abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 mei 2005 @ 10:45:14 #153
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_27142856
Edje sowieso is het verstandiger om haar eerst te laten wennen aan een groentehap. Fruithap gaat er altijd wel in, het is juist de groente waar ze het meest aan moeten wennen.
Maar wat E.T. al zei, ik zou ook nog even wachten. Ze kunnen hun hele leven nog genoeg groente en fruit eten.
Als je niet lacht, ben je dood.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 18:36:55 #154
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_27716662
Hier heb ik vandaag Thijs kennis laten maken met een pannenkoek gemaakt van opvolgmelk en zelfrijzend bakmeel.

Nou Thijs vond het lekker echt wel, hij bleef smullen van zijn pannenkoek met aardbeienjam
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_28061365
Drie 'fotostripverhalen' van een jongetje dat bijgevoed wordt volgens de Rapley-methode:

De boterham van Gijs
Groen en geel fruit
Groente, tips en trucs.
  zondag 19 juni 2005 @ 16:43:30 #156
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_28065578
Bij mij doen je linkjes het niet, poemojn. Connection refused...
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_28067489
Alle 3 niet? De eerste twee zijn gewoon via borstvoeding.com te bekijken, de laatste staat nog op de eigen site van de ouders.
  zondag 19 juni 2005 @ 18:33:29 #158
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_28067528
Alles doet het nu wel gewoon! Zal wel aan ons hebben gelegen!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zondag 31 juli 2005 @ 21:00:52 #159
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_29304032
Ja hoor, ik ben ineens helemaal voor Rapley en het lijkt me behalve goed en leuk ook nog eens makkelijker dan al dat gepureer. Niet alleen voor kind, maar ook voor de ouders een pre, lijkt me.
  zondag 31 juli 2005 @ 21:06:15 #160
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_29304220
ik had geen last van het gepureer hoor hier wilde Thijs eigenlijk geen grote stukken in zijn handjes dat gooide hij gewoon weg, en als ik het klein maakte at hij het met smaak op

Ondertussen eet Thijs vollop met de pot mee, als we weggaan meestal een potje of hij eet met mij mee, en het maakt hem niet meer uit hij eet het allemaal
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
  zondag 31 juli 2005 @ 21:17:17 #161
105888 renzell
pi_29304636
Wat heerlijk Bar!
  zondag 31 juli 2005 @ 21:26:55 #162
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_29305004
jullie alvast s6 met de Rapley methode Renzell
  zondag 31 juli 2005 @ 21:28:34 #163
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_29305083
Nou maar hopen dat Julius ook voor Rapley is. Je hebt natuurlijk best kans dat hij alleen maar gepureerd wil eten.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_29306106
Dan kun je altijd nog op het rapley-forum hulp zoeken
http://www.network54.com/Forum/382080

En je kunt het ook gewoon combineren natuurlijk.. dus en pureren, en dingen op z'n Rapleys aanbieden.
  zondag 31 juli 2005 @ 22:06:21 #165
105888 renzell
pi_29306550
Tuurlijk kan het zijn dat Juul het niet ziet zitten (al kan ie moeilijk gepureerd willen als ie dat nog nooit gekregen heeft natuurlijk.... ) En ja, combineren kan ook altijd nog. Uiteindelijk zullen we onze eigen weg wel vinden binnen alle methodes die er worden 'aangeboden'. Maar zelf vind ik het fijn om in eerste instantie ergens duidelijk voor te kiezen. Daar van afwijken kan vervolgens altijd weer. Maar deze methode lijkt mij goed en logisch en daar zou ik dus wel eens mee willen beginnen.
  zondag 31 juli 2005 @ 22:24:11 #166
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_29307220
Na hier gelezen te hebben over de Rapleymethode (dank je Poemojn voor alle info) geven wij Luuke geregeld iets uit de hand. Wortel, komkommer, meloen, nectarine enz. Voor de makkelijkheid krijgt ze over het algemeen als avondeten wel prutje. (Ik werk vaak 's avonds en heb dan minder tijd om ervoor te gaan zitten.) Wij gebruiken het dus als tussendoor, dus zal ook niet echt de naam 'Rapley' dragen. Vind het wel een erg goede en leuke manier om kinderen te laten wennen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:32:50 #167
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29317145
en hoe moet t nou als je als moeder zo bang bent dat je zoon erin stikt???

stom eigenlijk, meloen geef ik in stukken en maxim sabbelt er lekker op (maar dan nog ben ik bang dat er een te groot stuk afkomt en in zn keel zit voordat hij kan kokhalzen en zo dus stikt)

ik wil rapleyen maar ik durf gewoon niet wat moet ik daarmee???
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:55:24 #168
105888 renzell
pi_29317606
Martineke, ik ben natuurlijk geen moeder die spreekt uit ervaring, maar ik heb zo hier en daar wat gelezen over die 'Rapley-methode' (ik vind het eigenlijk een beetje overdreven om te spreken van een 'methode', het is zoiets simpels en vanzelfsprekends) en het schijnt toch echt zo te zijn dat kinderen zich veel eerder verslikken in vloeibaar, dan in vast voedsel. Kijk maar eens op (een van de vele... ) linkjes die Poemojn neer heeft gezet.
  maandag 1 augustus 2005 @ 10:59:25 #169
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_29317722
gisteren waren we bij een oom van mij,daar bleven we eten.

