abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23858886
Ik geef ook alleen maar zelf gekookt eten. Potjes vindt ie niks. Heb het wel geprobeerd in de vakantie, maar dat wilde hij niet.

En ik gebruik dus ook de ijsblokjes methode. Nog steeds trouwens, Joshua is al bijna 1 jaar en het eten wat nog in de vriezer ligt, is nog aardig wat gaat nu op en dan gaat ie met de pot mee eten.

Die potjes zijn trouwens echt smerig, ik vindt ze ook niet te hachelen.
pi_24159713
Als alles volgens planning gaat krijgt Myrthe vanavond haar eerste worteltje (ze is vandaag 6 maanden geworden ). Ik weet dat je dat zoutloos moet koken tot ze 1-1,5 jaar oud is, maar koken jullie ook zonder suiker?
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 december 2004 @ 15:13:41 #53
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_24159803
Jep, gewoon met een beetje water opzetten. De kleinste worteltjes zijn het zoetst. Veel plezier, ow ja, wortel geeft heftige vlekken, maar een beetje shout doet wonderen.

Myrthe een half jaar!!!
Isa ook over 3,5 week
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar donderdag 23 december 2004 @ 15:27:31 #54
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_24160075
Ik heb bij de Bieb een heel leuk en handig boekje geleend trouwens.
pi_24160076
Ik heb nog geen kids, maar ik weet zeker dat ik later mijn kinderen zelfgemaakt groenten/fruit papjes ga geven.

Ik lust zelf ook (bijna) alles, en ik denk dat ik dat zo mijn kinderen ook mee kan geven.
Baby make your move !!!
  donderdag 23 december 2004 @ 16:19:05 #56
26444 ezzi
mama van ilse
pi_24160995
Ilse eet beide. Soms eet ze met de pot mee, en andere dagen eet ze een potje Olvarit of zo'n bordje van Olvarit. Ze vind ze allemaal even lekker. Het maakt haar niets uit. Ik heb altijd gedacht dat ik nooit potjes zou geven, maar why not? Het is even gezond en als ze het lekker vinden maakt het toch niet uit? Ik vind de zelfgemaakte prak ook zonder smaak (zonder zout en kruiden).
pi_24167316
Nav de foto in het fototopic:
Nee, ze krijgt er wel wat af en zit dat een tijdje in haar mond tussen linker- en rechterkaak heen en weer te bewegen en uitgebreid te proeven. Ze vond het alleen niet lekker maar slikte het wel door. We willen nl de methode van Gill Rapley (Unicef) proberen. 't Schijnt dat die methode ook bij sommige consultatiebureaus al ingevoerd gaat worden, die sturen medewerkers nu op cursus.
Erg veel heeft ze natuurlijk niet gegeten (kubieke centimeter ofzo) maar dat hoeft ook niet, 't gaat gewoon om kauwen, proeven, andere substantie in de mond - leren dus.
pi_24167935
interessant poemojn! lijkt me zeker de moeite waard om te proberen, ben benieuwd hoe het Myrthe zal bevallen. ik heb trouwens wel eerder gelezen over onderzoek waaruit bleek dat babies (gemiddeld) zelf voor gezond voedsel kiezen, erg leuk. en ook het hele idee dat ze met deze methode beter leren kauwen spreekt me wel aan. Piet vergeet soms te kauwen, dan kan hij eindeloos over een hapje doen. wie weet ga ik bij de volgende ook wel deze methode toepassen.
  donderdag 23 december 2004 @ 23:26:25 #59
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24169933
quote:
Op donderdag 23 december 2004 21:45 schreef poemojn het volgende:
We willen nl de methode van Gill Rapley (Unicef) proberen. 't Schijnt dat die methode ook bij sommige consultatiebureaus al ingevoerd gaat worden, die sturen medewerkers nu op cursus.
Ik had er wat over gelezen op het borstvoedingsforum en vind het echt wat voor jou!
Lijkt mij wel een goede methode. 't Is voor mij (of eigenlijk voor Judith ) wat laat om er mee te beginnen, maar het heeft me wel gesterkt in het idee dat het geen kwaad kan om Judith (14 mnd) gewoon met de pot mee te laten eten, ondanks dat ze nog maar 1 tandje heeft (grote stukken snijden we wel klein).

