Even naar aanleiding van een discussie in het "verantwoord-topic", daar riep ik ergens dat er alweer wordt teruggekomen op de stelling dat pas na 6 maanden iets na bv geven helpt tegen allergieën.
-attentie: linkjes-naar-wetenschappelijk-materiaal-alert-
Ik kan het oorspronkelijke artikel waar ik het van heb helaas niet meer terugvinden, dat heeft ergens in het tijdschrift voor geneeskunde, of zo'n soort blaadje gestaan. Het was een vervolg op het onderzoek van Sears in Nieuw-Zeeland, waarbij 30 jaar een grote groep kinderen (nu volwassenen dus ;-)) is gevolgd. In de groep die wél volledige borstvoeding had gekregen, kwamen veel meer allergieën en astma voor dan in de groep die dat niet had gekregen. Dat leidde zelfs tot het idee dat bv eerder risico geeft op allergieën dan flesvoeding, daar heeft in de Lancet in 2002 een uitgebreid artikel over gestaan. Dat laatste is natuurlijk nog niet helemaal duidelijk, het kan best zijn dat ouders met allergieën in de familie zich beter houden aan de 6-maanden borstvoeding regel en dat daarom die groep er meer last van heeft.
even snel wat gegoogeld, dus niet volledig en zeker niet de beste links:
Hier staat een kort artikeltje over het onderzoek, en een link naar een tv-uitzending over dit onderwerp.
Hier worden oa de resultaten van het Sears onderzoek kritisch bekeken. (verder ook wel interessant artikel)
Ik surf vanavond nog even verder op dit onderwerp om te zien of ik nog iets over dit nieuwste onderzoek van vorig jaar kan vinden.
Wat hier vooral uit blijkt, is dat het allemaal gewoon nog niet zo duidelijk is. Dat is voor mij een reden geweest om er toen niet zo rigide mee om te gaan.