We gaven Sanne en klein hapje aardappelen en bloemkool en lekker dat ze het vond.

we geven haar dus vers eten.
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  maandag 1 augustus 2005 @ 11:02:50 #170
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_29317829
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 10:59 schreef edje34 het volgende:
gisteren waren we bij een oom van mij,daar bleven we eten.

We gaven Sanne en klein hapje aardappelen en bloemkool en lekker dat ze het vond.

we geven haar dus vers eten.
Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht is
  maandag 1 augustus 2005 @ 12:13:28 #171
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29319735
quote:
Op zondag 31 juli 2005 21:00 schreef renzell het volgende:
Ja hoor, ik ben ineens helemaal voor Rapley en het lijkt me behalve goed en leuk ook nog eens makkelijker dan al dat gepureer. Niet alleen voor kind, maar ook voor de ouders een pre, lijkt me.
Het is misschien wel makkelijker dan pureren ja, maar kind wordt er wel veeeel viezer door, haha! Hier dan tenminste. Noah eet tot nu toe braaf van een lepeltje, dus geen geklieder met het eten enzow. Maar als ie eens een stukje banaan in zn handjes krijgt, nou wordt alles me een partij vies Nee dan liever wat meer moeite doen met pureren, dan achteraf uitgebreid moeten schoonmaken
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_29321920
De rapley methode was duidelijk niet geschikt voor Joshua. Die at alleen gepureerd en als het in zijn mond gedaan werd, want mijnheer was vrij lui. Zodra hij een stuk banaan of appel in zijn handen kreeg werd het regelrecht op de grond gegooid. En ja wij hebben een hond, dus dan gaat het bij ons de vuilnisbak in.

En nu vind ie het wel leuk. Een vork en lepel zegt hem nog niet zoveel. Dus we geven hem zijn eten regelmatig in stukjes op zijn bord. Zodra hij dan uitgegeten is ligt de rest naast zijn stoel voor de hond. En dan hoef je het ook niet meer te proberen want hij spuugt het gewoon uit.

Ik ben voor Chantel al bezig om wat lekker zomerfruit hapjes in te vriezen. Ze mag pas over 3 maanden, maar dan heeft ze in de winter wat meer keuze
  maandag 1 augustus 2005 @ 13:37:15 #173
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29322202
ja ik weet t Renzell, heb alles al afgelezen zo ong toch... ik heb hem meloen laten eten endat ging prima hoor, maar toch blijft er bij mij een gedachte ergens dat dat kan gebeuren.
ik ben gewoon overbezorgd waarschijnlijk

ik moet gewoon een beetje vertrouwen kweken denk ik dat het echt wel goed gaat
pi_29323357
lewis maar zo heel lang kun je eten toch ook weer niet bewaren in de vriezer?
  maandag 1 augustus 2005 @ 15:02:59 #175
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_29324731
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 11:02 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht is
was zonder zout en 3 kleine hapjes was helemaal geprakt
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 15:47:29 #176
81992 Githa
pi_29326108
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 13:37 schreef Martineke het volgende:
ja ik weet t Renzell, heb alles al afgelezen zo ong toch... ik heb hem meloen laten eten endat ging prima hoor, maar toch blijft er bij mij een gedachte ergens dat dat kan gebeuren.
ik ben gewoon overbezorgd waarschijnlijk

ik moet gewoon een beetje vertrouwen kweken denk ik dat het echt wel goed gaat
Ik vind het ook eng hoor
Jordy eet alles op wat voor hem ligt, no problem! maar als hij bijvoorbeeld banaan uit het vuistje eet dan zuigt hij soms zo hard dat er grote brokken echt naar binnen schieten zo ook met andere dingen...een stuk liga daar bijt hij hele stukken af die nog helemaal niet gesmolten zijn.
We eindigen hier altijd dat ik het stuk eten vast houd om te voorkomen dat er dus grote stukken zo naar binnen floepen en Jordy driftig aan het bijten en zuigen is