Ik vind het trouwens een erg leuke foto, staat wel stoer zo nee, da's geen sigaar, da's een worteltje
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 15 januari 2005 @ 22:21:08 #60
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24588304
Dankzij Bixis een tvp-tje.
Poemojn, ik heb het docje doorgelezen en het is een interessante theorie. Nu snap ik het volle bordje eten ook.
Hoe vergaat het haar nu om zo te eten? Ga me niet vertellen dat ze zo'n vol bordje leeg eet, dan sla ik echt stijl achterover! Het lijkt me zoveel...
Dat eet ikzelf volgens mij.
Als je niet lacht, ben je dood.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 23:28:16 #61
37150 livelink
keek op mijn week ( Š DJ11)
pi_24589506
Wij hebben Job op deze manier leren eten. Niet zozeer bewust, maar omdat dat de manier was waarop Job zelf heel duidelijk aangaf dat hij wilde eten.

Wij zijn met ca. 7 maanden begonnen met vast voedsel. Gevoerd worden met een lepel vond hij vreselijk. Hij duwde mijn hand steeds weg en probeerde de lepel zelf vast te pakken en uiteindelijk jatte hij gewoon bij ons van het bord een heel stuk broccoli, aardappel of wat dan ook weg die hij dan gewoon uit de hand opat. Aangezien dat de methode was die werkte zijn we dat op die manier blijven doen. We pureerden dus niks en gaven juist bewust wat grotere stukken.
Wortels, sperciebonen en broccoli en bloemkool gingen op die manier heel goed. Nu hij 13 maanden is eet hij alles helemaal zelf met een lepel of met zijn handen. Zolang wij ons er niet mee bemoeien gaat het hardstikke goed.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_24589991
Wat is nu eigenlijk het voordeel van alleen vast voedsel geven ten opzichte van eerst gepureerd Dat ze later meer lusten ?
Bij mij aten beide dames eerst gepureerd en ze eten nu als dijkers.
De ene keer lekker met hun handjes. Als het teveel zooi word voer ik ze. Zo niet hebben ze pech. En dan eten ze alsnog
Ik word vaak niet goed van al die onderzoekjes. Eerst met 3 maanden bijvoeden dan met 4, nu weer met 6. Ok de wetenschap vind steeds meer en tuurlijk zit overal een kern van waarheid in. Maar pfew, een kind is meer als een boekje. Dalijk komt er weer een theorie die uitvind dat vast voedsel zoooooooooooo slecht is met 6 maanden en dan gaan we het weer helemaal anders doen. Ik denk dat een gezond en intelligent mens, net zoals die in het stukje, best zelf aanvoelt wanneer zijn kind er aan toe is.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25364020
Even naar aanleiding van een discussie in het "verantwoord-topic", daar riep ik ergens dat er alweer wordt teruggekomen op de stelling dat pas na 6 maanden iets na bv geven helpt tegen allergieën.

-attentie: linkjes-naar-wetenschappelijk-materiaal-alert-

Ik kan het oorspronkelijke artikel waar ik het van heb helaas niet meer terugvinden, dat heeft ergens in het tijdschrift voor geneeskunde, of zo'n soort blaadje gestaan. Het was een vervolg op het onderzoek van Sears in Nieuw-Zeeland, waarbij 30 jaar een grote groep kinderen (nu volwassenen dus ;-)) is gevolgd. In de groep die wél volledige borstvoeding had gekregen, kwamen veel meer allergieën en astma voor dan in de groep die dat niet had gekregen. Dat leidde zelfs tot het idee dat bv eerder risico geeft op allergieën dan flesvoeding, daar heeft in de Lancet in 2002 een uitgebreid artikel over gestaan. Dat laatste is natuurlijk nog niet helemaal duidelijk, het kan best zijn dat ouders met allergieën in de familie zich beter houden aan de 6-maanden borstvoeding regel en dat daarom die groep er meer last van heeft.

even snel wat gegoogeld, dus niet volledig en zeker niet de beste links:
Hier staat een kort artikeltje over het onderzoek, en een link naar een tv-uitzending over dit onderwerp.
Hier worden oa de resultaten van het Sears onderzoek kritisch bekeken. (verder ook wel interessant artikel)

Ik surf vanavond nog even verder op dit onderwerp om te zien of ik nog iets over dit nieuwste onderzoek van vorig jaar kan vinden.

Wat hier vooral uit blijkt, is dat het allemaal gewoon nog niet zo duidelijk is. Dat is voor mij een reden geweest om er toen niet zo rigide mee om te gaan.
mooi he, alles
pi_25364058
Wij hebben ook onbewust die methode toegepast trouwens, net als bij Job wou Isa niet gevoerd worden. Ze kreeg toen standaard gewoon een bordje met wat dingetjes van ons, en daar pikte ze zelf uit wat ze lekker vond. Zo gaat het nog steeds, maar inmiddels eet ze keurig met vork of lepel. Het is heel grappig, de ene keer eet ze vooral aardappels of pasta (rijst vindt ze nog lastig), de andere keer juist vis of vlees en dan weer veel groente. Op die manier komt ze overall gezien wel aan alle voedingsgroepen toe, dus dat laten we haar ook maar zelf regelen op deze manier.
mooi he, alles
pi_25364311
Leuk, ik ga die tv-uitzending later eens bekijken.
Wel apart: dit is helemaal tegengesteld aan het meest recente idee mbt gluten dat ik kon vinden. Bij allergie wordt nl aangeraden introductie van gluten uit te stellen tot 1 jaar, maar een nieuwer advies ergens was dat dat niet nodig is omdat moedermelk ook gluten bevat (en daardoor zou een kind die beter 'aankunnen', vgl cholesterol).
pi_25364350
misschien dat het bij gluten wel anders is hoor, dit gaat vooral over astma en allergieën in het algemeen.
mooi he, alles
  vrijdag 4 maart 2005 @ 16:19:38 #67
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_25365337
weten we nog niet,die kleine van ons is net 2 weken
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
pi_25366166
Ik ben nog maar wat aan het aanrommelen qua fruit en groente happies.

want Thijs weigerd als ik tussendoor groente probeer te geven zijn mond open te doen.
Het ondertussen het maar zo gedaan, begint hij te zeuren om honger dan krijgt hij eerst wat groente en daarna leg ik hem aan, en dat gaat goed.

Fruit is hier helemaal geen probleem dat vind hij heerlijk, likt echt zijn vingers ervanaf

En ik maak alles vers, al heb ik zo nu en dan ook potjes fruit in huis
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  vrijdag 4 maart 2005 @ 20:02:24 #69
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_25368465
Grappig trouwens om de verschillen tussen kinderen te zien. Indy at bijvoorbeeld al heel snel vast, ongepureerd voedsel. Die hield als baby niet zo van dat hele fijne gepureerde eten en at liever een normale banaan dan gepureerde banaan bijvoorbeeld. Ze at ook veel liever brood dan pap.

Thomas daarentegen heeft (nog) helemaal niets met vast voedsel. Brood krijgt hij niet goed naar binnen, een soepstengel lukt wel (zijn we bij toeval achtergekomen omdat ie die gewoon van tafel geklauwd had) en pap eet hij erg graag! En dan wel met een lepeltje. Hij vertikt het gewoon om pap uit een fles te drinken (en gelijk heeft ie).

Indy was/is verslaafd aan de tuitbeker, Thomas drinkt met 6 maanden al liever uit een gewone beker.

Ohja, ondanks dat Indy als baby de voorkeur gaf aan 'heel' voedsel, eet ze het nu liever gepureerd (en dan nog het liefste als soep). Iemand een verklaring? Zelf denk ik dat ze door de geboorte van Thomas bang is om de overstap te maken van baby naar kind en dit o.a. door het eten van gepureerd voedsel nog een beetje probeert uit te stellen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  FOK!fossiel vrijdag 4 maart 2005 @ 20:24:55 #70
2628 Karin
pi_25368782
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 16:19 schreef edje34 het volgende:
weten we nog niet,die kleine van ons is net 2 weken
Kom eens uitgebreid vertellen in Het grote kleine babietjestopic #44
pi_25369629
klinkt wel logisch dat laatste, tinkepink. en wat grappig die grote verschillen tussen beide kinderen!
pi_25370425
Nog een linkje naar het Rapley-forum voor de geīnteresseerden: http://www.network54.com/Forum/382080. Myrthe eet idd geen hele bordjes leeg, maar ook maar een half 4-maandenpotje (heb pas potjes geprobeerd voor afwisseling in smaken; geen zin om zelf pompoen bijv te kopen en bereiden).

