abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29340951
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:28 schreef Githa het volgende:
jammer dat je alles zo negatief leest.
eh ik?
maar ik hou er over op hoor, sorry als ik me te bemoeierig opstelde.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2005 @ 22:55:05 #202
81992 Githa
pi_29341619
Dus ook geen sorry nodig Bix Ik was niet op mijn teentjes getrapt en vind het niet bemoeierig heb ik ook nooit beweerd meedenken stel ik juist op prijs, ook als het niet bij mijn denkwijze past... alleen zo leer je wat bij en herzie je eventueel een mening....

Ik vind het alleen jammer dat mensen zo snel reageren met " nou nou ...." het zijn woorden op een beeldscherm, die kunnen zo verkeerd overkomen en zelfs die en bleken niet te helpen. Wat is er gebeurd met gewoon vragen wat er bedoeld wordt?

Maar dit is idd niet het aangewezen topic om daar over verder te gaan.
  maandag 1 augustus 2005 @ 22:55:58 #203
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29341658
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef snoopy het volgende:
Mijn stille hoop is natuurlijk dat ie later gewoon heel veel dingen lust.
Juich niet te vroeg Mijn zus luste zo ongeveer alles tot ze een jaar of 2 was, en daarna luste ze nog amper iets. Ze is groot geworden op brood, pizza en zuurkool
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_29342464
oja tex, hihi wat grappig die link naar 'mijn' diepvriesbewaartijden. ik zou 't zelf geen 6 maanden durven bewaren overigens!

en ik lustte als kind bijna niks maar nu alles. manlief lustte als kind ook bijna niks en nu ... nog steeds.
  maandag 1 augustus 2005 @ 23:31:11 #205
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_29343176
Eten is een gezellig samenzijn meisjes

Ik heb altijd maar wat gedaan met Jolie. Stukjes geven ging het makkelijkst. Jolie is wel heel erg gulzig en een propkont. Jolie denkt halve boterhammen ineens op te kunnen eten en ze heeft ook altijd in beide handjes iets vast. In iedere hand een aardbei enzovoorts. Als ik geen zin heb in dat geklooi, voer ik d'r. Ook al heeft ze daar soms geen zin in. Bij de oppas wordt ze meestal gevoerd omdat het daar zo druk is aan tafel dat ze alleen maar gek kan doen.

De laatste weken gaat het wel wat beter. Uit de hand kan ze alles eten en ook afhappen, komt ook door het vollere gebit. Er verandert echt veel nu. Een maand geleden zat ze naast Amber een kipnugget te eten, Amber hapte netjes stukjes af en Jolie duwde dat hele ding ineens in d'r mond. Gisteravond aten ze alletwee nasi, Jolie kauwde d'r eten terwijl Amber het meeste gewoon doorslikte. De één wilde gevoerd worden, de ander zelf eten met afwisselend gevoerd worden.
Er komt van zelf wel een weg in. Ik merk zelf dat er nu echt vooruitgang in zit en dat ze de afgelopen maanden gewoon maar wat zat te prutten.

Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
pi_29349425
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 22:09 schreef Githa het volgende:
Ieder kind is anders en ik denk ook dat er genoeg kindjes zullen zijn waarvoor de Rapley methode niet de beste methode is, net zoals de rapley methode niet voorschrijft pas geschikt te zijn voor kindjes vanaf 6 maanden zoals Randa V eerder ookal beschreef
De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.

Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 11:26:58 #207
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29352990
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 06:11 schreef Randa_v het volgende:

[..]

De rapley is wel pas vanaf 6 maanden, zelfs eigenlijk pas het moment dat een kind kan blijven zitten, het is niet de bedoeling iets eerder aan te bieden.

Maar, en dat was wat ik bedoelde, als een kind eerder dan die 6 maanden iets pakt, dus niet aanbieden, dan hoef je er geen heisa van te maken.
aankomend rapleyfan meldt zich...

Randa waar heb je gelezen dat het kind moet kunnen zitten voor je begint? ja het is goed als ze zelf kunnen zitten omdat de kans op verslikken dan minder is (het 'uitwerpmechanisme'werkt dan beter) wat ik begrijp is dat het om de kauwbeweging gaat en de interesse in voedsel.

maar goed, ik wil dus ook gaan rapleyen en heb mike van het nut kunnen overtuigen en mijn mams is ook helemaal enthousiast. Nu eerst maar even wachten...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_29353053
Op de www.borstvoeding.com vind je ales over borstvoeding en bijvoeding. Stefan Kleintjes en Gill Rapley hebben er beide grote stukken op staan. De stukken van Gill Rapley heb ik vanmorgen nog door zitten lezen.
pi_29353248
Inderdaad, en zelf lees ik tegenwoordig ook af en toe ervaringen op het bijvoedingsforum:
http://www.network54.com/Forum/382080?it=19
Ook best leuk!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 11:43:07 #210
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29353383
Die stukken van stefan heb ik gelezen (tenminste de meeste volgens mij) maar ik kon mij niks herinneren over dat zitten vandaar mijn vraag...
pi_29353571
quote:
Won't he choke?

Many parents worry about babies choking. However, there is good reason to believe that babies are at less risk of choking if they are in control of what goes into their mouth than if they are spoon fed. This is because babies are not capable of intentionally moving food to the back of their throats until after they have learnt to chew. And they do not develop the ability to chew until after they have developed the ability to reach out and grab things. Thus, a very young baby cannot easily put himself at risk because he cannot get the food into his mouth in the first place. On the other hand, the action used to suck food off a spoon tends to take the food straight to the back of the mouth, causing gagging. This means that spoon feeding has its own potential to lead to choking and makes the giving of lumpy foods with a spoon especially dangerous.

It appears that a baby's general development keeps pace with the development of his ability to manage food in his mouth, and to digest it. A baby who is struggling to get food into his mouth is probably not quite ready to eat it. It is important to resist the temptation to help the baby in these circumstances since his own developmental abilities are what ensure that the transition to solid feeding takes place at the right pace for him. This process is also what keeps him safe from choking on small pieces of food, since, if he is not yet able to pick up small objects using his finger and thumb, he will not be able to get, for example, a pea or a raisin into his mouth. Once he is able to do this, he will have developed the necessary oral skills to deal with it. Putting foods into a baby's mouth for him overrides this natural protection and increases the risk of choking.