Hadden jullie daar ook allemaal last van of moet ik Jordy eerst maar is leren rustig te eten
  maandag 1 augustus 2005 @ 15:53:26 #177
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_29326271
gos wat herkenbaar Githa, zo gaat dat hier dus ook. echt heel erg eng vind ik dat

ik geef bambix koekjes aan Maxim, daar heb ik wel vertrouwen in, die breken niet zo snel af gelukkig *phieuww* die moeten echt "gesopt" zijn voordat er iets afbreekt.
  maandag 1 augustus 2005 @ 15:54:01 #178
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29326284
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 14:18 schreef bixister het volgende:
lewis maar zo heel lang kun je eten toch ook weer niet bewaren in de vriezer?
Je geeft eerder in het topic zelf al het antwoord Gepureerd fruit (zonder melk) kan 6 maanden in de vriezer bewaard worden
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 16:12:08 #179
81992 Githa
pi_29326874
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 15:53 schreef Martineke het volgende:
gos wat herkenbaar Githa, zo gaat dat hier dus ook. echt heel erg eng vind ik dat

ik geef bambix koekjes aan Maxim, daar heb ik wel vertrouwen in, die breken niet zo snel af gelukkig *phieuww* die moeten echt "gesopt" zijn voordat er iets afbreekt.
Ja idd maar ik ben van mening dat het geen overbezorgdheid is want als ik hem laat doen stikt hij werkelijk. Kokhalzen doet hij bij de kleine brokjes wel eens en daar is niks mee zo wennen ze aan het slikken e.d. maar dan moet zo'n brok natuurlijk wel door zijn keel passen Ik denk dat die van ons gewoon te gulzig zijn Martineke
  maandag 1 augustus 2005 @ 16:20:18 #180
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29327143
Is het niet een idee anders het in kleinere stukjes te geven zodat ze het wel zelf met hun handjes in hun mond kunnen stoppen, maar er niet in kunnen stikken?
©Dumbo
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 16:25:47 #181
81992 Githa
pi_29327328
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 16:20 schreef texelonia het volgende:
Is het niet een idee anders het in kleinere stukjes te geven zodat ze het wel zelf met hun handjes in hun mond kunnen stoppen, maar er niet in kunnen stikken?
Jah, wel een idee maar dat lukt hem dus niet...dan zijn de stukjes te klein en krijgt hij het niet opgepakt zeker niet wanneer hij van die natte zever handjes heeft en dan ben ik uiteindelijk die stukjes in zijn mond aan het stoppen einde Rapley methode
Zou hij dat al wel moeten kunnen dan die fijne moteriek duurt toch wel even ik ben daar best onzeker in omdat ik bang ben dat zijn vingertjes de oorzaak zijn
  maandag 1 augustus 2005 @ 16:34:53 #182
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29327612
Oh ik heb geen idee wanneer ze dat moeten kunnen eigenlijk...
©Dumbo
pi_29327798
Ik heb al een aantal keren gelezen op het forum over Rapley. Geen enkel kind van 6 maanden, zelfs nniet van 7,5 maand zal echt perfect kunnen eten. Ze zullen kokhalzen van stukjes eten, ze zullen alles op de grond gooien. Maar dat maakt allemaal niet uit. Wanneer het kind er aan toe is zal het namelijk beter gaan. Je leest veel dat kindjes van 9 maanden al goed kunnen eten. Rapley draait ook om het kind en niet om de bijvoeding. De bijvoeding is niet zo belangrijk omdat het kind toch nog de belangrijkste dingen via (in principe) de borstvoeding binnen krijgt. De moteriek etc komt vanzelf wanneer het kind daar aan toe is. Rapley is ook gewoon leren en plezier krijgen in eten.

Althans zo heb ik het begrepen en dat vind ik er mooi aan, ik wil het ook zeker gaan doen.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 17:02:33 #184
81992 Githa
pi_29328511
Idd Randa.... kokhalzen geeft niks en ja, ze moeten het nog leren het hoeft bijlange na niet perfect, maar zo ver komen we dus niet eens.
Hoe laat je ze het leren ? want als ik Jordy iets geef dan begint hij zo driftig te zuigen of te bijten dat er echt gigantische stukken naar binnen floepen en daar zit een grote kracht achter. en kleine stukjes, die zo naar binne mogen floepen die krijgt hij niet opgepakt

De eerste keer ging goed, toen had hij nog niet zo door dat het te eten was en hoe het smaakt en deed hij rustig maar nu als hij maar denkt dat ik iets pak om te eten, zit hij met zijn armpjes uitgestrekt te hijgen van, hebbuh hebbuh ! en als hij het is zijn handjes heeft begint hij gewoon heel driftig te eten. Wie weet is dat het probleem wel

Het gaat er dus helemaal niet om dat hij het goed en netjes moet kunnen, hij mag oefenen en proberen zoveel hij wil, maar dit moet wel verantwoord zijn.

Hoeveel geven jullie je kleintjes extra te drinken eigenlijk? Als ik Jordy op een dag 3 kleine flesjes water geef, dan lurkt hij die met gemak op Ik vind het persoonlijk wel veel maar het lijkt me ook geen kwaad kunnen of vergis ik me daar in? suiker had ik al overwogen maar dat is niet aan de orde.... Hij eet overigens wel altijd zijn eten op, dus het is ook niet zo dat hij te vol zitten voor zijn eten door het water.
  maandag 1 augustus 2005 @ 17:07:53 #185
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29328653
Githa als je Jordy eerst voert en dan als de ergste honger over is hem zelf laat eten, is ie dan niet minder gulzig?