Phileine, jammer maar dit onderzoek kende ik al. Vooral jammer dat het zo'n oud onderzoek is. Ik vind de bezwaren van de ZVB ertegen wel hout snijden (als ik alleen naar mezelf kijk: 1980, wel borstvoeding gehad in 't begin maar direct een flesje ernaast, schema- en tijdgebonden gevoed). Als je dat vergelijkt met dit artikel (voor zover dat 'klopt') is het niet zo vreemd dat bv (zo) niet helpt.
Die tv-uitzending heb ik ook bekeken, maar dat ging meer over 'borstvoeding is normaal voedsel voor een baby en het is helemaal niet slecht om je kind flesvoeding te geven als je geen borstvoeding kunt geven, want de flesvoeding is erg goed tegenwoordig' dus dat is voor mij niet direct van belang. Dus ik ben nog niet overtuigd dat beginnen met 4 mnd net zo goed is.
Misschien kun je hier nog iets mee? PDF document WHO: The optimal duration of exclusive breastfeeding.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 17:50:23 #73
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25383041
Jolie krijgt s avonds gewoon warm eten op een bordje (behalve als er haast is) en fruit krijgt ze wel gepureerd. Boterhammen zijn duidelijk favoriet om zelf te eten, ook erin prikken met een vorkje is leuk. Poemojn, had je nog info gevonden over het geven van vlees?
  zondag 6 maart 2005 @ 09:12:39 #74
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_25392463
Ik moet bekennen dat ik mijzelf nog wel eens vergrijp aan de potjes van olvarit (de fruithapjes dan, want die zijn echt lekker!!! . Toch zijn wij straks van plan (hoe dat in de praktijk gaat werken, moet zich natuurlijk nog uitwijzen) om zelf te gaan kokkerellen.
Even een ander vraagje van culinaire aard; geven jullie je kleintjes vlees cq vis zodra ze dit mogen, of wacht je daarmee tot ze echt een stuk ouder zijn? Vrienden van mij doen dat namelijk, zodat het kind daar later zelf een keuze in kan maken. Ik vind daar eerlijk gezegd wel iets in zitten. Dit betekent natuurlijk wel dat je een heel uitgebalanceerd diëet moet geven, zodat zo'n kleintje wel alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Hoe denken jullie hierover?
pi_25392581
Een tip (als deze nog niet voorbij gekomen is in dit topic) om zelf eten fijn te maken, pak een vergiet (zo een met een stalen netje) gooi daar de groente en aardappels in en wrijf met een lepel alles door de gaatjes heen.
Het is even wat werk maar de staafmixer kan er niet tegen op
  Licht Ontvlambaar zondag 6 maart 2005 @ 09:58:43 #76
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25392665
Goeie vraag Renzell,

Wij geven Isa gewoon vlees en vis. Als zij zelf later dat niet meer wil eten, zal ik daar dan rekening mee houden. Mensen zijn omnivoren en eten dus van nature vlees en vis. En hoe lang wacht je tot dat een kind besloten heeft of het wel of geen vlees/vis wil eten? Dan be je toch al een jaar of acht of misschien zelf twaalf...
  zondag 6 maart 2005 @ 10:06:46 #77
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25392717
Ja maar Renzell, wanneer kunnen ze daar dan een goede beslissing over maken? Daarnaast, misschien wordt Jolie wel zo een ander type, dat alleen maar graan producten wil eten enzo.
Ik eet zelf zelden vlees maar maak het voor Jolie wel. Tuurlijk kan je de voedingsstoffen wel aanvullen met andere producten maar het is ook van belang dat ze dingen leren eten. Zodat ze verschillende smaken leren kennen en verschillende structuren, kauwen is belangrijk.
Hier dus wel gewoon vlees en vis en als ze dat later niet meer wil dan hoor ik het vast wel.

