Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht isquote:Op maandag 1 augustus 2005 10:59 schreef edje34 het volgende:
gisteren waren we bij een oom van mij,daar bleven we eten.
We gaven Sanne en klein hapje aardappelen en bloemkool en lekker dat ze het vond.
we geven haar dus vers eten.
Het is misschien wel makkelijker dan pureren ja, maar kind wordt er wel veeeel viezer door, haha!quote:Op zondag 31 juli 2005 21:00 schreef renzell het volgende:
Ja hoor, ik ben ineens helemaal voor Rapley en het lijkt me behalve goed en leuk ook nog eens makkelijker dan al dat gepureer. Niet alleen voor kind, maar ook voor de ouders een pre, lijkt me.![]()
was zonder zout en 3 kleine hapjes was helemaal gepraktquote:Op maandag 1 augustus 2005 11:02 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Ik hoop dat je eraan gedacht hebt dat zout voor zulke kleintjes slecht is
Ik vind het ook eng hoorquote:Op maandag 1 augustus 2005 13:37 schreef Martineke het volgende:
ja ik weet t Renzell, heb alles al afgelezen zo ongtoch... ik heb hem meloen laten eten endat ging prima hoor, maar toch blijft er bij mij een gedachte ergens dat dat kan gebeuren.
ik ben gewoon overbezorgd waarschijnlijk![]()
ik moet gewoon een beetje vertrouwen kweken denk ik dat het echt wel goed gaat
Je geeft eerder in het topic zelf al het antwoordquote:Op maandag 1 augustus 2005 14:18 schreef bixister het volgende:
lewis maar zo heel lang kun je eten toch ook weer niet bewaren in de vriezer?
Ja idd maar ik ben van mening dat het geen overbezorgdheid is want als ik hem laat doen stikt hij werkelijk. Kokhalzen doet hij bij de kleine brokjes wel eens en daar is niks mee zo wennen ze aan het slikken e.d. maar dan moet zo'n brok natuurlijk wel door zijn keel passenquote:Op maandag 1 augustus 2005 15:53 schreef Martineke het volgende:
gos wat herkenbaar Githa, zo gaat dat hier dus ook. echt heel erg eng vind ik dat
ik geef bambix koekjes aan Maxim, daar heb ik wel vertrouwen in, die breken niet zo snel af gelukkig *phieuww* die moeten echt "gesopt" zijn voordat er iets afbreekt.
Jah, wel een idee maar dat lukt hem dus niet...dan zijn de stukjes te klein en krijgt hij het niet opgepaktquote:Op maandag 1 augustus 2005 16:20 schreef texelonia het volgende:
Is het niet een idee anders het in kleinere stukjes te geven zodat ze het wel zelf met hun handjes in hun mond kunnen stoppen, maar er niet in kunnen stikken?
quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:07 schreef texelonia het volgende:
Githa als je Jordy eerst voert en dan als de ergste honger over is hem zelf laat eten, is ie dan niet minder gulzig?
Jah, kokhalzen doet hij toch wel van de stukjes die hij eraf bijt maar dan ben ik dus ondertussen het stukje eten aan het vasthouden aan de onderkant om te voorkomen dat het helemaal naar binnen floept of grote brokken ervan.quote:Ergens denk ik ook dat ie het vanzelf wel leert als ie zich een (paar) keer verslikt heeft. Net als lopen, dat leer je ook met vallen en opstaan. Maar goed, je wil uiteraard niet dat het écht mis gaat. Lastig...
ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van etenquote:Op maandag 1 augustus 2005 16:40 schreef Randa_v het volgende:
Althans zo heb ik het begrepen en dat vind ik er mooi aan, ik wil het ook zeker gaan doen.
Ik mag eerst nog eens gaan bevalllen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:14 schreef TearSong het volgende:
[..]
ja zo heb ik het ook begrepen, en dat vind ik er ook zo mooi aan. Dat baby's rustig het eten kunnen ontdekken op hun eigen tempo. Hoe het ruikt, aanvoelt, smaakt...en als ze er zelf aan toe zijn gaan ze er goed van etenHet klinkt inderdaad allemaal zo logisch. Ik ben heel benieuwd hoe Tomas het gaat doen met 6 maanden.
jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?quote:Op maandag 1 augustus 2005 17:12 schreef Githa het volgende:
rapley methode gaat hier dus niet werken nu ....
Dat is nu precies wat ik probeer te zeggen bix...ik durf die tijd niet te geven, of liever gezegd niet te starten.quote:Op maandag 1 augustus 2005 21:51 schreef bixister het volgende:
[..]
jordy is toch vandaag pas net 6 maanden? hij krijgt dan al wel een tijdje bijvoeding, maar het leerproces mbt zelf eten zou volgens die rapley methode pas nu ongeveer gaan beginnen. misschien moet je het wat meer tijd geven?
ik ben super benieuwd hoe anna 't gaat vinden, volgende week beginnen we! (en ook benieuwd of ik dat inderdaad durf als ik 't idee heb dat ze erin gaat stikken...).