Ergens denk ik ook dat ie het vanzelf wel leert als ie zich een (paar) keer verslikt heeft. Net als lopen, dat leer je ook met vallen en opstaan. Maar goed, je wil uiteraard niet dat het écht mis gaat. Lastig...
©Dumbo
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 17:12:32 #186
81992 Githa
pi_29328776
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:07 schreef texelonia het volgende:
Githa als je Jordy eerst voert en dan als de ergste honger over is hem zelf laat eten, is ie dan niet minder gulzig?
nee erg he
quote:
Ergens denk ik ook dat ie het vanzelf wel leert als ie zich een (paar) keer verslikt heeft. Net als lopen, dat leer je ook met vallen en opstaan. Maar goed, je wil uiteraard niet dat het écht mis gaat. Lastig...
Jah, kokhalzen doet hij toch wel van de stukjes die hij eraf bijt maar dan ben ik dus ondertussen het stukje eten aan het vasthouden aan de onderkant om te voorkomen dat het helemaal naar binnen floept of grote brokken ervan.
Dus zelfstandig doet hij het dan niet. Hij zal het ooit best wel leren, dat geloof ik wel, maar de rapley methode gaat hier dus niet werken nu ....
Ik ben ook erg benieuwd hoe jullie kindjes eten Zijn ze ook zo gulzig of sabbelen die echt alleen aan het eten?
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 17:13:23 #187
81992 Githa
pi_29328806
edit: 2x is een beetje te veel
pi_29328831
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 16:40 schreef Randa_v het volgende:
Althans zo heb ik het begrepen en dat vind ik er mooi aan, ik wil het ook zeker gaan doen.
ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van eten Het klinkt inderdaad allemaal zo logisch. Ik ben heel benieuwd hoe Tomas het gaat doen met 6 maanden.
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_29329237
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:14 schreef TearSong het volgende:

[..]

ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van eten Het klinkt inderdaad allemaal zo logisch. Ik ben heel benieuwd hoe Tomas het gaat doen met 6 maanden.
Ik mag eerst nog eens gaan bevalllen. Maar ik vind het idee gewoon leuk en heb het ook aan veel familie al uitgelegd. Wat ik gisteren las stond ik ook even van te kijken. Bijvoeden mag in principe pas met 6 maanden maar als het kind echt gaat grijpen naar eten op je bord, daar nieuwsgierig naar is, kan het bij de rapley dus niet echt kwaad om eerder te beginnen omdat het kind het hetzelf aangeeft dat van je bord te willen eten. En dus aangeeft er aan toe te zijn, maar het blijft wel op initiatief van het kind en niet van de ouder.
pi_29329382
Ja dat klopt. Ik wist overigens ook al voor m'n bevalling dat ik de Rapley methode iig. wilde gaan proberen En Tomas grijpt nu ook al regelmatig naar eten (laatst nog, midden in m'n bord met nasi ) maar wat dat betreft twijfel ik nog een beetje. Ja, hij kijkt en grijpt naar eten, maar ivm. allergieen in de familie is het beter te wachten met bijvoeden tot hij 6 maanden is, omdat de kans op allergieen minder is als hij de eerste 6 maanden alleen BV krijgt. Maar dat weet Tomas natuurlijk niet
It's all up to you
pi_29333063
Hier wordt het soms ook wel eens gecomineerd. Myrthe weigert nu te kauwen omdat er een kies op punt van doorkomen staat, en dan is een vrijwel vloeibaar potje (Zonnatura 12 mnd) of groentensoep wel handig.. rapleyen iets minder.
pi_29335829
Als ik Thijs iets van bv fruit in zijn vuitsje geef dan gaat het 5 min goed en dan propt hij het hele stuk fruit in zijn mond

dus ik snijd het in kleine stukjes en geef het hem zo

broodkorstjes en liga enzo gaat wel goed die propt hij niet geheel in zijn mond

het zelf laten eten pakken is helemaal drama want het schuift eerst de hele voorkant van de kinderstoel door, daarna heeft hij het te pakken in zijn knuistje dan knijpt hij het fijn en dan kan hij er niet meer van eten en is het huilen....
dus ook hier geef ik Thijs gewoon te eten
pi_29338876
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 17:12 schreef Githa het volgende:
rapley methode gaat hier dus niet werken nu ....
jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?

ik ben super benieuwd hoe anna 't gaat vinden, volgende week beginnen we! (en ook benieuwd of ik dat inderdaad durf als ik 't idee heb dat ze erin gaat stikken...).
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 21:56:30 #194
81992 Githa
pi_29339110
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 21:51 schreef bixister het volgende:

[..]

jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?

