abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:37:06 #101
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25826445
Shit, ookal geen ui. Nou, dat wordt dan toch weer een potje vanavond!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_25826483
paprika mag op mijn lijst vanaf 12 maanden, dat wil zeggen voor baby's zonder allergie vanaf 9 maanden.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:39:57 #103
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25826492
Tja, ik kan ook absoluut niet koken maar doe het nu wel. Ik heb absoluut geen geduld voor dat soort dingen. Maar om het aan te wennen voor straks doe ik het wel. Ze moet toch gezond eten?
Dutch ik probeer dat soort dingen altijd gewoon en als het maar een klein beetje is, ach....
  dinsdag 29 maart 2005 @ 12:26:27 #104
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25827441
dutch, wij eten ook niet zo vaak groente/aardappel/vlees.. en als ik het maak wordt het door Saskia als inferieur voedsel beschouwd Zij heeft ook veel liever geroerbakte zooi e.d.
Vanaf dat ze een maand of 10 was eet ze eigenlijk al regelmatig met de pot mee alleen in het begin nog uitkijken met kruiden e.d. Ik deed meestal eerst een paar scheppen uit de pan halen voor haar en dan kruiden voor ons toevoegen (voornamelijk uitkijken met zout e.d., maar dat wist je natuurlijk al.. de rest van de kruiden eet ze gewoon mee) Groentes enzo of ze die wel of niet al mogen heb ik eigenlijk nooit op gelet, maar in gerechten als roerbak-zooi zit meestal maar een klein beetje van een bepaalde groente... 't is wat anders als het echt een maaltijd van een bepaald iets is. (een beetje paprika ergens doorheen zou ik me dus ook absoluut niet druk over maken)

Verder wil Saskia hier tegenwoordig zelf d'r lepel volscheppen en in d'r mond doen.. (en d'r lepel iets te enthousiast rondzwiepen of d'r schaaltje omkeren) Voedsel moet op het ogenblik dus een beetje plakkerig zijn hier om de zooi nog een beetje overzichtelijk te houden..
Kennen jullie die reclame van die olvarit-bordjes dat alles afgeplakt is met plastic? Dat afplakken zou niet eens zo'n slecht idee zijn hier.. Gelukkig hebben we een vloer die gewoon gedweild kan worden en geen vloerbedekking
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 12:58:52 #105
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25828071
E.T. dat is dus ook de reden dat wij Léon zo min mogelijk laten experimenteren met zijn lepel. Als hij een boterham eet vind je het later al terug in zijn oren of onder zijn oksels.

L.B., hoezo 'kan ook absoluut niet koken'? Zo erg is het hier ook weer niet hoor. Het probleem is juist dat ik misschien iets téveel experimenteer, waardoor het voor Léon misschien dus ja té wordt.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:17:21 #106
3011 E.T.
pi_25828478
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:58 schreef dutchie het volgende:
E.T. dat is dus ook de reden dat wij Léon zo min mogelijk laten experimenteren met zijn lepel. Als hij een boterham eet vind je het later al terug in zijn oren of onder zijn oksels.
totdat ze op een gegeven moment vertikken om nog hun mond open te doen als jij met de lepel aan komt zetten. Als je dan een volle lepel neerlegt verdwijnt ie wel in dat bekkie..

Ach, zal ook wel een fase zijn
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:35:14 #107
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_25828912
Over zelf eten cq voederen: rond de 9 maanden schijnt het moment te zijn om je kind zelf te leren eten. Of in ieder geval als je kind aangeeft dat hij/zij zelf wil eten. Als je kost wat kost doorgaat met voeren kan je als je kleine een jaar of 2 is nog steeds niet rustig eten omdat er dan nog steeds gevoerd moet worden! We hebben Indy zelf laten eten vanaf het moment dat ze zelf aangaf dat ze dat wou. En ja, het gaf een ongelooflijke rotzooi. Nadat ze zelf had gegeten schepten wij er ook nog snel wat in zodat ze in ieder geval nog iets binnenkreeg en verder lieten we haar gewoon haar gang gaan. Vanaf toen ze een maand of 11 was at ze helemaal zelfstandig, vanaf dat ze ongeveer anderhalf was smeerde ze ook zelf haar brood (met soms een beetje hulp van ons) en ze is zich nu aan het bekwamen in het zelf snijden.