Dat doen we ook, zoals je eerder hebt kunnen lezen.quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:00 schreef bixister het volgende:
de mate waarin ze controle hebben over hun handelen neemt nu snel toe is mijn ervaring, dus het zou goed kunnen dat dat over een maand inderdaad al een heel ander verhaal is. misschien toch de moeite om 't af en toe te blijven proberen.
(bron)quote:Dus: baby’s kunnen zichzelf voeden als zij de gelegenheid krijgen. We willen ook dat peuters zo rond de leeftijd van drie jaar zelf eten. Het proces begint bij de geboorte, gaat door en rond de drie jaar houden we ons er maar niet meer mee bezig. Waarom zouden we deze natuurlijke gang van zaken verstoren door de boel over te nemen en halverwege het eerste levensjaar de baby met de lepel te gaan voeden?
Dit moest wel toen we hapjes aanboden op de leeftijd van drie ŕ vier maanden, want dan kan een kindje echt niet zelf al met een lepeltje eten. Maar op de leeftijd van zes maanden is dat toch echt anders.
enquote:Niet alle baby’s zijn precies op hetzelfde tijdstip klaar voor vast voedsel
Net zo min als alle baby's op hetzelfde tijdstip praten of lopen...
Dus de magische grens van 26 weken laten we vallen (hčhč...) en we vervangen hem door de term: "aan het eind van de zesde maand". Maar we blijven wčl in de gaten houden dat het belangrijk is dat een baby in de eerste zes maanden eigenlijk exclusief de borst hoort te krijgen. Want voor het overgrote deel van de baby's zijn de risico's groter dan de voordelen wanneer ze eerder dan zes maanden al bijvoeding krijgen.
quote:De onderzoekster Gill Rapley heeft een aantal ouders gevraagd om het juiste moment te vergeten en zich te concentreren op de gelegenheid. Hieronder volgen haar bevindingen.
In de vierde maand waren de baby's er niet aan toe zelf te eten. Maar rond de zesde maand konden zij eten in hun mond stoppen, gingen zij doelmatig eten. Ze gingen het eten ontdekken, in de mond stoppen, en hadden daarvoor klaarblijkelijk geen tanden nodig.
uuumhz, ben je iets aan het zoeken Bix ? ....quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:23 schreef bixister het volgende:
nounou niet zo op je teentjes getrapt hoor githa. nog even een citaat uit dat stuk van Stefan Kleintjes, over waarom het 'rapleyen' over 't algemeen toch pas goed werkt vanaf zo ongeveer 6 maanden:
eh ik?quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:28 schreef Githa het volgende:
jammer dat je alles zo negatief leest.
Juich niet te vroegquote:Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef snoopy het volgende:
Mijn stille hoop is natuurlijk dat ie later gewoon heel veel dingen lust.
De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.quote:Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef Githa het volgende:
Ieder kind is anders en ik denk ook dat er genoeg kindjes zullen zijn waarvoor de Rapley methode niet de beste methode is, net zoals de rapley methode niet voorschrijft pas geschikt te zijn voor kindjes vanaf 6 maanden zoals Randa V eerder ookal beschreef
aankomend rapleyfan meldt zich...quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 06:11 schreef Randa_v het volgende:
[..]
De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.
Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
Even helemaal gekopieerd voor de dames die zich zorgen over stikken.quote:Won't he choke?
Many parents worry about babies choking. However, there is good reason to believe that babies are at less risk of choking if they are in control of what goes into their mouth than if they are spoon fed. This is because babies are not capable of intentionally moving food to the back of their throats until after they have learnt to chew. And they do not develop the ability to chew until after they have developed the ability to reach out and grab things. Thus, a very young baby cannot easily put himself at risk because he cannot get the food into his mouth in the first place. On the other hand, the action used to suck food off a spoon tends to take the food straight to the back of the mouth, causing gagging. This means that spoon feeding has its own potential to lead to choking and makes the giving of lumpy foods with a spoon especially dangerous.
It appears that a baby's general development keeps pace with the development of his ability to manage food in his mouth, and to digest it. A baby who is struggling to get food into his mouth is probably not quite ready to eat it. It is important to resist the temptation to help the baby in these circumstances since his own developmental abilities are what ensure that the transition to solid feeding takes place at the right pace for him. This process is also what keeps him safe from choking on small pieces of food, since, if he is not yet able to pick up small objects using his finger and thumb, he will not be able to get, for example, a pea or a raisin into his mouth. Once he is able to do this, he will have developed the necessary oral skills to deal with it. Putting foods into a baby's mouth for him overrides this natural protection and increases the risk of choking.
Tipping a baby backwards or lying him down to feed him solid foods is dangerous. A baby who is handling food should always be supported in an upright position. In this way, food which he is not yet able to swallow, or does not wish to swallow, will fall forward out of his mouth, not backwards into his throat.
Adopting a baby-led approach doesn't mean abandoning all the common sense rules of safety. While it is very unlikely that a young baby would succeed in picking up a peanut, for example, accidents can and will happen on rare occasions – however the baby is fed. Rules of safety which apply in other play situations should therefore be adhered to when eating is in progress.
Bron: Gill Rapley, Rapley guidelines
quote:Op maandag 1 augustus 2005 23:31 schreef Luchtbel het volgende:
Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
Lijkt me wel goed Bix!!quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 12:58 schreef bixister het volgende:
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |