingewikkeld voor te doen!
  maandag 7 maart 2005 @ 14:28:55 #87
46794 Berkery
Fat bastard
pi_25412209
Wij wisselen het ook af, als we aardappels/groente/vlees of pasta eten eet ze gewoon mee, eerst pureerden we alles maar we gaan nu meer richting 'beetje prakken'. Als we iets pittigs eten (nasi, babi ketjap etc...) dan gaat er een potje open. We hebben tot dusver geen dingen kunnen ontdekken die Zoë niet lust.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_25437775
Wij wonen in Malaysia en babyartikelen en babyvoedsel zijn hier big business!
Rijen in de supermarkt van 20-30 meter lang met alleen maar babyproducten. Nu is Malaysia niet een land wat overloopt van regels en beperkingen. Groentes zijn behoorlijk bespoten hier en vlees moet je erg mee uitkijken. Meeste mensen kopen hier dus kant en klare producten in de veronderstelling dat het goed is. Maar als je goed leest hebben veel producten ingrediënten die je beter niet aan babies kunt geven (suiker, sucrose, palmolie, gluten, zout, etc.).

Wij koken alles zelf en de groentes komen uit de tuin, net zoals de kip en de eend. We kopen alleen maar producten waar niets aan toegevoegd is en op natuurlijke basis. Vlees kopen we alleen als het geïmporteerd is uit Nieuw-Zeeland of Australië. Fruit hebben we ook uit de tuin (bananen, papaya, mango, passion fruit) en sweet potato en yam komt uit eigen grond. Margarine gebruiken we alleen op olijven-basis (Kokos en palmolie is schadelijk voor een baby) en yoghurt maken we iedere dag vers.

Enige probleem waar wij weer mee worstelen is dat Kayleigh (nu 14 maanden) sinds ze loopt (een week voor 11 maanden, dus 10) nauwelijks aangekomen is, maar zo blijf je iets houden....

Inmiddels eet ze zelf iedere morgen 2 boterhammen in kleine stukjes, 1 met margerine en 1 met pindakaas), veegt zelf haar handen af en drinkt uit een beker. Als lunch eet ze een banaan en vruchtensap (verdund) en om 4 uur een beker melk of yoghurt met banaan. 's-Avonds krijgt ze aardappelen, groente en vlees, grof in stukjes met jus, ei, groentenat of alles wat lekker kan zijn.
Tussendoor krijgt ze droge koekjes, water, sap en nog steeds 4x per dag borstvoeding.

[ Bericht 8% gewijzigd door okidokie op 09-03-2005 09:49:26 ]
  woensdag 9 maart 2005 @ 13:07:29 #89
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25440982
Hé Okidokie, wat leuk om te lezen hoe het in Malaysia gaat.
Zijn jullie door schade en schande wijzer geworden of wist je dit al van tevoren?
pi_25819250
ik heb hier het babykookboek en er staan leuke receptjes in heb er al veel uitgehaald en gemaakt en Thijs vind alles lekker in het begin geen wortels maar nu eet hij alles
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_25819465
Wij doen alles zelf vers. En niet pureren. Niet omdat we tegendraads willen zijn of wat dan ook. Djulian eet gwoon geen pureerd voedsel. Hij houd zijn mond dicht. Dit is gekomen nadat hij ziek is geweest, daarvoor at hij wel potjes. Heel vaag dus.
Mensen vinden het wel normaal om een baby van 6 maanden een koekje te geven en pureren die niet en het eten wel. Dus ik snap Djulian wel
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2005 @ 23:42:19 #92
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25819528
Goed zeg Thijs, daar wordt je mama beslist blij van

Hier zijn we langzaam maar zeker naar het met-de-pot-mee-eten aan het werken. Ik kook tegenwoordig zoutloos, maar wel met kruiden en knoflook enzo. Dan neem ik Isa's portie (of porties als ik wil invriezen) en voeg daarna pas zout toe indien nodig. Zo heeft ze al spagetti gehad (met spagettini van Honig, de ideale vorm pasta), nasi en vandaag kipperagout met rijst en broccoli gegeten. En als toetje meloen en ananas
pi_25819637
hier pas ik het wel wat aan Thijs aan wat wij eten,
en wij eten hier zoiezo zoutloos en zo min mogelijk kruiden mijn man heeft maar 1 nier en mag dus niet te veel aan krudien enzo binnen krijgen.
wat ik zelf een enorm leuk receptje vond is deze:

Milkshake:

1 banaan
100 ml moedermelk/opvolgmelk/allergie melk
50 ml diksap/roosvicee

Alles bij mekaar in kan pureeren en koel serveren
  dinsdag 29 maart 2005 @ 08:40:55 #94
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25823856
Welk boekje is dat Bar? Toevallig "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets?
Ik heb er gister weer in zitten neuzen.
Merkte toch dat ik vanwege het gemak ineens wel erg vaak potjes ben gaan geven (bijna alleen maar ). En ik wil Léon nu toch echt zo langzaamaan wel laten wennen aan ons eten. Hij mag nu in principe bijna alles, ookal is het zoutloos. Dus toch maar weer eens gaan proberen.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 08:49:33 #95
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25823912
Dutch, misschien gaat het beter als je niet meer overal drapjes van maakt?
Dat is iets wat mij tegenstaat namelijk, slaat nergens op maar ik vind het altijd van die bergjes kots worden dat ik denk, waar doen we het nou voor? Al dat gedoe en dan heb je nog alleen maar van die drapjes. Als ik d'r gewoon eten geef van ons uit een bakje of een keer met een vork doorgehakt vind ik dat eigenlijk veel leuker. Dat werkt ook beter hier.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 09:28:13 #96
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25824235
Klopt Lb, ik merk dat hier ook. Vooral met het fruit, dat geef ik regelmatig uit een potje. Daar staat dan op 'met stukjes, om te leren kauwen' , Isa vindt die stukjes echt niet de moeite waard om te kauwen
Het allerliefste eet ze trouwens gewoon mijn bord leeg
  dinsdag 29 maart 2005 @ 09:45:54 #97
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_25824429
Amber eet hier ook liever stukjes dan gepureerd. Fruit snijd ik sinds kort in stukjes en dat gaat hartstikke goed.
Bij groente heb ik zelfs het idee dat ze meer eet als ze het "zelf" mag doen. Dan geef ik haar een struikje broccoli en dat vindt ze heerlijk
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:17:17 #98
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25825992
Ik geef hem nu ook al regelmatig tussendoor een stukje fruit of groente of kaas. Dat vindt ie geweldig. Vandaar dat ik eik van dat potjes-principe af wil. Het enige probleem is dat wij best wel pittig eten altijd, dus geen standaard aardappels/groente/vlees. Ik pleur eik gewoon maar wat in de pan en hoop dat het smaakt. Vanavond maar eens experimenteren, voeg ik de kruiden wel op het laatst erbij.
Hoe zit het eik met paprika? Ik kan ze er wel uithalen voor hem, maar is dat nog steeds off-limits?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 11:30:53 #99
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25826306
Goh, paprika, niet eens aan gedacht. Wij eten vanavond Chili en dat zit daar dus ook in... Wie weet het antwoord?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:35:06 #100
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25826404
Ik dacht dat het 'officieel' nog niet oke was. Paprika is familie van de ui geloof ik.
Maar Jolie eet het wel en heeft nog nooit ergens last van gehad...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:37:06 #101
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25826445
Shit, ookal geen ui. Nou, dat wordt dan toch weer een potje vanavond!
pi_25826483
paprika mag op mijn lijst vanaf 12 maanden, dat wil zeggen voor baby's zonder allergie vanaf 9 maanden.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:39:57 #103
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25826492
Tja, ik kan ook absoluut niet koken maar doe het nu wel. Ik heb absoluut geen geduld voor dat soort dingen. Maar om het aan te wennen voor straks doe ik het wel. Ze moet toch gezond eten?
Dutch ik probeer dat soort dingen altijd gewoon en als het maar een klein beetje is, ach....
  dinsdag 29 maart 2005 @ 12:26:27 #104
3011 E.T.
pi_25827441
dutch, wij eten ook niet zo vaak groente/aardappel/vlees.. en als ik het maak wordt het door Saskia als inferieur voedsel beschouwd Zij heeft ook veel liever geroerbakte zooi e.d.
Vanaf dat ze een maand of 10 was eet ze eigenlijk al regelmatig met de pot mee alleen in het begin nog uitkijken met kruiden e.d. Ik deed meestal eerst een paar scheppen uit de pan halen voor haar en dan kruiden voor ons toevoegen (voornamelijk uitkijken met zout e.d., maar dat wist je natuurlijk al.. de rest van de kruiden eet ze gewoon mee) Groentes enzo of ze die wel of niet al mogen heb ik eigenlijk nooit op gelet, maar in gerechten als roerbak-zooi zit meestal maar een klein beetje van een bepaalde groente... 't is wat anders als het echt een maaltijd van een bepaald iets is. (een beetje paprika ergens doorheen zou ik me dus ook absoluut niet druk over maken)

Verder wil Saskia hier tegenwoordig zelf d'r lepel volscheppen en in d'r mond doen.. (en d'r lepel iets te enthousiast rondzwiepen of d'r schaaltje omkeren) Voedsel moet op het ogenblik dus een beetje plakkerig zijn hier om de zooi nog een beetje overzichtelijk te houden..
Kennen jullie die reclame van die olvarit-bordjes dat alles afgeplakt is met plastic? Dat afplakken zou niet eens zo'n slecht idee zijn hier.. Gelukkig hebben we een vloer die gewoon gedweild kan worden en geen vloerbedekking
  dinsdag 29 maart 2005 @ 12:58:52 #105
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25828071
E.T. dat is dus ook de reden dat wij Léon zo min mogelijk laten experimenteren met zijn lepel. Als hij een boterham eet vind je het later al terug in zijn oren of onder zijn oksels.

L.B., hoezo 'kan ook absoluut niet koken'? Zo erg is het hier ook weer niet hoor. Het probleem is juist dat ik misschien iets téveel experimenteer, waardoor het voor Léon misschien dus ja té wordt.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:17:21 #106
3011 E.T.
pi_25828478
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:58 schreef dutchie het volgende:
E.T. dat is dus ook de reden dat wij Léon zo min mogelijk laten experimenteren met zijn lepel. Als hij een boterham eet vind je het later al terug in zijn oren of onder zijn oksels.
totdat ze op een gegeven moment vertikken om nog hun mond open te doen als jij met de lepel aan komt zetten. Als je dan een volle lepel neerlegt verdwijnt ie wel in dat bekkie..

Ach, zal ook wel een fase zijn
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:35:14 #107
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_25828912
Over zelf eten cq voederen: rond de 9 maanden schijnt het moment te zijn om je kind zelf te leren eten. Of in ieder geval als je kind aangeeft dat hij/zij zelf wil eten. Als je kost wat kost doorgaat met voeren kan je als je kleine een jaar of 2 is nog steeds niet rustig eten omdat er dan nog steeds gevoerd moet worden! We hebben Indy zelf laten eten vanaf het moment dat ze zelf aangaf dat ze dat wou. En ja, het gaf een ongelooflijke rotzooi. Nadat ze zelf had gegeten schepten wij er ook nog snel wat in zodat ze in ieder geval nog iets binnenkreeg en verder lieten we haar gewoon haar gang gaan. Vanaf toen ze een maand of 11 was at ze helemaal zelfstandig, vanaf dat ze ongeveer anderhalf was smeerde ze ook zelf haar brood (met soms een beetje hulp van ons) en ze is zich nu aan het bekwamen in het zelf snijden.

Of dit allemaal met Thomas gaat lukken weet ik eigenlijk niet. Ik heb er eerlijk gezegd nogal mijn twijfels over. Hij kan nauwlijks een stukje brood naar zijn mond brengen, dus een lepel of vorkje zal over een maand of 2 zeker nog niet lukken

Ik merk bi de 2e trouwens wel dat ik een stuk 'luier' ben. Bij Indy kookte ik nog heel veel zelf, maar met Thomas is het toch vaak een potje omdat ik geen zin heb om 2 keer te koken (wij eten erg gekruid met veel uien, kool etc.)
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:38:37 #108
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25829014
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 13:17 schreef E.T. het volgende:

[..]

totdat ze op een gegeven moment vertikken om nog hun mond open te doen als jij met de lepel aan komt zetten. Als je dan een volle lepel neerlegt verdwijnt ie wel in dat bekkie..

Ach, zal ook wel een fase zijn
Vast wel .

Judith wil houdt haar mond stijf dicht als wij met de lepel of vork eraan komen. Als we dan haar hoofd vasthouden is het wel goed en gaat de mond wijdopen . Helaas maar een keer of 4.
Maar als Daan haar eten geeft, vindt ze alles wel goed .
Ben benieuwd hoelang zo'n fase duurt .