Of dit allemaal met Thomas gaat lukken weet ik eigenlijk niet. Ik heb er eerlijk gezegd nogal mijn twijfels over. Hij kan nauwlijks een stukje brood naar zijn mond brengen, dus een lepel of vorkje zal over een maand of 2 zeker nog niet lukken

Ik merk bi de 2e trouwens wel dat ik een stuk 'luier' ben. Bij Indy kookte ik nog heel veel zelf, maar met Thomas is het toch vaak een potje omdat ik geen zin heb om 2 keer te koken (wij eten erg gekruid met veel uien, kool etc.)
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 13:38:37 #108
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25829014
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 13:17 schreef E.T. het volgende:

[..]

totdat ze op een gegeven moment vertikken om nog hun mond open te doen als jij met de lepel aan komt zetten. Als je dan een volle lepel neerlegt verdwijnt ie wel in dat bekkie..

Ach, zal ook wel een fase zijn
Vast wel .

Judith wil houdt haar mond stijf dicht als wij met de lepel of vork eraan komen. Als we dan haar hoofd vasthouden is het wel goed en gaat de mond wijdopen . Helaas maar een keer of 4.
Maar als Daan haar eten geeft, vindt ze alles wel goed .
Ben benieuwd hoelang zo'n fase duurt .

Ze eet trouwens al een poosje gewoon met de pot mee. Ook als het scherp gekruid is. Vindt ze wel lekker. Zout voegen we vrijwel nooit toe. Aardappels staan hier zelden op het menu.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_25829578
Djulian eet nu al zelf. Het is dan wel met zijn handjes, maar helemaal zelf.
En ja je kan dan de helft van de vloer af halen, daarom ook iets meer in zijn bordje
Als je hem helpt dan heb je grote kan aangevallen te worden door 2 verschrikkelijk scherpe tandjes
Ik heb juist dat ik bij de 2e veel meer zelf maak en er veel meer tijd voor neem. Ik neem met alles veel meer tijd voor hem. Met Djen was ik een stuk jonger en wou alles veel sneller klaar hebben en gaf haar dus ook potjes en voerde haar. Ze lust nu nog niks omdat in di potjes bijna geen smaak zit

Sinds een paar dagen krijg ik ook fruit naar binnen bij Djulian!!! Banaan en peer eet hij zo een hele op Snij het wel in stukjes, de rest doet hij zelf.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 14:03:09 #110
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25829648
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:58 schreef dutchie het volgende:
L.B., hoezo 'kan ook absoluut niet koken'? Zo erg is het hier ook weer niet hoor. Het probleem is juist dat ik misschien iets téveel experimenteer, waardoor het voor Léon misschien dus ja té wordt.
Sorry, was meer automatisme dan verder over nagedacht.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 15:52:02 #111
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25832206
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:03 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Sorry, was meer automatisme dan verder over nagedacht.
Geeft niks hoor. Ik was alleen bang dat ik een bepaalde kookreputatie had opgebouwd hier.
Toch wel weer goed dat dit topic weer omhoog gekicked is. Ik lees weer een hele hoop nuttige dingen.
Ik ga straks dekzeil halen bij de Gamma denk ik, kan ik het hele huis gaan afplakken voor als Léon gaat eten.
pi_25832403
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 08:40 schreef dutchie het volgende:
Welk boekje is dat Bar? Toevallig "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets?
Ik heb er gister weer in zitten neuzen.
Merkte toch dat ik vanwege het gemak ineens wel erg vaak potjes ben gaan geven (bijna alleen maar ). En ik wil Léon nu toch echt zo langzaamaan wel laten wennen aan ons eten. Hij mag nu in principe bijna alles, ookal is het zoutloos. Dus toch maar weer eens gaan proberen.
Het heet gewoon het babykookboek ik zal ff kijken van wie het is het boek is van Sharon van Wieren.
besteld via bol.com iig
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_25832637
paprika eet thijs hier wel al en dan op deze mannier:

1 middelgrote aardappel
1 rode paprika (middelgroot)
enkele bloemkool roosjes
scheutje kookvocht,moedermelk, opvolgmelk

schil aardappel en snijd hem in kleine stukjes.
Was de paprika verwijder de zaadlijsten en snijd hem in stukjes.
Breng de aardappel met de bloemkoolroosjes in wat water aan de kook en laat het geheel in ca 15 min gaar worden.
Giet het af en vang het kookvocht op.
Kook ondertussen de paprika in weinig water in ca 15 min gaar, verwijder het vel van de paprika.
Doe de ingredienten bij elkaar en pureer alles, voeg wat kookvocht, moedermelk of opvolgmelk toe om te wat smeuiger te maken.