ik ben super benieuwd hoe anna 't gaat vinden, volgende week beginnen we! (en ook benieuwd of ik dat inderdaad durf als ik 't idee heb dat ze erin gaat stikken...).
Dat is nu precies wat ik probeer te zeggen bix...ik durf die tijd niet te geven, of liever gezegd niet te starten.
Nu ik eenmaal die brokken banaan e.d. naar binnen heb zien schieten maarja wie weet heb je gelijk en hapt hij volgende maand ineens niet meer zo driftig

Ik hoor je eerste ervaring van Anna graag hoor ...succes!
pi_29339296
de mate waarin ze controle hebben over hun handelen neemt nu snel toe is mijn ervaring, dus het zou goed kunnen dat dat over een maand inderdaad al een heel ander verhaal is. misschien toch de moeite om 't af en toe te blijven proberen.
pi_29339654
Ik ben het met Bix eens: gewoon blijven proberen. Bij Morris schiet er ook wel eens iets in zijn keel omdat hij niet of niet goed kauwt. Maar ik denk dat dat toch de manier is om het te leren.

Wat ik zelf erg leuk en belangrijk vind bij het aanbieden van eten is om alles gewoon te proberen. Nou ja, bijna alles dan. Ik hoop dat Morris leert dat er heel veel smaken en soorten voedsel zijn. Door hem nu al van alles aan te bieden denk ik dat hij het gaat leren eten en waarderen.
Van de week stukjes olijf gegeven. Dat vind hij ook lekker. Maar ook iets pittiger eten, verschillende soorten groenten, vis, verschillende soorten kaas etc.
Mijn stille hoop is natuurlijk dat ie later gewoon heel veel dingen lust.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:09:55 #197
81992 Githa
pi_29339656
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:00 schreef bixister het volgende:
de mate waarin ze controle hebben over hun handelen neemt nu snel toe is mijn ervaring, dus het zou goed kunnen dat dat over een maand inderdaad al een heel ander verhaal is. misschien toch de moeite om 't af en toe te blijven proberen.
Dat doen we ook, zoals je eerder hebt kunnen lezen.
Alleen eindigen we nu steeds met mama die aan het andere eind van het stuk eten loopt te trekken om te voorkomen dat het zowat in zijn geheel wegschiet

Ieder kind is anders en ik denk ook dat er genoeg kindjes zullen zijn waarvoor de Rapley methode niet de beste methode is, net zoals de rapley methode niet voorschrijft pas geschikt te zijn voor kindjes vanaf 6 maanden zoals Randa V eerder ookal beschreef
pi_29339737
Ik zou idd ook wat vaker Thijs stukken in zijn vuistjes moeten gaan geven, maar doordat het of helemaal in zijn mondje gepropt word, of hij verslikt zich erin, of het zit zo in zijn knuistje dat hij er niets van tussen gegeten krijgt, komt het er niet van eigenlijk eerder gemakzucht van mama
pi_29340261
nounou niet zo op je teentjes getrapt hoor githa. nog even een citaat uit dat stuk van Stefan Kleintjes, over waarom het 'rapleyen' over 't algemeen toch pas goed werkt vanaf zo ongeveer 6 maanden:
quote:
Dus: baby’s kunnen zichzelf voeden als zij de gelegenheid krijgen. We willen ook dat peuters zo rond de leeftijd van drie jaar zelf eten. Het proces begint bij de geboorte, gaat door en rond de drie jaar houden we ons er maar niet meer mee bezig. Waarom zouden we deze natuurlijke gang van zaken verstoren door de boel over te nemen en halverwege het eerste levensjaar de baby met de lepel te gaan voeden?
Dit moest wel toen we hapjes aanboden op de leeftijd van drie ŕ vier maanden, want dan kan een kindje echt niet zelf al met een lepeltje eten. Maar op de leeftijd van zes maanden is dat toch echt anders.
(bron)

uit hetzelfde stuk:
quote:
Niet alle baby’s zijn precies op hetzelfde tijdstip klaar voor vast voedsel

Net zo min als alle baby's op hetzelfde tijdstip praten of lopen...
Dus de magische grens van 26 weken laten we vallen (hčhč...) en we vervangen hem door de term: "aan het eind van de zesde maand". Maar we blijven wčl in de gaten houden dat het belangrijk is dat een baby in de eerste zes maanden eigenlijk exclusief de borst hoort te krijgen. Want voor het overgrote deel van de baby's zijn de risico's groter dan de voordelen wanneer ze eerder dan zes maanden al bijvoeding krijgen.
en
quote:
De onderzoekster Gill Rapley heeft een aantal ouders gevraagd om het juiste moment te vergeten en zich te concentreren op de gelegenheid. Hieronder volgen haar bevindingen.