Ze eet trouwens al een poosje gewoon met de pot mee. Ook als het scherp gekruid is. Vindt ze wel lekker. Zout voegen we vrijwel nooit toe. Aardappels staan hier zelden op het menu.
pi_25829578
Djulian eet nu al zelf. Het is dan wel met zijn handjes, maar helemaal zelf.
En ja je kan dan de helft van de vloer af halen, daarom ook iets meer in zijn bordje
Als je hem helpt dan heb je grote kan aangevallen te worden door 2 verschrikkelijk scherpe tandjes
Ik heb juist dat ik bij de 2e veel meer zelf maak en er veel meer tijd voor neem. Ik neem met alles veel meer tijd voor hem. Met Djen was ik een stuk jonger en wou alles veel sneller klaar hebben en gaf haar dus ook potjes en voerde haar. Ze lust nu nog niks omdat in di potjes bijna geen smaak zit

Sinds een paar dagen krijg ik ook fruit naar binnen bij Djulian!!! Banaan en peer eet hij zo een hele op Snij het wel in stukjes, de rest doet hij zelf.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 14:03:09 #110
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25829648
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:58 schreef dutchie het volgende:
L.B., hoezo 'kan ook absoluut niet koken'? Zo erg is het hier ook weer niet hoor. Het probleem is juist dat ik misschien iets téveel experimenteer, waardoor het voor Léon misschien dus ja té wordt.
Sorry, was meer automatisme dan verder over nagedacht.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 15:52:02 #111
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25832206
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:03 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Sorry, was meer automatisme dan verder over nagedacht.
Geeft niks hoor. Ik was alleen bang dat ik een bepaalde kookreputatie had opgebouwd hier.
Toch wel weer goed dat dit topic weer omhoog gekicked is. Ik lees weer een hele hoop nuttige dingen.
Ik ga straks dekzeil halen bij de Gamma denk ik, kan ik het hele huis gaan afplakken voor als Léon gaat eten.
pi_25832403
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 08:40 schreef dutchie het volgende:
Welk boekje is dat Bar? Toevallig "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets?
Ik heb er gister weer in zitten neuzen.
Merkte toch dat ik vanwege het gemak ineens wel erg vaak potjes ben gaan geven (bijna alleen maar ). En ik wil Léon nu toch echt zo langzaamaan wel laten wennen aan ons eten. Hij mag nu in principe bijna alles, ookal is het zoutloos. Dus toch maar weer eens gaan proberen.
Het heet gewoon het babykookboek ik zal ff kijken van wie het is het boek is van Sharon van Wieren.
besteld via bol.com iig
pi_25832637
paprika eet thijs hier wel al en dan op deze mannier:

1 middelgrote aardappel
1 rode paprika (middelgroot)
enkele bloemkool roosjes
scheutje kookvocht,moedermelk, opvolgmelk

schil aardappel en snijd hem in kleine stukjes.
Was de paprika verwijder de zaadlijsten en snijd hem in stukjes.
Breng de aardappel met de bloemkoolroosjes in wat water aan de kook en laat het geheel in ca 15 min gaar worden.
Giet het af en vang het kookvocht op.
Kook ondertussen de paprika in weinig water in ca 15 min gaar, verwijder het vel van de paprika.
Doe de ingredienten bij elkaar en pureer alles, voeg wat kookvocht, moedermelk of opvolgmelk toe om te wat smeuiger te maken.

Geef portie aan je kindje en vries de rest in
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 16:12:27 #114
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25832707
Geen ui, hmmm en ook zeker geen prei... Isa vind de pastasaus met gehakt, tomaat, ui en prei overheerlijk
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 17:46:15 #115
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25835241
De chili is hier goed ontvangen Ik had het gehakt rul gebakken en toen uitjes en paprika meegebakken. Daarna een gedeelte voor Isa in een ander keteltje gedaan, de meeste paprika eruit gehaald. Daar wat tomatenpuree, water en kruiden bij gegooid en op het laatst de bruine bonen. Rijst had ik al gekookt, dus dat heb ik er nog doorgeroerd. En nu is haar portie op en de rest gooi ik in de vriezer...
pi_25836128
Als jullie rijst geven geven jullie die dan zo of helemaal gepureerd

Fijn dat het goed gevallen is Sjeen
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 18:28:41 #117
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25836191
Rijst geef ik gewoon zo. Pasta ook, maar dan gebruik ik wel kleine vormpjes. En sinds Isa mijn krieltjes van het bord afpikt, worden aardappels dus ook niet meer geprakt, tenzij het gerecht dit vereist
pi_25836223
Dan zal ik morgen ofzo ook eens zo rijst geven aan Thijs, hij krijgth et nu nog gepureerd namelijk met groente erbij.

ik heb hier vandaag bloemkool gegeven een paar gepureerd en een paar stukjes zo aan Thijs gegeven maar dat vond hij maar niets
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:33:41 #119
26341 Mariposa
Telt af...
pi_25839324
[Uit lurkmodus]

Hallo moeders!
Ik zit me toch wat af te vragen. Er komen nu best tegenstrijdige dingen langs, van geen uien/kool/kruiden/pittig eten geven, of juist wel. Kan iemand mij (en misschien dat anderen er ook iets aan hebben) vertellen, in hoeverre je dit niet kan geven. Of is het meer een kwestie van gewennen. Dus als je tijdens de zwangerschap, borstvoeding die dingen eet, dat je kind er minder of geen last van heeft.

De reden dat ik mij dit afvraag, is omdat ik zelf zoutloos moet eten, om de smaken te compenseren wordt hier veel rode peper, kruiden, ui en knoflook gebruikt. Nederlands eten kook ik niet, dat is met een zoutloos dieet niet te doen (vind ik) en ik hou gewoon wat meer van ander soort eten.

Ik kan me vaag iets herinneren, dat er een keer wel iets over gezegd is. Bovendien in aziatische landen, schijnt men toch ook gewoon het eten wat gebruikelijk is aan de kinderen te geven. Misschien dat Okidokie daar iets over kan zeggen?

[/Uit lurkmodus]
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_25840048
Dylan vond stukjes ook helemaal niets Het eerste potje met stukjes werd net zo hard weer uitgespuugd! Bij hem was het een kwestie van wennen, maar nog steeds heeft hij liever dat het eten helemaal gepureerd is. Net zoals hij liever heeft dat ik zijn beker vasthou in plaats van hijzelf. Hij is denk ik gewoon een beetje lui
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 21:18:37 #121
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25840555
Mariposa,
Ik kan alleen maar voor mezelf en Isa spreken, maar bij ons is het dus alsvolgt:
Ik heb tijdens mijn zwangerschap en de borstvoeding gewoon alles gegeten (behalve rood vlees en rauwsmelkse kazen ed). Isa krijgt vanaf zes maanden bijvoeding, waaronder wortelenstamppot waarin een uitje verwerkt is. Sinds een paar weken (ze is nu 8,5 maand) kook ik eigenlijk 'gewoon' voor haar. Wel zoutloos, maar absoluut met kruiden en knoflook, alleen met spaanse peper ben ik voorzichtig. Verder gebruik ik ook gewoon ui en prei, niet in grote hoeveelheden maar toch. Isa vind het allemaal lekker en tot nu toe heeft ze nog nergens last van gehad.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:06:11 #122
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25843601
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:52 schreef dutchie het volgende:

[..]

Geeft niks hoor. Ik was alleen bang dat ik een bepaalde kookreputatie had opgebouwd hier.
Toch wel weer goed dat dit topic weer omhoog gekicked is. Ik lees weer een hele hoop nuttige dingen.
Ik ga straks dekzeil halen bij de Gamma denk ik, kan ik het hele huis gaan afplakken voor als Léon gaat eten.
Hehe ik had eigenlijk eerst wat getypt over hoe ontzettend weinig geduld ik heb en dat ik echt kwaad kan worden op een aan m'n vingers plakkende boterham met smeerkaas in kleine stukjes aan m'n vingers. Maar ja daar werd mijn reputatie niet echt goed van dus ik had het weggehaald en verder niet zo goed opgelet en spontaan jouw repuatie naar beneden gehaald

Overigens besloot ik vanmorgen heel enthousiast om aardbeien te gaan pureren. Vanmiddag maar wat bananen gekocht om er enigszins nog iets hapbaars van te maken
  dinsdag 26 april 2005 @ 21:48:39 #123
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26530089
Dit topic doorlezende en linkjes bekeken en ik ben een stuk wijzer en grijzer geworden. Morgen even printpapier halen en ook maar een eigen babyreceptenkookboekje gaan aanleggen. Ik heb nog wel even een dummievraag: Pureren doe je dat met een staafmixer? (Kan ook in vergiet, las ik al.) En ik ben misschien wel heel erg miemelig qua hygiëne, maar hoe krijg je dat eten in porties verdeeld in een ijsblokjes gut, hormonen ook; ik kom zelfs niet op de simpelste woorden.... ding. Misschien denk ik wel te moeilijk, maar wil het wel graag weten.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 26 april 2005 @ 22:04:40 #124
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_26530558
Smirre, die hormonen zijn lastige he

Ik heb geen ijsblokjesbakjes gebruik, dus ik zou je niet kunnen zeggen hoe dat werkt. Ik heb een aantal kleine diepvriesdoosjes gehhaald bij Xenos, waar een deksel op zit. En verder afgewassen potjes van het fruit, Isa krijgt regelmatig een potje fruit namelijk.

Vandaag heeft Isa macaroni met zalm in tomatensaus gehad, 't was niet bij te benen... Steeds die mond wagenwijd open Dat wordt nog een dure bedoening als die wat ouder is
pi_26531979
smirre, de staafmixer is wel makkelijk bij pureren. gemakkelijker dan een vergiet of zeef lijkt me.

ik gebruikte wel ijsblokjesbakjes. ik pureerde de gekookte/gestoomde groenten in een maatbeker. dat werd dan meestal een vrij vloeibaar papje, dus kon ik het gewoon in de ijsblokbakjes schenken. ik had er ooit een foto van gemaakt, zal 'm nog es opzoeken.
pi_26532205
ah, gevonden:

(vlnr wortel, tomaat, cougette, en dat donkere prutje vooraan is aubergine).
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:03:53 #127
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26532315
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:00 schreef bixister het volgende:
ah, gevonden:

en dat donkere prutje vooraan is aubergine).
Ja ja

Ik heb dat idee met die ijsblokjes nooit helemaal begrepen, ze eten toch maar heel kort van die kleine hoeveelheden?

Hier gaat wat over is gewoon in de diepvries in een bakje maar ik heb ook maar een hele kleine diepvries. Plek om op te sparen is er niet. 1 ding, koop nooit de speciaal hiervoor gemaakte bakjes van Nuby. Die waren hier binnen 3 weken al helemaal stuk
pi_26532397
het fijne van die blokjes is dat ik dan steeds andere combinaties kon maken. dus bijv. 2 wortel, 2 courgette, en een aardappel.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:10:32 #129
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26532518
Oh ja dat had ik ook al nooit begrepen waarom twee verschillende groente door elkaar. Lijkt me zo gek altijd.
pi_26532601
voor de afwisseling misschien? en ik eet zelf eigenlijk ook bijna nooit pure courgette of pure tomaat eerlijk gezegd. ach ja, ik deed/doe ook maar wat hoor.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:19:36 #131
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26532772
Oh zo, ik dacht voor de kliekjes maar het zijn zulke kleine beetjes, het zijn eigenlijk allemaal kliekjes.
Waar denk ik ook weer over na. Door elkaar kan best misschien.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:32:54 #132
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26533170
Haha, Bix, hoe wist je dat ik zo visueel ingesteld ben?
Hartelijk dank, duidelijker kan het niet. Nu begrijp zelfs ik het.

Ook dat het onmogelijk wordt om dadelijk alles nog uit te koken. Mijn watjes moeten aan de bacterieën.

Is dat zelf kokkerellen overigens erg tijdrovend? ik ga natuurlijk dadelijk wel dubbel eer van mijn werk hebben, dus de tijd mag ook dubbel...
pi_26533408
ik vond 't wel meevallen. af en toe een avond zo'n voorraad aanleggen (wel goed de datum erop zetten, zodat je niet te oud eten kunt geven). oja dat was ik nog vergeten erbij te vertellen: nadat de blokjes goed bevroren waren deed ik ze over in een diepvrieszakje of -bakje met daarop inhoud & datum van klaarmaken).
pi_26665314
Nieuw op borstvoeding.com: een artikel over de introductie van voedsel met een handig, uitgebreid schema over wat je wanneer kunt introduceren.
  maandag 2 mei 2005 @ 13:38:45 #135
640 snoopy
peanuts
pi_26665544
Ik vind die voorraden aanleggen heel erg handig. heb net toevallig een voorraad lof, worteltjes en kabeljauw aangelegd
Ik stoom alles. Maak het indien nodig fijn en schep het in diepvrieszakjes per portie. In het begin zijn ijsblokjes wel handig maar nu eet hij toch meer dus doe ik een paar eetlepels per zakje. Datum en inhoud er op schrijven en klaar. Dit doe ik met groenten, aardappel, rijst, pasta, vlees en vis.
Maar ja, onze vriezer is wel ruim moet ik zeggen anders zou ik het ook niet weten.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 2 mei 2005 @ 13:56:11 #136
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_26666086
Shit, voorraden aanleggen, dat was misschien ook wel verstandig.
Léon eet nu (a.s. zondag 11 maanden oud) regelmatig met de pot mee. Hij kijkt nl. regelmatig het eten uit onze monden. Hij zit er zelfs bij te smakken. Ogen wagenwijd open, lipjes getuit en geluidjes maken als: "Mmm, smak, mmm."
Maar we eten vaak toch wel behoorlijk kruidig of niet helemaal volgens de voedselschijf dus dan is zo'n ontdooide maaltijd wel een idee.
Maar nog even en dan gaan wij ons eetpatroon ook maar eens verbeteren, kan hij altijd mee-eten. Vindt hij toch het leukst.
pi_26666130
vanaf een gegeven moment (weet al niet eens meer precies wanneer dat was) wilde Piet ook ineens veel liever hetzelfde eten als wij. toen ben ik maar gestopt met die voorraden.
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:39:14 #138
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26949135
Zo, stap 1 is genomen; de staafmixer is gekocht en het eerste appeltje is ook al geprobeerd (door mij dan). Cas en Liz wachten nog even een paar weken met hapjes, ivm hun darmen die 5 weken jonger dan kalenderleeftijd zijn. (Goh, waren CB-arts en ik het zowaar eens met elkaar .)
Dus dat landbouwplastic waarmee wij onze kamer gaan behangen voor het eerste hapje kan nog even in de kast blijven.
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:44:06 #139
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_26949307
Wij gaan binnenkort ook beginnen met de fruit- en groentehapjes
We zijn niet meteen met 4 weken begonnen omdat Noah nog een beetje last had van darmkrampjes enzow. Bovendien hebben ze het dan nog niet echt nodig Noah is nu bijna 5 maanden, en hij zit ons nu echt kwijlend aan te staren als wij aan het eten en drinken zijn

Binnenkort dus ook maar eens zo'n staafmixer ofzow aanschaffen, want ik ben ook van plan om het zelf te gaan maken (ben benieuwd hoe lang ik het volhou )
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_26958438
Hier wisseld het tegenwoordig enorm, Thijs eet nog steeds netjes alles wat ik hem voorschotel maar tegenwoordig ook potjes erbij om wat meer variatie toe te brengen en dat goed.