Geef portie aan je kindje en vries de rest in
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 16:12:27 #114
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25832707
Geen ui, hmmm en ook zeker geen prei... Isa vind de pastasaus met gehakt, tomaat, ui en prei overheerlijk
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 17:46:15 #115
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25835241
De chili is hier goed ontvangen Ik had het gehakt rul gebakken en toen uitjes en paprika meegebakken. Daarna een gedeelte voor Isa in een ander keteltje gedaan, de meeste paprika eruit gehaald. Daar wat tomatenpuree, water en kruiden bij gegooid en op het laatst de bruine bonen. Rijst had ik al gekookt, dus dat heb ik er nog doorgeroerd. En nu is haar portie op en de rest gooi ik in de vriezer...
pi_25836128
Als jullie rijst geven geven jullie die dan zo of helemaal gepureerd

Fijn dat het goed gevallen is Sjeen
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 18:28:41 #117
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25836191
Rijst geef ik gewoon zo. Pasta ook, maar dan gebruik ik wel kleine vormpjes. En sinds Isa mijn krieltjes van het bord afpikt, worden aardappels dus ook niet meer geprakt, tenzij het gerecht dit vereist
pi_25836223
Dan zal ik morgen ofzo ook eens zo rijst geven aan Thijs, hij krijgth et nu nog gepureerd namelijk met groente erbij.

ik heb hier vandaag bloemkool gegeven een paar gepureerd en een paar stukjes zo aan Thijs gegeven maar dat vond hij maar niets
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:33:41 #119
26341 Mariposa
Telt af...
pi_25839324
[Uit lurkmodus]

Hallo moeders!
Ik zit me toch wat af te vragen. Er komen nu best tegenstrijdige dingen langs, van geen uien/kool/kruiden/pittig eten geven, of juist wel. Kan iemand mij (en misschien dat anderen er ook iets aan hebben) vertellen, in hoeverre je dit niet kan geven. Of is het meer een kwestie van gewennen. Dus als je tijdens de zwangerschap, borstvoeding die dingen eet, dat je kind er minder of geen last van heeft.

De reden dat ik mij dit afvraag, is omdat ik zelf zoutloos moet eten, om de smaken te compenseren wordt hier veel rode peper, kruiden, ui en knoflook gebruikt. Nederlands eten kook ik niet, dat is met een zoutloos dieet niet te doen (vind ik) en ik hou gewoon wat meer van ander soort eten.

Ik kan me vaag iets herinneren, dat er een keer wel iets over gezegd is. Bovendien in aziatische landen, schijnt men toch ook gewoon het eten wat gebruikelijk is aan de kinderen te geven. Misschien dat Okidokie daar iets over kan zeggen?

[/Uit lurkmodus]
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_25840048
Dylan vond stukjes ook helemaal niets Het eerste potje met stukjes werd net zo hard weer uitgespuugd! Bij hem was het een kwestie van wennen, maar nog steeds heeft hij liever dat het eten helemaal gepureerd is. Net zoals hij liever heeft dat ik zijn beker vasthou in plaats van hijzelf. Hij is denk ik gewoon een beetje lui
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 21:18:37 #121
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25840555
Mariposa,
Ik kan alleen maar voor mezelf en Isa spreken, maar bij ons is het dus alsvolgt:
Ik heb tijdens mijn zwangerschap en de borstvoeding gewoon alles gegeten (behalve rood vlees en rauwsmelkse kazen ed). Isa krijgt vanaf zes maanden bijvoeding, waaronder wortelenstamppot waarin een uitje verwerkt is. Sinds een paar weken (ze is nu 8,5 maand) kook ik eigenlijk 'gewoon' voor haar. Wel zoutloos, maar absoluut met kruiden en knoflook, alleen met spaanse peper ben ik voorzichtig. Verder gebruik ik ook gewoon ui en prei, niet in grote hoeveelheden maar toch. Isa vind het allemaal lekker en tot nu toe heeft ze nog nergens last van gehad.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 23:06:11 #122
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25843601
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:52 schreef dutchie het volgende:

[..]