Tipping a baby backwards or lying him down to feed him solid foods is dangerous. A baby who is handling food should always be supported in an upright position. In this way, food which he is not yet able to swallow, or does not wish to swallow, will fall forward out of his mouth, not backwards into his throat.

Adopting a baby-led approach doesn't mean abandoning all the common sense rules of safety. While it is very unlikely that a young baby would succeed in picking up a peanut, for example, accidents can and will happen on rare occasions – however the baby is fed. Rules of safety which apply in other play situations should therefore be adhered to when eating is in progress.

Bron: Gill Rapley, Rapley guidelines
Even helemaal gekopieerd voor de dames die zich zorgen over stikken.
pi_29353653
Als je een baby ondersteund in de kinderstoel, zullen ze vaak genoeg onderuitzakken, zolang ze het niet kunnen, vandaar eigenlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Randa_v op 02-08-2005 11:58:08 ]
pi_29353778
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 23:31 schreef Luchtbel het volgende:

Overigens, ik lust zelf bijna niks. Ik eet behalve kip geen vlees of vis. Ik lust maar drie groentes en geen aardappels en eieren.....Toch maak ik alles inderdaad vanuit de hoop dat Jolie meer gaat lusten. Maar dat het geen garantie biedt voor de toekomst is duidelijk.
Hier nog zo één die bijna niets lust. Ik hoop dus dat Myrthe wel een 'alleseter' wordt want het is knap lastig als je zo weinig lust. De eerste pogingen lijken vooralsnog niet echt geslaagd, wortel en banaan werden allebei weer rap naar buiten gewerkt. Gisteren wat rijstebloem door de laatste fles gedaan en dat ging wel goed, maar er zat maar een heel klein beetje doorheen. Vandaag dus maar eens met wat meer rijstebloem proberen. Myrthe is nu ook heel erg verkouden dus het neusje zit helemaal dicht, en dat eet ook niet lekker natuurlijk.
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 12:21:51 #214
62233 Jelief
ikke lief!
pi_29354546
Randa nu snap ik je opmerking over dat zitten.. dank!
pi_29355705
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
pi_29355734
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 12:58 schreef bixister het volgende:
je kunt je kind natuurlijk ook op je schoot laten zitten, en zo ondersteunen, dat hji/zij wel de handen vrij heeft om dingen van tafel te pakken. zo wil ik 't in ieder geval gaan proberen, want anna zit nog lang niet goed genoeg om in de kinderstoel te kunnen zitten.
Lijkt me wel goed Bix!!
pi_29529932
nou, gisteren inderdaad op schoot al een beetje laten proeven aan een stuk meloen. en dat ging aardig, maarja, het is toch best onhandig als je zelf daardoor nauwelijks iets kunt eten. dus toch de kinderstoel maar van tafel gehaald vandaag en dat ging eigenlijk best aardig! ze houdt 't nog niet zo lang vol, maar met de verkleiner en evt. wat extra doeken in de rug/zij kan ze redelijk zitten en ze vond 't ook superleuk om met ons aan tafel te zitten. ze heeft meteen een flink stuk van wat ze kreeg opgeslobberd. (zie ook fototopic).
pi_29536191
Thijs heb ik heel lang vanuit zijn wipstoel te eten gegeven
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  woensdag 10 augustus 2005 @ 11:34:15 #219
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29537211
Wij hebben Noah ook een tijdje in zn wipstoel eten gegeven. Maar nu we hem in de kinderstoel eten geven merk ik hoeveel zooi dat scheelt! In de wipstoel ging ie dan met zn handjes in zn mond en vervolgens aan zn beentjes etc.Dus gaven we hem alleen in romper eten omdat anders al zn kleren vies waren, en daarna in bad. Nu in de kinderstoel kan ie sowieso niet zo makkelijk meer bij zn beentjes, maar hij doet ook een stuk minder zijn handjes in zijn mondje

Laatst had ik wat fruit en groente ingevroren, maar ik vind het er niet echt lekkerder op worden Nectarine+banaan, had het meteen in de vriezer gedaan, nog geen 2 weken volgens mij en daarna 1 dag koelkast om te ontdooien, maar ja die banaan verkleurt meteen dus dat ziet er echt niet meer uit (Maanr Noah vond het nog wel lekker) En groenteprutje met rijst, was wel iets aan de dikke kant (nog niet verdund met melk toen). Ook max 2 weken in vriezer en dan 1 dag koelkast, maar daarna was het niet echt een prutje meer, het leek wel heel erg uitgedroog ofzow Doe ik iets fout?
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_29538303
Ik geef Noa op schoot te eten omdat ik wilde wachten tot ze zat met haar in de kinderstoel te zetten. En sinds eergisteren (volgens mij) zit ze dus ook los! Ze vindt het alleen helemaal niet leuk in de kinderstoel en probeert zich eruit te wurmen om te gaan staan.

Ik geef haar trouwens gecombineerd te eten...'s avonds vaak gepureerd en overdag vaak stukjes fruit etc. en dat gaat best goed (alleen wordt appel bijvoorbeeld in allerlei stukjes gekauwd die niet opgegeten worden altijd). Ik heb haar vanaf het begin trouwens stukjes meloen etc. gegeven en dat vond ze veel en veel lekkerder dan uit een potje of zelfs gepureerd.

Noa is trouwens ook zo gulzig met eten. Best lastig af en toe ...
pi_29539586
bar, de wipstoel heb ik bij Piet ook lang gebruikt voor 't eten, maar daarin zit het kind toch niet genoeg rechtop voor de Rapley-methode, schijnt.

tex, invriezen verandert vaak wel de structuur van het voedsel ja, ik vind 't er ook meestal niet mooier en lekkerder op worden. en misschien kwam dat uitdrogen ook door het weer opwarmen? ik vind 't voor in te vriezen prutjes altijd wel handig als ze veel vocht in zich hebben, dus inderdaad wat aanlengen met melk of water bijv helpt wel.
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2005 @ 18:14:58 #222
81992 Githa
pi_29542034
Dek je het eten wel af dan Tex, als je het in de vriezer doet ? ...ik heb er namelijk geen last van Wel idd die banaan die bruin verkleurd.

Misschien is het de tijd dat het in de vriezer staat, offuh de manier waarop je het laat ontdooien Ik haal het er s'morgens uit en laat het dan in een afgesloten bakje ontdooien en als het dan nog niet goed is gaat het even de magnetron in.
Het fruit in Brabant is vast gewoon veel lekkerder

Anna, best lekker he dat eten

Noa pas je wel op met dat staan in de kinderstoel.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 18:34:22 #223
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_29542476
Ik heb het gewoon in een leeg olvarit potje gedaan, dus wel afgesloten. Ook afgesloten in de koelkast om te ontdooien. Het heeft ongeveer 2 weken in de vriezer gestaan, en volgens die info van bix hierboven ergens zou het 6 maanden ofzow in de vriezer moeten kunnen, dus dat lijkt me het probleem niet.

Ik had het nog niet met melk verdund, omdat je het dan korter kunt bewaren in de vriezer.

Het was wel zo dat ik het zo droog enzow vond toen ik het vanuit het potje in het eetbakje wilde scheppen, en dus voordat het verwarmd was. Misschien had ik het gewoon moeten verwarmen en zag het er daarna beter uit
©Dumbo
  † In Memoriam † woensdag 10 augustus 2005 @ 19:25:40 #224
81992 Githa
pi_29543626
Tex dat zou het ook kunnen zijn.... zo had ik aardappel met corgette en als dat koud is, is een een beetje sponsachtig maar verwarmd dus helemaal niet.
  zondag 14 augustus 2005 @ 21:59:09 #225
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_29640482
Het is vast ergens te vinden, maar wat waren de groentes die jullie vanaf 6 maanden aan je kindjes gaf? Ik weet inmiddels dat wortel, broccolie, sperzieboontjes en courgette in ieder geval mogen vanaf die leeftijd. maar wat nog meer? En waar ik ook benieuwd naar ben is welke van die groentes jullie kindjes het lekkerst vinden.
pi_29640595
Die van mij waren en zijn gek op bloemkool met aardappel.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:13:53 #227
105888 renzell
pi_29640880
oh ja, tuurlijk, bloemkool bestaat ook nog!
pi_29640950
En ook lekker met verse appelmoes. Gewoon de appels een beetje koken en dan lekker fijnpureren. En dan samen met de bloemkool of met de bloemkool en aardappels. Dan heeft ie al bijna een volwaardig prakje
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 14 augustus 2005 @ 22:21:03 #229
105888 renzell
pi_29641099
hmmm, krijg er zelf haast trek van...
pi_29654190
piet vond bloemkool ook altijd erg lekker (nu niet meer zo ). en sommige mixen, bijv. courgette met pompoen.

zie trouwens hier voor een veilig introductie-schema. en bijv. op www.keukenkikker.nl voor recepten / ideeën.

[ Bericht 14% gewijzigd door bixister op 15-08-2005 13:34:19 ]
  maandag 15 augustus 2005 @ 19:48:09 #231
105888 renzell
pi_30943975
ET, hoe maakte je dat pasta-met-spinazie gerecht ook weer precies dat jij 'n tijdje geleden ergens noemde? zat daar tonijn door of zalm? en met kruidenkaas geloof ik? ik kan 't zo gauw niet terugvinden.
  maandag 26 september 2005 @ 16:00:14 #233
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_30945607
Tortellini (met kaasvulling), diepvries-spinazie, met beetje knoflook, pesto en sambal. Bakje paturain (of andere kruidenkaas) erin smelten, tonijn (op water) uit laten lekken en mee verwarmen en een bouillonblokje.
Simpel, snel klaar (staat met een kwartier op tafel) en errug lekker!

Als Saskia een paar dagen niet zo veel groenten op heeft eten we vaak dit, zodat ze weer eens goed eet
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_30957739
Als we ons hier ergens geen zorgen over hoeven maken, is het Glenn en eten, want hij eet werklijk alles.

Enige uitzondering - maar wel begrijpelijk lijkt me, is Haring, dat sloeg ie duidelijk af.

Maar meneer eet rustig mee uit welke keuken dan ook - wel mbt pittigheid rekening met hem houdend uiteraard - en lust alles, ook de toch al vrij uitgesproken smaken van bv gebakken vis of ansjovis, olijven in 101 soorten, wat bittere groentes, gekruide chips, curry gerechten etc.

Favoriet zijn, uiteraard, pasta (in 150 soorten en maten) en fruit.

Wat je hier in Nederland niet vaak vindt, maar we via de Italiaanse groothandel of uit Italie zelf halen zijn pastasoorten die eigenlijk speciaal voor (hele kleine) kinderen zijn, hele kleine vormpjes (slecht enkele mm's in doorsnede) die je klaar maakt als een soort pasta soep.
De ideale basis voor 1001 combinaties, in een handomdraai klaar, Glenn is er dol op.

Potjes komen er hier dan ook al heel lang niet meer aan te pas.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  maandag 26 september 2005 @ 23:33:10 #235
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_30958432
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:33 schreef dutchie het volgende:
Léon is nu sinds iets meer dan 2 weken aan de groentehap en sinds deze week ook aan de fruithap. Ik ben begonnen met potjes, omdat dat er wel supergepureerd uitzag en dit me beter leek. Nu hij best goed reageert op de verschillende smaken ben ik de uitdaging aan gegaan om hem alvast aan moeders kookkunsten te laten wennen (en ik wil niet opscheppen -doe het lekker toch- maar die is best goed). Doperwtjes met verkruimeld aardappeltje en een beetje appelmoes, ging er goed in. Vanavond courgettes met banaan, meneer vond het feest!

Dus heb ik maar het idee opgevat om het een beetje af te wisselen. De ene keer een potje en de andere keer eigen brouwsels.
Heb van mijn zus zo'n boekje gekregen: "Met de paplepel ingegoten" ofzoiets.

Wat doen jullie?
Had ik maar zo'n zorgzame mammie.

Onder voorbehoud!

Ik zag een moeder ooit es een goedrijpe banaan met lauw gedestileerd water pureren
En dat geven aan een baby ipv. verwarmde pakmelk of van dat poedertroep.
De Baby verdraagde dat beter dan dat poeder en dronkalles op.
Ik weethet fijne er niet precies van.
Ndaruk moet WEL gelegd worden op een 'goed-rijpe' banaan.
Er moeten plekjes over de gehele 'schil' van de desbetreffende banaan zitten,
wat erop duid dat alle zemeel is omgezet in vruchtensuiker ofzo.

Een niet-goedrijpe banaan is funest ofzo.
Aangezien volwassenen ook al verstoppingen krijgen van niet rijpe bananen.
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_30958663
ET bedankt! ik heb een beetje gevarieerd ivm voorradige ingrediënten, dwz gewone pasta ipv tortellini, ander kruidenkaasje, en daarnaast toegevoegd: stukjes tomaat & pijnboompitten. was een succes! Piet heeft er heerlijk van gegeten. (Anna nog niet, die eet wel erg makkelijk alles hoor maar ik vond dit nog wat te zout voor haar.) (nog een vraagje: doe jij er 1 blikje tonijn door of 2? ik twijfelde, heb 't bij 1 gehouden).
  dinsdag 27 september 2005 @ 11:13:50 #237
3011 E.T.
pi_30966899
wij doen 't ook wel eens met gewone pasta idd bix, alleen de tortellini wordt hier met groter gejuich ontvangen
(ik doe trouwens gewoon 1 blikje, anders gaat de tonijn erg overheersen)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 29 september 2005 @ 17:28:44 #238
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31031991
Misschien handig voor de schepsels die geen groenten willen eten.

Gekleurde tagliatelli nemen. Wortel en courget schaven met een schilmesje zodat je net zulke slierten krijgt als de tagliatelli. Samen koken. Vis en tomaatjes erdoor. Klaar. Op de tomaat na geen groente te zien

Jolie is gek op moes van rode bietjes en appels, smaakt ook niet echt groente-achtig (ik laat wel stukjes erdoor) en gezond.
pi_31050319
goeie tip luchtbel! ben benieuwd of piet daar in trapt, maar ik ga 't zeker een keer proberen. groente door pasta lust ie over 't algemeen toch wel beter dan 'los'.
pi_31058610
Hmm de zelfgemaakte sperzieboon met aardappel werd niet echt gewaardeerd Vanavond nog maar eens proberen, misschien had ze niet genoeg honger, ze had 2 uur daarvoor al een half potje wortel op..
  vrijdag 30 september 2005 @ 17:46:11 #241
105888 renzell
pi_31062947
Vraagje voor mensen die de Rapleymethode hebben toegepast. ik blijf 'methode' een groot woord vinden voor het geven van brokjes ipv papjes, mais bon...
In de supermarkt zie ik allerlei potjes met wel 3 of 4 ingredienten erin. Hoe was jullie ervaring met het geven van meerdere dingen 'naast' elkaar? Bijvoorbeeld aardappel met wortel? En hoe kregen die kleintjes het met rijst enzo voor elkaar? Toch gewoon op een lepeltje? Enne... ik neem aan dat het goed is om eerst een tijdje 1 soort groente te geven. Dan een paar weken een volgende etc. Maar wanneer is de tijd rijp voor combineren? En sommige groentes die een kindje gepureerd wel mag hebben, zijn misschien helemaal niet zo makkelijk weg te werken in brokjes. Zo'n sperzieboon lijkt me bijvoorbeeld toch behoorlijk draderig. Kortom; vraagJE werd vraagJES zie ik.
  vrijdag 30 september 2005 @ 20:32:21 #242
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31067530
Bix of Piet er in trapt weet ik natuurlijk ook niet maar het ziet er wel erg fleurig uit. Eten met felle kleuren doet het hier duidelijk beter dan eten dat bruin of gelig is Nou moet ik wel zeggen dat Jolie alles eet maar eten met kleurtjes wordt hartelijk ontvangen: mmmmmmmmmmmmmmmm doet ze dan.

Renzell ik was begonnen aan een briljant antwoord op je vraag(jes) maar ik weet er niks zinnigs over te zeggen. Behalve dan dat rijst eten met een kind altijd een teringzooi wordt. Aan mij heb je wat
  vrijdag 30 september 2005 @ 21:05:48 #243
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31068666
Jolie eet het liefst pasta met vis en/ of schelpdieren en groentensoep. Ook dingen die door elkaar gehusseld zijn gaan hier beter dan dingen die naast elkaar op d'r bord liggen. Dan denkt ze dat ze iets mag kiezen en dan moet ik altijd boos worden. Herkenbaar?
pi_31072521
zeker LB! bij Piet dan. die eet dan maar 1 (hooguit 2) van de aangeboden onderdelen, meestal alleen het vlees. ik geef Anna wel vaak verschillende groenten naast elkaar (bijv komkommer, worteltjes en stukjes courgette), en zij eet overal wel van (al heeft ze soms wel duidelijk haar voorkeuren). ik heb me eerlijk gezegd ook nooit zo heel strikt gehouden aan dat heel langzame opbouwen van verschillende groentes/fruitsoorten, na (hooguit) een paar dagen hetzelfde gegeven te hebben kon ik het niet laten om weer wat anders te proberen.

en renzell: 'methode' is inderdaad een groot woord, maar mensen kijken toch vaak wel vreemd op als ik vertel of als ze zien dat Anna haar eten vanaf 't begin ongepureerd krijgt. het grootste verschil zit 'm er volgens mij toch in dat je het initiatief wat meer bij 't kind laat op deze manier. natuurlijk is dat kind nog steeds afhankelijk van wat je hem/haar voorzet, maar het eten zelf doet hij/zij meteen veel meer zelf ipv 'dat er maar wat in die mond gestopt wordt' door iemand anders.