Edit: Schoot me nog te binnen. De ouders van mijn oppaskindjes eten nooit vlees, de kindjes (6 en 4) eten wel vlees. Niet iedere dag maar wel 2 keer in de week ofzo en bij patat eten ze ook gewoon een kroket of een knakworstje. Kinderen vinden dit soort dingen gewoon lekker

[ Bericht 25% gewijzigd door Luchtbel op 06-03-2005 10:12:33 ]
pi_25392819
Myrthe zal ook gewoon vlees krijgen. Als ze vegetarier wil worden kan dat later, maar tot die tijd moet ze gewoon met de pot mee eten.

LB, ik had 't op het Rapleyforum gevraagd en dacht dat je dat al gelezen had
Vlees schijnt moeilijker te verteren te zijn, en ze hebben er nog niet veel van nodig. Je kunt 't lang uitstellen (1 jaar) maar je kunt er ook met 6 maanden mee beginnen. Aan jou de keuze dus.
Het Rapley-topic.
  zondag 6 maart 2005 @ 10:24:04 #79
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25392849
He thanks! Ik heb het niet gelezen want m'n pc loopt de hele tijd vast als ik die site op ga maar print het morgen op school wel ff uit, super!
  zondag 6 maart 2005 @ 10:35:27 #80
105888 renzell
pi_25392931
Jullie hebben gelijk hoor; eer ze zo'n beslissing zelfstandig kunnen nemen, ben je jaren verder.
Ik denk zelf dat ik mijn kind wel vlees zal geven, maar met mate (en misschien ook pas met een jaar). Ik vind het een moeilijk dilemma. Zelf eet ik wel vlees, maar niet altijd en het liefst biologisch (wat werkelijk onwaarschijnlijk duur is!). Ik had net opnieuw de beslissing gemaakt om geen vlees meer te eten, toen ik zwanger raakte en mijn gevoel zei; principes of niet, je lijf heeft dat vlees nu gewoon nodig! Ik kan me wel zo'n soort constructie voorstellen dat je je kind vlees geeft, maar niet elke dag (heeft je lijf trouwens ook niet elke dag nodig). En dan misschien vanuit mijn principiële overwegingen toch maar gewoon iets meer betalen voor biologisch dus, want tja... mensen blijven inderdaad omnivoren.
  zondag 6 maart 2005 @ 14:44:06 #81
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25396183
Zit de twijfel erin om vlees te geven wegens moralistisch besef of wat?
Als dat zo is, dan vind ik dat behoorlijk bull als je zelf wel vlees eet. Geef je kind gewoon wat het lekker vindt en laat ze zelf later die beslissing maken. Pffff, we hebben het hier over babies en peuters/kleuters. Moet alles dan maatschappelijk verantwoord zijn?
  zondag 6 maart 2005 @ 19:18:27 #82
105888 renzell
pi_25400120
Het is inderdaad een morele kwestie. Maar zoals ik al zei Dutch; ik eet zelf alleen biologisch vlees. Vlees dus dat niet op afschuwelijke manieren wordt verkregen, maar waarbij de dieren een goed leven hebben kunnen leiden. En nee, niet alles hoeft maatschappelijk verantwoord te zijn, maar dit is toevallig iets dat bij mij wel prioriteit heeft. Misschien is dit overigens niet echt relevant voor dit topic.
pi_25400266
Dan geef je je kindje straks toch ook biologisch vlees!

Ik at als kind amper vlees. Vond het gewoon niet lekker. En nu nog steeds niet. Mijn huisarts zei toen. Als je wel af en toe een plakje worst op brood eet is er niks aan de hand. Tegenwoordig is vlees eerder schadelijk als goed. En dat tegenwoordig is dan al 25 jaar terug Dus ik maak me er niet te druk om.
Ik eet amper vlees. Geer neemt "mijn stukkie" wel. En de meiden krijgen af en toe een klein stukje. Als ze het lekker vinden wat meer. En als ze het niet willen niet.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_25402340
Ik zou daarin gewoon je eigen principes volgen renzell. Misschien wordt je kind later wel veganist of moslim of hindoe of joods-orthodox, daar ga je nu toch ook nog niet in het dieet rekening mee houden? Dus koop gewoon de producten waar jij achter kan staan.
mooi he, alles
  maandag 7 maart 2005 @ 10:30:00 #85
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25408882
Renzell, ik begrijp het als je biologisch vlees geeft. Dat moedig ik zelfs aan. Ik las in jouw verhaal echter dat je nu al overwoog om de kleine straks geen vlees te geven. Dat vond ik te ver gaan, die keuze maakt het kind later zelf wel.
  maandag 7 maart 2005 @ 12:37:16 #86
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25410864
Poemojn nogmaals bedankt. Heb net op school alles geprint en gelezen.
Klinkt heel logiosch allemaal. Ze heeft tot nu toe wel wel een keer een stukje kipfilet gehad en een beetje gehakt door de macaroni. Niet gepureerd maar ik vind het meer eng dan dat er wat mis ging.
Maar het is dus nog helemaal niet echt nodig en als er straks meer gebit is kan het rustig aan opgevoerd worden. Ik geef dus wel al wat (ze eet wel eens potje bruinenbonenmetrundvlees, dat maak ik echt van m'n leven niet klaar ) maar hoef er dus niet ingewikkeld voor te doen!
  maandag 7 maart 2005 @ 14:28:55 #87
46794 Berkery
Fat bastard
pi_25412209
Wij wisselen het ook af, als we aardappels/groente/vlees of pasta eten eet ze gewoon mee, eerst pureerden we alles maar we gaan nu meer richting 'beetje prakken'. Als we iets pittigs eten (nasi, babi ketjap etc...) dan gaat er een potje open. We hebben tot dusver geen dingen kunnen ontdekken die Zoë niet lust.
No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_25437775
Wij wonen in Malaysia en babyartikelen en babyvoedsel zijn hier big business!
Rijen in de supermarkt van 20-30 meter lang met alleen maar babyproducten. Nu is Malaysia niet een land wat overloopt van regels en beperkingen. Groentes zijn behoorlijk bespoten hier en vlees moet je erg mee uitkijken. Meeste mensen kopen hier dus kant en klare producten in de veronderstelling dat het goed is. Maar als je goed leest hebben veel producten ingrediënten die je beter niet aan babies kunt geven (suiker, sucrose, palmolie, gluten, zout, etc.).

Wij koken alles zelf en de groentes komen uit de tuin, net zoals de kip en de eend. We kopen alleen maar producten waar niets aan toegevoegd is en op natuurlijke basis. Vlees kopen we alleen als het geīmporteerd is uit Nieuw-Zeeland of Australië. Fruit hebben we ook uit de tuin (bananen, papaya, mango, passion fruit) en sweet potato en yam komt uit eigen grond. Margarine gebruiken we alleen op olijven-basis (Kokos en palmolie is schadelijk voor een baby) en yoghurt maken we iedere dag vers.

Enige probleem waar wij weer mee worstelen is dat Kayleigh (nu 14 maanden) sinds ze loopt (een week voor 11 maanden, dus 10) nauwelijks aangekomen is, maar zo blijf je iets houden....

Inmiddels eet ze zelf iedere morgen 2 boterhammen in kleine stukjes, 1 met margerine en 1 met pindakaas), veegt zelf haar handen af en drinkt uit een beker. Als lunch eet ze een banaan en vruchtensap (verdund) en om 4 uur een beker melk of yoghurt met banaan. 's-Avonds krijgt ze aardappelen, groente en vlees, grof in stukjes met jus, ei, groentenat of alles wat lekker kan zijn.
Tussendoor krijgt ze droge koekjes, water, sap en nog steeds 4x per dag borstvoeding.

[ Bericht 8% gewijzigd door okidokie op 09-03-2005 09:49:26 ]
  woensdag 9 maart 2005 @ 13:07:29 #89
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25440982
Hé Okidokie, wat leuk om te lezen hoe het in Malaysia gaat.
Zijn jullie door schade en schande wijzer geworden of wist je dit al van tevoren?
pi_25819250
ik heb hier het babykookboek en er staan leuke receptjes in heb er al veel uitgehaald en gemaakt en Thijs vind alles lekker in het begin geen wortels maar nu eet hij alles
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_25819465
Wij doen alles zelf vers. En niet pureren. Niet omdat we tegendraads willen zijn of wat dan ook. Djulian eet gwoon geen pureerd voedsel. Hij houd zijn mond dicht. Dit is gekomen nadat hij ziek is geweest, daarvoor at hij wel potjes. Heel vaag dus.
Mensen vinden het wel normaal om een baby van 6 maanden een koekje te geven en pureren die niet en het eten wel. Dus ik snap Djulian wel
  Licht Ontvlambaar maandag 28 maart 2005 @ 23:42:19 #92
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25819528
Goed zeg Thijs, daar wordt je mama beslist blij van