Geeft niks hoor. Ik was alleen bang dat ik een bepaalde kookreputatie had opgebouwd hier.
Toch wel weer goed dat dit topic weer omhoog gekicked is. Ik lees weer een hele hoop nuttige dingen.
Ik ga straks dekzeil halen bij de Gamma denk ik, kan ik het hele huis gaan afplakken voor als Léon gaat eten.
Hehe ik had eigenlijk eerst wat getypt over hoe ontzettend weinig geduld ik heb en dat ik echt kwaad kan worden op een aan m'n vingers plakkende boterham met smeerkaas in kleine stukjes aan m'n vingers. Maar ja daar werd mijn reputatie niet echt goed van dus ik had het weggehaald en verder niet zo goed opgelet en spontaan jouw repuatie naar beneden gehaald

Overigens besloot ik vanmorgen heel enthousiast om aardbeien te gaan pureren. Vanmiddag maar wat bananen gekocht om er enigszins nog iets hapbaars van te maken
  dinsdag 26 april 2005 @ 21:48:39 #123
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26530089
Dit topic doorlezende en linkjes bekeken en ik ben een stuk wijzer en grijzer geworden. Morgen even printpapier halen en ook maar een eigen babyreceptenkookboekje gaan aanleggen. Ik heb nog wel even een dummievraag: Pureren doe je dat met een staafmixer? (Kan ook in vergiet, las ik al.) En ik ben misschien wel heel erg miemelig qua hygiëne, maar hoe krijg je dat eten in porties verdeeld in een ijsblokjes gut, hormonen ook; ik kom zelfs niet op de simpelste woorden.... ding. Misschien denk ik wel te moeilijk, maar wil het wel graag weten.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 26 april 2005 @ 22:04:40 #124
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_26530558
Smirre, die hormonen zijn lastige he

Ik heb geen ijsblokjesbakjes gebruik, dus ik zou je niet kunnen zeggen hoe dat werkt. Ik heb een aantal kleine diepvriesdoosjes gehhaald bij Xenos, waar een deksel op zit. En verder afgewassen potjes van het fruit, Isa krijgt regelmatig een potje fruit namelijk.

Vandaag heeft Isa macaroni met zalm in tomatensaus gehad, 't was niet bij te benen... Steeds die mond wagenwijd open Dat wordt nog een dure bedoening als die wat ouder is
pi_26531979
smirre, de staafmixer is wel makkelijk bij pureren. gemakkelijker dan een vergiet of zeef lijkt me.

ik gebruikte wel ijsblokjesbakjes. ik pureerde de gekookte/gestoomde groenten in een maatbeker. dat werd dan meestal een vrij vloeibaar papje, dus kon ik het gewoon in de ijsblokbakjes schenken. ik had er ooit een foto van gemaakt, zal 'm nog es opzoeken.
pi_26532205
ah, gevonden:

(vlnr wortel, tomaat, cougette, en dat donkere prutje vooraan is aubergine).
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:03:53 #127
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26532315
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:00 schreef bixister het volgende:
ah, gevonden:

en dat donkere prutje vooraan is aubergine).
Ja ja

Ik heb dat idee met die ijsblokjes nooit helemaal begrepen, ze eten toch maar heel kort van die kleine hoeveelheden?

Hier gaat wat over is gewoon in de diepvries in een bakje maar ik heb ook maar een hele kleine diepvries. Plek om op te sparen is er niet. 1 ding, koop nooit de speciaal hiervoor gemaakte bakjes van Nuby. Die waren hier binnen 3 weken al helemaal stuk
pi_26532397
het fijne van die blokjes is dat ik dan steeds andere combinaties kon maken. dus bijv. 2 wortel, 2 courgette, en een aardappel.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:10:32 #129
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26532518
Oh ja dat had ik ook al nooit begrepen waarom twee verschillende groente door elkaar. Lijkt me zo gek altijd.
pi_26532601
voor de afwisseling misschien? en ik eet zelf eigenlijk ook bijna nooit pure courgette of pure tomaat eerlijk gezegd. ach ja, ik deed/doe ook maar wat hoor.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:19:36 #131
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26532772
Oh zo, ik dacht voor de kliekjes maar het zijn zulke kleine beetjes, het zijn eigenlijk allemaal kliekjes.
Waar denk ik ook weer over na. Door elkaar kan best misschien.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:32:54 #132
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26533170
Haha, Bix, hoe wist je dat ik zo visueel ingesteld ben?
Hartelijk dank, duidelijker kan het niet. Nu begrijp zelfs ik het.