Maar nog steeds maak ik veel zelf, pas zelfs ons eten er op aan
  donderdag 12 mei 2005 @ 23:15:13 #141
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_26960833
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 16:44 schreef texelonia het volgende:
Wij gaan binnenkort ook beginnen met de fruit- en groentehapjes
We zijn niet meteen met 4 weken begonnen omdat Noah nog een beetje last had van darmkrampjes enzow. Bovendien hebben ze het dan nog niet echt nodig Noah is nu bijna 5 maanden, en hij zit ons nu echt kwijlend aan te staren als wij aan het eten en drinken zijn

Binnenkort dus ook maar eens zo'n staafmixer ofzow aanschaffen, want ik ben ook van plan om het zelf te gaan maken (ben benieuwd hoe lang ik het volhou )
Das wat
pi_26961702
tex, succes! en 't hoeft niet zo'n grote moeite te zijn hoor, je kunt ook gewoon een deel van wat je voor jezelf klaarmaakt pureren. wel even opletten wat ze in het begin wel/niet mogen hebben natuurlijk.
  zondag 15 mei 2005 @ 13:56:13 #143
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_27024674
Weet iemand hoe lang je fruit- en groentehapjes kunt bewaren in de koelkast, en hoe lang in de vriezer? (we hebben niet zo'n grote vriezer, dus als het nog een paar dagen ofzow in de koelkast houdbaar zou zijn, dan zou dat handig zijn we hebben eventueel wel van die luchtdichte bakjes enzow)
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_27030796
tex, bij de keukenkikker (www.keukenkikker.nl, onder tips&thema's, invriezen) staat dat je vers bereide kindervoeding 48 uur in de koelkast kunt bewaren (je kunt dan dus voor 3 dagen koken). en invriezen verschilt per produkt:
quote:
Borstvoeding: tot 2 weken in het vriesvak van een koelkast
Borstvoeding: tot 3-4 maanden in een kleine vriezer die vaak open en dicht gaat
Borstvoeding: tot 6 maanden in een constante diepvries
Groentepuree: 6 maanden
Fruitpuree: 6 maanden
Puree met melk: 2 maanden
Gerechten met gekookte vis: 3 maanden
Rauwe vis: 3 maanden
Gerechten met gekookt vlees: 3 maanden
Rauw gehakt: 1 maand
Overig rauw vlees: 3 maanden
Brood: 2 maanden
  zondag 15 mei 2005 @ 18:57:05 #145
3011 E.T.
pi_27032296
potjes olvarit mogen ook 48 uur in de koelkast nadat ze zijn geopend
  zondag 15 mei 2005 @ 19:16:36 #146
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_27032768
okay thanx!
©Dumbo
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:32:29 #147
45621 Suzanna
Mama van...
pi_27081468
Iemand van jullie die Danoontje Start (soort van yoghurt vanaf 4 maanden) heeft geprobeerd? Noa vindt dat wel lekker, de 'gewone' fruithapjes vindt ze smerig, gaat ze van kokhalzen helaas. Ik blijf het wel proberen, ga ook binnenkort een staafmixer aanschaffen en dan zelf maken...(eventueel met liga erbij, doen jullie dat ook?)
pi_27081580
ik heb er wel eens liga doorgedaan, maar dan vooral om het wat steviger te maken. ik zou 't zeker niet standaard door alle fruithapjes mengen; liga is vrij zoet, zo went je kind onnodig aan zoetigheid. laat het eerst maar eens kennismaken met de oorsponkelijke smaken.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:39:16 #149
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_27081684
Misschien kun je beter beginnen met groente? Vaak kunnen baby's daar beter aan wennen dan aan fruit, doordat dat wat zachter van smaak is.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:58:51 #150
45621 Suzanna
Mama van...
pi_27082294
Grijs: wat grappig, had ik eigenlijk niet bij nagedacht...ik heb ook potjes groente, dan ga ik dat eens proberen. Misschien is het ook wel beter weg te krijgen in het begin omdat je groentehapjes toch warm maakt en de fruithapjes niet verwarmd zijn.
Ga ik dus maar eens proberen vanavond (groente pureren zie ik nog even niet zitten, eerst maar eens kijken of ze het uberhaupt wegkrijgt...)

Bix: je hebt wel gelijk, ik wist eigenlijk niet eens dat de liga's extra zoet zijn. Dus alleen gebruiken als het fruit in kwestie nogal dunnig is o.i.d.
  donderdag 19 mei 2005 @ 10:36:25 #151
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_27142539
over 3 weken mag sanne haar eerste fruithapje.
Ben benieuwd.
(Hans teeuwen)
  donderdag 19 mei 2005 @ 10:38:38 #152
3011 E.T.
pi_27142624
Sanne is toch van februari?
Dan zijn jullie wel erg snel! (zie ook de discussie in het babietjestopic, eind vorige deel/begin huidige deel)
  donderdag 19 mei 2005 @ 10:45:14 #153
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_27142856
Edje sowieso is het verstandiger om haar eerst te laten wennen aan een groentehap. Fruithap gaat er altijd wel in, het is juist de groente waar ze het meest aan moeten wennen.
Maar wat E.T. al zei, ik zou ook nog even wachten. Ze kunnen hun hele leven nog genoeg groente en fruit eten.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 18:36:55 #154
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_27716662
Hier heb ik vandaag Thijs kennis laten maken met een pannenkoek gemaakt van opvolgmelk en zelfrijzend bakmeel.

Nou Thijs vond het lekker echt wel, hij bleef smullen van zijn pannenkoek met aardbeienjam
pi_28061365
Drie 'fotostripverhalen' van een jongetje dat bijgevoed wordt volgens de Rapley-methode:

De boterham van Gijs
Groen en geel fruit
Groente, tips en trucs.
  zondag 19 juni 2005 @ 16:43:30 #156
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_28065578
Bij mij doen je linkjes het niet, poemojn. Connection refused...
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_28067489
Alle 3 niet? De eerste twee zijn gewoon via borstvoeding.com te bekijken, de laatste staat nog op de eigen site van de ouders.
  zondag 19 juni 2005 @ 18:33:29 #158
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_28067528
Alles doet het nu wel gewoon! Zal wel aan ons hebben gelegen!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zondag 31 juli 2005 @ 21:00:52 #159
105888 renzell
pi_29304032
Ja hoor, ik ben ineens helemaal voor Rapley en het lijkt me behalve goed en leuk ook nog eens makkelijker dan al dat gepureer. Niet alleen voor kind, maar ook voor de ouders een pre, lijkt me.
  zondag 31 juli 2005 @ 21:06:15 #160
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_29304220
ik had geen last van het gepureer hoor hier wilde Thijs eigenlijk geen grote stukken in zijn handjes dat gooide hij gewoon weg, en als ik het klein maakte at hij het met smaak op

Ondertussen eet Thijs vollop met de pot mee, als we weggaan meestal een potje of hij eet met mij mee, en het maakt hem niet meer uit hij eet het allemaal
  zondag 31 juli 2005 @ 21:17:17 #161
105888 renzell
pi_29304636
Wat heerlijk Bar!
  zondag 31 juli 2005 @ 21:26:55 #162
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_29305004
jullie alvast s6 met de Rapley methode Renzell
  zondag 31 juli 2005 @ 21:28:34 #163
37150 livelink
pi_29305083
Nou maar hopen dat Julius ook voor Rapley is. Je hebt natuurlijk best kans dat hij alleen maar gepureerd wil eten.
pi_29306106
Dan kun je altijd nog op het rapley-forum hulp zoeken
http://www.network54.com/Forum/382080

En je kunt het ook gewoon combineren natuurlijk.. dus en pureren, en dingen op z'n Rapleys aanbieden.
  zondag 31 juli 2005 @ 22:06:21 #165
105888 renzell
pi_29306550
Tuurlijk kan het zijn dat Juul het niet ziet zitten (al kan ie moeilijk gepureerd willen als ie dat nog nooit gekregen heeft natuurlijk.... ) En ja, combineren kan ook altijd nog. Uiteindelijk zullen we onze eigen weg wel vinden binnen alle methodes die er worden 'aangeboden'. Maar zelf vind ik het fijn om in eerste instantie ergens duidelijk voor te kiezen. Daar van afwijken kan vervolgens altijd weer. Maar deze methode lijkt mij goed en logisch en daar zou ik dus wel eens mee willen beginnen.
  zondag 31 juli 2005 @ 22:24:11 #166
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_29307220
Na hier gelezen te hebben over de Rapleymethode (dank je Poemojn voor alle info) geven wij Luuke geregeld iets uit de hand. Wortel, komkommer, meloen, nectarine enz. Voor de makkelijkheid krijgt ze over het algemeen als avondeten wel prutje. (Ik werk vaak 's avonds en heb dan minder tijd om ervoor te gaan zitten.) Wij gebruiken het dus als tussendoor, dus zal ook niet echt de naam 'Rapley' dragen. Vind het wel een erg goede en leuke manier om kinderen te laten wennen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:32:50 #167
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29317145
en hoe moet t nou als je als moeder zo bang bent dat je zoon erin stikt???

stom eigenlijk, meloen geef ik in stukken en maxim sabbelt er lekker op (maar dan nog ben ik bang dat er een te groot stuk afkomt en in zn keel zit voordat hij kan kokhalzen en zo dus stikt)

ik wil rapleyen maar ik durf gewoon niet wat moet ik daarmee???
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:55:24 #168
105888 renzell
pi_29317606
Martineke, ik ben natuurlijk geen moeder die spreekt uit ervaring, maar ik heb zo hier en daar wat gelezen over die 'Rapley-methode' (ik vind het eigenlijk een beetje overdreven om te spreken van een 'methode', het is zoiets simpels en vanzelfsprekends) en het schijnt toch echt zo te zijn dat kinderen zich veel eerder verslikken in vloeibaar, dan in vast voedsel. Kijk maar eens op (een van de vele... ) linkjes die Poemojn neer heeft gezet.
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:59:25 #169
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_29317722
gisteren waren we bij een oom van mij,daar bleven we eten.

We gaven Sanne en klein hapje aardappelen en bloemkool en lekker dat ze het vond.

we geven haar dus vers eten.
(Hans teeuwen)
  maandag 1 augustus 2005 @ 11:02:50 #170
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_29317829
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 10:59 schreef edje34 het volgende:
gisteren waren we bij een oom van mij,daar bleven we eten.

We gaven Sanne en klein hapje aardappelen en bloemkool en lekker dat ze het vond.

we geven haar dus vers eten.
Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht is
  maandag 1 augustus 2005 @ 12:13:28 #171
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29319735
quote:
Op zondag 31 juli 2005 21:00 schreef renzell het volgende:
Ja hoor, ik ben ineens helemaal voor Rapley en het lijkt me behalve goed en leuk ook nog eens makkelijker dan al dat gepureer. Niet alleen voor kind, maar ook voor de ouders een pre, lijkt me.
Het is misschien wel makkelijker dan pureren ja, maar kind wordt er wel veeeel viezer door, haha! Hier dan tenminste. Noah eet tot nu toe braaf van een lepeltje, dus geen geklieder met het eten enzow. Maar als ie eens een stukje banaan in zn handjes krijgt, nou wordt alles me een partij vies Nee dan liever wat meer moeite doen met pureren, dan achteraf uitgebreid moeten schoonmaken
©Dumbo
pi_29321920
De rapley methode was duidelijk niet geschikt voor Joshua. Die at alleen gepureerd en als het in zijn mond gedaan werd, want mijnheer was vrij lui. Zodra hij een stuk banaan of appel in zijn handen kreeg werd het regelrecht op de grond gegooid. En ja wij hebben een hond, dus dan gaat het bij ons de vuilnisbak in.