In de vierde maand waren de baby's er niet aan toe zelf te eten. Maar rond de zesde maand konden zij eten in hun mond stoppen, gingen zij doelmatig eten. Ze gingen het eten ontdekken, in de mond stoppen, en hadden daarvoor klaarblijkelijk geen tanden nodig.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:28:12 #200
81992 Githa
pi_29340428
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:23 schreef bixister het volgende:
nounou niet zo op je teentjes getrapt hoor githa. nog even een citaat uit dat stuk van Stefan Kleintjes, over waarom het 'rapleyen' over 't algemeen toch pas goed werkt vanaf zo ongeveer 6 maanden:
uuumhz, ben je iets aan het zoeken Bix ? ....
Ik ben helemaal niet op mijn teentjes getrapt en jammer dat je alles zo negatief leest.

Ook niet nodig om nogmaals aan te tonen waarom de rapley methode pas zo goed werkt vanaf 6 maanden, ik deelde je mening maar uiten een ervaring.
en ook de tekst die jij quote geeft aan wat ik zeg "het overgrote gedeelte van de baby's" dus niet elk kind.
pi_29340951
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:28 schreef Githa het volgende:
jammer dat je alles zo negatief leest.
eh ik?
maar ik hou er over op hoor, sorry als ik me te bemoeierig opstelde.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:55:05 #202
81992 Githa
pi_29341619
Dus ook geen sorry nodig Bix Ik was niet op mijn teentjes getrapt en vind het niet bemoeierig heb ik ook nooit beweerd meedenken stel ik juist op prijs, ook als het niet bij mijn denkwijze past... alleen zo leer je wat bij en herzie je eventueel een mening....

Ik vind het alleen jammer dat mensen zo snel reageren met " nou nou ...." het zijn woorden op een beeldscherm, die kunnen zo verkeerd overkomen en zelfs die en bleken niet te helpen. Wat is er gebeurd met gewoon vragen wat er bedoeld wordt?

Maar dit is idd niet het aangewezen topic om daar over verder te gaan.
  maandag 1 augustus 2005 @ 22:55:58 #203
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29341658
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef snoopy het volgende:
Mijn stille hoop is natuurlijk dat ie later gewoon heel veel dingen lust.
Juich niet te vroeg Mijn zus luste zo ongeveer alles tot ze een jaar of 2 was, en daarna luste ze nog amper iets. Ze is groot geworden op brood, pizza en zuurkool
©Dumbo
pi_29342464
oja tex, hihi wat grappig die link naar 'mijn' diepvriesbewaartijden. ik zou 't zelf geen 6 maanden durven bewaren overigens!

en ik lustte als kind bijna niks maar nu alles. manlief lustte als kind ook bijna niks en nu ... nog steeds.
  maandag 1 augustus 2005 @ 23:31:11 #205
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_29343176
Eten is een gezellig samenzijn meisjes

Ik heb altijd maar wat gedaan met Jolie. Stukjes geven ging het makkelijkst. Jolie is wel heel erg gulzig en een propkont. Jolie denkt halve boterhammen ineens op te kunnen eten en ze heeft ook altijd in beide handjes iets vast. In iedere hand een aardbei enzovoorts. Als ik geen zin heb in dat geklooi, voer ik d'r. Ook al heeft ze daar soms geen zin in. Bij de oppas wordt ze meestal gevoerd omdat het daar zo druk is aan tafel dat ze alleen maar gek kan doen.

De laatste weken gaat het wel wat beter. Uit de hand kan ze alles eten en ook afhappen, komt ook door het vollere gebit. Er verandert echt veel nu. Een maand geleden zat ze naast Amber een kipnugget te eten, Amber hapte netjes stukjes af en Jolie duwde dat hele ding ineens in d'r mond. Gisteravond aten ze alletwee nasi, Jolie kauwde d'r eten terwijl Amber het meeste gewoon doorslikte. De één wilde gevoerd worden, de ander zelf eten met afwisselend gevoerd worden.
Er komt van zelf wel een weg in. Ik merk zelf dat er nu echt vooruitgang in zit en dat ze de afgelopen maanden gewoon maar wat zat te prutten.

Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
pi_29349425
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef Githa het volgende:
Ieder kind is anders en ik denk ook dat er genoeg kindjes zullen zijn waarvoor de Rapley methode niet de beste methode is, net zoals de rapley methode niet voorschrijft pas geschikt te zijn voor kindjes vanaf 6 maanden zoals Randa V eerder ookal beschreef
De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.

Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 11:26:58 #207
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29352990
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 06:11 schreef Randa_v het volgende:

[..]

De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.

Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
aankomend rapleyfan meldt zich...