Ook dat het onmogelijk wordt om dadelijk alles nog uit te koken. Mijn watjes moeten aan de bacterieën.

Is dat zelf kokkerellen overigens erg tijdrovend? ik ga natuurlijk dadelijk wel dubbel eer van mijn werk hebben, dus de tijd mag ook dubbel...
pi_26533408
ik vond 't wel meevallen. af en toe een avond zo'n voorraad aanleggen (wel goed de datum erop zetten, zodat je niet te oud eten kunt geven). oja dat was ik nog vergeten erbij te vertellen: nadat de blokjes goed bevroren waren deed ik ze over in een diepvrieszakje of -bakje met daarop inhoud & datum van klaarmaken).
pi_26665314
Nieuw op borstvoeding.com: een artikel over de introductie van voedsel met een handig, uitgebreid schema over wat je wanneer kunt introduceren.
  maandag 2 mei 2005 @ 13:38:45 #135
640 snoopy
peanuts
pi_26665544
Ik vind die voorraden aanleggen heel erg handig. heb net toevallig een voorraad lof, worteltjes en kabeljauw aangelegd
Ik stoom alles. Maak het indien nodig fijn en schep het in diepvrieszakjes per portie. In het begin zijn ijsblokjes wel handig maar nu eet hij toch meer dus doe ik een paar eetlepels per zakje. Datum en inhoud er op schrijven en klaar. Dit doe ik met groenten, aardappel, rijst, pasta, vlees en vis.
Maar ja, onze vriezer is wel ruim moet ik zeggen anders zou ik het ook niet weten.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  maandag 2 mei 2005 @ 13:56:11 #136
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_26666086
Shit, voorraden aanleggen, dat was misschien ook wel verstandig.
Léon eet nu (a.s. zondag 11 maanden oud) regelmatig met de pot mee. Hij kijkt nl. regelmatig het eten uit onze monden. Hij zit er zelfs bij te smakken. Ogen wagenwijd open, lipjes getuit en geluidjes maken als: "Mmm, smak, mmm."
Maar we eten vaak toch wel behoorlijk kruidig of niet helemaal volgens de voedselschijf dus dan is zo'n ontdooide maaltijd wel een idee.
Maar nog even en dan gaan wij ons eetpatroon ook maar eens verbeteren, kan hij altijd mee-eten. Vindt hij toch het leukst.
pi_26666130
vanaf een gegeven moment (weet al niet eens meer precies wanneer dat was) wilde Piet ook ineens veel liever hetzelfde eten als wij. toen ben ik maar gestopt met die voorraden.
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:39:14 #138
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_26949135
Zo, stap 1 is genomen; de staafmixer is gekocht en het eerste appeltje is ook al geprobeerd (door mij dan). Cas en Liz wachten nog even een paar weken met hapjes, ivm hun darmen die 5 weken jonger dan kalenderleeftijd zijn. (Goh, waren CB-arts en ik het zowaar eens met elkaar .)
Dus dat landbouwplastic waarmee wij onze kamer gaan behangen voor het eerste hapje kan nog even in de kast blijven.
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:44:06 #139
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_26949307
Wij gaan binnenkort ook beginnen met de fruit- en groentehapjes
We zijn niet meteen met 4 weken begonnen omdat Noah nog een beetje last had van darmkrampjes enzow. Bovendien hebben ze het dan nog niet echt nodig Noah is nu bijna 5 maanden, en hij zit ons nu echt kwijlend aan te staren als wij aan het eten en drinken zijn

Binnenkort dus ook maar eens zo'n staafmixer ofzow aanschaffen, want ik ben ook van plan om het zelf te gaan maken (ben benieuwd hoe lang ik het volhou )
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_26958438
Hier wisseld het tegenwoordig enorm, Thijs eet nog steeds netjes alles wat ik hem voorschotel maar tegenwoordig ook potjes erbij om wat meer variatie toe te brengen en dat goed.