Hier zijn we langzaam maar zeker naar het met-de-pot-mee-eten aan het werken. Ik kook tegenwoordig zoutloos, maar wel met kruiden en knoflook enzo. Dan neem ik Isa's portie (of porties als ik wil invriezen) en voeg daarna pas zout toe indien nodig. Zo heeft ze al spagetti gehad (met spagettini van Honig, de ideale vorm pasta), nasi en vandaag kipperagout met rijst en broccoli gegeten. En als toetje meloen en ananas
pi_25819637
hier pas ik het wel wat aan Thijs aan wat wij eten,
en wij eten hier zoiezo zoutloos en zo min mogelijk kruiden mijn man heeft maar 1 nier en mag dus niet te veel aan krudien enzo binnen krijgen.
wat ik zelf een enorm leuk receptje vond is deze:

Milkshake:

1 banaan
100 ml moedermelk/opvolgmelk/allergie melk
50 ml diksap/roosvicee

Alles bij mekaar in kan pureeren en koel serveren
  dinsdag 29 maart 2005 @ 08:40:55 #94
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25823856
Welk boekje is dat Bar? Toevallig "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets?
Ik heb er gister weer in zitten neuzen.
Merkte toch dat ik vanwege het gemak ineens wel erg vaak potjes ben gaan geven (bijna alleen maar ). En ik wil Léon nu toch echt zo langzaamaan wel laten wennen aan ons eten. Hij mag nu in principe bijna alles, ookal is het zoutloos. Dus toch maar weer eens gaan proberen.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 08:49:33 #95
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25823912
Dutch, misschien gaat het beter als je niet meer overal drapjes van maakt?
Dat is iets wat mij tegenstaat namelijk, slaat nergens op maar ik vind het altijd van die bergjes kots worden dat ik denk, waar doen we het nou voor? Al dat gedoe en dan heb je nog alleen maar van die drapjes. Als ik d'r gewoon eten geef van ons uit een bakje of een keer met een vork doorgehakt vind ik dat eigenlijk veel leuker. Dat werkt ook beter hier.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 09:28:13 #96
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25824235
Klopt Lb, ik merk dat hier ook. Vooral met het fruit, dat geef ik regelmatig uit een potje. Daar staat dan op 'met stukjes, om te leren kauwen' , Isa vindt die stukjes echt niet de moeite waard om te kauwen
Het allerliefste eet ze trouwens gewoon mijn bord leeg
  dinsdag 29 maart 2005 @ 09:45:54 #97
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_25824429
Amber eet hier ook liever stukjes dan gepureerd. Fruit snijd ik sinds kort in stukjes en dat gaat hartstikke goed.
Bij groente heb ik zelfs het idee dat ze meer eet als ze het "zelf" mag doen. Dan geef ik haar een struikje broccoli en dat vindt ze heerlijk
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:17:17 #98
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_25825992
Ik geef hem nu ook al regelmatig tussendoor een stukje fruit of groente of kaas. Dat vindt ie geweldig. Vandaar dat ik eik van dat potjes-principe af wil. Het enige probleem is dat wij best wel pittig eten altijd, dus geen standaard aardappels/groente/vlees. Ik pleur eik gewoon maar wat in de pan en hoop dat het smaakt. Vanavond maar eens experimenteren, voeg ik de kruiden wel op het laatst erbij.
Hoe zit het eik met paprika? Ik kan ze er wel uithalen voor hem, maar is dat nog steeds off-limits?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 29 maart 2005 @ 11:30:53 #99
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_25826306
Goh, paprika, niet eens aan gedacht. Wij eten vanavond Chili en dat zit daar dus ook in... Wie weet het antwoord?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 11:35:06 #100
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_25826404
Ik dacht dat het 'officieel' nog niet oke was. Paprika is familie van de ui geloof ik.
Maar Jolie eet het wel en heeft nog nooit ergens last van gehad...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')