Randa waar heb je gelezen dat het kind moet kunnen zitten voor je begint? ja het is goed als ze zelf kunnen zitten omdat de kans op verslikken dan minder is (het 'uitwerpmechanisme'werkt dan beter) wat ik begrijp is dat het om de kauwbeweging gaat en de interesse in voedsel.

maar goed, ik wil dus ook gaan rapleyen en heb mike van het nut kunnen overtuigen en mijn mams is ook helemaal enthousiast. Nu eerst maar even wachten...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_29353053
Op de www.borstvoeding.com vind je ales over borstvoeding en bijvoeding. Stefan Kleintjes en Gill Rapley hebben er beide grote stukken op staan. De stukken van Gill Rapley heb ik vanmorgen nog door zitten lezen.
pi_29353248
Inderdaad, en zelf lees ik tegenwoordig ook af en toe ervaringen op het bijvoedingsforum:
http://www.network54.com/Forum/382080?it=19
Ook best leuk!
It's all up to you
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 11:43:07 #210
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29353383
Die stukken van stefan heb ik gelezen (tenminste de meeste volgens mij) maar ik kon mij niks herinneren over dat zitten vandaar mijn vraag...
pi_29353571
quote:
Won't he choke?

Many parents worry about babies choking. However, there is good reason to believe that babies are at less risk of choking if they are in control of what goes into their mouth than if they are spoon fed. This is because babies are not capable of intentionally moving food to the back of their throats until after they have learnt to chew. And they do not develop the ability to chew until after they have developed the ability to reach out and grab things. Thus, a very young baby cannot easily put himself at risk because he cannot get the food into his mouth in the first place. On the other hand, the action used to suck food off a spoon tends to take the food straight to the back of the mouth, causing gagging. This means that spoon feeding has its own potential to lead to choking and makes the giving of lumpy foods with a spoon especially dangerous.

It appears that a baby's general development keeps pace with the development of his ability to manage food in his mouth, and to digest it. A baby who is struggling to get food into his mouth is probably not quite ready to eat it. It is important to resist the temptation to help the baby in these circumstances since his own developmental abilities are what ensure that the transition to solid feeding takes place at the right pace for him. This process is also what keeps him safe from choking on small pieces of food, since, if he is not yet able to pick up small objects using his finger and thumb, he will not be able to get, for example, a pea or a raisin into his mouth. Once he is able to do this, he will have developed the necessary oral skills to deal with it. Putting foods into a baby's mouth for him overrides this natural protection and increases the risk of choking.

Tipping a baby backwards or lying him down to feed him solid foods is dangerous. A baby who is handling food should always be supported in an upright position. In this way, food which he is not yet able to swallow, or does not wish to swallow, will fall forward out of his mouth, not backwards into his throat.

Adopting a baby-led approach doesn't mean abandoning all the common sense rules of safety. While it is very unlikely that a young baby would succeed in picking up a peanut, for example, accidents can and will happen on rare occasions – however the baby is fed. Rules of safety which apply in other play situations should therefore be adhered to when eating is in progress.

Bron: Gill Rapley, Rapley guidelines
Even helemaal gekopieerd voor de dames die zich zorgen over stikken.
pi_29353653
Als je een baby ondersteund in de kinderstoel, zullen ze vaak genoeg onderuitzakken, zolang ze het niet kunnen, vandaar eigenlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Randa_v op 02-08-2005 11:58:08 ]
pi_29353778
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 23:31 schreef Luchtbel het volgende:

Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
Hier nog zo één die bijna niets lust. Ik hoop dus dat Myrthe wel een 'alleseter' wordt want het is knap lastig als je zo weinig lust. De eerste pogingen lijken vooralsnog niet echt geslaagd, wortel en banaan werden allebei weer rap naar buiten gewerkt. Gisteren wat rijstebloem door de laatste fles gedaan en dat ging wel goed, maar er zat maar een heel klein beetje doorheen. Vandaag dus maar eens met wat meer rijstebloem proberen. Myrthe is nu ook heel erg verkouden dus het neusje zit helemaal dicht, en dat eet ook niet lekker natuurlijk.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 12:21:51 #214
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29354546
Randa nu snap ik je opmerking over dat zitten.. dank!
pi_29355705
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
pi_29355734
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:58 schreef bixister het volgende:
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
Lijkt me wel goed Bix!!
pi_29529932
nou, gisteren inderdaad op schoot al een beetje laten proeven aan een stuk meloen. en dat ging aardig, maarja, het is toch best onhandig als je zelf daardoor nauwelijks iets kunt eten. dus toch de kinderstoel maar van tafel gehaald vandaag en dat ging eigenlijk best aardig! ze houdt 't nog niet zo lang vol, maar met de verkleiner en evt. wat extra doeken in de rug/zij kan ze redelijk zitten en ze vond 't ook superleuk om met ons aan tafel te zitten. ze heeft meteen een flink stuk van wat ze kreeg opgeslobberd. (zie ook fototopic).
pi_29536191
Thijs heb ik heel lang vanuit zijn wipstoel te eten gegeven
  woensdag 10 augustus 2005 @ 11:34:15 #219
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29537211
Wij hebben Noah ook een tijdje in zn wipstoel eten gegeven. Maar nu we hem in de kinderstoel eten geven merk ik hoeveel zooi dat scheelt! In de wipstoel ging ie dan met zn handjes in zn mond en vervolgens aan zn beentjes etc.Dus gaven we hem alleen in romper eten omdat anders al zn kleren vies waren, en daarna in bad. Nu in de kinderstoel kan ie sowieso niet zo makkelijk meer bij zn beentjes, maar hij doet ook een stuk minder zijn handjes in zijn mondje