Maar nog steeds maak ik veel zelf, pas zelfs ons eten er op aan
  donderdag 12 mei 2005 @ 23:15:13 #141
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_26960833
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 16:44 schreef texelonia het volgende:
Wij gaan binnenkort ook beginnen met de fruit- en groentehapjes
We zijn niet meteen met 4 weken begonnen omdat Noah nog een beetje last had van darmkrampjes enzow. Bovendien hebben ze het dan nog niet echt nodig Noah is nu bijna 5 maanden, en hij zit ons nu echt kwijlend aan te staren als wij aan het eten en drinken zijn

Binnenkort dus ook maar eens zo'n staafmixer ofzow aanschaffen, want ik ben ook van plan om het zelf te gaan maken (ben benieuwd hoe lang ik het volhou )
Das wat
pi_26961702
tex, succes! en 't hoeft niet zo'n grote moeite te zijn hoor, je kunt ook gewoon een deel van wat je voor jezelf klaarmaakt pureren. wel even opletten wat ze in het begin wel/niet mogen hebben natuurlijk.
  zondag 15 mei 2005 @ 13:56:13 #143
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_27024674
Weet iemand hoe lang je fruit- en groentehapjes kunt bewaren in de koelkast, en hoe lang in de vriezer? (we hebben niet zo'n grote vriezer, dus als het nog een paar dagen ofzow in de koelkast houdbaar zou zijn, dan zou dat handig zijn we hebben eventueel wel van die luchtdichte bakjes enzow)
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_27030796
tex, bij de keukenkikker (www.keukenkikker.nl, onder tips&thema's, invriezen) staat dat je vers bereide kindervoeding 48 uur in de koelkast kunt bewaren (je kunt dan dus voor 3 dagen koken). en invriezen verschilt per produkt:
quote:
Borstvoeding: tot 2 weken in het vriesvak van een koelkast
Borstvoeding: tot 3-4 maanden in een kleine vriezer die vaak open en dicht gaat
Borstvoeding: tot 6 maanden in een constante diepvries
Groentepuree: 6 maanden
Fruitpuree: 6 maanden
Puree met melk: 2 maanden
Gerechten met gekookte vis: 3 maanden
Rauwe vis: 3 maanden
Gerechten met gekookt vlees: 3 maanden
Rauw gehakt: 1 maand
Overig rauw vlees: 3 maanden
Brood: 2 maanden
  zondag 15 mei 2005 @ 18:57:05 #145
3011 E.T.
pi_27032296
potjes olvarit mogen ook 48 uur in de koelkast nadat ze zijn geopend
  zondag 15 mei 2005 @ 19:16:36 #146
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_27032768
okay thanx!
©Dumbo
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:32:29 #147
45621 Suzanna
Mama van...
pi_27081468
Iemand van jullie die Danoontje Start (soort van yoghurt vanaf 4 maanden) heeft geprobeerd? Noa vindt dat wel lekker, de 'gewone' fruithapjes vindt ze smerig, gaat ze van kokhalzen helaas. Ik blijf het wel proberen, ga ook binnenkort een staafmixer aanschaffen en dan zelf maken...(eventueel met liga erbij, doen jullie dat ook?)
pi_27081580
ik heb er wel eens liga doorgedaan, maar dan vooral om het wat steviger te maken. ik zou 't zeker niet standaard door alle fruithapjes mengen; liga is vrij zoet, zo went je kind onnodig aan zoetigheid. laat het eerst maar eens kennismaken met de oorsponkelijke smaken.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:39:16 #149
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_27081684
Misschien kun je beter beginnen met groente? Vaak kunnen baby's daar beter aan wennen dan aan fruit, doordat dat wat zachter van smaak is.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:58:51 #150
45621 Suzanna
Mama van...
pi_27082294
Grijs: wat grappig, had ik eigenlijk niet bij nagedacht...ik heb ook potjes groente, dan ga ik dat eens proberen. Misschien is het ook wel beter weg te krijgen in het begin omdat je groentehapjes toch warm maakt en de fruithapjes niet verwarmd zijn.
Ga ik dus maar eens proberen vanavond (groente pureren zie ik nog even niet zitten, eerst maar eens kijken of ze het uberhaupt wegkrijgt...)

Bix: je hebt wel gelijk, ik wist eigenlijk niet eens dat de liga's extra zoet zijn. Dus alleen gebruiken als het fruit in kwestie nogal dunnig is o.i.d.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')