En nu vind ie het wel leuk. Een vork en lepel zegt hem nog niet zoveel. Dus we geven hem zijn eten regelmatig in stukjes op zijn bord. Zodra hij dan uitgegeten is ligt de rest naast zijn stoel voor de hond. En dan hoef je het ook niet meer te proberen want hij spuugt het gewoon uit.

Ik ben voor Chantel al bezig om wat lekker zomerfruit hapjes in te vriezen. Ze mag pas over 3 maanden, maar dan heeft ze in de winter wat meer keuze
  maandag 1 augustus 2005 @ 13:37:15 #173
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29322202
ja ik weet t Renzell, heb alles al afgelezen zo ong toch... ik heb hem meloen laten eten endat ging prima hoor, maar toch blijft er bij mij een gedachte ergens dat dat kan gebeuren.
ik ben gewoon overbezorgd waarschijnlijk

ik moet gewoon een beetje vertrouwen kweken denk ik dat het echt wel goed gaat
pi_29323357
lewis maar zo heel lang kun je eten toch ook weer niet bewaren in de vriezer?
  maandag 1 augustus 2005 @ 15:02:59 #175
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_29324731
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 11:02 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht is
was zonder zout en 3 kleine hapjes was helemaal geprakt
(Hans teeuwen)
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 15:47:29 #176
81992 Githa
pi_29326108
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 13:37 schreef Martineke het volgende:
ja ik weet t Renzell, heb alles al afgelezen zo ong toch... ik heb hem meloen laten eten endat ging prima hoor, maar toch blijft er bij mij een gedachte ergens dat dat kan gebeuren.
ik ben gewoon overbezorgd waarschijnlijk

ik moet gewoon een beetje vertrouwen kweken denk ik dat het echt wel goed gaat
Ik vind het ook eng hoor
Jordy eet alles op wat voor hem ligt, no problem! maar als hij bijvoorbeeld banaan uit het vuistje eet dan zuigt hij soms zo hard dat er grote brokken echt naar binnen schieten zo ook met andere dingen...een stuk liga daar bijt hij hele stukken af die nog helemaal niet gesmolten zijn.
We eindigen hier altijd dat ik het stuk eten vast houd om te voorkomen dat er dus grote stukken zo naar binnen floepen en Jordy driftig aan het bijten en zuigen is

Hadden jullie daar ook allemaal last van of moet ik Jordy eerst maar is leren rustig te eten
  maandag 1 augustus 2005 @ 15:53:26 #177
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29326271
gos wat herkenbaar Githa, zo gaat dat hier dus ook. echt heel erg eng vind ik dat

ik geef bambix koekjes aan Maxim, daar heb ik wel vertrouwen in, die breken niet zo snel af gelukkig *phieuww* die moeten echt "gesopt" zijn voordat er iets afbreekt.
  maandag 1 augustus 2005 @ 15:54:01 #178
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29326284
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 14:18 schreef bixister het volgende:
lewis maar zo heel lang kun je eten toch ook weer niet bewaren in de vriezer?
Je geeft eerder in het topic zelf al het antwoord Gepureerd fruit (zonder melk) kan 6 maanden in de vriezer bewaard worden
©Dumbo
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 16:12:08 #179
81992 Githa
pi_29326874
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 15:53 schreef Martineke het volgende:
gos wat herkenbaar Githa, zo gaat dat hier dus ook. echt heel erg eng vind ik dat

ik geef bambix koekjes aan Maxim, daar heb ik wel vertrouwen in, die breken niet zo snel af gelukkig *phieuww* die moeten echt "gesopt" zijn voordat er iets afbreekt.
Ja idd maar ik ben van mening dat het geen overbezorgdheid is want als ik hem laat doen stikt hij werkelijk. Kokhalzen doet hij bij de kleine brokjes wel eens en daar is niks mee zo wennen ze aan het slikken e.d. maar dan moet zo'n brok natuurlijk wel door zijn keel passen Ik denk dat die van ons gewoon te gulzig zijn Martineke
  maandag 1 augustus 2005 @ 16:20:18 #180
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29327143
Is het niet een idee anders het in kleinere stukjes te geven zodat ze het wel zelf met hun handjes in hun mond kunnen stoppen, maar er niet in kunnen stikken?
©Dumbo
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 16:25:47 #181
81992 Githa
pi_29327328
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 16:20 schreef texelonia het volgende:
Is het niet een idee anders het in kleinere stukjes te geven zodat ze het wel zelf met hun handjes in hun mond kunnen stoppen, maar er niet in kunnen stikken?
Jah, wel een idee maar dat lukt hem dus niet...dan zijn de stukjes te klein en krijgt hij het niet opgepakt zeker niet wanneer hij van die natte zever handjes heeft en dan ben ik uiteindelijk die stukjes in zijn mond aan het stoppen einde Rapley methode
Zou hij dat al wel moeten kunnen dan die fijne moteriek duurt toch wel even ik ben daar best onzeker in omdat ik bang ben dat zijn vingertjes de oorzaak zijn
  maandag 1 augustus 2005 @ 16:34:53 #182
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29327612
Oh ik heb geen idee wanneer ze dat moeten kunnen eigenlijk...
©Dumbo
pi_29327798
Ik heb al een aantal keren gelezen op het forum over Rapley. Geen enkel kind van 6 maanden, zelfs nniet van 7,5 maand zal echt perfect kunnen eten. Ze zullen kokhalzen van stukjes eten, ze zullen alles op de grond gooien. Maar dat maakt allemaal niet uit. Wanneer het kind er aan toe is zal het namelijk beter gaan. Je leest veel dat kindjes van 9 maanden al goed kunnen eten. Rapley draait ook om het kind en niet om de bijvoeding. De bijvoeding is niet zo belangrijk omdat het kind toch nog de belangrijkste dingen via (in principe) de borstvoeding binnen krijgt. De moteriek etc komt vanzelf wanneer het kind daar aan toe is. Rapley is ook gewoon leren en plezier krijgen in eten.

Althans zo heb ik het begrepen en dat vind ik er mooi aan, ik wil het ook zeker gaan doen.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 17:02:33 #184
81992 Githa
pi_29328511
Idd Randa.... kokhalzen geeft niks en ja, ze moeten het nog leren het hoeft bijlange na niet perfect, maar zo ver komen we dus niet eens.
Hoe laat je ze het leren ? want als ik Jordy iets geef dan begint hij zo driftig te zuigen of te bijten dat er echt gigantische stukken naar binnen floepen en daar zit een grote kracht achter. en kleine stukjes, die zo naar binne mogen floepen die krijgt hij niet opgepakt

De eerste keer ging goed, toen had hij nog niet zo door dat het te eten was en hoe het smaakt en deed hij rustig maar nu als hij maar denkt dat ik iets pak om te eten, zit hij met zijn armpjes uitgestrekt te hijgen van, hebbuh hebbuh ! en als hij het is zijn handjes heeft begint hij gewoon heel driftig te eten. Wie weet is dat het probleem wel

Het gaat er dus helemaal niet om dat hij het goed en netjes moet kunnen, hij mag oefenen en proberen zoveel hij wil, maar dit moet wel verantwoord zijn.

Hoeveel geven jullie je kleintjes extra te drinken eigenlijk? Als ik Jordy op een dag 3 kleine flesjes water geef, dan lurkt hij die met gemak op Ik vind het persoonlijk wel veel maar het lijkt me ook geen kwaad kunnen of vergis ik me daar in? suiker had ik al overwogen maar dat is niet aan de orde.... Hij eet overigens wel altijd zijn eten op, dus het is ook niet zo dat hij te vol zitten voor zijn eten door het water.
  maandag 1 augustus 2005 @ 17:07:53 #185
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29328653
Githa als je Jordy eerst voert en dan als de ergste honger over is hem zelf laat eten, is ie dan niet minder gulzig?

Ergens denk ik ook dat ie het vanzelf wel leert als ie zich een (paar) keer verslikt heeft. Net als lopen, dat leer je ook met vallen en opstaan. Maar goed, je wil uiteraard niet dat het écht mis gaat. Lastig...
©Dumbo
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 17:12:32 #186
81992 Githa
pi_29328776
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:07 schreef texelonia het volgende:
Githa als je Jordy eerst voert en dan als de ergste honger over is hem zelf laat eten, is ie dan niet minder gulzig?
nee erg he
quote:
Ergens denk ik ook dat ie het vanzelf wel leert als ie zich een (paar) keer verslikt heeft. Net als lopen, dat leer je ook met vallen en opstaan. Maar goed, je wil uiteraard niet dat het écht mis gaat. Lastig...
Jah, kokhalzen doet hij toch wel van de stukjes die hij eraf bijt maar dan ben ik dus ondertussen het stukje eten aan het vasthouden aan de onderkant om te voorkomen dat het helemaal naar binnen floept of grote brokken ervan.
Dus zelfstandig doet hij het dan niet. Hij zal het ooit best wel leren, dat geloof ik wel, maar de rapley methode gaat hier dus niet werken nu ....
Ik ben ook erg benieuwd hoe jullie kindjes eten Zijn ze ook zo gulzig of sabbelen die echt alleen aan het eten?
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 17:13:23 #187
81992 Githa
pi_29328806
edit: 2x is een beetje te veel
pi_29328831
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 16:40 schreef Randa_v het volgende:
Althans zo heb ik het begrepen en dat vind ik er mooi aan, ik wil het ook zeker gaan doen.
ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van eten Het klinkt inderdaad allemaal zo logisch. Ik ben heel benieuwd hoe Tomas het gaat doen met 6 maanden.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_29329237
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:14 schreef TearSong het volgende:

[..]

ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van eten Het klinkt inderdaad allemaal zo logisch. Ik ben heel benieuwd hoe Tomas het gaat doen met 6 maanden.
Ik mag eerst nog eens gaan bevalllen. Maar ik vind het idee gewoon leuk en heb het ook aan veel familie al uitgelegd. Wat ik gisteren las stond ik ook even van te kijken. Bijvoeden mag in principe pas met 6 maanden maar als het kind echt gaat grijpen naar eten op je bord, daar nieuwsgierig naar is, kan het bij de rapley dus niet echt kwaad om eerder te beginnen omdat het kind het hetzelf aangeeft dat van je bord te willen eten. En dus aangeeft er aan toe te zijn, maar het blijft wel op initiatief van het kind en niet van de ouder.
pi_29329382
Ja dat klopt. Ik wist overigens ook al voor m'n bevalling dat ik de Rapley methode iig. wilde gaan proberen En Tomas grijpt nu ook al regelmatig naar eten (laatst nog, midden in m'n bord met nasi ) maar wat dat betreft twijfel ik nog een beetje. Ja, hij kijkt en grijpt naar eten, maar ivm. allergieen in de familie is het beter te wachten met bijvoeden tot hij 6 maanden is, omdat de kans op allergieen minder is als hij de eerste 6 maanden alleen BV krijgt. Maar dat weet Tomas natuurlijk niet
It's all up to you
pi_29333063
Hier wordt het soms ook wel eens gecomineerd. Myrthe weigert nu te kauwen omdat er een kies op punt van doorkomen staat, en dan is een vrijwel vloeibaar potje (Zonnatura 12 mnd) of groentensoep wel handig.. rapleyen iets minder.
pi_29335829
Als ik Thijs iets van bv fruit in zijn vuitsje geef dan gaat het 5 min goed en dan propt hij het hele stuk fruit in zijn mond

dus ik snijd het in kleine stukjes en geef het hem zo

broodkorstjes en liga enzo gaat wel goed die propt hij niet geheel in zijn mond

het zelf laten eten pakken is helemaal drama want het schuift eerst de hele voorkant van de kinderstoel door, daarna heeft hij het te pakken in zijn knuistje dan knijpt hij het fijn en dan kan hij er niet meer van eten en is het huilen....
dus ook hier geef ik Thijs gewoon te eten
pi_29338876
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:12 schreef Githa het volgende:
rapley methode gaat hier dus niet werken nu ....
jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?

ik ben super benieuwd hoe anna 't gaat vinden, volgende week beginnen we! (en ook benieuwd of ik dat inderdaad durf als ik 't idee heb dat ze erin gaat stikken...).
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 21:56:30 #194
81992 Githa
pi_29339110
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 21:51 schreef bixister het volgende:

[..]

jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?

ik ben super benieuwd hoe anna 't gaat vinden, volgende week beginnen we! (en ook benieuwd of ik dat inderdaad durf als ik 't idee heb dat ze erin gaat stikken...).
Dat is nu precies wat ik probeer te zeggen bix...ik durf die tijd niet te geven, of liever gezegd niet te starten.
Nu ik eenmaal die brokken banaan e.d. naar binnen heb zien schieten maarja wie weet heb je gelijk en hapt hij volgende maand ineens niet meer zo driftig

Ik hoor je eerste ervaring van Anna graag hoor ...succes!
pi_29339296
de mate waarin ze controle hebben over hun handelen neemt nu snel toe is mijn ervaring, dus het zou goed kunnen dat dat over een maand inderdaad al een heel ander verhaal is. misschien toch de moeite om 't af en toe te blijven proberen.
pi_29339654
Ik ben het met Bix eens: gewoon blijven proberen. Bij Morris schiet er ook wel eens iets in zijn keel omdat hij niet of niet goed kauwt. Maar ik denk dat dat toch de manier is om het te leren.