Laatst had ik wat fruit en groente ingevroren, maar ik vind het er niet echt lekkerder op worden Nectarine+banaan, had het meteen in de vriezer gedaan, nog geen 2 weken volgens mij en daarna 1 dag koelkast om te ontdooien, maar ja die banaan verkleurt meteen dus dat ziet er echt niet meer uit (Maanr Noah vond het nog wel lekker) En groenteprutje met rijst, was wel iets aan de dikke kant (nog niet verdund met melk toen). Ook max 2 weken in vriezer en dan 1 dag koelkast, maar daarna was het niet echt een prutje meer, het leek wel heel erg uitgedroog ofzow Doe ik iets fout?
©Dumbo
pi_29538303
Ik geef Noa op schoot te eten omdat ik wilde wachten tot ze zat met haar in de kinderstoel te zetten. En sinds eergisteren (volgens mij) zit ze dus ook los! Ze vindt het alleen helemaal niet leuk in de kinderstoel en probeert zich eruit te wurmen om te gaan staan.

Ik geef haar trouwens gecombineerd te eten...'s avonds vaak gepureerd en overdag vaak stukjes fruit etc. en dat gaat best goed (alleen wordt appel bijvoorbeeld in allerlei stukjes gekauwd die niet opgegeten worden altijd). Ik heb haar vanaf het begin trouwens stukjes meloen etc. gegeven en dat vond ze veel en veel lekkerder dan uit een potje of zelfs gepureerd.

Noa is trouwens ook zo gulzig met eten. Best lastig af en toe ...
pi_29539586
bar, de wipstoel heb ik bij Piet ook lang gebruikt voor 't eten, maar daarin zit het kind toch niet genoeg rechtop voor de Rapley-methode, schijnt.

tex, invriezen verandert vaak wel de structuur van het voedsel ja, ik vind 't er ook meestal niet mooier en lekkerder op worden. en misschien kwam dat uitdrogen ook door het weer opwarmen? ik vind 't voor in te vriezen prutjes altijd wel handig als ze veel vocht in zich hebben, dus inderdaad wat aanlengen met melk of water bijv helpt wel.
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2005 @ 18:14:58 #222
81992 Githa
pi_29542034
Dek je het eten wel af dan Tex, als je het in de vriezer doet ? ...ik heb er namelijk geen last van Wel idd die banaan die bruin verkleurd.

Misschien is het de tijd dat het in de vriezer staat, offuh de manier waarop je het laat ontdooien Ik haal het er s'morgens uit en laat het dan in een afgesloten bakje ontdooien en als het dan nog niet goed is gaat het even de magnetron in.
Het fruit in Brabant is vast gewoon veel lekkerder

Anna, best lekker he dat eten

Noa pas je wel op met dat staan in de kinderstoel.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:34:22 #223
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29542476
Ik heb het gewoon in een leeg olvarit potje gedaan, dus wel afgesloten. Ook afgesloten in de koelkast om te ontdooien. Het heeft ongeveer 2 weken in de vriezer gestaan, en volgens die info van bix hierboven ergens zou het 6 maanden ofzow in de vriezer moeten kunnen, dus dat lijkt me het probleem niet.

Ik had het nog niet met melk verdund, omdat je het dan korter kunt bewaren in de vriezer.

Het was wel zo dat ik het zo droog enzow vond toen ik het vanuit het potje in het eetbakje wilde scheppen, en dus voordat het verwarmd was. Misschien had ik het gewoon moeten verwarmen en zag het er daarna beter uit
©Dumbo
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2005 @ 19:25:40 #224
81992 Githa
pi_29543626
Tex dat zou het ook kunnen zijn.... zo had ik aardappel met corgette en als dat koud is, is een een beetje sponsachtig maar verwarmd dus helemaal niet.
  zondag 14 augustus 2005 @ 21:59:09 #225
105888 renzell
pi_29640482
Het is vast ergens te vinden, maar wat waren de groentes die jullie vanaf 6 maanden aan je kindjes gaf? Ik weet inmiddels dat wortel, broccolie, sperzieboontjes en courgette in ieder geval mogen vanaf die leeftijd. maar wat nog meer? En waar ik ook benieuwd naar ben is welke van die groentes jullie kindjes het lekkerst vinden.
pi_29640595
Die van mij waren en zijn gek op bloemkool met aardappel.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:13:53 #227
105888 renzell
pi_29640880
oh ja, tuurlijk, bloemkool bestaat ook nog!
pi_29640950
En ook lekker met verse appelmoes. Gewoon de appels een beetje koken en dan lekker fijnpureren. En dan samen met de bloemkool of met de bloemkool en aardappels. Dan heeft ie al bijna een volwaardig prakje
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')