rijst eten we hier niet vaak omdat zowel G als Piet daar -zacht uitgedrukt- niet van houden en ik me daar nogal aan aangepast heb. ( ) maar ik zou dat denk ik (deels?) gewoon op een lepeltje geven nog hoor. af en toe wat laten graaien en voelen, maar sommig eten eet nou eenmaal makkelijker van een lepel. ook prak ik dingen heus wel eens voor Anna (bijv. eten dat ik zelf ook geprakt eet, of sommige groente die ik in combinatie met een aardappel lekkerder vindt dan elk apart). dan is 't geen bijna-vloeibare brij, maar wel wat makkelijker te geven (met lepel/vorkje). boontjes geef ik wel in z'n geheel (of als ze erg lang zijn in twee stukken) en probeer ik zo goed mogelijk te 'ontdraden'. bij peultjes betekent dat soms dat ze standaard in tweeën vallen doordat ik de zijkanten er nogal grof vanaf snijd. maar Anna peuzelt wel door.
  vrijdag 30 september 2005 @ 23:08:29 #245
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_31072804
Sperzieboontjes gingen hier altijd wel erg goed, maar Katja is een keer bijna gestikt in een peultje, dus die vind ik wel eng.
Katja at veel met haar handen toen ze klein was (ook rijst) en Job probeert al van heel jongs af aan zoveel mogelijk met een lepeltje te eten. Je moet het vooral van hun eigen voorkeuren af laten hangen, lijkt me. En wat we ook eten, een klerebende wordt het bij ons over het algemeen toch wel. En dan vind ik rijst wel het makkelijkste om even snel weg te zuigen met de stofzuiger.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 17 oktober 2005 @ 22:22:09 #246
105888 renzell
pi_31519250
Bix; dat heel langzaam opbouwen van die verschillende groenten lukt hier ook niet echt hoor. Na een paar dagen of hooguit een week probeer ik weer iets nieuws. Schade tot nu toe: wortel (mwah mwah), broccoli (smijtfestijn), sperziebonen (gaat redelijk), bloemkool (schijnbaar heel grappig) en vandaag courgette met brokjes banaan geprobeerd (dat ging er voor het eerst sinds het vaste voedsel redelijk goed in). Ik had bedacht dat ik binnenkort misschien eens wat simpele 'brokjescombi's' kan proberen. Bijvoorbeeld een stukje aardappel erbij, of twee soorten groenten naast elkaar.
Weet iemand of een Juultje van ruim 6 maanden al een tomaatje mag? Het zit wel door al die 6 maanden potjes in de supermarkt, maar uit het vuistje is misschien nog wat te heftig... En rijst en pasta enzo? Of gaven jullie dat wel al aan kindjes van 6 maanden. Ik heb al verschillende sites bekeken, maar de ene zegt bij rijst 6 en de ander zelfs 8 maanden, dus....
pi_31534282
wat scheelt: je kunt tomaten ontvellen en ontpitten in 't begin. bij vleestomaten houd je dan nog wel wat over.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:13:11 #248
105888 renzell
pi_31539317
Yes! Slim van jou Bix. Het leek me zo lekker; tomaatjes met courgette en een stukje aardappel.
pi_31618240
Wij hebben idd ook regelmatig tomaat gegeven ontvelt en ontpit. Gewoon een voorraadje maken. Het maakt bepaalde combi's net wat smeuiger. En ook heel goed te gebruiken icm met pasta ofzo. Ik kookte de tomaten wel wat in.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 09:02:07 #250
105888 renzell
pi_31621780
Ja, dat heb ik de vorige keer ook gedaan en ik moet zeggen; het ging er goed in!
  zondag 23 oktober 2005 @ 17:48:22 #251
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_31653817
Even een vraagje, wat mogen babies allemaal níet hebben?
*zout (tot wanneer is dat eigenlijk?)
*andere kruiden lijkt me?
*honing (tot 1 jaar?)

Nog meer dingen?

En zomaar uit interesse aan de Rapley mehtode gebruikers, hoe doen jullie dat met vlees? Meeste vlees lijkt me vrij moeilijk kouewen als je nog geen/weinig tandjes hebt?
©Dumbo
  zondag 23 oktober 2005 @ 18:38:26 #252
3011 E.T.
pi_31654213
zout is tot 1 jaar, tot die tijd kunnen de nieren het zout niet goed verwerken. Andere kruiden heb ik wel altjid gewoon gedaan (bij 'pittige' kruiden wel in een kindvriendelijke dosis). Honing weet ik eigenlijk niet, maar dat gebruik ik zelf ook niet en heb 't dus ook nog niet aan Saskia gegeven.
Gewone melk is vanaf 1 jaar.
Oppassen met nitraatrijke groente (max. 2x p.week)

kwam dit ook nog tegen:
quote:
Wacht tot de baby 1 jaar is met het geven van groenten zoals ui, prei, paprika, witte kool, rode kool, savooienkool, boerenkool en rauwkost. Hiervan kan je kind darmkrampen krijgen.
bron: www.ouder-kindzorg.nl
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:55:00 #253
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_31659424
Okay thanx Had het eigenlijk eerder moeten vragen want gisteren heeft Noah boerenkool meegegeten Gelukkig (nog) niks van darmkrampen gemerkt.

Honing kan een of andere bacterie in zitten waar kinderen onder de 1 jaar ziek van kunnen worden. Wij gebruiken dat eigenlijk ook nooit, maar ik wist toevallig dat ze dat niet mogen hebben.

Maar schimmelkazen zijn dus geen probleem? Of rauwe dingen als zalm en filet americain?
©Dumbo
  maandag 24 oktober 2005 @ 11:27:34 #254
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31659867
Die rauwe dingen zou ik nog even laten hoor Tex. Je hebt vast wel eens gehoord wat voedselgiftiging van zulk spul met een volwassen mens doet, laat staan met zo'n kleintje!
pi_31660295
Myrthe lust geen vlees. Ze mag het wel, maar alles wat op vlees lijkt wordt direct weer uitgespuugd (ook de plakjes boterhamworst van de slager), muv vis en gevogelte. Dus misschien worden wij over een jaartje vegetariers.
Ze mag nu alles eten behalve noten en pinda's (incl pindakaas). Pindakaas niet omdat de kans op allergieen daarbij groter is. Dat geldt ook voor noten en pinda's, maar daar komt nog bij dat een klein kind kan stikken in noten en pinda's; die worden sowieso tot 2 jr afgeraden dacht ik (en door sommigen zelfs tot 4 jr).
pi_31661044
anna heeft ook al wel eens boerenkool gegeten.
  maandag 24 oktober 2005 @ 15:28:36 #257
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_31661596
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 11:27 schreef Luchtbel het volgende:
Die rauwe dingen zou ik nog even laten hoor Tex. Je hebt vast wel eens gehoord wat voedselgiftiging van zulk spul met een volwassen mens doet, laat staan met zo'n kleintje!
Ja dat leek mij dus ook al, maar kon er niets over vinden...
©Dumbo
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:38:38 #258
3011 E.T.
pi_31662733
poemojn, met pinda's en noten is een handig truukje om je kind over het hoofd z'n andere oor vast te laten pakken. Kan je dat nog niet? Dan mag je nog geen pinda's en noten. Is voor het kind ook een handige maatstaf zodat hij/zij weet waar het aan toe is.
Niet eens zozeer ivm allergieen maar wel dat ze er in kunnen stikken. Die krengen worden nl. niet zacht als ze ergens vastzitten waar ze niet horen.
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:50:49 #259
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31662846
Gewoon beter niet doen Tex. Het wordt volgens mij ook afgeraden maar nou ja, je weet zelf eigenlijk ook wel waarom. Vlees verder, als je dingen als kipfilet eerst even in de oven doet tot het gaar is blijft het zachter. Je kan dan ook makkelijk ragoutachtiggebeuren ervan maken. Het wordt echt minder snel taai (ik moet echt kotsen van rauw vlees snijden, vandaar dat ik dit weet )