Wat ik zelf erg leuk en belangrijk vind bij het aanbieden van eten is om alles gewoon te proberen. Nou ja, bijna alles dan. Ik hoop dat Morris leert dat er heel veel smaken en soorten voedsel zijn. Door hem nu al van alles aan te bieden denk ik dat hij het gaat leren eten en waarderen.
Van de week stukjes olijf gegeven. Dat vind hij ook lekker. Maar ook iets pittiger eten, verschillende soorten groenten, vis, verschillende soorten kaas etc.
Mijn stille hoop is natuurlijk dat ie later gewoon heel veel dingen lust.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:09:55 #197
81992 Githa
pi_29339656
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:00 schreef bixister het volgende:
de mate waarin ze controle hebben over hun handelen neemt nu snel toe is mijn ervaring, dus het zou goed kunnen dat dat over een maand inderdaad al een heel ander verhaal is. misschien toch de moeite om 't af en toe te blijven proberen.
Dat doen we ook, zoals je eerder hebt kunnen lezen.
Alleen eindigen we nu steeds met mama die aan het andere eind van het stuk eten loopt te trekken om te voorkomen dat het zowat in zijn geheel wegschiet

Ieder kind is anders en ik denk ook dat er genoeg kindjes zullen zijn waarvoor de Rapley methode niet de beste methode is, net zoals de rapley methode niet voorschrijft pas geschikt te zijn voor kindjes vanaf 6 maanden zoals Randa V eerder ookal beschreef
pi_29339737
Ik zou idd ook wat vaker Thijs stukken in zijn vuistjes moeten gaan geven, maar doordat het of helemaal in zijn mondje gepropt word, of hij verslikt zich erin, of het zit zo in zijn knuistje dat hij er niets van tussen gegeten krijgt, komt het er niet van eigenlijk eerder gemakzucht van mama
pi_29340261
nounou niet zo op je teentjes getrapt hoor githa. nog even een citaat uit dat stuk van Stefan Kleintjes, over waarom het 'rapleyen' over 't algemeen toch pas goed werkt vanaf zo ongeveer 6 maanden:
quote:
Dus: baby’s kunnen zichzelf voeden als zij de gelegenheid krijgen. We willen ook dat peuters zo rond de leeftijd van drie jaar zelf eten. Het proces begint bij de geboorte, gaat door en rond de drie jaar houden we ons er maar niet meer mee bezig. Waarom zouden we deze natuurlijke gang van zaken verstoren door de boel over te nemen en halverwege het eerste levensjaar de baby met de lepel te gaan voeden?
Dit moest wel toen we hapjes aanboden op de leeftijd van drie à vier maanden, want dan kan een kindje echt niet zelf al met een lepeltje eten. Maar op de leeftijd van zes maanden is dat toch echt anders.
(bron)

uit hetzelfde stuk:
quote:
Niet alle baby’s zijn precies op hetzelfde tijdstip klaar voor vast voedsel

Net zo min als alle baby's op hetzelfde tijdstip praten of lopen...
Dus de magische grens van 26 weken laten we vallen (hèhè...) en we vervangen hem door de term: "aan het eind van de zesde maand". Maar we blijven wèl in de gaten houden dat het belangrijk is dat een baby in de eerste zes maanden eigenlijk exclusief de borst hoort te krijgen. Want voor het overgrote deel van de baby's zijn de risico's groter dan de voordelen wanneer ze eerder dan zes maanden al bijvoeding krijgen.
en
quote:
De onderzoekster Gill Rapley heeft een aantal ouders gevraagd om het juiste moment te vergeten en zich te concentreren op de gelegenheid. Hieronder volgen haar bevindingen.

In de vierde maand waren de baby's er niet aan toe zelf te eten. Maar rond de zesde maand konden zij eten in hun mond stoppen, gingen zij doelmatig eten. Ze gingen het eten ontdekken, in de mond stoppen, en hadden daarvoor klaarblijkelijk geen tanden nodig.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:28:12 #200
81992 Githa
pi_29340428
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:23 schreef bixister het volgende:
nounou niet zo op je teentjes getrapt hoor githa. nog even een citaat uit dat stuk van Stefan Kleintjes, over waarom het 'rapleyen' over 't algemeen toch pas goed werkt vanaf zo ongeveer 6 maanden:
uuumhz, ben je iets aan het zoeken Bix ? ....
Ik ben helemaal niet op mijn teentjes getrapt en jammer dat je alles zo negatief leest.

Ook niet nodig om nogmaals aan te tonen waarom de rapley methode pas zo goed werkt vanaf 6 maanden, ik deelde je mening maar uiten een ervaring.
en ook de tekst die jij quote geeft aan wat ik zeg "het overgrote gedeelte van de baby's" dus niet elk kind.
pi_29340951
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:28 schreef Githa het volgende:
jammer dat je alles zo negatief leest.
eh ik?
maar ik hou er over op hoor, sorry als ik me te bemoeierig opstelde.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:55:05 #202
81992 Githa
pi_29341619
Dus ook geen sorry nodig Bix Ik was niet op mijn teentjes getrapt en vind het niet bemoeierig heb ik ook nooit beweerd meedenken stel ik juist op prijs, ook als het niet bij mijn denkwijze past... alleen zo leer je wat bij en herzie je eventueel een mening....

Ik vind het alleen jammer dat mensen zo snel reageren met " nou nou ...." het zijn woorden op een beeldscherm, die kunnen zo verkeerd overkomen en zelfs die en bleken niet te helpen. Wat is er gebeurd met gewoon vragen wat er bedoeld wordt?

Maar dit is idd niet het aangewezen topic om daar over verder te gaan.
  maandag 1 augustus 2005 @ 22:55:58 #203
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29341658
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef snoopy het volgende:
Mijn stille hoop is natuurlijk dat ie later gewoon heel veel dingen lust.
Juich niet te vroeg Mijn zus luste zo ongeveer alles tot ze een jaar of 2 was, en daarna luste ze nog amper iets. Ze is groot geworden op brood, pizza en zuurkool
©Dumbo
pi_29342464
oja tex, hihi wat grappig die link naar 'mijn' diepvriesbewaartijden. ik zou 't zelf geen 6 maanden durven bewaren overigens!

en ik lustte als kind bijna niks maar nu alles. manlief lustte als kind ook bijna niks en nu ... nog steeds.
  maandag 1 augustus 2005 @ 23:31:11 #205
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_29343176
Eten is een gezellig samenzijn meisjes

Ik heb altijd maar wat gedaan met Jolie. Stukjes geven ging het makkelijkst. Jolie is wel heel erg gulzig en een propkont. Jolie denkt halve boterhammen ineens op te kunnen eten en ze heeft ook altijd in beide handjes iets vast. In iedere hand een aardbei enzovoorts. Als ik geen zin heb in dat geklooi, voer ik d'r. Ook al heeft ze daar soms geen zin in. Bij de oppas wordt ze meestal gevoerd omdat het daar zo druk is aan tafel dat ze alleen maar gek kan doen.

De laatste weken gaat het wel wat beter. Uit de hand kan ze alles eten en ook afhappen, komt ook door het vollere gebit. Er verandert echt veel nu. Een maand geleden zat ze naast Amber een kipnugget te eten, Amber hapte netjes stukjes af en Jolie duwde dat hele ding ineens in d'r mond. Gisteravond aten ze alletwee nasi, Jolie kauwde d'r eten terwijl Amber het meeste gewoon doorslikte. De één wilde gevoerd worden, de ander zelf eten met afwisselend gevoerd worden.
Er komt van zelf wel een weg in. Ik merk zelf dat er nu echt vooruitgang in zit en dat ze de afgelopen maanden gewoon maar wat zat te prutten.

Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
pi_29349425
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef Githa het volgende:
Ieder kind is anders en ik denk ook dat er genoeg kindjes zullen zijn waarvoor de Rapley methode niet de beste methode is, net zoals de rapley methode niet voorschrijft pas geschikt te zijn voor kindjes vanaf 6 maanden zoals Randa V eerder ookal beschreef
De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.

Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 11:26:58 #207
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29352990
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 06:11 schreef Randa_v het volgende:

[..]

De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.

Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
aankomend rapleyfan meldt zich...

Randa waar heb je gelezen dat het kind moet kunnen zitten voor je begint? ja het is goed als ze zelf kunnen zitten omdat de kans op verslikken dan minder is (het 'uitwerpmechanisme'werkt dan beter) wat ik begrijp is dat het om de kauwbeweging gaat en de interesse in voedsel.

maar goed, ik wil dus ook gaan rapleyen en heb mike van het nut kunnen overtuigen en mijn mams is ook helemaal enthousiast. Nu eerst maar even wachten...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_29353053
Op de www.borstvoeding.com vind je ales over borstvoeding en bijvoeding. Stefan Kleintjes en Gill Rapley hebben er beide grote stukken op staan. De stukken van Gill Rapley heb ik vanmorgen nog door zitten lezen.
pi_29353248
Inderdaad, en zelf lees ik tegenwoordig ook af en toe ervaringen op het bijvoedingsforum:
http://www.network54.com/Forum/382080?it=19
Ook best leuk!
It's all up to you
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 11:43:07 #210
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29353383
Die stukken van stefan heb ik gelezen (tenminste de meeste volgens mij) maar ik kon mij niks herinneren over dat zitten vandaar mijn vraag...
pi_29353571
quote:
Won't he choke?

Many parents worry about babies choking. However, there is good reason to believe that babies are at less risk of choking if they are in control of what goes into their mouth than if they are spoon fed. This is because babies are not capable of intentionally moving food to the back of their throats until after they have learnt to chew. And they do not develop the ability to chew until after they have developed the ability to reach out and grab things. Thus, a very young baby cannot easily put himself at risk because he cannot get the food into his mouth in the first place. On the other hand, the action used to suck food off a spoon tends to take the food straight to the back of the mouth, causing gagging. This means that spoon feeding has its own potential to lead to choking and makes the giving of lumpy foods with a spoon especially dangerous.

It appears that a baby's general development keeps pace with the development of his ability to manage food in his mouth, and to digest it. A baby who is struggling to get food into his mouth is probably not quite ready to eat it. It is important to resist the temptation to help the baby in these circumstances since his own developmental abilities are what ensure that the transition to solid feeding takes place at the right pace for him. This process is also what keeps him safe from choking on small pieces of food, since, if he is not yet able to pick up small objects using his finger and thumb, he will not be able to get, for example, a pea or a raisin into his mouth. Once he is able to do this, he will have developed the necessary oral skills to deal with it. Putting foods into a baby's mouth for him overrides this natural protection and increases the risk of choking.

Tipping a baby backwards or lying him down to feed him solid foods is dangerous. A baby who is handling food should always be supported in an upright position. In this way, food which he is not yet able to swallow, or does not wish to swallow, will fall forward out of his mouth, not backwards into his throat.

Adopting a baby-led approach doesn't mean abandoning all the common sense rules of safety. While it is very unlikely that a young baby would succeed in picking up a peanut, for example, accidents can and will happen on rare occasions – however the baby is fed. Rules of safety which apply in other play situations should therefore be adhered to when eating is in progress.

Bron: Gill Rapley, Rapley guidelines
Even helemaal gekopieerd voor de dames die zich zorgen over stikken.
pi_29353653
Als je een baby ondersteund in de kinderstoel, zullen ze vaak genoeg onderuitzakken, zolang ze het niet kunnen, vandaar eigenlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Randa_v op 02-08-2005 11:58:08 ]
pi_29353778
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 23:31 schreef Luchtbel het volgende:

Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
Hier nog zo één die bijna niets lust. Ik hoop dus dat Myrthe wel een 'alleseter' wordt want het is knap lastig als je zo weinig lust. De eerste pogingen lijken vooralsnog niet echt geslaagd, wortel en banaan werden allebei weer rap naar buiten gewerkt. Gisteren wat rijstebloem door de laatste fles gedaan en dat ging wel goed, maar er zat maar een heel klein beetje doorheen. Vandaag dus maar eens met wat meer rijstebloem proberen. Myrthe is nu ook heel erg verkouden dus het neusje zit helemaal dicht, en dat eet ook niet lekker natuurlijk.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 12:21:51 #214
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29354546
Randa nu snap ik je opmerking over dat zitten.. dank!
pi_29355705
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
pi_29355734
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:58 schreef bixister het volgende:
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
Lijkt me wel goed Bix!!
pi_29529932
nou, gisteren inderdaad op schoot al een beetje laten proeven aan een stuk meloen. en dat ging aardig, maarja, het is toch best onhandig als je zelf daardoor nauwelijks iets kunt eten. dus toch de kinderstoel maar van tafel gehaald vandaag en dat ging eigenlijk best aardig! ze houdt 't nog niet zo lang vol, maar met de verkleiner en evt. wat extra doeken in de rug/zij kan ze redelijk zitten en ze vond 't ook superleuk om met ons aan tafel te zitten. ze heeft meteen een flink stuk van wat ze kreeg opgeslobberd. (zie ook fototopic).
pi_29536191
Thijs heb ik heel lang vanuit zijn wipstoel te eten gegeven
  woensdag 10 augustus 2005 @ 11:34:15 #219
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29537211
Wij hebben Noah ook een tijdje in zn wipstoel eten gegeven. Maar nu we hem in de kinderstoel eten geven merk ik hoeveel zooi dat scheelt! In de wipstoel ging ie dan met zn handjes in zn mond en vervolgens aan zn beentjes etc.Dus gaven we hem alleen in romper eten omdat anders al zn kleren vies waren, en daarna in bad. Nu in de kinderstoel kan ie sowieso niet zo makkelijk meer bij zn beentjes, maar hij doet ook een stuk minder zijn handjes in zijn mondje

Laatst had ik wat fruit en groente ingevroren, maar ik vind het er niet echt lekkerder op worden Nectarine+banaan, had het meteen in de vriezer gedaan, nog geen 2 weken volgens mij en daarna 1 dag koelkast om te ontdooien, maar ja die banaan verkleurt meteen dus dat ziet er echt niet meer uit (Maanr Noah vond het nog wel lekker) En groenteprutje met rijst, was wel iets aan de dikke kant (nog niet verdund met melk toen). Ook max 2 weken in vriezer en dan 1 dag koelkast, maar daarna was het niet echt een prutje meer, het leek wel heel erg uitgedroog ofzow Doe ik iets fout?
©Dumbo
pi_29538303
Ik geef Noa op schoot te eten omdat ik wilde wachten tot ze zat met haar in de kinderstoel te zetten. En sinds eergisteren (volgens mij) zit ze dus ook los! Ze vindt het alleen helemaal niet leuk in de kinderstoel en probeert zich eruit te wurmen om te gaan staan.