Ik heb dit weekend zelf koeken met muesli gebakken voor Jolie. Zonder suiker want ik wil niet dat ze te veel binnenkrijgt thuis. Als we ergens zijn mag ze wel gewoon wat lekkers. Ze vindt ze erg lekker!
pi_31662916
ET, dat trucje heb ik eerder gehoord Was op de meeste Vrije Scholen gebruikelijk dat kinderen pas naar groep 3 mochten als ze dat konden (en tandenwisselen was begonnen bijv).

Leuk idee Luchtbel!
pi_31666370
ET dus dat regeltje geldt niet voor pindakaas? dat krijgt piet namelijk al een tijdje, en volgens mij kan hij er prima tegen, maar als 't riskant is laat ik 't liever toch maar weer even achterwege.
pi_31666457
En schaal- en schelpdieren pas vanaf hun 2e jaar dacht ik?
  maandag 24 oktober 2005 @ 22:53:19 #263
3011 E.T.
pi_31667166
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 22:28 schreef bixister het volgende:
ET dus dat regeltje geldt niet voor pindakaas? dat krijgt piet namelijk al een tijdje, en volgens mij kan hij er prima tegen, maar als 't riskant is laat ik 't liever toch maar weer even achterwege.
't regeltje dat ik noemde geld echt voor pinda's zelf. Als ze een jaar of 5 a 6 zijn kunnen ze beter overweg met dingen die verkeerd schieten ofzo. En dan kun je natuurlijk beter met kinderen redeneren en ze duidelijk maken dat ze goed op pinda's moeten kauwen etc.

voor pindakaas geldt volgens mij geen beperking. hier op het CB zeiden bij 7 mnd al dat ze het mocht hebben. Je kan er wel een pinda-allergie mee 'triggeren' en in dat verband wordt er nogal eens aangeraden om te wachten totdat ze een jaar zijn (geloof ik)
pi_31690067
bij 7 maanden al! da's wel 't andere uiterste. anna eet haar brood nog 't liefst droog, een flink stuk uit 't vuistje. ik doe er tegenwoordig wel boter op en snij ook wel eens stukjes maar dat vindt ze stukken minder lekker/interessant. maar ander beleg is hier nog niet echt aan bod gekomen. ach dat kan nog lang genoeg toch. en voor pindakaas vind ik 't echt nog veel te vroeg.

wat anna tegenwoordig ook erg leuk/lekker vind is een hele appel om stukjes vanaf te bijten/kluiven/schrapen. vanmiddag is ze er wel een uur(!) zoet mee geweest, zie hieronder. maar ja wat wil je ook met slechts twee ondertandjes. (en dan nog kostte het me moeite om 't ding uit 'r handen te krijgen toen ik het welletjes vond!).

woensdag 26 oktober 2005 @ 09:50:00 #265
105888 renzell
pi_31695081
Ha ha, wat lief Bix!

Ik ben hier met Juul ook begonnen om korsten droog brood te geven en hij vindt het heerlijk. Hij schrokt het echt naar binnen, maar heeft nog geen enkel besef van hoeveelheden. Na twee minuten moet ik vaak een dikke deegbal uit z'n mondje peuteren die dan tegen z'n gehemelte aanplakt. Heb zelfs een keer na een uur nog brood uit z'n mondje gehaald. Te droog dan denk ik, dan krijgt ie het niet weg. Wel schattig om het enthousiasme te zien waarmee ie eet.

'Rapley' gaat ook steeds beter hier. Hij krijgt nog maar erg weinig binnen hoor, maar dat vind ik nog niet zo erg. 's Avonds krijgt ie meestal een paar soorten groenten door elkaar. Bijvoorbeeld broccoli met bloemkool, of tomaat, courgette en avocado. Losse brokjes krijgt ie en hij moet zelf maar weten wat ie daarvan eet. Aardappel ben ik nog maar niet aan begonnen en rijst ook niet, laat hem eerst die groenten maar wat beter eten. Voor vanavond dacht ik aan peulen, die kent ie nog niet. Verder heb ik ook wortelen en sperziebonen al geprobeerd. Maar wat zijn nu nog meer lekkere groenten voor van die hele kleintjes? Mijn fantasie raakt een beetje uitgeput...
  woensdag 26 oktober 2005 @ 14:43:37 #266
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_31700913
Ik denk dat er niet veel dingen meer zijn die je nu kan geven Renzell. Is ook niet erg, voor jezelf is het misschien een raar gevoel maar voor Julius maakt het niets uit om vaak hetzelfde te eten.
pi_31701138
Pompoen kan ook nog.. en hier staat nog een lijst: http://www.borstvoeding.c(...)troductieschema.html

Oja, nog iets wat kleine kinderen nog niet mogen eten: rauw ei! Wordt verwerkt in gerechtjes als haagse bluf of tiramisu, maar wordt tot 4 jr afgeraden vanwege salmonella ed.
pi_31702183
hmmm ik ben eigenlijk altijd wel wat makkelijk geweest in het geven van het eten van Thijs.
koken doen we zoiezo al zoutloos.
noten enzo eten wij niet.
rauw leek me logish
mosselen heeft Thijs ook al eens gegeten (2 maar )
garnalen heeft thijs ook al op.

hij lust alles op rodekool en gekookt ei na.

bij de huisarts kwam het eens te sprake en die vond het helemaal niet verkeerd wat ik deed, dus ik heb me er echt nooit druk om gemaakt .
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_33212077
Heey fijn topic dit! Wij beginnen volgende week bij Sara met groente en fruithappen, op advies van CB. Omdat ze nog steeds veel flesvoeding laat staan (nu al zo'n kleine maand).
Maar goed, ik ga eerst het hele topic maar eens doorspitten voor ik met vragen kom
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 19 december 2005 @ 10:16:17 #270
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_33212116
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 20:52 schreef melonovy het volgende:
Ik heb, net als vele andere fokouders recepten van hier (een site van Basterdhost en Genuivere) gehaald en ben zelf aan het koken gegaan, gaf 1 portie vers en vroor de rest in. Chiara vond mijn happies dan ook veel lekkerder dan uit een potje!
De link die Mel hierboven geeft bedoelde ik Fuen!

(edit: snelle jelle Fuente had um zelf al gevonden )
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_33212141
quote:
Op maandag 19 december 2005 10:16 schreef Ireth het volgende:

[..]

De link die Mel hierboven geeft bedoelde ik Fuen!

(edit: snelle jelle Fuente had um zelf al gevonden )
Thnx meis, je bent een schat!
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  maandag 19 december 2005 @ 10:22:00 #272
9247 texelonia
ploetermoeder
pi_33212186
Wow Fuente, ik dacht even dat is wel érg vroeg om met fruit te beginnen, maar Sara is gewoon al bijna 4 maanden
©Dumbo
pi_33212420
quote:
Op maandag 19 december 2005 10:22 schreef texelonia het volgende:
Wow Fuente, ik dacht even dat is wel érg vroeg om met fruit te beginnen, maar Sara is gewoon al bijna 4 maanden
Erg he, het gaat zo verschrikkelijk hard *boehoe*. Kleine meisjes worden groot
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:57:24 #274
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40823350
schopje,
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 09:52 schreef BladE-l----- het volgende:

[..]

Dat is dan een ander advies dan onze arts geeft.
Mijn vrouw heeft ook allergieën en zowel Quinten als Thomas hebben hyperallergene voeding gehad.
Toch mochten ze vanaf de 4e maand gerust met een fruithapje of een potje beginnen.
Zolang je maar stopt zodra je merkt dat ze er last van hebben.
Overigens is het standpunt van het voedingscentrum dat kinderen tot 6 maanden genoeg hebben aan flesvoeding en niet dat fruit voor de 6e maand slecht zou zijn.
Vraag me dus af waarom de arts juist met 4 maanden al adviseerde, had de arts er een speciale reden voor ?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_41036794
Als ik Kim een stukje appel wil geven, kan ik hem dan het beste raspen? En dan met of zonder schil? Hoeft toch niet eerst gekookt of gestoomd te worden?
pi_41037007
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 18:14 schreef Ingrid19 het volgende:
Als ik Kim een stukje appel wil geven, kan ik hem dan het beste raspen? En dan met of zonder schil? Hoeft toch niet eerst gekookt of gestoomd te worden?
Wat wij helemaal in het begin deden, toen Sara dus net fruit kreeg, was de appel schillen, even koken en dan pureren. Op dit moment pureren we 'm gewoon in grove stukken, zonder schil nog.
Sara
Merel
Ukje
pi_41038164
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 18:22 schreef Fuente het volgende:

[..]

Wat wij helemaal in het begin deden, toen Sara dus net fruit kreeg, was de appel schillen, even koken en dan pureren. Op dit moment pureren we 'm gewoon in grove stukken, zonder schil nog.
Kim krijgt al een tijdje potjes fruit en we willen nu vers proberen.
Dan ga ik het zonder schil pureren, kijken hoe dat gaat.

Heeft er iemand toevallig een stoomkoker? En tips/recepten? Vooral groenten wil ik voor Kim (en ons) klaarmaken in de stomer.
pi_41038795
Ik geef hier nooit verse appel. Wel Aarbeien, meloen, banaan, perzik, peer en sinaasappel zonder velletjes. Ik heb weleens appel gegeven maar ze steekt er veel te grote stukken van in haar mond en dat vind ik zelf niet prettig.

Stomen kan je volgens mij ook in de magnetron doen, maar hoe precies dat zou ik niet weten.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_41040939
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 19:30 schreef Igraine het volgende:
Ik geef hier nooit verse appel. Wel Aarbeien, meloen, banaan, perzik, peer en sinaasappel zonder velletjes. Ik heb weleens appel gegeven maar ze steekt er veel te grote stukken van in haar mond en dat vind ik zelf niet prettig.

Stomen kan je volgens mij ook in de magnetron doen, maar hoe precies dat zou ik niet weten.
We hebben sinds kort een stoomkoker, vandaar dat ik wat wil proberen.
Ik ga proberen een appel te raspen, kijken hoe dat gaat.
pi_41052806
Ik heb zelfs appel gegeven die alleen van zichzelf vrij zacht was, dus niet zachter gemaakt in de magnetron ofzo. Merlijn hapte er heel gemakkelijk de stukjes af en vond het lekker. Raspen is een ook een goed idee als het idee van stukje je meer tegen staat.
pi_41052905
IK ga nu uitzoeken hoe ik het beste groentehapjes kan klaarmaken. De potjes voldoen namelijk niet aan mijn eisen, zit bijv. ui of vlees in en ik wil niet dat merlijn dat al krijgt en de 4 maandan potjes zijn wel goed maar veel te weinig, dus dat wordt zelf kokkerellen.
pi_41073467
Ik weet even niet waar ik dit het beste kwijt kan, maar ik kwam een site tegen die misschien handig is voor mensen met een kindje dat allergisch is voor bepaalde voeding: http://www.topgoods.nl
Misschien is ie al bekend, maar ik dacht: je weet maar nooit.
pi_41078872
Gewoon lekker Rapleyen Randa scheelt een hoop gepureer. En je weet precies wat je kind krijgt. (Alleen voldoen groenten en fruit die voor potjes gebruikt mogen worden aan strengere eisen vwb bestrijdingsmiddelen dan die voor consumenten verkocht worden, maar dat kun je evt opvangen door biologisch in te kopen voor Merlijn.)
pi_41084298
Rapleyen thuis zeker, maar buiten de deur op het KDV vroegen ze om groentehapjes voor Merlijn. Gepureerd en dan wel grof heb ik nu 2 verschillende hapjes klaargemaakt. Echt op biologisch let ik niet, appels schil ik wel. Ik heb gisteren witlof met appel klaargemaakt en Bloemkool met courgette en aardappel. Er staan nu 6 potjes in de diepvries. Tja, als ik toch iets kant en klaars wil geven dan maar zo he.
pi_41088262
Randa, geven ze 'm bij 't KDV z'n fruit wel in Rapley-vorm?
pi_41089091
Over appel: Emma eet appel zo versuit het vuistje, ook granny's krijgt ze weg. Sinds ze rauwe wortel kon eten met twee tanden heb ik niet mij niet meer druk gemaakt over hard of zacht.
Ik heb ook het idee dat Emma beter eet van uitgesproken smaken dan flauwe hapjes. Vorig weekend hadden we een potje broccolischotel voor haar gekocht voor in het hotel. Maar niet eten hoor! Wel at ze met plezier de tauge die ik afgesabbeld aan haar gaf.
Gisteren had ik voor haar wat gepureerde maccaroni maar dat wilde ookniet zo,de wortel uit mijn eten wel . Ook goed, ik ben allang blij dat ze iets eet.
Ik vind het wel lastig om te bedenken wat ik voor haar kan koken, moet ook maar eens op die receptensite's gaan kijken.
pi_41090744
Emma vindt eigenlijk niets lekker, maar de zelfgemaakte dingen vallen wel een stuk beter in de smaak dan potjes. Ik vind ze ook vaak vies ruiken en smaken zelf, maar ja, ik heb vaak geen puf om nog eten speciaal voor Emma klaar te maken (voor Noa moet het ook al anders dan wat wij krijgen, want bepaalde dingen lust zij echt niet) omdat ik vaak zo moe ben. En dan wordt het toch gauw potjes-eten en eigenlijk vind ik dat maar niets... Rapley-en vind ik ook best lastig omdat Emma dan echt niets binnenkrijgt (ze is zo eigenwijs dat ze na twee hapjes alleen maar dingen in de rondte slingert, ik weet dat het normaal is maar laat haar dit alleen met fruit doen scheelt een stukje in klaarmaken) ...