Ik geef haar trouwens gecombineerd te eten...'s avonds vaak gepureerd en overdag vaak stukjes fruit etc. en dat gaat best goed (alleen wordt appel bijvoorbeeld in allerlei stukjes gekauwd die niet opgegeten worden altijd). Ik heb haar vanaf het begin trouwens stukjes meloen etc. gegeven en dat vond ze veel en veel lekkerder dan uit een potje of zelfs gepureerd.

Noa is trouwens ook zo gulzig met eten. Best lastig af en toe ...
pi_29539586
bar, de wipstoel heb ik bij Piet ook lang gebruikt voor 't eten, maar daarin zit het kind toch niet genoeg rechtop voor de Rapley-methode, schijnt.

tex, invriezen verandert vaak wel de structuur van het voedsel ja, ik vind 't er ook meestal niet mooier en lekkerder op worden. en misschien kwam dat uitdrogen ook door het weer opwarmen? ik vind 't voor in te vriezen prutjes altijd wel handig als ze veel vocht in zich hebben, dus inderdaad wat aanlengen met melk of water bijv helpt wel.
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2005 @ 18:14:58 #222
81992 Githa
pi_29542034
Dek je het eten wel af dan Tex, als je het in de vriezer doet ? ...ik heb er namelijk geen last van Wel idd die banaan die bruin verkleurd.

Misschien is het de tijd dat het in de vriezer staat, offuh de manier waarop je het laat ontdooien Ik haal het er s'morgens uit en laat het dan in een afgesloten bakje ontdooien en als het dan nog niet goed is gaat het even de magnetron in.
Het fruit in Brabant is vast gewoon veel lekkerder

Anna, best lekker he dat eten

Noa pas je wel op met dat staan in de kinderstoel.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:34:22 #223
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29542476
Ik heb het gewoon in een leeg olvarit potje gedaan, dus wel afgesloten. Ook afgesloten in de koelkast om te ontdooien. Het heeft ongeveer 2 weken in de vriezer gestaan, en volgens die info van bix hierboven ergens zou het 6 maanden ofzow in de vriezer moeten kunnen, dus dat lijkt me het probleem niet.

Ik had het nog niet met melk verdund, omdat je het dan korter kunt bewaren in de vriezer.

Het was wel zo dat ik het zo droog enzow vond toen ik het vanuit het potje in het eetbakje wilde scheppen, en dus voordat het verwarmd was. Misschien had ik het gewoon moeten verwarmen en zag het er daarna beter uit
©Dumbo
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2005 @ 19:25:40 #224
81992 Githa
pi_29543626
Tex dat zou het ook kunnen zijn.... zo had ik aardappel met corgette en als dat koud is, is een een beetje sponsachtig maar verwarmd dus helemaal niet.
  zondag 14 augustus 2005 @ 21:59:09 #225
105888 renzell
pi_29640482
Het is vast ergens te vinden, maar wat waren de groentes die jullie vanaf 6 maanden aan je kindjes gaf? Ik weet inmiddels dat wortel, broccolie, sperzieboontjes en courgette in ieder geval mogen vanaf die leeftijd. maar wat nog meer? En waar ik ook benieuwd naar ben is welke van die groentes jullie kindjes het lekkerst vinden.
pi_29640595
Die van mij waren en zijn gek op bloemkool met aardappel.
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:13:53 #227
105888 renzell
pi_29640880
oh ja, tuurlijk, bloemkool bestaat ook nog!
pi_29640950
En ook lekker met verse appelmoes. Gewoon de appels een beetje koken en dan lekker fijnpureren. En dan samen met de bloemkool of met de bloemkool en aardappels. Dan heeft ie al bijna een volwaardig prakje
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:21:03 #229
105888 renzell
pi_29641099
hmmm, krijg er zelf haast trek van...
pi_29654190
piet vond bloemkool ook altijd erg lekker (nu niet meer zo ). en sommige mixen, bijv. courgette met pompoen.

zie trouwens hier voor een veilig introductie-schema. en bijv. op www.keukenkikker.nl voor recepten / ideeën.

[ Bericht 14% gewijzigd door bixister op 15-08-2005 13:34:19 ]
  maandag 15 augustus 2005 @ 19:48:09 #231
105888 renzell
pi_30943975
ET, hoe maakte je dat pasta-met-spinazie gerecht ook weer precies dat jij 'n tijdje geleden ergens noemde? zat daar tonijn door of zalm? en met kruidenkaas geloof ik? ik kan 't zo gauw niet terugvinden.
  maandag 26 september 2005 @ 16:00:14 #233
3011 E.T.
pi_30945607
Tortellini (met kaasvulling), diepvries-spinazie, met beetje knoflook, pesto en sambal. Bakje paturain (of andere kruidenkaas) erin smelten, tonijn (op water) uit laten lekken en mee verwarmen en een bouillonblokje.
Simpel, snel klaar (staat met een kwartier op tafel) en errug lekker!

Als Saskia een paar dagen niet zo veel groenten op heeft eten we vaak dit, zodat ze weer eens goed eet
pi_30957739
Als we ons hier ergens geen zorgen over hoeven maken, is het Glenn en eten, want hij eet werklijk alles.

Enige uitzondering - maar wel begrijpelijk lijkt me, is Haring, dat sloeg ie duidelijk af.

Maar meneer eet rustig mee uit welke keuken dan ook - wel mbt pittigheid rekening met hem houdend uiteraard - en lust alles, ook de toch al vrij uitgesproken smaken van bv gebakken vis of ansjovis, olijven in 101 soorten, wat bittere groentes, gekruide chips, curry gerechten etc.

Favoriet zijn, uiteraard, pasta (in 150 soorten en maten) en fruit.

Wat je hier in Nederland niet vaak vindt, maar we via de Italiaanse groothandel of uit Italie zelf halen zijn pastasoorten die eigenlijk speciaal voor (hele kleine) kinderen zijn, hele kleine vormpjes (slecht enkele mm's in doorsnede) die je klaar maakt als een soort pasta soep.
De ideale basis voor 1001 combinaties, in een handomdraai klaar, Glenn is er dol op.

Potjes komen er hier dan ook al heel lang niet meer aan te pas.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  maandag 26 september 2005 @ 23:33:10 #235
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_30958432
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:33 schreef dutchie het volgende:

Wat doen jullie?
Had ik maar zo'n zorgzame mammie.

Onder voorbehoud!

Ik zag een moeder ooit es een goedrijpe banaan met lauw gedestileerd water pureren
En dat geven aan een baby ipv. verwarmde pakmelk of van dat poedertroep.
De Baby verdraagde dat beter dan dat poeder en dronkalles op.
Ik weethet fijne er niet precies van.
Ndaruk moet WEL gelegd worden op een 'goed-rijpe' banaan.
Er moeten plekjes over de gehele 'schil' van de desbetreffende banaan zitten,
wat erop duid dat alle zemeel is omgezet in vruchtensuiker ofzo.

Een niet-goedrijpe banaan is funest ofzo.
Aangezien volwassenen ook al verstoppingen krijgen van niet rijpe bananen.
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_30958663
ET bedankt! ik heb een beetje gevarieerd ivm voorradige ingrediënten, dwz gewone pasta ipv tortellini, ander kruidenkaasje, en daarnaast toegevoegd: stukjes tomaat & pijnboompitten. was een succes! Piet heeft er heerlijk van gegeten. (Anna nog niet, die eet wel erg makkelijk alles hoor maar ik vond dit nog wat te zout voor haar.) (nog een vraagje: doe jij er 1 blikje tonijn door of 2? ik twijfelde, heb 't bij 1 gehouden).
  dinsdag 27 september 2005 @ 11:13:50 #237
3011 E.T.
pi_30966899
wij doen 't ook wel eens met gewone pasta idd bix, alleen de tortellini wordt hier met groter gejuich ontvangen
(ik doe trouwens gewoon 1 blikje, anders gaat de tonijn erg overheersen)
  donderdag 29 september 2005 @ 17:28:44 #238
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31031991
Misschien handig voor de schepsels die geen groenten willen eten.

Gekleurde tagliatelli nemen. Wortel en courget schaven met een schilmesje zodat je net zulke slierten krijgt als de tagliatelli. Samen koken. Vis en tomaatjes erdoor. Klaar. Op de tomaat na geen groente te zien

Jolie is gek op moes van rode bietjes en appels, smaakt ook niet echt groente-achtig (ik laat wel stukjes erdoor) en gezond.
pi_31050319
goeie tip luchtbel! ben benieuwd of piet daar in trapt, maar ik ga 't zeker een keer proberen. groente door pasta lust ie over 't algemeen toch wel beter dan 'los'.
pi_31058610
Hmm de zelfgemaakte sperzieboon met aardappel werd niet echt gewaardeerd Vanavond nog maar eens proberen, misschien had ze niet genoeg honger, ze had 2 uur daarvoor al een half potje wortel op..
  vrijdag 30 september 2005 @ 17:46:11 #241
105888 renzell
pi_31062947
Vraagje voor mensen die de Rapleymethode hebben toegepast. ik blijf 'methode' een groot woord vinden voor het geven van brokjes ipv papjes, mais bon...
In de supermarkt zie ik allerlei potjes met wel 3 of 4 ingredienten erin. Hoe was jullie ervaring met het geven van meerdere dingen 'naast' elkaar? Bijvoorbeeld aardappel met wortel? En hoe kregen die kleintjes het met rijst enzo voor elkaar? Toch gewoon op een lepeltje? Enne... ik neem aan dat het goed is om eerst een tijdje 1 soort groente te geven. Dan een paar weken een volgende etc. Maar wanneer is de tijd rijp voor combineren? En sommige groentes die een kindje gepureerd wel mag hebben, zijn misschien helemaal niet zo makkelijk weg te werken in brokjes. Zo'n sperzieboon lijkt me bijvoorbeeld toch behoorlijk draderig. Kortom; vraagJE werd vraagJES zie ik.
  vrijdag 30 september 2005 @ 20:32:21 #242
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31067530
Bix of Piet er in trapt weet ik natuurlijk ook niet maar het ziet er wel erg fleurig uit. Eten met felle kleuren doet het hier duidelijk beter dan eten dat bruin of gelig is Nou moet ik wel zeggen dat Jolie alles eet maar eten met kleurtjes wordt hartelijk ontvangen: mmmmmmmmmmmmmmmm doet ze dan.

Renzell ik was begonnen aan een briljant antwoord op je vraag(jes) maar ik weet er niks zinnigs over te zeggen. Behalve dan dat rijst eten met een kind altijd een teringzooi wordt. Aan mij heb je wat
  vrijdag 30 september 2005 @ 21:05:48 #243
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31068666
Jolie eet het liefst pasta met vis en/ of schelpdieren en groentensoep. Ook dingen die door elkaar gehusseld zijn gaan hier beter dan dingen die naast elkaar op d'r bord liggen. Dan denkt ze dat ze iets mag kiezen en dan moet ik altijd boos worden. Herkenbaar?
pi_31072521
zeker LB! bij Piet dan. die eet dan maar 1 (hooguit 2) van de aangeboden onderdelen, meestal alleen het vlees. ik geef Anna wel vaak verschillende groenten naast elkaar (bijv komkommer, worteltjes en stukjes courgette), en zij eet overal wel van (al heeft ze soms wel duidelijk haar voorkeuren). ik heb me eerlijk gezegd ook nooit zo heel strikt gehouden aan dat heel langzame opbouwen van verschillende groentes/fruitsoorten, na (hooguit) een paar dagen hetzelfde gegeven te hebben kon ik het niet laten om weer wat anders te proberen.

en renzell: 'methode' is inderdaad een groot woord, maar mensen kijken toch vaak wel vreemd op als ik vertel of als ze zien dat Anna haar eten vanaf 't begin ongepureerd krijgt. het grootste verschil zit 'm er volgens mij toch in dat je het initiatief wat meer bij 't kind laat op deze manier. natuurlijk is dat kind nog steeds afhankelijk van wat je hem/haar voorzet, maar het eten zelf doet hij/zij meteen veel meer zelf ipv 'dat er maar wat in die mond gestopt wordt' door iemand anders.

rijst eten we hier niet vaak omdat zowel G als Piet daar -zacht uitgedrukt- niet van houden en ik me daar nogal aan aangepast heb. ( ) maar ik zou dat denk ik (deels?) gewoon op een lepeltje geven nog hoor. af en toe wat laten graaien en voelen, maar sommig eten eet nou eenmaal makkelijker van een lepel. ook prak ik dingen heus wel eens voor Anna (bijv. eten dat ik zelf ook geprakt eet, of sommige groente die ik in combinatie met een aardappel lekkerder vindt dan elk apart). dan is 't geen bijna-vloeibare brij, maar wel wat makkelijker te geven (met lepel/vorkje). boontjes geef ik wel in z'n geheel (of als ze erg lang zijn in twee stukken) en probeer ik zo goed mogelijk te 'ontdraden'. bij peultjes betekent dat soms dat ze standaard in tweeën vallen doordat ik de zijkanten er nogal grof vanaf snijd. maar Anna peuzelt wel door.
  vrijdag 30 september 2005 @ 23:08:29 #245
37150 livelink
pi_31072804
Sperzieboontjes gingen hier altijd wel erg goed, maar Katja is een keer bijna gestikt in een peultje, dus die vind ik wel eng.
Katja at veel met haar handen toen ze klein was (ook rijst) en Job probeert al van heel jongs af aan zoveel mogelijk met een lepeltje te eten. Je moet het vooral van hun eigen voorkeuren af laten hangen, lijkt me. En wat we ook eten, een klerebende wordt het bij ons over het algemeen toch wel. En dan vind ik rijst wel het makkelijkste om even snel weg te zuigen met de stofzuiger.
  maandag 17 oktober 2005 @ 22:22:09 #246
105888 renzell
pi_31519250
Bix; dat heel langzaam opbouwen van die verschillende groenten lukt hier ook niet echt hoor. Na een paar dagen of hooguit een week probeer ik weer iets nieuws. Schade tot nu toe: wortel (mwah mwah), broccoli (smijtfestijn), sperziebonen (gaat redelijk), bloemkool (schijnbaar heel grappig) en vandaag courgette met brokjes banaan geprobeerd (dat ging er voor het eerst sinds het vaste voedsel redelijk goed in). Ik had bedacht dat ik binnenkort misschien eens wat simpele 'brokjescombi's' kan proberen. Bijvoorbeeld een stukje aardappel erbij, of twee soorten groenten naast elkaar.
Weet iemand of een Juultje van ruim 6 maanden al een tomaatje mag? Het zit wel door al die 6 maanden potjes in de supermarkt, maar uit het vuistje is misschien nog wat te heftig... En rijst en pasta enzo? Of gaven jullie dat wel al aan kindjes van 6 maanden. Ik heb al verschillende sites bekeken, maar de ene zegt bij rijst 6 en de ander zelfs 8 maanden, dus....
pi_31534282
wat scheelt: je kunt tomaten ontvellen en ontpitten in 't begin. bij vleestomaten houd je dan nog wel wat over.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:13:11 #248
105888 renzell
pi_31539317
Yes! Slim van jou Bix. Het leek me zo lekker; tomaatjes met courgette en een stukje aardappel.
pi_31618240
Wij hebben idd ook regelmatig tomaat gegeven ontvelt en ontpit. Gewoon een voorraadje maken. Het maakt bepaalde combi's net wat smeuiger. En ook heel goed te gebruiken icm met pasta ofzo. Ik kookte de tomaten wel wat in.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 09:02:07 #250
105888 renzell
pi_31621780
Ja, dat heb ik de vorige keer ook gedaan en ik moet zeggen; het ging er goed in!
  zondag 23 oktober 2005 @ 17:48:22 #251
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_31653817
Even een vraagje, wat mogen babies allemaal níet hebben?
*zout (tot wanneer is dat eigenlijk?)
*andere kruiden lijkt me?
*honing (tot 1 jaar?)

Nog meer dingen?

En zomaar uit interesse aan de Rapley mehtode gebruikers, hoe doen jullie dat met vlees? Meeste vlees lijkt me vrij moeilijk kouewen als je nog geen/weinig tandjes hebt?
©Dumbo
  zondag 23 oktober 2005 @ 18:38:26 #252
3011 E.T.
pi_31654213
zout is tot 1 jaar, tot die tijd kunnen de nieren het zout niet goed verwerken. Andere kruiden heb ik wel altjid gewoon gedaan (bij 'pittige' kruiden wel in een kindvriendelijke dosis). Honing weet ik eigenlijk niet, maar dat gebruik ik zelf ook niet en heb 't dus ook nog niet aan Saskia gegeven.
Gewone melk is vanaf 1 jaar.
Oppassen met nitraatrijke groente (max. 2x p.week)

kwam dit ook nog tegen:
quote:
Wacht tot de baby 1 jaar is met het geven van groenten zoals ui, prei, paprika, witte kool, rode kool, savooienkool, boerenkool en rauwkost. Hiervan kan je kind darmkrampen krijgen.
bron: www.ouder-kindzorg.nl
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:55:00 #253
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_31659424
Okay thanx Had het eigenlijk eerder moeten vragen want gisteren heeft Noah boerenkool meegegeten Gelukkig (nog) niks van darmkrampen gemerkt.

Honing kan een of andere bacterie in zitten waar kinderen onder de 1 jaar ziek van kunnen worden. Wij gebruiken dat eigenlijk ook nooit, maar ik wist toevallig dat ze dat niet mogen hebben.

Maar schimmelkazen zijn dus geen probleem? Of rauwe dingen als zalm en filet americain?
©Dumbo
  maandag 24 oktober 2005 @ 11:27:34 #254
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31659867
Die rauwe dingen zou ik nog even laten hoor Tex. Je hebt vast wel eens gehoord wat voedselgiftiging van zulk spul met een volwassen mens doet, laat staan met zo'n kleintje!
pi_31660295
Myrthe lust geen vlees. Ze mag het wel, maar alles wat op vlees lijkt wordt direct weer uitgespuugd (ook de plakjes boterhamworst van de slager), muv vis en gevogelte. Dus misschien worden wij over een jaartje vegetariers.
Ze mag nu alles eten behalve noten en pinda's (incl pindakaas). Pindakaas niet omdat de kans op allergieen daarbij groter is. Dat geldt ook voor noten en pinda's, maar daar komt nog bij dat een klein kind kan stikken in noten en pinda's; die worden sowieso tot 2 jr afgeraden dacht ik (en door sommigen zelfs tot 4 jr).
pi_31661044
anna heeft ook al wel eens boerenkool gegeten.
  maandag 24 oktober 2005 @ 15:28:36 #257
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_31661596
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 11:27 schreef Luchtbel het volgende:
Die rauwe dingen zou ik nog even laten hoor Tex. Je hebt vast wel eens gehoord wat voedselgiftiging van zulk spul met een volwassen mens doet, laat staan met zo'n kleintje!
Ja dat leek mij dus ook al, maar kon er niets over vinden...
©Dumbo
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:38:38 #258
3011 E.T.
pi_31662733
poemojn, met pinda's en noten is een handig truukje om je kind over het hoofd z'n andere oor vast te laten pakken. Kan je dat nog niet? Dan mag je nog geen pinda's en noten. Is voor het kind ook een handige maatstaf zodat hij/zij weet waar het aan toe is.
Niet eens zozeer ivm allergieen maar wel dat ze er in kunnen stikken. Die krengen worden nl. niet zacht als ze ergens vastzitten waar ze niet horen.
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:50:49 #259
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31662846
Gewoon beter niet doen Tex. Het wordt volgens mij ook afgeraden maar nou ja, je weet zelf eigenlijk ook wel waarom. Vlees verder, als je dingen als kipfilet eerst even in de oven doet tot het gaar is blijft het zachter. Je kan dan ook makkelijk ragoutachtiggebeuren ervan maken. Het wordt echt minder snel taai (ik moet echt kotsen van rauw vlees snijden, vandaar dat ik dit weet )

Ik heb dit weekend zelf koeken met muesli gebakken voor Jolie. Zonder suiker want ik wil niet dat ze te veel binnenkrijgt thuis. Als we ergens zijn mag ze wel gewoon wat lekkers. Ze vindt ze erg lekker!
pi_31662916
ET, dat trucje heb ik eerder gehoord Was op de meeste Vrije Scholen gebruikelijk dat kinderen pas naar groep 3 mochten als ze dat konden (en tandenwisselen was begonnen bijv).

Leuk idee Luchtbel!
pi_31666370
ET dus dat regeltje geldt niet voor pindakaas? dat krijgt piet namelijk al een tijdje, en volgens mij kan hij er prima tegen, maar als 't riskant is laat ik 't liever toch maar weer even achterwege.
pi_31666457
En schaal- en schelpdieren pas vanaf hun 2e jaar dacht ik?
  maandag 24 oktober 2005 @ 22:53:19 #263
3011 E.T.
pi_31667166
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:28 schreef bixister het volgende:
ET dus dat regeltje geldt niet voor pindakaas? dat krijgt piet namelijk al een tijdje, en volgens mij kan hij er prima tegen, maar als 't riskant is laat ik 't liever toch maar weer even achterwege.
't regeltje dat ik noemde geld echt voor pinda's zelf. Als ze een jaar of 5 a 6 zijn kunnen ze beter overweg met dingen die verkeerd schieten ofzo. En dan kun je natuurlijk beter met kinderen redeneren en ze duidelijk maken dat ze goed op pinda's moeten kauwen etc.

voor pindakaas geldt volgens mij geen beperking. hier op het CB zeiden bij 7 mnd al dat ze het mocht hebben. Je kan er wel een pinda-allergie mee 'triggeren' en in dat verband wordt er nogal eens aangeraden om te wachten totdat ze een jaar zijn (geloof ik)
pi_31690067
bij 7 maanden al! da's wel 't andere uiterste. anna eet haar brood nog 't liefst droog, een flink stuk uit 't vuistje. ik doe er tegenwoordig wel boter op en snij ook wel eens stukjes maar dat vindt ze stukken minder lekker/interessant. maar ander beleg is hier nog niet echt aan bod gekomen. ach dat kan nog lang genoeg toch. en voor pindakaas vind ik 't echt nog veel te vroeg.

wat anna tegenwoordig ook erg leuk/lekker vind is een hele appel om stukjes vanaf te bijten/kluiven/schrapen. vanmiddag is ze er wel een uur(!) zoet mee geweest, zie hieronder. maar ja wat wil je ook met slechts twee ondertandjes. (en dan nog kostte het me moeite om 't ding uit 'r handen te krijgen toen ik het welletjes vond!).

woensdag 26 oktober 2005 @ 09:50:00 #265
105888 renzell
pi_31695081
Ha ha, wat lief Bix!

Ik ben hier met Juul ook begonnen om korsten droog brood te geven en hij vindt het heerlijk. Hij schrokt het echt naar binnen, maar heeft nog geen enkel besef van hoeveelheden. Na twee minuten moet ik vaak een dikke deegbal uit z'n mondje peuteren die dan tegen z'n gehemelte aanplakt. Heb zelfs een keer na een uur nog brood uit z'n mondje gehaald. Te droog dan denk ik, dan krijgt ie het niet weg. Wel schattig om het enthousiasme te zien waarmee ie eet.

'Rapley' gaat ook steeds beter hier. Hij krijgt nog maar erg weinig binnen hoor, maar dat vind ik nog niet zo erg. 's Avonds krijgt ie meestal een paar soorten groenten door elkaar. Bijvoorbeeld broccoli met bloemkool, of tomaat, courgette en avocado. Losse brokjes krijgt ie en hij moet zelf maar weten wat ie daarvan eet. Aardappel ben ik nog maar niet aan begonnen en rijst ook niet, laat hem eerst die groenten maar wat beter eten. Voor vanavond dacht ik aan peulen, die kent ie nog niet. Verder heb ik ook wortelen en sperziebonen al geprobeerd. Maar wat zijn nu nog meer lekkere groenten voor van die hele kleintjes? Mijn fantasie raakt een beetje uitgeput...
  woensdag 26 oktober 2005 @ 14:43:37 #266
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31700913
Ik denk dat er niet veel dingen meer zijn die je nu kan geven Renzell. Is ook niet erg, voor jezelf is het misschien een raar gevoel maar voor Julius maakt het niets uit om vaak hetzelfde te eten.
pi_31701138
Pompoen kan ook nog.. en hier staat nog een lijst: http://www.borstvoeding.c(...)troductieschema.html

Oja, nog iets wat kleine kinderen nog niet mogen eten: rauw ei! Wordt verwerkt in gerechtjes als haagse bluf of tiramisu, maar wordt tot 4 jr afgeraden vanwege salmonella ed.
pi_31702183
hmmm ik ben eigenlijk altijd wel wat makkelijk geweest in het geven van het eten van Thijs.
koken doen we zoiezo al zoutloos.
noten enzo eten wij niet.
rauw leek me logish
mosselen heeft Thijs ook al eens gegeten (2 maar )
garnalen heeft thijs ook al op.

hij lust alles op rodekool en gekookt ei na.

bij de huisarts kwam het eens te sprake en die vond het helemaal niet verkeerd wat ik deed, dus ik heb me er echt nooit druk om gemaakt .
pi_33212077
Heey fijn topic dit! Wij beginnen volgende week bij Sara met groente en fruithappen, op advies van CB. Omdat ze nog steeds veel flesvoeding laat staan (nu al zo'n kleine maand).
Maar goed, ik ga eerst het hele topic maar eens doorspitten voor ik met vragen kom
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 19 december 2005 @ 10:16:17 #270
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_33212116
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:52 schreef melonovy het volgende:
Ik heb, net als vele andere fokouders recepten van hier (een site van Basterdhost en Genuivere) gehaald en ben zelf aan het koken gegaan, gaf 1 portie vers en vroor de rest in. Chiara vond mijn happies dan ook veel lekkerder dan uit een potje!
De link die Mel hierboven geeft bedoelde ik Fuen!

(edit: snelle jelle Fuente had um zelf al gevonden )
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_33212141
quote:
Op maandag 19 december 2005 10:16 schreef Ireth het volgende:

[..]

De link die Mel hierboven geeft bedoelde ik Fuen!

(edit: snelle jelle Fuente had um zelf al gevonden )
Thnx meis, je bent een schat!
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 19 december 2005 @ 10:22:00 #272
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_33212186
Wow Fuente, ik dacht even dat is wel érg vroeg om met fruit te beginnen, maar Sara is gewoon al bijna 4 maanden
©Dumbo
pi_33212420
quote:
Op maandag 19 december 2005 10:22 schreef texelonia het volgende:
Wow Fuente, ik dacht even dat is wel érg vroeg om met fruit te beginnen, maar Sara is gewoon al bijna 4 maanden
Erg he, het gaat zo verschrikkelijk hard *boehoe*. Kleine meisjes worden groot
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:57:24 #274
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40823350
schopje,
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 09:52 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

Dat is dan een ander advies dan onze arts geeft.
Mijn vrouw heeft ook allergieën en zowel Quinten als Thomas hebben hyperallergene voeding gehad.
Toch mochten ze vanaf de 4e maand gerust met een fruithapje of een potje beginnen.
Zolang je maar stopt zodra je merkt dat ze er last van hebben.
Overigens is het standpunt van het voedingscentrum dat kinderen tot 6 maanden genoeg hebben aan flesvoeding en niet dat fruit voor de 6e maand slecht zou zijn.
Vraag me dus af waarom de arts juist met 4 maanden al adviseerde, had de arts er een speciale reden voor ?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_41036794
Als ik Kim een stukje appel wil geven, kan ik hem dan het beste raspen? En dan met of zonder schil? Hoeft toch niet eerst gekookt of gestoomd te worden?
pi_41037007
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 18:14 schreef Ingrid19 het volgende:
Als ik Kim een stukje appel wil geven, kan ik hem dan het beste raspen? En dan met of zonder schil? Hoeft toch niet eerst gekookt of gestoomd te worden?
Wat wij helemaal in het begin deden, toen Sara dus net fruit kreeg, was de appel schillen, even koken en dan pureren. Op dit moment pureren we 'm gewoon in grove stukken, zonder schil nog.
Sara
Merel
Ukje
pi_41038164
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 18:22 schreef Fuente het volgende:

[..]

Wat wij helemaal in het begin deden, toen Sara dus net fruit kreeg, was de appel schillen, even koken en dan pureren. Op dit moment pureren we 'm gewoon in grove stukken, zonder schil nog.
Kim krijgt al een tijdje potjes fruit en we willen nu vers proberen.
Dan ga ik het zonder schil pureren, kijken hoe dat gaat.

Heeft er iemand toevallig een stoomkoker? En tips/recepten? Vooral groenten wil ik voor Kim (en ons) klaarmaken in de stomer.
pi_41038795
Ik geef hier nooit verse appel. Wel Aarbeien, meloen, banaan, perzik, peer en sinaasappel zonder velletjes. Ik heb weleens appel gegeven maar ze steekt er veel te grote stukken van in haar mond en dat vind ik zelf niet prettig.

Stomen kan je volgens mij ook in de magnetron doen, maar hoe precies dat zou ik niet weten.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_41040939
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 19:30 schreef Igraine het volgende:
Ik geef hier nooit verse appel. Wel Aarbeien, meloen, banaan, perzik, peer en sinaasappel zonder velletjes. Ik heb weleens appel gegeven maar ze steekt er veel te grote stukken van in haar mond en dat vind ik zelf niet prettig.

Stomen kan je volgens mij ook in de magnetron doen, maar hoe precies dat zou ik niet weten.
We hebben sinds kort een stoomkoker, vandaar dat ik wat wil proberen.
Ik ga proberen een appel te raspen, kijken hoe dat gaat.
pi_41052806
Ik heb zelfs appel gegeven die alleen van zichzelf vrij zacht was, dus niet zachter gemaakt in de magnetron ofzo. Merlijn hapte er heel gemakkelijk de stukjes af en vond het lekker. Raspen is een ook een goed idee als het idee van stukje je meer tegen staat.
pi_41052905
IK ga nu uitzoeken hoe ik het beste groentehapjes kan klaarmaken. De potjes voldoen namelijk niet aan mijn eisen, zit bijv. ui of vlees in en ik wil niet dat merlijn dat al krijgt en de 4 maandan potjes zijn wel goed maar veel te weinig, dus dat wordt zelf kokkerellen.
pi_41073467
Ik weet even niet waar ik dit het beste kwijt kan, maar ik kwam een site tegen die misschien handig is voor mensen met een kindje dat allergisch is voor bepaalde voeding: http://www.topgoods.nl
Misschien is ie al bekend, maar ik dacht: je weet maar nooit.
pi_41078872
Gewoon lekker Rapleyen Randa scheelt een hoop gepureer. En je weet precies wat je kind krijgt. (Alleen voldoen groenten en fruit die voor potjes gebruikt mogen worden aan strengere eisen vwb bestrijdingsmiddelen dan die voor consumenten verkocht worden, maar dat kun je evt opvangen door biologisch in te kopen voor Merlijn.)
pi_41084298
Rapleyen thuis zeker, maar buiten de deur op het KDV vroegen ze om groentehapjes voor Merlijn. Gepureerd en dan wel grof heb ik nu 2 verschillende hapjes klaargemaakt. Echt op biologisch let ik niet, appels schil ik wel. Ik heb gisteren witlof met appel klaargemaakt en Bloemkool met courgette en aardappel. Er staan nu 6 potjes in de diepvries. Tja, als ik toch iets kant en klaars wil geven dan maar zo he.
pi_41088262
Randa, geven ze 'm bij 't KDV z'n fruit wel in Rapley-vorm?
pi_41089091
Over appel: Emma eet appel zo versuit het vuistje, ook granny's krijgt ze weg. Sinds ze rauwe wortel kon eten met twee tanden heb ik niet mij niet meer druk gemaakt over hard of zacht.
Ik heb ook het idee dat Emma beter eet van uitgesproken smaken dan flauwe hapjes. Vorig weekend hadden we een potje broccolischotel voor haar gekocht voor in het hotel. Maar niet eten hoor! Wel at ze met plezier de tauge die ik afgesabbeld aan haar gaf.
Gisteren had ik voor haar wat gepureerde maccaroni maar dat wilde ookniet zo,de wortel uit mijn eten wel . Ook goed, ik ben allang blij dat ze iets eet.
Ik vind het wel lastig om te bedenken wat ik voor haar kan koken, moet ook maar eens op die receptensite's gaan kijken.
pi_41090744
Emma vindt eigenlijk niets lekker, maar de zelfgemaakte dingen vallen wel een stuk beter in de smaak dan potjes. Ik vind ze ook vaak vies ruiken en smaken zelf, maar ja, ik heb vaak geen puf om nog eten speciaal voor Emma klaar te maken (voor Noa moet het ook al anders dan wat wij krijgen, want bepaalde dingen lust zij echt niet) omdat ik vaak zo moe ben. En dan wordt het toch gauw potjes-eten en eigenlijk vind ik dat maar niets... Rapley-en vind ik ook best lastig omdat Emma dan echt niets binnenkrijgt (ze is zo eigenwijs dat ze na twee hapjes alleen maar dingen in de rondte slingert, ik weet dat het normaal is maar laat haar dit alleen met fruit doen scheelt een stukje in klaarmaken) ...

Emma eet trouwens van de potjes ook maar een paar hapjes (met moeite) en de rest kan ik meestal weggooien. Is het normaal dat het zo lang duurt bij haar? Ze vindt eigenlijk niets lekker lijkt het wel...en toch probeer ik het elke dag weer.
pi_41090971
Suzanna, mijn Emma eet ook maar een of twee grote mensenlepels van een prutje, zelfs als ze het echt lekker vind. Laatst heb ik een 8mnd potje in vieren gedeeld en twee delen in de vriezer gedaan. Of dat kan weet ik niet maar ze is er iig niet ziek van geworden. Ondanks dat ze zo licht is maak ik er niet al te veel problemen over, ze is van de een op de andere dag een hele ipv een halve boterham gaan eten dus ik denk dat het bij de rest ook vanzelf wel komt. Lotus zat ook altijd onder aan de grafiek en at echt bedroevend weinig. Ze is nu ineens meer gaan eten en krijgt zowaar een bolle toet. Ik neem dus aan dat het vanzelf wel een keer goed komt, zolang ze niet afvalt vind ik het allemaal wel best, alles wat ze verder nodig heeft haalt ze wel uit de bv .
pi_41091593
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 11:20 schreef bixister het volgende:
Randa, geven ze 'm bij 't KDV z'n fruit wel in Rapley-vorm?
Nee, voor hun houd ik het makkelijk. Die twee dagen krijgt hij gewoon op het KDV potjes. Moet eerlijk zeggen dat Merlijn het heerlijk vindt om van een lepeltje te eten. En ook geen genoeg heeft ana een potje. boterhammen en soms als ik zelf fruit meegeef als extra krijgt hij het ge gerapleyed.
pi_41101563
Weet iemand of Kim knappeltjes van zonnatura mag hebben? (knapperige appelschijfjes) Staat geen leeftijd op, maar ik denk dat het wel kan. Kim is 8,5 maanden.
pi_41102421
Ik denk het wel Ingrid, maar ze zijn wel vrij taai. Ik weet niet of Kim al genoeg tandjes heeft anders doet ze er waarschijnlijk erg lang mee
pi_41102483
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 19:01 schreef Ladybos het volgende:
Ik denk het wel Ingrid, maar ze zijn wel vrij taai. Ik weet niet of Kim al genoeg tandjes heeft anders doet ze er waarschijnlijk erg lang mee
Ze heeft er 2. Ik kan het proberen.
Ze heeft vandaag verse banaan met courgette gehad. Vond ze heerlijk.
pi_41740712
Hebben jullie nog tips om tomatensaus voor Kim lekkerder te maken? Ik heb nu alleen tomaten.
Mag ze eigenlijk kruiden hebben?
pi_41740782
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:04 schreef Ingrid19 het volgende:
Hebben jullie nog tips om tomatensaus voor Kim lekkerder te maken? Ik heb nu alleen tomaten.
Mag ze eigenlijk kruiden hebben?
kruiden mogen voor zover ik weet wel, maar met zout en peper zou ik oppassen.
Ik zou er basilicum door doen!
  dinsdag 12 september 2006 @ 17:15:12 #295
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41741109
zachte kruiden mag, maar dnek dat het ivm kim's darmprobleempjes die ze (gehad) heeft niet verstandig is.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_41743600
Ik heb eens gekeken wat er in een potje zit, daar zitten ook kruiden in. Dus ik probeer het gewoon. Wel met mate natuurlijk.

Iemand nog recepten?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ingrid19 op 12-09-2006 19:07:00 ]
pi_41744621
keukenkikker vind ik zelf een leuke site!

Ik zou voor een saus heel simpel de groente die ze mag eten koken en pureren. Beetje basilicum of andere bladkruiden er bij.
pi_41752621
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:08 schreef owlet het volgende:
keukenkikker vind ik zelf een leuke site!

Ik zou voor een saus heel simpel de groente die ze mag eten koken en pureren. Beetje basilicum of andere bladkruiden er bij.
Ik ga denk ik gewoon soepgroenten erdoor doen. Ze krijgt het nml morgen.
Vandaag sperziebonen en aardappels gehad. Ze vond het lekker, maar ook erg leuk om mee te spelen!
pi_41753226
Soepgroente bevat wel veel prei, kan ze daar tegen?
pi_41754992
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:47 schreef owlet het volgende:
Soepgroente bevat wel veel prei, kan ze daar tegen?
Ach ja, goed dat je het zegt.
Wordt nog lastig dan. Een zak groenten zit vaak iets in wat ze nog niet mag. Ik denk verder.
  dinsdag 12 september 2006 @ 23:36:21 #301
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_41755314
Je kan toch gewoon verse groente nemen ipv een zak voorgesneden groente? Kun je precies de groente kiezen die je wilt, en kun je het ook meteen iets meer afwisselen.
©Dumbo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')