Emma eet trouwens van de potjes ook maar een paar hapjes (met moeite) en de rest kan ik meestal weggooien. Is het normaal dat het zo lang duurt bij haar? Ze vindt eigenlijk niets lekker lijkt het wel...en toch probeer ik het elke dag weer.
pi_41090971
Suzanna, mijn Emma eet ook maar een of twee grote mensenlepels van een prutje, zelfs als ze het echt lekker vind. Laatst heb ik een 8mnd potje in vieren gedeeld en twee delen in de vriezer gedaan. Of dat kan weet ik niet maar ze is er iig niet ziek van geworden. Ondanks dat ze zo licht is maak ik er niet al te veel problemen over, ze is van de een op de andere dag een hele ipv een halve boterham gaan eten dus ik denk dat het bij de rest ook vanzelf wel komt. Lotus zat ook altijd onder aan de grafiek en at echt bedroevend weinig. Ze is nu ineens meer gaan eten en krijgt zowaar een bolle toet. Ik neem dus aan dat het vanzelf wel een keer goed komt, zolang ze niet afvalt vind ik het allemaal wel best, alles wat ze verder nodig heeft haalt ze wel uit de bv .
pi_41091593
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 11:20 schreef bixister het volgende:
Randa, geven ze 'm bij 't KDV z'n fruit wel in Rapley-vorm?
Nee, voor hun houd ik het makkelijk. Die twee dagen krijgt hij gewoon op het KDV potjes. Moet eerlijk zeggen dat Merlijn het heerlijk vindt om van een lepeltje te eten. En ook geen genoeg heeft ana een potje. boterhammen en soms als ik zelf fruit meegeef als extra krijgt hij het ge gerapleyed.
pi_41101563
Weet iemand of Kim knappeltjes van zonnatura mag hebben? (knapperige appelschijfjes) Staat geen leeftijd op, maar ik denk dat het wel kan. Kim is 8,5 maanden.
pi_41102421
Ik denk het wel Ingrid, maar ze zijn wel vrij taai. Ik weet niet of Kim al genoeg tandjes heeft anders doet ze er waarschijnlijk erg lang mee
pi_41102483
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 19:01 schreef Ladybos het volgende:
Ik denk het wel Ingrid, maar ze zijn wel vrij taai. Ik weet niet of Kim al genoeg tandjes heeft anders doet ze er waarschijnlijk erg lang mee
Ze heeft er 2. Ik kan het proberen.
Ze heeft vandaag verse banaan met courgette gehad. Vond ze heerlijk.
pi_41740712
Hebben jullie nog tips om tomatensaus voor Kim lekkerder te maken? Ik heb nu alleen tomaten.
Mag ze eigenlijk kruiden hebben?
pi_41740782
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 17:04 schreef Ingrid19 het volgende:
Hebben jullie nog tips om tomatensaus voor Kim lekkerder te maken? Ik heb nu alleen tomaten.
Mag ze eigenlijk kruiden hebben?
kruiden mogen voor zover ik weet wel, maar met zout en peper zou ik oppassen.
Ik zou er basilicum door doen!
  dinsdag 12 september 2006 @ 17:15:12 #295
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41741109
zachte kruiden mag, maar dnek dat het ivm kim's darmprobleempjes die ze (gehad) heeft niet verstandig is.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_41743600
Ik heb eens gekeken wat er in een potje zit, daar zitten ook kruiden in. Dus ik probeer het gewoon. Wel met mate natuurlijk.

Iemand nog recepten?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ingrid19 op 12-09-2006 19:07:00 ]
pi_41744621
keukenkikker vind ik zelf een leuke site!

Ik zou voor een saus heel simpel de groente die ze mag eten koken en pureren. Beetje basilicum of andere bladkruiden er bij.
pi_41752621
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 19:08 schreef owlet het volgende:
keukenkikker vind ik zelf een leuke site!

Ik zou voor een saus heel simpel de groente die ze mag eten koken en pureren. Beetje basilicum of andere bladkruiden er bij.
Ik ga denk ik gewoon soepgroenten erdoor doen. Ze krijgt het nml morgen.
Vandaag sperziebonen en aardappels gehad. Ze vond het lekker, maar ook erg leuk om mee te spelen!
pi_41753226
Soepgroente bevat wel veel prei, kan ze daar tegen?
pi_41754992
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 22:47 schreef owlet het volgende:
Soepgroente bevat wel veel prei, kan ze daar tegen?
Ach ja, goed dat je het zegt.
Wordt nog lastig dan. Een zak groenten zit vaak iets in wat ze nog niet mag. Ik denk verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')